Je had je even vergist. Het zijn gewoon e-bikes.quote:Op woensdag 2 juli 2025 16:52 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Welja, je mag ook pas op een snor of bromfiets rijden als je 16 bent + het rijbewijs hebt. Nu kunnen kinderen die veel jonger zijn zonder enige rijles op fatbikes e-bikes rijden die minstens zo hard gaan als een snorfiets.
Dit, dus. Toen het alleen bejaarden op e-bikes waren die zichzelf massaal doodfietsten was het geen nieuws en was er geen ophef. En geloof me, die toen veel stommere dingen dan tieners op fatbikes.quote:Op donderdag 3 juli 2025 18:28 schreef TAmaru het volgende:
Wat ik niet snap, is waarom er geen minimumleeftijd en helmplicht voor elektrische fietsen in het algemeen komt. Ik zie niet zo in waarom kinderen op een elektrische fiets moeten rijden als die vaak even hard gaan als een scooter. Natuurlijk zullen veel ouderen met trapondersteuning het niet leuk vinden als er een helmplicht komt, maar ja. Die krijgen immers ook vaak ongelukken.
Dat klopt, maar wel ebikes die door hun specifieke vormgeving erg populair zijn onder de (erg jonge) jeugd.quote:Op donderdag 3 juli 2025 18:47 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Je had je even vergist. Het zijn gewoon e-bikes.
Of je doet dat niet en stelt een minimumleeftijd in. We hebben al genoeg rubbertegels in de samenleving.quote:Op donderdag 3 juli 2025 19:11 schreef StateOfMind het volgende:
Dat klopt, maar wel ebikes die door hun specifieke vormgeving erg populair zijn onder de (erg jonge) jeugd.
Neem die populariteit weg door bijvoorbeeld een helmplicht en ze zullen meteen minder populair zijn.
Bejaarden op e-bikes die zich massaal doodfietsten? In welk universum was dat?quote:Op donderdag 3 juli 2025 18:49 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Dit, dus. Toen het alleen bejaarden op e-bikes waren die zichzelf massaal doodfietsten was het geen nieuws en was er geen ophef. En geloof me, die toen veel stommere dingen dan tieners op fatbikes.
Niet onder jouw steen, blijkbaar. De afgelopen 5 jaar elk jaar de grootste groep verkeersdoden. Maar ik begrijp dat clickbait leuker is dan echte nieuwsberichten lezen.quote:Op donderdag 3 juli 2025 19:24 schreef matspontius het volgende:
[..]
Bejaarden op e-bikes die zich massaal doodfietsten? In welk universum was dat?
Dit universum. Check jack maar en ga zoekenquote:Op donderdag 3 juli 2025 19:24 schreef matspontius het volgende:
[..]
Bejaarden op e-bikes die zich massaal doodfietsten? In welk universum was dat?
Weet ik, maar ik maakt het onderscheid hier omdat de problemen voornamelijk over fatbikes gaan.quote:Op donderdag 3 juli 2025 18:47 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Je had je even vergist. Het zijn gewoon e-bikes.
Je bedoelt dat de media-hype over Fatbikes gaat?quote:Op donderdag 3 juli 2025 19:31 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Weet ik, maar ik maakt het onderscheid hier omdat de problemen voornamelijk over fatbikes gaan.
Je neemt nu ongelukken als leidraad, maar dat is niet het enige. De mate van verwonding is ook relevant, maar ook het verkeersbeeld van die dingen en hun bestuurders. Zoals door winkelcentra fietsen, dat soort dingen.quote:Op donderdag 3 juli 2025 20:32 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Je bedoelt dat de media-hype over Fatbikes gaat?
Ik vind zelf ook dat er verstandig naar gekeken moet worden, maar laten we e.e.a. in perspectief plaatsen. In 2023 totaal 684 verkeersdoden, 270 daarvan waren fietsers, 40% daarvan waren e-bikes. Van het totaal van 270 waren er 213 boven de 50, van die 213 waren er 122 boven de 75. De getallen van 2024 vertonen grofweg dezelfde verhoudingen. Waar is de ophef? Waar zijn de nieuwsartikelen en columns met bezorgde artsen? Waar zijn de topics vol verontwaardiging hier op het forum? Of gaat het misschien helemaal niet over de ongelukken?
Daar heb je toch handhaving voor?quote:Op donderdag 3 juli 2025 20:36 schreef Straatcommando. het volgende:
Zoals door winkelcentra fietsen, dat soort dingen.
Tot op zekere hoogte, er is niet genoeg mankracht voor gok ik, maar als ik brom en snorfietsen als voorbeeld neem heeft de invoering van kentekens en het rijbewijs er voor gezorgd dat er overlast enorm af nam.quote:Op donderdag 3 juli 2025 20:38 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Daar heb je toch handhaving voor?
Wat een stuk goedkoper is dan een normale elektrische fiets. Hoop luie dikzakken hier in Nederland.quote:
Maak de boetes dusdanig hoog dat zelfs bij een lage pakkans de gok wel erg groot wordt.quote:Op woensdag 2 juli 2025 18:26 schreef Elan het volgende:
[..]
Alsof er capaciteit is om dat te handhaven.
Dat kan niet zomaar. Boetebedragen voor overtredingen moeten een bepaalde verhouding tot elkaar hebben.quote:Op donderdag 3 juli 2025 23:10 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Maak de boetes dusdanig hoog dat zelfs bij een lage pakkans de gok wel erg groot wordt.
Voor die kennis heb je toch helemaal geen Pabo opleiding nodig?quote:Op woensdag 2 juli 2025 23:17 schreef Paddo het volgende:
Mochten hier mensen zijn die met een Pabo opleiding bezig zijn: die kennen de verhalen wel over de fietshelmpjes generatie. Gepamperde kids die van alle gevaren weggehouden worden middels regeltjes. Dit levert een generatie kids op die gevaar niet kent. Iedere jongen zou eigenlijk wel een keer iets moeten breken in zijn jeugd, of een paar littekens oplopen.
Sinds wanneer is dat zo? Je krijgt voor wildplassen tegenwoordig nog meer dan iemand een klap geven.quote:Op donderdag 3 juli 2025 23:27 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat kan niet zomaar. Boetebedragen voor overtredingen moeten een bepaalde verhouding tot elkaar hebben.
Ja daahaag ... ook dát probleem bij de scholen over de schutting mieteren, omdat menig ouder te lui is om eigen kinderen een beetje normaal op te voeden.quote:Op woensdag 2 juli 2025 19:08 schreef Qarrad het volgende:
Behalve bij de ouders is er denk ik ook wel winst te behalen bij scholen. Ik woon vlakbij een aantal basisscholen en je ziet ze bij bosjes op die dingen voorbij sjezen. Het lijkt me dat voorlichting of regelgeving voor op het schoolterrein toch haalbaar moet zijn.
Dus ouders voorlichten inclusief keiharde voorbeelden
Dat dan weer welquote:en verder ook dichttimmeren dat je die dingen niet op het schoolplein wil zien.
Ja hoi, ik zeg letterlijk dat dat een tegenargument zou zijn, maar dat knip je weg.quote:Op donderdag 3 juli 2025 23:57 schreef r_one het volgende:
[..]
Ja daahaag ... ook dát probleem bij de scholen over de schutting mieteren, omdat menig ouder te lui is om eigen kinderen een beetje normaal op te voeden.
Water naar zee dragen maar de school lost het wel op
[..]
Dat dan weer wel
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |