abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218337025
quote:
Andrej mag hier niet zijn, komt steeds 'als een boemerang terug'

ALPHEN AAN DEN RIJN - Andrej zit met een biertje op een parkbank in de zon als hij door twee politiemensen wordt gevraagd om zijn ID-kaart. Als de agenten zijn kaart door het systeem halen blijkt dat Andrej helemaal niet in Nederland mag zijn. Weet hij dat? 'Ja, dat weet ik.' Wil hij meewerken aan zijn uitzetting? 'Ja, geen probleem. Ik stap op de trein en ik vertrek.' Maar er is wel een probleem, zo blijkt op het politiebureau. Andrej zegt wel elke keer dat hij wil meewerken aan zijn uitzetting, maar hij gaat nooit.

Als hij wel gaat is hij binnen de kortste keren weer terug. 'Ik kom hier terug als een boemerang, want ik voel me hier thuis', zegt hij tegen de agenten die hem controleren in een park in Alphen aan den Rijn.

Hij is in januari van dit jaar opgepakt voor illegaal in Alphen zijn. En begin april weer. En eind april werd hij aangehouden op Schiphol, waar hij niet van plan was om op een vliegtuig te stappen. En in mei zit hij dus weer in Alphen.

Waar gaat het over?
Daar zit hij nog steeds, alleen nu achter de muren van het huis van bewaring. Zijn advocaat is naar de zitting gekomen. Er is nog even onduidelijkheid over waar het vandaag over moet gaan, want er is ook een dagvaarding voor winkeldiefstallen.

Die zou pas over een paar maanden worden behandeld, maar lijkt te zijn samengevoegd met de aanklacht van de illegaliteit. Alleen is de brief daarover niet aangekomen bij de advocaat en ligt die bij de rechtbank in de digitale prullenbak.

'Probleem'
De rechter neemt geen risico en besluit het dan alleen over het illegale verblijf te hebben. 'Er lijkt een probleem achter te zitten wat misschien aandacht behoeft', constateert de rechter over Andrej's boemeranggedrag.

Dat vindt de raadsman ook. Andrej is wel tot ongewenst vreemdeling verklaard, maar vervolgens neemt niemand stappen om hem uit te zetten.

Bier drinken in Alphen
'Hij gaat met een artikel 50 formulier naar de Vreemdelingenpolitie. Die zet hem niet het land uit, maar stuurt hem weer de hort op. Dat maakt het heel diffuus voor hem.'

De officier van justitie wijst erop dat Andrej soms zelf wel weggaat, of zegt dat hij dat zal doen, maar dat hij steeds weer in Alphen opduikt om bier te drinken.

'Eigen keuze'
Volgens de advocaat is dat omdat hij daar zijn sociale omgeving heeft. Familie in Polen heeft hij niet, alleen in Duitsland. Andrej zegt dat hij daar wel heen wil, maar in de praktijk gebeurt dat dus niet.

De officier van justitie vindt dat Andrej zelf kiest voor zijn situatie. 'De advocaat zegt dan het is voor hem verwarrend want hij wordt niet actief uitgezet, maar hij weet dat hij hier niet mag zijn en hij beslist steeds zelf om terug te komen.'

Celstraf
Omdat Andrej een flink strafblad heeft, vindt de officier een celstraf de enige passende maatregel. 'Eerdere straffen hebben weinig indruk gemaakt.' Ze eist drie maanden cel, met aftrek van de 55 dagen die Andrej al in voorarrest zit.

De advocaat vindt die 55 dagen al meer dan genoeg. 'Ik ga niet voor vrijspraak pleiten, want hij pleegt ook diefstallen.' Maar hij blijft het raar vinden dat zijn cliënt zelf zijn uitzetting moet regelen.

'Hoe dan?'
'Ik heb twintig andere cliënten die wel echt zijn uitgezet en dan terugkomen. Hoe moet hij het zelf doen? Als iemand dakloos is, geen geld heeft, er zijn grenscontroles in Duitsland, hoe gaat die Nederland verlaten?'

'Dan moet hij zwartrijden in de trein, wordt hij in Utrecht betrapt, politie erbij. Zo hoeven we elkaar toch niet bezig te houden? We hebben het al druk genoeg met zijn allen, het OM, de IND, de Rechtspraak. Bier drinken in de openbare ruimte kan vervelend zijn, maar zo erg was het nu niet.'

Systeemstoring
De rechter is het, in elk geval wat betreft de strafmaat, eens met de verdediging. Andrej zou 55 dagen cel moeten krijgen. Om praktische redenen doet de rechter er vijf dagen bovenop: zestig dus.

'Er is momenteel een storing in het systeem en ik moet de tijd hebben om de PI op de hoogte te stellen.' Plat gezegd: er moet een brief via de klassieke post worden gestuurd. Het betekent dat Andrej maandag naar buiten mag. 'En dan hoop ik dat meneer een beetje geholpen wordt', besluit de rechter.
Ons hele bestuur, op elk niveau, van elk type (van Rechtbank tot publieke omroep tot ministerie tot linkse hoogleraren: Tineke Strik, Leo Lucassen om maar enkele te noemen) is ingericht om zoveel mogelijk migranten tot Nederland toe te laten. Het is dan ook 1 grote grap te denken dat we iemand terug kunnen sturen.
:') _O-
  zondag 27 juli 2025 @ 10:46:38 #2
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_218337057
quote:
Die zou pas over een paar maanden worden behandeld, maar lijkt te zijn samengevoegd met de aanklacht van de illegaliteit. Alleen is de brief daarover niet aangekomen bij de advocaat en ligt die bij de rechtbank in de digitale prullenbak.
Lekker gewerkt weer, fijn dat jullie het lot van anderen zo zorgvuldig bepalen.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
  zondag 27 juli 2025 @ 10:47:24 #3
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_218337063
quote:
11s.gif Op zondag 27 juli 2025 10:42 schreef Alpha0 het volgende:
Ons hele bestuur, op elk niveau, van elk type (van Rechtbank tot publieke omroep tot ministerie tot linkse hoogleraren: Tineke Strik, Leo Lucassen om maar enkele te noemen) is ingericht om zoveel mogelijk migranten tot Nederland toe te laten. Het is dan ook 1 grote grap te denken dat we iemand terug kunnen sturen.

Wilders zou het toch regelen? :')
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_218337092
Het Nederlandse systeem: Van het kastje naar de muur.
pi_218337191
Het blijft ook wel heel stupide dat het kabinet Schoof 0,0 ideeën of aandacht had voor deze problemen. Terwijl de “achterkant” van de migratieketen minstens zo belangrijk is als bij grens boos naar buitenlanders kijken. En voor maatregelen om dit beter te organiseren is hele brede politieke en maatschappelijke steun, dus het is nog makkelijk scoren ook.
Maar in plaats daarvan werden gigantische bezuinigingen bij de IND ingeboekt.
pi_218337221
En dit is waarom illegaliteit strafbaar moet zijn. Werk je niet mee, veel plezier in een detentiecentrum tot je besluit wel te luisteren.

Regels en empatische asielwetgeving zijn allemaal leuk en nodig in de wereld, maar accepteer dat er ook hele volkstammen zijn die hier misbruik van maken, en zorg dat je daar een plan B voor hebt.
No amount of money ever bought a second of time.
pi_218337257
quote:
0s.gif Op zondag 27 juli 2025 11:02 schreef TigerXtrm het volgende:
En dit is waarom illegaliteit strafbaar moet zijn. Werk je niet mee, veel plezier in een detentiecentrum tot je besluit wel te luisteren.

Deze man heeft net twee maand vastgezeten en wil best meewerken maar daadwerkelijk vertrek is geen stap dichterbij gekomen. Hoe gaat hem nog veel langer opsluiten dan wel helpen?
pi_218337338
quote:

Regels en empatische asielwetgeving zijn allemaal leuk en nodig in de wereld, maar accepteer dat er ook hele volkstammen zijn die hier misbruik van maken, en zorg dat je daar een plan B voor hebt.
Zolang je niemand kan uitzetten, is strafbaar illegaliteit zinloos. Een illegaliteit is gewoon een pestertje wet geworden.
Het is gewoon een schijntje voor PVV met blonde leider.
Ze hadden beter op de uitzetting moeten focussen.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_218337392
Nederland heeft helaas een dictatuur nodig.
  zondag 27 juli 2025 @ 11:17:10 #10
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_218337393
quote:

Hij werkt prima mee. Maar ze ztten 'm niet uit. Dat moet hij zelf regelen :')

En hij komt gewoon weer terug. Maar hij was wél braaf eerst weg _O-
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  zondag 27 juli 2025 @ 11:18:29 #11
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_218337408
quote:
0s.gif Op zondag 27 juli 2025 11:17 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Nee, dank je!
pi_218337435
quote:
0s.gif Op zondag 27 juli 2025 11:13 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]
Zolang je niemand kan uitzetten, is strafbaar illegaliteit zinloos. Een illegaliteit is gewoon een pestertje wet geworden.
Het is gewoon een schijntje voor PVV met blonde leider.
Ze hadden beter op de uitzetting moeten focussen.
Bij het Uitzetcentrum Rotterdam is het al tijden een zooitje…

https://nos.nl/artikel/2539414
https://www.nu.nl/binnenl(...)ntrum-rotterdam.html
https://www.trouw.nl/poli(...)%2Fwww.google.com%2F
https://nos.nl/artikel/2275920
http://www.ravagedigitaal.org/2008/uitzetcentrum/artikel.php

Gooi daar een bak geld en mensen tegenaan om het eindelijk eens goed te organiseren en je wint zoveel meer…
pi_218337439
quote:
En dan dit soort mensen boven zee uit het vliegtuig gooien?
pi_218337444
Geef 'm geen kop soep.
pi_218337462
quote:
10s.gif Op zondag 27 juli 2025 11:20 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Bij het Uitzetcentrum Rotterdam is het al tijden een zooitje…

https://nos.nl/artikel/2539414
https://www.nu.nl/binnenl(...)ntrum-rotterdam.html
https://www.trouw.nl/poli(...)%2Fwww.google.com%2F
https://nos.nl/artikel/2275920
http://www.ravagedigitaal.org/2008/uitzetcentrum/artikel.php

Gooi daar een bak geld en mensen tegenaan om het eindelijk eens goed te organiseren en je wint zoveel meer…
Nee joh. Als onderdeel van de asielketen dienen we ook flink te bezuinigen op DT&V. Want dat schrikt asielzoekers en illegalen af om hier überhaupt heen te komen.

_O- _O- _O- _O- _O-
"Pools are perfect for holding water"
  zondag 27 juli 2025 @ 11:32:54 #16
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_218337520
:')
pi_218337544
quote:
Dat niet, wel een nieuwe Pim Fortuyn die echt heel veel zetels scoort en als een soort trump dit soort dossiers helemaal omgooit. Wilders is ‘t ‘m niet.

Maar ik zie die nieuwe Fortuyn niet. Het is aan de rechterkant een leiderschapscrisis.
pi_218337831
quote:
10s.gif Op zondag 27 juli 2025 11:00 schreef KareldeStoute het volgende:
Het blijft ook wel heel stupide dat het kabinet Schoof 0,0 ideeën of aandacht had voor deze problemen. Terwijl de “achterkant” van de migratieketen minstens zo belangrijk is als bij grens boos naar buitenlanders kijken. En voor maatregelen om dit beter te organiseren is hele brede politieke en maatschappelijke steun, dus het is nog makkelijk scoren ook.
Maar in plaats daarvan werden gigantische bezuinigingen bij de IND ingeboekt.
Het betreft hier wel een Pool. Weliswaar eentje die ongewenst is verklaard, maar een Pool is natuurlijk zo weer in Nederland, zelfs als je hem weet uit te zetten naar Polen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  zondag 27 juli 2025 @ 12:25:41 #19
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_218337984
quote:
0s.gif Op zondag 27 juli 2025 12:02 schreef Monolith het volgende:

[..]
Het betreft hier wel een Pool. Weliswaar eentje die ongewenst is verklaard, maar een Pool is natuurlijk zo weer in Nederland, zelfs als je hem weet uit te zetten naar Polen.
Maar hij wordt dus helemaal niet uitgezet. Dat moet hij zelf regelen...

En hij gaat meestal ook braaf, maar hij komt gewoon weer terug _O-
  zondag 27 juli 2025 @ 12:35:52 #20
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_218338052
quote:

Dit topic heeft weinig met asiel wetgeving te maken. Het gaat hier om een EU-staatsburger.

Het is dus een totaal andere issue dan de issue die we hebben met illegale asielzoekers.
Krekker is de bom!
pi_218338074
quote:
11s.gif Op zondag 27 juli 2025 10:42 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
:') _O-
Linkse hoogleraren? Je bedoelt rechtse politici? Het zijn vooral de laatsten die het hele politieke systeem hebben ingericht om zoveel mogelijk migranten binnen te laten. Met rechts al 3 decennia aan de knoppen draaiend, met een verdwaald links partijtje die mee mag doen om een homohuwelijkje binnen te slepen ofzo.
Het grote geld wil rechts aan de macht en het grote geld wil ruim baan voor arbeidsmigranten. En zo geschiedde.
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_218338171
quote:
Als hij wel gaat is hij binnen de kortste keren weer terug. 'Ik kom hier terug als een boemerang, want ik voel me hier thuis', zegt hij tegen de agenten die hem controleren in een park in Alphen aan den Rijn.
gaaf land.
- M.Rutte
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
niet bang voor ban
I stand with (the) Netherlands. w/
  zondag 27 juli 2025 @ 12:57:08 #23
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_218338281
Hoe moeilijk is het om hem op een enkele rit/vlucht naar Polen te zetten?
Hij heeft geen geld dus van Polen naar hier komen zal lastig(er) zijn
  zondag 27 juli 2025 @ 12:58:49 #24
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218338299
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_218338399
quote:
0s.gif Op zondag 27 juli 2025 12:57 schreef the-eye het volgende:
Hoe moeilijk is het om hem op een enkele rit/vlucht naar Polen te zetten?
Hij heeft geen geld dus van Polen naar hier komen zal lastig(er) zijn
Die komt gewoon zwartrijdend/liftend ofzo weer terug hoor. Zo ver of geografisch uitdagend is Polen>Nederland nou ook weer niet.

Overigens hebben veel grote steden te kampen met dit soort overlast, blijkbaar heeft het z'n aantrekkingskracht maar ik zie het niet. Lekker dakloos zijn in Utrecht en goedkoop bier drinken tot je kleingeld weer op is, nou wat een mooi leven...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')