abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218168059
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_218168063
De kamer komt terug van reces wegens staatssteun Damen: https://www.ad.nl/politie(...)uwer-damen~aa920d31/
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_218168143
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 15:04 schreef Hanca het volgende:

[..]
De bouwmaterialen en personeelskosten zijn nog harder gestegen, samen met de ellende om huizen aan te sluiten aan het energienet zijn dat de problemen.
Vergeet de grondprijs niet die is in de afgelopen 10 jaar verdubbeld en daarmee sneller gestegen als materiaal en personeelskosten
pi_218168157
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 15:29 schreef Hanca het volgende:
De kamer komt terug van reces wegens staatssteun Damen: https://www.ad.nl/politie(...)uwer-damen~aa920d31/
Wat is jouw visie hier op ?
Ik vind het veel geld maar blijkbaar is het wel van belang dit bedrijf te helpen
pi_218168361
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 15:39 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Wat is jouw visie hier op ?
Ik vind het veel geld maar blijkbaar is het wel van belang dit bedrijf te helpen
We kunnen Damen niet missen, is mijn mening. Dus breng daar maar wat van het extra geld van defensie heen.
  woensdag 9 juli 2025 @ 16:06:44 #6
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_218168456
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 15:57 schreef Hanca het volgende:

[..]
We kunnen Damen niet missen, is mijn mening. Dus breng daar maar wat van het extra geld van defensie heen.
Rutte zal tevreden zijn ja
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
  woensdag 9 juli 2025 @ 16:08:35 #7
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_218168469
quote:

[..]
In het verleden deden we iets soortgelijks :@
pi_218168526
quote:

[..]
Dank je wel voor de uitleg
pi_218168639
quote:

[..]
Ik vind het een beetje dubbel. We hebben Damen nodig voor de nieuwe marineschepen. Tegelijkertijd loopt er een rechtzaak tegen Damen. Als ze daar schuldig worden bevonden mogen ze 4 jaar niet meedingen naar orders voor nieuwe marineschepen. Dus mogelijk houd je nu een bedrijf in de lucht waar je vervolgens misschien geen zaken mee mag doen.

OM vervolgt scheepsbouwer Damen voor corruptie en overtreden sancties Rusland - https://nos.nl/l/2564914
A mind with a heart of it's own
pi_218168824
quote:

[..]
We kunnen Damen missen, het geeft een verkeerd signaal af als bedrijven zoals Damen een streepje voor hebben boven andere bedrijven.
pi_218168946
Het is wel een beetje dubbel eerlijk gezegd.

Aan de ene kant te verantwoorden omdat je je (defensie) industrie wilt behouden.

Aan de andere kant is het een bedrijfsrisico voor Damen zelf dus is het wel apart dat je als overheid dan maar niet bijschieten.
pi_218169377
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 16:45 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
We kunnen Damen missen, het geeft een verkeerd signaal af als bedrijven zoals Damen een streepje voor hebben boven andere bedrijven.
We kunnen Damen om 3 redenen gewoon niet missen. Allereerst omdat we onze bondgenoot Duitsland de bestelde schepen niet door de neus kunnen boren, daarnaast omdat we zelf deze defensieindustrie gewoon nodig hebben en verder omdat het 1 van de grootste werkgevers is van een gebied dat het enorm moeilijk heeft qua werkgelegenheid en aantrekkelijkheid voor jongeren, Zeeland.

Dus nee, het is geen verkeerd signaal. Het is een beroerd signaal als ze Damen voor die paar miljoen laten vallen.
pi_218169459
Ah, IHC v2. En dat in een tijd waar alles kan en mag als het defensie, in de ruimste zin des woords, betreft.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Tiësto Live @ Melkweg 2000
Best pilot in history
pi_218169487
Verder lijkt het me dat Damen die order van 7 miljard voor Duitsland wel gaat leveren en dan kan dat geld gewoon weer terugkomen. Of het wordt als voorschot van onze eigen bestelling afgehaald.

Het gaat om een achterstand.
pi_218169926
Vind dit wel een lastige. Het is een groot en belangrijk bedrijf voor Nederland. Maar ook niet vies van een beetje corruptie…
  woensdag 9 juli 2025 @ 18:23:31 #16
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_218169947
Ja je stimuleert al die ellende wel door ze de hand boven het hoofd te houden.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  woensdag 9 juli 2025 @ 18:23:43 #17
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_218169948
quote:
1s.gif Op woensdag 9 juli 2025 17:33 schreef Hanca het volgende:

[..]

omdat we onze bondgenoot Duitsland de bestelde schepen niet door de neus kunnen boren
Als de Duitsers die schepen willen hebben dan kunnen ze ook gewoon even de factuur overmaken, dan hoeft de staat de portemonnee niet te trekken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Tijn op 09-07-2025 18:31:12 ]
pi_218170162
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 18:23 schreef Perrin het volgende:
Ja je stimuleert al die ellende wel door ze de hand boven het hoofd te houden.
Je vertelt op die manier bedrijven die er geen bende van maken dat ze het spel niet goed spelen. Immers de bedrijven die er een puinhoop van maken krijgen staats-steun.

Ik vond toen deze case gemaakt werd voor banken het verhaal sterker, als die omvallen had men het over systeemfalen. Als Damen omvalt lijkt dat gevaar me er nou niet direct.
pi_218170367
In de Eerste Kamer waren alleen FvD en hun mede-idioot Kemperman, ex-BBB, tegen trouwens.
SP, PvdD e.d., met ook Koffeman die in een pyama met een gebroken geweer slaapt, waren voor.
pi_218170410
En het gaat idd om een overbruggingskrediet: https://www.nu.nl/politie(...)%2Fwww.google.com%2F

Geld even uitlenen om zo'n bedrijf, ook zo belangrijk in werkgelegenheid in Zeeland, te redden lijkt mij een nobrainer.
pi_218170614
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 19:09 schreef Hanca het volgende:
En het gaat idd om een overbruggingskrediet: https://www.nu.nl/politie(...)%2Fwww.google.com%2F

Geld even uitlenen om zo'n bedrijf, ook zo belangrijk in werkgelegenheid in Zeeland, te redden lijkt mij een nobrainer.
Maar als je zon bedrijf dan moet redden waarom nationaliseren we het dan niet gelijk. Blijkbaar is het belangrijk voor Nederland en blijkbaar kunnen ze zelf de bedrijfsvoering niet geweldig, nobrainer als je het mij vraagt.
pi_218170681
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 19:28 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Maar als je zon bedrijf dan moet redden waarom nationaliseren we het dan niet gelijk. Blijkbaar is het belangrijk voor Nederland en blijkbaar kunnen ze zelf de bedrijfsvoering niet geweldig, nobrainer als je het mij vraagt.
Omdat dat bedrijf nationaliseren miljarden kost, nu kost het niks.

Dat een bedrijf een liquiditeitsprobleem heeft, betekent niet dat het niks kost.
pi_218170885
quote:
1s.gif Op woensdag 9 juli 2025 19:36 schreef Hanca het volgende:

[..]
Omdat dat bedrijf nationaliseren miljarden kost, nu kost het niks.

Dat een bedrijf een liquiditeitsprobleem heeft, betekent niet dat het niks kost.
Het kost nu toch ook niet niks, ik zie dat er over 270 miljoen lening gepraat wordt. Volgens mij is zoiets best wat waard. Als het niks kost kan Damen toch net zo makkelijk bij een bank aankloppen voor deze win-win situatie.
De NOS spreekt over staatssteun, ik denk dat als het niets zou kosten ze het niet over staatssteun zouden hebben. Het lijkt me dat je koste wat kost wil voorkomen dat grote bedrijven de staat wel kunnen gebruiken als overbruggings-krediet maar blijkbaar niet.
pi_218170932
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 19:56 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Het kost nu toch ook niet niks, ik zie dat er over 270 miljoen lening gepraat wordt. Volgens mij is zoiets best wat waard. Als het niks kost kan Damen toch net zo makkelijk bij een bank aankloppen voor deze win-win situatie.
De NOS spreekt over staatssteun, ik denk dat als het niets zou kosten ze het niet over staatssteun zouden hebben. Het lijkt me dat je koste wat kost wil voorkomen dat grote bedrijven de staat wel kunnen gebruiken als overbruggings-krediet maar blijkbaar niet.
De overheid leent praktisch renteloos, dus het kost niks.
pi_218171239
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 19:56 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Via de overheid krijgen ze gewoon veel goedkoper krediet dat via commerciële partijen. Daardoor is het staatssteun. Niet omdat het de overheid per definitie geld kost.
  woensdag 9 juli 2025 @ 20:28:40 #26
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_218171257
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 20:01 schreef Hanca het volgende:

[..]
Wel bedrijf wil dat niet ook?
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_218171309
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 20:28 schreef Perrin het volgende:

[..]
Wel bedrijf wil dat niet ook?
Er zullen vast voorwaarden aan worden verbonden, echt een aantrekkelijke optie is zoiets bijna nooit. Meer een laatste wanhoopspoging voor een bedrijf.
pi_218171400
In het verleden heeft staatssteun aan een scheepsbouwbedrijf niet altijd goed uitgepakt en is reden geweest voor een parlementaire enquête.

https://nl.wikipedia.org/(...)Ate_naar_de_RSV-werf
pi_218171466
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 20:41 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
In het verleden heeft staatssteun aan een scheepsbouwbedrijf niet altijd goed uitgepakt en is reden geweest voor een parlementaire enquête.

Dat is lang geleden, kan me dat nog wel vaag herinneren
pi_218171475
quote:
1s.gif Op woensdag 9 juli 2025 19:36 schreef Hanca het volgende:Omdat dat bedrijf nationaliseren miljarden kost, nu kost het niks.
Het gaat ook niet om het hele bedrijf Damen Shipyards Group, alleen om hun werf in Vlissingen Damen Schelde Naval Shipbulding. Dat zal beslist geen miljarden kosten om te nationaliseren.

Bovendien loopt er een justitieel onderzoek naar fraude en corruptie. Als Damen daarvoor veroordeeld wordt, mogen ze vier jaar niet meedingen naar orders van defensie, en dan is hun werf in Vlissingen niets meer waard. Dan kan de overheid die voor 1 euro overnemen.
pi_218171509
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 20:48 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Het gaat ook niet om het hele bedrijf Damen Shipyards Group, alleen om hun werf in Vlissingen Damen Schelde Naval Shipbulding. Dat zal beslist geen miljarden kosten om te nationaliseren.

Bovendien loopt er een justitieel onderzoek naar fraude en corruptie. Als Damen daarvoor veroordeeld wordt, mogen ze vier jaar niet meedingen naar orders van defensie, en dan is hun werf in Vlissingen niets meer waard. Dan kan de overheid die voor 1 euro overnemen.
Ze werken niet alleen voor defensie, verder hebben ze al voor meer dan 4 jaar aan orders uit staan.

En daarnaast denken de juristen die ik gelezen heb dat het justitieel onderzoek waarschijnlijk op niks gaat uitlopen, maar die kunnen er natuurlijk naast zitten.
pi_218171543
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 20:41 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

2,2 gulden miljard geven of 270 miljoen euro uitlenen met een overbruggingskrediet, waarbij in de tijd van de 2,2 miljard gulden de Nederlandse economie 5x zo klein was als nu (200 miljard dollar vs 1000 miljard dollar). Lijkt me totaal geen vergelijking.
  woensdag 9 juli 2025 @ 20:54:35 #33
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_218171563
Wat als Damen wel gewoon die orders voor het bouwen van onderzeeërs had gekregen..
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_218171687
quote:
7s.gif Op woensdag 9 juli 2025 20:54 schreef phpmystyle het volgende:
Wat als Damen wel gewoon die orders voor het bouwen van onderzeeërs had gekregen..
Dan hadden ze nu hetzelfde liquiditeitsprobleem, aangezien Nederland echt nog geen betaling heeft gedaan voor die onderzeeërs. Verder had Royal IHC dan een flinke order minder, dat is net zo'n belangrijk bedrijf en een bedrijf dat het ook al jaren lastig heeft.
pi_218171961
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 20:51 schreef Hanca het volgende:
En daarnaast denken de juristen die ik gelezen heb dat het justitieel onderzoek waarschijnlijk op niks gaat uitlopen, maar die kunnen er natuurlijk naast zitten.
Heb je daar een bron voor?

Nu begaat het openbaar ministerie wel eens vaker een blunder, maar zou het openbaar ministerie werkelijk zoveel tijd en moeite steken in een justiteel onderzoek als er niet op zijn minst ernstige verdenkingen zijn?
pi_218172032
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 21:31 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Heb je daar een bron voor?

Nu begaat het openbaar ministerie wel eens vaker een blunder, maar zou het openbaar ministerie werkelijk zoveel tijd en moeite steken in een justiteel onderzoek als er niet op zijn minst ernstige verdenkingen zijn?
Was het al aan het zoeken, kan het niet weer vinden. Kan ook radio 1 geweest zijn.

Maar goed, in principe moet een vervolging die nog niet tot een veroordeling heeft geleid geen verschil maken bij zo'n vraag, je kunt moeilijk een bedrijf kapot laten gaan om iets wat nog niet bewezen is.

Feit is dat Damen een essentieel bedrijf is wat we gewoon niet kunnen missen en waar Zeeland niet zonder kan.
pi_218172349
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 20:01 schreef Hanca het volgende:
Dan kost het de overheid wel degelijk wat. Als de overheid 270 miljoen renteloos leent aan Damen Naval, dan moet die 270 miljoen wel ergens vandaan komen. Die moet de overheid dan tegen rente lenen op de kapitaalmarkt. Of de overheid kan dan 270 miljoen minder besteden aan aflossing van staatsleningen.

Als het een renteloze lening is, dan komt het er dus op neer dat de overheid de rente betaalt.

Maar dat weet jij ook wel.
pi_218172407
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 22:04 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Dan kost het de overheid wel degelijk wat. Als de overheid 270 miljoen renteloos leent aan Damen Naval, dan moet die 270 miljoen wel ergens vandaan komen. Die moet de overheid dan tegen rente lenen op de kapitaalmarkt. Of de overheid kan dan 270 miljoen minder besteden aan aflossing van staatsleningen.

Als het een renteloze lening is, dan komt het er dus op neer dat de overheid de rente betaalt.

Maar dat weet jij ook wel.
Ik had het niet over dat ze renteloos uitlenen, maar renteloos lenen. Het is net niet meer helemaal 0%, zoals het een paar jaar geleden was, maar het zit er dicht tegenaan. Ik neem aan dat ze richting Damen wel rente rekenen en dan maken ze waarschijnlijk nog winst ook.
pi_218172409
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 21:36 schreef Hanca het volgende:
Maar goed, in principe moet een vervolging die nog niet tot een veroordeling heeft geleid geen verschil maken bij zo'n vraag, je kunt moeilijk een bedrijf kapot laten gaan om iets wat nog niet bewezen is.
Als het om je eigen geld zou gaan, zou je er dan ook zo luchtig over denken? Zou jij zonder enige bedenking zaken doen met een persoon of een bedrijf waartegen een justitieel onderzoek loopt?
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 21:36 schreef Hanca het volgende:
Feit is dat Damen een essentieel bedrijf is wat we gewoon niet kunnen missen en waar Zeeland niet zonder kan.
Als het zo'n essentieel bedrijf is dat we het niet kunnen missen dan moeten we het nationaliseren.
Dat is een no-brainer.
pi_218172443
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 22:14 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Als het om je eigen geld zou gaan, zou je er dan ook zo luchtig over denken? Zou jij zonder enige bedenking zaken doen met een persoon of een bedrijf waartegen een justitieel onderzoek loopt?
[..]
Als het zo'n essentieel bedrijf is dat we het niet kunnen missen dan moeten we het nationaliseren.
Dat is een no-brainer.
Als we bedrijven nationaliseren kost ons dat helemaal geld en bedrijven, want genationaliseerde bedrijven functioneren gewoon vaak slecht. Neem nou geen voorbeeld aan de Sovjet-Unie. Dan is Damen waarschijnlijk wel binnenkort failliet.

De overheid is geen producent van schepen, dat is haar taak gewoon niet en dat wil ik graag zo houden.
pi_218172521
MH17 vonnis vandaag...
doet me denken aan kamerlid B
twitter

doet me denken aan kamerlid W
twitter

doet me denken aan ....
Nabestaanden MH17 eisen excuses Wilders voor Russisch vriendschapsspeldje

en deze agitator D:

[ Bericht 29% gewijzigd door Bluesdude op 09-07-2025 22:43:38 ]
pi_218172654
quote:
1s.gif Op woensdag 9 juli 2025 22:18 schreef Hanca het volgende:

[..]
Als we bedrijven nationaliseren kost ons dat helemaal geld en bedrijven, want genationaliseerde bedrijven functioneren gewoon vaak slecht. Neem nou geen voorbeeld aan de Sovjet-Unie. Dan is Damen waarschijnlijk wel binnenkort failliet.

De overheid is geen producent van schepen, dat is haar taak gewoon niet en dat wil ik graag zo houden.
We hebben het over een cruciaal bedrijf dat omvalt als ze geen lening van de staat krijgen. Maar volgens jou moeten we voor echt slechte bedrijfsleiding naar de overheid kijken? Volgens mij is BV Nederland nog nooit in die positie gekomen. Wat geld kost is cruciale bedrijven laten leiden door zulke incompetenten dat ze staatsleningen nodig hebben. De staat kan hier toch prima een private equity rol spelen, even met een leninkje een cruciaal bedrijf toe-eigenen dan later weer een keer de markt op brengen voor een paar miljard ka-ching!
  woensdag 9 juli 2025 @ 23:08:24 #43
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_218172675
Het is wel duidelijk dat de Russen abusievelijk MH17 uit de lucht hebben geschoten. Schandelijk dat ze daar niet ronduit voor uit komen.
Maar wat heeft het voor zin om dit voor eeuweig zo hoog op te spelen?
pi_218172707
quote:
7s.gif Op woensdag 9 juli 2025 23:08 schreef phpmystyle het volgende:
Het is wel duidelijk dat de Russen abusievelijk MH17 uit de lucht hebben geschoten. Schandelijk dat ze daar niet ronduit voor uit komen.
Omdat ze mh17 uit de lucht hebben geschoten en het schandelijk is dat ze daar niet ronduit voor uitkomen.
Цой жив
pi_218172841
quote:
7s.gif Op woensdag 9 juli 2025 23:08 schreef phpmystyle het volgende:
Wat me vanaf het begin ook irriteert aan deze hele zaak is dat er alleen maar eenzijdig naar de Russen wordt gewezen als schuldige partij. Andere partijen zijn beslist ook medeschuldig of op zijn minst nalatig geweest.

Waarom hebben de Oekraïense luchtvaartautoriteiten het luchtruim boven het oosten van Oekraïne niet gewoon gesloten voor de burgerluchtvaart? Het is bijzonder kwalijk dat de Oekraïense autoriteiten dit risico hebben genomen. Wat mij betreft heeft Oekraïne heel wat aan Nederland uit te leggen.

Sommige luchtvaartmaatschappijen, waaronder Air France, namen het zekere voor het onzekere en hadden maanden tevoren al besloten om niet meer over het oosten van Oekraïne te vliegen. Vreemd genoeg bleef KLM, ondanks dat het de fusiepartner van Air France is, wel over het oorlogsgebied vliegen.

De neergehaalde vlucht werd weliswaar uitgevoerd door Malaysia Airlines en staat bekend onder vluchtnummer MH17, maar had een code sharing met de KLM en had ook vluchtnummer KL4103. Tickets voor die vlucht werden dus ook verkocht via de verkoopkanalen van de KLM. Het lijkt me aannemelijk dat de meeste Nederlandse passagiers die aan boord van die machine zaten, hun ticket inderdaad via de KLM gekocht hadden.

KLM heeft dus tickets verkocht voor een vlucht die fusiepartner Air France te gevaarlijk vond. Wat mij betreft heeft de KLM ook heel wat uit te leggen.
  woensdag 9 juli 2025 @ 23:57:25 #46
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_218172870
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 23:47 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Wat me vanaf het begin ook irriteert aan deze hele zaak is dat er alleen maar eenzijdig naar de Russen wordt gewezen als schuldige partij. Andere partijen zijn beslist ook medeschuldig of op zijn minst nalatig geweest.

Waarom hebben de Oekraïense luchtvaartautoriteiten het luchtruim boven het oosten van Oekraïne niet gewoon gesloten voor de burgerluchtvaart? Het is bijzonder kwalijk dat de Oekraïense autoriteiten dit risico hebben genomen. Wat mij betreft heeft Oekraïne heel wat aan Nederland uit te leggen.

Sommige luchtvaartmaatschappijen, waaronder Air France, namen het zekere voor het onzekere en hadden maanden tevoren al besloten om niet meer over het oosten van Oekraïne te vliegen. Vreemd genoeg bleef KLM, ondanks dat het de fusiepartner van Air France is, wel over het oorlogsgebied vliegen.

De neergehaalde vlucht werd weliswaar uitgevoerd door Malaysia Airlines en staat bekend onder vluchtnummer MH17, maar had een code sharing met de KLM en had ook vluchtnummer KL4103. Tickets voor die vlucht werden dus ook verkocht via de verkoopkanalen van de KLM. Het lijkt me aannemelijk dat de meeste Nederlandse passagiers die aan boord van die machine zaten, hun ticket inderdaad via de KLM gekocht hadden.

KLM heeft dus tickets verkocht voor een vlucht die fusiepartner Air France te gevaarlijk vond. Wat mij betreft heeft de KLM ook heel wat uit te leggen.
Ik neem de Oekraieners niks kwalijk, zij krijgen betaald voor het gebruik van hun luchtruim en elke cent is daar welkom natuurlijk. Risicobeleid is primair iets dat geregeld moet worden vanuit het land waar het vliegtuig vertrekt. Het was natuurlijk alom bekend dat de Russen direct/indirect zware hardware in die gebieden inzette. De kans dat je geraakt wordt is natuurlijk ook enorm klein. Daarom is die actie ook zo dom.

De reden waarom de Russen daar actief waren en nog steeds zijn is iedereen ook bekend, alleen wil men dat niet begrijpen. De NAVO is voorbij haar grens gegaan. De Russen willen dat niet.
pi_218172909
quote:
7s.gif Op woensdag 9 juli 2025 23:57 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

De reden waarom de Russen daar actief waren en nog steeds zijn is iedereen ook bekend, alleen wil men dat niet begrijpen. De NAVO is voorbij haar grens gegaan. De Russen willen dat niet.
Oh god, dit weer :')
pi_218172913
quote:
Beetje flauw om de overheid op dit punt maar meteen een brevet van onvermogen te geven, alsof een door de overheid geleid bedrijf per se slecht zou functioneren. De verwijzing naar de vroegere USSR is helemaal flauw.
quote:
Aan de andere kant kun je ook zeggen dat als een bedrijf van groot belang is voor onze defensie industrie, er alle reden voor is om te nationaliseren, of in ieder geval voor een situatie waarin de staat een groot belang heeft. Het is de beste garantie om te voorkomen dat een bedrijf via allerlei schimmige constructies uiteindelijk in handen is van een ander land waar we niet al te beste betrekkingen mee hebben.

Verder kun je ook zeggen dat het niet de taak is van de overheid om een noodlijdend bedrijf overeind te houden. De kracht van een markteconomie is juist dat bedrijven die door slecht management in de problemen komen, gewoon als dor hout failliet gaan en plaats maken voor bedrijven die wel goed functioneren.
pi_218172925
quote:
7s.gif Op woensdag 9 juli 2025 23:57 schreef phpmystyle het volgende:
Dat is Poetins propaganda. Oekraine krijgt nu veel wapensteun van de NAVO-landen.
Dat is de schuld vam Poetin die de roofoorlog begon.
Voor die oorlog waren de navolanden niet zo happig om Oekraine toe te laten. Nu wel : schuld van Poetin.

De reden voor Russische veroveringszucht is niet kunnen accepteren dat Oekraine voor onafhankelijkheid koos bij het uiteenvallen van de Sovjet Unie.
pi_218172929
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 00:08 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Beetje flauw om de overheid op dit punt maar meteen een brevet van onvermogen te geven, alsof een door de overheid geleid bedrijf per se slecht zou functioneren. De verwijzing naar de vroegere USSR is helemaal flauw.
[..]
Aan de andere kant kun je ook zeggen dat als een bedrijf van groot belang is voor onze defensie industrie, er alle reden voor is om te nationaliseren, of in ieder geval voor een situatie waarin de staat een groot belang heeft. Het is de beste garantie om te voorkomen dat een bedrijf via allerlei schimmige constructies uiteindelijk in handen is van een ander land waar we niet al te beste betrekkingen mee hebben.

Verder kun je ook zeggen dat het niet de taak is van de overheid om een noodlijdend bedrijf overeind te houden. De kracht van een markteconomie is juist dat bedrijven die door slecht management in de problemen komen, gewoon als dor hout failliet gaan en plaats maken voor bedrijven die wel goed functioneren.
Precies, ik snap niet waarom er zon verhaal bij gespind moet worden. Wat mij betreft prima dat de overheid zo'n bedrijf steunt. Maar om daar dan een verhaal bij te vertellen dat bedrijven door de markt goed bestuurd worden juist in de casus waar ze er blijkbaar niet uitkomen op de markt is wel heel bijzonder.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')