abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212617780
Welkom in het spaar-topic. Wij informeren elkaar over de ontwikkelingen in rentestanden en andere acties waardoor je nog iets uit je spaargeld kunt halen.

Na jaren van neergaande rentes, kijken we eindelijk weer positief naar de toekomst. De ECB heeft haar monetaire beleid aangepast en als gevolg daarvan zien we nationaal en internationaal de rentestanden omhoog gaan. *O*

Let bij sparen altijd op een aantal vaste punten, zoals:
1. Word de rekening aangeboden met of zonder beperkende voorwaarden. Met beperkende voorwaarden bedoelen we bijvoorbeeld of je altijd vrij over je geld kunt beschikken, ofwel dat het voor een bepaalde looptijd vast staat. Andere beperkende voorwaarden kunnen gaan over jouw positie als schuldeiser van de bank.
2. In welk land is de bank gevestigd. Dit kan gevolgen hebben in het kader van belasting en daarnaast kan het gevolgen hebben over welk depositogarantiestelsel van toepassing is.

Voor hele grote bedragen (waarbij spreiden over meerdere banken lastig wordt) kun je ook staatobligaties overwegen. Nederlandse staatsobligaties behoren tot de veiligste ter wereld. Je hebt dan wel het nadeel van transactie- en bewaarkosten, maar voor grote bedragen zijn die in verhouding laag.

De banken
Alle banken in het rijtje staan onder toezicht van De Nederlandse Bank (DNB) en vallen onder het Depositogarantiestelsel (TS kan niet aansprakelijk gehouden worden voor fouten in deze post, zelf even controleren natuurlijk!). Alle spaartegoeden worden door De Nederlandsche Bank gegarandeerd tot 100.000 euro per rekeninghouder per bank (bij EN/OF rekeningen geldt het dubbele).
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
We volgen ook een aantal buitenlandse banken. De meest gevolgde buitenlandse banken zijn:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Overboekingen
Veel banken in Nederland ondersteunen het zogenaamde Instant Payments (officieel genaamd SEPA instant credit transfer. Hiervoor geldt dat een overboeking tussen twee banken direct (binnen 5 seconden) verwerkt wordt. Meer informatie.

Wanneer een overboeking niet via instant payments verwerkt wordt, dan vindt dit plaats via een SEPA credit transfer. Deze type betalingen worden binnen 1 dag verwerkt op de dagen dat het zogenaamde TARGET2 systeem open is. Dit betreft alle werkdagen behalve dus het weekend en daarnaast Nieuwjaarsdag, Goede Vrijdag, Tweede Paasdag, Dag van de Arbeid en Eerste en Tweede Kerstdag. (bron)

Handige links:
https://www.homefinance.nl/sparen/vergelijken/vrij-sparen/ (ook met een grafiek met historische rentes)
https://www.spaarrente.nl(...)ntes-en-aanbiedingen
https://www.geld.nl/sparen/spaarrente/overzicht
http://www.spaarinformatie.nl
https://www.actuelerentes(...)nder-voorwaarden.asp

Hou dit AUB een spaartopic. Discussiëren over speculeren en beleggen kan hier: http://forum.fok.nl/topicchain/85 of over crowdfinance kan hier: Topicreeks: Crowdfunding topic

De kleine lettertjes:
TS is niet aansprakelijk voor verkeerde of onjuiste informatie in de OP. Bedenk dat alle informatie in deze OP en in de rest van het topic dus altijd onder voorbehoud is. De meest actuele informatie is altijd op de website van de bank te vinden.
pi_212617784
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2024 13:16 schreef Laila1 het volgende:

[..]
Haha ja, mijn postzegeltuin van 42 m2 in de randstad hoeft niet zoveel te kosten denk ik.

Maar OT. Gisteren is dan eindelijk mijn aanvraag van CA Autobank via Raisin afgehandeld, aanvraag 30 januari.
1, 2 en 3 jaar 4,1% en 4,2%. Met de huidige dalende rentes ben ik een zeer tevreden mens. Ik geloof dat
4,3% de top was van Banco Progetto, maar heb bij deze bank een iets beter gevoel, voor wat het waard is.

Verder staat de overwaarde op mijn huis te renderen bij Advanzia voor 4,13% t/m april, precies daarna is de overdracht van het nieuwe huis, dus dat komt perfect uit en dan heb ik TR nog achter de hand voor 4%. Leuke tijd dit wel, ruim een bijstandsuitkering per maand aan rente ontvangen :)
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2024 11:13 schreef HiZ het volgende:

[..]
Jij hebt maandelijkse uitkering van rente op deposito's?
pi_212617856
NIBC verlaagt spaardepositorente, naar 2,8%:

Geachte .......,

Wij verlagen per 4 maart 2024 het rentetarief op het 1-jaars termijndeposito. Zoals u van ons gewend bent, kunt u tot en met 3 maart nog een 1-jaars termijndeposito openen tegen het huidige rentetarief van 3%.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_212618451
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2024 11:27 schreef blomke het volgende:
NIBC verlaagt spaardepositorente, naar 2,8%:

Geachte .......,

Wij verlagen per 4 maart 2024 het rentetarief op het 1-jaars termijndeposito. Zoals u van ons gewend bent, kunt u tot en met 3 maart nog een 1-jaars termijndeposito openen tegen het huidige rentetarief van 3%.
Yup. Ik ga afscheid nemen van nibc 🤷‍♂️
pi_212624496
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2024 11:13 schreef HiZ het volgende:

[..]
Jij hebt maandelijkse uitkering van rente op deposito's?
Nee, maar het ging even om de beeldvorming.
pi_212629399
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2024 20:25 schreef Laila1 het volgende:

[..]
Nee, maar het ging even om de beeldvorming.
Ah, jammer. Zou wel mooi zijn als dat in Europa te vinden was.

Ik zit een beetje te zoeken naar hoe ik mijn geld moet wegzetten zodat ik kan leven van de opbrengsten.
pi_212629577
quote:
0s.gif Op donderdag 29 februari 2024 09:46 schreef HiZ het volgende:
Ik zit een beetje te zoeken naar hoe ik mijn geld moet wegzetten zodat ik kan leven van de opbrengsten.
Hoog Dividend aandelen misschien? In de VS zijn er zat bedrijven die maandelijks dividend uitkeren.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_212629674
quote:

[..]

Het is even een beetje gepuzzel maar je kunt dit ook zelf realiseren met een depositoladder.
Als je die rustig maandelijks opbouwt kun je dat in een jaar realiseren. Uiteraard kan je hem ook langzaam opbouwen in bijvoorbeeld 5 of 10 jaar afhankelijk van je persoonlijke omstandigheden/mogelijkheden/situatie.
pi_212631017
quote:

[..]

CE bank deposito: maandelijkse rente voor 7 en 10 jaar.
pi_212634594
quote:
0s.gif Op donderdag 29 februari 2024 10:00 schreef blomke het volgende:

[..]
Hoog Dividend aandelen misschien? In de VS zijn er zat bedrijven die maandelijks dividend uitkeren.
Nederlandse bedrijven keren de hoogste dividend uit op de planeet.
pi_212637284
quote:

[..]

Geen idee wat het bedrag is wat je wil/ kan wegzetten....Ik heb 2 investeringen via Mogelijk.nl, eerste hypotheekrecht maandelijkse uitbetaling van rente en aflossing. De rente sluis ik direct door naar Crowdfunding of naar spaarrekening met acceptabele rente. Zo creëer ik mijn eigen rente op rente effect. Ik hoef het nu nog niet als "leefgeld" te hebben maar op deze manier kan ik dat over een paar jaar wel verwezenlijken.
  vrijdag 1 maart 2024 @ 19:21:57 #12
1234 HiZ
Istanbullu
pi_212651644
quote:
0s.gif Op donderdag 29 februari 2024 19:18 schreef Michael91984 het volgende:

[..]
Geen idee wat het bedrag is wat je wil/ kan wegzetten....Ik heb 2 investeringen via Mogelijk.nl, eerste hypotheekrecht maandelijkse uitbetaling van rente en aflossing. De rente sluis ik direct door naar Crowdfunding of naar spaarrekening met acceptabele rente. Zo creëer ik mijn eigen rente op rente effect. Ik hoef het nu nog niet als "leefgeld" te hebben maar op deze manier kan ik dat over een paar jaar wel verwezenlijken.
7 a 8 ton. Dus ik zit er best tegenaan te hikken.
pi_212655690
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2024 19:21 schreef HiZ het volgende:

[..]
7 a 8 ton. Dus ik zit er best tegenaan te hikken.
Dan is het zeker de moeite waard om eens bij Mogelijk.nl te kijken.
pi_212659369
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2024 06:35 schreef Michael91984 het volgende:

[..]
Dan is het zeker de moeite waard om eens bij Mogelijk.nl te kijken.
Het is behoorlijk off-topic, maar hoe bevalt mogelijk.nl? Ik vind de geboden rente vrij laag.
pi_212672333
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2024 13:58 schreef FrenkDeTank het volgende:

[..]
Het is behoorlijk off-topic, maar hoe bevalt mogelijk.nl? Ik vind de geboden rente vrij laag.
Mij bevalt het goed, de geboden rente momenteel ligt tussen 6 a 7 %, hangt onder andere van de LTV af. Looptijd is meestal 5 jaar, soms langer. Je hebt eerste hypotheekrecht, je gaat ook naar de notaris om te tekenen met de partij waar je mee in zee gaat. Je ontvangt maandelijks de rente en evt aflossing, de rente zet ik gelijk door naar een spaarrekening met redelijke rente of gebruik voor Crowdfunding. Zo heb je rente op rente effect en tikt het mooi door...
pi_212682928
quote:
0s.gif Op donderdag 29 februari 2024 10:00 schreef blomke het volgende:

[..]
Waarom zou je hoog dividend aandelen nemen en niet NT World/EM/SC ,die kun je ook maandelijks laten uitkeren. Het heet dan geen dividend, maar komt op hetzelfde neer (dividend = winst = hogere waarde aandeel).

Voordeel is de grotere spreiding en lagere kosten.
pi_212682969
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2024 10:15 schreef Michael91984 het volgende:

[..]
Mij bevalt het goed, de geboden rente momenteel ligt tussen 6 a 7 %, hangt onder andere van de LTV af. Looptijd is meestal 5 jaar, soms langer. Je hebt eerste hypotheekrecht, je gaat ook naar de notaris om te tekenen met de partij waar je mee in zee gaat. Je ontvangt maandelijks de rente en evt aflossing, de rente zet ik gelijk door naar een spaarrekening met redelijke rente of gebruik voor Crowdfunding. Zo heb je rente op rente effect en tikt het mooi door...
Bij dit soort constructies vraag ik me af welke bedrijven voor 6-7% geld lenen, dat is echt heel erg hoog. Dat moet haast wel een hoog risicoprofiel zijn.
pi_212683106
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2024 22:08 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Bij dit soort constructies vraag ik me af welke bedrijven voor 6-7% geld lenen, dat is echt heel erg hoog. Dat moet haast wel een hoog risicoprofiel zijn.
Zullen vooral mensen zijn die er bij de bank niet doorheen komen met hun leningsaanvraag.
pi_212683136
quote:
1s.gif Op zondag 3 maart 2024 22:20 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Zullen vooral mensen zijn die er bij de bank niet doorheen komen met hun leningsaanvraag.
Ja dat is mijn punt, dus een verhoogd risico.

Vanuit zakelijk verkeer zit de leenrente zo tussen de 5-6% momenteel. En dan verdient de bank er ook nog goed aan.
pi_212684244
quote:
1s.gif Op zondag 3 maart 2024 22:20 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Klopt, het zijn mensen die bij de bank geen lening meer krijgen. Het zijn ook veel panden voor de verhuur.
pi_212684247
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2024 22:23 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Ja dat is mijn punt, dus een verhoogd risico.

Vanuit zakelijk verkeer zit de leenrente zo tussen de 5-6% momenteel. En dan verdient de bank er ook nog goed aan.
Lees jezelf eens in op Mogelijk.nl. Ik heb nu mijn tweede investering daar, eerste is succesvol afgerond.
pi_212685183
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2024 06:48 schreef Michael91984 het volgende:

[..]
Lees jezelf eens in op Mogelijk.nl. Ik heb nu mijn tweede investering daar, eerste is succesvol afgerond.
Ik heb er zakelijk mee te maken dus weet precies wat het inhoudt en ook wat de risico's zijn. Eerste hypotheekrecht klinkt veilig, maar wat gebeurt er als blijkt dat het onderpand minder waard is dan de lening? En mocht de debiteur failliet gaan dan is de kans groot dat je met een advocaat achter je geld aan mag gaan om je recht af te dwingen.

Het wordt hier gepresenteerd als een goed product, maar er kleven grote risico's aan, dat is nou precies de reden dat de bank zegt no...
Ik vind het hetzelfde risicoprofiel hebben als een wereldwijd aandelenfonds (NT World), en die heeft als voordeel dat het rendement veel hoger is, veel makkelijker verhandelbaar en je kunt veel beter spreiden (aandelen/deposito)

Sorry maar jij hebt volgens mij echt geen idee waar je mee bezig bent , zoals jij hier over praat. "De eerste is succesvol afgerond dus het is veilig".

[ Bericht 2% gewijzigd door Sport_Life op 04-03-2024 09:33:08 ]
pi_212686387
quote:
1s.gif Op maandag 4 maart 2024 08:55 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Ik heb er zakelijk mee te maken dus weet precies wat het inhoudt en ook wat de risico's zijn. Eerste hypotheekrecht klinkt veilig, maar wat gebeurt er als blijkt dat het onderpand minder waard is dan de lening? En mocht de debiteur failliet gaan dan is de kans groot dat je met een advocaat achter je geld aan mag gaan om je recht af te dwingen.

Het wordt hier gepresenteerd als een goed product, maar er kleven grote risico's aan, dat is nou precies de reden dat de bank zegt no...
Ik vind het hetzelfde risicoprofiel hebben als een wereldwijd aandelenfonds (NT World), en die heeft als voordeel dat het rendement veel hoger is, veel makkelijker verhandelbaar en je kunt veel beter spreiden (aandelen/deposito)

Sorry maar jij hebt volgens mij echt geen idee waar je mee bezig bent , zoals jij hier over praat. "De eerste is succesvol afgerond dus het is veilig".
Het is crowdfunding met een hoge inleg. Zoals ook bij crowdfundingplatfomen die geen vergunning konden of wilden krijgen. Bijv. Matching Capital.
pi_212686434
Mag het weer over spaarrentes enzo gaan?

Net nog maar wat extra geld in een 2jaarsdeposito bij Leaseplanbank gezet voordat op 8 maart de actierente van 3,30% afloopt
pi_212686628
quote:
1s.gif Op maandag 4 maart 2024 08:55 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Heldere uiteenzetting van je. Ik ben me bewust van de risico's, beetje risico nemen durf ik wel aan. Ik ga niet voor de hoogste rente maar kies heel bewust wat voor mij goed voelt.
Zoals al eerder gezegd weer on topic verder.
pi_212688728
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2024 14:28 schreef Jeroboam het volgende:

[..]
Ik word wel knettergek van de hoeveelheid marketing waarmee ze je lastig vallen bij OpenBank.
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2024 19:46 schreef blomke het volgende:

[..]
Ja, herkenbaar. Ik zoek naar de opties om dat uit te zetten.
Inloggen via een bureau pc en ga naar:

Persoonsgegevens
Instellingen voor het ontvangen van berichten
Communicatie-instellingen

Daar kan je precies aan en uit vinken wat je wel dan niet wil ontvangen.
pi_212689608
Ik probeerde een rekening te openen bij CE bank maar het eerste wat ik krijg is een scherm met inschrijven voor een deposito en dat wil ik helemaal niet, is echter niet te omzeilen. Kan het ook anders?
pi_212690452
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2024 15:16 schreef Slingervinger het volgende:
Ik probeerde een rekening te openen bij CE bank maar het eerste wat ik krijg is een scherm met inschrijven voor een deposito en dat wil ik helemaal niet, is echter niet te omzeilen. Kan het ook anders?
Ja, dat kan.
Je kan eerst een gewone spaarrekening openen.
https://www.crediteurope.nl/mobile-app/

[ Bericht 0% gewijzigd door Horsemen op 04-03-2024 16:57:06 ]
pi_212690830
quote:
14s.gif Op maandag 4 maart 2024 16:36 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Ja, dat kan.
Je kan eerst een gewone spaarrekening openen.
https://www.crediteurope.nl/mobile-app/
gelukt, bedankt _O_
pi_212690890
quote:
1s.gif Op maandag 4 maart 2024 10:49 schreef Doedezemaar het volgende:
Mag het weer over spaarrentes enzo gaan?

Net nog maar wat extra geld in een 2jaarsdeposito bij Leaseplanbank gezet voordat op 8 maart de actierente van 3,30% afloopt
Ook 1,5 week geleden een deposito voor 2 jaar opgezet bij Volkswagenbank (DE) á 3,45%. Rentes gingen op 23 februari weer omlaag dus heb er ook nog snel van geprofiteerd.

Heb nog een ander deposito dat 31 maart vrij komt, helaas dan te laat om voor 3%+ weer vast te leggen.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_212703273
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2024 17:12 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]
Ook 1,5 week geleden een deposito voor 2 jaar opgezet bij Volkswagenbank (DE) á 3,45%. Rentes gingen op 23 februari weer omlaag dus heb er ook nog snel van geprofiteerd.

Heb nog een ander deposito dat 31 maart vrij komt, helaas dan te laat om voor 3%+ weer vast te leggen.
Bij raisin nog volop keus.
pi_212710485
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 15:49 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Bij raisin nog volop keus.
Ik bedoelde eigenlijk te laat om voor 3%+ bij VW bank vast te zetten.

Raisin op zich wel handig om te vergelijken. Maar ik heb een bank in Duitsland nodig omdat ik anders de rentebelasting moet afdragen.
pi_212711001
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 23:57 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]
Ik bedoelde eigenlijk te laat om voor 3%+ bij VW bank vast te zetten.

Raisin op zich wel handig om te vergelijken. Maar ik heb een bank in Duitsland nodig omdat ik anders de rentebelasting moet afdragen.
Aareal Bank via Raisin is Duits (en raisin zelf ook)
https://www.dnb.nl/openba(...)relationNumber=B0003
quote:
Rente en beschikbaarheid
Nominaal rentetarief
3,50% p.j.

Effectief rentetarief
3,44% p.j.

Rente-op-rente
Nee

Looptijd
24 maanden

Beschikbaarheid
Geen vroegtijdige beëindiging, uitbetaling alleen aan het einde van de looptijd

Rente-uitkering
Jaarlijks
pi_212720650
quote:
1s.gif Op woensdag 6 maart 2024 05:18 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Aareal Bank via Raisin is Duits (en raisin zelf ook)
https://www.dnb.nl/openba(...)relationNumber=B0003
[..]

Dankjewel! Ga ik naar kijken!
pi_212809172
Bij LPL gaat het ook weer onderuit:

Beste heer
U spaart bij LeasePlan Bank. In deze e-mail brengen wij u op de hoogte van onze aankomende rentewijziging.

Tijdelijke actierente stopt
De rente op een termijndeposito van 2 jaar wordt vanaf vrijdag 15 maart 2024 weer 2,80%.

Mocht u nog gebruik willen maken van de tijdelijke actierente op een termijndeposito van 2 jaar, dan kan dit tot en met donderdag 14 maart 2024.
pi_212824460
Vandaag maar bij Open Bank een spaardeposito voor 1 jr geopend (3,4%). Gebeurt weinig positiefs aan het rentefront.

[ Bericht 4% gewijzigd door blomke op 15-03-2024 13:28:17 ]
pi_212845228
Ik ben een beetje klaar met CKV. Er is elke keer wat tussen de systemen van CKV en Raisin. Met andere banken bij raisin loopt het stukken soepeler.
quote:
Raisin klantenservice

Geachte klant,

Wij hebben geconstateerd dat er mogelijk een incorrect (te laag) rentebedrag over de maand februari is geboekt op uw spaarrekening bij CKV. De bank onderzoekt het probleem en zal waar van toepassing zo spoedig mogelijk een correctie doorvoeren.

Onze excuses voor het ongemak en dank voor uw begrip.

Met vriendelijke groet,
Uw Raisin team
pi_212846347
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 09:34 schreef KrekelJapie het volgende:
Ik ben een beetje klaar met CKV. Er is elke keer wat tussen de systemen van CKV en Raisin. Met andere banken bij raisin loopt het stukken soepeler.
[..]

Ben er allang klaar mee. Ik wilde ooit een spaardeposito daar openen, maar na 2 weken wachten kwam een afwijzing, zonder duidelijk te zijn welke. Kon wel eens een typefoutje zijn in de naam: "Van" i.p.v. "van".

Zeer tegen mijn principes in, toen bij de Franse Orange Bank een deposito met hogere rente geopend.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 16-03-2024 11:32:10 ]
pi_212846677
Eigenlijk meer service van de Raisin kant dan ik had verwacht.
  dinsdag 19 maart 2024 @ 14:50:04 #40
470095 Kaizen_
Luck favors the prepared
pi_212883136
quote:
We hebben een extra hoge spaarrente tot en met 31 maart 2024: Op elke euro die je tussen nu en 31 maart 2024 stort op je MeSave spaarrekening rekenen wij 3,75% spaarrente op jaarbasis. Deze extra hoge rente geldt tot en met 31 maart.
Mensen ervaring met MeDirect? Ik lees helaas wat karige reviews over deze Maltese bank.
Without new experiences, something inside of us sleeps. The sleeper must awaken.
pi_212888613
Aanpassing Zweeds depositogarantiestelsel

In Zweden werken ze niet met de euro, ze zijn daar blijven betalen in Zweedse kronen. Sparen in Zweden via Raisin doe je gelukkig wel gewoon in euro's, die worden niet omgewisseld in kronen - tot zover dus ook geen valutarisico.

Valutarisico bij uitbetaling na faillissement bank
Het venijnige zat in de spaargarantie. Die was namelijk wél in Zweedse kronen. Oók de compensatie van spaarders in het buitenland als een Zweedse bank failliet zou gaan. Dat is irritant, want dan ben je dus als Nederlandse spaarder bij een faillissement van jouw spaarbank in Zweden afhankelijk van de wisselkoers tussen de Zweedse kroon en de euro.

Uitbetaling nu in euro's!
Daar is recent verandering in gekomen. Riksgalden (de uitvoerder van het Zweedse depositogarantiestelsel) heeft de werkwijze aangepast. De uitbetaling van jouw spaargeld bij een bank in Zweden als die failliet zou gaan is nu NIET meer in Zweedse kronen, je krijgt het geld gewoon in euro's terug. Geen valutarisico meer dus, dat is fijn!
pi_212888642
Nice!
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_212889369
- weg -

[ Bericht 99% gewijzigd door blomke op 20-03-2024 09:58:30 ]
pi_212889419
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2024 05:22 schreef KrekelJapie het volgende:

In Zweden werken ze niet met de euro, ze zijn daar blijven betalen in Zweedse kronen. Sparen in Zweden via Raisin doe je gelukkig wel gewoon in euro's, die worden niet omgewisseld in kronen - tot zover dus ook geen valutarisico.

Het venijnige zat in de spaargarantie. Die was namelijk wél in Zweedse kronen. Oók de compensatie van spaarders in het buitenland als een Zweedse bank failliet zou gaan. Dat is irritant, want dan ben je dus als Nederlandse spaarder bij een faillissement van jouw spaarbank in Zweden afhankelijk van de wisselkoers tussen de Zweedse kroon en de euro.

Daar is recent verandering in gekomen. Riksgalden (de uitvoerder van het Zweedse depositogarantiestelsel) heeft de werkwijze aangepast. De uitbetaling van jouw spaargeld bij een bank in Zweden als die failliet zou gaan is nu NIET meer in Zweedse kronen, je krijgt het geld gewoon in euro's terug. Geen valutarisico meer dus, dat is fijn!
Zeker fijn maar waar komt deze info vandaan?
Spoilers!
pi_212890218
quote:
1s.gif Op woensdag 20 maart 2024 08:42 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Op hun site is daarover niets te vinden.:

https://www.riksgalden.se(...)sit-insurance-works/
pi_212890481
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2024 10:00 schreef blomke het volgende:

[..]
Op hun site is daarover niets te vinden.:

https://www.riksgalden.se(...)sit-insurance-works/
Of toch?

quote:
Compensation to customers in institutions operating through passporting

If you have deposits in a Swedish institution offering accounts through passporting services to another EU/EES country without establishing a branch presence, the compensation amount is SEK 1 050 000. Payment of reimbursement will be administered by Riksgälden.

If a disbursement account is provided the compensation is paid out by a transfer to your disbursement account. If no account has been provided, you can receive a cheque instead.

Payment to disbursement accounts will be in the currency of the disbursement account provided. Cheque payments will be issued in Swedish kronor. Disbursement accounts are bank accounts in another bank registered with the Swedish deposit taking institution for repayment of deposits.

For depositors using the Raisin platform, the disbursement account is the account with Raisin bank or, where applicable, the service bank appointed by Raisin.
Bron
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_212891599
quote:
1s.gif Op woensdag 20 maart 2024 10:29 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Of toch?
[..]
Bron
Wat moet ik me bij die uitleg voorstellen? disbursement account = uitbetalingsrekening (?) niet iets over de valuta.
pi_212891652
quote:
1s.gif Op woensdag 20 maart 2024 08:42 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
https://www.vanspaarbankv(...)er-sparen-in-zweden/
pi_212891685
quote:
En als je even doorklikt kom je op:

https://www.vanspaarbankv(...)antiestelsel-zweden/

"Omrekening periodiek bijgesteld
De omrekening van het garantiebedrag wordt periodiek bijgesteld, afhankelijk van de ontwikkeling van de koers van de Zweedse kroon ten opzichte van de euro. Door koersontwikkelingen kan het dus zo uitpakken dat de werkelijke garantie omgerekend op een bepaald moment meer of minder is dan ¤ 100.000. "
pi_212897759
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2024 12:17 schreef blomke het volgende:

[..]
Wat moet ik me bij die uitleg voorstellen? disbursement account = uitbetalingsrekening (?) niet iets over de valuta.
Het antwoord staat in de volledige tekst van de bron. In dit geval is je Raisin rekening dus je disbursement account.
SPOILER
Om mijn antwoord ook iets meer toekomstbestendig te maken: het maakt nog uit welke Zweedse bank je kiest en welke voorwaarden die bank gebruikt. Als je bijvoorbeeld kijkt naar een Klarna, deze bank heeft een rechtstreekse paspoort van haar diensten naar Nederland. Hierdoor is het voor Klarna technisch mogelijk om de compensatie via de Nederlandse autoriteiten te laten plaatsvinden. Het is daarom ook grappig om te zien dat de productvoorwaarden voor bijvoorbeeld Klarna en Collector niet hetzelfde zijn, maar op dit moment wel beide nog via het Zweedse systeem lopen.

Persoonlijk vind ik het allemaal nog steeds te veel gedoe, ik hou het wel lekker bij makkelijkere landen zoals Duitsland, Frankrijk en Italie.

[ Bericht 7% gewijzigd door snabbi op 20-03-2024 20:50:06 ]
pi_212917037
Zijn er andere mensen die, vanwege de dreiging met Rusland, hun spaargeld uit Estland terugtrekken? Ik heb getwijfeld, maar nu toch spaargeld van BigBank teruggehaald.
pi_212918490
Nee, Estland is al vele jaren lid van de EU en van de NAVO. Met een aanval op Estland zou de hele westerse wereld de oorlog aan Rusland verklaren, daarnaast zie ik geen enkele reden voor Rusland om Estland aan te vallen.
Wel is Estland maar een klein, dunbevolkt land waardoor de waarde van de bankgarantie in tijden van een financiële crisis weleens tegen zou kunnen vallen (denk Icesave in IJsland). Wat dat betreft kan het verstandig zijn niet al je spaargeld in één land te parkeren.
pi_212924856
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2024 18:33 schreef Groepfunder het volgende:
Zijn er andere mensen die, vanwege de dreiging met Rusland, hun spaargeld uit Estland terugtrekken? Ik heb getwijfeld, maar nu toch spaargeld van BigBank teruggehaald.
heb ik ook gedaan. Risico valt misschien mee maar er zijn tegenwoordig meer dan genoeg betere alternatieven
pi_212958079
1 jaar Yapi Kredi naar 3,6%
http://www.yapikredi.nl/

NL depositogarantie
pi_212960361
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2024 19:51 schreef KrekelJapie het volgende:
1 jaar Yapi Kredi naar 3,6%
http://www.yapikredi.nl/

NL depositogarantie
Netjes!
Had ik dat geweten, dan had ik niet een duitse deposito afgesloten. Volgende keer beter.
pi_212968980
De Hoge Raad stelt de uitspraak Box 3 uit van maart 2024 naar augustus 2024.

Betekent dat ook de aanslag 2022 nog niet definitief kan worden vastgesteld,

(Bron: FD)
pi_212969940
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2024 19:28 schreef zeeland6 het volgende:
De Hoge Raad stelt de uitspraak Box 3 uit van maart 2024 naar augustus 2024.

Betekent dat ook de aanslag 2022 nog niet definitief kan worden vastgesteld,

(Bron: FD)
Ik denk niet dat je als overheid daar echt rekening mee moet gaan houden. Gewoon vaststellen en wanneer er later in de tijd een uitspraak komt - kan je altijd nog iets met terugwerkende kracht repareren.
Op dit moment ziet het er misschien uit als dat de periode te overbruggen is, maar wellicht wordt het daarna weer uitgesteld.
pi_212977842
From 01.04.2024 we will increase the standard interest rate for your Advanzia Deposit account to 2.12% eff. p.a.
pi_213007167
Verordening die instantbetalingen verplicht is ingegaan

Met name leuk voor mensen bij OpenBank volgens mij. Het is mij alleen nu nog niet helemaal duidelijk of ze nu nog 12 maanden de tijd krijgt voor implementatie of niet.
pi_213007262
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2024 14:40 schreef koffiekoekjes het volgende:

Met name leuk voor mensen bij OpenBank volgens mij. Het is mij alleen nu nog niet helemaal duidelijk of ze nu nog 12 maanden de tijd krijgt voor implementatie of niet.
Iedereen krijgt nog 12 maanden de tijd om dit te implementeren. Ook interessant voor raisin gebruikers.
  Moderator zaterdag 30 maart 2024 @ 00:40:32 #61
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_213014377
Ah top. Dat was mn ergernis met Raisin
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_213015523
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2024 14:48 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Iedereen krijgt nog 12 maanden de tijd om dit te implementeren. Ook interessant voor raisin gebruikers.
Ik heb me er nog niet heel diep in verdiept, maar volgens mij gaat dit alleen over betalingen tussen betaalrekeningen, niet over betalingen tussen spaarrekeningen. Met andere woorden de techniek is wel beschikbaar (die is er al een tijdje), maar men is niet verplicht dat hier toe te passen.

-edit-
Meer bijgelezen. Het gaat inderdaad om een aanpassing aan de verordeningen van cross-border payments en de PSD2. Deze gaan over betaalrekeningen, waardoor je betaling naar Raisin vanaf je betaalrekening wel instant zal gaan, maar het inleggen op een spaarrekening met een partnerbank niet verplicht via instant payments verloopt (maar ze kunnen het natuurlijk wel als ze dat zelf willen).

quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2024 14:40 schreef koffiekoekjes het volgende:

Inderdaad bij OpenBank is dit wel nuttig. In werkelijkheid liggen de datums een stuk complexer. Er wordt namelijk een onderscheid gemaakt tussen de landen waar de euro gevoerd wordt en waar de euro niet gevoerd wordt. Ook wordt er nog een verschil gemaakt tussen banken. In werkelijkheid ligt het daarom allemaal tussen de 6 en 30 maanden vanaf het moment dat het "into force" komt. Zie hiervoor https://eur-lex.europa.eu(...)=celex%3A52022PC0546 en doe een CTRL F-je op "insert the date" om alle details te kunnen lezen.

[ Bericht 20% gewijzigd door snabbi op 30-03-2024 09:23:54 ]
pi_213049104
Weten jullie hoeveel rente TradeRepublic exact uitbetaald per maand?

Waarom ik zit wil weten: ik heb 2 losse bedragen er op staan en wil de rente van deze 2 losse (niet gelijke) bedragen apart berekenen / opschrijven waar het bij hoort. Is het gewoon 4% gedeeld door 12 dus 0,3333% per maand?
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_213049747
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2024 15:19 schreef DX11 het volgende:

Waarom ik zit wil weten: ik heb 2 losse bedragen er op staan en wil de rente van deze 2 losse (niet gelijke) bedragen apart berekenen / opschrijven waar het bij hoort. Is het gewoon 4% gedeeld door 12 dus 0,3333% per maand?
als je rentebedrag deelt op je saldo weet je het.
pi_213050083
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2024 16:15 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
als je rentebedrag deelt op je saldo weet je het.
Nee niet echt want ik heb midden in de maand nog geld over gemaakt dus weet het ff niet.
pi_213053370
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2024 15:19 schreef DX11 het volgende:

Als het goed is niet want dan zou je effectief hoger uitkomen door het rente op rente effect.
pi_213055590
Voor degenen die bij Santander consumer bank zitten (3,6%). Het uitbetalingsmoment van rente lijkt opeens stilzwijgend te zijn verlengd van 1 maand naar 3 maanden :') Juist die ene maand is waar ik het enige tijd geleden op uit heb gekozen. Iemand die er meer vanaf weet? Denk dat ik maar weer op zoek ga naar een fatsoenlijk alternatief.... :N Op de website spreekt men nog steeds over een maandelijkse uitbetaling...
pi_213055609
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2024 23:31 schreef GlenSpey het volgende:
Voor degenen die bij Santander consumer bank zitten (3,6%). Het uitbetalingsmoment van rente lijkt opeens stilzwijgend te zijn verlengd van 1 maand naar 3 maanden :') Juist die ene maand is waar ik het enige tijd geleden op uit heb gekozen. Iemand die er meer vanaf weet? Denk dat ik maar weer op zoek ga naar een fatsoenlijk alternatief.... :N
Op de homepage staat nog steeds Maandelijkse rentebetaling.. dus daar zou ik vanuit gaan.
pi_213055624
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2024 23:33 schreef IsItMeOrYou het volgende:

[..]
Op de homepage staat nog steeds Maandelijkse rentebetaling.. dus daar zou ik vanuit gaan.
Klopt, maar zodra ik de rentesimulering doe staat er dat de volgende uitbetaling op 1 juli plaatsvind :')
pi_213055681
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2024 23:35 schreef GlenSpey het volgende:

[..]
Klopt, maar zodra ik de rentesimulering doe staat er dat de volgende uitbetaling op 1 juli plaatsvind :')
Kijk van de week nog eens, grote kans dat de app niet klopt of dit is een Spaanse 1 april grap :'). Maar anders zijn ze sowieso te laat met informeren. Persoonlijk zou ik er geen moeite mee hebben als de rente dan gewoon hoog blijft. Toevallig had ik mijn rente 28 maart gehad ipv 1 april zie ik nu, dat klopt ook al niet, al worden die 3 dagen vast ingehaald.
pi_213060043
quote:
14s.gif Op maandag 1 april 2024 20:42 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Als het goed is niet want dan zou je effectief hoger uitkomen door het rente op rente effect.
Ik heb het zelf uitgerekend. Ja, het is toch 0,333333% pm, dus 4% per jaar, maar maandelijkse rente uitbetaling (dus rente op rente), dus indirect inderdaad meer dan 4% per jaar, heel blij mee dankzij dit topic!
pi_213061586
BigBank
Graag brengen wij u op de hoogte van een wijziging in ons aanbod voor termijndeposito's. We hebben ons termijndeposito aanbod uitgebreid met kortere looptijden. Naast onze vertrouwde jaarlijkse periodes, kunt u nu ook kiezen voor periodes van 3, 6 en 9 maanden.

Voor een looptijd van 3 maanden ontvangt u een rente van 3,50% op jaarbasis, en voor 6 en 9 maanden is de rente 3,60% op jaarbasis. Deze kortere termijnopties bieden u meer flexibiliteit en hogere rentetarieven, terwijl u toch kunt profiteren van de zekerheid van vaste rentetarieven gedurende de gekozen periode.
pi_213063747
In de raisin app krijg ik de volgende foutmelding als ik wil overboeken van raisin naar de partner bank: uw raisin rekening heeft onvoldoende saldo (0 euro), terwijl er wel geld op de raisin rekening staat en ook daar zichtbaar is. Hebben jullie hetzelfde probleem?
pi_213065178
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2024 18:34 schreef black-soldier het volgende:
In de raisin app krijg ik de volgende foutmelding als ik wil overboeken van raisin naar de partner bank: uw raisin rekening heeft onvoldoende saldo (0 euro), terwijl er wel geld op de raisin rekening staat en ook daar zichtbaar is. Hebben jullie hetzelfde probleem?
Nee. Maar wellicht even de nachtwacht doen en morgen evt. bellen.
pi_213070034
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2024 23:49 schreef IsItMeOrYou het volgende:

[..]
Kijk van de week nog eens, grote kans dat de app niet klopt of dit is een Spaanse 1 april grap :'). Maar anders zijn ze sowieso te laat met informeren. Persoonlijk zou ik er geen moeite mee hebben als de rente dan gewoon hoog blijft. Toevallig had ik mijn rente 28 maart gehad ipv 1 april zie ik nu, dat klopt ook al niet, al worden die 3 dagen vast ingehaald.
Status helaas nog onveranderd: de app geeft aan dat ik pas op 1 juli weer rente krijg. Website van de Nederlandse afdeling blijft echter ongewijzigd zeggen dat ik maandelijks rente ontvang. Heb de vraag gisteren al bij de klantenservice neergelegd maar nog geen reactie :')
pi_213070159
Kleven er eigenlijk nadelen aan het gebruik van Trade republic? Heb begrepen dat het geen echte spaarrekening is, maar een beleggersrekening. Heeft dit gevolgen voor het dagelijkse gebruik ervan of voor bijvoorbeeld de belastingdienst? :@
pi_213070874
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2024 18:34 schreef black-soldier het volgende:
ja heb ik ook regelmatig en nu ook weer. Meestal duurt het enkele uren maar deze keer wel erg lang
pi_213086741
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2024 11:50 schreef GlenSpey het volgende:
Kleven er eigenlijk nadelen aan het gebruik van Trade republic? Heb begrepen dat het geen echte spaarrekening is, maar een beleggersrekening. Heeft dit gevolgen voor het dagelijkse gebruik ervan of voor bijvoorbeeld de belastingdienst? :@
de discussie over tegoeden bij crowdfundingplatforms heeft op een ander forum plaatsgehad. De fiscus beschouwt dit niet als spaargeld omdat deze platforms geen banken zijn. Ik denk dat voor een broker als Trade republic hetzelfde geldt
pi_213095618
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2024 13:02 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
ja heb ik ook regelmatig en nu ook weer. Meestal duurt het enkele uren maar deze keer wel erg lang
De vorige keer was het de ochtend erna opgelost. Kreeg nog wel een soort foutmelding dat ik het bedrag moet moest overmaken om de rekening te kunnen openen, terwijl ik de rekening al had. Was snel daarna opgelost en waren er geen problemen meer.

Gisteravond kreeg ik nogmaals die error dat ik onvoldoende saldo had. Vanochtend kon ik het prima overmaken zonder problemen, maar dan wel weer een melding dat ik het geld moet overmaken. Ik verwacht dat dit ook snel wordt opgelost.

Wel irritant op zich. Nooit problemen gehad met de app.
pi_213095731
Zijn er spaarrekeningen waarbij je periodiek een bedrag kunt laten vrijvallen? Dat je dat bv een jaar vooruit al kunt instellen?

#dtv
de wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar door consistente vasthoudende minderheden…
(Roos Vonk)
  vrijdag 5 april 2024 @ 11:33:51 #81
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_213095738
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2024 11:33 schreef Essebes het volgende:
Zijn er spaarrekeningen waarbij je periodiek een bedrag kunt laten vrijvallen? Dat je dat bv een jaar vooruit al kunt instellen?

#dtv
Een deposito voor een jaar?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_213095752
Het liefst willen ze (gaat om mn ouders) dat er elke maand een bedrag vrijvalt. Dan zou ik eerst voor hen een depositoladder moeten opzetten. Kan, maar ik hoop op een simpelere oplossing.
de wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar door consistente vasthoudende minderheden…
(Roos Vonk)
pi_213095770
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2024 11:35 schreef Essebes het volgende:
Het liefst willen ze (gaat om mn ouders) dat er elke maand een bedrag vrijvalt. Dan zou ik eerst voor hen een depositoladder moeten opzetten. Kan, maar ik hoop op een simpelere oplossing.
Enige wat ik zou weten is regelmatig (maandelijks) een deposito openen (paar muisklikken), inleggen en afwachten. Is niet al te ingewikkeld.
pi_213095799
Dank, we gaan zondag eens ff met ze om tafel zitten en kijken wat ze het fijnst (ern niet zo ingewikkeld) zouden vinden.
(Roos Vonk)
pi_213095807
ik zou dan eerder zoeken in de lijfrente varianten. Die heb je in verschillende vormen.
pi_213096748
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2024 11:41 schreef snabbi het volgende:
ik zou dan eerder zoeken in de lijfrente varianten. Die heb je in verschillende vormen.
:

quote:
Kan, maar ik hoop op een simpelere oplossing.
  vrijdag 5 april 2024 @ 13:02:59 #87
1234 HiZ
Istanbullu
pi_213096784
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2024 12:59 schreef blomke het volgende:

[..]
:
[..]

Lijfrente is wel echt heel simpel. Enige nadeel is datzelfde het niet flexibel is, maar het is wel erg overzichtelijk als het eenmaal loopt.
pi_213096793
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2024 13:02 schreef HiZ het volgende:

[..]
Lijfrente is wel echt heel simpel. Enige nadeel is datzelfde het niet flexibel is, maar het is wel erg overzichtelijk als het eenmaal loopt.
En de bijkomende kosten?
pi_213096905
Ja niet flexibel, kosten zijn hoger en zeker omdat ik vermoed dat de ouders al op leeftijd zijn kan je niet echt profiteren van de sterftetabel kansberekening. Maar als je prijs stelt op simpel - dan is het het overwegen waard.
pi_213098155
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2024 13:11 schreef snabbi het volgende:
Ja niet flexibel, kosten zijn hoger en zeker omdat ik vermoed dat de ouders al op leeftijd zijn kan je niet echt profiteren van de sterftetabel kansberekening. Maar als je prijs stelt op simpel - dan is het het overwegen waard.
ouders op leeftijd idd. Koophuis verkocht, nu in huurhuis. De lifespan voor een lijfrente is, denk ik, te kort.
(Roos Vonk)
pi_213100938
Vraagje, waarom zit niet iedereen hier bij Trade Republic? 4% vrij opneembaar is het beste toch?
pi_213101056
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2024 19:13 schreef DX11 het volgende:
Vraagje, waarom zit niet iedereen hier bij Trade Republic? 4% vrij opneembaar is het beste toch?
- Je hebt geen eigen rekeningnummer.
- Je weet vooraf niet vanuit welk land het depositogarantie geldt.
- Het is geen standaard bank
- Je krijgt reclame om bij TR te gaan beleggen.

Iedereen moet zelf weten. Ik heb zelf kort een account gehad en had snel geen goed gevoel en alles weer opgezegd.
pi_213101201
quote:
Volgens mij ook maar geldig tot 50.000 dus niet voor iedereen interessant.
  vrijdag 5 april 2024 @ 20:48:54 #94
1234 HiZ
Istanbullu
pi_213102175
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2024 15:01 schreef Essebes het volgende:

[..]
ouders op leeftijd idd. Koophuis verkocht, nu in huurhuis. De lifespan voor een lijfrente is, denk ik, te kort.
Je kunt ook voor 5 of 10 jaar een lijfrente afsluiten. En het geld is sowieso niet weg hè?
pi_213104362
quote:
CE Bank heeft depositos met maandelijkse rente

"Bij een looptijd van 7 of 10 jaar en een inleg van ¤20.000 of meer, kan je ook kiezen voor een maandelijkse rentebetaling."

https://www.crediteurope.(...)ope-termijndeposito/

Of nog simpeler een spaarrekening ( evt. met maandelijkse rente). En van het spaarbedrag kan je een periodieke maandelijkse overboeking doen. Eenmalig instellen.

[ Bericht 11% gewijzigd door zeeland6 op 06-04-2024 10:49:19 ]
pi_213104387
Iemand ervaring met Yapi Kredi?
Wil daar mogelijk een deposito openen.
pi_213104456
quote:
Ik kan niet inschatten of mijn geld uberhaupt veilig is bij die toko. Zij plaatsen geld in Ierland en Duitsland maar zijn zelf een financiele instelling. Ze kunnen mooi een sheet op hun website plaatsen hoe het DGS werkt wanneer er een deposito bij een bank in die landen geplaatst wordt, maar zoals ik het lees is het DGS niet van toepassing tussen financiele instellingen onderling.
Ik heb geen zin in al dit gedoe.

Als ik een obligatie koop krijg ik ook "rente" maar het risicoprofiel is niet vergelijkbaar met een bank. Dus van mij mag die toko helemaal verbannen worden uit het spaartopic.
pi_213104478
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2024 01:22 schreef snabbi het volgende:
Zij plaatsen geld in Ierland en Duitsland maar zijn zelf een financiele instelling.
Ik maak het geld over naar een IBAN bankrekening, op mijn naam, inderdaad in Duitsland. Maar ze zijn geen bank? Dus als ze omvallen is er geen 100k gedekt?
pi_213106967
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2024 01:39 schreef DX11 het volgende:

[..]
Ik maak het geld over naar een IBAN bankrekening, op mijn naam, inderdaad in Duitsland. Maar ze zijn geen bank? Dus als ze omvallen is er geen 100k gedekt?
Ja, 100K gedekt, Maar, kijk eens hier. Dan weet je genoeg.
https://nl.trustpilot.com/review/www.traderepublic.com
pi_213107019
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2024 00:38 schreef Cilantro het volgende:
Iemand ervaring met Yapi Kredi?
Wil daar mogelijk een deposito openen.
Prima bank, al 30 jaar tevreden klant, een van de eerste aan mijn klantnr te zien.
Ouderwets per telefoon bereikbaar, snel geholpen, geen chat boxen.
De App is niet echt je van het. Werkt wel, maar een mailtje voor een overboeking werkt ook prima.
pi_213109974
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2024 00:31 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
CE Bank heeft depositos met maandelijkse rente

"Bij een looptijd van 7 of 10 jaar en een inleg van ¤20.000 of meer, kan je ook kiezen voor een maandelijkse rentebetaling."

https://www.crediteurope.(...)ope-termijndeposito/

Of nog simpeler een spaarrekening ( evt. met maandelijkse rente). En van het spaarbedrag kan je een periodieke maandelijkse overboeking doen. Eenmalig instellen.

Dank, we hebben wat om over te praten, morgen bij de koffie 😎
(Roos Vonk)
pi_213119859
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2024 01:39 schreef DX11 het volgende:

[..]
Ik maak een correctie, toen we eerder het over deze partij hadden waren ze dat niet. Zo te zien hebben ze in december een bankvergunning gehad - https://www.dnb.nl/openba(...)lationNumber=R187693

Maar je moet vooral kijken naar de overeenkomst die je sluit met ze - wat daar in genoemd wordt.

Naar mijn persoonlijke mening stappen veel mensen gewoon blind in dingen. Dat moeten ze zelf weten, maar dan moet je niet raar opkijken als ze zich een keer branden.
pi_213121225
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2024 10:45 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Ja, 100K gedekt, Maar, kijk eens hier. Dan weet je genoeg.
https://nl.trustpilot.com/review/www.traderepublic.com
Ongelofelijk, je geld kan gewoon foetsie raken...
pi_213136392
Is er iemand die ervaring heeft met Freedom24 (broker met hoge rente op niet-belegd vermogen)? Vooral hun (kortlopende) depositos zien er verleidelijk uit, zeker als je >100 k inlegt.
pi_213136414
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2024 11:03 schreef blomke het volgende:

[..]
Geld niet meer uit te boeken!

Blijkbaar heel strakke controle op tenaamstelling bankrekening, bankrekening met initialen ipv hele voornamen is NIET te gebruiken om geld over te boeken, daardoor geld dat via Creditcard gestort is ook niet meer terug te boeken.
Mislukte bankbetalingen na dagen ook niet teruggestort.
Helpdesk krijg je standaard antwoorden die nergens op slaan of helemaal geen reactie.
Blijf hier weg als je zekerheid wilt dat je je geld ooit nog terugkrijgt.

Datum van ervaring: 15 maart 2024

Bij handmatig overgeboekte bedragen heb je wel een probleem dan maar deze meneer/mevrouw zou het via de cc-maatschappij kunnen oplossen.
pi_213143163
Vandaag toch eens gekeken hoe het nu verwoord staat wanneer je je aanmeldt, maar in de klantovereenkomst bij Trade Republic wordt alleen nog beleggingsframework genoemd. Hoe de gelden op een DGS vallen ofwel onder een moneymarket product kan ik niet vinden.
pi_213143623
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2024 00:01 schreef snabbi het volgende:
Vandaag toch eens gekeken hoe het nu verwoord staat wanneer je je aanmeldt, maar in de klantovereenkomst bij Trade Republic wordt alleen nog beleggingsframework genoemd. Hoe de gelden op een DGS vallen ofwel onder een moneymarket product kan ik niet vinden.
Red Flag dus!
  dinsdag 9 april 2024 @ 08:52:42 #108
40566 Ericr
Livewrong
pi_213144244
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2024 11:03 schreef blomke het volgende:

[..]
Maar eens terug geboekt. Dat proces met SMS-code is ook aardig brak. Codes komen binnen als ze al verlopen zijn maar gelukkig de zevende code was wel op tijd.
pi_213151137
Deposito van 1 jaar geopend bij Yapi Kredi tegen 3,6% en een vrij opneembare spaarrekening bij CEB met de actierente van 3,75% voor 6 maanden. Beide Nederlandse DGS.

Ik zit voorlopig weer even goed.
  woensdag 10 april 2024 @ 09:54:24 #110
40566 Ericr
Livewrong
pi_213156217
Geld van Trade Republic stond binnen dag op mijn rekening. Denk dat met SEPA ook weinig mis kan gaan maar met andere manieren van funden het wel eens lastiger kan zijn om geld terug te halen.
pi_213159331
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 09:54 schreef Ericr het volgende:
Geld van Trade Republic stond binnen dag op mijn rekening. Denk dat met SEPA ook weinig mis kan gaan maar met andere manieren van funden het wel eens lastiger kan zijn om geld terug te halen.
van mij is er al een maand 15k zoek ook met sepa overgeboekt.
  woensdag 10 april 2024 @ 15:04:10 #112
40566 Ericr
Livewrong
pi_213159358
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 15:00 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
van mij is er al een maand 15k zoek ook met sepa overgeboekt.
Ai. Duitse of Iers tegenrekening? Ik heb Citibank rekening.

Heb er nu alleen nog wat ETF's staan maar ga dat niet verder uitbreiden en later wel transferen.

Support is naadje maar daar hebben veel van die internet brokers last van.
pi_213159404
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 15:04 schreef Ericr het volgende:
DeGiro reageert redelijk snel: < 2 dagen
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
pi_213159588
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 15:04 schreef Ericr het volgende:

[..]
Ai. Duitse of Iers tegenrekening? Ik heb Citibank rekening.

Heb er nu alleen nog wat ETF's staan maar ga dat niet verder uitbreiden en later wel transferen.

Duits.
Groot probleem is dat ze niet telefonisch bereikbaar zijn. Alleen via een ellendig ticket systeem waar je geen antwoord krijgt op je vragen, behalve nutteloze kreten.
Bovendien zijn ze niet aangesloten bij Nederlandse toezichthouders.
Ik heb rechtsbijstand erop gezet.
  woensdag 10 april 2024 @ 15:27:35 #115
40566 Ericr
Livewrong
pi_213159617
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 15:25 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Duits.
Groot probleem is dat ze niet telefonisch bereikbaar zijn. Alleen via een ellendig ticket systeem waar je geen antwoord krijgt op je vragen, behalve nutteloze kreten.
Succes. SEPA zou niet mogen hangen op naam als je geverifieerd bent en dat ben je al als je geld hebt gestort. Je bank al benaderd?
pi_213194868
quote:
14s.gif Op dinsdag 9 april 2024 19:45 schreef Cilantro het volgende:
Deposito van 1 jaar geopend bij Yapi Kredi tegen 3,6% en een vrij opneembare spaarrekening bij CEB met de actierente van 3,75% voor 6 maanden. Beide Nederlandse DGS.

Ik zit voorlopig weer even goed.
CEB?
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
pi_213195815
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 april 2024 20:07 schreef Miniem het volgende:

[..]
CEB?
Credit Europe Bank
https://www.crediteurope.nl
pi_213226008
Blijft natuurlijk eigen verantwoordelijkheid, maar dat Bunq zo waardeloos is qua klantenservice zegt toch wel weer wat

pi_213231633
Ben nog steeds erg tevreden over Revolut met 3,09%. Via een premium account kun je een nog wel hogere rente krijgen, maar die heb ik (nog) niet aangezet.

Je krijgt de rente elke dag bij geschreven. De Wtihdrawals kun je ook gewoon per direct uitvoeren en die staan dan ook echt een seconde later op je tegenrekening.

Tips voor hogere rentepercentages blijven natuurlijk altijd welkom. :P
pi_213233141
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2024 21:02 schreef Arthur1983 het volgende:
Ben nog steeds erg tevreden over Revolut met 3,09%. Via een premium account kun je een nog wel hogere rente krijgen, maar die heb ik (nog) niet aangezet.

Je krijgt de rente elke dag bij geschreven. De Wtihdrawals kun je ook gewoon per direct uitvoeren en die staan dan ook echt een seconde later op je tegenrekening.

Santander 3,60% ;) Revolut is eigenlijk een belegging voor spaarrente.
pi_213233762
quote:

Deze onderschrijf ik:
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 april 2024 23:10 schreef IsItMeOrYou het volgende:
Revolut is eigenlijk een belegging
Revolut biedt met haar Standaard-plan een gratis betaalrekening met beperkte functies (zoals maximaal 5x gratis pinnen bij een geldautomaat tot totaal maximum 200 euro per maand, normale transacties naar andere rekeningen etc). Wanneer je kiest voor de Flexibele rekening dan beleg je je geld in een geldmarktfonds. Dit is niet hetzelfde als een spaarrekening.
SPOILER
Wat ik verder irritant vind aan de betaalrekening:
- van elke transactie krijg je een mailbevestiging en dit is niet uit te zetten (dus maar een mailrule aangemaakt)
- geen iDeal ondersteuning
- ze hebben een betaalverzoek methode ala Tikkie, maar de betaler kan alleen via credit card betalen - niet via een normale overboeking.

[ Bericht 1% gewijzigd door snabbi op 17-04-2024 07:08:04 ]
pi_213235589
Jullie ervaringen met garantibank?
Is de beveiliging beter dan Bunq?

Wil een spaarrekening open met Nederlands garantiestelsel en die staat tijdelijk tot 31 mei op 3,6% daar.

Maar als het net zo gaar is als Bunq... nvm :P
pi_213235643
quote:
Bij/via Raisin heb ik wat weggezet bij Alisabank: 3,15% en ze keren per kwartaal de rente uit. Zonder bronbelasting en gewoon vrij opneembaar.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
pi_213235785
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 11:24 schreef Miniem het volgende:
Jullie ervaringen met garantibank?
Is de beveiliging beter dan Bunq?

Wil een spaarrekening open met Nederlands garantiestelsel en die staat tijdelijk tot 31 mei op 3,6% daar.

Maar als het net zo gaar is als Bunq... nvm :P
prima bankje
snelle afboekingen en bijboekingen
goeie App.
Goed telefonisch contact, persoonlijk, snel.
Vergelijkbaar met YKB en CE.
pi_213236012
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 11:45 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
prima bankje
snelle afboekingen en bijboekingen
goeie App.
Goed telefonisch contact, persoonlijk, snel.
Vergelijkbaar met YKB en CE.
Ok, dankje.

Weet er iemand een spaarrekening met hoog rentepercentage waar wekelijks of evt maandelijks uitbetaald wordt met Nederlands garantiestelsel?
pi_213236584
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 12:05 schreef Miniem het volgende:

[..]
Ok, dankje.

Weet er iemand een spaarrekening met hoog rentepercentage waar wekelijks of evt maandelijks uitbetaald wordt met Nederlands garantiestelsel?
Maandelijks oa leaseplan bank.
pi_213236744
- weg -

[ Bericht 99% gewijzigd door blomke op 17-04-2024 13:24:15 ]
pi_213238448
quote:

[..]
Santander 3,60% ;) Revolut is eigenlijk een belegging voor spaarrente.
Santander ken ik wel van kredieten maar hoe zit het met sparen? Loopt via Belgische dochter dus bronheffing waarvan je ontheffing kan vragen. Gaat dat wel naar wens?
pi_213238485
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 15:44 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
Santander ken ik wel van kredieten maar hoe zit het met sparen? Loopt via Belgische dochter dus bronheffing waarvan je ontheffing kan vragen. Gaat dat wel naar wens?
Bij aanmelding onderteken je automatisch een document waardoor je geen bronheffing hoeft af te dragen.
pi_213240908
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 13:05 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Maandelijks oa leaseplan bank.
En Centraal Beheer (maandelijks)
pi_213245231
quote:

[..]
Santander 3,60% ;)
^O^
Hebben ook maandelijkse bijschrijving van de rente.
pi_213285954
Aareal Bank AG 2 jaars deposito

Profiteer van de hogere rente tot 25 apr 2024
Opmerking: vanaf 25 apr 2024 wijzigt de rente van 3.5% p.j. naar 3.4% p.j. Om het huidig geldende rentetarief van 3.5% p.j. te ontvangen, dient uiterlijk de werkdag vóór 25 apr 2024 te zijn voldaan aan alle voorwaarden om uw aanvraag tijdig te kunnen doorsturen naar de bank. Vanaf 25 apr 2024 wordt uw termijndeposito geopend met het nieuwe rentetarief van 3.4% p.j.
pi_213297332
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 15:25 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Duits.
Je hebt 15k in 1x van trade Republic naar je Nederlandse bank gestort en het komt niet aan?

Heb je eerder geld er van op genomen en kwam dat wel aan? Begin me een beetje zorgen te maken nu over al mijn spaargeld wat bij TR staat.
pi_213297344
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2024 13:08 schreef Jeroboam het volgende:

[..]
Geld niet meer uit te boeken!

Blijkbaar heel strakke controle op tenaamstelling bankrekening, bankrekening met initialen ipv hele voornamen is NIET te gebruiken om geld over te boeken, daardoor geld dat via Creditcard gestort is ook niet meer terug te boeken.
Mislukte bankbetalingen na dagen ook niet teruggestort.
Helpdesk krijg je standaard antwoorden die nergens op slaan of helemaal geen reactie.
Blijf hier weg als je zekerheid wilt dat je je geld ooit nog terugkrijgt.

Datum van ervaring: 15 maart 2024

Bij handmatig overgeboekte bedragen heb je wel een probleem dan maar deze meneer/mevrouw zou het via de cc-maatschappij kunnen oplossen.
Ik heb bij TR beide kanten op succesvolle bedragen over gemaakt. Dan zit ik dus goed? Ik heb ook eerst geld opnemen getest voordat ik er grote bedragen heen heb gestort.
pi_213297687
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 21:48 schreef DX11 het volgende:

[..]
Ik heb bij TR beide kanten op succesvolle bedragen over gemaakt. Dan zit ik dus goed? Ik heb ook eerst geld opnemen getest voordat ik er grote bedragen heen heb gestort.
Geen idee, dit kwam ik tegen toen ik reviews ging googlen van TR.
pi_213297886
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2024 11:24 schreef 111210 het volgende:
Blijft natuurlijk eigen verantwoordelijkheid, maar dat Bunq zo waardeloos is qua klantenservice zegt toch wel weer wat

Zo dan, als ik dit hoor ben ik blij dat ik klantenservice zwaarder heb laten wegen dan de hoogte van de rente en zelfs of ze onder het DGS van NL vallen. Het voelde ook al heel fout toen ik zocht naar een bank met meer rente dan de Nederlandse grootbanken.
pi_213299656
Ik heb nooit problemen met Trade Republc gehad, overboekingen naar de rekening toe staan er <30min op en terug naar eigen rekening 1-2 werkdagen.

Alles valt gewoon onder DGS https://traderepublic.com/en-nl?openModal=legal& en in de app kan je zien onder welke je valt a.d.h.v. het BIC van het rekeningnummer als je geld wilt storten.

Ik begrijp wel dat het voornamelijk mis gaat met mensen die geld overboeken naar het rekeningnummer dat 0,01¤ naar je over maakt bij het aanmaken van je account. Dat komt namelijk niet vanaf je eigen rekeningnummer. Het kan dan enige tijd (soms wel een maand als ik de reviews mag geloven) duren voordat je je geld weer terug hebt. Niet netjes maar wel eigen schuld.
pi_213300867
Ik heb ook het gevoel dat de negatieve reviews voornamelijk mensen zijn met een bankrekening die ze op een andere naam hebben staan dan de Trade Republic rekening. Bij mij gaat het elke keer beide kanten op goed. Dus ik ga er dan maar vanuit dat dat zo blijft.

Heb ook zon metalen bankpas besteld bij ze btw, totaal niet nodig, wel erg leuk.
pi_213304583
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 10:02 schreef Stokkie_ het volgende:
Ik heb nooit problemen met Trade Republc gehad, overboekingen naar de rekening toe staan er <30min op en terug naar eigen rekening 1-2 werkdagen.

Alles valt gewoon onder DGS https://traderepublic.com/en-nl?openModal=legal& en in de app kan je zien onder welke je valt a.d.h.v. het BIC van het rekeningnummer als je geld wilt storten.

Ik begrijp wel dat het voornamelijk mis gaat met mensen die geld overboeken naar het rekeningnummer dat 0,01¤ naar je over maakt bij het aanmaken van je account. Dat komt namelijk niet vanaf je eigen rekeningnummer. Het kan dan enige tijd (soms wel een maand als ik de reviews mag geloven) duren voordat je je geld weer terug hebt. Niet netjes maar wel eigen schuld.
Ik blijf het toch vreemd vinden dat je bijvoorbeeld onder het Ierse stelsel zou vallen (Citi) - aangezien je een overeenkomst aangaat met Trade Republic. Dat zij dingen interbancair bij andere banken stalt moet jij als klant niets mee te maken hebben.

Er is een wezenlijk verschil met een bank als Raisin, waarbij je via Raisin daadwerkelijk overeenkomsten afsluit met de partnerbanken ipv een trade republic dat onder een escrow ergens wegzet.

Ook is bijvoorbeeld de DGS informatie die Trade Republic over Citi geeft gewoon voor een standaard overeenkomst tussen jou als persoon en citi als bank in plaats van die escrow constructie die ze aangeven. Voor mij komt dit onjuist over.
pi_213305299
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 10:02 schreef Stokkie_ het volgende:
Ik heb nooit problemen met Trade Republc gehad
Wat ik her en der lees is dat de klantenservice waardeloos is. Als er onverhoopt iets misgaat wil je niet maandenlang hoeven wachten op een ticket.
pi_213436729
Mensen ik heb advies nodig.
Ik wil (omdat dat hogere rente geeft) maar eens wat geld in USD vastzetten.
Ik kan voor 1 jaar 5% rente krijgen, voor 2 jaar 4,6%, voor 3 jaar 4,6% of voor 5 jaar 4,75%.

Ik zit te twijfelen tussen 1 jaar en 5 jaar.
Want na dat jaar staan de rentes zeer waarschijnlijk een stuk lager en als ik het dan daarna voor 4 jaar opnieuw vast zou zetten zou ik gemiddeld waarschijnlijk lager uitkomen dan 4,75%. Daarentegen is het valuta risico over een periode van 5 jaar natuurlijk wel veel hoger dan 1 jaar. Met heel veel pech kan de USD dan van 0,93 naar 0,75 zijn gegaan. Of juist andersom, van 0,93 naar misschien wel 1,05 etc.

Wat adviseren jullie?
pi_213436808
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 05:06 schreef ThijsTH het volgende:
Ik kan voor 1 jaar 5% rente krijgen, voor 2 jaar 4,6%, voor 3 jaar 4,6% of voor 5 jaar 4,75%.

Want na dat jaar staan de rentes zeer waarschijnlijk een stuk lager en als ik het dan daarna voor 4 jaar opnieuw vast zou zetten zou ik gemiddeld waarschijnlijk lager uitkomen dan 4,75%. Daarentegen is het valuta risico over een periode van 5 jaar natuurlijk wel veel hoger dan 1 jaar. Met heel veel pech kan de USD dan van 0,93 naar 0,75 zijn gegaan. Of juist andersom, van 0,93 naar misschien wel 1,05 etc.

Wat adviseren jullie?
Als je doel slechts is te profiteren van een hogere rente is dit een slecht idee. Het renteverschil is te klein om dit een goede casus te laten worden. Als we je voorbeeld nemen van de wisselkoers van 0,93 -> dan hoeft dit maar te zakken tot 0,91 voor je 1 jaar vast heb je geen effectieve rente van 5% maar van 2,7%.
Met andere woorden zelfs al zal de wisselkoers hetzelfde blijven, dan zijn de kosten voor het omzetten van het geld tussen de valuta's al voldoende om negatief uit te komen als verwacht rendement.

Als je geen bezwaar hebt tegen extra type risico's, dan kan je beter gaan beleggen.
pi_213439108
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 05:06 schreef ThijsTH het volgende:

Wat adviseren jullie?
Ik vind het totaal niet interessant. Ik ga er even vanuit dat je daarvoor EUR naar USD moet omzetten en weer van USD terug naar EUR uiteindelijk en in beide stappen verlies je mogelijk al dusdanig veel geld dat je die 5% eigenlijk al volledig kwijt bent. Ik kan er iets naast zitten hoor want ben niet helemaal bij met koop/verkoop verschillen tussen valuta maar normaal verlies je zonder comissie al veel doordat je ze duurder koopt dan verkoopt.
pi_213441345
Ja, ik weet dat er kosten verbonden zijn aan het omzetten van EUR naar USD.
Echter niet zoveel als jullie nu zeggen. Ik heb dit een keer eerder gedaan bij die bank (het zal idd per bank verschillen hoe erg ze je naaien), paar jaar terug en toen kwam ik uit op ongeveer 0.5% (dus 500 euro over 100K) aan verlies qua onvoordelige omwisseling.
Mocht ik het 1 jaar vastzetten dan moet ik dit inderdaad 2x gaan doen binnen korte tijd, met 1000 aan verwacht verlies.
Echter bij 5 jaar loont het al meer in verhouding qua kosten, en ik kan natuurlijk ook gewoon na afloop het in USD laten staan om het nog een keer vast te zetten.
pi_213441440
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 15:45 schreef ThijsTH het volgende:
Ja, ik weet dat er kosten verbonden zijn aan het omzetten van EUR naar USD.
Je hebt niet alleen met kosten te maken maar ook met de koers van dat moment. Dit is niet alleen sparen. Dit is tevens ook speculeren in valuta.
pi_213442440
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 15:53 schreef alpeko het volgende:

[..]
Je hebt niet alleen met kosten te maken maar ook met de koers van dat moment. Dit is niet alleen sparen. Dit is tevens ook speculeren in valuta.
Ja, dat weet ik ook. Kan beide kanten uitgaan, ik kan ook en meer rente krijgen en nog een koerswinst maken ook. Maar kan ook zijn dat ik meer koersverlies maak dan dat ik aan rente inkomsten krijg, en dat het zelfs een netto verlies wordt.
Het is iets als verplicht kop of munt moeten doen maar wel een 10% bonus ernaast krijgen.

Denk dat ik voor de middenweg ga....50K voor 1 jaar vast tegen 5% en 50K voor 5 jaar tegen 4,75%.
En dan na een jaar kijken of ik die eerste 50K nog een paar jaar verder vast zet.
pi_213442978
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 15:53 schreef alpeko het volgende:

[..]
Dat is waar maar daar staat tegenover dat je tevens aan risicospreiding doet.
Ook de euro kan een klap omlaag maken.

Ik hou om die reden een deeltje van mijn aandelen in dollars en CHF aan.
Twee vliegen in een klap.
pi_213533009
Bunq is weer goed in het nieuws na de vorige video.

Blijf het ook vreemd vinden, kreeg vorige week deze mail van ze, waar je dus eigenlijk geen reet aan hebt.

quote:
Jouw veiligheid is en blijft onze topprioriteit. Daarom houden we de laatste fraudetrends constant voor je in de gaten, zodat we jou en je geld veilig kunnen houden.
We sturen je deze e-mail om je te wijzen op AnyDesk, een platform dat de laatste tijd vaak voor frauduleuze doeleinden wordt gebruikt. Hieronder staan een paar eenvoudige tips waarmee je veilig en zorgeloos van bunq gebruik kan blijven maken.
AnyDesk: wat is het en hoe gebruiken fraudeurs het
AnyDesk is een tool die mensen op afstand toegang geeft tot persoonlijke computers en andere apparaten. Fraudeurs kunnen zich voordoen als bunq medewerkers, om je vervolgens over te halen AnyDesk software te installeren. Hierdoor krijgen zij volledige toegang tot je computer, je e-mails, al je foto's, én je bankzaken.
Wat kan je doen?
Heel eenvoudig: download NOOIT AnyDesk software van iemand die je niet kent. Onthoud bovendien dat:
WIJ JE NOOIT ZULLEN BELLEN
Wanneer we contact met je opnemen, doen we dit altijd via de beveiligde chatfunctie in de app.
Wij je NOOIT vragen om software te installeren
Bij bunq bepaal je zelf wat er met je geld en je account gebeurt. We vragen je dus nooit om geld over te boeken of software te downloaden.
We raden je aan om je bunq app regelmatig te updaten via App Store. Alles wat je nodig hebt staat in de bunq app en op bunq Web.
Ontvang je een telefoontje, sms of e-mail van iemand die zich voordoet als bunq employee, meld dit dan hier. Meer informatie vind je op Together.

Cheers,

bunq
bank of The Free
Blijft kansloos dat ze niet gewoon wat instelbare veiligheid opties in hun app stoppen en je gewoon op een redelijk fatsoenlijke manier hulp kan zoeken
pi_213552628
Hoogste NL rente (1 jaar vast) bij Yapi Kredi Bank gaat omlaag van 3,6% naar 3,3% per 15 mei.
pi_213553460
dat gaat weer pijnlijk hard naar beneden
pi_213557257
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 21:35 schreef zeeland6 het volgende:
Hoogste NL rente (1 jaar vast) bij Yapi Kredi Bank gaat omlaag van 3,6% naar 3,3% per 15 mei.
:) voor posten :( voor inhoud bericht
pi_213585461
Renteverhoging:

Alisa Bank Plc heeft ons geïnformeerd dat het de variabele rente op de spaarrekening gaat verhogen van 3,15 % p.j. naar 3,31 % p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op 17.05.2024 om 12 uur 's middags.

Met vriendelijke groet,
Uw Raisin team

Dat voor een gratis spaarrekening!
pi_213588411
Ik begrijp de comment niet helemaal. Er zijn meerdere aanbieders met een gelijk of hoger percentage die ook een gratis rekening aanbieden.
pi_213589719
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2024 23:09 schreef snabbi het volgende:
Ik begrijp de comment niet helemaal. Er zijn meerdere aanbieders met een gelijk of hoger percentage die ook een gratis rekening aanbieden.
Welke dan?
pi_213589751
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2024 08:03 schreef blomke het volgende:

[..]
Welke dan?
Raisin heeft er 8 met 3,2% of hoger , inclusief deze.
Wind extinguishes a candle and energizes fire
pi_213589930
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2024 08:06 schreef Steven184 het volgende:

Raisin heeft er 8 met 3,2% of hoger , inclusief deze.
Maar 2 > 3,3%
pi_213590023
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2024 08:03 schreef blomke het volgende:

[..]
Welke dan?
Alleen op Raisin dus al collector en dinstingo - de twee waar je zelf ook naar verwijst.
Daarnaast buiten raisin zijn hier ook andere partijen al voorbij gekomen zoals santander (3.6%)

Maar goed het gaat me niet om het lijstje te bieden, de comment op mij over alsof het een bijzonderheid is dat er een gratis rekening wordt aangeboden - maar zo bijzonder is dat toch niet?
  vrijdag 17 mei 2024 @ 08:37:08 #158
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_213590053
Momenteel zijn er weinig verhogingen. Ik ben wel blij met de melding eigenlijk.
Spoilers!
pi_213590078
meldingen zijn natuurlijk prima en nuttig - zeker omdat de informatie over wat de huidige tarieven zijn makkelijker te vinden zijn dan wat de tarieven gaan worden ^O^

Zie mijn bijdrage niet als kritiek, maar als verbazing en zoekend naar wat er bedoeld wordt.
pi_213590327
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2024 08:24 schreef blomke het volgende:

[..]
Maar 2 > 3,3%
Serieus? O,1% is 10 euro op 10k op jaarbasis
pi_213590553
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2024 09:03 schreef Steven184 het volgende:

[..]
Rekenen kan je ook al niet.
  Moderator vrijdag 17 mei 2024 @ 09:34:04 #162
236264 crew  capricia
pi_213590600
Credit Europe heeft nog steeds 3,75%
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_213590662
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2024 09:30 schreef blomke het volgende:

[..]
Leg het me eens uit
pi_213590885
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 mei 2024 09:34 schreef capricia het volgende:
Voor de eerste 6 maanden.
(Roos Vonk)
  vrijdag 17 mei 2024 @ 10:13:02 #165
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_213590936
quote:
Ik zit er net naar te kijken. Ik denk dat die het maar wordt voorlopig.
Spoilers!
  Moderator vrijdag 17 mei 2024 @ 12:07:05 #166
236264 crew  capricia
pi_213591952
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2024 10:13 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Ik zit er net naar te kijken. Ik denk dat die het maar wordt voorlopig.
Ik zit er ook.
Fijn om de opbouw te zien. 😄
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 17 mei 2024 @ 22:17:33 #167
340341 Blester
Membre très utile
pi_213599310
quote:
Enig idee waarop die op de rente-vergelijkingswebsites nergens is meegenomen?
~ Love comes unseen; we only see it go
  Moderator vrijdag 17 mei 2024 @ 22:21:09 #168
236264 crew  capricia
pi_213599350
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2024 22:17 schreef Blester het volgende:

[..]
Ik heb echt geen idee. Misschien betalen ze niet voor die websites die vergelijken?
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 17 mei 2024 @ 22:30:30 #169
340341 Blester
Membre très utile
pi_213599457
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 mei 2024 22:21 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik heb echt geen idee. Misschien betalen ze niet voor die websites die vergelijken?
Ook maar eens een rekening aangemaakt. Was binnen halfuurtje geopend. Mooie vervanger voor Bunq voor in ieder geval 6 maanden. Toch fijn om ook te sparen op NL bodem. Even in afwachting van binnenkomst eerste test betaling.
~ Love comes unseen; we only see it go
  Moderator vrijdag 17 mei 2024 @ 22:36:22 #170
236264 crew  capricia
pi_213599534
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 mei 2024 22:30 schreef Blester het volgende:

[..]
Ook maar eens een rekening aangemaakt. Was binnen halfuurtje geopend. Mooie vervanger voor Bunq voor in ieder geval 6 maanden. Toch fijn om ook te sparen op NL bodem. Even in afwachting van binnenkomst eerste test betaling.
Ik heb hetzelfde gedaan. Ook vanuit Bunq.
En als die 3.75% eindigt, zeg ik gewoon die rekening weer op.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_213599717
Vergeet niet iets in je agenda te zetten om die overboeking te doen - de spaarrente wordt uitgekeerd per 1 jan bij credit europe bank en na 6 maanden wordt de rente bijgesteld (huidig tarief zou dan gaan van 3,75% naar 1,77%)
  Moderator vrijdag 17 mei 2024 @ 22:57:49 #172
236264 crew  capricia
pi_213599766
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2024 22:52 schreef snabbi het volgende:
Vergeet niet iets in je agenda te zetten om die overboeking te doen - de spaarrente wordt uitgekeerd per 1 jan bij credit europe bank en na 6 maanden wordt de rente bijgesteld (huidig tarief zou dan gaan van 3,75% naar 1,77%)
Staat in mijn agenda. Maar ondertussen vang ik wel 3,75%. Bij een NLse bank. En vrij opneembaar.

Overigens wordt de rente ook uitgekeerd bij het opheffen van je rekening. Wat ik ga doen zodra de rente daalt.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_213599837
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 mei 2024 22:57 schreef capricia het volgende:

[..]
Staat in mijn agenda. Maar ondertussen vang ik wel 3,75%. Bij een NLse bank. En vrij opneembaar.

Overigens wordt de rente ook uitgekeerd bij het opheffen van je rekening. Wat ik ga doen zodra de rente daalt.
^O^
De opmerking is ook zeker niet bedoeld als kritiek. Het is verder een prima bank. Het is een bank van een rijke Turkse familie, die vooral bekend is vanuit hun zaken met vrachtschepen. Ze zijn wat in het nieuws geweest met een zakelijk conflict, maar daar heb je aan de consumentenkant verder geen last van.
pi_213599947
Ik moet switchen van OpenBank (2,75%)

Denk dat ik maar naar Trade Republic ga.
pi_213601174
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2024 22:17 schreef Blester het volgende:

[..]
Waarschijnlijk omdat dit een actierente is en geen vaste rente.
pi_213601206
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2024 07:17 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Waarschijnlijk omdat dit een actierente is en geen vaste rente.
Ja bijvoorbeeld zo'n site als spaarente.nl is lekker inconsequent doordat ze garanti wel met een actierente toont, maar ceb alleen met de normale rente. Ze zetten het er bij garanti wel bij dat het een actierente is, dus ik denk gewoon dat ze ceb simpelweg gemist hebben.
  zaterdag 18 mei 2024 @ 21:53:27 #177
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_213610909
Heb na een deposito ook maar een spaarrekening geopend bij Raisin. Nu bij Hoistbank in Zweden. 3,32% dat is toch 1,12% meer dan bij LPB.
pi_213614616
Wat zouden jullie doen. Verlengen of niet?
pi_213614656
Ik mis de doneerknop - zo krijg je je geld nog terug.
pi_213614975
_O-
pi_213616620
LHV Prank ?
pi_213618291
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2024 13:58 schreef zeeland6 het volgende:
LHV Prank ?
LHV-Prak denk ik. Overigens is die (mis)spelling ook in mijn Raisin omgeving. On topic: ze willen van deposito's af denk ik. Ook voor mij een issue.
pi_213618586
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2024 09:03 schreef Steven184 het volgende:

[..]
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2024 09:30 schreef blomke het volgende:

[..]
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2024 09:41 schreef Steven184 het volgende:

[..]
Leg het me eens uit
Ik ben ook wel benieuwd wat er aan de berekening van #Steven184 niet goed is?
pi_213618608
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2024 16:09 schreef Crowd001 het volgende:

[..]
[..]
[..]
Ik ben ook wel benieuwd wat er aan de berekening van #Steven184 niet goed is?
1% van 104 is 102
pi_213618663
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2024 16:10 schreef blomke het volgende:

[..]
1% van 104 is 102
Dat gaat mijn petje te boven :@
Ik kom ook op 10 euro’s uit maar je zal vast gelijk hebben.
pi_213618761
quote:

[..]
1% van 104 is 102
Enkel praten we niet over 1%
pi_213618816
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2024 16:16 schreef Steven184 het volgende:

[..]
Enkel praten we niet over 1%
O, 1% staat er.
pi_213618852
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2024 16:18 schreef blomke het volgende:

[..]
O, 1% staat er.
Ah, hebben we er zo eentje.
pi_213626029
quote:

[..]
1% van 104 is 102
En 0,1% is 101
pi_213626095
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2024 11:09 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
En 0,1% is 101
Voer de trol nu niet, er stond O.1 ipv 0.1. een eenvoudige typo.
pi_213626113
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2024 11:15 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Voer de trol nu niet, er stond O.1 ipv 0.1. een eenvoudige typo.
Hij maakt wel meer denkfouten.
pi_213628247
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2024 15:56 schreef blomke het volgende:

[..]
LHV-Prak denk ik. Overigens is die (mis)spelling ook in mijn Raisin omgeving. On topic: ze willen van deposito's af denk ik. Ook voor mij een issue.
Het is geen spelfout. Het is een bank uit Estland, daar gebruiken ze andere woorden dan in het Nederlands of het Engels. Ook het verlengen met 0% is geen typfout, dat is gewoon het tarief dat ze nu aanbieden voor Raisin klanten.
Ze zullen vast de tarieven van Raisin te hoog vinden en de portefeuille laten leegbloeden.
pi_213668593
twitter

twitter

[ Bericht 31% gewijzigd door Cilantro op 24-05-2024 17:24:33 ]
pi_213671904
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2024 17:18 schreef Cilantro het volgende:
[ x ]
[ x ]
Ondanks dat die mensen zelf vrijwel altijd op een linkje klikken, blijft het treurig dat bunq zo waardeloos is qua contact met hun klanten.
  Moderator vrijdag 24 mei 2024 @ 22:31:01 #195
236264 crew  capricia
pi_213671955
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2024 17:18 schreef Cilantro het volgende:
[ x ]
[ x ]
Ik was eerst best fan van Bunq, maar ik heb alles weggehaald daar.
Ze kennen niet eens een dedicated tegenrekening voor je spaarrekening.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_213702369
Distingo Bank heeft ons geïnformeerd dat het de variabele rente op de spaarrekening gaat verhogen van 3,31 % p.j. naar 3,33 % p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op 28.05.2024 om 12 uur 's middags.
pi_213705519
Dat is toch weer 5 euro per kwartaal erbij (tegen een ton inleg) *O*
pi_213708710
Te lage spaarrente grootbanken

Waakhond: spaarrentes Nederlandse banken te laag, maatregelen nodig - https://nos.nl/l/2522168
pi_213708790
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 20:15 schreef snabbi het volgende:
Dat is toch weer 5 euro per kwartaal erbij (tegen een ton inleg) *O*
Klopt, wel geinig.
Gaat mij meer om de relatief vrije opname, ik zeg relatief gezien het enige onhandige is dat het meerdere werkdagen kan duren als ik iets wil opnemen.

Zou zweren dat er nieuwe regelgeving was op Europees niveau dat het nog maar een paar seconden mag duren voor het op je rekening staat, ofzoiets.
pi_213716379
Zijn jullie ook weer aan het ontvangen van spaarrente gewend?
pi_213716964
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2024 20:50 schreef KrekelJapie het volgende:
Zijn jullie ook weer aan het ontvangen van spaarrente gewend?
[ afbeelding ]
Ik was er net aan gewend maar kennelijk gaat de rente binnenkort alweer omlaag.
pi_213718164
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2024 08:21 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Klopt, wel geinig.
Gaat mij meer om de relatief vrije opname, ik zeg relatief gezien het enige onhandige is dat het meerdere werkdagen kan duren als ik iets wil opnemen.

Zou zweren dat er nieuwe regelgeving was op Europees niveau dat het nog maar een paar seconden mag duren voor het op je rekening staat, ofzoiets.
Die regels gelden niet voor spaarrekening. Alleen voor betaalrekeningen.
pi_213740450
Een tijdje terug op dit forum was er ophef over dat als je bij Raisin bij een Zweedse bank spaart, je risico loopt wanneer het mis gaat. Het bedrag wordt dan terug betaald in Zweedse Kronen ipv Euro's en mogelijk zelfs per cheque.

Wat is daar nu de situatie van? Als ik bij Raisin kijk, geven zij nu zelf deze info bij de informatie over de depositogarantie.
quote:
uw spaargeld wordt gegarandeerd door het Zweedse wettelijke depositogarantiestelsel tot (de tegenwaarde in euro van) SEK 1.050.000 per rekeninghouder per bank. Terugbetaling vindt plaats naar uw Raisin-rekening in euro. Het terugbetaalbare bedrag wordt beschikbaar gemaakt aan de rekeninghouder binnen 7 werkdagen.
Is dat eerder benoemde risico daarmee opgelost?

Iets anders wat ik mij nog afvraag, in Noorwegen gebruiken ze Noorse kronen. Echter bij de vrije spaarrekening van Morrow (via Raisin) wordt bij de informatie over het deposito garantiestelsel alleen over EUR gesproken. Dit staat hier dus anders dan bij de Zweedse banken.
quote:
uw spaargeld wordt gegarandeerd door het Noorse wettelijke depositogarantiestelsel tot ¤ 100.000 per rekeninghouder per bank. Terugbetaling vindt plaats in euro.
Iemand een idee waarom dit hier wel in EUR gegarandeerd is?
pi_213740774
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 09:48 schreef dyna18 het volgende:
Een tijdje terug op dit forum was er ophef over dat als je bij Raisin bij een Zweedse bank spaart, je risico loopt wanneer het mis gaat. Het bedrag wordt dan terug betaald in Zweedse Kronen ipv Euro's en mogelijk zelfs per cheque.

Wat is daar nu de situatie van? Als ik bij Raisin kijk, geven zij nu zelf deze info bij de informatie over de depositogarantie.
[..]

Lijkt me wel. Ik heb het diverse malen nagevraagd bij de helpdesk Raisin en kreeg elke keer bovenstaande uitleg. Is inderdaad een wijziging.
pi_213742248
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 09:48 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Iets anders wat ik mij nog afvraag, in Noorwegen gebruiken ze Noorse kronen. Echter bij de vrije spaarrekening van Morrow (via Raisin) wordt bij de informatie over het deposito garantiestelsel alleen over EUR gesproken. Dit staat hier dus anders dan bij de Zweedse banken.
[..]
Vanuit eerder in dit topic en ook een paar posts erna met verwijzigingen naar de zweedse centrale bank:
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2024 05:22 schreef KrekelJapie het volgende:

en dan het tweede deel
quote:
Iemand een idee waarom dit hier wel in EUR gegarandeerd is?
De resolutieautoriteit van het betreffende land bepaald in welke valuta zij de garanties geeft. Wanneer je garanties geeft in een andere valuta dan je eigen valuta dan loop je natuurlijk een groter risico. Als de onderliggende banken echter toch bereid zijn om dat risico te aanvaarden, kan je dus meerdere valuta gaan kiezen als autoriteit.
pi_213743164
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2024 21:36 schreef Cilantro het volgende:

[..]
Ik was er net aan gewend maar kennelijk gaat de rente binnenkort alweer omlaag.
Op de kapitaalmarkt, is de rente ietsje aan het stijgen: richting 3%:

https://www.iex.nl/Rente-Koers/190118356/Nederland-10-jaar.aspx

Niet veel, maar wel omhoog.

[ Bericht 1% gewijzigd door blomke op 31-05-2024 17:09:26 ]
pi_213744602
Dank voor jullie reactie.

Omdat zowel belastingteruggave als vakantiegeld zijn binnengekomen was ik op zoek naar een nieuw deposito om te openen. Misschien leuk om jullie mee te nemen in mijn afwegingen voor welke.

Nou wil ik mijn mijn spaargeld maar minimaal risico lopen. Dus ik ben best wel selectief voor welke partijen afvallen. Ik heb gewoon geen zin in nog een keer (Icesave) met problemen te maken te hebben.
- Ten eerste kies ik alleen voor landen met een A status.
Dus alles rond de Middellandse zee valt al snel af.
- Ook ben ik beducht voor landen die net even te dicht tegen Rusland aanliggen.
Het zijn gekke tijden tenslotte en als ik mijn geld 1 of 2 jaar vast zet weet je nooit wat er in die periode kan gebeuren. En voor je het weet worden toch landen als Esland, Letland, Litouwen en mogelijk ook Finland er bij betrokken (zie ook het nieuws van afgelopen week met de eilanden in de Oostzee).
- Verder ben ik niet zo fan van bedrijven die vooral verdienen aan mensen die in de schulden zitten. Dus hiermee vallen een paar Zweedse partijen ook al af. Klarna, Hoist, collector

Dan blijft er al snel een beperkte keuze over.
Ik kies voor een deposito omdat in het afgelopen half jaar de rente steeds wat verder aan het dalen is.

Uiteindelijk voor Raisin - TF Bank gekozen voor 3,45% 1 jaar vast (Zweden).

Mocht je voor een vrije spaarrekening gaan, dan was er nu wat meer keuze geweest. Namelijk Distingo, Nordax en Morrow staan er leuk voor. Maar die rente kan natuurlijk wel snel dalen (zie als voorbeeld CKV die een paar maanden geleden nog op 3,5% zat).
pi_213744829
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 16:42 schreef dyna18 het volgende:

Het zijn gekke tijden tenslotte en als ik mijn geld 1 of 2 jaar vast zet weet je nooit wat er in die periode kan gebeuren. En voor je het weet worden toch landen als Esland, Letland, Litouwen en mogelijk ook Finland er bij betrokken (zie ook het nieuws van afgelopen week met de eilanden in de Oostzee).
Denk als daar de oorlog uitbreekt, er wel meer staat te gebeuren dan alleen een spaardeposito regelen. Banken blijven vaak overeind in oorlogen; de wapenindustrie moet dan gefinancierd worden.
pi_213745362
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 16:42 schreef dyna18 het volgende:
Dank voor jullie reactie.

Omdat zowel belastingteruggave als vakantiegeld zijn binnengekomen was ik op zoek naar een nieuw deposito om te openen. Misschien leuk om jullie mee te nemen in mijn afwegingen voor welke.

Nou wil ik mijn mijn spaargeld maar minimaal risico lopen. Dus ik ben best wel selectief voor welke partijen afvallen. Ik heb gewoon geen zin in nog een keer (Icesave) met problemen te maken te hebben.
- Ten eerste kies ik alleen voor landen met een A status.
Dus alles rond de Middellandse zee valt al snel af.
- Verder ben ik niet zo fan van bedrijven die vooral verdienen aan mensen die in de schulden zitten. Dus hiermee vallen een paar Zweedse partijen ook al af. Klarna, Hoist, collector

Dan blijft er al snel een beperkte keuze over.
Ik kies voor een deposito omdat in het afgelopen half jaar de rente steeds wat verder aan het dalen is.

Uiteindelijk voor Raisin - TF Bank gekozen voor 3,45% 1 jaar vast (Zweden).

Ik snap afwegingen rondom geografische ligging en het business model wat je wel of niet wilt steunen, maar ik wil wel graag een comment maken op de "A" status van het land. Hoewel die informatie je heel erg opgedrongen wordt op Raisin, is dat lang niet zo'n goed argument als het lijkt. Als je iets wil weten over de financiele betrouwbaarheid van de betreffende bank, garantiestelsel etc verwijs ik graag naar een eerdere post van mij:
SPOILER
Met andere woorden de Zweedse A status heb je niet zoveel aan. De verdere beoordeling van je keuze vanuit mijn kant:
1) De bank zelf - kwartaalcijfers: https://group.tfbank.se/e(...)/2024/04/wkr0006.pdf
Vanuit de cijfers valt overigens op dat ze een grote aanwezigheid hebben in Duitsland, Noorwegen en Finland. Daarnaast halen ze juist veel uit de Baltische Staten. Als je kijkt naar waar hun leningen uit staat is dat ongeveer 1/3e in landen die grenzen aan Rusland - dus ik weet niet of dit je mening wijzigt ten opzichte van die fysieke ligging.

De opbouw van hun TIER-1 kapitaal is eigenlijk vrij vluchtig en - en dit zit dus waarschijnlijk in de assets voor hun leningportefeuille. De kapitalisatie vanuit uitstaande aandelen is maar heel klein, wat ze aan de ene kant minder gevoelig maakt voor schokken op hun eigen beurskoers, maar juist wel gevoelig voor renteschommelingen en kredietverliezen. Ik kan niet inschatten in hoeverre ze wijzigingen in de rente kunnen doorbelasten in hun leningportefeuille.

De winstopbouw vanuit eerdere jaren ziet er vrij goed uit en de bank is flink aan het groeien.

De kapitaalbuffers liggen aan de lage kant - beetje Amerikaanse getallen. Ondanks dat getallen je niks zullen zeggen zijn ze slechter dan de slechtst scorende Nederlandse bank:
CET1 capital 8.7%
T-1 op 10.4%

Overall maakt het lage kapitaal, het lage percentage van de equity in de funding, maar wel een diversificatie over markten toch wel een bank met een hoger risicoprofiel, maar niet een slecht vooruitzicht. Dat verklaart ook wel natuurlijk waarom het juist hogere consumenten-rentes aanbiedt.

2) Het is een kleine bank ten opzichte van de andere banken in het land (grootbanken zoals Swedbank, SEB en Svenska Handelsbanken.
Met andere woorden dat geeft veel vertrouwen voor het feit dat het DGS jouw bank kan dragen.

3) funding van het garantiestelsel heb ik geen kaas van gegeten dus daar houdt mijn analyse op.

quote:
Mocht je voor een vrije spaarrekening gaan, dan was er nu wat meer keuze geweest. Namelijk Distingo, Nordax en Morrow staan er leuk voor. Maar die rente kan natuurlijk wel snel dalen (zie als voorbeeld CKV die een paar maanden geleden nog op 3,5% zat).
Zonder de hele analyse voor de andere banken uit te schrijven, heb ik zelf een rekening bij Distingo.

[ Bericht 2% gewijzigd door snabbi op 31-05-2024 18:30:17 ]
  zaterdag 1 juni 2024 @ 10:35:41 #210
3885 dyna18
pi_213752091
Dank voor je uitgebreide inhoudelijke reactie snabbi.
Helemaal mee eens dat het risico van de bank ook goed is om te beoordelen (en Raisin daar vrij weinig aan info over geeft).
  maandag 3 juni 2024 @ 19:04:03 #211
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_213778666
quote:
Hoist Sparen heeft ons geïnformeerd dat het de variabele rente op de spaarrekening gaat verlagen van 3,32 % p.j. naar 3,30 % p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op 07.06.2024 om 12 uur 's middags.
Dat is de moeite :')
  dinsdag 4 juni 2024 @ 06:48:54 #212
182683 TheoddDutchGuy
pi_213782660
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2024 10:35 schreef dyna18 het volgende:
Dank voor je uitgebreide inhoudelijke reactie snabbi.
Helemaal mee eens dat het risico van de bank ook goed is om te beoordelen (en Raisin daar vrij weinig aan info over geeft).
Ik vind die product bladen toch best wel helder.
Welke info mis je dan naar jouw mening?
  woensdag 5 juni 2024 @ 07:52:13 #213
326230 blomke
pi_213793231
Renteverlaging via Raisin:

"Alisa Bank heeft ons geïnformeerd dat het de variabele rente op de spaarrekening gaat verlagen van 3,31 % p.j. naar 3,17 % p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op 10.06.2024 om 12 uur 's middags."

Shit.
  donderdag 6 juni 2024 @ 10:55:34 #214
485910 zeeland6
pi_213808133
De 3mnds Euribor stond gisteren op 3.77. Bijna een kwartje lager dan 3 maanden geleden. Dus vanmiddag zal de ECB wel verlagen. Voor de vorm.
De inflatie lijkt nog niet echt onder controle dus het wordt spannend wat de komende 3 maanden laten zien.
  donderdag 6 juni 2024 @ 13:07:19 #215
65531 snabbi
pi_213809692
De redenatie komt vreemd op mij over. De monetaire rente volgt de marktrente?
  donderdag 6 juni 2024 @ 16:24:19 #216
485910 zeeland6
pi_213811620
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2024 13:07 schreef snabbi het volgende:
De redenatie komt vreemd op mij over. De monetaire rente volgt de marktrente?
Euribor met name 3 mnds volgt de ECB. Dat heet anticiperen op een rente verlaging.
Kapitaalmarkt rente = de lange rente, die wordt door de markt bepaalt. Maar is zeker niet onafhankelijk van de ECB rente.
  donderdag 6 juni 2024 @ 16:25:48 #217
485910 zeeland6
pi_213811633
uitspraak Hoge Raad.
Box 3 heffing voor spaarders is oke. Niet voor beleggers.

https://fiscalert.nl/bela(...)lt-streep-door-box-3
  donderdag 6 juni 2024 @ 16:29:33 #218
65531 snabbi
pi_213811650
quote:
1s.gif Op donderdag 6 juni 2024 16:24 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Euribor met name 3 mnds volgt de ECB. Dat heet anticiperen op een rente verlaging.
Kapitaalmarkt rente = de lange rente.
Dat de monetaire rente een van de inputs vormt naar de marktrente is wel wat ik logisch vind. Ik vond het juist vreemd dat het andersom geformuleerd wordt - alsof de ECB voor de vorm de rente moet verlagen.
  donderdag 6 juni 2024 @ 16:40:04 #219
485910 zeeland6
pi_213811730
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2024 16:29 schreef snabbi het volgende:

[..]
Dat de monetaire rente een van de inputs vormt naar de marktrente is wel wat ik logisch vind. Ik vond het juist vreemd dat het andersom geformuleerd wordt - alsof de ECB voor de vorm de rente moet verlagen.
Dat was in feite ook het geval. De markt had er al op voorgesorteerd. Niet in de laatste plaats door uitspraken van dezelfde ECB.
  donderdag 6 juni 2024 @ 17:33:12 #220
479729 IsItMeOrYou
pi_213812148
Santander gaat vanaf 13 juni naar 3,35% variabel. Nu nog 3,60%
  donderdag 6 juni 2024 @ 18:21:34 #221
499819 Slingervinger
pi_213812622
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2024 17:33 schreef IsItMeOrYou het volgende:
Santander gaat vanaf 13 juni naar 3,35% variabel. Nu nog 3,60%
als reden geven ze aan "in navolging van de beslissing van de ECB"
  donderdag 6 juni 2024 @ 18:37:34 #222
479729 IsItMeOrYou
pi_213812796
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2024 18:21 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
Ze willen gewoon niet te veel kwijt zijn :) anders kost de rente in stand houden blijkbaar geld. En als er genoeg mensen geld weghalen zullen ze wel oppassen met nog verder verlagen.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 6 juni 2024 @ 19:07:17 #223
862 Arcee
Look closer
pi_213813151
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2024 18:21 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
Zijn ze ook altijd zo snel als de rente stijgt? :Y)
Als jij wou dan verfde jij de wolken blauw.
  maandag 10 juni 2024 @ 18:31:44 #224
111414 Vanyel
pi_213860652
quote:
Klarna Bank AB heeft ons geïnformeerd dat het de variabele rente op de spaarrekening gaat verlagen van 3,25 % p.j. naar 3,00 % p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op 14.06.2024 om 12 uur 's middags.
  donderdag 13 juni 2024 @ 17:24:47 #225
485910 zeeland6
pi_213893994
De Belastingdienst legt (nog) geen aanslag op aan box 3-beleggers, maar wel aan belastingbetalers van wie het box 3-vermogen enkel uit spaargeld bestaat. De eerste aanslagen 2023 werden opgelegd op 3 mei. De termijn voor het indienen van bezwaar (6 weken) verstrijkt voor de eerste belastingplichtigen groep dus morgen (14 juni). Was je werkelijke rendement lager dan je forfaitaire rendement? Overweeg dan om bezwaar te maken als je een aanslag ontvangt. Je kunt hiervoor ons ‘Modelbezwaarschrift box 3 spaarders’ gebruiken. Dien je bezwaar digitaal in via www.belastingdienst.nl. Wellicht heb je namelijk recht op een belastingteruggaaf vanwege het arrest van de Hoge Raad van 6 juni.
  donderdag 13 juni 2024 @ 17:31:02 #226
485910 zeeland6
pi_213894061
Distingo Bank heeft ons geïnformeerd dat het de variabele rente op de spaarrekening gaat verlagen van 3,33 % p.j. naar 3,26 % p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op 19.06.2024 om 12 uur 's middags.
  donderdag 13 juni 2024 @ 17:41:07 #227
485910 zeeland6
pi_213894193
Trade Republic van 4% naar 3,75%
  donderdag 13 juni 2024 @ 22:07:48 #228
65531 snabbi
pi_213897309
Het verval is duidelijk ingezet. Binnenkort loopt er weer een deposito af van 4%, maar ik wil mijn exposure naar Italie verlagen en daarnaast vind ik de bonus voor een deposito tov vrij opneembaar te klein. Dus ik denk dat ik de inleg maar naar een vrij opneembare spaarrekening ga plaatsen.
  vrijdag 14 juni 2024 @ 09:00:20 #229
326230 blomke
pi_213900018
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2024 22:07 schreef snabbi het volgende:
Het verval is duidelijk ingezet. Binnenkort loopt er weer een deposito af van 4%, maar ik wil mijn exposure naar Italie verlagen en daarnaast vind ik de bonus voor een deposito tov vrij opneembaar te klein. Dus ik denk dat ik de inleg maar naar een vrij opneembare spaarrekening ga plaatsen.
Ik weet niet of je bij Open Bank al een spaarekening hebt, maar als nieuwe klant, kan je daar voor 3,45% (1 jrs spaardeposito) terecht.

Maar het verval heeft i.d.d. ingezet.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 14-06-2024 09:09:55 ]
  maandag 17 juni 2024 @ 13:13:54 #230
326230 blomke
pi_213945514
Actie bij NIBC:

Spaar ¤ 2.500 of meer en
maak kans op één van de 100 prijzen

Geachte heer ******,

Deze zomer zit u extra goed bij NIBC. Want spaart u tussen 18 juni en 25 september ¤ 2.500 of meer, dan maakt u maximaal drie keer kans op één van de 100 prijzen! Wat denkt u van een Samsung QLED 55inch tv, kaarten voor de Efteling of de hoofdprijs een Sonos-geluidssysteem ter waarde van ¤1.650?
Zo doet u mee
U maakt automatisch kans op een prijs als uw spaarsaldo op uw Spaarrekening, Kwartaalspaarrekening of Termijndeposito op de peildata (zie website voor de actievoorwaarden) voor de betreffende trekking met minimaal ¤2.500 is gegroeid ten opzichte van 18 juni 2024.

Wilt u meer weten over de actie? Bekijk dan de actiepagina voor de peildata, voorwaarden en een overzicht van de prijzen.

Spaar nu en maak kans op fantastische prijzen!
  maandag 17 juni 2024 @ 21:06:49 #231
65531 snabbi
pi_213952666
Loterijen zijn voor (korte termijn koers gerichte) beleggers :{w
  donderdag 20 juni 2024 @ 12:45:56 #232
485910 zeeland6
pi_213983285
Verzekeraar NN wil consumentenbank optuigen en gaan concurreren met grootbanken

https://www.businessinsid(...)_content=48_20-06-24
  donderdag 20 juni 2024 @ 16:00:44 #233
182683 TheoddDutchGuy
pi_213985311
Hoge raad box 3 beslissing valt ook slecht uit voor (kleine) spaarders.
Gezien de hoge raad vind dat inflatie of niet, werkelijke rendement of niet, geen heffingsvrij vermogen mag worden toegepast.

Dus of je nou 5 euro spaargeld hebt of 500.000, 36% please.

Over het gehele vermogen dus, incl fictief "ongerealiseerd rendement".

Knettergek.
Ik mag hopen dat de hoge raad volledig genegeerd gaat worden.

Was toch in vredesnaam bij een forfaitair rendement gebleven.
  donderdag 20 juni 2024 @ 17:01:49 #234
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_213986144
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2024 12:45 schreef zeeland6 het volgende:
Verzekeraar NN wil consumentenbank optuigen en gaan concurreren met grootbanken

https://www.businessinsid(...)_content=48_20-06-24
Internetspaarrekening hadden ze al, met ooit best aardige rentes maar inmiddels met 2% een beetje middenmoot
https://www.nn.nl/Particulier/Sparen/Internetsparen.htm
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  donderdag 20 juni 2024 @ 18:40:40 #235
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_213987514
quote:
Hoist Sparen heeft ons geïnformeerd dat het de variabele rente op de spaarrekening gaat verlagen van 3,30 % p.j. naar 3,27 % p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op 26.06.2024 om 12 uur 's middags.
  donderdag 20 juni 2024 @ 20:06:50 #236
430475 Klepper272
pi_213988887
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2024 18:40 schreef leolinedance het volgende:

[..]

0.03% is nu niet echt wereldschokkend :T
30 euro verschil op een bedrag van een ton als ik juist gerekend heb.
Anyway, bedankt voor de info.
  vrijdag 21 juni 2024 @ 14:48:31 #237
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_213997142
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2024 16:00 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Gezien de hoge raad vind dat inflatie of niet, werkelijke rendement of niet, geen heffingsvrij vermogen mag worden toegepast.

Knettergek.

Het kabinet zal echt niet aan die vrijstelling voor kleine spaarders gaan morren.
  vrijdag 21 juni 2024 @ 14:55:50 #238
477566 investeerdertje
pi_213997213
quote:

Knettergek.

Thanks spaarders. Goed geregeld
  vrijdag 21 juni 2024 @ 15:46:22 #239
18685 Essebes
Blond
pi_213997760
quote:

Knettergek.

Dit geeft de Belastingdient voldoende ruimte om alle bezwaren af te handelen, zoals ze hiervoor ook deden. Twee berekeningen en de beste voor jou ‘telt’ . In de tussentijd kan een nieuwe set regels worden samengesteld voor de toekomst, waar we allemaal niet blij van worden, denk ik.

Wijzelf hebben een huis in de verhuur, en de berekening is nu nog ok-ish. Maar niet als zowel het ongerealiseerd rendement EN de huurinkomsten belast gaan worden. Dan kom je op negatief rendement uit. En dan zitten wij nog in het expat segment. Ik kan me niemand voorstellen die met die dubbele belasting nog gaat verhuren. Is gewoon niet rendabel te krijgen.
(Roos Vonk)
  vrijdag 28 juni 2024 @ 16:37:55 #240
485910 zeeland6
pi_214081362
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 14:48 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
Het kabinet zal echt niet aan die vrijstelling voor kleine spaarders gaan morren.
1250 euro heffingsvrij vermogen (dus in het geval van spaarders: eerste 1250 euro rente vrijstelling)

[ Bericht 0% gewijzigd door zeeland6 op 28-06-2024 16:44:31 ]
  vrijdag 28 juni 2024 @ 16:38:16 #241
485910 zeeland6
pi_214081366
factsheet nieuwe box 3 stelsel (voorstel)

https://open.overheid.nl/(...)7d-b621095817c3/file
  vrijdag 28 juni 2024 @ 16:40:53 #242
485910 zeeland6
pi_214081398
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 15:46 schreef Essebes het volgende:

[..]
Dit geeft de Belastingdient voldoende ruimte om alle bezwaren af te handelen, zoals ze hiervoor ook deden. Twee berekeningen en de beste voor jou ‘telt’ . In de tussentijd kan een nieuwe set regels worden samengesteld voor de toekomst, waar we allemaal niet blij van worden, denk ik.

Wijzelf hebben een huis in de verhuur, en de berekening is nu nog ok-ish. Maar niet als zowel het ongerealiseerd rendement EN de huurinkomsten belast gaan worden. Dan kom je op negatief rendement uit. En dan zitten wij nog in het expat segment. Ik kan me niemand voorstellen die met die dubbele belasting nog gaat verhuren. Is gewoon niet rendabel te krijgen.
ongerealiseerd rendement wordt niet belast, alleen bij verkoop.
huurinkomsten worden wel belast.
  vrijdag 28 juni 2024 @ 16:51:01 #243
18685 Essebes
Blond
pi_214081496
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2024 16:40 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
ongerealiseerd rendement wordt niet belast, alleen bij verkoop.
huurinkomsten worden wel belast.
Oh jee, dan heb ik toch ergens weer scheef gelezen. 8)7
(Roos Vonk)
  vrijdag 28 juni 2024 @ 17:00:26 #244
477566 investeerdertje
pi_214081593
En levert imho nog altijd genoeg op
  maandag 1 juli 2024 @ 06:55:54 #245
306141 Tjalala
pi_214113121
Garantibank heeft vrijdag ook nog wat kortlopende deposito rentes verlaagd:

Gouden Termijn Deposito (Deposito aanvragen)
3 maanden
3,15%
28 juni 2024
6 maanden
3,10%
28 juni 2024
9 maanden
3,00%
28 juni 2024

Was volgens mij 3.3/3.2 en 3.1
  maandag 1 juli 2024 @ 12:59:38 #246
182683 TheoddDutchGuy
pi_214115618
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2024 16:37 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
1250 euro heffingsvrij vermogen (dus in het geval van spaarders: eerste 1250 euro rente vrijstelling)
Neem aan per persoon bij fiscaal partners.
Anders is het wel heel karig.
  donderdag 4 juli 2024 @ 11:51:05 #247
326230 blomke
pi_214152090
NIBC verlaagt de depositorente:

Wij verlagen per 10 juli 2024 het rentetarief op het 1-jaars termijndeposito naar 2,7%. U kunt tot en met 9 juli nog een 1-jaars termijndeposito openen tegen het huidige rentetarief van 2,80%.
  donderdag 4 juli 2024 @ 14:41:41 #248
182683 TheoddDutchGuy
pi_214153676
Hoe zit dat eigenlijk met dat freedom24 ofzoiets?

Klinkt als een vage scam bank, maar schijnt eigenlijk best een grote te zijn en ondersteund door een van de grootste aandelenfondsen op de planeet.. ofzoiets dan.

Maar iemand enig idee? Gezien ze met 6% tot 8% percentages strooien.
  donderdag 4 juli 2024 @ 15:05:11 #249
428379 Horsemen
pi_214153835
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2024 14:41 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
freedom24
Dat is volgens mij een broker die 3.64% geeft op je vrije kassaldo en een hoger percentage als je je saldo in dollars hebt. 6 of 8% zie ik zo snel niet staan maar als dit zo is zullen daar vast nog meer haken en ogen aanzitten.
https://freedom24.com/

Ik mee mij ook te herinneren dat ze niet onder het depositogarantiestelsel vallen maar dat doe ik even uit mijn hoofd.
  donderdag 4 juli 2024 @ 15:26:03 #250
477566 investeerdertje
pi_214153997
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2024 11:51 schreef blomke het volgende:
NIBC verlaagt de depositorente:

Wij verlagen per 10 juli 2024 het rentetarief op het 1-jaars termijndeposito naar 2,7%. U kunt tot en met 9 juli nog een 1-jaars termijndeposito openen tegen het huidige rentetarief van 2,80%.
Ze hadden hem net verhoogd
  donderdag 4 juli 2024 @ 15:29:19 #251
326230 blomke
pi_214154020
quote:
freedom24 ofzoiets?
.. ofzoiets dan.
Gezien ze met 6% tot 8% percentages strooien.
Of zoiets dan :X ....5,4% op een $-rekening.

quote:
14s.gif Op donderdag 4 juli 2024 15:05 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Ik mee mij ook te herinneren dat ze niet onder het depositogarantiestelsel vallen maar dat doe ik even uit mijn hoofd.
Is aan de NASDAQ genoteerd
  donderdag 4 juli 2024 @ 18:35:29 #252
65531 snabbi
pi_214156718
quote:
Hoe zit dat eigenlijk met dat freedom24 ofzoiets?

Klinkt als een vage scam bank, maar schijnt eigenlijk best een grote te zijn en ondersteund door een van de grootste aandelenfondsen op de planeet.. ofzoiets dan.

Maar iemand enig idee? Gezien ze met 6% tot 8% percentages strooien.
dit is een beleggingsinstelling met een licentie in Cyprus en dat een paspoort heeft om te handelen in Nederland.
hier geldt dus geen depositogarantiestelsel en ik heb geen idee of Cyprus een beleggerscompensatiestelsel heeft voor je vrije geld.
  donderdag 4 juli 2024 @ 18:38:58 #253
65531 snabbi
pi_214156758
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2024 15:29 schreef blomke het volgende:

[..]
Of zoiets dan :X ....5,4% op een $-rekening.
[..]
Is aan de NASDAQ genoteerd
ING staat ook aan de nasdaq genoteerd. Dat zegt vooral iets over wanneer je aandelen in de toko wil, niet wat je deposito daar doet?
  zaterdag 6 juli 2024 @ 12:44:17 #254
499819 Slingervinger
pi_214179503
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2024 18:35 schreef snabbi het volgende:

[..]
dit is een beleggingsinstelling met een licentie in Cyprus en dat een paspoort heeft om te handelen in Nederland.
hier geldt dus geen depositogarantiestelsel en ik heb geen idee of Cyprus een beleggerscompensatiestelsel heeft voor je vrije geld.
wat denk je zelf, dit ziet eruit als Icesafe
  zaterdag 6 juli 2024 @ 15:08:41 #255
65531 snabbi
pi_214181004
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juli 2024 12:44 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
wat denk je zelf, dit ziet eruit als Icesafe
Ik hoop inderdaad dat mensen zelf hun conclusies trekken met het plaatsen van de feiten zoals ze zijn.
Bij Icesave was er wel een depositogarantiestelsel (in dit geval niet). Bij Icesave kon het stelsel de bank niet dragen. Ik heb me niet echt verdiept in hoe een beleggerscompensatiestelsel werkt en in hoeverre de omslag plaatsvindt naar de sector of bijvoorbeeld naar het land.

Overigens blijft de makkelijkste vorm van analyse nog altijd - als ze hoge percentages moeten bieden om aan hun funding te komen, dan is er vast iets mis met wat er onder ligt. In sommige gevallen is dat dat het geld onderliggend gewoon in een geldmarktfonds staat en dat je feitelijk aan het beleggen bent terwijl je denkt dat je spaart. In andere gevallen is dat de instelling zelf enorm risicovol is en dat zij die percentages moet bieden om voldoende geld aan te trekken.

[ Bericht 12% gewijzigd door snabbi op 06-07-2024 15:14:54 ]
  zondag 7 juli 2024 @ 13:52:41 #256
423729 eenjongen...
pi_214196700
Ik zoek een spaarrekening waar ik vrij kan opnemen en die gewoon onder een Europees garantiestelsel valt. Wat heeft voor nu de beste spaarrente?
  zondag 7 juli 2024 @ 13:55:28 #257
453903 paardendokter
pi_214196715
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juli 2024 15:08 schreef snabbi het volgende:

[..]
Ik hoop inderdaad dat mensen zelf hun conclusies trekken met het plaatsen van de feiten zoals ze zijn.
Bij Icesave was er wel een depositogarantiestelsel (in dit geval niet). Bij Icesave kon het stelsel de bank niet dragen. Ik heb me niet echt verdiept in hoe een beleggerscompensatiestelsel werkt en in hoeverre de omslag plaatsvindt naar de sector of bijvoorbeeld naar het land.

Overigens blijft de makkelijkste vorm van analyse nog altijd - als ze hoge percentages moeten bieden om aan hun funding te komen, dan is er vast iets mis met wat er onder ligt. In sommige gevallen is dat dat het geld onderliggend gewoon in een geldmarktfonds staat en dat je feitelijk aan het beleggen bent terwijl je denkt dat je spaart. In andere gevallen is dat de instelling zelf enorm risicovol is en dat zij die percentages moet bieden om voldoende geld aan te trekken.
Iedereen heeft netjes zijn geld teruggekregen van Icesave, zelfs als het meer dan 100 K was...
  zondag 7 juli 2024 @ 13:58:17 #258
453903 paardendokter
pi_214196740
  zondag 7 juli 2024 @ 14:11:06 #259
18685 Essebes
Blond
pi_214196884
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2024 13:52 schreef eenjongen... het volgende:
Ik zoek een spaarrekening waar ik vrij kan opnemen en die gewoon onder een Europees garantiestelsel valt. Wat heeft voor nu de beste spaarrente?
Als je bij Raisin kijkt, kun de verschillende vrije rekeningen vinden in diverse Europese banken.
Raison is de tussenpersoon, je geld komt echt bij de ‘eind bank’ te staan. Per aanbieding zie je welk garantiestelsel van toepassing is en of er sprake is van withholding tax.

Mij bevalt dit prima
(Roos Vonk)
  zondag 7 juli 2024 @ 14:12:59 #260
423729 eenjongen...
pi_214196903
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2024 14:11 schreef Essebes het volgende:

[..]
Als je bij Raisin kijkt, kun de verschillende vrije rekeningen vinden in diverse Europese banken.
Raison is de tussenpersoon, je geld komt echt bij de ‘eind bank’ te staan. Per aanbieding zie je welk garantiestelsel van toepassing is en of er sprake is van withholding tax.

Mij bevalt dit prima
En als je geld opneemt staat het binnen een dag op je rekening?
  zondag 7 juli 2024 @ 14:14:24 #261
18685 Essebes
Blond
pi_214196916
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2024 14:12 schreef eenjongen... het volgende:

[..]
En als je geld opneemt staat het binnen een dag op je rekening?
Nee, kan een dag langer duren.

Je neemt op bij de bank waar je geld staat, het wordt dan overgeboekt naar je Raisin-rekening, laat je het vandaar vrijvallen naar de normale bankrekening dan kan dat dus wel 2-3 dagen duren. Voor mij is dit echter nooit een probleem geweest.
(Roos Vonk)
  zondag 7 juli 2024 @ 14:15:38 #262
423729 eenjongen...
pi_214196932
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2024 14:14 schreef Essebes het volgende:

[..]
Nee, kan een dag langer duren.

Je neemt op bij de bank waar je geld staat, het wordt dan overgeboekt naar je Raisin-rekening, laat je het vandaar vrijvallen naar de normale bankrekening dan kan dat dus wel 2-3 dagen duren. Voor mij is dit echter nooit een probleem geweest.
Nee, 3 dagen is prima inderdaad. Voor mij zou een week de max zijn. Rekening houden met 3 dagen is prima te doen. Thanks ik ga er ff naar kijken
  zondag 7 juli 2024 @ 14:16:45 #263
18685 Essebes
Blond
pi_214196938
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2024 14:15 schreef eenjongen... het volgende:

[..]
Nee, 3 dagen is prima inderdaad. Voor mij zou een week de max zijn. Rekening houden met 3 dagen is prima te doen. Thanks ik ga er ff naar kijken
Als je interesse hebt in een affiliate code, dan heb ik er eentje waar jij (en ik) ¤50 krijgen. Geef me maar een DM/PM als je interesse hebt.
(Roos Vonk)
  zondag 7 juli 2024 @ 14:33:03 #264
65531 snabbi
pi_214197081
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2024 13:55 schreef paardendokter het volgende:

[..]
Iedereen heeft netjes zijn geld teruggekregen van Icesave, zelfs als het meer dan 100 K was...
Ja maar nog steeds kon het DGS van IJsland de bank niet dragen. Dit is via het land zelf gegaan en tot de 100k hebben zelfs enkele landen waaronder Nederland een voorschot gedaan.

Sindsdien zijn er ook belangrijke wijzigingen doorgevoerd. In het nieuwe garantiestelsel is een omslagstelsel en het betreffende land staat niet garant. Daarom zou ik het zeker niet als een voorbeeld gebruiken dat het allemaal wel goed komt.
  zondag 7 juli 2024 @ 16:23:45 #265
326230 blomke
pi_214198942
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2024 14:33 schreef snabbi het volgende:
Daarom zou ik het zeker niet als een voorbeeld gebruiken dat het allemaal wel goed komt.
Sterker nog: je hebt de keuze om voor een bank vallend onder het nationale DSG te kiezen. Doe je dat niet, dan zijn de consequenties van die keuze...snap dat een nationale overheid weinig zin heeft een stel cowboys te compenseren.
  zondag 7 juli 2024 @ 17:32:23 #266
1234 HiZ
Istanbullu
pi_214200734
quote:
Revolut is niet gek eigenlijk. Vooral als je het gewoon laat staan. Maar als je het toch nodig hebt kun je er meteen over beschikken.

En de rente wordt dagelijks bijgeschreven. 🤭
  zondag 7 juli 2024 @ 18:51:34 #267
326230 blomke
pi_214202198
quote:
Open Bank: 2,75% en je kan dan altijd bij je geld.

[ Bericht 3% gewijzigd door blomke op 07-07-2024 21:46:36 ]
  zondag 7 juli 2024 @ 18:53:20 #268
326230 blomke
pi_214202243
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2024 14:15 schreef eenjongen... het volgende:

Raisin heb ik ook en goede ervaring mee; Indien je interesse hebt in een affiliate code, dan heb ik er eentje waar wij ¤50 krijgen. DM/PM als je interesse hebt.
  zondag 7 juli 2024 @ 19:13:52 #269
326230 blomke
pi_214202734
quote:
1s.gif Op zondag 7 juli 2024 17:32 schreef HiZ het volgende:

Ze schermen met rentes van 2 - 3,5%. Die laatste vergt een "Ultra" rekening van ¤50/maand. Heb uitgerekend t.o.v. de goedkoopste gratis Basic van 2% moet je ¤40000 daarop (Ultra) hebben staan. Dan houd ik het al voor gezien.
  zondag 7 juli 2024 @ 19:38:42 #270
485586 KrekelJapie
pi_214203100
quote:
1s.gif Op zondag 7 juli 2024 17:32 schreef HiZ het volgende:

[..]
Revolut is niet gek eigenlijk. Vooral als je het gewoon laat staan. Maar als je het toch nodig hebt kun je er meteen over beschikken.

Hierbij de contactgegevens mocht je het nodig hebben:
(Openbare instelling"Deposit and Investment Insurance", Adres: Savanorių av. 5, LT-03116, Vilnius, Telefoon: +370 5 213 5657, Fax: +370 5 213 5546, E-mailadres: idf@idf.lt)
  zondag 7 juli 2024 @ 19:49:40 #271
40566 Ericr
Livewrong
pi_214203275
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2024 19:13 schreef blomke het volgende:

[..]
Ze schermen met rentes van 2 - 3,5%. Die laatste vergt een "Ultra" rekening van ¤50/maand. Heb uitgerekend t.o.v. de goedkoopste gratis Basic van 2% moet je ¤40000 daarop (Ultra) hebben staan. Dan houd ik het al voor gezien.
Neem dan N26 metal. Beetje weinig perks verder maar 4% is interessant.

Revolut metal heeft veel meer perks maar lagere rente.
  zondag 7 juli 2024 @ 20:12:43 #272
65531 snabbi
pi_214203518
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2024 19:38 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Hierbij de contactgegevens mocht je het nodig hebben:
(Openbare instelling"Deposit and Investment Insurance", Adres: Savanorių av. 5, LT-03116, Vilnius, Telefoon: +370 5 213 5657, Fax: +370 5 213 5546, E-mailadres: idf@idf.lt)
Iedereen heeft het recht op zijn eigen beslissingen voor welke risico's ze wel en niet willen nemen, dus daar zal ik nooit iemand op aanvallen. Toch vind ik de verwijzing die je hier geeft net doen alsof het wachten op een ramp is, maar dat zou in mijn ogen misinformatie zijn. Ze zitten in Litouwen omdat de hoofdbank in de UK zit en ze dus ergens in de Euro landen een plek moeten hebben om hier zaken te mogen doen.

Op basis van hun jaarrekening blijkt dat hun CET1 kapitaal op 23,4% ligt. In Nederland hebben maar 5 banken een betere CET1 (Garantibank, Bank Ten Cate, BNG Bank, Nederlandsche Waterschapsbank en BinckBank). Daarnaast lijken ze veel van hun deposits gewoon in cash aan te houden, dus zijn ze niet heel gevoelig voor de performance in hun leningenboek.
In Litouwen zijn een paar andere grootbanken actief waardoor het ook nog niet eens de grootste bank in hun DGS is.

Het verdienmodel lijkt vooral te liggen op de extra services die ze willen aanbieden (dus service fee gedreven ipv leningboek gedreven). Hoewel dus de ECB rentes aan het dalen zijn en ze nu nog vooral profiteren van de verschillen tussen de geboden marktrente en de ECB rente, zou ik juist zeggen dat het een bank is met een laag risicoprofiel. Zij lijken vooral hun klanten te willen lokken om de extra services aan de man te brengen.

[ Bericht 9% gewijzigd door snabbi op 07-07-2024 20:28:17 ]
  zondag 7 juli 2024 @ 21:01:25 #273
503299 Eilatan
pi_214204255
Iemand bekend met Trade Republic? 4% rente zie ik. Bunq 2,46 ook niet verkeerd.
  zondag 7 juli 2024 @ 21:31:59 #274
326230 blomke
pi_214204654
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2024 21:01 schreef Eilatan het volgende:
Even zoeken op dit forum geeft een hoop informatie!
  maandag 8 juli 2024 @ 06:31:03 #275
485586 KrekelJapie
pi_214206482
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2024 20:12 schreef snabbi het volgende:
Toch vind ik de verwijzing die je hier geeft net doen alsof het wachten op een ramp is, maar dat zou in mijn ogen misinformatie zijn.
Wat een aanname. Ik zeg hier helemaal niets over. Meesten hebben alleen helemaal geen zin om garanties in Litouwen te hebben. Een verwijzing naar het Litouwse garantiestelsel vanuit de tipgever zou vollediger zijn geweest
  maandag 8 juli 2024 @ 06:45:35 #276
65531 snabbi
pi_214206502
Prima als dat niet de boodschap was. Dan is dat misverstand de wereld uit.
  maandag 8 juli 2024 @ 08:05:00 #277
477566 investeerdertje
pi_214206853
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2024 21:01 schreef Eilatan het volgende:
Bunq rommelt nogal.
  maandag 8 juli 2024 @ 18:45:10 #278
6941 APK
Factual, I think.
pi_214213092
Bigbank naar 2,7%:
quote:
Vanaf 10 juli 2024 wordt de rente op uw Flexibel Sparen rekening aangepast van 3,00% naar 2,70%. U kunt uw nieuwe rente en saldo inzien in uw persoonlijke omgeving van onze website. De rente op termijndeposito's blijft ongewijzigd.
Gaat wel snel naar beneden nu.
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
  woensdag 10 juli 2024 @ 15:05:01 #279
306141 Tjalala
pi_214235202
CreditEurope heeft per vandaag ook weer deposito rente's verlaagd, in ieder geval 1 jaar van 3.25% naar 3.0%.
  woensdag 10 juli 2024 @ 18:38:18 #280
326230 blomke
pi_214238106
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 15:05 schreef Tjalala het volgende:
CreditEurope heeft per vandaag ook weer deposito rente's verlaagd, in ieder geval 1 jaar van 3.25% naar 3.0%.
Ergens heb ik het onderbuikgevoel dat we, zoals de periode na 2008, naar rentes van 0 - 1% gaan..... :X
  woensdag 10 juli 2024 @ 18:43:21 #281
428379 Horsemen
pi_214238191
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 18:38 schreef blomke het volgende:

[..]
Ergens heb ik het onderbuikgevoel dat we, zoals de periode na 2008, naar rentes van 0 - 1% gaan..... :X
Tja, de zuidelijke landen kunnen hogere rentepercentages niet aan dus de rente moet laag gehouden worden.
Zo vloeit al 20 jaar vermogen van de noordelijke landen naar de zuidelijke landen.

Maar inderdaad, de vooruitzichten zien er voor “ons” niet best uit.
  woensdag 10 juli 2024 @ 18:47:55 #282
182683 TheoddDutchGuy
pi_214238278
Ik zit nu nog voor 3,26% via raisin, ik denk eigenlijk niet dat het veel zal zakken gezien de gestegen inflatie zowel hier als in Amerika.

Maar daarnaast is beleggen het nieuwe sparen.
Die push zie je echt overal ook.
  woensdag 10 juli 2024 @ 18:55:46 #283
477566 investeerdertje
pi_214238379
Stel je hebt deposito's puur om het tegenover je hypotheek te zetten.

Zouden jullie dan 10 jaar doen nu als de rente hoger ligt dan hypotheek rente?
  woensdag 10 juli 2024 @ 19:06:48 #284
326230 blomke
pi_214238497
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 18:55 schreef investeerdertje het volgende:

Ik deed/doe 1 jaar RVP. Maar wel successievelijke series. Edit: Ik keek even bij Raisin: heb daar ook een aantal van 2 jaar RVP staan: indien rente > 4% werd aangeboden.

[ Bericht 2% gewijzigd door blomke op 10-07-2024 19:45:57 ]
  woensdag 10 juli 2024 @ 19:47:26 #285
65531 snabbi
pi_214239155
quote:

Aan de ene kant zou je dat kunnen overwegen - aan de andere kant:
Stel je aflossingsvrije deel is een ton en je hebt dat ook in deposito's. Laten we zeggen je hypotheekrente heb je zo'n 10 jaar terug voor 20 jaar vastgezet tegen zo'n 1,8% en je pakt nu een deposito van laten we zeggen 3% om het makkelijk te houden (ckv biedt dat ook dus is ook niet onrealistisch).

Dan pak je 1,2%punt winst op die ton, is 1200 meer ontvangen rente dan betaalde rente per jaar.

Ja die 100 euro per maand tikt best aan en het is ook een fijne gedachte dat je zeker weet dat je het geld voor die aflossingsvrije leningdeel hebt. Het hangt dan natuurlijk ook veel af van welke andere funds je nog tot je beschikking hebt, maar ik zou een groot deel niet zo lang vast zetten. Ja het kan prima zo zijn dat je straks een minder groot rendement maakt, maar de vrijheid om te schuiven met het geld (hetzij vanwege belasting-regels die veranderen, hetzij door de geopolitieke onstabiliteit, hetzij doordat je straks misschien een investering wil doen in die woning). Het zou mij veel waard zijn om die flexibele schil te hebben - en hoe kleiner het bedrag wordt hoe minder het de moeite waard is.
  woensdag 10 juli 2024 @ 19:57:26 #286
326230 blomke
pi_214239366
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 19:47 schreef snabbi het volgende:
Het zou mij veel waard zijn om die flexibele schil te hebben - en hoe kleiner het bedrag wordt hoe minder het de moeite waard is.
Hoeveel jaars deposito zou jij dan kiezen?
  woensdag 10 juli 2024 @ 20:06:12 #287
65531 snabbi
pi_214239587
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 19:57 schreef blomke het volgende:

[..]
Hoeveel jaars deposito zou jij dan kiezen?
ik zit zelf met een depositoladder te werken met 50k in deposito's met een doorlooptijd van 1 of 2 jaar + een flexibele schil van zo'n 40k. Door het vrijvallen in die ladder heb je voor je gevoel een grotere flexibele schil omdat er dus elke keer iets vrijvalt waardoor je kan schuiven.

Zowel de vrij opneembare spaarrekening als de deposito's liggen boven mijn hypotheekrente. Op dit moment vind ik de spread tussen het vastzetten en het vrij opneembare deel eigenlijk niet de moeite waard om het nu vast te zetten en vind ik het geopolitieke spanning prima om bij een grotere som geld te kunnen. Daarom voorzie ik dat de komende vrijvallende delen misschien niet direct weer vastgezet worden.

En ik weet dat ik hogere rendementen kan halen dan ik nu doe, maar het feit dat ik meer binnen haal dan de kostenbesparing vanuit een aflossing in de hypotheek is voor mij voorlopig voldoende.
  woensdag 10 juli 2024 @ 20:33:04 #288
428379 Horsemen
pi_214240193
quote:

In een dergelijk voorbeeld zou dat voor mij een rustgevende reden zijn en de kans dat de rente de komende paar jaar gaat dalen m.i. groter is dan dat hij gaat stijgen.

Wat m.i. wel weer een risico is is de wisselende belasting regelgeving. De tendens is langzaam aan toch om hypotheekschulden terug te laten lopen, al dan niet door druk vanuit Brussel. Als je dat weer in je achterhoofd houdt dan denk ik dat “cash is koning” nog steeds opgaat aangezien je daar eventueel op in kan spelen.
Veel wijsheid gewenst.
  woensdag 10 juli 2024 @ 20:34:16 #289
477566 investeerdertje
pi_214240216
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 19:47 schreef snabbi het volgende:

[..]
Aan de ene kant zou je dat kunnen overwegen - aan de andere kant:
Stel je aflossingsvrije deel is een ton en je hebt dat ook in deposito's. Laten we zeggen je hypotheekrente heb je zo'n 10 jaar terug voor 20 jaar vastgezet tegen zo'n 1,8% en je pakt nu een deposito van laten we zeggen 3% om het makkelijk te houden (ckv biedt dat ook dus is ook niet onrealistisch).

Dan pak je 1,2%punt winst op die ton, is 1200 meer ontvangen rente dan betaalde rente per jaar.

Ja die 100 euro per maand tikt best aan en het is ook een fijne gedachte dat je zeker weet dat je het geld voor die aflossingsvrije leningdeel hebt. Het hangt dan natuurlijk ook veel af van welke andere funds je nog tot je beschikking hebt, maar ik zou een groot deel niet zo lang vast zetten. Ja het kan prima zo zijn dat je straks een minder groot rendement maakt, maar de vrijheid om te schuiven met het geld (hetzij vanwege belasting-regels die veranderen, hetzij door de geopolitieke onstabiliteit, hetzij doordat je straks misschien een investering wil doen in die woning). Het zou mij veel waard zijn om die flexibele schil te hebben - en hoe kleiner het bedrag wordt hoe minder het de moeite waard is.
Een uitstekende inhoudelijke reactie. Ik heb sowieso nog 17ish jaar HRA op mijn aflossingsvrije deel. Dus >1.2% in jouw voorbeeld.

Het gaat mij er om dat ik die aflossingsvrije toch eens moet aflossen (24 jaar ofzo). De kans dat ik verder aan dit huis nog iets moet doen is ongeveer 0. Qua geopolitieke stabiliteit heb ik niet zoveel zorgen. Dat zal wel los lopen, anders hebben we echt veel grotere problemen.

Naast het geld voor deposito's is er meer vermogen beschikbaar. Maar ok, je reactie bevestigd mijn gevoel.
  woensdag 10 juli 2024 @ 20:36:55 #290
477566 investeerdertje
pi_214240271
quote:
14s.gif Op woensdag 10 juli 2024 20:33 schreef Horsemen het volgende:

[..]
In een dergelijk voorbeeld zou dat voor mij een rustgevende reden zijn en de kans dat de rente de komende paar jaar gaat dalen m.i. groter is dan dat hij gaat stijgen.
dat gevoel heb ik idd ook
quote:
Wat m.i. wel weer een risico is is de wisselende belasting regelgeving. De tendens is langzaam aan toch om hypotheekschulden terug te laten lopen, al dan niet door druk vanuit Brussel. Als je dat weer in je achterhoofd houdt dan denk ik dat “cash is koning” nog steeds opgaat aangezien je daar eventueel op in kan spelen.
Veel wijsheid gewenst.
Nja ik zou dan nog steeds mijn aflossingsvrije deel om kunnen zetten in annuïtair. Dat maakt niet zoveel verschil op dat moment qua baten. Ik heb er wel inkomen tegenover staan.
  woensdag 10 juli 2024 @ 20:40:13 #291
477566 investeerdertje
pi_214240326
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 19:06 schreef blomke het volgende:

[..]
Ik deed/doe 1 jaar RVP. Maar wel successievelijke series. Edit: Ik keek even bij Raisin: heb daar ook een aantal van 2 jaar RVP staan: indien rente > 4% werd aangeboden.
Leest als een "nee"
  woensdag 10 juli 2024 @ 20:51:28 #292
65531 snabbi
pi_214240576
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 20:34 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Een uitstekende inhoudelijke reactie. Ik heb sowieso nog 17ish jaar HRA op mijn aflossingsvrije deel. Dus >1.2% in jouw voorbeeld.

Het gaat mij er om dat ik die aflossingsvrije toch eens moet aflossen (24 jaar ofzo). De kans dat ik verder aan dit huis nog iets moet doen is ongeveer 0. Qua geopolitieke stabiliteit heb ik niet zoveel zorgen. Dat zal wel los lopen, anders hebben we echt veel grotere problemen.

Naast het geld voor deposito's is er meer vermogen beschikbaar. Maar ok, je reactie bevestigd mijn gevoel.
En het nadeel van het per maand neer te zetten is weer dat het net lijkt of het niets is. Want 12k verschil over 10 jaar is natuurlijk economisch echt wel een prima keuze om te maken. En als het verschil nog groter is ook prima.

Mijn geopolitieke spanning moet je ook zien tussen dat je wel kan gaan voor een bank in de baltische staten met een 3,66% voor een 1 jaar deposito ten opzichte van een 1 jaar deposito in italie voor 3,6%. Dan is op een deposito van 10k voor mij met 0,06%punt - dus 60 euro over een jaar het een prima keuze om niet voor litouwen maar voor italie te gaan.
  woensdag 10 juli 2024 @ 20:58:28 #293
477566 investeerdertje
pi_214240803
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 20:51 schreef snabbi het volgende:

[..]
En het nadeel van het per maand neer te zetten is weer dat het net lijkt of het niets is. Want 12k verschil over 10 jaar is natuurlijk economisch echt wel een prima keuze om te maken. En als het verschil nog groter is ook prima.

Mijn geopolitieke spanning moet je ook zien tussen dat je wel kan gaan voor een bank in de baltische staten met een 3,66% voor een 1 jaar deposito ten opzichte van een 1 jaar deposito in italie voor 3,6%. Dan is op een deposito van 10k voor mij met 0,06%punt - dus 60 euro over een jaar het een prima keuze om niet voor litouwen maar voor italie te gaan.
Tbf zou ik dergelijke langlopende deposito's enkel bij mijn hypotheekbank doen. Wanneer het leven je citroenen geeft heb je tenminste iets te onderhandelen.
  woensdag 10 juli 2024 @ 21:04:15 #294
326230 blomke
pi_214240975
quote:
14s.gif Op woensdag 10 juli 2024 20:33 schreef Horsemen het volgende:
Wat m.i. wel weer een risico is is de wisselende belasting regelgeving. De tendens is langzaam aan toch om hypotheekschulden terug te laten lopen, al dan niet door druk vanuit Brussel.
Denk dat de duimschroef al maximaal is aangehaald: HRA tot laagste tarief beperkt, annuitair aflossen voor HRA, LHV <100%. Overigens is in het regeerakkoord niet anders opgenomen dan dat op hypotheekgebied geen veranderingen worden doorgevoerd. Vraag is natuurlijk hoe lang dit akkoord stand houdt.

Voor mij persoonlijk, speelt het EWF een rol: zodra die bijtelling > rente wordt, ga ik flink bijbetalen. Reden om niets af te lossen.

[ Bericht 15% gewijzigd door blomke op 10-07-2024 21:10:37 ]
  woensdag 10 juli 2024 @ 21:05:44 #295
326230 blomke
pi_214241009
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 20:51 schreef snabbi het volgende:

[..]

6 euro verschil. Afgezien daarvan, heb ik de grootste verliezen met Nederlandse banken geleden.
  woensdag 10 juli 2024 @ 21:07:00 #296
326230 blomke
pi_214241039
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 20:58 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Tbf zou ik dergelijke langlopende deposito's enkel bij mijn hypotheekbank doen. Wanneer het leven je citroenen geeft heb je tenminste iets te onderhandelen.
Dat vraag ik me af. Toen banken in 2008 omvielen was er sprake van dat tegoeden en schulden van dezelfde klant, tegen elkaar weggestreept zouden worden
  woensdag 10 juli 2024 @ 21:08:54 #297
477566 investeerdertje