abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 10 juli 2025 @ 10:15:31 #76
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_218174531
quote:
5s.gif Op donderdag 10 juli 2025 10:11 schreef ChrisCarter het volgende:
[..]

Als lid van (bijna) het eerste uur van JA21 en behoorlijk direct betrokken bij de partij en de ontwikkelingen daarin, steekt het mij toch wel altijd als ik onze partij in één lijn genoemd zie worden met partijen als PVV.

[..]
Heb je voorbeelden? Kan me niet heugen dat dit zo is.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_218174555
quote:
Hallo forumvrienden,

Als lid van (bijna) het eerste uur van JA21 en behoorlijk direct betrokken bij de partij en de ontwikkelingen daarin, steekt het mij toch wel altijd als ik onze partij in één lijn genoemd zie worden met partijen als PVV (zeker omdat we daar, buiten migratie (waar de PVV nog veel heftigere lijn in neemt) nauwelijks raakvlakken mee hebben) en FVD (dit blijkt normaliter niet uit stemgedrag en, los van de oorsprong van de partij), ook niet meer uit steeds verder scheidende partijlijnen.

Vaak wordt dit ook gecombineerd met termen als "extreemrechts, radicaalrechts" en soortgelijke termen, ook "fascistische partij" wordt nog regelmatig gebruikt.

Als ik dan echter om onderbouwing vraag komt men vaak niet verder dan de paar (humor is een kwestie van smaak, imho) tweetjes van Annabel Nanninga uit een heel ver verleden (again, over smaak valt te twisten) maar wordt het nooit inhoudelijk.

Omdat ik (nog) geen centraal JA21-topic kon vinden leg ik de vraag hier gewoon even neer.

Als je echt kritisch kijkt naar waar de partij voor staat (via de site kun je onze standpunten etc relatief makkelijk terugvinden) maar ook kijkend naar stemgedrag van de partij in diverse gremia (landelijk, provinciaal), wat maakt dan dat je hier "feitelijk" zou spreken van extreem of radicaal? Of schieten we niet gewoon door in termen en benoemen van zaken?
Fascistisch zal ik ze nooit noemen, maar zolang jullie geen afstand nemen van de oprichters die veel te lang, ver na de borealen toespraak en na de onthullingen van Henk Otten, aan Baudet zijn blijven hangen, zal JA21 nooit echt uit die hoek komen. Eerdmans, Nanninga en Pouw-Verweij (die zijn jullie al kwijt) zijn wat mij betreft in die periode hun geloofwaardigheid volledig verloren.

Ga verder met Coenradie en een stel nieuwe namen en dan kan het best wat worden.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  Moderator / Redactie Sport donderdag 10 juli 2025 @ 10:28:50 #78
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_218174606
quote:
Vaak wordt dit ook gecombineerd met termen als "extreemrechts, radicaalrechts" en soortgelijke termen, ook "fascistische partij" wordt nog regelmatig gebruikt.
Vaak door bepaalde groepen die niet verder komen dan uit emotie dingen roepen en hun eigen standpunten niet goed kunnen onderbouwen en dus maar proberen in te spelen op de emotie van anderen om hun tegenstander buitenspel te zetten. Hetzelfde volk dat de situatie in Gaza al na amper een maand oorlog als genocide bestempelde niet omdat het zo was, maar omdat ze dolgraag de lading achter die term wilden misbruiken om hun kant kracht bij te zetten.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  donderdag 10 juli 2025 @ 10:31:28 #79
38496 Perrin
pi_218174637
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 10:28 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Vaak door bepaalde groepen die niet verder komen dan uit emotie dingen roepen en hun eigen standpunten niet goed kunnen onderbouwen en dus maar proberen in te spelen op de emotie van anderen om hun tegenstander buitenspel te zetten. Hetzelfde volk dat de situatie in Gaza al na amper een maand oorlog als genocide bestempelde niet omdat het zo was, maar omdat ze dolgraag de lading achter die term wilden misbruiken om hun kant kracht bij te zetten.
Maar heb je voorbeelden? Of zijn we hier stromannen aan het verbranden?
pi_218174644
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 10:13 schreef Hanca het volgende:

[..]
Als je er niks van weet en nooit in een natuurgebied komt, doe dan niet alsof.
Ik kom er regelmatig, Nederland heeft prachtige natuur. Nou ja, voor een bepaalde definitie van natuur, wildernis bestaat al heel lang niet meer in Nederland. Daarom is het dus ook puur een probleem op papier. Wij bepalen wat natuur is en waar het is, op papier.

Ik ben al heel lang voorstander van het gewoon uitkopen van boeren in de buurt van die natuurgebieden. Het kan geen kwaad voor de 'natuur' en de rechter is dan ook weer blij.
pi_218174666
quote:
Omdat ik (nog) geen centraal JA21-topic kon vinden leg ik de vraag hier gewoon even neer.
Misschien mag je blij zijn dat mensen het überhaupt nog wel eens over JA21 hebben.
Bijna niemand neemt Joost Eerdmans nog serieus.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 10 juli 2025 @ 10:37:29 #82
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_218174682
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 10:31 schreef Perrin het volgende:

[..]
Maar heb je voorbeelden? Of zijn we hier stromannen aan het verbranden?
Iemand heeft dit ooit zelf tegen mij gezegd. Of je het wil geloven mag je helemaal zelf weten. We hebben het over de begindagen hè, de tijd dat er nog alles behalve sprake was van genocide.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_218174690
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 10:15 schreef Perrin het volgende:

[..]
Heb je voorbeelden? Kan me niet heugen dat dit zo is.
Onlangs nog in wat men kan omschrijven als onderdeel van "mainstream media" (namelijk BNN VARA)

quote:
De radicaalrechtse partij
Er wordt nergens ingegaan op 'waarom' dit zo zou zijn overigens. Dat bedoel ik met framing, zonder inhoud.
pi_218174707
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 10:18 schreef Hanca het volgende:

[..]
Fascistisch zal ik ze nooit noemen, maar zolang jullie geen afstand nemen van de oprichters die veel te lang, ver na de borealen toespraak en na de onthullingen van Henk Otten, aan Baudet zijn blijven hangen, zal JA21 nooit echt uit die hoek komen. Eerdmans, Nanninga en Pouw-Verweij (die zijn jullie al kwijt) zijn wat mij betreft in die periode hun geloofwaardigheid volledig verloren.

Ga verder met Coenradie en een stel nieuwe namen en dan kan het best wat worden.
Maar dit is dus een bijna perfect voorbeeld; er wordt naar vorm gekeken in plaats van inhoud. In de partijpunten (en ook op de recente ALV) gaat het om inhoudelijke visie, niet om aankleding en "oud zeer". Ik snap dat dit wel levendig kan zijn bij mensen in de beeldvorming, maar dat kwantificeert een partij niet als X of Y - daarvoor heb je stemgedrag en uitgedragen punten nodig.

En die kunnen mensen niet benoemen in dit kader.
pi_218174725
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 10:36 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Misschien mag je blij zijn dat mensen het überhaupt nog wel eens over JA21 hebben.
Bijna niemand neemt Joost Eerdmans nog serieus.
Ik ga er van uit dat met de nog samen te stellen kandidatenlijst (de sollicitaties hiervoor liepen vorige week af, de gesprekken volgen z.s.m.) hier ook kritisch naar gekeken wordt. Joost blijft op dit moment (verkozen door de leden) de partijleider, en hoewel hij misschien niet de meest charismatische spreker is is hij wel het huidige gezicht van de partij. Mijn verwachting is dat er nog een (interne) stemming komt over de plekken 2 en 3 (Coenradie vs Nanninga) maar wat mij positief verrasste was dat dit duidelijk een ledenstemming wordt op de aankomende ALV, een hele verbetering in verdere democratisering.
pi_218174734
quote:
7s.gif Op donderdag 10 juli 2025 10:39 schreef ChrisCarter het volgende:
Onlangs nog in wat men kan omschrijven als onderdeel van "mainstream media" (namelijk BNN VARA)
Nu refereer je aan Joop.
Dat is wel een heel erg linkse opiniesite.
  donderdag 10 juli 2025 @ 10:44:47 #87
38496 Perrin
pi_218174745
quote:

[..]
[..]
Er wordt nergens ingegaan op 'waarom' dit zo zou zijn overigens. Dat bedoel ik met framing, zonder inhoud.
Maar waarom dan hier klagen? Is een boze brief naar deze omroepen dan niet effectiever?
pi_218174775
quote:
7s.gif Op donderdag 10 juli 2025 10:42 schreef ChrisCarter het volgende:
Joost blijft op dit moment (verkozen door de leden) de partijleider, en hoewel hij misschien niet de meest charismatische spreker is is hij wel het huidige gezicht van de partij.
Het probleem met Joost Eerdmans is dat hij van partij naar partij overstapt. Daarom wordt hij niet meer serieus genomen.
pi_218174815
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 10:44 schreef Perrin het volgende:

[..]
Maar waarom dan hier klagen? Is een boze brief naar deze omroepen dan niet effectiever?
Misschien was mijn post hiervoor niet duidelijk genoeg, excuses. Ik dacht; hier in POL zitten natuurlijk de politiek geengageerde Fok!kers, die wellicht hun inzicht zouden willen delen over waarom JA21 zo makkelijk wordt weggezet als radicaal/extreemrechts.
Het was niet enkel bedoeld als klaagzang maar een zoektocht naar inzichten.
pi_218174817
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 10:47 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Het probleem met Joost Eerdmans is dat hij van partij naar partij overstapt. Daarom wordt hij niet meer serieus genomen.
Ja ik snap dat dit in de beeldvorming niet helpt, absoluut, maar ben je dan (mijn oorspronkelijke vraag) radicaal/extreemrechts?
pi_218174833
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 10:53 schreef ChrisCarter het volgende:
Ja ik snap dat dit in de beeldvorming niet helpt, absoluut, maar ben je dan (mijn oorspronkelijke vraag) radicaal/extreemrechts?
Nee. Als je van partij naar partij overstapt ben je niet per se radicaal of extreemrechts.
We hadden in de Nederlandse politiek eerder zo iemand die als hobby had om steeds nieuwe politieke partijen op te richten. Dat was Jan Nagel. Die werd ook nooit voor radicaal of extreemrechts uitgemaakt.
pi_218174875
quote:
7s.gif Op donderdag 10 juli 2025 10:52 schreef ChrisCarter het volgende:
Ik dacht; hier in POL zitten natuurlijk de politiek geengageerde Fok!kers, die wellicht hun inzicht zouden willen delen over waarom JA21 zo makkelijk wordt weggezet als radicaal/extreemrechts.
Misschien omdat JA21 een afsplitsing is van Forum voor Democratie.
Maar dan zou je ook de vraag kunnen stellen waarom Forum voor Democratie dan als radicaal/extreemrechts wordt beschouwd.
En dan kom je bij de vraag hoe je een begrip als extreemrechts definieert.
En vervolgens bij de vraag hoe je de begrippen links en rechts in de politiek definieert.
Om uiteindelijk tot de conclusie te komen dat dergelijke begrippen eigenlijk nergens op slaan en maar weinig betekenis hebben.
  donderdag 10 juli 2025 @ 11:08:07 #93
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_218174910
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 10:53 schreef ChrisCarter het volgende:

[..]
Politiek is beeldvorming. Is VVD in kern radicaal? Nee hoor. Maar Yesilgoz doet haar best om het wel zo te laten overkomen.

JA21 heeft een erfenis van FVD meegenomen in hun partij met Eerdmans, Nanninga en Pouw-Verweij. Daar kom je moeilijk van af. Verder is hun stemgedrag op gebied van asiel en migratie grotendeels vergelijkbaar als PVV en FVD.

De credits op zn minst voor Eerdmans dat hij soms nog wel kritische vragen stelt daarover maar als puntje bij paaltje komt stemt ie gewoon mee. Nu heeft hij wel Coenradie als stemmentrekker (lijkt het) binnengehaald maar zij denkt wezenlijk over bepaalde dingen anders. Dat zal dan moeten blijken in partijprogramma straks. Wel beetje genant was dan het interview met die twee laatst waar ze bij elke vraag daarover moesten wijzen naar partijprogramma straks. Het is een populistische greep om Coenradie binnen te halen, niet gek van een populist zijnde Eerdmans.
pi_218174986
quote:
7s.gif Op donderdag 10 juli 2025 10:40 schreef ChrisCarter het volgende:

[..]
Maar dit is dus een bijna perfect voorbeeld; er wordt naar vorm gekeken in plaats van inhoud. In de partijpunten (en ook op de recente ALV) gaat het om inhoudelijke visie, niet om aankleding en "oud zeer". Ik snap dat dit wel levendig kan zijn bij mensen in de beeldvorming, maar dat kwantificeert een partij niet als X of Y - daarvoor heb je stemgedrag en uitgedragen punten nodig.

En die kunnen mensen niet benoemen in dit kader.
Mensen maken de partij. Je kunt standpunten op je website zetten, maar als je dan mensen in de Kamer hebt die totaal andere standpunten hebben dan zijn dat je eigenlijke standpunten. En ja, Eerdmans en Nanninga zijn radicaal-rechts.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_218175527
quote:

[..]
[..]
De link die je hier geeft is van Joop. Dat betreft zelf een website met links tot radicaal en zelfs extreemlinkse narratieven.
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 11:21 schreef Hanca het volgende:

[..]
Mensen maken de partij. Je kunt standpunten op je website zetten, maar als je dan mensen in de Kamer hebt die totaal andere standpunten hebben dan zijn dat je eigenlijke standpunten. En ja, Eerdmans en Nanninga zijn radicaal-rechts.
Welke standpunten heb je het dan precies over? Waar zit dat verschil voor jou precies tussen 'rechts' en 'radicaal rechts'.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_218175537
quote:
14s.gif Op donderdag 10 juli 2025 12:35 schreef HowardRoark het volgende:

[..]

Welke standpunten heb je het dan precies over? Waar zit dat verschil voor jou precies tussen 'rechts' en 'radicaal rechts'.
Met name buitenlanderhaat en populisme.
pi_218175546
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 12:37 schreef Hanca het volgende:

[..]
Tja, dit zijn natuurlijk geen standpunten, dit zijn labels die jij toekent zonder enige onderbouwing.

Een onderbouwing zou zijn. 'Eerdmans/Nanninga heeft X en Y gezegd in de Tweede Kamer, die standpunten kun je als radicaal opvatten want ... (argument 1) en ook .. (argument 2)'
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_218175589
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 12:37 schreef Hanca het volgende:
Dan denk ik dat we de ChristenUnie misschien ook wel als extreemrechts kunnen beschouwen, want bij de ChristenUnie heerst nog steeds veel haat tegen Palestijnen.
pi_218175599
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 12:49 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Dan denk ik dat we de ChristenUnie misschien ook wel als extreemrechts kunnen beschouwen, want bij de ChristenUnie heerst nog steeds veel haat tegen Palestijnen.
Ah, dit kun je natuurlijk ook wel onderbouwen?
pi_218175619
quote:
14s.gif Op donderdag 10 juli 2025 12:51 schreef HowardRoark het volgende:
Ah, dit kun je natuurlijk ook wel onderbouwen?
Het lijkt me vrij duidelijk.
En anders hoef je alleen maar het stemgedrag van de ChristenUnie van de afgelopen anderhalf jaar na te gaan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')