abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 21 april 2025 @ 18:41:01 #1
201761 phpmystyle
De weg vooruit is de weg terug
pi_217432264
De EU eist van Nederland dat Nederland andere partijen op het hoofdnet toelaat en niet de concessie automatisch aan NS verleent.

Persoonlijk ben ik voor marktwerking. Echter als het gaat om marktwerking in een omgeving waarin weinig te innoveren is, en kostenreductie leidt tot slechtere dienstverlening of hogere ticketprijzen dan vind ik dat er een andere afweging is te maken.

Anderzijds weten we ook dat treintickets duur zijn, dus concurrentie zou misschien verlichting geven van de prijzen. Wat vinden jullie?

quote:
Twee aanmaningen gestuurd

De Europese Commissie stuurde Nederland twee keer een aanmaning over de concessie van het hoofdspoornet die voor de periode 2025-2033 onderhands aan NS is gegund. In de eerste brief van juli 2023 wees de commissie Nederland erop dat het alleenrecht om treinen te rijden op het hoofdspoor niet onderhands gegund kan worden. Volgens de Europse regels moet dit gebeuren volgens een aanbiedingsprocedure waarbij ook andere partijen kunnen meedingen.
https://www.treinreiziger(...)erland-onbevredigend
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_217432300
Bericht van 13 februari :') 14.gif

Treinen _O_
  maandag 21 april 2025 @ 18:46:50 #3
201761 phpmystyle
De weg vooruit is de weg terug
pi_217432329
quote:
3s.gif Op maandag 21 april 2025 18:44 schreef Socios het volgende:
Bericht van 13 februari :') 14.gif

Treinen _O_
Nee. Het is een bericht dat ik oppikte in de telegraaf van vandaag, echter betreft het een premium artikel dat ik niet mag posten in een OP.

Misschien wel in een post

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
NB: als dat niet mag dan excuus. Dan zal ik dat niet weer doen.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_217432347
Ik vind marktwerking bij deze belangrijke publieksdienst zeker niet in het voordeel van de consument werken. Laat het spoor in Nederland aan de NS.
  maandag 21 april 2025 @ 18:50:17 #5
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_217432377
Op het traject dat ik het meeste gebruik rijdt Arriva en dat is vele malen erger dan de NS, dus liever niet.
  maandag 21 april 2025 @ 18:51:13 #6
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_217432385
De EU :')
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
  maandag 21 april 2025 @ 18:51:52 #7
37887 Dauthi
Progressive
pi_217432389
Nutsvoorzieningen zoals het OV daar valt geen winst op te maken zonder ten koste te gaan van het algemeen nut.

Beter om dat bij de Staat te laten, maar dan moet de Staat het land wel bereikbaar houden en de ambitie hebben dat Nederland, zeker de Randstad 24/7 bereikbaar is.
En niet zoals nu waarbij steeds meer buslijnen, haltes en treinlijnen verdwijnen.

Anders krijg je situaties zoals in het VK waar je verschillende tarieven krijgt per uur, en waar een ritje van 160km meer dan 200 pond kan kosten.
Of dorpen, die nauwelijks nog te bereiken zijn zonder auto.
A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :P
  maandag 21 april 2025 @ 18:55:17 #8
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_217432409
De EU :') Imperialistisch ultra-kapitalistisch instituut dat gewoon een fuck you is jegens het proletariaat :')
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  maandag 21 april 2025 @ 19:29:42 #9
201761 phpmystyle
De weg vooruit is de weg terug
pi_217433010
quote:
81s.gif Op maandag 21 april 2025 18:50 schreef herverwijderd het volgende:
Op het traject dat ik het meeste gebruik rijdt Arriva en dat is vele malen erger dan de NS, dus liever niet.
Wat is er erger?
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  maandag 21 april 2025 @ 19:31:20 #10
201761 phpmystyle
De weg vooruit is de weg terug
pi_217433028
quote:
0s.gif Op maandag 21 april 2025 18:51 schreef Dauthi het volgende:
Nutsvoorzieningen zoals het OV daar valt geen winst op te maken zonder ten koste te gaan van het algemeen nut.

Niet mee eens, soms kan de markt iets beter. Kijkt naar de telecom markt, het is veel goedkoper en sneller geworden. Natuurlijk ook door voortschrijdende technologie.

Maar ik weet niet wat de markt kan toevoegen op spoor? Kwh, cao, zijn zaken waar je geen invloed op hebt
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_217433111
De NS moet jaarlijks al bedelen zonder concurrentie om overeind te blijven.
Denk je eens in wat er met de NS gebeurd als ze ook nog eens moeten concurreren
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_217433133
Brussel moet gewoon hun klep houden en zich gaan bemoeien met zaken die heel de EU aangaan. Stelletje randdebielen micromanagement.
pi_217433145
quote:
0s.gif Op maandag 21 april 2025 19:37 schreef voetbalmanager2 het volgende:
De NS moet jaarlijks al bedelen zonder concurrentie om overeind te blijven.
Denk je eens in wat er met de NS gebeurd als ze ook nog eens moeten concurreren
Niets, ook de concurrentie moet gaan bedelen. Het enige voordeel is dat je het personeel kunt uitknijpen met een slechtere cao. Ook een partij als Arriva moet bedelen bij de provincie. En waar het personeel er gillend wegloopt is het voor de reiziger er nog slechter op geworden ook. Althans in Limburg.

Veolia was daarentegen niet slecht, ook voor het personeel niet.
  maandag 21 april 2025 @ 19:42:43 #14
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_217433165
Misschien moet de EU de spoorwegen maar eens uit de marktzone gaan halen. Dat heeft duidelijk niet gewerkt.
  maandag 21 april 2025 @ 19:53:27 #15
201761 phpmystyle
De weg vooruit is de weg terug
pi_217433319
Ik ben vooral benieuwd wat de gedachte er achter is om dit te vermarkten. Hoe kun je op zo'n product nu onderscheiden in prijs en kwaliteit?

Bij delen van de zorg, telecom, en energie snap ik het. Maar hier?
Ik sta er wel open voor. In brussel zijn ze debiel maar niet dom.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_217433409
quote:
7s.gif Op maandag 21 april 2025 19:53 schreef phpmystyle het volgende:
Ik ben vooral benieuwd wat de gedachte er achter is om dit te vermarkten. Hoe kun je op zo'n product nu onderscheiden in prijs en kwaliteit?

Bij delen van de zorg, telecom, en energie snap ik het. Maar hier?
Ik sta er wel open voor. In brussel zijn ze debiel maar niet dom.
Het enige voordeel is personeel voor een grijpstuiver laten werken. Je zult welke vervoerder ook materieel inkopen, bij Prorail rijweg aanvragen etc etc. Dan heb je bij het spoor te maken met onderhoud, agressie etc etc. maw talloze variabelen. In de UK heeft het in iedergeval geleid tot chaos. En een versnipperd vervoer lijkt mij ook niet wenselijk. Je hebt als reiziger immers nog geen keuze.
  maandag 21 april 2025 @ 20:01:33 #17
201761 phpmystyle
De weg vooruit is de weg terug
pi_217433491
quote:
1s.gif Op maandag 21 april 2025 19:58 schreef Cherni het volgende:

[..]
Het enige voordeel is personeel voor een grijpstuiver laten werken. Je zult welke vervoerder ook materieel inkopen, bij Prorail rijweg aanvragen etc etc. Dan heb je bij het spoor te maken met onderhoud, agressie etc etc. maw talloze variabelen. In de UK heeft het in iedergeval geleid tot chaos. En een versnipperd vervoer lijkt mij ook niet wenselijk. Je hebt als reiziger immers nog geen keuze.
Klopt. Maar zelf het personeel voor een grijpstuiver laten werken gaat lastig want het gaat volgens een CAO. Welliswaar heeft NS eigen CAO. Dus ik weet niet of de lonen horizontaal gelijk zijn. Maar zoveel kan het al met al niet schelen.

Kopen derde partijen goedkoper materieel in ofzo?
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_217433656
quote:
7s.gif Op maandag 21 april 2025 20:01 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Klopt. Maar zelf het personeel voor een grijpstuiver laten werken gaat lastig want het gaat volgens een CAO. Welliswaar heeft NS eigen CAO. Dus ik weet niet of de lonen horizontaal gelijk zijn. Maar zoveel kan het al met al niet schelen.

Kopen derde partijen goedkoper materieel in ofzo?
Moeilijk te zeggen. Het zal toch aan de eisen moeten voldoen. Het ligt ook aan de aanbesteding. Bovendien kan het zijn dat zij het materieel huren of overnemen van NS etc.
mbt overname personeel is het afhankelijk van de vakbonden. Bij Arriva in Limburg is er niet een NSer mee overgestapt vanwege slechtere cao. Andersom weet ik uit bronnen dat Arriva personeel massaal overstapt naar NS vanwege het loon en arbeidsomstandigheden.
  maandag 21 april 2025 @ 20:18:22 #19
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_217433874
quote:
7s.gif Op maandag 21 april 2025 19:29 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Wat is er erger?
Veel meer uitval van treinen vanwege defecten treinen en personeelstekort (want NS betaalt blijkbaar beter dus personeel stapt vaak over). Defecten in treinen (toiletten, deuren, dat soort dingen) worden maandenlang niet gefikst. Regelmatig periodes dat er gewoon weken geen sneltrein rijdt, alleen een stoptrein. En soms worden er dan bussen ingezet, maar dan moet je ook maar weer afwachten of en wanneer die op komen dagen. Maar dan wel opscheppen over het feit dat ze één (1) nachttrein naar Schiphol laten rijden per week nou WOOPTIEDOO.

Kost overigens hetzelfde als de NS.
pi_217433918
Wat ook een rol zou kunnen spelen is dat een overheid zich van de verantwoordelijkheid geheel terug trekt en het brengen op de markt in eerste instantie natuurlijk een vermogen zal opbrengen. Als je NS bekijkt is alleen de onroerende tak een zeer winstgevende zaak. Je zou bijna gaan denken dat NS liever het vervoer zou afstoten. Dan heb je geen gezeik meer aan zaken die maatschappelijk toch niet zijn op te lossen. Geen lastig personeel etc. :)
  maandag 21 april 2025 @ 20:51:51 #21
37887 Dauthi
Progressive
pi_217434475
quote:
7s.gif Op maandag 21 april 2025 19:31 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Niet mee eens, soms kan de markt iets beter. Kijkt naar de telecom markt, het is veel goedkoper en sneller geworden. Natuurlijk ook door voortschrijdende technologie.

Maar ik weet niet wat de markt kan toevoegen op spoor? Kwh, cao, zijn zaken waar je geen invloed op hebt
In Luxemburg is het OV gratis voor de reizigers kan het niet goedkoper.
In Kopenhagen gaat de bus iedere 4 minuten en rijdt de metro autonoom 24/7.
De snelste treinen in China rijden 430 km/u.
Het kan dus allemaal uitstekend in handen van de Staat. In Nederland ontbreekt het aan ambitie, competentie en inzicht.
A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :P
pi_217434934
Zie hier als voorbeeld ook weer de postmarkt he, waarbij "concurrentie" alleen maar (tijdelijk) kon bestaan door middels vage constructies de boel nog harder uit te knijpen. Als grote speler worstelt de NS er al mee om alle reizigers betrouwbaar en betaalbaar in de buurt van hun bestemming te krijgen, wordt dat er beter op als andere aanbieders hierin mogen meedingen? Ik betwijfel het.
  maandag 21 april 2025 @ 21:12:18 #23
201761 phpmystyle
De weg vooruit is de weg terug
pi_217434949
quote:
1s.gif Op maandag 21 april 2025 20:20 schreef Cherni het volgende:
Wat ook een rol zou kunnen spelen is dat een overheid zich van de verantwoordelijkheid geheel terug trekt en het brengen op de markt in eerste instantie natuurlijk een vermogen zal opbrengen. Als je NS bekijkt is alleen de onroerende tak een zeer winstgevende zaak. Je zou bijna gaan denken dat NS liever het vervoer zou afstoten. Dan heb je geen gezeik meer aan zaken die maatschappelijk toch niet zijn op te lossen. Geen lastig personeel etc. :)
Wordt een ramp voor de reiziger. Bedrijfseconomisch snap ik het.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_217434992
Volwassen mensen die met het OV reizen :')
pi_217435320
Ja joh, marktwerking is zo'n geweldige garantie voor kwaliteit, service en ethiek :')
pi_217435339
Zolang de treinen maar rijden zoals ze t doen zoals nu. Liefst wat extra rond half 2 2uur want buiten de steden om is de eerstvolgende pas rond 6
  maandag 21 april 2025 @ 21:53:45 #27
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_217435354
quote:
7s.gif Op maandag 21 april 2025 19:53 schreef phpmystyle het volgende:
Ik ben vooral benieuwd wat de gedachte er achter is om dit te vermarkten. Hoe kun je op zo'n product nu onderscheiden in prijs en kwaliteit?

Bij delen van de zorg, telecom, en energie snap ik het. Maar hier?
Ik sta er wel open voor. In brussel zijn ze debiel maar niet dom.
Na het hele CSRD-debacle ben ik daar niet meer zo zeker van.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_217435406
quote:
1s.gif Op maandag 21 april 2025 21:14 schreef augurk2025 het volgende:
Volwassen mensen die met het OV reizen :')
Waar zijn anders de treinen en t spor voor?
pi_217435434
Marktwerking met de zorgverzekering is ook een fantastisch succes geworden

_O-
pi_217435451
Misschien moet de EU eens wat gaan zeggen over het Spaanse Renfé en de Duitse DB.
pi_217435452
quote:
0s.gif Op maandag 21 april 2025 21:59 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]
Waar zijn anders de treinen en t spor voor?
Scholieren
pi_217435474
quote:
1s.gif Op maandag 21 april 2025 22:05 schreef augurk2025 het volgende:

[..]
Scholieren
Als je wilt dat alleen vrijwilligers het spoor bedienen dan kan ik het me wel voorstellen
pi_217435477
Waar bemoeien die Belgen zich mee :r
pi_217435495
quote:
0s.gif Op maandag 21 april 2025 18:55 schreef Mikeytt het volgende:
De EU :') Imperialistisch ultra-kapitalistisch instituut dat gewoon een fuck you is jegens het proletariaat :')
Ja in China is alles beter, dat weten nu onderhand wel mafkees.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  maandag 21 april 2025 @ 22:17:26 #35
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_217435567
Je hebt pas concurrentie als je als reiziger de keuze hebt uit minimaal 2 vervoerders op een traject.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_217435823
Voor het OV is nationalisatie de enige goede keuze, omdat er altijd geld bij zal moeten om voldoende dekking te garanderen. En daarom moet het ook vanuit Den Haag beheerd worden, niet door de provincies en gemeentes die het voornamelijk als een kostenpost zien.
pi_217435914
quote:
1s.gif Op maandag 21 april 2025 21:14 schreef augurk2025 het volgende:
Volwassen mensen die met het OV reizen :')
Mijn reistijd is werktijd.
Maar sluit je vooral als een echte volwassene onbetaald achter in de file aan.
pi_217436091
quote:
1s.gif Op maandag 21 april 2025 23:22 schreef Shotty het volgende:

[..]
Mijn reistijd is werktijd.
Maar sluit je vooral als een echte volwassene onbetaald achter in de file aan.
Ga jij lekker staan tussen allemaal stinkende mensen terwijl ik lekker comfortabel in mijn Audi zit.
  Moderator dinsdag 22 april 2025 @ 04:49:08 #39
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_217436208
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 april 2025 00:37 schreef augurk2025 het volgende:

[..]
Ga jij lekker staan tussen allemaal stinkende mensen terwijl ik lekker comfortabel in mijn Audi zit.
:')
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  dinsdag 22 april 2025 @ 08:07:16 #40
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_217436534
quote:
0s.gif Op maandag 21 april 2025 19:42 schreef Hexagon het volgende:
Misschien moet de EU de spoorwegen maar eens uit de marktzone gaan halen. Dat heeft duidelijk niet gewerkt.
Denk dat het concessie-model best aardig werkt, alleen je moet wel als politiek geld reserveren om bij te leggen in de minder rendabele regio's als je wil dat er nog een bepaalde frequentie gehaald wordt.
pi_217436568
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 april 2025 00:37 schreef augurk2025 het volgende:

[..]
Ga jij lekker staan tussen allemaal stinkende mensen terwijl ik lekker comfortabel in mijn Audi zit.
Jij bent typisch zo een figuur die eens per jaar met koningsdag naar Amsterdam gaat met de trein en dan roept: De treinen zijn altijd vol.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  dinsdag 22 april 2025 @ 10:03:09 #42
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_217437314
De marktwerking heeft in het goederenvervoer een verschuiving van transport van rail naar weg tot gevolg gehad. Voorheen was het voor de NS rendabel om treinen te laten rijden die regelmatig reden, en dan bij bedrijven klaarstaande wagons oppikten. In het industrie-gebied bij Rotterdam hadden heel veel bedrijven daarvoor een eigen spooraansluiting. Geen enkele van de marktpartijen kan het zich nu nog veroorloven dat soort treinen te laten rijden, de winst is te laag, met als gevolg dat de bedrijven nu de producten over de weg vervoeren, lekker voor het milieu. En dat gaat ook niet meer terugkomen, de spooraansluitingen zijn verwijderd omdat het onderhoud teveel kost nu er niets tegenover staat.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_217437843
quote:
0s.gif Op maandag 21 april 2025 18:48 schreef rutger05 het volgende:
Ik vind marktwerking bij deze belangrijke publieksdienst zeker niet in het voordeel van de consument werken. Laat het spoor in Nederland aan de NS.
Het aparte is dat het in andere landen ook amper voorkomt.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  dinsdag 22 april 2025 @ 11:26:28 #44
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_217437922
quote:
0s.gif Op maandag 21 april 2025 21:52 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
Zolang de treinen maar rijden zoals ze t doen zoals nu.
Ja, deden ze dat maar. Ik reis regelmatig in het weekend met de trein en die treinen zijn toch regelmatig dramatisch vertraagd.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  dinsdag 22 april 2025 @ 11:56:32 #45
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_217438109
Dat de overheid als 100% aandeelhouder van zowel de NS als Prorail mag aanwijzen wie er op trajecten mogen rijden is natuurlijk al behoorlijk dubieus. Enkel op sommige B-lijnen worden andere partijen toegestaan. Ja, dan kan je moelijk van een markt spreken.

In landen als Italie of Zwitserland is te zien dat je prima meerdere partijen op het spoornet kunt hebben, maar er is duidelijk onwil vanuit Den Haag.
The more debt, the better
  dinsdag 22 april 2025 @ 12:02:00 #46
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_217438145
quote:
0s.gif Op maandag 21 april 2025 22:05 schreef Telefoonvork het volgende:
Misschien moet de EU eens wat gaan zeggen over het Spaanse Renfé en de Duitse DB.
Hoe bedoel je?

In Duitsland heb je de FlixTrain al op het hoofdnetwerk. Die wilden ook in Nederland gaan rijden, maar ja de concessie is vergund aan NS hè.
pi_217439246
Meer OV is ook veel beter voor het klimaat en milieu. Maar commercie is duidelijk belangrijker, zoals meestal.
  dinsdag 22 april 2025 @ 17:18:19 #48
44679 Leshy
Held met sokken.
pi_217440078
quote:
0s.gif Op maandag 21 april 2025 19:39 schreef smizy het volgende:
Brussel moet gewoon hun klep houden en zich gaan bemoeien met zaken die heel de EU aangaan.
Er is gewoon de afspraak binnen de EU dat overheden lucratieve opdrachten publiekelijk aanbesteden, om te voorkomen dat ze die aan bevriende bedrijfjes toekennen in ruil voor wat wederdiensten. Zo help je corruptie tegen te gaan, en geef je elke burger met een eigen bedrijf de kans om mee te dingen naar dergelijke opdrachten. Lijkt me allemaal gewoon wenselijk.

Alleen voor nutsdiensten ben ik van mening dat dergelijke marktwerking tot zover weinig meerwaarde biedt; de consument heeft immers één van de diensten absoluut nodig, waardoor het voor aanbieders aantrekkelijker is om op een al dan niet afgesproken prijsniveau te convergeren.

En voor wat betreft het spoor is concurrentie eigenlijk ook niet echt goed mogelijk – je hebt het als consument te doen met de aanbieder die op jouw traject rijdt. Het is niet alsof je kunt zeggen: "Ik kies Arriva boven de NS, dus ik ga voortaan tussen Zwolle en Kampen reizen, in plaats van tussen Den Haag en Leiden."
pi_217444041
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 17:18 schreef Leshy het volgende:

[..]
Er is gewoon de afspraak binnen de EU dat overheden lucratieve opdrachten publiekelijk aanbesteden, om te voorkomen dat ze die aan bevriende bedrijfjes toekennen in ruil voor wat wederdiensten. Zo help je corruptie tegen te gaan, en geef je elke burger met een eigen bedrijf de kans om mee te dingen naar dergelijke opdrachten. Lijkt me allemaal gewoon wenselijk.
Aanbestedingen zijn verre van wenselijk. Het maakt de overheid traag, duur en verre van wendbaar. Als men wil dat bedrijf Y uit de bus komt dan wordt de aanbestding zo geschreven dat het bijna niet anders kan, echter dan zit men er voor x jaar aan vast. Meestal kan er dan nog verlengd worden maar het houdt een keer op. Het kan dan zomaar betekenen dan men over moet naar iets onwenselijks. Daarnaast zijn dit soort trajecten lomp, meestal niet geld gedreven en doordat je jaren aan contracten zit verre van wendbaar. Gewoon een degelijke controle en straffen als er vriendjespolitiek wordt bedreven.
pi_217444268
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 17:18 schreef Leshy het volgende:

[..]
Er is gewoon de afspraak binnen de EU dat overheden lucratieve opdrachten publiekelijk aanbesteden, om te voorkomen dat ze die aan bevriende bedrijfjes toekennen in ruil voor wat wederdiensten. Zo help je corruptie tegen te gaan, en geef je elke burger met een eigen bedrijf de kans om mee te dingen naar dergelijke opdrachten. Lijkt me allemaal gewoon wenselijk.

Alleen voor nutsdiensten ben ik van mening dat dergelijke marktwerking tot zover weinig meerwaarde biedt; de consument heeft immers één van de diensten absoluut nodig, waardoor het voor aanbieders aantrekkelijker is om op een al dan niet afgesproken prijsniveau te convergeren.

En voor wat betreft het spoor is concurrentie eigenlijk ook niet echt goed mogelijk – je hebt het als consument te doen met de aanbieder die op jouw traject rijdt. Het is niet alsof je kunt zeggen: "Ik kies Arriva boven de NS, dus ik ga voortaan tussen Zwolle en Kampen reizen, in plaats van tussen Den Haag en Leiden."
Och ook op de markt is er corruptie. In de engineering werd er onderling ook samen met de concurrentie prijzen afgesproken om elkander werk te gunnen etc.

Maar goed, ik hoop dat NS gewoon binnen NL het treinverkeer op het kernnet blijft verzorgen. Het is een prima werkgever en op EU gebied doen ze het niet eens zo slecht. Het gras is altijd groener bij de buren.

Niet voor mij want achter 2 maanden moet ik helaas NS definitief verlaten, maar de jongste generatie gun ik een prima werkgever.

Het is al erg genoeg dat ons Rijnland model niet meer bestaat en iedereen maar voor een grijpstuiver moet gaan werken in bepaalde sectoren die maatschappelijk wel van belang zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')