https://www.treinreiziger(...)erland-onbevredigendquote:Twee aanmaningen gestuurd
De Europese Commissie stuurde Nederland twee keer een aanmaning over de concessie van het hoofdspoornet die voor de periode 2025-2033 onderhands aan NS is gegund. In de eerste brief van juli 2023 wees de commissie Nederland erop dat het alleenrecht om treinen te rijden op het hoofdspoor niet onderhands gegund kan worden. Volgens de Europse regels moet dit gebeuren volgens een aanbiedingsprocedure waarbij ook andere partijen kunnen meedingen.
Nee. Het is een bericht dat ik oppikte in de telegraaf van vandaag, echter betreft het een premium artikel dat ik niet mag posten in een OP.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.NB: als dat niet mag dan excuus. Dan zal ik dat niet weer doen.Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
Wat is er erger?quote:Op maandag 21 april 2025 18:50 schreef herverwijderd het volgende:
Op het traject dat ik het meeste gebruik rijdt Arriva en dat is vele malen erger dan de NS, dus liever niet.
Niet mee eens, soms kan de markt iets beter. Kijkt naar de telecom markt, het is veel goedkoper en sneller geworden. Natuurlijk ook door voortschrijdende technologie.quote:Op maandag 21 april 2025 18:51 schreef Dauthi het volgende:
Nutsvoorzieningen zoals het OV daar valt geen winst op te maken zonder ten koste te gaan van het algemeen nut.
Niets, ook de concurrentie moet gaan bedelen. Het enige voordeel is dat je het personeel kunt uitknijpen met een slechtere cao. Ook een partij als Arriva moet bedelen bij de provincie. En waar het personeel er gillend wegloopt is het voor de reiziger er nog slechter op geworden ook. Althans in Limburg.quote:Op maandag 21 april 2025 19:37 schreef voetbalmanager2 het volgende:
De NS moet jaarlijks al bedelen zonder concurrentie om overeind te blijven.
Denk je eens in wat er met de NS gebeurd als ze ook nog eens moeten concurreren
Het enige voordeel is personeel voor een grijpstuiver laten werken. Je zult welke vervoerder ook materieel inkopen, bij Prorail rijweg aanvragen etc etc. Dan heb je bij het spoor te maken met onderhoud, agressie etc etc. maw talloze variabelen. In de UK heeft het in iedergeval geleid tot chaos. En een versnipperd vervoer lijkt mij ook niet wenselijk. Je hebt als reiziger immers nog geen keuze.quote:Op maandag 21 april 2025 19:53 schreef phpmystyle het volgende:
Ik ben vooral benieuwd wat de gedachte er achter is om dit te vermarkten. Hoe kun je op zo'n product nu onderscheiden in prijs en kwaliteit?
Bij delen van de zorg, telecom, en energie snap ik het. Maar hier?
Ik sta er wel open voor. In brussel zijn ze debiel maar niet dom.
Klopt. Maar zelf het personeel voor een grijpstuiver laten werken gaat lastig want het gaat volgens een CAO. Welliswaar heeft NS eigen CAO. Dus ik weet niet of de lonen horizontaal gelijk zijn. Maar zoveel kan het al met al niet schelen.quote:Op maandag 21 april 2025 19:58 schreef Cherni het volgende:
[..]
Het enige voordeel is personeel voor een grijpstuiver laten werken. Je zult welke vervoerder ook materieel inkopen, bij Prorail rijweg aanvragen etc etc. Dan heb je bij het spoor te maken met onderhoud, agressie etc etc. maw talloze variabelen. In de UK heeft het in iedergeval geleid tot chaos. En een versnipperd vervoer lijkt mij ook niet wenselijk. Je hebt als reiziger immers nog geen keuze.
Moeilijk te zeggen. Het zal toch aan de eisen moeten voldoen. Het ligt ook aan de aanbesteding. Bovendien kan het zijn dat zij het materieel huren of overnemen van NS etc.quote:Op maandag 21 april 2025 20:01 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Klopt. Maar zelf het personeel voor een grijpstuiver laten werken gaat lastig want het gaat volgens een CAO. Welliswaar heeft NS eigen CAO. Dus ik weet niet of de lonen horizontaal gelijk zijn. Maar zoveel kan het al met al niet schelen.
Kopen derde partijen goedkoper materieel in ofzo?
Veel meer uitval van treinen vanwege defecten treinen en personeelstekort (want NS betaalt blijkbaar beter dus personeel stapt vaak over). Defecten in treinen (toiletten, deuren, dat soort dingen) worden maandenlang niet gefikst. Regelmatig periodes dat er gewoon weken geen sneltrein rijdt, alleen een stoptrein. En soms worden er dan bussen ingezet, maar dan moet je ook maar weer afwachten of en wanneer die op komen dagen. Maar dan wel opscheppen over het feit dat ze één (1) nachttrein naar Schiphol laten rijden per week nou WOOPTIEDOO.quote:
In Luxemburg is het OV gratis voor de reizigers kan het niet goedkoper.quote:Op maandag 21 april 2025 19:31 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Niet mee eens, soms kan de markt iets beter. Kijkt naar de telecom markt, het is veel goedkoper en sneller geworden. Natuurlijk ook door voortschrijdende technologie.
Maar ik weet niet wat de markt kan toevoegen op spoor? Kwh, cao, zijn zaken waar je geen invloed op hebt
Wordt een ramp voor de reiziger. Bedrijfseconomisch snap ik het.quote:Op maandag 21 april 2025 20:20 schreef Cherni het volgende:
Wat ook een rol zou kunnen spelen is dat een overheid zich van de verantwoordelijkheid geheel terug trekt en het brengen op de markt in eerste instantie natuurlijk een vermogen zal opbrengen. Als je NS bekijkt is alleen de onroerende tak een zeer winstgevende zaak. Je zou bijna gaan denken dat NS liever het vervoer zou afstoten. Dan heb je geen gezeik meer aan zaken die maatschappelijk toch niet zijn op te lossen. Geen lastig personeel etc.
Na het hele CSRD-debacle ben ik daar niet meer zo zeker van.quote:Op maandag 21 april 2025 19:53 schreef phpmystyle het volgende:
Ik ben vooral benieuwd wat de gedachte er achter is om dit te vermarkten. Hoe kun je op zo'n product nu onderscheiden in prijs en kwaliteit?
Bij delen van de zorg, telecom, en energie snap ik het. Maar hier?
Ik sta er wel open voor. In brussel zijn ze debiel maar niet dom.
Waar zijn anders de treinen en t spor voor?quote:Op maandag 21 april 2025 21:14 schreef augurk2025 het volgende:
Volwassen mensen die met het OV reizen
Scholierenquote:Op maandag 21 april 2025 21:59 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Waar zijn anders de treinen en t spor voor?
Ja in China is alles beter, dat weten nu onderhand wel mafkees.quote:Op maandag 21 april 2025 18:55 schreef Mikeytt het volgende:
De EUImperialistisch ultra-kapitalistisch instituut dat gewoon een fuck you is jegens het proletariaat
Mijn reistijd is werktijd.quote:Op maandag 21 april 2025 21:14 schreef augurk2025 het volgende:
Volwassen mensen die met het OV reizen
Ga jij lekker staan tussen allemaal stinkende mensen terwijl ik lekker comfortabel in mijn Audi zit.quote:Op maandag 21 april 2025 23:22 schreef Shotty het volgende:
[..]
Mijn reistijd is werktijd.
Maar sluit je vooral als een echte volwassene onbetaald achter in de file aan.
quote:Op dinsdag 22 april 2025 00:37 schreef augurk2025 het volgende:
[..]
Ga jij lekker staan tussen allemaal stinkende mensen terwijl ik lekker comfortabel in mijn Audi zit.
Denk dat het concessie-model best aardig werkt, alleen je moet wel als politiek geld reserveren om bij te leggen in de minder rendabele regio's als je wil dat er nog een bepaalde frequentie gehaald wordt.quote:Op maandag 21 april 2025 19:42 schreef Hexagon het volgende:
Misschien moet de EU de spoorwegen maar eens uit de marktzone gaan halen. Dat heeft duidelijk niet gewerkt.
Jij bent typisch zo een figuur die eens per jaar met koningsdag naar Amsterdam gaat met de trein en dan roept: De treinen zijn altijd vol.quote:Op dinsdag 22 april 2025 00:37 schreef augurk2025 het volgende:
[..]
Ga jij lekker staan tussen allemaal stinkende mensen terwijl ik lekker comfortabel in mijn Audi zit.
Het aparte is dat het in andere landen ook amper voorkomt.quote:Op maandag 21 april 2025 18:48 schreef rutger05 het volgende:
Ik vind marktwerking bij deze belangrijke publieksdienst zeker niet in het voordeel van de consument werken. Laat het spoor in Nederland aan de NS.
Ja, deden ze dat maar. Ik reis regelmatig in het weekend met de trein en die treinen zijn toch regelmatig dramatisch vertraagd.quote:Op maandag 21 april 2025 21:52 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
Zolang de treinen maar rijden zoals ze t doen zoals nu.
Hoe bedoel je?quote:Op maandag 21 april 2025 22:05 schreef Telefoonvork het volgende:
Misschien moet de EU eens wat gaan zeggen over het Spaanse Renfé en de Duitse DB.
Er is gewoon de afspraak binnen de EU dat overheden lucratieve opdrachten publiekelijk aanbesteden, om te voorkomen dat ze die aan bevriende bedrijfjes toekennen in ruil voor wat wederdiensten. Zo help je corruptie tegen te gaan, en geef je elke burger met een eigen bedrijf de kans om mee te dingen naar dergelijke opdrachten. Lijkt me allemaal gewoon wenselijk.quote:Op maandag 21 april 2025 19:39 schreef smizy het volgende:
Brussel moet gewoon hun klep houden en zich gaan bemoeien met zaken die heel de EU aangaan.
Aanbestedingen zijn verre van wenselijk. Het maakt de overheid traag, duur en verre van wendbaar. Als men wil dat bedrijf Y uit de bus komt dan wordt de aanbestding zo geschreven dat het bijna niet anders kan, echter dan zit men er voor x jaar aan vast. Meestal kan er dan nog verlengd worden maar het houdt een keer op. Het kan dan zomaar betekenen dan men over moet naar iets onwenselijks. Daarnaast zijn dit soort trajecten lomp, meestal niet geld gedreven en doordat je jaren aan contracten zit verre van wendbaar. Gewoon een degelijke controle en straffen als er vriendjespolitiek wordt bedreven.quote:Op dinsdag 22 april 2025 17:18 schreef Leshy het volgende:
[..]
Er is gewoon de afspraak binnen de EU dat overheden lucratieve opdrachten publiekelijk aanbesteden, om te voorkomen dat ze die aan bevriende bedrijfjes toekennen in ruil voor wat wederdiensten. Zo help je corruptie tegen te gaan, en geef je elke burger met een eigen bedrijf de kans om mee te dingen naar dergelijke opdrachten. Lijkt me allemaal gewoon wenselijk.
Och ook op de markt is er corruptie. In de engineering werd er onderling ook samen met de concurrentie prijzen afgesproken om elkander werk te gunnen etc.quote:Op dinsdag 22 april 2025 17:18 schreef Leshy het volgende:
[..]
Er is gewoon de afspraak binnen de EU dat overheden lucratieve opdrachten publiekelijk aanbesteden, om te voorkomen dat ze die aan bevriende bedrijfjes toekennen in ruil voor wat wederdiensten. Zo help je corruptie tegen te gaan, en geef je elke burger met een eigen bedrijf de kans om mee te dingen naar dergelijke opdrachten. Lijkt me allemaal gewoon wenselijk.
Alleen voor nutsdiensten ben ik van mening dat dergelijke marktwerking tot zover weinig meerwaarde biedt; de consument heeft immers één van de diensten absoluut nodig, waardoor het voor aanbieders aantrekkelijker is om op een al dan niet afgesproken prijsniveau te convergeren.
En voor wat betreft het spoor is concurrentie eigenlijk ook niet echt goed mogelijk – je hebt het als consument te doen met de aanbieder die op jouw traject rijdt. Het is niet alsof je kunt zeggen: "Ik kies Arriva boven de NS, dus ik ga voortaan tussen Zwolle en Kampen reizen, in plaats van tussen Den Haag en Leiden."
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |