abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212617780
Welkom in het spaar-topic. Wij informeren elkaar over de ontwikkelingen in rentestanden en andere acties waardoor je nog iets uit je spaargeld kunt halen.

Na jaren van neergaande rentes, kijken we eindelijk weer positief naar de toekomst. De ECB heeft haar monetaire beleid aangepast en als gevolg daarvan zien we nationaal en internationaal de rentestanden omhoog gaan. *O*

Let bij sparen altijd op een aantal vaste punten, zoals:
1. Word de rekening aangeboden met of zonder beperkende voorwaarden. Met beperkende voorwaarden bedoelen we bijvoorbeeld of je altijd vrij over je geld kunt beschikken, ofwel dat het voor een bepaalde looptijd vast staat. Andere beperkende voorwaarden kunnen gaan over jouw positie als schuldeiser van de bank.
2. In welk land is de bank gevestigd. Dit kan gevolgen hebben in het kader van belasting en daarnaast kan het gevolgen hebben over welk depositogarantiestelsel van toepassing is.

Voor hele grote bedragen (waarbij spreiden over meerdere banken lastig wordt) kun je ook staatobligaties overwegen. Nederlandse staatsobligaties behoren tot de veiligste ter wereld. Je hebt dan wel het nadeel van transactie- en bewaarkosten, maar voor grote bedragen zijn die in verhouding laag.

De banken
Alle banken in het rijtje staan onder toezicht van De Nederlandse Bank (DNB) en vallen onder het Depositogarantiestelsel (TS kan niet aansprakelijk gehouden worden voor fouten in deze post, zelf even controleren natuurlijk!). Alle spaartegoeden worden door De Nederlandsche Bank gegarandeerd tot 100.000 euro per rekeninghouder per bank (bij EN/OF rekeningen geldt het dubbele).
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
We volgen ook een aantal buitenlandse banken. De meest gevolgde buitenlandse banken zijn:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Overboekingen
Veel banken in Nederland ondersteunen het zogenaamde Instant Payments (officieel genaamd SEPA instant credit transfer. Hiervoor geldt dat een overboeking tussen twee banken direct (binnen 5 seconden) verwerkt wordt. Meer informatie.

Wanneer een overboeking niet via instant payments verwerkt wordt, dan vindt dit plaats via een SEPA credit transfer. Deze type betalingen worden binnen 1 dag verwerkt op de dagen dat het zogenaamde TARGET2 systeem open is. Dit betreft alle werkdagen behalve dus het weekend en daarnaast Nieuwjaarsdag, Goede Vrijdag, Tweede Paasdag, Dag van de Arbeid en Eerste en Tweede Kerstdag. (bron)

Handige links:
https://www.homefinance.nl/sparen/vergelijken/vrij-sparen/ (ook met een grafiek met historische rentes)
https://www.spaarrente.nl(...)ntes-en-aanbiedingen
https://www.geld.nl/sparen/spaarrente/overzicht
http://www.spaarinformatie.nl
https://www.actuelerentes(...)nder-voorwaarden.asp

Hou dit AUB een spaartopic. Discussiëren over speculeren en beleggen kan hier: http://forum.fok.nl/topicchain/85 of over crowdfinance kan hier: Topicreeks: Crowdfunding topic

De kleine lettertjes:
TS is niet aansprakelijk voor verkeerde of onjuiste informatie in de OP. Bedenk dat alle informatie in deze OP en in de rest van het topic dus altijd onder voorbehoud is. De meest actuele informatie is altijd op de website van de bank te vinden.
pi_212617784
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2024 13:16 schreef Laila1 het volgende:

[..]
Haha ja, mijn postzegeltuin van 42 m2 in de randstad hoeft niet zoveel te kosten denk ik.

Maar OT. Gisteren is dan eindelijk mijn aanvraag van CA Autobank via Raisin afgehandeld, aanvraag 30 januari.
1, 2 en 3 jaar 4,1% en 4,2%. Met de huidige dalende rentes ben ik een zeer tevreden mens. Ik geloof dat
4,3% de top was van Banco Progetto, maar heb bij deze bank een iets beter gevoel, voor wat het waard is.

Verder staat de overwaarde op mijn huis te renderen bij Advanzia voor 4,13% t/m april, precies daarna is de overdracht van het nieuwe huis, dus dat komt perfect uit en dan heb ik TR nog achter de hand voor 4%. Leuke tijd dit wel, ruim een bijstandsuitkering per maand aan rente ontvangen :)
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2024 11:13 schreef HiZ het volgende:

[..]
Jij hebt maandelijkse uitkering van rente op deposito's?
pi_212617856
NIBC verlaagt spaardepositorente, naar 2,8%:

Geachte .......,

Wij verlagen per 4 maart 2024 het rentetarief op het 1-jaars termijndeposito. Zoals u van ons gewend bent, kunt u tot en met 3 maart nog een 1-jaars termijndeposito openen tegen het huidige rentetarief van 3%.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_212618451
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2024 11:27 schreef blomke het volgende:
NIBC verlaagt spaardepositorente, naar 2,8%:

Geachte .......,

Wij verlagen per 4 maart 2024 het rentetarief op het 1-jaars termijndeposito. Zoals u van ons gewend bent, kunt u tot en met 3 maart nog een 1-jaars termijndeposito openen tegen het huidige rentetarief van 3%.
Yup. Ik ga afscheid nemen van nibc 🤷‍♂️
pi_212624496
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2024 11:13 schreef HiZ het volgende:

[..]
Jij hebt maandelijkse uitkering van rente op deposito's?
Nee, maar het ging even om de beeldvorming.
pi_212629399
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2024 20:25 schreef Laila1 het volgende:

[..]
Nee, maar het ging even om de beeldvorming.
Ah, jammer. Zou wel mooi zijn als dat in Europa te vinden was.

Ik zit een beetje te zoeken naar hoe ik mijn geld moet wegzetten zodat ik kan leven van de opbrengsten.
pi_212629577
quote:
0s.gif Op donderdag 29 februari 2024 09:46 schreef HiZ het volgende:
Ik zit een beetje te zoeken naar hoe ik mijn geld moet wegzetten zodat ik kan leven van de opbrengsten.
Hoog Dividend aandelen misschien? In de VS zijn er zat bedrijven die maandelijks dividend uitkeren.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_212629674
quote:

[..]

Het is even een beetje gepuzzel maar je kunt dit ook zelf realiseren met een depositoladder.
Als je die rustig maandelijks opbouwt kun je dat in een jaar realiseren. Uiteraard kan je hem ook langzaam opbouwen in bijvoorbeeld 5 of 10 jaar afhankelijk van je persoonlijke omstandigheden/mogelijkheden/situatie.
pi_212631017
quote:

[..]

CE bank deposito: maandelijkse rente voor 7 en 10 jaar.
pi_212634594
quote:
0s.gif Op donderdag 29 februari 2024 10:00 schreef blomke het volgende:

[..]
Hoog Dividend aandelen misschien? In de VS zijn er zat bedrijven die maandelijks dividend uitkeren.
Nederlandse bedrijven keren de hoogste dividend uit op de planeet.
pi_212637284
quote:

[..]

Geen idee wat het bedrag is wat je wil/ kan wegzetten....Ik heb 2 investeringen via Mogelijk.nl, eerste hypotheekrecht maandelijkse uitbetaling van rente en aflossing. De rente sluis ik direct door naar Crowdfunding of naar spaarrekening met acceptabele rente. Zo creëer ik mijn eigen rente op rente effect. Ik hoef het nu nog niet als "leefgeld" te hebben maar op deze manier kan ik dat over een paar jaar wel verwezenlijken.
pi_212651644
quote:
0s.gif Op donderdag 29 februari 2024 19:18 schreef Michael91984 het volgende:

[..]
Geen idee wat het bedrag is wat je wil/ kan wegzetten....Ik heb 2 investeringen via Mogelijk.nl, eerste hypotheekrecht maandelijkse uitbetaling van rente en aflossing. De rente sluis ik direct door naar Crowdfunding of naar spaarrekening met acceptabele rente. Zo creëer ik mijn eigen rente op rente effect. Ik hoef het nu nog niet als "leefgeld" te hebben maar op deze manier kan ik dat over een paar jaar wel verwezenlijken.
7 a 8 ton. Dus ik zit er best tegenaan te hikken.
pi_212655690
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2024 19:21 schreef HiZ het volgende:

[..]
7 a 8 ton. Dus ik zit er best tegenaan te hikken.
Dan is het zeker de moeite waard om eens bij Mogelijk.nl te kijken.
pi_212659369
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2024 06:35 schreef Michael91984 het volgende:

[..]
Dan is het zeker de moeite waard om eens bij Mogelijk.nl te kijken.
Het is behoorlijk off-topic, maar hoe bevalt mogelijk.nl? Ik vind de geboden rente vrij laag.
pi_212672333
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2024 13:58 schreef FrenkDeTank het volgende:

[..]
Het is behoorlijk off-topic, maar hoe bevalt mogelijk.nl? Ik vind de geboden rente vrij laag.
Mij bevalt het goed, de geboden rente momenteel ligt tussen 6 a 7 %, hangt onder andere van de LTV af. Looptijd is meestal 5 jaar, soms langer. Je hebt eerste hypotheekrecht, je gaat ook naar de notaris om te tekenen met de partij waar je mee in zee gaat. Je ontvangt maandelijks de rente en evt aflossing, de rente zet ik gelijk door naar een spaarrekening met redelijke rente of gebruik voor Crowdfunding. Zo heb je rente op rente effect en tikt het mooi door...
pi_212682928
quote:
0s.gif Op donderdag 29 februari 2024 10:00 schreef blomke het volgende:

[..]
Waarom zou je hoog dividend aandelen nemen en niet NT World/EM/SC ,die kun je ook maandelijks laten uitkeren. Het heet dan geen dividend, maar komt op hetzelfde neer (dividend = winst = hogere waarde aandeel).

Voordeel is de grotere spreiding en lagere kosten.
pi_212682969
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2024 10:15 schreef Michael91984 het volgende:

[..]
Mij bevalt het goed, de geboden rente momenteel ligt tussen 6 a 7 %, hangt onder andere van de LTV af. Looptijd is meestal 5 jaar, soms langer. Je hebt eerste hypotheekrecht, je gaat ook naar de notaris om te tekenen met de partij waar je mee in zee gaat. Je ontvangt maandelijks de rente en evt aflossing, de rente zet ik gelijk door naar een spaarrekening met redelijke rente of gebruik voor Crowdfunding. Zo heb je rente op rente effect en tikt het mooi door...
Bij dit soort constructies vraag ik me af welke bedrijven voor 6-7% geld lenen, dat is echt heel erg hoog. Dat moet haast wel een hoog risicoprofiel zijn.
pi_212683106
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2024 22:08 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Bij dit soort constructies vraag ik me af welke bedrijven voor 6-7% geld lenen, dat is echt heel erg hoog. Dat moet haast wel een hoog risicoprofiel zijn.
Zullen vooral mensen zijn die er bij de bank niet doorheen komen met hun leningsaanvraag.
pi_212683136
quote:
1s.gif Op zondag 3 maart 2024 22:20 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Zullen vooral mensen zijn die er bij de bank niet doorheen komen met hun leningsaanvraag.
Ja dat is mijn punt, dus een verhoogd risico.

Vanuit zakelijk verkeer zit de leenrente zo tussen de 5-6% momenteel. En dan verdient de bank er ook nog goed aan.
pi_212684244
quote:
1s.gif Op zondag 3 maart 2024 22:20 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Klopt, het zijn mensen die bij de bank geen lening meer krijgen. Het zijn ook veel panden voor de verhuur.
pi_212684247
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2024 22:23 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Ja dat is mijn punt, dus een verhoogd risico.

Vanuit zakelijk verkeer zit de leenrente zo tussen de 5-6% momenteel. En dan verdient de bank er ook nog goed aan.
Lees jezelf eens in op Mogelijk.nl. Ik heb nu mijn tweede investering daar, eerste is succesvol afgerond.
pi_212685183
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2024 06:48 schreef Michael91984 het volgende:

[..]
Lees jezelf eens in op Mogelijk.nl. Ik heb nu mijn tweede investering daar, eerste is succesvol afgerond.
Ik heb er zakelijk mee te maken dus weet precies wat het inhoudt en ook wat de risico's zijn. Eerste hypotheekrecht klinkt veilig, maar wat gebeurt er als blijkt dat het onderpand minder waard is dan de lening? En mocht de debiteur failliet gaan dan is de kans groot dat je met een advocaat achter je geld aan mag gaan om je recht af te dwingen.

Het wordt hier gepresenteerd als een goed product, maar er kleven grote risico's aan, dat is nou precies de reden dat de bank zegt no...
Ik vind het hetzelfde risicoprofiel hebben als een wereldwijd aandelenfonds (NT World), en die heeft als voordeel dat het rendement veel hoger is, veel makkelijker verhandelbaar en je kunt veel beter spreiden (aandelen/deposito)

Sorry maar jij hebt volgens mij echt geen idee waar je mee bezig bent , zoals jij hier over praat. "De eerste is succesvol afgerond dus het is veilig".

[ Bericht 2% gewijzigd door Sport_Life op 04-03-2024 09:33:08 ]
pi_212686387
quote:
1s.gif Op maandag 4 maart 2024 08:55 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Ik heb er zakelijk mee te maken dus weet precies wat het inhoudt en ook wat de risico's zijn. Eerste hypotheekrecht klinkt veilig, maar wat gebeurt er als blijkt dat het onderpand minder waard is dan de lening? En mocht de debiteur failliet gaan dan is de kans groot dat je met een advocaat achter je geld aan mag gaan om je recht af te dwingen.

Het wordt hier gepresenteerd als een goed product, maar er kleven grote risico's aan, dat is nou precies de reden dat de bank zegt no...
Ik vind het hetzelfde risicoprofiel hebben als een wereldwijd aandelenfonds (NT World), en die heeft als voordeel dat het rendement veel hoger is, veel makkelijker verhandelbaar en je kunt veel beter spreiden (aandelen/deposito)

Sorry maar jij hebt volgens mij echt geen idee waar je mee bezig bent , zoals jij hier over praat. "De eerste is succesvol afgerond dus het is veilig".
Het is crowdfunding met een hoge inleg. Zoals ook bij crowdfundingplatfomen die geen vergunning konden of wilden krijgen. Bijv. Matching Capital.
pi_212686434
Mag het weer over spaarrentes enzo gaan?

Net nog maar wat extra geld in een 2jaarsdeposito bij Leaseplanbank gezet voordat op 8 maart de actierente van 3,30% afloopt
pi_212686628
quote:
1s.gif Op maandag 4 maart 2024 08:55 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Heldere uiteenzetting van je. Ik ben me bewust van de risico's, beetje risico nemen durf ik wel aan. Ik ga niet voor de hoogste rente maar kies heel bewust wat voor mij goed voelt.
Zoals al eerder gezegd weer on topic verder.
pi_212688728
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2024 14:28 schreef Jeroboam het volgende:

[..]
Ik word wel knettergek van de hoeveelheid marketing waarmee ze je lastig vallen bij OpenBank.
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2024 19:46 schreef blomke het volgende:

[..]
Ja, herkenbaar. Ik zoek naar de opties om dat uit te zetten.
Inloggen via een bureau pc en ga naar:

Persoonsgegevens
Instellingen voor het ontvangen van berichten
Communicatie-instellingen

Daar kan je precies aan en uit vinken wat je wel dan niet wil ontvangen.
pi_212689608
Ik probeerde een rekening te openen bij CE bank maar het eerste wat ik krijg is een scherm met inschrijven voor een deposito en dat wil ik helemaal niet, is echter niet te omzeilen. Kan het ook anders?
pi_212690452
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2024 15:16 schreef Slingervinger het volgende:
Ik probeerde een rekening te openen bij CE bank maar het eerste wat ik krijg is een scherm met inschrijven voor een deposito en dat wil ik helemaal niet, is echter niet te omzeilen. Kan het ook anders?
Ja, dat kan.
Je kan eerst een gewone spaarrekening openen.
https://www.crediteurope.nl/mobile-app/

[ Bericht 0% gewijzigd door Horsemen op 04-03-2024 16:57:06 ]
pi_212690830
quote:
14s.gif Op maandag 4 maart 2024 16:36 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Ja, dat kan.
Je kan eerst een gewone spaarrekening openen.
https://www.crediteurope.nl/mobile-app/
gelukt, bedankt _O_
pi_212690890
quote:
1s.gif Op maandag 4 maart 2024 10:49 schreef Doedezemaar het volgende:
Mag het weer over spaarrentes enzo gaan?

Net nog maar wat extra geld in een 2jaarsdeposito bij Leaseplanbank gezet voordat op 8 maart de actierente van 3,30% afloopt
Ook 1,5 week geleden een deposito voor 2 jaar opgezet bij Volkswagenbank (DE) á 3,45%. Rentes gingen op 23 februari weer omlaag dus heb er ook nog snel van geprofiteerd.

Heb nog een ander deposito dat 31 maart vrij komt, helaas dan te laat om voor 3%+ weer vast te leggen.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_212703273
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2024 17:12 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]
Ook 1,5 week geleden een deposito voor 2 jaar opgezet bij Volkswagenbank (DE) á 3,45%. Rentes gingen op 23 februari weer omlaag dus heb er ook nog snel van geprofiteerd.

Heb nog een ander deposito dat 31 maart vrij komt, helaas dan te laat om voor 3%+ weer vast te leggen.
Bij raisin nog volop keus.
pi_212710485
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 15:49 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Bij raisin nog volop keus.
Ik bedoelde eigenlijk te laat om voor 3%+ bij VW bank vast te zetten.

Raisin op zich wel handig om te vergelijken. Maar ik heb een bank in Duitsland nodig omdat ik anders de rentebelasting moet afdragen.
pi_212711001
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 23:57 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]
Ik bedoelde eigenlijk te laat om voor 3%+ bij VW bank vast te zetten.

Raisin op zich wel handig om te vergelijken. Maar ik heb een bank in Duitsland nodig omdat ik anders de rentebelasting moet afdragen.
Aareal Bank via Raisin is Duits (en raisin zelf ook)
https://www.dnb.nl/openba(...)relationNumber=B0003
quote:
Rente en beschikbaarheid
Nominaal rentetarief
3,50% p.j.

Effectief rentetarief
3,44% p.j.

Rente-op-rente
Nee

Looptijd
24 maanden

Beschikbaarheid
Geen vroegtijdige beëindiging, uitbetaling alleen aan het einde van de looptijd

Rente-uitkering
Jaarlijks
pi_212720650
quote:
1s.gif Op woensdag 6 maart 2024 05:18 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Aareal Bank via Raisin is Duits (en raisin zelf ook)
https://www.dnb.nl/openba(...)relationNumber=B0003
[..]

Dankjewel! Ga ik naar kijken!
pi_212809172
Bij LPL gaat het ook weer onderuit:

Beste heer
U spaart bij LeasePlan Bank. In deze e-mail brengen wij u op de hoogte van onze aankomende rentewijziging.

Tijdelijke actierente stopt
De rente op een termijndeposito van 2 jaar wordt vanaf vrijdag 15 maart 2024 weer 2,80%.

Mocht u nog gebruik willen maken van de tijdelijke actierente op een termijndeposito van 2 jaar, dan kan dit tot en met donderdag 14 maart 2024.
pi_212824460
Vandaag maar bij Open Bank een spaardeposito voor 1 jr geopend (3,4%). Gebeurt weinig positiefs aan het rentefront.

[ Bericht 4% gewijzigd door blomke op 15-03-2024 13:28:17 ]
pi_212845228
Ik ben een beetje klaar met CKV. Er is elke keer wat tussen de systemen van CKV en Raisin. Met andere banken bij raisin loopt het stukken soepeler.
quote:
Raisin klantenservice

Geachte klant,

Wij hebben geconstateerd dat er mogelijk een incorrect (te laag) rentebedrag over de maand februari is geboekt op uw spaarrekening bij CKV. De bank onderzoekt het probleem en zal waar van toepassing zo spoedig mogelijk een correctie doorvoeren.

Onze excuses voor het ongemak en dank voor uw begrip.

Met vriendelijke groet,
Uw Raisin team
pi_212846347
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 09:34 schreef KrekelJapie het volgende:
Ik ben een beetje klaar met CKV. Er is elke keer wat tussen de systemen van CKV en Raisin. Met andere banken bij raisin loopt het stukken soepeler.
[..]

Ben er allang klaar mee. Ik wilde ooit een spaardeposito daar openen, maar na 2 weken wachten kwam een afwijzing, zonder duidelijk te zijn welke. Kon wel eens een typefoutje zijn in de naam: "Van" i.p.v. "van".

Zeer tegen mijn principes in, toen bij de Franse Orange Bank een deposito met hogere rente geopend.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 16-03-2024 11:32:10 ]
pi_212846677
Eigenlijk meer service van de Raisin kant dan ik had verwacht.
  dinsdag 19 maart 2024 @ 14:50:04 #40
470095 Kaizen_
Luck favors the prepared
pi_212883136
quote:
We hebben een extra hoge spaarrente tot en met 31 maart 2024: Op elke euro die je tussen nu en 31 maart 2024 stort op je MeSave spaarrekening rekenen wij 3,75% spaarrente op jaarbasis. Deze extra hoge rente geldt tot en met 31 maart.
Mensen ervaring met MeDirect? Ik lees helaas wat karige reviews over deze Maltese bank.
Without new experiences, something inside of us sleeps. The sleeper must awaken.
pi_212888613
Aanpassing Zweeds depositogarantiestelsel

In Zweden werken ze niet met de euro, ze zijn daar blijven betalen in Zweedse kronen. Sparen in Zweden via Raisin doe je gelukkig wel gewoon in euro's, die worden niet omgewisseld in kronen - tot zover dus ook geen valutarisico.

Valutarisico bij uitbetaling na faillissement bank
Het venijnige zat in de spaargarantie. Die was namelijk wél in Zweedse kronen. Oók de compensatie van spaarders in het buitenland als een Zweedse bank failliet zou gaan. Dat is irritant, want dan ben je dus als Nederlandse spaarder bij een faillissement van jouw spaarbank in Zweden afhankelijk van de wisselkoers tussen de Zweedse kroon en de euro.

Uitbetaling nu in euro's!
Daar is recent verandering in gekomen. Riksgalden (de uitvoerder van het Zweedse depositogarantiestelsel) heeft de werkwijze aangepast. De uitbetaling van jouw spaargeld bij een bank in Zweden als die failliet zou gaan is nu NIET meer in Zweedse kronen, je krijgt het geld gewoon in euro's terug. Geen valutarisico meer dus, dat is fijn!
pi_212888642
Nice!
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_212889369
- weg -

[ Bericht 99% gewijzigd door blomke op 20-03-2024 09:58:30 ]
pi_212889419
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2024 05:22 schreef KrekelJapie het volgende:
Aanpassing Zweeds depositogarantiestelsel

In Zweden werken ze niet met de euro, ze zijn daar blijven betalen in Zweedse kronen. Sparen in Zweden via Raisin doe je gelukkig wel gewoon in euro's, die worden niet omgewisseld in kronen - tot zover dus ook geen valutarisico.

Valutarisico bij uitbetaling na faillissement bank
Het venijnige zat in de spaargarantie. Die was namelijk wél in Zweedse kronen. Oók de compensatie van spaarders in het buitenland als een Zweedse bank failliet zou gaan. Dat is irritant, want dan ben je dus als Nederlandse spaarder bij een faillissement van jouw spaarbank in Zweden afhankelijk van de wisselkoers tussen de Zweedse kroon en de euro.

Uitbetaling nu in euro's!
Daar is recent verandering in gekomen. Riksgalden (de uitvoerder van het Zweedse depositogarantiestelsel) heeft de werkwijze aangepast. De uitbetaling van jouw spaargeld bij een bank in Zweden als die failliet zou gaan is nu NIET meer in Zweedse kronen, je krijgt het geld gewoon in euro's terug. Geen valutarisico meer dus, dat is fijn!
Zeker fijn maar waar komt deze info vandaan?
Spoilers!
pi_212890218
quote:
1s.gif Op woensdag 20 maart 2024 08:42 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Op hun site is daarover niets te vinden.:

https://www.riksgalden.se(...)sit-insurance-works/
pi_212890481
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2024 10:00 schreef blomke het volgende:

[..]
Op hun site is daarover niets te vinden.:

https://www.riksgalden.se(...)sit-insurance-works/
Of toch?

quote:
Compensation to customers in institutions operating through passporting

If you have deposits in a Swedish institution offering accounts through passporting services to another EU/EES country without establishing a branch presence, the compensation amount is SEK 1 050 000. Payment of reimbursement will be administered by Riksgälden.

If a disbursement account is provided the compensation is paid out by a transfer to your disbursement account. If no account has been provided, you can receive a cheque instead.

Payment to disbursement accounts will be in the currency of the disbursement account provided. Cheque payments will be issued in Swedish kronor. Disbursement accounts are bank accounts in another bank registered with the Swedish deposit taking institution for repayment of deposits.

For depositors using the Raisin platform, the disbursement account is the account with Raisin bank or, where applicable, the service bank appointed by Raisin.
Bron
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_212891599
quote:
1s.gif Op woensdag 20 maart 2024 10:29 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Of toch?
[..]
Bron
Wat moet ik me bij die uitleg voorstellen? disbursement account = uitbetalingsrekening (?) niet iets over de valuta.
pi_212891652
quote:
1s.gif Op woensdag 20 maart 2024 08:42 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
https://www.vanspaarbankv(...)er-sparen-in-zweden/
pi_212891685
quote:
En als je even doorklikt kom je op:

https://www.vanspaarbankv(...)antiestelsel-zweden/

"Omrekening periodiek bijgesteld
De omrekening van het garantiebedrag wordt periodiek bijgesteld, afhankelijk van de ontwikkeling van de koers van de Zweedse kroon ten opzichte van de euro. Door koersontwikkelingen kan het dus zo uitpakken dat de werkelijke garantie omgerekend op een bepaald moment meer of minder is dan ¤ 100.000. "
pi_212897759
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2024 12:17 schreef blomke het volgende:

[..]
Wat moet ik me bij die uitleg voorstellen? disbursement account = uitbetalingsrekening (?) niet iets over de valuta.
Het antwoord staat in de volledige tekst van de bron. In dit geval is je Raisin rekening dus je disbursement account.
SPOILER
Om mijn antwoord ook iets meer toekomstbestendig te maken: het maakt nog uit welke Zweedse bank je kiest en welke voorwaarden die bank gebruikt. Als je bijvoorbeeld kijkt naar een Klarna, deze bank heeft een rechtstreekse paspoort van haar diensten naar Nederland. Hierdoor is het voor Klarna technisch mogelijk om de compensatie via de Nederlandse autoriteiten te laten plaatsvinden. Het is daarom ook grappig om te zien dat de productvoorwaarden voor bijvoorbeeld Klarna en Collector niet hetzelfde zijn, maar op dit moment wel beide nog via het Zweedse systeem lopen.

Persoonlijk vind ik het allemaal nog steeds te veel gedoe, ik hou het wel lekker bij makkelijkere landen zoals Duitsland, Frankrijk en Italie.

[ Bericht 7% gewijzigd door snabbi op 20-03-2024 20:50:06 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')