Nederland regeltjesland, maar voorkomen dat brugklassers met z'n drieen als kamikazepiloten op zo'n ding door het verkeer knallen is echt onmogelijk.quote:„Volgens experts zal de markt zich na invoering van nieuwe regels in een mum van tijd gaan aanpassen. Het zal niet lang duren voordat er een fiets is die de definitie van een fatbike precies omzeilt.”
Oh dat kan wel en daar zijn kapstokartikelen voor maar dan moet je iets gaan doen waar de overheid een broertje dood aan heeft en dat is de huidige wetgeving handhaven.quote:Op woensdag 2 juli 2025 16:23 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Nederland regeltjesland, maar voorkomen dat brugklassers met z'n drieen als kamikazepiloten op zo'n ding door het verkeer knallen is echt onmogelijk.
143.000 inwoners, da's een fors dorp.quote:Op woensdag 2 juli 2025 16:22 schreef halfway het volgende:
Hier in het dorp niet, het is meer zo'n stadse hype
Nu hebben wij hier maar 0.0007% kopvodvolk dus dat kan meespelen.
Ja, ik val de laatste paar dagen een beetje in herhaling, maar ook dit is vooral weer een gebrek aan handhaving. Ik heb niets met fatbikes, maar als je daar op een normale manier mee omgaat zijn ze niet perse gevaarlijker dan een normale elektrische fiets. Je moet dus vooral handhaven op pubertjes die hem opvoeren en allerlei verkeersovertredingen begaan, wat allemaal al verboden is. Maar ja, dat lukt niet dus laten we iedereen maar een helmpje opzetten of op een andere manier collectief lastig vallen met weer een nieuw regeltje. Uiteraard met de inmiddels obligate arts die zich "zorgen maakt" om eea in te masseren.quote:Op woensdag 2 juli 2025 16:28 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Oh dat kan wel en daar zijn kapstokartikelen voor maar dan moet je iets gaan doen waar de overheid een broertje dood aan heeft en dat is de huidige wetgeving handhaven.
Uhuhquote:minimumleeftijd van 16 jaar. ... Pas op die leeftijd kun je gevaarlijke situaties in het verkeer voldoende inschatten.”
Welja, je mag ook pas op een snor of bromfiets rijden als je 16 bent + het rijbewijs hebt. Nu kunnen kinderen die veel jonger zijn zonder enige rijles op fatbikes rijden die minstens zo hard gaan als een snorfiets.quote:
Dat betekent niet dat ze vanaf 16+ opeens wel 'gevaarlijke situaties in het verkeer voldoende kunnen inschatten'. Dan hebben ze nog steeds geen idee wat ze aan het doen zijn. Sterker nog, ik denk zelfs dat op zijn minst 50% procent van de rijbewijsbezitters dat met een auto ook totaal niet kunnen.quote:Op woensdag 2 juli 2025 16:52 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Welja, je mag ook pas op een snor of bromfiets rijden als je 16 bent + het rijbewijs hebt. Nu kunnen kinderen die veel jonger zijn zonder enige rijles op fatbikes rijden die minstens zo hard gaan als een snorfiets.
Het punt is eerder dat kinderen die jonger zijn dan 16 het al helemaal niet kunnen. Erens is die arbitraire grens getrokken natuurlijkquote:Op woensdag 2 juli 2025 16:55 schreef Zelva het volgende:
[..]
Dat betekent niet dat ze vanaf 16+ opeens wel 'gevaarlijke situaties in het verkeer voldoende kunnen inschatten'. Dan hebben ze nog steeds geen idee wat ze aan het doen zijn. Sterker nog, ik denk dat op zijn minst 50% procent van de rijbewijsbezitters dat met een auto ook totaal niet kunnen.
En een beetje sportieveling op een racefiets ook.. mja.. daar had iedereen al een hekel aanquote:Op woensdag 2 juli 2025 16:52 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Welja, je mag ook pas op een snor of bromfiets rijden als je 16 bent + het rijbewijs hebt. Nu kunnen kinderen die veel jonger zijn zonder enige rijles op fatbikes rijden die minstens zo hard gaan als een snorfiets.
quote:Op woensdag 2 juli 2025 16:56 schreef nixxx het volgende:
[..]
En een beetje sportieveling op een racefiets ook.. mja.. daar had iedereen al een hekel aan
De snorfiets die ik vroeger had was langzamer en lichter dan een fatbike.quote:Op woensdag 2 juli 2025 16:59 schreef Captain_Ghost het volgende:
Kennelijk zijn Nederlanders verwend tegenwoordig.
De verantwoordelijkheid ligt toch bij ouders. Want zij kopen dat ding voor eigen kroost. Hoezo..
Misschien hadden ouders van nu een trauma overgehouden met fiets van toen. Een elektrische fiets is verademend, maar niet geschikt voor onervaren rijders.
Je hoort ze ook totaal niet aankomen. Op het moment dat je ze opmerkt zijn ze je al voorbij en daar schuilt het gevaar in. Doe je toevallig net een stap opzij knallen ze je zo ondersteboven, en met de snelheid die die krengen hebben eindig je zeer waarschijnlijk in het ziekenhuis.quote:Op woensdag 2 juli 2025 16:14 schreef tong80 het volgende:
Als trauma-arts vindt hij het razend interessant, maar als mens wordt Detlef van der Velde er intens verdrietig van. Van verbrijzelde gezichten tot ontplofte knieën: de traumachirurg uit Nieuwegein ziet wekelijks de heftigste letsels na ongevallen met piepjonge fatbikers. Hij vraagt zich af: hoe is dit te stoppen?
[ afbeelding ]
Hoe de werkweek voor Van der Velde in het St. Antonius Ziekenhuis begon? „Een 80-jarige man was door twee meiden op een fatbike aangereden. Het duo reed vervolgens verder en het slachtoffer moest met een gebroken pols worden afgevoerd naar het ziekenhuis. ‘Daar gaan we weer’, denk ik dan.”
Bijna dertig jaar zit de traumachirurg nu in het vakgebied, maar de toenemende fatbike-incidenten en -letsels blijven hem nog steeds verbazen. „Afgelopen vrijdag moest ik aan de slag met twee ontplofte knieën. Dat zijn letsels die eigenlijk alleen bij – vaak oudere – motorcrossers voorkomen. Het ging hier over twee jonge tieners, beide na een ongeluk met hun fatbike.”
De realiteit is dat knieblessures nog niet eens de ergste gevallen zijn. Van der Velde krijgt ook regelmatig te maken met fatbikers die door een botsing hoogenergetisch letsel oplopen. „Vaak is hun hele gezicht dan verbrijzeld en kunnen ze maandenlang alleen vloeibaar eten.”
‘Hier een deurtje dicht betekent daar een deurtje open’
Ook het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zit met de handen in het haar, meldt woordvoerder Liz Zoetekouw. „We zijn al voor de derde keer bezig om te kijken hoe we de regelgeving omtrent fatbikes kunnen aanpassen. Het probleem is dat allerlei experts ons vertellen dat we hiermee een heilloze weg inslaan.”
Ligt de oplossing dan niet voor de hand? Als het aan Van der Velde ligt wel: een helmplicht en een minimumleeftijd van 16 jaar. „Zo werkt het ook als je een scooter wilt gaan rijden. Pas op die leeftijd kun je gevaarlijke situaties in het verkeer voldoende inschatten.”
Maar zo simpel zit de vork helaas niet in de steel, legt Zoetekouw uit. „Volgens experts zal de markt zich na invoering van nieuwe regels in een mum van tijd gaan aanpassen. Het zal niet lang duren voordat er een fiets is die de definitie van een fatbike precies omzeilt.”
Deze marktwerking bleek gelijk toen de fatbike in de Tweede Kamer onder vuur kwam te liggen: de fabrikant had met de ‘skinnybike’ namelijk al een nieuwe versie ontwikkeld. Dit model heeft dunnere banden en een korter zadel dat in hoogte verstelbaar is. „Als de Tweede Kamer een deurtje dicht doet, maken we een ander deurtje open”, haalde Pieter van Beusekom van fatbikefabrikant Phatfour destijds uit.
Filmpje arts in de link............
https://www.ad.nl/binnenl(...)ongelukken~ae9cb9b8/
Het zijn gruwelijke ondingen. In korte tijd lijkt het wel alsof iedere jongere er mee rijdt. Ik wandel elke dag en ben continue op m'n hoede. Je hoort ze niet en dagen plots op. Verder lijkt het alsof die fietsers nog meer regels omzeilen. Het is krankjorum.
Yep. Kinderen van 12 jaar met twee tegelijk erop, mobieltjes nog erbij vaak en maar scheuren.quote:Op woensdag 2 juli 2025 16:52 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Eigenlijk is fatbike hetzelfde als de snorfiets en of scooter. Je rijdt ermee en voor de plezier liet je het opvoeren.quote:Op woensdag 2 juli 2025 17:01 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
De snorfiets die ik vroeger had was langzamer en lichter dan een fatbike.
Ik heb eerlijk gezegd het idee dat het merendeel van die fietsen niet gekocht zijn. je kan ze werkelijk nergens laten staan want dan is ie gegarandeerd weg binnen een paar minuten.quote:Op woensdag 2 juli 2025 17:09 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Eigenlijk is fatbike hetzelfde als de snorfiets en of scooter. Je rijdt ermee en voor de plezier liet je het opvoeren.
Maar het waren voornamelijk meeste 15-16 jarigen dat deed. Omdat zij toen zelf kochten en zelf deed. Ouders van toen waren strenger en gaf alleen fiets aan je.
Tegenwoordig krijgt 12 jarige gewoon 1500 euro fiets die eigenlijk gelijk aan scooter is. Wat bezielt ouders dat.
Ja. Die papzakken die je op fatbikes ziet komen op eigen kracht misschien tot 15km/uquote:Op woensdag 2 juli 2025 17:00 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Die houden zich ook lang niet altijd aan de regels. Al doen halen ze die snelheid wel op eigen kracht
Ja precies. Vroeger (opa vertelt) waren er ook zat kutscholiertjes op de gewone fiets die gevaar en hinder veroorzaakten door met tig naast elkaar te fietsen, tegen de richting in te gaan, en niet op te letten, maar hoeveel fietsten er daarvan hard? Weinig. Integendeel, meestal slingerden ze juist irritant langzaam over het fietspad. En gaven ze een grote bek als je erlangs wilde.quote:Op woensdag 2 juli 2025 17:30 schreef nixxx het volgende:
[..]
Ja. Die papzakken die je op fatbikes ziet komen op eigen kracht misschien tot 15km/u
Zijn ook bijna altijd van die obese Mo’s, Ali’s en Delano’s.quote:Op woensdag 2 juli 2025 17:30 schreef nixxx het volgende:
[..]
Ja. Die papzakken die je op fatbikes ziet komen op eigen kracht misschien tot 15km/u
Ik sprak laatst een jochie die hem bij elkaar heeft gespaard.quote:Op woensdag 2 juli 2025 16:59 schreef Captain_Ghost het volgende:
Kennelijk zijn Nederlanders verwend tegenwoordig.
De verantwoordelijkheid ligt toch bij ouders. Want zij kopen dat ding voor eigen kroost. Hoezo..
Misschien hadden ouders van nu een trauma overgehouden met fiets van toen. Een elektrische fiets is verademend, maar niet geschikt voor onervaren rijders.
Laatst een gezien met drie erop en de bestuurster was druk aan het filmen.quote:Op woensdag 2 juli 2025 17:08 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Yep. Kinderen van 12 jaar met twee tegelijk erop, mobieltjes nog erbij vaak en maar scheuren.
Voor snorfietsen inderdaad. Zo typisch Nederlands, het gros was opgevoerd, dus moesten ze op de weg. Dat is gevaarlijk, dus moet er een helm op.quote:Op woensdag 2 juli 2025 17:39 schreef koffiekoekjes het volgende:
Er had nooit een helmplicht moeten komen voor scooters. Dan had je 80% van fatbike gezeik niet gehad
Gemotoriseerd --> 16 jaar + helmquote:Ligt de oplossing dan niet voor de hand? Als het aan Van der Velde ligt wel: een helmplicht en een minimumleeftijd van 16 jaar. „Zo werkt het ook als je een scooter wilt gaan rijden. Pas op die leeftijd kun je gevaarlijke situaties in het verkeer voldoende inschatten.”
Maar zo simpel zit de vork helaas niet in de steel, legt Zoetekouw uit. „Volgens experts zal de markt zich na invoering van nieuwe regels in een mum van tijd gaan aanpassen. Het zal niet lang duren voordat er een fiets is die de definitie van een fatbike precies omzeilt.”
Alsof er capaciteit is om dat te handhaven.quote:Op woensdag 2 juli 2025 18:21 schreef Fleischmeister het volgende:
[..]
Gemotoriseerd --> 16 jaar + helm
Problem solved.
Een groot deel zit ook nog gerust met zijn telefoon op fiets/fatbikequote:Op woensdag 2 juli 2025 18:26 schreef Elan het volgende:
[..]
Alsof er capaciteit is om dat te handhaven.
In de auto niet dan?quote:Op woensdag 2 juli 2025 18:54 schreef RedShoe het volgende:
[..]
Een groot deel zit ook nog gerust met zijn telefoon op fiets/fatbike
Makkelijk zat, ik zie het meteen als ik in de auto rijdt, of op de fiets. Dus ook de politie.quote:Op woensdag 2 juli 2025 18:26 schreef Elan het volgende:
[..]
enige wat je hoeft te doen is iedere ochtend en middag een uurtje in de straten rondom middelbare scholen rond te hangenquote:Op woensdag 2 juli 2025 18:26 schreef Elan het volgende:
[..]
Die hebben een kentekenplaat dus zijn direct te herkennen. Mensen staande houden op basis van hun geschatte leeftijd is veel ingewikkelder en tijdrovender.quote:Op woensdag 2 juli 2025 19:02 schreef -Hakuna- het volgende:
[..]
Makkelijk zat, ik zie het meteen als ik in de auto rijdt, of op de fiets. Dus ook de politie.
Zie wel braaf alle brommer en scooterrijders en jawel hoor, met helm rijden. Dus het kan wel.
Ik denk dat je die spruitjes zelf aan hebt gezet.quote:Op woensdag 2 juli 2025 18:59 schreef Elan het volgende:
[..]
In de auto niet dan?Of op de normale fiets.
Laat ze maar eens met cijfers komen die de exacte omvang van dit probleem rondom fatbikes kunnen duiden want vooralsnog is het in de media puur negatieve beeldvorming waar een hele sterke spruitjes lucht om heen hangt.
Er is ook iets als een identiteitsbewijs.quote:Op woensdag 2 juli 2025 19:12 schreef Elan het volgende:
[..]
Die hebben een kentekenplaat dus zijn direct te herkennen. Mensen staande houden op basis van hun geschatte leeftijd is veel ingewikkelder en tijdrovender.
Die legitimatie zit niet op je brommer of fiets geplakt. Kost veel teveel tijd.quote:Op woensdag 2 juli 2025 20:30 schreef RedShoe het volgende:
[..]
Er is ook iets als een identiteitsbewijs.
Gaat wel eens mis, maar in de regel klopt het wel.
Mensen reageren gewoon ontzettend hysterisch op die fatbikes in het algemeen is me opgevallen. Maar met concrete cijfers bij hoeveel ongevallen ze precies betrokken zijn komen ze niet.quote:Op woensdag 2 juli 2025 20:29 schreef RedShoe het volgende:
[..]
Ik denk dat je die spruitjes zelf aan hebt gezet.
Zijn die cijfers überhaupt openbaar beschikbaar?quote:Op woensdag 2 juli 2025 21:03 schreef Elan het volgende:
[..]
Mensen reageren gewoon ontzettend hysterisch op die fatbikes in het algemeen is me opgevallen. Maar met concrete cijfers bij hoeveel ongevallen ze precies betrokken zijn komen ze niet.
Ik woon in een dorpje van 800 inwoners met een hoog gemiddeld inkomen en de enige kinderen die een fatbike rijden, met gashendel, zijn de kinderen van een ex-kamper.quote:Op woensdag 2 juli 2025 16:22 schreef halfway het volgende:
Hier in het dorp niet, het is meer zo'n stadse hype
Nu hebben wij hier maar 0.0007% kopvodvolk dus dat kan meespelen.
Definieer lijp? Ik zie ze ook wel eens scheuren maar als je bijvoorbeeld kijkt naar gevaarlijke situaties op rotondes dan vind ik het probleem meer de snelheid die elektrische fietsen in het algemeen hebben dan specifiek fatbikes of jongeren. Ouderen bijvoorbeeld rijden ook als gekken.quote:Op woensdag 2 juli 2025 21:05 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Zijn die cijfers überhaupt openbaar beschikbaar?
Desalniettemin heb ik nu al een paar keer in zeer korte tijd lijpe situaties meegemaakt met fatbikes. Onevenredig meer dan met gewone fietsers in hetzelfde tijdsbestek en dit dan vooral in de grote steden. Anekdotisch ik weet het, maar toch
Hier idem, twee tokkiegezinnen rijden op die dingen. De rest wil er niet op gezien worden.quote:Op woensdag 2 juli 2025 21:08 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Ik woon in een dorpje van 800 inwoners met een hoog gemiddeld inkomen en de enige kinderen die een fatbike rijden, met gashendel, zijn de kinderen van een ex-kamper.
Kom ik in de stad zijn die fatbikes vooral te vinden in de mindere wijken, dus wat dat betreft klopt dat vooroordeel redelijk.
Ook zat autochtone kinderen hoor.
En idd, vaak piepjonge, als in rond de 10 jaar, kinderen, vaak met zijn drieën op 1 fatbike.
Volgas langs druk verkeer, geen rekening houdend met verkeersregels en auto's![]()
Idem met die kleine electrische steps.
Je zult er als automobilist maar een buiten jouw schuld om onder de auto krijgen.
Snap die ouders ook niet, ook al kijk je helemaal geen nieuws en lees je geen kranten zo, het kan je onmogelijk ontgaan zijn dat die dingen gevaarlijk kunnen zijn.
Ik begreep dat het juridisch heel moeilijk is om specifiek fatbikes aan te pakken, maar zet dan in op een minimumleeftijd van pakweg 16 jaar voor alle ebikes en esteps en andere voertuigen met een elektrische hulpmotor (zo oud moest je vroeger zijn om een brommer of snorfiets te mogen rijden)
Plus een helmplicht, maakt het oninteressant.
Of doe niks en accepteer een hoop dode kinderen.
Volle snelheid door haaientanden vliegen met hun ogen op de telefoon, door rood rijden, geen voorrang verlenen. Allemaal zaken die als de automobilist/tegenpartij even niet oplet heel vervelend kunnen aflopen. En dat gebeurt soms ook.quote:Op woensdag 2 juli 2025 21:24 schreef Elan het volgende:
[..]
Definieer lijp? Ik zie ze ook wel eens scheuren maar als je bijvoorbeeld kijkt naar gevaarlijke situaties op rotondes dan vind ik het probleem meer de snelheid die elektrische fietsen in het algemeen hebben dan specifiek fatbikes of jongeren. Ouderen bijvoorbeeld rijden ook als gekken.
Het is ook precies hetzelfde gezeik als toen ik jonger was en deze discussie werd gevoerd over scooters en brommers. Daar is toen een bak beleid tegen aan gegooid en dat heeft wel gewerktquote:Op woensdag 2 juli 2025 21:29 schreef Elan het volgende:
Zorgen over jonge slachtoffers fatbike-ongelukken na 'meetweek' - https://nos.nl/l/2542570
Zorgen omdat ze jong zijn valt te begrijpen maar in absolute aantallen valt het echt reuze mee. Besef dat er bijna 400.000 van die dingen rondrijden.
En als we morgen alle fatbikes verbieden is het probleem daarmee opgelost of stappen ze dan op een gewone e-bike waarvoor exact dezelfde regels gelden?quote:Op woensdag 2 juli 2025 21:51 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Volle snelheid door haaientanden vliegen met hun ogen op de telefoon, door rood rijden, geen voorrang verlenen. Allemaal zaken die als de automobilist/tegenpartij even niet oplet heel vervelend kunnen aflopen. En dat gebeurt soms ook.
De regels voor brommers en scooters zijn sinds de jaren 90 toch niet aangepast?quote:Op woensdag 2 juli 2025 21:52 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het is ook precies hetzelfde gezeik als toen ik jonger was en deze discussie werd gevoerd over scooters en brommers. Daar is toen een bak beleid tegen aan gegooid en dat heeft wel gewerkt
Fatbikes zijn sowieso qua bouw al heel anders dan een gewone e-bike, maakt nogal een verschil op de overvolle fietspaden.quote:Op woensdag 2 juli 2025 21:59 schreef Elan het volgende:
[..]
En als we morgen alle fatbikes verbieden is het probleem daarmee opgelost of stappen ze dan op een gewone e-bike waarvoor exact dezelfde regels gelden?
Die fatbike hetze is pure symboolpolitiek.
Dat kan gewoon daar is zo'n ding voor gemaakt. Tevens beschikt een fatbike over brede banden wat zorgt voor extra stabiliteit ten opzichte van een normale fiets. Heb liever dat ze er samen op gaan dan dat levensgevaarlijke meeslepen van anderen middels een handje op de schouder wat je vroeger constant zag met scooters.quote:Op woensdag 2 juli 2025 22:03 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Fatbikes zijn sowieso qua bouw al heel anders dan een gewone e-bike, maakt nogal een verschil op de overvolle fietspaden.
En op een gewone e-bike gaan al die jongeren ook niet zo snel met iemand achterop scheuren, dat is bij zo'n fatbike ook veel aantrekkelijker.
Dat gebeurt nu ook. Een of twee op de fatbike en een ander met het handje op de schouder.quote:Op woensdag 2 juli 2025 22:13 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat kan gewoon daar is zo'n ding voor gemaakt. Tevens beschikt een fatbike over brede banden wat zorgt voor extra stabiliteit ten opzichte van een normale fiets. Heb liever dat ze er samen op gaan dan dat levensgevaarlijke meeslepen van anderen middels een handje op de schouder wat je vroeger constant zag met scooters.
Geïnspireerd door papa en mama wellicht?quote:Op woensdag 2 juli 2025 22:07 schreef Dagoduck het volgende:
Diezelfde koters die nu op hun mobiel spelen op de fatbike doen dat over een jaar of zes achter het stuur in de auto.
Of niet geleerd dat het levensgevaarlijk is door gebrek aan handhaving.quote:Op woensdag 2 juli 2025 22:14 schreef Elan het volgende:
[..]
Geïnspireerd door papa en mama wellicht?
Tegen die tijd is elke auto van EDR voorzien. Kun je mooi persoonlijk failliet worden verklaard als je een ongeluk veroorzaakt.quote:Op woensdag 2 juli 2025 22:18 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Of niet geleerd dat het levensgevaarlijk is door gebrek aan handhaving.
Nee, maar de regels werden wel een stuk strenger gehandhaafd. Rollerbanken, inbeslagneming na drie keer zoveel overschrijding etc. Daar was toen wel mankracht voor en dat ontbreekt nu. Niet echt de schuld van de politie.quote:Op woensdag 2 juli 2025 22:01 schreef Elan het volgende:
[..]
De regels voor brommers en scooters zijn sinds de jaren 90 toch niet aangepast?
Op de helmplicht na die is ingevoerd voor snor, maar dat was 2 jaar geleden en niet in jouw jeugd
Klopt. Voor de asocialen is Nederland een paradijs. Waar anders ter wereld moeten de goeden onder de kwaden lijden? De jeugd is over het algemeen brutaal en dat begint al op jonge leeftijd. Gebrek aan hiërarchie maakt het er niet beter op. En voor de jeugd doen we het he... de planeet leefbaar houden.quote:Op woensdag 2 juli 2025 16:17 schreef Twiitch het volgende:
Dit is Nederland dus het zal straks wel weer neerkomen op het verplichten van valbescherming voor iedereen op een fiets. Fat of anders
Je denkt dat dat type volk hersenen heeft? Die doen er alles aan om hun kind met gemak uit huis te schoppen. De straat voedt ze wel opquote:Op woensdag 2 juli 2025 23:19 schreef JopieKlaassen het volgende:
Je ziet hier best vaak kinderen van 11/12 jaar op zo’n ding rijden. Dan ben je als ouder toch helemaal gestoord als je dat aan je kind geeft.
Vergeet ook het gedrag niet. Vrouwen intimideren, zelfs spugen en daardoor anderen besmetten, schelden. We zien hen teveel als gelijke en daardoor wordt dit gedrag onbewust genormaliseerd. In het buitenland is er nog hiërarchie en zou dat niet kunnen.quote:Op donderdag 3 juli 2025 07:56 schreef Ciclon het volgende:
Ik woon in een overwegen blank dorp, maar degene die op die fatbikes rijden zijn voornamelijk allochtonen/statushouders uit het asielzoekerscentrum hier even verder op. Die gasten rijden als gekken, vaak in groepjes.
Ik vind het echt onbegrijpelijk dat zij een fatbike cadeau krijgen, want daar lijkt het op.
En ja, ook lokale jongeren hebben fatbikes maar dat zijn er relatief weinig en ook daar vaak het stereotype, slag tokkie
Of een keer echt handhaven. En dan flinke boetes voor bezitter en facilitator.quote:Op woensdag 2 juli 2025 16:17 schreef Twiitch het volgende:
Dit is Nederland dus het zal straks wel weer neerkomen op het verplichten van valbescherming voor iedereen op een fiets. Fat of anders
Alles niet exclusief door de mens aangedreven.quote:Op woensdag 2 juli 2025 18:21 schreef Fleischmeister het volgende:
[..]
Gemotoriseerd --> 16 jaar + helm
Problem solved.
Het waardeloze aan die krengen is dat ze door hun domme ontwerp gedoemd zijn om de controle ermee te verliezen. Zeker als je een 12 jarige bent die zelf maar half zo zwaar is als de fiets.quote:Op woensdag 2 juli 2025 23:19 schreef JopieKlaassen het volgende:
Je ziet hier best vaak kinderen van 11/12 jaar op zo’n ding rijden. Dan ben je als ouder toch helemaal gestoord als je dat aan je kind geeft.
Hier zijn er wel blanke kids die erop rijden, maar idd tokkies die overigens ook veel omgaan met tintiërs.quote:Op donderdag 3 juli 2025 07:56 schreef Ciclon het volgende:
Ik woon in een overwegen blank dorp, maar degene die op die fatbikes rijden zijn voornamelijk allochtonen/statushouders uit het asielzoekerscentrum hier even verder op. Die gasten rijden als gekken, vaak in groepjes.
Ik vind het echt onbegrijpelijk dat zij een fatbike cadeau krijgen, want daar lijkt het op.
En ja, ook lokale jongeren hebben fatbikes maar dat zijn er relatief weinig en ook daar vaak het stereotype, slag tokkie
Subtiel verschil. Er is geen verbod op electrische stepjes, maar om aan het verkeer deel te nemen moet een gemotoriseerd voertuig een toelating op de Nederlandse wegen hebben, en daarvoor moet het voertuig voldoen aan een aantal technische eisen, waaronder remmen die voldoende betrouwbaar zijn om het voertuig bij de maximale snelheid binnen een redelijke afstand tot stilstand te brengen. En tot voor kort voldoeed geen enkele e-step daaraan. Overigens is er dan nog het probleem dat veel step-rijders denken dat ze met dat ding op de stoep tussen de voetgangers door mogen slalommen (nou moet ik zeggen dat veel fietsers, en zeker fatbikers, dat ook lijken te denken).quote:Op woensdag 2 juli 2025 18:22 schreef Elan het volgende:
Zelfde met stepjes die moeten gelijk verboden worden ...
Ook veel van die moddervette kids. Op die leeftijd al.quote:Op donderdag 3 juli 2025 11:55 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Hier zijn er wel blanke kids die erop rijden, maar idd tokkies die overigens ook veel omgaan met tintiërs.
Ook dat hoort bij het stereotype van een bepaalde bevolkingsgroep. Mensen die niet al teveel nadenken wat ze hun kinderen te eten en om op te rijden geven.quote:Op donderdag 3 juli 2025 15:43 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Ook veel van die moddervette kids. Op die leeftijd al.
Gewoon een verbod op alle aandrijving behalve op eigen kracht.quote:Op donderdag 3 juli 2025 11:38 schreef Nattekat het volgende:
Gewoon helmplicht voor iedereen onder de 16 op een elektrische fiets. Klaar, opgelost.
Rond de 1000 euro zijn ze.quote:Op donderdag 3 juli 2025 16:11 schreef matspontius het volgende:
Fatbikes; statussymbool van luie allochtonen en Nederlandse tokkies. Het merendeel van het volk wat op deze klere dingen rond scheurt is asociaal k.. volk. Ik zit er totaal niet mee als ze flink op hun bek gaan met die dingen en zich kapot rijden.
Vraag me wel af hoe ze aan die spuuglelijke bakken komen want toch een stuk duurder dan een gewone fiets.
Drugs uit containers halen en/of aanslagen plegen.quote:Op donderdag 3 juli 2025 16:58 schreef matspontius het volgende:
[..]
Hoe komt dat gajes aan het geld voor die krengen?
Elektrische fiets voor kinderen onder de 16 verbieden zou al veel schelen.quote:Op woensdag 2 juli 2025 21:59 schreef Elan het volgende:
[..]
En als we morgen alle fatbikes verbieden is het probleem daarmee opgelost of stappen ze dan op een gewone e-bike waarvoor exact dezelfde regels gelden?
Die fatbike hetze is pure symboolpolitiek.
Je had je even vergist. Het zijn gewoon e-bikes.quote:Op woensdag 2 juli 2025 16:52 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Welja, je mag ook pas op een snor of bromfiets rijden als je 16 bent + het rijbewijs hebt. Nu kunnen kinderen die veel jonger zijn zonder enige rijles op fatbikes e-bikes rijden die minstens zo hard gaan als een snorfiets.
Dit, dus. Toen het alleen bejaarden op e-bikes waren die zichzelf massaal doodfietsten was het geen nieuws en was er geen ophef. En geloof me, die toen veel stommere dingen dan tieners op fatbikes.quote:Op donderdag 3 juli 2025 18:28 schreef TAmaru het volgende:
Wat ik niet snap, is waarom er geen minimumleeftijd en helmplicht voor elektrische fietsen in het algemeen komt. Ik zie niet zo in waarom kinderen op een elektrische fiets moeten rijden als die vaak even hard gaan als een scooter. Natuurlijk zullen veel ouderen met trapondersteuning het niet leuk vinden als er een helmplicht komt, maar ja. Die krijgen immers ook vaak ongelukken.
Dat klopt, maar wel ebikes die door hun specifieke vormgeving erg populair zijn onder de (erg jonge) jeugd.quote:Op donderdag 3 juli 2025 18:47 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Je had je even vergist. Het zijn gewoon e-bikes.
Of je doet dat niet en stelt een minimumleeftijd in. We hebben al genoeg rubbertegels in de samenleving.quote:Op donderdag 3 juli 2025 19:11 schreef StateOfMind het volgende:
Dat klopt, maar wel ebikes die door hun specifieke vormgeving erg populair zijn onder de (erg jonge) jeugd.
Neem die populariteit weg door bijvoorbeeld een helmplicht en ze zullen meteen minder populair zijn.
Bejaarden op e-bikes die zich massaal doodfietsten? In welk universum was dat?quote:Op donderdag 3 juli 2025 18:49 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Dit, dus. Toen het alleen bejaarden op e-bikes waren die zichzelf massaal doodfietsten was het geen nieuws en was er geen ophef. En geloof me, die toen veel stommere dingen dan tieners op fatbikes.
Niet onder jouw steen, blijkbaar. De afgelopen 5 jaar elk jaar de grootste groep verkeersdoden. Maar ik begrijp dat clickbait leuker is dan echte nieuwsberichten lezen.quote:Op donderdag 3 juli 2025 19:24 schreef matspontius het volgende:
[..]
Bejaarden op e-bikes die zich massaal doodfietsten? In welk universum was dat?
Dit universum. Check jack maar en ga zoekenquote:Op donderdag 3 juli 2025 19:24 schreef matspontius het volgende:
[..]
Bejaarden op e-bikes die zich massaal doodfietsten? In welk universum was dat?
Weet ik, maar ik maakt het onderscheid hier omdat de problemen voornamelijk over fatbikes gaan.quote:Op donderdag 3 juli 2025 18:47 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Je had je even vergist. Het zijn gewoon e-bikes.
Je bedoelt dat de media-hype over Fatbikes gaat?quote:Op donderdag 3 juli 2025 19:31 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Weet ik, maar ik maakt het onderscheid hier omdat de problemen voornamelijk over fatbikes gaan.
Je neemt nu ongelukken als leidraad, maar dat is niet het enige. De mate van verwonding is ook relevant, maar ook het verkeersbeeld van die dingen en hun bestuurders. Zoals door winkelcentra fietsen, dat soort dingen.quote:Op donderdag 3 juli 2025 20:32 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Je bedoelt dat de media-hype over Fatbikes gaat?
Ik vind zelf ook dat er verstandig naar gekeken moet worden, maar laten we e.e.a. in perspectief plaatsen. In 2023 totaal 684 verkeersdoden, 270 daarvan waren fietsers, 40% daarvan waren e-bikes. Van het totaal van 270 waren er 213 boven de 50, van die 213 waren er 122 boven de 75. De getallen van 2024 vertonen grofweg dezelfde verhoudingen. Waar is de ophef? Waar zijn de nieuwsartikelen en columns met bezorgde artsen? Waar zijn de topics vol verontwaardiging hier op het forum? Of gaat het misschien helemaal niet over de ongelukken?
Daar heb je toch handhaving voor?quote:Op donderdag 3 juli 2025 20:36 schreef Straatcommando. het volgende:
Zoals door winkelcentra fietsen, dat soort dingen.
Tot op zekere hoogte, er is niet genoeg mankracht voor gok ik, maar als ik brom en snorfietsen als voorbeeld neem heeft de invoering van kentekens en het rijbewijs er voor gezorgd dat er overlast enorm af nam.quote:Op donderdag 3 juli 2025 20:38 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Daar heb je toch handhaving voor?
Wat een stuk goedkoper is dan een normale elektrische fiets. Hoop luie dikzakken hier in Nederland.quote:
Maak de boetes dusdanig hoog dat zelfs bij een lage pakkans de gok wel erg groot wordt.quote:Op woensdag 2 juli 2025 18:26 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat kan niet zomaar. Boetebedragen voor overtredingen moeten een bepaalde verhouding tot elkaar hebben.quote:Op donderdag 3 juli 2025 23:10 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Maak de boetes dusdanig hoog dat zelfs bij een lage pakkans de gok wel erg groot wordt.
Voor die kennis heb je toch helemaal geen Pabo opleiding nodig?quote:Op woensdag 2 juli 2025 23:17 schreef Paddo het volgende:
Mochten hier mensen zijn die met een Pabo opleiding bezig zijn: die kennen de verhalen wel over de fietshelmpjes generatie. Gepamperde kids die van alle gevaren weggehouden worden middels regeltjes. Dit levert een generatie kids op die gevaar niet kent. Iedere jongen zou eigenlijk wel een keer iets moeten breken in zijn jeugd, of een paar littekens oplopen.
Sinds wanneer is dat zo? Je krijgt voor wildplassen tegenwoordig nog meer dan iemand een klap geven.quote:Op donderdag 3 juli 2025 23:27 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat kan niet zomaar. Boetebedragen voor overtredingen moeten een bepaalde verhouding tot elkaar hebben.
Ja daahaag ... ook dát probleem bij de scholen over de schutting mieteren, omdat menig ouder te lui is om eigen kinderen een beetje normaal op te voeden.quote:Op woensdag 2 juli 2025 19:08 schreef Qarrad het volgende:
Behalve bij de ouders is er denk ik ook wel winst te behalen bij scholen. Ik woon vlakbij een aantal basisscholen en je ziet ze bij bosjes op die dingen voorbij sjezen. Het lijkt me dat voorlichting of regelgeving voor op het schoolterrein toch haalbaar moet zijn.
Dus ouders voorlichten inclusief keiharde voorbeelden
Dat dan weer welquote:en verder ook dichttimmeren dat je die dingen niet op het schoolplein wil zien.
Ja hoi, ik zeg letterlijk dat dat een tegenargument zou zijn, maar dat knip je weg.quote:Op donderdag 3 juli 2025 23:57 schreef r_one het volgende:
[..]
Ja daahaag ... ook dát probleem bij de scholen over de schutting mieteren, omdat menig ouder te lui is om eigen kinderen een beetje normaal op te voeden.
Water naar zee dragen maar de school lost het wel op
[..]
Dat dan weer wel
Haha ik zie hier inderdaad ook wel dertigers en veertigers erop rijden, maar die zijn wel van een bepaald allooi, zeg maar het type dat op die leeftijd nog rondrijdt op zo'n ding in een lelijke dikke jas met 30 graden.quote:Op vrijdag 4 juli 2025 09:21 schreef Swango het volgende:
Als er veel mensen van middelbare leeftijd op fatbikes gaan rijden worden ze meteen uncool, dan zal de fatbikeplaag onder jongeren ook wel snel uitsterven.
Het is meer een Tokkie ding. Ik ken werkelijk niemand hier in de omgeving die er een heeft en genoeg gescheiden ouders hier (sterker nog, het lijkt wel een epidemie inmiddels).quote:Op woensdag 2 juli 2025 16:19 schreef vainsteinsvainsteins het volgende:
Veel kinderen op die dingen these days. Zullen wel gescheiden ouders hebben die alles goed vinden.
Net zoals brommers een tokkie ding was. Anders hadden de heideroosjes nooit Sjonnie en Anita op de Citta als nummer gemaakt.quote:Op vrijdag 4 juli 2025 14:35 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het is meer een Tokkie ding. Ik ken werkelijk niemand hier in de omgeving die er een heeft en genoeg gescheiden ouders hier (sterker nog, het lijkt wel een epidemie inmiddels).
Dat lijkt mij inderdaad een goede stap.quote:Op vrijdag 4 juli 2025 14:51 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Net zoals brommers een tokkie ding was. Anders hadden de heideroosjes nooit Sjonnie en Anita op de Citta als nummer gemaakt.![]()
Dat onze overheid niet gewoon elk voertuig met hulpmotor een verplichting geeft tot verzekeringsplaat daar blijf ik me over verbazen.
Ook deze mensen hebben we nodig om de nog bestaande fysiek zware, geestdodende, of vieze banen op te vullen.quote:Op vrijdag 4 juli 2025 14:57 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat lijkt mij inderdaad een goede stap.
Tokkies verbieden zou nog beter zijn, maar ja… was het leven maar zo eenvoudig.
Ziet er ook totaal debiel uit als volwassene op zo'n ding.quote:Op vrijdag 4 juli 2025 10:12 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Haha ik zie hier inderdaad ook wel dertigers en veertigers erop rijden, maar die zijn wel van een bepaald allooi, zeg maar het type dat op die leeftijd nog rondrijdt op zo'n ding in een lelijke dikke jas met 30 graden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |