abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 19 februari 2025 @ 09:44:10 #251
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_216743348
quote:
1s.gif Op woensdag 19 februari 2025 08:57 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Hey, iemand praat anders dan in mijn echo chamber dus noem ik het meteen xenofobie. Jouw probleem, niet het mijne.

Ik ben niet verantwoordelijk voor jouw gevoelens, jij wel voor jouw uitspraken. Jij maakt het persoonlijk in elk topic. Ga of naar Joop.nl als je er niet tegen kunt, zet me op ignore of treed in gesprek en doe meer moeite om een ander te begrijpen.
Dit is de hele tijd je comeback, maar vervolgens reageer je niet inhoudelijk.
The world outside is burning with a brand new light but it isn't one that makes me feel warm. Don't go mistaking your house burning down for the dawn - Frank Turner
Stilaan weer op topniveau na jaren als fietsende hamburger
pi_216743365
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 09:38 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Dat narratief klopt gewoon niet.

Ik stel het andersom dat de eigen motivatie het belangrijkste is.
Dus nu ze ergens kunnen wonen vind je de inburgering niet snel genoeg gaan. Daarom moeten die mensen volgens jou dan maar een jaar of 8 op een woning in een of ander achteraf gat wachten en je verwacht dat de integratie dan beter gaat? Alsof motivatie geen gigantische klap krijgt als je volledig wordt achtergesteld.
  woensdag 19 februari 2025 @ 09:46:26 #253
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_216743374
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 09:44 schreef Fretwork het volgende:

[..]
Dit is de hele tijd je comeback, maar vervolgens reageer je niet inhoudelijk.
Wat valt er inhoudelijk te reageren op iemand die met persoonlijke drek komt aanzetten? Ik ga het niet weerleggen.
  woensdag 19 februari 2025 @ 09:48:51 #254
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_216743418
Natuurlijk verschilt motivatie per persoon, maar dat betekent niet dat je de kansen dat het goed gaat voor de hele groep niet kan evalueren en verhogen.
The world outside is burning with a brand new light but it isn't one that makes me feel warm. Don't go mistaking your house burning down for the dawn - Frank Turner
  woensdag 19 februari 2025 @ 09:50:46 #255
396550 Richestorags
pi_216743440
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 09:45 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Dus nu ze ergens kunnen wonen vind je de inburgering niet snel genoeg gaan. Daarom moeten die mensen volgens jou dan maar een jaar of 8 op een woning in een of ander achteraf gat wachten en je verwacht dat de integratie dan beter gaat? Alsof motivatie geen gigantische klap krijgt als je volledig wordt achtergesteld.
Jij haalt alle eigen verantwoordelijkheid weg. Neem expats. Die worden totaal niet achtergesteld, kunnen kiezen waar ze wonen, hebben al het geld voor taalcursussen en toch zijn er volksstammen die geen woord Nederlands spreken. Aan wie ligt het dan?
  woensdag 19 februari 2025 @ 09:51:32 #256
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_216743447
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 09:41 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Jij wordt uitgekotst in NWS
Misschien door wat PVV-lui.

quote:
omdat je in elk topic dat over Mohammedanen gaat Christenen erbij haalt.
Nee, dat doe ik meestal niet.

quote:
Ik ben hier niet om sympathiek gevonden te worden, ik ben hier om een discussie te voeren.
Desalniettemin geven jou opvattingen, en de gevolgen die die hebben voor mensen in de echte wereld begrijpelijk reacties van afkeer.
pi_216743456
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 09:38 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Dat narratief klopt gewoon niet.

Vroegah, toen ik nog sociale huur woonde, woonden er 2 Syriërs naast mij. De ene conservatief, de ander een schilder. De conservatieve leerde op eigen initiatief Nederlands en zocht zelf hulp daarbij en stelde vragen, de schilder hing alleen in progressieve kringen en sprak na 8 jaar nog steeds alleen Engels.

Een vriend van mij woont in een woonproject met statushouders, mensen met afstand tot de maatschappij, studenten, young professionals etc. Ik zie dat de Syriërs daar er zelf voor kiezen apart te eten en zelfs de meest hoog opgeleide van het stel (een psycholoog) spreekt alleen maar Engels.

Het is gewoon de eigen mentaliteit. Wat dat betreft verschilt het niks van Expats. Die hebben ook de keuze om in te burgeren, sommigen doen het en sommigen doen het niet. Het moet uit iemand zelf komen.
Wil je nu zeggen dat het net mensen zijn, waarbij de ene meer van zijn leven maakt dan de andere?
quote:
Jouw basisaanname lijkt te zijn dat mensen zelf geen eigen motivatie kunnen hebben.

Ik stel het andersom dat de eigen motivatie het belangrijkste is.
Ik zeg alleen dat ik het onnodig vind om het ingewikkelder te maken voor de gemotiveerden.

Laten we het verder eens zijn dat we het niet eens zijn.
  woensdag 19 februari 2025 @ 09:55:09 #258
396550 Richestorags
pi_216743483
quote:
1s.gif Op woensdag 19 februari 2025 09:48 schreef Fretwork het volgende:
Natuurlijk verschilt motivatie per persoon, maar dat betekent niet dat je de kansen dat het goed gaat voor de hele groep niet kan evalueren en verhogen.
Dat is waar. De waarheid ligt in het midden.

De woningmarktsituatie is nu zo dat we keuzes moeten maken in wie we die kansen bieden en dit kabinet kiest ervoor om het speelveld meer richting gelijke kansen voor iedereen te leggen. Nederlandse jongeren zijn jarenlang de dupe geweest.

Er zijn genoeg alternatieven waar vluchtelingen naartoe kunnen. Genoeg landen die leger zijn. Zij hebben toch al huis en haard verlaten.
  woensdag 19 februari 2025 @ 09:56:34 #259
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_216743501
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 09:50 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Jij haalt alle eigen verantwoordelijkheid weg. Neem expats. Die worden totaal niet achtergesteld, kunnen kiezen waar ze wonen, hebben al het geld voor taalcursussen en toch zijn er volksstammen die geen woord Nederlands spreken. Aan wie ligt het dan?
Grote verscheidenheid aan factoren, niet echt makkelijk plat te slaan.

Uit mijn eigen ervaring:
- Moeilijk voor ze om vrienden te worden met Nederlanders, zeker als ze dan ook nog in een bedrijf met veel andere expats werken. Uiteindelijk zijn de makkelijkste vrienden andere expats zonder bestaand sociaal leven hier.
- Als je bij een multinational werkt spreekt bijna iedereen gewoon Engels, en doet dat graag.
- Huisartsen, instanties, huurbazen/makelaars spreken allemaal ook prima Engels.
- In sommige culturen schaamte als je jezelf verlaagt in niveau door een taal gebrekkig te spreken. En soms een stukje arrogantie.

De grote factor bij mijn collega's: kinderen hebben op de basisschool. De meesten die dat hebben kunnen stiekem behoorlijk goed Nederlands.
  woensdag 19 februari 2025 @ 10:03:27 #260
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_216743584
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 09:55 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Dat is waar. De waarheid ligt in het midden.

De woningmarktsituatie is nu zo dat we keuzes moeten maken in wie we die kansen bieden en dit kabinet kiest ervoor om het speelveld meer richting gelijke kansen voor iedereen te leggen. Nederlandse jongeren zijn jarenlang de dupe geweest.

Er zijn genoeg alternatieven waar vluchtelingen naartoe kunnen. Genoeg landen die leger zijn. Zij hebben toch al huis en haard verlaten.
Ik zie het als drie losse vraagstukken:
- Noodzaak tot snelle behandeling asielaanvragen, om te kijken wie er recht op hebben.
- Opvang van statushouders: we hebben internationaal nou eenmaal afgesproken dat we gezamenlijk de zwakkeren beschermen. Nederland doet het op zich vrij goed daar, maar is nou ook niet koploper in de opvang ofzo.

En dan als derde:
- Prioriteitenstelsel voor toekenning sociale huur aan mensen met urgentie. Daar verdient elke Nederlander gelijke behandeling, dus ook statushouders. Als een gemeente hun situatie nijpender beschouwt dan van iemand anders dan mogen ze dat toewijzen. Het kabinet wil ze uitsluiten van de kans op voorrang, ik betwijfel of dat juridisch überhaupt houdbaar is.

En om het toch nog maar eens te zeggen. Het is een ranzig bruine streek van deze kabinetspartijen om het beeld te creëren dat asielzoekers het probleem zijn op de woningmarkt. Zoals eerder al genoemd hier, kwestie van paar maanden wachttijd op 10 jaar.
  woensdag 19 februari 2025 @ 10:03:58 #261
396550 Richestorags
pi_216743588
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 09:56 schreef Fretwork het volgende:

[..]
Grote verscheidenheid aan factoren, niet echt makkelijk plat te slaan.

Uit mijn eigen ervaring:
- Moeilijk voor ze om vrienden te worden met Nederlanders, zeker als ze dan ook nog in een bedrijf met veel andere expats werken. Uiteindelijk zijn de makkelijkste vrienden andere expats zonder bestaand sociaal leven hier.
- Als je bij een multinational werkt spreekt bijna iedereen gewoon Engels, en doet dat graag.
- Huisartsen, instanties, huurbazen/makelaars spreken allemaal ook prima Engels.
- In sommige culturen schaamte als je jezelf verlaagt in niveau door een taal gebrekkig te spreken. En soms een stukje arrogantie.

De grote factor bij mijn collega's: kinderen hebben op de basisschool. De meesten die dat hebben kunnen stiekem behoorlijk goed Nederlands.
Je werpt allemaal drempels op maar uiteindelijk kan elke expat een taalcursus volgen, vaak betaald zelfs. In de praktijk zie ik gewoon mensen die moeite hebben gedaan, binnen twee jaar goed NL spreken en daardoor ook NL vrienden hebben en mensen die geen moeite doen en in hun bubble rondhangen en dan dit soort excuses blijven opwerpen. Al dan niet gepaard gaand met verhalen over dat als ze "straks wat meer tijd hebben" ze toch echt gaan beginnen.

Vooral je laatste punt over cultuur is toch echt iets waar iemand zichzelf overheen moet zetten. Het is niet te doen om een hele culturele conditionering te deprogrammeren.
  woensdag 19 februari 2025 @ 10:06:02 #262
396550 Richestorags
pi_216743618
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 09:51 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Misschien door wat PVV-lui.
[..]
Nee, dat doe ik meestal niet.
[..]
Desalniettemin geven jou opvattingen, en de gevolgen die die hebben voor mensen in de echte wereld begrijpelijk reacties van afkeer.
Begrijpelijk? Het is aan een persoon zelf hoe hij zich uit he, dat ligt niet aan een ander. Het is jouw subjectieve waarheid dat het begrijpelijk is.
  woensdag 19 februari 2025 @ 10:07:04 #263
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_216743630
quote:
1s.gif Op woensdag 19 februari 2025 10:03 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Je werpt allemaal drempels op maar uiteindelijk kan elke expat een taalcursus volgen, vaak betaald zelfs. In de praktijk zie ik gewoon mensen die moeite hebben gedaan, binnen twee jaar goed NL spreken en daardoor ook NL vrienden hebben en mensen die geen moeite doen en in hun bubble rondhangen en dan dit soort excuses blijven opwerpen. Al dan niet gepaard gaand met verhalen over dat als ze "straks wat meer tijd hebben" ze toch echt gaan beginnen.

Vooral je laatste punt over cultuur is toch echt iets waar iemand zichzelf overheen moet zetten. Het is niet te doen om een hele culturele conditionering te deprogrammeren.
Ik zeg ook niet dat ik het per se goed vind van ze hè, maar uiteindelijk ontstaat die motivatie vaak vanuit urgentie. Zolang die er niet is zal maar een klein deel intrinsiek gemotiveerd zijn.

En waarom ook? Als je andere vrienden hebt, op je werk geen problemen hebt, alles kan doen wat je wil? Ik doe mn best met collega's die het willen, maar als we eerlijk zijn is het gewoon niet urgent.

En zo werkt dat ook voor jou en mij natuurlijk. Als ik een taalcursus kan doen, maar ook nog mn vakantie wil boeken of de schutting moet schilderen gaat er ergens iets achteruit in urgentie. Terwijl je prima genoeg tijd zou hebben.
pi_216743632
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 09:50 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Ik haal alle verantwoordelijkheid weg door te zeggen dat asielzoekers met urgentie in woningen moeten komen? Waarom dan? Ik wil alleen maar dat ze dezelfde kans hebben op een woning als Nederlanders. Die zitten met een urgentieverklaring ook zo weer in een woning.
Daarbij je haalt wel zelf de verantwoording van Nederlanders om een eigen woning te vinden volledig weg.

Dat je inburgering nu gelijkstelt aan Nederlands spreken is ook weer zoiets aparts. Dat is toch helemaal de eigen keuze van zon expat. Ik zou het verstandig vinden als ze Nederlands leren maar dat kun je prima aan eigen verantwoordelijkheid overlaten. Of anders kun je uiteraard ook taalcursussen organiseren, maar dat wil de PVV niet meer want íets bijdragen aan inburgering of integratie is helemaal vreselijk en zou een zondvloed aan asielzoekers brengen ofzo.
  woensdag 19 februari 2025 @ 10:14:28 #265
396550 Richestorags
pi_216743751
quote:
1s.gif Op woensdag 19 februari 2025 10:07 schreef Fretwork het volgende:

[..]
Ik zeg ook niet dat ik het per se goed vind van ze hè, maar uiteindelijk ontstaat die motivatie vaak vanuit urgentie. Zolang die er niet is zal maar een klein deel intrinsiek gemotiveerd zijn.

En waarom ook? Als je andere vrienden hebt, op je werk geen problemen hebt, alles kan doen wat je wil? Ik doe mn best met collega's die het willen, maar als we eerlijk zijn is het gewoon niet urgent.

En zo werkt dat ook voor jou en mij natuurlijk. Als ik een taalcursus kan doen, maar ook nog mn vakantie wil boeken of de schutting moet schilderen gaat er ergens iets achteruit in urgentie. Terwijl je prima genoeg tijd zou hebben.
Een maatschappij is uiteindelijk een collectief. Als je bij een woon-werk gemeenschap komt, gaat dat op basis van matchmaking.

Zo zie ik een maatschappij ook voor ogen. Prima als jij (ik bedoel niet jou he) de moeite niet wil nemen, even goede vrienden, maar dan moeten we ook niet in jou investeren. Misschien wil je wel Spaans leren, dan ga je in Spanje wonen.

Motivatie ontstaat uit urgentie maar ook doordat je iets wil. Kennelijk wordt beide niet door iedereen gevoeld. Wat doe je hier dan? Dat geeft aan dat je hier bent om de lusten te nemen maar dat het land en de cultuur je verder niet interesseert. En dan kom ik weer terug bij het voorbeeld van de ww gemeenschap: dan ben je geen match en besluiten ze dat jij daar niet meer kan wonen.
pi_216743791
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 10:14 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Een maatschappij is uiteindelijk een collectief. Als je bij een woon-werk gemeenschap komt, gaat dat op basis van matchmaking.

Zo zie ik een maatschappij ook voor ogen. Prima als jij (ik bedoel niet jou he) de moeite niet wil nemen, even goede vrienden, maar dan moeten we ook niet in jou investeren. Misschien wil je wel Spaans leren, dan ga je in Spanje wonen.
Een maatschappij is een collectief met een overheid er boven. Wat jij dus wil, en waar ik het mee eens ben, is dat statushouders of liever al asielzoekers inburgeren en Nederlands leren. Dan moet die overheid die boven het collectief staat dat dus faciliteren, mensen helpen dat te doen. Zo veel mogelijk aanbieden en investeren, zodat mensen dat ook makkelijk kunnen doen.

De huidige regering doet bewust precies het tegenovergestelde.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  woensdag 19 februari 2025 @ 10:23:17 #267
396550 Richestorags
pi_216743876
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 10:17 schreef Hanca het volgende:

[..]
Een maatschappij is een collectief met een overheid er boven. Wat jij dus wil, en waar ik het mee eens ben, is dat statushouders of liever al asielzoekers inburgeren en Nederlands leren. Dan moet die overheid die boven het collectief staat dat dus faciliteren, mensen helpen dat te doen. Zo veel mogelijk aanbieden en investeren, zodat mensen dat ook makkelijk kunnen doen.

De huidige regering doet bewust precies het tegenovergestelde.
Je onderschat hoe moeilijk inburgeren is. Ik heb in de Filippijnen gewoond in een extreem lokaal gedeelte. Ik had al vrij snel door dat ik nooit zoals "zij" zou worden. Never. Er is gewoon te veel verschil in alles. Dat betekende niet dat ik geen vriendschappen kon maken, er zijn echter genoeg mensen die daar niet mee kunnen omgaan.

Dat is precies wat we terugzien in de andere negatieve statistieken. Hoe verwacht jij dat een ongeletterd persoon van 30 uit Eritrea ineens 30 jaar culture programmering opzij zet en ineens in een "ik ga leren" stramien terechtkomt?

Een maatschappij kan maar in zoveel mensen geld, tijd en moeite stoppen om dat proces te behalen. Uiteindelijk moet je als maatschappij je richten op de veelbelovenden en voor de rest kan je tijdelijke opvang of opvang in de regio faciliteren.

Qua arbeidsmigratie zie ik het hetzelfde. Ik ben anti globalist.
pi_216743997
quote:
1s.gif Op woensdag 19 februari 2025 10:23 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Je onderschat hoe moeilijk inburgeren is. Ik heb in de Filippijnen gewoond in een extreem lokaal gedeelte. Ik had al vrij snel door dat ik nooit zoals "zij" zou worden. Never. Er is gewoon te veel verschil in alles. Dat betekende niet dat ik geen vriendschappen kon maken, er zijn echter genoeg mensen die daar niet mee kunnen omgaan.

Dat is precies wat we terugzien in de andere negatieve statistieken. Hoe verwacht jij dat een ongeletterd persoon van 30 uit Eritrea ineens 30 jaar culture programmering opzij zet en ineens in een "ik ga leren" stramien terechtkomt?

Een maatschappij kan maar in zoveel mensen geld, tijd en moeite stoppen om dat proces te behalen. Uiteindelijk moet je als maatschappij je richten op de veelbelovenden en voor de rest kan je tijdelijke opvang of opvang in de regio faciliteren.

Qua arbeidsmigratie zie ik het hetzelfde. Ik ben anti globalist.
Jij overschat het blijkbaar, aangezien de overgrote meerderheid juist enorm goed inburgert, zeker als mensen om heen heen (momenteel vooral vrijwilligers) er wat moeite in steken. En ja, ik kan het weten, want ik heb dergelijk vrijwilligerswerk gedaan. Ik heb in Alphen ook in een vooral Denk stemmende wijk gewoond met vooral veel Syriërs. Mijn kinderen waren bevriend met hen. En dat werkte echt helemaal prima.

Dat jij hier de nadruk blijft leggen op dat hele kleine percentage waar dat niet lukt, een percentage dat deze regering bewust groter probeert te maken, is echt gewoon wereldvreemd.

En nee, ik ben ook geen globalist. Ik stem bewust op een partij die duidelijk stelling neemt tegen een Verenigde Staten van Europa. Maar ik ben wel iemand die ziet dat mensen met een verblijfsstatus volgens onze grondwet (en volgens mijn standaarden) exact hetzelfde is als iemand wiens familie hier al 100 generaties woont.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  woensdag 19 februari 2025 @ 11:07:52 #269
396550 Richestorags
pi_216744463
quote:
1s.gif Op woensdag 19 februari 2025 10:31 schreef Hanca het volgende:

[..]
Jij overschat het blijkbaar, aangezien de overgrote meerderheid juist enorm goed inburgert, zeker als mensen om heen heen (momenteel vooral vrijwilligers) er wat moeite in steken. En ja, ik kan het weten, want ik heb dergelijk vrijwilligerswerk gedaan. Ik heb in Alphen ook in een vooral Denk stemmende wijk gewoond met vooral veel Syriërs. Mijn kinderen waren bevriend met hen. En dat werkte echt helemaal prima.
Het betekent vooral dat jij in een fijne bubble zit. Dat vind ik fijn voor je, want dat betekent dat je kan blijven dromen.

quote:
Dat jij hier de nadruk blijft leggen op dat hele kleine percentage waar dat niet lukt, een percentage dat deze regering bewust groter probeert te maken, is echt gewoon wereldvreemd.
Ik houd me bij de feiten. Als je het over wereldvreemd hebt, jij wil tegen alle cijfers in je droomwereld in stand houden en wil deze niet doorgeprikt hebben. Dat is prima als je daar open en eerlijk voor uit zou komen, want de cijfers laten zien dat jouw realiteit dichterbij een droomwereld staat dan de mijne. Ik heb er respect voor als mensen dat toegeven en kunnen dromen van een betere wereld. Ik droom op een andere manier van een betere wereld en misschien is dat ook niet realistisch, dat weet ik niet omdat we daar nog geen data van hebben. Van jouw droomwereld hebben we echter wel data.

Het kan dus niet zo zijn dat mensen die jouw droomwereld niet in stand willen houden, wereldvreemd zijn.

De feiten spreken voor zich. Het is ook niet beter geweest onder andere kabinetten, wel onder andere groepen.

quote:
Het CBS volgt periodiek de maatschappelijke positie van statushouders die in 2014 een verblijfsvergunning hebben gekregen. De meest recente publicatie van deze cohortstudie CBS 2023 Asiel en Integratie is gepubliceerd in begin 2024. Uit de CBS-studie blijkt dat na zeven jaar 45 procent van alle 18- tot 65-jarige statushouders een fulltime baan heeft.
pi_216744654
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 11:07 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Het betekent vooral dat jij in een fijne bubble zit. Dat vind ik fijn voor je, want dat betekent dat je kan blijven dromen.

Je bedoelt dat ik in de echte wereld leef en echt in aanraking kom met asielzoekers en statushouders.

Hoe vaak ben jij al in een AZC geweest?
pi_216744716
En 45% van de statushouders heeft dus een fulltime baan.
quote:
Uit de CBS-studie blijkt dat na zeven jaar 45 procent van alle 18- tot 65-jarige statushouders een fulltime baan heeft.
Jouw bron. Dat is dus een superscore, je bewijst mijn gelijk:

https://www.vzinfo.nl/arb(...)%20werken%20voltijds.

quote:
In 2019 werkten ruim 4,5 miljoen personen voltijds (51%). Dat wil zeggen dat zij een baan hadden van 35 uur per week of meer (voltijdsbaan). Ruim 1,6 miljoen personen (18%) werkten minder dan 20 uur per week. Ongeveer 2 miljoen hoger opgeleiden werken voltijds. Dat is bijna 60% van het totaal aantal hoger opgeleide werkenden.
Ze zitten praktisch op het landelijke gemiddelde, terwijl grotendeels lager opgeleid zal zijn (ook omdat hogere opleidingen uit hun thuisland niet gelden hier). En hoger opgeleiden trekken het gemiddelde omhoog.

Jij bewijst dus dat het over het algemeen zeer goed gaat.
  woensdag 19 februari 2025 @ 11:35:52 #272
396550 Richestorags
pi_216744805
quote:
1s.gif Op woensdag 19 februari 2025 11:23 schreef Hanca het volgende:

[..]
Je bedoelt dat ik in de echte wereld leef en echt in aanraking kom met asielzoekers en statushouders.

Hoe vaak ben jij al in een AZC geweest?
Jij toetst jouw ervaringen niet aan de cijfers. Jouw ervaringen kunnen nooit genoeg zijn om voor jezelf een coherent beeld te vormen, dus moet je cijfers over het geheel bestuderen.

Ik heb zelf ervaringen die beide kanten opgaan. Ik ben nog nooit in een AZC geweest, maar heb wel taalles gegeven, ben betrokken geweest bij een woonproject en heb gewoond in een wijk met veel statushouders. Uiteindelijk laat ik me echter leiden door de cijfers omdat wat ik zelf zie gewoon minder relevant is. Jij maakt jezelf te belangrijk, ik maak de data belangrijk. Als de data een bepaalde ervaring onderschrijft, kan je die ervaring inzetten. Als uit de data blijkt dat jouw ervaring een minderheidsbeleving is, is jouw ervaring nog steeds geldig omdat een outlier in het echt dus gewoon bestaat echter minder geschikt om uitspraken over het geheel te doen.

Voor mij werkt het prima. Ik kan een scheiding maken tussen een persoon en een groep.

Jij wil niet onderzoeken of je ervaringen overeenkomen met het grotere geheel of hoe die zich tot het grotere geheel verhouden. Dat is goed voor je eigen leven, serieus is het echter niet te nemen als we een discussie over heel Nederland voeren. Het is tekenend, maar ook lachwekkend, dat jij denkt dat in een AZC geweest zijn een criterium is om iets over landelijke fenomenen te zeggen. De schaal van waarover we praten overstijgt een individuele ervaring.

[ Bericht 3% gewijzigd door Richestorags op 19-02-2025 11:41:40 ]
pi_216744856
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 11:35 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Jij toetst jouw ervaringen niet aan de cijfers. Jouw ervaringen kunnen nooit genoeg zijn om voor jezelf een coherent beeld te vormen, dus moet je cijfers over het geheel bestuderen.

Ik heb zelf ervaringen die beide kanten opgaan. Ik ben nog nooit in een AZC geweest, maar heb wel taalles gegeven, ben betrokken geweest bij een woonproject en heb gewoond in een wijk met veel statushouders. Uiteindelijk laat ik me echter leiden door de cijfers omdat wat ik zelf zie gewoon minder relevant is. Jij maakt jezelf te belangrijk, ik maak de data belangrijk. Als de data een bepaalde ervaring onderschrijft, kan je die ervaring inzetten. Als uit de data blijkt dat jouw ervaring een minderheidsbeleving is, is jouw ervaring nog steeds geldig omdat een outlier in het echt dus gewoon bestaat echter minder geschikt om uitspraken over het geheel te doen.

Voor mij werkt het prima. Ik kan een scheiding maken tussen een persoon en een groep.

Jij wil niet onderzoeken of je ervaringen overeenkomen met het grotere geheel of hoe die zich tot het grotere geheel verhouden. Dat is goed voor je eigen leven, serieus is het echter niet te nemen als we een discussie over heel Nederland voeren.
De data die jij geeft en die er is (bijvoorbeeld dat statushouders minder crimineel zijn dan autochtonen, maar ook de data die jij net zelf geeft) geven ook mij gelijk. Dat wil jij alleen niet horen, want het zijn 'stomme buitenlanders'.
  woensdag 19 februari 2025 @ 12:08:14 #274
396550 Richestorags
pi_216745276
quote:
1s.gif Op woensdag 19 februari 2025 11:40 schreef Hanca het volgende:

[..]
De data die jij geeft en die er is (bijvoorbeeld dat statushouders minder crimineel zijn dan autochtonen, maar ook de data die jij net zelf geeft) geven ook mij gelijk. Dat wil jij alleen niet horen, want het zijn 'stomme buitenlanders'.
quote:
Het WODC heeft eerder onderzoek gedaan naar criminaliteit onder asielzoekers. Uit dat onderzoek, dat betrekking had op de peiljaren 2005, 2010 en 2015, bleek dat het percentage asielzoekers dat verdacht werd van criminaliteit in alle onderzochte jaren hoger was dan gemiddeld onder de algemene Nederlandse bevolking.
Wel scherp zijn, je schrijft het verkeerd op dat statushouders minder crimineel zijn dan autochtonen. En je kan het niet laten om even met een goedkoop "stomme buitenlanders" frame te komen. Je laat daarmee alleen maar zien hoe star, petty en rigide je zelf bent. Het is niet heel sterk om met frames te komen als je het op de inhoud niet redt.

De conclusie is: we voegen op groepsniveau extra problemen aan onze samenleving toe. Dit terwijl we de problemen nu al niet aankunnen. Nou is er een aanwijzing dat het beter zou kunnen worden als hun inkomenspositie wordt verbeterd, dit blijkt uit de volgende voetnoot:

quote:
Maar: bij vergelijking van asielzoekers met Nederlanders met dezelfde demografische kenmerken en een vergelijkbare inkomenspositie (weinig inkomen) bleken asielzoekers juist minder vaak verdacht te zijn van criminaliteit. [1]
Je licht echter totaal niet toe waar het geld vandaan moet komen om het recht te trekken. We hebben de significante problematiek met bestaande gemeenschappen, bijvoorbeeld oververtegenwoordiging in misdaad van Marokkaanse jongeren, nog niet eens onder controle gekregen.

Verder is de data die je aanhaalt lachwekkend verkeerd geïnterpreteerd. Ten eerste is het totaal aantal werkende mensen veel hoger onder Nederlanders, ten tweede is het aantal personen in de bijstand onder Nederlanders (waarbij de statushouders INBEGREPEN zitten) als totaalgroep rond de paar procenten. Onder de statushouders zelf, is dit rond de 40-50%, letterlijk meer dan 10 keer zoveel dus.

Dus ja, je goochelt leuk met de cijfers maar ondertussen trekt jouw supergroep meer dan 10 keer zo vaak een uitkering.

quote:
In 2019 bestond de beroepsbevolking uit ruim 9 miljoen personen. Dit is ongeveer 71% van de potentiële beroepsbevolking. Ongeveer 71% van alle mensen tussen 15 en 75 jaar werkt dus of is werkloos. De overige 29% behoort tot de niet-beroepsbevolking. Dit zijn alle mensen tussen 15 en 75 jaar die niet werken of werkloos zijn en niet beschikbaar zijn voor werk. Deze groep bestaat onder andere uit studenten, arbeidsongeschikten en gepensioneerden.
Dit is het totaal aantal mensen in Nederland met een uitkering. Hier zitten dus al de statusbijhouders bij inbegrepen, omdat zij een Nederlands paspoort hebben. Het totaal aantal mensen in Nederland met een uitkering ligt in de ordegrootte van enkele procenten.

quote:
Eind maart 2023 ontvingen 397 duizend mensen tot de AOW-leeftijd een algemene bijstandsuitkering.
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)ensen-in-de-bijstand

quote:
Uit onderzoek van het CBS met cijfers tot juli 2021 weten we dat Irakezen uit het cohort 2014 op dat moment het vaakst een uitkering hebben (50%). Daarna komen Iraniërs en Syriërs met 44 en 45%. Afghanen (37%) en Eritreeërs (38%) en overige groepen (37%) hebben minder vaak een uitkering.
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)ensen-in-de-bijstand
pi_216745301
Altijd interessant dat de enige discussie in de Nederlandse politiek die over asielmigranten is.
Nu weer het onderdeel toveren met statistiekjes door leken blijkbaar. Nou ik pas in elk geval om daar voor de 100ste keer op in te gaan.

De statistieken wijzen uit dat integratie beter kan maar ook dat het zeker niet slecht gaat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')