abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218173575
Provincies, gemeenten, LTO en NAJK hebben een plan gepresenteerd de stikstofuitstoot omlaag te krijgen:

https://www.ad.nl/binnenl(...)dt-gebouwd~a7f76fc6/
https://www.lto.nl/overhe(...)stofslot-te-krijgen/

Wat mij betreft oppakken en uitvoeren, van een stikstofgrens per boerderij ben ik al een tijd groot voorstander. 2035 klinkt wel laat, misschien kan dat nog naar 2032 oid, maar het is de landelijke overheid die voor 6 jaar uitstel heeft gezorgd. Dit idee, vergelijkbaar met wat in Denemarken is gebeurd, had ook in 2019 al op tafel kunnen liggen. En er is een tussenmeting in 2030.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  donderdag 10 juli 2025 @ 07:37:12 #52
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_218173624
quote:
1s.gif Op donderdag 10 juli 2025 07:32 schreef Hanca het volgende:
Provincies, gemeenten, LTO en NAJK hebben een plan gepresenteerd de stikstofuitstoot omlaag te krijgen:

Wat mij betreft oppakken en uitvoeren, van een stikstofgrens per boerderij ben ik al een tijd groot voorstander. 2035 klinkt wel laat, misschien kan dat nog naar 2032 oid, maar het is de landelijke overheid die voor 6 jaar uitstel heeft gezorgd. Dit idee, vergelijkbaar met wat in Denemarken is gebeurd, had ook in 2019 al op tafel kunnen liggen. En er is een tussenmeting in 2030.
Gaat niks mee gebeuren zolang die nutteloze muts op haar post zit. Er liggen nu al diverse initiatieven uit sectoren, hopelijk pakt de formatie het op.
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
pi_218173653
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 07:37 schreef Szura het volgende:

[..]
Gaat niks mee gebeuren zolang die nutteloze muts op haar post zit. Er liggen nu al diverse initiatieven uit sectoren, hopelijk pakt de formatie het op.
De Kamer komt toch al terug van reces, haar gelijk even dwingen zou wel een mooie actie zijn.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_218173673
quote:
1s.gif Op donderdag 10 juli 2025 07:32 schreef Hanca het volgende:

Mooi verhaal, nog wel wat vaag. Zo zit er een stukje in over verplichte reductie (lees sanering) om de 2-5 meest urgente natuurgebieden. Waarbij de Peel en Veluwe bij naam worden genoemd. Maar betekent dit dat boeren / bedrijven in een straal van 250 meter rond de Veluwe verplicht daar moeten stoppen?

En de radicale boeren gaan dit nooit accepteren.
  donderdag 10 juli 2025 @ 07:46:38 #55
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_218173693
quote:
10s.gif Op donderdag 10 juli 2025 07:42 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]

Nou en. Tijd om de zijden handschoentjes uit te trekken bij die weigerboeren.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  donderdag 10 juli 2025 @ 07:50:00 #56
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_218173704
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 07:39 schreef Hanca het volgende:

[..]
De Kamer komt toch al terug van reces, haar gelijk even dwingen zou wel een mooie actie zijn.
Heb liever dat ze haar eens wegsturen. Als Faber er niet was geweest, was ze de slechtste minister ooit geweest.
pi_218173705
quote:
10s.gif Op donderdag 10 juli 2025 07:42 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Mooi verhaal, nog wel wat vaag. Zo zit er een stukje in over verplichte reductie (lees sanering) om de 2-5 meest urgente natuurgebieden. Waarbij de Peel en Veluwe bij naam worden genoemd. Maar betekent dit dat boeren / bedrijven in een straal van 250 meter rond de Veluwe verplicht daar moeten stoppen?
Uit het plan:

quote:
Voor de stikstofgevoelige Natura 2000-gebieden waar zowel de beoogde emissiereducties van deze bouwsteen als de beoogde natuurherstelmaatregelen uit het startpakket niet tot additionaliteit leiden, pleiten wij ervoor dat binnen één jaar een plan wordt opgesteld over de invulling van zonering. Provincies werken dit plan, op basis van de generieke reductie en de gebiedsgericht aanpak uit, waarbij wordt onderbouwd of additionaliteit kan worden aangetoond. Dit plan is helder over de zoneringsopgave (haalbare maximale verplichte afstand en reductiepercentage). Het plan wordt door provincies opgesteld, in nauwe samenwerking en afstemming met de bij deze bouwsteen betrokken partijen en het Rijk. Als bij het tussendoel in 2030 blijkt dat de uitvoering van het gemaakte plan onvoldoende stikstofreductie oplevert en dat de opgave alleen met dwingender instrumentarium kan worden gerealiseerd, dan is het mogelijk dat provincies, in overleg met het gebied, dwingend instrumentarium inzetten, bijvoorbeeld in de vorm van wettelijke herverkaveling. Hierbij is het van belang dat rechten van de ondernemers worden geborgd.

...

Voor de twee tot vijf meest urgente Natura 2000-gebieden waar een gebiedsgerichte emissiereductie noodzakelijk en urgent is om vergunningverlening van de kant te krijgen pleiten wij op basis van bovenstaande randvoorwaarden voor het direct starten met de uitvoering van een verplichtende en gerichte inzet op maatwerk in een zone om deze gebieden. Door in deze urgente gebieden gebruik te maken van al beschikbaar (provinciaal) instrumentarium, zoals een wettelijke herverkaveling, kan er snel gestart worden en zijn de kaders en spelregels helder. De aanpak in deze gebieden is niet alleen gericht op reductie van stikstof, maar ook op de aanpak van andere factoren als herstel van hydrologie, die noodzakelijk zijn voor het herstel van de natuurgebieden.
Zo vaag is dat niet.

quote:
Dan worden die in 2030 gedwongen of verliezen ze hun vergunning. Uit het plan:
quote:
Sanctionering (bijvoorbeeld door het intrekken van (een gedeelte van) vergunningen of eventuele individuele korting van dier- of fosfaatrechten) fungeert daarbij als ultieme remedie voor dat deel van de gestelde emissienormen dat bedrijven in 2030 (haalbaar tussendoel) en 2035 niet hebben gehaald.
  donderdag 10 juli 2025 @ 07:54:16 #58
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_218173727
Terrorboeren die de boel opruien of hun trekker misbruiken als wapentuig of intimidatievehikel hadden ze allang met knuppels moeten aanpakken en moeten ontdoen van hun materieel. Maar de altijd collaborerende en faciliterende politie durft alleen op te treden tegen klimaatdemonstranten en dierenactivisten die met de benenwagen zijn.
pi_218173762
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 07:46 schreef Perrin het volgende:

[..]
Nou en. Tijd om de zijden handschoentjes uit te trekken bij die weigerboeren.
Zeker. Maar ben bang dat men dat niet durft.
  donderdag 10 juli 2025 @ 08:06:00 #60
38496 Perrin
pi_218173766
Alleen nette intellectuele mensen worden hard aangepakt. Woedende kleinbreinigen krijgen alle ruimte.
pi_218173928
Als je het plan gewoon integraal overneemt, zitten daar sancties in. Boeren die niks doen krijgen met een enorme vermindering van hun vergunningen te maken, dat is gewoon de route om te gaan. Dan heb je geen last meer van weigerboeren, want als die zo'n 50% van hun vergunning verliezen terwijl andere boeren dat niet hebben, verliezen ze hun bestaansrecht behoorlijk.

Je kunt niet allerlei boeren nu al keihard saneren oid omdat een heel klein percentage zich op heeft laten ruien door Van den Oever en illegaal bezig is geweest. Ondernemers een kans geven te ondernemen en het zo eerst zelf op te lossen is wat mij betreft een heel goed idee. Met een stok achter de deur als het niet gebeurt, in 2030.

In het plan worden trouwens ook andere sectoren genoemd. Dat is ook prima, als er andere stikstofuitstotende bedrijven zijn moeten die ook worden meegenomen. Het draaide wat mij betreft al nooit om anti-boer, maar pro-natuur.
  donderdag 10 juli 2025 @ 08:47:33 #62
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_218173947
Het is een enorm gezichtsverlies voor BBB als ze dit plan gaan overnemen dus dat gaat niet gebeuren. In elk geval niet tot de verkiezingen.
  donderdag 10 juli 2025 @ 08:48:30 #63
38496 Perrin
pi_218173950
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 08:47 schreef Frozen-assassin het volgende:
Het is een enorm gezichtsverlies voor BBB als ze dit plan gaan overnemen dus dat gaat niet gebeuren. In elk geval niet tot de verkiezingen.
Hebben die nog gezicht om te verliezen over?
  donderdag 10 juli 2025 @ 08:55:32 #64
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_218173992
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 08:48 schreef Perrin het volgende:

[..]
Hebben die nog gezicht om te verliezen over?
Dat pretenderen ze wel, net als NSC die nog denkt ergens hun vege lijf te kunnen redden.
pi_218173993
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 08:47 schreef Frozen-assassin het volgende:
BBB zat hier fors aan tafel, he? Alle 12 de provincies praatten mee en in Groningen, Friesland, Drenthe, Overijssel, Gelderland, Flevoland, Noord Holland, Zeeland en Limburg zit BBB niet alleen in het bestuur, overal hebben ze de gedeputeerde landbouw. Dit is dus een BBB akkoord. Zo zou ik het ook verkopen als ik Van der Plas was.
  donderdag 10 juli 2025 @ 08:56:35 #66
38496 Perrin
pi_218173996
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 08:55 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Dat pretenderen ze wel, net als NSC die nog denkt ergens hun vege lijf te kunnen redden.
Wie weet houden ze nog een paar kiezers voor de gek. Je kunt veel van die lui tenslotte nauwelijks onderschatten.
  donderdag 10 juli 2025 @ 08:57:17 #67
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_218174002
quote:
1s.gif Op donderdag 10 juli 2025 08:56 schreef Hanca het volgende:

[..]
BBB zat hier fors aan tafel, he? Alle 12 de provincies praattten mee en in Groningen, Friesland, Drenthe, Overijssel, Gelderland, Flevoland, Noord Holland, Zeeland en Limburg zit BBB niet alleen in het bestuur, overal hebben ze de gedeputeerde landbouw. Dit is dus een BBB akkoord. Zo zou ik het ook verkopen als ik Van der Plas was.
99% van de kiezers denkt niet zo. Ja, BBB heeft overal meegepraat. Maar provinciale/lokale BBB is nog altijd niet de landelijke BBB anders hadden ze wel een andere koers aangehouden in Den Haag.
pi_218174008
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 08:57 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
99% van de kiezers denkt niet zo. Ja, BBB heeft overal meegepraat. Maar provinciale/lokale BBB is nog altijd niet de landelijke BBB anders hadden ze wel een andere koers aangehouden in Den Haag.
Maar je kunt het wel zo brengen als BBB. Vlucht naar voren, wij als BBB hebben samen met de gemeentes en de boeren een plan gemaakt. Zie je wel dat wij een prima bestuurderspartij zijn?

Doen ze dat niet, zijn ze straks ook al hun provinciezetels kwijt. Sowieso moet BBB nu al flink bezig zijn met de provinciale campagne, dat is hun echte speelveld.
  donderdag 10 juli 2025 @ 09:09:06 #69
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_218174045
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 09:00 schreef Hanca het volgende:

[..]
Maar je kunt het wel zo brengen als BBB. Vlucht naar voren, wij als BBB hebben samen met de gemeentes en de boeren een plan gemaakt. Zie je wel dat wij een prima bestuurderspartij zijn?

Doen ze dat niet, zijn ze straks ook al hun provinciezetels kwijt. Sowieso moet BBB nu al flink bezig zijn met de provinciale campagne, dat is hun echte speelveld.
Dan zal je eerst Wiersma eruit moeten pleuren
  donderdag 10 juli 2025 @ 09:16:29 #70
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_218174107
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 00:19 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Dat is Poetins propaganda. Oekraine krijgt nu veel wapensteun van de NAVO-landen.
Dat is de schuld vam Poetin die de roofoorlog begon.
Voor die oorlog waren de navolanden niet zo happig om Oekraine toe te laten. Nu wel : schuld van Poetin.

De reden voor Russische veroveringszucht is niet kunnen accepteren dat Oekraine voor onafhankelijkheid koos bij het uiteenvallen van de Sovjet Unie.
De Duitsers en Fransen zagen heel lang Oekraïense toetreding tot de NAVO niet zitten omdat ze wisten hoe precair dat lag voor de Russen, de Amerikanen wilde dat wel graag. Nu is het precies andersom.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_218174279
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 07:54 schreef Szura het volgende:
Terrorboeren die de boel opruien of hun trekker misbruiken als wapentuig of intimidatievehikel hadden ze allang met knuppels moeten aanpakken en moeten ontdoen van hun materieel. Maar de altijd collaborerende en faciliterende politie durft alleen op te treden tegen klimaatdemonstranten en dierenactivisten die met de benenwagen zijn.
De blokkeerfriezen zijn dit ongetwijfeld niet met je eens.
pi_218174490
quote:
7s.gif Op donderdag 10 juli 2025 09:16 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
De Duitsers en Fransen zagen heel lang Oekraïense toetreding tot de NAVO niet zitten omdat ze wisten hoe precair dat lag voor de Russen, de Amerikanen wilde dat wel graag. Nu is het precies andersom.
Omdat Putin Oekraïne is binnen gevallen.
pi_218174499
Hallo forumvrienden,

Als lid van (bijna) het eerste uur van JA21 en behoorlijk direct betrokken bij de partij en de ontwikkelingen daarin, steekt het mij toch wel altijd als ik onze partij in één lijn genoemd zie worden met partijen als PVV (zeker omdat we daar, buiten migratie (waar de PVV nog veel heftigere lijn in neemt) nauwelijks raakvlakken mee hebben) en FVD (dit blijkt normaliter niet uit stemgedrag en, los van de oorsprong van de partij), ook niet meer uit steeds verder scheidende partijlijnen.

Vaak wordt dit ook gecombineerd met termen als "extreemrechts, radicaalrechts" en soortgelijke termen, ook "fascistische partij" wordt nog regelmatig gebruikt.

Als ik dan echter om onderbouwing vraag komt men vaak niet verder dan de paar (humor is een kwestie van smaak, imho) tweetjes van Annabel Nanninga uit een heel ver verleden (again, over smaak valt te twisten) maar wordt het nooit inhoudelijk.

Omdat ik (nog) geen centraal JA21-topic kon vinden leg ik de vraag hier gewoon even neer.

Als je echt kritisch kijkt naar waar de partij voor staat (via de site kun je onze standpunten etc relatief makkelijk terugvinden) maar ook kijkend naar stemgedrag van de partij in diverse gremia (landelijk, provinciaal), wat maakt dan dat je hier "feitelijk" zou spreken van extreem of radicaal? Of schieten we niet gewoon door in termen en benoemen van zaken?
pi_218174505
Stikstof is een probleem alleen op papier, bedacht door rechters die macht naar zich toe trekken. De enige manier is dus om op deze manier op papier dingen proberen op te lossen zodat rechters het goed vinden. De daadwerkelijke uitkomst is niet relevant, en je laten leiden door rancune richting boeren lost ook niets op.
pi_218174514
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 10:12 schreef MoreDakka het volgende:
Stikstof is een probleem alleen op papier, bedacht door rechters die macht naar zich toe trekken. De enige manier is dus om op deze manier op papier dingen proberen op te lossen zodat rechters het goed vinden. De daadwerkelijke uitkomst is niet relevant, en je laten leiden door rancune richting boeren lost ook niets op.
Als je er niks van weet en nooit in een natuurgebied komt, doe dan niet alsof.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')