SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.We volgen ook een aantal buitenlandse banken. De meest gevolgde buitenlandse banken zijn:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Overboekingen
Veel banken in Nederland ondersteunen het zogenaamde Instant Payments (officieel genaamd SEPA instant credit transfer. Hiervoor geldt dat een overboeking tussen twee banken direct (binnen 5 seconden) verwerkt wordt. Meer informatie.
Wanneer een overboeking niet via instant payments verwerkt wordt, dan vindt dit plaats via een SEPA credit transfer. Deze type betalingen worden binnen 1 dag verwerkt op de dagen dat het zogenaamde TARGET2 systeem open is. Dit betreft alle werkdagen behalve dus het weekend en daarnaast Nieuwjaarsdag, Goede Vrijdag, Tweede Paasdag, Dag van de Arbeid en Eerste en Tweede Kerstdag. (bron)
Handige links:
https://www.homefinance.nl/sparen/vergelijken/vrij-sparen/ (ook met een grafiek met historische rentes)
https://www.spaarrente.nl(...)ntes-en-aanbiedingen
https://www.geld.nl/sparen/spaarrente/overzicht
http://www.spaarinformatie.nl
https://www.actuelerentes(...)nder-voorwaarden.asp
Hou dit AUB een spaartopic. Discussiëren over speculeren en beleggen kan hier: http://forum.fok.nl/topicchain/85 of over crowdfinance kan hier: Topicreeks: Crowdfunding topic
De kleine lettertjes:
TS is niet aansprakelijk voor verkeerde of onjuiste informatie in de OP. Bedenk dat alle informatie in deze OP en in de rest van het topic dus altijd onder voorbehoud is. De meest actuele informatie is altijd op de website van de bank te vinden.
quote:Op zaterdag 24 februari 2024 13:16 schreef Laila1 het volgende:
[..]
Haha ja, mijn postzegeltuin van 42 m2 in de randstad hoeft niet zoveel te kosten denk ik.
Maar OT. Gisteren is dan eindelijk mijn aanvraag van CA Autobank via Raisin afgehandeld, aanvraag 30 januari.
1, 2 en 3 jaar 4,1% en 4,2%. Met de huidige dalende rentes ben ik een zeer tevreden mens. Ik geloof dat
4,3% de top was van Banco Progetto, maar heb bij deze bank een iets beter gevoel, voor wat het waard is.
Verder staat de overwaarde op mijn huis te renderen bij Advanzia voor 4,13% t/m april, precies daarna is de overdracht van het nieuwe huis, dus dat komt perfect uit en dan heb ik TR nog achter de hand voor 4%. Leuke tijd dit wel, ruim een bijstandsuitkering per maand aan rente ontvangen
quote:Op woensdag 28 februari 2024 11:13 schreef HiZ het volgende:
[..]
Jij hebt maandelijkse uitkering van rente op deposito's?
Yup. Ik ga afscheid nemen van nibc 🤷♂️quote:Op woensdag 28 februari 2024 11:27 schreef blomke het volgende:
NIBC verlaagt spaardepositorente, naar 2,8%:
Geachte .......,
Wij verlagen per 4 maart 2024 het rentetarief op het 1-jaars termijndeposito. Zoals u van ons gewend bent, kunt u tot en met 3 maart nog een 1-jaars termijndeposito openen tegen het huidige rentetarief van 3%.
Nee, maar het ging even om de beeldvorming.quote:Op woensdag 28 februari 2024 11:13 schreef HiZ het volgende:
[..]
Jij hebt maandelijkse uitkering van rente op deposito's?
Ah, jammer. Zou wel mooi zijn als dat in Europa te vinden was.quote:Op woensdag 28 februari 2024 20:25 schreef Laila1 het volgende:
[..]
Nee, maar het ging even om de beeldvorming.
Hoog Dividend aandelen misschien? In de VS zijn er zat bedrijven die maandelijks dividend uitkeren.quote:Op donderdag 29 februari 2024 09:46 schreef HiZ het volgende:
Ik zit een beetje te zoeken naar hoe ik mijn geld moet wegzetten zodat ik kan leven van de opbrengsten.
Het is even een beetje gepuzzel maar je kunt dit ook zelf realiseren met een depositoladder.quote:Op donderdag 29 februari 2024 09:46 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ah, jammer. Zou wel mooi zijn als dat in Europa te vinden was.
Ik zit een beetje te zoeken naar hoe ik mijn geld moet wegzetten zodat ik kan leven van de opbrengsten.
CE bank deposito: maandelijkse rente voor 7 en 10 jaar.quote:Op donderdag 29 februari 2024 09:46 schreef HiZ het volgende:
[..]
Nederlandse bedrijven keren de hoogste dividend uit op de planeet.quote:Op donderdag 29 februari 2024 10:00 schreef blomke het volgende:
[..]
Hoog Dividend aandelen misschien? In de VS zijn er zat bedrijven die maandelijks dividend uitkeren.
Geen idee wat het bedrag is wat je wil/ kan wegzetten....Ik heb 2 investeringen via Mogelijk.nl, eerste hypotheekrecht maandelijkse uitbetaling van rente en aflossing. De rente sluis ik direct door naar Crowdfunding of naar spaarrekening met acceptabele rente. Zo creëer ik mijn eigen rente op rente effect. Ik hoef het nu nog niet als "leefgeld" te hebben maar op deze manier kan ik dat over een paar jaar wel verwezenlijken.quote:Op donderdag 29 februari 2024 09:46 schreef HiZ het volgende:
[..]
7 a 8 ton. Dus ik zit er best tegenaan te hikken.quote:Op donderdag 29 februari 2024 19:18 schreef Michael91984 het volgende:
[..]
Geen idee wat het bedrag is wat je wil/ kan wegzetten....Ik heb 2 investeringen via Mogelijk.nl, eerste hypotheekrecht maandelijkse uitbetaling van rente en aflossing. De rente sluis ik direct door naar Crowdfunding of naar spaarrekening met acceptabele rente. Zo creëer ik mijn eigen rente op rente effect. Ik hoef het nu nog niet als "leefgeld" te hebben maar op deze manier kan ik dat over een paar jaar wel verwezenlijken.
Dan is het zeker de moeite waard om eens bij Mogelijk.nl te kijken.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 19:21 schreef HiZ het volgende:
[..]
7 a 8 ton. Dus ik zit er best tegenaan te hikken.
Het is behoorlijk off-topic, maar hoe bevalt mogelijk.nl? Ik vind de geboden rente vrij laag.quote:Op zaterdag 2 maart 2024 06:35 schreef Michael91984 het volgende:
[..]
Dan is het zeker de moeite waard om eens bij Mogelijk.nl te kijken.
Mij bevalt het goed, de geboden rente momenteel ligt tussen 6 a 7 %, hangt onder andere van de LTV af. Looptijd is meestal 5 jaar, soms langer. Je hebt eerste hypotheekrecht, je gaat ook naar de notaris om te tekenen met de partij waar je mee in zee gaat. Je ontvangt maandelijks de rente en evt aflossing, de rente zet ik gelijk door naar een spaarrekening met redelijke rente of gebruik voor Crowdfunding. Zo heb je rente op rente effect en tikt het mooi door...quote:Op zaterdag 2 maart 2024 13:58 schreef FrenkDeTank het volgende:
[..]
Het is behoorlijk off-topic, maar hoe bevalt mogelijk.nl? Ik vind de geboden rente vrij laag.
Waarom zou je hoog dividend aandelen nemen en niet NT World/EM/SC ,die kun je ook maandelijks laten uitkeren. Het heet dan geen dividend, maar komt op hetzelfde neer (dividend = winst = hogere waarde aandeel).quote:Op donderdag 29 februari 2024 10:00 schreef blomke het volgende:
[..]
Hoog Dividend aandelen misschien? In de VS zijn er zat bedrijven die maandelijks dividend uitkeren.
Bij dit soort constructies vraag ik me af welke bedrijven voor 6-7% geld lenen, dat is echt heel erg hoog. Dat moet haast wel een hoog risicoprofiel zijn.quote:Op zondag 3 maart 2024 10:15 schreef Michael91984 het volgende:
[..]
Mij bevalt het goed, de geboden rente momenteel ligt tussen 6 a 7 %, hangt onder andere van de LTV af. Looptijd is meestal 5 jaar, soms langer. Je hebt eerste hypotheekrecht, je gaat ook naar de notaris om te tekenen met de partij waar je mee in zee gaat. Je ontvangt maandelijks de rente en evt aflossing, de rente zet ik gelijk door naar een spaarrekening met redelijke rente of gebruik voor Crowdfunding. Zo heb je rente op rente effect en tikt het mooi door...
Zullen vooral mensen zijn die er bij de bank niet doorheen komen met hun leningsaanvraag.quote:Op zondag 3 maart 2024 22:08 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Bij dit soort constructies vraag ik me af welke bedrijven voor 6-7% geld lenen, dat is echt heel erg hoog. Dat moet haast wel een hoog risicoprofiel zijn.
Ja dat is mijn punt, dus een verhoogd risico.quote:Op zondag 3 maart 2024 22:20 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Zullen vooral mensen zijn die er bij de bank niet doorheen komen met hun leningsaanvraag.
Klopt, het zijn mensen die bij de bank geen lening meer krijgen. Het zijn ook veel panden voor de verhuur.quote:Op zondag 3 maart 2024 22:20 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Zullen vooral mensen zijn die er bij de bank niet doorheen komen met hun leningsaanvraag.
Lees jezelf eens in op Mogelijk.nl. Ik heb nu mijn tweede investering daar, eerste is succesvol afgerond.quote:Op zondag 3 maart 2024 22:23 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Ja dat is mijn punt, dus een verhoogd risico.
Vanuit zakelijk verkeer zit de leenrente zo tussen de 5-6% momenteel. En dan verdient de bank er ook nog goed aan.
Ik heb er zakelijk mee te maken dus weet precies wat het inhoudt en ook wat de risico's zijn. Eerste hypotheekrecht klinkt veilig, maar wat gebeurt er als blijkt dat het onderpand minder waard is dan de lening? En mocht de debiteur failliet gaan dan is de kans groot dat je met een advocaat achter je geld aan mag gaan om je recht af te dwingen.quote:Op maandag 4 maart 2024 06:48 schreef Michael91984 het volgende:
[..]
Lees jezelf eens in op Mogelijk.nl. Ik heb nu mijn tweede investering daar, eerste is succesvol afgerond.
Het is crowdfunding met een hoge inleg. Zoals ook bij crowdfundingplatfomen die geen vergunning konden of wilden krijgen. Bijv. Matching Capital.quote:Op maandag 4 maart 2024 08:55 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Ik heb er zakelijk mee te maken dus weet precies wat het inhoudt en ook wat de risico's zijn. Eerste hypotheekrecht klinkt veilig, maar wat gebeurt er als blijkt dat het onderpand minder waard is dan de lening? En mocht de debiteur failliet gaan dan is de kans groot dat je met een advocaat achter je geld aan mag gaan om je recht af te dwingen.
Het wordt hier gepresenteerd als een goed product, maar er kleven grote risico's aan, dat is nou precies de reden dat de bank zegt no...
Ik vind het hetzelfde risicoprofiel hebben als een wereldwijd aandelenfonds (NT World), en die heeft als voordeel dat het rendement veel hoger is, veel makkelijker verhandelbaar en je kunt veel beter spreiden (aandelen/deposito)
Sorry maar jij hebt volgens mij echt geen idee waar je mee bezig bent , zoals jij hier over praat. "De eerste is succesvol afgerond dus het is veilig".
Heldere uiteenzetting van je. Ik ben me bewust van de risico's, beetje risico nemen durf ik wel aan. Ik ga niet voor de hoogste rente maar kies heel bewust wat voor mij goed voelt.quote:Op maandag 4 maart 2024 08:55 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Ik heb er zakelijk mee te maken dus weet precies wat het inhoudt en ook wat de risico's zijn. Eerste hypotheekrecht klinkt veilig, maar wat gebeurt er als blijkt dat het onderpand minder waard is dan de lening? En mocht de debiteur failliet gaan dan is de kans groot dat je met een advocaat achter je geld aan mag gaan om je recht af te dwingen.
Het wordt hier gepresenteerd als een goed product, maar er kleven grote risico's aan, dat is nou precies de reden dat de bank zegt no...
Ik vind het hetzelfde risicoprofiel hebben als een wereldwijd aandelenfonds (NT World), en die heeft als voordeel dat het rendement veel hoger is, veel makkelijker verhandelbaar en je kunt veel beter spreiden (aandelen/deposito)
Sorry maar jij hebt volgens mij echt geen idee waar je mee bezig bent , zoals jij hier over praat. "De eerste is succesvol afgerond dus het is veilig".
quote:Op maandag 19 februari 2024 14:28 schreef Jeroboam het volgende:
[..]
Ik word wel knettergek van de hoeveelheid marketing waarmee ze je lastig vallen bij OpenBank.
Inloggen via een bureau pc en ga naar:quote:Op maandag 19 februari 2024 19:46 schreef blomke het volgende:
[..]
Ja, herkenbaar. Ik zoek naar de opties om dat uit te zetten.
Ja, dat kan.quote:Op maandag 4 maart 2024 15:16 schreef Slingervinger het volgende:
Ik probeerde een rekening te openen bij CE bank maar het eerste wat ik krijg is een scherm met inschrijven voor een deposito en dat wil ik helemaal niet, is echter niet te omzeilen. Kan het ook anders?
gelukt, bedanktquote:Op maandag 4 maart 2024 16:36 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Ja, dat kan.
Je kan eerst een gewone spaarrekening openen.
https://www.crediteurope.nl/mobile-app/
Ook 1,5 week geleden een deposito voor 2 jaar opgezet bij Volkswagenbank (DE) á 3,45%. Rentes gingen op 23 februari weer omlaag dus heb er ook nog snel van geprofiteerd.quote:Op maandag 4 maart 2024 10:49 schreef Doedezemaar het volgende:
Mag het weer over spaarrentes enzo gaan?
Net nog maar wat extra geld in een 2jaarsdeposito bij Leaseplanbank gezet voordat op 8 maart de actierente van 3,30% afloopt
Bij raisin nog volop keus.quote:Op maandag 4 maart 2024 17:12 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Ook 1,5 week geleden een deposito voor 2 jaar opgezet bij Volkswagenbank (DE) á 3,45%. Rentes gingen op 23 februari weer omlaag dus heb er ook nog snel van geprofiteerd.
Heb nog een ander deposito dat 31 maart vrij komt, helaas dan te laat om voor 3%+ weer vast te leggen.
Ik bedoelde eigenlijk te laat om voor 3%+ bij VW bank vast te zetten.quote:
Aareal Bank via Raisin is Duits (en raisin zelf ook)quote:Op dinsdag 5 maart 2024 23:57 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Ik bedoelde eigenlijk te laat om voor 3%+ bij VW bank vast te zetten.
Raisin op zich wel handig om te vergelijken. Maar ik heb een bank in Duitsland nodig omdat ik anders de rentebelasting moet afdragen.
quote:Rente en beschikbaarheid
Nominaal rentetarief
3,50% p.j.
Effectief rentetarief
3,44% p.j.
Rente-op-rente
Nee
Looptijd
24 maanden
Beschikbaarheid
Geen vroegtijdige beëindiging, uitbetaling alleen aan het einde van de looptijd
Rente-uitkering
Jaarlijks
Dankjewel! Ga ik naar kijken!quote:Op woensdag 6 maart 2024 05:18 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Aareal Bank via Raisin is Duits (en raisin zelf ook)
https://www.dnb.nl/openba(...)relationNumber=B0003
[..]
quote:Raisin klantenservice
Geachte klant,
Wij hebben geconstateerd dat er mogelijk een incorrect (te laag) rentebedrag over de maand februari is geboekt op uw spaarrekening bij CKV. De bank onderzoekt het probleem en zal waar van toepassing zo spoedig mogelijk een correctie doorvoeren.
Onze excuses voor het ongemak en dank voor uw begrip.
Met vriendelijke groet,
Uw Raisin team
Ben er allang klaar mee. Ik wilde ooit een spaardeposito daar openen, maar na 2 weken wachten kwam een afwijzing, zonder duidelijk te zijn welke. Kon wel eens een typefoutje zijn in de naam: "Van" i.p.v. "van".quote:Op zaterdag 16 maart 2024 09:34 schreef KrekelJapie het volgende:
Ik ben een beetje klaar met CKV. Er is elke keer wat tussen de systemen van CKV en Raisin. Met andere banken bij raisin loopt het stukken soepeler.
[..]
Mensen ervaring met MeDirect? Ik lees helaas wat karige reviews over deze Maltese bank.quote:We hebben een extra hoge spaarrente tot en met 31 maart 2024: Op elke euro die je tussen nu en 31 maart 2024 stort op je MeSave spaarrekening rekenen wij 3,75% spaarrente op jaarbasis. Deze extra hoge rente geldt tot en met 31 maart.
Zeker fijn maar waar komt deze info vandaan?quote:Op woensdag 20 maart 2024 05:22 schreef KrekelJapie het volgende:
Aanpassing Zweeds depositogarantiestelsel
In Zweden werken ze niet met de euro, ze zijn daar blijven betalen in Zweedse kronen. Sparen in Zweden via Raisin doe je gelukkig wel gewoon in euro's, die worden niet omgewisseld in kronen - tot zover dus ook geen valutarisico.
Valutarisico bij uitbetaling na faillissement bank
Het venijnige zat in de spaargarantie. Die was namelijk wél in Zweedse kronen. Oók de compensatie van spaarders in het buitenland als een Zweedse bank failliet zou gaan. Dat is irritant, want dan ben je dus als Nederlandse spaarder bij een faillissement van jouw spaarbank in Zweden afhankelijk van de wisselkoers tussen de Zweedse kroon en de euro.
Uitbetaling nu in euro's!
Daar is recent verandering in gekomen. Riksgalden (de uitvoerder van het Zweedse depositogarantiestelsel) heeft de werkwijze aangepast. De uitbetaling van jouw spaargeld bij een bank in Zweden als die failliet zou gaan is nu NIET meer in Zweedse kronen, je krijgt het geld gewoon in euro's terug. Geen valutarisico meer dus, dat is fijn!
Op hun site is daarover niets te vinden.:quote:Op woensdag 20 maart 2024 08:42 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Zeker fijn maar waar komt deze info vandaan?
Of toch?quote:Op woensdag 20 maart 2024 10:00 schreef blomke het volgende:
[..]
Op hun site is daarover niets te vinden.:
https://www.riksgalden.se(...)sit-insurance-works/
Bronquote:Compensation to customers in institutions operating through passporting
If you have deposits in a Swedish institution offering accounts through passporting services to another EU/EES country without establishing a branch presence, the compensation amount is SEK 1 050 000. Payment of reimbursement will be administered by Riksgälden.
If a disbursement account is provided the compensation is paid out by a transfer to your disbursement account. If no account has been provided, you can receive a cheque instead.
Payment to disbursement accounts will be in the currency of the disbursement account provided. Cheque payments will be issued in Swedish kronor. Disbursement accounts are bank accounts in another bank registered with the Swedish deposit taking institution for repayment of deposits.
For depositors using the Raisin platform, the disbursement account is the account with Raisin bank or, where applicable, the service bank appointed by Raisin.
Wat moet ik me bij die uitleg voorstellen? disbursement account = uitbetalingsrekening (?) niet iets over de valuta.quote:
https://www.vanspaarbankv(...)er-sparen-in-zweden/quote:Op woensdag 20 maart 2024 08:42 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Zeker fijn maar waar komt deze info vandaan?
En als je even doorklikt kom je op:quote:Op woensdag 20 maart 2024 12:23 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
https://www.vanspaarbankv(...)er-sparen-in-zweden/
Het antwoord staat in de volledige tekst van de bron. In dit geval is je Raisin rekening dus je disbursement account.quote:Op woensdag 20 maart 2024 12:17 schreef blomke het volgende:
[..]
Wat moet ik me bij die uitleg voorstellen? disbursement account = uitbetalingsrekening (?) niet iets over de valuta.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Om mijn antwoord ook iets meer toekomstbestendig te maken: het maakt nog uit welke Zweedse bank je kiest en welke voorwaarden die bank gebruikt. Als je bijvoorbeeld kijkt naar een Klarna, deze bank heeft een rechtstreekse paspoort van haar diensten naar Nederland. Hierdoor is het voor Klarna technisch mogelijk om de compensatie via de Nederlandse autoriteiten te laten plaatsvinden. Het is daarom ook grappig om te zien dat de productvoorwaarden voor bijvoorbeeld Klarna en Collector niet hetzelfde zijn, maar op dit moment wel beide nog via het Zweedse systeem lopen.
Persoonlijk vind ik het allemaal nog steeds te veel gedoe, ik hou het wel lekker bij makkelijkere landen zoals Duitsland, Frankrijk en Italie.
[ Bericht 7% gewijzigd door snabbi op 20-03-2024 20:50:06 ]
heb ik ook gedaan. Risico valt misschien mee maar er zijn tegenwoordig meer dan genoeg betere alternatievenquote:Op vrijdag 22 maart 2024 18:33 schreef Groepfunder het volgende:
Zijn er andere mensen die, vanwege de dreiging met Rusland, hun spaargeld uit Estland terugtrekken? Ik heb getwijfeld, maar nu toch spaargeld van BigBank teruggehaald.
Netjes!quote:Op maandag 25 maart 2024 19:51 schreef KrekelJapie het volgende:
1 jaar Yapi Kredi naar 3,6%
http://www.yapikredi.nl/
NL depositogarantie
Ik denk niet dat je als overheid daar echt rekening mee moet gaan houden. Gewoon vaststellen en wanneer er later in de tijd een uitspraak komt - kan je altijd nog iets met terugwerkende kracht repareren.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 19:28 schreef zeeland6 het volgende:
De Hoge Raad stelt de uitspraak Box 3 uit van maart 2024 naar augustus 2024.
Betekent dat ook de aanslag 2022 nog niet definitief kan worden vastgesteld,
(Bron: FD)
Iedereen krijgt nog 12 maanden de tijd om dit te implementeren. Ook interessant voor raisin gebruikers.quote:Op vrijdag 29 maart 2024 14:40 schreef koffiekoekjes het volgende:
Verordening die instantbetalingen verplicht is ingegaan
Met name leuk voor mensen bij OpenBank volgens mij. Het is mij alleen nu nog niet helemaal duidelijk of ze nu nog 12 maanden de tijd krijgt voor implementatie of niet.
Ik heb me er nog niet heel diep in verdiept, maar volgens mij gaat dit alleen over betalingen tussen betaalrekeningen, niet over betalingen tussen spaarrekeningen. Met andere woorden de techniek is wel beschikbaar (die is er al een tijdje), maar men is niet verplicht dat hier toe te passen.quote:Op vrijdag 29 maart 2024 14:48 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Iedereen krijgt nog 12 maanden de tijd om dit te implementeren. Ook interessant voor raisin gebruikers.
Inderdaad bij OpenBank is dit wel nuttig. In werkelijkheid liggen de datums een stuk complexer. Er wordt namelijk een onderscheid gemaakt tussen de landen waar de euro gevoerd wordt en waar de euro niet gevoerd wordt. Ook wordt er nog een verschil gemaakt tussen banken. In werkelijkheid ligt het daarom allemaal tussen de 6 en 30 maanden vanaf het moment dat het "into force" komt. Zie hiervoor https://eur-lex.europa.eu(...)=celex%3A52022PC0546 en doe een CTRL F-je op "insert the date" om alle details te kunnen lezen.quote:Op vrijdag 29 maart 2024 14:40 schreef koffiekoekjes het volgende:
Verordening die instantbetalingen verplicht is ingegaan
Met name leuk voor mensen bij OpenBank volgens mij. Het is mij alleen nu nog niet helemaal duidelijk of ze nu nog 12 maanden de tijd krijgt voor implementatie of niet.
als je rentebedrag deelt op je saldo weet je het.quote:Op maandag 1 april 2024 15:19 schreef DX11 het volgende:
Weten jullie hoeveel rente TradeRepublic exact uitbetaald per maand?
Waarom ik zit wil weten: ik heb 2 losse bedragen er op staan en wil de rente van deze 2 losse (niet gelijke) bedragen apart berekenen / opschrijven waar het bij hoort. Is het gewoon 4% gedeeld door 12 dus 0,3333% per maand?
Nee niet echt want ik heb midden in de maand nog geld over gemaakt dus weet het ff niet.quote:Op maandag 1 april 2024 16:15 schreef zeeland6 het volgende:
[..]
als je rentebedrag deelt op je saldo weet je het.
Als het goed is niet want dan zou je effectief hoger uitkomen door het rente op rente effect.quote:Op maandag 1 april 2024 15:19 schreef DX11 het volgende:
Weten jullie hoeveel rente TradeRepublic exact uitbetaald per maand?
Waarom ik zit wil weten: ik heb 2 losse bedragen er op staan en wil de rente van deze 2 losse (niet gelijke) bedragen apart berekenen / opschrijven waar het bij hoort. Is het gewoon 4% gedeeld door 12 dus 0,3333% per maand?
Op de homepage staat nog steeds Maandelijkse rentebetaling.. dus daar zou ik vanuit gaan.quote:Op maandag 1 april 2024 23:31 schreef GlenSpey het volgende:
Voor degenen die bij Santander consumer bank zitten (3,6%). Het uitbetalingsmoment van rente lijkt opeens stilzwijgend te zijn verlengd van 1 maand naar 3 maandenJuist die ene maand is waar ik het enige tijd geleden op uit heb gekozen. Iemand die er meer vanaf weet? Denk dat ik maar weer op zoek ga naar een fatsoenlijk alternatief....
Klopt, maar zodra ik de rentesimulering doe staat er dat de volgende uitbetaling op 1 juli plaatsvindquote:Op maandag 1 april 2024 23:33 schreef IsItMeOrYou het volgende:
[..]
Op de homepage staat nog steeds Maandelijkse rentebetaling.. dus daar zou ik vanuit gaan.
Kijk van de week nog eens, grote kans dat de app niet klopt of dit is een Spaanse 1 april grapquote:Op maandag 1 april 2024 23:35 schreef GlenSpey het volgende:
[..]
Klopt, maar zodra ik de rentesimulering doe staat er dat de volgende uitbetaling op 1 juli plaatsvind
Ik heb het zelf uitgerekend. Ja, het is toch 0,333333% pm, dus 4% per jaar, maar maandelijkse rente uitbetaling (dus rente op rente), dus indirect inderdaad meer dan 4% per jaar, heel blij mee dankzij dit topic!quote:Op maandag 1 april 2024 20:42 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Als het goed is niet want dan zou je effectief hoger uitkomen door het rente op rente effect.
Nee. Maar wellicht even de nachtwacht doen en morgen evt. bellen.quote:Op dinsdag 2 april 2024 18:34 schreef black-soldier het volgende:
In de raisin app krijg ik de volgende foutmelding als ik wil overboeken van raisin naar de partner bank: uw raisin rekening heeft onvoldoende saldo (0 euro), terwijl er wel geld op de raisin rekening staat en ook daar zichtbaar is. Hebben jullie hetzelfde probleem?
Status helaas nog onveranderd: de app geeft aan dat ik pas op 1 juli weer rente krijg. Website van de Nederlandse afdeling blijft echter ongewijzigd zeggen dat ik maandelijks rente ontvang. Heb de vraag gisteren al bij de klantenservice neergelegd maar nog geen reactiequote:Op maandag 1 april 2024 23:49 schreef IsItMeOrYou het volgende:
[..]
Kijk van de week nog eens, grote kans dat de app niet klopt of dit is een Spaanse 1 april grap. Maar anders zijn ze sowieso te laat met informeren. Persoonlijk zou ik er geen moeite mee hebben als de rente dan gewoon hoog blijft. Toevallig had ik mijn rente 28 maart gehad ipv 1 april zie ik nu, dat klopt ook al niet, al worden die 3 dagen vast ingehaald.
ja heb ik ook regelmatig en nu ook weer. Meestal duurt het enkele uren maar deze keer wel erg langquote:Op dinsdag 2 april 2024 18:34 schreef black-soldier het volgende:
In de raisin app krijg ik de volgende foutmelding als ik wil overboeken van raisin naar de partner bank: uw raisin rekening heeft onvoldoende saldo (0 euro), terwijl er wel geld op de raisin rekening staat en ook daar zichtbaar is. Hebben jullie hetzelfde probleem?
de discussie over tegoeden bij crowdfundingplatforms heeft op een ander forum plaatsgehad. De fiscus beschouwt dit niet als spaargeld omdat deze platforms geen banken zijn. Ik denk dat voor een broker als Trade republic hetzelfde geldtquote:Op woensdag 3 april 2024 11:50 schreef GlenSpey het volgende:
Kleven er eigenlijk nadelen aan het gebruik van Trade republic? Heb begrepen dat het geen echte spaarrekening is, maar een beleggersrekening. Heeft dit gevolgen voor het dagelijkse gebruik ervan of voor bijvoorbeeld de belastingdienst?
De vorige keer was het de ochtend erna opgelost. Kreeg nog wel een soort foutmelding dat ik het bedrag moet moest overmaken om de rekening te kunnen openen, terwijl ik de rekening al had. Was snel daarna opgelost en waren er geen problemen meer.quote:Op woensdag 3 april 2024 13:02 schreef Slingervinger het volgende:
[..]
ja heb ik ook regelmatig en nu ook weer. Meestal duurt het enkele uren maar deze keer wel erg lang
Een deposito voor een jaar?quote:Op vrijdag 5 april 2024 11:33 schreef Essebes het volgende:
Zijn er spaarrekeningen waarbij je periodiek een bedrag kunt laten vrijvallen? Dat je dat bv een jaar vooruit al kunt instellen?
#dtv
Enige wat ik zou weten is regelmatig (maandelijks) een deposito openen (paar muisklikken), inleggen en afwachten. Is niet al te ingewikkeld.quote:Op vrijdag 5 april 2024 11:35 schreef Essebes het volgende:
Het liefst willen ze (gaat om mn ouders) dat er elke maand een bedrag vrijvalt. Dan zou ik eerst voor hen een depositoladder moeten opzetten. Kan, maar ik hoop op een simpelere oplossing.
:quote:Op vrijdag 5 april 2024 11:41 schreef snabbi het volgende:
ik zou dan eerder zoeken in de lijfrente varianten. Die heb je in verschillende vormen.
quote:Op vrijdag 5 april 2024 11:35 schreef Essebes het volgende:
Kan, maar ik hoop op een simpelere oplossing.
Lijfrente is wel echt heel simpel. Enige nadeel is datzelfde het niet flexibel is, maar het is wel erg overzichtelijk als het eenmaal loopt.quote:
En de bijkomende kosten?quote:Op vrijdag 5 april 2024 13:02 schreef HiZ het volgende:
[..]
Lijfrente is wel echt heel simpel. Enige nadeel is datzelfde het niet flexibel is, maar het is wel erg overzichtelijk als het eenmaal loopt.
ouders op leeftijd idd. Koophuis verkocht, nu in huurhuis. De lifespan voor een lijfrente is, denk ik, te kort.quote:Op vrijdag 5 april 2024 13:11 schreef snabbi het volgende:
Ja niet flexibel, kosten zijn hoger en zeker omdat ik vermoed dat de ouders al op leeftijd zijn kan je niet echt profiteren van de sterftetabel kansberekening. Maar als je prijs stelt op simpel - dan is het het overwegen waard.
- Je hebt geen eigen rekeningnummer.quote:Op vrijdag 5 april 2024 19:13 schreef DX11 het volgende:
Vraagje, waarom zit niet iedereen hier bij Trade Republic? 4% vrij opneembaar is het beste toch?
Volgens mij ook maar geldig tot 50.000 dus niet voor iedereen interessant.quote:Op vrijdag 5 april 2024 19:13 schreef DX11 het volgende:
Vraagje, waarom zit niet iedereen hier bij Trade Republic? 4% vrij opneembaar is het beste toch?
Je kunt ook voor 5 of 10 jaar een lijfrente afsluiten. En het geld is sowieso niet weg hè?quote:Op vrijdag 5 april 2024 15:01 schreef Essebes het volgende:
[..]
ouders op leeftijd idd. Koophuis verkocht, nu in huurhuis. De lifespan voor een lijfrente is, denk ik, te kort.
CE Bank heeft depositos met maandelijkse rentequote:Op vrijdag 5 april 2024 11:35 schreef Essebes het volgende:
Het liefst willen ze (gaat om mn ouders) dat er elke maand een bedrag vrijvalt. Dan zou ik eerst voor hen een depositoladder moeten opzetten. Kan, maar ik hoop op een simpelere oplossing.
Ik kan niet inschatten of mijn geld uberhaupt veilig is bij die toko. Zij plaatsen geld in Ierland en Duitsland maar zijn zelf een financiele instelling. Ze kunnen mooi een sheet op hun website plaatsen hoe het DGS werkt wanneer er een deposito bij een bank in die landen geplaatst wordt, maar zoals ik het lees is het DGS niet van toepassing tussen financiele instellingen onderling.quote:Op vrijdag 5 april 2024 19:13 schreef DX11 het volgende:
Ik maak het geld over naar een IBAN bankrekening, op mijn naam, inderdaad in Duitsland. Maar ze zijn geen bank? Dus als ze omvallen is er geen 100k gedekt?quote:Op zaterdag 6 april 2024 01:22 schreef snabbi het volgende:
Zij plaatsen geld in Ierland en Duitsland maar zijn zelf een financiele instelling.
Ja, 100K gedekt, Maar, kijk eens hier. Dan weet je genoeg.quote:Op zaterdag 6 april 2024 01:39 schreef DX11 het volgende:
[..]
Ik maak het geld over naar een IBAN bankrekening, op mijn naam, inderdaad in Duitsland. Maar ze zijn geen bank? Dus als ze omvallen is er geen 100k gedekt?
Prima bank, al 30 jaar tevreden klant, een van de eerste aan mijn klantnr te zien.quote:Op zaterdag 6 april 2024 00:38 schreef Cilantro het volgende:
Iemand ervaring met Yapi Kredi?
Wil daar mogelijk een deposito openen.
Dank, we hebben wat om over te praten, morgen bij de koffie 😎quote:Op zaterdag 6 april 2024 00:31 schreef zeeland6 het volgende:
[..]
CE Bank heeft depositos met maandelijkse rente
"Bij een looptijd van 7 of 10 jaar en een inleg van ¤20.000 of meer, kan je ook kiezen voor een maandelijkse rentebetaling."
https://www.crediteurope.(...)ope-termijndeposito/
Of nog simpeler een spaarrekening ( evt. met maandelijkse rente). En van het spaarbedrag kan je een periodieke maandelijkse overboeking doen. Eenmalig instellen.
Ik maak een correctie, toen we eerder het over deze partij hadden waren ze dat niet. Zo te zien hebben ze in december een bankvergunning gehad - https://www.dnb.nl/openba(...)lationNumber=R187693quote:Op zaterdag 6 april 2024 01:39 schreef DX11 het volgende:
[..]
Ik maak het geld over naar een IBAN bankrekening, op mijn naam, inderdaad in Duitsland. Maar ze zijn geen bank? Dus als ze omvallen is er geen 100k gedekt?
Ongelofelijk, je geld kan gewoon foetsie raken...quote:Op zaterdag 6 april 2024 10:45 schreef zeeland6 het volgende:
[..]
Ja, 100K gedekt, Maar, kijk eens hier. Dan weet je genoeg.
https://nl.trustpilot.com/review/www.traderepublic.com
Geld niet meer uit te boeken!quote:Op zondag 7 april 2024 11:03 schreef blomke het volgende:
[..]
Ongelofelijk, je geld kan gewoon foetsie raken...
Red Flag dus!quote:Op dinsdag 9 april 2024 00:01 schreef snabbi het volgende:
Vandaag toch eens gekeken hoe het nu verwoord staat wanneer je je aanmeldt, maar in de klantovereenkomst bij Trade Republic wordt alleen nog beleggingsframework genoemd. Hoe de gelden op een DGS vallen ofwel onder een moneymarket product kan ik niet vinden.
Maar eens terug geboekt. Dat proces met SMS-code is ook aardig brak. Codes komen binnen als ze al verlopen zijn maar gelukkig de zevende code was wel op tijd.quote:Op zondag 7 april 2024 11:03 schreef blomke het volgende:
[..]
Ongelofelijk, je geld kan gewoon foetsie raken...
van mij is er al een maand 15k zoek ook met sepa overgeboekt.quote:Op woensdag 10 april 2024 09:54 schreef Ericr het volgende:
Geld van Trade Republic stond binnen dag op mijn rekening. Denk dat met SEPA ook weinig mis kan gaan maar met andere manieren van funden het wel eens lastiger kan zijn om geld terug te halen.
Ai. Duitse of Iers tegenrekening? Ik heb Citibank rekening.quote:Op woensdag 10 april 2024 15:00 schreef zeeland6 het volgende:
[..]
van mij is er al een maand 15k zoek ook met sepa overgeboekt.
DeGiro reageert redelijk snel: < 2 dagenquote:Op woensdag 10 april 2024 15:04 schreef Ericr het volgende:
Support is naadje maar daar hebben veel van die internet brokers last van.
Duits.quote:Op woensdag 10 april 2024 15:04 schreef Ericr het volgende:
[..]
Ai. Duitse of Iers tegenrekening? Ik heb Citibank rekening.
Heb er nu alleen nog wat ETF's staan maar ga dat niet verder uitbreiden en later wel transferen.
Support is naadje maar daar hebben veel van die internet brokers last van.
Succes. SEPA zou niet mogen hangen op naam als je geverifieerd bent en dat ben je al als je geld hebt gestort. Je bank al benaderd?quote:Op woensdag 10 april 2024 15:25 schreef zeeland6 het volgende:
[..]
Duits.
Groot probleem is dat ze niet telefonisch bereikbaar zijn. Alleen via een ellendig ticket systeem waar je geen antwoord krijgt op je vragen, behalve nutteloze kreten.
Bovendien zijn ze niet aangesloten bij Nederlandse toezichthouders.
Ik heb rechtsbijstand erop gezet.
CEB?quote:Op dinsdag 9 april 2024 19:45 schreef Cilantro het volgende:
Deposito van 1 jaar geopend bij Yapi Kredi tegen 3,6% en een vrij opneembare spaarrekening bij CEB met de actierente van 3,75% voor 6 maanden. Beide Nederlandse DGS.
Ik zit voorlopig weer even goed.
Santander 3,60%quote:Op dinsdag 16 april 2024 21:02 schreef Arthur1983 het volgende:
Ben nog steeds erg tevreden over Revolut met 3,09%. Via een premium account kun je een nog wel hogere rente krijgen, maar die heb ik (nog) niet aangezet.
Je krijgt de rente elke dag bij geschreven. De Wtihdrawals kun je ook gewoon per direct uitvoeren en die staan dan ook echt een seconde later op je tegenrekening.
Tips voor hogere rentepercentages blijven natuurlijk altijd welkom.
Deze onderschrijf ik:quote:Op dinsdag 16 april 2024 21:02 schreef Arthur1983 het volgende:
Ben nog steeds erg tevreden over Revolut met 3,09%. Via een premium account kun je een nog wel hogere rente krijgen, maar die heb ik (nog) niet aangezet.
Je krijgt de rente elke dag bij geschreven. De Wtihdrawals kun je ook gewoon per direct uitvoeren en die staan dan ook echt een seconde later op je tegenrekening.
Revolut biedt met haar Standaard-plan een gratis betaalrekening met beperkte functies (zoals maximaal 5x gratis pinnen bij een geldautomaat tot totaal maximum 200 euro per maand, normale transacties naar andere rekeningen etc). Wanneer je kiest voor de Flexibele rekening dan beleg je je geld in een geldmarktfonds. Dit is niet hetzelfde als een spaarrekening.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wat ik verder irritant vind aan de betaalrekening:
- van elke transactie krijg je een mailbevestiging en dit is niet uit te zetten (dus maar een mailrule aangemaakt)
- geen iDeal ondersteuning
- ze hebben een betaalverzoek methode ala Tikkie, maar de betaler kan alleen via credit card betalen - niet via een normale overboeking.
[ Bericht 1% gewijzigd door snabbi op 17-04-2024 07:08:04 ]
Bij/via Raisin heb ik wat weggezet bij Alisabank: 3,15% en ze keren per kwartaal de rente uit. Zonder bronbelasting en gewoon vrij opneembaar.quote:Op dinsdag 16 april 2024 21:02 schreef Arthur1983 het volgende:
prima bankjequote:Op woensdag 17 april 2024 11:24 schreef Miniem het volgende:
Jullie ervaringen met garantibank?
Is de beveiliging beter dan Bunq?
Wil een spaarrekening open met Nederlands garantiestelsel en die staat tijdelijk tot 31 mei op 3,6% daar.
Maar als het net zo gaar is als Bunq... nvm
Ok, dankje.quote:Op woensdag 17 april 2024 11:45 schreef zeeland6 het volgende:
[..]
prima bankje
snelle afboekingen en bijboekingen
goeie App.
Goed telefonisch contact, persoonlijk, snel.
Vergelijkbaar met YKB en CE.
Maandelijks oa leaseplan bank.quote:Op woensdag 17 april 2024 12:05 schreef Miniem het volgende:
[..]
Ok, dankje.
Weet er iemand een spaarrekening met hoog rentepercentage waar wekelijks of evt maandelijks uitbetaald wordt met Nederlands garantiestelsel?
Santander ken ik wel van kredieten maar hoe zit het met sparen? Loopt via Belgische dochter dus bronheffing waarvan je ontheffing kan vragen. Gaat dat wel naar wens?quote:Op dinsdag 16 april 2024 23:10 schreef IsItMeOrYou het volgende:
[..]
Santander 3,60%Revolut is eigenlijk een belegging voor spaarrente.
Bij aanmelding onderteken je automatisch een document waardoor je geen bronheffing hoeft af te dragen.quote:Op woensdag 17 april 2024 15:44 schreef Slingervinger het volgende:
[..]
Santander ken ik wel van kredieten maar hoe zit het met sparen? Loopt via Belgische dochter dus bronheffing waarvan je ontheffing kan vragen. Gaat dat wel naar wens?
quote:
Je hebt 15k in 1x van trade Republic naar je Nederlandse bank gestort en het komt niet aan?quote:Op woensdag 10 april 2024 15:25 schreef zeeland6 het volgende:
[..]
Duits.
Groot probleem is dat ze niet telefonisch bereikbaar zijn. Alleen via een ellendig ticket systeem waar je geen antwoord krijgt op je vragen, behalve nutteloze kreten.
Bovendien zijn ze niet aangesloten bij Nederlandse toezichthouders.
Ik heb rechtsbijstand erop gezet.
Ik heb bij TR beide kanten op succesvolle bedragen over gemaakt. Dan zit ik dus goed? Ik heb ook eerst geld opnemen getest voordat ik er grote bedragen heen heb gestort.quote:Op maandag 8 april 2024 13:08 schreef Jeroboam het volgende:
[..]
Geld niet meer uit te boeken!
Blijkbaar heel strakke controle op tenaamstelling bankrekening, bankrekening met initialen ipv hele voornamen is NIET te gebruiken om geld over te boeken, daardoor geld dat via Creditcard gestort is ook niet meer terug te boeken.
Mislukte bankbetalingen na dagen ook niet teruggestort.
Helpdesk krijg je standaard antwoorden die nergens op slaan of helemaal geen reactie.
Blijf hier weg als je zekerheid wilt dat je je geld ooit nog terugkrijgt.
Datum van ervaring: 15 maart 2024
Bij handmatig overgeboekte bedragen heb je wel een probleem dan maar deze meneer/mevrouw zou het via de cc-maatschappij kunnen oplossen.
Geen idee, dit kwam ik tegen toen ik reviews ging googlen van TR.quote:Op maandag 22 april 2024 21:48 schreef DX11 het volgende:
[..]
Ik heb bij TR beide kanten op succesvolle bedragen over gemaakt. Dan zit ik dus goed? Ik heb ook eerst geld opnemen getest voordat ik er grote bedragen heen heb gestort.
Zo dan, als ik dit hoor ben ik blij dat ik klantenservice zwaarder heb laten wegen dan de hoogte van de rente en zelfs of ze onder het DGS van NL vallen. Het voelde ook al heel fout toen ik zocht naar een bank met meer rente dan de Nederlandse grootbanken.quote:Op dinsdag 16 april 2024 11:24 schreef 111210 het volgende:
Blijft natuurlijk eigen verantwoordelijkheid, maar dat Bunq zo waardeloos is qua klantenservice zegt toch wel weer wat
Ik blijf het toch vreemd vinden dat je bijvoorbeeld onder het Ierse stelsel zou vallen (Citi) - aangezien je een overeenkomst aangaat met Trade Republic. Dat zij dingen interbancair bij andere banken stalt moet jij als klant niets mee te maken hebben.quote:Op dinsdag 23 april 2024 10:02 schreef Stokkie_ het volgende:
Ik heb nooit problemen met Trade Republc gehad, overboekingen naar de rekening toe staan er <30min op en terug naar eigen rekening 1-2 werkdagen.
Alles valt gewoon onder DGS https://traderepublic.com/en-nl?openModal=legal& en in de app kan je zien onder welke je valt a.d.h.v. het BIC van het rekeningnummer als je geld wilt storten.
Ik begrijp wel dat het voornamelijk mis gaat met mensen die geld overboeken naar het rekeningnummer dat 0,01¤ naar je over maakt bij het aanmaken van je account. Dat komt namelijk niet vanaf je eigen rekeningnummer. Het kan dan enige tijd (soms wel een maand als ik de reviews mag geloven) duren voordat je je geld weer terug hebt. Niet netjes maar wel eigen schuld.
Wat ik her en der lees is dat de klantenservice waardeloos is. Als er onverhoopt iets misgaat wil je niet maandenlang hoeven wachten op een ticket.quote:Op dinsdag 23 april 2024 10:02 schreef Stokkie_ het volgende:
Ik heb nooit problemen met Trade Republc gehad
Als je doel slechts is te profiteren van een hogere rente is dit een slecht idee. Het renteverschil is te klein om dit een goede casus te laten worden. Als we je voorbeeld nemen van de wisselkoers van 0,93 -> dan hoeft dit maar te zakken tot 0,91 voor je 1 jaar vast heb je geen effectieve rente van 5% maar van 2,7%.quote:Op maandag 6 mei 2024 05:06 schreef ThijsTH het volgende:
Mensen ik heb advies nodig.
Ik wil (omdat dat hogere rente geeft) maar eens wat geld in USD vastzetten.
Ik kan voor 1 jaar 5% rente krijgen, voor 2 jaar 4,6%, voor 3 jaar 4,6% of voor 5 jaar 4,75%.
Ik zit te twijfelen tussen 1 jaar en 5 jaar.
Want na dat jaar staan de rentes zeer waarschijnlijk een stuk lager en als ik het dan daarna voor 4 jaar opnieuw vast zou zetten zou ik gemiddeld waarschijnlijk lager uitkomen dan 4,75%. Daarentegen is het valuta risico over een periode van 5 jaar natuurlijk wel veel hoger dan 1 jaar. Met heel veel pech kan de USD dan van 0,93 naar 0,75 zijn gegaan. Of juist andersom, van 0,93 naar misschien wel 1,05 etc.
Wat adviseren jullie?
Ik vind het totaal niet interessant. Ik ga er even vanuit dat je daarvoor EUR naar USD moet omzetten en weer van USD terug naar EUR uiteindelijk en in beide stappen verlies je mogelijk al dusdanig veel geld dat je die 5% eigenlijk al volledig kwijt bent. Ik kan er iets naast zitten hoor want ben niet helemaal bij met koop/verkoop verschillen tussen valuta maar normaal verlies je zonder comissie al veel doordat je ze duurder koopt dan verkoopt.quote:Op maandag 6 mei 2024 05:06 schreef ThijsTH het volgende:
Mensen ik heb advies nodig.
Ik wil (omdat dat hogere rente geeft) maar eens wat geld in USD vastzetten.
Ik kan voor 1 jaar 5% rente krijgen, voor 2 jaar 4,6%, voor 3 jaar 4,6% of voor 5 jaar 4,75%.
Ik zit te twijfelen tussen 1 jaar en 5 jaar.
Want na dat jaar staan de rentes zeer waarschijnlijk een stuk lager en als ik het dan daarna voor 4 jaar opnieuw vast zou zetten zou ik gemiddeld waarschijnlijk lager uitkomen dan 4,75%. Daarentegen is het valuta risico over een periode van 5 jaar natuurlijk wel veel hoger dan 1 jaar. Met heel veel pech kan de USD dan van 0,93 naar 0,75 zijn gegaan. Of juist andersom, van 0,93 naar misschien wel 1,05 etc.
Wat adviseren jullie?
Je hebt niet alleen met kosten te maken maar ook met de koers van dat moment. Dit is niet alleen sparen. Dit is tevens ook speculeren in valuta.quote:Op maandag 6 mei 2024 15:45 schreef ThijsTH het volgende:
Ja, ik weet dat er kosten verbonden zijn aan het omzetten van EUR naar USD.
Ja, dat weet ik ook. Kan beide kanten uitgaan, ik kan ook en meer rente krijgen en nog een koerswinst maken ook. Maar kan ook zijn dat ik meer koersverlies maak dan dat ik aan rente inkomsten krijg, en dat het zelfs een netto verlies wordt.quote:Op maandag 6 mei 2024 15:53 schreef alpeko het volgende:
[..]
Je hebt niet alleen met kosten te maken maar ook met de koers van dat moment. Dit is niet alleen sparen. Dit is tevens ook speculeren in valuta.
Dat is waar maar daar staat tegenover dat je tevens aan risicospreiding doet.quote:Op maandag 6 mei 2024 15:53 schreef alpeko het volgende:
[..]
Je hebt niet alleen met kosten te maken maar ook met de koers van dat moment. Dit is niet alleen sparen. Dit is tevens ook speculeren in valuta.
Blijft kansloos dat ze niet gewoon wat instelbare veiligheid opties in hun app stoppen en je gewoon op een redelijk fatsoenlijke manier hulp kan zoekenquote:Jouw veiligheid is en blijft onze topprioriteit. Daarom houden we de laatste fraudetrends constant voor je in de gaten, zodat we jou en je geld veilig kunnen houden.
We sturen je deze e-mail om je te wijzen op AnyDesk, een platform dat de laatste tijd vaak voor frauduleuze doeleinden wordt gebruikt. Hieronder staan een paar eenvoudige tips waarmee je veilig en zorgeloos van bunq gebruik kan blijven maken.
AnyDesk: wat is het en hoe gebruiken fraudeurs het
AnyDesk is een tool die mensen op afstand toegang geeft tot persoonlijke computers en andere apparaten. Fraudeurs kunnen zich voordoen als bunq medewerkers, om je vervolgens over te halen AnyDesk software te installeren. Hierdoor krijgen zij volledige toegang tot je computer, je e-mails, al je foto's, én je bankzaken.
Wat kan je doen?
Heel eenvoudig: download NOOIT AnyDesk software van iemand die je niet kent. Onthoud bovendien dat:
WIJ JE NOOIT ZULLEN BELLEN
Wanneer we contact met je opnemen, doen we dit altijd via de beveiligde chatfunctie in de app.
Wij je NOOIT vragen om software te installeren
Bij bunq bepaal je zelf wat er met je geld en je account gebeurt. We vragen je dus nooit om geld over te boeken of software te downloaden.
We raden je aan om je bunq app regelmatig te updaten via App Store. Alles wat je nodig hebt staat in de bunq app en op bunq Web.
Ontvang je een telefoontje, sms of e-mail van iemand die zich voordoet als bunq employee, meld dit dan hier. Meer informatie vind je op Together.
Cheers,
bunq
bank of The Free
quote:Op maandag 13 mei 2024 21:35 schreef zeeland6 het volgende:
Hoogste NL rente (1 jaar vast) bij Yapi Kredi Bank gaat omlaag van 3,6% naar 3,3% per 15 mei.
Welke dan?quote:Op donderdag 16 mei 2024 23:09 schreef snabbi het volgende:
Ik begrijp de comment niet helemaal. Er zijn meerdere aanbieders met een gelijk of hoger percentage die ook een gratis rekening aanbieden.
Raisin heeft er 8 met 3,2% of hoger , inclusief deze.quote:
Maar 2 > 3,3%quote:Op vrijdag 17 mei 2024 08:06 schreef Steven184 het volgende:
Raisin heeft er 8 met 3,2% of hoger , inclusief deze.
Alleen op Raisin dus al collector en dinstingo - de twee waar je zelf ook naar verwijst.quote:
Rekenen kan je ook al niet.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 09:03 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Serieus? O,1% is 10 euro op 10k op jaarbasis
Voor de eerste 6 maanden.quote:
Ik zit er ook.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 10:13 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ik zit er net naar te kijken. Ik denk dat die het maar wordt voorlopig.
Enig idee waarop die op de rente-vergelijkingswebsites nergens is meegenomen?quote:
Ik heb echt geen idee. Misschien betalen ze niet voor die websites die vergelijken?quote:Op vrijdag 17 mei 2024 22:17 schreef Blester het volgende:
[..]
Enig idee waarop die op de rente-vergelijkingswebsites nergens is meegenomen?
Ook maar eens een rekening aangemaakt. Was binnen halfuurtje geopend. Mooie vervanger voor Bunq voor in ieder geval 6 maanden. Toch fijn om ook te sparen op NL bodem. Even in afwachting van binnenkomst eerste test betaling.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 22:21 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik heb echt geen idee. Misschien betalen ze niet voor die websites die vergelijken?
Ik heb hetzelfde gedaan. Ook vanuit Bunq.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 22:30 schreef Blester het volgende:
[..]
Ook maar eens een rekening aangemaakt. Was binnen halfuurtje geopend. Mooie vervanger voor Bunq voor in ieder geval 6 maanden. Toch fijn om ook te sparen op NL bodem. Even in afwachting van binnenkomst eerste test betaling.
Staat in mijn agenda. Maar ondertussen vang ik wel 3,75%. Bij een NLse bank. En vrij opneembaar.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 22:52 schreef snabbi het volgende:
Vergeet niet iets in je agenda te zetten om die overboeking te doen - de spaarrente wordt uitgekeerd per 1 jan bij credit europe bank en na 6 maanden wordt de rente bijgesteld (huidig tarief zou dan gaan van 3,75% naar 1,77%)
quote:Op vrijdag 17 mei 2024 22:57 schreef capricia het volgende:
[..]
Staat in mijn agenda. Maar ondertussen vang ik wel 3,75%. Bij een NLse bank. En vrij opneembaar.
Overigens wordt de rente ook uitgekeerd bij het opheffen van je rekening. Wat ik ga doen zodra de rente daalt.
Waarschijnlijk omdat dit een actierente is en geen vaste rente.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 22:17 schreef Blester het volgende:
[..]
Enig idee waarop die op de rente-vergelijkingswebsites nergens is meegenomen?
Ja bijvoorbeeld zo'n site als spaarente.nl is lekker inconsequent doordat ze garanti wel met een actierente toont, maar ceb alleen met de normale rente. Ze zetten het er bij garanti wel bij dat het een actierente is, dus ik denk gewoon dat ze ceb simpelweg gemist hebben.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 07:17 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Waarschijnlijk omdat dit een actierente is en geen vaste rente.
LHV-Prak denk ik. Overigens is die (mis)spelling ook in mijn Raisin omgeving. On topic: ze willen van deposito's af denk ik. Ook voor mij een issue.quote:
quote:Op vrijdag 17 mei 2024 09:03 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Serieus? O,1% is 10 euro op 10k op jaarbasis
quote:
Ik ben ook wel benieuwd wat er aan de berekening van #Steven184 niet goed is?quote:
1% van 104 is 102quote:Op zondag 19 mei 2024 16:09 schreef Crowd001 het volgende:
[..]
[..]
[..]
Ik ben ook wel benieuwd wat er aan de berekening van #Steven184 niet goed is?
O, 1% staat er.quote:
Hij maakt wel meer denkfouten.quote:Op maandag 20 mei 2024 11:15 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Voer de trol nu niet, er stond O.1 ipv 0.1. een eenvoudige typo.
Het is geen spelfout. Het is een bank uit Estland, daar gebruiken ze andere woorden dan in het Nederlands of het Engels. Ook het verlengen met 0% is geen typfout, dat is gewoon het tarief dat ze nu aanbieden voor Raisin klanten.quote:Op zondag 19 mei 2024 15:56 schreef blomke het volgende:
[..]
LHV-Prak denk ik. Overigens is die (mis)spelling ook in mijn Raisin omgeving. On topic: ze willen van deposito's af denk ik. Ook voor mij een issue.
Ondanks dat die mensen zelf vrijwel altijd op een linkje klikken, blijft het treurig dat bunq zo waardeloos is qua contact met hun klanten.quote:
Ik was eerst best fan van Bunq, maar ik heb alles weggehaald daar.quote:
Klopt, wel geinig.quote:Op maandag 27 mei 2024 20:15 schreef snabbi het volgende:
Dat is toch weer 5 euro per kwartaal erbij (tegen een ton inleg)
Ik was er net aan gewend maar kennelijk gaat de rente binnenkort alweer omlaag.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 20:50 schreef KrekelJapie het volgende:
Zijn jullie ook weer aan het ontvangen van spaarrente gewend?
[ afbeelding ]
Die regels gelden niet voor spaarrekening. Alleen voor betaalrekeningen.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 08:21 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Klopt, wel geinig.
Gaat mij meer om de relatief vrije opname, ik zeg relatief gezien het enige onhandige is dat het meerdere werkdagen kan duren als ik iets wil opnemen.
Zou zweren dat er nieuwe regelgeving was op Europees niveau dat het nog maar een paar seconden mag duren voor het op je rekening staat, ofzoiets.
Is dat eerder benoemde risico daarmee opgelost?quote:uw spaargeld wordt gegarandeerd door het Zweedse wettelijke depositogarantiestelsel tot (de tegenwaarde in euro van) SEK 1.050.000 per rekeninghouder per bank. Terugbetaling vindt plaats naar uw Raisin-rekening in euro. Het terugbetaalbare bedrag wordt beschikbaar gemaakt aan de rekeninghouder binnen 7 werkdagen.
Iemand een idee waarom dit hier wel in EUR gegarandeerd is?quote:uw spaargeld wordt gegarandeerd door het Noorse wettelijke depositogarantiestelsel tot ¤ 100.000 per rekeninghouder per bank. Terugbetaling vindt plaats in euro.
Lijkt me wel. Ik heb het diverse malen nagevraagd bij de helpdesk Raisin en kreeg elke keer bovenstaande uitleg. Is inderdaad een wijziging.quote:Op vrijdag 31 mei 2024 09:48 schreef dyna18 het volgende:
Een tijdje terug op dit forum was er ophef over dat als je bij Raisin bij een Zweedse bank spaart, je risico loopt wanneer het mis gaat. Het bedrag wordt dan terug betaald in Zweedse Kronen ipv Euro's en mogelijk zelfs per cheque.
Wat is daar nu de situatie van? Als ik bij Raisin kijk, geven zij nu zelf deze info bij de informatie over de depositogarantie.
[..]
Is dat eerder benoemde risico daarmee opgelost?
Vanuit eerder in dit topic en ook een paar posts erna met verwijzigingen naar de zweedse centrale bank:quote:Op vrijdag 31 mei 2024 09:48 schreef dyna18 het volgende:
Een tijdje terug op dit forum was er ophef over dat als je bij Raisin bij een Zweedse bank spaart, je risico loopt wanneer het mis gaat. Het bedrag wordt dan terug betaald in Zweedse Kronen ipv Euro's en mogelijk zelfs per cheque.
Wat is daar nu de situatie van? Als ik bij Raisin kijk, geven zij nu zelf deze info bij de informatie over de depositogarantie.
[..]
Is dat eerder benoemde risico daarmee opgelost?
Iets anders wat ik mij nog afvraag, in Noorwegen gebruiken ze Noorse kronen. Echter bij de vrije spaarrekening van Morrow (via Raisin) wordt bij de informatie over het deposito garantiestelsel alleen over EUR gesproken. Dit staat hier dus anders dan bij de Zweedse banken.
[..]
en dan het tweede deelquote:Op woensdag 20 maart 2024 05:22 schreef KrekelJapie het volgende:
Aanpassing Zweeds depositogarantiestelsel
In Zweden werken ze niet met de euro, ze zijn daar blijven betalen in Zweedse kronen. Sparen in Zweden via Raisin doe je gelukkig wel gewoon in euro's, die worden niet omgewisseld in kronen - tot zover dus ook geen valutarisico.
Valutarisico bij uitbetaling na faillissement bank
Het venijnige zat in de spaargarantie. Die was namelijk wél in Zweedse kronen. Oók de compensatie van spaarders in het buitenland als een Zweedse bank failliet zou gaan. Dat is irritant, want dan ben je dus als Nederlandse spaarder bij een faillissement van jouw spaarbank in Zweden afhankelijk van de wisselkoers tussen de Zweedse kroon en de euro.
Uitbetaling nu in euro's!
Daar is recent verandering in gekomen. Riksgalden (de uitvoerder van het Zweedse depositogarantiestelsel) heeft de werkwijze aangepast. De uitbetaling van jouw spaargeld bij een bank in Zweden als die failliet zou gaan is nu NIET meer in Zweedse kronen, je krijgt het geld gewoon in euro's terug. Geen valutarisico meer dus, dat is fijn!
De resolutieautoriteit van het betreffende land bepaald in welke valuta zij de garanties geeft. Wanneer je garanties geeft in een andere valuta dan je eigen valuta dan loop je natuurlijk een groter risico. Als de onderliggende banken echter toch bereid zijn om dat risico te aanvaarden, kan je dus meerdere valuta gaan kiezen als autoriteit.quote:Iemand een idee waarom dit hier wel in EUR gegarandeerd is?
Op de kapitaalmarkt, is de rente ietsje aan het stijgen: richting 3%:quote:Op dinsdag 28 mei 2024 21:36 schreef Cilantro het volgende:
[..]
Ik was er net aan gewend maar kennelijk gaat de rente binnenkort alweer omlaag.
Denk als daar de oorlog uitbreekt, er wel meer staat te gebeuren dan alleen een spaardeposito regelen. Banken blijven vaak overeind in oorlogen; de wapenindustrie moet dan gefinancierd worden.quote:Op vrijdag 31 mei 2024 16:42 schreef dyna18 het volgende:
- Ook ben ik beducht voor landen die net even te dicht tegen Rusland aanliggen.
Het zijn gekke tijden tenslotte en als ik mijn geld 1 of 2 jaar vast zet weet je nooit wat er in die periode kan gebeuren. En voor je het weet worden toch landen als Esland, Letland, Litouwen en mogelijk ook Finland er bij betrokken (zie ook het nieuws van afgelopen week met de eilanden in de Oostzee).
Ik snap afwegingen rondom geografische ligging en het business model wat je wel of niet wilt steunen, maar ik wil wel graag een comment maken op de "A" status van het land. Hoewel die informatie je heel erg opgedrongen wordt op Raisin, is dat lang niet zo'n goed argument als het lijkt. Als je iets wil weten over de financiele betrouwbaarheid van de betreffende bank, garantiestelsel etc verwijs ik graag naar een eerdere post van mij:quote:Op vrijdag 31 mei 2024 16:42 schreef dyna18 het volgende:
Dank voor jullie reactie.
Omdat zowel belastingteruggave als vakantiegeld zijn binnengekomen was ik op zoek naar een nieuw deposito om te openen. Misschien leuk om jullie mee te nemen in mijn afwegingen voor welke.
Nou wil ik mijn mijn spaargeld maar minimaal risico lopen. Dus ik ben best wel selectief voor welke partijen afvallen. Ik heb gewoon geen zin in nog een keer (Icesave) met problemen te maken te hebben.
- Ten eerste kies ik alleen voor landen met een A status.
Dus alles rond de Middellandse zee valt al snel af.
- Ook ben ik beducht voor landen die net even te dicht tegen Rusland aanliggen.
Het zijn gekke tijden tenslotte en als ik mijn geld 1 of 2 jaar vast zet weet je nooit wat er in die periode kan gebeuren. En voor je het weet worden toch landen als Esland, Letland, Litouwen en mogelijk ook Finland er bij betrokken (zie ook het nieuws van afgelopen week met de eilanden in de Oostzee).
- Verder ben ik niet zo fan van bedrijven die vooral verdienen aan mensen die in de schulden zitten. Dus hiermee vallen een paar Zweedse partijen ook al af. Klarna, Hoist, collector
Dan blijft er al snel een beperkte keuze over.
Ik kies voor een deposito omdat in het afgelopen half jaar de rente steeds wat verder aan het dalen is.
Uiteindelijk voor Raisin - TF Bank gekozen voor 3,45% 1 jaar vast (Zweden).
Met andere woorden de Zweedse A status heb je niet zoveel aan. De verdere beoordeling van je keuze vanuit mijn kant:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zonder de hele analyse voor de andere banken uit te schrijven, heb ik zelf een rekening bij Distingo.quote:Mocht je voor een vrije spaarrekening gaan, dan was er nu wat meer keuze geweest. Namelijk Distingo, Nordax en Morrow staan er leuk voor. Maar die rente kan natuurlijk wel snel dalen (zie als voorbeeld CKV die een paar maanden geleden nog op 3,5% zat).
Dat is de moeitequote:Hoist Sparen heeft ons geïnformeerd dat het de variabele rente op de spaarrekening gaat verlagen van 3,32 % p.j. naar 3,30 % p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op 07.06.2024 om 12 uur 's middags.
Ik vind die product bladen toch best wel helder.quote:Op zaterdag 1 juni 2024 10:35 schreef dyna18 het volgende:
Dank voor je uitgebreide inhoudelijke reactie snabbi.
Helemaal mee eens dat het risico van de bank ook goed is om te beoordelen (en Raisin daar vrij weinig aan info over geeft).
Euribor met name 3 mnds volgt de ECB. Dat heet anticiperen op een rente verlaging.quote:Op donderdag 6 juni 2024 13:07 schreef snabbi het volgende:
De redenatie komt vreemd op mij over. De monetaire rente volgt de marktrente?
Dat de monetaire rente een van de inputs vormt naar de marktrente is wel wat ik logisch vind. Ik vond het juist vreemd dat het andersom geformuleerd wordt - alsof de ECB voor de vorm de rente moet verlagen.quote:Op donderdag 6 juni 2024 16:24 schreef zeeland6 het volgende:
[..]
Euribor met name 3 mnds volgt de ECB. Dat heet anticiperen op een rente verlaging.
Kapitaalmarkt rente = de lange rente.
Dat was in feite ook het geval. De markt had er al op voorgesorteerd. Niet in de laatste plaats door uitspraken van dezelfde ECB.quote:Op donderdag 6 juni 2024 16:29 schreef snabbi het volgende:
[..]
Dat de monetaire rente een van de inputs vormt naar de marktrente is wel wat ik logisch vind. Ik vond het juist vreemd dat het andersom geformuleerd wordt - alsof de ECB voor de vorm de rente moet verlagen.
als reden geven ze aan "in navolging van de beslissing van de ECB"quote:Op donderdag 6 juni 2024 17:33 schreef IsItMeOrYou het volgende:
Santander gaat vanaf 13 juni naar 3,35% variabel. Nu nog 3,60%
Ze willen gewoon niet te veel kwijt zijnquote:Op donderdag 6 juni 2024 18:21 schreef Slingervinger het volgende:
[..]
als reden geven ze aan "in navolging van de beslissing van de ECB"
Zijn ze ook altijd zo snel als de rente stijgt?quote:Op donderdag 6 juni 2024 18:21 schreef Slingervinger het volgende:
[..]
als reden geven ze aan "in navolging van de beslissing van de ECB"
quote:Klarna Bank AB heeft ons geïnformeerd dat het de variabele rente op de spaarrekening gaat verlagen van 3,25 % p.j. naar 3,00 % p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op 14.06.2024 om 12 uur 's middags.
Ik weet niet of je bij Open Bank al een spaarekening hebt, maar als nieuwe klant, kan je daar voor 3,45% (1 jrs spaardeposito) terecht.quote:Op donderdag 13 juni 2024 22:07 schreef snabbi het volgende:
Het verval is duidelijk ingezet. Binnenkort loopt er weer een deposito af van 4%, maar ik wil mijn exposure naar Italie verlagen en daarnaast vind ik de bonus voor een deposito tov vrij opneembaar te klein. Dus ik denk dat ik de inleg maar naar een vrij opneembare spaarrekening ga plaatsen.
Internetspaarrekening hadden ze al, met ooit best aardige rentes maar inmiddels met 2% een beetje middenmootquote:Op donderdag 20 juni 2024 12:45 schreef zeeland6 het volgende:
Verzekeraar NN wil consumentenbank optuigen en gaan concurreren met grootbanken
https://www.businessinsid(...)_content=48_20-06-24
quote:Hoist Sparen heeft ons geïnformeerd dat het de variabele rente op de spaarrekening gaat verlagen van 3,30 % p.j. naar 3,27 % p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op 26.06.2024 om 12 uur 's middags.
0.03% is nu niet echt wereldschokkendquote:
Het kabinet zal echt niet aan die vrijstelling voor kleine spaarders gaan morren.quote:Op donderdag 20 juni 2024 16:00 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Hoge raad box 3 beslissing valt ook slecht uit voor (kleine) spaarders.
Gezien de hoge raad vind dat inflatie of niet, werkelijke rendement of niet, geen heffingsvrij vermogen mag worden toegepast.
Dus of je nou 5 euro spaargeld hebt of 500.000, 36% please.
Over het gehele vermogen dus, incl fictief "ongerealiseerd rendement".
Knettergek.
Ik mag hopen dat de hoge raad volledig genegeerd gaat worden.
Was toch in vredesnaam bij een forfaitair rendement gebleven.
Thanks spaarders. Goed geregeldquote:Op donderdag 20 juni 2024 16:00 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Gezien de hoge raad vind dat inflatie of niet, werkelijke rendement of niet, geen heffingsvrij vermogen mag worden toegepast.
Knettergek.
Dit geeft de Belastingdient voldoende ruimte om alle bezwaren af te handelen, zoals ze hiervoor ook deden. Twee berekeningen en de beste voor jou ‘telt’ . In de tussentijd kan een nieuwe set regels worden samengesteld voor de toekomst, waar we allemaal niet blij van worden, denk ik.quote:Op donderdag 20 juni 2024 16:00 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Knettergek.
1250 euro heffingsvrij vermogen (dus in het geval van spaarders: eerste 1250 euro rente vrijstelling)quote:Op vrijdag 21 juni 2024 14:48 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Het kabinet zal echt niet aan die vrijstelling voor kleine spaarders gaan morren.
ongerealiseerd rendement wordt niet belast, alleen bij verkoop.quote:Op vrijdag 21 juni 2024 15:46 schreef Essebes het volgende:
[..]
Dit geeft de Belastingdient voldoende ruimte om alle bezwaren af te handelen, zoals ze hiervoor ook deden. Twee berekeningen en de beste voor jou ‘telt’ . In de tussentijd kan een nieuwe set regels worden samengesteld voor de toekomst, waar we allemaal niet blij van worden, denk ik.
Wijzelf hebben een huis in de verhuur, en de berekening is nu nog ok-ish. Maar niet als zowel het ongerealiseerd rendement EN de huurinkomsten belast gaan worden. Dan kom je op negatief rendement uit. En dan zitten wij nog in het expat segment. Ik kan me niemand voorstellen die met die dubbele belasting nog gaat verhuren. Is gewoon niet rendabel te krijgen.
Oh jee, dan heb ik toch ergens weer scheef gelezen.quote:Op vrijdag 28 juni 2024 16:40 schreef zeeland6 het volgende:
[..]
ongerealiseerd rendement wordt niet belast, alleen bij verkoop.
huurinkomsten worden wel belast.
Neem aan per persoon bij fiscaal partners.quote:Op vrijdag 28 juni 2024 16:37 schreef zeeland6 het volgende:
[..]
1250 euro heffingsvrij vermogen (dus in het geval van spaarders: eerste 1250 euro rente vrijstelling)
Dat is volgens mij een broker die 3.64% geeft op je vrije kassaldo en een hoger percentage als je je saldo in dollars hebt. 6 of 8% zie ik zo snel niet staan maar als dit zo is zullen daar vast nog meer haken en ogen aanzitten.quote:
Ze hadden hem net verhoogdquote:Op donderdag 4 juli 2024 11:51 schreef blomke het volgende:
NIBC verlaagt de depositorente:
Wij verlagen per 10 juli 2024 het rentetarief op het 1-jaars termijndeposito naar 2,7%. U kunt tot en met 9 juli nog een 1-jaars termijndeposito openen tegen het huidige rentetarief van 2,80%.
Of zoiets danquote:Op donderdag 4 juli 2024 14:41 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
freedom24 ofzoiets?
.. ofzoiets dan.
Gezien ze met 6% tot 8% percentages strooien.
Is aan de NASDAQ genoteerdquote:Op donderdag 4 juli 2024 15:05 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Ik mee mij ook te herinneren dat ze niet onder het depositogarantiestelsel vallen maar dat doe ik even uit mijn hoofd.
dit is een beleggingsinstelling met een licentie in Cyprus en dat een paspoort heeft om te handelen in Nederland.quote:Op donderdag 4 juli 2024 14:41 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Hoe zit dat eigenlijk met dat freedom24 ofzoiets?
Klinkt als een vage scam bank, maar schijnt eigenlijk best een grote te zijn en ondersteund door een van de grootste aandelenfondsen op de planeet.. ofzoiets dan.
Maar iemand enig idee? Gezien ze met 6% tot 8% percentages strooien.
ING staat ook aan de nasdaq genoteerd. Dat zegt vooral iets over wanneer je aandelen in de toko wil, niet wat je deposito daar doet?quote:Op donderdag 4 juli 2024 15:29 schreef blomke het volgende:
[..]
Of zoiets dan....5,4% op een $-rekening.
[..]
Is aan de NASDAQ genoteerd
wat denk je zelf, dit ziet eruit als Icesafequote:Op donderdag 4 juli 2024 18:35 schreef snabbi het volgende:
[..]
dit is een beleggingsinstelling met een licentie in Cyprus en dat een paspoort heeft om te handelen in Nederland.
hier geldt dus geen depositogarantiestelsel en ik heb geen idee of Cyprus een beleggerscompensatiestelsel heeft voor je vrije geld.
Ik hoop inderdaad dat mensen zelf hun conclusies trekken met het plaatsen van de feiten zoals ze zijn.quote:Op zaterdag 6 juli 2024 12:44 schreef Slingervinger het volgende:
[..]
wat denk je zelf, dit ziet eruit als Icesafe
Iedereen heeft netjes zijn geld teruggekregen van Icesave, zelfs als het meer dan 100 K was...quote:Op zaterdag 6 juli 2024 15:08 schreef snabbi het volgende:
[..]
Ik hoop inderdaad dat mensen zelf hun conclusies trekken met het plaatsen van de feiten zoals ze zijn.
Bij Icesave was er wel een depositogarantiestelsel (in dit geval niet). Bij Icesave kon het stelsel de bank niet dragen. Ik heb me niet echt verdiept in hoe een beleggerscompensatiestelsel werkt en in hoeverre de omslag plaatsvindt naar de sector of bijvoorbeeld naar het land.
Overigens blijft de makkelijkste vorm van analyse nog altijd - als ze hoge percentages moeten bieden om aan hun funding te komen, dan is er vast iets mis met wat er onder ligt. In sommige gevallen is dat dat het geld onderliggend gewoon in een geldmarktfonds staat en dat je feitelijk aan het beleggen bent terwijl je denkt dat je spaart. In andere gevallen is dat de instelling zelf enorm risicovol is en dat zij die percentages moet bieden om voldoende geld aan te trekken.
Als je bij Raisin kijkt, kun de verschillende vrije rekeningen vinden in diverse Europese banken.quote:Op zondag 7 juli 2024 13:52 schreef eenjongen... het volgende:
Ik zoek een spaarrekening waar ik vrij kan opnemen en die gewoon onder een Europees garantiestelsel valt. Wat heeft voor nu de beste spaarrente?
En als je geld opneemt staat het binnen een dag op je rekening?quote:Op zondag 7 juli 2024 14:11 schreef Essebes het volgende:
[..]
Als je bij Raisin kijkt, kun de verschillende vrije rekeningen vinden in diverse Europese banken.
Raison is de tussenpersoon, je geld komt echt bij de ‘eind bank’ te staan. Per aanbieding zie je welk garantiestelsel van toepassing is en of er sprake is van withholding tax.
Mij bevalt dit prima
Nee, kan een dag langer duren.quote:Op zondag 7 juli 2024 14:12 schreef eenjongen... het volgende:
[..]
En als je geld opneemt staat het binnen een dag op je rekening?
Nee, 3 dagen is prima inderdaad. Voor mij zou een week de max zijn. Rekening houden met 3 dagen is prima te doen. Thanks ik ga er ff naar kijkenquote:Op zondag 7 juli 2024 14:14 schreef Essebes het volgende:
[..]
Nee, kan een dag langer duren.
Je neemt op bij de bank waar je geld staat, het wordt dan overgeboekt naar je Raisin-rekening, laat je het vandaar vrijvallen naar de normale bankrekening dan kan dat dus wel 2-3 dagen duren. Voor mij is dit echter nooit een probleem geweest.
Als je interesse hebt in een affiliate code, dan heb ik er eentje waar jij (en ik) ¤50 krijgen. Geef me maar een DM/PM als je interesse hebt.quote:Op zondag 7 juli 2024 14:15 schreef eenjongen... het volgende:
[..]
Nee, 3 dagen is prima inderdaad. Voor mij zou een week de max zijn. Rekening houden met 3 dagen is prima te doen. Thanks ik ga er ff naar kijken
Ja maar nog steeds kon het DGS van IJsland de bank niet dragen. Dit is via het land zelf gegaan en tot de 100k hebben zelfs enkele landen waaronder Nederland een voorschot gedaan.quote:Op zondag 7 juli 2024 13:55 schreef paardendokter het volgende:
[..]
Iedereen heeft netjes zijn geld teruggekregen van Icesave, zelfs als het meer dan 100 K was...
Sterker nog: je hebt de keuze om voor een bank vallend onder het nationale DSG te kiezen. Doe je dat niet, dan zijn de consequenties van die keuze...snap dat een nationale overheid weinig zin heeft een stel cowboys te compenseren.quote:Op zondag 7 juli 2024 14:33 schreef snabbi het volgende:
Daarom zou ik het zeker niet als een voorbeeld gebruiken dat het allemaal wel goed komt.
Revolut is niet gek eigenlijk. Vooral als je het gewoon laat staan. Maar als je het toch nodig hebt kun je er meteen over beschikken.quote:Op zondag 7 juli 2024 13:52 schreef eenjongen... het volgende:
Ik zoek een spaarrekening waar ik vrij kan opnemen en die gewoon onder een Europees garantiestelsel valt. Wat heeft voor nu de beste spaarrente?
Open Bank: 2,75% en je kan dan altijd bij je geld.quote:Op zondag 7 juli 2024 13:52 schreef eenjongen... het volgende:
Raisin heb ik ook en goede ervaring mee; Indien je interesse hebt in een affiliate code, dan heb ik er eentje waar wij ¤50 krijgen. DM/PM als je interesse hebt.quote:Op zondag 7 juli 2024 14:15 schreef eenjongen... het volgende:
Nee, 3 dagen is prima inderdaad. Voor mij zou een week de max zijn. Rekening houden met 3 dagen is prima te doen. Thanks ik ga er ff naar kijken
Ze schermen met rentes van 2 - 3,5%. Die laatste vergt een "Ultra" rekening van ¤50/maand. Heb uitgerekend t.o.v. de goedkoopste gratis Basic van 2% moet je ¤40000 daarop (Ultra) hebben staan. Dan houd ik het al voor gezien.quote:
Hierbij de contactgegevens mocht je het nodig hebben:quote:Op zondag 7 juli 2024 17:32 schreef HiZ het volgende:
[..]
Revolut is niet gek eigenlijk. Vooral als je het gewoon laat staan. Maar als je het toch nodig hebt kun je er meteen over beschikken.
En de rente wordt dagelijks bijgeschreven. 🤭
Neem dan N26 metal. Beetje weinig perks verder maar 4% is interessant.quote:Op zondag 7 juli 2024 19:13 schreef blomke het volgende:
[..]
Ze schermen met rentes van 2 - 3,5%. Die laatste vergt een "Ultra" rekening van ¤50/maand. Heb uitgerekend t.o.v. de goedkoopste gratis Basic van 2% moet je ¤40000 daarop (Ultra) hebben staan. Dan houd ik het al voor gezien.
Iedereen heeft het recht op zijn eigen beslissingen voor welke risico's ze wel en niet willen nemen, dus daar zal ik nooit iemand op aanvallen. Toch vind ik de verwijzing die je hier geeft net doen alsof het wachten op een ramp is, maar dat zou in mijn ogen misinformatie zijn. Ze zitten in Litouwen omdat de hoofdbank in de UK zit en ze dus ergens in de Euro landen een plek moeten hebben om hier zaken te mogen doen.quote:Op zondag 7 juli 2024 19:38 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Hierbij de contactgegevens mocht je het nodig hebben:
(Openbare instelling"Deposit and Investment Insurance", Adres: Savanorių av. 5, LT-03116, Vilnius, Telefoon: +370 5 213 5657, Fax: +370 5 213 5546, E-mailadres: idf@idf.lt)
Even zoeken op dit forum geeft een hoop informatie!quote:Op zondag 7 juli 2024 21:01 schreef Eilatan het volgende:
Iemand bekend met Trade Republic? 4% rente zie ik. Bunq 2,46 ook niet verkeerd.
Wat een aanname. Ik zeg hier helemaal niets over. Meesten hebben alleen helemaal geen zin om garanties in Litouwen te hebben. Een verwijzing naar het Litouwse garantiestelsel vanuit de tipgever zou vollediger zijn geweestquote:Op zondag 7 juli 2024 20:12 schreef snabbi het volgende:
Toch vind ik de verwijzing die je hier geeft net doen alsof het wachten op een ramp is, maar dat zou in mijn ogen misinformatie zijn.
Bunq rommelt nogal.quote:Op zondag 7 juli 2024 21:01 schreef Eilatan het volgende:
Iemand bekend met Trade Republic? 4% rente zie ik. Bunq 2,46 ook niet verkeerd.
Gaat wel snel naar beneden nu.quote:Vanaf 10 juli 2024 wordt de rente op uw Flexibel Sparen rekening aangepast van 3,00% naar 2,70%. U kunt uw nieuwe rente en saldo inzien in uw persoonlijke omgeving van onze website. De rente op termijndeposito's blijft ongewijzigd.
Ergens heb ik het onderbuikgevoel dat we, zoals de periode na 2008, naar rentes van 0 - 1% gaan.....quote:Op woensdag 10 juli 2024 15:05 schreef Tjalala het volgende:
CreditEurope heeft per vandaag ook weer deposito rente's verlaagd, in ieder geval 1 jaar van 3.25% naar 3.0%.
Tja, de zuidelijke landen kunnen hogere rentepercentages niet aan dus de rente moet laag gehouden worden.quote:Op woensdag 10 juli 2024 18:38 schreef blomke het volgende:
[..]
Ergens heb ik het onderbuikgevoel dat we, zoals de periode na 2008, naar rentes van 0 - 1% gaan.....
Ik deed/doe 1 jaar RVP. Maar wel successievelijke series. Edit: Ik keek even bij Raisin: heb daar ook een aantal van 2 jaar RVP staan: indien rente > 4% werd aangeboden.quote:Op woensdag 10 juli 2024 18:55 schreef investeerdertje het volgende:
Stel je hebt deposito's puur om het tegenover je hypotheek te zetten.
Zouden jullie dan 10 jaar doen nu als de rente hoger ligt dan hypotheek rente?
Aan de ene kant zou je dat kunnen overwegen - aan de andere kant:quote:Op woensdag 10 juli 2024 18:55 schreef investeerdertje het volgende:
Hoeveel jaars deposito zou jij dan kiezen?quote:Op woensdag 10 juli 2024 19:47 schreef snabbi het volgende:
Het zou mij veel waard zijn om die flexibele schil te hebben - en hoe kleiner het bedrag wordt hoe minder het de moeite waard is.
ik zit zelf met een depositoladder te werken met 50k in deposito's met een doorlooptijd van 1 of 2 jaar + een flexibele schil van zo'n 40k. Door het vrijvallen in die ladder heb je voor je gevoel een grotere flexibele schil omdat er dus elke keer iets vrijvalt waardoor je kan schuiven.quote:Op woensdag 10 juli 2024 19:57 schreef blomke het volgende:
[..]
Hoeveel jaars deposito zou jij dan kiezen?
In een dergelijk voorbeeld zou dat voor mij een rustgevende reden zijn en de kans dat de rente de komende paar jaar gaat dalen m.i. groter is dan dat hij gaat stijgen.quote:Op woensdag 10 juli 2024 18:55 schreef investeerdertje het volgende:
Een uitstekende inhoudelijke reactie. Ik heb sowieso nog 17ish jaar HRA op mijn aflossingsvrije deel. Dus >1.2% in jouw voorbeeld.quote:Op woensdag 10 juli 2024 19:47 schreef snabbi het volgende:
[..]
Aan de ene kant zou je dat kunnen overwegen - aan de andere kant:
Stel je aflossingsvrije deel is een ton en je hebt dat ook in deposito's. Laten we zeggen je hypotheekrente heb je zo'n 10 jaar terug voor 20 jaar vastgezet tegen zo'n 1,8% en je pakt nu een deposito van laten we zeggen 3% om het makkelijk te houden (ckv biedt dat ook dus is ook niet onrealistisch).
Dan pak je 1,2%punt winst op die ton, is 1200 meer ontvangen rente dan betaalde rente per jaar.
Ja die 100 euro per maand tikt best aan en het is ook een fijne gedachte dat je zeker weet dat je het geld voor die aflossingsvrije leningdeel hebt. Het hangt dan natuurlijk ook veel af van welke andere funds je nog tot je beschikking hebt, maar ik zou een groot deel niet zo lang vast zetten. Ja het kan prima zo zijn dat je straks een minder groot rendement maakt, maar de vrijheid om te schuiven met het geld (hetzij vanwege belasting-regels die veranderen, hetzij door de geopolitieke onstabiliteit, hetzij doordat je straks misschien een investering wil doen in die woning). Het zou mij veel waard zijn om die flexibele schil te hebben - en hoe kleiner het bedrag wordt hoe minder het de moeite waard is.
dat gevoel heb ik idd ookquote:Op woensdag 10 juli 2024 20:33 schreef Horsemen het volgende:
[..]
In een dergelijk voorbeeld zou dat voor mij een rustgevende reden zijn en de kans dat de rente de komende paar jaar gaat dalen m.i. groter is dan dat hij gaat stijgen.
Nja ik zou dan nog steeds mijn aflossingsvrije deel om kunnen zetten in annuïtair. Dat maakt niet zoveel verschil op dat moment qua baten. Ik heb er wel inkomen tegenover staan.quote:Wat m.i. wel weer een risico is is de wisselende belasting regelgeving. De tendens is langzaam aan toch om hypotheekschulden terug te laten lopen, al dan niet door druk vanuit Brussel. Als je dat weer in je achterhoofd houdt dan denk ik dat “cash is koning” nog steeds opgaat aangezien je daar eventueel op in kan spelen.
Veel wijsheid gewenst.
Leest als een "nee"quote:Op woensdag 10 juli 2024 19:06 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik deed/doe 1 jaar RVP. Maar wel successievelijke series. Edit: Ik keek even bij Raisin: heb daar ook een aantal van 2 jaar RVP staan: indien rente > 4% werd aangeboden.
En het nadeel van het per maand neer te zetten is weer dat het net lijkt of het niets is. Want 12k verschil over 10 jaar is natuurlijk economisch echt wel een prima keuze om te maken. En als het verschil nog groter is ook prima.quote:Op woensdag 10 juli 2024 20:34 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Een uitstekende inhoudelijke reactie. Ik heb sowieso nog 17ish jaar HRA op mijn aflossingsvrije deel. Dus >1.2% in jouw voorbeeld.
Het gaat mij er om dat ik die aflossingsvrije toch eens moet aflossen (24 jaar ofzo). De kans dat ik verder aan dit huis nog iets moet doen is ongeveer 0. Qua geopolitieke stabiliteit heb ik niet zoveel zorgen. Dat zal wel los lopen, anders hebben we echt veel grotere problemen.
Naast het geld voor deposito's is er meer vermogen beschikbaar. Maar ok, je reactie bevestigd mijn gevoel.
Tbf zou ik dergelijke langlopende deposito's enkel bij mijn hypotheekbank doen. Wanneer het leven je citroenen geeft heb je tenminste iets te onderhandelen.quote:Op woensdag 10 juli 2024 20:51 schreef snabbi het volgende:
[..]
En het nadeel van het per maand neer te zetten is weer dat het net lijkt of het niets is. Want 12k verschil over 10 jaar is natuurlijk economisch echt wel een prima keuze om te maken. En als het verschil nog groter is ook prima.
Mijn geopolitieke spanning moet je ook zien tussen dat je wel kan gaan voor een bank in de baltische staten met een 3,66% voor een 1 jaar deposito ten opzichte van een 1 jaar deposito in italie voor 3,6%. Dan is op een deposito van 10k voor mij met 0,06%punt - dus 60 euro over een jaar het een prima keuze om niet voor litouwen maar voor italie te gaan.
Denk dat de duimschroef al maximaal is aangehaald: HRA tot laagste tarief beperkt, annuitair aflossen voor HRA, LHV <100%. Overigens is in het regeerakkoord niet anders opgenomen dan dat op hypotheekgebied geen veranderingen worden doorgevoerd. Vraag is natuurlijk hoe lang dit akkoord stand houdt.quote:Op woensdag 10 juli 2024 20:33 schreef Horsemen het volgende:
Wat m.i. wel weer een risico is is de wisselende belasting regelgeving. De tendens is langzaam aan toch om hypotheekschulden terug te laten lopen, al dan niet door druk vanuit Brussel.
6 euro verschil. Afgezien daarvan, heb ik de grootste verliezen met Nederlandse banken geleden.quote:Op woensdag 10 juli 2024 20:51 schreef snabbi het volgende:
[..]
En het nadeel van het per maand neer te zetten is weer dat het net lijkt of het niets is. Want 12k verschil over 10 jaar is natuurlijk economisch echt wel een prima keuze om te maken. En als het verschil nog groter is ook prima.
Mijn geopolitieke spanning moet je ook zien tussen dat je wel kan gaan voor een bank in de baltische staten met een 3,66% voor een 1 jaar deposito ten opzichte van een 1 jaar deposito in italie voor 3,6%. Dan is op een deposito van 10k voor mij met 0,06%punt - dus 60 euro over een jaar het een prima keuze om niet voor litouwen maar voor italie te gaan.
Dat vraag ik me af. Toen banken in 2008 omvielen was er sprake van dat tegoeden en schulden van dezelfde klant, tegen elkaar weggestreept zouden wordenquote:Op woensdag 10 juli 2024 20:58 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Tbf zou ik dergelijke langlopende deposito's enkel bij mijn hypotheekbank doen. Wanneer het leven je citroenen geeft heb je tenminste iets te onderhandelen.