abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 21 april 2025 @ 18:41:01 #1
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_217432264
De EU eist van Nederland dat Nederland andere partijen op het hoofdnet toelaat en niet de concessie automatisch aan NS verleent.

Persoonlijk ben ik voor marktwerking. Echter als het gaat om marktwerking in een omgeving waarin weinig te innoveren is, en kostenreductie leidt tot slechtere dienstverlening of hogere ticketprijzen dan vind ik dat er een andere afweging is te maken.

Anderzijds weten we ook dat treintickets duur zijn, dus concurrentie zou misschien verlichting geven van de prijzen. Wat vinden jullie?

quote:
Twee aanmaningen gestuurd

De Europese Commissie stuurde Nederland twee keer een aanmaning over de concessie van het hoofdspoornet die voor de periode 2025-2033 onderhands aan NS is gegund. In de eerste brief van juli 2023 wees de commissie Nederland erop dat het alleenrecht om treinen te rijden op het hoofdspoor niet onderhands gegund kan worden. Volgens de Europse regels moet dit gebeuren volgens een aanbiedingsprocedure waarbij ook andere partijen kunnen meedingen.
https://www.treinreiziger(...)erland-onbevredigend
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
pi_217432300
Bericht van 13 februari :') 14.gif

Treinen _O_
  maandag 21 april 2025 @ 18:46:50 #3
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_217432329
quote:
3s.gif Op maandag 21 april 2025 18:44 schreef Socios het volgende:
Bericht van 13 februari :') 14.gif

Treinen _O_
Nee. Het is een bericht dat ik oppikte in de telegraaf van vandaag, echter betreft het een premium artikel dat ik niet mag posten in een OP.

Misschien wel in een post

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
NB: als dat niet mag dan excuus. Dan zal ik dat niet weer doen.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
pi_217432347
Ik vind marktwerking bij deze belangrijke publieksdienst zeker niet in het voordeel van de consument werken. Laat het spoor in Nederland aan de NS.
  maandag 21 april 2025 @ 18:50:17 #5
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_217432377
Op het traject dat ik het meeste gebruik rijdt Arriva en dat is vele malen erger dan de NS, dus liever niet.
  maandag 21 april 2025 @ 18:51:13 #6
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_217432385
De EU :')
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
  maandag 21 april 2025 @ 18:51:52 #7
37887 Dauthi
Progressive
pi_217432389
Nutsvoorzieningen zoals het OV daar valt geen winst op te maken zonder ten koste te gaan van het algemeen nut.

Beter om dat bij de Staat te laten, maar dan moet de Staat het land wel bereikbaar houden en de ambitie hebben dat Nederland, zeker de Randstad 24/7 bereikbaar is.
En niet zoals nu waarbij steeds meer buslijnen, haltes en treinlijnen verdwijnen.

Anders krijg je situaties zoals in het VK waar je verschillende tarieven krijgt per uur, en waar een ritje van 160km meer dan 200 pond kan kosten.
Of dorpen, die nauwelijks nog te bereiken zijn zonder auto.
A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :P
  maandag 21 april 2025 @ 18:55:17 #8
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_217432409
De EU :') Imperialistisch ultra-kapitalistisch instituut dat gewoon een fuck you is jegens het proletariaat :')
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  maandag 21 april 2025 @ 19:29:42 #9
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_217433010
quote:
81s.gif Op maandag 21 april 2025 18:50 schreef herverwijderd het volgende:
Op het traject dat ik het meeste gebruik rijdt Arriva en dat is vele malen erger dan de NS, dus liever niet.
Wat is er erger?
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
  maandag 21 april 2025 @ 19:31:20 #10
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_217433028
quote:
0s.gif Op maandag 21 april 2025 18:51 schreef Dauthi het volgende:
Nutsvoorzieningen zoals het OV daar valt geen winst op te maken zonder ten koste te gaan van het algemeen nut.

Niet mee eens, soms kan de markt iets beter. Kijkt naar de telecom markt, het is veel goedkoper en sneller geworden. Natuurlijk ook door voortschrijdende technologie.

Maar ik weet niet wat de markt kan toevoegen op spoor? Kwh, cao, zijn zaken waar je geen invloed op hebt
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
pi_217433111
De NS moet jaarlijks al bedelen zonder concurrentie om overeind te blijven.
Denk je eens in wat er met de NS gebeurd als ze ook nog eens moeten concurreren
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_217433133
Brussel moet gewoon hun klep houden en zich gaan bemoeien met zaken die heel de EU aangaan. Stelletje randdebielen micromanagement.
pi_217433145
quote:
0s.gif Op maandag 21 april 2025 19:37 schreef voetbalmanager2 het volgende:
De NS moet jaarlijks al bedelen zonder concurrentie om overeind te blijven.
Denk je eens in wat er met de NS gebeurd als ze ook nog eens moeten concurreren
Niets, ook de concurrentie moet gaan bedelen. Het enige voordeel is dat je het personeel kunt uitknijpen met een slechtere cao. Ook een partij als Arriva moet bedelen bij de provincie. En waar het personeel er gillend wegloopt is het voor de reiziger er nog slechter op geworden ook. Althans in Limburg.

Veolia was daarentegen niet slecht, ook voor het personeel niet.
  maandag 21 april 2025 @ 19:42:43 #14
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_217433165
Misschien moet de EU de spoorwegen maar eens uit de marktzone gaan halen. Dat heeft duidelijk niet gewerkt.
  maandag 21 april 2025 @ 19:53:27 #15
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_217433319
Ik ben vooral benieuwd wat de gedachte er achter is om dit te vermarkten. Hoe kun je op zo'n product nu onderscheiden in prijs en kwaliteit?

Bij delen van de zorg, telecom, en energie snap ik het. Maar hier?
Ik sta er wel open voor. In brussel zijn ze debiel maar niet dom.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
pi_217433409
quote:
7s.gif Op maandag 21 april 2025 19:53 schreef phpmystyle het volgende:
Ik ben vooral benieuwd wat de gedachte er achter is om dit te vermarkten. Hoe kun je op zo'n product nu onderscheiden in prijs en kwaliteit?

Bij delen van de zorg, telecom, en energie snap ik het. Maar hier?
Ik sta er wel open voor. In brussel zijn ze debiel maar niet dom.
Het enige voordeel is personeel voor een grijpstuiver laten werken. Je zult welke vervoerder ook materieel inkopen, bij Prorail rijweg aanvragen etc etc. Dan heb je bij het spoor te maken met onderhoud, agressie etc etc. maw talloze variabelen. In de UK heeft het in iedergeval geleid tot chaos. En een versnipperd vervoer lijkt mij ook niet wenselijk. Je hebt als reiziger immers nog geen keuze.
  maandag 21 april 2025 @ 20:01:33 #17
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_217433491
quote:
1s.gif Op maandag 21 april 2025 19:58 schreef Cherni het volgende:

[..]
Het enige voordeel is personeel voor een grijpstuiver laten werken. Je zult welke vervoerder ook materieel inkopen, bij Prorail rijweg aanvragen etc etc. Dan heb je bij het spoor te maken met onderhoud, agressie etc etc. maw talloze variabelen. In de UK heeft het in iedergeval geleid tot chaos. En een versnipperd vervoer lijkt mij ook niet wenselijk. Je hebt als reiziger immers nog geen keuze.
Klopt. Maar zelf het personeel voor een grijpstuiver laten werken gaat lastig want het gaat volgens een CAO. Welliswaar heeft NS eigen CAO. Dus ik weet niet of de lonen horizontaal gelijk zijn. Maar zoveel kan het al met al niet schelen.

Kopen derde partijen goedkoper materieel in ofzo?
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
pi_217433656
quote:
7s.gif Op maandag 21 april 2025 20:01 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Klopt. Maar zelf het personeel voor een grijpstuiver laten werken gaat lastig want het gaat volgens een CAO. Welliswaar heeft NS eigen CAO. Dus ik weet niet of de lonen horizontaal gelijk zijn. Maar zoveel kan het al met al niet schelen.

Kopen derde partijen goedkoper materieel in ofzo?
Moeilijk te zeggen. Het zal toch aan de eisen moeten voldoen. Het ligt ook aan de aanbesteding. Bovendien kan het zijn dat zij het materieel huren of overnemen van NS etc.
mbt overname personeel is het afhankelijk van de vakbonden. Bij Arriva in Limburg is er niet een NSer mee overgestapt vanwege slechtere cao. Andersom weet ik uit bronnen dat Arriva personeel massaal overstapt naar NS vanwege het loon en arbeidsomstandigheden.
  maandag 21 april 2025 @ 20:18:22 #19
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_217433874
quote:
7s.gif Op maandag 21 april 2025 19:29 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Wat is er erger?
Veel meer uitval van treinen vanwege defecten treinen en personeelstekort (want NS betaalt blijkbaar beter dus personeel stapt vaak over). Defecten in treinen (toiletten, deuren, dat soort dingen) worden maandenlang niet gefikst. Regelmatig periodes dat er gewoon weken geen sneltrein rijdt, alleen een stoptrein. En soms worden er dan bussen ingezet, maar dan moet je ook maar weer afwachten of en wanneer die op komen dagen. Maar dan wel opscheppen over het feit dat ze één (1) nachttrein naar Schiphol laten rijden per week nou WOOPTIEDOO.

Kost overigens hetzelfde als de NS.
pi_217433918
Wat ook een rol zou kunnen spelen is dat een overheid zich van de verantwoordelijkheid geheel terug trekt en het brengen op de markt in eerste instantie natuurlijk een vermogen zal opbrengen. Als je NS bekijkt is alleen de onroerende tak een zeer winstgevende zaak. Je zou bijna gaan denken dat NS liever het vervoer zou afstoten. Dan heb je geen gezeik meer aan zaken die maatschappelijk toch niet zijn op te lossen. Geen lastig personeel etc. :)
  maandag 21 april 2025 @ 20:51:51 #21
37887 Dauthi
Progressive
pi_217434475
quote:
7s.gif Op maandag 21 april 2025 19:31 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Niet mee eens, soms kan de markt iets beter. Kijkt naar de telecom markt, het is veel goedkoper en sneller geworden. Natuurlijk ook door voortschrijdende technologie.

Maar ik weet niet wat de markt kan toevoegen op spoor? Kwh, cao, zijn zaken waar je geen invloed op hebt
In Luxemburg is het OV gratis voor de reizigers kan het niet goedkoper.
In Kopenhagen gaat de bus iedere 4 minuten en rijdt de metro autonoom 24/7.
De snelste treinen in China rijden 430 km/u.
Het kan dus allemaal uitstekend in handen van de Staat. In Nederland ontbreekt het aan ambitie, competentie en inzicht.
A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :P
pi_217434934
Zie hier als voorbeeld ook weer de postmarkt he, waarbij "concurrentie" alleen maar (tijdelijk) kon bestaan door middels vage constructies de boel nog harder uit te knijpen. Als grote speler worstelt de NS er al mee om alle reizigers betrouwbaar en betaalbaar in de buurt van hun bestemming te krijgen, wordt dat er beter op als andere aanbieders hierin mogen meedingen? Ik betwijfel het.
  maandag 21 april 2025 @ 21:12:18 #23
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_217434949
quote:
1s.gif Op maandag 21 april 2025 20:20 schreef Cherni het volgende:
Wat ook een rol zou kunnen spelen is dat een overheid zich van de verantwoordelijkheid geheel terug trekt en het brengen op de markt in eerste instantie natuurlijk een vermogen zal opbrengen. Als je NS bekijkt is alleen de onroerende tak een zeer winstgevende zaak. Je zou bijna gaan denken dat NS liever het vervoer zou afstoten. Dan heb je geen gezeik meer aan zaken die maatschappelijk toch niet zijn op te lossen. Geen lastig personeel etc. :)
Wordt een ramp voor de reiziger. Bedrijfseconomisch snap ik het.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
pi_217434992
Volwassen mensen die met het OV reizen :')
pi_217435320
Ja joh, marktwerking is zo'n geweldige garantie voor kwaliteit, service en ethiek :')
pi_217435339
Zolang de treinen maar rijden zoals ze t doen zoals nu. Liefst wat extra rond half 2 2uur want buiten de steden om is de eerstvolgende pas rond 6
  maandag 21 april 2025 @ 21:53:45 #27
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_217435354
quote:
7s.gif Op maandag 21 april 2025 19:53 schreef phpmystyle het volgende:
Ik ben vooral benieuwd wat de gedachte er achter is om dit te vermarkten. Hoe kun je op zo'n product nu onderscheiden in prijs en kwaliteit?

Bij delen van de zorg, telecom, en energie snap ik het. Maar hier?
Ik sta er wel open voor. In brussel zijn ze debiel maar niet dom.
Na het hele CSRD-debacle ben ik daar niet meer zo zeker van.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_217435406
quote:
1s.gif Op maandag 21 april 2025 21:14 schreef augurk2025 het volgende:
Volwassen mensen die met het OV reizen :')
Waar zijn anders de treinen en t spor voor?
pi_217435434
Marktwerking met de zorgverzekering is ook een fantastisch succes geworden

_O-
pi_217435451
Misschien moet de EU eens wat gaan zeggen over het Spaanse Renfé en de Duitse DB.
pi_217435452
quote:
0s.gif Op maandag 21 april 2025 21:59 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]
Waar zijn anders de treinen en t spor voor?
Scholieren
pi_217435474
quote:
1s.gif Op maandag 21 april 2025 22:05 schreef augurk2025 het volgende:

[..]
Scholieren
Als je wilt dat alleen vrijwilligers het spoor bedienen dan kan ik het me wel voorstellen
pi_217435477
Waar bemoeien die Belgen zich mee :r
pi_217435495
quote:
0s.gif Op maandag 21 april 2025 18:55 schreef Mikeytt het volgende:
De EU :') Imperialistisch ultra-kapitalistisch instituut dat gewoon een fuck you is jegens het proletariaat :')
Ja in China is alles beter, dat weten nu onderhand wel mafkees.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  maandag 21 april 2025 @ 22:17:26 #35
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_217435567
Je hebt pas concurrentie als je als reiziger de keuze hebt uit minimaal 2 vervoerders op een traject.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_217435823
Voor het OV is nationalisatie de enige goede keuze, omdat er altijd geld bij zal moeten om voldoende dekking te garanderen. En daarom moet het ook vanuit Den Haag beheerd worden, niet door de provincies en gemeentes die het voornamelijk als een kostenpost zien.
pi_217435914
quote:
1s.gif Op maandag 21 april 2025 21:14 schreef augurk2025 het volgende:
Volwassen mensen die met het OV reizen :')
Mijn reistijd is werktijd.
Maar sluit je vooral als een echte volwassene onbetaald achter in de file aan.
pi_217436091
quote:
1s.gif Op maandag 21 april 2025 23:22 schreef Shotty het volgende:

[..]
Mijn reistijd is werktijd.
Maar sluit je vooral als een echte volwassene onbetaald achter in de file aan.
Ga jij lekker staan tussen allemaal stinkende mensen terwijl ik lekker comfortabel in mijn Audi zit.
  Moderator dinsdag 22 april 2025 @ 04:49:08 #39
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_217436208
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 april 2025 00:37 schreef augurk2025 het volgende:

[..]
Ga jij lekker staan tussen allemaal stinkende mensen terwijl ik lekker comfortabel in mijn Audi zit.
:')
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  dinsdag 22 april 2025 @ 08:07:16 #40
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_217436534
quote:
0s.gif Op maandag 21 april 2025 19:42 schreef Hexagon het volgende:
Misschien moet de EU de spoorwegen maar eens uit de marktzone gaan halen. Dat heeft duidelijk niet gewerkt.
Denk dat het concessie-model best aardig werkt, alleen je moet wel als politiek geld reserveren om bij te leggen in de minder rendabele regio's als je wil dat er nog een bepaalde frequentie gehaald wordt.
pi_217436568
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 april 2025 00:37 schreef augurk2025 het volgende:

[..]
Ga jij lekker staan tussen allemaal stinkende mensen terwijl ik lekker comfortabel in mijn Audi zit.
Jij bent typisch zo een figuur die eens per jaar met koningsdag naar Amsterdam gaat met de trein en dan roept: De treinen zijn altijd vol.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  dinsdag 22 april 2025 @ 10:03:09 #42
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_217437314
De marktwerking heeft in het goederenvervoer een verschuiving van transport van rail naar weg tot gevolg gehad. Voorheen was het voor de NS rendabel om treinen te laten rijden die regelmatig reden, en dan bij bedrijven klaarstaande wagons oppikten. In het industrie-gebied bij Rotterdam hadden heel veel bedrijven daarvoor een eigen spooraansluiting. Geen enkele van de marktpartijen kan het zich nu nog veroorloven dat soort treinen te laten rijden, de winst is te laag, met als gevolg dat de bedrijven nu de producten over de weg vervoeren, lekker voor het milieu. En dat gaat ook niet meer terugkomen, de spooraansluitingen zijn verwijderd omdat het onderhoud teveel kost nu er niets tegenover staat.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_217437843
quote:
0s.gif Op maandag 21 april 2025 18:48 schreef rutger05 het volgende:
Ik vind marktwerking bij deze belangrijke publieksdienst zeker niet in het voordeel van de consument werken. Laat het spoor in Nederland aan de NS.
Het aparte is dat het in andere landen ook amper voorkomt.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  dinsdag 22 april 2025 @ 11:26:28 #44
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_217437922
quote:
0s.gif Op maandag 21 april 2025 21:52 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
Zolang de treinen maar rijden zoals ze t doen zoals nu.
Ja, deden ze dat maar. Ik reis regelmatig in het weekend met de trein en die treinen zijn toch regelmatig dramatisch vertraagd.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  dinsdag 22 april 2025 @ 11:56:32 #45
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_217438109
Dat de overheid als 100% aandeelhouder van zowel de NS als Prorail mag aanwijzen wie er op trajecten mogen rijden is natuurlijk al behoorlijk dubieus. Enkel op sommige B-lijnen worden andere partijen toegestaan. Ja, dan kan je moelijk van een markt spreken.

In landen als Italie of Zwitserland is te zien dat je prima meerdere partijen op het spoornet kunt hebben, maar er is duidelijk onwil vanuit Den Haag.
The more debt, the better
  dinsdag 22 april 2025 @ 12:02:00 #46
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_217438145
quote:
0s.gif Op maandag 21 april 2025 22:05 schreef Telefoonvork het volgende:
Misschien moet de EU eens wat gaan zeggen over het Spaanse Renfé en de Duitse DB.
Hoe bedoel je?

In Duitsland heb je de FlixTrain al op het hoofdnetwerk. Die wilden ook in Nederland gaan rijden, maar ja de concessie is vergund aan NS hč.
pi_217439246
Meer OV is ook veel beter voor het klimaat en milieu. Maar commercie is duidelijk belangrijker, zoals meestal.
  dinsdag 22 april 2025 @ 17:18:19 #48
44679 Leshy
Held met sokken.
pi_217440078
quote:
0s.gif Op maandag 21 april 2025 19:39 schreef smizy het volgende:
Brussel moet gewoon hun klep houden en zich gaan bemoeien met zaken die heel de EU aangaan.
Er is gewoon de afspraak binnen de EU dat overheden lucratieve opdrachten publiekelijk aanbesteden, om te voorkomen dat ze die aan bevriende bedrijfjes toekennen in ruil voor wat wederdiensten. Zo help je corruptie tegen te gaan, en geef je elke burger met een eigen bedrijf de kans om mee te dingen naar dergelijke opdrachten. Lijkt me allemaal gewoon wenselijk.

Alleen voor nutsdiensten ben ik van mening dat dergelijke marktwerking tot zover weinig meerwaarde biedt; de consument heeft immers één van de diensten absoluut nodig, waardoor het voor aanbieders aantrekkelijker is om op een al dan niet afgesproken prijsniveau te convergeren.

En voor wat betreft het spoor is concurrentie eigenlijk ook niet echt goed mogelijk – je hebt het als consument te doen met de aanbieder die op jouw traject rijdt. Het is niet alsof je kunt zeggen: "Ik kies Arriva boven de NS, dus ik ga voortaan tussen Zwolle en Kampen reizen, in plaats van tussen Den Haag en Leiden."
pi_217444041
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 17:18 schreef Leshy het volgende:

[..]
Er is gewoon de afspraak binnen de EU dat overheden lucratieve opdrachten publiekelijk aanbesteden, om te voorkomen dat ze die aan bevriende bedrijfjes toekennen in ruil voor wat wederdiensten. Zo help je corruptie tegen te gaan, en geef je elke burger met een eigen bedrijf de kans om mee te dingen naar dergelijke opdrachten. Lijkt me allemaal gewoon wenselijk.
Aanbestedingen zijn verre van wenselijk. Het maakt de overheid traag, duur en verre van wendbaar. Als men wil dat bedrijf Y uit de bus komt dan wordt de aanbestding zo geschreven dat het bijna niet anders kan, echter dan zit men er voor x jaar aan vast. Meestal kan er dan nog verlengd worden maar het houdt een keer op. Het kan dan zomaar betekenen dan men over moet naar iets onwenselijks. Daarnaast zijn dit soort trajecten lomp, meestal niet geld gedreven en doordat je jaren aan contracten zit verre van wendbaar. Gewoon een degelijke controle en straffen als er vriendjespolitiek wordt bedreven.
pi_217444268
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 17:18 schreef Leshy het volgende:

[..]
Er is gewoon de afspraak binnen de EU dat overheden lucratieve opdrachten publiekelijk aanbesteden, om te voorkomen dat ze die aan bevriende bedrijfjes toekennen in ruil voor wat wederdiensten. Zo help je corruptie tegen te gaan, en geef je elke burger met een eigen bedrijf de kans om mee te dingen naar dergelijke opdrachten. Lijkt me allemaal gewoon wenselijk.

Alleen voor nutsdiensten ben ik van mening dat dergelijke marktwerking tot zover weinig meerwaarde biedt; de consument heeft immers één van de diensten absoluut nodig, waardoor het voor aanbieders aantrekkelijker is om op een al dan niet afgesproken prijsniveau te convergeren.

En voor wat betreft het spoor is concurrentie eigenlijk ook niet echt goed mogelijk – je hebt het als consument te doen met de aanbieder die op jouw traject rijdt. Het is niet alsof je kunt zeggen: "Ik kies Arriva boven de NS, dus ik ga voortaan tussen Zwolle en Kampen reizen, in plaats van tussen Den Haag en Leiden."
Och ook op de markt is er corruptie. In de engineering werd er onderling ook samen met de concurrentie prijzen afgesproken om elkander werk te gunnen etc.

Maar goed, ik hoop dat NS gewoon binnen NL het treinverkeer op het kernnet blijft verzorgen. Het is een prima werkgever en op EU gebied doen ze het niet eens zo slecht. Het gras is altijd groener bij de buren.

Niet voor mij want achter 2 maanden moet ik helaas NS definitief verlaten, maar de jongste generatie gun ik een prima werkgever.

Het is al erg genoeg dat ons Rijnland model niet meer bestaat en iedereen maar voor een grijpstuiver moet gaan werken in bepaalde sectoren die maatschappelijk wel van belang zijn.
  woensdag 23 april 2025 @ 10:04:00 #51
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_217444532
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 14:51 schreef SymbolicFrank het volgende:
Meer OV is ook veel beter voor het klimaat en milieu. Maar commercie is duidelijk belangrijker, zoals meestal.
Je kunt juist meer OV krijgen met meer commercie. Waarom zou een staatsbedrijf meer OV aanbieden dan de markt?

Vergeleken met vroeger rijden er veel meer treinen. Naast de hoogfrequente verbindingen op het hoofdnetwerk (4-6x per uur is gangbaar, wat echt absurd frequent is, kom daar maar eens om in bijvoorbeeld België) zie je ook dat bijvoorbeeld Arriva meer treinen wil gaan rijden 's nachts, omdat ze denken dat er markt voor is. Als alles volledig in handen zou zijn van één partij die het hele schema mag uittekenen, zouden ze bepaalde risico's en kansen niet nemen en ook niet hoeven nemen, want er zit geen enkele druk op ze om te leveren.

Ik heb nog nooit iemand een goed verhaal zien geven over waarom nationalisatie van de spoorwegen de spoorproblemen zouden oplossen. Het wordt alleen maar altijd geroepen, omdat het duimpjes op levert bij mensen die het eveneens zonder verdere onderbouwing een goed idee vinden.
  woensdag 23 april 2025 @ 10:11:37 #52
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_217444579
Ik vraag me trouwens ook af of nog meer aanbieders op het spoor wel past. Maar een soort prikkel voor de NS om beter, goedkoper en klantvriendelijker te gaan werken lijkt me altijd een goed idee.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_217444677
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2025 10:04 schreef VoMy het volgende:

[..]
Je kunt juist meer OV krijgen met meer commercie. Waarom zou een staatsbedrijf meer OV aanbieden dan de markt?

Vergeleken met vroeger rijden er veel meer treinen. Naast de hoogfrequente verbindingen op het hoofdnetwerk (4-6x per uur is gangbaar, wat echt absurd frequent is, kom daar maar eens om in bijvoorbeeld België) zie je ook dat bijvoorbeeld Arriva meer treinen wil gaan rijden 's nachts, omdat ze denken dat er markt voor is. Als alles volledig in handen zou zijn van één partij die het hele schema mag uittekenen, zouden ze bepaalde risico's en kansen niet nemen en ook niet hoeven nemen, want er zit geen enkele druk op ze om te leveren.

Ik heb nog nooit iemand een goed verhaal zien geven over waarom nationalisatie van de spoorwegen de spoorproblemen zouden oplossen. Het wordt alleen maar altijd geroepen, omdat het duimpjes op levert bij mensen die het eveneens zonder verdere onderbouwing een goed idee vinden.
Treinen zijn per definitie beperkt tot waar er rails liggen. En rails bouw je alleen tussen grote locaties, waarvan je veel klandizie verwacht. En er zijn sinds de commercialisatie geen nieuwe lijnen bijgekomen, maar wel bestaande lijnen in onbruik geraakt. Ok, met de hogesnelheidslijn als uitzondering, maar die wordt maar door 1 partij gebruikt.

Dat komt omdat rails aanleggen heel duur is en je daarvoor mensen moet kunnen onteigenen. Je gaat dat binnen tien jaar niet terug verdienen. En een bedrijf gaat daar alleen in investeren als ze dan het alleenrecht kunnen krijgen. Je hebt dan vijf verschillende sporen tussen Rotterdam -> Den Haag -> Amsterdam, nog drie tussen Rotterdam -> Utrecht -> Amsterdam en eentje van Utrecht naar Maastricht. En dat is het dan.

Ook moet je het OV in zijn geheel bekijken. Je hebt namelijk bussen nodig om van en naar de trein te kunnen komen, of lokaal te reizen. En ook daar zien we dat er genoeg bussen tussen de centra van de steden rijden, maar dat de dorpjes en de buitenwijken er maar heel bekaaid van af komen. Waardoor mensen steeds vaker de auto moeten nemen, waardoor het aantal busritten verder afneemt, waardoor mensen steeds vaker de auto moeten nemen. En als je eenmaal in de auto zit, ga je niet meer met de trein.
  woensdag 23 april 2025 @ 10:42:48 #54
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_217444785
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2025 10:26 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Treinen zijn per definitie beperkt tot waar er rails liggen. En rails bouw je alleen tussen grote locaties, waarvan je veel klandizie verwacht. En er zijn sinds de commercialisatie geen nieuwe lijnen bijgekomen, maar wel bestaande lijnen in onbruik geraakt. Ok, met de hogesnelheidslijn als uitzondering, maar die wordt maar door 1 partij gebruikt.

Rails aanleggen doet de NS niet maar ProRail/De overheid. Er zijn wel degelijk lijnen bijgekomen, net als dat er ook nog steeds stations bijkomen.

Wil je meer spoorlijnen nú, dan moet je juist kijken naar de overheid die als alleenbezitter van ProRail geen spoorlijnen aanleggen.

quote:
Dat komt omdat rails aanleggen heel duur is en je daarvoor mensen moet kunnen onteigenen. Je gaat dat binnen tien jaar niet terug verdienen. En een bedrijf gaat daar alleen in investeren als ze dan het alleenrecht kunnen krijgen. Je hebt dan vijf verschillende sporen tussen Rotterdam -> Den Haag -> Amsterdam, nog drie tussen Rotterdam -> Utrecht -> Amsterdam en eentje van Utrecht naar Maastricht. En dat is het dan.

Ik weet niet waar je heen wil, maar de reden dat er weinig extra spoor bij komt is omdat de overheid specifiek geen zin heeft om spoorlijnen bij te bouwen. Niet omdat marktpartijen dat niet zouden doen, want er is geen concurrentie voor ProRail. Elke regering is meer pro-auto, pro-boeren, pro-landbezitters dan dat ze pro-treinen zijn. Dus dan wordt er inderdaad minder bijgebouwd. Hoe nationalisatie van het stuk van de spoormarkt dat juist niet vermarkt dit gaat oplossen, ik zie het niet zo.

quote:
Ook moet je het OV in zijn geheel bekijken. Je hebt namelijk bussen nodig om van en naar de trein te kunnen komen, of lokaal te reizen.
Ja. Daarom hebben we het uitstekende idee van vervoersregio's die concessies uitschrijven waarin ze dit soort zaken specificeren als eisen voor de exploitatie. Juist door het OV op te delen worden lokale belangen gewaarborgd zonder dat er onnodig hoge kosten tegenover staan.

quote:
En ook daar zien we dat er genoeg bussen tussen de centra van de steden rijden, maar dat de dorpjes en de buitenwijken er maar heel bekaaid van af komen.
En dit wordt op geen enkele manier opgelost door nationalisatie.
quote:
Waardoor mensen steeds vaker de auto moeten nemen, waardoor het aantal busritten verder afneemt, waardoor mensen steeds vaker de auto moeten nemen. En als je eenmaal in de auto zit, ga je niet meer met de trein.
Mensen nemen en namen hiervoor ook al de auto. In de dorpjes - waar ze in de regel stemmen op partijen die anti-OV zijn - kun je wel 4x per uur een bus laten rijden, maar dat maakt niet dat er dan opeens mensen in die bus gaan stappen. De buslijnen zijn er om iedereen de mogelijkheid te geven om zich met het OV te verplaatsen. Er is niet meer vraag naar busvervoer, en er zit ook niet veel extra potentie in.

Jouw beeld van nationalisatie is dat, omdat het genationaliseerd is, er opeens heel veel bussen gaan rijden naar plaatsen waar niemand woont en niemand de bus neemt. Welk probleem dat precies oplost weet niemand, maar het kost in ieder geval wel veel geld, mankracht, materiaal, dat dan niet ingezet kan worden op plekken waar daadwerkelijk mensen veel met het OV reizen. Goed concept hoor.
pi_217444791
quote:
2s.gif Op woensdag 23 april 2025 10:11 schreef SEMTEX het volgende:
Ik vraag me trouwens ook af of nog meer aanbieders op het spoor wel past. Maar een soort prikkel voor de NS om beter, goedkoper en klantvriendelijker te gaan werken lijkt me altijd een goed idee.
Bij het regionaal openbaar vervoer werkt het echter best prima te werken met Openbare aanbestedingen (in de 4 grote steden echter weer niet, in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en den haag wordt het stedelijk vervoer niet openlijk aanbesteed, mar gaat automatisch naar het eigen vervoersbedrijf).

Bij regionaal busverkeer is het echter prima geregeld, inclusief de verplichting dat als een aanbesteder gewisseld wordt, deze verplicht personeel moet overnemen en een inspraakrecht van reizigersorganisaties.
Overigens bepaald de vervoerder daar niet de dienstregeling en ook niet de ticketprijzen
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_217444886
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2025 10:42 schreef VoMy het volgende:
Ik weet niet waar je heen wil, maar de reden dat er weinig extra spoor bij komt is omdat de overheid specifiek geen zin heeft om spoorlijnen bij te bouwen. Niet omdat marktpartijen dat niet zouden doen, want er is geen concurrentie voor ProRail. Elke regering is meer pro-auto, pro-boeren, pro-landbezitters dan dat ze pro-treinen zijn. Dus dan wordt er inderdaad minder bijgebouwd. Hoe nationalisatie van het stuk van de spoormarkt dat juist niet vermarkt dit gaat oplossen, ik zie het niet zo.
Je mist het hele punt.

Waarom legt de regering infrastructuur aan en niet de marktpartijen zelf?

Kijk bijvoorbeeld eens naar internetaansluitingen op bedrijventerreinen. Er zijn vaak meerdere aanbieders, die gewoon iedere keer de stoep openbreken als ze een nieuwe klant hebben. Nou is dat met een draadje onder de stoep nog niet zo'n probleem. Maar voor de meeste andere voorzieningen is het dat wel.

Laten we beginnen met wegen. Stel, dat jij zelf de weg aan moet leggen om je huis te verbinden met de dichtstbijzijnde doorgaande weg. Als er daarna een buurman bijkomt, die ook graag van die weg gebruik wil maken, moet hij daar natuurlijk wel voor betalen. En anders legt hij zelf zijn eigen weg maar aan. Alles wordt dan een tolweg, uiteindelijk, na veel overnames, in de handen van monopolies, die je iedere maand helemaal uitkleden om er gebruik van te mogen maken. Met torenhoge tarieven voor jouw oprit, zeker als hij langer is dan een paar meter.

Ook dat zie je terug in de Amerikaanse internetmarkt. En geëlektrificeerde rails zijn veel duurder in aanleg dan alleen een spoor, waardoor je ook weer in de VS voornamelijk dieseltreinen ziet rijden.

Ook weer in de VS: omdat vrachttreinen een veel consistentere inkomstenbron zijn dan passagiersdiensten, omdat je daar een langdurig contract voor af kunt sluiten, rijden ze daar met kilometerslange vrachttreinen, die altijd voorrang hebben op passagierstreinen en vaak personenvervoer onmogelijk maken, omdat ze heel langzaam rijden en er geen mogelijkheid is om te passeren. En de spoorwegovergang een uur lang blokkeren.
pi_217444897
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2025 10:43 schreef RM-rf het volgende:

[..]
Bij het regionaal openbaar vervoer werkt het echter best prima te werken met Openbare aanbestedingen (in de 4 grote steden echter weer niet, in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en den haag wordt het stedelijk vervoer niet openlijk aanbesteed, mar gaat automatisch naar het eigen vervoersbedrijf).

Bij regionaal busverkeer is het echter prima geregeld, inclusief de verplichting dat als een aanbesteder gewisseld wordt, deze verplicht personeel moet overnemen en een inspraakrecht van reizigersorganisaties.
Overigens bepaald de vervoerder daar niet de dienstregeling en ook niet de ticketprijzen
Zolang je in de bus alleen tussen de centra van steden reist.
pi_217444915
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2025 11:00 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Zolang je in de bus alleen tussen de centra van steden reist.
wat bedoel je?

Het ticketsysteem is gewoon generiek.. het maakt niet uit met welke aanbieder je reist of of je overstapt tussen lijnene van verschillende aanbieders.

eigenlijk is zelfs het stedelijk vervoer prima te regelen met een openbare en publieke aanbesteding, precies zoals dat hij regionaal vervoer geld.

Laten we wel zijn, de belangrijkste reden dat er een grote weerstand tegen publieke aanbesteding is bij bedrijven als de NS en de stedelijke vervoerders is vooral hun machtspositie.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  woensdag 23 april 2025 @ 11:03:07 #59
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_217444918
quote:
0s.gif Op maandag 21 april 2025 18:41 schreef phpmystyle het volgende:
Echter als het gaat om marktwerking in een omgeving waarin weinig te innoveren is,
Leuk geprobeerd, NS.
  woensdag 23 april 2025 @ 11:04:56 #60
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_217444928
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2025 10:58 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Je mist het hele punt.

Nee, het probleem is dat je geen punt hebt. Je wil doen alsof nationalisatie problemen oplost, maar je kunt niet uitleggen welke problemen er specifiek worden opgelost, of waarom dat de grote problemen zijn. Daarom ga je ook van de hak op de tak, begin je over het aanleggen van spoor in een topic over de NS, om naadloos over te stappen op "het probleem" van regionale buslijnen die niet vaak genoeg stoppen op plekken waar niemand woont, niemand wil zijn en niemand de bus neet.

Je hebt geen enkel verhaal over waarom de NS genationaliseerd zou moeten worden en wat dat precies oplevert. Het heeft ook helemaal geen donder te maken met het aanleggen van spoor.
pi_217444955
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2025 11:03 schreef RM-rf het volgende:

[..]
wat bedoel je?

Het ticketsysteem is gewoon generiek.. het maakt niet uit met welke aanbieder je reist of of je overstapt tussen lijnene van verschillende aanbieders.

eigenlijk is zelfs het stedelijk vervoer prima te regelen met een openbare en publieke aanbesteding, precies zoals dat hij regionaal vervoer geld.

Laten we wel zijn, de belangrijkste reden dat er een grote weerstand tegen publieke aanbesteding is bij bedrijven als de NS en de stedelijke vervoerders is vooral hun machtspositie.
Omdat een bus waar maar een paar mensen in zitten niet genoeg opbrengt. En hoe slechter de buslijnen, hoe meer mensen de auto pakken, waardoor er weer minder mensen met de bus gaan en die verder wordt teruggeschroefd.
pi_217444967
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2025 11:04 schreef VoMy het volgende:

[..]
Nee, het probleem is dat je geen punt hebt. Je wil doen alsof nationalisatie problemen oplost, maar je kunt niet uitleggen welke problemen er specifiek worden opgelost, of waarom dat de grote problemen zijn. Daarom ga je ook van de hak op de tak, begin je over het aanleggen van spoor in een topic over de NS, om naadloos over te stappen op "het probleem" van regionale buslijnen die niet vaak genoeg stoppen op plekken waar niemand woont, niemand wil zijn en niemand de bus neet.

Je hebt geen enkel verhaal over waarom de NS genationaliseerd zou moeten worden en wat dat precies oplevert. Het heeft ook helemaal geen donder te maken met het aanleggen van spoor.
Ok, zoek eens uit waarom overheden, zelfs in de VS, infrastructuur aanleggen en dat niet aan de marktpartijen over laten. En waarom het meestal een zwart subsidiegat wordt als ze dat toch doen.
  woensdag 23 april 2025 @ 11:14:18 #63
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_217444994
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2025 11:10 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ok, zoek eens uit waarom overheden, zelfs in de VS, infrastructuur aanleggen en dat niet aan de marktpartijen over laten.
Zoek eens uit hoeveel spoorlijnen de NS aanlegt :') Je weet wel, het bedrijf dat het onderwerp is van dit draadje. Datgene waarvan altijd wordt gezegd dat ze de marktwerking moeten terugdraaien.

Je blijft maar doorzeveren over het deel van de spoormarkt dat volledig in handen is van de overheid en waar Brussel zich ook niet mee bezig houdt als argument voor wat eigenlijk?
pi_217445004
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2025 11:08 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Omdat een bus waar maar een paar mensen in zitten niet genoeg opbrengt. En hoe slechter de buslijnen, hoe meer mensen de auto pakken, waardoor er weer minder mensen met de bus gaan en die verder wordt teruggeschroefd.
En wat wil je ermee zeggen?

de problemen van regionaale streekvervoer is in die zin helemaal niet zo verschillend van dat van treinvervoer .. zeker regionale treinlijnen hebben hetzelfde issue.

het blijkt uiteindelijk dat het voor buslijnen wel degelijk goed functioneerbaar is en uiteindelijk het de meeste gunstige methode is om deze lijnen aan te bieden..
de Regionale overheden hebben de mogelijkheid zowel de dienstregeling vast te leggen en een prijs voor de tickets vast te leggen, maar als ze daarbij zelf ook de uitbaatmogelijkheden niet in de gaten houden komen er geen bieders op de aanbesteding...

Het verschil tussen stedelijk vervoer en de trein is vooral dat bij de steden er geen publieke aanbesteding is en dus de aanbesteding altijd naar het stedelijk vervoersbedrijf gaat..
Vervolgens hebben deze zelf ook een enorme invloed op zowel de vaststelling vand e dienstregeling alswel de prijsvaststelling...

zouden ook treinen en stedelijk openbaar vervoer openbaar aanbesteed worden verdwijnt de direkte macht en invloedsname die die ene vervoerder kan nemen op de ticketprijzen en dienstregeling... mits natuurlijk de overheid die de dienstregeling vaststelt wel erop let dat er meerdere aanbieders intersse hebben ()wat ook weer een beperking oplegt op al te lage kostprijzen of een te zware dienstregeling.


Er is heet enkel goed argument te stellen dat het monopolie van de NS en/of de stedelijke vervoerders (GVB, HTM, RET) werkelijk leiden tot betere prijzen of een betere dienstregeling.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_217445148
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2025 11:14 schreef VoMy het volgende:

[..]
Zoek eens uit hoeveel spoorlijnen de NS aanlegt :') Je weet wel, het bedrijf dat het onderwerp is van dit draadje. Datgene waarvan altijd wordt gezegd dat ze de marktwerking moeten terugdraaien.

Je blijft maar doorzeveren over het deel van de spoormarkt dat volledig in handen is van de overheid en waar Brussel zich ook niet mee bezig houdt als argument voor wat eigenlijk?
Weet je wat het eerste was dat ProRail na zijn ontstaan deed? Al hun machines verkopen, hun onderhoudspersoneel ontslaan, het meest minimale onderhoud uitbesteden aan de goedkoopste aanbieder en het geld aan overheidssubsidies dat ze daarmee bespaarden op de beurs beleggen in aandelen.
pi_217445155
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2025 11:15 schreef RM-rf het volgende:

[..]
En wat wil je ermee zeggen?

de problemen van regionaale streekvervoer is in die zin helemaal niet zo verschillend van dat van treinvervoer .. zeker regionale treinlijnen hebben hetzelfde issue.
Dat uitbesteden prima werkt om de kosten te minimaliseren, maar niet om er voor te zorgen dat de bevolking met het OV van A naar B kan gaan. Daarvoor moet je dan meestal de auto pakken.
  woensdag 23 april 2025 @ 11:39:03 #67
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_217445242
Het is ook helemaal niet zo dat het regionale busvervoer niet zou lopen. Je moet gewoon helder bekijken welk doel het heeft.

Het idee van regionaal OV is dat je overal bij in de buurt kunt komen gebruikmakend van het OV. Let op, dit kan ook in Nederland op de meeste plekken. Dat is overigens een compleet ander idee dan dat je heel vaak overal kan komen, en dat de route die je van A naar B met het OV aflegt, zo kort mogelijk is, of qua tijd moet concurreren met de auto of de fiets of wat dan ook. Dat is helemaal niet het hoofddoel van het OV.

Er is helemaal geen vraag naar een aparte buslijn tussen elke twee kutdorpen waarvan op een goede dag misschien 4 mensen die specifiek die reisbeweging willen maken. Dus in de dunbevolkte regio's rijdt er een eens of 2x per uur een bus langs een sliert aan dorpjes, die je oppikt, en je afzet bij een grotere plaats, een knooppunt, vanaf waar je meerdere buslijnen hebt die je overal in de regio (en ook naar de grotere plaatsen een regio verderop) kunnen brengen. Dat is inderdaad niet altijd de snelste route, maar het is wel een route en je kunt er gewoon gebruik van maken.

Maar mensen denken dat goed OV hetzelfde is als een een wirwar van bussen tussen Schubbekutterveen en Wapsterdam die elk kwartier moeten gaan en die in de praktijk vrijwel leeg zijn.
pi_217445359
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2025 11:39 schreef VoMy het volgende:
Het is ook helemaal niet zo dat het regionale busvervoer niet zou lopen. Je moet gewoon helder bekijken welk doel het heeft.

Het idee van regionaal OV is dat je overal bij in de buurt kunt komen gebruikmakend van het OV. Let op, dit kan ook in Nederland op de meeste plekken. Dat is overigens een compleet ander idee dan dat je heel vaak overal kan komen, en dat de route die je van A naar B met het OV aflegt, zo kort mogelijk is, of qua tijd moet concurreren met de auto of de fiets of wat dan ook. Dat is helemaal niet het hoofddoel van het OV.

Er is helemaal geen vraag naar een aparte buslijn tussen elke twee kutdorpen waarvan op een goede dag misschien 4 mensen die specifiek die reisbeweging willen maken. Dus in de dunbevolkte regio's rijdt er een eens of 2x per uur een bus langs een sliert aan dorpjes, die je oppikt, en je afzet bij een grotere plaats, een knooppunt, vanaf waar je meerdere buslijnen hebt die je overal in de regio kunnen brengen. Dat is inderdaad niet altijd de snelste route, maar het is wel een route en je kunt er gewoon gebruik van maken.

Maar mensen denken dat goed OV hetzelfde is als een een wirwar van bussen tussen Schubbekutterveen en Wapsterdam die elk kwartier moeten gaan en die in de praktijk vrijwel leeg zijn.
Laat me eens raden: je woont in de randstad of pakt altijd de auto. In veel dorpjes is er hoogstens 1 halte, waar vaak maar een paar keer per dag een klein 8-persoons busje stopt, behalve in de weekenden of tijdens de schoolvakanties. In Noord-Brabant was er bijvoorbeeld een paar jaar geleden veel ophef omdat ook die laatste bushalte in een aantal dorpen verdween.

Dus, ja, je hebt gelijk in de zin dat de meeste onrendabele lijnen ondertussen zijn opgedoekt, of nog in stand worden gehouden door een lobbyclub. Maar je negeert waarom het aantal reizigers afneemt. Hoe minder rendabel, hoe minder bussen, hoe meer mensen de auto moeten pakken, hoe minder reizigers en hoe minder rendabel. Zo kom je er inderdaad op termijn wel van af.

Op de website van ProRail hebben ze het trouwens alleen over nieuwe rails als vervanging van oude. En het eerste kopje over onderhoud gaat er over, dat het onderhoud van wissels erg duur is. Daarom hebben ze de helft van alle bestaande wissels verwijderd, nadat ze werden teruggefloten van het worden van een pure investeringsclub. En op de lijst van nieuwe stations hebben ze het over de uitbreiding van 1 bestaande lijn. Dus ja, meer stations: check. Meer spoorrails: niet gevonden. En door het sterk verminderde aantal wissels: meer opstoppingen.

[ Bericht 2% gewijzigd door SymbolicFrank op 23-04-2025 12:01:33 ]
pi_217445467
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2025 11:28 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dat uitbesteden prima werkt om de kosten te minimaliseren, maar niet om er voor te zorgen dat de bevolking met het OV van A naar B kan gaan. Daarvoor moet je dan meestal de auto pakken.
Beweert iemand dat dan?

Uitbesteden verandert verder niks aan de demografische situatie... maar buiten jou lijkt ook niemand te roeptoeteren dat dat wel zou moeten.
met je verhaaltje over 'afgelegen dorpjes waar maar een halte bestaat en een klein busje stopt' .. ik kan je overigens vertellen dat die teruggang van haltes en aantal verbindingen eerder gebeurt is toen de lijnen _niet_ aanbesteed werden en toen er grote vaste vervoerders vast op de lijnen zaten en deze zelf de dienstregeling bepaalden, zoals de NS nu nog doet ... het publiek aanbesteden maakt juist dat de uitvoerder niet meer kan bezuinigen door een dienstregeling uit te klreden, iets wat de NS nu nog wel doet)

Nogmaals, bij de OV-lijnen die openbaar uitbesteed worden is de uitvoerders _nooit_ degene die de dienstregeling bepaald en ook mogen deze de prijzen niet bepalen.... dat wordt opgelegd door de overheid die en lijn uitbesteed.

Het is eerder nu wel zo bij bv de NS en de stedelijke vervoerders dat deze relatief op eigen initiatief hierin aanpassingen kunnen maken, buiten bv de overheid en reizigersorganisaties om... wat het al een verzwakking van bv de invloed van reizigersorganisaties maakt (deze hebben namelijk bij openbare aanbestedingen wel meer invloed dan daar waat dit niet openbaar gaat)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_217445480
De beste manier om het OV te verbeteren is waarschijnlijk aan Den Haag uitleggen dat een heleboel mensen niet of minder kunnen werken omdat ze hun kinderen naar school moeten brengen.
  woensdag 23 april 2025 @ 12:02:04 #71
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_217445482
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2025 11:51 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Laat me eens raden: je woont in de randstad of pakt altijd de auto.
Laat me eens raden. Je hebt ook in deze post weer geen enkel steekhoudend argument over waarom alles genationaliseerd moet worden en welke problemen het oplost.
quote:
In veel dorpjes is er hoogstens 1 halte, waar vaak maar een paar keer per dag een klein 8-persoons busje stopt, behalve in de weekenden of tijdens de schoolvakanties.
Ja, dus? In veel dorpjes wonen dan ook bijna geen mensen. En wat is er mis met een 8-persoonsbusje? Is dat geen bus?
quote:
In Noord-Brabant was er bijvoorbeeld een paar jaar geleden veel ophef omdat ook die laatste bushalte in een aantal dorpen verdween.
Ja, gelukkig stemmen ze in Brabant zelf voor de volksvertegenwoordiging in de vervoersregio's die bepalen wat er in het lokale concessiepakket zit.
quote:
Dus, ja, je hebt gelijk in de zin dat de meeste onrendabele lijnen ondertussen zijn opgedoekt, of nog in stand worden gehouden door een lobbyclub.
Nee, de meeste onrendabele lijnen zijn er gewoon nog en worden in de lucht gehouden met de opbrengst van de rendabele lijnen. De reden dat de onrendabele lijnen nog steeds open zijn, is omdat politiek bepaald is dat ze open moeten zijn.

quote:
Maar je negeert waarom het aantal reizigers afneemt. Hoe minder rendabel, hoe minder bussen, hoe meer mensen de auto moeten pakken, hoe minder reizigers en hoe minder rendabel. Zo kom je er inderdaad op termijn wel van af.
Nee, jij maakt een niet bestaande en blijkbaar in jouw ogen zeer sterke koppeling tussen het bestaan van buslijnen waar geen mens interesse in heeft omdat ze gaan tussen plaatsen waar niemand woont en niemad hoeft te zijn, en autogebruik. Er is helemaal geen busschema denkbaar waarin de buslijnen qua frequentie en snelheid kunnen concurreren met de auto als je van/naar een afgelegen kutdorp wil gaan. Ook nationaliseren gaat dat niet mogelijk maken.

quote:
Een volkomen irrelevant en nutteloos verhaal over ProRail.
Ja dit schrijf je echt voor iemand anders.
pi_217445490
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2025 12:02 schreef VoMy het volgende:
Ja dit schrijf je echt voor iemand anders.
Ik zie het.
  woensdag 23 april 2025 @ 12:04:07 #73
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_217445502
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2025 12:01 schreef SymbolicFrank het volgende:
De beste manier om het OV te verbeteren is waarschijnlijk aan Den Haag uitleggen dat een heleboel mensen niet of minder kunnen werken omdat ze hun kinderen naar school moeten brengen.
Welke verbetering heb je het dan over?
pi_217445506
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2025 12:04 schreef VoMy het volgende:

[..]
Welke verbetering heb je het dan over?
Zorgen dat je in die kutdorpjes niet voor ieder wissewasje een auto nodig hebt?
pi_217445509
quote:
0s.gif Op maandag 21 april 2025 18:41 schreef phpmystyle het volgende:
De EU eist van Nederland dat Nederland andere partijen op het hoofdnet toelaat en niet de concessie automatisch aan NS verleent.

Persoonlijk ben ik voor marktwerking. Echter als het gaat om marktwerking in een omgeving waarin weinig te innoveren is, en kostenreductie leidt tot slechtere dienstverlening of hogere ticketprijzen dan vind ik dat er een andere afweging is te maken.

Anderzijds weten we ook dat treintickets duur zijn, dus concurrentie zou misschien verlichting geven van de prijzen. Wat vinden jullie?
[..]
https://www.treinreiziger(...)erland-onbevredigend
100% pro marktwerking. NS heeft SERIEUS veel meer concurrentie nodig. in japan, hét land met het meest efficiënte en punctuele treinsysteem, zijn er meerdere bedrijven die keihard met elkaar concurreren om prijs en kwaliteit. daar wordt hard geďnvesteerd in infrastructuur en nieuwe technologieën. vertragen van zelfs SECONDEN worden zeer serieus genomen. de spoorbedrijven investeren ook heel veel in het voorkomen van storingen, iets wat in nederland doodnormaal is. er wordt daar ook veel minder gestaakt.

wij kunnen echt veel leren van japan vooral op dit gebied
  woensdag 23 april 2025 @ 12:06:34 #76
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_217445516
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2025 12:05 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Zorgen dat je in die kutdorpjes niet voor ieder wissewasje een auto nodig hebt?
Dat is nu ook niet het geval.
pi_217445590
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2025 12:06 schreef VoMy het volgende:

[..]
Dat is nu ook niet het geval.
Ah, de elektrische fiets. Die heb ik ook 1.

Maar ik heb zelf geen auto en omdat ik geen zin heb om een uur of langer te moeten lopen, neem ik vaak de fiets mee in de trein en zeg ik afspraken in die kutdorpjes af. Zelfs buitenwijken zijn in de steden vaak al slecht te bereiken met het OV, dus dan weet je het met dorpjes wel als je niet in het centrum moet zijn. En doordat de bussen maar sporadisch rijden duurt een reis vaak heel lang.

En ja, ik weet het, iedereen een auto is goed voor het bedrijfsleven. En om je kinderen naar school te kunnen brengen (en om naar de supermarkt te gaan) heb je er twee nodig. Kassa!
  woensdag 23 april 2025 @ 14:28:20 #78
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_217446947
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2025 12:01 schreef SymbolicFrank het volgende:
De beste manier om het OV te verbeteren is waarschijnlijk aan Den Haag uitleggen dat een heleboel mensen niet of minder kunnen werken omdat ze hun kinderen naar school moeten brengen.
OV moet gewoon gratis worden , simpel

scheelt een bak aan kosten en personeel en maakt alles veel eenvoudiger en minder autos op de weg ook
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  woensdag 23 april 2025 @ 14:51:21 #79
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_217447107
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2025 14:28 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
OV moet gewoon gratis worden , simpel

scheelt een bak aan kosten en personeel en maakt alles veel eenvoudiger en minder autos op de weg ook
Gratis bestaat niet. Het wordt door een ander betaald. Gratis ov trekt volk aan dat geen reisdoel heeft zoals hangjongeren/-ouderen, zwervers en vooral fietsers en wandelaars die anders niet in het ov zouden stappen. De automobilist blijft gewoon rijden omdat ze niet in propvolle smoezelige ov willen zitten.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  woensdag 23 april 2025 @ 14:55:45 #80
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_217447134
quote:
15s.gif Op woensdag 23 april 2025 14:51 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Gratis bestaat niet. Het wordt door een ander betaald. . De automobilist blijft gewoon rijden omdat ze niet in propvolle smoezelige ov willen zitten.
Dat geeft niet . het komt dan uit de algemene middelen
ik ga nooit met het OV maar ik heb het er graag voor over

quote:
Gratis ov trekt volk aan dat geen reisdoel heeft zoals hangjongeren/-ouderen, zwervers en vooral fietsers en wandelaars die anders niet in het ov zouden stappen
geen kaartjes meer en alle conducteurs komen in de beveiliging naar camera's te loeren
alle poortjes open en vrije toegang

[ Bericht 6% gewijzigd door michaelmoore op 23-04-2025 16:36:59 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_217453516
quote:
15s.gif Op woensdag 23 april 2025 14:51 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Gratis bestaat niet. Het wordt door een ander betaald. Gratis ov trekt volk aan dat geen reisdoel heeft zoals hangjongeren/-ouderen, zwervers en vooral fietsers en wandelaars die anders niet in het ov zouden stappen. De automobilist blijft gewoon rijden omdat ze niet in propvolle smoezelige ov willen zitten.
Dat is toch prima? Laat de automobilisten gewoon lekker in de file staan. En zo hebben die andere mensen nog wat te doen, dat is beter dan thuis blijven zitten.
pi_217455624
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2025 14:55 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Dat geeft niet . het komt dan uit de algemene middelen
ik ga nooit met het OV maar ik heb het er graag voor over
[..]
geen kaartjes meer en alle conducteurs komen in de beveiliging naar camera's te loeren
alle poortjes open en vrije toegang
Succes. Als reiziger zonder personeel in de trein als de pleuris uitbreekt. En gratis bestaat niet. Ook de algemene middelen raken ooit uitgeput op die manier.
pi_217455674
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2025 10:04 schreef VoMy het volgende:

[..]
Je kunt juist meer OV krijgen met meer commercie. Waarom zou een staatsbedrijf meer OV aanbieden dan de markt?

Vergeleken met vroeger rijden er veel meer treinen. Naast de hoogfrequente verbindingen op het hoofdnetwerk (4-6x per uur is gangbaar, wat echt absurd frequent is, kom daar maar eens om in bijvoorbeeld België) zie je ook dat bijvoorbeeld Arriva meer treinen wil gaan rijden 's nachts, omdat ze denken dat er markt voor is. Als alles volledig in handen zou zijn van één partij die het hele schema mag uittekenen, zouden ze bepaalde risico's en kansen niet nemen en ook niet hoeven nemen, want er zit geen enkele druk op ze om te leveren.

Ik heb nog nooit iemand een goed verhaal zien geven over waarom nationalisatie van de spoorwegen de spoorproblemen zouden oplossen. Het wordt alleen maar altijd geroepen, omdat het duimpjes op levert bij mensen die het eveneens zonder verdere onderbouwing een goed idee vinden.
Juist sinds deze marktwerking is in iedergeval in Limburg juist veel geschrapt. Geef jij dan eens een goed verhaal dat marktwerking beter is dan nationalisatie. Als er iets aan de infra mankeert is het voor welke vervoerder dan ook gelijk omdat dit via Prorail loopt. Een rood sein is voor iedere vervoerder gelijk.

En een concessie is voor pak weg 15 jaar. Welke keuze heb je dan? Ik kan alleen maar met Arriva in Limburg met de bus. IK heb geen keuze. En de kaartjes zijn er ook niet goedkoper op geworden. Alleen maar slechtere verbindingen op Aken na het paradepaardje waar je nauwelijks gebruik van maakt.
pi_217455836
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2025 12:05 schreef gwn_een_user het volgende:

[..]
100% pro marktwerking. NS heeft SERIEUS veel meer concurrentie nodig. in japan, hét land met het meest efficiënte en punctuele treinsysteem, zijn er meerdere bedrijven die keihard met elkaar concurreren om prijs en kwaliteit. daar wordt hard geďnvesteerd in infrastructuur en nieuwe technologieën. vertragen van zelfs SECONDEN worden zeer serieus genomen. de spoorbedrijven investeren ook heel veel in het voorkomen van storingen, iets wat in nederland doodnormaal is. er wordt daar ook veel minder gestaakt.

wij kunnen echt veel leren van japan vooral op dit gebied
Je kunt Japan niet vergelijken met NL. Totaal andere cultuur. Zo ook steeds maar weer dat het in Duitsland etc ook zo veel beter is. In Duitsland precies dezelfde puinhoop als het niet erger is. Maar ja mensen reizen een keer paar jaar door Duitsland en dat loopt dan net goed en dat schijnt dan maatgevend te zijn.

In Rusland rijden treinen door een meter sneeuw. Maw in Rusland zal het ook beter zijn dan in Nederland. Niet om het een of ander, maar mensen in de Randstad moeten niet al te veel klagen mbt het ov. Die moeten maar eens in de provincie gebruik maken van het ov waar je notabene in de avond gebruik moet maken van een belbus naar een dorp. Dat was voor de marktwerking niet nodig. Dus dat het voor de reiziger beter word vraag ik mij af. Voor mij in iedergeval niet als ik van het ov (bus) gebruik moet maken.

Zo zullen Belgen ook wel niet tevreden zijn over het ov in hun land terwijl ik die en zo nu en dan gebruik van maakt vind het geweldig. Maar ja, dan loopt alles toevallig perfect en ontzettend veel verbindingen pet uur vanuit Brussel naar Luik. En geen overvolle treinen die overigens ontzettend lang zijn en comfortabel

[ Bericht 1% gewijzigd door Cherni op 24-04-2025 14:02:53 ]
  donderdag 24 april 2025 @ 14:09:33 #85
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_217456040
Er is ook niemand die eigenlijk weet hoe je überhaupt kan concureren op het spoor.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
pi_217456171
quote:
7s.gif Op donderdag 24 april 2025 14:09 schreef phpmystyle het volgende:
Er is ook niemand die eigenlijk weet hoe je überhaupt kan concureren op het spoor.
Dat weet men heus wel. Namelijk via aanbestedingen. Het punt is alleen of dat in het belang is van de reiziger. En dat laatste zie ik totaal niet.
  Forum Admin donderdag 24 april 2025 @ 14:29:35 #87
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_217456194
quote:
1s.gif Op donderdag 24 april 2025 14:27 schreef Cherni het volgende:

[..]
Dat weet men heus wel. Namelijk via aanbestedingen. Het punt is alleen of dat in het belang is van de reiziger. En dat laatste zie ik totaal niet.
Het argument er voor was dat de prijzen zouden dalen en de kwaliteit zou stijgen.

Dat is bij werkelijk niets gebeurt. Energie, ov etc.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_217456237
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 14:29 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Het argument er voor was dat de prijzen zouden dalen en de kwaliteit zou stijgen.

Dat is bij werkelijk niets gebeurt. Energie, ov etc.
Klopt. Ja wat reclame stunts zoals een goedkoop kaartje voor de nachttrein van Maastricht naar Schiphol zolang het duurt waar de massa nauwelijks gebruik van maakt. Voor de marktwerking had je notabebe een trein van bijvoorbeeld Maastricht naar de kust in België en meer van dat soort verbindingen binnen de EU. Maar was schijnbaar niet rendabel genoeg.

En de prijzen net als vele andere zaken zoals ziektekosten, energie etc zullen alleen maar stijgen.
  donderdag 24 april 2025 @ 14:36:41 #89
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_217456238
quote:
1s.gif Op donderdag 24 april 2025 14:27 schreef Cherni het volgende:

[..]
Dat weet men heus wel.
Ja hoe dan?
Ik wil het gewoon weten omdat ik het niet weet.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
  donderdag 24 april 2025 @ 14:38:12 #90
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_217456249
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 14:29 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Het argument er voor was dat de prijzen zouden dalen en de kwaliteit zou stijgen.

Dat is bij werkelijk niets gebeurt. Energie, ov etc.
Mwoah telecom wel (of wil jij terug naar de PTT), zorg is wel degelijke goedkoper geworden maar in kosten verdubbeld door toename ziekte en omvang bevolking, afvalverwerking. Het kan best werken.

Een ambtelijk apparaat is vaak duur en traag.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
  Forum Admin donderdag 24 april 2025 @ 14:41:04 #91
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_217456280
quote:
7s.gif Op donderdag 24 april 2025 14:38 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Mwoah telecom wel (of wil jij terug naar de PTT), zorg is wel degelijke goedkoper geworden maar in kosten verdubbeld door toename ziekte en omvang bevolking, afvalverwerking. Het kan best werken.

Een ambtelijk apparaat is vaak duur en traag.
PostNL is een zooitje en dat was het al voordat ze de lip lieten hangen omdat de postwet niet meer van deze tijd is.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_217456294
quote:
7s.gif Op donderdag 24 april 2025 14:36 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ja hoe dan?
Ik wil gewoon weten omdat ik het niet weet.
Door verschillende partijen een aanbieding te laten maken. Partijen schrijven in waarbij de provincie een pakket van eisen stelt. Uiteindelijk zoals zo vaak is de goedkoopste partij de winnaar en mag dan voor circa 15 jaar het ov verzorgen. Dus maw verschillende partijen hebben de mogelijkheid om iets aan te bieden dat voldoet aan de eisen van de provincie. Dat is dus de concurrentie.
  donderdag 24 april 2025 @ 14:46:23 #93
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_217456310
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 14:43 schreef Cherni het volgende:

[..]
Door verschillende partijen een aanbieding te laten maken. Partijen schrijven in waarbij de provincie een pakket van eisen stelt. Uiteindelijk zoals zo vaak is de goedkoopste partij de winnaar en mag dan voor circa 15 jaar het ov verzorgen. Dus maw verschillende partijen hebben de mogelijkheid om iets aan te bieden dar voldoet aan de eisen van de pivincie. Dat is dus de concurrentie.
Ja dat snap ik. Ik weet wel hoe een aanbesteding werkt.
Maar HOE kan men concureren? Heel veel kosten zijn min of meer voor elke schrijvende partij gelijk zoals KWH kosten, arbeid (CAO), rente onderdeel van de kapitaallasten. Kapitaallasten zou ook min of meer gelijk moeten zijn. Het is niet dat er vele tientallen procenten verschil zit tussen trein X of Y lijkt mij.

Je kosten aan prorail en nedtrain zijn ook geen zaken waar je je op kan onderscheiden.

Met afvalverwerking kun je je onderscheiden in product en prijs door sortering/scheiding en transportroutes, innovatie in telecom en merk ontwikkeling. Maar ik zie niet hoe je dat doet op het spoor.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
pi_217456317
quote:
7s.gif Op donderdag 24 april 2025 14:38 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Mwoah telecom wel (of wil jij terug naar de PTT), zorg is wel degelijke goedkoper geworden maar in kosten verdubbeld door toename ziekte en omvang bevolking, afvalverwerking. Het kan best werken.

Een ambtelijk apparaat is vaak duur en traag.
Maar bij het ov heb je altijd te maken met een ambtelijk apparaat. Is het niet Den Haag is het wel de provincie. Zij stellen namelijk de eisen vast en moeten tijdens de concessie vaak bijsturen.
  donderdag 24 april 2025 @ 14:54:02 #95
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_217456372
En de Britten gaan de boel juist weer nationaliseren...

quote:
Nationalisatie Britse spoorwegen van start, geen plannen voor investering in infrastructuur

De Britse Labour-regering gaat starten met de nationalisatie van het spoor. Drie spoorwegmaatschappijen moeten volgend jaar in publieke handen komen. 'Het huidige spoornetwerk, sinds de jaren negentig geprivatiseerd, is versnipperd, duur en de vertragingen zijn een lachertje,' zegt correspondent Lia van Bekhoven.

In mei zal een dienst van South Western Railway als eerste worden genationaliseerd. Het gaat om de lijn van Waterloo Station in Londen naar Zuidwest-Londen. Daarna volgen in juli de route van Londen naar Essex en in de herfst de exploitant van de oostkust, Greater Anglia.

Een derde te laat

Door deze bedrijven uit private handen te halen, moet het aantal vertragingen en annuleringen worden verminderd. Dit moet op zijn beurt meer mensen aanmoedigen om de trein te nemen. Uit recent onderzoek blijkt dat een derde van de treinen in het Verenigd Koninkrijk te laat komt.

De Britse regering hoopt hiermee 175 miljoen pond te besparen, doordat inkomsten uit passagierstarieven naar de dienstverlening gaan in plaats van naar aandeelhouders. Of de prijs van een treinkaartje door de nationalisatie ook omlaag zal gaan, is niet bekend. Volgens Van Bekhoven is het Britse spoor zeer kostbaar voor de gemiddelde reiziger in vergelijking met andere landen. 'Voor een Engels treinkaartje betaal je per kilometer 50 procent meer dan in Nederland, terwijl de lonen veel lager liggen', zegt Van Bekhoven.

Uiteindelijk is het de bedoeling dat alle bedrijven onder een nieuwe staatsonderneming, genaamd Great British Railways, zullen vallen. Dat proces moet binnen drie jaar zijn afgerond. Volgens Van Bekhoven zal de treinreiziger in eerste instantie niet veel merken van de nationalisatie. 'De regering zegt dat het spoor vooral betrouwbaarder wordt met minder vertragingen, en dat is goed voor de economie.' Ook moet de verkoop van kaartjes makkelijker worden, zonder afhankelijk te zijn van met elkaar concurrerende bedrijven.

Investeren in spoor

Volgens de minister van Transport, Heidi Alexander, heeft de privatisering niet gewerkt vanwege de 'enorme versnippering' binnen het systeem met een 'verbijsterend aantal private bedrijven.' In totaal zijn er 28 spoorwegexploitanten in het VK. 'De financiële prikkels zijn niet goed afgestemd, en er is geen echte overkoepelende richting. Als gevolg daarvan heeft niemand de controle.'

Volgens Van Bekhoven is er veel scepsis over de nationalisatieplannen. 'Er zijn geen plannen om in het spoorwegnetwerk te investeren. Dat is heel hard nodig.'
pi_217456378
quote:
7s.gif Op donderdag 24 april 2025 14:46 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ja dat snap ik. Ik weet wel hoe een aanbesteding werkt.
Maar HOE kan men concureren? Heel veel kosten zijn min of meer voor elke schrijvende partij gelijk zoals KWH kosten, arbeid (CAO), rente onderdeel van de kapitaallasten. Kapitaallasten zou ook min of meer gelijk moeten zijn. Het is niet dat er vele tientallen procenten verschil zit tussen trein X of Y lijkt mij.

Je kosten aan prorail en nedtrain zijn ook geen zaken waar je je op kan onderscheiden.

Met afvalverwerking kun je je onderscheiden in product en prijs door sortering/scheiding en transportroutes, innovatie in telecom en merk ontwikkeling. Maar ik zie niet hoe je dat doet op het spoor.
Concurrentie mbt personeel,voorzieningen, materieel. Er zullen vast meer zaken zijn. Een klein voorbeeld. De Flirt van Arriva heeft bijvoorbeeld geen cabinedeur. De Flirt van NS heeft die wel en zo zijn er nog meer verschillen mbt materieel. Die cabinedeur is dan nog maar een verschil die het wel duurder maakt.
  donderdag 24 april 2025 @ 14:58:36 #97
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_217456403
quote:
1s.gif Op donderdag 24 april 2025 14:54 schreef Cherni het volgende:

[..]
Concurrentie mbt personeel,voorzieningen, materieel. Er zullen vast meer zaken zijn. Een klein voorbeeld. De Flirt van Arriva heeft bijvoorbeeld geen cabinedeur. De Flirt van NS heeft die wel en zo zijn er nog meer verschillen mbt materieel. Die cabinedeur is dan nog maar een verschil die het wel duurder maakt.
Misschien heb je een beetje gelijk hoor. Maar het is wel mierenneuken met tienden van een procent als ik dat zo hoor.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
  donderdag 24 april 2025 @ 14:59:32 #98
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_217456406
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 14:54 schreef AchJa het volgende:
En de Britten gaan de boel juist weer nationaliseren...
[..]

Wat gek. Ze kunnen nog niet zeggen wat dat scheelt/kost voor een treinkaartje.
De britse regering heeft haar microsoft account opgezegd en geen toegang meer tot excel. blijkbaar.

Benieuwd ook hoe de huidige aandeelhouders gecompenseerd worden
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
pi_217456546
quote:
7s.gif Op donderdag 24 april 2025 14:58 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Misschien heb je een beetje gelijk hoor. Maar het is wel mierenneuken met tienden van een procent als ik dat zo hoor.
Dat durf ik ook niet te zeggen. Maar NS rijd amper een trein zonder een conducteur(alleen uit pure noodzaak) terwijl Arriva zonder een conducteur die treinen rijdt. Arriva heeft geen vaste perronchef en minder voorzieningen voor personeel. Dat zal ook in de papieren lopen. De vraag is wat de reiziger ermee opschiet zonder conducteur terwijl de kaartjes echt niet goedkoper zijn op wat reclame stunts na.

De reiziger wil maar ding. Zo goedkoop en veilig mogelijk van A naar B en op tijd zonder veel overstappen incluis WiFi en comfortabel. Bij een versnipperd spoor met meer aanbieders zul je vaker moeten overstappen. En daar zit ik als reiziger sowieso niet op te wachten. Ik kijk even niet als personeel zijnde. Maar als ik ergens een hekel aan heb is het maken van een overstap. Vertragingen och ik weet waar het meestal aan ligt(meestal niet de vervoerder) en dat kan ik goed hebben.
pi_217456905
Marktwerking in het OV is een bijzonder slecht idee gebleken, in het streekvervoer is zo weinig marge dat het iedere keer overal vechten om is, de stakingen voor een nieuwe CAO zijn alweer aanstaande.
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
pi_217461185
quote:
1s.gif Op donderdag 24 april 2025 13:47 schreef Cherni het volgende:

[..]
Je kunt Japan niet vergelijken met NL. Totaal andere cultuur. Zo ook steeds maar weer dat het in Duitsland etc ook zo veel beter is. In Duitsland precies dezelfde puinhoop als het niet erger is. Maar ja mensen reizen een keer paar jaar door Duitsland en dat loopt dan net goed en dat schijnt dan maatgevend te zijn.

In Rusland rijden treinen door een meter sneeuw. Maw in Rusland zal het ook beter zijn dan in Nederland. Niet om het een of ander, maar mensen in de Randstad moeten niet al te veel klagen mbt het ov. Die moeten maar eens in de provincie gebruik maken van het ov waar je notabene in de avond gebruik moet maken van een belbus naar een dorp. Dat was voor de marktwerking niet nodig. Dus dat het voor de reiziger beter word vraag ik mij af. Voor mij in iedergeval niet als ik van het ov (bus) gebruik moet maken.

Zo zullen Belgen ook wel niet tevreden zijn over het ov in hun land terwijl ik die en zo nu en dan gebruik van maakt vind het geweldig. Maar ja, dan loopt alles toevallig perfect en ontzettend veel verbindingen pet uur vanuit Brussel naar Luik. En geen overvolle treinen die overigens ontzettend lang zijn en comfortabel
Het gaat niet alleen om cultuurverschillen, de situatie in Japan is ook anders. Toch kan onze overheid wel wat leren van hoe ze daar het openbaar vervoer onderdeel maken van de ruimtelijke planning. In Japan leggen ze eerst een goede OV-verbinding aan, en bouwen daarna pas een stadswijk. Bij ons gaat het meestal andersom.

De manier waarop Japan het spoor heeft geprivatiseerd is lastig over te nemen. Daar zijn niet alleen de treinen, maar ook de sporen en het vastgoed rondom stations in handen van privébedrijven. Het verdienmodel draait dan ook vooral om het vastgoed in en rond de stations, niet zozeer om het spoor zelf. Je zou kunnen zeggen dat de trein er vooral is om mensen naar het vastgoed (lees kantoren, scholen en winkelcentra) te brengen, en niet andersom.
pi_217461614
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 23:49 schreef Havermout2 het volgende:

[..]
Het gaat niet alleen om cultuurverschillen, de situatie in Japan is ook anders. Toch kan onze overheid wel wat leren van hoe ze daar het openbaar vervoer onderdeel maken van de ruimtelijke planning. In Japan leggen ze eerst een goede OV-verbinding aan, en bouwen daarna pas een stadswijk. Bij ons gaat het meestal andersom.

De manier waarop Japan het spoor heeft geprivatiseerd is lastig over te nemen. Daar zijn niet alleen de treinen, maar ook de sporen en het vastgoed rondom stations in handen van privébedrijven. Het verdienmodel draait dan ook vooral om het vastgoed in en rond de stations, niet zozeer om het spoor zelf. Je zou kunnen zeggen dat de trein er vooral is om mensen naar het vastgoed (lees kantoren, scholen en winkelcentra) te brengen, en niet andersom.
Klinkt niet te doen ende onrealistisch.

Veel te kapitaalintensief.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_217461623
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 23:49 schreef Havermout2 het volgende:

[..]
Het gaat niet alleen om cultuurverschillen, de situatie in Japan is ook anders. Toch kan onze overheid wel wat leren van hoe ze daar het openbaar vervoer onderdeel maken van de ruimtelijke planning. In Japan leggen ze eerst een goede OV-verbinding aan, en bouwen daarna pas een stadswijk. Bij ons gaat het meestal andersom.

De manier waarop Japan het spoor heeft geprivatiseerd is lastig over te nemen. Daar zijn niet alleen de treinen, maar ook de sporen en het vastgoed rondom stations in handen van privébedrijven. Het verdienmodel draait dan ook vooral om het vastgoed in en rond de stations, niet zozeer om het spoor zelf. Je zou kunnen zeggen dat de trein er vooral is om mensen naar het vastgoed (lees kantoren, scholen en winkelcentra) te brengen, en niet andersom.
Als voorbeeld neem je een land met de meeste zelfmoorden onder de werknemers.
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
pi_217478364
quote:
7s.gif Op vrijdag 25 april 2025 04:14 schreef HSG het volgende:

[..]
Als voorbeeld neem je een land met de meeste zelfmoorden onder de werknemers.
Ik verwacht niet dat Nederlandse ambtenaren ruimtelijke ordening daar last van hebben. Die sterven eerder van verveling.
pi_217479660
quote:
0s.gif Op zondag 27 april 2025 12:22 schreef Havermout2 het volgende:

[..]
Ik verwacht niet dat Nederlandse ambtenaren ruimtelijke ordening daar last van hebben. Die sterven eerder van verveling.
Dit staat er los van.
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
pi_217479685
quote:
7s.gif Op vrijdag 25 april 2025 04:14 schreef HSG het volgende:

[..]
Als voorbeeld neem je een land met de meeste zelfmoorden onder de werknemers.
Weinig persoonlijke vrijheid, maar het langste leven.
  zondag 27 april 2025 @ 16:19:57 #107
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_217480377
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 16:03 schreef TweedeKlum het volgende:
Marktwerking in het OV is een bijzonder slecht idee gebleken, in het streekvervoer is zo weinig marge dat het iedere keer overal vechten om is, de stakingen voor een nieuwe CAO zijn alweer aanstaande.
Eens. Het is vooral goedkoper voor de overheid gebleken.

Lijnen worden gestrekt (kortom, haltes worden weg gehaald.) of geschrapt als ze niet rendabel genoeg zijn. Maar OV is er voor de bereikbaarheid , niet voor de winst. En daar gaat het fout. Vroeger dekten de rendabele lijnen de onrendabele, maar tegenwoordig moet er winst gemaakt worden. En dat doet men door lijnen te schrappen en te schrappen in de rijtijd, zodat de chauffeurs zich het snot voor de ogen moeten rijden.
Twee jaar geleden is daar voor gestaakt en het ziet er naar uit dat dat nu weer moet omdat de managers op kantoor vinden dat de arbeidsvoorwaden nog wel wat slechter kunnen en de werkdruk omhoog.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')