abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 18 februari 2025 @ 19:56:52 #201
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_216737066
quote:
2s.gif Op dinsdag 18 februari 2025 19:54 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Door wie dan?
Net of er genoeg mensen zijn in de VS die dat iets zou boeien. Al zal hij de daar de hele bevolking in kampen zetten en zelf Trump towers gaan bouwen.
  dinsdag 18 februari 2025 @ 19:57:07 #202
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_216737076
Maar na dat slappe gedraai van vandaag denk ik niet dat Wilders op de loonlijst staat bij Poetin.
  dinsdag 18 februari 2025 @ 19:58:02 #203
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_216737108
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2025 19:57 schreef Hexagon het volgende:
Maar na dat slappe gedraai van vandaag denk ik niet dat Wilders op de loonlijst staat bij Poetin.
Het is toch al lang en breed bekend dat het vooral Israel is die de PVV financiert? FTM heeft daar jaren geleden al een groot artikel aan gewijd.
  dinsdag 18 februari 2025 @ 19:59:26 #204
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_216737143
quote:
2s.gif Op dinsdag 18 februari 2025 19:54 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Door wie dan?
Het huis kan dat en de senaat. Er komt nogal veel economisch gelazer van als 'ie Groenland inpikt en ik denk niet dat z'n miljardairsvriendjes het daar mee eens zijn.
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
  dinsdag 18 februari 2025 @ 20:00:12 #205
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_216737162
quote:
Heb je dat ooit gedacht dan?
  dinsdag 18 februari 2025 @ 20:00:57 #206
396550 Richestorags
pi_216737178
quote:
2s.gif Op dinsdag 18 februari 2025 19:58 schreef Tijn het volgende:

[..]
Het is toch al lang en breed bekend dat het vooral Israel is die de PVV financiert? FTM heeft daar jaren geleden al een groot artikel aan gewijd.
Ik denk eerder Israëli dan Israël zelf.
pi_216737274
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2025 19:38 schreef Hexagon het volgende:
Geert probeert van meerdere walletjes te eten.

Aan de ene kant lekker linkspopulistisch roepen dat we geen militairen naar wat dan ook moeten sturen want vrede blabla. En aan de andere kant ook de schijn proberen te vermijden dat hij in de zak van de Russen zit.
Dit inderdaad. Op twitter is hij oppositieleider Wilders, dat hij in de kamer bijna het tegenovergestelde verkondigt is voor hem ideaal. Nergens op vast te pinnen. Daarbij frustreert deze schizofrene instelling het debat maximaal, dat de grootste partij zich nergens aan wil committeren. Gewoon passief afwachten wat er uitrolt tussen Putin en Trump.
  dinsdag 18 februari 2025 @ 20:06:21 #208
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_216737301
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2025 20:04 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Dit inderdaad. Op twitter is hij oppositieleider Wilders, dat hij in de kamer bijna het tegenovergestelde verkondigt is voor hem ideaal. Nergens op vast te pinnen. Daarbij frustreert deze schizofrene instelling het debat maximaal, dat de grootste partij zich nergens aan wil committeren. Gewoon passief afwachten wat er uitrolt tussen Putin en Trump.
Maar er is gewoon een meerderheid dus de honden blaffen en de karavaan trekt verder.
pi_216737362
quote:
Niet? Dat lijkt me juist duidelijker dan ooit. Hij kan ook niet te opzichtig doen he dan valt het kabinet straks nog hierover. Dat Europese landen zoals het onze op geen enkele manier strategische keuzes maken is echt ideaal voor Putin.
  dinsdag 18 februari 2025 @ 20:09:14 #210
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_216737388
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2025 20:08 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Niet? Dat lijkt me juist duidelijker dan ooit. Hij kan ook niet te opzichtig doen he dan valt het kabinet straks nog hierover. Dat Europese landen zoals het onze op geen enkele manier strategische keuzes maken is echt ideaal voor Putin.
Nouja echt tegenhouden doet hij het niet.
pi_216737812
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2025 19:23 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Dus als je dat feit opwerpt ben je statushouders aan het pesten?

Feit, mensen kiezen voor Nederland. Nederland grenst in de verste verte niet aan een conflictgebied.
Als je de prioritering van statushouders rechtsongelijkheid vind, dan is prioritering altijd rechtsongelijkheid lijkt mij.
  dinsdag 18 februari 2025 @ 20:33:40 #212
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_216738160
Waarom zou Wilders ook tegenwerken? Kamer zal toch voor zijn.
Nooit mee doen aan gevecht die je op voorhand verliest.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
  dinsdag 18 februari 2025 @ 20:37:59 #213
396550 Richestorags
pi_216738279
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2025 20:21 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Als je de prioritering van statushouders rechtsongelijkheid vind, dan is prioritering altijd rechtsongelijkheid lijkt mij.
Dat argument houdt logisch gezien geen stand. Jij zegt als A, dan ook B,C.

Eenzelfde soort argument zou zijn: als jij een vreemde je huis binnenlaten ongemakkelijk vindt, dan is iemand je huis binnenlaten altijd ongemakkelijk.

Mensen hanteren continu dubbele standaarden en daar is niet per definitie iets mis mee. Dat heeft vaker niet dan wel met pesten te maken, eerder met persoonlijke affiliaties.
  dinsdag 18 februari 2025 @ 20:42:11 #214
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_216738429
Ik ben overigens niet per se tegen die prioregeling afschaffen. Maar dan moet Mona eerst over de brug komen met waardige alternatieven.
pi_216738567
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 februari 2025 20:37 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Dat argument houdt logisch gezien geen stand. Jij zegt als A, dan ook B,C.

Eenzelfde soort argument zou zijn: als jij een vreemde je huis binnenlaten ongemakkelijk vindt, dan is iemand je huis binnenlaten altijd ongemakkelijk.

Mensen hanteren continu dubbele standaarden en daar is niet per definitie iets mis mee. Dat heeft vaker niet dan wel met pesten te maken, eerder met persoonlijke affiliaties.
Als je tegen prioritering van statushouders bent vanwege rechtsongelijkheid, zou je dan ook tegen prioritering van andere groepen moeten zijn, zoals ouderen, mensen met een urgentieverklaring door medische redenen of slachtoffers van huiselijk geweld? Hoe kan het één wel rechtsongelijk zijn en het ander niet?
  dinsdag 18 februari 2025 @ 20:48:25 #216
396550 Richestorags
pi_216738600
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2025 20:42 schreef Hexagon het volgende:
Ik ben overigens niet per se tegen die prioregeling afschaffen. Maar dan moet Mona eerst over de brug komen met waardige alternatieven.
Het lege Hongaarse platteland is een waardig alternatief.
  dinsdag 18 februari 2025 @ 20:55:52 #217
396550 Richestorags
pi_216738772
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2025 20:46 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Als je tegen prioritering van statushouders bent vanwege rechtsongelijkheid, zou je dan ook tegen prioritering van andere groepen moeten zijn, zoals ouderen, mensen met een urgentieverklaring door medische redenen of slachtoffers van huiselijk geweld? Hoe kan het één wel rechtsongelijk zijn en het ander niet?
Ik ben tegen prioritering van statushouders omdat ik vóór de originele ingezetenen van dit land ben.

Met schaarse middelen werk ik de lijst af op basis van first come, first serve. Onze woningvoorraad is niet afgestemd op het feit dat iedereen die binnenkomt, automatisch een urgentieverklaring wordt. Daar is het systeem ook niet voor bedoeld. Het systeem is bedacht voor mensen die hier geboren zijn, niet voor de nieuwe situatie met een schier oneindige stroom aan urgentieverklaringen.

Daarnaast investeer ik liever in iemand met een historie in dit land en een binding met dan iemand bij wie dat allemaal een gok is. Iemand van wie het de vraag is of hij hier gaat werken, gaat aarden, gaat integreren.

In mijn ogen is Nederland totaal ongeschikt om nog asielzoekers op te vangen. We kunnen best ons steentje bijdragen door opvang in de regio menswaardiger te maken of helpen met het bouwen van complexen in het lege Hongarije of Bulgarije, waar mensen tijdelijk kunnen verblijven.

Arbeidsmigratie zie ik het liefst ook veel strenger gelimiteerd worden.

[ Bericht 2% gewijzigd door Richestorags op 18-02-2025 21:01:39 ]
pi_216739396
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2025 20:42 schreef Hexagon het volgende:
Same here.

Maar ja, dat zou enorme investeringen in COA opvang voor langdurige tijd vereisen. En dat gaat Faber niet doen.

Nu krijgen we een of andere rare situatie waarin gemeenten geen voorrang meer mogen verlenen, maar nog wel steeds een taakstelling om te plaatsen hebben (plus 30k incentive). Dus al die statushouders gaan gewoon urgentie krijgen. Maar dan kan de PVV wel weer naar de gemeenten wijzen en hen de schuld geven. Het gaat de PVV dan ook, alweer, helemaal niet om het oplossen, maar puur en alleen om de schijn ophouden bij hun electoraat en een ander de boeman maken. De PVV-stemmer zal alleen maar zien dat de PVV de voorrang afgeschaft heeft, maar te onwetend / ongenuanceerd zijn om te zien dat die taakstelling nog steeds bestaat en gemeenten dus verplicht tot plaatsen (en dus enige vorm van voorrang verlenen).

De nieuwe buurman is een statushouder? Nou, klaag maar bij en over de kwaadaardige gemeente, want de PVV heeft de voorrang afgeschaft! Dat wordt het nieuwe verhaal.

Los daarvan mag men ook wel eens kijken naar een nationale ipv regio gebonden inschrijving voor sociale huur. Mensen die per se in een specifieke regio willen wonen zullen dan wat langer moeten wachten, maar degenen die het primair om 'een dak boven het hoofd, maakt niet uit waar' te doen is, zullen sneller ergens terecht kunnen. Met voor statushouders de datum van asielaanvraag als inschrijfdatum.

[ Bericht 7% gewijzigd door probeer op 18-02-2025 21:39:11 ]
"Pools are perfect for holding water"
pi_216739772
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 februari 2025 20:55 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Ik ben tegen prioritering van statushouders omdat ik vóór de originele ingezetenen van dit land ben.

Met schaarse middelen werk ik de lijst af op basis van first come, first serve. Onze woningvoorraad is niet afgestemd op het feit dat iedereen die binnenkomt, automatisch een urgentieverklaring wordt. Daar is het systeem ook niet voor bedoeld. Het systeem is bedacht voor mensen die hier geboren zijn, niet voor de nieuwe situatie met een schier oneindige stroom aan urgentieverklaringen.

Daarnaast investeer ik liever in iemand met een historie in dit land en een binding met dan iemand bij wie dat allemaal een gok is. Iemand van wie het de vraag is of hij hier gaat werken, gaat aarden, gaat integreren.

In mijn ogen is Nederland totaal ongeschikt om nog asielzoekers op te vangen. We kunnen best ons steentje bijdragen door opvang in de regio menswaardiger te maken of helpen met het bouwen van complexen in het lege Hongarije of Bulgarije, waar mensen tijdelijk kunnen verblijven.

Arbeidsmigratie zie ik het liefst ook veel strenger gelimiteerd worden.
Mijn punt ging puur over het woord ‘rechtsongelijkheid’, maar prima dat je dit vindt.

Wat mij betreft moet deze discussie niet gaan over wie voorrang krijgt, maar over wat we willen met Nederland. Dit land is gebouwd op twee sterktes: goedkoop gas uit Groningen en de transitfunctie van Rotterdam en Schiphol. Dat goedkope gas is weg, maar onze hele basisindustrie zit hier vanwege die goedkope energie.

Tegelijk hebben we een opeenstapeling van schaarste: ruimte, woningen, milieuruimte, talent en elektra door netcongestie. We moeten keuzes maken over wat we met Nederland willen – en misschien nog wel belangrijker: wat we niet meer willen. Pas dan kun je (arbeids)migratie daarin meenemen. Maar zulke keuzes zijn impopulair en dus politieke zelfmoord. Dus blijven we zeuren over asielmigratie, want dat is makkelijk
  dinsdag 18 februari 2025 @ 21:49:53 #220
396550 Richestorags
pi_216739853
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2025 21:44 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Mijn punt ging puur over het woord ‘rechtsongelijkheid’, maar prima dat je dit vindt.

Wat mij betreft moet deze discussie niet gaan over wie voorrang krijgt, maar over wat we willen met Nederland. Dit land is gebouwd op twee sterktes: goedkoop gas uit Groningen en de transitfunctie van Rotterdam en Schiphol. Dat goedkope gas is weg, maar onze hele basisindustrie zit hier vanwege die goedkope energie.

Tegelijk hebben we een opeenstapeling van schaarste: ruimte, woningen, milieuruimte, talent en elektra door netcongestie. We moeten keuzes maken over wat we met Nederland willen – en misschien nog wel belangrijker: wat we niet meer willen. Pas dan kun je (arbeids)migratie daarin meenemen. Maar zulke keuzes zijn impopulair en dus politieke zelfmoord. Dus blijven we zeuren over asielmigratie, want dat is makkelijk
Asielmigratie brengt een set significante problemen met zich mee. Belangrijk genoeg om w.m.b. pas op de plaats te maken totdat we oplossingsrichten voor de andere door jou geschetste problemen in zicht hebben.

Die hebben namelijk meer invloed op de draagkracht van onze maatschappij en ook wat we wel of niet met migranten kunnen doen.
  dinsdag 18 februari 2025 @ 22:00:21 #221
505619 Origami94
#FreeKlopkoek
pi_216740014
Zie ik het goed en wordt Wilders nu uit achterkamertjes gehouden of zie ik het verkeerd?

Wilders meent dat er al een akkoord ligt tussen de NAVO, Rutte, Schoof en de VVD met als afgevaardigde Yesilgoz.
pi_216740145
Toch verbaas ik me wel enigzins over de instelling mbt het inzetten van een troepenmacht in Oekraïne.

Het is geen trainingsmissie in Afghanistan of een VN mandaat zoals in Srebrenica.

Je hebt het over een serieuze troepenmacht die op de been moet worden gebracht met het risico op een oorlog met een kernmacht.
Je belangrijkste en sterkste bondgenoot (VS) is afwezig en wat doe je als er een aantal Italiaanse soldaten om het leven komen door een Russische mijn/raket.

Je hoeft het op voorhand zeker niet af te wijzen en het narratief is nu dat er altijd Oekraïne moeten helpen,maar de consequenties liggen wel heel anders als het misgaat itt Bosnië, Irak of Afghanistan.
We vinden het moreel dat we het misschien moeten doen nu, maar uiteindelijk is Oekraïne ook geen lid van de EU/Navo en niet een directe bondgenoot/lid van een alliantie van ons.
pi_216740184
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 februari 2025 18:26 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Inderdaad, jij vind voorrang rechtsongelijk, maar blijkbaar geld dat gelegenheidsargument enkel als je er statushouders mee kan pesten.
[..]

Nee, het feit dat statushouders meer rechten hadden dan bestaande inwoners, dat is de rechtsongelijkheid. Dat wordt nu weer gelijkgetrokken. Leuk geprobeerd.
  dinsdag 18 februari 2025 @ 22:11:28 #224
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_216740197
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2025 21:25 schreef probeer het volgende:

[..]
Same here.

Maar ja, dat zou enorme investeringen in COA opvang voor langdurige tijd vereisen. En dat gaat Faber niet doen.

Nu krijgen we een of andere rare situatie waarin gemeenten geen voorrang meer mogen verlenen, maar nog wel steeds een taakstelling om te plaatsen hebben (plus 30k incentive). Dus al die statushouders gaan gewoon urgentie krijgen. Maar dan kan de PVV wel weer naar de gemeenten wijzen en hen de schuld geven. Het gaat de PVV dan ook, alweer, helemaal niet om het oplossen, maar puur en alleen om de schijn ophouden bij hun electoraat en een ander de boeman maken. De PVV-stemmer zal alleen maar zien dat de PVV de voorrang afgeschaft heeft, maar te onwetend / ongenuanceerd zijn om te zien dat die taakstelling nog steeds bestaat en gemeenten dus verplicht tot plaatsen (en dus enige vorm van voorrang verlenen).

De nieuwe buurman is een statushouder? Nou, klaag maar bij en over de kwaadaardige gemeente, want de PVV heeft de voorrang afgeschaft! Dat wordt het nieuwe verhaal.

Los daarvan mag men ook wel eens kijken naar een nationale ipv regio gebonden inschrijving voor sociale huur. Mensen die per se in een specifieke regio willen wonen zullen dan wat langer moeten wachten, maar degenen die het primair om 'een dak boven het hoofd, maakt niet uit waar' te doen is, zullen sneller ergens terecht kunnen. Met voor statushouders de datum van asielaanvraag als inschrijfdatum.
Ik zou zeggen, kijk of je een soort nood-woonoorden kunt bouwen waar ze voor zolang als nodig kunnen zitten. Een beetje zoals de Molukkers destijds. Uiteraard met het trekken van lessen uit die tijd.
pi_216740273
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2025 22:11 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ik zou zeggen, kijk of je een soort nood-woonoorden kunt bouwen waar ze voor zolang als nodig kunnen zitten. Een beetje zoals de Molukkers destijds. Uiteraard met het trekken van lessen uit die tijd.
Er is niets zo permanent als een tijdelijke oplossing.
pi_216740290
quote:

[..]
Mjah, SHC's ipv AZC's. Opvanglocaties voor louter statushouders, geschikt voor langdurige bewoning. Want zonder voorrang of urgentie zullen statushouders in bepaalde regios 10+ jaar mogen wachten op sociale huur. En dat moeten dan daadwerkelijk woonlocaties zijn waar mensen een leven op kunnen gaan bouwen (want anders krijg je weer gezeik dat statushouders amper integreren en werken). En dan gaat zo'n locatie al snel te veel op een normale wijk met sociale huur lijken, en zal er ook wel weer gezeik komen over 'het bouwen van woonruimte voor de nieuwkomers, ipv eerst voor het eigen volk'.

De enige acceptabele manier voor 1/4e van het Nederlandse electoraat om asiel te verlenen, is dat statushouders altijd minder hebben/krijgen dan Nederlanders (want anders worden de Nederlanders achtergesteld), terwijl ze wel eisen dat die statushouders op eenzelfde niveau presteren (werk, integratie, criminaliteit, etc.). En dat valt gewoon niet te rijmen.

Locatie die genoeg faciliteren om net zo veel bij te dragen als de gemiddelde Nederlander, maar wel zodanig schraal dat diezelfde Nederlanders er nog niet dood gevonden zouden willen worden.

En dat is dan nog de meest barmhartige optie. Een groot deel van die 1/4e is inmiddels voor 'oprotten!'.

[ Bericht 4% gewijzigd door probeer op 18-02-2025 23:37:18 ]
"Pools are perfect for holding water"
  woensdag 19 februari 2025 @ 00:01:42 #227
396550 Richestorags
pi_216741280
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2025 22:17 schreef probeer het volgende:

[..]
Mjah, SHC's ipv AZC's. Opvanglocaties voor louter statushouders, geschikt voor langdurige bewoning. Want zonder voorrang of urgentie zullen statushouders in bepaalde regios 10+ jaar mogen wachten op sociale huur. En dat moeten dan daadwerkelijk woonlocaties zijn waar mensen een leven op kunnen gaan bouwen (want anders krijg je weer gezeik dat statushouders amper integreren en werken). En dan gaat zo'n locatie al snel te veel op een normale wijk met sociale huur lijken, en zal er ook wel weer gezeik komen over 'het bouwen van woonruimte voor de nieuwkomers, ipv eerst voor het eigen volk'.

De enige acceptabele manier voor 1/4e van het Nederlandse electoraat om asiel te verlenen, is dat statushouders altijd minder hebben/krijgen dan Nederlanders (want anders worden de Nederlanders achtergesteld), terwijl ze wel eisen dat die statushouders op eenzelfde niveau presteren (werk, integratie, criminaliteit, etc.). En dat valt gewoon niet te rijmen.

Locatie die genoeg faciliteren om net zo veel bij te dragen als de gemiddelde Nederlander, maar wel zodanig schraal dat diezelfde Nederlanders er nog niet dood gevonden zouden willen worden.

En dat is dan nog de meest barmhartige optie. Een groot deel van die 1/4e is inmiddels voor 'oprotten!'.
Je beschrijft goed waarom er geen plek meer is in Nederland.
  woensdag 19 februari 2025 @ 00:09:05 #228
505619 Origami94
#FreeKlopkoek
pi_216741316
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 00:01 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Nee dat beschrijft hij niet.

Ga er inhoudelijk op in of helemaal niet.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  woensdag 19 februari 2025 @ 00:14:06 #229
396550 Richestorags
pi_216741325
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 00:09 schreef Origami94 het volgende:

[..]
Nee dat beschrijft hij niet.

Ga er inhoudelijk op in of helemaal niet.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik ga er inhoudelijk op in. Hij beschrijft alle knelpunten en conflicten en daaruit wordt duidelijk dat het niet kan.
  woensdag 19 februari 2025 @ 03:41:33 #230
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_216741919
quote:

[..]
Het idee is juist dat de statushouders in hun AZC blijven.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_216742318
Nou, de ondergrens voor uitstoot is al weer afgeschoten: https://www.trouw.nl/poli(...)l-1-5-jaar~b84e3013/

Tenminste, de 'juridische check' duurt 1,5 jaar. Dat lijkt me een methode om te zeggen: het gaat juridisch in elk geval voorlopig niet. Al is Wiersma wel van plan het misschien vast in te voeren, zodat we misschien na 1,5 jaar met hetzelfde zitten als PAS en intern salderen (al mag in dit geval echt geen ondernemer klagen, als je nu nog niet weet dat geitenpaadjes het juridisch niet houden ben je totaal ongeschikt als ondernemer, dat vond ik bij intern salderen eigenlijk al).
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_216742332
En een keer wat hoopvoller nieuws: de VVD twijfelt over een vuurwerkverbod: https://www.volkskrant.nl(...)pnieuw-uit~b525113c/
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_216742474
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 00:01 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Hij beschrijft ook goed waarom statushouders voorrang hebben op de sociale huur.
pi_216742650
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 03:41 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Het idee is juist dat de statushouders in hun AZC blijven.
Met bezuiniging op huisvestiging natuurlijk? En dan straks zeuren over dat het budget overschreden wordt en dat er geen inburgering is?
  woensdag 19 februari 2025 @ 08:44:12 #235
396550 Richestorags
pi_216742697
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 08:16 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Hij beschrijft ook goed waarom statushouders voorrang hebben op de sociale huur.
Zo kan jij het lezen. De realiteit is dat ze het straks niet hebben en ik sta daar 100% achter.
  woensdag 19 februari 2025 @ 08:47:19 #236
396550 Richestorags
pi_216742736
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 08:39 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Met bezuiniging op huisvestiging natuurlijk? En dan straks zeuren over dat het budget overschreden wordt en dat er geen inburgering is?
Inburgering is een eigen verantwoordelijkheid. Sterker nog, als de mensen dankbaar zouden zijn zou je zien dat ze zelf die moeite zouden nemen. Alsof de overheid jou aan je handje moet nemen daarvoor. Bosnische en Iraanse vluchtelingen van na de Revolutie zijn perfect ingeburgerd.
  woensdag 19 februari 2025 @ 08:54:23 #237
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_216742829
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 08:47 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Inburgering is een eigen verantwoordelijkheid. Sterker nog, als de mensen dankbaar zouden zijn zou je zien dat ze zelf die moeite zouden nemen. Alsof de overheid jou aan je handje moet nemen daarvoor. Bosnische en Iraanse vluchtelingen van na de Revolutie zijn perfect ingeburgerd.
Ik heb het al eerder tegen je gezegd. Is een eigen sub-forum inzake migratie niks voor je? Ben er inmiddels wel flauw van dat je elk topic waar je komt verziekt met je xenofobie. :r
  woensdag 19 februari 2025 @ 08:57:18 #238
396550 Richestorags
pi_216742857
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 08:54 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
Ik heb het al eerder tegen je gezegd. Is een eigen sub-forum inzake migratie niks voor je? Ben er inmiddels wel flauw van dat je elk topic waar je komt verziekt met je xenofobie. :r
Hey, iemand praat anders dan in mijn echo chamber dus noem ik het meteen xenofobie. Jouw probleem, niet het mijne.

Ik ben niet verantwoordelijk voor jouw gevoelens, jij wel voor jouw uitspraken. Jij maakt het persoonlijk in elk topic. Ga of naar Joop.nl als je er niet tegen kunt, zet me op ignore of treed in gesprek en doe meer moeite om een ander te begrijpen.
  woensdag 19 februari 2025 @ 09:00:33 #239
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_216742888
quote:
1s.gif Op woensdag 19 februari 2025 08:57 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Hey, iemand praat anders dan in mijn echo chamber dus noem ik het meteen xenofobie. Jouw probleem, niet het mijne.

Ik ben niet verantwoordelijk voor jouw gevoelens, jij wel voor jouw uitspraken. Jij maakt het persoonlijk in elk topic. Ga of naar Joop.nl als je er niet tegen kunt, zet me op ignore of treed in gesprek en doe meer moeite om een ander te begrijpen.
Pletter ik je op de block, ook best. :W
  woensdag 19 februari 2025 @ 09:03:32 #240
396550 Richestorags
pi_216742918
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 09:00 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
Pletter ik je op de block, ook best. :W
:W
  woensdag 19 februari 2025 @ 09:21:36 #241
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_216743084
quote:

[..]

Oh het gaat er niet om dat jij enkel anders praat dan Niels. Het gaat meer om de inhoud van wat je zegt en we obsessieve manier waarop je er de hele dag mee bezig bent. Als een elpee die iedere keer opnieuw wordt opgezet.

Je bent vooral bezig om migranten zoveel mogelijk in een verkeerd daglicht te zetten, veelal met gegoochel met argumenten en er is ook een volledige onwil om ook maar enige andere oplossing te bedenken dan 0 immigratie.

Het is niet vreemd dat veel mensen je dan gewoon niet zo sympathiek vinden.
pi_216743089
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 08:47 schreef Richestorags het volgende:

[..]
En dan zit je daar weggestopt ik je AZC bij de Roggebotsluis, 7 kilometer van Kampen, 10 kilometer van Dronten en 30 kilometer van Lelystad, met alleen maar asielzoekers en statushouders om je heen. Lekker inburgeren.

Yesilgoz spreekt bijvoorbeeld over hoeveel het hielp dat ze een huis kregen en daar dus kennis maakte met het “normale Nederlandse leven”. Maar we gaan lekker het tegenovergestelde doen, statushouders in AZC’s zodat we over tig jaar kunnen concluderen dat ze helemaal niet inburgeren.

Ik vind het overigens prima dat iemand de instroom wil verminderen, dat we democratisch vinden dat we genoeg gedaan hebben, maar ik word enorm cynisch van moedwillig de inburgering verslechteren voor politiek gewin.

[ Bericht 0% gewijzigd door KaheemSaid op 19-02-2025 09:27:48 ]
  woensdag 19 februari 2025 @ 09:27:52 #243
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_216743156
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 09:21 schreef KaheemSaid het volgende:
Ik vind het overigens prima dat iemand de instroom wil verminderen, dat we democratisch vinden dat we genoeg gedaan hebben, maar ik word enorm cynisch van moedwillig de inburgering verslechteren.
Tja. Als het hele bestaansrecht van een politieke partij is gebouwd op één thema, dan is het nogal suïcidaal om dat probleem ook daadwerkelijk op te gaan lossen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 19 februari 2025 @ 09:29:26 #244
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_216743171
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 februari 2025 20:55 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Wat jammer voor jou dan dat onze Grondwet, waar alle wetten aan vast hangen, spreekt over ‘Iedereen die zich in Nederland bevindt’, en zwijgt over originaliteit, nationaliteit, status etc.. Sterker nog, in de tweede zin verbiedt de Grondwet om uitzonderingen te maken op welke grond dan ook.

quote:
Het systeem is bedacht voor mensen die hier geboren zijn, niet voor de nieuwe situatie met een schier oneindige stroom aan urgentieverklaringen.
Nee, het systeem is bedacht en geldt voor ‘allen die zich in Nederland bevinden’.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_216743224
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 09:27 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Tja. Als het hele bestaansrecht van een politieke partij is gebouwd op één thema, dan is het nogal suïcidaal om dat probleem ook daadwerkelijk op te gaan lossen.
Is dit eigenlijk een aanmoediging voor Stef Blok’s Vrom beleid?
  woensdag 19 februari 2025 @ 09:38:16 #246
396550 Richestorags
pi_216743277
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 09:21 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
En dan zit je daar weggestopt ik je AZC bij de Roggebotsluis, 7 kilometer van Kampen, 10 kilometer van Dronten en 30 kilometer van Lelystad, met alleen maar asielzoekers en statushouders om je heen. Lekker inburgeren.

Yesilgoz spreekt bijvoorbeeld over hoeveel het hielp dat ze een huis kregen en daar dus kennis maakte met het “normale Nederlandse leven”. Maar we gaan lekker het tegenovergestelde doen, statushouders in AZC’s zodat we over tig jaar kunnen concluderen dat ze helemaal niet inburgeren.

Ik vind het overigens prima dat iemand de instroom wil verminderen, dat we democratisch vinden dat we genoeg gedaan hebben, maar ik word enorm cynisch van moedwillig de inburgering verslechteren.
Dat narratief klopt gewoon niet.

Vroegah, toen ik nog sociale huur woonde, woonden er 2 Syriërs naast mij. De ene conservatief, de ander een schilder. De conservatieve leerde op eigen initiatief Nederlands en zocht zelf hulp daarbij en stelde vragen, de schilder hing alleen in progressieve kringen en sprak na 8 jaar nog steeds alleen Engels.

Een vriend van mij woont in een woonproject met statushouders, mensen met afstand tot de maatschappij, studenten, young professionals etc. Ik zie dat de Syriërs daar er zelf voor kiezen apart te eten en zelfs de meest hoog opgeleide van het stel (een psycholoog) spreekt alleen maar Engels.

Het is gewoon de eigen mentaliteit. Wat dat betreft verschilt het niks van Expats. Die hebben ook de keuze om in te burgeren, sommigen doen het en sommigen doen het niet. Het moet uit iemand zelf komen. Jouw basisaanname lijkt te zijn dat mensen zelf geen eigen motivatie kunnen hebben.

Ik stel het andersom dat de eigen motivatie het belangrijkste is.
pi_216743281
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 09:27 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Ja, je merkt aan alles dat ze alleen maar hun best doen om de overlast op straat te vergroten, niet om een probleem op te lossen.

En zoals ik al eerder zei: het wordt iig tijd om Faber eens uit te zwaaien, die is momenteel ook de gemeentes aan het pesten door aan de ene kant te beloven snel de spreidingswet in te trekken en aan de andere kant gemeentes te bedreigen die niet aan de spreidingswet voldoen. Dat is gewoon onbehoorlijk gedrag richting lagere overheden, dat kan echt niet.

https://www.ad.nl/politie(...)-de-tocht~a7dd0230e/

Het ministerie geeft ook maar geen duidelijkheid over bepaalde uitvoeringspunten van de spreidingswet: https://sociaalweb.nl/nie(...)voering-asielbeleid/

Toen Faber daar mee werd geconfronteerd zei ze "dat heeft geen zin, want ik ga die wet toch intrekken". Allereerst is die wet er nog, daarnaast kan Faber hem zonder steun van de Tweede en Eerste Kamer niet eens intrekken.

Faber is met afstand onze slechtste bewindspersoon ooit, ook slechter dan de LPF figuren. En dan niet eens door het beleid wat ze wil uitvoeren (dat vind ik slecht, maar dat kun je nog wel goed uitvoeren), maar omdat ze steeds dingen zegt te doen die ze niet doet en daarmee de gemeenten totaal in verwarring achter laat. En de bestaande wet weigert te verduidelijken.

Die had echt allang een MvW moeten krijgen, van de oppositie maar ook van VVD en NSC.
  woensdag 19 februari 2025 @ 09:41:02 #248
396550 Richestorags
pi_216743307
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 09:21 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Oh het gaat er niet om dat jij enkel anders praat dan Niels. Het gaat meer om de inhoud van wat je zegt en we obsessieve manier waarop je er de hele dag mee bezig bent. Als een elpee die iedere keer opnieuw wordt opgezet.

Je bent vooral bezig om migranten zoveel mogelijk in een verkeerd daglicht te zetten, veelal met gegoochel met argumenten en er is ook een volledige onwil om ook maar enige andere oplossing te bedenken dan 0 immigratie.

Het is niet vreemd dat veel mensen je dan gewoon niet zo sympathiek vinden.
Jij wordt uitgekotst in NWS omdat je in elk topic dat over Mohammedanen gaat Christenen erbij haalt.

Ik ben hier niet om sympathiek gevonden te worden, ik ben hier om een discussie te voeren.
pi_216743322
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 09:38 schreef Hanca het volgende:

[..]

Die had echt allang een MvW moeten krijgen, van de oppositie maar ook van VVD en NSC.
Ze zullen ondertussen wel bang zijn dat Wilders dan zijn bananen rug recht en uit het kabinet stapt. Maar de oppositie zou daar geen boodschap aan moeten hebben.
De conformatie van Faber is onbegrijpelijk maar dat ze nu zo lang mag blijven zitten, terwijl ze het tegenovergestelde van resultaat boekt is bizar.
  woensdag 19 februari 2025 @ 09:43:31 #250
396550 Richestorags
pi_216743337
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 09:29 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Wat jammer voor jou dan dat onze Grondwet, waar alle wetten aan vast hangen, spreekt over ‘Iedereen die zich in Nederland bevindt’, en zwijgt over originaliteit, nationaliteit, status etc.. Sterker nog, in de tweede zin verbiedt de Grondwet om uitzonderingen te maken op welke grond dan ook.
[..]
Nee, het systeem is bedacht en geldt voor ‘allen die zich in Nederland bevinden’.
Worden gelijk behandeld. Dat is nu wat er gebeurt.
  woensdag 19 februari 2025 @ 09:44:10 #251
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_216743348
quote:

[..]

Dit is de hele tijd je comeback, maar vervolgens reageer je niet inhoudelijk.
The world outside is burning with a brand new light but it isn't one that makes me feel warm. Don't go mistaking your house burning down for the dawn - Frank Turner
Stilaan weer op topniveau na jaren als fietsende hamburger
pi_216743365
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 09:38 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Dus nu ze ergens kunnen wonen vind je de inburgering niet snel genoeg gaan. Daarom moeten die mensen volgens jou dan maar een jaar of 8 op een woning in een of ander achteraf gat wachten en je verwacht dat de integratie dan beter gaat? Alsof motivatie geen gigantische klap krijgt als je volledig wordt achtergesteld.
  woensdag 19 februari 2025 @ 09:46:26 #253
396550 Richestorags
pi_216743374
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 09:44 schreef Fretwork het volgende:

[..]
Dit is de hele tijd je comeback, maar vervolgens reageer je niet inhoudelijk.
Wat valt er inhoudelijk te reageren op iemand die met persoonlijke drek komt aanzetten? Ik ga het niet weerleggen.
  woensdag 19 februari 2025 @ 09:48:51 #254
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_216743418
Natuurlijk verschilt motivatie per persoon, maar dat betekent niet dat je de kansen dat het goed gaat voor de hele groep niet kan evalueren en verhogen.
The world outside is burning with a brand new light but it isn't one that makes me feel warm. Don't go mistaking your house burning down for the dawn - Frank Turner
  woensdag 19 februari 2025 @ 09:50:46 #255
396550 Richestorags
pi_216743440
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 09:45 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Dus nu ze ergens kunnen wonen vind je de inburgering niet snel genoeg gaan. Daarom moeten die mensen volgens jou dan maar een jaar of 8 op een woning in een of ander achteraf gat wachten en je verwacht dat de integratie dan beter gaat? Alsof motivatie geen gigantische klap krijgt als je volledig wordt achtergesteld.
Jij haalt alle eigen verantwoordelijkheid weg. Neem expats. Die worden totaal niet achtergesteld, kunnen kiezen waar ze wonen, hebben al het geld voor taalcursussen en toch zijn er volksstammen die geen woord Nederlands spreken. Aan wie ligt het dan?
  woensdag 19 februari 2025 @ 09:51:32 #256
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_216743447
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 09:41 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Jij wordt uitgekotst in NWS
Misschien door wat PVV-lui.

quote:
omdat je in elk topic dat over Mohammedanen gaat Christenen erbij haalt.
Nee, dat doe ik meestal niet.

quote:
Ik ben hier niet om sympathiek gevonden te worden, ik ben hier om een discussie te voeren.
Desalniettemin geven jou opvattingen, en de gevolgen die die hebben voor mensen in de echte wereld begrijpelijk reacties van afkeer.
pi_216743456
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 09:38 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Vroegah, toen ik nog sociale huur woonde, woonden er 2 Syriërs naast mij. De ene conservatief, de ander een schilder. De conservatieve leerde op eigen initiatief Nederlands en zocht zelf hulp daarbij en stelde vragen, de schilder hing alleen in progressieve kringen en sprak na 8 jaar nog steeds alleen Engels.

Een vriend van mij woont in een woonproject met statushouders, mensen met afstand tot de maatschappij, studenten, young professionals etc. Ik zie dat de Syriërs daar er zelf voor kiezen apart te eten en zelfs de meest hoog opgeleide van het stel (een psycholoog) spreekt alleen maar Engels.

Het is gewoon de eigen mentaliteit. Wat dat betreft verschilt het niks van Expats. Die hebben ook de keuze om in te burgeren, sommigen doen het en sommigen doen het niet. Het moet uit iemand zelf komen.
Wil je nu zeggen dat het net mensen zijn, waarbij de ene meer van zijn leven maakt dan de andere?
quote:
Jouw basisaanname lijkt te zijn dat mensen zelf geen eigen motivatie kunnen hebben.

Ik zeg alleen dat ik het onnodig vind om het ingewikkelder te maken voor de gemotiveerden.

Laten we het verder eens zijn dat we het niet eens zijn.
  woensdag 19 februari 2025 @ 09:55:09 #258
396550 Richestorags
pi_216743483
quote:
1s.gif Op woensdag 19 februari 2025 09:48 schreef Fretwork het volgende:
Natuurlijk verschilt motivatie per persoon, maar dat betekent niet dat je de kansen dat het goed gaat voor de hele groep niet kan evalueren en verhogen.
Dat is waar. De waarheid ligt in het midden.

De woningmarktsituatie is nu zo dat we keuzes moeten maken in wie we die kansen bieden en dit kabinet kiest ervoor om het speelveld meer richting gelijke kansen voor iedereen te leggen. Nederlandse jongeren zijn jarenlang de dupe geweest.

Er zijn genoeg alternatieven waar vluchtelingen naartoe kunnen. Genoeg landen die leger zijn. Zij hebben toch al huis en haard verlaten.
  woensdag 19 februari 2025 @ 09:56:34 #259
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_216743501
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 09:50 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Jij haalt alle eigen verantwoordelijkheid weg. Neem expats. Die worden totaal niet achtergesteld, kunnen kiezen waar ze wonen, hebben al het geld voor taalcursussen en toch zijn er volksstammen die geen woord Nederlands spreken. Aan wie ligt het dan?
Grote verscheidenheid aan factoren, niet echt makkelijk plat te slaan.

Uit mijn eigen ervaring:
- Moeilijk voor ze om vrienden te worden met Nederlanders, zeker als ze dan ook nog in een bedrijf met veel andere expats werken. Uiteindelijk zijn de makkelijkste vrienden andere expats zonder bestaand sociaal leven hier.
- Als je bij een multinational werkt spreekt bijna iedereen gewoon Engels, en doet dat graag.
- Huisartsen, instanties, huurbazen/makelaars spreken allemaal ook prima Engels.
- In sommige culturen schaamte als je jezelf verlaagt in niveau door een taal gebrekkig te spreken. En soms een stukje arrogantie.

De grote factor bij mijn collega's: kinderen hebben op de basisschool. De meesten die dat hebben kunnen stiekem behoorlijk goed Nederlands.
  woensdag 19 februari 2025 @ 10:03:27 #260
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_216743584
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 09:55 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Dat is waar. De waarheid ligt in het midden.

De woningmarktsituatie is nu zo dat we keuzes moeten maken in wie we die kansen bieden en dit kabinet kiest ervoor om het speelveld meer richting gelijke kansen voor iedereen te leggen. Nederlandse jongeren zijn jarenlang de dupe geweest.

Er zijn genoeg alternatieven waar vluchtelingen naartoe kunnen. Genoeg landen die leger zijn. Zij hebben toch al huis en haard verlaten.
Ik zie het als drie losse vraagstukken:
- Noodzaak tot snelle behandeling asielaanvragen, om te kijken wie er recht op hebben.
- Opvang van statushouders: we hebben internationaal nou eenmaal afgesproken dat we gezamenlijk de zwakkeren beschermen. Nederland doet het op zich vrij goed daar, maar is nou ook niet koploper in de opvang ofzo.

En dan als derde:
- Prioriteitenstelsel voor toekenning sociale huur aan mensen met urgentie. Daar verdient elke Nederlander gelijke behandeling, dus ook statushouders. Als een gemeente hun situatie nijpender beschouwt dan van iemand anders dan mogen ze dat toewijzen. Het kabinet wil ze uitsluiten van de kans op voorrang, ik betwijfel of dat juridisch überhaupt houdbaar is.

En om het toch nog maar eens te zeggen. Het is een ranzig bruine streek van deze kabinetspartijen om het beeld te creëren dat asielzoekers het probleem zijn op de woningmarkt. Zoals eerder al genoemd hier, kwestie van paar maanden wachttijd op 10 jaar.
  woensdag 19 februari 2025 @ 10:03:58 #261
396550 Richestorags
pi_216743588
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 09:56 schreef Fretwork het volgende:

[..]
Grote verscheidenheid aan factoren, niet echt makkelijk plat te slaan.

Uit mijn eigen ervaring:
- Moeilijk voor ze om vrienden te worden met Nederlanders, zeker als ze dan ook nog in een bedrijf met veel andere expats werken. Uiteindelijk zijn de makkelijkste vrienden andere expats zonder bestaand sociaal leven hier.
- Als je bij een multinational werkt spreekt bijna iedereen gewoon Engels, en doet dat graag.
- Huisartsen, instanties, huurbazen/makelaars spreken allemaal ook prima Engels.
- In sommige culturen schaamte als je jezelf verlaagt in niveau door een taal gebrekkig te spreken. En soms een stukje arrogantie.

De grote factor bij mijn collega's: kinderen hebben op de basisschool. De meesten die dat hebben kunnen stiekem behoorlijk goed Nederlands.
Je werpt allemaal drempels op maar uiteindelijk kan elke expat een taalcursus volgen, vaak betaald zelfs. In de praktijk zie ik gewoon mensen die moeite hebben gedaan, binnen twee jaar goed NL spreken en daardoor ook NL vrienden hebben en mensen die geen moeite doen en in hun bubble rondhangen en dan dit soort excuses blijven opwerpen. Al dan niet gepaard gaand met verhalen over dat als ze "straks wat meer tijd hebben" ze toch echt gaan beginnen.

Vooral je laatste punt over cultuur is toch echt iets waar iemand zichzelf overheen moet zetten. Het is niet te doen om een hele culturele conditionering te deprogrammeren.
  woensdag 19 februari 2025 @ 10:06:02 #262
396550 Richestorags
pi_216743618
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 09:51 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Misschien door wat PVV-lui.
[..]
Nee, dat doe ik meestal niet.
[..]
Desalniettemin geven jou opvattingen, en de gevolgen die die hebben voor mensen in de echte wereld begrijpelijk reacties van afkeer.
Begrijpelijk? Het is aan een persoon zelf hoe hij zich uit he, dat ligt niet aan een ander. Het is jouw subjectieve waarheid dat het begrijpelijk is.
  woensdag 19 februari 2025 @ 10:07:04 #263
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_216743630
quote:
1s.gif Op woensdag 19 februari 2025 10:03 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Je werpt allemaal drempels op maar uiteindelijk kan elke expat een taalcursus volgen, vaak betaald zelfs. In de praktijk zie ik gewoon mensen die moeite hebben gedaan, binnen twee jaar goed NL spreken en daardoor ook NL vrienden hebben en mensen die geen moeite doen en in hun bubble rondhangen en dan dit soort excuses blijven opwerpen. Al dan niet gepaard gaand met verhalen over dat als ze "straks wat meer tijd hebben" ze toch echt gaan beginnen.

Vooral je laatste punt over cultuur is toch echt iets waar iemand zichzelf overheen moet zetten. Het is niet te doen om een hele culturele conditionering te deprogrammeren.
Ik zeg ook niet dat ik het per se goed vind van ze hè, maar uiteindelijk ontstaat die motivatie vaak vanuit urgentie. Zolang die er niet is zal maar een klein deel intrinsiek gemotiveerd zijn.

En waarom ook? Als je andere vrienden hebt, op je werk geen problemen hebt, alles kan doen wat je wil? Ik doe mn best met collega's die het willen, maar als we eerlijk zijn is het gewoon niet urgent.

En zo werkt dat ook voor jou en mij natuurlijk. Als ik een taalcursus kan doen, maar ook nog mn vakantie wil boeken of de schutting moet schilderen gaat er ergens iets achteruit in urgentie. Terwijl je prima genoeg tijd zou hebben.
pi_216743632
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 09:50 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Ik haal alle verantwoordelijkheid weg door te zeggen dat asielzoekers met urgentie in woningen moeten komen? Waarom dan? Ik wil alleen maar dat ze dezelfde kans hebben op een woning als Nederlanders. Die zitten met een urgentieverklaring ook zo weer in een woning.
Daarbij je haalt wel zelf de verantwoording van Nederlanders om een eigen woning te vinden volledig weg.

Dat je inburgering nu gelijkstelt aan Nederlands spreken is ook weer zoiets aparts. Dat is toch helemaal de eigen keuze van zon expat. Ik zou het verstandig vinden als ze Nederlands leren maar dat kun je prima aan eigen verantwoordelijkheid overlaten. Of anders kun je uiteraard ook taalcursussen organiseren, maar dat wil de PVV niet meer want íets bijdragen aan inburgering of integratie is helemaal vreselijk en zou een zondvloed aan asielzoekers brengen ofzo.
  woensdag 19 februari 2025 @ 10:14:28 #265
396550 Richestorags
pi_216743751
quote:
1s.gif Op woensdag 19 februari 2025 10:07 schreef Fretwork het volgende:

[..]
Ik zeg ook niet dat ik het per se goed vind van ze hè, maar uiteindelijk ontstaat die motivatie vaak vanuit urgentie. Zolang die er niet is zal maar een klein deel intrinsiek gemotiveerd zijn.

En waarom ook? Als je andere vrienden hebt, op je werk geen problemen hebt, alles kan doen wat je wil? Ik doe mn best met collega's die het willen, maar als we eerlijk zijn is het gewoon niet urgent.

En zo werkt dat ook voor jou en mij natuurlijk. Als ik een taalcursus kan doen, maar ook nog mn vakantie wil boeken of de schutting moet schilderen gaat er ergens iets achteruit in urgentie. Terwijl je prima genoeg tijd zou hebben.
Een maatschappij is uiteindelijk een collectief. Als je bij een woon-werk gemeenschap komt, gaat dat op basis van matchmaking.

Zo zie ik een maatschappij ook voor ogen. Prima als jij (ik bedoel niet jou he) de moeite niet wil nemen, even goede vrienden, maar dan moeten we ook niet in jou investeren. Misschien wil je wel Spaans leren, dan ga je in Spanje wonen.

Motivatie ontstaat uit urgentie maar ook doordat je iets wil. Kennelijk wordt beide niet door iedereen gevoeld. Wat doe je hier dan? Dat geeft aan dat je hier bent om de lusten te nemen maar dat het land en de cultuur je verder niet interesseert. En dan kom ik weer terug bij het voorbeeld van de ww gemeenschap: dan ben je geen match en besluiten ze dat jij daar niet meer kan wonen.
pi_216743791
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 10:14 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Een maatschappij is uiteindelijk een collectief. Als je bij een woon-werk gemeenschap komt, gaat dat op basis van matchmaking.

Zo zie ik een maatschappij ook voor ogen. Prima als jij (ik bedoel niet jou he) de moeite niet wil nemen, even goede vrienden, maar dan moeten we ook niet in jou investeren. Misschien wil je wel Spaans leren, dan ga je in Spanje wonen.
Een maatschappij is een collectief met een overheid er boven. Wat jij dus wil, en waar ik het mee eens ben, is dat statushouders of liever al asielzoekers inburgeren en Nederlands leren. Dan moet die overheid die boven het collectief staat dat dus faciliteren, mensen helpen dat te doen. Zo veel mogelijk aanbieden en investeren, zodat mensen dat ook makkelijk kunnen doen.

De huidige regering doet bewust precies het tegenovergestelde.
  woensdag 19 februari 2025 @ 10:23:17 #267
396550 Richestorags
pi_216743876
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 10:17 schreef Hanca het volgende:

[..]
Een maatschappij is een collectief met een overheid er boven. Wat jij dus wil, en waar ik het mee eens ben, is dat statushouders of liever al asielzoekers inburgeren en Nederlands leren. Dan moet die overheid die boven het collectief staat dat dus faciliteren, mensen helpen dat te doen. Zo veel mogelijk aanbieden en investeren, zodat mensen dat ook makkelijk kunnen doen.

De huidige regering doet bewust precies het tegenovergestelde.
Je onderschat hoe moeilijk inburgeren is. Ik heb in de Filippijnen gewoond in een extreem lokaal gedeelte. Ik had al vrij snel door dat ik nooit zoals "zij" zou worden. Never. Er is gewoon te veel verschil in alles. Dat betekende niet dat ik geen vriendschappen kon maken, er zijn echter genoeg mensen die daar niet mee kunnen omgaan.

Dat is precies wat we terugzien in de andere negatieve statistieken. Hoe verwacht jij dat een ongeletterd persoon van 30 uit Eritrea ineens 30 jaar culture programmering opzij zet en ineens in een "ik ga leren" stramien terechtkomt?

Een maatschappij kan maar in zoveel mensen geld, tijd en moeite stoppen om dat proces te behalen. Uiteindelijk moet je als maatschappij je richten op de veelbelovenden en voor de rest kan je tijdelijke opvang of opvang in de regio faciliteren.

Qua arbeidsmigratie zie ik het hetzelfde. Ik ben anti globalist.
pi_216743997
quote:
1s.gif Op woensdag 19 februari 2025 10:23 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Je onderschat hoe moeilijk inburgeren is. Ik heb in de Filippijnen gewoond in een extreem lokaal gedeelte. Ik had al vrij snel door dat ik nooit zoals "zij" zou worden. Never. Er is gewoon te veel verschil in alles. Dat betekende niet dat ik geen vriendschappen kon maken, er zijn echter genoeg mensen die daar niet mee kunnen omgaan.

Dat is precies wat we terugzien in de andere negatieve statistieken. Hoe verwacht jij dat een ongeletterd persoon van 30 uit Eritrea ineens 30 jaar culture programmering opzij zet en ineens in een "ik ga leren" stramien terechtkomt?

Een maatschappij kan maar in zoveel mensen geld, tijd en moeite stoppen om dat proces te behalen. Uiteindelijk moet je als maatschappij je richten op de veelbelovenden en voor de rest kan je tijdelijke opvang of opvang in de regio faciliteren.

Qua arbeidsmigratie zie ik het hetzelfde. Ik ben anti globalist.
Jij overschat het blijkbaar, aangezien de overgrote meerderheid juist enorm goed inburgert, zeker als mensen om heen heen (momenteel vooral vrijwilligers) er wat moeite in steken. En ja, ik kan het weten, want ik heb dergelijk vrijwilligerswerk gedaan. Ik heb in Alphen ook in een vooral Denk stemmende wijk gewoond met vooral veel Syriërs. Mijn kinderen waren bevriend met hen. En dat werkte echt helemaal prima.

Dat jij hier de nadruk blijft leggen op dat hele kleine percentage waar dat niet lukt, een percentage dat deze regering bewust groter probeert te maken, is echt gewoon wereldvreemd.

En nee, ik ben ook geen globalist. Ik stem bewust op een partij die duidelijk stelling neemt tegen een Verenigde Staten van Europa. Maar ik ben wel iemand die ziet dat mensen met een verblijfsstatus volgens onze grondwet (en volgens mijn standaarden) exact hetzelfde is als iemand wiens familie hier al 100 generaties woont.
  woensdag 19 februari 2025 @ 11:07:52 #269
396550 Richestorags
pi_216744463
quote:
1s.gif Op woensdag 19 februari 2025 10:31 schreef Hanca het volgende:

[..]
Jij overschat het blijkbaar, aangezien de overgrote meerderheid juist enorm goed inburgert, zeker als mensen om heen heen (momenteel vooral vrijwilligers) er wat moeite in steken. En ja, ik kan het weten, want ik heb dergelijk vrijwilligerswerk gedaan. Ik heb in Alphen ook in een vooral Denk stemmende wijk gewoond met vooral veel Syriërs. Mijn kinderen waren bevriend met hen. En dat werkte echt helemaal prima.
Het betekent vooral dat jij in een fijne bubble zit. Dat vind ik fijn voor je, want dat betekent dat je kan blijven dromen.

quote:
Dat jij hier de nadruk blijft leggen op dat hele kleine percentage waar dat niet lukt, een percentage dat deze regering bewust groter probeert te maken, is echt gewoon wereldvreemd.
Ik houd me bij de feiten. Als je het over wereldvreemd hebt, jij wil tegen alle cijfers in je droomwereld in stand houden en wil deze niet doorgeprikt hebben. Dat is prima als je daar open en eerlijk voor uit zou komen, want de cijfers laten zien dat jouw realiteit dichterbij een droomwereld staat dan de mijne. Ik heb er respect voor als mensen dat toegeven en kunnen dromen van een betere wereld. Ik droom op een andere manier van een betere wereld en misschien is dat ook niet realistisch, dat weet ik niet omdat we daar nog geen data van hebben. Van jouw droomwereld hebben we echter wel data.

Het kan dus niet zo zijn dat mensen die jouw droomwereld niet in stand willen houden, wereldvreemd zijn.

De feiten spreken voor zich. Het is ook niet beter geweest onder andere kabinetten, wel onder andere groepen.

quote:
Het CBS volgt periodiek de maatschappelijke positie van statushouders die in 2014 een verblijfsvergunning hebben gekregen. De meest recente publicatie van deze cohortstudie CBS 2023 Asiel en Integratie is gepubliceerd in begin 2024. Uit de CBS-studie blijkt dat na zeven jaar 45 procent van alle 18- tot 65-jarige statushouders een fulltime baan heeft.
pi_216744654
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 11:07 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Het betekent vooral dat jij in een fijne bubble zit. Dat vind ik fijn voor je, want dat betekent dat je kan blijven dromen.

Je bedoelt dat ik in de echte wereld leef en echt in aanraking kom met asielzoekers en statushouders.

Hoe vaak ben jij al in een AZC geweest?
pi_216744716
En 45% van de statushouders heeft dus een fulltime baan.
quote:
Uit de CBS-studie blijkt dat na zeven jaar 45 procent van alle 18- tot 65-jarige statushouders een fulltime baan heeft.
Jouw bron. Dat is dus een superscore, je bewijst mijn gelijk:

https://www.vzinfo.nl/arb(...)%20werken%20voltijds.

quote:
In 2019 werkten ruim 4,5 miljoen personen voltijds (51%). Dat wil zeggen dat zij een baan hadden van 35 uur per week of meer (voltijdsbaan). Ruim 1,6 miljoen personen (18%) werkten minder dan 20 uur per week. Ongeveer 2 miljoen hoger opgeleiden werken voltijds. Dat is bijna 60% van het totaal aantal hoger opgeleide werkenden.
Ze zitten praktisch op het landelijke gemiddelde, terwijl grotendeels lager opgeleid zal zijn (ook omdat hogere opleidingen uit hun thuisland niet gelden hier). En hoger opgeleiden trekken het gemiddelde omhoog.

Jij bewijst dus dat het over het algemeen zeer goed gaat.
  woensdag 19 februari 2025 @ 11:35:52 #272
396550 Richestorags
pi_216744805
quote:
1s.gif Op woensdag 19 februari 2025 11:23 schreef Hanca het volgende:

[..]
Je bedoelt dat ik in de echte wereld leef en echt in aanraking kom met asielzoekers en statushouders.

Hoe vaak ben jij al in een AZC geweest?
Jij toetst jouw ervaringen niet aan de cijfers. Jouw ervaringen kunnen nooit genoeg zijn om voor jezelf een coherent beeld te vormen, dus moet je cijfers over het geheel bestuderen.

Ik heb zelf ervaringen die beide kanten opgaan. Ik ben nog nooit in een AZC geweest, maar heb wel taalles gegeven, ben betrokken geweest bij een woonproject en heb gewoond in een wijk met veel statushouders. Uiteindelijk laat ik me echter leiden door de cijfers omdat wat ik zelf zie gewoon minder relevant is. Jij maakt jezelf te belangrijk, ik maak de data belangrijk. Als de data een bepaalde ervaring onderschrijft, kan je die ervaring inzetten. Als uit de data blijkt dat jouw ervaring een minderheidsbeleving is, is jouw ervaring nog steeds geldig omdat een outlier in het echt dus gewoon bestaat echter minder geschikt om uitspraken over het geheel te doen.

Voor mij werkt het prima. Ik kan een scheiding maken tussen een persoon en een groep.

Jij wil niet onderzoeken of je ervaringen overeenkomen met het grotere geheel of hoe die zich tot het grotere geheel verhouden. Dat is goed voor je eigen leven, serieus is het echter niet te nemen als we een discussie over heel Nederland voeren. Het is tekenend, maar ook lachwekkend, dat jij denkt dat in een AZC geweest zijn een criterium is om iets over landelijke fenomenen te zeggen. De schaal van waarover we praten overstijgt een individuele ervaring.

[ Bericht 3% gewijzigd door Richestorags op 19-02-2025 11:41:40 ]
pi_216744856
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 11:35 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Jij toetst jouw ervaringen niet aan de cijfers. Jouw ervaringen kunnen nooit genoeg zijn om voor jezelf een coherent beeld te vormen, dus moet je cijfers over het geheel bestuderen.

Ik heb zelf ervaringen die beide kanten opgaan. Ik ben nog nooit in een AZC geweest, maar heb wel taalles gegeven, ben betrokken geweest bij een woonproject en heb gewoond in een wijk met veel statushouders. Uiteindelijk laat ik me echter leiden door de cijfers omdat wat ik zelf zie gewoon minder relevant is. Jij maakt jezelf te belangrijk, ik maak de data belangrijk. Als de data een bepaalde ervaring onderschrijft, kan je die ervaring inzetten. Als uit de data blijkt dat jouw ervaring een minderheidsbeleving is, is jouw ervaring nog steeds geldig omdat een outlier in het echt dus gewoon bestaat echter minder geschikt om uitspraken over het geheel te doen.

Voor mij werkt het prima. Ik kan een scheiding maken tussen een persoon en een groep.

Jij wil niet onderzoeken of je ervaringen overeenkomen met het grotere geheel of hoe die zich tot het grotere geheel verhouden. Dat is goed voor je eigen leven, serieus is het echter niet te nemen als we een discussie over heel Nederland voeren.
De data die jij geeft en die er is (bijvoorbeeld dat statushouders minder crimineel zijn dan autochtonen, maar ook de data die jij net zelf geeft) geven ook mij gelijk. Dat wil jij alleen niet horen, want het zijn 'stomme buitenlanders'.
  woensdag 19 februari 2025 @ 12:08:14 #274
396550 Richestorags
pi_216745276
quote:
1s.gif Op woensdag 19 februari 2025 11:40 schreef Hanca het volgende:

[..]
De data die jij geeft en die er is (bijvoorbeeld dat statushouders minder crimineel zijn dan autochtonen, maar ook de data die jij net zelf geeft) geven ook mij gelijk. Dat wil jij alleen niet horen, want het zijn 'stomme buitenlanders'.
quote:
Het WODC heeft eerder onderzoek gedaan naar criminaliteit onder asielzoekers. Uit dat onderzoek, dat betrekking had op de peiljaren 2005, 2010 en 2015, bleek dat het percentage asielzoekers dat verdacht werd van criminaliteit in alle onderzochte jaren hoger was dan gemiddeld onder de algemene Nederlandse bevolking.
Wel scherp zijn, je schrijft het verkeerd op dat statushouders minder crimineel zijn dan autochtonen. En je kan het niet laten om even met een goedkoop "stomme buitenlanders" frame te komen. Je laat daarmee alleen maar zien hoe star, petty en rigide je zelf bent. Het is niet heel sterk om met frames te komen als je het op de inhoud niet redt.

De conclusie is: we voegen op groepsniveau extra problemen aan onze samenleving toe. Dit terwijl we de problemen nu al niet aankunnen. Nou is er een aanwijzing dat het beter zou kunnen worden als hun inkomenspositie wordt verbeterd, dit blijkt uit de volgende voetnoot:

quote:
Maar: bij vergelijking van asielzoekers met Nederlanders met dezelfde demografische kenmerken en een vergelijkbare inkomenspositie (weinig inkomen) bleken asielzoekers juist minder vaak verdacht te zijn van criminaliteit. [1]
Je licht echter totaal niet toe waar het geld vandaan moet komen om het recht te trekken. We hebben de significante problematiek met bestaande gemeenschappen, bijvoorbeeld oververtegenwoordiging in misdaad van Marokkaanse jongeren, nog niet eens onder controle gekregen.

Verder is de data die je aanhaalt lachwekkend verkeerd geïnterpreteerd. Ten eerste is het totaal aantal werkende mensen veel hoger onder Nederlanders, ten tweede is het aantal personen in de bijstand onder Nederlanders (waarbij de statushouders INBEGREPEN zitten) als totaalgroep rond de paar procenten. Onder de statushouders zelf, is dit rond de 40-50%, letterlijk meer dan 10 keer zoveel dus.

Dus ja, je goochelt leuk met de cijfers maar ondertussen trekt jouw supergroep meer dan 10 keer zo vaak een uitkering.

quote:
In 2019 bestond de beroepsbevolking uit ruim 9 miljoen personen. Dit is ongeveer 71% van de potentiële beroepsbevolking. Ongeveer 71% van alle mensen tussen 15 en 75 jaar werkt dus of is werkloos. De overige 29% behoort tot de niet-beroepsbevolking. Dit zijn alle mensen tussen 15 en 75 jaar die niet werken of werkloos zijn en niet beschikbaar zijn voor werk. Deze groep bestaat onder andere uit studenten, arbeidsongeschikten en gepensioneerden.
Dit is het totaal aantal mensen in Nederland met een uitkering. Hier zitten dus al de statusbijhouders bij inbegrepen, omdat zij een Nederlands paspoort hebben. Het totaal aantal mensen in Nederland met een uitkering ligt in de ordegrootte van enkele procenten.

quote:
Eind maart 2023 ontvingen 397 duizend mensen tot de AOW-leeftijd een algemene bijstandsuitkering.
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)ensen-in-de-bijstand

quote:
Uit onderzoek van het CBS met cijfers tot juli 2021 weten we dat Irakezen uit het cohort 2014 op dat moment het vaakst een uitkering hebben (50%). Daarna komen Iraniërs en Syriërs met 44 en 45%. Afghanen (37%) en Eritreeërs (38%) en overige groepen (37%) hebben minder vaak een uitkering.
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)ensen-in-de-bijstand
pi_216745301
Altijd interessant dat de enige discussie in de Nederlandse politiek die over asielmigranten is.
Nu weer het onderdeel toveren met statistiekjes door leken blijkbaar. Nou ik pas in elk geval om daar voor de 100ste keer op in te gaan.

De statistieken wijzen uit dat integratie beter kan maar ook dat het zeker niet slecht gaat.
pi_216745319
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 12:08 schreef Richestorags het volgende:

[..]
[..]
Wel scherp zijn...
Jij blijft cherrypicken in de data en vindt elke euro die naar mensen in grote nood gaat verspild, zo komen we er niet uit en ga ik er verder ook geen moeite in steken. Jij staat helemaal niet open voor de mogelijkheid dat asielmigratie helemaal geen echt probleem is.
  woensdag 19 februari 2025 @ 12:12:51 #277
396550 Richestorags
pi_216745324
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 12:10 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Altijd interessant dat de enige discussie in de Nederlandse politiek die over asielmigranten is.
Nu weer het onderdeel toveren met statistiekjes door leken blijkbaar. Nou ik pas in elk geval om daar voor de 100ste keer op in te gaan.

De statistieken wijzen uit dat integratie beter kan maar ook dat het zeker niet slecht gaat.
Oh, dus als ik met statistieken kom is het toveren maar jij kan op basis van statistieken die laten zien dat asielmigranten tien keer zo vaak in de uitkering zitten als Nederland concluderen dat het "zeker niet slecht gaat". Wie is hier aan het toveren met subjectieve waardeoordelen?
  woensdag 19 februari 2025 @ 12:17:08 #278
396550 Richestorags
pi_216745380
quote:
1s.gif Op woensdag 19 februari 2025 12:12 schreef Hanca het volgende:

[..]
Jij blijft cherrypicken in de data en vindt elke euro die naar mensen in grote nood gaat verspild, zo komen we er niet uit en ga ik er verder ook geen moeite in steken. Jij staat helemaal niet open voor de mogelijkheid dat asielmigratie helemaal geen echt probleem is.
Ik begrijp dat het lastig is als je inhoudelijk wordt vastgezet en je uitspraken niet blijken te kloppen. Dat kun je toegeven, maar je kunt ook weer nieuwe frames de wereld inslingeren en double downen op vasthouden aan je eigen echo chamber in POL, want in NWS en in het echte leven is er steeds minder ruimte voor de decennia aan gaslighting die er is geweest omtrent dit onderwerp.

Prima hoor :)
pi_216745489
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 12:12 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Oh, dus als ik met statistieken kom is het toveren maar jij kan op basis van statistieken die laten zien dat asielmigranten tien keer zo vaak in de uitkering zitten als Nederland concluderen dat het "zeker niet slecht gaat". Wie is hier aan het toveren met subjectieve waardeoordelen?
Statistieken laten ook zien dat van heel veel groepen de inburgering heel goed gaat. Maar het enige waar jij de focus op wil is waar het niet goed gaat. Daarbij tover je er ook mee, want in wat je quote heeft bij de slechtst presterende groep 50% een uitkering (Irakezen). Vervolgens bereken je met alleen die slechtst presterende groep dat migranten 10x zo vaak een uitkering hebben. Als je denkt op die manier je uitspraken objectiever te maken, dan zit je ernaast. Je laat alleen maar zien dat je een feit kan cherrypicken om een bepaalde frame neer te zetten, niet dat je een realistische discussie wil over de feiten.

Zelfs uit enkel de quotes die je plaatst kan ik je al met een heel ander frame om de oren slaan.
Ongeveer 71% van alle mensen tussen 15 en 75 jaar werkt dus of is werkloos.
Uit onderzoek van het CBS met cijfers tot juli 2021 weten we dat Irakezen uit het cohort 2014 op dat moment het vaakst een uitkering hebben (50%). Daarna komen Iraniërs en Syriërs met 44 en 45%. Afghanen (37%) en Eritreeërs (38%) en overige groepen (37%) hebben minder vaak een uitkering.

Dus we zien bij Afghanen en Eritreers groepen met een heel slechte naam al 62-63% na 7 jaar werkt. Tegenover 71% van de Nederlanders. Maar 8% verschil tussen groepen asielzoekers met een hele slechte naam en Nederlanders. Asielzoekers die op bijna elk vlak met een achterstand begonnen, andere taal/cultuur minder opleiding geen netwerk enzovoort. Zelfs die groepen komen aardig dicht in de buurt bij Nederlanders. De meeste groepen presteren nog beter dan dat. Maar ach en wee wat een last op Nederland een minderheid van mensen die het íets minder goed doet dan wij gemiddeld.
Dan zie je dus dat als je naar de feiten kijkt het overduidelijk veel en veel beter gaat dan jij probeert te schetsen met je zeer gekleurde frame.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lord-Ronddraai op 19-02-2025 12:34:08 ]
pi_216745529
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 12:17 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Ik begrijp dat het lastig is als je inhoudelijk wordt vastgezet en je uitspraken niet blijken te kloppen. Dat kun je toegeven, maar je kunt ook weer nieuwe frames de wereld inslingeren en double downen op vasthouden aan je eigen echo chamber in POL, want in NWS en in het echte leven is er steeds minder ruimte voor de decennia aan gaslighting die er is geweest omtrent dit onderwerp.

Prima hoor :)
Het is niet de flex die je denkt dat het is dat je zegt dat NWS een nóg grotere echokamer is geworden. Stukje radicaliseringsfabriek op het internet nu dus.
pi_216745572
quote:
1s.gif Op woensdag 19 februari 2025 07:36 schreef Hanca het volgende:
Nou, de ondergrens voor uitstoot is al weer afgeschoten: https://www.trouw.nl/poli(...)l-1-5-jaar~b84e3013/

Tenminste, de 'juridische check' duurt 1,5 jaar. Dat lijkt me een methode om te zeggen: het gaat juridisch in elk geval voorlopig niet. Al is Wiersma wel van plan het misschien vast in te voeren, zodat we misschien na 1,5 jaar met hetzelfde zitten als PAS en intern salderen (al mag in dit geval echt geen ondernemer klagen, als je nu nog niet weet dat geitenpaadjes het juridisch niet houden ben je totaal ongeschikt als ondernemer, dat vond ik bij intern salderen eigenlijk al).
2 maanden had Schoof zichzelf toch gegeven? Nog 4,5 week te gaan voor de definitieve oplossing van het stikstof dossier.
  woensdag 19 februari 2025 @ 12:33:10 #282
396550 Richestorags
pi_216745603
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 12:24 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Statistieken laten ook zien dat van heel veel groepen de inburgering heel goed gaat. Maar het enige waar jij de focus op wil is waar het niet goed gaat. Daarbij tover je er ook mee, want in wat je quote heeft bij de slechtst presterende groep 50% een uitkering (Irakezen). Vervolgens bereken je met alleen die slechtst presterende groep dat migranten 10x zo vaak een uitkering hebben. Als je denkt op die manier je uitspraken objectiever te maken, dan zit je ernaast. Je laat alleen maar zien dat je een feit kan cherrypicken om een bepaalde frame neer te zetten, niet dat je een realistische discussie wil over de feiten.
Hey, dat is een leugen die makkelijk te weerleggen is:
quote:
Onder de statushouders zelf, is dit rond de 40-50%, letterlijk meer dan 10 keer zoveel dus.
Ik schrijf dus nergens alleen 50% op. Bij de 10x heb ik juist al de onderkant van de range (rond de 40% gepakt). Nog meer?

quote:
Zelfs uit enkel de quotes die je plaatst kan ik je al met een heel ander frame om de oren slaan.
Ongeveer 71% van alle mensen tussen 15 en 75 jaar werkt dus of is werkloos.

Dus we zien bij Afghanen en Eritreers groepen met een heel slechte naam al 62-63% na 7 jaar werkt. Tegenover 71% van de Nederlanders. Maar 8% verschil tussen groepen asielzoekers met een hele slechte naam en Nederlanders. Asielzoekers die op bijna elk vlak met een achterstand begonnen, andere taal/cultuur minder opleiding geen netwerk enzovoort. Zelfs die groepen komen aardig dicht in de buurt bij Nederlanders.
Dan zie je dus dat als je naar de feiten kijkt het overduidelijk veel en veel beter gaat dan jij probeert te schetsen met je zeer gekleurde frame.
Je kan er een ander frame van maken, het klopt alleen niet. Ondanks dat 71% van de Nederlanders in de groep 18-75 werkt, krijgt maar een paar procent van de mensen tot AOW-leeftijd een bijstandsuitkering (waar de statushouders al bij inbegrepen zitten). Er zitten dus mensen tussen die niet werken en geen uitkering krijgen omdat bijvoorbeeld hun partner genoeg verdient of ze werken parttime en krijgen daarnaast AOW en zijn dus te oud om een uitkering te ontvangen (immers ging het hier om de groep tot 75 en bij de uitkeringspercentages over leeftijden tot aan de AOW...) en krijgen daarom geen uitkering.

Daartegenover staat dat onder de statushouders gewoon 40-50% (nou oké, 37-50 voordat je DAAR weer over begint) van de leeftijd 18-AOW een bijstandsuitkering krijgt tegenover een paar% Nederlanders (waar de statushouders ook alweer in die groep verwerkt zitten...). Het percentage echte Nederlanders is dus NOG veel lager, zeker als je andere niet-Westerse oververtegenwoordiging niet zijnde asielzoekers in deze cijfers meeneemt. Er is dus niks gelogen aan hun overbelasting van het UWV :W
  woensdag 19 februari 2025 @ 12:34:41 #283
396550 Richestorags
pi_216745632
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 12:28 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Het is niet de flex die je denkt dat het is dat je zegt dat NWS een nóg grotere echokamer is geworden. Stukje radicaliseringsfabriek op het internet nu dus.
NWS is meer in lijn met de algehele trend van de samenleving en heeft geen oververtegenwoordiging van verhalen die niet door CBS-cijfers worden gestaafd.
  woensdag 19 februari 2025 @ 12:58:10 #284
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_216745972
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 12:34 schreef Richestorags het volgende:

[..]
NWS is meer in lijn met de algehele trend van de samenleving en heeft geen oververtegenwoordiging van verhalen die niet door CBS-cijfers worden gestaafd.
De Kristallnacht was ook in lijn met de algehele trend van de samenleving.

De onderbuik regeert daar wel degelijk
  woensdag 19 februari 2025 @ 12:59:32 #285
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_216745986
Alle landen met veel asielmigratie in de EU hebben grote maatschappelijke uitdagingen, maar dat komt ab-so-luut niet door asielmigratie.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
  Moderator woensdag 19 februari 2025 @ 13:02:46 #286
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_216746014
quote:
7s.gif Op woensdag 19 februari 2025 12:59 schreef phpmystyle het volgende:
Alle landen met veel asielmigratie in de EU hebben grote maatschappelijke uitdagingen, maar dat komt ab-so-luut niet door asielmigratie.
Correct.
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
  woensdag 19 februari 2025 @ 13:03:20 #287
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_216746020
quote:
Welke problemen ondervinden wij in Nederland, wat jou betreft?
pi_216746073
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 12:33 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Hey, dat is een leugen die makkelijk te weerleggen is:
[..]
Ik schrijf dus nergens alleen 50% op. Bij de 10x heb ik juist al de onderkant van de range (rond de 40% gepakt). Nog meer?
Je weerlegt hier niets. Je herhaalt alleen wat je zei en niet onderbouwde. Je doet een hoop aannames die wij allemaal maar direct zouden moeten geloven.

quote:
Je kan er een ander frame van maken, het klopt alleen niet. Ondanks dat 71% van de Nederlanders in de groep 18-75 werkt, krijgt maar een paar procent van de mensen tot AOW-leeftijd een bijstandsuitkering (waar de statushouders al bij inbegrepen zitten). Er zitten dus mensen tussen die niet werken en geen uitkering krijgen omdat bijvoorbeeld hun partner genoeg verdient of ze werken parttime en krijgen daarnaast AOW en zijn dus te oud om een uitkering te ontvangen (immers ging het hier om de groep tot 75 en bij de uitkeringspercentages over leeftijden tot aan de AOW...) en krijgen daarom geen uitkering.
Je was toch zo van de cijfers, definieer een paar procent eens. Hoe groot denk je dat de impact van de statushouders is op die paar procent je doet nu alsof dat gigantisch is maak dat eens inzichtelijk.
Hoeveel procent van die statushouders zijn eigenlijk 65+? Allemaal leuk en aardig dat je cherrypicked en framed en vervolgens poneert dit is de werkelijkheid. Erg overtuigend wordt het niet omdat zo overduidelijk hier geen echte analyse plaatsvindt maar gewoon de aannames bij elkaar worden geveegd die bij elkaar genomen de uitkomst geven die je wilt zien.

quote:
Daartegenover staat dat onder de statushouders gewoon 40-50% (nou oké, 37-50 voordat je DAAR weer over begint) van de leeftijd 18-AOW een bijstandsuitkering krijgt tegenover een paar% Nederlanders (waar de statushouders ook alweer in die groep verwerkt zitten...). Het percentage echte Nederlanders is dus NOG veel lager, zeker als je andere niet-Westerse oververtegenwoordiging niet zijnde asielzoekers in deze cijfers meeneemt. Er is dus niks gelogen aan hun overbelasting van het UWV :W
Je quote zelf al cijfers waar bij de slechtst presterende groep Irakezen 50% een uitkering heeft.
Andere groepen hebben dat stukken minder. Niemand ontkent ook dat ze slechter presteren op de banenmarkt, gek he dat gevluchte minder opgeleide mensen uit een andere cultuur minder werk kunnen vinden.
Dan nog is het een frame om te doen alsof ze zorgen voor overbelasting van het UWV het UWV is er letterlijk om te zorgen dat mensen kunnen rondkomen en ze richting een baan te helpen. Nou lijkt dat tweede vaak vooral neer te komen in het proberen weg te pesten van mensen uit de uitkering. Misschien een idee om het UWV wat beter te laten presteren in het begeleiden van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt richting een duurzame baan.
Maar uiteraard zet onze regering juist in op maximaal aan hun lot overlaten. Hoe slechter de integratie gaat hoe meer stemmen. Wat dat betreft zal Greet wel aan het bidden zijn voor een aanslag met islamitisch motief hier net voor de verkiezingen.
  woensdag 19 februari 2025 @ 13:14:28 #289
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_216746154
quote:
Landen met weinig tot geen asielmigratie hebben dat ook. Dus er lijkt geen verband.
pi_216746244
quote:
Alle EU landen waar het wel eens regent hebben grote maatschappelijke problemen. Zou het door de regen komen?

Alle EU landen waar minstens een paar blonde mensen wonen hebben grote maatschappelijke problemen, zou het door de blondharigen komen (voor de duidelijkheid: ik ben blond)?

Alle neoliberale EU landen en niet-EU landen hebben grote maatschappelijke problemen, het zou dus ook door het neoliberalisme kunnen komen... aangezien dat daadwerkelijk een groot effect heeft, lijkt dat waarschijnlijker.
  woensdag 19 februari 2025 @ 13:31:02 #291
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_216746348
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 08:39 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
PVVD wil de verstopping van de asielketen helemaal niet oplossen, juist die overstroming willen ze gebruiken om asielaanvraag in Nederland onaantrekkelijk te maken.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  woensdag 19 februari 2025 @ 13:35:11 #292
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_216746397
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 13:31 schreef -XOR- het volgende:

[..]
PVVD wil de verstopping van de asielketen helemaal niet oplossen, juist die overstroming willen ze gebruiken om asielaanvraag in Nederland onaantrekkelijk te maken.
Terwijl zelf dat vaak aantrekkelijker is dan het land van herkomst.
  woensdag 19 februari 2025 @ 13:48:43 #293
396550 Richestorags
pi_216746594
quote:
1s.gif Op woensdag 19 februari 2025 12:58 schreef Fretwork het volgende:

[..]
De Kristallnacht was ook in lijn met de algehele trend van de samenleving.

De onderbuik regeert daar wel degelijk
Aah, een Nazivergelijking. Dat werkte tot een paar jaar geleden. Nu moet je met iets meer komen, maar kennelijk is dat hier nog bon ton.
  woensdag 19 februari 2025 @ 13:58:31 #294
396550 Richestorags
pi_216746785
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 13:07 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Je weerlegt hier niets. Je herhaalt alleen wat je zei en niet onderbouwde. Je doet een hoop aannames die wij allemaal maar direct zouden moeten geloven.
Ik doe geen aannames, leuk geprobeerd.

quote:
Je was toch zo van de cijfers, definieer een paar procent eens. Hoe groot denk je dat de impact van de statushouders is op die paar procent je doet nu alsof dat gigantisch is maak dat eens inzichtelijk.
400k bijstandsuitkeringen op de beroepsbevolking is hooguit een paar %. De beroepsbevolking in NL bestaat uit 9,8 miljoen mensen. Oftewel, 4%.

https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)20duizend%20personen.

Terwijl binnen de groepen die ik noemde het uitkeringspercentage 37-50% is. Deze groepen zitten ook al verwerkt in de totale 4%, oftewel het aantal Nederlanders van autochtone afkomst is extreem laag.

quote:
Hoeveel procent van die statushouders zijn eigenlijk 65+?
Nul, want de cijfers zijn van 18-65 zoals ik aangaf.

quote:
Je quote zelf al cijfers waar bij de slechtst presterende groep Irakezen 50% een uitkering heeft.
Andere groepen hebben dat stukken minder. Niemand ontkent ook dat ze slechter presteren op de banenmarkt, gek he dat gevluchte minder opgeleide mensen uit een andere cultuur minder werk kunnen vinden.
Ik gaf netjes de range aan, namelijk 37-50%. Jij haalt telkens alleen die 50% aan.

quote:
Dan nog is het een frame om te doen alsof ze zorgen voor overbelasting van het UWV het UWV is er letterlijk om te zorgen dat mensen kunnen rondkomen en ze richting een baan te helpen. Nou lijkt dat tweede vaak vooral neer te komen in het proberen weg te pesten van mensen uit de uitkering. Misschien een idee om het UWV wat beter te laten presteren in het begeleiden van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt richting een duurzame baan.
Maar uiteraard zet onze regering juist in op maximaal aan hun lot overlaten. Hoe slechter de integratie gaat hoe meer stemmen. Wat dat betreft zal Greet wel aan het bidden zijn voor een aanslag met islamitisch motief hier net voor de verkiezingen.
Bla bla bla. Een > factor 10 betekent gewoon een extreme oververtegenwoordiging. Jij maakt daar een feitenvrij verhaal van waarin je met allemaal niet onderbouwde excuses komt als "gek he" en "onze regering doet er alles aan".

De waarheid is hard.
pi_216746938
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 13:31 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Ze willen de overstroming vooral gebruiken zodat het in het nieuws blijft komen. Als asiel de hoeveelheid aandacht zou krijgen die het zou verdienen als het normaal wordt geregeld, bestond de PVV niet.
  woensdag 19 februari 2025 @ 14:10:05 #296
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_216746992
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 13:48 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Aah, een Nazivergelijking. Dat werkte tot een paar jaar geleden. Nu moet je met iets meer komen, maar kennelijk is dat hier nog bon ton.
Dat werkte toen juist niet, echte Godwin. Inmiddels hebben we overal halve dan wel hele fascisten aan de macht of met een flinke achterban.

We studeren geschiedenis om er iets van te leren.
  woensdag 19 februari 2025 @ 14:11:36 #297
396550 Richestorags
pi_216747019
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 14:10 schreef Fretwork het volgende:

[..]
Dat werkte toen juist niet, echte Godwin. Inmiddels hebben we overal halve dan wel hele fascisten aan de macht of met een flinke achterban.

We studeren geschiedenis om er iets van te leren.
Die achterban bevindt zich niet in NWS. Kom anders even met een topic aanzetten waarin mensen oproepen tot met fakkels langsgaan bij een AZC?
  woensdag 19 februari 2025 @ 14:12:26 #298
505619 Origami94
#FreeKlopkoek
pi_216747032
quote:
Stop eens met het draaien van dezelfde grijze Kremlin plaat.

Dat het Westen grote problemen kent komt voornamelijk door het neoliberalisme, de groeiende kloof tussen arm en rijk waardoor we werkende armen hebben en corruptie bij de instituten van de politiek, overheid, rechterlijke macht, democratie en de media.
  woensdag 19 februari 2025 @ 14:13:15 #299
396550 Richestorags
pi_216747053
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 14:07 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ze willen de overstroming vooral gebruiken zodat het in het nieuws blijft komen. Als asiel de hoeveelheid aandacht zou krijgen die het zou verdienen als het normaal wordt geregeld, bestond de PVV niet.
De PVV heeft nooit in de regering behalve een korte gedoogconstructiegezeten tot hiervoor.

Tijd zat voor de andere partijen dus om het normaal te regelen en de PVV momentum te ontnemen. Is niet gebeurd. Niet janken dus.
  woensdag 19 februari 2025 @ 14:18:54 #300
396550 Richestorags
pi_216747166
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 14:12 schreef Origami94 het volgende:

[..]
Stop eens met het draaien van dezelfde grijze Kremlin plaat.

Dat het Westen grote problemen kent komt voornamelijk door het neoliberalisme, de groeiende kloof tussen arm en rijk waardoor we werkende armen hebben en corruptie bij de instituten van de politiek, overheid, rechterlijke macht, democratie en de media.
Aah, dus Rutte heeft alles gedaan en asiel is geen problematiek?

Over simpel zwart-wit denken gesproken. In werkelijkheid is het allebei problematisch geweest. De bloedspetters in Duitsland, de weggegeven woningen en de leeggetrokken sociale voorzieningen hebben niks met neoliberaal beleid te maken, alles met het binnenhalen van hordes volksstammen onder het mom van goed doen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')