abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214432574
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2024 11:24 schreef blomke het volgende:

[..]
Ik ook niet, maar ben over de "koud water vrees" heen. Paar dingen:

1) in welke valuta krijg je volgens het vigerende DGS uitbetaald
2) welke erfbelasting regels gelden er in het land voor de betreffende rekening.
Weet iemand met zekerheid hoe het zit met erfbelasting? Mijn ideeën.
Als je leeft betaal je belasting over buitenlandse tegoeden conform je eigen land, als je overlijdt zou ineens de regels van het land waar je het tegoed hebt gelden? Niet aannemelijk. Andersom zou het dan ook betekenen dat Spanjaarden massaal hun geld stallen bij landen met gunstigere erfbelasting regels. Ik heb daar nog nooit iets over gelezen. Daarnaast zullen veel landen regels hebben dat boven een bepaald erfbedrag belasting betaalt moet worden, dit zou betekenen dat je kunt geldshoppen door bij verschillende landen het bedrag net onder die drempel te stallen. Tenslotte is de standaard garantie van een ton bij faillissement ook zodat de ene bank niet bevooroordeeld wordt boven de andere vanwege nationale regels. Het zou extreem inconsequent zijn als via de achterdeur van erfbelasting er toch verschillen worden gecreëerd.
pi_214433022
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2024 14:03 schreef bubbels234 het volgende:

[..]
Als je leeft betaal je belasting over buitenlandse tegoeden conform je eigen land, als je overlijdt zou ineens de regels van het land waar je het tegoed hebt gelden? Niet aannemelijk. Andersom zou het dan ook betekenen dat Spanjaarden massaal hun geld stallen bij landen met gunstigere erfbelasting regels. Ik heb daar nog nooit iets over gelezen. Daarnaast zullen veel landen regels hebben dat boven een bepaald erfbedrag belasting betaalt moet worden, dit zou betekenen dat je kunt geldshoppen door bij verschillende landen het bedrag net onder die drempel te stallen. Tenslotte is de standaard garantie van een ton bij faillissement ook zodat de ene bank niet bevooroordeeld wordt boven de andere vanwege nationale regels. Het zou extreem inconsequent zijn als via de achterdeur van erfbelasting er toch verschillen worden gecreëerd.
Het kost wat tijd maar ik weet zeker dat er hier uitgebreid en volledig over geschreven is. Dan zou je moeten teruglezen. Ik schat een a twee jaar geleden.
Als ik het goed onthouden heb kwam er uit dat het uiteindelijk gewoon onder de nederlandsche regelgeving valt maar dat de Spaanse banken wel een verklaring van erfrecht eisen in het Spaans voordat ze het saldo vrijgegeven.
Wel “gedoe” dus.
Voor mij was het een reden om mijn saldo bij de OpenBank drastisch te verlagen.
pi_214434582
quote:

[..]
Dat is ook allemaal correct en waar en volgens de EU regels mag je verwachten dat je maar 1x erfbelasting betaalt (Analoog aan vermogensbelasting). Dus als de erfgenamen al in Nl. over de erfenis belasting betalen conform Nl. wetgeving kan het niet zo zijn dat de Spaanse overheid over de rekening van een Nederlandse rekening houder, ook erfbelasting heft.

Dat zijn mooie kanten van de EU, echter zie maar dat je het voor elkaar krijgt.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_214437049
quote:

[..]
Het probleem is als je er ook bezit hebt / verblijf etc.

Maar idd, even topics teruglezen
pi_214437785
quote:
14s.gif Op zaterdag 27 juli 2024 14:43 schreef Horsemen het volgende:
Als ik het goed onthouden heb kwam er uit dat het uiteindelijk gewoon onder de nederlandsche regelgeving valt maar dat de Spaanse banken wel een verklaring van erfrecht eisen in het Spaans voordat ze het saldo vrijgegeven.
Wel “gedoe” dus.
Eeehhh ... dat eisen Nederlandse banken ook; VvE in het Nederlands. Enige punt is dus de taal?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_214440582
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2024 19:16 schreef blomke het volgende:

[..]
Eeehhh ... dat eisen Nederlandse banken ook; VvE in het Nederlands. Enige punt is dus de taal?
Raisin vermeld op de website dat een verklaring van erfrecht nodig is. Dus uit de informatie trek ik de conclusie dat als je via raisin spaart je geen problemen hebt met erfrecht van andere landen.
pi_214440681
o.a.
https://www.financieelona(...)and-en-erfbelasting/
https://www.cdsolicitors.(...)om-te-weten/?lang=nl

Ook niet ingezetenen van Spanje betalen erfbelasting die zeer hoog kan oplopen.

"Belangrijk zich te realiseren dat Openbank zich door het Spaanse erfrecht verplicht ziet de afdracht van successierechten zeker te stellen alvorens over te kunnen gaan tot het ter beschikking van de rechtmatige erfgenamen stellen van de bij Openbank gehouden tegoeden in de nalatenschap"

Voor mij een reden om de open bank spaarrekening op te zeggen een jaar geleden.

[ Bericht 0% gewijzigd door zeeland6 op 27-07-2024 22:01:08 ]
pi_214441721
quote:

[..]
Als je leeft betaal je belasting over buitenlandse tegoeden conform je eigen land, als je overlijdt zou ineens de regels van het land waar je het tegoed hebt gelden? [knip]
Alleen wanneer je leeft moet je ook gewoon in een aantal landen belasting betalen over de rente die je in dat land hebt gekregen. Soms kan je die belasting nog reduceren, maar zeker niet altijd naar nul.

Je moet je er gewoon bij neerleggen dat wanneer je diensten afneemt in een ander land, dat er dan ook andere regels gelden. En het Spaanse erfrecht is zeker geen makkelijk over te slaan onderdeel.
pi_214441838
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2024 21:50 schreef bubbels234 het volgende:

[..]
Raisin vermeld op de website dat een verklaring van erfrecht nodig is. Dus uit de informatie trek ik de conclusie dat als je via raisin spaart je geen problemen hebt met erfrecht van andere landen.
Lees je nog wel even goed in. Er zitten wel wat haken aan.
pi_214443470
Als je getrouwd bent/geregstreerd partnerschap betaal je veelal helemaal geen belasting.

Net als in Nederland overigens, alleen hier is het tot bedrag X waarover je niks betaalt.
In Frankrijk is er geen limiet, je betaalt dan gewoon niks.
pi_214443837
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2024 21:55 schreef zeeland6 het volgende:

https://www.cdsolicitors.(...)om-te-weten/?lang=nl

Ook niet ingezetenen van Spanje betalen erfbelasting die zeer hoog kan oplopen.

Voor zover ik dat artikel goed heb begrepen, gaat dat alleen over O.G. dat je als buitenlander, in Spanje hebt en erft? Dan is ook nog eens regioafhankelijk qua erfbelasting-%.
pi_214445555
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2024 09:32 schreef blomke het volgende:

[..]
Voor zover ik dat artikel goed heb begrepen, gaat dat alleen over O.G. dat je als buitenlander, in Spanje hebt en erft? Dan is ook nog eens regioafhankelijk qua erfbelasting-%.
Nee dat heb je niet goed begrepen. Alle goederen, dus ook rekeningen, die zich op dat moment in Spanje bevinden.
pi_214461960
Alle posters over buitenlands erfrecht: zeer bedankt voor alle bijdragen. Het staat voor mij vast dat je sowieso een hoop gedoe krijgt nog afgezien van het risico een fiks bedrag te moeten aftikken. Er zijn ook landen zonder erfbelasting maar daar kan je alleen sparen via Raisin en ik wil ook op dat punt wat spreiden vandaar bv ook een Santander rekening. Het overlijdensrisico lijkt me beperkt voor spaargeld, als je ernstig ziek wordt kan je het gewoon opnemen maar deposito's dus niet. Blijft over de kans op een fataal ongeluk, dat zou dan de afweging zijn.
pi_214462522
quote:
0s.gif Op maandag 29 juli 2024 11:40 schreef Slingervinger het volgende:
Alle posters over buitenlands erfrecht: zeer bedankt voor alle bijdragen. Het staat voor mij vast dat je sowieso een hoop gedoe krijgt nog afgezien van het risico een fiks bedrag te moeten aftikken. Er zijn ook landen zonder erfbelasting maar daar kan je alleen sparen via Raisin en ik wil ook op dat punt wat spreiden vandaar bv ook een Santander rekening. Het overlijdensrisico lijkt me beperkt voor spaargeld, als je ernstig ziek wordt kan je het gewoon opnemen maar deposito's dus niet. Blijft over de kans op een fataal ongeluk, dat zou dan de afweging zijn.
Je kunt in ieder geval niet zeggen dat je niet gewaarschuwd bent. O-)
pi_214466564
Deze e-mail is om u te informeren over een recente wijziging in de rentetarieven van het Gouden Termijn Deposito bij Garanti BBVA International.

Vanwege de dynamische ontwikkelingen op de financiële markten, past Garanti BBVA International de rentepercentages voor deposito's met looptijden van 3 tot en met 12 maanden aan.

Per 01 augustus 2024 zijn de rentetarieven voor het Gouden Termijn Deposito:

Looptijd

3 maanden
6 maanden
9 maanden
1 jaar
2 jaar
3 jaar
4 jaar
5 jaar

Huidig tarief

3,15%
3,10%
3,00%
2,90%
2,65%
2,50%
2,50%
2,50%

Nieuw tarief

3,10%
3,00%
2,90%
2,80%
2,65%
2,50%
2,50%
2,50%
pi_214477110
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2024 17:15 schreef Executioner het volgende:
Misschien een beetje een rare vraag in dit topic maar zijn er nog banken waar je een spaarrekening kunt openen met het tonen van een rijbewijs i.p.v. identiteitskaart of paspoort?
De reden dat ik dit vraag is omdat ik mijzelf bij mijn huidige bank met spaarrekening ineens (opnieuw) moet legitimeren en dit alleen mogelijk is met een geldig identiteitskaart of paspoort. Een paspoort heb ik niet en mijn identiteitskaart is net verlopen. Ik vind het zonde van het geld om alleen hiervoor een nieuw identiteitsbewijs aan te moeten vragen.
Voorheen kon je jezelf eigenlijk ook altijd met een rijbewijs legitimeren (ook bij banken) maar dat lijkt nu niet meer altijd het geval?
Rijbewijs icm een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP) moet voldoende zijn voor herindentificatie.
Klantenservice bellen en even doorvragen. :7
pi_214528070
De kapitaalmarktrente kachelt naar beneden, nu richting 2,4%. In juni nog 3%.

https://www.iex.nl/Rente-Koers/190118356/Nederland-10-jaar.aspx

Ik denk dat we de beste deposito-spaarrentes al weer achter ons hebben liggen.... 8)7

[ Bericht 5% gewijzigd door blomke op 02-08-2024 19:11:54 ]
pi_214528752
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2024 19:02 schreef blomke het volgende:
Ik denk dat we de beste deposito-spaarrentes al weer achter ons hebben liggen.... 8)7
Inderdaad, helaas gaan ze nu weer te snel naar de verlaging. Totaal niet nodig aangezien de inflatie gewoon nog te hoog is.
pi_214612517
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 15:05 schreef Tjalala het volgende:
CreditEurope heeft per vandaag ook weer deposito rente's verlaagd, in ieder geval 1 jaar van 3.25% naar 3.0%.
Nu verder gedaald naar 2.65% per vandaag.

Nieuwe klantenactie is trouwens ook naar 3.25% (denk ook per vandaag?)
pi_214657096
Orange bank (raisin)
3 maanden deposito: 3,42% naar 3,15% per 14 augustus
pi_214657380
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2024 11:25 schreef zeeland6 het volgende:
Orange bank (raisin)
3 maanden deposito: 3,42% naar 3,15% per 14 augustus
Balen. Heb net bij CKV op een spaarrekening wat gealloceerd; tegen 3,2%
pi_214706839
Men verwacht dat de ECB blijkbaar nog 6x de rente willen verlagen, dus dat betekent niets goeds voor de spaarrente.

[ Bericht 15% gewijzigd door snabbi op 14-08-2024 07:20:30 ]
pi_214710730
Mijn half jaar CreditEurope (met 3,75%) loopt binnenkort af. Dus ik moet mijn geld gaan verhuizen.

Nu zie ik Trade Republic voor 3,75% staan, wel maar voor max 50K.
Is Trade Republic aan te raden? Iemand ervaring daarmee..of wat zijn goede alternatieven?

Edit: ik lees wel problemen met een en/of rekening als tegenrekening. Misschien niet handig voor ons.

Is Openbank iets? 3,65%
Spaans DGS.

[ Bericht 14% gewijzigd door capricia op 14-08-2024 11:55:58 ]
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_214711534
quote:
1s.gif Op woensdag 14 augustus 2024 10:59 schreef capricia het volgende:
Mijn half jaar CreditEurope (met 3,75%) loopt binnenkort af. Dus ik moet mijn geld gaan verhuizen.

Is Trade Republic aan te raden? Iemand ervaring daarmee..of wat zijn goede alternatieven?

Edit: ik lees wel problemen met een en/of rekening als tegenrekening. Misschien niet handig voor ons.

Is Openbank iets? 3,65%
Spaans DGS.
Heb vorig jaar openbank gehad, heb de rekening nog steeds maar volgens mij is die rente alleen voor nieuwe klanten.

Vond alles netjes en prima werken, ook vrij snel allemaal.

App ziet er ook netjes uit, je moet alleen om de zoveel tijd inloggen met je paspoortnummer. En die heb je natuurlijk niet altijd bij de hand
pi_214713188
quote:
1s.gif Op woensdag 14 augustus 2024 10:59 schreef capricia het volgende:

Is Openbank iets? 3,65%
Spaans DGS.
Meningen over TR zijn verdeeld. Sommigen vinden het een prima 'bank'. Ik ben een groot bedrag kwijt geweest omdat ze het 'niet konden vinden'. Juridische procedure opgestart en na 4 maanden was het gevonden. Rampzalige KS die alleen per chat is te bereiken en dan antwoord geeft op niet gestelde vragen.

Open Bank is vrij langzaam. Daar speelt het probleem van het Spaanse Erfrecht. Als je je erfgenamen niet wilt opzadelen met problemen is dat af te raden. Idem Santander bank (Belgisch bijkantoor van dezelfde Spaanse moederbank). Als dat je niet interesseert dan is wel een aardige met de gratis betaalrekening en pas.

Ik ben vrij enthousiast over de Duitse banken: consors en volkwagen (vwfs). Snel en efficient. En betrouwbaar. Maar na de introductie aanbieding van ongeveer 3,5% van een aantal maanden val je terug naar 1,0-1,3%.

Raisin kent genoeg spaarrekeningen van rond de 3,2%.

Garantibank geeft 3% (NL dgs) tot december 24.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')