SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.We volgen ook een aantal buitenlandse banken. De meest gevolgde buitenlandse banken zijn:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Deposito garantiestelsel
Er zijn veel verwarringen over het Europese depositogarantiestelsel. Het garantiestelsel is voor ieder land individueel ingericht. Wel wordt er vanuit de EU opgedragen hoe die inrichting er uit moet zien. Zo worden in alle EU landen een garantie op de betaalrekening & spaarrekening van 100.000 euro (of equivalent in de lokale valuta) aangeboden. Ook de nog onbetaalde rente valt onder het garantiestelsel (tot aan de dag dat de bank kapot is gegaan). De uitbetaling zou ergens tussen de 5 en 10 werkdagen moeten plaatsvinden. Over die dagen wordt geen rente vergoed.
De betrouwbaarheid van een garantiestelsel zou je op de volgende manier moeten afwegen:
1) het risico van de bank zelf en in hoeverre die kapot gaat. Dit is natuurlijk heel lastig maar vaak heb je wel een publiek beschikbare kredietwaardigsheid beoordeling van die bank.
2) de relatieve grootte van de bank ten opzichte van alle andere banken in dat land. Het is namelijk niet het land wat garant staat maar de overige banken in dat land staan garant. Dus heb je een bank met een heel groot marktaandeel dan is de kans groter dat de andere banken dit verlies niet kunnen dragen.
3) de huidige funding van het garantiestelsel. Alle EU landen zijn bezig buffers op te bouwen in garantiefondsen zodat de verliezen niet alleen direct worden doorbelast aan de banken, maar dat er ook een buffer is waar eerst uit geput kan worden. Hoe beter de dekking van het fonds van het garantiestel en hoe kleiner jouw bank zelf is, des te groter is de kans dat het DGS van dat land de kosten kan dragen.
4) de overheid van het betreffende land kan de rekening die de andere banken uiteindelijk moeten betalen voorschieten. Voor dit 4e punt is dat landen-kredietwaardigheidsbeoordeling relevant.
5) de overheid van een land kan zelf besluiten de rekening van het dgs over te nemen, maar ik heb daar zelf geen verplichting van kunnen vinden.
6) de Nederlandse overheid zou in kunnen springen voor de nederlandse burgers (zoals destijds voor Icesave is gebeurd) maar daar is geen verplichting voor
Let op dat je je geld niet op een beleggersrekening hebt staan. Voor beleggersrekeningen geldt dat er sprake is van een beleggerscompensatieregeling en niet voor een depositogarantiestelsel. De bedragen waarvoor een garantie bestaat verschillen per land en zijn ook niet altijd 100% gegarandeerd.
Overboekingen
Veel banken in Nederland ondersteunen het zogenaamde Instant Payments (officieel genaamd SEPA instant credit transfer. Hiervoor geldt dat een overboeking tussen twee banken direct (binnen 5 seconden) verwerkt wordt. Meer informatie.
Wanneer een overboeking niet via instant payments verwerkt wordt, dan vindt dit plaats via een SEPA credit transfer. Deze type betalingen worden binnen 1 dag verwerkt op de dagen dat het zogenaamde TARGET2 systeem open is. Dit betreft alle werkdagen behalve dus het weekend en daarnaast Nieuwjaarsdag, Goede Vrijdag, Tweede Paasdag, Dag van de Arbeid en Eerste en Tweede Kerstdag. (bron).
Binnenkort worden alle banken verplicht Instant Payments toe te passen, maar dit geldt niet voor spaarrekeningen. Daar kan het dus altijd nog iets langer duren.
Handige links:
https://www.homefinance.nl/sparen/vergelijken/vrij-sparen/ (ook met een grafiek met historische rentes)
https://www.spaarrente.nl(...)ntes-en-aanbiedingen
https://www.geld.nl/sparen/spaarrente/overzicht
http://www.spaarinformatie.nl
https://www.actuelerentes(...)nder-voorwaarden.asp
Hou dit AUB een spaartopic. Discussiëren over speculeren en beleggen kan hier: http://forum.fok.nl/topicchain/85 of over crowdfinance kan hier: Topicreeks: Crowdfunding topic
De kleine lettertjes:
TS is niet aansprakelijk voor verkeerde of onjuiste informatie in de OP. Bedenk dat alle informatie in deze OP en in de rest van het topic dus altijd onder voorbehoud is. De meest actuele informatie is altijd op de website van de bank te vinden.
Laatste aanpassing aan de OP was op 10-7-2024
[ Bericht 1% gewijzigd door snabbi op 11-07-2024 12:05:54 ]
En dan natuurlijk de catch waar we allemaal op zaten te wachten:quote:Nu tot 1000 euro bonus.
Deze zomer staat in het teken van de sport. Breng nu ook je spaargeld in topvorm!
Kijk openbank zo laat je nou echt kapitaal schuiven. Beginnen met een bonus vanaf 50k nieuwe deposito. Daar haal je een grote groep mensen mee binnenquote:De bonus van maximaal 1000 euro (afhankelijk van je totale inlegbedrag) kan geclaimd worden voor termijndeposito's geopend in de actieperiode van 15 juli 2024 t/m 26 augustus 2024.
Inleg vanaf 50k tot 100k - 100 euro bonus
Inleg vanaf 100k tot 200k - 300 euro bonus
Inleg vanaf 200k tot 300k - 500 euro bonus
Inleg vanaf 300k - 1000 euro bonus
Dat is toch 0.2% bonus. 🤣quote:Op dinsdag 16 juli 2024 21:06 schreef snabbi het volgende:
Bijzonder ik krijg van Raisin in de app een advertentie die ik op de website niet krijg:
[..]
En dan natuurlijk de catch waar we allemaal op zaten te wachten:
[..]
Kijk openbank zo laat je nou echt kapitaal schuiven. Beginnen met een bonus vanaf 50k nieuwe deposito. Daar haal je een grote groep mensen mee binnen
Is het nou van Raisin of van Open Bank of bij beide??quote:Op dinsdag 16 juli 2024 21:06 schreef snabbi het volgende:
Bijzonder ik krijg van Raisin in de app een advertentie die ik op de website niet krijg:
[..]
[..]
Kijk openbank zo laat je nou echt kapitaal schuiven. Beginnen met een bonus vanaf 50k nieuwe deposito. Daar haal je een grote groep mensen mee binnen
Zal waarschijnlijk gaan om de totale hoeveelheid geld. Uit hoe minder mensen, des te beter.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 21:06 schreef snabbi het volgende:
Daar haal je een grote groep mensen mee binnen
Het is op raisin, maar het is mijn comment naar Open Bank die ook veel van die spaarbonussen heeft.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 21:15 schreef blomke het volgende:
[..]
Is het nou van Raisin of van Open Bank of bij beide??
inderdaad niet op de website en ook niet in mijn account. Heb je misschien een link?quote:Op dinsdag 16 juli 2024 21:06 schreef snabbi het volgende:
[..]
[..]
Sinds vandaag wel: https://www.raisin.nl/topvorm-bonus/quote:Op woensdag 17 juli 2024 09:37 schreef Slingervinger het volgende:
[..]
inderdaad niet op de website en ook niet in mijn account. Heb je misschien een link?
Je hebt het over je hypotheek(rente)?quote:Op donderdag 18 juli 2024 11:55 schreef LethalNinja het volgende:
nog iets van 4 jaar 1,70 % ben benieuwd wat het over een paar jaar is. Ik gok zelf dat ik dan rond de 4% gaan betalen maar we gaan het zien.
Ja klopt dit is toch het rente topic?quote:Op donderdag 18 juli 2024 12:16 schreef blomke het volgende:
[..]
Je hebt het over je hypotheek(rente)?
Maakt mij overigens niet uit hoor, ik zit in hetzelfde schuitje: nog 7 jaar 1,9%....quote:Op woensdag 10 juli 2024 23:17 schreef snabbi het volgende:
Welkom in het spaar-topic. Wij informeren elkaar over de ontwikkelingen in rentestanden en andere acties waardoor je nog iets uit je spaargeld kunt halen.
Je zoekt het woning topicquote:Op donderdag 18 juli 2024 13:40 schreef LethalNinja het volgende:
[..]
Ja klopt dit is toch het rente topic?
Oh my bad, ik zal er rekening mee houden.quote:Op donderdag 18 juli 2024 13:44 schreef blomke het volgende:
@:LethalNinja
[..]
Maakt mij overigens niet uit hoor, ik zit in hetzelfde schuitje: nog 7 jaar 1,9%....
No offense, vind het wel interessant.quote:Op donderdag 18 juli 2024 13:47 schreef LethalNinja het volgende:
[..]
Oh my bad, ik zal er rekening mee houden.
Deskundigen verwachten dat het eerder richting 6-7 % gaat...quote:Op donderdag 18 juli 2024 11:55 schreef LethalNinja het volgende:
nog iets van 4 jaar 1,70 % ben benieuwd wat het over een paar jaar is. Ik gok zelf dat ik dan rond de 4% gaan betalen maar we gaan het zien.
Veel banken geven rentekorting als je huis energielabel A en A+ of hoger is. Wellicht kan je daar naartoe werken?quote:Op donderdag 18 juli 2024 11:55 schreef LethalNinja het volgende:
Kan aan mij liggen, maar lees ik toch nergens in dat stuk:quote:Op donderdag 18 juli 2024 14:16 schreef paardendokter het volgende:
[..]
Deskundigen verwachten dat het eerder richting 6-7 % gaat...
Dat is lastig mijn appartement heeft nu denk ik een label D, misschien C ik kan niet zomaar gaan isoleren/ verbouwen vanwege vve etc.quote:Op donderdag 18 juli 2024 14:53 schreef blomke het volgende:
[..]
Veel banken geven rentekorting als je huis energielabel A en A+ of hoger is. Wellicht kan je daar naartoe werken?
Ik las het ook nergens, kan alle kanten opgaan. Kan ook zijn dat ze na een tijdje de economie weer willen aanjagen via het verlagen van de rente zodat het weer goedkoper wordt om geld te lenen en te investeren. De hele hoge rente percentages van vroegah waren voor een groep klanten helemaal niet zo onaardig. Betekent lekker veel sparen over de spaarhypotheek en veel rente aftrek!quote:Op donderdag 18 juli 2024 14:58 schreef blomke het volgende:
[..]
Kan aan mij liggen, maar lees ik toch nergens in dat stuk:
https://www.hypotheker.nl(...)2024/philip-bokeloh/
citaat:
"Wij denken dat de inflatiezorgen ongegrond zijn en gaan ervan uit dat de 10-jaars rente op Nederlandse staatsleningen zal dalen zodra dit ook uit de inflatiecijfers blijkt en er meer zekerheid is over de koers van de ECB. Volgens onze ramingen zal de 10-jaars rente dalen naar 2,25 procent eind dit jaar en eind 2025 op 2 procent uitkomen. In lijn daarmee zullen ook de tarieven voor hypotheken met een lange rentevast looptijd omlaag gaan."
quote:De basisrente op spaargeld tot ¤100.000 gaat van 2,46% naar 2,16%.
ze brengen het zelf erg positiefquote:
quote:Zo werkt de bonusrente:
Je nieuwe basisrente is 2,16%
Elk half jaar krijg je bonusrente over spaartegoeden die boven je hoogste spaarsaldo van het voorgaande half jaar uitstijgen. Deze bonusrente is 3,36%
Stort je voor 31 december geld op je spaarrekening en is je saldo hiermee hoger dan ¤xxxxx, dan verdien je maar liefst 3,36% rente op je extra spaargeld!
Dus rekening openen, 1 euro op zetten. Maand later geld storten.quote:Op donderdag 18 juli 2024 18:28 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
ze brengen het zelf erg positief
[..]
Ik heb een paar maanden geleden een rekening daar geopend, niets bijzonders meegemaakt. Je hoeft geen betaalrekening te openen zoals bij sommige andere banken, je spaart via een Belgisch bijkantoor en valt onder het Spaanse garantiestelselquote:Op donderdag 18 juli 2024 18:10 schreef ondeugend het volgende:
Zijn er hier mensen die sparen bij Santander?
Ik sta namelijk op het punt.
Zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden?
ja dat zou kunnen. Maargoed vooral een verhaaltje om die daling verder te verbloemen.quote:Op donderdag 18 juli 2024 18:33 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Dus rekening openen, 1 euro op zetten. Maand later geld storten.
Overigens wat is je telefoonnummer? Ik hoorde dat bankfraude bij bunq erg eenvoudig is 🤣
Laat je ons nou zien hoeveel je op je rekening had/hebt?quote:Op donderdag 18 juli 2024 18:28 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
ze brengen het zelf erg positief
[..]
Nee dat bedrag komt niet overeen met wat ik heb staan. Dit komt voort uit een mail die ik heb gekregen en is niet representatief voor mijn saldoquote:Op donderdag 18 juli 2024 19:04 schreef ondeugend het volgende:
[..]
Laat je ons nou zien hoeveel je op je rekening had/hebt?
Het bedrag in de mail die ik had geeft een ander bedrag die wel overheen komt met mijn saldo.quote:Op donderdag 18 juli 2024 19:06 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
Nee dat bedrag komt niet overeen met wat ik heb staan. Dit komt voort uit een mail die ik heb gekregen en is niet representatief voor mijn saldo
Op de laatste peildatum was dat u saldo(als ik bij mijn mail kijk en me het goed herinner was dat mijn saldo)quote:Op donderdag 18 juli 2024 19:23 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Mijn saldo bij bunq is 0 en krijg de bonus rente voor elk bedrag boven ** euro.
apartquote:Op donderdag 18 juli 2024 19:10 schreef ondeugend het volgende:
[..]
Het bedrag in de mail die ik had geeft een ander bedrag die wel overheen komt met mijn saldo.
Wat heb je trouwens aan die bonusrente als je 'vol' zit. Op alles boven de 100K geeft Bunq geen rente meer.
Voor de nieuwe rekeningen van na 1 juli zou dat hoge rentetarief wel gelden trouwens....quote:Op donderdag 18 juli 2024 18:33 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Dus rekening openen, 1 euro op zetten. Maand later geld storten.
Overigens wat is je telefoonnummer? Ik hoorde dat bankfraude bij bunq erg eenvoudig is 🤣
Ik snap het volgens mij niet helemaal. Ik ben sinds januari klant bij Bunq en ontving 2,46% rente.quote:Op donderdag 18 juli 2024 19:32 schreef Leandra het volgende:
[..]
Voor de nieuwe rekeningen van na 1 juli zou dat hoge rentetarief wel gelden trouwens....
https://together.bunq.com(...)-interest-on-savings
ik lees het ook zo idd.quote:Op donderdag 18 juli 2024 20:08 schreef Freek_nu het volgende:
[..]
Ik snap het volgens mij niet helemaal. Ik ben sinds januari klant bij Bunq en ontving 2,46% rente.
Als ik het goed lees gaat dit omlaag naar 2,16 %.
Nieuwe klanten ontvangen echter 3,36%.
Als dat klopt, is dat toch een raar? Ook niet echt klantvriendelijk.
Of lees ik het nu verkeerd?
Ik denk dat ze kijken naar het hoogste saldo dit kalenderjaar. Er staat al maanden niets op mijn rekening bij bunq, maar rond 1 februari had ik het bedrag uit de mail op mijn bunq spaarrekening.quote:Op donderdag 18 juli 2024 19:29 schreef Leandra het volgende:
Toevallig had ik de Bunq rekening net leeggehaald 3 weken geleden, maar de bonusrente geldt volgens hun mail over het bedrag hoger dan wat er 26 juni op stond.
Wat dat betreft is het dus ook een beetje vreemd, want 1 juli stond er helemaal niets op, dus waarom er dan meer op moet staan dan het bedrag van 26 juni om op 31 december recht op die 'hoger dan 6 maanden geleden bonusrente" te hebben is me niet duidelijk.
Ik kreeg overigens ook al reclame voor Bunq tijdens een spelletje, het eerste wat in beeld kwam was "veilig bankieren".
Volgende keer maak ik een printscreen
Ah, duidelijk.quote:Op donderdag 18 juli 2024 20:21 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Ik denk dat ze kijken naar het hoogste saldo dit kalenderjaar. Er staat al maanden niets op mijn rekening bij bunq, maar rond 1 februari had ik het bedrag uit de mail op mijn bunq spaarrekening.
Ik lees het ook zo.quote:Op donderdag 18 juli 2024 20:08 schreef Freek_nu het volgende:
[..]
Ik snap het volgens mij niet helemaal. Ik ben sinds januari klant bij Bunq en ontving 2,46% rente.
Als ik het goed lees gaat dit omlaag naar 2,16 %.
Nieuwe klanten ontvangen echter 3,36%.
Als dat klopt, is dat toch een raar? Ook niet echt klantvriendelijk.
Of lees ik het nu verkeerd?
Ik zit bij een dochter van Santander: Open Bank. Puntje is de erfbelasting die op banktegoeden wordt ingehouden als je de pijp uit gaat. Ik weet niet of dat voor die rekening in België opgaatquote:Op donderdag 18 juli 2024 18:10 schreef ondeugend het volgende:
Zijn er hier mensen die sparen bij Santander?
Ik sta namelijk op het punt.
Zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden?
De bank die de erfbelasting inhoudt op het banktegoed voor de nabestaanden?quote:Op donderdag 18 juli 2024 20:38 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik zit bij een dochter van Santander: Open Bank. Puntje is de erfbelasting die op banktegoeden wordt ingehouden als je de pijp uit gaat. Ik weet niet of dat voor die rekening in België opgaat
Dat is idd mijn twijfel. Ik kan er niet echt info over vinden.quote:Op donderdag 18 juli 2024 20:38 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik zit bij een dochter van Santander: Open Bank. Puntje is de erfbelasting die op banktegoeden wordt ingehouden als je de pijp uit gaat. Ik weet niet of dat voor die rekening in België opgaat
Hier wordt de mogelijkheid genoemd bij Open Bank: https://www.financieelona(...)and-en-erfbelasting/quote:Op donderdag 18 juli 2024 20:56 schreef ondeugend het volgende:
[..]
Dat is idd mijn twijfel. Ik kan er niet echt info over vinden.
Ook al laat je NL erfrecht toepassen, betekent dat nog niet dat er niet in Spanje (Frankrijk of Italië) erfbelasting betaald moet worden, en dat kan veel meer zijn dan hier.quote:Op donderdag 18 juli 2024 20:56 schreef ondeugend het volgende:
[..]
Dat is idd mijn twijfel. Ik kan er niet echt info over vinden.
Ja daarom dus mijn twijfel.quote:Op donderdag 18 juli 2024 21:02 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ook al laat je NL erfrecht toepassen, betekent dat nog niet dat er niet in Spanje (Frankrijk of Italië) erfbelasting betaald moet worden, en dat kan veel meer zijn dan hier.
In een vorig topic zijn bakken aan bronnen te vinden over hoe dit werkt. Tl:dr als je hierom twijfelt, dont do it.quote:
Ik ben bang van wel, immers ook het Spaanse depogarantiestelsel is van toepassing. Toch wel een punt van twijfelquote:Op donderdag 18 juli 2024 20:38 schreef blomke het volgende:
[..]
Nee, de basisrente is naar beneden gegaan.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 09:49 schreef beursbever het volgende:
Bunq heeft onlangs zijn rente opgetrokken naar 3,36% (https://www.bunq.com/plans/easy-savings)
Ik stort nu juist niets op bunq omdat ze rekenen met een saldo ergens in februari 2024. Het saldo is per 1 juli 2024 0 euro. Dan krijg ik waarschijnlijk in januari 2025 tot 1 juli 2025 het volledige bonusrentepercentage.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 10:56 schreef Beldewouten het volgende:
Bunq ziet vermoedelijk kapitaal verdwijnen en wil zo stimuleren dat bestaande klanten meer op hun spaarrekening storten. Maar ik vraag me af of dit beleid het gewenste effect heeft. Ik ben er zelf niet erg enthousiast over in ieder geval.
Ok. En ik had een ruimere buffer (¤ 15k) aangehouden dan ik normalitair zou doen (¤ 10k) omdat ik onlangs voor ¤ 5k de woning wilde laten schilderen. Nu staat er dus iets minder dan ¤ 10k op en moet ik boven de ¤ 15k uitkomen om daarover dan meer rente te trekken. Er moet dan dus in verhouding een aardig bedrag bij om gemiddeld op of boven de voormalige 2,46% te komen. Het is een buffer, de rest stop ik in aandelen en dus is dit voor mij als bestaande klant niet ideaal.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 11:20 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Ik stort nu juist niets op bunq omdat ze rekenen met een saldo ergens in februari 2024. Het saldo is per 1 juli 2024 0 euro. Dan krijg ik waarschijnlijk in januari 2025 tot 1 juli 2025 het volledige bonusrentepercentage.
Zo begrijp ik het ook.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 17:52 schreef 111210 het volgende:
Dus het grootste voordeel hebben nieuwe klanten bij bunq? Oude klanten krijgen dus de lagere rente tenzij je meer stort tot 100k?
Ik wist het! Open Bank kon niet lang op zich laten wachten met een spaarbonus:quote:Op dinsdag 16 juli 2024 23:10 schreef snabbi het volgende:
[..]
Het is op raisin, maar het is mijn comment naar Open Bank die ook veel van die spaarbonussen heeft.
en nog nog meer gedoe dat je grotere kansen maakt bij elke 10k extra.quote:Sparen bij Openbank is een schot in de roos: ontvang ¤ 40 en doe mee met de loting voor een reis voor twee personen naar Costa Rica, IJsland of Singapore en de Malediven. De winnaar kan de reis maken tot en met 31 juli 2025.
Hoe?
1. Meld je uiterlijk op 7 oktober 2024 aan voor de actie met de code DROOMREIS24 en accepteer hierbij de voorwaarden.
2. Verhoog je saldo en ontvang ¤ 40. Doe tussen 10 juli 2024 en 7 oktober 2024 overboekingen op je rekeningen of vraag een nieuw Open Spaardeposito1 aan. De totale verhoging van het saldo moet minimaal ¤ 20.000 bedragen.
3. Zo doe je mee met de loting voor een reis! Je doet rechtstreeks mee met de loting door je saldo te verhogen met minimaal ¤ 20.000.
Ik kan me niet voorstellen dat bestaande klanten hier blij van worden. Mijn rente gaat omlaag, terwijl nieuwe klanten 1.2% meer rente krijgenquote:Op vrijdag 19 juli 2024 10:56 schreef Beldewouten het volgende:
Bunq ziet vermoedelijk kapitaal verdwijnen en wil zo stimuleren dat bestaande klanten meer op hun spaarrekening storten. Maar ik vraag me af of dit beleid het gewenste effect heeft. Ik ben er zelf niet erg enthousiast over in ieder geval.
Inderdaad. Vooral die achterlijk jubelmail van ze. Die sloeg nergens op. Alsof ze het tegen kleuters hadden.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 17:57 schreef ondeugend het volgende:
[..]
Zo begrijp ik het ook.
Ik zit zo goed als 'vol' dus volgens mij heb ik helemaal niets aan dat gejubel van ze.
Ga het er weg halen denk ik
Alleen over wat hoger isquote:Op vrijdag 19 juli 2024 22:39 schreef capricia het volgende:
Krijg je dan over je hele bedrag die hogere rente bij Bunq, of alleen over het gedeelte wat hoger is dan het maximale tegoed wat je een half jaar voorafgaand had?
En wat een bizarre constructie.
Dat laatste. Als bestaande klant ga je van 2,46 naar 2,14%. En de eventuele 3,36% die je als bestaande klant zou kunnen krijgen gaat over het bedrag dat meer is dan je spaarsaldo van januari tot juli.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 22:39 schreef capricia het volgende:
Krijg je dan over je hele bedrag die hogere rente bij Bunq, of alleen over het gedeelte wat hoger is dan het maximale tegoed wat je een half jaar voorafgaand had?
En wat een bizarre constructie.
Nou, dat is dan niet echt interessant voor ons. Helaas.quote:
Daar halen ze ons niet mee terug.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 22:46 schreef Freek_nu het volgende:
[..]
Dat laatste. Als bestaande klant ga je van 2,46 naar 2,14%. En de eventuele 3,36% die je als bestaande klant zou kunnen krijgen gaat over het bedrag dat meer is dan je spaarsaldo van januari tot juli.
Ik heb hier ook geen zin in en ga mijn geld ook weghalen. Ik heb al rekeningen via Raisin, dat is prima alleen de snelheid bevalt me niet.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 22:19 schreef Freek_nu het volgende:
[..]
Inderdaad. Vooral die achterlijk jubelmail van ze. Die sloeg nergens op. Alsof ze het tegen kleuters hadden.
Op jaarbasis krijg ik nu vele honderden euro’s minder aan rente dan een nieuwe klant.
Ik zit ook zo goed als vol, maar stel je kan nog 2.000 euro extra storten. Dan krijg je over die 2.000 euro 3.36 % in plaats van 2,46% tot het einde van het jaar. Maar liefst 20 euro! Zo zo.
Ik ga mijn geld ook weghalen.
LPB in Nederland. Maar lage rente.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 23:03 schreef kloon_bassie het volgende:
[..]
Ik heb hier ook geen zin in en ga mijn geld ook weghalen. Ik heb al rekeningen via Raisin, dat is prima alleen de snelheid bevalt me niet.
Welke spaarrekening met een prima rente heeft ook realtime overboekingen? Openbank valt voor mij al af. Te veel spam en 'gekke' acties.
LPB heeft inderdaad instant payments dus binnen een paar seconden op elk moment in de week op je tegenrekening. Een grote plus. Rente redelijk vergelijkbaar met nieuwe rente bunq.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 23:47 schreef black-soldier het volgende:
[..]
LPB in Nederland. Maar lage rente.
Raisin is bij mij binnen 1 dag overgeboekt naar Raisin en partnerbank. Totaal geen issues.
Nieuwe mensen trekken na alle negatieve berichtgeving. Maar die kijken wel 2x uit. Dit gaat ze onder aan de streep dus gewoon klanten kostenquote:Op vrijdag 19 juli 2024 22:13 schreef Freek_nu het volgende:
[..]
Ik kan me niet voorstellen dat bestaande klanten hier blij van worden. Mijn rente gaat omlaag, terwijl nieuwe klanten 1.2% meer rente krijgen
Die Ali is een hele slimme vent, maar ik snap hier werkelijk de marketing-strategie niet achter.
Dat blijkt een heel gedoe met Spaanse rekeningen. Weet iemand hoe dat in andere landen zit bv Zweden en Noorwegen? Bij Raisin zijn een paar Skandinavische banken met goede rentequote:Op donderdag 18 juli 2024 20:38 schreef blomke het volgende:
[..]
Nee.quote:Op zaterdag 20 juli 2024 11:45 schreef Roessst het volgende:
Weet iemand hoe het zit met het half jaar bij Bunq? Nu rekenen ze met het hoogste saldo tussen 1 januari en 1 juli. Maar schuift dit tijdvak steeds op? Dus als het straks 1 augustus is dat ze dan rekenen met het hoogste saldo tussen 1 februari en 1 augustus?
Als ik het goed bereken levert 10.000 euro extra storten je dus 45 euro extra rente op, als je het vergelijkt met de huidige 2,46%.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 22:46 schreef Freek_nu het volgende:
[..]
Dat laatste. Als bestaande klant ga je van 2,46 naar 2,14%. En de eventuele 3,36% die je als bestaande klant zou kunnen krijgen gaat over het bedrag dat meer is dan je spaarsaldo van januari tot juli.
Kijken ze per 1-1-25 niet naar het saldo tussen 1-7-24 en 1-1-25?quote:Op zaterdag 20 juli 2024 11:45 schreef Roessst het volgende:
Weet iemand hoe het zit met het half jaar bij Bunq? Nu rekenen ze met het hoogste saldo tussen 1 januari en 1 juli. Maar schuift dit tijdvak steeds op? Dus als het straks 1 augustus is dat ze dan rekenen met het hoogste saldo tussen 1 februari en 1 augustus?
Ja klopt:quote:Op zaterdag 20 juli 2024 16:47 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Kijken ze per 1-1-25 niet naar het saldo tussen 1-6-24 en 1-1-25?
https://together.bunq.com(...)-interest-on-savingsquote:From July to December, you'll earn 2.16% interest on the highest savings balance you had from January to June. Any money you add before December 31st that is over and above this highest savings balance will earn 3.36% interest.
Next half year, you'll earn interest on the highest balance you had from July to December. Any extra money you add to the highest balance before June 30 will earn bonus interest. The more you save, the more you'll benefit from our 3.36% interest rate.
Lijkt me wel ja. Maar misschien zit er in de kleine lettertjes nog iets over een woonadresquote:Op zaterdag 20 juli 2024 17:45 schreef Leandra het volgende:
Maar als je partner nog geen Bunq rekening heeft en er een opent dan heeft hij/zij een basisrente van 3,36% en jij van 2,16%?
Hmmm ik lees het nog eens door, maar dat denk ik toch niet. Jammer dat ik het er in januari niet 3 weken eerder heb afgehaald. Blijf nu toch maar bij Open bank. Heb daar 3.2% over het hele bedrag. Dat lijkt mij toch winstgevender.quote:Op zaterdag 20 juli 2024 19:56 schreef Roessst het volgende:
Ik blijf het toch wel gecompliceerd vinden:
Next half year, you'll earn interest on the highest balance you had from July to December. Any extra money you add to the highest balance before June 30 will earn bonus interest. The more you save, the more you'll benefit from our 3.36% interest rate.
Ik heb eind januari alles eraf gehaald. Als ik dat er nu weer op zet en laat staan tot eind december, krijg ik dan over dat totale bedrag 3,36%
Nee, je moet wachten tot 1 januari en niets storten naar bunq. Dan krijg je dan over het hele saldo de bonusrente.quote:Op zaterdag 20 juli 2024 19:56 schreef Roessst het volgende:
Ik blijf het toch wel gecompliceerd vinden:
Ik heb eind januari alles eraf gehaald. Als ik dat er nu weer op zet en laat staan tot eind december, krijg ik dan over dat totale bedrag 3,36%
Niet helemaal, alleen op werkdagen, dus in het weekeinde mag je lekker tot maandag wachten.quote:Op zaterdag 20 juli 2024 05:31 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
LPB heeft inderdaad instant payments dus binnen een paar seconden op elk moment in de week op je tegenrekening.
Niet helemaal, bedragen tot 10k worden gewoon 24/7 via instant payments aangeboden. Bedragen boven de 10k gaan via normale overboekingen op werkdagen.quote:Op zaterdag 20 juli 2024 21:40 schreef lykkefund het volgende:
[..]
Niet helemaal, alleen op werkdagen, dus in het weekeinde mag je lekker tot maandag wachten.
Dat zou wel raar zijn, wij hebben immers huwelijkse voorwaarden waar de gemiddelde echtscheidingsadvocaat zelfs jaloers op isquote:Op zaterdag 20 juli 2024 18:03 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Lijkt me wel ja. Maar misschien zit er in de kleine lettertjes nog iets over een woonadres
En je kan ook een aantal keren achter elkaar 10k overboeken. Gaat dan gewoon via instant payments.quote:Op zaterdag 20 juli 2024 23:24 schreef snabbi het volgende:
[..]
Niet helemaal, bedragen tot 10k worden gewoon 24/7 via instant payments aangeboden. Bedragen boven de 10k gaan via normale overboekingen op werkdagen.
Ik mag toch echt tot maandag wachten van LPB en het gaat om bedragje onder de 10k. Probeer zelf maar.quote:Op zaterdag 20 juli 2024 23:24 schreef snabbi het volgende:
[..]
Niet helemaal, bedragen tot 10k worden gewoon 24/7 via instant payments aangeboden. Bedragen boven de 10k gaan via normale overboekingen op werkdagen.
Ja zat ook aan zoiets te denken, maar aan de andere kant waarom zoveel moeite doen voor bunq als ze het ons zelf al moeilijk maken. Ik ga van de week ook eens naar alternatieven kijken.quote:Op zaterdag 20 juli 2024 17:45 schreef Leandra het volgende:
Maar als je partner nog geen Bunq rekening heeft en er een opent dan heeft hij/zij een basisrente van 3,36% en jij van 2,16%?
Dat zal dan aan je bank van de tegenrekening liggen. Wanneer je LPB gekoppeld is aan de meeste grootbanken kan je 24/7 binnen een paar seconden de overboeking verwachten.quote:Op zondag 21 juli 2024 09:36 schreef lykkefund het volgende:
[..]
Ik mag toch echt tot maandag wachten van LPB en het gaat om bedragje onder de 10k. Probeer zelf maar.
@lykkefundquote:Op zondag 21 juli 2024 09:36 schreef lykkefund het volgende:
[..]
Ik mag toch echt tot maandag wachten van LPB en het gaat om bedragje onder de 10k. Probeer zelf maar.
Net geprobeerd, < 3 sec. van LPB naar ING.quote:Op zondag 21 juli 2024 11:09 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Dat zal dan aan je bank van de tegenrekening liggen. Wanneer je LPB gekoppeld is aan de meeste grootbanken kan je 24/7 binnen een paar seconden de overboeking verwachten.
Ik ook niet, maar ben over de "koud water vrees" heen. Paar dingen:quote:Op zondag 21 juli 2024 09:45 schreef 111210 het volgende:
Ben alleen op de een of andere reden geen fan van geld buiten nederland stallen.
Correct. Landen als Zweden en Noorwegen hebben geen erfbelasting, Frankrijk en Spanje bijvoorbeeld wel. Vooral dat laatste is jammer omdat je rechtstreeks een rekening bij Santander kan openen, dus zonder tussenkomst van Raisinquote:Op zondag 21 juli 2024 11:24 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik ook niet, maar ben over de "koud water vrees" heen. Paar dingen:
1) in welke valuta krijg je volgens het vigerende DGS uitbetaald
2) welke erfbelasting regels gelden er in het land voor de betreffende rekening.
Welke raad je aan dan?quote:Op zondag 21 juli 2024 11:24 schreef blomke het volgende:
[..]
2) welke erfbelasting regels gelden er in het land voor de betreffende rekening.
In principe doe ik hier geen aanbevelingen, maar ik kan wel de volgende banken melden uit mijn buitenlandse deposito-"portefeuille":quote:
Vreemd, bij mij betreft het idd ook ING. Maak je gebruik van de app of via website? Dat is dan nog het enige verschil dat ik kan verzinnen.quote:Op zondag 21 juli 2024 11:22 schreef blomke het volgende:
[..]
@:lykkefund
[..]
Net geprobeerd, < 3 sec. van LPB naar ING.
Misschien een wedervraag: stel je hebt een partner (zoals ik), hoe komt die dan aan het geld op de buitenlandse rekeningen zonder mijn inlogcodes, zodra ik ben gaan hemelen?quote:
Via de app.quote:Op zondag 21 juli 2024 14:17 schreef lykkefund het volgende:
[..]
Vreemd, bij mij betreft het idd ook ING. Maak je gebruik van de app of via website? Dat is dan nog het enige verschil dat ik kan verzinnen.
Zal trouwens ook eens bij LPB navragen hoe dit kan…
Is dat (deels) via Raisin of rechtstreeks?quote:Op zondag 21 juli 2024 14:14 schreef blomke het volgende:
[..]
In principe doe ik hier geen aanbevelingen, maar ik kan wel de volgende banken melden uit mijn buitenlandse deposito-"portefeuille":
1) Open Bank
2) Younited-,
3) Aaral-
4) Orange-,
5) In-,
6) LHV-bank
6) Klarna
Een "gewone" spaarrekening bij Alisa bank.
Op Open Bank na, alle via Raisin.quote:Op zondag 21 juli 2024 14:23 schreef Slingervinger het volgende:
[..]
Is dat (deels) via Raisin of rechtstreeks?
Die net ook geïnstalleerd en die doet instant idd! Handig, heb eigenlijk nooit direct geld nodig maar toevallig vrijdagavond wel, en via website kan dat dus blijkbaar niet (of was dat crowdstrike misschien nog ).quote:
Ik heb er verder geen verstand van, maar via de app schijnt ook veiliger te zijn.quote:Op zondag 21 juli 2024 14:29 schreef lykkefund het volgende:
[..]
Die net ook geïnstalleerd en die doet instant idd! Handig, heb eigenlijk nooit direct geld nodig maar toevallig vrijdagavond wel, en via website kan dat dus blijkbaar niet (of was dat crowdstrike misschien nog ).
Op zich maakt de app of de site niet uit. Het enige wat een verschil kan verklaren is pure pech.quote:Op zondag 21 juli 2024 14:29 schreef lykkefund het volgende:
[..]
Die net ook geïnstalleerd en die doet instant idd! Handig, heb eigenlijk nooit direct geld nodig maar toevallig vrijdagavond wel, en via website kan dat dus blijkbaar niet (of was dat crowdstrike misschien nog ).
Ja geen idee hoe dat werkt, maar daarom heb ik het ook gewoon in nederlandquote:Op zondag 21 juli 2024 14:18 schreef blomke het volgende:
[..]
Misschien een wedervraag: stel je hebt een partner (zoals ik), hoe komt die dan aan het geld op de buitenlandse rekeningen zonder mijn inlogcodes, zodra ik ben gaan hemelen?
Het overlijden van mijn vader eind vorig jaar heeft wel duidelijk gemaakt dat ergens een overzicht van inlogcodes wel handig is.quote:Op zondag 21 juli 2024 14:18 schreef blomke het volgende:
[..]
Misschien een wedervraag: stel je hebt een partner (zoals ik), hoe komt die dan aan het geld op de buitenlandse rekeningen zonder mijn inlogcodes, zodra ik ben gaan hemelen?
Als het via iets als raisin, dan kan je met een verklaring van erfrecht terecht OF als je getrouwd/geregistreerd partnerschap bent, is het niet anders als in Nederland.quote:Op zondag 21 juli 2024 16:18 schreef 111210 het volgende:
[..]
Ja geen idee hoe dat werkt, maar daarom heb ik het ook gewoon in nederland
Frankrijk kent geen erfbelasting als je getrouwd bent/gelijk gesteld aan, zoals dus geregistreerd partnerschap.quote:Op zondag 21 juli 2024 13:09 schreef Slingervinger het volgende:
[..]
Correct. Landen als Zweden en Noorwegen hebben geen erfbelasting, Frankrijk en Spanje bijvoorbeeld wel. Vooral dat laatste is jammer omdat je rechtstreeks een rekening bij Santander kan openen, dus zonder tussenkomst van Raisin
De veiligheid bij Bunq is iig aardig opgeschroeftquote:In het belang van jouw veiligheid hanteren we strikte regels. We mailen je omdat er een betaling vanuit je bunq account gedaan is, en deze betaling ons verdacht lijkt.
Als standaard veiligheidsmaatregel zullen we deze betaling na 24 uur volledig verwerken. Dit geeft je de mogelijkheid de betaling te controleren en te annuleren in het geval je de betaling niet herkent.
Prima, zo hoort het ook voor grote bedragen vind ikquote:Op maandag 22 juli 2024 08:47 schreef ondeugend het volgende:
Klopt het dat ik bij Bunq 10.000,00 per keer kan opnemen?
Of ben ik nog te slaperig
Het laatste dus
Bunq leeggehaald.
[..]
De veiligheid bij Bunq is iig aardig opgeschroeft
Volgens mij kan dat niet meer omdat je nationaliteit hierop niet staat vermeld.quote:Op maandag 22 juli 2024 17:15 schreef Executioner het volgende:
Misschien een beetje een rare vraag in dit topic maar zijn er nog banken waar je een spaarrekening kunt openen met het tonen van een rijbewijs i.p.v. identiteitskaart of paspoort?
De reden dat ik dit vraag is omdat ik mijzelf bij mijn huidige bank met spaarrekening ineens (opnieuw) moet legitimeren en dit alleen mogelijk is met een geldig identiteitskaart of paspoort. Een paspoort heb ik niet en mijn identiteitskaart is net verlopen. Ik vind het zonde van het geld om alleen hiervoor een nieuw identiteitsbewijs aan te moeten vragen.
Voorheen kon je jezelf eigenlijk ook altijd met een rijbewijs legitimeren (ook bij banken) maar dat lijkt nu niet meer altijd het geval?
Bron: rijksoverheid.nlquote:Uw (Europese) rijbewijs is een identiteitsbewijs. Maar u kunt uw rijbewijs niet altijd gebruiken om uzelf te identificeren. Dit komt omdat er op het rijbewijs geen gegevens over uw verblijfsstatus en nationaliteit staan.
Is het bij jou al over? Ik wacht nu al anderhalve dag (zat wel nog een 24uur wachttijd tussen)quote:Op maandag 22 juli 2024 08:47 schreef ondeugend het volgende:
Klopt het dat ik bij Bunq 10.000,00 per keer kan opnemen?
Of ben ik nog te slaperig
Het laatste dus
Bunq leeggehaald.
[..]
De veiligheid bij Bunq is iig aardig opgeschroeft
Nee na 24 uur gaat het verwerkt worden. Misschien dat het verwerken nog wat tijd kost? Ik heb er trouwens nog een beetje op laten staan dus geen rekening opgeheven.quote:Op maandag 22 juli 2024 19:53 schreef 111210 het volgende:
[..]
Is het bij jou al over? Ik wacht nu al anderhalve dag (zat wel nog een 24uur wachttijd tussen)
Je bent sowieso verplicht een geld ID bewijs te hebben.quote:Op maandag 22 juli 2024 17:15 schreef Executioner het volgende:
Misschien een beetje een rare vraag in dit topic maar zijn er nog banken waar je een spaarrekening kunt openen met het tonen van een rijbewijs i.p.v. identiteitskaart of paspoort?
De reden dat ik dit vraag is omdat ik mijzelf bij mijn huidige bank met spaarrekening ineens (opnieuw) moet legitimeren en dit alleen mogelijk is met een geldig identiteitskaart of paspoort. Een paspoort heb ik niet en mijn identiteitskaart is net verlopen. Ik vind het zonde van het geld om alleen hiervoor een nieuw identiteitsbewijs aan te moeten vragen.
Voorheen kon je jezelf eigenlijk ook altijd met een rijbewijs legitimeren (ook bij banken) maar dat lijkt nu niet meer altijd het geval?
Dit slaat nergens op en staat los van de vraag.quote:Op dinsdag 23 juli 2024 08:22 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Je bent sowieso verplicht een geld ID bewijs te hebben.
Wat een ruk-bank zeg, die ING!quote:Op dinsdag 23 juli 2024 08:38 schreef Vanyel het volgende:
IIk zegde ooit mijn eigen ING rekening op, niet wetend dat het zo werkt. Geen waarschuwing oid, maar een week later was het geld van de kinderen onbereikbaar. Heeft me tig gesprekken met de klantenservice gekost om dat terug te krijgen.
Een rijbewijs kan niet gebruikt worden om jezelf (overal en altijd) mee te identificeren, waar dan ook in Europa.quote:Op dinsdag 23 juli 2024 08:37 schreef blomke het volgende:
[..]
Dit slaat nergens op en staat los van de vraag.
Laatst werd ik door de Wouten op de Atoomweg staande gehouden in m'n C-HR. Rijbewijs is dan ID.quote:Op dinsdag 23 juli 2024 08:51 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Een rijbewijs kan niet gebruikt worden om jezelf mee te identificeren, waar dan ook in Europa.
Niet overal en altijd.quote:Op dinsdag 23 juli 2024 08:54 schreef blomke het volgende:
[..]
Laatst werd ik door de Wouten op de Atoomweg staande gehouden in m'n C-HR. Rijbewijs is dan ID.
Bijna overal en bijna altijd:quote:Op dinsdag 23 juli 2024 09:19 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Niet overal en altijd.
Bij je bank identificeren of een overheid instantie waar je iets moet regelen, kan dit dus niet altijd.
Zorg gewoon voor een geldig ID lamlul.
quote:Op maandag 22 juli 2024 17:31 schreef Horsemen het volgende:
Uw (Europese) rijbewijs is een identiteitsbewijs. Maar u kunt uw rijbewijs niet altijd gebruiken om uzelf te identificeren. Dit komt omdat er op het rijbewijs geen gegevens over uw verblijfsstatus en nationaliteit staan.
Als de rente hoog genoeg is heb je dat zo terugverdiend. Bovendien is een ID/paspoort tegenwoordig 10 jaar geldig. Officieel moet je je ook legitimeren bij ophalen pakjes, reizen binnen/buiten de EU etc. En het wordt elk jaar duurder dus nu aanvragen is sowieso slimmerquote:Op maandag 22 juli 2024 17:15 schreef Executioner het volgende:
Voor pakjes is het rijbewijs primaquote:Op dinsdag 23 juli 2024 09:57 schreef IsItMeOrYou het volgende:
[..]
Als de rente hoog genoeg is heb je dat zo terugverdiend. Bovendien is een ID/paspoort tegenwoordig 10 jaar geldig. Officieel moet je je ook legitimeren bij ophalen pakjes, reizen binnen/buiten de EU etc. En het wordt elk jaar duurder dus nu aanvragen is sowieso slimmer
Weet iemand met zekerheid hoe het zit met erfbelasting? Mijn ideeën.quote:Op zondag 21 juli 2024 11:24 schreef blomke het volgende:
[..]
Het kost wat tijd maar ik weet zeker dat er hier uitgebreid en volledig over geschreven is. Dan zou je moeten teruglezen. Ik schat een a twee jaar geleden.quote:Op zaterdag 27 juli 2024 14:03 schreef bubbels234 het volgende:
[..]
Weet iemand met zekerheid hoe het zit met erfbelasting? Mijn ideeën.
Als je leeft betaal je belasting over buitenlandse tegoeden conform je eigen land, als je overlijdt zou ineens de regels van het land waar je het tegoed hebt gelden? Niet aannemelijk. Andersom zou het dan ook betekenen dat Spanjaarden massaal hun geld stallen bij landen met gunstigere erfbelasting regels. Ik heb daar nog nooit iets over gelezen. Daarnaast zullen veel landen regels hebben dat boven een bepaald erfbedrag belasting betaalt moet worden, dit zou betekenen dat je kunt geldshoppen door bij verschillende landen het bedrag net onder die drempel te stallen. Tenslotte is de standaard garantie van een ton bij faillissement ook zodat de ene bank niet bevooroordeeld wordt boven de andere vanwege nationale regels. Het zou extreem inconsequent zijn als via de achterdeur van erfbelasting er toch verschillen worden gecreëerd.
Dat is ook allemaal correct en waar en volgens de EU regels mag je verwachten dat je maar 1x erfbelasting betaalt (Analoog aan vermogensbelasting). Dus als de erfgenamen al in Nl. over de erfenis belasting betalen conform Nl. wetgeving kan het niet zo zijn dat de Spaanse overheid over de rekening van een Nederlandse rekening houder, ook erfbelasting heft.quote:Op zaterdag 27 juli 2024 14:03 schreef bubbels234 het volgende:
[..]
Als je leeft betaal je belasting over buitenlandse tegoeden conform je eigen land, als je overlijdt zou ineens de regels van het land waar je het tegoed hebt gelden? Niet aannemelijk. Andersom zou het dan ook betekenen dat Spanjaarden massaal hun geld stallen bij landen met gunstigere erfbelasting regels. Ik heb daar nog nooit iets over gelezen. Daarnaast zullen veel landen regels hebben dat boven een bepaald erfbedrag belasting betaalt moet worden, dit zou betekenen dat je kunt geldshoppen door bij verschillende landen het bedrag net onder die drempel te stallen. Tenslotte is de standaard garantie van een ton bij faillissement ook zodat de ene bank niet bevooroordeeld wordt boven de andere vanwege nationale regels. Het zou extreem inconsequent zijn als via de achterdeur van erfbelasting er toch verschillen worden gecreëerd.
Het probleem is als je er ook bezit hebt / verblijf etc.quote:Op zaterdag 27 juli 2024 14:03 schreef bubbels234 het volgende:
[..]
Eeehhh ... dat eisen Nederlandse banken ook; VvE in het Nederlands. Enige punt is dus de taal?quote:Op zaterdag 27 juli 2024 14:43 schreef Horsemen het volgende:
Als ik het goed onthouden heb kwam er uit dat het uiteindelijk gewoon onder de nederlandsche regelgeving valt maar dat de Spaanse banken wel een verklaring van erfrecht eisen in het Spaans voordat ze het saldo vrijgegeven.
Wel “gedoe” dus.
Raisin vermeld op de website dat een verklaring van erfrecht nodig is. Dus uit de informatie trek ik de conclusie dat als je via raisin spaart je geen problemen hebt met erfrecht van andere landen.quote:Op zaterdag 27 juli 2024 19:16 schreef blomke het volgende:
[..]
Eeehhh ... dat eisen Nederlandse banken ook; VvE in het Nederlands. Enige punt is dus de taal?
Alleen wanneer je leeft moet je ook gewoon in een aantal landen belasting betalen over de rente die je in dat land hebt gekregen. Soms kan je die belasting nog reduceren, maar zeker niet altijd naar nul.quote:Op zaterdag 27 juli 2024 14:03 schreef bubbels234 het volgende:
[..]
Als je leeft betaal je belasting over buitenlandse tegoeden conform je eigen land, als je overlijdt zou ineens de regels van het land waar je het tegoed hebt gelden? [knip]
Lees je nog wel even goed in. Er zitten wel wat haken aan.quote:Op zaterdag 27 juli 2024 21:50 schreef bubbels234 het volgende:
[..]
Raisin vermeld op de website dat een verklaring van erfrecht nodig is. Dus uit de informatie trek ik de conclusie dat als je via raisin spaart je geen problemen hebt met erfrecht van andere landen.
Voor zover ik dat artikel goed heb begrepen, gaat dat alleen over O.G. dat je als buitenlander, in Spanje hebt en erft? Dan is ook nog eens regioafhankelijk qua erfbelasting-%.quote:Op zaterdag 27 juli 2024 21:55 schreef zeeland6 het volgende:
https://www.cdsolicitors.(...)om-te-weten/?lang=nl
Ook niet ingezetenen van Spanje betalen erfbelasting die zeer hoog kan oplopen.
Nee dat heb je niet goed begrepen. Alle goederen, dus ook rekeningen, die zich op dat moment in Spanje bevinden.quote:Op zondag 28 juli 2024 09:32 schreef blomke het volgende:
[..]
Voor zover ik dat artikel goed heb begrepen, gaat dat alleen over O.G. dat je als buitenlander, in Spanje hebt en erft? Dan is ook nog eens regioafhankelijk qua erfbelasting-%.
Je kunt in ieder geval niet zeggen dat je niet gewaarschuwd bent.quote:Op maandag 29 juli 2024 11:40 schreef Slingervinger het volgende:
Alle posters over buitenlands erfrecht: zeer bedankt voor alle bijdragen. Het staat voor mij vast dat je sowieso een hoop gedoe krijgt nog afgezien van het risico een fiks bedrag te moeten aftikken. Er zijn ook landen zonder erfbelasting maar daar kan je alleen sparen via Raisin en ik wil ook op dat punt wat spreiden vandaar bv ook een Santander rekening. Het overlijdensrisico lijkt me beperkt voor spaargeld, als je ernstig ziek wordt kan je het gewoon opnemen maar deposito's dus niet. Blijft over de kans op een fataal ongeluk, dat zou dan de afweging zijn.
Rijbewijs icm een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP) moet voldoende zijn voor herindentificatie.quote:Op maandag 22 juli 2024 17:15 schreef Executioner het volgende:
Inderdaad, helaas gaan ze nu weer te snel naar de verlaging. Totaal niet nodig aangezien de inflatie gewoon nog te hoog is.quote:Op vrijdag 2 augustus 2024 19:02 schreef blomke het volgende:
Ik denk dat we de beste deposito-spaarrentes al weer achter ons hebben liggen....
Nu verder gedaald naar 2.65% per vandaag.quote:Op woensdag 10 juli 2024 15:05 schreef Tjalala het volgende:
CreditEurope heeft per vandaag ook weer deposito rente's verlaagd, in ieder geval 1 jaar van 3.25% naar 3.0%.
Balen. Heb net bij CKV op een spaarrekening wat gealloceerd; tegen 3,2%quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 11:25 schreef zeeland6 het volgende:
Orange bank (raisin)
3 maanden deposito: 3,42% naar 3,15% per 14 augustus
Heb vorig jaar openbank gehad, heb de rekening nog steeds maar volgens mij is die rente alleen voor nieuwe klanten.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 10:59 schreef capricia het volgende:
Mijn half jaar CreditEurope (met 3,75%) loopt binnenkort af. Dus ik moet mijn geld gaan verhuizen.
Nu zie ik Trade Republic voor 3,75% staan, wel maar voor max 50K.
Is Trade Republic aan te raden? Iemand ervaring daarmee..of wat zijn goede alternatieven?
Edit: ik lees wel problemen met een en/of rekening als tegenrekening. Misschien niet handig voor ons.
Is Openbank iets? 3,65%
Spaans DGS.
Meningen over TR zijn verdeeld. Sommigen vinden het een prima 'bank'. Ik ben een groot bedrag kwijt geweest omdat ze het 'niet konden vinden'. Juridische procedure opgestart en na 4 maanden was het gevonden. Rampzalige KS die alleen per chat is te bereiken en dan antwoord geeft op niet gestelde vragen.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 10:59 schreef capricia het volgende:
Mijn half jaar CreditEurope (met 3,75%) loopt binnenkort af. Dus ik moet mijn geld gaan verhuizen.
Nu zie ik Trade Republic voor 3,75% staan, wel maar voor max 50K.
Is Trade Republic aan te raden? Iemand ervaring daarmee..of wat zijn goede alternatieven?
Edit: ik lees wel problemen met een en/of rekening als tegenrekening. Misschien niet handig voor ons.
Is Openbank iets? 3,65%
Spaans DGS.
Kan je als Nederlander daar zomaar een rekening openen?quote:Op woensdag 14 augustus 2024 16:41 schreef zeeland6 het volgende:
[..]
Meningen over TR zijn verdeeld. Sommigen vinden het een prima 'bank'. Ik ben een groot bedrag kwijt geweest omdat ze het 'niet konden vinden'. Juridische procedure opgestart en na 4 maanden was het gevonden. Rampzalige KS die alleen per chat is te bereiken en dan antwoord geeft op niet gestelde vragen.
Open Bank is vrij langzaam. Daar speelt het probleem van het Spaanse Erfrecht. Als je je erfgenamen niet wilt opzadelen met problemen is dat af te raden. Idem Santander bank (Belgisch bijkantoor van dezelfde Spaanse moederbank). Als dat je niet interesseert dan is wel een aardige met de gratis betaalrekening en pas.
Ik ben vrij enthousiast over de Duitse banken: consors en volkwagen (vwfs). Snel en efficient. En betrouwbaar. Maar na de introductie aanbieding van ongeveer 3,5% van een aantal maanden val je terug naar 1,0-1,3%.
Raisin kent genoeg spaarrekeningen van rond de 3,2%.
Garantibank geeft 3% (NL dgs) tot december 24.
Thanks man! Hier heb ik wat aan. Ik ga me eens verdiepen in die Duitse banken. Gaat alleen over spaargeld. Ik hoef geen betaalpas oid.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 16:41 schreef zeeland6 het volgende:
[..]
Meningen over TR zijn verdeeld. Sommigen vinden het een prima 'bank'. Ik ben een groot bedrag kwijt geweest omdat ze het 'niet konden vinden'. Juridische procedure opgestart en na 4 maanden was het gevonden. Rampzalige KS die alleen per chat is te bereiken en dan antwoord geeft op niet gestelde vragen.
Open Bank is vrij langzaam. Daar speelt het probleem van het Spaanse Erfrecht. Als je je erfgenamen niet wilt opzadelen met problemen is dat af te raden. Idem Santander bank (Belgisch bijkantoor van dezelfde Spaanse moederbank). Als dat je niet interesseert dan is wel een aardige met de gratis betaalrekening en pas.
Ik ben vrij enthousiast over de Duitse banken: consors en volkwagen (vwfs). Snel en efficient. En betrouwbaar. Maar na de introductie aanbieding van ongeveer 3,5% van een aantal maanden val je terug naar 1,0-1,3%.
Garantibank geeft 3% (NL dgs) tot december 24.
ja.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 17:00 schreef Slingervinger het volgende:
[..]
Kan je als Nederlander daar zomaar een rekening openen?
De eerste bank mag ook diensten aanbieden in Nederland, maar de tweede kan ik niet in het register vinden. Die zou technisch gezien dus geen Nederlandse klanten mogen werven/accepteren.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 17:22 schreef zeeland6 het volgende:
[..]
ja.
aanmeldprocedure kost wel wat tijd (op zijn Duits) .Gedeeltelijk per post.... ID per video.
https://www.vwfs.de/geldanlage-sparen/tagesgeldkonto.html
https://www.consorsbank.d(...)esgeld?icid=WEB-1296
Het is Duitsers wel toevertrouwd buiten de landsgrenzen te opereren.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 17:44 schreef snabbi het volgende:
[..]
De eerste bank mag ook diensten aanbieden in Nederland, maar de tweede kan ik niet in het register vinden. Die zou technisch gezien dus geen Nederlandse klanten mogen werven/accepteren.
quote:Op woensdag 14 augustus 2024 16:41 schreef zeeland6 het volgende:
Klinkt niet echt als iets om enthousiast van te worden. Paar maandjes een (niet eens heel hoog) actietarief vangen, en daarna je geld weer ergens anders stallen, met alle gedoe van dien.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 16:41 schreef zeeland6 het volgende:
Ach 6 maanden is niet een paar maandjes. Zo werkt dat met actietarieven.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 21:18 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Klinkt niet echt als iets om enthousiast van te worden. Paar maandjes een (niet eens heel hoog) actietarief vangen, en daarna je geld weer ergens anders stallen, met alle gedoe van dien.
Je kunt natuurlijk ook regelmatig wat geld in een NL deposito steken (gestaffeld). Dat levert bijna evenveel op met minder werk en geen gedoe met buitenlandse instanties als zo'n bankje omvalt....quote:Op woensdag 14 augustus 2024 22:55 schreef zeeland6 het volgende:
[..]
Ach 6 maanden is niet een paar maandjes. Zo werkt dat met actietarieven.
quote:Omdat u in 2023 een of meer rekeningen had bij Nordax Bank, wenst Nordax Bank u te informeren over de (wettelijk verplichte) automatische uitwisseling van financiële gegevens van personen en organisaties met de Nederlandse belastingdienst volgens de Common Reporting Standard (CRS). Voor meer informatie over CRS bezoekt u belastingdienst.nl.
Volledig terecht. Het is echt schandalig hoeveel geld gevangen wordt door grootbanken als de ING door klanten die toch wel blijven zitten omdat ze het teveel gedoe vinden om over te stappen.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 22:55 schreef Daboman het volgende:
Nou ik ben ook alweer om me heen aan het kijken. Ik had al een deel bij een andere bank staan wat goed bevalt, maar ik heb nog steeds een aanzienlijk bedrag aan spaargeld bij ING. Aangezien ze hun spaarrente maar niet willen verhogen denk ik er nu over om dan maar alles weg te halen daar, hoe meer geld je hebt, hoe meer het geld over de balk smijten is om daar te blijven zitten.
Ik vraag mij af hoe dat werkelijke rendement gaat worden bepaald. Als ik naar mijn eigen verdeling van spaargeld kijk is dat haast niet te doen. Meerdere spaarrekeningen bij meerdere banken, deposito's, crowdfunding platformen, aandelen, crypto. En dan wordt daartussen ook nog het eea geschoven en aangevuld door het jaar heen. Succes om daar het werkelijke rendement uit te gaan herleiden.quote:Op zondag 18 augustus 2024 12:51 schreef Slingervinger het volgende:
Enigszins off topic maar nu het fiscale stelsel overgaat op een werkelijk rendementsysteem wordt de vergelijking met beleggingen wel wat anders. Hogere rentes op depos waren extra aantrekkelijk omdat het fictief rendement gebaseerd was op de dagrente en dus veel lager dan de ontvangen rente. Bij een werkelijk rendement moet je ca 1/3 afdragen, een stuk meer dus dan voorheen. Anderzijds worden beleggingen met een lager rendement dan het fictieve aantrekkelijker.
de basisaanpak https://open.overheid.nl/(...)7d-b621095817c3/filequote:Op zondag 18 augustus 2024 13:03 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ik vraag mij af hoe dat werkelijke rendement gaat worden bepaald. Als ik naar mijn eigen verdeling van spaargeld kijk is dat haast niet te doen. Meerdere spaarrekeningen bij meerdere banken, deposito's, crowdfunding platformen, aandelen, crypto. En dan wordt daartussen ook nog het eea geschoven en aangevuld door het jaar heen. Succes om daar het werkelijke rendement uit te gaan herleiden.
Ja dat is dus niet te doen. Tenzij het inzichtelijk gemaakt gaat worden door alle platformen.quote:Op zondag 18 augustus 2024 13:22 schreef Slingervinger het volgende:
[..]
de basisaanpak https://open.overheid.nl/(...)7d-b621095817c3/file
Inderdaad maar als dat laatste gebeurt valt het wel mee. Ik heb zelf al de proef genomen over 2023. Kern is dat het om het verschil gaat in het totaal tussen 2 meetmomenten, wat daartussen gebeurt maakt niet uit. Banken geven al aan hoeveel er in de loop van het jaar is bijgestort en opgenomen, en ook het eindsaldo van alle transacties. Verrekenen van al die eindsaldi is alles wat je dan zelf nog moet doen.quote:Op zondag 18 augustus 2024 13:40 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ja dat is dus niet te doen. Tenzij het inzichtelijk gemaakt gaat worden door alle platformen.
Ik lees o.a: " Jaarlijkse waardeontwikkelingquote:Op zondag 18 augustus 2024 13:22 schreef Slingervinger het volgende:
[..]
de basisaanpak https://open.overheid.nl/(...)7d-b621095817c3/file
Zit het dan in vermogens onderdeel banktegoedverschil 1-1 - 31-12?quote:Op zondag 18 augustus 2024 17:22 schreef blomke het volgende:
Ik lees
[..]
Ik lees o.a: " Jaarlijkse waardeontwikkeling
beleggingen of overige bezittingen"
Als je nou halverwege het jaar je (in waarde 20% gestegen) aandelen verkoopt, hoe dan te berekenen??
Zoiets ja. Als ik het goed begrepen heb is de redenatie dat het geld bij verkoop altijd ergens naar toe gaat, bankrekening, andere investering, uitgeven (onttrekking) of wat dan ook. Dus alleen de totalen op 1-1 en 31-12 met elkaar vergelijken levert het werkelijk rendement op.quote:Op zondag 18 augustus 2024 18:48 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Zit het dan in vermogens onderdeel banktegoedverschil 1-1 - 31-12?
Heb ook de indruk dat het wel meevalt, je kunt schuiven met vermogen maar volgens mij als je alle rente/beleggingsrendement op de grote hoop gooit en je vermogen ook, dan zit je in geval van beleggingen en spaargeld volgens mij dicht bij rekenvoorbeeld 4, als je geen verlies maakt. Ik had het gevoel van een verzamelvermogen en verzamelrendement.quote:Op zondag 18 augustus 2024 14:17 schreef Slingervinger het volgende:
[..]
Inderdaad maar als dat laatste gebeurt valt het wel mee. Ik heb zelf al de proef genomen over 2023. Kern is dat het om het verschil gaat in het totaal tussen 2 meetmomenten, wat daartussen gebeurt maakt niet uit. Banken geven al aan hoeveel er in de loop van het jaar is bijgestort en opgenomen, en ook het eindsaldo van alle transacties. Verrekenen van al die eindsaldi is alles wat je dan zelf nog moet doen.
quote:Op zondag 18 augustus 2024 19:12 schreef Slingervinger het volgende:
[..]
Zoiets ja. Als ik het goed begrepen heb is de redenatie dat het geld bij verkoop altijd ergens naar toe gaat, bankrekening, andere investering, uitgeven (onttrekking) of wat dan ook. Dus alleen de totalen op 1-1 en 31-12 met elkaar vergelijken levert het werkelijk rendement op.
Dan kan je 363 dagen/jaar in aandelen zitten en op 1-1 en 31-12 net alles cashen?quote:Op zondag 18 augustus 2024 18:48 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Zit het dan in vermogens onderdeel banktegoedverschil 1-1 - 31-12?
Ja, maar dat maakt niets uit toch? Nu hebben we nog een belastingpercentage per vermogentype (sparen, beleggen, schuld), maar als je puur rendement gaan belasten dan niet meer.quote:Op zondag 18 augustus 2024 20:23 schreef blomke het volgende:
[..]
[..]
Dan kan je 363 dagen/jaar in aandelen zitten en op 1-1 en 31-12 net alles cashen?
Dat maakt in het nieuwe systeem niet uit omdat er maar 1 tarief is.quote:Op zondag 18 augustus 2024 20:23 schreef blomke het volgende:
[..]
[..]
Dan kan je 363 dagen/jaar in aandelen zitten en op 1-1 en 31-12 net alles cashen?
quote:Op zondag 18 augustus 2024 20:25 schreef Montov het volgende:
[..]
Ja, maar dat maakt niets uit toch? Nu hebben we nog een belastingpercentage per vermogentype (sparen, beleggen, schuld), maar als je puur rendement gaan belasten dan niet meer.
Dus het is puur eindsaldo - beginsaldo
Dat gaat juridisch geen stand houden. Het huidige systeem is al door de rechter onderuit gehaald, vanwege het "fictieve" rendement op sparen.quote:Op zondag 18 augustus 2024 20:26 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Dat maakt in het nieuwe systeem niet uit omdat er maar 1 tarief is.
Het nieuwe systeem gaat dus niet over fictief rendement maar daadwerkelijk rendement. En daarmee wel juridisch houdbaar.quote:Op zondag 18 augustus 2024 20:27 schreef blomke het volgende:
[..]
[..]
Dat gaat juridisch geen stand houden. Het huidige systeem is al door de rechter onderuit gehaald, vanwege het "fictieve" rendement op sparen.
Dan snap ik iets niet. Aandelen en Sparen hebben verschillende rendementen, hoe kan je nou onderscheid maken indien je die twee "over één kam scheert"?quote:Op zondag 18 augustus 2024 20:28 schreef Montov het volgende:
[..]
Het nieuwe systeem gaat dus niet over fictief rendement maar daadwerkelijk rendement. En daarmee wel juridisch houdbaar.
[Totale vermogen aan het eind] - [totale vermogen aan het begin] met uiteraard ook rekening houdend met inleg en uitgaven gedurende het jaar.quote:Op zondag 18 augustus 2024 20:30 schreef blomke het volgende:
[..]
Dan snap ik iets niet. Aandelen en Sparen hebben verschillende rendementen, hoe kan je nou onderscheid maken indien je die twee "over één kam scheert"?
Gemiddeld zal je over aandelen een hoger rendement halen dan sparen.quote:Op zondag 18 augustus 2024 20:30 schreef blomke het volgende:
[..]
Dan snap ik iets niet. Aandelen en Sparen hebben verschillende rendementen, hoe kan je nou onderscheid maken indien je die twee "over één kam scheert"?
Dan gaat het dus om de koop/verkoop van alle aandelen gedurende het betreffende fiscale jaar?quote:Op zondag 18 augustus 2024 20:53 schreef Montov het volgende:
[..]
[Totale vermogen aan het eind] - [totale vermogen aan het begin] met uiteraard ook rekening houdend met inleg en uitgaven gedurende het jaar.
Dan maakt het niet uit hoe je je vermogen hebt verdeeld.
Stel je spaart op 1-1, je koopt aandelen op 2-1 en het rendeert 4000 tot verkoop op 30-12 en op 31-12 is alles weer cash.quote:Op zondag 18 augustus 2024 20:54 schreef KrekelJapie het volgende:
Stel je spaart alleen is je rendement 1000 euro. Stel je belegd volledig met hetzelfde bedrag is je rendement 4000 euro. Beide belast tegen 36%.
Rendement - heffingsvrije bedrag * 36%quote:Op zondag 18 augustus 2024 20:57 schreef blomke het volgende:
[..]
Stel je spaart op 1-1, je koopt aandelen op 2-1 en het rendeert 4000 tot verkoop op 30-12 en op 31-12 is alles weer cash.
Dan wordt dus alles tegen 36% belast?
Dank voor de tip maar is wel Estland. 3,6 % 12 mnd kan ook bij Progetto (Italië). Bij beiden geen bronbelastingquote:Op dinsdag 20 augustus 2024 09:14 schreef KrekelJapie het volgende:
LHV Pank (Raisin) bood lange tijd deposito's van 0%. Nu hebben ze een aanbod van 3,6% voor 6 en 12 maanden deposito.
Progetto alleen vanaf 10.000 euro. LHV kan vanaf 500 euro. Voor de kleinere spaarder of vanwege spreiding kan deze interessanter zijn dan Progetto.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 12:50 schreef Slingervinger het volgende:
[..]
Dank voor de tip maar is wel Estland. 3,6 % 12 mnd kan ook bij Progetto (Italië). Bij beiden geen bronbelasting
Dank, ga gelijk instappen.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 09:14 schreef KrekelJapie het volgende:
LHV Pank (Raisin) bood lange tijd deposito's van 0%. Nu hebben ze een aanbod van 3,6% voor 6 en 12 maanden deposito.
Iets wat niet goed is aan Estland?quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 12:50 schreef Slingervinger het volgende:
[..]
Dank voor de tip maar is wel Estland. 3,6 % 12 mnd kan ook bij Progetto (Italië). Bij beiden geen bronbelasting
Van de Baltische staten de beste maar wel grenzend aan Rusland. En DGS Estland mogelijk minder betrouwbaar dan in bv Nederland of Zweden, bovendien lastig communiceren. Zelf via Raisin vooral in Zweden, beetje Noorwegen en Frankrijkquote:Op dinsdag 20 augustus 2024 13:31 schreef blomke het volgende:
[..]
Iets wat niet goed is aan Estland?
Op basis van welke criteria vergelijk jij het DGS?quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 15:35 schreef Slingervinger het volgende:
[..]
Van de Baltische staten de beste maar wel grenzend aan Rusland. En DGS Estland mogelijk minder betrouwbaar dan in bv Nederland of Zweden, bovendien lastig communiceren. Zelf via Raisin vooral in Zweden, beetje Noorwegen en Frankrijk
Ik moet bekennen dat dit louter praktisch is. Hoge pre-funding is denk ik met name mooi als er een grote bank omvalt. Als je in de praktijk een beroep op het DGS moet doen denk ik dat het met Zweden eenvoudiger zal gaan. Wel let ik op de kenmerken van de individuele banken, Klarna vind ik bijvoorbeeld twijfelachtigquote:Op dinsdag 20 augustus 2024 17:24 schreef snabbi het volgende:
[..]
Op basis van welke criteria vergelijk jij het DGS?
kan ik misschien mijn criteria in de OP bijwerken
Als ik bijvoorbeeld naar de pre-funding van het DGS in de landen kijk die jij noemt, scoort Estland het hoogst van de 4 landen. Sterker nog, ruim 2x zo hoog als de nummer 2.
Dat hele DGS is een best moeilijk te doorgronden geheel in mijn ogen. Daarom zoek ik oprecht andere users die een onderbouwde mening hebben, want ik heb mijn lijst ook maar samengesteld op gezond verstand.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 18:04 schreef Slingervinger het volgende:
[..]
Ik moet bekennen dat dit louter praktisch is. Hoge pre-funding is denk ik met name mooi als er een grote bank omvalt. Als je in de praktijk een beroep op het DGS moet doen denk ik dat het met Zweden eenvoudiger zal gaan. Wel let ik op de kenmerken van de individuele banken, Klarna vind ik bijvoorbeeld twijfelachtig
Omdat het naast Rusland ligt zet ik er geen grote bedragen neer, maar heb wel wat kleinere potjes.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 15:35 schreef Slingervinger het volgende:
[..]
Van de Baltische staten de beste maar wel grenzend aan Rusland. En DGS Estland mogelijk minder betrouwbaar dan in bv Nederland of Zweden, bovendien lastig communiceren. Zelf via Raisin vooral in Zweden, beetje Noorwegen en Frankrijk
Staat hier dat Noorse tegoeden in euro worden uitgekeerd?quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 18:13 schreef snabbi het volgende:
Ten opzichte van Noorwegen is er wel het voordeel dat de tegoeden in Euro's zijn gedekt. Afgelopen jaar had Zweden gekozen om ook tegoeden die uitstaan in Euro's met Euro's te dekken.
Ja. Plus dekking tot (omgerekend) 171.130 ¤quote:Op woensdag 21 augustus 2024 09:19 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Staat hier dat Noorse tegoeden in euro worden uitgekeerd?
https://www.bankenessikringsfond.no/about-the-guarantee/q-as/
[ afbeelding ]
Je rekent je rijk, er moet nog ruim 1/3 van af vanwege de fiscusquote:Op woensdag 21 augustus 2024 06:56 schreef snabbi het volgende:
een rente verhoging te melden!
Banca Progretto: 1j en 2j van 3,6% naar 3.7%.
Vanwege het 10k limiet hebben we het dus over minimaal 10 euro per jaar
Bij de babbelbox vragen we ons af - Waar ga jij al dat geld aan uitgeven?
die had ik gemistquote:Op woensdag 21 augustus 2024 09:19 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Staat hier dat Noorse tegoeden in euro worden uitgekeerd?
https://www.bankenessikringsfond.no/about-the-guarantee/q-as/
[ afbeelding ]
Ik zit er inmiddels ook. Het onboarden ging heel gemakkelijk. Heb er inmiddels het geld wat ik eerst via Raisin spaarde, op gezet. Wel even erop letten dat je overmaakt via een IBAN. Gebruik je Apple Pay of creditcard, dan betaal je na de eerste transactie ¤1 per keer. Dat geldt ook voor het handelen. De eerste overschrijving kwam trouwens bij mij terug omdat ik de BIC niet had ingevuld, dus let daar ook even op. Ik heb even opgezocht en het Duitse of Ierse depositogarantiestelsel is van kracht.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 22:27 schreef DX11 het volgende:
Ik zit nu al een tijdje bij Trade Republic en alles gaat perfect, ook meerdere retour boekingen.
Je moet gewoon zorgen dat je alles 100% correct invoert (alle voorletters!) en dan kan er echt vrij weinig fout gaan. En 3,75% per maand uitbetaald (dus rente op rente) is toch wel heel erg fijn.
Dat verhaal over het depositogarantiestelsel in Ierland was vanuit de tijd dat ze nog geen banklicentie zelf hadden. Ik heb er toen altijd al aan getwijfeld, maar nu is het gewoon erg duidelijk wat mij betreft: namelijk ze hebben zelf een Duitse banklicentie dus is er sprake van het Duitse garantiestelsel. Dat deze partij zelf de gelden bij andere banken zet moeten zij weten, maar dat heeft geen invloed op jouw relatie met de bank.quote:Op maandag 26 augustus 2024 09:42 schreef Aventura het volgende:
[..]
Ik zit er inmiddels ook. Het onboarden ging heel gemakkelijk. Heb er inmiddels het geld wat ik eerst via Raisin spaarde, op gezet. Wel even erop letten dat je overmaakt via een IBAN. Gebruik je Apple Pay of creditcard, dan betaal je na de eerste transactie ¤1 per keer. Dat geldt ook voor het handelen. De eerste overschrijving kwam trouwens bij mij terug omdat ik de BIC niet had ingevuld, dus let daar ook even op. Ik heb even opgezocht en het Duitse of Ierse depositogarantiestelsel is van kracht.
Mocht je het willen proberen, en je gunt jezelf en mij een premie (¤10 voor jou en ¤30 voor mij) , dan wil ik je wel een referral linkje geven (stuur dan een DM).
Wat mij betreft 1 van de mindere banken op raisin. Overschrijvingen duren gemiddeld lang, meerdere keren problemen met aansluiting systeem raisin, hebben een keer de rente verkeerd berekend en zijn zelfs een paar weken een keer een storting van mij kwijtgeraakt waar ik zelf achter moest komen. Hierna alles maar opgezegd en naar een Franse bank overgestapt (Distingo). Bevalt veel beter.quote:Op maandag 26 augustus 2024 18:54 schreef blomke het volgende:
CKV spaarrekening renteverlaging:
"CKV heeft ons geïnformeerd dat het de variabele rente op de spaarrekening gaat verlagen van 3,20% p.j. naar 3,10% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op 30.08.2024.
Met vriendelijke groet,
Uw Raisin team"
Bedankt voor de info. Op deze CKV-spaarrekening heb ik niet veel pegels; was een soort probeersel.quote:Op maandag 26 augustus 2024 19:37 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Wat mij betreft 1 van de mindere banken op raisin. Overschrijvingen duren gemiddeld lang, meerdere keren problemen met aansluiting systeem raisin, hebben een keer de rente verkeerd berekend en zijn zelfs een paar weken een keer een storting van mij kwijtgeraakt waar ik zelf achter moest komen. Hierna alles maar opgezegd en naar een Franse bank overgestapt (Distingo). Bevalt veel beter.
De trein naar significant lagere spaarrentes, is vertrokken...quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 17:14 schreef zeeland6 het volgende:
Alisa Bank heeft ons geïnformeerd dat het de variabele rente op de spaarrekening gaat verlagen van 3,17 % p.j. naar 3,05 % p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op 02.09.2024 om 12 uur 's middags.
Juist daarom leek het me wel een goed idee om een deel vast te zetten in deposito's. Vorig jaar vond ik het te vroeg daarvoor, maar ik geloof niet dat Zuid Europa voor langere tijd zonder lage rente kan. Nu kan je nog mee met de deposito trein maar ik had wel de indruk dat je dan echt snel moet zijn nu.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 20:11 schreef blomke het volgende:
[..]
De trein naar significant lagere spaarrentes, is vertrokken...
Renteverlaging Collector van 3,23 naar 3,21 per 2-9quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 20:11 schreef blomke het volgende:
[..]
De trein naar significant lagere spaarrentes, is vertrokken...
Rentes geldig tot:quote:Op maandag 13 mei 2024 21:35 schreef zeeland6 het volgende:
Hoogste NL rente (1 jaar vast) bij Yapi Kredi Bank gaat omlaag van 3,6% naar 3,3% per 15 mei.
Nee. Ik heb alleen maar goede ervaringen met Distingo. Heen en weer boeken van gelden gaan bij deze bank vrij snel.quote:Op zondag 1 september 2024 10:44 schreef Groepfunder het volgende:
Ik spaar via Raisin. Om een rond bedrag op mijn spaarrekening bij Distingo Bank te hebben, Heeft iemand dit weleens meegemaakt?
Ik dacht dat ik de enige was die dit deedquote:Op zondag 1 september 2024 10:44 schreef Groepfunder het volgende:
Ik spaar via Raisin. Om een rond bedrag op mijn spaarrekening bij Distingo Bank te hebben, heb ik
Niet dus. Het staat mooier in mijn Excel-bestand.quote:Op zondag 1 september 2024 12:56 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ik dacht dat ik de enige was die dit deed
Samequote:Op zondag 1 september 2024 14:22 schreef Groepfunder het volgende:
[..]
Niet dus. Het staat mooier in mijn Excel-bestand.
Ik zou het niet kunnen zeggen, maar RNR (en dat de Bundeskasse afzender is) lijkt te verwijzen naar het Regionalnachweisregister van het Umweltbundesamt. (hun systeem voor het leveren van stroom aan het duitse energienet, dus bv bezitters van zonnepanelen in duitsland die daar stroom terugleveren).quote:Op zondag 1 september 2024 10:44 schreef Groepfunder het volgende:
Ik spaar via Raisin. Om een rond bedrag op mijn spaarrekening bij Distingo Bank te hebben, heb ik op 24 augustus een bedrag van mijn betaalrekening bij Rabobank overgemaakt naar mijn Raisin-rekening met het betalingskenmerk dat nodig is om dat geld bij Distingo te laten uitkomen. Dat is gelukt. Op 26 augustus is het bedrag bij Distingo gestort. Alles goed. Op 30 augustus heeft de Bundeskasse in Trier echter hetzelfde bedrag overgemaakt op mijn betaalrekening. Uit de beschrijving wordt ik niet veel wijzer. "RNR NL/[nummer] A vom 14.07.2022". Het gaat niet om een wereldschokkend bedrag (> ¤30), maar het is wel raar. Ik vind die 'datum' in de transactieomschrijving ook zo gek. Heeft iemand dit weleens meegemaakt?
Interessant. Nee, ik ben Nederlander en woon in Nederland. Ik ga wel met enige regelmaat met de trein naar Duitsland, maar verder ... Misschien toch maar 'ns een fax sturen. Of gewoon afwachten.quote:Op maandag 2 september 2024 10:58 schreef RM-rf het volgende:
aangezien het duitse overheid is, heb je een kans dat een Fax sturen de snelste weg is
Gelijk wegboekenquote:Op dinsdag 3 september 2024 19:01 schreef snabbi het volgende:
Bijzonder, de Raisin app geeft me 50k meer aan deposito-saldo dan ik daadwerkelijk daar heb staan.
Idee had ik ook, hoewel het bij mij om een paar duizend euro gaat dat het saldo hoger is dan vorige week. Blijkt ook te kloppen. Handmatige saldo deposito is lager dan de totaal telling in de app.quote:Op dinsdag 3 september 2024 19:01 schreef snabbi het volgende:
Bijzonder, de Raisin app geeft me 50k meer aan deposito-saldo dan ik daadwerkelijk daar heb staan.
Ik weet inmiddels waar het bedrag vandaan komt. Ruim twee jaar geleden (op 14 juli 2022) heb ik bij de Duitse belastingdienst een aanvraag ingediend om mij het dividend dat ten onrechte in Duitsland was ingehouden terug te geven. Nu, ruim 2 jaar later, is mijn aanvraag afgehandeld en is het dividend (met wat rente) teruggestort. Dat het bedrag overeenkomt met het bedrag dat ik in die week via Raisin naar Distingo Bank heb overgeboekt berust op louter toeval.quote:Op zondag 1 september 2024 10:44 schreef Groepfunder het volgende:
Ik spaar via Raisin. Om een rond bedrag op mijn spaarrekening bij Distingo Bank te hebben, heb ik op 24 augustus een bedrag van mijn betaalrekening bij Rabobank overgemaakt naar mijn Raisin-rekening met het betalingskenmerk dat nodig is om dat geld bij Distingo te laten uitkomen. Dat is gelukt. Op 26 augustus is het bedrag bij Distingo gestort. Alles goed. Op 30 augustus heeft de Bundeskasse in Trier echter hetzelfde bedrag overgemaakt op mijn betaalrekening. Uit de beschrijving wordt ik niet veel wijzer. "RNR NL/[nummer] A vom 14.07.2022". Het gaat niet om een wereldschokkend bedrag (> ¤30), maar het is wel raar. Ik vind die 'datum' in de transactieomschrijving ook zo gek. Heeft iemand dit weleens meegemaakt?
Dat is vrij nietszeggend als het van-percentage er niet bij gegeven wordt.quote:Op maandag 2 september 2024 08:31 schreef Tjalala het volgende:
Rente van Yapi Kredi bank naar 3% op de 1 jaarsdeposito
Zie iets van 5 posts erboven...quote:Op dinsdag 3 september 2024 19:10 schreef Arcee het volgende:
[..]
Dat is vrij nietszeggend als het van-percentage er niet bij gegeven wordt.
Mijn saldo van deposito en spaarrekening is weer kloppend in de app.quote:Op dinsdag 3 september 2024 19:01 schreef snabbi het volgende:
Hier ook (en ik kan ook weer een deposito openen wat eerder niet lukte)quote:Op woensdag 4 september 2024 04:40 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Mijn saldo van deposito en spaarrekening is weer kloppend in de app.
Gelijk ****** ingelegd.quote:Op donderdag 5 september 2024 13:59 schreef Bayswater het volgende:
ING zowaar ook eens met een spaardeposito voor 1 jaar van 3,0 procent. ( 6 maanden /2,5%). Inleg 25 k -100 k.
Gelukkig had ik mijn deposito weer voor 2 jaar vastgezet, maar schijnbaar is het nu alweer verlaagd naar 3,55%quote:Op woensdag 21 augustus 2024 06:56 schreef snabbi het volgende:
een rente verhoging te melden!
Banca Progretto: 1j en 2j van 3,6% naar 3.7%.
Vanwege het 10k limiet hebben we het dus over minimaal 10 euro per jaar
Bij de babbelbox vragen we ons af - Waar ga jij al dat geld aan uitgeven?
2 jaar maar liefst. Ondanks het garantiestelsel blijft Italië wel een land met een credit rating van slechts BBB waar ik eigenlijk liever dan van wegblijf.quote:Op dinsdag 10 september 2024 14:52 schreef snabbi het volgende:
[..]
Gelukkig had ik mijn deposito weer voor 2 jaar vastgezet, maar schijnbaar is het nu alweer verlaagd naar 3,55%
Wegens doorslaand succes?quote:Op dinsdag 10 september 2024 07:13 schreef Bayswater het volgende:
ING spaardeposito 3% voor 1 jaar is alweer beëindigd zo te zien
Meer vertrouwen in Baltische staten en hun banken?quote:Op dinsdag 10 september 2024 15:44 schreef Bayswater het volgende:
Ondanks het garantiestelsel blijft Italië wel een land met een credit rating van slechts BBB waar ik eigenlijk liever dan van wegblijf.
Maar wat is volgens jou de relatie tussen een rating van het land en het garantiestelsel?quote:Op dinsdag 10 september 2024 15:44 schreef Bayswater het volgende:
[..]
2 jaar maar liefst. Ondanks het garantiestelsel blijft Italië wel een land met een credit rating van slechts BBB waar ik eigenlijk liever dan van wegblijf.
Inderdaad gisteren nog 3,60 (1 jr) vandaag alleen nog Autobank (It) 3,60% Progetto 3,55quote:Op dinsdag 10 september 2024 14:52 schreef snabbi het volgende:
[..]
Gelukkig had ik mijn deposito weer voor 2 jaar vastgezet, maar schijnbaar is het nu alweer verlaagd naar 3,55%
Mocht Italië onverhoopt met haar banken omvallen gaan ze denk ik niet snel met de steunpakketten spaarders uit Nederland compenseren ook al is er een garantiestelselquote:Op dinsdag 10 september 2024 17:55 schreef snabbi het volgende:
[..]
Maar wat is volgens jou de relatie tussen een rating van het land en het garantiestelsel?
Zolang Rusland daar niet binnen gaat vallen wel.quote:Op dinsdag 10 september 2024 17:28 schreef blomke het volgende:
[..]
Meer vertrouwen in Baltische staten en hun banken?
Geen idee. Ze gaven opvallend weinig ruchtbaarheid aan deze actie op hun website of via de socials.quote:
Volgens de ING website: "Naast de vrijstelling op de vermogensrendementsheffing geldt ook een aanvullende heffingskorting. Deze kun je van jouw inkomstenbelasting aftrekken. De heffingskorting wordt berekend over het saldo op je ING Groen Spaardeposito tot een maximum van ¤ 71.251 (2024). In 2024 geldt een heffingskorting van 0,7%."quote:Op maandag 9 september 2024 21:18 schreef zeeland6 het volgende:
[..]
Kan je beter in het ing groendeposito inleggen voor 2% + 0,7% + 0,6% box3 besparing.
De 0,7% is een heffingskorting. Is dus netto.quote:Op woensdag 11 september 2024 09:42 schreef blomke het volgende:
[..]
Volgens de ING website: "Naast de vrijstelling op de vermogensrendementsheffing geldt ook een aanvullende heffingskorting. Deze kun je van jouw inkomstenbelasting aftrekken. De heffingskorting wordt berekend over het saldo op je ING Groen Spaardeposito tot een maximum van ¤ 71.251 (2024). In 2024 geldt een heffingskorting van 0,7%."
Maar betekent dat dan niet dat je 0,7% nog met het IB-% moet vermenigvuldigen??
Hetzelfde kan je ook zeggen van Zweden toch?quote:Op woensdag 11 september 2024 09:29 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Mocht Italië onverhoopt met haar banken omvallen gaan ze denk ik niet snel met de steunpakketten spaarders uit Nederland compenseren ook al is er een garantiestelsel
Nee.quote:Op woensdag 11 september 2024 10:30 schreef Bayswater het volgende:
Moet je nog corrigeren met 36,97 % of 49,50 %,.afhankelijk van in welke schijf je zit. Er wordt immers geen 100 % belasting geheven over die 0,7 % heffing. Je nettovoordeel is dan tussen 0,26 en 0,35 %. .
Je hebt gelijk inderdaad. Totaal bijna 3,1 % dan met de 36 % x 1,03 % spaarrendement 2024 erbij en de 2 % spaarrente. Benieuwd wat 2025 gaat doen met het spaarrendement.quote:Op woensdag 11 september 2024 17:21 schreef zeeland6 het volgende:
[..]
Nee.
Het is een heffingskorting. Net zoals de AHK.
Bijvoorbeeld. Je stort 30.000 in groen. Dan is de korting 210 euro op te betalen belasting. Heeft niets te maken met welke tariefgroep je in zit.
Bedoel je specifiek die groendeposito's, of spaarrekeningen i.h.a.?quote:Op woensdag 11 september 2024 18:10 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Je hebt gelijk inderdaad. Totaal bijna 3,1 % dan met de 36 % x 1,03 % spaarrendement 2024 erbij en de 2 % spaarrente. Benieuwd wat 2025 gaat doen met het spaarrendement.
Groen spaardeposito's. Stel dat het rendementspercentage van de belastingdienst op spaargeld 1,60 % wordt in 2025 dan heb je inderdaad 3,3 % rendement (3,1 in 2024) als je spaargeld hebt boven de vrijstelling van 57 k of 114 k (fiscaal partner) zit. Anders 2,7 % . Zou alleen Prinsjesdag voor de zekerheid afwachten.quote:Op woensdag 11 september 2024 19:10 schreef blomke het volgende:
[..]
Bedoel je specifiek die groendeposito's, of spaarrekeningen i.h.a.?
Groensparen is per 01-01-2024 beperkt tot 30.000 ¤. Alleen interessant voor de kleine spaarder dus.quote:Op woensdag 11 september 2024 19:59 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Groen spaardeposito's. Stel dat het rendementspercentage van de belastingdienst op spaargeld 1,60 % wordt in 2025 dan heb je inderdaad 3,3 % rendement (3,1 in 2024) als je spaargeld hebt boven de vrijstelling van 57 k of 114 k (fiscaal partner) zit. Anders 2,7 % . Zou alleen Prinsjesdag voor de zekerheid afwachten.
Tegen die tijd zijn de spaarrentes verder gedaald. Eigenlijk spaar ik alleen >4% en dat is er niet (meer). Dus wordt het weer beleggen. 2023 en beetje 2024 waren nog de maanden dat ik flink wat in spaardeposito's stouwde. Maar dat is nu wel minder aantrekkelijk.quote:Op woensdag 11 september 2024 19:59 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Groen spaardeposito's. Stel dat het rendementspercentage van de belastingdienst op spaargeld 1,60 % wordt in 2025 dan heb je inderdaad 3,3 % rendement (3,1 in 2024) als je spaargeld hebt boven de vrijstelling van 57 k of 114 k (fiscaal partner) zit. Anders 2,7 % . Zou alleen Prinsjesdag voor de zekerheid afwachten.
nee, per 1-1-25quote:Op woensdag 11 september 2024 20:03 schreef paardendokter het volgende:
[..]
Groensparen is per 01-01-2024 beperkt tot 30.000 ¤. Alleen interessant voor de kleine spaarder dus.
Groensparen gestart ná 01-01-2024 is beperkt tot 30 K. En ja dat merk je in 2025 bij de aangifte over 2024.quote:
Peildatum van je vermogen is 1 januari 2024 dus je merkt het pas bij je aangifte over 2025.quote:Op vrijdag 13 september 2024 21:42 schreef paardendokter het volgende:
[..]
Groensparen gestart ná 01-01-2024 is beperkt tot 30 K. En ja dat merk je in 2025 bij de aangifte over 2024.
Dat is een politieke beslissing geweest die niks met de rentestand te maken had.quote:Op zaterdag 14 september 2024 07:17 schreef Bayswater het volgende:
Omdat de rente steeg hebben ze het vrijstellingsbedrag van groen sparen en beleggen asap ingeperkt.
Een hogere rentestand kost de overheid bij het oude vrijstellingsbedrag van 73 k veel meer geld dan bij 30 k, het inperken daarvan dekt andere uitgaven. Bij een rentepercentage rond de 0 % had de overheid daar geen last van. Uiteraard een politieke beslissing, maar wel nav de rentestijgingen om dekking te vinden voor een begroting.quote:Op zaterdag 14 september 2024 10:36 schreef Jeroboam het volgende:
[..]
Dat is een politieke beslissing geweest die niks met de rentestand te maken had.
Je kan ook regulier sparen en dat het ten goede komt aan b.v. de wapenindustrie, dan bereik je met groen sparen als overheid toch nog iets goedsquote:Op zondag 15 september 2024 15:22 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Een hogere rentestand kost de overheid bij het oude vrijstellingsbedrag van 73 k veel meer geld dan bij 30 k, het inperken daarvan dekt andere uitgaven. Bij een rentepercentage rond de 0 % had de overheid daar geen last van. Uiteraard een politieke beslissing, maar wel nav de rentestijgingen om dekking te vinden voor een begroting.
Precies dit. In 2025 ga je merken dat per 01-01-2024 het maximum voor Groensparen 30.000 ¤ is (voor alleenstaanden)quote:Op maandag 16 september 2024 11:33 schreef zeeland6 het volgende:
En nu echt hoe het zit.
Bij de behandeling van het Belastingplan 2024 heeft de Tweede Kamer een amendement aangenomen om de vrijstelling voor groen beleggen per 2025 te verlagen van ¤ 71.251 naar ¤ 30.000. Het betreft een dekkingsmaatregel voor aanpassingen in de bedrijfsopvolgingsregeling in de schenk- en erfbelasting. Het amendement is destijds door de staatssecretaris van Financiën ontraden. De Tweede Kamer heeft in een motie gevraagd om de ongewenste gevolgen van het aangenomen amendement terug te draaien, uiterlijk in het Belastingplan 2025.
De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland heeft onderzoek gedaan naar de gevolgen van het amendement voor de continuïteit van de Regeling groenprojecten. Projecten, die aan de eisen van deze regeling voldoen, komen in aanmerking voor een ‘groenverklaring’. Op basis daarvan verstrekken groenfondsen meerjarige leningen tegen een aantrekkelijk tarief.
Om groene beleggingen door particulieren te stimuleren is er een vrijstelling in box 3 en een heffingskorting over het vrijgestelde deel van de groene beleggingen. De verlaging van de vrijstelling voor groen beleggen zorgt volgens de onderzoekers voor een daling van 30% tot 37% van het ingelegde vermogen in 2025. Dit komt met name door een verschuiving van de inleg naar de verlaagde vrijstellingsgrens. De verlaging heeft naar verwachting een meerjarig effect op het ingelegde vermogen. Hoe snel het fiscale product groen sparen en beleggen van deze verwachte daling herstelt, is onzeker. De verwachting is dat een daling van de inleg in groen sparen en beleggen een negatief effect heeft op de omvang van groenbanken en -fondsen. Uitgaande van een lager ingelegd vermogen is er nauwelijks ruimte voor de financiering van nieuwe projecten vanwege de looptijd van bestaande financieringscontracten.
quote:Wij delen graag het nieuws met u dat LeasePlan Bank een merkwijziging zal ondergaan. Dit najaar krijgt LeasePlan Bank een andere naam en uiterlijk en zal de bank verdergaan als Ayvens Bank. Deze merkwijziging betekent een nieuw hoofdstuk voor de bank. Met de nieuwe merknaam sluiten we aan bij ons moederbedrijf Ayvens, ontstaan uit de samengang van LeasePlan en ALD Automotive. Ayvens is een wereldleider in duurzame mobiliteit.
Ook onder het nieuwe merk Ayvens Bank blijft de bedrijfsvoering hetzelfde zoals u van ons gewend bent. Dankzij onze scherpe rente en handige spaartips blijft u bij Ayvens Bank in staat om beter te sparen.
Voor nu hoeft u niks te doen. In het najaar krijgt de website een nieuw webadres en samen met de Sparen App een nieuw uiterlijk, maar uw inloggegevens en het rekeningnummer van uw Online Spaarrekening blijven hetzelfde. Ook blijft uw spaargeld beschermd onder de Nederlandse Depositogarantie.
Was te verwachten door ECB besluit inderdaad. Vorige week nog wat vastgezet voor 6, 12 en 18 maanden. De rente's voor langere looptijden waren al wat te laag voor mij.quote:Op zaterdag 21 september 2024 08:50 schreef snabbi het volgende:
En daar gaan we weer met een hele serie van 11 banken die hun 1 jaar deposito's verlagen (Raisin based) in de komende week.
Ik heb zelf een iets andere strategie gevolgd. Uiteindelijk weet ik dat ik een deel van het geld over 2,5 jaar wil uitgeven. Aangezien ik niet de verwachting heb dat de rentes op de korte termijn weer omhoog gaan, ben ik dus juist voor 2 jaar deposito's gegaan. En natuurlijk is het wel vervelend wanneer dat geld precies vrijvalt vanuit de vorige deposito die 4,3% gaf.quote:Op zaterdag 21 september 2024 09:33 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Was te verwachten door ECB besluit inderdaad. Vorige week nog wat vastgezet voor 6, 12 en 18 maanden. De rente's voor langere looptijden waren al wat te laag voor mij.
Open Bank 2,75% en de eerste 6 maanden zelfs 3,65%. Een spaarrekening weliswaar, maar het geld staat daar niet vast.quote:Op dinsdag 24 september 2024 10:41 schreef Patroon het volgende:
Iemand nog een mooi alternatief zonder vast te moeten zetten en geen Raisin?
quote:Op dinsdag 24 september 2024 12:03 schreef blomke het volgende:
[..]
Open Bank 2,75% en de eerste 6 maanden zelfs 3,65%. Een spaarrekening weliswaar, maar het geld staat daar niet vast.
quote:Geachte relatie,
Wilt u nog meer rendement halen uit uw spaargeld? Stort dan extra spaargeld en profiteer direct van de Herfstbonusactie.
Voor iedere euro die u extra spaart vanaf nu tot en met 31 december 2024 ontvangt u maar liefst 3,50% rente over het extra gespaarde bedrag op uw Gouden Internet Rekening, Gouden Klaver Rekening of Gouden Zakelijke Rekening.
De voorwaarden in het kort:
✓ Actie loopt van 25 september tot en met 31 december 2024
✓ Het spaarbedrag is vrij opneembaar
✓ Over iedere extra euro vanaf 25 september ontvangt u de actierente van 3,50%
✓ De rente van de Herfstbonusactie is effectief op jaarbasis
Voor meer informatie over de Herfstbonusactie kunt u terecht op onze website:
• Voor particuliere spaarders: Herfstbonusactie pagina.
• Voor zakelijke spaarders: Herfstbonusactie pagina.
Deze herfst zijn de vallende bladeren van goud! Doe mee met onze Herfstbonusactie!
Met vriendelijke groet,
Garanti BBVA International
dat is wel een bijzondere actie, ik zie dat hun normale rente 1,75% is - dus die tijdelijke bonus is wel groot.quote:
Dit bericht komt op precies het juiste moment. Mijn CE Bank actietarief is per vandaag afgelopen.quote:
Bij garantibank wordt het wel onoverzichtelijk. De actie 'gouden bonusrente' van 3,0% loopt tot eind nov 24. Nu weer een 'herfstactie' die loopt er door vanaf heen vanaf 25 sept. tot 31 dec 24.quote:
Ik heb gisteren begin van de middag mijn rekening opgezegd. Toen ik 's avonds op mijn bankrekening kreeg, had CE Bank al overgemaakt. Dat gaat lekker snel daar. Ik heb vandaag ook per post een bevestiging ontvangen.quote:Op woensdag 25 september 2024 21:59 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Dit bericht komt op precies het juiste moment. Mijn CE Bank actietarief is per vandaag afgelopen.
dat is zeker snel, ik neem aan dat je het formulier geupload hebt (en niet per post opgestuurd zoals ze vragen)quote:Op donderdag 26 september 2024 15:27 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ik heb gisteren begin van de middag mijn rekening opgezegd. Toen ik 's avonds op mijn bankrekening kreeg, had CE Bank al overgemaakt. Dat gaat lekker snel daar. Ik heb vandaag ook per post een bevestiging ontvangen.
Net een rekening bij Garantibank geopend, en een deposito van 6 maanden tegen 3,42% bij Klarna. Dat is mijn allereerste deposito.
Geüpload inderdaad. In de app bij het contactformulier aangeven dat je je account wilt sluiten, dan kan je het formulier uploaden.quote:Op donderdag 26 september 2024 22:58 schreef Slingervinger het volgende:
[..]
dat is zeker snel, ik neem aan dat je het formulier geupload hebt (en niet per post opgestuurd zoals ze vragen)
Misschien van nut: bij Raisin scheelt het qua tijd nogal bij welke bank je een depo opent. Bij Klarna ging het bij mij in 1 dag maar bij BancaBF+ duurde het 4 dagen dus hier 4 dagen renteloos. Banca Progetto gaat ook snelquote:Op donderdag 26 september 2024 15:27 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ik heb gisteren begin van de middag mijn rekening opgezegd. Toen ik 's avonds op mijn bankrekening kreeg, had CE Bank al overgemaakt. Dat gaat lekker snel daar. Ik heb vandaag ook per post een bevestiging ontvangen.
Net een rekening bij Garantibank geopend, en een deposito van 6 maanden tegen 3,42% bij Klarna. Dat is mijn allereerste deposito.
Dat is inderdaad even leren hoe ik dit het beste aan kan pakken. Ik ben nu inderdaad een paar dagen renteloos. Ik had het teruggestorte geld zelfs 2 dagen op mijn betaalrekening laten staan, helemaal suf.quote:Op vrijdag 27 september 2024 10:44 schreef Slingervinger het volgende:
[..]
Misschien van nut: bij Raisin scheelt het qua tijd nogal bij welke bank je een depo opent. Bij Klarna ging het bij mij in 1 dag maar bij BancaBF+ duurde het 4 dagen dus hier 4 dagen renteloos. Banca Progetto gaat ook snel
Ooit bij de Belgische CKV een deposito trachtten te openen via Raisin: duurde > week en kreeg doodleuk te horen: "na onderzoek: kan niet, doen we niet". Reden nooit gekregen.quote:Op vrijdag 27 september 2024 10:44 schreef Slingervinger het volgende:
[..]
Misschien van nut: bij Raisin scheelt het qua tijd nogal bij welke bank je een depo opent. Bij Klarna ging het bij mij in 1 dag maar bij BancaBF+ duurde het 4 dagen dus hier 4 dagen renteloos. Banca Progetto gaat ook snel
Ook vanuit Raisin krijg je daar tijdig meerdere mailtjes over. Volgens mij 2 weken van te voren, een paar dagen van te voren en wanneer het bedrag is uitgekeerd.quote:Op vrijdag 27 september 2024 10:52 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb gisterenavond naar Raisin overgeboekt t.b.v. mijn Klarna deposito en dat is een half uur geleden aangekomen. Ik heb gelijk in mijn agenda gezet wanneer de 6 maanden bijna voorbij zijn.
Inderdaad:quote:Op vrijdag 27 september 2024 12:56 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Ook vanuit Raisin krijg je daar tijdig meerdere mailtjes over. Volgens mij 2 weken van te voren, een paar dagen van te voren en wanneer het bedrag is uitgekeerd.
Identificatie zojuist doorlopen. Kennelijk moet je wachten totdat verificatie heeft plaatsgevonden want inloggen gaat niet op de computer, wel op de telefoon maar je krijgt geen gegevens te zien en kan ook niets doenquote:Op vrijdag 27 september 2024 10:52 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Dat is inderdaad even leren hoe ik dit het beste aan kan pakken. Ik ben nu inderdaad een paar dagen renteloos. Ik had het teruggestorte geld zelfs 2 dagen op mijn betaalrekening laten staan, helemaal suf.
Ik heb gisterenavond naar Raisin overgeboekt t.b.v. mijn Klarna deposito en dat is een half uur geleden aangekomen. Ik heb gelijk in mijn agenda gezet wanneer de 6 maanden bijna voorbij zijn.
Nu nog wachten op de identificatie bij Garantibank.
Ik heb net hetzelfde gedaan. Ik hoop dat ze snel verwerken.quote:Op vrijdag 27 september 2024 15:51 schreef Slingervinger het volgende:
[..]
Identificatie zojuist doorlopen. Kennelijk moet je wachten totdat verificatie heeft plaatsgevonden want inloggen gaat niet op de computer, wel op de telefoon maar je krijgt geen gegevens te zien en kan ook niets doen
zojuist geactiveerd, krijg op de computer service fout 500 maar op telefoon okquote:Op vrijdag 27 september 2024 16:26 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ik heb net hetzelfde gedaan. Ik hoop dat ze snel verwerken.