abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218176300
Tegenwoordig is iedereen Islamofoob, woke, racist, jodenhater, radicaal, transfoob.
pi_218176357
quote:
14s.gif Op donderdag 10 juli 2025 14:20 schreef HowardRoark het volgende:
Een rok wordt natuurlijk ook geregeld gedragen om niet-religieuze redenen.
Hoofddoeken worden soms ook gedragen om niet-religieuze redenen, bijvoorbeeld door vrouwen die chemotherapie hebben ondergaan waardoor hun haar is uitgevallen.
pi_218176419
quote:

[..]
Islam is simpelweg een vreemde eend in de bijt, relatief nieuw in Nederland en heeft een flinke impact om het straatbeeld en de cultuur, die naar verwachting de komende jaren alleen maar zal toenemen.

Maar Nederland is in principe natuurlijk een Christelijk-Joods land. De gebruiken en tradities in die religies zijn dus normaal en al eeuwen onderdeel van het straatbeeld, dat ligt mbt de Islam dus heel anders.

Ten slotte valt een (zwaar) gesluierde vrouw die Arabisch of Turks praat ook gewoon meer op dan een vrouw met een rok. Een rok wordt natuurlijk ook geregeld gedragen om niet-religieuze redenen.
Christelijk-Joods land, Christelijk Joodse traditie. In 1900 woonden er in Nederland zo'n 100.000 joden, zo'n 2 procent van de totale bevolkingsomvang. Ik vraag mij altijd af hoe groot dat Joodse gedeelte van die traditie is?
pi_218176465
quote:
Maar Nederland is in principe natuurlijk een Christelijk-Joods land. De gebruiken en tradities in die religies zijn dus normaal en al eeuwen onderdeel van het straatbeeld, dat ligt mbt de Islam dus heel anders.
Ik heb er heel veel moeite mee om de Nederlandse cultuur te omschrijven als joods-christelijk of christelijk-joods. Het zou impliceren dat we een traditie als jongensbesnijdenis als passend in onze cultuur moeten beschouwen.
  donderdag 10 juli 2025 @ 14:56:01 #130
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_218176537
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 14:22 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Alsof het om religie gaat :')
Ja.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_218176602
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 14:44 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Ik heb er heel veel moeite mee om de Nederlandse cultuur te omschrijven als joods-christelijk of christelijk-joods. Het zou impliceren dat we een traditie als jongensbesnijdenis als passend in onze cultuur moeten beschouwen.
Tja de racisten vinden het belangrijk om sommige geloven te omhelzen zodat ze het geloof wat migranten aanhangen kunnen gebruiken om hun racistische opmerkingen te maken. Racisme is natuurlijk ook flink genormaliseerd de afgelopen regeerperiode, Schoof had geen probleem met racistische ministers.
pi_218176646
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 13:55 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

Maar als de vrijheid van godsdienst botst met andere grondrechten of andere belangrijke waarden in onze maatschappij, dan moet er een keuze gemaakt worden, En dan mag godsdienst geen reden zijn om zaken toe te staan die we anders zouden verbieden.
Helemaal eens! Het probleem is alleen dat de mensen die tegen (een bepaalde) religie ageren het vaak ook niet zo ophebben met de rechtsstaat (“d66-rechters”)
pi_218176649
Quote ipv edit..
  donderdag 10 juli 2025 @ 15:16:13 #134
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_218176707
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 14:39 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Christelijk-Joods land, Christelijk Joodse traditie. In 1900 woonden er in Nederland zo'n 100.000 joden, zo'n 2 procent van de totale bevolkingsomvang. Ik vraag mij altijd af hoe groot dat Joodse gedeelte van die traditie is?
Er zijn tijdens de Holocaust bijna 110k Nederlandse Joden vermoord. Dus dat aantal lag op het hoogtepunt toch echt wel iets hoger, het waren er bijna 150k. Nederland had verscheidene wijken die echt gekenmerkt waren door de Joodse cultuur, denk natuurlijk aan Amsterdam waar ongeveer 80k Joden woonden, meer dan 10% van de stad was dus Joods. Openlijke vieringen op straat van Joodse feestdagen waren dan ook erg normaal. Zie bijvoorbeeld Amsterdam de voorbereidingen voor Pesach bij het Waterlooplein:

Daarnaast kun je natuurlijk ook nog denken aan aan mensen zoals Samuel Sarphati, Baruch Spinoza, Aletta Jacobs, Samuel Goudsmit, Tobias Asser, Wim Cohen, Isaac Israëls of bedrijven zoals Unilever, de Bijenkorf, Philips en Hema.

Er zijn zelfs honderden woorden in de Nederlandse taal die afkomstig zijn van het Hebreeuws en het Jiddisj en sommige taalwetenschappers wijden de 'harde G' in de Nederlandse taal aan invloeden vanuit deze talen:
quote:
Een andere verklaring moeten we zoeken in Amsterdam, denkt Van Oostendorp. "Vanaf de zestiende eeuw vestigden zich in die tolerante handelsstad veel Joden die vervolging in andere delen van Europa ontvluchtten. Zij spraken het Jiddisch, een mengtaal met het Duits als groot bestanddeel en het Hebreeuws, dat een harde G-klank kent. Toen in Frankrijk na de revolutie Joden staatsburger konden worden is dat tijdens de Franse bezetting ook in Nederland ingevoerd en zo gebleven. Men vond wel dat Joden dan het Jiddisch moesten inruilen voor het Nederlands. Maar de G-klanken hebben de Joodse sprekers wel behouden. Amsterdam kende een grote Joodse gemeenschap: een groot deel daarvan zat in de straathandel, dus die harde G hoorde je overal en zal zich onder het volk hebben verspreid."

Bron
Kortom, de eeuwenlange aanwezigheid van Joden in Nederland had wel degelijk een impact op de cultuur van het land. Zeker wetende dat Nederland in het verleden natuurlijk minder divers en multicultureel was, waardoor andere culturen al snel in het oog sprongen.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  donderdag 10 juli 2025 @ 15:18:10 #135
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_218176730
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 14:44 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Als je dat niet passend vindt in de Nederlandse cultuur zul je wel erg veel problemen hebben met de inmiddels grote Islamitische gemeenschappen, die daar ook aan doen en in bepaalde gevallen zelfs vrouwenbesnijdenis.
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 15:03 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Tja de racisten vinden het belangrijk om sommige geloven te omhelzen zodat ze het geloof wat migranten aanhangen kunnen gebruiken om hun racistische opmerkingen te maken. Racisme is natuurlijk ook flink genormaliseerd de afgelopen regeerperiode, Schoof had geen probleem met racistische ministers.
Moslims zijn geen etnische groep, kritiek op de Islam of het gedrag van sommige moslims heeft niets met racisme te maken.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_218176837
quote:
14s.gif Op donderdag 10 juli 2025 15:18 schreef HowardRoark het volgende:
Als je dat niet passend vindt in de Nederlandse cultuur zul je wel erg veel problemen hebben met de inmiddels grote Islamitische gemeenschappen, die daar ook aan doen en in bepaalde gevallen zelfs vrouwenbesnijdenis.
Moslims besnijden ook en uiteraard vind ik dat de moslims er ook mee moeten stoppen. De moslims zijn in Nederland weliswaar de grootste groep die aan jongensbesnijdenis doet, maar ze zijn niet de reden waarom er geen verbod komt. De politieke macht van moslims in Nederland is immers erg gering.

Het zijn eerder de joden en de gereformeerden die een verbod op jongensbesnijdenis tegenhouden. Die hebben wel veel politieke macht.

Als de moslims de enige groep waren die aan jongensbesnijdenis doen, dan was het in Nederland al lang verboden.
pi_218176952
quote:
Ik vind D66 hierin zeker radicaal, inderdaad. Ik ben ook bepaald geen D66 fan, dat moge duidelijk zijn. Wel beter dan FvD en PVV uiteraard, maar JA21 of D66 maakt voor mij niet zo veel verschil, ik zie ze liever allebei niet.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  donderdag 10 juli 2025 @ 16:02:26 #138
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_218177077
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 15:31 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Moslims besnijden ook en uiteraard vind ik dat de moslims er ook mee moeten stoppen. De moslims zijn in Nederland weliswaar de grootste groep die aan jongensbesnijdenis doet, maar ze zijn niet de reden waarom er geen verbod komt. De politieke macht van moslims in Nederland is immers erg gering.

Het zijn eerder de joden en de gereformeerden die een verbod op jongensbesnijdenis tegenhouden. Die hebben wel veel politieke macht.

Als de moslims de enige groep waren die aan jongensbesnijdenis doen, dan was het in Nederland al lang verboden.
Hele bijzondere claims die je hier doet. Want welke politieke macht hebben Joden en gereformeerden precies? Beide groepen zijn zoals je aangeeft kleiner dat de Islamitische, helemaal de Joodse gemeenschappen.
pi_218177166
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 15:45 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik vind D66 hierin zeker radicaal, inderdaad. Ik ben ook bepaald geen D66 fan, dat moge duidelijk zijn. Wel beter dan FvD en PVV uiteraard, maar JA21 of D66 maakt voor mij niet zo veel verschil, ik zie ze liever allebei niet.
Bijzonder, D66 heeft toch meermaals succesvol deel genomen aan de regering. Ja21 heeft een gehypete staatssecretaris en stemt voor strafbaarheid stelling van illegaliteit terwijl de gevangenissen vol zitten. Dat zijn vrijwel allemaal politiek opportunisten die verder geen deuk in een pakje boter slaan maar ze doen het leuk in de poppenkast.
Heb verder ook weinig met D66, nu Volt er is is D66 overbodig lijkt me.
pi_218177209
quote:
14s.gif Op donderdag 10 juli 2025 16:02 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Hele bijzondere claims die je hier doet. Want welke politieke macht hebben Joden en gereformeerden precies? Beide groepen zijn zoals je aangeeft kleiner dat de Islamitische, helemaal de Joodse gemeenschappen.
_O-
We hebben politici die letterlijk uitspraken van joodse lobby in de tweede-kamer overnemen. Dat weet je ook best. Waarom dit spelletje spelen, je kunt ook gewoon toegeven dat joodse Nederlanders succesvoller lobbyen bij politici dan de rest. Dat joodse Nederlanders meer gedaan krijgen politiek gezien dan islamitische staat als een paal boven water, letterlijk de grootste partij in Nederland is een clubje gebaseerd op racisme: PVV.

https://www.nrc.nl/nieuws(...)weede-kamer-a4899361
pi_218177217
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 16:14 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Bijzonder, D66 heeft toch meermaals succesvol deel genomen aan de regering. Ja21 heeft een gehypete staatssecretaris en stemt voor strafbaarheid stelling van illegaliteit terwijl de gevangenissen vol zitten. Dat zijn vrijwel allemaal politiek opportunisten die verder geen deuk in een pakje boter slaan maar ze doen het leuk in de poppenkast.
Heb verder ook weinig met D66, nu Volt er is is D66 overbodig lijkt me.
Ja, het zijn verschillende redenen waarom ik ze beide niet zie, dat klopt. D66 is inderdaad (helaas) wel effectief. Sommigen zien Paars als het ideaal, ik zie het als zwarte jaren in de politiek.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  donderdag 10 juli 2025 @ 16:27:11 #142
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218177262
Jongens, jongens, voor de eerste keer in mijn leven heb ik last van woke.

Ik moet namelijk een database migreren voor een nieuwe klant. En die blijkt naast man en vrouw ook genderneutraal op te slaan. En daar waren de veldlengtes van de database niet op berekend.

Kostte me toch een half uur extra werk om dat op te lossen.
pi_218177299
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 16:21 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, het zijn verschillende redenen waarom ik ze beide niet zie, dat klopt. D66 is inderdaad (helaas) wel effectief. Sommigen zien Paars als het ideaal, ik zie het als zwarte jaren in de politiek.
Paars was niks maar beter dan wat we nu hebben. Waarom vind je dat zwartere jaren dan de afgelopen periode? Nu is men inactief aan het slopen in plaats van actief, dan ben ik toch meer van het intentioneel dingen doen.
pi_218177344
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 16:31 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Paars was niks maar beter dan wat we nu hebben. Waarom vind je dat zwartere jaren dan de afgelopen periode? Nu is men inactief aan het slopen in plaats van actief, dan ben ik toch meer van het intentioneel dingen doen.
Het afgelopen jaar is natuurlijk nog veel beroerder, dat spreekt vanzelf.
pi_218177665
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 16:21 schreef Hanca het volgende:
Sommigen zien Paars als het ideaal, ik zie het als zwarte jaren in de politiek.
Wat vond je dan zo zwart aan de jaren dat we een paars kabinet hadden?
Nu was ik ook geen liefhebber van paars, maar het ontgaat me wat er specifiek aan die periode zo slecht was in vergelijking met wat we daarvoor hadden en wat daarna kwam.
pi_218177703
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 17:20 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Wat vond je dan zo zwart aan de jaren dat we een paars kabinet hadden?
Nu was ik ook geen liefhebber van paars, maar het ontgaat me wat er specifiek aan die periode zo slecht was in vergelijking met wat we daarvoor hadden en wat daarna kwam.
Het was deels een wereldwijd fenomeen, maar het werd hier landelijk wel versterkt: de samenleving werd afgebroken en het pure individualisme en egoïsme, ik denk wel het grootste probleem van de afgelopen 20 jaar, werd ingevoerd. In Nederland ook via wetgeving, zoals de belastingwetgeving.

De mens niet meer als deel van een groep, maar als egoïstisch individu.
pi_218177745
Een van de dingen die paars goed gedaan heeft, is de legalisering van euthanasie.

Dat is natuurlijk een onderwerp waar we zorgvuldig mee om moeten gaan, want het gaat immers over leven en dood, maar de wet voorziet ook in die zorgvuldigheid.

Dat ongeneeslijk zieke mensen die geen enkele hoop op genezing meer hebben op een fatsoenlijke manier afscheid kunnen nemen van het leven, dat vind ik een kwestie van beschaving.
  donderdag 10 juli 2025 @ 17:35:30 #148
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_218177772
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 16:20 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
_O-
We hebben politici die letterlijk uitspraken van joodse lobby in de tweede-kamer overnemen. Dat weet je ook best. Waarom dit spelletje spelen, je kunt ook gewoon toegeven dat joodse Nederlanders succesvoller lobbyen bij politici dan de rest. Dat joodse Nederlanders meer gedaan krijgen politiek gezien dan islamitische staat als een paal boven water, letterlijk de grootste partij in Nederland is een clubje gebaseerd op racisme: PVV.

https://www.nrc.nl/nieuws(...)weede-kamer-a4899361
De Joodse lobby? Dat klinkt nogal complotterig.

Daar gaat dit artikel ook niet over, dat gaat over lobby praktijken van pro-Israëlische organisaties.
  donderdag 10 juli 2025 @ 17:36:29 #149
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_218177780
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 17:31 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Een van de dingen die paars goed gedaan heeft, is de legalisering van euthanasie.

Dat is natuurlijk een onderwerp waar we zorgvuldig mee om moeten gaan, want het gaat immers over leven en dood, maar de wet voorziet ook in die zorgvuldigheid.

Dat ongeneeslijk zieke mensen die geen enkele hoop op genezing meer hebben op een fatsoenlijke manier afscheid kunnen nemen van het leven, dat vind ik een kwestie van beschaving.
Ja als je vindt dat anderen verplicht tot het einde toe moeten lijden vanwege je eigen geloof dan vind ik daar wat van.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_218177781
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 16:27 schreef Hexagon het volgende:
Jongens, jongens, voor de eerste keer in mijn leven heb ik last van woke.

Ik moet namelijk een database migreren voor een nieuwe klant. En die blijkt naast man en vrouw ook genderneutraal op te slaan. En daar waren de veldlengtes van de database niet op berekend.

Kostte me toch een half uur extra werk om dat op te lossen.
M/F/X of een enum past ook gewoon in 1 karakter!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')