abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220592788
quote:
7s.gif Op donderdag 16 april 2026 09:49 schreef HSG het volgende:

[..]
Een ander groot probleem is de politieke verdeeldheid. Eerst was er een kabinet dat bijvoorbeeld warmtepompen wilde verplichten en de energievoorziening wilde vergroenen. Vervolgens kregen we een kabinet dat alles omdraaide, en nu zitten we met een kabinet dat de beslissingen van het vorige kabinet weer ongedaan gaat maken. Dus voor je weet hebben wij over tig jaar weer een kabinet die weer heel anders denkt over dit soort zaken het huidige kabinet.
Inderdaad. Dat is ook het grootste probleem met kernenergie.

Het achterliggende probleem is, dat we denken dat geld zelf waarde heeft en dat het doel van een regering is om geld te verdienen, of toch tenminste er voor te zorgen dat het bedrijfsleven dat doet. We moeten dus steeds zuiniger zijn met het geld dat we hebben en dat steeds minder uitgeven. En alles wat geen geld oplevert is nutteloos. Een steeds groter deel van ons geld komt daardoor bij buitenlandse aandeelhouders terecht, waardoor er steeds minder over is voor ons.

Nou zul je denken: "zie je wel, het is allemaal de schuld van de buitenlanders!", maar het is eigenlijk nog veel eenvoudiger. Hoe meer buitenlanders ons geld willen hebben, hoe beter. Dan kunnen we er meer van maken. Zoals ze zeggen: geld moet rollen. Hoe meer geld er in circulatie is, hoe meer we uit kunnen geven. Het beste voorbeeld: de VS. Iedereen wil dollars hebben om olie mee te kopen. En daardoor blijft hun geldvoorraad maar groeien, waardoor je met Amerikaanse aandelen steeds meer geld kunt verdienen.

Dan denken veel mensen meteen: "Nee, dat is niet waar! Als we meer geld maken, groeit de inflatie en wordt het minder waard!" Maar je moet dat anders zien: alle bezittingen en arbeid die je kunt betalen met Euro's samen zijn niet het enige dat de prijs bepaalt. Kijk naar de aandelenmarkten: de prijs van die aandelen blijft maar stijgen, terwijl die bedrijven niet meegroeien. Veel bedrijven zijn dus veel minder waard dan de totale waarde van hun aandelen.

Kortom, het is vraag en aanbod. Hoe meer mensen onze Euro's willen hebben, hoe meer we er kunnen maken en hoe meer we te besteden hebben. De Duitsers hadden 100 jaar geleden hyperinflatie en vinden dus dat iedere cent die een regering uitgeeft verantwoord moet worden, net alsof het om een huishoudboekje gaat. Maar de EU is geen huishouden, of zelfs een bedrijf. Daar gelden hele andere regels voor. En omdat er ondertussen steeds meer geld naar het buitenland gaat, hebben we zelf minder.

Wat we dus moeten doen is heel veel waardepapieren in Euro's maken, meer bedrijven naar de beurs brengen en de landen meer laten lenen via staatsobligaties. Laat onze regering ook twintig kerncentrales bouwen via een staatsbedrijf en breng 49% van de aandelen daarvan naar de beurs. Zodat al het geld dat er nu geïnvesteerd word in de VS dan hier terecht komt. Gratis geld voor ons, in plaats van voor de Amerikanen. De tijd is er dankzij Trump ook rijp voor.

Filmpje:
Bekijk deze YouTube-video
pi_220601683
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2026 09:54 schreef Digi2 het volgende:
Sind die Deutschen zu faul?
[..]

Nee, de Duitse overheid is idioot.
Het "wetenschappelijk" bureau van de SPD had onlangs berekend dat werken tegen het minimum loon wel zou lonen. De werkenden zouden 600 euro meer per maand hebben.
Helaas warem ze vergeten de autokosten te rekenen (vrijwel iedere werkende heeft een auto nodig).
Kosten zo"n 400 euro per maand.
Bovendien zijn veel zaken voor Grundsicherung mensen kostenloos, zoals Kitas.
In Munchen is het zo dat werkenden slechter uit zijn dan de uitvreters.

Waarom zou je voor misschien een paar euro meer gaan werken?
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  vrijdag 17 april 2026 @ 21:20:13 #253
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220601990
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2026 20:35 schreef Oud_student het volgende:

[..]
Nee, de Duitse overheid is idioot.
Het "wetenschappelijk" bureau van de SPD had onlangs berekend dat werken tegen het minimum loon wel zou lonen. De werkenden zouden 600 euro meer per maand hebben.
Helaas warem ze vergeten de autokosten te rekenen (vrijwel iedere werkende heeft een auto nodig).
Kosten zo"n 400 euro per maand.
Bovendien zijn veel zaken voor Grundsicherung mensen kostenloos, zoals Kitas.
In Munchen is het zo dat werkenden slechter uit zijn dan de uitvreters.

Waarom zou je voor misschien een paar euro meer gaan werken?
Waar heeft iemand die werkloos thuis zit een Kita plaats ?
pi_220605846
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2026 21:20 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Waar heeft iemand die werkloos thuis zit een Kita plaats ?
Je bedoeld wrs. waarom?
Misschien als je op sollicitatie of naar het Arbeitsamt moet :X

Volgens AI:
Bürgergeld-Empfänger können ihre Kinder beitragsfrei in einer Kita anmelden und erhalten über das Bildungs- und Teilhabepaket (BuT) kostenlose Mittagsverpflegung, Beiträge für Ausflüge sowie eine monatliche Pauschale von 15 ¤ für Freizeitaktivitäten. Die Befreiung von Kita-Gebühren erfolgt meist über das Jugendamt, während BuT-Leistungen beim Jobcenter beantragt

Werkenden moeten voor de Kita betalen
Exaudi orationem meam
  zaterdag 18 april 2026 @ 14:35:28 #255
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220606131
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2026 14:08 schreef Oud_student het volgende:

[..]
Je bedoeld wrs. waarom?
Misschien als je op sollicitatie of naar het Arbeitsamt moet :X

Volgens AI:
Bürgergeld-Empfänger können ihre Kinder beitragsfrei in einer Kita anmelden und erhalten über das Bildungs- und Teilhabepaket (BuT) kostenlose Mittagsverpflegung, Beiträge für Ausflüge sowie eine monatliche Pauschale von 15 ¤ für Freizeitaktivitäten. Die Befreiung von Kita-Gebühren erfolgt meist über das Jugendamt, während BuT-Leistungen beim Jobcenter beantragt

Werkenden moeten voor de Kita betalen
Dat bedoel ik, zelfs als ze geen kinderen hebben.
pi_220608571
Het gaat steeds sneller. Veel bedrijven gaan failliet of stoppen in stilte :{
69% van de familiebedrijven wil het bedrijf verkopen (geen opvolger, bureaucratie, hoge kosten etc)
Veel bedrijven bereiden in het geheim verplaatsing naar het buitenland voor.
Bij Bosch gaan 35.000 banen verdwijnen, door het multiplicator effect gaan er naar schatting 3x zoveel banen in de toeleverende industrie verloren
etc etc

Exaudi orationem meam
pi_220608655
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2026 21:34 schreef Oud_student het volgende:
69% van de familiebedrijven wil het bedrijf verkopen (geen opvolger, bureaucratie, hoge kosten etc)
Dit is nogal verontrustend, en ik vrees dat ook in Nederland de braindrain, kapitaalvlucht en bedrijfssluitingen de komende jaren een vlucht zullen nemen. Ondernemers zijn doorgaans goed geïnformeerd en een belangrijke factor voor succesvol ondernemen is anticiperen. De trend die ook in Nederland gezet is naar een sterk verslechterd ondernemingsklimaat zie ik niet keren :N
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_220608687
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2026 21:47 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Dit is nogal verontrustend, en ik vrees dat ook in Nederland de braindrain, kapitaalvlucht en bedrijfssluitingen de komende jaren een vlucht zullen nemen. Ondernemers zijn doorgaans goed geïnformeerd en een belangrijke factor voor succesvol ondernemen is anticiperen. De trend die ook in Nederland gezet is naar een sterk verslechterd ondernemingsklimaat zie ik niet keren :N
Het gaat (op papier) economisch nog heel behoorlijk in Nl.
Hoe kom je hierbij?
Vakman pur sang
pi_220608731
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 april 2026 21:52 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Het gaat (op papier) economisch nog heel behoorlijk in Nl.
Hoe kom je hierbij?
Precies op papier. Echter de Box 3 en AOF perikelen spreken boekdelen.
quote:
https://www.vno-ncw.nl/ar(...)maat-niet-verbeteren
7 MRT, 2026
Volgens de peiling vindt opnieuw een ruime meerderheid (76%) van de ondernemers dat het ondernemingsklimaat de afgelopen vijf jaar is verslechterd. Nog niet 1 op de 7 is positief over het ondernemingsklimaat in ons land. 'Deze scores gelden als het vertrekpunt voor het nieuwe kabinet, dat verbetering van het ondernemingsklimaat in elk geval hoog op de agenda heeft staan', aldus de ondernemersorganisaties.

Stoppen en vertrekken
Zij waarschuwen voor het risico dat de negatieve sentimenten onder ondernemers structureel worden en gaan doorwerken in economische beslissingen. Bijna 1 op de 3 ondernemers geeft inmiddels aan niet meer in Nederland te gaan investeren. In de peiling van maart 2023 was dat nog 18 procent. Ook overwegen steeds meer bedrijven om (deels) uit Nederland te vertrekken: bijna 1 op 5, tegen 13 procent in 2023. De meeste ondernemers zien nog altijd toekomst voor hun bedrijf in eigen land, maar die meerderheid is wel geslonken van 68 procent in 2023 tot 57 procent nu. Een op de 6 bedrijven overweegt te stoppen, drie jaar geleden was dat nog 1 op de 10.

Ondernemers geven massaal (91 procent) aan dat politieke besluiten van invloed zijn op hun bedrijfsmatige keuzes. Tegelijk vindt slechts 7 procent dat politiek en bestuur oog hebben voor hun belangen en is 3 procent tevreden over de betrouwbaarheid en stabiliteit daarvan.
pi_220608740
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2026 21:59 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Precies op papier. Echter de Box 3 en AOF perikelen spreken boekdelen.
[..]
Ja dat aloude verhaal + dat Jetten de verkiezingen heeft gewonnen in vuige haat van alle ondernemers (en terecht)
Maar slecht gaat het (nog) niet hoor, vrij goed zelfs
Vakman pur sang
pi_220608752
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 april 2026 22:00 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ja dat aloude verhaal + dat Jetten de verkiezingen heeft gewonnen in vuige haat van alle ondernemers (en terecht)
Maar slecht gaat het (nog) niet hoor, vrij goed zelfs
Het AOF misbruik en het verslechterende ondernemersklimaat spelen al langer, ik zie geen breuk in deze trend.
pi_220608775
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2026 22:02 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Het AOF misbruik en het verslechterende ondernemersklimaat spelen al langer, ik zie geen breuk in deze trend.
Ik ben zelf ondernemer en als je alles goed bekijkt kun je in Nl niet veel geld verdienen (tenzij vies rijk)
Hoe harder; dat wil zeggen meer uren, effort en winst, hoe meer belasting, zodat je altijd op ongeveer modaal gaat overhouden.
Als je bv in Juni 100K op papier hebt verdient kun je beter de rest van het jaar niks doen.
Vakman pur sang
pi_220608812
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 april 2026 22:07 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ik ben zelf ondernemer en als je alles goed bekijkt kun je in Nl niet veel geld verdienen (tenzij vies rijk)
Hoe harder; dat wil zeggen meer uren, effort en winst, hoe meer belasting, zodat je altijd op ongeveer modaal gaat overhouden.
Als je bv in Juni 100K op papier hebt verdient kun je beter de rest van het jaar niks doen.
Mijn ouders hadden ook een eigen zaak, geen van de kinderen wilde het doorzetten, want een echt dikke boterham verdienden mijn ouders er al niet meer aan. Ook dat bedrijf is sinds 2022 afgebouwd, vorig jaar is de laatste info aan de accountant verstrekt, zodat we dit jaar de bedrijfsbeeindiging officieel kunnen afronden.
pi_220608874
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2026 22:02 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Maar jij bent ook extreem kapitalistisch, hoe hard je dat ook ontkent.
pi_220608888
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 april 2026 22:07 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ondernemen is wel breed. Zit je in een gat in de markt? Een markt die snel groeit? Of ben je een eenmanszaak zoals een cafe waar er al vijf van zijn in de buurt?

Tegenwoordig is elke lullo ondernemer. Turken met een telefoonzaak, Chinezen met een salon
  Forum Admin zaterdag 18 april 2026 @ 22:31:24 #266
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_220608914
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2026 22:27 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Ondernemen is wel breed. Zit je in een gat in de markt? Een markt die snel groeit? Of ben je een eenmanszaak zoals een cafe waar er al vijf van zijn in de buurt?

Tegenwoordig is elke lullo ondernemer. Turken met een telefoonzaak, Chinezen met een salon
Dat zijn toch ook ondernemers. Je kan zelfs prima ondernemer zijn zonder een eigen zaak.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_220608917
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2026 22:25 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Maar jij bent ook extreem kapitalistisch, hoe hard je dat ook ontkent.
Ik vind het respecteren van eigendomsrechten belangrijk, maar zelfredzaamheid ook. Kapitaal heeft zijn rol, maar er wordt daarnaast veel vrijwillig gedaan, waarbij kapitaal maar een geringe of geen rol speelt.
pi_220608938
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2026 22:31 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Dat zijn toch ook ondernemers. Je kan zelfs prima ondernemer zijn zonder een eigen zaak.
Geef mij maar minder een maatschappij zoals de VS. Te veel ondernemers in bijv de zorg.

Ondernemen moet weer ondernemen worden voor de mensen die het echt willen/kunnen. Niet om het grootkapitaal te ontlasten van alle sociale zekerheid die werknemers genieten
  Forum Admin zaterdag 18 april 2026 @ 22:36:18 #269
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_220608944
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2026 22:35 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Geef mij maar minder een maatschappij zoals de VS. Te veel ondernemers in bijv de zorg.

Ondernemen moet weer ondernemen worden voor de mensen die het echt willen/kunnen. Niet om het grootkapitaal te ontlasten van alle sociale zekerheid die werknemers genieten
Jij doelt op zzpers en de uitwassen daarvan.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_220609393
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2026 22:35 schreef Ambtenaar030 het volgende:
Geef mij maar minder een maatschappij zoals de VS.
De bevolking van de VS is nogal gepolariseerd en verhard, bij het zien van een stapeltje dollars komt een doorsnee amerikaan bijkans klaar. Amerikanisering zie ik dan ook niet als iets positiefs.
pi_220609602
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2026 23:41 schreef Digi2 het volgende:

[..]
De bevolking van de VS is nogal gepolariseerd en verhard, bij het zien van een stapeltje dollars komt een doorsnee amerikaan bijkans klaar. Amerikanisering zie ik dan ook niet als iets positiefs.
Het hangt er van af. Ik vind Amerikanen over het algemeen vriendelijk en warm, waarmee je gemakkelijk kunt praten en gemakkelijk vrienden wordt. Dat geldt niet alleen voor mensen die in de VS geboren zijn, maar ook voor iedereen die naar de VS verhuist. Alhoewel dollars = status vind ik dat juist Amerikanen minder moeilijk doen over geld, en veel vrijgeviger zijn dan bijvoorbeeld Nederlanders.

De Amerikaanse maatschappij is toe aan een flinke opknapbeurt, omdat alles duur is. In die zin heb je gelijk.

Ik ben in 2009 vertrokken uit de VS, en ben sinds kort weer hier, en ben me kapotgeschrokken van wat Trump's importtarieven en 17 jaar hyperinflatie hebben aangericht. Een collega van me betaalt alleen al aan wegenbelasting en verzekering meer dan wat ik voor mijn huurauto (!) in Australie betaalde. Afschrijving van zijn auto is daar nog niet eens bij inbegrepen. Voor een telefoonabonnement ben je hier drie keer zo veel kwijt als in Australie. Internet twee keer zo veel. Gezondheidsverzekering en alles wat daar bij komt kijken was zeventien jaar geleden 1$/maand, nu kost het me $3400 aan eigen risico. In Australie zijn we Medicare verzekerd (= "gratis").
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_220609700
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2026 01:03 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Het hangt er van af. Ik vind Amerikanen over het algemeen vriendelijk en warm, waarmee je gemakkelijk kunt praten en gemakkelijk vrienden wordt. Dat geldt niet alleen voor mensen die in de VS geboren zijn, maar ook voor iedereen die naar de VS verhuist. Alhoewel dollars = status vind ik dat juist Amerikanen minder moeilijk doen over geld, en veel vrijgeviger zijn dan bijvoorbeeld Nederlanders.

De Amerikaanse maatschappij is toe aan een flinke opknapbeurt, omdat alles duur is. In die zin heb je gelijk.

Ik ben in 2009 vertrokken uit de VS, en ben sinds kort weer hier, en ben me kapotgeschrokken van wat Trump's importtarieven en 17 jaar hyperinflatie hebben aangericht. Een collega van me betaalt alleen al aan wegenbelasting en verzekering meer dan wat ik voor mijn huurauto (!) in Australie betaalde. Afschrijving van zijn auto is daar nog niet eens bij inbegrepen. Voor een telefoonabonnement ben je hier drie keer zo veel kwijt als in Australie. Internet twee keer zo veel. Gezondheidsverzekering en alles wat daar bij komt kijken was zeventien jaar geleden 1$/maand, nu kost het me $3400 aan eigen risico. In Australie zijn we Medicare verzekerd (= "gratis").
Dat Amerikanen zo vriendelijk zijn, komt natuurlijk ook in grote mate omdat een groot deel van de bevolking gewapend kan zijn en je via de "stand your ground" wetten gewoon wettelijk neer kunnen schieten als je onaardig tegen ze bent en ze zich daardoor bedreigd voelen. Dat doe je maar 1 keer.
pi_220611281
Zelfs de middenstanders nemen ondertussen hun toevlucht tot de gaarkeukens.

Suppenküche, Essensretter und Co, Hauptsache satt
quote:
Zwischen steigenden Preisen und knappen Budgets, wie Menschen in Deutschland versuchen, satt zu werden – und warum selbst die Mittelschicht zunehmend kämpfen muss.
pi_220611686
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2026 11:50 schreef Digi2 het volgende:
Zelfs de middenstanders nemen ondertussen hun toevlucht tot de gaarkeukens.

Suppenküche, Essensretter und Co, Hauptsache satt
[..]

Merkel bedankt. ^O^
Vakman pur sang
  zondag 19 april 2026 @ 13:31:46 #275
87106 Oud_student
Lux Aeterna
pi_220611844
OT: het onderwerp is de neergang van Duitsland, maar ik wil geen "OT-Nazi" zijn.
Omdat hier de situatie in Nederland wordt bediscuseerd, heb ik een vraag:
Wat zijn de verschillen en overeenkomsten in de neergang van beide landen?
Exaudi orationem meam
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')