abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215050997
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_215051030
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 september 2024 10:42 schreef nostra het volgende:

[..]
En zonder kan je niet. Ja, door hele sectoren de kop om te draaien en NXP en ASML c.s. het land uit te jagen en *pickachu eyes* waar is dan het geld?
Iedere babyboomer die de arbeidsmarkt verlaat moet vervangen worden om de zorg, het sociale stelsel, de economie draaiende te houden en de AOW te kunnen blijven betalen en zelfs dat is mogelijk niet genoeg de komende 10 jaar. Iets waar iedereen zijn ogen voor sluit, lijkt het.

Doen alsof mensen die van een expat regeling gebruik maken Nederland iets kosten of oneerlijk zijn is ook zo'n verhaal, de mensen die dat zeggen vergeten voor het gemak even wat het Nederland kost om iemand op te leiden en wat het Nederland kost om een Masters te halen. Zo bezien zijn expats een koopje en dat is exact waarom vrijwel ieder EU land nu zo'n regeling heeft.
  zaterdag 21 september 2024 @ 10:47:10 #3
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_215051045
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2024 10:34 schreef Hanca het volgende:

[..]
Eens. Maar dat los je dus niet op met nog meer geld, het wordt nu al een Rupsje Nooitgenoeg die langzaam al onze andere begrotingen leeg gaat eten. Want daar komen de meeste andere bezuinigingen vandaan: vanuit de groei van het percentage van het BNP dat naar de gezondheidszorg gaat.
Nee, zomaar meer geld is niet de oplossing. Ik denk ook niet dat er een eenvoudige oplossing is voor dit probleem, want het is een complex geheel aan factoren dat ervoor zorgt dat gezondheidszorg zowel duur als slecht is.

En nee, ik bedoel niet dat dokters hun best niet doen of dat er slecht werk geleverd wordt. Maar er zijn wel capaciteitsproblemen op zo’n beetje elk gebied. Een huisarts of tandarts vinden is niet makkelijk, er zijn lange wachtlijsten voor het ziekenhuis, de GGZ is al jaren een zorgenkindje, etc.

Misschien moet het hele systeem op de schop om er wat van te maken. Dat is ook een vorm van investeren wat mij betreft.
pi_215051205
Mijn post is in het net gesloten topic verloren gegaan

Om even iets anders aan te boren

Ik vind de “tijdelijke” plenaire zaal met die decoratieve of geschilderde rotsen oerlelijk. Doet me aan een steenhandel denken.

Ik mis de oude met de paarse borden :)
pi_215051226
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2024 10:46 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Iedere babyboomer die de arbeidsmarkt verlaat moet vervangen worden om de zorg, het sociale stelsel, de economie draaiende te houden en de AOW te kunnen blijven betalen en zelfs dat is mogelijk niet genoeg de komende 10 jaar. Iets waar iedereen zijn ogen voor sluit, lijkt het.
Naar verwachting zijn er tegen 2030 zeker een miljoen meer banen dan arbeidskrachten in Nederland waarbij een fors deel van dat tekort in de zorg zal zitten. Er zit een gigantisch zorginfarct aan te komen.
pi_215051256
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2024 10:43 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat is gewoon een leugen. Het enige probleem dat asielmigratie veroorzaakt is bewust gecreëerd en in stand gehouden door de politiek, namelijk wat er in Ter Apel en Budel aan de hand is. Andere problemen in het land hebben helemaal niets met asiel te maken.

Zoals ik al zei: de schuld van de woningmarkt aan asiel geven terwijl er 600.000 arbeidsmigranten in logistiek, voedselketen en tuinbouw werken is gewoon echt absurd. 600.000 mensen is gelijk aan een asielinstroom van meer dan 14 jaar! En ondertussen groeit de arbeidsmigratie-instroom jaarlijks, terwijl de asielinstroom al decennia stabiel vrij laag is.
Ik had het over arbeids-en kennismigranten. Niet over asielzoekers.
pi_215051298
Het probleem van de PVV en (helaas) in mindere mate de VVD, is dat deze de hele berg 'migratie' ongedifferentieerd op één hoop gooien.

Asiel is niet geen probleem, maar wel een beperkt probleem. Wél met zijn eigen karakteristieken, zoals relatief hogere criminaliteit en een hoge concentratie van die problematiek in kleine omgevingen. Daar was juist de asiel'dwang'wet niet dé oplossing voor, maar wel een mitigerende maatregel.

Expats hebben we gewoon keihard nodig, helemaal met de demografische ontwikkeling en de technologische voorloper die we in ieder geval als Nederland binnen Europa moeten zijn (even daargelaten dat Europa zelf mijlenver op de VS en straks China achterloopt).

Laaggeschoolde arbeidsmigratie kan je niet veel meer aan doen dan de negatieve excessen tegengaan, zoals koppelbazen aanpakken en fatsoenlijke huisvesting garanderen. Hele sectoren zoals de vleesindustrie (waar bakken met geld wordt verdiend), kassenbouw (ook, maar een stukje minder wit ;) ) of distributiecentra (waar heel NL op draait, van havens tot datacentra tot transport) het land uit willen jagen is niet de oplossing.

Het punt is alleen dat de PVV-stemmer het daar allemaal niet echt om te doen is, maar om de mensen die hier al zijn. En deels terecht, want nee, je wil niet in de meeste wijken van de drie grote steden lopen. Daar is alleen geen generieke oplossing voor, behalve remigratiegeleuter á la AfD en FvD. Ja, harder op J&V&J, stokpaardjes des VVD's waar ze allemaal op hun bek gegaan zijn. Dáár zit de echte pijn.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Hey, my girl, why don't you just let it flow?
pi_215051340
quote:

[..]

Doen alsof mensen die van een expat regeling gebruik maken Nederland iets kosten of oneerlijk zijn is ook zo'n verhaal, de mensen die dat zeggen vergeten voor het gemak even wat het Nederland kost om iemand op te leiden en wat het Nederland kost om een Masters te halen. Zo bezien zijn expats een koopje en dat is exact waarom vrijwel ieder EU land nu zo'n regeling heeft.
Ze kosten woningen, plekken in ziekenhuizen of huisartsenpraktijken etc. Ze nemen plaats in. Dat is een probleem. Het gaat sneller dan we bouwen.
pi_215051352
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 september 2024 11:02 schreef nostra het volgende:
Het probleem van de PVV en (helaas) in mindere mate de VVD, is dat deze de hele berg 'migratie' ongedifferentieerd op één hoop gegooid wordt.

Asiel is niet geen probleem, maar wel een beperkt probleem. Wél met zijn eigen karakteristieken, zoals relatief hogere criminaliteit en een hoge concentratie van die problematiek in kleine omgevingen. Daar was juist de asiel'dwang'wet niet dé oplossing voor, maar wel een mitigerende maatregel.

Expats hebben we gewoon keihard nodig, helemaal met de demografische ontwikkeling en de technologische voorloper die we in ieder geval als Nederland binnen Europa moeten zijn (even daargelaten dat Europa zelf mijlenver op de VS en straks China achterloopt).

Laaggeschoolde arbeidsmigratie kan je niet veel meer aan doen dan de negatieve excessen tegengaan, zoals koppelbazen aanpakken en fatsoenlijke huisvesting garanderen. Hele sectoren zoals de vleesindustrie (waar bakken met geld wordt verdiend), kassenbouw (ook, maar een stukje minder wit ;) ) of distributiecentra (waar heel NL op draait, van havens tot datacentra tot transport) het land uit willen jagen is niet de oplossing.

Het punt is alleen dat de PVV-stemmer het daar allemaal niet echt om te doen is, maar om de mensen die hier al zijn. En deels terecht, want nee, je wil niet in de meeste wijken van de drie grote steden lopen. Daar is alleen geen generieke oplossing voor, behalve remigratiegeleuter á la AfD en FvD. Ja, harder op J&V&J, stokpaardjes des VVD's waar ze allemaal op hun bek gegaan zijn. Dáár zit de echte pijn.
Ter Apel haalt het nieuws en de andere issues zijn wat moeilijker te duiden.
  zaterdag 21 september 2024 @ 11:08:05 #10
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_215051371
quote:
2s.gif Op zaterdag 21 september 2024 10:57 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Naar verwachting zijn er tegen 2030 zeker een miljoen meer banen dan arbeidskrachten in Nederland waarbij een fors deel van dat tekort in de zorg zal zitten. Er zit een gigantisch zorginfarct aan te komen.
Naar mijn idee is dat er al. Dat er nog geen bloed vloeit is vooral te danken aan dat er wordt gepleisterd.
Het zorgstelsel naast de verwachting daarvan, is onhoudbaar. Nu zitten 'we' al op een budhet van cqa. 150Miljard, dat alleen maar meer zal worden.
Elke zorgbehoevende heeft (in)direct - ook in het totale systeem - één ander iemand nodig.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_215051401
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 september 2024 11:04 schreef potjecreme het volgende:

[..]
Ze kosten woningen, plekken in ziekenhuizen of huisartsenpraktijken etc. Ze nemen plaats in. Dat is een probleem. Het gaat sneller dan we bouwen.
Tegelijkertijd zijn ze ook in de zorg erg noodzakelijk. Zonder arbeidsmigranten had ik vermoedelijk geen tandarts… En het verzorgingshuis hier is blij dat er een Oekraïne-opvang naast ze zit want het rooster voor de schoonmaak kregen ze echt niet meer rond.
pi_215051438
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2024 11:08 schreef Vallon het volgende:

[..]
Naar mijn idee is dat er al. Dat er nog geen bloed vloeit is vooral te danken aan dat er wordt gepleisterd.
Het zorgstelsel naast de verwachting daarvan, is onhoudbaar. Nu zitten 'we' al op een budhet van cqa. 150Miljard, dat alleen maar meer zal worden.
Elke zorgbehoevende heeft (in)direct - ook in het totale systeem - één ander iemand nodig.
Klopt, met kunst- en vliegwerk houden we het nog net overeind. Vanaf 1 januari is er nieuwe wetgeving over ZZP-ers (zorginstellingen kunnen ze dan moeilijker inhuren), dat gaat ook weer heel wat personeel uit de ziekenhuizen en verzorgingstehuizen trekken…
pi_215051535
quote:

[..]

Nouja ik heb in ieder geval nergens gezegd dat expats Nederlanders wat kosten. Hoewel het niet uitgesloten is, met zulke dikke belastingkorting als die expat dan flink gebruik maakt van de gezondheidszorg en onderwijs voor een aantal kinderen is het prima mogelijk dat een expat meer kost dan oplevert ja. Als die expatkinderen die hier onderwijs krijgen vervolgens in een ander land dat onderwijs gebruiken.

Ik zeg dat die regeling een cadeautje richting bedrijven is. Ze kunnen erdoor buitenlanders werven voor minder dan als die regeling er niet is, dat valt toch bijna niet te ontkennen. Tot op zekere hoogte zou het zelfs een prikkel kunnen geven om buitenlandse werknemers te gebruiken in plaats van Nederlandse.
Daarbij hoeven in Nederland expats helemaal geen master te hebben. In België hebben ze veel hogere eisen om van zon regeling gebruik te kunnen maken. Daar is het dus meer echt met een focus op hoogopgeleid personeel, hier niet.
In Duitsland hebben ze er geen. Toch kan Duitsland uiteraard ook nog personeel aantrekken. Daaruit blijkt dat het niet zo binair is als is expatregeling of geen expats. Dat het niet zo is dat het bedrijfsleven meteen de ziel laat of vertrekt zonder zon cadeautje voor ze.

Dat het niet oneerlijk is dat als ik en een buitenlander hetzelfde werk doen dat die buitenlander dan meer overhoudt aan datzelfde werk zul je moeten uitleggen.
Daarbij is die expats zien als een soort huurlingen, die alleen komen als je land financieel aantrekkelijk is dmv belastingvoordeel nou niet direct hoe je migranten krijgt die binding hebben met het land. Het is uiteindelijk ook een race to the bottom, telkens kunnen landen zich aantrekkelijker maken door meer belastingvoordeel te geven. Je zou denk ik het beste uiteindelijk met de EU een lagere korting dan 30% af kunnen spreken.
Met de instelling die we nu hebben zouden wij dan altijd mee moeten gaan omdat wij Nederlanders dus blijkbaar denken dat het de enige manier is om aantrekkelijk te zijn voor dat buitenlandse personeel dat we hier willen. Waarop dat gestoeld is als Duitsland het zonder kan geen idee, mensen hebben heel veel van die rare economische dogma's.

Je hoeft het denk ik ook zeker niet meteen volledig af te schaffen. Ik zei als een regering iets wil met arbeidsmigratie, is zon regeling een knop waarmee ze een beetje kunnen spelen. Ben het niet vaak eens met Omtzigt maar op dat gebied zeer zeker.
pi_215051581
Schoof is een sympathieke man maar hij wist duidelijk niet waar hij "Ja" tegen heeft gezegd. Nu heeft hij zichzelf in een onmogelijke positie geplaatst. Toen Van Vroonhoven zo stoer deed had hij moeten zeggen "Nee, we geven die informatie niet omdat erover nog geen besluit is genomen in de ministerraad. We gaan het niet doen. En als u er niet mee eens bent dan dient u maar een motie van wantrouwen in. Ik ben benieuwd of u deze steunt en zo verantwoordelijk bent voor het naar huis sturen van het kabinet".

Nu, is hij een speelbal van de gehele tweede kamer en zullen dergelijke taferelen elke keer plaatsvinden want de wolven ruiken bloed en zien de prooi langzaam maar zeker ineenzijgen. Dickie, Dicjkie, Dickie toch. Kap er maar mee en geniet van je vriendin, kinderen en kleinkinderen zo op je oude dag want je wordt straks tot op het bot verscheurd.
pi_215051597
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2024 11:28 schreef Bassie48 het volgende:
Schoof is een sympathieke man maar hij wist duidelijk niet waar hij "Ja" tegen heeft gezegd. Nu heeft hij zichzelf in een onmogelijke positie geplaatst. Toen Van Vroonhoven zo stoer deed had hij moeten zeggen "Nee, we geven die informatie niet omdat erover nog geen besluit is genomen in de ministerraad. We gaan het niet doen. En als u er niet mee eens bent dan dient u maar een motie van wantrouwen in. Ik ben benieuwd of u deze steunt en zo verantwoordelijk bent voor het naar huis sturen van het kabinet".

Nu, is hij een speelbal van de gehele tweede kamer en zullen dergelijke taferelen elke keer plaatsvinden want de wolven ruiken bloed en zien de prooi langzaam maar zeker ineenzijgen. Dickie, Dicjkie, Dickie toch. Kap er maar mee en geniet van je vriendin, kinderen en kleinkinderen zo op je oude dag want je wordt straks tot op het bot verscheurd.
Laat hem Faber aanpakken die stoer aan het praten is in de media. Dat is het schadelijke in deze situatie. Er is geen besluit genomen en mevrouw doet alsof dat wel zo is.
pi_215051617
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 september 2024 11:30 schreef potjecreme het volgende:

[..]
Laat hem Faber aanpakken die stoer aan het praten is in de media. Dat is het schadelijke in deze situatie. Er is geen besluit genomen en mevrouw doet alsof dat wel zo is.
Dan wordt Geert boos. Dus, Dickie kap er mee want je zal nooit maar dan ook nooit een oplossing vinden voor wat dan ook. Niemand zou dat in deze situatie kunnen, niemand.
pi_215051643
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 september 2024 11:02 schreef nostra het volgende:

Ik vond je best goed beginnen maar ik begrijp hier weinig van. Waarom zou je laaggeschoolde arbeidsmigratie niet aan kunnen pakken. Je kunt toch bijvoorbeeld zoals België stellen dat een expatregeling alleen geldt voor mensen met een opleiding gelijk aan een master. Daarbij waarom moeten we hier kassen hebben, als werkelijk geen Nederlander erin wil werken. Het lijkt me prima mogelijk om voor specifieke sectoren ook ander ontmoedigingsbeleid te voeren als bijvoorbeeld blijkt dat een sector teveel op goedkope arbeidsmigranten draait.

Het dikgedrukte lijkt me zon vreselijke overdrijving dat kun je toch bijna niet menen? We zijn geen Amerika met zieke ghetto's ofzo, niet door de meeste wijken in Amsterdam of Rotterdam lopen zelfs volgens jou. Zelfs de slechtste wijk in zon stad in Nederland is niet zo erg dat je er niet door zou willen lopen. Het is eerder zo dat de laatste keer dat dat type PVV stemmer in zon wijk was misschien 30 jaar geleden is ofzo anders kun je niet zo'n angstbeeld ervan hebben alsof het grootste deel van de grote steden onbegaanbaar is :')
pi_215051698
quote:

[..]

Bovendien maakt misschien maar 5 % van de arbeidsmigranten gebruik van expatregeling. De poolse bouwvakker, of Poolse aarbeienplukker, of Filippijnse verpleegster verdienen niet genoeg om van de 30% regeling gebruik te kunnen maken.
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_215051837
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 september 2024 10:59 schreef potjecreme het volgende:

[..]
Ik had het over arbeids-en kennismigranten. Niet over asielzoekers.
Ah, de kennismigranten heb ik totaal geen problemen mee, daar draait de Nederlandse economie gewoon voor een behoorlijk deel op.

Mijn problemen zitten echt in die bedrijven die hier draaien op geïmporteerde arbeienplukkers die ook nog eens op een belachelijke manier gehuisvest worden.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_215051859
quote:

Wat tegen polarisatie ingaat is wel dat Schoof door zowel Wilders als de oppositie wordt verscheurd.
pi_215051875
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2024 11:36 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Het dikgedrukte lijkt me zon vreselijke overdrijving dat kun je toch bijna niet menen? We zijn geen Amerika met zieke ghetto's ofzo, niet door de meeste wijken in Amsterdam of Rotterdam lopen zelfs volgens jou. Zelfs de slechtste wijk in zon stad in Nederland is niet zo erg dat je er niet door zou willen lopen. Het is eerder zo dat de laatste keer dat dat type PVV stemmer in zon wijk was misschien 30 jaar geleden is ofzo anders kun je niet zo'n angstbeeld ervan hebben alsof het grootste deel van de grote steden onbegaanbaar is :')
Criminaliteit daalt ook al jaren, doen alsof we hier gevaarlijke wijken hebben is echt weer puur met de onderbuik reageren ipv naar de feiten kijken..

De enige criminaliteit die stijgt is fraude, maar daar heeft de VVD dan weer niet zo veel bezwaar tegen zo lijkt het.

https://hetccv.nl/seconda(...)r-overlast-gestegen/

En dat hier staat dat de overlast stijgt komt juist door een daling van de criminaliteit. Dingen die vroeger 'gewoon' waren, worden nu gemeld.
pi_215051901
quote:

[..]
Ik vond je best goed beginnen maar ik begrijp hier weinig van. Waarom zou je laaggeschoolde arbeidsmigratie niet aan kunnen pakken.
Omdat er vrij verkeer van personen binnen de EU is en godzijdank, die verworven vrijheid moeten we behouden.

quote:
Daarbij waarom moeten we hier kassen hebben, als werkelijk geen Nederlander erin wil werken.
De horticultuursector is inmiddels wel wat groter, geavanceerder en hoogstaander dan de gemiddelde
tuinder met een tuin met een Venlo-kas. Ja, dat laatste kan je kwijt, puur rationeel gezien. Dat kost je alleen wel een kwart van het Westland, dus dat kan niet met één pennenstreek.

Maar daar omheen zitten ook jongens als een RijkZwaan (geen kassenbouwer maar veredelaar), een Van der Hoeven, Havecon en Atrium. Die bouwen die kassen allang niet (of nauwelijks) meer in het Westland, maar in werelddelen waar je niet een krop sla op land groeit, zoals in Canada, Australië, Arabiache landen en Afrika. Die kennis is echt hoogwaardig en wil je niet verliezen. Daar hoort óók een sector met laagbetaalde arbeid omheen, het zijn niet alleen maar engineers en zelfs die verdienen "maar" 3k op hun 30e.

quote:
Het dikgedrukte lijkt me zon vreselijke overdrijving dat kun je toch bijna niet menen? We zijn geen Amerika met zieke ghetto's ofzo, niet door de meeste wijken in Amsterdam of Rotterdam lopen zelfs volgens jou. Zelfs de slechtste wijk in zon stad in Nederland is niet zo erg dat je er niet door zou willen lopen.
Natuurlijk is dat een hyperbool. Ja, ik heb ook in LA 'geleefd' en daar is er geen metro waar je niet tussen de junks zit en met wat mazzel slapen ze en raken ze niet in een manie.

Ik heb óók in Overtoomse Veld gewoond, waar (nadat de politie een Marokkaans diefje van zijn scooter had gereden met fatale afloop) de wijk een maand lang een hel was: molotov-cocktails naar de politie, willekeurige auto's in de brand en de ME die de hele wijk maar afzette en mij vroeg wat ik daar kwam doen toen ik thuiskwam.

Dus ja, je kan er veel ergere situaties tegenover zetten, maar nee: als je daar woont dan zit je daar niet op te wachten als er zes beveligers in de AH staan en je niet meer normaal naar het zwembad kan.

Dat zijn legitieme problemen waar een belangrijk deel van mensen mee te maken heeft en dat is de voedingsbodem voor de PVV. En kwalijk kan ik ze dat niet eens nemen, als je ondertussen een zelfverklaarde communist als Groot Wassink als je wethouder hebt.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
pi_215051955
quote:
Dick is er niet naar om de situatie op de spits te drijven.

De fout zat bij Vroonhoven, zij sloot zich aan bij de oppositie die die stukken wilde. Ze denkt waarschijnlijk dat ze omdat ze van NSC is, altijd voor transparantie moet zijn.
  zaterdag 21 september 2024 @ 12:18:26 #24
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_215052006
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2024 12:14 schreef luxerobots het volgende:

[..]

De fout zat bij Vroonhoven, zij sloot zich aan bij de oppositie die die stukken wilde. Ze denkt waarschijnlijk dat ze omdat ze van NSC is, altijd voor transparantie moet zijn.
Ze moet wat om het kiezersbedrog van NSC nog enigszins te mitigeren.

[ Bericht 0% gewijzigd door -XOR- op 21-09-2024 12:25:13 ]
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_215052179
Vooropgesteld dat ik dus helemaal niet vind dat je de arbeidsmigratie hard moet verminderen. Vind ik het toch wel bijzonder dat we nogal snel doorschieten naar het hele Westland met een pennenstreek sluiten. Als ik probeer te zeggen je kunt het allemaal wat minder maken met immigratie daarvoor.
Dat als de exportkorting wat lager is ASML of niet meer zou kunnen concurreren of weggaat.
Zeker als we het hebben over laaggeschoolde arbeidsmigratie zijn er echt wel mogelijkheden, die rechtse partijen natuurlijk zééér onprettig vinden want goedkope arbeid yay maar ik denk dat op die manier ook in de tweede kamer eigenlijk de discussie meestal volledig gesloopt wordt.
Als migratie een gigantisch probleem is wat per direct dik naar beneden moet zijn dat toch gewoon opties die op zijn minst bespreekbaar moeten worden gemaakt. Wat dat betreft kan ik daar ook bijna pissig van worden dat de discussie over migratie dan telkens volledig terugkomt op asiel. Nouja hier studeren wordt ook minder aantrekkelijk gemaakt dat vind ik al helemaal een slechte oplossing, alsof de migratantenproblemen die mensen ervaren ook maar iets te maken hebben met studenten. WIl je een innovatief land zijn is het bizar dat je minder buitenlands talent op je universiteiten zou willen hebben.
pi_215052262
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2024 12:37 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Nouja hier studeren wordt ook minder aantrekkelijk gemaakt dat vind ik al helemaal een slechte oplossing, alsof de migratantenproblemen die mensen ervaren ook maar iets te maken hebben met studenten. WIl je een innovatief land zijn is het bizar dat je minder buitenlands talent op je universiteiten zou willen hebben.
Ik denk dat iedereen het er wel over eens kan worden dat internationalisering bij tekortvakken (en bijhorende opleidingen) prima is. Als er te weinig Nederlands talent is, moet het maar aangevuld worden met buitenlands talent.

Probleem is dat er opleidingen zijn, kunstacademies bijvoorbeeld, die hard aan de weg timmeren wat betreft internationalisering, maar waarbij de voordelen een stuk onduidelijker zijn.

quote:
Engels is hier de voertaal, want net als veel andere kunstacademies en conservatoria in Nederland is de opleiding sterk internationaal. Van de studenten aan de Gerrit Rietveld Academie komt bijna tweederde uit het buitenland. Bij enkele andere kunsthogescholen zijn het er nog meer: de Design Academy Eindhoven is met bijna 80 procent buitenlandse studenten zelfs de meest internationale instelling voor hoger onderwijs van Nederland.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)lat-te-hoog-a4158244

Dan is het natuurlijk ook zo dat het met meer studenten moeilijker wordt om een kamer te vinden. En dat ook niet elke Nederlander er voordeel van heeft als de voertaal op de hogescholen en universiteiten van Nederlands naar Engels verschuift.
  zaterdag 21 september 2024 @ 12:49:19 #27
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_215052265
quote:
7s.gif Op zaterdag 21 september 2024 12:09 schreef nostra het volgende:

[..]

Dus ja, je kan er veel ergere situaties tegenover zetten, maar nee: als je daar woont dan zit je daar niet op te wachten als er zes beveligers in de AH staan en je niet meer normaal naar het zwembad kan.

Dat zijn legitieme problemen waar een belangrijk deel van mensen mee te maken heeft en dat is de voedingsbodem voor de PVV.
Ik kan me er toch moeilijk iets bij voorstellen. Ik kom uit Vlaardingen, waar Turkse en Marokkaanse kinderen op school bepaald geen uitzondering was. M’n zus heeft in Rotterdam Zuid gewoond, m’n vriendin komt uit Osdorp, ik werk pal naast Kanaleneiland in Utrecht. Ik kom regelmatig op al die plaatsen, zie de nodige hoofddoekjes en ik voel me echt nooit ergens onveilig.
pi_215052284
quote:
Nouja hier studeren wordt ook minder aantrekkelijk gemaakt dat vind ik al helemaal een slechte oplossing, alsof de migratantenproblemen die mensen ervaren ook maar iets te maken hebben met studenten. WIl je een innovatief land zijn is het bizar dat je minder buitenlands talent op je universiteiten zou willen hebben.
De buitenlandse studenten zijn hier welkom als ze de intentie hebben in Nederland te blijven, alleen hier studeren omdat het hier extreem goedkoop is om te studeren qua prijs/kwaliteit en dan weer weg wezen heeft geen enkele Nederlander wat aan. En die zitten wel met de problemen: https://www.rtvnoord.nl/n(...)-gigantisch-probleem

Ik heb al van Nederlandse jongeren gehoord die niet in hun voorkeursstad (in dit geval Groningen, maar zal in elke stad spelen) kunnen studeren omdat alle studentenwoningen tegenwoordig naar buitenlanders gaan die hier dus alleen wat komen halen en niets bijdragen.

De oplossing is vrij simpel: je moet slagen voor een Nederlandse taaltoets voor je hier studeert.
pi_215052302
quote:
Vooropgesteld dat ik dus helemaal niet vind dat je de arbeidsmigratie hard moet verminderen. Vind ik het toch wel bijzonder dat we nogal snel doorschieten naar het hele Westland met een pennenstreek sluiten. Als ik probeer te zeggen je kunt het allemaal wat minder maken met immigratie daarvoor.
Dat als de exportkorting wat lager is ASML of niet meer zou kunnen concurreren of weggaat.
Zeker als we het hebben over laaggeschoolde arbeidsmigratie zijn er echt wel mogelijkheden, die rechtse partijen natuurlijk zééér onprettig vinden want goedkope arbeid yay maar ik denk dat op die manier ook in de tweede kamer eigenlijk de discussie meestal volledig gesloopt wordt.
Als migratie een gigantisch probleem is wat per direct dik naar beneden moet zijn dat toch gewoon opties die op zijn minst bespreekbaar moeten worden gemaakt. Wat dat betreft kan ik daar ook bijna pissig van worden dat de discussie over migratie dan telkens volledig terugkomt op asiel. Nouja hier studeren wordt ook minder aantrekkelijk gemaakt dat vind ik al helemaal een slechte oplossing, alsof de migratantenproblemen die mensen ervaren ook maar iets te maken hebben met studenten. WIl je een innovatief land zijn is het bizar dat je minder buitenlands talent op je universiteiten zou willen hebben.
Nou ja, dat laatste zijn we het dan in ieder geval wél over eens, zo ver staan we ook niet altijd uit elkaar. ;)

En ik denk dat we het in de basis óók met elkaar eens zijn: ja, je moet wat doen aan (elke vorm van) migratie, maar nee, je hebt dat niet morgen en óók niet in één kabinetsperiode geregeld.

En dat geldt wel voor meer en grotere problemen dan dat continue gezeik over die enge buitenlanders. Zoals zorg en AOW en andere vormen van sociale zekerheid. Deels zijn dat communicerende vaten, deels zal je ook gewoon keiharde beslissingen in moeten nemen.

Dan maar iemand van 80 niet nog een kuur van 100k geven - en ja, dan krijg ik de halve wereld over me heen, maar dat is toch echt waar we heen moeten als we ons welvaartsniveau op hetzelfde peil willen houden. En daar denken links en rechts dan anders over en dat mag ook. Maar olifant, hoek, kamer.

Ik heb al eerder gepleit voor een overkoepelend orgaan, dat langer dan vier jaar en minder vigerend aan wat een kiezer op een datum aankruist, die problemen adresseert. Maar dat brengt ook weer problemen met zich mee, want dan kom je in een half-communistische staat als je niet uitkijkt.

Ik weet oprecht de oplossing ook niet, maar hij zal ergens vandaan moeten komen. En die gaat niet van de PVV komen, niet van GL-PvdA, zéker niet van nog linkser en dan houd je D66, VVD en CDA over. Met als sprankjes hoop dan Jetten, die écht gegroeid is, Bontebal (die alleen even langs de nonnen in Vught moet) en Brekelmans/Karremans. Ik hoop dat dat genoeg is, ik vrees van niet.
  zaterdag 21 september 2024 @ 12:54:24 #30
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_215052313
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 september 2024 12:51 schreef Hanca het volgende:
De buitenlandse studenten zijn hier welkom als ze de intentie hebben in Nederland te blijven, alleen hier studeren omdat het hier extreem goedkoop is om te studeren qua prijs/kwaliteit
Dat is het overigens niet. Nederland is wat collegegeld betreft het duurste land van continentaal Europa en de onderwijskwaliteit is redelijk maar niet top.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_215052331
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2024 12:54 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Dat is het overigens niet. Nederland is wat collegegeld betreft het duurste land van continentaal Europa en de onderwijskwaliteit is redelijk maar niet top.
Een bachelor kost in Nederland voor een buitenlander ongeveer 5500 per jaar, dat is gewoon goedkoop. En je moet niet vergelijken met landen waar je met Engels helemaal niet terecht kunt, zoals Frankrijk en Italië. De studenten vergelijken ons met Engeland.
pi_215052348
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2024 12:54 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Dat is het overigens niet. Nederland is wat collegegeld betreft het duurste land in Europa en de kwaliteit is redelijk maar niet top.
Het ligt genuanceerder.

1. Zwitserland: ¤ 35.660,-
2. Ierland: ¤ 30.160,-
3. Nederland: ¤ 25.866,-
https://www.docentenplein(...)tionale-studiekosten

En dan doen de VS en het Verenigd Koninkrijk niet mee, die horen niet bij de EU.

Overigens vinden Amerikanen hier studeren goedkoop, ook vinden ze het hier veilig en kunnen ze studeren in hun eigen taal. Eenmaal afgestudeerd gaan ze dan vaak weer terug, omdat de salarissen in de VS dan weer hoger liggen.
  zaterdag 21 september 2024 @ 13:01:45 #33
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_215052357
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2024 12:57 schreef Hanca het volgende:

[..]
Een bachelor kost in Nederland voor een buitenlander ongeveer 5500 per jaar, dat is gewoon goedkoop. En je moet niet vergelijken met landen waar je met Engels helemaal niet terecht kunt, zoals Frankrijk en Italië. De studenten vergelijken ons met Engeland.
klopt, wij zijn zo'n beetje het enige non-native land waar je de hele bachelor in het engels kunt doen, daarom komen er veel buitenlanders naar Nederland maar een niet-EU student betaalt doorgaans zo'n 9000 euro voor een bachelorjaar in Nederland en > 12000 euro voor een masterjaar.

Ook voor Nederlandse en EU-studenten geldt dat tertiair onderwijs nergens in de EU duurder is dan in Nederland.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  zaterdag 21 september 2024 @ 13:02:29 #34
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_215052362
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2024 13:00 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Het ligt genuanceerder.

En dan doen de VS en het Verenigd Koninkrijk niet mee, die horen niet bij de EU.

Overigens vinden Amerikanen hier studeren goedkoop, ook vinden ze het hier veilig en kunnen ze studeren in hun eigen taal. Eenmaal afgestudeerd gaan ze dan vaak weer terug, omdat de salarissen in de VS dan weer hoger liggen.
Ja, leuk. Ierland en Zwitserland zijn duurder, de rest van Europa goedkoper.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_215052365
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2024 12:48 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Ik denk dat iedereen het er wel over eens kan worden dat internationalisering bij tekortvakken (en bijhorende opleidingen) prima is. Als er te weinig Nederlands talent is, moet het maar aangevuld worden met buitenlands talent.

Probleem is dat er opleidingen zijn, kunstacademies bijvoorbeeld, die hard aan de weg timmeren wat betreft internationalisering, maar waarbij de voordelen een stuk onduidelijker zijn.
[..]
https://www.nrc.nl/nieuws(...)lat-te-hoog-a4158244

Dan is het natuurlijk ook zo dat het met meer studenten moeilijker wordt om een kamer te vinden. En dat ook niet elke Nederlander er voordeel van heeft als de voertaal op de hogescholen en universiteiten van Nederlands naar Engels verschuift.
Ja blijkbaar heeft Nederland met zon Design Academy dus een geweldige opleiding. Dat talent van overal hier kennis wil opdoen. Dat is precies wat je wil als je innovatie wil. Design is nogal van belang voor de industrie uiteraard. Als dat het voorbeeld is waarom er minder buitenlandse studenten zou moeten zijn is dat een heel raar voorbeeld wat mij betreft.
Uiteindelijk kun je niet zo voorspellen uit welk veld de volgende innovatieve ontwikkelingen komen dus zul je breed moeten investeren.

Het is gewoon typisch ook dat alle vormen van migratie besproken mogen worden en hoe het minder mag. Maar arbeidsmigratie dat is bijna een onbespreekbaar onderwerp. Tenminste een VVD wil er wel over praten om bij elke aangedragen oplossing te zeggen dat willen we niet. Dan moet die partij ook niet zon grote mond hebben bijvoorbeeld tegen de PvdA dat ze het probleem niet willen aanpakken. Terwijl een PvdA wel over oplossingen voor die migratiestroom wil praten.
  zaterdag 21 september 2024 @ 13:06:07 #36
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_215052391
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2024 12:57 schreef Hanca het volgende:

[..]
Er zijn meer dan genoeg landen in de EU waar je een heel stuk minder betaalt (Denemarken, Zweden, Noorwegen, Duitsland, Luxemburg, Finland, IJsland, Frankrijk, Griekenland, Spanje en België). Zo'n taaltoets, zoals je eerder voorstelde, voegt naar mijn idee heel weinig toe. Eer je het Nederlands beheert op een niveau dat je in die taal ook een HBO of universitaire studie kan volgen (dan zit je tenminste op B2 - eigenlijk te laag- dus het liefst op C1 of hoger), ben je wel een paar jaar verder, zeker als je dat voor aanvang van de studie zou willen doen, in een land waar je niet dagelijks aan het Nederlands wordt blootgesteld. Dat is een onredelijke eis.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_215052412
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2024 13:02 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Ja blijkbaar heeft Nederland met zon Design Academy dus een geweldige opleiding. Dat talent van overal hier kennis wil opdoen. Dat is precies wat je wil als je innovatie wil. Design is nogal van belang voor de industrie uiteraard. Als dat het voorbeeld is waarom er minder buitenlandse studenten zou moeten zijn is dat een heel raar voorbeeld wat mij betreft.
80% internationale studenten voor een designopleiding. Is design zo belangrijk dat we dat vooral aan buitenlandse studenten moeten leren? Dat vind ik pas een vreemde gedachtegang.

Ik zou zeggen, ontmoedig het maar, en ontmoedig het niet als het over zorg-, onderwijs- of WINT opleidingen gaat.
pi_215052428
quote:
2s.gif Op zaterdag 21 september 2024 13:06 schreef JAM het volgende:
Eer je het Nederlands beheert op een niveau dat je in die taal ook een HBO of universitaire studie kan volgen (dan zit je tenminste op B2 - eigenlijk te laag- dus het liefst op C1 of hoger), ben je wel een paar jaar verder, zeker als je dat voor aanvang van de studie zou willen doen, in een land waar je niet dagelijks aan het Nederlands wordt blootgesteld. Dat is een onredelijke eis.
Nederland is een land waar je niet dagelijks aan het Nederlands blootgesteld wordt?

Wat mij betreft mogen we het een stuk duidelijker maken dat Nederlands de voertaal is in Nederland. En dat het beheersen van de taal, gewoon onderdeel is van hier (willen) wonen.
pi_215052450
quote:
2s.gif Op zaterdag 21 september 2024 13:06 schreef JAM het volgende:

[..]
Er zijn meer dan genoeg landen in de EU waar je een heel stuk minder betaalt (Denemarken, Zweden, Noorwegen, Duitsland, Luxemburg, Finland, IJsland, Frankrijk, Griekenland, Spanje en België). Zo'n taaltoets, zoals je eerder voorstelde, voegt naar mijn idee heel weinig toe. Eer je het Nederlands beheert op een niveau dat je in die taal ook een HBO of universitaire studie kan volgen (dan zit je tenminste op B2 - eigenlijk te laag- dus het liefst op C1 of hoger), ben je wel een paar jaar verder, zeker als je dat voor aanvang van de studie zou willen doen, in een land waar je niet dagelijks aan het Nederlands wordt blootgesteld. Dat is een onredelijke eis.
Ik zei dus bewust niet dat de studie in het Nederlands moet (daarvoor hebben we al niet genoeg Nederlandse professoren), maar een taaltoets vooraf. Dus jouw hele post slaat niet op wat ik zeg. Het niveau moeten anderen zich maar over uitspreken, maar in elk geval een niveau dat je je kunt redden in het Nederlands in de samenleving en die intentie toont om hier te blijven.
  zaterdag 21 september 2024 @ 13:14:46 #40
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_215052479
Edit :Ja, mijn gestrekte been was niet nodig.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  zaterdag 21 september 2024 @ 13:15:10 #41
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_215052482
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2024 13:10 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Nederland is een land waar je niet dagelijks aan het Nederlands blootgesteld wordt?

Wat mij betreft mogen we het een stuk duidelijker maken dat Nederlands de voertaal is in Nederland. En dat het beheersen van de taal, gewoon onderdeel is van hier (willen) wonen.
Het blijft me ook verbazen hoeveel hoogopgeleiden gewoon amper een woord Nederlands spreken terwijl ze hier al jaren zijn, een bizar stukje desinteresse hunnerzijds.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  zaterdag 21 september 2024 @ 13:16:12 #42
37950 JAM
pi_215052489
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2024 13:10 schreef luxerobots het volgende:

[..]

De aanname die ik maakte - misschien was dat een verkeerde - was het idee van het invoeren van een taaltoets, of een taaleis, dat iemand voor aanvang van die studie al genoeg Nederlands zou moeten kunnen spreken om daarmee te beginnen. Dat zou dan dus betekenen dat iemand dan in zijn land van herkomst zou moeten doen en Nederlands leren tot aan het niveau dat je in het Nederlands een HBO of universitaire opleiding zou kunnen volgen, in een land waar dus geen Nederlands gesproken wordt, lijkt me een ondoenlijke eis.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  zaterdag 21 september 2024 @ 13:18:19 #43
37950 JAM
pi_215052503
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 september 2024 13:12 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik zei dus bewust niet dat de studie in het Nederlands moet (daarvoor hebben we al niet genoeg Nederlandse professoren), maar een taaltoets vooraf. Dus jouw hele post slaat niet op wat ik zeg. Het niveau moeten anderen zich maar over uitspreken, maar in elk geval een niveau dat je je kunt redden in het Nederlands in de samenleving en die intentie toont om hier te blijven.
Te doen gebruikelijk daarbij is A2; dat wordt ook voor de inburgering geëist. Het lijkt me geen slecht idee als voor buitenlandse studenten die hier een volledige opleiding volgen (dus een volledige BA of een volledige MA) dat ook in het programma opgenomen zou worden. Of beter gezegd, dat volledige BA en MA opleidingen die in Nederland aangeboden worden in een andere taal dan het Nederlands, dat een verplicht onderdeel van het programma zou zijn.
pi_215052506
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2024 13:15 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Het blijft me ook verbazen hoeveel hoogopgeleiden gewoon amper een woord Nederlands spreken terwijl ze hier al jaren zijn, een bizar stukje desinteresse hunnerzijds.
Mee eens, aan de andere kant, immigranten denken dat het niet nodig is, omdat Nederlanders automatisch overschakelen op Engels, of eigenlijk Dunglish.
  zaterdag 21 september 2024 @ 13:19:35 #45
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_215052509
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2024 13:16 schreef JAM het volgende:

[..]
De aanname die ik maakte - misschien was dat een verkeerde - was het idee van het invoeren van een taaltoets, of een taaleis, dat iemand voor aanvang van die studie al genoeg Nederlands zou moeten kunnen spreken om daarmee te beginnen. Dat zou dan dus betekenen dat iemand dan in zijn land van herkomst zou moeten doen en Nederlands leren tot aan het niveau dat je in het Nederlands een HBO of universitaire opleiding zou kunnen volgen, in een land waar dus geen Nederlands gesproken wordt, lijkt me een ondoenlijke eis.
TU Munchen stelt A1.1 of gelijkwaardig als taaleis.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  zaterdag 21 september 2024 @ 13:20:30 #46
37950 JAM
pi_215052516
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2024 13:19 schreef -XOR- het volgende:

[..]
TU Munchen stelt A1.1 of gelijkwaardig als taaleis.
Ik neem aan dat dat dan niet gaat over opleidingen die in het Duits worden gegeven, wel?
  zaterdag 21 september 2024 @ 13:21:01 #47
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_215052518
quote:

[..]
Hoe werkt dat dan met de IND? Je moet toch een taaltoets doen na 5 jaar ofzo?
  zaterdag 21 september 2024 @ 13:21:35 #48
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_215052525
quote:

[..]
Ik vond je best goed beginnen maar ik begrijp hier weinig van. Waarom zou je laaggeschoolde arbeidsmigratie niet aan kunnen pakken. Je kunt toch bijvoorbeeld zoals België stellen dat een expatregeling alleen geldt voor mensen met een opleiding gelijk aan een master. Daarbij waarom moeten we hier kassen hebben, als werkelijk geen Nederlander erin wil werken. Het lijkt me prima mogelijk om voor specifieke sectoren ook ander ontmoedigingsbeleid te voeren als bijvoorbeeld blijkt dat een sector teveel op goedkope arbeidsmigranten draait.

Er is geen wijk in Rotterdam waar ik niet gewoon doorheen kan lopen.
  zaterdag 21 september 2024 @ 13:22:27 #49
37950 JAM
pi_215052535
quote:
2s.gif Op zaterdag 21 september 2024 13:21 schreef Tijn het volgende:

[..]
Hoe werkt dat dan met de IND? Je moet toch een taaltoets doen na 5 jaar ofzo?
Voor mensen uit de EU (en nog een paar landen, geloof ik, de VS, Australië, Japan, Zuid-Korea, Canada en Nieuw-Zeeland, IJsland, Noorwegen... geloof ik, zo even snel uit mijn hoofd) geldt er geen verplichte inburgering, nee.
  zaterdag 21 september 2024 @ 13:23:55 #50
37950 JAM
pi_215052540
Ah ja, even opgezocht.

https://www.rijksoverheid(...)ing%20leren%20kennen.

Vroeger hoefden Japanners en Zuid-Koreanen ook niet in te burgeren. Dat is blijkbaar veranderd. Okay.
  zaterdag 21 september 2024 @ 13:24:03 #51
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_215052541
quote:
5s.gif Op zaterdag 21 september 2024 13:20 schreef JAM het volgende:

[..]
Ik neem aan dat dat dan niet gaat over opleidingen die in het Duits worden gegeven, wel?
Weet ik niet, volgens mij zijn de taaleisen voor de TUM atypisch licht. Humboldt eist wel B2/C1.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  zaterdag 21 september 2024 @ 13:25:43 #52
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_215052547
quote:
2s.gif Op zaterdag 21 september 2024 13:23 schreef JAM het volgende:
Ah ja, even opgezocht.

https://www.rijksoverheid(...)ing%20leren%20kennen.

Vroeger hoefden Japanners en Zuid-Koreanen ook niet in te burgeren. Dat is blijkbaar veranderd. Okay.
Japanners en Z-Koreanen vallen (net als Indonesiers overigens) onder de Westerse allochtonen, maar ook Westerse allochtonen moeten een inburgeringsexamen afleggen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  zaterdag 21 september 2024 @ 13:27:31 #53
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_215052560
quote:
2s.gif Op zaterdag 21 september 2024 13:22 schreef JAM het volgende:

[..]
Voor mensen uit de EU (en nog een paar landen, geloof ik, de VS, Australië, Japan, Zuid-Korea, Canada en Nieuw-Zeeland, IJsland, Noorwegen... geloof ik, zo even snel uit mijn hoofd) geldt er geen verplichte inburgering, nee.
Mijn vrouw komt uit de USA en die heeft iig na 5 jaar die toets gedaan, maar nu weet ik niet meer of het verplicht was. Wel dat de IND heel streng is en dat de procedure om hier te kunnen blijven behoorlijk is. En een inburgeringscursus is lachwekkend.
  zaterdag 21 september 2024 @ 13:29:01 #54
37950 JAM
pi_215052571
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2024 13:27 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Mijn vrouw komt uit de USA en die heeft iig na 5 jaar die toets gedaan, maar nu weet ik niet meer of het verplicht was. Wel dat de IND heel streng is en dat de procedure om hier te kunnen blijven behoorlijk is. En een inburgeringscursus is lachwekkend.
Ja, ik denk dat dat dus veranderd is, volgens mij in 2022. Mijn ex-vrouw komt uit Japan en die heeft dat toentertijd toch zeker niet hoeven te te doen. Er was toen om Japanners sowieso een hoop te doen, omdat die hier gewoon konden werken zonder TWV - op basis van het Verdrag van handel en scheepvaart tussen het Koninkrijk der Nederlanden en Japan uit 1912... daar wilde Nederland dan toch weer verandering in brengen en heeft het die TWV plicht weer opgelegd... toen heeft een Japanner daar tegen gelitigeerd tot aan de Hoge Raad - die de Japanner in het gelijk stelde - toen werd die TWV-plicht (die dus een jaartje of wat heeft geduurd) weer teruggedraaid... een groot gedoe.
pi_215052627
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2024 13:16 schreef JAM het volgende:

[..]
Dat was dus inderdaad niet wat ik zei. En ook niet wat een Kamerlid (even geen idee meer wie) zei toen het hier pakweg een jaar geleden over ging. Alle studies naar het Nederlands is ook onzin, ook omdat je juist ook wil bij bepaalde studies dat de studenten na de studie klaar zijn om in internationale groepen te werken. De beste manier om dat voor elkaar te krijgen is in het Engels studeren. Maar die studenten moeten wel in het Nederlands zich verder kunnen redden in de maatschappij, de voertaal hoort hier Nederlands te zijn. Studenten die weigeren Nederlands te leren op dat niveau, zijn in elk geval niet van plan om te blijven en dat type student heeft Nederland niks aan.
  zaterdag 21 september 2024 @ 13:42:24 #56
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_215052699
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2024 13:36 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat was dus inderdaad niet wat ik zei. En ook niet wat een Kamerlid (even geen idee meer wie) zei toen het hier pakweg een jaar geleden over ging. Alle studies naar het Nederlands is ook onzin, ook omdat je juist ook wil bij bepaalde studies dat de studenten na de studie klaar zijn om in internationale groepen te werken. De beste manier om dat voor elkaar te krijgen is in het Engels studeren. Maar die studenten moeten wel in het Nederlands zich verder kunnen redden in de maatschappij, de voertaal hoort hier Nederlands te zijn. Studenten die weigeren Nederlands te leren op dat niveau, zijn in elk geval niet van plan om te blijven en dat type student heeft Nederland niks aan.
Nou dat is niet mijn ervaring. Ik zie dat de studenten in Rotterdam in het begin Engels praten, maar na verloop van tijd erg snel Nederlands leren. Daarnaast vind ik het idee dat we 'iets aan iemand moeten hebben' ook verwerpelijk. Een belastingbetaler, daar is voor mij de grens voor voordeel dat nodig is en als men boodschappen doet in de supermarkt dan betaal je al belasting. Als we alleen gaan kijken naar mensen 'waar we wat aan hebben' dan wordt het heel rustig in Nederland.
  zaterdag 21 september 2024 @ 13:42:39 #57
37950 JAM
pi_215052708
quote:

[..]
Ja, ik vind het ook zeker geen slecht idee als die studenten ook Nederlands zouden moeten leren. Sterker nog, ik vind dat een dusdanig simpel en goed idee dat ik nu even een mail ga sturen naar de vaste kamercomissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap om dat ook voor te gaan stellen. Nederland heeft al wat beleid om die studenten proberen te behouden (met het zoekjaar) en om hoogopgeleid personeel - waar een tekort aan is - uit het buitenland te halen (de zogenaamde kennismigranten), maar het zou toch een stuk simpeler zijn als iemand die hier studeert, dan ook gelijk Nederlands leert.
pi_215052786
quote:

[..]
Dan is zijn lot bezegeld.

"Made damn sure that Pilate
Washed his hands and sealed his fate
Pleased to meet you"
pi_215052790
quote:

[..]
Hoe kom je erbij dat je je met Engels niet zou kunnen redden in de NLse maatschappij?
Overheidswebsites zijn tevens in het Engels, veel internationale werkomgevingen in NL zijn in Engels. Cassieres die alleen (gebrekkig) Engels spreken. Terrassen waar je in het Engels bediend wordt. Zelfs ouderavonden van de Montessorischool hier kun je aangeven in het Engels te willen. De school nieuwsbrief is NL/En.
En Funda geeft naast NLs ook een Engelse beschrijving.

Gewoon Utrecht. In Amsterdam zal dat nog meer spelen.

Als je hoogopgeleide expats aan wil trekken, zul je wel moeten. Bovendien is Engels gewoon de Lingua Franca van de wereld. Dus als je een beetje internationaal werkt, is je werkomgeving meer Engels dan NLs-talig.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zaterdag 21 september 2024 @ 13:51:26 #60
37950 JAM
pi_215052822
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 september 2024 13:48 schreef capricia het volgende:

[..]
Hoe kom je erbij dat je je met Engels niet zou kunnen redden in de NLse maatschappij?
Overheidswebsites zijn tevens in het Engels, veel internationale werkomgevingen in NL zijn in Engels. Cassieres die alleen (gebrekkig) Engels spreken. Terrassen waar je in het Engels bediend wordt. Zelfs ouderavonden van de Montessorischool hier kun je aangeven in het Engels te willen. De school nieuwsbrief is NL/En.
En Funda geeft naast NLs ook een Engelse beschrijving.

Gewoon Utrecht. In Amsterdam zal dat nog meer spelen.
Je kan je in Nederland prima redden als je alleen Engels spreekt. Je kan je in Nederland ook prima redden als je alleen Turks, of alleen Cantonees spreekt. De vraag is alleen of dat nu wel zo'n wenselijke ontwikkeling is.
pi_215052825
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2024 13:51 schreef JAM het volgende:

[..]
Je kan je in Nederland prima redden als je alleen Engels spreekt. De vraag is alleen of dat nu wel zo'n wenselijke ontwikkeling is.
Juist.
Maar dat is een andere discussie, imo. :D
There is a name for it:
We call them Poor"
  zaterdag 21 september 2024 @ 13:53:38 #62
37950 JAM
pi_215052831
quote:

[..]
Nou ja, dat Nederland er niets aan heeft is misschien iets teveel gezegd... dat Nederland er méér aan zou hebben als ze wel Nederlands zouden leren, dat ben ik met je eens. Ik denk ook niet dat die studenten (of althans maar een heel smal deel ervan) het categoraal zullen weigeren om Nederlands te leren - integendeel, ik denk dat veel studenten dat hartstikke leuk zouden vinden - maar ja, dan moeten er natuurlijk wel middelen beschikbaar zijn om dat ook op een fatsoenlijke manier aan te bieden.
  zaterdag 21 september 2024 @ 14:00:25 #63
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_215052871
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2024 13:00 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Het ligt genuanceerder.

Zwitserland ook niet, slimpie.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_215052903
quote:
18s.gif Op zaterdag 21 september 2024 14:00 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Zwitserland ook niet, slimpie.
Daar heb je een punt. Maar de bron kiest ervoor om de Angelsaksische wereld niet mee te nemen, terwijl studeren daar juist duur is.
  zaterdag 21 september 2024 @ 14:05:21 #65
37950 JAM
pi_215052907
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2024 13:42 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Nou dat is niet mijn ervaring. Ik zie dat de studenten in Rotterdam in het begin Engels praten, maar na verloop van tijd erg snel Nederlands leren. Daarnaast vind ik het idee dat we 'iets aan iemand moeten hebben' ook verwerpelijk. Een belastingbetaler, daar is voor mij de grens voor voordeel dat nodig is en als men boodschappen doet in de supermarkt dan betaal je al belasting. Als we alleen gaan kijken naar mensen 'waar we wat aan hebben' dan wordt het heel rustig in Nederland.
Dan woonden hier, zoals ik een paar dagen geleden al eens schreef, naar mijn smaak vijftig bloodmooie vrouwen waar je voor een kwartje de verschrikkelijkste dingen mee zou mogen doen, een oude man die drank stookt en kwartjes uitdeelt, en ikzelf.
pi_215052920
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2024 13:42 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Tja, als je aan grootschalige immigratie gaat doen. Zou ik er toch maar rekening mee houden of we er iets aan hebben. Persoonlijk is dat natuurlijk een hele andere kwestie.
  zaterdag 21 september 2024 @ 14:08:56 #67
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_215052924
quote:
10s.gif Op zaterdag 21 september 2024 14:05 schreef JAM het volgende:

[..]
Dan woonden hier, zoals ik een paar dagen geleden al eens schreef, naar mijn smaak vijftig bloodmooie vrouwen waar je voor een kwartje de verschrikkelijkste dingen mee zou mogen doen, een oude man die drank stookt en kwartjes uitdeelt, en ikzelf.
Hé, nu zie ik jou als directe vijand! :Y)
  zaterdag 21 september 2024 @ 14:11:14 #68
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_215052934
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2024 14:08 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Tja, als je aan grootschalige immigratie gaat doen. Zou ik er toch maar rekening mee houden of we er iets aan hebben. Persoonlijk is dat natuurlijk een hele andere kwestie.
Aan belasting betalen heb je toch ook wat of waar ligt de lat en wie gaat die bepalen?
pi_215052940
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2024 14:11 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Aan belasting betalen heb je toch ook wat of waar ligt de lat en wie gaat die bepalen?
Die lat wordt gezamenlijk bepaald in een democratie/vrije samenleving.
  zaterdag 21 september 2024 @ 14:19:33 #70
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_215052977
quote:
2s.gif Op zaterdag 21 september 2024 12:49 schreef Tijn het volgende:

[..]
Ik kan me er toch moeilijk iets bij voorstellen. Ik kom uit Vlaardingen, waar Turkse en Marokkaanse kinderen op school bepaald geen uitzondering was. M’n zus heeft in Rotterdam Zuid gewoond, m’n vriendin komt uit Osdorp, ik werk pal naast Kanaleneiland in Utrecht. Ik kom regelmatig op al die plaatsen, zie de nodige hoofddoekjes en ik voel me echt nooit ergens onveilig.
Ik zou je keppeltje maar thuis laten. Je bent nergens oveilig waar je je onderwerpt om het regerende (straat)regime niet te (veel) prikkelen en weet waar je tijdens donkere uurtjes beter weg kan blijven.
Het gaat (mij) ook niet om wat iemand draagt of vandaan komt maar wat de persoon in de groep zijnde daarmee uitstraalt en anderen vervolgens confronteert.
Er zijn, van alle tijden en streken, bepaalde bevolkingsgroepen die het fijn vinden om anderen hun leefwijze op te leggen.
  zaterdag 21 september 2024 @ 14:21:43 #71
37950 JAM
pi_215052993
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2024 14:12 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Die lat wordt gezamenlijk bepaald in een democratie/vrije samenleving.
Waar je ook een beetje rekening mee moet houden (let wel, dit sluit niet zo goed aan bij deze opmerking, maar meer gewoon bij het gesprek in zijn algemeen) is dat als Nederland er voor zou gaan kiezen om allerhande restricties op te gaan leggen m.b.t. migratie, dat ook twee kanten opwerkt. Als Nederland zou roepen: 'We laten volgend jaar geen Chinese studenten binnen, o.i.d., dan geef ik je op een boterbriefje dat ze in China gaan roepen dat er opeens ernstige twijfel is aan de kwaliteit van, bijvoorbeeld, bepaalde geneesmiddelen die hier geproduceerd worden. Uiteindelijk heeft men door de bank genomen ook gewoon baat bij een (redelijk) vrij verkeer van mensen en goederen.
  zaterdag 21 september 2024 @ 14:25:01 #72
37950 JAM
pi_215053001
- edit -
pi_215053018
quote:
14s.gif Op zaterdag 21 september 2024 13:53 schreef JAM het volgende:

[..]
Nou ja, dat Nederland er niets aan heeft is misschien iets teveel gezegd... dat Nederland er méér aan zou hebben als ze wel Nederlands zouden leren, dat ben ik met je eens. Ik denk ook niet dat die studenten (of althans maar een heel smal deel ervan) het categoraal zullen weigeren om Nederlands te leren - integendeel, ik denk dat veel studenten dat hartstikke leuk zouden vinden - maar ja, dan moeten er natuurlijk wel middelen beschikbaar zijn om dat ook op een fatsoenlijke manier aan te bieden.
Het verschilt natuurlijk nogal per groep studenten. Amerikanen en Engelsen zullen niet snel Nederlands leren want iedereen spreekt Engels. Duitsers zullen wel snel Nederlands leren, dat is ook veel makkelijker voor ze.
Vast en zeker zullen de meeste studenten best graag taalonderwijs volgen als je dat goed inricht, is ook leuk zelf zo mijn Duits flink omhoog gehaald. Met Duits tillen ze je in een periode van 8 weken van B1 naar B2.
pi_215053042
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2024 13:18 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Mee eens, aan de andere kant, immigranten denken dat het niet nodig is, omdat Nederlanders automatisch overschakelen op Engels, of eigenlijk Dunglish.
Mijn vrouw is 22 jaar in Nederland vanuit het VK, werkt ook al 22 jaar in Nederland en spreekt geen Nederlands. Nou ja, een klein beetje en ze verstaat aardig wat maar onvoldoende voor een gesprek in het Nederlands.

Ze heeft zelfs een Nederlands paspoort zonder de taal echt machtig te zijn.
pi_215053054
quote:
2s.gif Op zaterdag 21 september 2024 14:21 schreef JAM het volgende:

[..]
Waar je ook een beetje rekening mee moet houden (let wel, dit sluit niet zo goed aan bij deze opmerking, maar meer gewoon bij het gesprek in zijn algemeen) is dat als Nederland er voor zou gaan kiezen om allerhande restricties op te gaan leggen m.b.t. migratie, dat ook twee kanten opwerkt. Als Nederland zou roepen: 'We laten volgend jaar geen Chinese studenten binnen, o.i.d., dan geef ik je op een boterbriefje dat ze in China gaan roepen dat er opeens ernstige twijfel is aan de kwaliteit van, bijvoorbeeld, bepaalde geneesmiddelen die hier geproduceerd worden. Uiteindelijk heeft men door de bank genomen ook gewoon baat bij een (redelijk) vrij verkeer van mensen en goederen.
Wat denk je van Engelstalige professoren omdat die bijv top of the bill in hun vakgebied zijn. Die gaan NLse universiteiten links laten liggen.

Of zo'n Wageningen University and Research, de WUR...ik vind het gewoon dom om daar NLs verplicht te gaan stellen. Bij uitstek internationale samenwerking, je wil juist goede mensen aantrekken. En de voertaal is internationaal nu eenmaal Engels.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zaterdag 21 september 2024 @ 14:33:29 #76
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_215053060
quote:

[..]
Waarom zou je de taal leren wat toch in aanvang snel 6 maanden tot meestal 2 jaar - naast je werk & gedoe - neemt om op A2/B1 niveau uit te komen wanneer dat nergens voor nodig is ?

Het niveau B2 en bvk C1 op een ander gebied dan het eigen vakgebied, laat staan schrijven/grammatica, neemt doorgaans ook snel nog's 2 jaar. Uiteindelijk zal iemand ergens voor goede taalbeheersing ca 10.000 uur moeten besteden. Erg lastig wanneer je niet uit de eigen taalbubbel hoeft te komen.

Menig - hoger opgeleide - expat neemt ook het gezin mee die vervolgens naar de internationale school gaan om gezellig onder elkaar, hun eigen eilandjes te vormen.
pi_215053113
quote:
12s.gif Op zaterdag 21 september 2024 14:33 schreef Vallon het volgende:

[..]
Waarom zou je de taal leren wat toch in aanvang snel 6 maanden tot meestal 2 jaar - naast je werk & gedoe - neemt om op A2/B1 niveau uit te komen wanneer dat nergens voor nodig is ?

Het niveau B2 en bvk C1 op een ander gebied dan het eigen vakgebied, laat staan schrijven/grammatica, neemt doorgaans ook snel nog's 2 jaar. Uiteindelijk zal iemand ergens voor goede taalbeheersing ca 10.000 uur moeten besteden. Erg lastig wanneer je niet uit de eigen taalbubbel hoeft te komen.

Menig - hoger opgeleide - expat neemt ook het gezin mee die vervolgens naar de internationale school gaan om gezellig onder elkaar, hun eigen eilandjes te vormen.
Als je in de randstad woont, is er ook geen enkel reden om NLs te leren.

Veel expats zijn hier ook maar een paar jaar.
Heb veel met (India-ICT) ouders gesproken die de afweging kind op een NLse basisschool of internationale school lastig vonden. Omdat ze niet weten hoeveel jaar ze hier blijven.

Nederlands is gewoon geen vereiste om hier goed te kunnen leven. Dus dan zou ik wsl ook voor internationaal onderwijs gekozen hebben, in hun schoenen- mits in de buurt.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zaterdag 21 september 2024 @ 14:45:12 #78
37950 JAM
pi_215053149
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 september 2024 14:32 schreef capricia het volgende:

[..]
Wat denk je van Engelstalige professoren omdat die bijv top of the bill in hun vakgebied zijn. Die gaan NLse universiteiten links laten liggen.

Of zo'n Wageningen University and Research, de WUR...ik vind het gewoon dom om daar NLs verplicht te gaan stellen. Bij uitstek internationale samenwerking, je wil juist goede mensen aantrekken. En de voertaal is internationaal nu eenmaal Engels.
Nu, hier moet ik even twee dingen scheiden. Er is al een uitzondering voor kennismigranten, studenten en mensen die hier met een tijdelijk doel komen. Ik ben het van ganser harte met je eens dat het voor de professor zelf bijzonder weinig toe zal voegen om hem te verplichten om Nederlands te leren, maar wanneer hij besluit zich hier permanent te vestigen, dan kan je moeilijk stellen dat omdat hij er niet zoveel aan heeft en zich toch wel redt, hij die plicht dan niet zou hebben en iemand anders die dan geen Engels spreekt en geen professor is, maar zichzelf ook prima weet te bedruipen - een Taiwanese chefkok, bijvoorbeeld - , die plicht dan wel zou moeten hebben. Dat druist in tegen het principe van rechtsgelijkheid.
pi_215053160
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2024 14:45 schreef JAM het volgende:

[..]
Nu, hier moet ik even twee dingen scheiden. Er is al een uitzondering voor kennismigranten, studenten en mensen die hier met een tijdelijk doel komen. Ik ben het van ganser harte met je eens dat het voor de professor zelf bijzonder weinig toe zal voegen om hem te verplichten om Nederlands te leren, maar wanneer hij besluit zich hier permanent te vestigen, dan kan je moeilijk stellen dat omdat hij er niet zoveel aan heeft en zich toch wel redt, hij die plicht dan niet zou hebben en iemand anders die dan geen Engels spreekt en geen professor is, maar zichzelf ook prima weet te bedruipen - een Taiwanese chefkok, bijvoorbeeld - , die plicht dan wel zou moeten hebben. Dat druist in tegen het principe van rechtsgelijkheid.
Genoeg mensen uit andere landen hebben die verplichting ook niet.
Ik vind dit dus geen argument.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_215053162
quote:

[..]

Ik denk dat Vroonhoven sluwer is dan we vaak denken. Door die stukken vrij te geven weet nu heel Nederland dat deze route juridisch niet houdbaar is. Dat maakt het voor de NSC-ministers straks een stuk makkelijker om af te schieten.
  zaterdag 21 september 2024 @ 14:49:02 #81
37950 JAM
pi_215053169
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 september 2024 14:47 schreef capricia het volgende:

[..]
Genoeg mensen uit andere landen hebben die verplichting ook niet.
Ik vind dit dus geen argument.
Nou ja, zo ik het begrijp is het huidige beleid dat iedereen die zich hier permanent wil vestigen en niet uit de EU komt (en ja, ook Zwitserland, Noorwegen, IJsland en Liechtenstein voor de volledigheid), die plicht wel heeft dus wel heeft. Ik was ook niet echt bezig met een argument hoor. De vraag was meer: moet men dat überhaupt verplichten, ook al valt er dus prima te zeggen: 'Het is niet nodig, want die mensen redden zich toch wel.' ?
pi_215053170
quote:
2s.gif Op zaterdag 21 september 2024 14:49 schreef JAM het volgende:

[..]
Nou ja, zo ik het begrijp is het huidige beleid dat iedereen die zich hier permanent wil vestigen en niet uit de EU komt (en ja, ook Zwitserland, Noorwegen, IJsland en Liechtenstein voor de volledigheid), die plicht wel heeft dus wel heeft.
Ah, nu kom je zelf al met uitzonderingen.
Zie je. :)
There is a name for it:
We call them Poor"
  zaterdag 21 september 2024 @ 14:50:33 #83
37950 JAM
pi_215053185
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 september 2024 14:49 schreef capricia het volgende:

[..]
Ah, nu kom je zelf al met uitzonderingen.
Zie je. :)
Ik had hem nog een klein beetje aangepast. Zie boven.
pi_215053225
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 september 2024 14:47 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Ik denk dat Vroonhoven sluwer is dan we vaak denken. Door die stukken vrij te geven weet nu heel Nederland dat deze route juridisch niet houdbaar is. Dat maakt het voor de NSC-ministers straks een stuk makkelijker om af te schieten.
Goed opgemerkt, NSC wil hier natuurlijk vanaf, Pieter Omtzigt heeft de partij vaak geassocieerd met fatsoen en rechtsstatelijkheid. Hier wordt dus alvast op voorgesorteerd.

Overigens zie ik hier geen kabinetscrisis door ontstaan, zou wel heel dom zijn van de PVV om hierover te vallen, waarschijnlijk is de PVV bij een nieuwe verkiezing (ook als ze winnen) tot de oppositie veroordeeld.
  zaterdag 21 september 2024 @ 14:54:33 #85
37950 JAM
pi_215053256
Laat ik er nog even wat aan toevoegen. Je krijgt in Nederland alleen een permanente verblijfsvergunning als je al een legitiem verblijfsdoel hebt. Of dat nu werk is of gezinshereniging, of wat dan ook. In al die gevallen kan je redelijkerwijs beargumenteren dat die mensen zichzelf toch wel redden. Als het werk is, nou ja, dan kan je jezelf bedruipen en als je dat werk niet meer hebt, dan komt je verblijfsvergunning ook te vervallen. Als het gezinshereniging is, nou ja, dat is ook gebonden aan regels met betrekking tot het inkomen van de partner en/of het andere familielid dat al in Nederland woont. Als er dan beroep wordt gedaan op sociale middelen, dan heeft dat ook gevolgen voor de verblijfsvergunning. In al die gevallen kan je dus heel goed zeggen: ze redden zich wel. Is dat reden genoeg om te zeggen dat men dan ook geen Nederlands zou moeten leren?
pi_215053265
quote:
12s.gif Op zaterdag 21 september 2024 14:33 schreef Vallon het volgende:

[..]

Afhankelijk van wat je goede taalbeheersing vindt zal 10.000 uur voor de veel migranten toch echt schromelijk overdreven zijn. Veel spreken al meerdere talen, de eigen en Engels of hebben op hun middelbare school al taalonderwijs gehad dat maakt er een bij leren makkelijker. Daarbij zullen best wat migranen ook uit talenfamilies die dichtbij de onze staan komen.

Ik geloof dat zeker bij hoogopgeleide migranten het uberhaupt eigenlijk geen enkel probleem is voor Nederland als ze de taal niet spreken. Dat probleem is alleen bij lager-opgeleiden omdat ze zonder Nederlands kanslozer zijn voor de banen die ze kunnen doen. Hoewel zelfs dan in een distributiecentrum hoef je echt geen Nederlands te kunnen spreken.

Maar uiteraard voor integratie in de maatschappij is het wel veel handiger als je ook Nederlands kan.
  zaterdag 21 september 2024 @ 15:14:07 #87
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_215053464
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2024 14:55 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Afhankelijk van wat je goede taalbeheersing vindt zal 10.000 uur voor de veel migranten toch echt schromelijk overdreven zijn. Veel spreken al meerdere talen, de eigen en Engels of hebben op hun middelbare school al taalonderwijs gehad dat maakt er een bij leren makkelijker. Daarbij zullen best wat migranen ook uit talenfamilies die dichtbij de onze staan komen.

Ik geloof dat zeker bij hoogopgeleide migranten het uberhaupt eigenlijk geen enkel probleem is voor Nederland als ze de taal niet spreken. Dat probleem is alleen bij lager-opgeleiden omdat ze zonder Nederlands kanslozer zijn voor de banen die ze kunnen doen. Hoewel zelfs dan in een distributiecentrum hoef je echt geen Nederlands te kunnen spreken.

Maar uiteraard voor integratie in de maatschappij is het wel veel handiger als je ook Nederlands kan.
Weet je wat het mooiste is? Zal ik het je zeggen?

Als het allebei kan! Sooooooo! (Hans Teeuwen-referentie - voor de zekerheid)

Mijn vrouw spreekt op haar werk altijd Engels en de rest praat in het Nederlands terug, ze verstaan elkaar heel goed en niemand hoeft zich aan te passen om ook Engels te praten en kan iedereen zich het beste uiten. Thuis praten we Engels en Nederlands door elkaar, zelfs als ik alleen met mijn dochter ben. Dat gaat heel natuurlijk en vloeiend en soms hebben we het niet eens door, erg leuk.

Tot zover mijn nutteloze bijdrage.
pi_215053621
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2024 09:43 schreef Hanca het volgende:
Heel goed artikel in trouw, over wat er zo gevaarlijk is aan noodwetgeving, waarom je dit geen crisis kan en mag noemen en dat het schandalig is om andere problemen (huisvesting, gezondheidszorg, onderwijs) op te hangen aan asiel: https://www.trouw.nl/poli(...)echtsstaat~b5c8d16d/
Net ook gelezen maar als je dat leest moet NSC er toch eigenlijk direct mee stoppen om dit te ondersteunen. Dan moeten ze toch niet meer wachten.
Politiek vandalisme was nog heel lief uitgedrukt. Niet voor niks dat Thierry meteen dacht door te pakken richting nacht van de lange messen. Niet voor niks dat er hier een verlicht user meteen de democratie wilde uitschakelen om democratie te beschermen.
Daarbij had van Baarle uiteraard groot gelijk als hij het vertrouwen in het kabinet naar aanleiding hiervan opzegt, ik snap eigenlijk niet waarom er niet meer van de oppositie daarin volgde.

[ Bericht 4% gewijzigd door Lord-Ronddraai op 21-09-2024 15:33:55 ]
pi_215053664
dubbel
pi_215053726
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 september 2024 01:03 schreef potjecreme het volgende:

[..]
We lokken ze met extraatjes en belastingvoordelen. Dus je kan er wel wat aan doen. Sprak laatst een expat die aan het einde zit van zijn 5 jaar belastingvoordeel. Deze expat gaat nu freelancen om op die manier gebruik te maken van belastingvoordelen.
Als die expat uit een EU land komt is daar niets mis mee.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_215053944
Goed advies van staatssecretaris Struycken aan het kabinet: https://www.trouw.nl/poli(...)rbaar-zijn~ba709994/
Staatssecretaris Teun Struycken: ‘Je moet geen wetten maken waarvan je al weet dat ze eigenlijk onuitvoerbaar zijn’

Kan Faber gelijk stoppen, want ook het 'opschorten van het geven van statussen', kan niet worden uitgevoerd. En levert trouwens alleen een stuwmeer op, waardoor de IND alleen maar harder moet werken daarna.

Ook deze NSC bestuurder sorteert voor op een nee:
quote:
U was jarenlang advocaat. De Nederlandse Orde van Advocaten heeft een rechtsstatelijke toets aangekondigd naar het regeerprogramma. Daarbij kijkt de commissie met bijzonder veel aandacht naar het voorgenomen uitroepen van een asielcrisis. Welk oordeel denkt u dat uw oud-collega’s zullen trekken?
“Zo ver zijn we nog niet. Zoals de premier bij herhaling heeft gezegd: we moeten eerst zien hoe het wordt uitgewerkt. Een cruciaal element is hier dat het dragend gemotiveerd moet zijn. Die woorden, let daar goed op: dragend gemotiveerd.”

Wat betekent dat?
“Dat het goed onderbouwd moet zijn waarom er een crisis wordt uitgeroepen, en wat je in het kader van die crisis kunt doen.”

Is er volgens u sprake van een asielcrisis?
“Dat is te vroeg om te zeggen, want ik heb de onderbouwing nog niet gezien.”

Volgens premier Schoof ervaren Nederlanders een asielcrisis.
“Dat zegt-ie en dat kan ik niet beoordelen, maar dat zal zo zijn. Of dat vervolgens ook in een juridisch kader voldoende is, dat valt nog te bezien.”

Ervaart u zelf een asielcrisis?
“Ik heb daar geen opvatting over.”

[ Bericht 29% gewijzigd door Hanca op 21-09-2024 15:53:37 ]
pi_215054089
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2024 15:34 schreef Shreyas het volgende:

[..]
Als die expat uit een EU land komt is daar niets mis mee.
Dat is ook zo maar misschien moet VVD dan als pro-migratie partij niet zo keihard meegaan in het frame dat alle problemen in Nederland komen door migratie. Zelfs zo erg dat er per direct een crisis moet worden uitgeroepen.
Laat ze echte problemen aanpakken. In plaats van het zelfgecreerde emo-probleem, dat nu ze een crisis hebben aangekondigd een groot deel van Nederland ervaart dat er een crisis is met migratie. Dat dan maar als een dictatortje geregeerd moet worden.
  zaterdag 21 september 2024 @ 16:02:06 #93
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_215054213
quote:
Is er volgens u sprake van een asielcrisis?
“Dat is te vroeg om te zeggen, want ik heb de onderbouwing nog niet gezien.”
Dat vind ik alleszeggend.
pi_215054472
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2024 16:02 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
In het artikel staat dat het interview was voordat de stukken openbaar waren. Anders zou ik ook zeggen wat een glibber. Van de andere kant ook tijdens het interview had hij die stukken waarschijnlijk al gezien. Hij zegt zich toch juist precies met deze zaken bezig te houden en een schat aan ervaring te hebben.
Daarbij vind ik het ook allemaal maar laf, je kan toch zeggen wat je er persoonlijk over denkt los van je ambt.

Op die vraag kun je dan toch gewoon antwoorden, iedereen heeft daar toch zelf een opvatting over. Zeker iemand die per sé catecheses wilde blijven geven als voorwaarde om een baan aan te nemen.
pi_215054631
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2024 16:20 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
In het artikel staat dat het interview was voordat de stukken openbaar waren. Anders zou ik ook zeggen wat een glibber. Van de andere kant ook tijdens het interview had hij die stukken waarschijnlijk al gezien. Hij zegt zich toch juist precies met deze zaken bezig te houden en een schat aan ervaring te hebben.
Daarbij vind ik het ook allemaal maar laf, je kan toch zeggen wat je er persoonlijk over denkt los van je ambt.

Op die vraag kun je dan toch gewoon antwoorden, iedereen heeft daar toch zelf een opvatting over. Zeker iemand die per sé catecheses wilde blijven geven als voorwaarde om een baan aan te nemen.
Jij leest het allereerst totaal anders dan ik. Het meest veelzeggend is dit: "Of dat vervolgens ook in een juridisch kader voldoende is, dat valt nog te bezien.”
Daar zegt hij feitelijk gewoon nee tegen een noodwet en een crisiswet. 'Valt nog te bezien' is exact hetzelfde als 'dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk'.

Verder lijkt het me sterk dat een staatssecretaris deze stukken allemaal had ingezien. Een staatssecretaris zit niet eens bij de ministerraad, die krijgt echt alleen stukken te zien waar hij over gaat.
pi_215054654
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2024 16:20 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]

Het kabinet spreekt met één mond
  zaterdag 21 september 2024 @ 16:40:07 #97
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_215054674
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 september 2024 16:36 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Het kabinet spreekt met één mond
En met gespleten tong. Howgh.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  zaterdag 21 september 2024 @ 16:49:14 #98
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_215054772
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2024 16:02 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Het is het antwoord op de vraag of er sprake is van een crisis. Als je het (nog) niet weet, dan is het antwoord nee.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_215054775
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2024 16:33 schreef Hanca het volgende:

[..]
Jij leest het allereerst totaal anders dan ik. Het meest veelzeggend is dit: "Of dat vervolgens ook in een juridisch kader voldoende is, dat valt nog te bezien.”
Daar zegt hij feitelijk gewoon nee tegen een noodwet en een crisiswet. 'Valt nog te bezien' is exact hetzelfde als 'dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk'.
Ik lees valt nog te bezien inderdaad niet zoals zeer onwaarschijnlijk inderdaad. Meer als misschien wel misschien niet.
Als je het leest zoals jij dan vind ik het een stevige uitspraak. Maar volgens mij is valt nog te bezien juist een uitdrukking van onzekerheid. Terwijl zeer onwaarschijnlijk zoals jij het leest juist vrij stellig is.

Het klopt verder wel dat het extreem onwaarschijnlijk is, zelfs al zou Faber een crisis kunnen aantonen. Hoe zou ma Flodder ooit vooral krijgen wat het hele ambtenarenapparaat niet lukt. Dan kan ze uiteraard al helemaal niet aantonen waarom de oplossing enkel mogelijk is buiten de wet. Waarom de kamer in elk geval gepasseerd gaat moeten worden. Maar die staatssecretaris is mij daar dus lang niet stellig genoeg over. Hij doet alsof er enige mogelijkheid is dat dat zou lukken. Geldt trouwens voor Schoof uiteraard ook, het is gewoon leugenachtig om te doen alsof die 0.01% kans reëel is.

quote:
Verder lijkt het me sterk dat een staatssecretaris deze stukken allemaal had ingezien. Een staatssecretaris zit niet eens bij de ministerraad, die krijgt echt alleen stukken te zien waar hij over gaat.
Hij zegt toch dat hij met bewindspersonen aan de rechtmatigheid van beleid werkt. Toch een prima kans dan dat het asielbeleid aandacht krijgt.
pi_215054836
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2024 16:49 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Ik lees valt nog te bezien inderdaad niet zoals zeer onwaarschijnlijk inderdaad. Meer als misschien wel misschien niet.
Als je het leest zoals jij dan vind ik het een stevige uitspraak. Maar volgens mij is valt nog te bezien juist een uitdrukking van onzekerheid. Terwijl zeer onwaarschijnlijk zoals jij het leest juist vrij stellig is.
Ik ken de uitdrukking 'dat valt nog te bezien' echt alleen als uitdrukking dat je het echt niet verwacht, dat je denkt dat het tegenovergestelde gaat gebeuren. Anders zou je 'dat zullen we nog wel zien' gebruiken.
pi_215054903
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2024 16:49 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Het is het antwoord op de vraag of er sprake is van een crisis. Als je het (nog) niet weet, dan is het antwoord nee.
Inderdaad, maar schijnbaar vinden de coalitiepartijen en zon staatssecretaris het antwoord dan: misschien.
Het is bijna komisch om zo voorzichtig te doen en nog een slag om de arm te houden als alles wijst op nee. Als je zo voorzichtig bent vind ik eigenlijk dat je dan altijd wel vol kan houden dat er misschien een crisis is. Kan altijd dat het niet bewezen kon worden maar wel zo is, ofzo :')
pi_215054963
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 september 2024 16:52 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik ken de uitdrukking 'dat valt nog te bezien' echt alleen als uitdrukking dat je het echt niet verwacht, dat je denkt dat het tegenovergestelde gaat gebeuren. Anders zou je 'dat zullen we nog wel zien' gebruiken.
Ja ik zou eerder zeggen dat je het niet verwacht(dus echt weglaten), maar dus de andere optie wel nadrukkelijk openhoudt.
Dat zullen we nog wel zien vind ik ook maar heel marginaal anders dan het valt nog te bezien, dat is volgens mij ook nog steeds dat je verwacht dat het niet gebeurt.
Maargoed deze semantische discussie kunnen we denk ik wel afsluiten want het gaat om wel erg kleine nuance verschillen.

Laat ik het zo zeggen ik vind dat hij wel wat duidelijker taal mag gebruiken.
pi_215055027
quote:
10s.gif Op zaterdag 21 september 2024 17:08 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Laat ik het zo zeggen ik vind dat hij wel wat duidelijker taal mag gebruiken.
Een politicus die op zo'n moment duidelijke taal spreekt over zo'n gevoelig onderwerp, terwijl hij tegen het hoofdlijnenakkoord in gaat? Dat gaat niet gebeuren.

Het is gewoon de zoveelste hint dat NSC momenteel iig eerder naar een nee dan een ja neigt.
pi_215055123
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 september 2024 17:14 schreef Hanca het volgende:

[..]
Een politicus die op zo'n moment duidelijke taal spreekt over zo'n gevoelig onderwerp, terwijl hij tegen het hoofdlijnenakkoord in gaat? Dat gaat niet gebeuren.

Het is gewoon de zoveelste hint dat NSC momenteel iig eerder naar een nee dan een ja neigt.
Ja oke maar ik heb ook weer niet zo heel veel fiducie in omdat wat mij betreft ze niet op eerder nee dan ja zouden moeten inzetten. Maar op nee, heel misschien ja.
Ik vind dat ze veel duidelijker kunnen zijn zeker nu we allemaal hebben kunnen inzien wat het advies 'van de beste juristen van het land' was. Juist doordat ze zo voorzichtig doen schaden ze de rechtsstaat. Daarbij ook zichzelf trouwens, hoe langer ze het land aan het lijntje houden op deze manier maakt ze aan alle kanten impopulair.
  zaterdag 21 september 2024 @ 17:39:29 #105
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_215055284
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2024 16:49 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Er is zeker geen asielcrisis in de zin van bedreigend voor mens of 'samenleving'.

De crisis definitie wordt uitsluitend gebruikt om bijbehorende (nood)wetgeving en besluitvorming te kunnen toepassen omdat de reguliere wetgeving door de makers in het eigen harnas is genaaid.
Men kan geen nee zeggen, zo min als dat men ja wil zeggen, dat daarmee betekent dat nieuwkomers gaan - blijven - komen.
Hier hoopval bivakkeren met wachten op betere tijden in de Jaarbeurs is nog altijd beter dan uitzichtsloos moeten kamperen in een kansloos (oorlogs)land.

De houdbaarheid van een crisis is dat die van tijdelijk aard is, in de orde van hooguit maanden. Sws niets dat structureels iets zomaar kan/zal/gaat oplossen. En vwb toepassen van noodwetgevng zal dat bij het eerst casus, direct sneuvelen voor de rechter.

Hoewel ik zeker onderschrijf dat er iets moet gebeuren aan toestroom & instroom, kan dit zeker niet door wetgeving met dat als doel buiten werking te stellen. Hoe stoer, stevig en streng dat ook voor de "bühne" moge klinken.
Al helemaal niet wanneer de onvolprezen afschuivende EU daar wat anders van zal vinden.
De gedachte dat NL (nog iets of ergens) een zg opt-out van of voor krijgt, lijkt mij pure fictie.
De 'uitzonderingen' die we hebben hadden was omdat het de EU hielp haar bestaan uit te bouwen.

Ongeacht hun redenen, maken de 'zoekers' naar voor hun 'beter', niet die reis om om op grond van een betekenisloos wetje weggestuurd te gaan worden. Voordeel van die volhouders is weer dat ze bewezen hebben het tot hier wisten te redden en zeker niet onder de indruk zullen zijn van een stukje papier.
  zaterdag 21 september 2024 @ 17:58:21 #106
9362 Dubbelzuurrr
Humanistisch misantroop
pi_215055440
Op FTM:

quote:
Oud-informateur trekt zich terug als regeringsadviseur over noodwetgeving asiel

Jan-Hein Strop
Harm Ede Botje

5 Connecties
21 Bijdragen

Richard van Zwol is lid van de Raad van State, de belangrijkste adviseur van de regering. Als informateur was hij nauw betrokken bij de controversiële inzet van het noodrecht om de asielinstroom te beperken. Van Zwol verdedigde dit plan publiekelijk, toen al duidelijk was dat de Raad van State erover zou adviseren. Na vragen van Follow the Money trekt hij zich terug als adviseur op dit onderwerp. (..)
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.
pi_215056126
Als men met een normale spoedwet ook een nieuwe asielwet snel kan instellen, waarom wil men dan nog zo persé de Tweede Kamer opzij duwen? Een soort machtskick van sommigen. Wilders of Faber ? Yesilgoz mompelde van de week al iets over dat een spoedwet ook best te doen is.
Is het afbreken van democratische rechten dan sneller ? Hoe snel ?
Mogelijk juist langzamer omdat er veel verzet is tegen dit doordrammen. En dan nog.... dat NSC en VVD intern onder druk komt te staan en dus de coalitie zelf.. Mogelijk moeten Schoof en zijn vicepremiers besluiten toch maar de spoedprocedure te nemen... Men heeft toch een kamermeerderheid voor de komende asielwet ?
Of............. men wil die asielwet doordrukken met zodanige formuleringen die ander lullig beleid mogelijk kan maken.
Dat zegt men nu niet hardop. Net zoals Schoof niet hardop wilde erkennen dat die doordramstrategie het eerst plan is van sommige ministers en mogelijk ook van hemzelf.

Faber loog dus ...met de bewering dat ambtenaren en juristen haar steunden in haar machtsgreepje.
Vind ik wel genoeg reden om straks mee te nemen in een motie van wantrouwen.
pi_215056147
In het begin dacht ik nog, laten wij het een kans geven. Nu geef ik ze tot Kerstmis.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_215056156
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2024 19:25 schreef Bluesdude het volgende:
Als men met een normale spoedwet ook een nieuwe asielwet snel kan instellen, waarom wil men dan nog zo persé de Tweede Kamer opzij duwen? Een soort machtskick van sommigen. Wilders of Faber ? Yesilgoz mompelde van de week al iets over dat een spoedwet ook best te doen is.
Is het afbreken van democratische rechten dan sneller ? Hoe snel ?
Mogelijk juist langzamer omdat er veel verzet is tegen dit doordrammen. En dan nog.... dat NSC en VVD intern onder druk komt te staan en dus de coalitie zelf.. Mogelijk moeten Schoof en zijn vicepremiers besluiten toch maar de spoedprocedure te nemen...
De kans dat CDA onverkort de spoedwet uit het regeerakkoord tekent is natuurlijk klein, ze zullen wel wat water bij de wijn moeten doen.
  zaterdag 21 september 2024 @ 19:36:13 #110
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_215056192
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2024 19:25 schreef Bluesdude het volgende:
Als men met een normale spoedwet ook een nieuwe asielwet snel kan instellen, waarom wil men dan nog zo persé de Tweede Kamer opzij duwen? Een soort machtskick van sommigen. Wilders of Faber ?
Wat je hier dus eigenlijk vraagt is waarom een Putin sympathisant en vriend van Orban zo graag het parlement buitenspel wenst te zetten. Ja, geen idee eigenlijk.
Put these foolish ambitions to rest.
pi_215056348
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2024 17:58 schreef Dubbelzuurrr het volgende:
Op FTM:
[..]

Lijkt me terecht.

De vraag komt bij me op in hoeverre Wilders/Faber/Schoof min of meer gedacht hebben dat hij als lid van de RvS de kans op een positief advies zou kunnen en willen beïnvloeden.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_215056369
Ik denk aan een addertje bij dat noodrecht opstarten. Een asielwet wordt aangenomen zonder een stemming in de Tweede Kamer. En dan zodanig geformuleerd dat het kabinet achteraf verdergaande Maatregels van Bestuur afkondigt.
Met ingrepen die niet in asielwet duidelijk omschreven zijn. Maar wel door een vage formulering zogenaamd wettelijk worden gemaakt.

NSC was toch benauwd voor aantasting van de staatsrechterlijkheid door de PVV?
Welnu.... trek die scheur open bij dit vandalisme van het kabinet
pi_215056431
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2024 20:01 schreef Bluesdude het volgende:
Ik denk aan een addertje bij dat noodrecht opstarten. Een asielwet wordt aangenomen zonder een stemming in de Tweede Kamer. En dan zodanig geformuleerd dat het kabinet achteraf verdergaande Maatregels van Bestuur afkondigt.
Met ingrepen die niet in asielwet duidelijk omschreven zijn. Maar wel door een vage formulering zogenaamd wettelijk worden gemaakt.

NSC was toch benauwd voor aantasting van de staatsrechterlijkheid door de PVV?
Welnu.... trek die scheur open bij dit vandalisme van het kabinet
Een AMvB kan aan een rechter worden voorgelegd voor toetsing aan grondwet, daarom juist dat het via een wet moet.
pi_215056466
Ik ben vooral benieuwd of Schoof zich aan de afspraak gaat houden dat op het moment dat de noodwet naar de RvS gaat, deze ook naar de kamer gaat.
pi_215056487
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2024 20:07 schreef Hanca het volgende:

[..]
Een AMvB kan aan een rechter worden voorgelegd voor toetsing aan grondwet, daarom juist dat het via een wet moet.
Ik dacht dat onze rechters niet toetsen aan de grondwet?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_215056508
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 september 2024 19:27 schreef halfway het volgende:
In het begin dacht ik nog, laten wij het een kans geven. Nu geef ik ze tot Kerstmis.
Dat is een opmerkelijke uitspraak want sinds ‘ambtenaar’ Schoof in functie kwam, is het vertrouwen in de politiek toegenomen van 33 naar 44 procent. Premier Schoof gaat aan kop en noteert in het vertrouwen een 6,3, tegen 4,3 voor de ad hominem hooligan Rob Jetten.
pi_215056524
Persoonlijk denk ik dat Faber die crisiswet nodig denk te hebben voor iets meer dan beperking van gezinshereniging en de dingen die ze nu ook opnoemt.
Er moeten ideeën leven die kennelijk veel vergaander zijn.
Een spoedwet is namelijk helemaal geen optie voor haar.
En dat zet een mens aan tot denken.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_215056544
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2024 20:14 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Dat is een opmerkelijke uitspraak want sinds ‘ambtenaar’ Schoof in functie kwam, is het vertrouwen in de politiek toegenomen van 33 naar 44 procent. Premier Schoof gaat aan kop en noteert in het vertrouwen een 6,3, tegen 4,3 voor de ad hominem hooligan Rob Jetten.
Als vertrouwenspeilingen bepalen of een kabinet bij elkaar blijft dan waren we veel eerder af van kabinetten-Rutte :D Dat heeft toch geen invloed daarop joh
  zaterdag 21 september 2024 @ 20:18:53 #119
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_215056555
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 september 2024 20:15 schreef capricia het volgende:
Persoonlijk denk ik dat Faber die crisiswet nodig denk te hebben voor iets meer dan beperking van gezinshereniging en de dingen die ze nu ook opnoemt.
Er moeten ideeën leven die kennelijk veel vergaander zijn.
Een spoedwet is namelijk helemaal geen optie voor haar.
En dat zet een mens aan tot denken.
Denk niet dat dit uit de koker van Faber komt, dit komt van Geert himself, die wil gewoon kijken hoever hij kan gaan met het rechtsstaat slopen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_215056557
quote:

[..]
Als het valt dan valt het daar heeft het vertrouwen niks mee te maken, ik vind dit hele debacle rond de noodwet eigenlijk al genoeg om het hele zooitje op te doeken
pi_215056573
quote:

[..]
Wanneer was Jetten premier dan? :D
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_215056582
twitter

Faber en NSC op ramkoers :P
pi_215056602
quote:

[..]
Politici kun je niet vertrouwen, en Jette mag wat mij betreft meteen richting Dubai.
  zaterdag 21 september 2024 @ 20:21:39 #124
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_215056613
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 september 2024 20:20 schreef Lichtloper het volgende:
[ x ]
"parlementaire democratie is slechts een staatsvorm".
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_215056635
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2024 20:17 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Als vertrouwenspeilingen bepalen of een kabinet bij elkaar blijft dan waren we veel eerder af van kabinetten-Rutte :D Dat heeft toch geen invloed daarop joh
Overigens wel frappant dat het vertrouwen zo behoorlijk toeneemt juist bij een kabinet dat veel democratisch bedenkelijke maatregelen wil nemen en waarbij bepaalde beloftes niet eens realistisch zijn (valse beloftes aan boeren, omtrent stikstof, opt-out in Europa voor asiel enz).

Dat stemt droevig.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_215056641
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 september 2024 20:11 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik dacht dat onze rechters niet toetsen aan de grondwet?
Wetten niet, AMvBs wel.

quote:
Welke grondwettelijke bepalingen worden getoetst en waaraan? Onder constitutionele toetsing wordt in deze hoofdlijnenbrief begrepen de rechterlijke beoordeling van de grondwettigheid van in werking getreden wetten, dus rechterlijke toetsing ex post. Er zijn meer regelingen en voorschriften dan wetten in formele zin en die kunnen naar huidig recht worden beoordeeld op hun grondwettigheid. Omdat het toetsingsverbod van artikel 120 Grondwet doelt op wetten in formele zin, is de rechter bevoegd om de grondwettigheid van regelingen en voorschriften te beoordelen, zolang het maar geen wetten in formele zin betreft.
https://www.rijksoverheid(...)titutionele-toetsing
pi_215056649
quote:
[ x ]
Strengste asielbeleid is al strengste asielregime geworden. En het is niet snel, zoveel is al duidelijk, want dan was het er al geweest.

Wilders wil dit voor zijn achterban opzetten om power te laten zien. En als het niet lukt, heeft hij we wat schuldigen aan te wijzen.
pi_215056652
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2024 20:18 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Denk niet dat dit uit de koker van Faber komt, dit komt van Geert himself, die wil gewoon kijken hoever hij kan gaan met het rechtsstaat slopen.
Orban zijn grote voorbeeld.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_215056655
quote:
[ x ]
Ik vind het ook zo bijzonder dat dat advies van die ambtenaren in die eerst zwart gelakte stukken al 2 weken oud waren.

Dat is toch geen nood of crisis? Als je er doodleuk weken, of misschien straks wel een maand over kan doen.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_215056657
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 september 2024 20:21 schreef halfway het volgende:

[..]
Politici kun je niet vertrouwen, en Jette mag wat mij betreft meteen richting Dubai.
Dubai?
pi_215056665
quote:
[ x ]
Go Faber Go, She's The Boss.
pi_215056669
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2024 20:23 schreef Hanca het volgende:

[..]
Wetten niet, AMvBs wel.
[..]
https://www.rijksoverheid(...)titutionele-toetsing
Top!
En kan een burger dat ook doen? Dat voorleggen om getoetst te worden aan onze grondwet.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_215056670
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2024 20:25 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
In tegenstelling tot wat Faber denkt, werkt dat zo in Nederland gelukkig niet.
  zaterdag 21 september 2024 @ 20:26:12 #134
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_215056674
quote:
7s.gif Op zaterdag 21 september 2024 20:25 schreef miss_sly het volgende:

[..]
In tegenstelling tot wat Faber denkt, werkt dat zo in Nederland gelukkig niet.
(nog).
Put these foolish ambitions to rest.
  zaterdag 21 september 2024 @ 20:26:15 #135
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_215056676
quote:
7s.gif Op zaterdag 21 september 2024 20:24 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dubai?
Daar is ie strafbaar :')
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zaterdag 21 september 2024 @ 20:26:56 #136
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_215056681
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2024 20:23 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Orban zijn grote voorbeeld.
En die heeft in Hongarije de democratie meer gemold dan wij hier meekrijgen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_215056682
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2024 20:26 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
OMG wat triest.

En dan naar de islam en moslims wijzen als intolerante types :')
pi_215056684
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2024 20:26 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Ik heb niks verkeerds gezegd O~)
pi_215056686
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2024 20:26 schreef Koffieplanter het volgende:

[..]
(nog).
Laten we hopen dat dat zo blijft.
pi_215056687
quote:
[ x ]
Er is toch geen mens in Nederland die nog gelooft in "echt vaart maken"?
“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin
pi_215056691
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 september 2024 20:25 schreef capricia het volgende:

[..]
Top!
En kan een burger dat ook doen? Dat voorleggen om getoetst te worden aan onze grondwet.
Vraag maar aan Willem Engel :P
pi_215056693
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 september 2024 20:27 schreef halfway het volgende:

[..]
Ik heb niks verkeerds gezegd O~)
Dit is nog erger. Niet eens het lef hebben om achter je woorden te staan. Hoe hypocriet.
pi_215056695
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 september 2024 20:25 schreef capricia het volgende:

[..]
Top!
Volgens mij kan iedereen die geraakt wordt door zo'n AMvB dat doen, als je belanghebbende bent. Zou zeggen dat asieladvocaten dat sowieso kunnen.
pi_215056708
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2024 20:22 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Overigens wel frappant dat het vertrouwen zo behoorlijk toeneemt juist bij een kabinet dat veel democratisch bedenkelijke maatregelen wil nemen en waarbij bepaalde beloftes niet eens realistisch zijn (valse beloftes aan boeren, omtrent stikstof, opt-out in Europa voor asiel enz).

Dat stemt droevig.
Inderdaad objectief het grootste faalkabinet sinds LPF toestanden. Vertrouwen groeit zienderogen. Het is gewoon dat crisis uitroepen superdaadkrachtig overkomt. Ook al is het een zwaktebod.
Nogal dom ook van NSC dat ze hun hele niche ook overbodig maken. Schieten ze niet op met het kabinet laten vallen zegt een meerderheid straks we willen geeneens goed bestuur meer.

Van de andere binnenkort komen de eindeloze ruzies binnen de coalitie dat zal dat vertrouwen geen goed doen.
pi_215056718
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 september 2024 20:21 schreef halfway het volgende:

[..]
Waarom wil je jetten naar Dubai?
pi_215056721
quote:
81s.gif Op zaterdag 21 september 2024 20:27 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Er is toch geen mens in Nederland die nog gelooft in "echt vaart maken"?
Rechts Nederland kun je alles beloven. Slikken letterlijk stierenpoep als het moet.
  zaterdag 21 september 2024 @ 20:32:30 #147
37950 JAM
pi_215056724
Ik zal het nog eens zeggen, ik heb het al tien keer gezegd en ga daar de komende maanden nog wel mee door: wat de PVV hier poogt, dat kan gewoon niet. Het is niets anders dan een raar luchtballonetje, om te kijken hoe gemakkelijk het de GBL gemaakt kan worden om per decreet te gaan regeren. Het is een directe en bijzonder ernstige bedreiging van het normale functioneren van onze democratische rechtstaat. Iedereen die daar een andere uitleg aan wil geven, kom maar op. Dan leg ik het nog een keer uit.
  zaterdag 21 september 2024 @ 20:33:21 #148
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_215056731
quote:
14s.gif Op zaterdag 21 september 2024 20:32 schreef JAM het volgende:
Ik zal het nog eens zeggen, ik heb het al tien keer gezegd en ga daar de komende maanden nog wel mee door: wat de PVV hier poogt, dat kan gewoon niet. Het is niets anders dan een raar luchtballonetje, om te kijken hoe gemakkelijk het de GBL gemaakt kan worden om per decreet te gaan regeren. Het is een directe en bijzonder ernstige bedreiging van het normale functioneren van onze democratische rechtstaat. Iedereen die daar een andere uitleg aan wil geven, kom maar op. Dan leg ik het nog een keer uit.
En daarna lekker huilen dat hij wel wat aan die asielzoekers wil doen maar dat het hem onmogelijk wordt gemaakt.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  zaterdag 21 september 2024 @ 20:34:49 #149
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_215056740
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2024 20:31 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Rechts Nederland kun je alles beloven. Slikken letterlijk stierenpoep als het moet.
Zolang je maar roept dat Frans Timmermans het land kapot heeft gemaakt toen hij premier was.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_215056749
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2024 20:25 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Ja inderdaad Go Faber, de politiek uit
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop: