Hier geldt wat mij betreft -in de basis- hetzelfde voor als voor abortus, koopzondagen en dergelijke. Je hóeft er geen gebruik van te maken. Als je zoiets niet kan verenigen met je levensovertuiging dan doe je het gewoon niet.quote:Op donderdag 10 juli 2025 17:36 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ja als je vindt dat anderen verplicht tot het einde toe moeten lijden vanwege je eigen geloof dan vind ik daar wat van.
CIDI zegt zelf "CIDI komt op voor het recht van Israel en het Joodse volk op een veilig bestaan." Als ik een organisatie die zelf al aangeeft voor een terreurstaat en het joodse volk te strijden joodse lobby noem lijkt me dat ik me correct uitdruk. Ze komen immers niet op voor niet joods volk.quote:Op donderdag 10 juli 2025 17:35 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
De Joodse lobby? Dat klinkt nogal complotterig.
Daar gaat dit artikel ook niet over, dat gaat over lobby praktijken van pro-Israëlische organisaties.
Helaas schrijft die organisatie het gewoon helemaal uit.quote:Op donderdag 10 juli 2025 17:36 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
M/F/X of een enum past ook gewoon in 1 karakter!
'Turken' Dat was helemaal het probleem niet, het probleem was dat het een Turk uit de regering was. Als het een Italiaanse was geweest uit de regering dan was het net zo goed een probleem geweest.quote:Op donderdag 10 juli 2025 18:35 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
CIDI zegt zelf "CIDI komt op voor het recht van Israel en het Joodse volk op een veilig bestaan." Als ik een organisatie die zelf al aangeeft voor een terreurstaat en het joodse volk te strijden joodse lobby noem lijkt me dat ik me correct uitdruk. Ze komen immers niet op voor niet joods volk.
Verlengde van de Israelische overheid zou ook een correcte uitdrukking zijn. Belachelijk dat zo'n organisatie in Nederland openlijk kan functioneren en nog erger dat kamerleden kritiekloos die lobbypraat herhalen.
Het verschil als er bijvoorbeeld Turken hier komen lobbyen voor stemmen van Nederturken is dag en nacht, dan spreekt men schande van zulke inmenging dan wint Rutte daar een verkiezing mee.
Als je zulke constateringen complotterig vind klinken prima hoor, laat ook wel zien wat voor een taboe er ligt op de lange arm van Israel benoemen.
Turken was het probleem wel, als het Israeliers waren geweest had niemand daar aanstoot aan genomen. Ik ben tegen beide vormen van inmenging ik ben sowieso tegen politiek lobbyen.quote:Op donderdag 10 juli 2025 19:20 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
'Turken' Dat was helemaal het probleem niet, het probleem was dat het een Turk uit de regering was. Als het een Italiaanse was geweest uit de regering dan was het net zo goed een probleem geweest.
Maar ja daar ben je goed in, dingen verdraaien.
Als je het verschil in aanpak ten opzichte van een land als Turkije of dat richting een land als Israel wil ontkennen moet jij weten. Als FvD het opneemt voor Rusland spreekt iedereen er terecht schande van. Maar een Yesilgos of Wilders of van der Plas of Stoffer durven Israel trots te verdedigen met genocidale leuzen als 'Israel heeft het recht op verdediging' als het over de tienduizenden burgerslachtoffers die Israel maakt gaat.quote:De Nederlandse regering biedt Israël alle ruimte om ónze democratie te ondermijnen
Volgens mij is dat euthanasie uit eenzaamheid een angstbeeld dat wordt geschapen om als tegenargument te gebruiken. Of zijn er cijfers over het schokkend grote aantal mensen dat euthanasie wil of heeft gehad omdat ze eenzaam zijn?quote:Op donderdag 10 juli 2025 18:35 schreef Hanca het volgende:
Mijn grootste roblemen met euthanasie (we gaan het steeds meer zien als makkelijke optie tegen eenzaamheid, zie dat eerder genoemde individualisme) en abortus (in IJsland, Engeland, Zweden en Denemarken wordt bijna 100% van de mensen met Down geaborteerd, waardevolle levens waar ouders met kinderen met Down bijna nooit van balen) zijn niet echt religieus gemotiveerd. Al gaan ze natuurlijk wel uit van het christelijke basisprincipe dat ieder mensenleven belangrijk is en dat je naaste minstens zo belangrijk is als jijzelf.
Daar ben ik het ook helemaal mee eens, overigens. Maar gezien de strikte regels en hoe moeilijk het nog steeds is, vermoed ik dat er maar weinig mensen euthanasie kunnen kiezen uit eenzaamheid.quote:Op donderdag 10 juli 2025 19:54 schreef Janneke141 het volgende:
Zelfs al was het zo, dan zag ik het probleem nog niet. Of, misschien beter geformuleerd: ik zou de optie voor mezelf voor later toch graag openhouden.
Kan eenzaamheid geen ernstig lijden zijn dan? Sowieso lijkt het me in een vrije maatschappij dat je zelf de keuze moet hebben uit het leven te stappen. Het is toch jouw leven.quote:Op donderdag 10 juli 2025 19:49 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Volgens mij is dat euthanasie uit eenzaamheid een angstbeeld dat wordt geschapen om als tegenargument te gebruiken. Of zijn er cijfers over het schokkend grote aantal mensen dat euthanasie wil of heeft gehad omdat ze eenzaam zijn?
Respect voor de Joodse gemeenschappen die hier leven of geleefd hebben.quote:Op donderdag 10 juli 2025 15:16 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Er zijn tijdens de Holocaust bijna 110k Nederlandse Joden vermoord. Dus dat aantal lag op het hoogtepunt toch echt wel iets hoger, het waren er bijna 150k. Nederland had verscheidene wijken die echt gekenmerkt waren door de Joodse cultuur, denk natuurlijk aan Amsterdam waar ongeveer 80k Joden woonden, meer dan 10% van de stad was dus Joods. Openlijke vieringen op straat van Joodse feestdagen waren dan ook erg normaal. Zie bijvoorbeeld Amsterdam de voorbereidingen voor Pesach bij het Waterlooplein:
[ afbeelding ]
Daarnaast kun je natuurlijk ook nog denken aan aan mensen zoals Samuel Sarphati, Baruch Spinoza, Aletta Jacobs, Samuel Goudsmit, Tobias Asser, Wim Cohen, Isaac Israëls of bedrijven zoals Unilever, de Bijenkorf, Philips en Hema.
Er zijn zelfs honderden woorden in de Nederlandse taal die afkomstig zijn van het Hebreeuws en het Jiddisj en sommige taalwetenschappers wijden de 'harde G' in de Nederlandse taal aan invloeden vanuit deze talen:
[..]
Kortom, de eeuwenlange aanwezigheid van Joden in Nederland had wel degelijk een impact op de cultuur van het land. Zeker wetende dat Nederland in het verleden natuurlijk minder divers en multicultureel was, waardoor andere culturen al snel in het oog sprongen.
Wat een mooie post zeg. Dank je hiervoorquote:Op donderdag 10 juli 2025 15:16 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Er zijn tijdens de Holocaust bijna 110k Nederlandse Joden vermoord. Dus dat aantal lag op het hoogtepunt toch echt wel iets hoger, het waren er bijna 150k. Nederland had verscheidene wijken die echt gekenmerkt waren door de Joodse cultuur, denk natuurlijk aan Amsterdam waar ongeveer 80k Joden woonden, meer dan 10% van de stad was dus Joods. Openlijke vieringen op straat van Joodse feestdagen waren dan ook erg normaal. Zie bijvoorbeeld Amsterdam de voorbereidingen voor Pesach bij het Waterlooplein:
[ afbeelding ]
Daarnaast kun je natuurlijk ook nog denken aan aan mensen zoals Samuel Sarphati, Baruch Spinoza, Aletta Jacobs, Samuel Goudsmit, Tobias Asser, Wim Cohen, Isaac Israëls of bedrijven zoals Unilever, de Bijenkorf, Philips en Hema.
Er zijn zelfs honderden woorden in de Nederlandse taal die afkomstig zijn van het Hebreeuws en het Jiddisj en sommige taalwetenschappers wijden de 'harde G' in de Nederlandse taal aan invloeden vanuit deze talen:
[..]
Kortom, de eeuwenlange aanwezigheid van Joden in Nederland had wel degelijk een impact op de cultuur van het land. Zeker wetende dat Nederland in het verleden natuurlijk minder divers en multicultureel was, waardoor andere culturen al snel in het oog sprongen.
Waar zou 'links-progressief' in NL anno 2025 toch zijn zonder de racismekaart.quote:Op donderdag 10 juli 2025 15:03 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Tja de racisten vinden het belangrijk om sommige geloven te omhelzen zodat ze het geloof wat migranten aanhangen kunnen gebruiken om hun racistische opmerkingen te maken. Racisme is natuurlijk ook flink genormaliseerd de afgelopen regeerperiode, Schoof had geen probleem met racistische ministers.
Precies dit, waarom zou je je willen bemoeien met iemand anders zijn levenskeuzes.quote:Op donderdag 10 juli 2025 19:56 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik vind dat iedereen dat helemaal zelf mag weten.
Maar er zijn dus inderdaad dokters die aangeven dat de euthanasiewens komt uit eenzaamheid en niet tot last willen zijn. Dat is geen onoplosbaar lijden. Een samenleving waar we mensen uit eenzaamheid zichzelf dood maken is geen samenleving, maar een verschrikkelijke groep egoïsten.quote:Op donderdag 10 juli 2025 19:57 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Kan eenzaamheid geen ernstig lijden zijn dan? Sowieso lijkt het me in een vrije maatschappij dat je zelf de keuze moet hebben uit het leven te stappen. Het is toch jouw leven.
Omdat een samenleving waar je niet meer naar elkaar om kijkt, maar de dood als oplossing ziet, een verschrikkelijke samenleving is.quote:Op donderdag 10 juli 2025 20:14 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Precies dit, waarom zou je je willen bemoeien met iemand anders zijn levenskeuzes.
Eens hoor.quote:Op donderdag 10 juli 2025 20:14 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Precies dit, waarom zou je je willen bemoeien met iemand anders zijn levenskeuzes.
Tuurlijk extreem-rechts spreekt van de racismekaart. Die willen niet accepteren dat racisme een probleem is. Behalve dan als ze antisemitisme kunnen gebruiken als stok om te slaan.quote:Op donderdag 10 juli 2025 20:14 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Waar zou 'links-progressief' in NL anno 2025 toch zijn zonder de racismekaart.
Waarschijnlijk zou het zonder nog geen 10 zetels weten te vergaren. Voor nu werkt het nog.
lol ja.quote:Op donderdag 10 juli 2025 20:18 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Tuurlijk extreem-rechts spreekt van de racismekaart. Die willen niet accepteren dat racisme een probleem is. Behalve dan als ze antisemitisme kunnen gebruiken als stok om te slaan.
Zo'n HowardRoark ontkent gewoon dat Islamofobie bestaat. Alleen al dat we het in het geval van islam een fobie noemen in plaats van racisme geeft de dubbele standaard goed weer.
Maar ik weet jij kan niet anders dan zeuren over links progressief, dat is voor jou het issue van deze tijd. De groep met zeer beperkte politieke invloed.
Nouja dat is een nogal egoistische invulling van zaken natuurlijk. Als iemand stelt een ander niet kwijt te willen omdat het geen last is.quote:Op donderdag 10 juli 2025 20:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar er zijn dus inderdaad dokters die aangeven dat de euthanasiewens komt uit eenzaamheid en niet tot last willen zijn. Dat is geen onoplosbaar lijden. Een samenleving waar we mensen uit eenzaamheid zichzelf dood maken is geen samenleving, maar een verschrikkelijke groep egoïsten.
https://www.trouw.nl/leve(...)eel-lijden~bfcceb7c/
En dan lees je ook nog eens regelmatig verhalen van mensen die zeggen over iemand die euthanasie heeft gepleegd "maar ik wilde haar niet kwijt, ze was me niet tot last".
Maar inderdaad, onder de huidige wetgeving valt het aantal zulke gevallen mee. Onder de nieuwe euthanasiewet zou dat wel anders zijn.
Misschien die mensen niet wegzetten als opmakende boomers?quote:Op donderdag 10 juli 2025 20:17 schreef capricia het volgende:
[..]
Eens hoor.
Maar daar staat tegenover dat het ook wel te maken heeft met de inrichting van onze samenleving.
Dat er weinig zingeving voor ouderen is.
Misschien was het opheffen van alle bejaardenhuizen toch niet zo’n goed idee. Bovendien is de manier waarop over ouderen wordt gesproken soms ook echt zonder enig respect of mededogen.quote:Op donderdag 10 juli 2025 20:17 schreef capricia het volgende:
[..]
Eens hoor.
Maar daar staat tegenover dat het ook wel te maken heeft met de inrichting van onze samenleving.
Dat er weinig zingeving voor ouderen is.
Dat er wat te verbeteren valt in de samenleving ja, maar als iemand zelf wilt kiezen voor de dood om welke reden dan ook vindt ik niet dat iemand anders daar iets over te zeggen heeft.quote:Op donderdag 10 juli 2025 20:17 schreef Hanca het volgende:
[..]
Omdat een samenleving waar je niet meer naar elkaar om kijkt, maar de dood als oplossing ziet, een verschrikkelijke samenleving is.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |