Ik weet niet of het om bejaardenhuizen gaat.quote:Op donderdag 10 juli 2025 20:29 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Misschien was het opheffen van alle bejaardenhuizen toch niet zo’n goed idee. Bovendien is de manier waarop over ouderen wordt gesproken soms ook echt zonder enig respect of mededogen.
Inderdaad.quote:Op donderdag 10 juli 2025 20:18 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Tuurlijk extreem-rechts spreekt van de racismekaart. Die willen niet accepteren dat racisme een probleem is. Behalve dan als ze antisemitisme kunnen gebruiken als stok om te slaan.
Zo'n HowardRoark ontkent gewoon dat Islamofobie bestaat. Alleen al dat we het in het geval van islam een fobie noemen in plaats van racisme geeft de dubbele standaard goed weer.
Maar ik weet jij kan niet anders dan zeuren over links progressief, dat is voor jou het issue van deze tijd. De groep met zeer beperkte politieke invloed.
Ik denk dat je voornamelijk bedoelt dat sommige mensen zich ergeren aan dat Wilders die retoriek gebruikt mbt een 'Joods-Christelijke' samenleving, dat kan natuurlijk. Maar er zit wel degelijk een kern van waarheid in.quote:Op donderdag 10 juli 2025 20:07 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Respect voor de Joodse gemeenschappen die hier leven of geleefd hebben.
Het is alleen een aanfluiting dat uitgerekend Geert Wilders ons komt vertellen dat we een Joods-Christelijke cultuur kennen.
Fout om de volgende redenen.
- Wilders kiest de stormmeeuw in de nationale driekleur (een anti-Joods NSB symbool) als logo voor zijn partij
- Iemand hier die Wilders een warm hart toedroeg gaf verduidelijking. Hij steunde Israel omdat hij de Joodse mensen uit Israel niet terugwil naar Nederland. Wat prima rijmt met die keuze voor NSB symboliek.
- Ondanks de invloeden van de Joodse gemeenschap op taal e.d. stonden de gemeenschappen buiten de reguliere samenleving. Ze zijn tot de holocaust aan toe verguist. Daarna deden velen een draai met terugwerkende kracht.
Een detentiecentrum voor illegale migranten zoals Alligator Alcatraz of het elimineren van de Palestijnse terreurtroep in de Gazastrook op verkapte manier vergelijken met de Jodenvervolging kan ik verder niets mee.quote:Op donderdag 10 juli 2025 20:07 schreef Beathoven het volgende:
[..]
- Dezelfde types die nu poseren bij "Aligator Alcatraz" of Netanyahus genocide wegwuiven, maakten destijds deportaties qua logistiek meer dan mogelijk voor de nooit te vergeten holocaust. Nederland was overijverig.
Maar een ander punt. Een 'Joods-Christelijke cultuur' We hebben bijna 50% atheisten in het land. Hoewel ik van mening ben dat het ver-Amerikaanste Christendom de laatste tijd wel erg luid probeert te zijn, denk ik niet dat je cultuur in de doos van religie kunt duwen.
Als je iemand vraagt wat typisch Nederlands is, is "Joods-Christelijk" niet een antwoord.
Probleem was dat die bejaardenhuizen deels leeg stonden wegens gebrek aan animo en er geen personeel voor te krijgen was.quote:Op donderdag 10 juli 2025 20:29 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Misschien was het opheffen van alle bejaardenhuizen toch niet zo’n goed idee. Bovendien is de manier waarop over ouderen wordt gesproken soms ook echt zonder enig respect of mededogen.
Een woning voor meerdere generaties is nu juist makkelijker geworden, zorgunits in de tuin zijn grotendeels vergunningsvrij geworden.quote:Op donderdag 10 juli 2025 20:44 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik weet niet of het om bejaardenhuizen gaat.
Serieus niet.
Het gaat er voornamelijk over, denk ik, dat ouderen geen 'nut' meer hebben. Ik had graag mijn moeder willen betrekken bij ons kind. Geen KDV maar gewoon drie generaties in 1 buurt of twee gekoppelde huizen. En dat was helaas niet mogelijk. Een woning voor meerdere generaties was toen al lastig (en ik denk nu al helemaal).
(En dat moet natuurlijk iedereen voor zichzelf weten. Ik ben de laatste die iemand zou verplichten)
Eenzaamheid is meer dan nut. Dat is geen aansluiting meer hebben. En dat is veel gemakkelijker in wooncomplexen dan alleen in je te grote huis waar je niet uit kunt omdat er niks anders is.quote:Op donderdag 10 juli 2025 20:44 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik weet niet of het om bejaardenhuizen gaat.
Serieus niet.
Het gaat er voornamelijk over, denk ik, dat ouderen geen 'nut' meer hebben. Ik had graag mijn moeder willen betrekken bij ons kind. Geen KDV maar gewoon drie generaties in 1 buurt of twee gekoppelde huizen. En dat was helaas niet mogelijk. Een woning voor meerdere generaties was toen al lastig (en ik denk nu al helemaal).
(En dat moet natuurlijk iedereen voor zichzelf weten. Ik ben de laatste die iemand zou verplichten)
We moeten dan allereerst de reden proberen weg te nemen.quote:Op donderdag 10 juli 2025 20:39 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Dat er wat te verbeteren valt in de samenleving ja, maar als iemand zelf wilt kiezen voor de dood om welke reden dan ook vindt ik niet dat iemand anders daar iets over te zeggen heeft.
In de nieuwe euthanasiewet, de wet voltooid leven, wel. Daar is alleen "ik ben klaar met mijn leven" genoeg.quote:Op donderdag 10 juli 2025 20:55 schreef Hexagon het volgende:
Volgens mij is eenzaamheid toch ook geen reden om euthanasie goed te keuren?
Kan ik alleen maar toejuichen.quote:Op donderdag 10 juli 2025 20:49 schreef Hanca het volgende:
[..]
Een woning voor meerdere generaties is nu juist makkelijker geworden, zorgunits in de tuin zijn grotendeels vergunningsvrij geworden.
Oke maar die wet is een heel ander verhaal.quote:Op donderdag 10 juli 2025 20:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
In de nieuwe euthanasiewet, de wet voltooid leven, wel. Daar is alleen "ik ben klaar met mijn leven" genoeg.
Mijn moeder wil perse niet in een complex met bejaarden wonen.quote:Op donderdag 10 juli 2025 20:51 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Eenzaamheid is meer dan nut. Dat is geen aansluiting meer hebben. En dat is veel gemakkelijker in wooncomplexen dan alleen in je te grote huis waar je niet uit kunt omdat er niks anders is.
Ik herken dat op zijn. Mijn oma had dat ook toen ze 99 was. Ze heeft ook altijd geroepen geen 100 te worden en is vlak voor haar 100e verjaardag overleden, waarschijnlijk puur omdat ze niet verder wilde. Ze was ook al 38 jaar weduwe. Maar aan de andere kant had ze ook echt nog momenten dat ze genoot, vooral omdat ze om de dag bezoek kreeg (dagelijks kon ze niet meer aan).quote:Op donderdag 10 juli 2025 20:57 schreef capricia het volgende:
[..]
Kan ik alleen maar toejuichen.
Ik had graag twee gekoppelde woningen gezien. Maar was toen (20 jaar geleden) allemaal heel moeilijk.
En los daarvan, soms zijn mensen ook gewoon echt op, voltooid leven bestaat. Mijn oma was 99 en had er gewoon echt geen zin meer in. De harde schijf was gewoon compleet vol.
En ze wist wel wie de minister president was, maar ze had er al zoveel meegemaakt dat het haar niet meer kon boeien.
Die mensen hebben overigens wel een gigantische eeuw van ontwikkeling meegemaakt. Zoveel nieuwigheden gaan wij niet meer zien in ons leven.
Dat is wel de wet waar de euthanasiediscussie steeds over gaat, er is namelijk maar 1 partij in de Kamer die de huidige euthanasiewet wil afschaffen en die heeft maar 3 zetels en nooit geregeerd.quote:Op donderdag 10 juli 2025 20:57 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Oke maar die wet is een heel ander verhaal.
Dat is wel een beetje de standaard. Dat oudere mensen die niet meer willen leven, stoppen met eten en drinken.quote:Op donderdag 10 juli 2025 21:02 schreef Hexagon het volgende:
Ik heb wel een geval meegemaakt wat niet echt euthanasie was maar wat er op leek.
Mijn oma was op haar 89e behoorlijk dement, en die besloot met haar laatste beetje bewustzijn maar te weigeren te eten en te drinken. Gelukkig stonden mijn opa en alle vier hun kinderen achter het idee om niets meer te doen om haar leven nog langer te laten duren, en enkel nog zorgen dat het niet te pijnlijk werd.
Ik ben wel blij voor haar dat het zo gelopen is, want ze had nog jaren kunnen leven in totale troosteloosheid. Ik hoop dat ik er ook grip op heb als het einde nabij is.
Ik vond het goed, ze takelde al enkele jaren af en ze hebben alles gedaan om het haar comfortabel te maken. Maar ik vind het ook goed dat ze haar weigering nog verder te leven hebben gerespecteerd.quote:Op donderdag 10 juli 2025 21:14 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat is wel een beetje de standaard. Dat oudere mensen die niet meer willen leven, stoppen met eten en drinken.
Even los van de dementie, want dat maakt deze casus toch wel anders. Dementerende ouderen vergeten dit namelijk wel vaker, en moeten daarin expliciet gestimuleerd (of ieg gemonitord) worden.
En wat een "laatste beetje bewustzijn " voor iemand met vergaande dementie is, lijkt me ook nogal een hellend vlak. Maar uitzicht op verbetering is er sws niet, dus ik snap dit heel goed.
De uiteindelijke vraag is: vond je het menselijk? Is er menselijk met haar, en wie ze was, omgegaan?
Voor mij zit dat daar in.
Ik heb ook een jongere broer in zijn twintig moeten begraven vanwege leukemie. En daar is wel echt te lang mee doorgegaan, qua medische opties. Helaas.
Op tijd stoppen met medische opties is natuurlijk geen euthanasie. Het is geen beëindigen van leven, maar stoppen met het rekken van het leven. En in Nederland gelukkig al heel lang geaccepteerd, itt bijvoorbeeld Italië.quote:Op donderdag 10 juli 2025 21:14 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik heb ook een jongere broer in zijn twintig moeten begraven vanwege leukemie. En daar is wel echt te lang mee doorgegaan, qua medische opties. Helaas.
(Alleen heb je dat tijdens zo'n proces niet door, pas achteraf ga je je dingen afvragen).
Ja. Ik denk dat ik dat ook wel vind. Dat als het harmonieus gaat, met de persoon en de omstandigheden, dat het gewoon klopt, dat dat het beste is.quote:Op donderdag 10 juli 2025 21:26 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik vond het goed, ze takelde al enkele jaren af en ze hebben alles gedaan om het haar comfortabel te maken. Maar ik vind het ook goed dat ze haar weigering nog verder te leven hebben gerespecteerd.
Bij mijn broertje is veel te lang doorgegaan, 14 maanden non stop ziekenhuis opname. Ik denk juist omdat het een jong persoon was. En iedere 5% kans werd aangegrepen. Tot hij zelf niet meer wilde. En dan toch nog door gaan. Inclusief opname op de intensive care, wat een complete nachtmerrie voor hem geworden is.quote:Op donderdag 10 juli 2025 21:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
Op tijd stoppen met medische opties is natuurlijk geen euthanasie. Het is geen beëindigen van leven, maar stoppen met het rekken van het leven. En in Nederland gelukkig al heel lang geaccepteerd, itt bijvoorbeeld Italië.
Wat is daar mis mee?quote:Op donderdag 10 juli 2025 20:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
In de nieuwe euthanasiewet, de wet voltooid leven, wel. Daar is alleen "ik ben klaar met mijn leven" genoeg.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |