Het gaat niet alleen om cultuurverschillen, de situatie in Japan is ook anders. Toch kan onze overheid wel wat leren van hoe ze daar het openbaar vervoer onderdeel maken van de ruimtelijke planning. In Japan leggen ze eerst een goede OV-verbinding aan, en bouwen daarna pas een stadswijk. Bij ons gaat het meestal andersom.quote:Op donderdag 24 april 2025 13:47 schreef Cherni het volgende:
[..]
Je kunt Japan niet vergelijken met NL. Totaal andere cultuur. Zo ook steeds maar weer dat het in Duitsland etc ook zo veel beter is. In Duitsland precies dezelfde puinhoop als het niet erger is. Maar ja mensen reizen een keer paar jaar door Duitsland en dat loopt dan net goed en dat schijnt dan maatgevend te zijn.
In Rusland rijden treinen door een meter sneeuw. Maw in Rusland zal het ook beter zijn dan in Nederland. Niet om het een of ander, maar mensen in de Randstad moeten niet al te veel klagen mbt het ov. Die moeten maar eens in de provincie gebruik maken van het ov waar je notabene in de avond gebruik moet maken van een belbus naar een dorp. Dat was voor de marktwerking niet nodig. Dus dat het voor de reiziger beter word vraag ik mij af. Voor mij in iedergeval niet als ik van het ov (bus) gebruik moet maken.
Zo zullen Belgen ook wel niet tevreden zijn over het ov in hun land terwijl ik die en zo nu en dan gebruik van maakt vind het geweldig. Maar ja, dan loopt alles toevallig perfect en ontzettend veel verbindingen pet uur vanuit Brussel naar Luik. En geen overvolle treinen die overigens ontzettend lang zijn en comfortabel
Klinkt niet te doen ende onrealistisch.quote:Op donderdag 24 april 2025 23:49 schreef Havermout2 het volgende:
[..]
Het gaat niet alleen om cultuurverschillen, de situatie in Japan is ook anders. Toch kan onze overheid wel wat leren van hoe ze daar het openbaar vervoer onderdeel maken van de ruimtelijke planning. In Japan leggen ze eerst een goede OV-verbinding aan, en bouwen daarna pas een stadswijk. Bij ons gaat het meestal andersom.
De manier waarop Japan het spoor heeft geprivatiseerd is lastig over te nemen. Daar zijn niet alleen de treinen, maar ook de sporen en het vastgoed rondom stations in handen van privébedrijven. Het verdienmodel draait dan ook vooral om het vastgoed in en rond de stations, niet zozeer om het spoor zelf. Je zou kunnen zeggen dat de trein er vooral is om mensen naar het vastgoed (lees kantoren, scholen en winkelcentra) te brengen, en niet andersom.
Als voorbeeld neem je een land met de meeste zelfmoorden onder de werknemers.quote:Op donderdag 24 april 2025 23:49 schreef Havermout2 het volgende:
[..]
Het gaat niet alleen om cultuurverschillen, de situatie in Japan is ook anders. Toch kan onze overheid wel wat leren van hoe ze daar het openbaar vervoer onderdeel maken van de ruimtelijke planning. In Japan leggen ze eerst een goede OV-verbinding aan, en bouwen daarna pas een stadswijk. Bij ons gaat het meestal andersom.
De manier waarop Japan het spoor heeft geprivatiseerd is lastig over te nemen. Daar zijn niet alleen de treinen, maar ook de sporen en het vastgoed rondom stations in handen van privébedrijven. Het verdienmodel draait dan ook vooral om het vastgoed in en rond de stations, niet zozeer om het spoor zelf. Je zou kunnen zeggen dat de trein er vooral is om mensen naar het vastgoed (lees kantoren, scholen en winkelcentra) te brengen, en niet andersom.
Ik verwacht niet dat Nederlandse ambtenaren ruimtelijke ordening daar last van hebben. Die sterven eerder van verveling.quote:Op vrijdag 25 april 2025 04:14 schreef HSG het volgende:
[..]
Als voorbeeld neem je een land met de meeste zelfmoorden onder de werknemers.
Dit staat er los van.quote:Op zondag 27 april 2025 12:22 schreef Havermout2 het volgende:
[..]
Ik verwacht niet dat Nederlandse ambtenaren ruimtelijke ordening daar last van hebben. Die sterven eerder van verveling.
Weinig persoonlijke vrijheid, maar het langste leven.quote:Op vrijdag 25 april 2025 04:14 schreef HSG het volgende:
[..]
Als voorbeeld neem je een land met de meeste zelfmoorden onder de werknemers.
Eens. Het is vooral goedkoper voor de overheid gebleken.quote:Op donderdag 24 april 2025 16:03 schreef TweedeKlum het volgende:
Marktwerking in het OV is een bijzonder slecht idee gebleken, in het streekvervoer is zo weinig marge dat het iedere keer overal vechten om is, de stakingen voor een nieuwe CAO zijn alweer aanstaande.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |