abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 9 juli 2025 @ 20:28:40 #26
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_218171257
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 20:01 schreef Hanca het volgende:

[..]
De overheid leent praktisch renteloos, dus het kost niks.
Wel bedrijf wil dat niet ook?
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_218171309
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 20:28 schreef Perrin het volgende:

[..]
Wel bedrijf wil dat niet ook?
Er zullen vast voorwaarden aan worden verbonden, echt een aantrekkelijke optie is zoiets bijna nooit. Meer een laatste wanhoopspoging voor een bedrijf.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_218171400
In het verleden heeft staatssteun aan een scheepsbouwbedrijf niet altijd goed uitgepakt en is reden geweest voor een parlementaire enquête.

https://nl.wikipedia.org/(...)Ate_naar_de_RSV-werf
pi_218171466
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 20:41 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
In het verleden heeft staatssteun aan een scheepsbouwbedrijf niet altijd goed uitgepakt en is reden geweest voor een parlementaire enquête.

https://nl.wikipedia.org/(...)Ate_naar_de_RSV-werf
Dat is lang geleden, kan me dat nog wel vaag herinneren
pi_218171475
quote:
1s.gif Op woensdag 9 juli 2025 19:36 schreef Hanca het volgende:Omdat dat bedrijf nationaliseren miljarden kost, nu kost het niks.
Het gaat ook niet om het hele bedrijf Damen Shipyards Group, alleen om hun werf in Vlissingen Damen Schelde Naval Shipbulding. Dat zal beslist geen miljarden kosten om te nationaliseren.

Bovendien loopt er een justitieel onderzoek naar fraude en corruptie. Als Damen daarvoor veroordeeld wordt, mogen ze vier jaar niet meedingen naar orders van defensie, en dan is hun werf in Vlissingen niets meer waard. Dan kan de overheid die voor 1 euro overnemen.
pi_218171509
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 20:48 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Het gaat ook niet om het hele bedrijf Damen Shipyards Group, alleen om hun werf in Vlissingen Damen Schelde Naval Shipbulding. Dat zal beslist geen miljarden kosten om te nationaliseren.

Bovendien loopt er een justitieel onderzoek naar fraude en corruptie. Als Damen daarvoor veroordeeld wordt, mogen ze vier jaar niet meedingen naar orders van defensie, en dan is hun werf in Vlissingen niets meer waard. Dan kan de overheid die voor 1 euro overnemen.
Ze werken niet alleen voor defensie, verder hebben ze al voor meer dan 4 jaar aan orders uit staan.

En daarnaast denken de juristen die ik gelezen heb dat het justitieel onderzoek waarschijnlijk op niks gaat uitlopen, maar die kunnen er natuurlijk naast zitten.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_218171543
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 20:41 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
In het verleden heeft staatssteun aan een scheepsbouwbedrijf niet altijd goed uitgepakt en is reden geweest voor een parlementaire enquête.

https://nl.wikipedia.org/(...)Ate_naar_de_RSV-werf
2,2 gulden miljard geven of 270 miljoen euro uitlenen met een overbruggingskrediet, waarbij in de tijd van de 2,2 miljard gulden de Nederlandse economie 5x zo klein was als nu (200 miljard dollar vs 1000 miljard dollar). Lijkt me totaal geen vergelijking.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  woensdag 9 juli 2025 @ 20:54:35 #33
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_218171563
Wat als Damen wel gewoon die orders voor het bouwen van onderzeeërs had gekregen..
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_218171687
quote:
7s.gif Op woensdag 9 juli 2025 20:54 schreef phpmystyle het volgende:
Wat als Damen wel gewoon die orders voor het bouwen van onderzeeërs had gekregen..
Dan hadden ze nu hetzelfde liquiditeitsprobleem, aangezien Nederland echt nog geen betaling heeft gedaan voor die onderzeeërs. Verder had Royal IHC dan een flinke order minder, dat is net zo'n belangrijk bedrijf en een bedrijf dat het ook al jaren lastig heeft.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_218171961
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 20:51 schreef Hanca het volgende:
En daarnaast denken de juristen die ik gelezen heb dat het justitieel onderzoek waarschijnlijk op niks gaat uitlopen, maar die kunnen er natuurlijk naast zitten.
Heb je daar een bron voor?

Nu begaat het openbaar ministerie wel eens vaker een blunder, maar zou het openbaar ministerie werkelijk zoveel tijd en moeite steken in een justiteel onderzoek als er niet op zijn minst ernstige verdenkingen zijn?
pi_218172032
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 21:31 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Heb je daar een bron voor?

Nu begaat het openbaar ministerie wel eens vaker een blunder, maar zou het openbaar ministerie werkelijk zoveel tijd en moeite steken in een justiteel onderzoek als er niet op zijn minst ernstige verdenkingen zijn?
Was het al aan het zoeken, kan het niet weer vinden. Kan ook radio 1 geweest zijn.

Maar goed, in principe moet een vervolging die nog niet tot een veroordeling heeft geleid geen verschil maken bij zo'n vraag, je kunt moeilijk een bedrijf kapot laten gaan om iets wat nog niet bewezen is.

Feit is dat Damen een essentieel bedrijf is wat we gewoon niet kunnen missen en waar Zeeland niet zonder kan.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_218172349
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 20:01 schreef Hanca het volgende:
De overheid leent praktisch renteloos, dus het kost niks.
Dan kost het de overheid wel degelijk wat. Als de overheid 270 miljoen renteloos leent aan Damen Naval, dan moet die 270 miljoen wel ergens vandaan komen. Die moet de overheid dan tegen rente lenen op de kapitaalmarkt. Of de overheid kan dan 270 miljoen minder besteden aan aflossing van staatsleningen.

Als het een renteloze lening is, dan komt het er dus op neer dat de overheid de rente betaalt.

Maar dat weet jij ook wel.
pi_218172407
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 22:04 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Dan kost het de overheid wel degelijk wat. Als de overheid 270 miljoen renteloos leent aan Damen Naval, dan moet die 270 miljoen wel ergens vandaan komen. Die moet de overheid dan tegen rente lenen op de kapitaalmarkt. Of de overheid kan dan 270 miljoen minder besteden aan aflossing van staatsleningen.

Als het een renteloze lening is, dan komt het er dus op neer dat de overheid de rente betaalt.

Maar dat weet jij ook wel.
Ik had het niet over dat ze renteloos uitlenen, maar renteloos lenen. Het is net niet meer helemaal 0%, zoals het een paar jaar geleden was, maar het zit er dicht tegenaan. Ik neem aan dat ze richting Damen wel rente rekenen en dan maken ze waarschijnlijk nog winst ook.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_218172409
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 21:36 schreef Hanca het volgende:
Maar goed, in principe moet een vervolging die nog niet tot een veroordeling heeft geleid geen verschil maken bij zo'n vraag, je kunt moeilijk een bedrijf kapot laten gaan om iets wat nog niet bewezen is.
Als het om je eigen geld zou gaan, zou je er dan ook zo luchtig over denken? Zou jij zonder enige bedenking zaken doen met een persoon of een bedrijf waartegen een justitieel onderzoek loopt?
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 21:36 schreef Hanca het volgende:
Feit is dat Damen een essentieel bedrijf is wat we gewoon niet kunnen missen en waar Zeeland niet zonder kan.
Als het zo'n essentieel bedrijf is dat we het niet kunnen missen dan moeten we het nationaliseren.
Dat is een no-brainer.
pi_218172443
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 22:14 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Als het om je eigen geld zou gaan, zou je er dan ook zo luchtig over denken? Zou jij zonder enige bedenking zaken doen met een persoon of een bedrijf waartegen een justitieel onderzoek loopt?
[..]
Als het zo'n essentieel bedrijf is dat we het niet kunnen missen dan moeten we het nationaliseren.
Dat is een no-brainer.
Als we bedrijven nationaliseren kost ons dat helemaal geld en bedrijven, want genationaliseerde bedrijven functioneren gewoon vaak slecht. Neem nou geen voorbeeld aan de Sovjet-Unie. Dan is Damen waarschijnlijk wel binnenkort failliet.

De overheid is geen producent van schepen, dat is haar taak gewoon niet en dat wil ik graag zo houden.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_218172521
MH17 vonnis vandaag...
doet me denken aan kamerlid B
twitter


doet me denken aan kamerlid W
twitter


doet me denken aan ....
Nabestaanden MH17 eisen excuses Wilders voor Russisch vriendschapsspeldje

en deze agitator D:


[ Bericht 29% gewijzigd door Bluesdude op 09-07-2025 22:43:38 ]
pi_218172654
quote:
1s.gif Op woensdag 9 juli 2025 22:18 schreef Hanca het volgende:

[..]
Als we bedrijven nationaliseren kost ons dat helemaal geld en bedrijven, want genationaliseerde bedrijven functioneren gewoon vaak slecht. Neem nou geen voorbeeld aan de Sovjet-Unie. Dan is Damen waarschijnlijk wel binnenkort failliet.

De overheid is geen producent van schepen, dat is haar taak gewoon niet en dat wil ik graag zo houden.
We hebben het over een cruciaal bedrijf dat omvalt als ze geen lening van de staat krijgen. Maar volgens jou moeten we voor echt slechte bedrijfsleiding naar de overheid kijken? Volgens mij is BV Nederland nog nooit in die positie gekomen. Wat geld kost is cruciale bedrijven laten leiden door zulke incompetenten dat ze staatsleningen nodig hebben. De staat kan hier toch prima een private equity rol spelen, even met een leninkje een cruciaal bedrijf toe-eigenen dan later weer een keer de markt op brengen voor een paar miljard ka-ching!
  woensdag 9 juli 2025 @ 23:08:24 #43
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_218172675
Het is wel duidelijk dat de Russen abusievelijk MH17 uit de lucht hebben geschoten. Schandelijk dat ze daar niet ronduit voor uit komen.
Maar wat heeft het voor zin om dit voor eeuweig zo hoog op te spelen?
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_218172707
quote:
7s.gif Op woensdag 9 juli 2025 23:08 schreef phpmystyle het volgende:
Het is wel duidelijk dat de Russen abusievelijk MH17 uit de lucht hebben geschoten. Schandelijk dat ze daar niet ronduit voor uit komen.
Maar wat heeft het voor zin om dit voor eeuweig zo hoog op te spelen?
Omdat ze mh17 uit de lucht hebben geschoten en het schandelijk is dat ze daar niet ronduit voor uitkomen.
Цой жив
pi_218172841
quote:
7s.gif Op woensdag 9 juli 2025 23:08 schreef phpmystyle het volgende:
Het is wel duidelijk dat de Russen abusievelijk MH17 uit de lucht hebben geschoten. Schandelijk dat ze daar niet ronduit voor uit komen.
Maar wat heeft het voor zin om dit voor eeuweig zo hoog op te spelen?
Wat me vanaf het begin ook irriteert aan deze hele zaak is dat er alleen maar eenzijdig naar de Russen wordt gewezen als schuldige partij. Andere partijen zijn beslist ook medeschuldig of op zijn minst nalatig geweest.

Waarom hebben de Oekraïense luchtvaartautoriteiten het luchtruim boven het oosten van Oekraïne niet gewoon gesloten voor de burgerluchtvaart? Het is bijzonder kwalijk dat de Oekraïense autoriteiten dit risico hebben genomen. Wat mij betreft heeft Oekraïne heel wat aan Nederland uit te leggen.

Sommige luchtvaartmaatschappijen, waaronder Air France, namen het zekere voor het onzekere en hadden maanden tevoren al besloten om niet meer over het oosten van Oekraïne te vliegen. Vreemd genoeg bleef KLM, ondanks dat het de fusiepartner van Air France is, wel over het oorlogsgebied vliegen.

De neergehaalde vlucht werd weliswaar uitgevoerd door Malaysia Airlines en staat bekend onder vluchtnummer MH17, maar had een code sharing met de KLM en had ook vluchtnummer KL4103. Tickets voor die vlucht werden dus ook verkocht via de verkoopkanalen van de KLM. Het lijkt me aannemelijk dat de meeste Nederlandse passagiers die aan boord van die machine zaten, hun ticket inderdaad via de KLM gekocht hadden.

KLM heeft dus tickets verkocht voor een vlucht die fusiepartner Air France te gevaarlijk vond. Wat mij betreft heeft de KLM ook heel wat uit te leggen.
  woensdag 9 juli 2025 @ 23:57:25 #46
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_218172870
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 23:47 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Wat me vanaf het begin ook irriteert aan deze hele zaak is dat er alleen maar eenzijdig naar de Russen wordt gewezen als schuldige partij. Andere partijen zijn beslist ook medeschuldig of op zijn minst nalatig geweest.

Waarom hebben de Oekraïense luchtvaartautoriteiten het luchtruim boven het oosten van Oekraïne niet gewoon gesloten voor de burgerluchtvaart? Het is bijzonder kwalijk dat de Oekraïense autoriteiten dit risico hebben genomen. Wat mij betreft heeft Oekraïne heel wat aan Nederland uit te leggen.

Sommige luchtvaartmaatschappijen, waaronder Air France, namen het zekere voor het onzekere en hadden maanden tevoren al besloten om niet meer over het oosten van Oekraïne te vliegen. Vreemd genoeg bleef KLM, ondanks dat het de fusiepartner van Air France is, wel over het oorlogsgebied vliegen.

De neergehaalde vlucht werd weliswaar uitgevoerd door Malaysia Airlines en staat bekend onder vluchtnummer MH17, maar had een code sharing met de KLM en had ook vluchtnummer KL4103. Tickets voor die vlucht werden dus ook verkocht via de verkoopkanalen van de KLM. Het lijkt me aannemelijk dat de meeste Nederlandse passagiers die aan boord van die machine zaten, hun ticket inderdaad via de KLM gekocht hadden.

KLM heeft dus tickets verkocht voor een vlucht die fusiepartner Air France te gevaarlijk vond. Wat mij betreft heeft de KLM ook heel wat uit te leggen.
Ik neem de Oekraieners niks kwalijk, zij krijgen betaald voor het gebruik van hun luchtruim en elke cent is daar welkom natuurlijk. Risicobeleid is primair iets dat geregeld moet worden vanuit het land waar het vliegtuig vertrekt. Het was natuurlijk alom bekend dat de Russen direct/indirect zware hardware in die gebieden inzette. De kans dat je geraakt wordt is natuurlijk ook enorm klein. Daarom is die actie ook zo dom.

De reden waarom de Russen daar actief waren en nog steeds zijn is iedereen ook bekend, alleen wil men dat niet begrijpen. De NAVO is voorbij haar grens gegaan. De Russen willen dat niet.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_218172909
quote:
7s.gif Op woensdag 9 juli 2025 23:57 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

De reden waarom de Russen daar actief waren en nog steeds zijn is iedereen ook bekend, alleen wil men dat niet begrijpen. De NAVO is voorbij haar grens gegaan. De Russen willen dat niet.
Oh god, dit weer :')
pi_218172913
quote:
1s.gif Op woensdag 9 juli 2025 22:18 schreef Hanca het volgende:
Als we bedrijven nationaliseren kost ons dat helemaal geld en bedrijven, want genationaliseerde bedrijven functioneren gewoon vaak slecht. Neem nou geen voorbeeld aan de Sovjet-Unie. Dan is Damen waarschijnlijk wel binnenkort failliet.
Beetje flauw om de overheid op dit punt maar meteen een brevet van onvermogen te geven, alsof een door de overheid geleid bedrijf per se slecht zou functioneren. De verwijzing naar de vroegere USSR is helemaal flauw.
quote:
1s.gif Op woensdag 9 juli 2025 22:18 schreef Hanca het volgende:
De overheid is geen producent van schepen, dat is haar taak gewoon niet en dat wil ik graag zo houden.
Aan de andere kant kun je ook zeggen dat als een bedrijf van groot belang is voor onze defensie industrie, er alle reden voor is om te nationaliseren, of in ieder geval voor een situatie waarin de staat een groot belang heeft. Het is de beste garantie om te voorkomen dat een bedrijf via allerlei schimmige constructies uiteindelijk in handen is van een ander land waar we niet al te beste betrekkingen mee hebben.

Verder kun je ook zeggen dat het niet de taak is van de overheid om een noodlijdend bedrijf overeind te houden. De kracht van een markteconomie is juist dat bedrijven die door slecht management in de problemen komen, gewoon als dor hout failliet gaan en plaats maken voor bedrijven die wel goed functioneren.
pi_218172925
quote:
7s.gif Op woensdag 9 juli 2025 23:57 schreef phpmystyle het volgende:
De reden waarom de Russen daar actief waren en nog steeds zijn is iedereen ook bekend, alleen wil men dat niet begrijpen. De NAVO is voorbij haar grens gegaan. De Russen willen dat niet.
Dat is Poetins propaganda. Oekraine krijgt nu veel wapensteun van de NAVO-landen.
Dat is de schuld vam Poetin die de roofoorlog begon.
Voor die oorlog waren de navolanden niet zo happig om Oekraine toe te laten. Nu wel : schuld van Poetin.

De reden voor Russische veroveringszucht is niet kunnen accepteren dat Oekraine voor onafhankelijkheid koos bij het uiteenvallen van de Sovjet Unie.
pi_218172929
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 00:08 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Beetje flauw om de overheid op dit punt maar meteen een brevet van onvermogen te geven, alsof een door de overheid geleid bedrijf per se slecht zou functioneren. De verwijzing naar de vroegere USSR is helemaal flauw.
[..]
Aan de andere kant kun je ook zeggen dat als een bedrijf van groot belang is voor onze defensie industrie, er alle reden voor is om te nationaliseren, of in ieder geval voor een situatie waarin de staat een groot belang heeft. Het is de beste garantie om te voorkomen dat een bedrijf via allerlei schimmige constructies uiteindelijk in handen is van een ander land waar we niet al te beste betrekkingen mee hebben.

Verder kun je ook zeggen dat het niet de taak is van de overheid om een noodlijdend bedrijf overeind te houden. De kracht van een markteconomie is juist dat bedrijven die door slecht management in de problemen komen, gewoon als dor hout failliet gaan en plaats maken voor bedrijven die wel goed functioneren.
Precies, ik snap niet waarom er zon verhaal bij gespind moet worden. Wat mij betreft prima dat de overheid zo'n bedrijf steunt. Maar om daar dan een verhaal bij te vertellen dat bedrijven door de markt goed bestuurd worden juist in de casus waar ze er blijkbaar niet uitkomen op de markt is wel heel bijzonder.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')