abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215176653
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 14:25 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik neem aan dat Tate niet als lesstof wordt gebruikt op school. Dus het gaat niet om scholen vertellen wat zij mogen vertellen. Het gaat om leerlingen die dat gedachtegoed meebrengen naar school en daarmee voor de vrouwen en meisjes op de scholen, zowel leerkrachten als leerlingen, een onveilig klimaat creëren. Het soort haatspraak dat hij verespreidt via de social media dient aan banden gelegd, lijkt mij.
Altijd leuk, dit soort zelfoverschatting. Gelukkig mag jij niet bepalen wat haatspraak is en wat niet.
pi_215176674
quote:
Schandalig optreden weer van iedereen. NOS die de filmpjes niet laat zien en de politie die aangiftes op basis van zulke onzin serieus neemt. Bananenrepubliekniveau.
  Moderator vrijdag 4 oktober 2024 @ 14:40:35 #203
236264 crew  capricia
pi_215176687
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 14:38 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Schandalig optreden weer van iedereen. NOS die de filmpjes niet laat zien en de politie die aangiftes op basis van zulke onzin serieus neemt. Bananenrepubliekniveau.
Gelukkig mag jij niet bepalen wat Bananenrepubliekniveau is en wat niet.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_215176696
quote:
10s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 14:40 schreef capricia het volgende:

[..]
Gelukkig mag jij niet bepalen wat Bananenrepubliekniveau is en wat niet.
Ik snap dat dit onderwerp wat te hoog gegrepen voor je is maar bananenrepubliek wordt niet geschreven met een hoofdletter :)
pi_215176708
quote:

[..]
Je bedoelt dat het schandalig is dat FvD zulke filmpjes maakt, toch? Toch?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  Moderator vrijdag 4 oktober 2024 @ 14:45:51 #206
5428 crew  miss_sly
pi_215176725
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 14:32 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Je beseft je wel wat een glijdende schaal dat is toch? Straks is er een meerderheid die vindt dat je strafbare feiten als een snelwegbezetting niet mag aanmoedigen, en dan?
Er zit nogal een verschil tussen oproepen tot een demonstratie die overlast geeft, of oproepen tot het dehumaniseren van vrouwen en meisjes dat tot gevolg heeft dat jongens/mannen inderdaad op een bepaalde manier met vrouwen en meisjes omgaan en tegen ze denken te mogen praten.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator vrijdag 4 oktober 2024 @ 14:47:05 #207
236264 crew  capricia
pi_215176730
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 14:45 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Er zit nogal een verschil tussen oproepen tot een demonstratie die overlast geeft, of oproepen tot het dehumaniseren van vrouwen en meisjes dat tot gevolg heeft dat jongens/mannen inderdaad op een bepaalde manier met vrouwen en meisjes omgaan en tegen ze denken te mogen praten.
Juist. En dan kunnen we wel allerlei boa's in gaan zetten op zaken als straatintimidatie. Maar dat is dan achteraf dweilen met de kraan open.
- Goethe, “Faust”
pi_215176732
quote:

[..]
Ik neem aan dat Tate niet als lesstof wordt gebruikt op school. Dus het gaat niet om scholen vertellen wat zij mogen vertellen. Het gaat om leerlingen die dat gedachtegoed meebrengen naar school en daarmee voor de vrouwen en meisjes op de scholen, zowel leerkrachten als leerlingen, een onveilig klimaat creëren. Het soort haatspraak dat hij verespreidt via de social media dient aan banden gelegd, lijkt mij.
Tja, als het leerlingen zijn nemen die het van huis mee. Wat die in de pauze met hun vrienden bespreken is natuurlijk oncontroleerbaar. Zeker op de middelbare school. Basisscholen hebben nog wel eens een klassikaal gesprek over wat er nu weer rond gaat in de klas, maar in de hogere klassen van de middelbare school kan ik me daar weinig bij voorstellen.

Je kunt wel bij maatschappijleer, levensbeschouwing of burgerschap meenemen dat je duidelijk maakt dat zulke denkbeelden totaal niet in Nederland passen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_215176734
quote:
1s.gif Op donderdag 3 oktober 2024 21:47 schreef Hanca het volgende:

[..]
Daar komen dus mensen met oorlogstrauma's, wiens land nog in oorlog is. En mensen die gevlucht zijn voor dictators die hen wilden vermoorden omdat ze oppositie voeren. En mensen die weten dat ze bij terugkeer de gevangenis in gaan en gemarteld worden door hun geaardheid.
Blijft bizar dat mensen dit echt geloven _O- Altijd weer die leugens om het op de emotie te gooien.
pi_215176739
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 14:43 schreef Hanca het volgende:

[..]
Je bedoelt dat het schandalig is dat FvD zulke filmpjes maakt, toch? Toch?
Heb jij de filmpjes gezien? De NOS wil het niet laten zien.
pi_215176751
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 14:47 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Blijft bizar dat mensen dit echt geloven _O- Altijd weer die leugens om het op de emotie te gooien.
Ik heb die mensen zelf gesproken. Maar er wordt ook gewoon wel eens gepubliceerd wat de redenen zijn dat mensen asiel krijgen. Wat ik noemde is gewoon 100% feitelijk.

Dat jij daarvoor je vingers in je oren stopt, omdat als je dit toelaat je de asielzoekers vermenselijkt en je een hekel krijgt aan je eigen standpunten, kan ik niks aan doen. Misschien moet je dan eens nadenken of je je niet eens wat meer moet verdiepen in wat er hierheen komt.
pi_215176763
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 14:51 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik heb die mensen zelf gesproken. Maar er wordt ook gewoon wel eens gepubliceerd wat de redenen zijn dat mensen asiel krijgen.
En dat is voor jou de waarheid? :D Als het zo op papier staat klopt het. Altijd. Ach ja.

Er is geen oorlog in Turkije, geen dictator die mensen lukraak vermoordt en homo-rechten zijn niet goed maar ook niet zodanig dat mensen gemarteld of gedood worden of anders in gevaar zijn vanwege hun geaardheid. Toch wordt tweederde van de aanvragen voor een verblijfsvergunning uit Turkije goedgekeurd. Er is nul reden om iemand uit Turkijke als 'vluchteling' binnen te laten.

Er is ook geen oorlog meer in Syrië.

[ Bericht 11% gewijzigd door MoreDakka op 04-10-2024 15:07:04 ]
pi_215176812
quote:
0s.gif Op woensdag 2 oktober 2024 12:38 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Van de 45 man kan 40% dus prima zonder problemen terug.
Dit is natuurlijk altijd zo en het geeft ook nog maar een keer weer aan dat dit soort regelingen incentives kweekt. Dat weet iedereen eigenlijk ook wel.
pi_215176904
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 14:47 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Er zal allicht een significant percentage vluchtelingen tussen zitten die hun leven in hun land van oorsprong niet zeker is. Dat zal niet 100% zijn, maar ook niet 0. Hoeveel wel? Geen idee. Maar ze zijn er zeker deel van. Mee eens?

Kan je je voorstellen dat het voor mensen die zo'n oprechte levensangst voor het huidige regime in hun thuisland doormaken, simpelweg naar en beangstigend is om de boodschap van dat bord te lezen / verteld te worden? "Wij zijn bezig om jou terug te sturen naar een plek waar jij (zeer) onveilig bent". Het is volgens mij zelfs voor mensen die niet daadwerkelijk met zo'n angst leven, een beangstigde gedachte, nietwaar? Voor mij wel iig. Het heeft denk ik zelfs iets bedreigends, dat 'wij willen je terug sturen naar onveiligheid'.

Dan de andere kant ... Wat is het doel van zo'n bord? Ontmoediging? Zijn er serieus mensen die oprecht geloven dat er ook maar één asielzoeker bij Ter Apel tussen zit die zich door dat bord, en al zet je er 100en neer rondom dat AZC, van gedachten doet veranderen mbt diens asielaanvraag? Terwijl ze letterlijk op de valreep van een reis van duizenden kilometers staan? Echt een heel erg raar moment om aan de motivatie van die mensen te gaan twijfelen. Of die motivatie nou oprechte levensangst voor het thuisland is, of niets anders dan economisch opportunisme.

Of staat dat bord er toch voornamelijk zodat de PVV tegen zijn stemvee kan zeggen, "kijk, wij zijn gemeen tegen die asielzoekers die jullie (mede dankzij ons) zo haten!"?

Enig positief effect van dat bord ontgaat me echt compleet. Kan jij dat wel zien en/of uitleggen?

[ Bericht 3% gewijzigd door probeer op 04-10-2024 15:24:53 ]
"Pools are perfect for holding water"
pi_215176954
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 14:53 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
En dat is voor jou de waarheid? :D Als het zo op papier staat klopt het. Altijd. Ach ja.

Er is geen oorlog in Turkije, geen dictator die mensen lukraak vermoordt en homo-rechten zijn niet goed maar ook niet zodanig dat mensen gemarteld of gedood worden of anders in gevaar zijn vanwege hun geaardheid. Toch wordt tweederde van de aanvragen voor een verblijfsvergunning uit Turkije goedgekeurd. Er is nul reden om iemand uit Turkijke als 'vluchteling' binnen te laten.

Ik zei nergens dat 100% van de asielzoekers daar onder valt.

En over Turkije zou ik me nog maar eens inlezen, daar zit wel een dictator die oppositie opsluit, martelt. Het land met de meeste opgesloten journalisten wereldwijd. Een land dat Koerden onderdrukt. Gülen aanhangers vervolgt. Ja, Turken vallen juist wel onder mijn omschrijving. Dat is precies zo'n land waar een dictator lukraak mensen opsluit en martelt.
pi_215176990
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 15:11 schreef probeer het volgende:

[..]
Er zal allicht een significant percentage vluchtelingen tussen zitten die hun leven in hun land van oorsprong niet zeker is. Dat zal niet 100% zijn, maar ook niet 0. Hoeveel wel? Geen idee. Maar ze zijn er zeker deel van. Mee eens?

Kan je je voorstellen dat het voor mensen die zo'n oprechte levensangst voor het huidige regime in hun thuisland doormaken, simpelweg naar en beangstigend is om de boodschap van dat bord te lezen / verteld te worden? "Wij zijn bezig om jou terug te sturen naar een plek waar jij (zeer) onveilig bent". Het is volgens mij zelfs voor mensen die niet daadwerkelijk met zo'n angst leven, een beangstigde gedachte, nietwaar? Voor mij wel iig.

Dan de andere kant ... Wat is het doel van zo'n bord? Ontmoediging? Zijn er serieus mensen die oprecht geloven dat er ook maar één asielzoeker bij Ter Apel tussen zit die zich door dat bord, en al zet je er 100en neer rondom dat AZC, van gedachten doet veranderen mbt diens asielaanvraag? Terwijl ze letterlijk op de valreep van een reis van duizenden kilometers staan? Echt een heel erg raar moment om aan de motivatie van die mensen te gaan twijfelen. Of die motivatie nou oprechte levensangst voor het thuisland is, of niets anders dan economisch opportunisme.

Of staat dat bord er toch voornamelijk zodat de PVV tegen zijn stemvee kan zeggen, "kijk, wij zijn gemeen tegen die asielzoekers die jullie (mede dankzij ons) zo haten!"?

Enig positief effect van dat bord ontgaat me echt compleet. Kan jij dat wel zien en/of uitleggen?
Dat bord zal inderdaad weinig doen, dat was ook een beetje het punt. Het grootste gedeelte van de mensen zijn daar helemaal niet mee bezig, die willen gewoon zo snel mogelijk door de procedure en doen wat de smokkelaars ze verteld hebben. Het heeft alleen zin als het symbool staat voor een daadwerkelijke beleidsverandering.

[ Bericht 3% gewijzigd door MoreDakka op 04-10-2024 15:32:47 ]
pi_215177021
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 15:21 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik zei nergens dat 100% van de asielzoekers daar onder valt.

En over Turkije zou ik me nog maar eens inlezen, daar zit wel een dictator die oppositie opsluit, martelt. Het land met de meeste opgesloten journalisten wereldwijd. Een land dat Koerden onderdrukt. Gülen aanhangers vervolgt. Ja, Turken vallen juist wel onder mijn omschrijving. Dat is precies zo'n land waar een dictator lukraak mensen opsluit en martelt.
Dat de overheid van Turkije niet fris is hoef je mij niet vertellen, maar marteling van oppositie is niet iets dat met enige regelmaat voorkomt. Dat overdrijf je gewoon.

Daarnaast zeg je hier nu eigenlijk dat er vrijwel geen landen in de wereld buiten de EU, de VS en sommige Amerikaanse landen waar we 'vluchtelingen' niet op zouden moeten nemen. Turkije is vergeleken met de meeste landen in de wereld een prima plek om te leven.

Overigens zal het voor Turken voornamelijk om de familie-regeling gaan, vandaar dat dat getal zo hoog is. Valt niet onder de groep getraumatiseerde martelslachtoffers.
pi_215177028
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 15:31 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Turkije is vergeleken met de meeste landen in de wereld een prima plek om te leven.
Zegt hij over het land met de meeste opgesloten journalisten wereldwijd. Dat zegt wel weer genoeg over je wereldbeeld.
pi_215177034
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 15:33 schreef Hanca het volgende:

[..]
Zegt hij over het land met de meeste opgesloten journalisten wereldwijd. Dat zegt wel weer genoeg over je wereldbeeld.
Dat het realistisch is ja. Ik snap dat dat moeilijk is voor absolutisten.
  vrijdag 4 oktober 2024 @ 15:35:39 #220
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_215177044
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 14:36 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Altijd leuk, dit soort zelfoverschatting. Gelukkig mag jij niet bepalen wat haatspraak is en wat niet.
quote:

[..]
Leuk dat je in twee posts twee totaal tegenovergestelde dingen post. Enerzijds mag miss_sly niet bepalen wat haatspraak is en kennelijk mag jij in volgende post wel bepalen wat onzin is.
pi_215177054
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 15:35 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
[..]
Leuk dat je in twee posts twee totaal tegenovergestelde dingen post. Enerzijds mag miss_sly niet bepalen wat haatspraak is en kennelijk mag jij in volgende post wel bepalen wat onzin is.
Leuk geprobeerd maar zij wil 'haatspraak' verbieden. Dat is niet hetzelfde als een mening geven over acties van de politie.

Het is nogal kinderachtig om net te doen of je dat niet snapt.
pi_215177055
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 15:26 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dat bord zal inderdaad weinig doen, dat was ook een beetje het punt. Het heeft alleen zin als het symbool staat voor een daadwerkelijke beleidsverandering.
"Het heeft alleen zin"

Voor wie? In welke zin?

De door daadwerkelijk beleid ontmoedigde asielzoeker maakt de beslissing om liever naar een ander land te gaan, honderden zo niet duizenden kilometers terug al. De niet door beleid ontmoedigde asielzoeker die bij Ter Apel belandt laat zich door zo'n bord ook niet meer ontmoedigen. Voor de asielzoekers met een levensangst kan het ook mogelijk, en zeer begrijpelijk, een op zijn minst negatieve ervaring zijn.

Dat ding dient voor die asielzoekers geen enkel positief doel. Zij zijn dan ook niet de doelgroep van dat bord. Dat is de Nederlander. Een symbool voor de PVV stemmer dat asielzoekers niet welkom zijn. En dan ook nog eens op een manier die mogelijk kwetsend en beangstigend kan zijn voor de vluchtelingen met een oprechte angst voor hun leven.

Ik vind dat nodeloos gemeen, wellicht zelfs wreed.
pi_215177072
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 15:37 schreef probeer het volgende:

[..]
"Het heeft alleen zin"

Voor wie? In welke zin?

De door daadwerkelijk beleid ontmoedigde asielzoeker maakt de beslissing om liever naar een ander land te gaan, honderden zo niet duizenden kilometers terug al.
Dat doen ze op advies van hun smokkelnetwerk. Dat is dus de zin van het beleid, vandaar dat ik zeg 'symbool'. Het geeft aan dat er een beleidsverandering is.

Dat het idee van zo'n bord niet veel verder gaat dan virtue signaling ben ik het wel mee eens. Als de enige verandering was zo'n bord er neerzetten dan heeft het nul zin.

[ Bericht 10% gewijzigd door MoreDakka op 04-10-2024 15:50:54 ]
pi_215177144
Een meer letterlijke verschijningsvorm van symboolpolitiek dan die achterlijke Faber-borden zal moeilijk te vinden zijn.
  Moderator vrijdag 4 oktober 2024 @ 15:52:50 #225
236264 crew  capricia
pi_215177155
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 15:51 schreef SnertMetChoco het volgende:
Een meer letterlijke verschijningsvorm van symboolpolitiek dan die achterlijke Faber-borden zal moeilijk te vinden zijn.
Zo'n bord wordt meteen gejat.
Voor bij je huis, voor als er bezoek komt. _O-

"Wij werken aan uw terugkeer" :+
- Goethe, “Faust”
pi_215177170
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 15:52 schreef capricia het volgende:

[..]

Zullen ze vast wel "links" de schuld van geven ipv dronken studenten.
pi_215177190
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 15:51 schreef SnertMetChoco het volgende:
Dat is meestal de uitkomst van populistisch geneuzel, zowel aan de linker als rechterkant.
  vrijdag 4 oktober 2024 @ 15:59:16 #228
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_215177197
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 15:52 schreef capricia het volgende:

[..]

Even afgezien van al het andere: "wij werken aan uw terugkeer" bij aankomst slaat echt helemaal nergens op.

Degenen die terug moeten zijn alleen uitgeprocedeerden en illegalen. En beide groepen zitten niet in Ter Apel (of zouden er i.i.g niet moeten zitten want het is alleen voor eerste aankomst). :')
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  vrijdag 4 oktober 2024 @ 16:03:26 #229
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_215177223
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 14:47 schreef Hanca het volgende:
maar in de hogere klassen van de middelbare school kan ik me daar weinig bij voorstellen.
Geloof me, daar doen we dat ook.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_215177238
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 15:59 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Even afgezien van al het andere: "wij werken aan uw terugkeer" bij aankomst slaat echt helemaal nergens op.

Degenen die terug moeten zijn alleen uitgeprocedeerden en illegalen. En beide groepen zitten niet in Ter Apel (of zouden er i.i.g niet moeten zitten want het is alleen voor eerste aankomst). :')
Waar denk je dat die uitgeprocedeerden en illegalen eerst naar toe moesten?
pi_215177253
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 15:59 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Op zich is het doel van asiel toch wel dat het tijdelijk van aard is? Maar goed, als die boodschap voor de asielzoekers was ipv voor de kiezers hadden ze het vast in een taal geschreven wat ze konden lezen.
  vrijdag 4 oktober 2024 @ 16:11:48 #232
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_215177274
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 16:06 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Waar denk je dat die uitgeprocedeerdene illegalen eerst naar toe moesten?
Dus moet er tegen iederéén maar gezegd worden dat er gewerkt wordt aan hun terugkeer?
pi_215177275
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 16:08 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Op zich is het doel van asiel toch wel dat het tijdelijk van aard is?
Was dat maar zo, dat zou al een hoop problemen oplossen. Denemarken begint nu met het terugsturen van Syriërs, dat zou hier ook best kunnen.
pi_215177277
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 16:11 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Dus moet er tegen iederéén maar gezegd worden dat er gewerkt wordt aan hun terugkeer?
Beantwoord de vraag even.
  vrijdag 4 oktober 2024 @ 16:12:25 #235
346939 Janneke141
pi_215177280
quote:
Op zich is het doel van asiel toch wel dat het tijdelijk van aard is?
Niet per definitie lijkt me. Het uitgangspunt dat je terug naar je land van herkomst kan als de plaatselijke burgeroorlog ten einde is, is prima. Maar in sommige gevallen is het waarschijnlijk dat iemand in zijn eigen land de rest van zijn leven in gevaar zal blijven vanwege een eigenschap of affiliatie. En je wil ook enige zekerheid inbouwen bij langdurige conflicten: als iemand hier lang verblijft, dan is het toch erg prettig voor zijn of haar integratie en deelname aan de maatschappij dat er niet de hele tijd een 'misschien moet je binnenkort terug' boven het hoofd hangt. Dat werkt niet.
pi_215177283
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 16:12 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Niet per definitie lijkt me. Het uitgangspunt dat je terug naar je land van herkomst kan als de plaatselijke burgeroorlog ten einde is, is prima. Maar in sommige gevallen is het waarschijnlijk dat iemand in zijn eigen land de rest van zijn leven in gevaar zal blijven vanwege een eigenschap of affiliatie. En je wil ook enige zekerheid inbouwen bij langdurige conflicten: als iemand hier lang verblijft, dan is het toch erg prettig voor zijn of haar integratie en deelname aan de maatschappij dat er niet de hele tijd een 'misschien moet je binnenkort terug' boven het hoofd hangt. Dat werkt niet.
Waarom niet? Zo werkt het ook voor expats.
pi_215177298
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 16:12 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Volgens mij praten we langs elkaar heen. Een permanente verblijfsvergunning is voor mensen die permanent mogen blijven. Dat kunnen asielzoekers in sommige gevallen krijgen, maar dat is vanzelfsprekend niet initieel het doel... dat is dat je terug moet als je terug kunt, waar wat mitsen en maren achter komen als hoe lang je hier al bent enzo.
  vrijdag 4 oktober 2024 @ 16:16:05 #238
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_215177302
quote:

[..]
Op zich is het doel van asiel toch wel dat het tijdelijk van aard is? Maar goed, als die boodschap voor de asielzoekers was ipv voor de kiezers hadden ze het vast in een taal geschreven wat ze konden lezen.
Hoe weet jij in welke taal/talen die beoogde bordjes geschreven gaan worden?

En ja, asiel is in principe tijdelijk in het geval van o.a. oorlogssituaties. Maar om dat nou als reden aan te voeren om dat soort bordjes bij een aanmeldcentrum neer te zetten is natuurlijk idioot :')
  Moderator vrijdag 4 oktober 2024 @ 16:16:09 #239
236264 crew  capricia
pi_215177304
quote:
81s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 15:55 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Zullen ze vast wel "links" de schuld van geven ipv dronken studenten.
Bord duikt vast op bij de ANWB-alarmcentrale.
"Wij werken aan uw terugkeer"
- Goethe, “Faust”
  vrijdag 4 oktober 2024 @ 16:17:54 #240
346939 Janneke141
pi_215177316
Maar goed, ik zie aan het einde van een dag hard werken om onze pisascores te verbeteren dat we het opnieuw over het aller aller allergrootste probleem van onze samenleving hebben :')
pi_215177332
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 16:17 schreef Janneke141 het volgende:
Maar goed, ik zie aan het einde van een dag hard werken om onze pisascores te verbeteren dat we het opnieuw over het aller aller allergrootste probleem van onze samenleving hebben :')
Nou ja onze minister heeft eindelijk een plan om iets te doen aan deze gigacrisis
.
Zonder noodwet nog wel.
  Moderator vrijdag 4 oktober 2024 @ 16:23:28 #242
236264 crew  capricia
pi_215177357
De enige belangrijke vraag voor mij is: Wanneer en door wie valt dit kabinet.

De rest is bijzaak. Want het staat allemaal al stil of gaat achteruit.
- Goethe, “Faust”
pi_215177379
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 16:16 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Hoe weet jij in welke taal/talen die beoogde bordjes geschreven gaan worden?

En ja, asiel is in principe tijdelijk in het geval van o.a. oorlogssituaties. Maar om dat nou als reden aan te voeren om dat soort bordjes bij een aanmeldcentrum neer te zetten is natuurlijk idioot :')
Uiteraard zou dat imo idioot zijn. Ik heb enkele posts eerder zulke bordjes niet voor niets achterlijk genoemd.
pi_215177396
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 16:17 schreef Janneke141 het volgende:
Welke door de minister voorgeschreven borden zou jij graag op de scholen van Nederland zien? En dan op alle scholen? Of alleen degenen met de zwakste pisascores?
pi_215177419
quote:
https://www.nrc.nl/nieuws(...)ngen-pesten-a4868217

BBB-leider Van der Plas noemt borden die minister Faber wil neerzetten bij azc’s ‘vluchtelingen pesten’

Coalitie PVV-minister Marjolein Faber wil vluchtelingen bij azc’s waarschuwen met borden dat ze terug moeten. „Waarom zou je dat doen?”, zegt BBB-leider Van der Plas. „Je zegt ermee: lekker puh. Jij moet terug.”
Fijn dat Caroline dat ook ziet en gewoon benoemt.
pi_215177429
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 16:03 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Geloof me, daar doen we dat ook.
Veel mbo-opleidingen ook.
Incelfrikandel
pi_215177447
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 16:34 schreef probeer het volgende:

[..]
Vooral slim van PVV dat het weer een nieuwscyclus gewonnen heeft. Wat uiteindelijk blijft hangen is dat Faber hard is tegen asielzoekers. En er was alleen maar een proefballonnetje voor nodig over een of ander dom bord.
pi_215177450
"Wedstrijden kun je altijd verliezen anders hoef je die wedstrijden ook niet te spelen"
Klaasweetalles 14-08-2018
  vrijdag 4 oktober 2024 @ 16:42:34 #249
346939 Janneke141
pi_215177462
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 16:39 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Vooral slim van PVV dat het weer een nieuwscyclus gewonnen heeft. Wat uiteindelijk blijft hangen is dat Faber hard is tegen asielzoekers. En er was alleen maar een proefballonnetje voor nodig over een of ander dom bord.
En we lopen iedere keer opnieuw vol in het mes. Geert lacht zich vanuit zijn bunker helemaal kapot.
  vrijdag 4 oktober 2024 @ 16:44:42 #250
346939 Janneke141
pi_215177472
quote:
Les 1 uit onze korte cursus 'hoe kun je met één getal een complete rijksbegroting omver trekken'.
pi_215177477
quote:
Iets klopt er niet aan deze optelsom. Er wordt minder belasting geheven, meer uitgegeven aan koopkracht van alle inkomensgroepen. Er wordt ook meer uitgegeven aan onderwijs, veiligheid, zorg etcetera. Maar de overheidsschuld daalt.
pi_215177499
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 16:45 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Iets klopt er niet aan deze optelsom. Er wordt minder belasting geheven, meer uitgegeven aan koopkracht van alle inkomensgroepen. Er wordt ook meer uitgegeven aan onderwijs, veiligheid, zorg etcetera. Maar de overheidsschuld daalt.
De overheidsschuld is lager relatief aan het BNP, maar neemt wel meer toe (3% vs 2.7%). Waarschijnlijk dus een hogere verwachte economische groei, zoals ook te zien is aan de verwachte werkloosheid?
  vrijdag 4 oktober 2024 @ 16:52:48 #253
346939 Janneke141
pi_215177504
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 16:49 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
De overheidsschuld is lager relatief aan het BNP, maar neemt wel meer toe (3% vs 2.7%). Waarschijnlijk dus een hogere verwachte economische groei, zoals ook te zien is aan de verwachte werkloosheid?
Maar wel allemaal onder de assumptie dat je ineens 27 miljard meer aan winst- en vermogensbelasting op kan halen. Dat lijkt me, op zijn zachtst gezegd, tamelijk optimistisch.
pi_215177509
Welke partij trekt de stekker eruit?
pi_215177519
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 16:52 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Maar wel allemaal onder de assumptie dat je ineens 27 miljard meer aan winst- en vermogensbelasting op kan halen. Dat lijkt me, op zijn zachtst gezegd, tamelijk optimistisch.
Eens, dat zijn wel enorme bedragen.

Net zoals de SP afgelopen week belasting van 5% wilde heffen voor mensen boven de miljoen en daarbij zei dat er geen weglekeffecteh zijn, want die mensen missen dat geld toch niet. Met die houding zijn ze geen miljonair geworden.
pi_215177544
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 16:52 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Tsja, de inkomstenbelasting daalt in die berekening zo'n 24 miljard, wat me ook erg veel lijkt (uiteraard is dat sowieso wel te doen, waar het met 26 miljard uit vermogen me inderdaad nog maar de vraag lijkt, daar niet van). Je zou het programma erbij moeten pakken om te zien wat het allemaal precies behelst lijkt me?
pi_215177581
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 16:06 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Waar denk je dat die uitgeprocedeerden en illegalen eerst naar toe moesten?
Misschien kan Faber de spoorlijn naar Westerbork weer doortrekken.
pi_215177596
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 16:34 schreef probeer het volgende:

[..]
Een zeldzaam helder moment van Lientje.
pi_215177615
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 16:11 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Was dat maar zo, dat zou al een hoop problemen oplossen. Denemarken begint nu met het terugsturen van Syriërs, dat zou hier ook best kunnen.
Assad past inderdaad wel in jouw straatje zo te lezen.
pi_215177618
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 17:06 schreef Nielsch het volgende:

[..]
Misschien kan Faber de spoorlijn naar Westerbork weer doortrekken.
quote:
10s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 17:11 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Assad past inderdaad wel in jouw straatje zo te lezen.
Iets rustiger aan bij de vrijmibo mannen :)
pi_215177630
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 17:12 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
[..]
Iets rustiger aan bij de vrijmibo mannen :)
Oh, dacht dat jouw onderbuikgereutel daar door aangejaagd werd.
pi_215177703
Zijn bij jullie de vrijmibo's vanwege alle parttimers en thuiswerkers niet naar donderdag verplaatst?
pi_215177737
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 17:24 schreef SnertMetChoco het volgende:
Zijn bij jullie de vrijmibo's vanwege alle parttimers en thuiswerkers niet naar donderdag verplaatst?
Haha, ben nog wel een redelijk actieve vrijdagwerker. Al worden die wel steeds zeldzamer en valt het vandaag niet echt werk te noemen. Al moest ik de borrel net wel na 1 biertje verlaten om nog een beetje op tijd thuis te zijn :+
  vrijdag 4 oktober 2024 @ 17:46:12 #264
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_215177884
quote:
Het is jammer dat het CPB gestopt is met tegenbegrotingen doorrekenen. Opeens, zomaar.

Dat was prijsschieten geworden. Sowieso zitten die doorrekeningen van PvdA en GL altijd wel behoorlijk in elkaar (en ook de SP, zeker in vergelijking met PVV). In een coalitie komt daar gewoon wat werkbaars uit.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  vrijdag 4 oktober 2024 @ 17:49:00 #265
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_215177933
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 16:56 schreef Hanca het volgende:

[..]
Eens, dat zijn wel enorme bedragen.

Net zoals de SP afgelopen week belasting van 5% wilde heffen voor mensen boven de miljoen en daarbij zei dat er geen weglekeffecteh zijn, want die mensen missen dat geld toch niet. Met die houding zijn ze geen miljonair geworden.
Daar houden die berekeningen toch rekening mee?

De gemiddelde lastendruk en uitgaven zijn in Nederland trouwens helemaal niet zo hoog. Ligt onder het EU gemiddelde en dan vooral de belastingen op dood geld. Die zijn vrij laag.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_215178003
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 16:23 schreef capricia het volgende:
De enige belangrijke vraag voor mij is: Wanneer en door wie valt dit kabinet.

De rest is bijzaak. Want het staat allemaal al stil of gaat achteruit.
Helaas zullen we ook bij nieuwe verkiezingen in een impasse blijven zitten. Want ik zie de PVV voorlopig niet dalen in de peilingen.
pi_215178135
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 17:54 schreef Breekfast het volgende:

[..]
Helaas zullen we ook bij nieuwe verkiezingen in een impasse blijven zitten. Want ik zie de PVV voorlopig niet dalen in de peilingen.
Na de val van een kabinet verandert de dynamiek in de peilingen totaal. Maar een paar maand voor de val van het vorige kabinet peilde de PVV niet geweldig en was de uitslag van de Statenverkiezingen gewoon niet goed.
Het is bepaald geen wetmatigheid dat ze nu altijd zo groot zullen zijn.
pi_215178148
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 14:53 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

In februari publiceerde de Verenigde Naties een rapport waarin staat dat veel Syriërs die terugkeren te maken krijgen met grove mensenrechtenschendingen. Het gaat daarbij om willekeurige detentie, marteling, mishandeling, ontvoering en seksueel geweld, gepleegd door alle groeperingen die in Syrië de touwtjes in handen hebben. Het Asielagentschap van de Europese Unie kwam in april tot eenzelfde conclusie.

Beide rapporten stippen bovendien aan dat de situatie in Syrië voor vrouwen en meisjes alleen maar is verslechterd in de afgelopen jaren.
pi_215178167
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 18:11 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
In februari publiceerde de Verenigde Naties een rapport waarin staat dat veel Syriërs die terugkeren te maken krijgen met grove mensenrechtenschendingen. Het gaat daarbij om willekeurige detentie, marteling, mishandeling, ontvoering en seksueel geweld, gepleegd door alle groeperingen die in Syrië de touwtjes in handen hebben. Het Asielagentschap van de Europese Unie kwam in april tot eenzelfde conclusie.

Beide rapporten stippen bovendien aan dat de situatie in Syrië voor vrouwen en meisjes alleen maar is verslechterd in de afgelopen jaren.
Mooi streven maar zijn fantasietjes met feiten pareren gaat helaas niet werken. Daar is hij gewoon niet vatbaar voor.
pi_215178178
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 18:11 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]

De VN heeft zichzelf op dit gebied volledig gediskwalificeert. Maar buiten dat, deze dingen zijn niet ons probleem. Dan kunnen we driekwart van de wereld wel opvangen. De grens moet liggen bij oorlog. Dat is ook logisch en daarom is het ook niet zo vreemd dat opvang voor Oekraïners geen issue is.
  vrijdag 4 oktober 2024 @ 18:19:56 #271
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_215178210
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 18:14 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
De VN heeft zichzelf op dit gebied volledig gediskwalificeert. Maar buiten dat, deze dingen zijn niet ons probleem. Dan kunnen we driekwart van de wereld wel opvangen. De grens moet liggen bij oorlog. Dat is ook logisch en daarom is het ook niet zo vreemd dat opvang voor Oekraïners geen issue is.
Moeilijk he, voltooid deelwoorden?

Verder is dat alles slechts jouw mening.
En zijn er meerdere asielgronden.
  vrijdag 4 oktober 2024 @ 18:33:38 #272
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_215178356
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 11:32 schreef torentje het volgende:

[..]
De rijken en de hogere inkomens zullen nooit zo arm worden dat zij hun vervoer niet meer kunnen betalen. Als zijnde een rijk iemand kan jij dat toch wel weten?
https://www.nu.nl/economi(...)problemen-komen.html

En ‘als zijnde’ is geen Nederlands.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_215178358
quote:

[..]
Ja hoor, de VN is niks meer. De onderbuik van users op Fok! die zeggen dat landen veilig zijn, die zouden de grond van het beleid moeten zijn natuurlijk...
pi_215178375
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 17:49 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Daar houden die berekeningen toch rekening mee?

De gemiddelde lastendruk en uitgaven zijn in Nederland trouwens helemaal niet zo hoog. Ligt onder het EU gemiddelde en dan vooral de belastingen op dood geld. Die zijn vrij laag.
Helaas worden tegenbegrotingen niet meer doorgerekend door het CPB.
pi_215178438
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 18:33 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja hoor, de VN is niks meer. De onderbuik van users op Fok! die zeggen dat landen veilig zijn, die zouden de grond van het beleid moeten zijn natuurlijk...
Denemarken heeft besloten dat bepaalde gebieden, waaronder Damascus, veilig genoeg zijn voor terugkeer. Daar valt weinig tegen in te brengen en de gehele EU zou tot dezelfde conclusie moeten komen.
  vrijdag 4 oktober 2024 @ 18:43:00 #276
66444 Lord_Vetinari
pi_215178456
quote:

[..]
Ik neem aan dat Tate niet als lesstof wordt gebruikt op school.
Op de Forumscholen natuurlijk wel.
pi_215178473
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 18:40 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Denemarken heeft besloten dat bepaalde gebieden, waaronder Damascus, veilig genoeg zijn voor terugkeer. Daar valt weinig tegen in te brengen en de gehele EU zou tot dezelfde conclusie moeten komen.
Veilig genoeg om gemarteld, ontvoerd, opgesloten en verkracht te worden. Je diskwalificeert jezelf enorm. Besef je dat je het over mensen hebt?
pi_215178482
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 18:33 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
https://www.nu.nl/economi(...)problemen-komen.html

En ‘als zijnde’ is geen Nederlands.
Jij bent toch meertalig en spreekt de meeste tijd geen Nederlands?
  vrijdag 4 oktober 2024 @ 18:51:28 #279
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_215178530
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 18:35 schreef Hanca het volgende:

[..]
Helaas worden tegenbegrotingen niet meer doorgerekend door het CPB.
Ja, dat zei ik zelf al. Opeens was daar de aankondiging deze zomer.

Dat zaakje stinkt. Net zoals dat Henk Kamp destijds het CBS bewust minder onafhankelijk maakte en structuren overhoop haalde.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_215178536
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 18:44 schreef Hanca het volgende:

[..]
Veilig genoeg om gemarteld, ontvoerd, opgesloten en verkracht te worden. Je diskwalificeert jezelf enorm. Besef je dat je het over mensen hebt?
Wat is voor jou de grens waarbij een land wel veilig genoeg is?

Ik vind het wel een lastige discussie eigenlijk. Mijn indruk is dat als we eenmaal zijn opgeschaald qua veiligheidsinschatting (door bijvoorbeeld een oorlog), we het heel lastig vinden om weer terug te schalen. Terwijl een land dan misschien allang vergelijkbaar is met omliggende of vergelijkbare landen.
  vrijdag 4 oktober 2024 @ 19:00:43 #281
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_215178608
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 18:51 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Ja, dat zei ik zelf al. Opeens was daar de aankondiging deze zomer.

Dat zaakje stinkt. Net zoals dat Henk Kamp destijds het CBS bewust minder onafhankelijk maakte en structuren overhoop haalde.
Ons voorland
twitter

Het is al vaker gezegd: de laagste staatsschulden ooit werden gerealiseerd onder Den Uyl en Bos.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_215178664
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 18:51 schreef Lichtloper het volgende:

[..]

Ik vind het wel een lastige discussie eigenlijk. Mijn indruk is dat als we eenmaal zijn opgeschaald qua veiligheidsinschatting (door bijvoorbeeld een oorlog), we het heel lastig vinden om weer terug te schalen. Terwijl een land dan misschien allang vergelijkbaar is met omliggende of vergelijkbare landen.
De grens dat iemand niet een groot risico moet lopen op martelingen of een onterechte gevangenisstraf lijkt me niet zo moeilijk. Dat er altijd grijstinten zijn waar discussie over is lijkt me duidelijk. Maar Syrië is niet zo'n geval.
pi_215178985
quote:

[..]
Ik heb ooit ergens gewerkt waar er verschillende behandelingen waren voor een groot en een klein project. Welk kengetal je er ook op probeerde te plakken, altijd weer was er een uitzondering die de regel bevestigde. Het was derhalve meer een gevoel dan een precieze grens.

Heb jij het gevoel dat: Het gaat daarbij om willekeurige detentie, marteling, mishandeling, ontvoering en seksueel geweld, gepleegd door alle groeperingen die in Syrië de touwtjes in handen hebben. onder, precies op of over deze grens gaat?
pi_215179435
quote:

[..]
quote:

[..]

Zeer interessante vraag; wat is de concrete grens om te besluiten tot opvang op basis van onveiligheid? Is een algemenere onveiligheid omdat je deel bent van een politieke/religieuze/etnische groep genoeg? Moeten er echt grote aantallen mensen uit die groepen zonder rechtspraak gearresteerd en vervolgd worden, of ben je dan eigenlijk ook al te laat? Of moet het eerst echt daadwerkelijk bommen regenen?

Allereerst .. Geen idee ook hoe de NLse overheid en/of IND in oordeelt. Ehm ... Mjah, zeer lastige kwestie, vaak denk ik ook sterk afhankelijk van de context. En het blijft altijd koffiedik kijken in hoeverre (en hoe snel) de veiligheid van groepen mensen achteruit gaan.

Maar ehm ... Fuck it, laten we de Duitse Joden in de jaren 30 als case study nemen. Zeer kort door de bocht; pre-'33 steeds meer discriminerend, april '33 boycot van winkels en massa-ontslagen, (dat jaar ook de oprichting van het Nederlandse Comité voor Joodsche Vluchtelingen wat icm de Nederlandse overheid actief emigratie aanmoedigde), '35 Neurenberger wetten, Kristallnacht plus eerste(?) grote pogrom in november '38, '39 actief ‘euthanasieprogramma’.

Nou, met achteraf kennis .. als er dan een moment zou zijn waarop de Nederlandse overheid zegt 'jullie krijgen hier officieel asiel want onveilig', dan zou dat in een proactieve houding ergens tussen '35 en '38 vallen (dus nadat via wetgeving zeer duidelijke discriminatie vastgelegd werd, en voordat mensen in grote getale echt verdwijnen) en in een uiterste 'ok die mensen staan echt nú op het punt om de komende maanden massaal afgevoerd te worden' geval, ergens tussen '38 en '39. En niet pas nadat ze afgevoerd waren en/of de bommen vielen. Dan ben je dus al te laat.

Nu zal dat vast wel nog even net ietsjes anders liggen wanneer het een buurland betreft, versus een van de zoveelste landen in politieke puinhoop op een compleet ander continent. Maar eh, het zou op zijn allerminst toch wel handig zijn als de statussen op basis van onveiligheid, zeg zo'n 6 tot 12 maanden verleend worden voordat de gewelddadigheden daadwerkelijk uitbreken. Om, cru gesteld, het in grote getale beëindigd worden van onschuldige mensenlevens toch wat voor te zijn, niet dan?
pi_215179685
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 20:09 schreef probeer het volgende:

[..]
[..]
Zeer interessante vraag; wat is de concrete grens om te besluiten tot opvang op basis van onveiligheid? Is een algemenere onveiligheid omdat je deel bent van een politieke/religieuze/etnische groep genoeg? Moeten er echt grote aantallen mensen uit die groepen zonder rechtspraak gearresteerd en vervolgd worden, of ben je dan eigenlijk ook al te laat? Of moet het eerst echt daadwerkelijk bommen regenen?

Allereerst .. Geen idee ook hoe de NLse overheid en/of IND in oordeelt. Ehm ... Mjah, zeer lastige kwestie, vaak denk ik ook sterk afhankelijk van de context. En het blijft altijd koffiedik kijken in hoeverre (en hoe snel) de veiligheid van groepen mensen achteruit gaan.

Maar ehm ... Fuck it, laten we de Duitse Joden in de jaren 30 als case study nemen. Zeer kort door de bocht; pre-'33 steeds meer discriminerend, april '33 boycot van winkels en massa-ontslagen, (dat jaar ook de oprichting van het Nederlandse Comité voor Joodsche Vluchtelingen wat icm de Nederlandse overheid actief emigratie aanmoedigde), '35 Neurenberger wetten, Kristallnacht plus eerste(?) grote pogrom in november '38, '39 actief ‘euthanasieprogramma’.

Nou, met achteraf kennis .. als er dan een moment zou zijn waarop de Nederlandse overheid zegt 'jullie krijgen hier officieel asiel want onveilig', dan zou dat in een proactieve houding ergens tussen '35 en '38 vallen (dus nadat via wetgeving zeer duidelijke discriminatie vastgelegd werd, en voordat mensen in grote getale echt verdwijnen) en in een uiterste 'ok die mensen staan echt nú op het punt om de komende maanden massaal afgevoerd te worden' geval, ergens tussen '38 en '39. En niet pas nadat ze afgevoerd waren en/of de bommen vielen. Dan ben je dus al te laat.

Nu zal dat vast wel nog even net ietsjes anders liggen wanneer het een buurland betreft, versus een van de zoveelste landen in politieke puinhoop op een compleet ander continent. Maar eh, het zou op zijn allerminst toch wel handig zijn als de statussen op basis van onveiligheid, zeg zo'n 6 tot 12 maanden verleend worden voordat de gewelddadigheden daadwerkelijk uitbreken. Om, cru gesteld, het in grote getale beëindigd worden van onschuldige mensenlevens toch wat voor te zijn, niet dan?
Bij een buurland of aan de EU-grens valt daar over te praten. Daarbuiten sowieso niet.

Daarnaast is de toekomst proberen te voorspellen onbegonnen werk, achteraf is het altijd makkelijk praten.
  vrijdag 4 oktober 2024 @ 20:34:39 #286
66444 Lord_Vetinari
pi_215179707
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 18:45 schreef torentje het volgende:

[..]
Jij bent toch meertalig en spreekt de meeste tijd geen Nederlands?
Nee en jawel. En beter dan jij.
pi_215179718
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 20:32 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Bij een buurland of aan de EU-grens valt daar over te praten. Daarbuiten sowieso niet.

Daarnaast is de toekomst proberen te voorspellen onbegonnen werk, achteraf is het altijd makkelijk praten.
Ik beargumenteer dat je idealiter de bommen en/of massa-vervolgingen voor bent. Ik snap dat dat niet altijd kan, of zelfs op de eerste plaats aan andere landen is. Dwz, dat buurlanden eerder zulke opvang toezeggen, en dat zoiets in landen veel verder weg, pas op gang komt als de vluchtelingenstromen al op gang zijn.

In dat opzicht kent de vraag 'wanneer wordt een land onveilig' wellicht een vrij plots antwoord (wat in een oordeel door derden, vrijwel altijd neerkomt op 'de afgelopen maanden'), terwijl de vraag 'wanneer wordt een land weer veilig' een veel complexer antwoord kent, binnen een grotere tijdsframe. Soms maanden, vaak jaren, soms nooit.
pi_215179733
quote:
18s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 20:34 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Nee en jawel. En beter dan jij.
Ik ben erg fan van het gebruik van 'zijnde' als vervanging van 'als'. Maar ja, 80% lijkt het dubbelop te doen.
pi_215179837
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 20:35 schreef probeer het volgende:

[..]
Ik beargumenteer dat je idealiter de bommen en/of massa-vervolgingen voor bent. Ik snap dat dat niet altijd kan, of zelfs op de eerste plaats aan andere landen is. Dwz, dat buurlanden eerder zulke opvang toezeggen, en dat zoiets in landen veel verder weg, pas op gang komt als de vluchtelingenstromen al op gang zijn.

In dat opzicht kent de vraag 'wanneer wordt een land onveilig' wellicht een vrij plots antwoord (wat in een oordeel door derden, vrijwel altijd neerkomt op 'de afgelopen maanden'), terwijl de vraag 'wanneer wordt een land weer veilig' een veel complexer antwoord kent, binnen een grotere tijdsframe. Soms maanden, vaak jaren, soms nooit.
Dat klopt, maar daarom is het ook beter om de grens bij daadwerkelijke oorlogen neer te leggen. Die zijn ook niet altijd zomaar over en kun je over steggelen, maar het is minder arbitrair.

Oorlogen proberen te voorkomen moet je je als internationale gemeenschap natuurlijk voor inzetten. Maar al te veel bemoeienis in andere landen en gebieden heb ik ook niet zo veel trek in.

[ Bericht 0% gewijzigd door MoreDakka op 04-10-2024 20:53:12 ]
  vrijdag 4 oktober 2024 @ 20:57:29 #290
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_215179963
https://nos.nl/artikel/25(...)steeds-hun-gang-gaan

https://www.ftm.nl/artike(...)ren-cashen-miljoenen

Leuk hè? Die cowboy marktwerking in de zorg. Toegegeven, de CDA bewindspersonen probeerden nog iets. Maar bij de VVD is het gewoon hun netwerkje slapend rijk laten worden. Doneer een ton, krijg een miljoen. Gaat de PVV hier iets aan doen? Nee, die gaan de premies de lucht in knallen en de solidariteit verder opblazen.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_215180238
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 20:47 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dat klopt, maar daarom is het ook beter om de grens bij daadwerkelijke oorlogen neer te leggen. Die zijn ook niet altijd zomaar over en kun je over steggelen, maar het is minder arbitrair.

Oorlogen proberen te voorkomen moet je je als internationale gemeenschap natuurlijk voor inzetten. Maar al te veel bemoeienis in andere landen en gebieden heb ik ook niet zo veel trek in.
Vind dat wel erg makkelijk gesteld. Ik heb bijvoorbeeld een Iraanse collega die heeft moeten vluchten vanwege politieke vervolging. Het ging in dit geval ook om direct gevaar, genoeg mensen om die collega heen zijn opgepakt (/verdwenen). Moeten deze mensen niet geholpen worden?
pi_215180465
Ik ben beleid _O- daar ging mijn drankje
  Moderator vrijdag 4 oktober 2024 @ 22:10:03 #293
236264 crew  capricia
pi_215180563
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 22:00 schreef Faraday01 het volgende:
Ik ben beleid _O- daar ging mijn drankje
Zijt ook gij beleid? :D
- Goethe, “Faust”
pi_215180574
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 21:34 schreef kipknots het volgende:

[..]
Vind dat wel erg makkelijk gesteld. Ik heb bijvoorbeeld een Iraanse collega die heeft moeten vluchten vanwege politieke vervolging. Het ging in dit geval ook om direct gevaar, genoeg mensen om die collega heen zijn opgepakt (/verdwenen). Moeten deze mensen niet geholpen worden?
Nee... oud-hollandse traditie . Denk aan Duitse joden van 90 jaar geleden die Nederland niet mochten binnenkomen
pi_215180604
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 20:47 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Oorlog is gewoon maar 1 van de vele redenen om te vluchten en niet eens de grootste. Een onredelijke, asociale grens dus.
pi_215180843
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 22:14 schreef Hanca het volgende:

[..]
Oorlog is gewoon maar 1 van de vele redenen om te vluchten en niet eens de grootste. Een onredelijke, asociale grens dus.
wat zijn volgens jou nog meer (legitieme) redenen? Wat is de grootste?
  vrijdag 4 oktober 2024 @ 22:59:42 #297
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_215180865
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 22:55 schreef Bofjijff het volgende:

[..]
wat zijn volgens jou nog meer (legitieme) redenen? Wat is de grootste?
Dit is er één:
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 21:34 schreef kipknots het volgende:

[..]
  vrijdag 4 oktober 2024 @ 23:01:01 #298
12221 Tijn