Bunq rommelt nogal.quote:Op zondag 7 juli 2024 21:01 schreef Eilatan het volgende:
Iemand bekend met Trade Republic? 4% rente zie ik. Bunq 2,46 ook niet verkeerd.
Gaat wel snel naar beneden nu.quote:Vanaf 10 juli 2024 wordt de rente op uw Flexibel Sparen rekening aangepast van 3,00% naar 2,70%. U kunt uw nieuwe rente en saldo inzien in uw persoonlijke omgeving van onze website. De rente op termijndeposito's blijft ongewijzigd.
Ergens heb ik het onderbuikgevoel dat we, zoals de periode na 2008, naar rentes van 0 - 1% gaan.....quote:Op woensdag 10 juli 2024 15:05 schreef Tjalala het volgende:
CreditEurope heeft per vandaag ook weer deposito rente's verlaagd, in ieder geval 1 jaar van 3.25% naar 3.0%.
Tja, de zuidelijke landen kunnen hogere rentepercentages niet aan dus de rente moet laag gehouden worden.quote:Op woensdag 10 juli 2024 18:38 schreef blomke het volgende:
[..]
Ergens heb ik het onderbuikgevoel dat we, zoals de periode na 2008, naar rentes van 0 - 1% gaan.....
Ik deed/doe 1 jaar RVP. Maar wel successievelijke series. Edit: Ik keek even bij Raisin: heb daar ook een aantal van 2 jaar RVP staan: indien rente > 4% werd aangeboden.quote:Op woensdag 10 juli 2024 18:55 schreef investeerdertje het volgende:
Stel je hebt deposito's puur om het tegenover je hypotheek te zetten.
Zouden jullie dan 10 jaar doen nu als de rente hoger ligt dan hypotheek rente?
Aan de ene kant zou je dat kunnen overwegen - aan de andere kant:quote:Op woensdag 10 juli 2024 18:55 schreef investeerdertje het volgende:
Hoeveel jaars deposito zou jij dan kiezen?quote:Op woensdag 10 juli 2024 19:47 schreef snabbi het volgende:
Het zou mij veel waard zijn om die flexibele schil te hebben - en hoe kleiner het bedrag wordt hoe minder het de moeite waard is.
ik zit zelf met een depositoladder te werken met 50k in deposito's met een doorlooptijd van 1 of 2 jaar + een flexibele schil van zo'n 40k. Door het vrijvallen in die ladder heb je voor je gevoel een grotere flexibele schil omdat er dus elke keer iets vrijvalt waardoor je kan schuiven.quote:Op woensdag 10 juli 2024 19:57 schreef blomke het volgende:
[..]
Hoeveel jaars deposito zou jij dan kiezen?
In een dergelijk voorbeeld zou dat voor mij een rustgevende reden zijn en de kans dat de rente de komende paar jaar gaat dalen m.i. groter is dan dat hij gaat stijgen.quote:Op woensdag 10 juli 2024 18:55 schreef investeerdertje het volgende:
Een uitstekende inhoudelijke reactie. Ik heb sowieso nog 17ish jaar HRA op mijn aflossingsvrije deel. Dus >1.2% in jouw voorbeeld.quote:Op woensdag 10 juli 2024 19:47 schreef snabbi het volgende:
[..]
Aan de ene kant zou je dat kunnen overwegen - aan de andere kant:
Stel je aflossingsvrije deel is een ton en je hebt dat ook in deposito's. Laten we zeggen je hypotheekrente heb je zo'n 10 jaar terug voor 20 jaar vastgezet tegen zo'n 1,8% en je pakt nu een deposito van laten we zeggen 3% om het makkelijk te houden (ckv biedt dat ook dus is ook niet onrealistisch).
Dan pak je 1,2%punt winst op die ton, is 1200 meer ontvangen rente dan betaalde rente per jaar.
Ja die 100 euro per maand tikt best aan en het is ook een fijne gedachte dat je zeker weet dat je het geld voor die aflossingsvrije leningdeel hebt. Het hangt dan natuurlijk ook veel af van welke andere funds je nog tot je beschikking hebt, maar ik zou een groot deel niet zo lang vast zetten. Ja het kan prima zo zijn dat je straks een minder groot rendement maakt, maar de vrijheid om te schuiven met het geld (hetzij vanwege belasting-regels die veranderen, hetzij door de geopolitieke onstabiliteit, hetzij doordat je straks misschien een investering wil doen in die woning). Het zou mij veel waard zijn om die flexibele schil te hebben - en hoe kleiner het bedrag wordt hoe minder het de moeite waard is.
dat gevoel heb ik idd ookquote:Op woensdag 10 juli 2024 20:33 schreef Horsemen het volgende:
[..]
In een dergelijk voorbeeld zou dat voor mij een rustgevende reden zijn en de kans dat de rente de komende paar jaar gaat dalen m.i. groter is dan dat hij gaat stijgen.
Nja ik zou dan nog steeds mijn aflossingsvrije deel om kunnen zetten in annuïtair. Dat maakt niet zoveel verschil op dat moment qua baten. Ik heb er wel inkomen tegenover staan.quote:Wat m.i. wel weer een risico is is de wisselende belasting regelgeving. De tendens is langzaam aan toch om hypotheekschulden terug te laten lopen, al dan niet door druk vanuit Brussel. Als je dat weer in je achterhoofd houdt dan denk ik dat “cash is koning” nog steeds opgaat aangezien je daar eventueel op in kan spelen.
Veel wijsheid gewenst.
Leest als een "nee"quote:Op woensdag 10 juli 2024 19:06 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik deed/doe 1 jaar RVP. Maar wel successievelijke series. Edit: Ik keek even bij Raisin: heb daar ook een aantal van 2 jaar RVP staan: indien rente > 4% werd aangeboden.
En het nadeel van het per maand neer te zetten is weer dat het net lijkt of het niets is. Want 12k verschil over 10 jaar is natuurlijk economisch echt wel een prima keuze om te maken. En als het verschil nog groter is ook prima.quote:Op woensdag 10 juli 2024 20:34 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Een uitstekende inhoudelijke reactie. Ik heb sowieso nog 17ish jaar HRA op mijn aflossingsvrije deel. Dus >1.2% in jouw voorbeeld.
Het gaat mij er om dat ik die aflossingsvrije toch eens moet aflossen (24 jaar ofzo). De kans dat ik verder aan dit huis nog iets moet doen is ongeveer 0. Qua geopolitieke stabiliteit heb ik niet zoveel zorgen. Dat zal wel los lopen, anders hebben we echt veel grotere problemen.
Naast het geld voor deposito's is er meer vermogen beschikbaar. Maar ok, je reactie bevestigd mijn gevoel.
Tbf zou ik dergelijke langlopende deposito's enkel bij mijn hypotheekbank doen. Wanneer het leven je citroenen geeft heb je tenminste iets te onderhandelen.quote:Op woensdag 10 juli 2024 20:51 schreef snabbi het volgende:
[..]
En het nadeel van het per maand neer te zetten is weer dat het net lijkt of het niets is. Want 12k verschil over 10 jaar is natuurlijk economisch echt wel een prima keuze om te maken. En als het verschil nog groter is ook prima.
Mijn geopolitieke spanning moet je ook zien tussen dat je wel kan gaan voor een bank in de baltische staten met een 3,66% voor een 1 jaar deposito ten opzichte van een 1 jaar deposito in italie voor 3,6%. Dan is op een deposito van 10k voor mij met 0,06%punt - dus 60 euro over een jaar het een prima keuze om niet voor litouwen maar voor italie te gaan.
Denk dat de duimschroef al maximaal is aangehaald: HRA tot laagste tarief beperkt, annuitair aflossen voor HRA, LHV <100%. Overigens is in het regeerakkoord niet anders opgenomen dan dat op hypotheekgebied geen veranderingen worden doorgevoerd. Vraag is natuurlijk hoe lang dit akkoord stand houdt.quote:Op woensdag 10 juli 2024 20:33 schreef Horsemen het volgende:
Wat m.i. wel weer een risico is is de wisselende belasting regelgeving. De tendens is langzaam aan toch om hypotheekschulden terug te laten lopen, al dan niet door druk vanuit Brussel.
6 euro verschil. Afgezien daarvan, heb ik de grootste verliezen met Nederlandse banken geleden.quote:Op woensdag 10 juli 2024 20:51 schreef snabbi het volgende:
[..]
En het nadeel van het per maand neer te zetten is weer dat het net lijkt of het niets is. Want 12k verschil over 10 jaar is natuurlijk economisch echt wel een prima keuze om te maken. En als het verschil nog groter is ook prima.
Mijn geopolitieke spanning moet je ook zien tussen dat je wel kan gaan voor een bank in de baltische staten met een 3,66% voor een 1 jaar deposito ten opzichte van een 1 jaar deposito in italie voor 3,6%. Dan is op een deposito van 10k voor mij met 0,06%punt - dus 60 euro over een jaar het een prima keuze om niet voor litouwen maar voor italie te gaan.
Dat vraag ik me af. Toen banken in 2008 omvielen was er sprake van dat tegoeden en schulden van dezelfde klant, tegen elkaar weggestreept zouden wordenquote:Op woensdag 10 juli 2024 20:58 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Tbf zou ik dergelijke langlopende deposito's enkel bij mijn hypotheekbank doen. Wanneer het leven je citroenen geeft heb je tenminste iets te onderhandelen.
Klinkt als meer om te onderhandelen dan "hey boys, ik heb geld in letland, ik beloof dat te zullen gebruiken".quote:Op woensdag 10 juli 2024 21:07 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat vraag ik me af. Toen banken in 2008 omvielen was er sprake van dat tegoeden en schulden van dezelfde klant, tegen elkaar weggestreept zouden worden
O op die manier. Maar wat heeft je hypotheek er dan mee te maken?quote:Op woensdag 10 juli 2024 21:08 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Klinkt als meer om te onderhandelen dan "hey boys, ik heb geld in letland, ik beloof dat te zullen gebruiken".
Maar ik had het er over wanneer het leven mij citroenen geeft, niet de bank.
Die zal, als het leven mij citroenen geeft, gewoon nog betaald moeten worden.quote:Op woensdag 10 juli 2024 21:11 schreef blomke het volgende:
[..]
O op die manier. Maar wat heeft je hypotheek er dan mee te maken?
O op die manier.quote:Op woensdag 10 juli 2024 21:21 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Die zal, als het leven mij citroenen geeft, gewoon nog betaald moeten worden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |