Dat is nu ook niet het geval.quote:Op woensdag 23 april 2025 12:05 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Zorgen dat je in die kutdorpjes niet voor ieder wissewasje een auto nodig hebt?
Ah, de elektrische fiets. Die heb ik ook 1.quote:
OV moet gewoon gratis worden , simpelquote:Op woensdag 23 april 2025 12:01 schreef SymbolicFrank het volgende:
De beste manier om het OV te verbeteren is waarschijnlijk aan Den Haag uitleggen dat een heleboel mensen niet of minder kunnen werken omdat ze hun kinderen naar school moeten brengen.
Gratis bestaat niet. Het wordt door een ander betaald. Gratis ov trekt volk aan dat geen reisdoel heeft zoals hangjongeren/-ouderen, zwervers en vooral fietsers en wandelaars die anders niet in het ov zouden stappen. De automobilist blijft gewoon rijden omdat ze niet in propvolle smoezelige ov willen zitten.quote:Op woensdag 23 april 2025 14:28 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
OV moet gewoon gratis worden , simpel
scheelt een bak aan kosten en personeel en maakt alles veel eenvoudiger en minder autos op de weg ook
Dat geeft niet . het komt dan uit de algemene middelenquote:Op woensdag 23 april 2025 14:51 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Gratis bestaat niet. Het wordt door een ander betaald. . De automobilist blijft gewoon rijden omdat ze niet in propvolle smoezelige ov willen zitten.
geen kaartjes meer en alle conducteurs komen in de beveiliging naar camera's te loerenquote:Gratis ov trekt volk aan dat geen reisdoel heeft zoals hangjongeren/-ouderen, zwervers en vooral fietsers en wandelaars die anders niet in het ov zouden stappen
Dat is toch prima? Laat de automobilisten gewoon lekker in de file staan. En zo hebben die andere mensen nog wat te doen, dat is beter dan thuis blijven zitten.quote:Op woensdag 23 april 2025 14:51 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Gratis bestaat niet. Het wordt door een ander betaald. Gratis ov trekt volk aan dat geen reisdoel heeft zoals hangjongeren/-ouderen, zwervers en vooral fietsers en wandelaars die anders niet in het ov zouden stappen. De automobilist blijft gewoon rijden omdat ze niet in propvolle smoezelige ov willen zitten.
Succes. Als reiziger zonder personeel in de trein als de pleuris uitbreekt. En gratis bestaat niet. Ook de algemene middelen raken ooit uitgeput op die manier.quote:Op woensdag 23 april 2025 14:55 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat geeft niet . het komt dan uit de algemene middelen
ik ga nooit met het OV maar ik heb het er graag voor over
[..]
geen kaartjes meer en alle conducteurs komen in de beveiliging naar camera's te loeren
alle poortjes open en vrije toegang
Juist sinds deze marktwerking is in iedergeval in Limburg juist veel geschrapt. Geef jij dan eens een goed verhaal dat marktwerking beter is dan nationalisatie. Als er iets aan de infra mankeert is het voor welke vervoerder dan ook gelijk omdat dit via Prorail loopt. Een rood sein is voor iedere vervoerder gelijk.quote:Op woensdag 23 april 2025 10:04 schreef VoMy het volgende:
[..]
Je kunt juist meer OV krijgen met meer commercie. Waarom zou een staatsbedrijf meer OV aanbieden dan de markt?
Vergeleken met vroeger rijden er veel meer treinen. Naast de hoogfrequente verbindingen op het hoofdnetwerk (4-6x per uur is gangbaar, wat echt absurd frequent is, kom daar maar eens om in bijvoorbeeld België) zie je ook dat bijvoorbeeld Arriva meer treinen wil gaan rijden 's nachts, omdat ze denken dat er markt voor is. Als alles volledig in handen zou zijn van één partij die het hele schema mag uittekenen, zouden ze bepaalde risico's en kansen niet nemen en ook niet hoeven nemen, want er zit geen enkele druk op ze om te leveren.
Ik heb nog nooit iemand een goed verhaal zien geven over waarom nationalisatie van de spoorwegen de spoorproblemen zouden oplossen. Het wordt alleen maar altijd geroepen, omdat het duimpjes op levert bij mensen die het eveneens zonder verdere onderbouwing een goed idee vinden.
Je kunt Japan niet vergelijken met NL. Totaal andere cultuur. Zo ook steeds maar weer dat het in Duitsland etc ook zo veel beter is. In Duitsland precies dezelfde puinhoop als het niet erger is. Maar ja mensen reizen een keer paar jaar door Duitsland en dat loopt dan net goed en dat schijnt dan maatgevend te zijn.quote:Op woensdag 23 april 2025 12:05 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
100% pro marktwerking. NS heeft SERIEUS veel meer concurrentie nodig. in japan, hét land met het meest efficiënte en punctuele treinsysteem, zijn er meerdere bedrijven die keihard met elkaar concurreren om prijs en kwaliteit. daar wordt hard geïnvesteerd in infrastructuur en nieuwe technologieën. vertragen van zelfs SECONDEN worden zeer serieus genomen. de spoorbedrijven investeren ook heel veel in het voorkomen van storingen, iets wat in nederland doodnormaal is. er wordt daar ook veel minder gestaakt.
wij kunnen echt veel leren van japan vooral op dit gebied
Dat weet men heus wel. Namelijk via aanbestedingen. Het punt is alleen of dat in het belang is van de reiziger. En dat laatste zie ik totaal niet.quote:Op donderdag 24 april 2025 14:09 schreef phpmystyle het volgende:
Er is ook niemand die eigenlijk weet hoe je überhaupt kan concureren op het spoor.
Het argument er voor was dat de prijzen zouden dalen en de kwaliteit zou stijgen.quote:Op donderdag 24 april 2025 14:27 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dat weet men heus wel. Namelijk via aanbestedingen. Het punt is alleen of dat in het belang is van de reiziger. En dat laatste zie ik totaal niet.
Klopt. Ja wat reclame stunts zoals een goedkoop kaartje voor de nachttrein van Maastricht naar Schiphol zolang het duurt waar de massa nauwelijks gebruik van maakt. Voor de marktwerking had je notabebe een trein van bijvoorbeeld Maastricht naar de kust in België en meer van dat soort verbindingen binnen de EU. Maar was schijnbaar niet rendabel genoeg.quote:Op donderdag 24 april 2025 14:29 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het argument er voor was dat de prijzen zouden dalen en de kwaliteit zou stijgen.
Dat is bij werkelijk niets gebeurt. Energie, ov etc.
Ja hoe dan?quote:
Mwoah telecom wel (of wil jij terug naar de PTT), zorg is wel degelijke goedkoper geworden maar in kosten verdubbeld door toename ziekte en omvang bevolking, afvalverwerking. Het kan best werken.quote:Op donderdag 24 april 2025 14:29 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het argument er voor was dat de prijzen zouden dalen en de kwaliteit zou stijgen.
Dat is bij werkelijk niets gebeurt. Energie, ov etc.
PostNL is een zooitje en dat was het al voordat ze de lip lieten hangen omdat de postwet niet meer van deze tijd is.quote:Op donderdag 24 april 2025 14:38 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Mwoah telecom wel (of wil jij terug naar de PTT), zorg is wel degelijke goedkoper geworden maar in kosten verdubbeld door toename ziekte en omvang bevolking, afvalverwerking. Het kan best werken.
Een ambtelijk apparaat is vaak duur en traag.
Door verschillende partijen een aanbieding te laten maken. Partijen schrijven in waarbij de provincie een pakket van eisen stelt. Uiteindelijk zoals zo vaak is de goedkoopste partij de winnaar en mag dan voor circa 15 jaar het ov verzorgen. Dus maw verschillende partijen hebben de mogelijkheid om iets aan te bieden dat voldoet aan de eisen van de provincie. Dat is dus de concurrentie.quote:Op donderdag 24 april 2025 14:36 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ja hoe dan?
Ik wil gewoon weten omdat ik het niet weet.
Ja dat snap ik. Ik weet wel hoe een aanbesteding werkt.quote:Op donderdag 24 april 2025 14:43 schreef Cherni het volgende:
[..]
Door verschillende partijen een aanbieding te laten maken. Partijen schrijven in waarbij de provincie een pakket van eisen stelt. Uiteindelijk zoals zo vaak is de goedkoopste partij de winnaar en mag dan voor circa 15 jaar het ov verzorgen. Dus maw verschillende partijen hebben de mogelijkheid om iets aan te bieden dar voldoet aan de eisen van de pivincie. Dat is dus de concurrentie.
Maar bij het ov heb je altijd te maken met een ambtelijk apparaat. Is het niet Den Haag is het wel de provincie. Zij stellen namelijk de eisen vast en moeten tijdens de concessie vaak bijsturen.quote:Op donderdag 24 april 2025 14:38 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Mwoah telecom wel (of wil jij terug naar de PTT), zorg is wel degelijke goedkoper geworden maar in kosten verdubbeld door toename ziekte en omvang bevolking, afvalverwerking. Het kan best werken.
Een ambtelijk apparaat is vaak duur en traag.
quote:Nationalisatie Britse spoorwegen van start, geen plannen voor investering in infrastructuur
De Britse Labour-regering gaat starten met de nationalisatie van het spoor. Drie spoorwegmaatschappijen moeten volgend jaar in publieke handen komen. 'Het huidige spoornetwerk, sinds de jaren negentig geprivatiseerd, is versnipperd, duur en de vertragingen zijn een lachertje,' zegt correspondent Lia van Bekhoven.
In mei zal een dienst van South Western Railway als eerste worden genationaliseerd. Het gaat om de lijn van Waterloo Station in Londen naar Zuidwest-Londen. Daarna volgen in juli de route van Londen naar Essex en in de herfst de exploitant van de oostkust, Greater Anglia.
Een derde te laat
Door deze bedrijven uit private handen te halen, moet het aantal vertragingen en annuleringen worden verminderd. Dit moet op zijn beurt meer mensen aanmoedigen om de trein te nemen. Uit recent onderzoek blijkt dat een derde van de treinen in het Verenigd Koninkrijk te laat komt.
De Britse regering hoopt hiermee 175 miljoen pond te besparen, doordat inkomsten uit passagierstarieven naar de dienstverlening gaan in plaats van naar aandeelhouders. Of de prijs van een treinkaartje door de nationalisatie ook omlaag zal gaan, is niet bekend. Volgens Van Bekhoven is het Britse spoor zeer kostbaar voor de gemiddelde reiziger in vergelijking met andere landen. 'Voor een Engels treinkaartje betaal je per kilometer 50 procent meer dan in Nederland, terwijl de lonen veel lager liggen', zegt Van Bekhoven.
Uiteindelijk is het de bedoeling dat alle bedrijven onder een nieuwe staatsonderneming, genaamd Great British Railways, zullen vallen. Dat proces moet binnen drie jaar zijn afgerond. Volgens Van Bekhoven zal de treinreiziger in eerste instantie niet veel merken van de nationalisatie. 'De regering zegt dat het spoor vooral betrouwbaarder wordt met minder vertragingen, en dat is goed voor de economie.' Ook moet de verkoop van kaartjes makkelijker worden, zonder afhankelijk te zijn van met elkaar concurrerende bedrijven.
Investeren in spoor
Volgens de minister van Transport, Heidi Alexander, heeft de privatisering niet gewerkt vanwege de 'enorme versnippering' binnen het systeem met een 'verbijsterend aantal private bedrijven.' In totaal zijn er 28 spoorwegexploitanten in het VK. 'De financiële prikkels zijn niet goed afgestemd, en er is geen echte overkoepelende richting. Als gevolg daarvan heeft niemand de controle.'
Volgens Van Bekhoven is er veel scepsis over de nationalisatieplannen. 'Er zijn geen plannen om in het spoorwegnetwerk te investeren. Dat is heel hard nodig.'
Concurrentie mbt personeel,voorzieningen, materieel. Er zullen vast meer zaken zijn. Een klein voorbeeld. De Flirt van Arriva heeft bijvoorbeeld geen cabinedeur. De Flirt van NS heeft die wel en zo zijn er nog meer verschillen mbt materieel. Die cabinedeur is dan nog maar een verschil die het wel duurder maakt.quote:Op donderdag 24 april 2025 14:46 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ja dat snap ik. Ik weet wel hoe een aanbesteding werkt.
Maar HOE kan men concureren? Heel veel kosten zijn min of meer voor elke schrijvende partij gelijk zoals KWH kosten, arbeid (CAO), rente onderdeel van de kapitaallasten. Kapitaallasten zou ook min of meer gelijk moeten zijn. Het is niet dat er vele tientallen procenten verschil zit tussen trein X of Y lijkt mij.
Je kosten aan prorail en nedtrain zijn ook geen zaken waar je je op kan onderscheiden.
Met afvalverwerking kun je je onderscheiden in product en prijs door sortering/scheiding en transportroutes, innovatie in telecom en merk ontwikkeling. Maar ik zie niet hoe je dat doet op het spoor.
Misschien heb je een beetje gelijk hoor. Maar het is wel mierenneuken met tienden van een procent als ik dat zo hoor.quote:Op donderdag 24 april 2025 14:54 schreef Cherni het volgende:
[..]
Concurrentie mbt personeel,voorzieningen, materieel. Er zullen vast meer zaken zijn. Een klein voorbeeld. De Flirt van Arriva heeft bijvoorbeeld geen cabinedeur. De Flirt van NS heeft die wel en zo zijn er nog meer verschillen mbt materieel. Die cabinedeur is dan nog maar een verschil die het wel duurder maakt.
Wat gek. Ze kunnen nog niet zeggen wat dat scheelt/kost voor een treinkaartje.quote:Op donderdag 24 april 2025 14:54 schreef AchJa het volgende:
En de Britten gaan de boel juist weer nationaliseren...
[..]
Dat durf ik ook niet te zeggen. Maar NS rijd amper een trein zonder een conducteur(alleen uit pure noodzaak) terwijl Arriva zonder een conducteur die treinen rijdt. Arriva heeft geen vaste perronchef en minder voorzieningen voor personeel. Dat zal ook in de papieren lopen. De vraag is wat de reiziger ermee opschiet zonder conducteur terwijl de kaartjes echt niet goedkoper zijn op wat reclame stunts na.quote:Op donderdag 24 april 2025 14:58 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Misschien heb je een beetje gelijk hoor. Maar het is wel mierenneuken met tienden van een procent als ik dat zo hoor.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |