SPOILER: Uitleg symbolen weerkaartenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.• Weeronline - begrippen (nederlands)
---
• WKN - Actueel weer in Nederland
• KNMI Daggegevens
• KNMI Geografische overzichten van het weer
• KNMI Buienradar
• KNMI Pluim
---
• Klimaateffectatlas
• Nederland in de ban van de 'supercel'
• CAPE + Liftedindex
---
---
User locaties
Zo dat we ook nog weten wie waar ongeveer woont,
let op dit is een screenshot, klik op het kaartje of de link eronder voor live
DM (met plaats/stad naar); @kree om erop toegevoegd te worden of meld je aan in dit topic:
GC / FOK!users kaart (Google Maps) Nieuwe kaart, nieuwe kansen (update) #7
We gaan dit trouwens niet precies op GPS locatie toevoegen (tenzij op verzoek) plaats/stad lijkt me nauwkeurig genoeg voor dit doel
Never Stop Exploring!
Life begins at the end of your comfort zone!
Follow me on Twitter: https://twitter.com/EdwinKr83 Instagram: https://www.instagram.com/edwinkr83/
Slaapt juist lekkerquote:Op maandag 7 april 2025 10:25 schreef PzKpfw het volgende:
Als die koude nachten nu ook nog even oprotten.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kan altijd. Hier nu rond het vriespunt en snil.quote:Op maandag 7 april 2025 11:44 schreef Perrin het volgende:
Denk je nog steeds dat er serieuze kans is dat de huidige koudeinval niet de laatste is?
Gevolg van de SSWquote:Op maandag 7 april 2025 14:09 schreef Dven het volgende:
[..]
Kan altijd. Hier nu rond het vriespunt en snil.
quote:Op maandag 7 april 2025 11:43 schreef RamboDirk het volgende:
[ afbeelding ]Ik zit hier echt totaal niet op te wachten zaterdagSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kan dit niet even tot zondag uitgesteld worden?100.000 katjes
Fuck the EBU!
Als we dan maar niet hier het tegenovergestelde gaan krijgen. Gewoon dit weer houden met soms een bui en niet vaak regen/een bui en soms dit weerquote:Op dinsdag 8 april 2025 09:52 schreef dick_laurent het volgende:
Hier glijden we langzaam de warmte in. Mooi hoe dat altijd soort van 'ongemerkt' gaat in dit klimaat.
Het is al sinds eind maart overdag niet meer onder de 20 graden geweest, en hoewel do/vr/zat er een storing zal overtrekken met meer bewolking en wellicht een kleine bui, gaan we ook niet meer onder de 20 graden overdag komen, tot sowieso begin november.
Lange stabiele en droge fases in het (vroege) voorjaar zijn niet heel gek in de lage landen. Ik kan me wel een paar lentes herinneren waarin idd alles goed viel en het wekenlang strakblauw bleef.quote:Op dinsdag 8 april 2025 09:58 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Als we dan maar niet hier het tegenovergestelde gaan krijgen. Gewoon dit weer houden met soms een bui en niet vaak regen/een bui en soms dit weer
Gewoon 3x per week 's nachts een uurtje of 2-3 wat gestage regen is het beste. Weer van nu is wel heel erg prima jaquote:Op dinsdag 8 april 2025 09:58 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Als we dan maar niet hier het tegenovergestelde gaan krijgen. Gewoon dit weer houden met soms een bui en niet vaak regen/een bui en soms dit weer
Ga weg met je 25+quote:Op dinsdag 8 april 2025 11:18 schreef 12Beaufort het volgende:
Het mag nog wel wat warmer overdag. 25 plus zou ideaal zijn. En dan koude nachten.
Nog wat te vroeg, maar de hele zomer mag dat best. Eigenlijk doordeweeks 22-24 en in het weekend 26-28quote:
Lekker. Al hoeft dat nu ook niet meer nuquote:Op dinsdag 8 april 2025 12:31 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Thessaloniki wacht op je
WKN / Noodweer en sneeuw teistert delen van Griekenland
Ben benieuwd. Steeds meer signalen dat er toch best wat gaat vallen. Hopelijk dan vooral 's nachts als het toch moetquote:Op dinsdag 8 april 2025 12:59 schreef INViCTuS het volgende:
Plons
https://x.com/sturmwetter(...)-hmhkV15-xMf3jw&s=19
Oprecht een van de leukste dingen om je kind te laten doen. Wij gaan dan ook altijd al in of net na de regen naar buiten om lekker nat en modderig te wordenquote:
Het is natuurlijk bijna Koningsdag en meivakantie. Altijd slecht weer danquote:Op dinsdag 8 april 2025 12:59 schreef INViCTuS het volgende:
Plons
https://x.com/sturmwetter(...)-hmhkV15-xMf3jw&s=19
Bijnaquote:Op dinsdag 8 april 2025 15:00 schreef Djeez het volgende:
[..]
Het is natuurlijk bijna Koningsdag en meivakantie. Altijd slecht weer dan
Ik merkte aan mijn gewrichten dat het vanochtend weer een redelijk hoge luchtvochtigheid was in vergelijking afgelopen 2 weken. Als het weer omslaat wordt dat wel weer even wennen.quote:Op dinsdag 8 april 2025 14:18 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Ben benieuwd. Steeds meer signalen dat er toch best wat gaat vallen. Hopelijk dan vooral 's nachts als het toch moet
Ooh.. hier nog erg droge lucht.. mag wel iets vochtiger van mij. Beter voor de huid.quote:Op dinsdag 8 april 2025 19:07 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Ik merkte aan mijn gewrichten dat het vanochtend weer een redelijk hoge luchtvochtigheid was in vergelijking afgelopen 2 weken. Als het weer omslaat wordt dat wel weer even wennen.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op dinsdag 8 april 2025 15:26 schreef INViCTuS het volgende:
Waar de afgelopen weken neerslagsignalen in weermodellen, naarmate ze dichterbij in de tijd kwamen, stelselmatig verdwenen, lijkt er dit keer geen ontkomen meer aan. Vanaf zondag krijgen we een heel ander weerbeeld. Lagedrukgebieden gaan het weer in West- en Centraal-Europa domineren.
Gewoon wisselvallig of kletsnat
Aanhoudend droog blijft het dus niet, maar volkomen duidelijk zijn de weermodellen ook nog niet. Zo geeft de hoofdrun van het ECMWF-model van vanochtend in de periode zondag 13 april - maandag 21 april in grote delen van het land 80-100 mm regen. Hiermee zou april 2025 zelf een flink natte maand worden, want een gemiddelde aprilmaand heeft slechts 42 mm neerslag. Andere weermodellen, inclusief het AI-model van het ECMWF, zijn veel minder scheutig en hebben de grotere neerslagsommen meer boven Frankrijk.
Inmiddels bijna overal boven de 40%. Wat een prima aantal isquote:Op dinsdag 8 april 2025 19:24 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Ooh.. hier nog erg droge lucht.. mag wel iets vochtiger van mij. Beter voor de huid.
Ja loopt in de avond/nacht eigenlijk altijd wel op. Maar was vanmiddag gewoon dik onder de 30% weer.quote:Op dinsdag 8 april 2025 20:10 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Inmiddels bijna overal boven de 40%. Wat een prima aantal is
bron?quote:Op woensdag 9 april 2025 07:56 schreef MissButterflyy het volgende:
Er was eerst nog regen voorspeld voor zondag, maar het is al naar volgende week dinsdag verschoven
M’n telefoon van die de weersvoorspellingen aangeeft op mijn locatie in NL.quote:
Op vrijdag en zaterdag neemt de hogedrukzone boven de Britse Eilanden en onze omgeving snel in betekenis. Feitelijk valt het hoog in duigen. Op zondag manifesteert zich een kleinschalig (hoogte)laag boven en/of ten westen van ons land. Het geschetste scenario betekent voor vrijdag/zaterdag nog droog weer met naast bewolking ook geregeld zonneschijn. Verder beduidend hogere temperaturen. In een zwakke zuidelijke of zuidoostelijke stroming zijn op zaterdag maximumtemperaturen tot plaatselijk 20-21 graden mogelijk. Op zondag iets lagere temperaturen en enige tijd regen of enkele buien: mogelijk komt het daarbij ook tot onweer. De wind gaat uit het zuidwesten waaien.quote:Op woensdag 9 april 2025 08:30 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
M’n telefoon van die de weersvoorspellingen aangeeft op mijn locatie in NL.
Jep, het droogt alweer opquote:Op woensdag 9 april 2025 07:56 schreef MissButterflyy het volgende:
Er was eerst nog regen voorspeld voor zondag, maar het is al naar volgende week dinsdag verschoven
Hier staat zondag 11 mmquote:Op woensdag 9 april 2025 07:56 schreef MissButterflyy het volgende:
Je mag mijn 21 graden van zaterdag overnemenquote:Op woensdag 9 april 2025 10:03 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Hier staat zondag 11 mmen elke dag t/m vrijdag regen kansen0.3 tm 1,8 mm gevarieerd
![]()
Hoeft voor mij helemaal niet! Ruilen?
quote:Op woensdag 9 april 2025 10:04 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Je mag mijn 21 graden van zaterdag overnemen
Niks mis met 21 graden op zaterdagquote:Op woensdag 9 april 2025 10:04 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Je mag mijn 21 graden van zaterdag overnemen
Deze specifieke zaterdag werkt het mij juist tegenquote:
Wat een mooi woord "schier".quote:Op dinsdag 8 april 2025 18:37 schreef Arcee het volgende:
Deze schier oneindige reeks van zonovergoten dagen.
21, hè. Geen 31quote:Op woensdag 9 april 2025 10:14 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Deze specifieke zaterdag werkt het mij juist tegen
En het is uiteraard ook de enige warme dag van de week, elke andere dag was minder erg geweest.
Nou ja, het wordt wel onbestendiger en plaatselijke buien kunnen wel meer regen gevenquote:Op woensdag 9 april 2025 10:54 schreef Jor_Dii het volgende:
[ afbeelding ]
Een stuk minder neerslag voor de komende 2 weken.
Het is iig een stuk minder dan de 80-100mm die jij eerder deze week plaatste.quote:Op woensdag 9 april 2025 12:34 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Nou ja, het wordt wel onbestendiger en plaatselijke buien kunnen wel meer regen geven
Klopt. Kan ook beter in etappes vallenquote:Op woensdag 9 april 2025 13:20 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Het is iig een stuk minder dan de 80-100mm die jij eerder deze week plaatste.
Viel mij ook al op dat ze er opeens weer zijn. Stikken is een groot woord, maar ik had er gister wel eentje binnen en heb er buiten meer zien vliegen.quote:Op woensdag 9 april 2025 15:39 schreef tralalala het volgende:
Stikt het bij jullie ook van de wespen? Niet normaal.
Nog niet 1 gezien, maar zodra ik ze zie, dan probeer ik ze zo snel mogelijk door te slaan. Tyfus beesten. Allergisch voor ook nogquote:Op woensdag 9 april 2025 15:39 schreef tralalala het volgende:
Misschien kunnen ze wat sturen uit Australiëquote:Op woensdag 9 april 2025 13:20 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Het is iig een stuk minder dan de 80-100mm die jij eerder deze week plaatste.
Wat een kutplekquote:Op woensdag 9 april 2025 16:13 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Misschien kunnen ze wat sturen uit Australië. G'dumme wat een water
Absurd veel hemelwater dit jaar in de Australische stad Townsville
Je hebt regen en regen, je hebt heel veel regen en je hebt astronomische regenval in de stad Townsville in de Australische staat Queensland! Daar is dit jaar, tot 6 april, al 2453 mm gevallen. Dat betekent nu al, na slechts iets meer dan drie maanden, een JAARRECORD. Het jaarrecord stond op 2400 mm over het gehele kalenderjaar 2000. Tijdens de afgelopen maand brak Townsville met 1005 mm het maartrecord. Dat stond op 696 mm. Absurd!
Richting Pasen lijkt het inderdaad weer aardig nat te worden. Dan had ik liever afgelopen weken een week regenachtig weer gehad. Zijn we straks een dagje extra vrij zit je weer met regenquote:Op woensdag 9 april 2025 15:36 schreef MissButterflyy het volgende:
Ahhh de regen zondag is weer terug. Ben benieuwd. De natuur heeft het nodig.
Ja met name in NWS, VBL en POLquote:Op woensdag 9 april 2025 15:39 schreef tralalala het volgende:
Zie er wel wat, maar nog niet overdreven veel. Zijn nu het nest nog aan het bouwen, wellicht heb je er eentje in de buurt zitten?quote:Op woensdag 9 april 2025 15:39 schreef tralalala het volgende:
Rokjesdag incoming.quote:
Ik moet het eerst nog zien. Hier is het extreem zwaar bewolkt, waterkoud en een graad of vijfquote:
Vorig jaar begon de lente ook pas half mei. Daarvoor was het vrij sneu.quote:Op woensdag 9 april 2025 18:15 schreef Elan het volgende:
Word steeds gekker, eerste zomerse dag was vorig jaar begin mei en 2023 zelfs in juni.
Mijn komkommerplanten zeggen in koor: Neeee!!quote:Op woensdag 9 april 2025 18:35 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Vorig jaar begon de lente ook pas half mei. Daarvoor was het vrij sneu.
Maar goed, het is 1 dag en het kan gewoon gebeuren. Het kan ook over 3 weken nog een keer 4 graden overdag worden
Dat zeg ik ook, maar dat is het risico dat je loopt met zulke planten. Waarom denk je dat de boeren de meest gevoelige poot/zaai planten nog niet of amper in de grond hebben zitten.quote:Op woensdag 9 april 2025 19:51 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Mijn komkommerplanten zeggen in koor: Neeee!!
Komkommers & co buiten de kas gaan toch pas midden mei de grond in. In de kassen staan nu al best wat komkommers, tomaten, paprika's etc.quote:Op woensdag 9 april 2025 20:07 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Dat zeg ik ook, maar dat is het risico dat je loopt met zulke planten. Waarom denk je dat de boeren de meest gevoelige poot/zaai planten nog niet of amper in de grond hebben zitten.
Ik ga morgen of volgende week donderdag tomaten, komkommers en paprika halen en wel gelijk buiten in de moestuin zetten. Waarschijnlijk ook nog wel meer. Denk dat dat wel kan.quote:Op woensdag 9 april 2025 20:23 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Komkommers & co buiten de kas gaan toch pas midden mei de grond in. In de kassen staan nu al best wat komkommers, tomaten, paprika's etc.
Blijft altijd wat giswerk. Als de temperatuur onder de 5 graden komt in de kassen, dan verwarmen we automatisch wat bij.
Ik woon er dan ook zaligquote:Op woensdag 9 april 2025 21:56 schreef INViCTuS het volgende:
![]()
De Bilt breekt ALWEER een decaderecord met betrekking tot het aantal uren zonneschijn
Uitgezonderd het noorden en noordwesten is het vandaag opnieuw een zonnige dag geweest. Volkel en Wilhelminadorp kwamen uit op bijna 12 uren zon en dankzij circa 10 uren zonneschijn brak De Bilt het zonneschijnrecord van de eerste aprildecade. De teller is, kleine correcties voorbehouden, uitgekomen op 107 uur tegen 106 (eigenlijk 105,6) uur in 2002.
Wat een contrast! Hier in Assen was het extreem zwaar bewolkt en waterkoud. Vies windje erbij, nauwelijks 5 graden. Nee, dan merk je wel dat de lente nog heel, heel ver.weg isquote:Op woensdag 9 april 2025 21:56 schreef INViCTuS het volgende:
![]()
De Bilt breekt ALWEER een decaderecord met betrekking tot het aantal uren zonneschijn
Uitgezonderd het noorden en noordwesten is het vandaag opnieuw een zonnige dag geweest. Volkel en Wilhelminadorp kwamen uit op bijna 12 uren zon en dankzij circa 10 uren zonneschijn brak De Bilt het zonneschijnrecord van de eerste aprildecade. De teller is, kleine correcties voorbehouden, uitgekomen op 107 uur tegen 106 (eigenlijk 105,6) uur in 2002.
Ik zie ze ook. Volgens mij een paar maanden geleden ook wel eens gezien.quote:Op donderdag 10 april 2025 07:46 schreef Kickinalfa het volgende:
Wat zijn die grijze dingen in de lucht?
Ik wist wel dat ik iets gemist had de laatste tijd. De grijze verslagen uit Assen! Gelukkig is daar niets veranderd.quote:Op woensdag 9 april 2025 23:34 schreef Djeez het volgende:
[..]
Wat een contrast! Hier in Assen was het extreem zwaar bewolkt en waterkoud. Vies windje erbij, nauwelijks 5 graden. Nee, dan merk je wel dat de lente nog heel, heel ver.weg is
Perfect weer voor de zaterdagquote:Op donderdag 10 april 2025 09:41 schreef MissHobje het volgende:
1e klaagdaghet is grijs...helemaal grijs..ik herhaal GRIJS.. wtf is dit nou
![]()
Gebak eten en de hele dag neukenquote:Op donderdag 10 april 2025 10:22 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Ik ben nu wel benieuwd wat jij zaterdag hebt
Maar met neuken is @Nattekat binnen een minuut wel klaar. En een zonnetje bij het gebak lijkt me juist lekker.quote:Op donderdag 10 april 2025 10:43 schreef Wereldgozer het volgende:
[..]
Gebak eten en de hele dag neuken
Een zonnetje bij het neuken ook wel.quote:Op donderdag 10 april 2025 11:08 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Maar met neuken is @:Nattekat binnen een minuut wel klaar. En een zonnetje bij het gebak lijkt me juist lekker.
quote:Op donderdag 10 april 2025 10:43 schreef Wereldgozer het volgende:
[..]
Jij spreekt uit persoonlijke ervaring met @Natteneukkat ?quote:Op donderdag 10 april 2025 11:08 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Maar met neuken is @:Nattekat binnen een minuut wel klaar.
Wel snel opeten anders loopt het gebak spontaan weg.quote:En een zonnetje bij het gebak lijkt me juist lekker.
Gelukkig niet. Liever een @Nattepoesquote:Op donderdag 10 april 2025 16:15 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Jij spreekt uit persoonlijke ervaring met @:Natteneukkat ?
[..]
Wel snel opeten anders loopt het gebak spontaan weg.
Lekker BBQ'tje
Nou daar zeg je wat.. had er heel vorig jaar wellicht 4 ofzo.. en nu al 5 in 1 weekquote:Op woensdag 9 april 2025 15:39 schreef tralalala het volgende:
Deaud maken!quote:Op donderdag 10 april 2025 19:49 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Nou daar zeg je wat.. had er heel vorig jaar wellicht 4 ofzo.. en nu al 5 in 1 week![]()
Hoop dat het geen plaag wordt ofzo
quote:Op donderdag 10 april 2025 20:53 schreef bloodymary1 het volgende:
Als er nu wespen zijn, dan zijn het toch koninginnen die een nestje gaan maken? Die moet je echt vakkundig vermoorden.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als het een echte 'gewone' of 'Duitse' wesp is, dan is die kans wel aannemelijk ja. Koninginnen zijn nu het nest aan het bouwen. Normaal komt het eerste legsel van ca. 20 werksters pas rond mei uit, daarna gaat het nest pas echt groeien.quote:Op donderdag 10 april 2025 20:53 schreef bloodymary1 het volgende:
Als er nu wespen zijn, dan zijn het toch koninginnen die een nestje gaan maken? Die moet je echt vakkundig vermoorden.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op donderdag 10 april 2025 10:43 schreef Wereldgozer het volgende:
[..]
Jullie krijgen flink wat regen de komende week.quote:Op vrijdag 11 april 2025 08:41 schreef dick_laurent het volgende:
Nog verder naar het zuiden dikke windvlagen en bewolking. Lijkt wel april!
Wel muggen.quote:Op woensdag 9 april 2025 15:39 schreef tralalala het volgende:
Klopt, al blijft het in mijn woestijndeel wel beperkt tot enkele buien de komende dagen, geen grote hoeveelheden. Meeste valt in noorden, midden en zuidwest Spanje. Of ze er nog steeds blij mee zijn inmiddels vraag ik me af...quote:Op vrijdag 11 april 2025 08:43 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Jullie krijgen flink wat regen de komende week.
Hier lijken de voorspellingen steeds droger te worden weer.
Zie ook niet in waarom je zo je best zou willen doen om een Duitse wesp te doden. Hebben ook een belangrijke functie en zeg nou eerlijk, hoe vaak heb je er nu last vanquote:Op donderdag 10 april 2025 22:49 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Als het een echte 'gewone' of 'Duitse' wesp is, dan is die kans wel aannemelijk ja. Koninginnen zijn nu het nest aan het bouwen. Normaal komt het eerste legsel van ca. 20 werksters pas rond mei uit, daarna gaat het nest pas echt groeien.
Maar kunnen ook solitaire wespen zijn, als de harkwesp of een soort graafwesp. Die beestjes doen helemaal niemand kwaad
Voor onze zuidelijke regio is ook de Franse veldwesp interessant. Deze start zonder uitgesproken koningin en heeft een klein, maar open nest waar je ze goed in kunt zien. Zijn ook totaal niet agressief, nu ja.. je moet niet het nest aanvallen uiteraard.
Kan die iemand dan niet even door met de bloedzuigers?quote:Op vrijdag 11 april 2025 09:57 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Is omdat iemand alle wespen uitgemoord heeft.
Mensen raken onterecht panisch van wespen. Dat zie je ook al in dit topic.quote:Op vrijdag 11 april 2025 09:36 schreef Dven het volgende:
[..]
Zie ook niet in waarom je zo je best zou willen doen om een Duitse wesp te doden. Hebben ook een belangrijke functie en zeg nou eerlijk, hoe vaak heb je er nu last van
Wordt gewoon sproeien jaquote:Op vrijdag 11 april 2025 10:22 schreef PzKpfw het volgende:
Van de verwachte regen voor de komende week is inmiddels weinig meer over
Lijkt zo. Zal per plaats/gebied wel gaan verschillen. Grootschalig gaat het patroon wel wat op de schop. Gaan wel de nodige buien vallen.quote:Op vrijdag 11 april 2025 08:43 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Jullie krijgen flink wat regen de komende week.
Hier lijken de voorspellingen steeds droger te worden weer.
Ja dat dus, 10-20mm wellicht.quote:Op vrijdag 11 april 2025 10:22 schreef PzKpfw het volgende:
Van de verwachte regen voor de komende week is inmiddels weinig meer over
De normale wesp en hoornaars maak ik gewoon kapot. Irritante kut beesten. Vreten ook genoeg nuttige insecten zoals bijen kapot. Ook allergisch voor. De niet stekende geen last van. Die Duitse is een klein dingetje. Doet niksquote:Op vrijdag 11 april 2025 10:15 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Mensen raken onterecht panisch van wespen. Dat zie je ook al in dit topic.
Pas als ze in of echt nabij je huis zitten is er reden tot actie. Anders lekker de natuur de natuur laten..
Die is een paar dagen wegquote:Op vrijdag 11 april 2025 14:22 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Dan moet je je vrouw een blik bonen voeren
Ik kan me april 2007 nog herinneren.quote:Op woensdag 9 april 2025 18:15 schreef Elan het volgende:
Word steeds gekker, eerste zomerse dag was vorig jaar begin mei en 2023 zelfs in juni.
Hoe kunnen we nou weer boven het maximum zitten? Alsof het de eerste keer is dat april droog begonnen isquote:Op vrijdag 11 april 2025 20:17 schreef 12Beaufort het volgende:
Dit jaar beginnen we met een hele droge periode in ieder geval.
[ afbeelding ]
Gaat gelijk op met het maximum.quote:Op vrijdag 11 april 2025 20:22 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Hoe kunnen we nou weer boven het maximum zitten? Alsof het de eerste keer is dat april droog begonnen is
quote:Op zaterdag 12 april 2025 09:51 schreef INViCTuS het volgende:
Behoorlijk boffen met het weer vandaag de laatste +- 6 weken. Kan je niet over klagen op 12 april in maart en april.
Helemaal eens, ongekend boffen dit hoor al die weken! Zon zon nog meer zon. Zou dit weer zo'n zomer kunnen gaan worden met die 40 gradenquote:
*klaagt dat het niet een dag later is*quote:Op zaterdag 12 april 2025 09:51 schreef INViCTuS het volgende:
Behoorlijk boffen met het weer vandaag. Kan je niet over klagen op 12 april
Dat zou zielig zijn voor de (rotterdam) marathon lopersquote:Op zaterdag 12 april 2025 10:22 schreef Nattekat het volgende:
[..]
*klaagt dat het niet een dag later is*
Die nu pleurisweer hebben?quote:Op zaterdag 12 april 2025 10:58 schreef Evangelion het volgende:
[..]
Dat zou zielig zijn voor de (rotterdam) marathon lopers
Harde wind ja. Maar qua temperatuur wel beter dan vandaag, als je volluit gaat tenminste.quote:
Ik zou echt heel weinig tot niks kunnen verzinnen dat met dit weer niet uitvoerbaar isquote:Op zaterdag 12 april 2025 10:22 schreef Nattekat het volgende:
[..]
*klaagt dat het niet een dag later is*
IJsvissenquote:Op zaterdag 12 april 2025 11:22 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Ik zou echt heel weinig tot niks kunnen verzinnen dat met dit weer niet uitvoerbaar is
Tja, het 1 draagt bij aan het ander. Als de natuur vrij droog is, dan loopt de temperatuur veel makkelijker op naar hogere waardes. Nu zit ik niet te wachten op 40 graden, maar net zo goed niet op dagelijks een LV percentage van 60 of hoger. De gulden middenweg is hier altijd erg lastig. Als de LV nou een beetje bij 40 of max 50 blijft, dan is het wel ok, maar dan ook niet te heet. in het weekend is 26-28 wel voldoende en doordeweeks tijdens werk is max 24 ook wel voldoendequote:Op zaterdag 12 april 2025 10:15 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Helemaal eens, ongekend boffen dit hoor al die weken! Zon zon nog meer zon. Zou dit weer zo'n zomer kunnen gaan worden met die 40 gradendat was heftig heet wel maar niet mega vochtig dus te doen
Spoelt alleen iets als ik de kraan open draai.quote:Op zaterdag 12 april 2025 13:46 schreef Zipportal het volgende:
Eindelijk spoelt alles weer schoon. Vieze pollen in de lucht.
Morgenochtend kan er wat regen vallen. Niet overal en zeker niet veelquote:Op zaterdag 12 april 2025 14:05 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Spoelt alleen iets als ik de kraan open draai.
Ja, hoop dat het in de Alpen wat mee gaat vallen.. zag de verwachtingenquote:Op zaterdag 12 april 2025 15:51 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Morgenochtend kan er wat regen vallen. Niet overal en zeker niet veel
Maar komende week wel vaker her en der een bui, dus het wordt al wat minder droog. Groeizaam weer. Maar zal wel van plaats tot plaats verschillen, gok ik.
Niet zoals in de zuid Alpen waar een enorme südstsau gaat beginnen met 200-300 mm
De geur van dode bacteriën.quote:Op zondag 13 april 2025 02:21 schreef Maver24 het volgende:
Je ruikt nu buiten dat geurtje als het lang droog is geweest. Zo lekker
Interessant is het pas als er een kans op supercellen is.quote:Op zondag 13 april 2025 09:07 schreef 12Beaufort het volgende:
Dinsdag kan interessant worden. Kans op onweer en meer neerslag.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik ben al tevreden met 5 onweersklappen. Meer is het meestal niet hierquote:Op zondag 13 april 2025 10:27 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Interessant is het pas als er een kans op supercellen is.
Je zal maar in een dorre woestijn leven waar het nooit regentquote:Op zondag 13 april 2025 08:53 schreef Geschiedkundige het volgende:
Hier is wel iets gevallen, maar minder dan 0.1mm blijkbaar.
Dus maw: eigenlijk toch ook niks
Hopelijk straks nog wat.
quote:Op zondag 13 april 2025 11:31 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Je zal maar in een dorre woestijn leven waar het nooit regent
Er staat ook morgen, niet vandaagquote:Op maandag 14 april 2025 16:51 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Kom maar door met wat regen. Flopshow vooralsnog.
Net de tuin gesproeidquote:Op maandag 14 april 2025 19:49 schreef Zipportal het volgende:
Het wordt hier OPEENS heel donker. @:wereldgozer
dat heb je zelf in de handquote:
Moet je werken?quote:
90% in NL krijgt weer 1 druppel.quote:Op dinsdag 15 april 2025 11:25 schreef Jor_Dii het volgende:
Nu nog mooi, vanmiddag heel wat anders..
Zeg dat. De tering.quote:Op dinsdag 15 april 2025 14:08 schreef Opnaarutrecht het volgende:
Het is ontzettend klam in Den Haag.
Geloof dat er hier wel iets aan gaat komen. Is compleet grijs, vies benauwd.quote:Op dinsdag 15 april 2025 14:09 schreef Nattekat het volgende:
Buienalarm blijft volhouden dat er regen komt, maar de zon is nog niet echt weg geweest.
Oja, het regent.quote:Op dinsdag 15 april 2025 14:12 schreef Haags het volgende:
[..]
Geloof dat er hier wel iets aan gaat komen. Is compleet grijs, vies benauwd.
Rond 8 mm voor mijn regioquote:Op dinsdag 15 april 2025 13:58 schreef Jor_Dii het volgende:
[ afbeelding ]
Regensommen tot Koningsdag.
Hoax, bijna 50mm. Yeah rightquote:Op dinsdag 15 april 2025 13:58 schreef Jor_Dii het volgende:
[ afbeelding ]
De regen die voor deze week voorspelt was, is ook zo goed als (volledig) verdwenen. Deze prognoses van 40-50mm gelden ook weer met name voor de nieuwe week, dus tegen die tijd zal het wel weer een stuk droger uitvallen.quote:Op dinsdag 15 april 2025 14:24 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Hoax, bijna 50mm. Yeah right
We zullen zien. Een paar tiental mm is in ieder grval welkom..quote:Op dinsdag 15 april 2025 14:44 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
De regen die voor deze week voorspelt was, is ook zo goed als (volledig) verdwenen. Deze prognoses van 40-50mm gelden ook weer met name voor de nieuwe week, dus tegen die tijd zal het wel weer een stuk droger uitvallen.
We zitten op de Coen Dillen index droogtejaar 1976. Regen zit er niet in.quote:Op dinsdag 15 april 2025 14:25 schreef Geschiedkundige het volgende:
Komt er ook nog regen uit deze zogenaamde vlekken op de radar of hoe zit dat...
Vorig jaar kippen aangeschaft om te scharrelen in de moestuin tegen de slakken.quote:Op dinsdag 15 april 2025 14:51 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
We zitten op de Coen Dillen index droogtejaar 1976. Regen zit er niet in.
Je moestuin kun je gaan inrichten als woestijn omgeving voor salamanders enzo.
Ik zag putto nog iets roepen over sneeuwquote:Op dinsdag 15 april 2025 13:58 schreef Jor_Dii het volgende:
[ afbeelding ]
Ach, die vreselijke vent.quote:Op dinsdag 15 april 2025 15:27 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Ik zag putto nog iets roepen over sneeuw
Dik zwetenquote:Op dinsdag 15 april 2025 17:47 schreef MissHobje het volgende:
Omg zo hard gefietst en net droog over. Mega bui en de 1e onweer![]()
wat een traktatie
Ja na 6 weken een drupje, wat een klootzakken.quote:
Zo kaal is het toch al een tijdje niet meerquote:Op dinsdag 15 april 2025 18:15 schreef INViCTuS het volgende:
Grond is hier iig wel even nat. Komende dagen alle planten en struiken groen en in de bloei. Mooi man. Vorig jaar was dat veel later. Die kale lelijke winter treurnis eindelijk weg
Gewoon één dag even een uur lang stromende regen. Meer vragen we niet.quote:Op dinsdag 15 april 2025 18:57 schreef Geschiedkundige het volgende:
Huh alles weg op de radar al. Gewoon een kurkdroge dag weer. Enorme flopshow
Ik ga altijd stuk om die ventquote:
Misschien de volgende keer jij de volle laag, hier is het wel ff lekker tekeer gegaanquote:Op dinsdag 15 april 2025 18:57 schreef Geschiedkundige het volgende:
Wel best wat donkere wolken ten oosten en ten noorden gezien, maar hier niks...
2 maanden? Weet niet hoor, maar half februari bloeit er echt amper wat. Zelfs daar nietquote:Op dinsdag 15 april 2025 18:57 schreef Geschiedkundige het volgende:
Hier in west-Gelderland best oké regen gehad het afgelopen uur en in Drenthe en Groningen verzuipen ze momenteel nog.quote:Op dinsdag 15 april 2025 18:57 schreef Geschiedkundige het volgende:
Hier heeft het wel wat geonweerdquote:Op dinsdag 15 april 2025 18:00 schreef Frutsel het volgende:
Links erlangs, rechts erlangs... nix voor Bassie
(En fruts)
Je regenton is lek.quote:Op dinsdag 15 april 2025 19:25 schreef INViCTuS het volgende:
De grond is redelijk nat, maar amper water in de regenton
Vibernum tinus, Lonicera fragrantissima, peperboompje, gele kornoelje, Japanse roos (camellia) ,krokusjes en sneeuwklokjes uiteraard. Erica darleyensis, helleborus..quote:Op dinsdag 15 april 2025 19:03 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
2 maanden? Weet niet hoor, maar half februari bloeit er echt amper wat. Zelfs daar niet. Paar sneeuwklokjes etc maar dat is alles
Nu is het goed zichtbaar, maar vol in blad en bloei is het mooiste. Sowieso duurt dat kale lang en is lelijk.
Vergeet de Magnolia niet. Altijd zo mooi, best een grote boom inmiddels hierin de tuin. Die staat dan al vroeg in het voorjaar prachtig in bloei. Dan gaat het natuurlijk een dag hard waaien en weg is alles weer....quote:Op dinsdag 15 april 2025 21:48 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Vibernum tinus, Lonicera fragrantissima, peperboompje, gele kornoelje, Japanse roos (camellia) ,krokusjes en sneeuwklokjes uiteraard. Erica darleyensis, helleborus..
Er bloeit genoeg in onze tuin in februari hoor. Dan vergeet ik vast nog een en ander.
Ik heb overigens duizenden bollen bij openbaar groen (gras) in de grond gestopt de afgelopen jaren. Fleurt ook februari en maart op met krokusjes en narcissen
Ja, dat is eeuwig zonde. Prachtig verschijnbsel, alleen altijd zo kortquote:Op dinsdag 15 april 2025 22:05 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Vergeet de Magnolia niet. Altijd zo mooi, best een grote boom inmiddels hierin de tuin. Die staat dan al vroeg in het voorjaar prachtig in bloei. Dan gaat het natuurlijk een dag hard waaien en weg is alles weer....
Ik dacht dat jij op de Veluwe werkte, maar jij hebt een volledig verkeerd idee van groei en bloei. Zoals al is aangegeven, er bloeit en groeit al heel veel, en dat zijn niet alleen maar bollen. Misschien moet jij je beeld van voorjaarskleur eens bijstellen en niet te veel verwachten.quote:Op dinsdag 15 april 2025 19:03 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
2 maanden? Weet niet hoor, maar half februari bloeit er echt amper wat. Zelfs daar niet. Paar sneeuwklokjes etc maar dat is alles
Nu is het goed zichtbaar, maar vol in blad en bloei is het mooiste. Sowieso duurt dat kale lang en is lelijk.
Meld!quote:Op dinsdag 15 april 2025 22:05 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Vergeet de Magnolia niet. Altijd zo mooi, best een grote boom inmiddels hierin de tuin. Die staat dan al vroeg in het voorjaar prachtig in bloei. Dan gaat het natuurlijk een dag hard waaien en weg is alles weer....
Half februari bloeit er echt nog niet veel, hoor. Ik heb het dan niet over hele vroege bloeiers of winter varianten. Ik doelde ook vooral op zoals het de afgelopen 2 weken langzaam werd en nu wordt. Dat heb je half februari nooit. Hij noemt ook Viburnum, dat is een vieze poeder struik en stelt weinig voor. Helleborus hebben wij in bakken en bloeien de hele winter wel.quote:Op dinsdag 15 april 2025 22:13 schreef Twieki het volgende:
[..]
Ik dacht dat jij op de Veluwe werkte, maar jij hebt een volledig verkeerd idee van groei en bloei. Zoals al is aangegeven, er bloeit en groeit al heel veel, en dat zijn niet alleen maar bollen. Misschien moet jij je beeld van voorjaarskleur eens bijstellen en niet te veel verwachten.
Je hebt het niet over vroege bloeiers of wintervarianten? Zo lust ik er ook nog wel een paarquote:Op woensdag 16 april 2025 07:07 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Half februari bloeit er echt nog niet veel, hoor. Ik heb het dan niet over hele vroege bloeiers of winter varianten. Ik doelde ook vooral op zoals het de afgelopen 2 weken langzaam werd en nu wordt. Dat heb je half februari nooit. Hij noemt ook Viburnum, dat is een vieze poeder struik en stelt weinig voor. Helleborus hebben wij in bakken en bloeien de hele winter wel.
Van veel struiken is het inderdaad erg jammer dat ze maar zo kort bloeien.
Ik had het toch vooral over het grote bloeien en het groen worden, Patrickquote:Op woensdag 16 april 2025 07:35 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Je hebt het niet over vroege bloeiers of wintervarianten? Zo lust ik er ook nog wel een paar
Jij stelde dat half februari vrijwel niets bloeit. Dat is gewoon niet waar. Dat je een Vibernum niks aan vindt doet er niets aan af. En de helleborus bloeit dan al langer, maar dus zeker ook in februari. Non-argument.
Tuurlijk kun je februari niet met april of mei vergelijken. Maar stellen dat er 'amper wat bloeit' is schromelijk overdreven.
Misschien dat ik het in eerste instantie verkeerd verwoord had.quote:
Niet ver van jullie is veel meer gevallen. Murcia e.o honderden millimetersquote:Op woensdag 16 april 2025 09:50 schreef dick_laurent het volgende:
Gisteren hier weer zware donders en bliksem. Mooi hoor. Het voorjaar verloopt hier echt zo anders als vorig jaar. Ik zal niet zeggen het is "kletsnat" want relatief in mijn hoek valt dat mee (maart had in totaal rond de 80 mm, dat zijn voor hier redelijk grote hoeveelheden maar absoluut gezien is het in een hele maand natuurlijk niet schokkend veel)
Alles nog steeds wel mooi groen hier, overal bloemetjes en alle vetplanten staan in bloei
Klopt, bergen he... regenschaduw etcquote:Op woensdag 16 april 2025 09:52 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Niet ver van jullie is veel meer gevallen. Murcia e.o honderden millimeters
Alles verdamptquote:Op woensdag 16 april 2025 10:07 schreef Geschiedkundige het volgende:
Die rode vlekken zouden hier overkomen. Nu ineens naar westen opgeschoven.. zitten we weer aan het randje. Zal wel 1mm zijn straks dan ofzo.
Nou hier niet, het ZO krijgt de volle laagquote:Op woensdag 16 april 2025 10:07 schreef Geschiedkundige het volgende:
Die rode vlekken zouden hier overkomen. Nu ineens naar westen opgeschoven.. zitten we weer aan het randje. Zal wel 1mm zijn straks dan ofzo.
Jij bent geen ZO voor mijquote:Op woensdag 16 april 2025 10:32 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Nou hier niet, het ZO krijgt de volle laag
Ga 500 euro minder uitgeven op de gasrekening dan ik had verwachtquote:Op woensdag 16 april 2025 09:56 schreef INViCTuS het volgende:
Volgend jaar hopelijk weer zoveel zon
Onwaarachtig aantal uren zonneschijn tijdens eerste helft van de ‘meteolente’
De eerste helft van de meteorologische lente is uitgegroeid tot de zonnigste ‘aller tijden’. De Bilt heeft over de periode 1 maart t/m 15 april maar liefst 411 uren zonneschijn geregistreerd. Sebastiaan Cobelens, die de laatste jaren in belangrijke mate heeft bijgedragen aan het klimaatepos ‘Duizend jaar weer, wind en water in de Lage landen’ van de in november 2024 overleden Jan Buisman, berichtte mij daar gisteren over.
Het verschil met de nummer twee op de ranglijst is onwijs groot. In 2022, toen maart op het KNMI de volledige concurrentie declasseerde, scheen de zon 335 uur ofwel een verschil van 76 uur met dit jaar. De periode 1 maart t/m 15 april is met dus 411 uren zon nu al zonniger dan normaal inzake maart en april samen en we hebben nog een ‘halve april’ te gaan. Het langjarig gemiddelde voor het duo maart-april is namelijk 329 uur. Opmerkelijk zijn ook, voor wat betreft de eerste helft van de ‘meteolente’, de verschillen in de top 10. Dit jaar staat op 411, 1921 (nummer 10 op de ranglijst) kwam niet verder dan 268 uur.
3 pure paaseitjes en een woonboulevard.quote:Op woensdag 16 april 2025 12:09 schreef THEFXR het volgende:
wat is de voorspelling met de paasdagen?
Niet eens een croissantje uit blik?quote:Op woensdag 16 april 2025 13:18 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
3 pure paaseitjes en een woonboulevard.
Kou?quote:Op woensdag 16 april 2025 14:44 schreef MissButterflyy het volgende:
Zo, nu ben ik wel weer klaar met die regen en kou.
10/11 graden nu is ook niet echt warm ofzoquote:Op woensdag 16 april 2025 15:12 schreef MissButterflyy het volgende:
Ja, ik vind het echt koud. Heb m’n winterjas weer aan buiten.
🇩🇪🇩🇪🇩🇪🇩🇪quote:
Dat is zo top.quote:Op dinsdag 15 april 2025 22:05 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
1-20 maart is geen lente!quote:Op woensdag 16 april 2025 09:56 schreef INViCTuS het volgende:
Volgend jaar hopelijk weer zoveel zon
Onwaarachtig aantal uren zonneschijn tijdens eerste helft van de ‘meteolente’
De eerste helft van de meteorologische lente is uitgegroeid tot de zonnigste ‘aller tijden’. De Bilt heeft over de periode 1 maart t/m 15 april maar liefst 411 uren zonneschijn geregistreerd. Sebastiaan Cobelens, die de laatste jaren in belangrijke mate heeft bijgedragen aan het klimaatepos ‘Duizend jaar weer, wind en water in de Lage landen’ van de in november 2024 overleden Jan Buisman, berichtte mij daar gisteren over.
Het verschil met de nummer twee op de ranglijst is onwijs groot. In 2022, toen maart op het KNMI de volledige concurrentie declasseerde, scheen de zon 335 uur ofwel een verschil van 76 uur met dit jaar. De periode 1 maart t/m 15 april is met dus 411 uren zon nu al zonniger dan normaal inzake maart en april samen en we hebben nog een ‘halve april’ te gaan. Het langjarig gemiddelde voor het duo maart-april is namelijk 329 uur. Opmerkelijk zijn ook, voor wat betreft de eerste helft van de ‘meteolente’, de verschillen in de top 10. Dit jaar staat op 411, 1921 (nummer 10 op de ranglijst) kwam niet verder dan 268 uur.
Meteorologische lente is 1-3 tot 31-5quote:
Misschien kunnen ze wat uit de Zuid Alpen sturen. Zuid Zwitserland en Noord Italië krijgen 250-500 mm te verstouwenquote:Op woensdag 16 april 2025 18:34 schreef Geschiedkundige het volgende:
Toch al een goede 2mm gevallen vandaag
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |