abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 21 juli 2025 @ 15:55:41 #1
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_218277977
De duitse economie bevindt zich in zwaar weer en de vooruitzichten op een snelle verbetering zijn slecht. Daarnaast heeft Duitsland te maken met hoge energiekosten en een Nimby complex waar geen leger psychiaters en psychologen tegen opgewassen is. Vakbonden leggen er regelmatig het trein en vliegverkeer plat. Dit alles maakt dat Standort Deutschland een vervlogen geschiedenis is. Kan Duitsland uit dit dal kruipen en hoe?

quote:
Duitsland schroeft groeiverwachting economie flink terug

De Duitse regering heeft haar groeiverwachting voor dit jaar scherp naar beneden bijgesteld tot slechts 0,2 procent. Bij een eerdere raming werd nog uitgegaan van een economische groei van 1,3 procent.

“De Duitse economie bevindt zich nog steeds in moeilijk vaarwater”, zei een overheidsfunctionaris woensdag tijdens een persbijeenkomst in Berlijn. “Hoge rentetarieven, een zwakkere vraag en geopolitieke crises, waaronder conflicten in het Midden-Oosten en Oekraïne, zijn slechts enkele van de uitdagingen waarmee Duitsland wordt geconfronteerd”, vervolgde hij.

Duitsland, de grootste economie van de eurozone en de belangrijkste handelspartner van Nederland, kampt al tijden met een economische neergang. Daarbij moet de Duitse regering miljarden bezuinigen om een begrotingsgat te dichten. Ook de Duitse industrie, de groeimotor van de economie, ziet de inkomsten al tijden dalen.

De export is ingezakt door zwakkere handel met belangrijke landen zoals China. Dat komt mede doordat de Chinezen steeds meer zelf produceert. Geopolitieke spanningen, waaronder scheepvaartverstoringen in de Rode Zee, verergerden de handelsproblemen.

Vorige maand hadden plannen om de landbouwsubsidies voor brandstof te schrappen geleid tot hevige landelijke protesten van boeren. Vooral kleine boerenbedrijven dreigen het niet te redden omdat hun kosten voortdurend oplopen.

De Duitse economie kromp in het laatste kwartaal van vorig jaar met 0,3 procent. Naar verwachting komt er in het eerste kwartaal van dit jaar opnieuw een krimp, waardoor Duitsland officieel in een recessie terechtkomt.

De Duitse minister van Financiën Christian Lindner wil de belastingdruk verlichten en de bureaucratie voor bedrijven verminderen om de economie aan te jagen. “Als we niets doen, wordt Duitsland armer”, waarschuwde hij eerder.
Bekijk deze YouTube-video
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
  maandag 21 juli 2025 @ 16:13:16 #2
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_218278128
Nieuwsbericht van....21 feb 2024
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_218278174
quote:
13s.gif Op maandag 21 juli 2025 16:13 schreef golfer het volgende:
Nieuwsbericht van....21 feb 2024
Ja maar toch he. Hou ze in de gaten die Duitsers. We zijn 40-45 nog lang niet vergeten.
pi_218278390
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 16:20 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Ja maar toch he. Hou ze in de gaten die Duitsers. We zijn 40-45 nog lang niet vergeten.
Ja want toen ging het economisch voortreffelijk!

_O- _O- _O-
pi_218278415
quote:
1s.gif Op maandag 21 juli 2025 16:51 schreef YoopY het volgende:

[..]
Ja want toen ging het economisch voortreffelijk!

_O- _O- _O-
O ja, de nazi's zijn de schuld van alle andere westerse landen.
Hitler was gewoon het slachtoffer van die tijd.
pi_218278429
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 16:54 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
O ja, de nazi's zijn de schuld van alle andere westerse landen.
Hitler was gewoon het slachtoffer van die tijd.
Beetje omdenken kan geen kwaad? :')
pi_218278449
quote:
1s.gif Op maandag 21 juli 2025 16:55 schreef YoopY het volgende:

[..]
Beetje omdenken kan geen kwaad? :')
Recht praten wat krom is? Of wat bedoel je?
pi_218278929
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 16:57 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Recht praten wat krom is? Of wat bedoel je?
Geen idee, jij begint :+
pi_218279026
quote:
1s.gif Op maandag 21 juli 2025 18:04 schreef YoopY het volgende:

[..]
Geen idee, jij begint :+
Okee. De economische crisis aangrijpen om iedereen uit te roeien die je niet aanstaan?
Niet alleen de joden, al stonden die met stip op nummer een, maar ook alle andere volkeren die niet aan de hoogstaande normen van deze mislukte schilder voldeden.
Kleurlingen, zigeuners, gehandicapten, niet arische rassen.
Kortom, iedereen dus, met inbegrip van heel veel duitsers.

De drie B's dus; Blond, Blank en Blauwogig.
En dat was dan volgens Dolfje het superras.

Een stel bleekscheten.

Je schaamt als mens toch je ogen uit je kop bij het zien van dit soort zieke propaganda.

Let ook even op die oude man die niet weet hoe en waar hij kijken moet. Al de anderen zijn schapen, alleen hij is het enige echte menselijke wezen. ;(
pi_218279227
Eens. Maar: de "joden" hadden toen echt veel geld (en kunst schatten) voorhanden. Veel, zo niet bijna alles, is teloorgegaan door deze oorlogsmachine.
  maandag 21 juli 2025 @ 19:25:59 #11
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_218279625
Vertrouwen is besmettelijk, een zelfverzekerde natie bouwt een angstige krimpt.

Laat Duitsland weer geloven, laat Duitsland weer bouwen.
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
  maandag 21 juli 2025 @ 19:27:17 #12
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_218279641
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 18:16 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Okee. De economische crisis aangrijpen om iedereen uit te roeien die je niet aanstaan?
Niet alleen de joden, al stonden die met stip op nummer een, maar ook alle andere volkeren die niet aan de hoogstaande normen van deze mislukte schilder voldeden.
Kleurlingen, zigeuners, gehandicapten, niet arische rassen.
Kortom, iedereen dus, met inbegrip van heel veel duitsers.

De drie B's dus; Blond, Blank en Blauwogig.
En dat was dan volgens Dolfje het superras.

Een stel bleekscheten.

Je schaamt als mens toch je ogen uit je kop bij het zien van dit soort zieke propaganda.

Let ook even op die oude man die niet weet hoe en waar hij kijken moet. Al de anderen zijn schapen, alleen hij is het enige echte menselijke wezen. ;(
:')
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_218279676
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 19:27 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
:')
En wat is jouw probleem?
pi_218334612
quote:
Bei der Verteuerung von Lebensmitteln ist vor allem der Preis für Kaffee stark gestiegen. Die Folge: Immer mehr Supermärkte beklagen den Diebstahl von vor allem hochwertigen Kaffeebohnen. Einige Filialen sehen sich gezwungen, Maßnahmen zu ergreifen.
Onbetaalbare koffie, doet mij denken aan de voormalige DDR.
Wordt Duitsland ondertussen steeds meer zoals de voormalige DDR, de tijd zal het leren :{

Kosta, Rondo & Kaffee-Mix
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_218339189
quote:
Na premier wil ook Duitse minister dat Duitsers langer en harder gaan werken
Duitsers moeten volgens de Duitse minister van Economische Zaken Katherina Reiche langer en harder werken. Dat zei Reiche zaterdag in een interview met de krant Frankfurter Allgemeine Zeitung. Haar uitspraken leidden tot felle kritiek.

Reiche vergelijkt Duitsland met de Verenigde Staten. Daar werken werknemers gemiddeld 1.800 uur per jaar, tegenover 1.340 uur in Duitsland. De minister benadrukt dat hoewel veel Duitsers fysiek zwaar werk doen, andere werknemers langer kunnen en willen werken.

Reiche stelde dat de hervormingen uit het coalitieakkoord van de nieuwe Duitse regering op de lange termijn niet voldoende zullen zijn. "De sociale zekerheidsstelsels zijn overbelast." Volgens haar kan deze situatie de Duitse concurrentiekracht aantasten.

Twee maanden geleden suggereerde bondskanselier Friedrich Merz ook dat Duitsers langer moeten werken. "We hebben niet langer de productiviteit in ons land die nodig is om de welvaart te behouden, vooral om ons socialezekerheidsstelsel te bekostigen", zei Merz in een toespraak in het parlement.
https://www.nu.nl/economi(...)der-gaan-werken.html
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  zondag 27 juli 2025 @ 14:22:32 #16
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_218339309
Bijzonder dat we steeds meer angelsaksische voorstellen in rijnlandse landen zien. Wij betalen hoge belastingen, lange en hoge uitkeringen en werken korter. Daar staat tegenover dat ons bruto inkomen door de bank genomen de helft is als dat van in Amerika. Straks moeten wij harder en meer werken voor ongeveer hetzelfde inkomen, puur om de hoge overheidsconsumptie te financieren.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_218339376
quote:
7s.gif Op zondag 27 juli 2025 14:22 schreef phpmystyle het volgende:
Bijzonder dat we steeds meer angelsaksische voorstellen in rijnlandse landen zien. Wij betalen hoge belastingen, lange en hoge uitkeringen en werken korter. Daar staat tegenover dat ons bruto inkomen door de bank genomen de helft is als dat van in Amerika. Straks moeten wij harder en meer werken voor ongeveer hetzelfde inkomen, puur om de hoge overheidsconsumptie te financieren.
Meer de helft van onze staatsbegroting is zorg en sociale zaken, daarnaast neemt onderwijs een flinke kostenpost in. Zoveel begrotingsruimte is er nu eenmaal niet meer over. Wat bedoel je precies met hoge overheidsconsumptie?
pi_218339564
quote:
0s.gif Op zondag 27 juli 2025 14:11 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Maar 1340 uur gemiddeld? Ik zit ook op de 1800 per jaar, en dan heb ik nog 3 a 4 weken vakantie. Geen wonder dat het daar minder gaat, inderdaad.
  zondag 27 juli 2025 @ 14:42:04 #19
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_218339674
quote:
0s.gif Op zondag 27 juli 2025 14:28 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Meer de helft van onze staatsbegroting is zorg en sociale zaken, daarnaast neemt onderwijs een flinke kostenpost in. Zoveel begrotingsruimte is er nu eenmaal niet meer over. Wat bedoel je precies met hoge overheidsconsumptie?
Alle directe en indirecte kosten die verband houden met asiel, klimaat, defensie, de vele ambtenaren die er de afgelopen jaren zijn bijgekomen.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_218339871
quote:
7s.gif Op zondag 27 juli 2025 14:42 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Alle directe en indirecte kosten die verband houden met asiel, klimaat, defensie, de vele ambtenaren die er de afgelopen jaren zijn bijgekomen.
Asielkosten kunnen niet teruggedrongen worden als je je aan mensenrechten wilt houden & EU-lid bent.
België heeft daarom de mensenrechten al gedag gezegd. De UK wilde de migratie terugdringen o.a. door uit de EU te stappen middels Brexit. Defensie is niet nodig als we lid worden van de russische federatie, dan hoeven we ons niet te verdedigen etc. Het AOW probleem is dan ook opgelost want een russisch pensioen is dacht ik circa 600 euro pm. Klimaat is vooral infrastructuur tegen verzilting, dijkverhoging etc. De subsidies op klimaat zijn afgelopen jaren sterk gereduceerd. Vergeleken met andere landen hebben wij volgens mij niet erg veel ambtenaren. De rechtspraak is extreem inefficient en spilzuchtig in zijn huidige vorm, daar kan en moet de bijl in inderdaad. Daar ga je echter geen heel grote bedragen mee besparen ;)

Voorbeeldje :P
NWS / Andrej mag hier niet zijn, maar komt steeds als een boemerang terug
  zondag 27 juli 2025 @ 16:45:13 #21
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_218342014
quote:
0s.gif Op zondag 27 juli 2025 14:53 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Asielkosten kunnen niet teruggedrongen worden als je je aan mensenrechten wilt houden & EU-lid bent.
België heeft daarom de mensenrechten al gedag gezegd. De UK wilde de migratie terugdringen o.a. door uit de EU te stappen middels Brexit. Defensie is niet nodig als we lid worden van de russische federatie, dan hoeven we ons niet te verdedigen etc. Het AOW probleem is dan ook opgelost want een russisch pensioen is dacht ik circa 600 euro pm. Klimaat is vooral infrastructuur tegen verzilting, dijkverhoging etc. De subsidies op klimaat zijn afgelopen jaren sterk gereduceerd. Vergeleken met andere landen hebben wij volgens mij niet erg veel ambtenaren. De rechtspraak is extreem inefficient en spilzuchtig in zijn huidige vorm, daar kan en moet de bijl in inderdaad. Daar ga je echter geen heel grote bedragen mee besparen ;)

Voorbeeldje :P
NWS / Andrej mag hier niet zijn, maar komt steeds als een boemerang terug
Het zijn allemaal keuzes die jij opnoemt. Ik zou andere keuzes nemen.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_218342209
quote:
7s.gif Op zondag 27 juli 2025 16:45 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Overheden maken nu eenmaal andere keuzes dan een bedrijf of particulier zou doen. Sommige landen lukt het beter om te handelen naar wat de bevolking zich wenst. Vaak landen met een relatief kleine homogene bevolking zoals Ijsland en Denemarken. Referenda kunnen ook helpen zoals gebeurt in met name Zwitserland, maar ook in Denemarken(zoals tav invoeren euro).
quote:
Denemarken_en_de_euro

In de publieke opinie is de steun voor invoering van de euro fluctuerend, maar in de financiële crisis vanaf 2008 is deze afgenomen en na de Europese staatsschuldencrisis vrijwel verdampt.

[ Bericht 9% gewijzigd door Digi2 op 27-07-2025 17:03:56 ]
  zondag 27 juli 2025 @ 17:23:47 #23
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_218342606
quote:
7s.gif Op zondag 27 juli 2025 16:45 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ik noem het (on)wil. Er wordt aantoonbaar enorm misbruik gemaakt van oude verdragen. En wat gebeurt er met die verdragen? Nagenoeg niks. Alsof het in marmer is gebeiteld.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_218342642
Er is maar een antwoord: protectionisme.
pi_218342814
quote:
0s.gif Op zondag 27 juli 2025 17:26 schreef Mathijsco het volgende:
Er is maar een antwoord: protectionisme.
Daar lijkt Trump bij voorop te lopen met zijn tariffs, misschien helpt 'Europe first' als motto :P
pi_218342970
quote:
0s.gif Op zondag 27 juli 2025 17:35 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Daar lijkt Trump bij voorop te lopen met zijn tariffs, misschien helpt 'Europe first' als motto :P
China ligt al decennialang dwars met schendingen van octrooien en merkbescherming. Het stelt bizarre eisen aan Westerse ondernemingen die er zaken willen doen, zoals verplichte joint ventures met Chinese staatsbedrijven. Ondertussen plaveit het doodleuk een zijderoute door Europa en de Balkan, en dumpt het gigantische partijen op markten met staatssteun, teneinde een monopoliepositie te verwerven.

Het is wel een keer klaar.
pi_218343037
quote:
0s.gif Op zondag 27 juli 2025 17:44 schreef Mathijsco het volgende:

[..]
China ligt al decennialang dwars met schendingen van octrooien en merkbescherming. Het stelt bizarre eisen aan Westerse ondernemingen die er zaken willen doen, zoals verplichte joint ventures met Chinese staatsbedrijven. Ondertussen plaveit het doodleuk een zijderoute door Europa en de Balkan, en dumpt het gigantische partijen op markten met staatssteun, teneinde een monopoliepositie te verwerven.

Het is wel een keer klaar.
Ze hebben ook gewoon echt serieuze monopolies, beheersen/bezitten vaak ook vrijwel de volledige logistieke ketens die erbij horen:
zeldzame aardmetalen
zonnecellen
lithium batterijen
  zondag 27 juli 2025 @ 20:04:54 #28
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_218345367
quote:
0s.gif Op zondag 27 juli 2025 16:57 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Overheden maken nu eenmaal andere keuzes dan een bedrijf of particulier zou doen. Sommige landen lukt het beter om te handelen naar wat de bevolking zich wenst. Vaak landen met een relatief kleine homogene bevolking zoals Ijsland en Denemarken. Referenda kunnen ook helpen zoals gebeurt in met name Zwitserland, maar ook in Denemarken(zoals tav invoeren euro).
[..]

We zitten ergens tussen een autocratie en democratie in ja. Geldt voor bijna de hele wereld.

Nouja, Zwitserland niet.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_218346910
quote:
0s.gif Op zondag 27 juli 2025 17:35 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Ook op het grootste onderwerp wat Duitsland nekt:
https://www.instagram.com/reel/DIjO3lhN7YU/
Vakman pur sang
pi_218347628
quote:
1s.gif Op zondag 27 juli 2025 21:31 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ook op het grootste onderwerp wat Duitsland nekt:
https://www.instagram.com/reel/DIjO3lhN7YU/
Zelfoverschatting bedoel je, nee dat is stevig in de duitse cultuur verankert en een steeds terugkerend fenomeen, al sinds Armenius vermoed ik ;)
pi_218350329
quote:
0s.gif Op zondag 27 juli 2025 22:19 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Zelfoverschatting bedoel je, nee dat is stevig in de duitse cultuur verankert en een steeds terugkerend fenomeen, al sinds Armenius vermoed ik ;)
Denk dat Duitsland de grip in de meeste grote steden compleet kwijt is aangezien het er barst van woestijnvolk.
Zijn nu bv een Neurenberg, op straat alleen maar vage buitenlanders die wiet roken.
Vakman pur sang
pi_218366991
quote:
Gat in de begroting groter dan verwacht, 172 miljard euro tekort
172 Milliarden Euro fehlen, Haushaltslücke noch größer als angenommen

Durch Vorhaben der Bundesregierung fehlen in der Finanzplanung 2027 bis 2029 rund 172 Milliarden Euro. Bisher war von einer Lücke von 144 Milliarden Euro ausgegangen worden. Ein Grund für das Loch ist die Mütterrente.
Dazu kommt die Entscheidung von CDU, CSU und SPD, dass die Ausweitung der Mütterrente schon zum 1. Januar 2027 wirken soll - ein Jahr früher als zunächst geplant. Außerdem muss der Bund deutlich mehr Geld für Zinsausgaben zahlen.Zudem droht Deutschland das dritte Jahr in Folge ohne Wirtschaftswachstum.
Die Bundesregierung setzt vor allem darauf, dass die Konjunktur anspringt und es mehr Steuereinnahmen gibt. Geplant sind auch Reformen, so sollen Planungsverfahren schneller werden. In Regierungskreisen wurde zudem auf geplante Einsparungen beim Bundespersonal verwiesen.
Een verruiming van een pensioenregeling een jaar eerder starten, meer kosten aan rentelasten in combinatie met een langdurige economische stagnatie die ondertussen al zijn 3e jaar in gaat, zijn de hoofdoorzaken van dit tekort. Ben benieuwd hoe ze dit recht gaan breien :?

Crash Scene

[ Bericht 2% gewijzigd door Digi2 op 30-07-2025 05:40:10 ]
pi_218367122
Zolang de Duitsers in dikke dure auto’s blijven rijden is er geen reden tot zorg.
pi_218368623
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2025 07:10 schreef quirina het volgende:
Zolang de Duitsers in dikke dure auto’s blijven rijden is er geen reden tot zorg.
Die auto's gaan wel krimpen als het zo doorgaat >:)
Gelukkig is dat beter voor het milieu O-)

quote:
Statistisches Bundesamt, Deutsche Wirtschaft schrumpft im zweiten Quartal leicht
Experten hatten es erwartet, jetzt legt das Statistische Bundesamt die ersten Zahlen vor: Die Wirtschaft ist im zweiten Quartal 2025 um 0,1 Prozent geschrumpft. Eine große Rolle spielt der Handeskonflikt mit den USA.Die deutsche Wirtschaft ist im zweiten Quartal geschrumpft. Das Bruttoinlandsprodukt sank von April bis Juni um 0,1 Prozent im Vergleich zum Vorquartal, wie das Statistische Bundesamt auf der Grundlage von vorläufigen Daten mitteilte.
pi_218405268
Betteln in Deutschland: Wenn das Geld nicht reicht
pi_218415820
Americans love Aldi! Visiting a new Aldi store opening in Florida, USA 🇺🇸
Er zijn zaken uit Duitsland die gelukkig wel goed gaan ;)
  maandag 4 augustus 2025 @ 17:19:43 #37
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_218416666
quote:
1s.gif Op maandag 28 juli 2025 10:15 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Denk dat Duitsland de grip in de meeste grote steden compleet kwijt is aangezien het er barst van woestijnvolk.
Zijn nu bv een Neurenberg, op straat alleen maar vage buitenlanders die wiet roken.
Sorry, maar deze hele comment is wat aannames en vooroordelen bij elkaar, verpakt in geveinsde fatsoen. Wanneer heeft een land precies 'grip' op een stad?
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  maandag 4 augustus 2025 @ 17:22:28 #38
403820 Aberkullie
Sicker than your average.
pi_218416714
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2025 17:19 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Sorry, maar deze hele comment is wat aannames en vooroordelen bij elkaar, verpakt in geveinsde fatsoen. Wanneer heeft een land precies 'grip' op een stad?
Als iemand het heeft over woestijnvolk weet je eigenlijk al dat een inhoudelijke discussie er niet in zit.
  maandag 4 augustus 2025 @ 17:25:09 #39
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_218416729
quote:
1s.gif Op maandag 4 augustus 2025 17:22 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Als iemand het heeft over woestijnvolk weet je eigenlijk al dat een inhoudelijke discussie er niet in zit.
True, maar laten we het vooral ook niet normaliseren, dus blijf ik er wat van zeggen. ;)
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  maandag 4 augustus 2025 @ 17:31:45 #40
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218416772
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2025 15:26 schreef Digi2 het volgende:
Amerikanen weten beter hoe ze een wachtrij moeten doen dan Duitsers.
  maandag 4 augustus 2025 @ 17:37:33 #41
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218416819
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2025 15:26 schreef Digi2 het volgende:
French Roast en German Roast koffie, na, dat is niet echt uitnodigend.
pi_218462169
Ik geloof te zien dat deze Duitse moeder de kinderen hier aan het opvoeden is over de gang van zaken in de stad, ofzo?

https://www.instagram.com/reel/DL2kOP0OcpZ/
Vakman pur sang
  zaterdag 9 augustus 2025 @ 22:24:51 #43
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_218463543
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 augustus 2025 20:16 schreef Lospedrosa het volgende:
Ik geloof te zien dat deze Duitse moeder de kinderen hier aan het opvoeden is over de gang van zaken in de stad, ofzo?

https://www.instagram.com/reel/DL2kOP0OcpZ/
Ze zijn meer met stomheid verbaasd over de verloedering..
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_218463596
quote:
7s.gif Op zaterdag 9 augustus 2025 22:24 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ze zijn meer met stomheid verbaasd over de verloedering..
Dat krijg je als je alleen maar naar de ARD en ZDF kijkt, daar spreekt men van Fachkräfte ipv uitvreters en criminelen
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_218463977
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2025 17:25 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
True, maar laten we het vooral ook niet normaliseren, dus blijf ik er wat van zeggen. ;)
Wat is er eigenlijk mis met die term dan?
quote:
"Woestijnvolk" is een algemene term die verwijst naar volkeren die in woestijngebieden wonen, zoals de Sahara. Twee bekende voorbeelden zijn de Bedoeïenen en de Toeareg.

Bedoeïenen:
• Zijn voornamelijk woestijnbewoners in het Midden-Oosten en Noord-Afrika.
• Leven vaak een nomadisch of semi-nomadisch bestaan, vaak in tenten.

Toeareg:
• Zijn een inheems Noord-Afrikaans volk dat in de Sahara woont.
• Zijn een Berberstam en noemen zichzelf Kel Tamasheq of Imouhar.
• Wonend in de Sahara sinds millennia.
• Wonende in delen van Algerije, Libië, Mali en Niger.
• Zijn in Mali betrokken bij een conflict met islamisten om een eigen staat te stichten.

Bron: Google Gemini
Nu lijkt het mij niet dat het hier alleen maar om Bedoeïenen of Toeareg gaat, maar dit is geen discriminerend woord verder.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_218464064
quote:
14s.gif Op zaterdag 9 augustus 2025 23:04 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Wat is er eigenlijk mis met die term dan?
[..]
Nu lijkt het mij niet dat het hier alleen maar om Bedoeïenen of Toeareg gaat, maar dit is geen discriminerend woord verder.
Dit soort redeneringen is het typische domrechts
Wie dit leest is gek
pi_218465526
quote:
99s.gif Op zaterdag 9 augustus 2025 23:14 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]
Dit soort redeneringen is het typische domrechts
Ah, 'domrechts' maar een verdere onderbouwing zit in er niet in. Erg nuttige bijdrage weer (not). Het lijkt dan ook vooral op dat het gebrek aan intelligentie van jouw kant komt.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_218468540
quote:
14s.gif Op zondag 10 augustus 2025 08:58 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Ah, 'domrechts' maar een verdere onderbouwing zit in er niet in. Erg nuttige bijdrage weer (not). Het lijkt dan ook vooral op dat het gebrek aan intelligentie van jouw kant komt.
Domrechts zegt niets over de intelligentie van de persoon. Het zegt iets over het zich bewust van de domme houden en over het verdedigen van een bewering of redenering (in dit geval de opmerkingen over woestijnvolken) waarvan men heel goed weet dat het mank gaat maar toch gebruikt wordt om de racistische motieven te verhullen.
Wie dit leest is gek
pi_218468550
Even afgezien van de domme man die denkt dat er geen kabels aanzitten.
Zie je op dit filmpje goed hoeveel wind op land Duitsland heeft.
Rijd er maar eens doorheen, het is verschrikkelijk.
Zo jammer dat je je land vervuilt met duizenden van die krengen.

https://www.instagram.com/reel/DM7_wBNoT1Q/
Vakman pur sang
pi_218470765
quote:
1s.gif Op zondag 10 augustus 2025 13:50 schreef Lospedrosa het volgende:
Even afgezien van de domme man die denkt dat er geen kabels aanzitten.
Zie je op dit filmpje goed hoeveel wind op land Duitsland heeft.
Rijd er maar eens doorheen, het is verschrikkelijk.
Zo jammer dat je je land vervuilt met duizenden van die krengen.

https://www.instagram.com/reel/DM7_wBNoT1Q/
Beter dan om het energie-verbruik flink te verminderen.
Wie dit leest is gek
pi_218470811
quote:
99s.gif Op zondag 10 augustus 2025 13:48 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]
Domrechts zegt niets over de intelligentie van de persoon. Het zegt iets over het zich bewust van de domme houden en over het verdedigen van een bewering of redenering (in dit geval de opmerkingen over woestijnvolken) waarvan men heel goed weet dat het mank gaat maar toch gebruikt wordt om de racistische motieven te verhullen.
Misschien helpt het als je gewoon onderbouwd wáár het racisme zich zou bevinden? Wat namelijk van daadwerkelijke domheid getuigt is met demoniserende labels en aantijgen strooien en deze niet kunnen onderbouwen.
pi_218475848
quote:
14s.gif Op zondag 10 augustus 2025 18:57 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Misschien helpt het als je gewoon onderbouwd wáár het racisme zich zou bevinden? Wat namelijk van daadwerkelijke domheid getuigt is met demoniserende labels en aantijgen strooien en deze niet kunnen onderbouwen.
Het ontkennen dat de term "woestijnvolk" bewust generaliserend en denigrerend is bedoeld is typisch domrechts.
Men weet heel goed dat het zo bedoeld is maar houdt zich dom.
Wie dit leest is gek
pi_218475893
quote:
99s.gif Op maandag 11 augustus 2025 13:02 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]
Het ontkennen dat de term "woestijnvolk" bewust generaliserend en denigrerend is bedoeld is typisch domrechts.
Tja, ik merk het al, een duidelijk onderbouwing gaat er dus niet komen. Wat ik al aangaf: als je niet verder komt dat het gooien met labels, zou ik even in de spiegel kijken en je afvragen waar het gebrek aan intelligentie zit.
  maandag 11 augustus 2025 @ 13:23:01 #54
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218476058
Mondialisering, valse concurrentie en Aziaten die hier even hun 'zijderoute' komen uitrollen. Het is de keiharde prijs die we betalen voor Ruttiaanse globalisten en naïeve uitverkopers als Timmermans.
  maandag 11 augustus 2025 @ 13:29:47 #56
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218476073
quote:
99s.gif Op maandag 11 augustus 2025 13:02 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]
Als je zegt dat Marokkanen 5 keer zo crimineel zijn dan autochtone Nederlanders, benoem je dat een groot maatschappelijk probleem dat graag ontkent of liever niet benoemd wordt, of ben je dan domrechts?
pi_218476118
quote:
Terug naar het tijdperk van Christiane F. En niet alleen daar: Noordrijn-Westfalen en ook wij gaan de gevolgen merken als er niet als de bliksem Europese actie plaatsvindt op het gebied van protectionisme.

Trump is niet naïef met zijn tariffs; wij zijn naïef.
  maandag 11 augustus 2025 @ 13:36:53 #58
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218476143
quote:
2s.gif Op maandag 11 augustus 2025 13:34 schreef Mathijsco het volgende:

Terug naar het tijdperk van Christiane F. En niet alleen daar: Noordrijn-Westfalen en ook wij gaan de gevolgen merken als er niet als de bliksem Europese actie plaatsvindt op het gebied van protectionisme.

Trump is niet naïef met zijn tariffs; wij zijn naïef.
Snap niet wat Trump zijn handelsrestricties en het falend juridische/maatschappelijk beleid in D met elkaar te maken heeft, maar dat kan je vast uitleggen
pi_218476202
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2025 13:36 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Snap niet wat Trump zijn handelsrestricties en het falend juridische/maatschappelijk beleid in D met elkaar te maken heeft, maar dat kan je vast uitleggen
Ik hoef toch niet de link uit te leggen tussen drugsepidemieën en economische neergang als gevolg van mondialisering?

De maakgebieden worden het hardst getroffen. Amerika’s rustbelt: Detroit, Daytona, maar ook steden als Philadelphia. Dat ga je straks ook zien in steden als Wolfsburg, als men niet ingrijpt.
  maandag 11 augustus 2025 @ 13:48:58 #60
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218476264
quote:
7s.gif Op maandag 11 augustus 2025 13:43 schreef Mathijsco het volgende:

[..]
Ik hoef toch niet de link uit te leggen tussen drugsepidemieën en economische neergang als gevolg van mondialisering?
Nou, probeer het eens.
quote:
De maakgebieden worden het hardst getroffen. Amerika’s rustbelt: Detroit, Daytona, maar ook steden als Philadelphia. Dat ga je straks ook zien in steden als Wolfsburg, als men niet ingrijpt.
De problemen van Wolfsburg (VAG) zijn het taalbeleid van hun management die hun eigen probleem en oplossing niet begrepen. Daar komen de importheffingen van Trump nog bij.
pi_218476306
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2025 13:48 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Nou, probeer het eens.
[..]
De problemen van Wolfsburg (VAG) zijn het taalbeleid van hun management die hun eigen probleem en oplossing niet begrepen. Daar komen de importheffingen van Trump nog bij.
Die gigantische problemen bij VAG zijn grotendeels het gevolg van een EU die China een wildcard heeft gegeven om de markt hier vol te vrakken met door de Chinese overheid gesubsidieerde EV’s.
  maandag 11 augustus 2025 @ 14:01:06 #62
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218476342
quote:
7s.gif Op maandag 11 augustus 2025 13:53 schreef Mathijsco het volgende:

[..]
Die gigantische problemen zijn grotendeels het gevolg van een EU die China een wildcard heeft gegeven om de markt hier vol te vrakken met door de Chinese overheid gesubsidieerde EV’s.
1. Die hebben net een marktaandeel gehaald van 5%, en dat is pas sinds mei dit jaar, de problemen van VW zijn er al veel langer.
2 De EU heeft import heffingen erop van tot 48%
Lijkt me niet dat dit de oorzaak is van de problemen bij VAG, niet?

Probleem van VAG is dat ze al jaren niet goed meekomen in de markt, en dachten we willen een disruptieve verandering afdwingen. Stoppen met verbranders en volledig voor electrisch gaan. Maar goed, die EUV zijn kut en stoppen met verbranders betekend dat ze daar ook geen geld mee verdienen. Double Whammy
pi_218476388
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2025 14:01 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
1. Die hebben net een marktaandeel gehaald van 5%, en dat is pas sinds mei dit jaar, de problemen van VW zijn er al veel langer.
2 De EU heeft import heffingen erop van tot 48%
Lijkt me niet dat dit de oorzaak is van de problemen bij VAG, niet?

Probleem van VAG is dat ze al jaren niet goed meekomen in de markt, en dachten we willen een disruptieve verandering afdwingen. Stoppen met verbranders en volledig voor electrisch gaan. Maar goed, die EUV zijn kut en stoppen met verbranders betekend dat ze daar ook geen geld mee verdienen. Double Whammy
Het is niet alleen VW: het is een bredere trend. Bij Stellantis zien we exact hetzelfde.

Goedkope, gesubsidieerde Chinese EV’s en een Europese markt die daar nauwelijks bescherming tegen biedt.Overcapaciteit in China, dumping hier, en Europese merken die marge en marktaandeel verliezen terwijl ze nog in een dure transitie zitten.
  maandag 11 augustus 2025 @ 14:13:02 #64
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218476416
quote:
7s.gif Op maandag 11 augustus 2025 14:08 schreef Mathijsco het volgende:

[..]
Het is niet alleen VW: het is een bredere trend. Bij Stellantis zien we exact hetzelfde.

Goedkope, gesubsidieerde Chinese EV’s en een Europese markt die daar nauwelijks bescherming tegen biedt.Overcapaciteit in China, dumping hier, en Europese merken die marge en marktaandeel verliezen terwijl ze nog in een dure transitie zitten.
Stellantis heeft jarenlang een beleid gehad van merken opkopen en dat gefinancierd door veel te veel te bezuinigen. De kwaliteit van hun autos is zwaar teruggegaan, geen hond wil nog Chrysler, Dodge, Jeep, en Ram kopen in de VS.
Problemen bij Stellantis en VAG zijn huisgemaakt.
pi_218476450
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2025 14:13 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Stellantis heeft jarenlang een beleid gehad van merken opkopen en dat gefinancierd door veel te veel te bezuinigen. De kwaliteit van hun autos is zwaar teruggegaan, geen hond wil nog Chrysler, Dodge, Jeep, en Ram kopen in de VS.
Problemen bij Stellantis en VAG zijn huisgemaakt.
Right.

Het ligt aan VW, en het ligt aan Stellantis. En helemaal niet aan de goedkope EV's die hier voor dumpprijzen op de markt worden gegooid door China, met permissie van de EU.
pi_218476486
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2025 23:16 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Onbetaalbare koffie, doet mij denken aan de voormalige DDR.
Wordt Duitsland ondertussen steeds meer zoals de voormalige DDR, de tijd zal het leren :{

Hadden ze het zo slecht dan in de DDR? Woningnood was er niet, criminaliteit laag en fascisme verboden.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_218476500
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2025 14:22 schreef blomke het volgende:

[..]
Hadden ze het zo slecht dan in de DDR? Woningnood was er niet, criminaliteit laag en fascisme verboden.
Met stasi, strafkampen, dwangarbeid. De grens oversteken betekende standrechtelijke executie.
Een fantastische tijd.
☺️👍
pi_218476509
quote:
7s.gif Op maandag 11 augustus 2025 14:25 schreef Mathijsco het volgende:
strafkampen, dwangarbeid.
Bron?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 11 augustus 2025 @ 14:31:24 #69
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218476525
quote:
7s.gif Op maandag 11 augustus 2025 14:17 schreef Mathijsco het volgende:

[..]
Right.

Het ligt aan VW, en het ligt aan Stellantis. En helemaal niet aan de goedkope EV's die hier voor dumpprijzen op de markt worden gegooid door China, met permissie van de EU.
Correct. Het is gemakkelijk te klagen, maar de Problemen die VAG en Stellantis hebben zijn er al jaren, en het marktaandeel van Chinese EUV is pas sind een jaar van enige invloed.
pi_218476528
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2025 14:26 schreef blomke het volgende:

[..]
Bron?
Hoeveel had je er willen hebben?

https://www.bpb.de/themen(...)haeftlingstransport/
  maandag 11 augustus 2025 @ 14:33:21 #71
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218476542
quote:

[..]
Bron?
Serieus?
Hier de eerste hit bij google
https://www.pieterjanssen(...)n-ddr-gevangenissen/
  maandag 11 augustus 2025 @ 14:35:54 #72
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218476563
quote:

[..]
Je had die vraag ook in een AI kunnen stellen

quote:
### Lijst van misdaden tegen de eigen bevolking in de DDR

Hieronder vind je een overzicht van misdaden en mensenrechtenschendingen die het DDR-regime pleegde tegen haar eigen bevolking:

- **Politieke vervolging en gevangenisstraf**
- Kritiek op het regime, afwijkende meningen, contacten met het Westen, of pogingen tot vlucht werden strafbaar gesteld met hoge gevangenisstraffen. Politieke gevangenen kwamen vaak in zwaar bewaakte instellingen terecht en werden blootgesteld aan dwangarbeid, psychische druk en soms fysiek geweld.[1][2]
- Activiteiten als “Staatsfeindliche Hetze” (vijandige propaganda), hulp bij vluchtpogingen (“Staatsfeindlicher Menschenhandel”) en “Republikflucht” (ongeoorloofde grensovergang) werden zwaar bestraft.[2]

- **Foltering en mishandeling**
- Tijdens verhoren door de Stasi (staatssicherheit) werden diverse methoden van foltering en psychische onderdrukking toegepast, waaronder slaapdeprivatie, ophanging aan armen en verdrinkingsgevaar.[1]

- **Systematische surveillance en intimidatie**
- De Stasi hield burgers (ook kinderen en jongeren) permanent in de gaten, inclusief huiszoekingen, afluisteren en informanten binnen families, werkplaatsen en gevangenissen.[1]

- **Dwangarbeid**
- Duizenden politieke en gewone gevangenen werden tegen hun wil ingezet in staatsbedrijven en fabrieken, vaak met internationale economische connecties.[2]

- **Bestraffing van religieuze en culturele minderheden**
- Arrestaties, intimidatie van religieuze jongeren, dominees, het opblazen van kerkgebouwen en uitsluiting van christenen en intellectuelen als “tweederangsburgers”.[3]

- **Onrechtmatige executies en zware repressie bij opstanden**
- De volksopstand van 1953 werd door Sovjettroepen neergeslagen, waarbij ook burgerslachtoffers vielen door het DDR-toestel.[4][5][2]

- **Beperkingen van basisrechten**
- Het recht op vrije meningsuiting, vereniging, religie en bewegingsvrijheid werd sterk ingeperkt. Kinderen van dissidenten werden onderwijs en examens ontzegd.[2]

- **Staatsterrorisme**
- Individuen die probeerden te vluchten, werden neergeschoten aan de grens of tijdens pogingen over de Berlijnse Muur. Tussen 110 en 190 mensen kwamen daarbij om het leven tussen 1961 en 1989.[6]

- **Gesanctioneerde racistische en xenofobe geweldsmisdrijven**
- Pogroms en racistisch gemotiveerd geweld tegen buitenlanders en minderheden werden gedoogd en soms zelfs geregistreerd door de DDR-autoriteiten. Er zijn duizenden gevallen van geweld, waaronder dodelijke slachtoffers, gedocumenteerd door onderzoekers.[7]

- **Gedwongen doping en medische experimenten**
- Onder het DDR-sportregime werden duizenden jongeren en topsporters systematisch blootgesteld aan dopingprogramma’s, wat leidde tot ernstige fysieke en psychische schade.[8]

### Samenvatting
De DDR was gekenmerkt door systematische onderdrukking, politieke vervolging, repressionele justitie en uitgebreide staatscontrole. Veel van deze misdaden worden in historisch onderzoek, archieven en slachtoffersverslagen uitvoerig gedocumenteerd. De meeste daden zijn onder de categorie “misdaden tegen de menselijkheid” te plaatsen, conform internationale definities.[9][10]

[1] https://historianet.nl/oorlog/koude-oorlog/stasi-staat-zag-alles
[2] https://nl.wikipedia.org/wiki/Duitse_Democratische_Republiek
[3] https://duitslandinstituut.nl/naslagwerk/121/verzet-en-propaganda
[4] https://nl.wikipedia.org/wiki/Volksopstand_in_de_DDR_(1953)
[5] https://historianet.nl/oo(...)rmomd-als-democratie
[6] https://www.historischnie(...)de-bouw-van-de-muur/
[7] https://vrede.be/nl/nieuw(...)ezicht-van-duitsland
[8] https://historiek.net/sportdoping-in-de-ddr/149261/
[9] https://www.amnesty.nl/en(...)gen-de-menselijkheid
[10] https://nl.wikipedia.org/wiki/Misdaden_tegen_de_menselijkheid
[11] https://historiek.net/ddr(...)uin-jan-konst/80316/
[12] https://www.vrt.be/vrtnws(...)moord-op-poolse-man/
[13] https://historiek.net/de-(...)el-1963-1989/161155/
[14] https://rightsforum.org/i(...)m-berlijn-te-staken/
[15] https://www.annefrank.org(...)ex-nazi-hans-globke/
[16] https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=2016D26002
[17] https://duitslandinstituu(...)bij-aan-val-van-muur
[18] https://www.historischnieuwsblad.nl/heimwee-naar-de-ddr/
[19] https://www.amnesty.nl/en(...)rs-van-mensenrechten
[20] https://duitslandinstituu(...)st-en-west-duitsland
pi_218476590
quote:

[..]
Ben je nou serieus? Nee toch hoop ik?
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  Forum Admin maandag 11 augustus 2025 @ 14:45:55 #74
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_218476636
quote:

[..]
quote:

[..]
Bron?
:{
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_218476644
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2025 14:45 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
[..]
:{
Misschien heeft deze user de jaren 80 niet (bewust) meegemaakt, dat kan ook.
pi_218476678
quote:
2s.gif Op maandag 11 augustus 2025 14:47 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Jawel hoor. Zelfs in Oost Duitsland geweest.
  Forum Admin maandag 11 augustus 2025 @ 14:51:26 #77
pi_218476686
quote:
2s.gif Op maandag 11 augustus 2025 14:47 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Heb ik ook niet, maar dit is/was toch gewoon onderdeel van regulier onderwijs? Voor mij wel.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_218476694
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2025 14:35 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Je had die vraag ook in een AI kunnen stellen
[..]

Toch als je de oudjes spreekt die willen zo terug.
Tenminste velen.
Vakman pur sang
  Forum Admin maandag 11 augustus 2025 @ 14:52:38 #79
pi_218476696
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2025 14:49 schreef blomke het volgende:

[..]
Dan snap ik het al helemaal niet, zeker niet als je ook nog recent in wat ooit ddr steden waren bent geweest.

Je ziet zelfs vandaag nog de sporen van de ddr. En dat is niet positief.
  maandag 11 augustus 2025 @ 14:53:24 #80
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218476702
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2025 14:49 schreef blomke het volgende:

[..]
Als toerist Potemkindorpen bewonderd
  maandag 11 augustus 2025 @ 14:55:34 #81
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218476722
quote:
1s.gif Op maandag 11 augustus 2025 14:52 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Tenminste velen.
Ostalgie.
Vroeger was alles beter denken.
Die oudjes die nooit in de pensioenfondsen hebben betaald, maar nu wel een pensioen krijgen
pi_218476767
quote:
1s.gif Op maandag 11 augustus 2025 14:52 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Tenminste velen.
Tuurlijk. Mensen werden in de DDR dusdanig geconditioneerd, dat ze op een bepaald moment niet anders meer kenden.

Das Leben der anderen is een mooie film.
  Forum Admin maandag 11 augustus 2025 @ 15:04:43 #83
pi_218476804
quote:
7s.gif Op maandag 11 augustus 2025 15:00 schreef Mathijsco het volgende:

[..]
Tuurlijk. Mensen werden in de DDR dusdanig geconditioneerd, dat ze op een bepaald moment niet anders meer kenden.

Das Leben der anderen is een mooie film.
Dat is een steengoede film. Zeker als je de tijdsgeest van de ddr wil ervaren.
pi_218476850
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2025 15:04 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Dat is een steengoede film. Zeker als je de tijdsgeest van de ddr wil ervaren.
Jup.
Of goodbye Lenin: die maakt de impact van de omwenteling bijna tastbaar. Echt heel knap vormgegeven qua plot en script.
pi_218476872
quote:
1s.gif Op maandag 11 augustus 2025 14:51 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Heb ik ook niet, maar dit is/was toch gewoon onderdeel van regulier onderwijs? Voor mij wel.
Bij mij ook. En ik kan me de beelden van de val van de muur ook nog goed herinneren.
En bovendien, als het er zo pais en vree was, waarom wist Honecker dan niet hoe snel hij wel niet moest vluchten?
  Forum Admin maandag 11 augustus 2025 @ 15:31:29 #86
pi_218477043
quote:
14s.gif Op maandag 11 augustus 2025 15:12 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Bij mij ook. En ik kan me de beelden van de val van de muur ook nog goed herinneren.
En bovendien, als het er zo pais en vree was, waarom wist Honecker dan niet hoe snel hij wel niet moest vluchten?
Of waarom de stasi mensen terug naar de DDR ontvoerde, en dat niet alleen vanuit west Duitsland
pi_218479819
quote:
1s.gif Op maandag 11 augustus 2025 14:52 schreef Straatcommando. het volgende:

Dan snap ik het al helemaal niet, zeker niet als je ook nog recent in wat ooit ddr steden waren bent geweest.

Je ziet zelfs vandaag nog de sporen van de ddr. En dat is niet positief.
Ik ben in de DDR tijd er geweest. Daarna trad het verval en werkeloosheid in. Ook zo wat: de DDR kende geen werkeloosheid.
pi_218479894
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2025 21:13 schreef blomke het volgende:

[..]
Ik ben in de DDR tijd er geweest. Daarna trad het verval en werkeloosheid in. Ook zo wat: de DDR kende geen werkeloosheid.
Dat klopt.
Er was altijd wat te doen op de Kolchos, en desnoods fabriceerde je een onderdeel gewoon een paar miljoen keer teveel.
  maandag 11 augustus 2025 @ 21:37:47 #89
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218479994
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2025 21:13 schreef blomke het volgende:

[..]
Oh nee, mensen waren in Dienst bij staatsbedrijven, en hadden geen ruk te doen maar waren niet werkloos. Waarom denk je dat ze failliet gingen?
pi_218484021
quote:
7s.gif Op maandag 11 augustus 2025 14:17 schreef Mathijsco het volgende:

[..]
Right.

Ik denk dat je het begint te begrijpen.

Wil overigens niet zeggen dat die Chinezen niet gehinderd moeten worden maar beide bedrijven hebben idd flink lopen falen.

Voor VW zie ik nog wel kansen maar ik heb ene stellantis auto gehad en dat merk komt er niet meer in.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  dinsdag 12 augustus 2025 @ 13:44:01 #91
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218484048
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 augustus 2025 13:40 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Ik denk dat je het begint te begrijpen.

Wil overigens niet zeggen dat die Chinezen niet gehinderd moeten worden maar beide bedrijven hebben idd flink lopen falen.

Voor VW zie ik nog wel kansen maar ik heb ene stellantis auto gehad en dat merk komt er niet meer in.
Zo sneed Mercedes in de jaren 90 ook in de kwaliteit, zijn veel mensen ook nog steeds pissig over.
pi_218484831
quote:

[..]
Als we de repressie in de DDR buiten beschouwing laten en het bij koffie houden:

quote:
The East German coffee crisis was a shortage of coffee in the late 1970s in East Germany caused by a poor harvest and unstable commodity prices, severely limiting the government's ability to buy coffee on the world markets. As a consequence, the East German government increased its engagement in Africa and Asia, exporting weapons and equipment to coffee-producing nations.
https://en.wikipedia.org/wiki/East_German_coffee_crisis

Maar goed jij was misschien tevreden met ersatz kaffee...
  dinsdag 12 augustus 2025 @ 16:29:44 #93
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218485182
@blomke, ben je aan het trollen of werkelijk zo naief? (En dan druk ik me vriendelijk uit)
pi_218485375
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_218493498
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2025 13:29 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Als je zegt dat Marokkanen 5 keer zo crimineel zijn dan autochtone Nederlanders, benoem je dat een groot maatschappelijk probleem dat graag ontkent of liever niet benoemd wordt, of ben je dan domrechts?
Dat ligt aan de context. Als het gaat over de criminaliteit is het relevant. Als het gaat over de verblijfsvergunning van 1 gezin is het typisch domrechts.
Wie dit leest is gek
pi_218493587
quote:
14s.gif Op maandag 11 augustus 2025 13:06 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Tja, ik merk het al, een duidelijk onderbouwing gaat er dus niet komen. Wat ik al aangaf: als je niet verder komt dat het gooien met labels, zou ik even in de spiegel kijken en je afvragen waar het gebrek aan intelligentie zit.
Het punt is dat het over het algemeen niets met intelligentie te maken heeft. Dom in domrechts slaat niet op intelligentie maar op het zich bewust van de domme houden van feiten om daarmee populistische en dicriminerende uitspraken te kunnen verantwoorden.
Er kan net zo goed domlinks zijn maar daar worden dan vaak weer andere termen voor gebezigd als Landverrader en Allochtonenknuffelaar.
Domrechtsen komen deels uit de wappiehoek en deels gewoon neo-nazis
Wie dit leest is gek
  woensdag 13 augustus 2025 @ 14:08:04 #97
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218494242
quote:
99s.gif Op woensdag 13 augustus 2025 13:01 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]
Het punt is dat het over het algemeen niets met intelligentie te maken heeft. Dom in domrechts slaat niet op intelligentie maar op het zich bewust van de domme houden van feiten om daarmee populistische en dicriminerende uitspraken te kunnen verantwoorden.
Er kan net zo goed domlinks zijn maar daar worden dan vaak weer andere termen voor gebezigd als Landverrader en Allochtonenknuffelaar.
Domrechtsen komen deels uit de wappiehoek en deels gewoon neo-nazis
Heeft eigenlijk niets met links of rechts te maken. Meeste mensen zijn gewoon te dom om te poepen en omdat er zoveel zijn kom je ze over hele politieke spectrum tegen,
pi_218497171
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 augustus 2025 16:29 schreef Jan_Onderwater het volgende:
@:Blomke, ben je aan het trollen of werkelijk zo naief? (En dan druk ik me vriendelijk uit)
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2025 13:29 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ook zo wat:

1) de persisterende problematiek met asiel instroom (hoe lang hebben we daar nou al geen enkele grip op, 30 jaar of zo??),
2) de islamisering van de samenleving
en
3) de criminaliteit van godsdienstfanaten

waren echt geen issue in de DDR.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 13-08-2025 20:23:15 ]
  woensdag 13 augustus 2025 @ 20:23:46 #99
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218497429
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2025 20:02 schreef blomke het volgende:

[..]
[..]
Ook zo wat:

1)cde persisterende problematiek met asielsinstroom (hoe lang hebben we daar nou al geen enkele grip op, 30 jaar of zo??),
2) de islamisering van de samenleving en

Erfurt, augustus 1975: Dit incident wordt beschouwd als de eerste naoorlogse pogrom op Duitse bodem, met name binnen de socialistische DDR. Tijdens een volksfeest ontstond er een conflict tussen Algerijnse en Hongaarse contractarbeiders en DDR-jongeren, dat uitmondde in grootschalig geweld waarbij de slaapzaal van buitenlandse arbeiders doelwit werd. Rond de 300 jongeren uit Erfurt deden mee. Racistische geruchten en vijandige stereotyperingen over de buitenlanders speelden een grote rol. Het regime en de media probeerden deze gebeurtenissen te verzwijgen; berichtgeving werd sterk gecensureerd.
Kort na de val van de muur richte het geweld zich tegen Vietnamese migranten, werden huizen massaal in de fik gestoken.
Echt he, je hebt geen flauw benul
pi_218503194
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2025 20:23 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Kort na de val van de muur richte het geweld zich tegen Vietnamese migranten, werden huizen massaal in de fik gestoken.
Echt he, je hebt geen flauw benul
Was toen begin jaren '90, in mijn herinnering, een vast item in het nieuws.
  donderdag 14 augustus 2025 @ 16:22:09 #101
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218503401
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 15:41 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]
Was toen begin jaren '90, in mijn herinnering, een vast item in het nieuws.
Correct, gebeurde veel en vaak.
pi_218503430
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 16:22 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Correct, gebeurde veel en vaak.
Sowieso was, en is deels nog steeds, Oost-Europa nou geen toonbeeld van tolerantie naar wie afwijkt, bijvoorbeeld qua huidskleur.
  donderdag 14 augustus 2025 @ 16:31:01 #103
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218503448
Verder ook: De DDR trainde en ondersteunde terroristen op het gebied van wapens, sabotage, het verkrijgen van valse identiteiten en het bieden van logistieke voorzieningen. Dit gebeurde zowel direct (training, opleiding, huisvesting) als indirect (niet uitleveren, verlenen van schuiladressen, strategisch inzetten voor politieke doeleinden). De Stasi was de spil in deze activiteiten – gemotiveerd door politieke machtsstrijd tijdens de Koude Oorlog en antiwesters sentiment.

Drie bekende Voorbeelden, maar er waren er veel meer.

RAF: Kreeg wapentraining, onderduikadressen en logistieke hulp van de Stasi. Tien prominente ex-RAF-leden kregen een nieuwe identiteit in de DDR.

Carlos de Jakhals: Kreeg een netwerk van ~75 DDR-burgers ter beschikking, inclusief huisvesting, communicatie en medische hulp. Vanuit de DDR plande hij aanslagen en wapenhandel.

PLO en anderen: Gebruikten de DDR als doorreis en logistiek “achterland” voor aanslagen in West-Europa. De Stasi hielp actief met het verlenen van valse documenten en logistieke steun.

Terroristen uit West-Duitsland en het Midden-Oosten gebruikten Oost-Berlijn als uitvalsbasis voor het plannen van aanslagen op westerse doelen. De DDR weigerde om hen uit te leveren naar het Westen, zelfs als hun verblijf bekend was.
  donderdag 14 augustus 2025 @ 16:31:16 #104
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218503449
Zo geweldig die DDR.
pi_218503453
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2025 20:02 schreef blomke het volgende:

[..]
[..]
Ook zo wat:

1) de persisterende problematiek met asiel instroom (hoe lang hebben we daar nou al geen enkele grip op, 30 jaar of zo??),
2) de islamisering van de samenleving
en

30 Jaar geleden bestond de DDR natuurlijk ook niet meer.
Sowieso had je in het Oostblok ook veel arbeiders en studenten uit bevriende socialistische landen.
  donderdag 14 augustus 2025 @ 16:36:23 #106
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218503485
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 16:31 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]
Sowieso had je in het Oostblok ook veel arbeiders en studenten uit bevriende socialistische landen.
Tja, Blomkes posts hier zijn niet echt gespekt van kennis van zaken.
  donderdag 14 augustus 2025 @ 16:41:12 #107
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218503505
De Sparkassen in Duitsland hebben een leuk spel laten ontwikkelen, waarbij een spaarvarkentje gered moet worden van een allerschattigst meisje dat aan haar eigen spaarcentjes wil

pi_218503529
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 16:31 schreef TargaFlorio het volgende:
Ja precies. Probleemloos.
pi_218503536
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 16:36 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Tja, Blomkes posts hier zijn niet echt gespekt van kennis van zaken.
Veel feiten zitten er inderdaad niet tussen.
pi_218503544
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 16:46 schreef blomke het volgende:

[..]
Ooit gehoord van censuur?
pi_218503557
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 16:49 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]
Ooit gehoord van censuur?
Ooit gehoord van manipulatie?
pi_218503576
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 16:46 schreef blomke het volgende:

[..]
Nee dus.
https://duitslandinstituut.nl/artikel/3327/uitgebuit-in-de-ddr
Voor een klein beetje beeld. Dat is dus gewoon ouderwetse uitbuiting en segregatie, het is maar wat je probleemloos noemt…
  donderdag 14 augustus 2025 @ 16:55:05 #113
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218503579
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 16:50 schreef blomke het volgende:

[..]
Sorry, maar alles wat je hier claimde is volkomen weerlegd. Echt, ben je zo "Naief" of gewoon aan het trollen?
pi_218503588
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 16:50 schreef blomke het volgende:

[..]
Door wie in deze?

Ik zie overigens ook wel een probleem met bepaalde dingen van de immigratie (Jan volgens ook wel?) maar we moeten niet doen of de DDR het antwoord is, dat was gewoon een dictatuur.
  donderdag 14 augustus 2025 @ 16:58:08 #115
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218503600
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 16:55 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]
Door wie in deze?

Ik zie overigens ook wel een probleem met bepaalde dingen van de immigratie (Jan volgens ook wel?) maar we moeten niet doen of de DDR het antwoord is, dat was gewoon een dictatuur.
Eentje met onderdrukking, vervolging, dwangarbeid, mensenrechten schendig, verborgen werkloosheid, export van terreur, de Stasi die zich intern vrijwel uitsluitend bezig hield met de eigen bevolking te onderdrukken etc etc
pi_218503620
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 16:58 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Eentje met onderdrukking, vervolging, dwangarbeid, mensenrechten schendig, verborgen werkloosheid, export van terreur, de Stasi die zich intern vrijwel uitsluitend bezig hield met de eigen bevolking te onderdrukken etc etc
En een te kort aan veel producten, een gezondheidszorg van een niveau lager dan bij ons.
pi_218504926
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 17:00 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]
En een te kort aan veel producten, een gezondheidszorg van een niveau lager dan bij ons.
Heb gebruik gemaakt van het OV in de DDR, speciaal in Oost Berlijn. Vond het een verademing t.o.v. de smeerlapperij die ik toen in de jaren '70&'80 in de Amsterdamse "metro" aantrof: junks, spuiten en aluminiumfolie van crackrokers. Nou, in de DDR werd dat echt niet getolereerd, laat staan gesubsidieerd.
pi_218504954
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2025 21:37 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Oh nee, mensen waren in Dienst bij staatsbedrijven, en hadden geen ruk te doen maar waren niet werkloos. Waarom denk je dat ze failliet gingen?
Omdat ze zich niet conformeerden aan het kapitalistische systeem. Overigens, het subsidiesysteem hier dat mensen aanmoedigt om minder te gaan werken om meer subsidies, kwijtschelding en toelages te krijgen, is ook niet zaligmakend.
  donderdag 14 augustus 2025 @ 20:06:57 #119
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218505480
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 19:23 schreef blomke het volgende:

[..]
Omdat ze zich niet conformeerden aan het kapitalistische systeem.
Je heeft dus toe dat socialisme niet werkt
  donderdag 14 augustus 2025 @ 20:09:40 #120
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218505521
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 19:21 schreef blomke het volgende:

[..]
Heb gebruik gemaakt van het OV in de DDR, speciaal in Oost Berlijn. Vond het een verademing t.o.v. de smeerlapperij die ik toen in de jaren '70&'80 in de Amsterdamse "metro" aantrof: junks, spuiten en aluminiumfolie van crackrokers. Nou, in de DDR werd dat echt niet getolereerd, laat staan gesubsidieerd.
Tienduizenden sporters, waaronder veel tieners, kregen stelselmatig anabole steroïden, groeihormonen en stimulerende middelen toegediend, vaak zonder voldoende voorlichting over gezondheidseffecten. Door de staat opgelegd. Dit gold vooral in de context van internationale sportprestaties en was gericht op het behalen van medailles
pi_218505747
quote:
1s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 20:09 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Tienduizenden sporters, waaronder veel tieners, kregen stelselmatig anabole steroïden, groeihormonen en stimulerende middelen toegediend, vaak zonder voldoende voorlichting over gezondheidseffecten. Door de staat opgelegd. Dit gold vooral in de context van internationale sportprestaties en was gericht op het behalen van medailles
Een kleine dosis alcoholmisbruik was ook niet geheel ongewoon in het Oostblok.
pi_218505863
quote:
1s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 20:09 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Was er niet ene Lance Armstrong (uit de VS), 7-voudig winnaar van de Tour, die wegens doping even zo vele malen werd geschorst? Stond in die jaren de hele Tour niet bol van schandalen met anabole steroïden? Vele ampullen gevonden in de ploegleidersauto's en hotelkamers

Tour winnaar Jan Ulrich (uit de BRD, West-Duitsland) gaf toe zijn ene Tour overwinning aan het gebruik van doping te hebben danken
pi_218505922
quote:
10s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 20:27 schreef KareldeStoute het volgende:
Een kleine dosis alcoholmisbruik was ook niet geheel ongewoon in het Oostblok.
Mwoah, in de Zuid Franse steden kunnen ze er ook wat van. Wel eens de Beierse Bierfeesten meegemaakt?
pi_218505990
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 20:37 schreef blomke het volgende:

[..]

Tour winnaar Jan Ulrich (uit de BRD, West-Duitsland) gaf toe zijn ene Tour overwinning aan het gebruik van doping te hebben danken
quote:
Ullrich deed voor het eerst aan een wielerwedstrijd mee toen hij 7 jaar oud was en won meteen. Op zijn dertiende ging hij naar een speciale sportschool, waar Oost-Duitse talenten werden opgeleid
Die kwam gewoon uit de Oost-Duitse school.
  donderdag 14 augustus 2025 @ 21:45:46 #125
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218506720
quote:

[..]
Was er niet ene Lance Armstrong (uit de VS), 7-voudig winnaar van de Tour, die wegens doping even zo vele malen werd geschorst? Stond in die jaren de hele Tour niet bol van schandalen met anabole steroïden? Vele ampullen gevonden in de ploegleidersauto's en hotelkamers

Correct, maar die werden niet door de staat daar min of meer toe gedwongen.
pi_218506789
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 15:55 schreef phpmystyle het volgende:
De duitse economie bevindt zich in zwaar weer en de vooruitzichten op een snelle verbetering zijn slecht. Daarnaast heeft Duitsland te maken met hoge energiekosten en een Nimby complex waar geen leger psychiaters en psychologen tegen opgewassen is. Vakbonden leggen er regelmatig het trein en vliegverkeer plat. Dit alles maakt dat Standort Deutschland een vervlogen geschiedenis is. Kan Duitsland uit dit dal kruipen en hoe?
[..]
Voor wat ik begreep bij BNR radio is dat er wetten zijn bij de staten van Duitsland dat er er een bepaald grens is om te lenen en er word er te weinig geinvesteerd in digitaal infrastructuur. Dit willen ze dus veranderen, maar hoe lang dat gaat duren geen idee.
pi_218508786
quote:
Bahn soll sauberer, sicherer, pünktlicher werden

Bundesverkehrsminister Schnieder hat in den tagesthemen einen Strategiewechsel bei der Bahn angekündigt. Neuer Kurs, neue Führung, mehr Pünktlichkeit und Sicherheit sollen kommen. Schon bald sollen die geplanten Maßnahmen vorgestellt werden.Erst die Strategie, dann das Personal: Bundesverkehrsminister Patrick Schnieder (CDU) hat in den tagesthemen erklärt, weshalb der Vertrag mit dem langjährigen Konzernchef Richard Lutz vorzeitig aufgelöst wurde. Die neue Strategie für die Bahn stehe in den Grundzügen fest, so Schnieder. Es fehlten nur noch ein paar Details. Nun könne man den Personalwechsel einleiten.
Het duitse spoorbedrijf verkeert in een desolate toestand en de topman wordt vervangen. Wie de huidige CEO gaat vervangen is nog niet bekend. Ik heb er weinig vertrouwen in dat men de doelstellingen zal behalen. Het spoor is en blijft een monopolist, en in een door vergrijzing getekende bevolking leidt dat immer, altijd en overal tot machtsmisbruik van het personeel. Ik zie er ook geen oplossing voor. Slechte service en hoge kosten zijn verzekerd.

quote:
Baas van Deutsche Bahn ontslagen vanwege 'dramatische situatie' op het spoor
De baas van Deutsche Bahn, de Duitse tegenhanger van de NS, is ontslagen omdat de situatie op het spoor "dramatisch" is. Dat zegt de Duitse transportminister Patrick Schnieder donderdag. De regering heeft al jaren kritiek op onder meer de verslechterde dienstregeling

[ Bericht 18% gewijzigd door Digi2 op 15-08-2025 10:04:20 ]
pi_218508857
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 augustus 2025 09:52 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Het duitse spoorbedrijf verkeert in een desolate toestand en de topman wordt vervangen. Wie de huidige CEO gaat vervangen is nog niet bekend. Ik heb er weinig vertrouwen in dat men de doelstellingen zal behalen. Het spoor is en blijft een monopolist, en in een door vergrijzing getekende bevolking leidt dat immer, altijd en overal tot machtsmisbruik van het personeel. Ik zie er ook geen oplossing voor. Slechte service en hoge kosten zijn verzekerd.
Het zullen wel de onfortuinlijke arbeiders zijn die de hogere kosten moeten betalen en niet de inmiddels vele criminele leiders, want het personeel kijkt niet of een reiziger wel of niet werkt of ooit gewerkt heeft.
pi_218517195
quote:

[..]

Sinds wanneer werd Armstrong door de Amerikaanse overheid of directie van US Postal gedwongen doping te gebruiken? De vergelijking die je maakt slaat nergens op.
pi_218525361
quote:
Warum so viele Polen in ihr Heimatland zurückkehren

Zum ersten Mal seit mehr als 30 Jahren ziehen mehr Polen aus Deutschland zurück in ihr Heimatland als umgekehrt. Es lockt mit Wirtschaftswachstum, schlankerer Verwaltung und niedrigeren Abgaben.

"Failed State" Deutschland?"Ich habe den Eindruck, dass Deutschland in Bezug auf die alltägliche Lebensqualität ein 'Failed State' ist", sagt er. Ein "gescheitertes Land" also. Ein Begriff, der in Medien üblicherweise eher für Staaten wie Somalia, den Jemen oder die Demokratische Republik Kongo benutzt wird. Orte, in denen der Staat die Kontrolle über sein Hoheitsgebiet verloren hat also.Den Begriff "Failed State" will er leicht ironisch verstanden wissen - denn in Deutschland habe der Staat im Gegensatz zu den genannten Ländern eher zuviel Kontrolle als zu wenig. Für alles müsse man einen Antrag stellen, die Ämter seien unkooperativ, bürokratisch - und in der Regel nicht digital zugänglich.
pi_218525425
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2025 11:57 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Ik weet niet of dit alleen voor Duitsland geldt, kan me namelijk ook voorstellen dat Polen zich gewoon ontwikkeld heeft en het totale plaatje concurrerend is zodat Polen er voor kiezen om in eigen land te blijven.
pi_218525501
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2025 12:07 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]
Ik weet niet of dit alleen voor Duitsland geldt, kan me namelijk ook voorstellen dat Polen zich gewoon ontwikkeld heeft en het totale plaatje concurrerend is zodat Polen er voor kiezen om in eigen land te blijven.
Duitsland is berucht om zijn bureaucratie die ook nog eens weinig gedigitaliseerd is, daarnaast de overmoedige duitse mentaliteit. Kan me voorstellen dat veel polen daar weinig heil van verwachten.
pi_218525560
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2025 12:07 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]
Je ziet het vanuit Nederland ook wel. De welvaart in Polen is nogal toegenomen
  zondag 17 augustus 2025 @ 13:00:49 #134
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218525850
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2025 12:16 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Duitsland is berucht om zijn bureaucratie die ook nog eens weinig gedigitaliseerd is, daarnaast de overmoedige duitse mentaliteit. Kan me voorstellen dat veel polen daar weinig heil van verwachten.
Veel voormalige Oostblok landen hebben begrepen dat Socialisme niet werkt, maar Duitsland droomt nog steeds van een sterk door socialistische ideeën gepreegde staat
  zondag 17 augustus 2025 @ 16:47:24 #135
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218527882
Zie net dat dit weekeinde de A12 tussen Utrecht en Zoetermeer dicht is. Komt nieuw asfalt op. LOL
1 weekeinde.
Hier in D hebben ze daar maanden voor nodig, heel veel maanden.
pi_218527999
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2025 16:47 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Zie net dat dit weekeinde de A12 tussen Utrecht en Zoetermeer dicht is. Komt nieuw asfalt op. LOL
1 weekeinde.
Is ook wel een andere benadering. Daar het uitgangspunt dat het verkeer altijd zo lang mogelijk door moet gaan, eventueel met hinder, terwijl we in Nederland liever enige tijd de boel geheel stremmen.
En we krijgen asfaltploegen zo gek om altijd in de nachten en weekenden te werken, dat scheelt ook :P.
pi_218532889
Problemfall Bürokratie - Wie digital abgehängt ist unsere Wirtschaft?
quote:
Zettelwirtschaft, Funklöcher, veraltete Software – im Jahr 2025 kämpfen viele mittelständische Unternehmen in Deutschland noch immer mit den Basics der Digitalisierung. Schnelles Netz, digitale Verwaltung - möglich wäre das längst. Doch Bürokratie und komplizierte Vorschriften gehören für viele Unternehmen zum Alltag - und bremsen den digitalen Fortschritt aus
pi_218533184
quote:
0s.gif Op maandag 18 augustus 2025 12:08 schreef Digi2 het volgende:
Problemfall Bürokratie - Wie digital abgehängt ist unsere Wirtschaft?
[..]

Ik woon in NRW en internet is van slechte kwaliteit, streaming video is zelden streaming (gaat met horten en stoten)
Ik ben bij Telecom via een draadloze router, max 100 GB per maand en betaal 39,50.
Hier in het dorp zijn ze al jaren bezig met glasvezel, maar komt denk ik nooit echt
In Nederland had ik al 30 jaar gelden glasvezel :{
Exaudi orationem meam
pi_218533203
quote:
1 weekeinde.
De Carolinenbrug in Dresden is volgens planning pas in 2031 klaar :{
Tel daar gerust een aantal jaren bij + een gigantische budget overschrijding.
(Denk aan Stutgart 21 :X )
Exaudi orationem meam
pi_218533249
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2025 12:16 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Op zich niet erg dat mensen uit Duitsland vertrekken, maar ook deze Polen zijn vaak hoogopgeleid of goede handwerkers en netto belastingbetalers, Ze worden vervangen door analfabeten met een vreemde cultuur en zijn netto belasting ontvangers (Bürgergeld).

De alsmaar oplopende tekorten in Duitsland denkt het economie genie Klingbeil op te kunnen lossen door meer schulden en belastingverhogingen 8)7 Uiteraard zijn volgens de socialisten de rijken de schuldigen, die moeten zwaarder worden belast ;(
Ondertussen gaat hij door met, waar socialisten goed in zijn: Het uitgeven van andermans geld :R

Voor mij persoonlijk betekent dit weing omdat ik in Nederland belasting betaal. Maar de gemeenten zullen straks ook tekorten krijgen, dus ook meer gaan heffen. Als dit gebeurt dan ben ik hier weg. :W
Exaudi orationem meam
pi_218533256
quote:
0s.gif Op maandag 18 augustus 2025 13:05 schreef Oud_student het volgende:

[..]
Horst Luning een duitse ondernemer zei jaren geleden 'Frankreich hat es hinter sich', maar dat geldt nu evenzeer voor Duitsland. Vrijwel heel west en zuid europa komt nu in stagnatie terecht, terwijl meerdere oost europese landen stijgen in de vaart der volkeren. Die gaan de fout van een overmatig en spilzuchtig sociaal stelsel daar niet maken. Net zoals Noorwegen lering trok uit de fouten die Nederland maakte, zie je eenzelfde effect daar optreden, omdat men zelf werkte of familie heeft die werkt in dergelijke landen is dat bewustzijn nog veel groter dan dat van de noren tov Nederland.
pi_218533307
quote:
0s.gif Op maandag 18 augustus 2025 13:16 schreef Oud_student het volgende:

[..]
Als dit gebeurt dan ben ik hier weg. :W
Naar Nederland terugkeren zal lastig worden gezien de huizenmarkt, beter zoek je je heil in een oost europees land dat het economisch voor de wind gaat ;)
pi_218533341
quote:
0s.gif Op maandag 18 augustus 2025 13:28 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Naar Nederland terugkeren zal lastig worden gezien de huizenmarkt, beter zoek je je heil in een oost europees land dat het economisch voor de wind gaat ;)
Ik denk aan Denemarken :)
Exaudi orationem meam
pi_218533353
quote:
0s.gif Op maandag 18 augustus 2025 13:35 schreef Oud_student het volgende:

[..]
Ik denk aan Denemarken :)
Dan moet je daar wel economisch binding hebben, dat is al heel lang het geval.
pi_218534299
quote:
0s.gif Op maandag 18 augustus 2025 13:37 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Dan moet je daar wel economisch binding hebben, dat is al heel lang het geval.
Ik ben al met (vervroegd) pensioen :)
Trouwens veel Duitsers denken ook aan vertrekken, nu gaan er zo'n 300,000 per jaar en dat zijn allemaal netto belastingbetalers. Dus je moet niet de laatste zijn die vertrekt want dan mag jij het licht uitdoen, als het al niet vanzelf uitgaat :)
Exaudi orationem meam
pi_218534355
quote:
0s.gif Op maandag 18 augustus 2025 15:32 schreef Oud_student het volgende:

[..]
Ik ben al met (vervroegd) pensioen :)
Dan nog is het niet zeker of je er terecht kan, Denemarken heeft een opt-out van de EU immigratie regels. Ik vermoed dat je dat zal moeten checken. Kan me zo voorstellen dat een grote inflow van EU pensionados de huizenmarkt daar ernstig kan verstoren en mocht dat dreigen zij er zeker een halt aan toeroepen.
  maandag 18 augustus 2025 @ 15:49:22 #147
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218534395
quote:
0s.gif Op maandag 18 augustus 2025 13:05 schreef Oud_student het volgende:

[..]
De Brug bij Emmerich
pi_218534430
quote:
0s.gif Op maandag 18 augustus 2025 15:49 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
De Brug bij Emmerich
BER dan, Musk haalde dat vaak aan als voorbeeld dat Tesla naar Duitsland zou komen mits men er alles aan zou doen zoiets te voorkomen. Het moet gezegd dat in het geval van Tesla ook alles en iedereen in het werk werd gesteld om het te voorkomen. Ausländer zu1st komt dan bij mij op, een weg met ons mentaliteit, die nogal wat te denken geeft. Voor de eigen medeburgers loopt men zo hard niet :N :X

BER, Berlin's new airport: A story of failure and embarrassment
  maandag 18 augustus 2025 @ 16:03:10 #149
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218534468
quote:
0s.gif Op maandag 18 augustus 2025 15:55 schreef Digi2 het volgende:

[..]
BER dan, Musk haalde dat vaak aan als voorbeeld dat Tesla naar Duitsland zou komen mits men er alles aan zou doen zoiets te voorkomen. Het moet gezegd dat in het geval van Tesla ook alles en iedereen in het werk werd gesteld om het te voorkomen. Ausländer zu1st komt dan bij mij op, een weg met ons mentaliteit, die nogal wat te denken geeft. Voor de eigen medeburgers loopt men zo hard niet :N :X

BER, Berlin's new airport: A story of failure and embarrassment
Onvoorstelbaar niet? In zes jaar kon men Europa veroveren, compleet nieuwe technologieën ontwikkelen en de atlantische kust vol bunkers zetten terwijl ze aan gort gebombardeerd werd, nu werken ze 14 jaar aan 1 vliegveld wat dan nog steeds bagger is.
  Moderator maandag 18 augustus 2025 @ 16:27:47 #150
505534 crew  Flitsbezorger
Binnen een kwartier bij je!
pi_218534604
quote:
0s.gif Op maandag 18 augustus 2025 16:03 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Onvoorstelbaar niet? In zes jaar kon men Europa veroveren, compleet nieuwe technologieën ontwikkelen en de atlantische kust vol bunkers zetten terwijl ze aan gort gebombardeerd werd, nu werken ze 14 jaar aan 1 vliegveld wat dan nog steeds bagger is.
Sterker nog, de chef van Ryanair dreigt al maanden regelmatig met terugtrekking uit BER om op andere Duitse luchthavens te focussen, de grootste afnemer van de gates daaro: https://www.morgenpost.de(...)t-gegen-den-ber.html
Op maandag 16 december 2024 21:05 schreef GGMM het volgende:
[..]
Flitsbezorger en Bezsen niet
pi_218535084
quote:
0s.gif Op maandag 18 augustus 2025 16:03 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Eerlijk is eerlijk daar zat ook wel nogal wat slavenarbeid aan vast en de urgentie lag een stuk hoger dan de huidige milieuwetgeving.

Maar dan nog ze doen daar wel echt lang over alles. Snelwegen liggen jaren open.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
  maandag 18 augustus 2025 @ 17:40:19 #152
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218535094
quote:
0s.gif Op maandag 18 augustus 2025 17:38 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Eerlijk is eerlijk daar zat ook wel nogal wat slavenarbeid aan vast en de urgentie lag een stuk hoger dan de huidige milieuwetgeving.

Maar dan nog ze doen daar wel echt lang over alles. Snelwegen liggen jaren open.
De mechanisatie die er nu is, is vele malen efficiënter dan slavenarbeid.
pi_218535097
quote:
1 weekeinde.
Nederland is daar dan ook wel uitzonderlijk goed in.
Een lang weekend dicht en er wordt een stuk snelweg van 10/20km vernieuwd. Nieuwe bruggen worden prefab gemaakt en in een week op zijn plaats geschoven. In het buitenland is altijd insitu behelpen.
pi_218535135
quote:
0s.gif Op maandag 18 augustus 2025 17:40 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Een lang weekend dicht en er wordt een stuk snelweg van 10/20km vernieuwd. Nieuwe bruggen worden prefab gemaakt en in een week op zijn plaats geschoven. In het buitenland is altijd insitu behelpen.
Klopt, dit is ook wel een keuze. Kost wat meer maar veel minder gezeik (behalve dan over de brandstofprijzen :+ ).
  Forum Admin maandag 18 augustus 2025 @ 17:52:22 #155
pi_218535208
quote:
0s.gif Op maandag 18 augustus 2025 17:40 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Dat kan ook omdat Nederland niet zo groot is. Desondanks is het heel indrukwekkend hoe wij onze infrastructuur onderhouden, een voorbeeld voor vrijwel elk ander land ter wereld.

Ik ben veel in Duitsland, de autobahn word met de dag erger. En dat voor een land dat er zo van afhankelijk van is.
  maandag 18 augustus 2025 @ 17:53:57 #156
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218535225
quote:

[..]
Heb de indruk dat er in Nederland eerder gekeken wordt naar de impact in totaal. Een A12 die een jaar lang er uit ligt door de ene wegwerkzaamheid na de andere vs 1 weekeinde er uit ,
  maandag 18 augustus 2025 @ 17:55:41 #157
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218535243
quote:
0s.gif Op maandag 18 augustus 2025 17:52 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Dat kan ook omdat Nederland niet zo groot is. Desondanks is het heel indrukwekkend hoe wij onze infrastructuur onderhouden, een voorbeeld voor vrijwel elk ander land ter wereld.

Ik ben veel in Duitsland, de autobahn word met de dag erger. En dat voor een land dat er zo van afhankelijk van is.
NL is ongeveer zo groot als NRW, heeft ongeveer net zoveel inwoners een vergelijkbaar BBP en hun Ranstad is het Ruhrgebied. Toch is de puinhoop een stuk groter in NRW
  Forum Admin maandag 18 augustus 2025 @ 17:57:01 #158
pi_218535252
quote:
0s.gif Op maandag 18 augustus 2025 17:53 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Heb de indruk dat er in Nederland eerder gekeken wordt naar de impact in totaal. Een A12 die een jaar lang er uit ligt door de ene wegwerkzaamheid na de andere vs 1 weekeinde er uit ,
Dat ook, in Duitsland is het gewoon "volsperrung" en rijd maar met de gehele parade door een klein oud Duits dorpje dat daar helemaal niet voor gebouwd is.

Het is ook bureaucratie. Ze hebben er aanbestedingen voor vrijwel elk facet. Bezorging? Groen? Asfalteren? Allemaal verschillende bedrijven met verschillende agenda's. Dus een stuk snelweg kan praktisch af zijn, maar nog weken dicht blijven omdat de bebording nog niet geregeld is.

En ze leggen er het asfalt nog handmatig. Ook zoiets achterlijks.
  Forum Admin maandag 18 augustus 2025 @ 17:58:57 #159
pi_218535280
quote:
0s.gif Op maandag 18 augustus 2025 17:55 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
NL is ongeveer zo groot als NRW, heeft ongeveer net zoveel inwoners een vergelijkbaar BBP en hun Ranstad is het Ruhrgebied. Toch is de puinhoop een stuk groter in NRW
Ik weet het, maar als ik me niet vergis gaan de deelstaten daar niet over.
  maandag 18 augustus 2025 @ 18:00:55 #160
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218535294
quote:
0s.gif Op maandag 18 augustus 2025 17:57 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Dat ook, in Duitsland is het gewoon "volsperrung" en rijd maar met de gehele parade door een klein oud Duits dorpje dat daar helemaal niet voor gebouwd is.

Het is ook bureaucratie. Ze hebben er aanbestedingen voor vrijwel elk facet. Bezorging? Groen? Asfalteren? Allemaal verschillende bedrijven met verschillende agenda's. Dus een stuk snelweg kan praktisch af zijn, maar nog weken dicht blijven omdat de bebording nog niet geregeld is.

En ze leggen er het asfalt nog handmatig. Ook zoiets achterlijks.
Heb de indruk dat de wegenbouwers belang hebben bij het geheel zo lang mogelijk te rekken. In NL krijgen wegenbouwers boni als ze sneller klaar zijn dan begroot.
  dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:10:17 #161
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_218539144
Dat Duitsland in een neergaande spiraal zit klopt, hoewel het nog niet zo erg is als in Groot-Britannie. Dat is onderhand gewoon een vervallen land, ooit een trotse macht met overzeese gebieden. Er is niks van over.

Maar die infrastructuur is niet altijd lekker, ik ga wel eens naar zo'n Duits dorpje over een 100 km baan (best hard over zo'n tweebaans weg) en daar zitten soms lelijke gaten in. Maar de autobahn is toch best prima? Ja het zijn net van de betonplaten, maar het rijdt redelijk.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  Moderator dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:11:29 #162
pi_218540205
quote:
0s.gif Op maandag 18 augustus 2025 17:58 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Ik weet het, maar als ik me niet vergis gaan de deelstaten daar niet over.
De Bond gaat over de onderhoud van de Autobahn inderdaad, de deelstaat over de provinciale wegen (met gele borden ipv blauw).
[..]
  dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:15:33 #163
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_218540281
In Duitsland gebruiken ze nog Windows 3.1
  Moderator dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:18:31 #164
pi_218540340
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2025 12:15 schreef WheeledWarrior het volgende:
Zo, da's modern.

Ik heb zojuist een formulier ingevuld dat ik ingescand verder moest mailen voor een stempel en handtekening van een derde, om de vervolgens de hele zooi (wat nu inmiddels 3x uitgeprint en ingescand is) te moeten uitprinten om het per fysieke post op te sturen. :')
[..]
pi_218540368
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2025 12:15 schreef WheeledWarrior het volgende:
in heel veel landen draait veel kritieke infrastructuur nog op DOS, 3.1, XP, etc
dat is niet uniek aan duitsland
  dinsdag 19 augustus 2025 @ 14:26:10 #166
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_218541034
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2025 12:21 schreef gwn_een_user het volgende:

[..]
in heel veel landen draait veel kritieke infrastructuur nog op DOS, 3.1, XP, etc
dat is niet uniek aan duitsland
Is daar iets mis mee als het functioneert en het draait in een bescherme omgeving?
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_218548478
Was läuft falsch beim Bürgergeld?
quote:
Millionen Menschen stecken im Bürgergeld fest, finden oft nicht zurück in den Arbeitsmarkt. Die Kosten explodieren. Helfen da mehr Druck und härtere Sanktionen? Wo hakt es im Sozialsystem?
pi_218554977
https://www.volkskrant.nl(...)-zo-groot~bdbafdd96/

Als achtergrond bij de discussie over wegenonderhoud wel aardig om te lezen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')