abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218175697
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 12:49 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Dan denk ik dat we de ChristenUnie misschien ook wel als extreemrechts kunnen beschouwen, want bij de ChristenUnie heerst nog steeds veel haat tegen Palestijnen.
Totale onzin. En dat weet jij ook. En dan hoef je alleen maar naar het stemgedrag van de laatste maanden te kijken.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_218175776
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 13:07 schreef Hanca het volgende:
Totale onzin. En dat weet jij ook. En dan hoef je alleen maar naar het stemgedrag van de laatste maanden te kijken.
Dat de ChristenUnie de laatste paar maanden misschien wat kritischer is geworden over de politiek van Israel, neemt niet weg dat de ChristenUnie, en daarvoor de partijen waar de ChristenUnie uit voortgekomen is, eigenlijk stelselmatig hebben weggekeken van de misdaden van de staat Israel.
pi_218175804
Uitspraak rechter: minister Wiersma misbruikt haar bevoegdheden
De rechter kwam vandaag tot een snoeiharde uitspraak over de blokkade die minister Wiersma oplegt bij het openbaar maken van een database waarin de aantallen dieren op boerderijen staan. Follow the Money, NRC en Omroep Gelderland vroegen deze gegevens op met beroep op de Wet open overheid.

Aanvankelijk zou die database worden verstrekt, maar Wiersma dwong haar ambtenaren en juristen tot een draai van 180 graden. Volgens de rechter ‘misbruikt’ de minister haar bevoegdheden en kan haar handelen niet anders worden begrepen dan ‘een actie om te vertragen’.

https://www.ftm.nl/artike(...)ryk%2BPTvAgQ92mkk%2B
By being a racing driver means - you are racing with other people. And if you no longer go for a gap, that exists, you are no longer a racing driver. Because we are competing. We are competing to win. And the main motivation to all of us is to compete for a victory. ~ Ayrton Senna
pi_218175881
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 10:18 schreef Hanca het volgende:
Fascistisch zal ik ze nooit noemen, maar zolang jullie geen afstand nemen van de oprichters die veel te lang, ver na de borealen toespraak en na de onthullingen van Henk Otten, aan Baudet zijn blijven hangen, zal JA21 nooit echt uit die hoek komen. Eerdmans, Nanninga en Pouw-Verweij (die zijn jullie al kwijt) zijn wat mij betreft in die periode hun geloofwaardigheid volledig verloren.
En op dezelfde manier zal de ChristenUnie, wegens de tientallen jaren lange collaboratie met de SGP, die eigenlijk nog steeds voortduurt, beschouwd worden als een partij die in dezelfde hoek zit als de SGP.
pi_218175921
quote:
7s.gif Op donderdag 10 juli 2025 10:52 schreef ChrisCarter het volgende:

[..]
Misschien was mijn post hiervoor niet duidelijk genoeg, excuses. Ik dacht; hier in POL zitten natuurlijk de politiek geengageerde Fok!kers, die wellicht hun inzicht zouden willen delen over waarom JA21 zo makkelijk wordt weggezet als radicaal/extreemrechts.
Het was niet enkel bedoeld als klaagzang maar een zoektocht naar inzichten.
Ik zie als centrumrechtse, gematigd conservatieve kiezer geen extreemrechtse partij. Wel zie ik een partij die is opgetuigd door FvD-spijtoptanten die pas zijn afgehaakt toen Baudet allang volledig ontspoord was en het echt niet meer te verdedigen viel. Het is de zoveelste partij die “de erfenis van Fortuyn” zou moeten weerspiegelen. Het nadeel daarvan is dat die partijen niet zelden allerlei opportunisten en baantjesjagers aantrekken en dat is hier ook het geval. Verder: Eerdmans vind ik een gladjanus en Nanninga had beter venijnige columns op TPO kunnen blijven schrijven want erg veel nuttigs komt er niet uit. Obv wat ze tot nu toe hebben laten zien zie ik er ook niet echt een serieuze bestuurspartij in.

Dat Joop ze extreemrechts noemt is niet spannend, die vinden iedereen extreemrechts. Net als dat een diarreekanaal als De Dagelijkse Standaard alles wat geen Baudet is een existentiële bedreiging voor Nederland vindt. Ik kijk er niet eens meer naar.
  donderdag 10 juli 2025 @ 13:41:21 #106
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_218175923
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 11:21 schreef Hanca het volgende:

[..]
Mensen maken de partij. Je kunt standpunten op je website zetten, maar als je dan mensen in de Kamer hebt die totaal andere standpunten hebben dan zijn dat je eigenlijke standpunten. En ja, Eerdmans en Nanninga zijn radicaal-rechts.
Nanninga is zo radicaal rechts en een buitenlanderhater dat ze een Syriër in huis opnam.

https://www.volkskrant.nl(...)Fnl.wikipedia.org%2F

Hoeveel van onze PvdA/GL politici hebben dat gedaan?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_218175945
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 13:41 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Nanninga is zo radicaal rechts en een buitenlanderhater dat ze een Syriër in huis opnam.

https://www.volkskrant.nl(...)Fnl.wikipedia.org%2F

Hoeveel van onze PvdA/GL politici hebben dat gedaan?
Nanninga is dan ook drukker met de toenemende zichtbaarheid en invloed van de islam in de publieke ruimte dan met buitenlanders an sich.
  donderdag 10 juli 2025 @ 13:46:08 #108
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_218175959
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 13:44 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Nanninga is dan ook drukker met de toenemende zichtbaarheid en invloed van de islam in de publieke ruimte dan met buitenlanders an sich.
En dat zijn hele terechte zorgen, daar is niets 'radicaal' aan.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_218175961
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 13:20 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Dat de ChristenUnie de laatste paar maanden misschien wat kritischer is geworden over de politiek van Israel, neemt niet weg dat de ChristenUnie, en daarvoor de partijen waar de ChristenUnie uit voortgekomen is, eigenlijk stelselmatig hebben weggekeken van de misdaden van de staat Israel.
Als jij je goed voelt bij zo'n kruistocht gebaseerd op niks, prima joh. Iedereen weet dat je ongelijk hebt, maar goed.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_218175965
quote:
14s.gif Op donderdag 10 juli 2025 13:46 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Het bestrijden van religie vanuit de politiek is ten allen tijde radicaal.
pi_218175974
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 13:36 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
En op dezelfde manier zal de ChristenUnie, wegens de tientallen jaren lange collaboratie met de SGP, die eigenlijk nog steeds voortduurt, beschouwd worden als een partij die in dezelfde hoek zit als de SGP.
Ik begrijp tot op de dag van vandaag niet hoe je jezelf christelijk kan noemen en tegelijkertijd actief voorstander van herinvoering van de doodstraf kan zijn. Ik heb de achtergrond van het standpunt wel eens doorgelezen maar het slaat nergens op imo.
  donderdag 10 juli 2025 @ 13:48:49 #112
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_218175980
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 13:46 schreef Hanca het volgende:

[..]
Hoezo? Wanneer religie leidt tot onderdrukking dient de politiek gewoon in te grijpen.

En dat geldt voor elke religie.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_218175982
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 13:41 schreef EttovanBelgie het volgende:
En het was ook nog een homosexuele man die in het asielzoekerscentrum door andere asielzoekers gepest werd.
pi_218175983
quote:
14s.gif Op donderdag 10 juli 2025 13:46 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Het debat wordt in ieder geval al decennia onmogelijk gemaakt omdat elke poging om dit ter sprake te brengen meteen wordt afgeserveerd als islamofobie en moslimhaat.
  donderdag 10 juli 2025 @ 13:49:57 #115
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_218175987
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 13:47 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Ik begrijp tot op de dag van vandaag niet hoe je jezelf christelijk kan noemen en tegelijkertijd actief voorstander van herinvoering van de doodstraf kan zijn. Ik heb de achtergrond van het standpunt wel eens doorgelezen maar het slaat nergens op imo.
SGP is, zoals de meeste bevindelijk en orthodoxe gereformeerde kerken, vooral OT-geörienteerd. Zie je ook terug bij de Puriteinen; Mozaische wet is in die hoek niet helemaal 'ingelost'.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_218175990
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 13:48 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Hoezo? Wanneer religie leidt tot onderdrukking dient de politiek gewoon in te grijpen.

En dat geldt voor elke religie.
20k genitaal verminkte vrouwen uit naam van de islam. Maar daar mag je niks over zeggen, dan speel je Wilders in de kaart. En ik ben niet eens een PVV’er.
  donderdag 10 juli 2025 @ 13:54:45 #117
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_218176017
Het probleem is dat men nogal gauw mensen wegzet als racist of buitenlanderhater, wanneer er in concreto gewoon sprake is van kritiek op religie.

Persoonlijk interesseren kleurtjes mij dan ook niets, en heb ik een grote aversie tegen roomwitte Arnoud van Doorn, niet vanwege zijn kleur, maar wegens zijn religieuze denkbeelden.

Stel ik dat ik gescheiden gebedsruimten aan scholen onwenselijk vind, dat ik hoofddoeken zie als onderdrukking van vrouwen en miskenning van mannen, geen behoefte heb aan versterkte gebedsoproepen of semi-gedwongen ramadanvieringen op het werk, heeft dat precies niets met ras of huidskleur te maken, edoch is het voor bepaalde lieden geen 'religiekritiek' maar radicaal-rechtse buitenlanderhaat.

Alsof voornoemde Van Doorn van mij een carte blanche krijgt omdat 'ie blank is..

Maar bij sommige mensen gaat het dus wél om kleur. Die zien énkel nog kleur. En aangezien de meeste aanhangers van de islam een kleur hebben, is kritiek daarop suspect en hoogst ongemakkelijk, want daarmee confronteer je ook gekleurde mensen met hun soms bizar conservatieve en enge denkbeelden. Denkbeelden die bij een doorsnee SGP'er of Katholiek al decennia bekritiseerd worden, met verve.

Zolang die reflex blijft heersen, zie ik het somber in voor Nederland.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_218176025
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 13:46 schreef Hanca het volgende:
Op zich is het bestrijden van religie op zich inderdaad radicaal.

Maar als de vrijheid van godsdienst botst met andere grondrechten of andere belangrijke waarden in onze maatschappij, dan moet er een keuze gemaakt worden, En dan mag godsdienst geen reden zijn om zaken toe te staan die we anders zouden verbieden.
pi_218176038
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 13:55 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Op zich is het bestrijden van religie op zich inderdaad radicaal.

Maar als de vrijheid van godsdienst botst met andere grondrechten of andere belangrijke waarden in onze maatschappij, dan moet er een keuze gemaakt worden, En dan mag godsdienst geen reden zijn om zaken toe te staan die we anders zouden verbieden.
Het alternatief is dat je zaken krijgt zoals in UK, met shariarechtbanken en dergelijke. Daar moeten we heel, heel ver van wegblijven.
pi_218176078
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 13:54 schreef EttovanBelgie het volgende:
Het probleem is dat men nogal gauw mensen wegzet als racist of buitenlanderhater, wanneer er in concreto gewoon sprake is van kritiek op religie.

Persoonlijk interesseren kleurtjes mij dan ook niets, en heb ik een grote aversie tegen roomwitte Arnoud van Doorn, niet vanwege zijn kleur, maar wegens zijn religieuze denkbeelden.

Stel ik dat ik gescheiden gebedsruimten aan scholen onwenselijk vind, dat ik hoofddoeken zie als onderdrukking van vrouwen en miskenning van mannen, geen behoefte heb aan versterkte gebedsoproepen of semi-gedwongen ramadanvieringen op het werk, heeft dat precies niets met ras of huidskleur te maken, edoch is het voor bepaalde lieden geen 'religiekritiek' maar radicaal-rechtse buitenlanderhaat.

Maar bij sommige mensen gaat het dus wél om kleur. Die zien énkel nog kleur. En aangezien de meeste aanhangers van de islam een kleur hebben, is kritiek daarop suspect en hoogst ongemakkelijk, want daarmee confronteer je ook gekleurde mensen met hun soms bizar conservatieve en enge denkbeelden. Denkbeelden die bij een doorsnee SGP'er of Katholiek al decennia bekritiseerd worden, met verve.

Zolang die reflex blijft heersen, zie ik het somber in voor Nederland.
Kritiek op de negatieve kanten van de islam heeft niets met vreemdelingenhaat of islamofobie te maken.

Ik ben belijdend christen. Mijn religie wordt al decennia ondergescheten en belachelijk gemaakt en ik word als religieus persoon met enige regelmaat voor dom en ouderwets versleten door de seculiere meerderheid. Alsof dat altijd leuk is.

Maar als het om moslims gaat, dan moeten we “proberen het te begrijpen” en “met ze in gesprek blijven”. Ik zou willen dat dat ook gold voor de bevindelijk gereformeerden uit Rijssen. Die worden namelijk gewoon overal bespot en uitgelachen.

Met je hypocriete “begrip” :')
  donderdag 10 juli 2025 @ 14:07:10 #121
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_218176134
quote:
1s.gif Op donderdag 10 juli 2025 14:01 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Kritiek op de negatieve kanten van de islam heeft niets met vreemdelingenhaat of islamofobie te maken.

Ik ben belijdend christen. Mijn religie wordt al decennia ondergescheten en belachelijk gemaakt en ik word als religieus persoon met enige regelmaat voor dom en ouderwets versleten door de seculiere meerderheid. Alsof dat altijd leuk is.

Maar als het om moslims gaat, dan moeten we “proberen het te begrijpen” en “met ze in gesprek blijven”. Ik zou willen dat dat ook gold voor de bevindelijk gereformeerden uit Rijssen. Die worden namelijk gewoon overal bespot en uitgelachen.

Met je hypocriete “begrip” :')
Omdat christendom zowel bekend en van eigens is en vooral als wit wordt gezien.

En dat maakt het inderdaad hypocriet.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_218176177
quote:
1s.gif Op donderdag 10 juli 2025 14:01 schreef Spablauw214 het volgende:

Ik vraag me af of het echt zo is dat er voor moslims zoveel begrip is en zo weinig begrip voor bevindelijk gereformeerden. Neem bijvoorbeeld het onderwerp kledingvoorschriften voor vrouwen.

Inmiddels al tientallen jaren krijgen de moslims de grootste drek over zich heen omdat veel moslima's een hoofddoek dragen. Maar hoe vaak hoor je in de media kritiek op de bevindelijk gereformeerden die hun vrouwen en dochters verbieden om een broek te dragen?
  donderdag 10 juli 2025 @ 14:11:57 #123
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_218176181
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  donderdag 10 juli 2025 @ 14:20:11 #124
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_218176257
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 14:11 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Ik vraag me af of het echt zo is dat er voor moslims zoveel begrip is en zo weinig begrip voor bevindelijk gereformeerden. Neem bijvoorbeeld het onderwerp kledingvoorschriften voor vrouwen.

Inmiddels al tientallen jaren krijgen de moslims de grootste drek over zich heen omdat veel moslima's een hoofddoek dragen. Maar hoe vaak hoor je in de media kritiek op de bevindelijk gereformeerden die hun vrouwen en dochters verbieden om een broek te dragen?
Islam is simpelweg een vreemde eend in de bijt, relatief nieuw in Nederland en heeft een flinke impact om het straatbeeld en de cultuur, die naar verwachting de komende jaren alleen maar zal toenemen.

Maar Nederland is in principe natuurlijk een Christelijk-Joods land. De gebruiken en tradities in die religies zijn dus normaal en al eeuwen onderdeel van het straatbeeld, dat ligt mbt de Islam dus heel anders.

Ten slotte valt een (zwaar) gesluierde vrouw die Arabisch of Turks praat ook gewoon meer op dan een vrouw met een rok. Een rok wordt natuurlijk ook geregeld gedragen om niet-religieuze redenen.
  donderdag 10 juli 2025 @ 14:22:43 #125
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218176281
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 13:54 schreef EttovanBelgie het volgende:
Alsof het om religie gaat :')
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_218176300
Tegenwoordig is iedereen Islamofoob, woke, racist, jodenhater, radicaal, transfoob.
pi_218176357
quote:
14s.gif Op donderdag 10 juli 2025 14:20 schreef HowardRoark het volgende:
Een rok wordt natuurlijk ook geregeld gedragen om niet-religieuze redenen.
Hoofddoeken worden soms ook gedragen om niet-religieuze redenen, bijvoorbeeld door vrouwen die chemotherapie hebben ondergaan waardoor hun haar is uitgevallen.
pi_218176419
quote:

[..]
Islam is simpelweg een vreemde eend in de bijt, relatief nieuw in Nederland en heeft een flinke impact om het straatbeeld en de cultuur, die naar verwachting de komende jaren alleen maar zal toenemen.

Maar Nederland is in principe natuurlijk een Christelijk-Joods land. De gebruiken en tradities in die religies zijn dus normaal en al eeuwen onderdeel van het straatbeeld, dat ligt mbt de Islam dus heel anders.

Ten slotte valt een (zwaar) gesluierde vrouw die Arabisch of Turks praat ook gewoon meer op dan een vrouw met een rok. Een rok wordt natuurlijk ook geregeld gedragen om niet-religieuze redenen.
Christelijk-Joods land, Christelijk Joodse traditie. In 1900 woonden er in Nederland zo'n 100.000 joden, zo'n 2 procent van de totale bevolkingsomvang. Ik vraag mij altijd af hoe groot dat Joodse gedeelte van die traditie is?
pi_218176465
quote:
Ik heb er heel veel moeite mee om de Nederlandse cultuur te omschrijven als joods-christelijk of christelijk-joods. Het zou impliceren dat we een traditie als jongensbesnijdenis als passend in onze cultuur moeten beschouwen.
  donderdag 10 juli 2025 @ 14:56:01 #130
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_218176537
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 14:22 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Alsof het om religie gaat :')
Ja.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_218176602
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 14:44 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Ik heb er heel veel moeite mee om de Nederlandse cultuur te omschrijven als joods-christelijk of christelijk-joods. Het zou impliceren dat we een traditie als jongensbesnijdenis als passend in onze cultuur moeten beschouwen.
Tja de racisten vinden het belangrijk om sommige geloven te omhelzen zodat ze het geloof wat migranten aanhangen kunnen gebruiken om hun racistische opmerkingen te maken. Racisme is natuurlijk ook flink genormaliseerd de afgelopen regeerperiode, Schoof had geen probleem met racistische ministers.
pi_218176646
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 13:55 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

Helemaal eens! Het probleem is alleen dat de mensen die tegen (een bepaalde) religie ageren het vaak ook niet zo ophebben met de rechtsstaat (“d66-rechters”)
pi_218176649
Quote ipv edit..
  donderdag 10 juli 2025 @ 15:16:13 #134
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_218176707
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 14:39 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Christelijk-Joods land, Christelijk Joodse traditie. In 1900 woonden er in Nederland zo'n 100.000 joden, zo'n 2 procent van de totale bevolkingsomvang. Ik vraag mij altijd af hoe groot dat Joodse gedeelte van die traditie is?
Er zijn tijdens de Holocaust bijna 110k Nederlandse Joden vermoord. Dus dat aantal lag op het hoogtepunt toch echt wel iets hoger, het waren er bijna 150k. Nederland had verscheidene wijken die echt gekenmerkt waren door de Joodse cultuur, denk natuurlijk aan Amsterdam waar ongeveer 80k Joden woonden, meer dan 10% van de stad was dus Joods. Openlijke vieringen op straat van Joodse feestdagen waren dan ook erg normaal. Zie bijvoorbeeld Amsterdam de voorbereidingen voor Pesach bij het Waterlooplein:

Daarnaast kun je natuurlijk ook nog denken aan aan mensen zoals Samuel Sarphati, Baruch Spinoza, Aletta Jacobs, Samuel Goudsmit, Tobias Asser, Wim Cohen, Isaac Israëls of bedrijven zoals Unilever, de Bijenkorf, Philips en Hema.

Er zijn zelfs honderden woorden in de Nederlandse taal die afkomstig zijn van het Hebreeuws en het Jiddisj en sommige taalwetenschappers wijden de 'harde G' in de Nederlandse taal aan invloeden vanuit deze talen:
quote:
Een andere verklaring moeten we zoeken in Amsterdam, denkt Van Oostendorp. "Vanaf de zestiende eeuw vestigden zich in die tolerante handelsstad veel Joden die vervolging in andere delen van Europa ontvluchtten. Zij spraken het Jiddisch, een mengtaal met het Duits als groot bestanddeel en het Hebreeuws, dat een harde G-klank kent. Toen in Frankrijk na de revolutie Joden staatsburger konden worden is dat tijdens de Franse bezetting ook in Nederland ingevoerd en zo gebleven. Men vond wel dat Joden dan het Jiddisch moesten inruilen voor het Nederlands. Maar de G-klanken hebben de Joodse sprekers wel behouden. Amsterdam kende een grote Joodse gemeenschap: een groot deel daarvan zat in de straathandel, dus die harde G hoorde je overal en zal zich onder het volk hebben verspreid."

Bron
Kortom, de eeuwenlange aanwezigheid van Joden in Nederland had wel degelijk een impact op de cultuur van het land. Zeker wetende dat Nederland in het verleden natuurlijk minder divers en multicultureel was, waardoor andere culturen al snel in het oog sprongen.
  donderdag 10 juli 2025 @ 15:18:10 #135
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_218176730
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 14:44 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Als je dat niet passend vindt in de Nederlandse cultuur zul je wel erg veel problemen hebben met de inmiddels grote Islamitische gemeenschappen, die daar ook aan doen en in bepaalde gevallen zelfs vrouwenbesnijdenis.
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 15:03 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Tja de racisten vinden het belangrijk om sommige geloven te omhelzen zodat ze het geloof wat migranten aanhangen kunnen gebruiken om hun racistische opmerkingen te maken. Racisme is natuurlijk ook flink genormaliseerd de afgelopen regeerperiode, Schoof had geen probleem met racistische ministers.
Moslims zijn geen etnische groep, kritiek op de Islam of het gedrag van sommige moslims heeft niets met racisme te maken.
pi_218176837
quote:
14s.gif Op donderdag 10 juli 2025 15:18 schreef HowardRoark het volgende:
Als je dat niet passend vindt in de Nederlandse cultuur zul je wel erg veel problemen hebben met de inmiddels grote Islamitische gemeenschappen, die daar ook aan doen en in bepaalde gevallen zelfs vrouwenbesnijdenis.
Moslims besnijden ook en uiteraard vind ik dat de moslims er ook mee moeten stoppen. De moslims zijn in Nederland weliswaar de grootste groep die aan jongensbesnijdenis doet, maar ze zijn niet de reden waarom er geen verbod komt. De politieke macht van moslims in Nederland is immers erg gering.

Het zijn eerder de joden en de gereformeerden die een verbod op jongensbesnijdenis tegenhouden. Die hebben wel veel politieke macht.

Als de moslims de enige groep waren die aan jongensbesnijdenis doen, dan was het in Nederland al lang verboden.
pi_218176952
quote:
Ik vind D66 hierin zeker radicaal, inderdaad. Ik ben ook bepaald geen D66 fan, dat moge duidelijk zijn. Wel beter dan FvD en PVV uiteraard, maar JA21 of D66 maakt voor mij niet zo veel verschil, ik zie ze liever allebei niet.
  donderdag 10 juli 2025 @ 16:02:26 #138
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_218177077
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 15:31 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Moslims besnijden ook en uiteraard vind ik dat de moslims er ook mee moeten stoppen. De moslims zijn in Nederland weliswaar de grootste groep die aan jongensbesnijdenis doet, maar ze zijn niet de reden waarom er geen verbod komt. De politieke macht van moslims in Nederland is immers erg gering.

Het zijn eerder de joden en de gereformeerden die een verbod op jongensbesnijdenis tegenhouden. Die hebben wel veel politieke macht.

Als de moslims de enige groep waren die aan jongensbesnijdenis doen, dan was het in Nederland al lang verboden.
Hele bijzondere claims die je hier doet. Want welke politieke macht hebben Joden en gereformeerden precies? Beide groepen zijn zoals je aangeeft kleiner dat de Islamitische, helemaal de Joodse gemeenschappen.
pi_218177166
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 15:45 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik vind D66 hierin zeker radicaal, inderdaad. Ik ben ook bepaald geen D66 fan, dat moge duidelijk zijn. Wel beter dan FvD en PVV uiteraard, maar JA21 of D66 maakt voor mij niet zo veel verschil, ik zie ze liever allebei niet.
Bijzonder, D66 heeft toch meermaals succesvol deel genomen aan de regering. Ja21 heeft een gehypete staatssecretaris en stemt voor strafbaarheid stelling van illegaliteit terwijl de gevangenissen vol zitten. Dat zijn vrijwel allemaal politiek opportunisten die verder geen deuk in een pakje boter slaan maar ze doen het leuk in de poppenkast.
Heb verder ook weinig met D66, nu Volt er is is D66 overbodig lijkt me.
pi_218177209
quote:
14s.gif Op donderdag 10 juli 2025 16:02 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Hele bijzondere claims die je hier doet. Want welke politieke macht hebben Joden en gereformeerden precies? Beide groepen zijn zoals je aangeeft kleiner dat de Islamitische, helemaal de Joodse gemeenschappen.
_O-
We hebben politici die letterlijk uitspraken van joodse lobby in de tweede-kamer overnemen. Dat weet je ook best. Waarom dit spelletje spelen, je kunt ook gewoon toegeven dat joodse Nederlanders succesvoller lobbyen bij politici dan de rest. Dat joodse Nederlanders meer gedaan krijgen politiek gezien dan islamitische staat als een paal boven water, letterlijk de grootste partij in Nederland is een clubje gebaseerd op racisme: PVV.

https://www.nrc.nl/nieuws(...)weede-kamer-a4899361
pi_218177217
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 16:14 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Bijzonder, D66 heeft toch meermaals succesvol deel genomen aan de regering. Ja21 heeft een gehypete staatssecretaris en stemt voor strafbaarheid stelling van illegaliteit terwijl de gevangenissen vol zitten. Dat zijn vrijwel allemaal politiek opportunisten die verder geen deuk in een pakje boter slaan maar ze doen het leuk in de poppenkast.
Heb verder ook weinig met D66, nu Volt er is is D66 overbodig lijkt me.
Ja, het zijn verschillende redenen waarom ik ze beide niet zie, dat klopt. D66 is inderdaad (helaas) wel effectief. Sommigen zien Paars als het ideaal, ik zie het als zwarte jaren in de politiek.
  donderdag 10 juli 2025 @ 16:27:11 #142
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218177262
Jongens, jongens, voor de eerste keer in mijn leven heb ik last van woke.

Ik moet namelijk een database migreren voor een nieuwe klant. En die blijkt naast man en vrouw ook genderneutraal op te slaan. En daar waren de veldlengtes van de database niet op berekend.

Kostte me toch een half uur extra werk om dat op te lossen.
pi_218177299
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 16:21 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, het zijn verschillende redenen waarom ik ze beide niet zie, dat klopt. D66 is inderdaad (helaas) wel effectief. Sommigen zien Paars als het ideaal, ik zie het als zwarte jaren in de politiek.
Paars was niks maar beter dan wat we nu hebben. Waarom vind je dat zwartere jaren dan de afgelopen periode? Nu is men inactief aan het slopen in plaats van actief, dan ben ik toch meer van het intentioneel dingen doen.
pi_218177344
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 16:31 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Paars was niks maar beter dan wat we nu hebben. Waarom vind je dat zwartere jaren dan de afgelopen periode? Nu is men inactief aan het slopen in plaats van actief, dan ben ik toch meer van het intentioneel dingen doen.
Het afgelopen jaar is natuurlijk nog veel beroerder, dat spreekt vanzelf.
pi_218177665
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 16:21 schreef Hanca het volgende:
Sommigen zien Paars als het ideaal, ik zie het als zwarte jaren in de politiek.
Wat vond je dan zo zwart aan de jaren dat we een paars kabinet hadden?
Nu was ik ook geen liefhebber van paars, maar het ontgaat me wat er specifiek aan die periode zo slecht was in vergelijking met wat we daarvoor hadden en wat daarna kwam.
pi_218177703
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 17:20 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Wat vond je dan zo zwart aan de jaren dat we een paars kabinet hadden?
Nu was ik ook geen liefhebber van paars, maar het ontgaat me wat er specifiek aan die periode zo slecht was in vergelijking met wat we daarvoor hadden en wat daarna kwam.
Het was deels een wereldwijd fenomeen, maar het werd hier landelijk wel versterkt: de samenleving werd afgebroken en het pure individualisme en egoïsme, ik denk wel het grootste probleem van de afgelopen 20 jaar, werd ingevoerd. In Nederland ook via wetgeving, zoals de belastingwetgeving.

De mens niet meer als deel van een groep, maar als egoïstisch individu.
pi_218177745
Een van de dingen die paars goed gedaan heeft, is de legalisering van euthanasie.

Dat is natuurlijk een onderwerp waar we zorgvuldig mee om moeten gaan, want het gaat immers over leven en dood, maar de wet voorziet ook in die zorgvuldigheid.

Dat ongeneeslijk zieke mensen die geen enkele hoop op genezing meer hebben op een fatsoenlijke manier afscheid kunnen nemen van het leven, dat vind ik een kwestie van beschaving.
  donderdag 10 juli 2025 @ 17:35:30 #148
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_218177772
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 16:20 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
_O-
We hebben politici die letterlijk uitspraken van joodse lobby in de tweede-kamer overnemen. Dat weet je ook best. Waarom dit spelletje spelen, je kunt ook gewoon toegeven dat joodse Nederlanders succesvoller lobbyen bij politici dan de rest. Dat joodse Nederlanders meer gedaan krijgen politiek gezien dan islamitische staat als een paal boven water, letterlijk de grootste partij in Nederland is een clubje gebaseerd op racisme: PVV.

https://www.nrc.nl/nieuws(...)weede-kamer-a4899361
De Joodse lobby? Dat klinkt nogal complotterig.

Daar gaat dit artikel ook niet over, dat gaat over lobby praktijken van pro-Israëlische organisaties.
  donderdag 10 juli 2025 @ 17:36:29 #149
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_218177780
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 17:31 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Een van de dingen die paars goed gedaan heeft, is de legalisering van euthanasie.

Dat is natuurlijk een onderwerp waar we zorgvuldig mee om moeten gaan, want het gaat immers over leven en dood, maar de wet voorziet ook in die zorgvuldigheid.

Dat ongeneeslijk zieke mensen die geen enkele hoop op genezing meer hebben op een fatsoenlijke manier afscheid kunnen nemen van het leven, dat vind ik een kwestie van beschaving.
Ja als je vindt dat anderen verplicht tot het einde toe moeten lijden vanwege je eigen geloof dan vind ik daar wat van.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_218177781
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 16:27 schreef Hexagon het volgende:
Jongens, jongens, voor de eerste keer in mijn leven heb ik last van woke.

Ik moet namelijk een database migreren voor een nieuwe klant. En die blijkt naast man en vrouw ook genderneutraal op te slaan. En daar waren de veldlengtes van de database niet op berekend.

Kostte me toch een half uur extra werk om dat op te lossen.
M/F/X of een enum past ook gewoon in 1 karakter!
pi_218178039
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 17:36 schreef Perrin het volgende:

[..]
Ja als je vindt dat anderen verplicht tot het einde toe moeten lijden vanwege je eigen geloof dan vind ik daar wat van.
Hier geldt wat mij betreft -in de basis- hetzelfde voor als voor abortus, koopzondagen en dergelijke. Je hóeft er geen gebruik van te maken. Als je zoiets niet kan verenigen met je levensovertuiging dan doe je het gewoon niet.

Even kort door de bocht gezegd. Zitten wel de nodige haken en ogen aan natuurlijk.
pi_218178092
Mijn grootste roblemen met euthanasie (we gaan het steeds meer zien als makkelijke optie tegen eenzaamheid, zie dat eerder genoemde individualisme) en abortus (in IJsland, Engeland, Zweden en Denemarken wordt bijna 100% van de mensen met Down geaborteerd, waardevolle levens waar ouders met kinderen met Down bijna nooit van balen) zijn niet echt religieus gemotiveerd. Al gaan ze natuurlijk wel uit van het christelijke basisprincipe dat ieder mensenleven belangrijk is en dat je naaste minstens zo belangrijk is als jijzelf.
pi_218178094
quote:
14s.gif Op donderdag 10 juli 2025 17:35 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
De Joodse lobby? Dat klinkt nogal complotterig.

Daar gaat dit artikel ook niet over, dat gaat over lobby praktijken van pro-Israëlische organisaties.
CIDI zegt zelf "CIDI komt op voor het recht van Israel en het Joodse volk op een veilig bestaan." Als ik een organisatie die zelf al aangeeft voor een terreurstaat en het joodse volk te strijden joodse lobby noem lijkt me dat ik me correct uitdruk. Ze komen immers niet op voor niet joods volk.
Verlengde van de Israelische overheid zou ook een correcte uitdrukking zijn. Belachelijk dat zo'n organisatie in Nederland openlijk kan functioneren en nog erger dat kamerleden kritiekloos die lobbypraat herhalen.
Het verschil als er bijvoorbeeld Turken hier komen lobbyen voor stemmen van Nederturken is dag en nacht, dan spreekt men schande van zulke inmenging dan wint Rutte daar een verkiezing mee.
Als je zulke constateringen complotterig vind klinken prima hoor, laat ook wel zien wat voor een taboe er ligt op de lange arm van Israel benoemen.
  donderdag 10 juli 2025 @ 19:18:29 #154
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218178336
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 17:36 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
M/F/X of een enum past ook gewoon in 1 karakter!
Helaas schrijft die organisatie het gewoon helemaal uit.
pi_218178353
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 18:35 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
CIDI zegt zelf "CIDI komt op voor het recht van Israel en het Joodse volk op een veilig bestaan." Als ik een organisatie die zelf al aangeeft voor een terreurstaat en het joodse volk te strijden joodse lobby noem lijkt me dat ik me correct uitdruk. Ze komen immers niet op voor niet joods volk.
Verlengde van de Israelische overheid zou ook een correcte uitdrukking zijn. Belachelijk dat zo'n organisatie in Nederland openlijk kan functioneren en nog erger dat kamerleden kritiekloos die lobbypraat herhalen.
Het verschil als er bijvoorbeeld Turken hier komen lobbyen voor stemmen van Nederturken is dag en nacht, dan spreekt men schande van zulke inmenging dan wint Rutte daar een verkiezing mee.
Als je zulke constateringen complotterig vind klinken prima hoor, laat ook wel zien wat voor een taboe er ligt op de lange arm van Israel benoemen.
'Turken' Dat was helemaal het probleem niet, het probleem was dat het een Turk uit de regering was. Als het een Italiaanse was geweest uit de regering dan was het net zo goed een probleem geweest.

Maar ja daar ben je goed in, dingen verdraaien.
pi_218178536
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 19:20 schreef Wienerschnitzels het volgende:

[..]
'Turken' Dat was helemaal het probleem niet, het probleem was dat het een Turk uit de regering was. Als het een Italiaanse was geweest uit de regering dan was het net zo goed een probleem geweest.

Maar ja daar ben je goed in, dingen verdraaien.
Turken was het probleem wel, als het Israeliers waren geweest had niemand daar aanstoot aan genomen. Ik ben tegen beide vormen van inmenging ik ben sowieso tegen politiek lobbyen.

https://decorrespondent.n(...)b2-3cea-b9021b4e1f6d
quote:
De Nederlandse regering biedt Israël alle ruimte om ónze democratie te ondermijnen
Als je het verschil in aanpak ten opzichte van een land als Turkije of dat richting een land als Israel wil ontkennen moet jij weten. Als FvD het opneemt voor Rusland spreekt iedereen er terecht schande van. Maar een Yesilgos of Wilders of van der Plas of Stoffer durven Israel trots te verdedigen met genocidale leuzen als 'Israel heeft het recht op verdediging' als het over de tienduizenden burgerslachtoffers die Israel maakt gaat.
Als Denk schippert over de Armeense genocide is dat terecht een schandaal, maar dat soort dingen geeft wel de twee maten waarmee gemeten wordt weer.
  Moderator donderdag 10 juli 2025 @ 19:49:57 #157
5428 crew  miss_sly
pi_218178585
quote:
1s.gif Op donderdag 10 juli 2025 18:35 schreef Hanca het volgende:
Mijn grootste roblemen met euthanasie (we gaan het steeds meer zien als makkelijke optie tegen eenzaamheid, zie dat eerder genoemde individualisme) en abortus (in IJsland, Engeland, Zweden en Denemarken wordt bijna 100% van de mensen met Down geaborteerd, waardevolle levens waar ouders met kinderen met Down bijna nooit van balen) zijn niet echt religieus gemotiveerd. Al gaan ze natuurlijk wel uit van het christelijke basisprincipe dat ieder mensenleven belangrijk is en dat je naaste minstens zo belangrijk is als jijzelf.
Volgens mij is dat euthanasie uit eenzaamheid een angstbeeld dat wordt geschapen om als tegenargument te gebruiken. Of zijn er cijfers over het schokkend grote aantal mensen dat euthanasie wil of heeft gehad omdat ze eenzaam zijn?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  donderdag 10 juli 2025 @ 19:54:13 #158
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_218178624
Zelfs al was het zo, dan zag ik het probleem nog niet. Of, misschien beter geformuleerd: ik zou de optie voor mezelf voor later toch graag openhouden.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Moderator donderdag 10 juli 2025 @ 19:56:13 #159
5428 crew  miss_sly
pi_218178652
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 19:54 schreef Janneke141 het volgende:
Zelfs al was het zo, dan zag ik het probleem nog niet. Of, misschien beter geformuleerd: ik zou de optie voor mezelf voor later toch graag openhouden.
Daar ben ik het ook helemaal mee eens, overigens. Maar gezien de strikte regels en hoe moeilijk het nog steeds is, vermoed ik dat er maar weinig mensen euthanasie kunnen kiezen uit eenzaamheid.

Ik vind dat iedereen dat helemaal zelf mag weten.
pi_218178658
quote:
7s.gif Op donderdag 10 juli 2025 19:49 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Volgens mij is dat euthanasie uit eenzaamheid een angstbeeld dat wordt geschapen om als tegenargument te gebruiken. Of zijn er cijfers over het schokkend grote aantal mensen dat euthanasie wil of heeft gehad omdat ze eenzaam zijn?
Kan eenzaamheid geen ernstig lijden zijn dan? Sowieso lijkt het me in een vrije maatschappij dat je zelf de keuze moet hebben uit het leven te stappen. Het is toch jouw leven.
pi_218178751
quote:
14s.gif Op donderdag 10 juli 2025 15:16 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Er zijn tijdens de Holocaust bijna 110k Nederlandse Joden vermoord. Dus dat aantal lag op het hoogtepunt toch echt wel iets hoger, het waren er bijna 150k. Nederland had verscheidene wijken die echt gekenmerkt waren door de Joodse cultuur, denk natuurlijk aan Amsterdam waar ongeveer 80k Joden woonden, meer dan 10% van de stad was dus Joods. Openlijke vieringen op straat van Joodse feestdagen waren dan ook erg normaal. Zie bijvoorbeeld Amsterdam de voorbereidingen voor Pesach bij het Waterlooplein:

[ afbeelding ]

Daarnaast kun je natuurlijk ook nog denken aan aan mensen zoals Samuel Sarphati, Baruch Spinoza, Aletta Jacobs, Samuel Goudsmit, Tobias Asser, Wim Cohen, Isaac Israëls of bedrijven zoals Unilever, de Bijenkorf, Philips en Hema.

Er zijn zelfs honderden woorden in de Nederlandse taal die afkomstig zijn van het Hebreeuws en het Jiddisj en sommige taalwetenschappers wijden de 'harde G' in de Nederlandse taal aan invloeden vanuit deze talen:
[..]
Kortom, de eeuwenlange aanwezigheid van Joden in Nederland had wel degelijk een impact op de cultuur van het land. Zeker wetende dat Nederland in het verleden natuurlijk minder divers en multicultureel was, waardoor andere culturen al snel in het oog sprongen.
Respect voor de Joodse gemeenschappen die hier leven of geleefd hebben.

Het is alleen een aanfluiting dat uitgerekend Geert Wilders ons komt vertellen dat we een Joods-Christelijke cultuur kennen.

Fout om de volgende redenen.
- Wilders kiest de stormmeeuw in de nationale driekleur (een anti-Joods NSB symbool) als logo voor zijn partij

- Iemand hier die Wilders een warm hart toedroeg gaf verduidelijking. Hij steunde Israel omdat hij de Joodse mensen uit Israel niet terugwil naar Nederland. Wat prima rijmt met die keuze voor NSB symboliek.

- Ondanks de invloeden van de Joodse gemeenschap op taal e.d. stonden de gemeenschappen buiten de reguliere samenleving. Ze zijn tot de holocaust aan toe verguist. Daarna deden velen een draai met terugwerkende kracht.

- Dezelfde types die nu poseren bij "Aligator Alcatraz" of Netanyahus genocide wegwuiven, maakten destijds deportaties qua logistiek meer dan mogelijk voor de nooit te vergeten holocaust. Nederland was overijverig.

Maar een ander punt. Een 'Joods-Christelijke cultuur' We hebben bijna 50% atheisten in het land. Hoewel ik van mening ben dat het ver-Amerikaanste Christendom de laatste tijd wel erg luid probeert te zijn, denk ik niet dat je cultuur in de doos van religie kunt duwen.

Als je iemand vraagt wat typisch Nederlands is, is "Joods-Christelijk" niet een antwoord.
  Moderator donderdag 10 juli 2025 @ 20:08:36 #162
236264 crew  capricia
pi_218178765
quote:
14s.gif Op donderdag 10 juli 2025 15:16 schreef HowardRoark het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

[..]
Wat een mooie post zeg. Dank je hiervoor O+
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 10 juli 2025 @ 20:14:23 #163
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_218178829
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 15:03 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Waar zou 'links-progressief' in NL anno 2025 toch zijn zonder de racismekaart.

Waarschijnlijk zou het zonder nog geen 10 zetels weten te vergaren. Voor nu werkt het nog.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_218178833
quote:
7s.gif Op donderdag 10 juli 2025 19:56 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik vind dat iedereen dat helemaal zelf mag weten.
Precies dit, waarom zou je je willen bemoeien met iemand anders zijn levenskeuzes.
pi_218178837
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 19:57 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Kan eenzaamheid geen ernstig lijden zijn dan? Sowieso lijkt het me in een vrije maatschappij dat je zelf de keuze moet hebben uit het leven te stappen. Het is toch jouw leven.
Maar er zijn dus inderdaad dokters die aangeven dat de euthanasiewens komt uit eenzaamheid en niet tot last willen zijn. Dat is geen onoplosbaar lijden. Een samenleving waar we mensen uit eenzaamheid zichzelf dood maken is geen samenleving, maar een verschrikkelijke groep egoïsten.

https://www.trouw.nl/leve(...)eel-lijden~bfcceb7c/

En dan lees je ook nog eens regelmatig verhalen van mensen die zeggen over iemand die euthanasie heeft gepleegd "maar ik wilde haar niet kwijt, ze was me niet tot last".

Maar inderdaad, onder de huidige wetgeving valt het aantal zulke gevallen mee. Onder de nieuwe euthanasiewet zou dat wel anders zijn.
pi_218178854
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 20:14 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Precies dit, waarom zou je je willen bemoeien met iemand anders zijn levenskeuzes.
Omdat een samenleving waar je niet meer naar elkaar om kijkt, maar de dood als oplossing ziet, een verschrikkelijke samenleving is.

En dit is waar Leijten, SP, wel voor vreest na gesprekken met vele deskundigen:
https://www.sp.nl/nieuws/(...)-niet-de-norm-worden
https://www.sp.nl/nieuws/(...)n-niet-uit-het-leven
  Moderator donderdag 10 juli 2025 @ 20:17:30 #167
236264 crew  capricia
pi_218178859
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 20:14 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Eens hoor.
Maar daar staat tegenover dat het ook wel te maken heeft met de inrichting van onze samenleving.
Dat er weinig zingeving voor ouderen is.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_218178873
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 20:14 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Waar zou 'links-progressief' in NL anno 2025 toch zijn zonder de racismekaart.

Waarschijnlijk zou het zonder nog geen 10 zetels weten te vergaren. Voor nu werkt het nog.
Tuurlijk extreem-rechts spreekt van de racismekaart. Die willen niet accepteren dat racisme een probleem is. Behalve dan als ze antisemitisme kunnen gebruiken als stok om te slaan.
Zo'n HowardRoark ontkent gewoon dat Islamofobie bestaat. Alleen al dat we het in het geval van islam een fobie noemen in plaats van racisme geeft de dubbele standaard goed weer.

Maar ik weet jij kan niet anders dan zeuren over links progressief, dat is voor jou het issue van deze tijd. De groep met zeer beperkte politieke invloed.
  donderdag 10 juli 2025 @ 20:20:37 #169
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_218178910
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 20:18 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Tuurlijk extreem-rechts spreekt van de racismekaart. Die willen niet accepteren dat racisme een probleem is. Behalve dan als ze antisemitisme kunnen gebruiken als stok om te slaan.
Zo'n HowardRoark ontkent gewoon dat Islamofobie bestaat. Alleen al dat we het in het geval van islam een fobie noemen in plaats van racisme geeft de dubbele standaard goed weer.

Maar ik weet jij kan niet anders dan zeuren over links progressief, dat is voor jou het issue van deze tijd. De groep met zeer beperkte politieke invloed.
lol ja.

Joodse studenten wordt verteld thuis te blijven, we hebben Jodenjachten, we hebben boycots van alles en iedereen dat Israëlisch is, maar echt, dat is dan weer geen racisme.

Het echte racisme is dat door 'progressief-links' bij elkaar verzonnen slappe aftreksel van Nederland als Alabama aan de Noordzee.

En echt, hou toch op me je islamofobie.

We hebben gescheiden gebedsruimten aan de VU, driekwart van elke stad heeft halal vreettenten, hoofddoeken en niqaabs worden bewierookt als echt wel vrouwvriendelijk en we hebben weer gezellig met z'n allen mee mogen doen met de Ramadan. Nog wat versterkte gebedsoproepen en natuurlijk heel die Pro-Palestina waanzin, maar echt, wat is Nederland toch islamofobisch.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_218178963
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 20:15 schreef Hanca het volgende:

[..]
Maar er zijn dus inderdaad dokters die aangeven dat de euthanasiewens komt uit eenzaamheid en niet tot last willen zijn. Dat is geen onoplosbaar lijden. Een samenleving waar we mensen uit eenzaamheid zichzelf dood maken is geen samenleving, maar een verschrikkelijke groep egoïsten.

https://www.trouw.nl/leve(...)eel-lijden~bfcceb7c/

En dan lees je ook nog eens regelmatig verhalen van mensen die zeggen over iemand die euthanasie heeft gepleegd "maar ik wilde haar niet kwijt, ze was me niet tot last".

Maar inderdaad, onder de huidige wetgeving valt het aantal zulke gevallen mee. Onder de nieuwe euthanasiewet zou dat wel anders zijn.
Nouja dat is een nogal egoistische invulling van zaken natuurlijk. Als iemand stelt een ander niet kwijt te willen omdat het geen last is.
Ik ben voor zelfbeschikking. Ik vind dat niet direct egoistisch maar tot een zekere hoogte is zelfdoding altijd een beetje egoistisch omdat je mensen achter laat. Tegelijk vind ik het van de achterblijvers egoistisch dat ze hun eigen belangen boven die van degene die zelfdoding plaatsen. In plaats van achteraf klagen dat iemand uit het leven is gestapt had je beter sociaal kunnen zijn tijdens het leven van die persoon dan had je misschien geweten van de doodswens. Wat dat betreft hoe minder taboe op dit soort onderwerpen hoe beter.

Dat eenzaamheid een groeiend probleem is heeft mijns inziens minder met egoisme te maken dan met hoe we onze maatschappij inrichten, meer en meer gebeurt online.
  donderdag 10 juli 2025 @ 20:24:26 #171
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_218178964
:')
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  donderdag 10 juli 2025 @ 20:25:47 #172
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_218178975
quote:
1s.gif Op donderdag 10 juli 2025 20:17 schreef capricia het volgende:

[..]
Eens hoor.
Maar daar staat tegenover dat het ook wel te maken heeft met de inrichting van onze samenleving.
Misschien die mensen niet wegzetten als opmakende boomers?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Moderator donderdag 10 juli 2025 @ 20:29:07 #173
5428 crew  miss_sly
pi_218178999
quote:
1s.gif Op donderdag 10 juli 2025 20:17 schreef capricia het volgende:

[..]
Eens hoor.
Misschien was het opheffen van alle bejaardenhuizen toch niet zo’n goed idee. Bovendien is de manier waarop over ouderen wordt gesproken soms ook echt zonder enig respect of mededogen.
  donderdag 10 juli 2025 @ 20:32:44 #174
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_218179029
"De beste maatstaf voor een samenleving is de manier waarop zij haar meest kwetsbare leden behandelt."
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_218179102
quote:
1s.gif Op donderdag 10 juli 2025 20:17 schreef Hanca het volgende:

[..]
Omdat een samenleving waar je niet meer naar elkaar om kijkt, maar de dood als oplossing ziet, een verschrikkelijke samenleving is.

Dat er wat te verbeteren valt in de samenleving ja, maar als iemand zelf wilt kiezen voor de dood om welke reden dan ook vindt ik niet dat iemand anders daar iets over te zeggen heeft.
  Moderator donderdag 10 juli 2025 @ 20:44:14 #176
236264 crew  capricia
pi_218179163
quote:
7s.gif Op donderdag 10 juli 2025 20:29 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Misschien was het opheffen van alle bejaardenhuizen toch niet zo’n goed idee. Bovendien is de manier waarop over ouderen wordt gesproken soms ook echt zonder enig respect of mededogen.
Ik weet niet of het om bejaardenhuizen gaat.
Serieus niet.

Het gaat er voornamelijk over, denk ik, dat ouderen geen 'nut' meer hebben. Ik had graag mijn moeder willen betrekken bij ons kind. Geen KDV maar gewoon drie generaties in 1 buurt of twee gekoppelde huizen. En dat was helaas niet mogelijk. Een woning voor meerdere generaties was toen al lastig (en ik denk nu al helemaal).

(En dat moet natuurlijk iedereen voor zichzelf weten. Ik ben de laatste die iemand zou verplichten)
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 10 juli 2025 @ 20:47:44 #177
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_218179207
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 20:18 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]

Inderdaad.

We noemen kritiek op het Christendom of zelfs een antipathie tegen Christenen toch ook geen 'Christofobie'? En weer begin je over racisme, nog een keer: moslims zijn geen etnische groep. Net zoals dat je niet racistisch kunt zijn tegenover Christenen.
quote:
1s.gif Op donderdag 10 juli 2025 20:07 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Respect voor de Joodse gemeenschappen die hier leven of geleefd hebben.

Het is alleen een aanfluiting dat uitgerekend Geert Wilders ons komt vertellen dat we een Joods-Christelijke cultuur kennen.

Fout om de volgende redenen.
- Wilders kiest de stormmeeuw in de nationale driekleur (een anti-Joods NSB symbool) als logo voor zijn partij

- Iemand hier die Wilders een warm hart toedroeg gaf verduidelijking. Hij steunde Israel omdat hij de Joodse mensen uit Israel niet terugwil naar Nederland. Wat prima rijmt met die keuze voor NSB symboliek.

- Ondanks de invloeden van de Joodse gemeenschap op taal e.d. stonden de gemeenschappen buiten de reguliere samenleving. Ze zijn tot de holocaust aan toe verguist. Daarna deden velen een draai met terugwerkende kracht.
Ik denk dat je voornamelijk bedoelt dat sommige mensen zich ergeren aan dat Wilders die retoriek gebruikt mbt een 'Joods-Christelijke' samenleving, dat kan natuurlijk. Maar er zit wel degelijk een kern van waarheid in.

Daarnaast klopt het niet dat Joden hier verguist werden, in aanloop naar de Holocaust natuurlijk zeker als het gevolg van bakken propaganda. Wat toch enkele schrikbarende gelijkenissen geeft met de huidige tijd.

Maar voor de Tweede Wereldoorlog viel dat in vergelijking met veel andere Europese landen mee. Joden waren zeer goed geïntegreerd en dus ook op verscheidene vlakken erg succesvol. Jiddisj (of Portugees) sprak men sinds halverwege de 19e eeuw al niet meer, Nederlands was echt de voertaal en veel Joden zagen zichzelf ook echt als Nederlanders.
quote:
1s.gif Op donderdag 10 juli 2025 20:07 schreef Beathoven het volgende:

[..]
- Dezelfde types die nu poseren bij "Aligator Alcatraz" of Netanyahus genocide wegwuiven, maakten destijds deportaties qua logistiek meer dan mogelijk voor de nooit te vergeten holocaust. Nederland was overijverig.

Maar een ander punt. Een 'Joods-Christelijke cultuur' We hebben bijna 50% atheisten in het land. Hoewel ik van mening ben dat het ver-Amerikaanste Christendom de laatste tijd wel erg luid probeert te zijn, denk ik niet dat je cultuur in de doos van religie kunt duwen.

Als je iemand vraagt wat typisch Nederlands is, is "Joods-Christelijk" niet een antwoord.
Een detentiecentrum voor illegale migranten zoals Alligator Alcatraz of het elimineren van de Palestijnse terreurtroep in de Gazastrook op verkapte manier vergelijken met de Jodenvervolging kan ik verder niets mee.

Het zijn trouwens ook niet de mensen die dat steunen die te vergelijken zijn met de mensen die vroegen op Joden joegen en deportaties mogelijk maakten. Dat soort mens zien we juist meer terug bij de pro-Palestijnse kliek, waar helaas net iets te vaak eenzelfde haat Joodsheid is terug te vinden. Dat zijn nu de types mensen die synagoges in de brand steken, roepen dat Joden 'terug naar Polen' moeten (vroeger was het 'Joden terug naar Palestina') of vinden dat het brute Palestijnse terrorisme slechts 'verzet' is of met teksten aankomen als 'Zionisten niet gewenst' 'Zionisme is nazisme' etc. En ook die zag je vroeger al:

twitter
pi_218179222
quote:
7s.gif Op donderdag 10 juli 2025 20:29 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Probleem was dat die bejaardenhuizen deels leeg stonden wegens gebrek aan animo en er geen personeel voor te krijgen was.

Dat er nooit een goede oplossing is gevonden voor de daardoor gegroeide eenzaamheid klopt.
pi_218179241
quote:
1s.gif Op donderdag 10 juli 2025 20:44 schreef capricia het volgende:

[..]
Serieus niet.

Het gaat er voornamelijk over, denk ik, dat ouderen geen 'nut' meer hebben. Ik had graag mijn moeder willen betrekken bij ons kind. Geen KDV maar gewoon drie generaties in 1 buurt of twee gekoppelde huizen. En dat was helaas niet mogelijk. Een woning voor meerdere generaties was toen al lastig (en ik denk nu al helemaal).

(En dat moet natuurlijk iedereen voor zichzelf weten. Ik ben de laatste die iemand zou verplichten)
Een woning voor meerdere generaties is nu juist makkelijker geworden, zorgunits in de tuin zijn grotendeels vergunningsvrij geworden.
pi_218179248
Laten we eerst de GGZ eens echt op orde brengen - en dan niet alleen maar geld, maar onder andere met de problematiek die Damian Danys beschrijft - voordat we leken, die nog nooit een échte depressie of iets soortgelijks hebben meegemaakt, andermans beslissingen laten verbieden omdat zij wel van mening zijn dat er "een uitweg uit het lijden in plaats van het leven is". De arrogantie alleen al.
By being a racing driver means - you are racing with other people. And if you no longer go for a gap, that exists, you are no longer a racing driver. Because we are competing. We are competing to win. And the main motivation to all of us is to compete for a victory. ~ Ayrton Senna
  Moderator donderdag 10 juli 2025 @ 20:51:48 #181
5428 crew  miss_sly
pi_218179264
quote:
1s.gif Op donderdag 10 juli 2025 20:44 schreef capricia het volgende:

[..]
Serieus niet.

Eenzaamheid is meer dan nut. Dat is geen aansluiting meer hebben. En dat is veel gemakkelijker in wooncomplexen dan alleen in je te grote huis waar je niet uit kunt omdat er niks anders is.
pi_218179276
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 20:39 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Dat er wat te verbeteren valt in de samenleving ja, maar als iemand zelf wilt kiezen voor de dood om welke reden dan ook vindt ik niet dat iemand anders daar iets over te zeggen heeft.
We moeten dan allereerst de reden proberen weg te nemen.

Als iemand dood wil door een ondraaglijke ziekte heb ik daar echt nog wel begrip voor. Maar als het antwoord eenzaamheid is, of mensen tot last zijn, kunnen en mogen we dat als samenleving niet over onze kant laten gaan. Dan is het namelijk geen doodswens, maar een schreeuw om hulp. Gevoel van nutteloosheid en eenzaamheid zijn namelijk oplosbaar en blijkbaar wil die persoon als dat opgelost wordt wel verder leven. Wat ben je dan voor samenleving als je "oké, dan mag je dood" als acceptabel antwoord ziet?
  donderdag 10 juli 2025 @ 20:55:02 #183
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218179301
Volgens mij is eenzaamheid toch ook geen reden om euthanasie goed te keuren?
pi_218179308
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 20:55 schreef Hexagon het volgende:
Volgens mij is eenzaamheid toch ook geen reden om euthanasie goed te keuren?
In de nieuwe euthanasiewet, de wet voltooid leven, wel. Daar is alleen "ik ben klaar met mijn leven" genoeg.
  Moderator donderdag 10 juli 2025 @ 20:57:14 #185
236264 crew  capricia
pi_218179336
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 20:49 schreef Hanca het volgende:

[..]
Een woning voor meerdere generaties is nu juist makkelijker geworden, zorgunits in de tuin zijn grotendeels vergunningsvrij geworden.
Kan ik alleen maar toejuichen.
Ik had graag twee gekoppelde woningen gezien. Maar was toen (20 jaar geleden) allemaal heel moeilijk.

En los daarvan, soms zijn mensen ook gewoon echt op, voltooid leven bestaat. Mijn oma was 99 en had er gewoon echt geen zin meer in. De harde schijf was gewoon compleet vol.
En ze wist wel wie de minister president was, maar ze had er al zoveel meegemaakt dat het haar niet meer kon boeien.

Die mensen hebben overigens wel een gigantische eeuw van ontwikkeling meegemaakt. Zoveel nieuwigheden gaan wij niet meer zien in ons leven.
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 10 juli 2025 @ 20:57:59 #186
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218179342
quote:
1s.gif Op donderdag 10 juli 2025 20:55 schreef Hanca het volgende:

[..]
In de nieuwe euthanasiewet, de wet voltooid leven, wel. Daar is alleen "ik ben klaar met mijn leven" genoeg.
Oke maar die wet is een heel ander verhaal.
pi_218179372
  Moderator donderdag 10 juli 2025 @ 21:02:04 #188
236264 crew  capricia
pi_218179390
quote:
7s.gif Op donderdag 10 juli 2025 20:51 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Eenzaamheid is meer dan nut. Dat is geen aansluiting meer hebben. En dat is veel gemakkelijker in wooncomplexen dan alleen in je te grote huis waar je niet uit kunt omdat er niks anders is.
Mijn moeder wil perse niet in een complex met bejaarden wonen.
Dat is toch gewoon verschrikkelijk? Zegt ze dan.

Alleen maar mensen die zeuren over pijntjes en ellende. Die allemaal oud zijn. Zou jij dat willen?
Mensen, ook ouderen, willen ook graag gewoon allerlei mensen om zich heen. De maatschappij zien. Jongeren en ouderen.

Ik weet niet hoe dat voor andere ouderen zit, maar ouderen wegstoppen bij andere ouderen, lijkt mij niet echt de oplossing.
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 10 juli 2025 @ 21:02:10 #189
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218179392
Ik heb wel een geval meegemaakt wat niet echt euthanasie was maar wat er op leek.

Mijn oma was op haar 89e behoorlijk dement, en die besloot met haar laatste beetje bewustzijn maar te weigeren te eten en te drinken. Gelukkig stonden mijn opa en alle vier hun kinderen achter het idee om niets meer te doen om haar leven nog langer te laten duren, en enkel nog zorgen dat het niet te pijnlijk werd.

Ik ben wel blij voor haar dat het zo gelopen is, want ze had nog jaren kunnen leven in totale troosteloosheid. Ik hoop dat ik er ook grip op heb als het einde nabij is.
  donderdag 10 juli 2025 @ 21:02:42 #190
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218179399
quote:
81s.gif Op donderdag 10 juli 2025 21:00 schreef nostra het volgende:
[ afbeelding ]
Geinig idee wel
pi_218179408
quote:
1s.gif Op donderdag 10 juli 2025 20:57 schreef capricia het volgende:

[..]
Kan ik alleen maar toejuichen.
Ik had graag twee gekoppelde woningen gezien. Maar was toen (20 jaar geleden) allemaal heel moeilijk.

En los daarvan, soms zijn mensen ook gewoon echt op, voltooid leven bestaat. Mijn oma was 99 en had er gewoon echt geen zin meer in. De harde schijf was gewoon compleet vol.
En ze wist wel wie de minister president was, maar ze had er al zoveel meegemaakt dat het haar niet meer kon boeien.

Die mensen hebben overigens wel een gigantische eeuw van ontwikkeling meegemaakt. Zoveel nieuwigheden gaan wij niet meer zien in ons leven.
Ik herken dat op zijn. Mijn oma had dat ook toen ze 99 was. Ze heeft ook altijd geroepen geen 100 te worden en is vlak voor haar 100e verjaardag overleden, waarschijnlijk puur omdat ze niet verder wilde. Ze was ook al 38 jaar weduwe. Maar aan de andere kant had ze ook echt nog momenten dat ze genoot, vooral omdat ze om de dag bezoek kreeg (dagelijks kon ze niet meer aan).

En dat laatste gaat het me om. We moeten zorgen dat eenzaamheid gewoon niet bestaat. Altijd en overal zijn er wel mensen die anderen willen bezoeken, we moeten ze alleen aan elkaar koppelen. Want bij mijn oma was het ook niet alleen familie, ze had maar 3 kinderen waarvan 1 over de hele wereld werkt. En kleinkinderen kwamen allemaal zeker 2 keer per jaar, maar woonden door het hele land. Maar mensen vinden die haar wilden bezoeken was eigenlijk ontzettend makkelijk. Want die zijn er genoeg.

Ik heb het dus ook vooral over de wet voltooid leven, niet de wet die euthanasie bij ernstig lijden toestaat.
pi_218179425
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 20:57 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Oke maar die wet is een heel ander verhaal.
Dat is wel de wet waar de euthanasiediscussie steeds over gaat, er is namelijk maar 1 partij in de Kamer die de huidige euthanasiewet wil afschaffen en die heeft maar 3 zetels en nooit geregeerd.
  Moderator donderdag 10 juli 2025 @ 21:14:26 #193
236264 crew  capricia
pi_218179512
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 21:02 schreef Hexagon het volgende:
Ik heb wel een geval meegemaakt wat niet echt euthanasie was maar wat er op leek.

Mijn oma was op haar 89e behoorlijk dement, en die besloot met haar laatste beetje bewustzijn maar te weigeren te eten en te drinken. Gelukkig stonden mijn opa en alle vier hun kinderen achter het idee om niets meer te doen om haar leven nog langer te laten duren, en enkel nog zorgen dat het niet te pijnlijk werd.

Ik ben wel blij voor haar dat het zo gelopen is, want ze had nog jaren kunnen leven in totale troosteloosheid. Ik hoop dat ik er ook grip op heb als het einde nabij is.
Dat is wel een beetje de standaard. Dat oudere mensen die niet meer willen leven, stoppen met eten en drinken.
Even los van de dementie, want dat maakt deze casus toch wel anders. Dementerende ouderen vergeten dit namelijk wel vaker, en moeten daarin expliciet gestimuleerd (of ieg gemonitord) worden.
En wat een "laatste beetje bewustzijn " voor iemand met vergaande dementie is, lijkt me ook nogal een hellend vlak. Maar uitzicht op verbetering is er sws niet, dus ik snap dit heel goed.

De uiteindelijke vraag is: vond je het menselijk? Is er menselijk met haar, en wie ze was, omgegaan?
Voor mij zit dat daar in.

Ik heb ook een jongere broer in zijn twintig moeten begraven vanwege leukemie. En daar is wel echt te lang mee doorgegaan, qua medische opties. Helaas.
(Alleen heb je dat tijdens zo'n proces niet door, pas achteraf ga je je dingen afvragen).

[ Bericht 1% gewijzigd door capricia op 10-07-2025 21:26:23 ]
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 10 juli 2025 @ 21:26:46 #194
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218179602
quote:
1s.gif Op donderdag 10 juli 2025 21:14 schreef capricia het volgende:

[..]
Dat is wel een beetje de standaard. Dat oudere mensen die niet meer willen leven, stoppen met eten en drinken.
Even los van de dementie, want dat maakt deze casus toch wel anders. Dementerende ouderen vergeten dit namelijk wel vaker, en moeten daarin expliciet gestimuleerd (of ieg gemonitord) worden.
En wat een "laatste beetje bewustzijn " voor iemand met vergaande dementie is, lijkt me ook nogal een hellend vlak. Maar uitzicht op verbetering is er sws niet, dus ik snap dit heel goed.

De uiteindelijke vraag is: vond je het menselijk? Is er menselijk met haar, en wie ze was, omgegaan?
Voor mij zit dat daar in.

Ik heb ook een jongere broer in zijn twintig moeten begraven vanwege leukemie. En daar is wel echt te lang mee doorgegaan, qua medische opties. Helaas.
Ik vond het goed, ze takelde al enkele jaren af en ze hebben alles gedaan om het haar comfortabel te maken. Maar ik vind het ook goed dat ze haar weigering nog verder te leven hebben gerespecteerd.
pi_218179625
quote:
1s.gif Op donderdag 10 juli 2025 21:14 schreef capricia het volgende:

[..]
(Alleen heb je dat tijdens zo'n proces niet door, pas achteraf ga je je dingen afvragen).
Op tijd stoppen met medische opties is natuurlijk geen euthanasie. Het is geen beëindigen van leven, maar stoppen met het rekken van het leven. En in Nederland gelukkig al heel lang geaccepteerd, itt bijvoorbeeld Italië.
  Moderator donderdag 10 juli 2025 @ 21:29:54 #196
236264 crew  capricia
pi_218179631
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 21:26 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ik vond het goed, ze takelde al enkele jaren af en ze hebben alles gedaan om het haar comfortabel te maken. Maar ik vind het ook goed dat ze haar weigering nog verder te leven hebben gerespecteerd.
Ja. Ik denk dat ik dat ook wel vind. Dat als het harmonieus gaat, met de persoon en de omstandigheden, dat het gewoon klopt, dat dat het beste is.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator donderdag 10 juli 2025 @ 21:41:00 #197
236264 crew  capricia
pi_218179740
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 21:29 schreef Hanca het volgende:

[..]
Op tijd stoppen met medische opties is natuurlijk geen euthanasie. Het is geen beëindigen van leven, maar stoppen met het rekken van het leven. En in Nederland gelukkig al heel lang geaccepteerd, itt bijvoorbeeld Italië.
Bij mijn broertje is veel te lang doorgegaan, 14 maanden non stop ziekenhuis opname. Ik denk juist omdat het een jong persoon was. En iedere 5% kans werd aangegrepen. Tot hij zelf niet meer wilde. En dan toch nog door gaan. Inclusief opname op de intensive care, wat een complete nachtmerrie voor hem geworden is.

Het is heel lastig om de regie te nemen als directe familie. Het is een proces, en je gaat er niet zelf de stekker uit trekken (want dan gaat ie sws dood). En het ziekenhuis ging wel door. En iemand in zijn 20 heeft geen overzicht over welke behandelingen wel of niet okay zijn.
Echt heel naar.
Ik bespaar je de details verder.

Nou ja, ik schrijf dit ook even van me af. :D
En dan een pastoor (want katholiek) die bij mijn ouders thuis kwam om steeds het lijden van Jezus Christus te gaan uitleggen. Ivm het lijden van mijn broer.
Ik vond het compleet ongepast.

[ Bericht 7% gewijzigd door capricia op 10-07-2025 21:47:06 ]
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_218179756
Soepboer (NSC, daar voor FNP) doet met FNP mee aan de landelijke verkiezingen:
https://www.trouw.nl/poli(...)ale-partij~be6eedc3/
https://lc.nl/friesland/N(...)ij-FNP-46838024.html

Fryske Nasjonale Partij heeft nu 4 zetels in de staten, 49 zetels in gemeenteraden, 10 wethouders en 1200 leden.

FNP had bij de PS 27.298 stemmen, niet in de buurt van de 70.000 voor een kamerzetel.
  donderdag 10 juli 2025 @ 21:44:40 #199
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_218179805
quote:
1s.gif Op donderdag 10 juli 2025 20:55 schreef Hanca het volgende:

[..]
Wat is daar mis mee?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_218179826
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 21:44 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Wat is daar mis mee?
Zie de rest van mijn posts.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')