abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214360183
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2024 14:29 schreef lykkefund het volgende:

[..]
Die net ook geïnstalleerd en die doet instant idd! Handig, heb eigenlijk nooit direct geld nodig maar toevallig vrijdagavond wel, en via website kan dat dus blijkbaar niet (of was dat crowdstrike misschien nog :P ).
Op zich maakt de app of de site niet uit. Het enige wat een verschil kan verklaren is pure pech.
Een instant payment moet in Europa binnen 10 seconden volledig zijn afgerond. In Nederland is daarvoor 5 seconden afgesproken. Mocht om een of andere technische reden het niet binnen die tijd afgerond zijn, wordt de transactie teruggedraaid en als een normale betaling aangeboden (en een normale betaling is dus op werkdagen waarbij de meeste banken 3 a 4x per dag de uitwisseling doen, maar waarbij minimaal 1x per dag verplicht is).
pi_214361813
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2024 14:18 schreef blomke het volgende:

[..]
Misschien een wedervraag: stel je hebt een partner (zoals ik), hoe komt die dan aan het geld op de buitenlandse rekeningen zonder mijn inlogcodes, zodra ik ben gaan hemelen?
Ja geen idee hoe dat werkt, maar daarom heb ik het ook gewoon in nederland
  zondag 21 juli 2024 @ 18:15:03 #103
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_214364198
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2024 14:18 schreef blomke het volgende:

[..]
Misschien een wedervraag: stel je hebt een partner (zoals ik), hoe komt die dan aan het geld op de buitenlandse rekeningen zonder mijn inlogcodes, zodra ik ben gaan hemelen?
Het overlijden van mijn vader eind vorig jaar heeft wel duidelijk gemaakt dat ergens een overzicht van inlogcodes wel handig is.
Desnoods in de fysieke kluis een papiertje met de inlog (en masterwachtwoord) van je wachtwoordkluis.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_214365140
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2024 16:18 schreef 111210 het volgende:

[..]
Ja geen idee hoe dat werkt, maar daarom heb ik het ook gewoon in nederland
Als het via iets als raisin, dan kan je met een verklaring van erfrecht terecht OF als je getrouwd/geregistreerd partnerschap bent, is het niet anders als in Nederland.
Raisin heeft ook gewoon zijn kantoor in Nederland alleen de rekeningen zijn Duits.

Wellicht vragen ze dan om wat extra informatie maar dat is niet heel bijzonder.
pi_214365355
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2024 13:09 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
Correct. Landen als Zweden en Noorwegen hebben geen erfbelasting, Frankrijk en Spanje bijvoorbeeld wel. Vooral dat laatste is jammer omdat je rechtstreeks een rekening bij Santander kan openen, dus zonder tussenkomst van Raisin
Frankrijk kent geen erfbelasting als je getrouwd bent/gelijk gesteld aan, zoals dus geregistreerd partnerschap.
pi_214370625
Is voor iemand anders hier de nibc app ook stuk?
  maandag 22 juli 2024 @ 08:47:04 #107
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_214370765
Klopt het dat ik bij Bunq 10.000,00 per keer kan opnemen?
Of ben ik nog te slaperig

Het laatste dus :Z

Bunq leeggehaald.
quote:
In het belang van jouw veiligheid hanteren we strikte regels. We mailen je omdat er een betaling vanuit je bunq account gedaan is, en deze betaling ons verdacht lijkt.
Als standaard veiligheidsmaatregel zullen we deze betaling na 24 uur volledig verwerken. Dit geeft je de mogelijkheid de betaling te controleren en te annuleren in het geval je de betaling niet herkent.
De veiligheid bij Bunq is iig aardig opgeschroeft ^O^

[ Bericht 28% gewijzigd door ondeugend op 22-07-2024 09:52:22 ]
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_214371509
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2024 08:47 schreef ondeugend het volgende:

Bunq leeggehaald.
[..]
Prima, zo hoort het ook voor grote bedragen vind ik
  maandag 22 juli 2024 @ 17:15:43 #109
317910 Executioner
AK-47's for everyone!
pi_214374788
Misschien een beetje een rare vraag in dit topic maar zijn er nog banken waar je een spaarrekening kunt openen met het tonen van een rijbewijs i.p.v. identiteitskaart of paspoort?
De reden dat ik dit vraag is omdat ik mijzelf bij mijn huidige bank met spaarrekening ineens (opnieuw) moet legitimeren en dit alleen mogelijk is met een geldig identiteitskaart of paspoort. Een paspoort heb ik niet en mijn identiteitskaart is net verlopen. Ik vind het zonde van het geld om alleen hiervoor een nieuw identiteitsbewijs aan te moeten vragen.
Voorheen kon je jezelf eigenlijk ook altijd met een rijbewijs legitimeren (ook bij banken) maar dat lijkt nu niet meer altijd het geval?
- RELIGION - Treat it like your penis, don't show it off in public and don't shove it down your children's throat.
pi_214374938
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2024 17:15 schreef Executioner het volgende:
Misschien een beetje een rare vraag in dit topic maar zijn er nog banken waar je een spaarrekening kunt openen met het tonen van een rijbewijs i.p.v. identiteitskaart of paspoort?
De reden dat ik dit vraag is omdat ik mijzelf bij mijn huidige bank met spaarrekening ineens (opnieuw) moet legitimeren en dit alleen mogelijk is met een geldig identiteitskaart of paspoort. Een paspoort heb ik niet en mijn identiteitskaart is net verlopen. Ik vind het zonde van het geld om alleen hiervoor een nieuw identiteitsbewijs aan te moeten vragen.
Voorheen kon je jezelf eigenlijk ook altijd met een rijbewijs legitimeren (ook bij banken) maar dat lijkt nu niet meer altijd het geval?
Volgens mij kan dat niet meer omdat je nationaliteit hierop niet staat vermeld.

Aanvulling: dat had ik goed.
quote:
Uw (Europese) rijbewijs is een identiteitsbewijs. Maar u kunt uw rijbewijs niet altijd gebruiken om uzelf te identificeren. Dit komt omdat er op het rijbewijs geen gegevens over uw verblijfsstatus en nationaliteit staan.
Bron: rijksoverheid.nl

[ Bericht 13% gewijzigd door Horsemen op 22-07-2024 17:34:20 (Aanvulling) ]
pi_214376014
Ik heb mijn bunq vandaag ook leeggehaald. Die cryptische mail van ze (bedankt nog voor de uitleg hier, mensen) gaf de doorslag.
Moet je die rekening eerst helemaal op 0 zetten voordat je hem opzegt? Of komt het laatste beetje rente nog achter je aan?
Clap your hands if you're working too hard
pi_214376618
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2024 08:47 schreef ondeugend het volgende:

Bunq leeggehaald.
[..]
Is het bij jou al over? Ik wacht nu al anderhalve dag (zat wel nog een 24uur wachttijd tussen)
  maandag 22 juli 2024 @ 23:33:51 #113
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_214379462
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2024 19:53 schreef 111210 het volgende:

[..]
Is het bij jou al over? Ik wacht nu al anderhalve dag (zat wel nog een 24uur wachttijd tussen)
Nee na 24 uur gaat het verwerkt worden. Misschien dat het verwerken nog wat tijd kost? Ik heb er trouwens nog een beetje op laten staan dus geen rekening opgeheven.
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_214380321
quote:
Je bent sowieso verplicht een geld ID bewijs te hebben.
pi_214380434
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2024 08:22 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Je bent sowieso verplicht een geld ID bewijs te hebben.
Dit slaat nergens op en staat los van de vraag.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_214380444
Ik heb spaarrekeningen voor de kinderen bij bunq. Uit noodzaak eigenlijk, bij mijn eigen banken (Knab en Raisin) kan ik geen rekeningen openen voor kinderen en bij hun betaalrekeningbank (ASN) moeten ze nog net niet bijbetalen om hun geld daar te stallen.
Dus dat geld laat ik voorlopig nog maar staan. Ook de nieuwe rente is een stuk hoger dan die van de ASN.

Behoorlijk irritant wel, dat zo veel banken of helemaal geen kinderrekeningen accepteren, of alleen als een ouder er ook zit. Ik zegde ooit mijn eigen ING rekening op, niet wetend dat het zo werkt. Geen waarschuwing oid, maar een week later was het geld van de kinderen onbereikbaar. Heeft me tig gesprekken met de klantenservice gekost om dat terug te krijgen.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_214380483
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 juli 2024 08:38 schreef Vanyel het volgende:
IIk zegde ooit mijn eigen ING rekening op, niet wetend dat het zo werkt. Geen waarschuwing oid, maar een week later was het geld van de kinderen onbereikbaar. Heeft me tig gesprekken met de klantenservice gekost om dat terug te krijgen.
Wat een ruk-bank zeg, die ING!
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_214380515
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2024 08:37 schreef blomke het volgende:

[..]
Dit slaat nergens op en staat los van de vraag.
Een rijbewijs kan niet gebruikt worden om jezelf (overal en altijd) mee te identificeren, waar dan ook in Europa.
Hij heeft bewust zijn id kaart laten verlopen, daar krijg je maanden van te voren al brieven over, dus dit is niet per ongeluk.

Hij komt nu met de vraag goh moet het toch want het is al verlopen en zo zonde om nieuwe aan te vragen.

Dan zeg ik : je hebt het sowieso nodig.

Volledig relevant, ook voor de toekomst.
pi_214380542
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2024 08:51 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Een rijbewijs kan niet gebruikt worden om jezelf mee te identificeren, waar dan ook in Europa.
Laatst werd ik door de Wouten op de Atoomweg staande gehouden in m'n C-HR. Rijbewijs is dan ID.
pi_214380645
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2024 08:54 schreef blomke het volgende:

[..]
Laatst werd ik door de Wouten op de Atoomweg staande gehouden in m'n C-HR. Rijbewijs is dan ID.
Niet overal en altijd.

Bij je bank identificeren of een overheid instantie waar je iets moet regelen, kan dit dus niet altijd.
Zorg gewoon voor een geldig ID lamlul.
pi_214380730
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2024 09:19 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Niet overal en altijd.

Bij je bank identificeren of een overheid instantie waar je iets moet regelen, kan dit dus niet altijd.
Zorg gewoon voor een geldig ID lamlul.
Bijna overal en bijna altijd:

quote:
14s.gif Op maandag 22 juli 2024 17:31 schreef Horsemen het volgende:
Uw (Europese) rijbewijs is een identiteitsbewijs. Maar u kunt uw rijbewijs niet altijd gebruiken om uzelf te identificeren. Dit komt omdat er op het rijbewijs geen gegevens over uw verblijfsstatus en nationaliteit staan.
pi_214380782
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2024 09:35 schreef blomke het volgende:

[..]
Bijna overal en bijna altijd:
[..]

Goh dat lijkt wel op wat ik eerder schreef!
Echt zo vermoeiend die Blomke.
pi_214380919
quote:
Als de rente hoog genoeg is heb je dat zo terugverdiend. Bovendien is een ID/paspoort tegenwoordig 10 jaar geldig. Officieel moet je je ook legitimeren bij ophalen pakjes, reizen binnen/buiten de EU etc. En het wordt elk jaar duurder dus nu aanvragen is sowieso slimmer ;)
pi_214381117
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2024 09:57 schreef IsItMeOrYou het volgende:

[..]
Als de rente hoog genoeg is heb je dat zo terugverdiend. Bovendien is een ID/paspoort tegenwoordig 10 jaar geldig. Officieel moet je je ook legitimeren bij ophalen pakjes, reizen binnen/buiten de EU etc. En het wordt elk jaar duurder dus nu aanvragen is sowieso slimmer ;)
Voor pakjes is het rijbewijs prima
  dinsdag 23 juli 2024 @ 13:51:34 #125
406785 kloon_bassie
Allemaal Maggies!
pi_214382898
Ach ik heb ook jaren zonder ID gedaan. Kan makkelijk als je niet van plan bent te gaan vliegen.

Ik snap de vraag daarom wel. Neemt niet weg dat het antwoord hetzelfde blijft.
pi_214432574
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2024 11:24 schreef blomke het volgende:

[..]
Ik ook niet, maar ben over de "koud water vrees" heen. Paar dingen:

1) in welke valuta krijg je volgens het vigerende DGS uitbetaald
2) welke erfbelasting regels gelden er in het land voor de betreffende rekening.
Weet iemand met zekerheid hoe het zit met erfbelasting? Mijn ideeën.
Als je leeft betaal je belasting over buitenlandse tegoeden conform je eigen land, als je overlijdt zou ineens de regels van het land waar je het tegoed hebt gelden? Niet aannemelijk. Andersom zou het dan ook betekenen dat Spanjaarden massaal hun geld stallen bij landen met gunstigere erfbelasting regels. Ik heb daar nog nooit iets over gelezen. Daarnaast zullen veel landen regels hebben dat boven een bepaald erfbedrag belasting betaalt moet worden, dit zou betekenen dat je kunt geldshoppen door bij verschillende landen het bedrag net onder die drempel te stallen. Tenslotte is de standaard garantie van een ton bij faillissement ook zodat de ene bank niet bevooroordeeld wordt boven de andere vanwege nationale regels. Het zou extreem inconsequent zijn als via de achterdeur van erfbelasting er toch verschillen worden gecreëerd.
pi_214433022
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2024 14:03 schreef bubbels234 het volgende:

[..]
Als je leeft betaal je belasting over buitenlandse tegoeden conform je eigen land, als je overlijdt zou ineens de regels van het land waar je het tegoed hebt gelden? Niet aannemelijk. Andersom zou het dan ook betekenen dat Spanjaarden massaal hun geld stallen bij landen met gunstigere erfbelasting regels. Ik heb daar nog nooit iets over gelezen. Daarnaast zullen veel landen regels hebben dat boven een bepaald erfbedrag belasting betaalt moet worden, dit zou betekenen dat je kunt geldshoppen door bij verschillende landen het bedrag net onder die drempel te stallen. Tenslotte is de standaard garantie van een ton bij faillissement ook zodat de ene bank niet bevooroordeeld wordt boven de andere vanwege nationale regels. Het zou extreem inconsequent zijn als via de achterdeur van erfbelasting er toch verschillen worden gecreëerd.
Het kost wat tijd maar ik weet zeker dat er hier uitgebreid en volledig over geschreven is. Dan zou je moeten teruglezen. Ik schat een a twee jaar geleden.
Als ik het goed onthouden heb kwam er uit dat het uiteindelijk gewoon onder de nederlandsche regelgeving valt maar dat de Spaanse banken wel een verklaring van erfrecht eisen in het Spaans voordat ze het saldo vrijgegeven.
Wel “gedoe” dus.
Voor mij was het een reden om mijn saldo bij de OpenBank drastisch te verlagen.
pi_214434582
quote:

[..]
Dat is ook allemaal correct en waar en volgens de EU regels mag je verwachten dat je maar 1x erfbelasting betaalt (Analoog aan vermogensbelasting). Dus als de erfgenamen al in Nl. over de erfenis belasting betalen conform Nl. wetgeving kan het niet zo zijn dat de Spaanse overheid over de rekening van een Nederlandse rekening houder, ook erfbelasting heft.

Dat zijn mooie kanten van de EU, echter zie maar dat je het voor elkaar krijgt.
pi_214437049
quote:

[..]
Het probleem is als je er ook bezit hebt / verblijf etc.

Maar idd, even topics teruglezen
pi_214437785
quote:
14s.gif Op zaterdag 27 juli 2024 14:43 schreef Horsemen het volgende:
Als ik het goed onthouden heb kwam er uit dat het uiteindelijk gewoon onder de nederlandsche regelgeving valt maar dat de Spaanse banken wel een verklaring van erfrecht eisen in het Spaans voordat ze het saldo vrijgegeven.
Wel “gedoe” dus.
Eeehhh ... dat eisen Nederlandse banken ook; VvE in het Nederlands. Enige punt is dus de taal?
pi_214440582
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2024 19:16 schreef blomke het volgende:

[..]
Eeehhh ... dat eisen Nederlandse banken ook; VvE in het Nederlands. Enige punt is dus de taal?
Raisin vermeld op de website dat een verklaring van erfrecht nodig is. Dus uit de informatie trek ik de conclusie dat als je via raisin spaart je geen problemen hebt met erfrecht van andere landen.
pi_214440681
o.a.
https://www.financieelona(...)and-en-erfbelasting/
https://www.cdsolicitors.(...)om-te-weten/?lang=nl

Ook niet ingezetenen van Spanje betalen erfbelasting die zeer hoog kan oplopen.

"Belangrijk zich te realiseren dat Openbank zich door het Spaanse erfrecht verplicht ziet de afdracht van successierechten zeker te stellen alvorens over te kunnen gaan tot het ter beschikking van de rechtmatige erfgenamen stellen van de bij Openbank gehouden tegoeden in de nalatenschap"

Voor mij een reden om de open bank spaarrekening op te zeggen een jaar geleden.

[ Bericht 0% gewijzigd door zeeland6 op 27-07-2024 22:01:08 ]
pi_214441721
quote:

[..]
Als je leeft betaal je belasting over buitenlandse tegoeden conform je eigen land, als je overlijdt zou ineens de regels van het land waar je het tegoed hebt gelden? [knip]
Alleen wanneer je leeft moet je ook gewoon in een aantal landen belasting betalen over de rente die je in dat land hebt gekregen. Soms kan je die belasting nog reduceren, maar zeker niet altijd naar nul.

Je moet je er gewoon bij neerleggen dat wanneer je diensten afneemt in een ander land, dat er dan ook andere regels gelden. En het Spaanse erfrecht is zeker geen makkelijk over te slaan onderdeel.
pi_214441838
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2024 21:50 schreef bubbels234 het volgende:

[..]
Raisin vermeld op de website dat een verklaring van erfrecht nodig is. Dus uit de informatie trek ik de conclusie dat als je via raisin spaart je geen problemen hebt met erfrecht van andere landen.
Lees je nog wel even goed in. Er zitten wel wat haken aan.
pi_214443470
Als je getrouwd bent/geregstreerd partnerschap betaal je veelal helemaal geen belasting.

Net als in Nederland overigens, alleen hier is het tot bedrag X waarover je niks betaalt.
In Frankrijk is er geen limiet, je betaalt dan gewoon niks.
pi_214443837
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2024 21:55 schreef zeeland6 het volgende:

https://www.cdsolicitors.(...)om-te-weten/?lang=nl

Ook niet ingezetenen van Spanje betalen erfbelasting die zeer hoog kan oplopen.

Voor zover ik dat artikel goed heb begrepen, gaat dat alleen over O.G. dat je als buitenlander, in Spanje hebt en erft? Dan is ook nog eens regioafhankelijk qua erfbelasting-%.
pi_214445555
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2024 09:32 schreef blomke het volgende:

[..]
Voor zover ik dat artikel goed heb begrepen, gaat dat alleen over O.G. dat je als buitenlander, in Spanje hebt en erft? Dan is ook nog eens regioafhankelijk qua erfbelasting-%.
Nee dat heb je niet goed begrepen. Alle goederen, dus ook rekeningen, die zich op dat moment in Spanje bevinden.
pi_214461960
Alle posters over buitenlands erfrecht: zeer bedankt voor alle bijdragen. Het staat voor mij vast dat je sowieso een hoop gedoe krijgt nog afgezien van het risico een fiks bedrag te moeten aftikken. Er zijn ook landen zonder erfbelasting maar daar kan je alleen sparen via Raisin en ik wil ook op dat punt wat spreiden vandaar bv ook een Santander rekening. Het overlijdensrisico lijkt me beperkt voor spaargeld, als je ernstig ziek wordt kan je het gewoon opnemen maar deposito's dus niet. Blijft over de kans op een fataal ongeluk, dat zou dan de afweging zijn.
pi_214462522
quote:
0s.gif Op maandag 29 juli 2024 11:40 schreef Slingervinger het volgende:
Alle posters over buitenlands erfrecht: zeer bedankt voor alle bijdragen. Het staat voor mij vast dat je sowieso een hoop gedoe krijgt nog afgezien van het risico een fiks bedrag te moeten aftikken. Er zijn ook landen zonder erfbelasting maar daar kan je alleen sparen via Raisin en ik wil ook op dat punt wat spreiden vandaar bv ook een Santander rekening. Het overlijdensrisico lijkt me beperkt voor spaargeld, als je ernstig ziek wordt kan je het gewoon opnemen maar deposito's dus niet. Blijft over de kans op een fataal ongeluk, dat zou dan de afweging zijn.
Je kunt in ieder geval niet zeggen dat je niet gewaarschuwd bent. O-)
pi_214466564
Deze e-mail is om u te informeren over een recente wijziging in de rentetarieven van het Gouden Termijn Deposito bij Garanti BBVA International.

Vanwege de dynamische ontwikkelingen op de financiële markten, past Garanti BBVA International de rentepercentages voor deposito's met looptijden van 3 tot en met 12 maanden aan.

Per 01 augustus 2024 zijn de rentetarieven voor het Gouden Termijn Deposito:

Looptijd

3 maanden
6 maanden
9 maanden
1 jaar
2 jaar
3 jaar
4 jaar
5 jaar

Huidig tarief

3,15%
3,10%
3,00%
2,90%
2,65%
2,50%
2,50%
2,50%

Nieuw tarief

3,10%
3,00%
2,90%
2,80%
2,65%
2,50%
2,50%
2,50%
pi_214477110
quote:
Rijbewijs icm een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP) moet voldoende zijn voor herindentificatie.
Klantenservice bellen en even doorvragen. :7
pi_214528070
De kapitaalmarktrente kachelt naar beneden, nu richting 2,4%. In juni nog 3%.

https://www.iex.nl/Rente-Koers/190118356/Nederland-10-jaar.aspx

Ik denk dat we de beste deposito-spaarrentes al weer achter ons hebben liggen.... 8)7

[ Bericht 5% gewijzigd door blomke op 02-08-2024 19:11:54 ]
pi_214528752
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2024 19:02 schreef blomke het volgende:
Ik denk dat we de beste deposito-spaarrentes al weer achter ons hebben liggen.... 8)7
Inderdaad, helaas gaan ze nu weer te snel naar de verlaging. Totaal niet nodig aangezien de inflatie gewoon nog te hoog is.
pi_214612517
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 15:05 schreef Tjalala het volgende:
CreditEurope heeft per vandaag ook weer deposito rente's verlaagd, in ieder geval 1 jaar van 3.25% naar 3.0%.
Nu verder gedaald naar 2.65% per vandaag.

Nieuwe klantenactie is trouwens ook naar 3.25% (denk ook per vandaag?)
pi_214657096
Orange bank (raisin)
3 maanden deposito: 3,42% naar 3,15% per 14 augustus
pi_214657380
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2024 11:25 schreef zeeland6 het volgende:
Orange bank (raisin)
3 maanden deposito: 3,42% naar 3,15% per 14 augustus
Balen. Heb net bij CKV op een spaarrekening wat gealloceerd; tegen 3,2%
pi_214706839
Men verwacht dat de ECB blijkbaar nog 6x de rente willen verlagen, dus dat betekent niets goeds voor de spaarrente.

[ Bericht 15% gewijzigd door snabbi op 14-08-2024 07:20:30 ]
pi_214710730
Mijn half jaar CreditEurope (met 3,75%) loopt binnenkort af. Dus ik moet mijn geld gaan verhuizen.

Nu zie ik Trade Republic voor 3,75% staan, wel maar voor max 50K.
Is Trade Republic aan te raden? Iemand ervaring daarmee..of wat zijn goede alternatieven?

Edit: ik lees wel problemen met een en/of rekening als tegenrekening. Misschien niet handig voor ons.

Is Openbank iets? 3,65%
Spaans DGS.

[ Bericht 14% gewijzigd door capricia op 14-08-2024 11:55:58 ]
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_214711534
quote:
1s.gif Op woensdag 14 augustus 2024 10:59 schreef capricia het volgende:
Mijn half jaar CreditEurope (met 3,75%) loopt binnenkort af. Dus ik moet mijn geld gaan verhuizen.

Is Trade Republic aan te raden? Iemand ervaring daarmee..of wat zijn goede alternatieven?

Edit: ik lees wel problemen met een en/of rekening als tegenrekening. Misschien niet handig voor ons.

Is Openbank iets? 3,65%
Spaans DGS.
Heb vorig jaar openbank gehad, heb de rekening nog steeds maar volgens mij is die rente alleen voor nieuwe klanten.

Vond alles netjes en prima werken, ook vrij snel allemaal.

App ziet er ook netjes uit, je moet alleen om de zoveel tijd inloggen met je paspoortnummer. En die heb je natuurlijk niet altijd bij de hand
pi_214713188
quote:
1s.gif Op woensdag 14 augustus 2024 10:59 schreef capricia het volgende:

Is Openbank iets? 3,65%
Spaans DGS.
Meningen over TR zijn verdeeld. Sommigen vinden het een prima 'bank'. Ik ben een groot bedrag kwijt geweest omdat ze het 'niet konden vinden'. Juridische procedure opgestart en na 4 maanden was het gevonden. Rampzalige KS die alleen per chat is te bereiken en dan antwoord geeft op niet gestelde vragen.

Open Bank is vrij langzaam. Daar speelt het probleem van het Spaanse Erfrecht. Als je je erfgenamen niet wilt opzadelen met problemen is dat af te raden. Idem Santander bank (Belgisch bijkantoor van dezelfde Spaanse moederbank). Als dat je niet interesseert dan is wel een aardige met de gratis betaalrekening en pas.

Ik ben vrij enthousiast over de Duitse banken: consors en volkwagen (vwfs). Snel en efficient. En betrouwbaar. Maar na de introductie aanbieding van ongeveer 3,5% van een aantal maanden val je terug naar 1,0-1,3%.

Raisin kent genoeg spaarrekeningen van rond de 3,2%.

Garantibank geeft 3% (NL dgs) tot december 24.
pi_214713316
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2024 16:41 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Meningen over TR zijn verdeeld. Sommigen vinden het een prima 'bank'. Ik ben een groot bedrag kwijt geweest omdat ze het 'niet konden vinden'. Juridische procedure opgestart en na 4 maanden was het gevonden. Rampzalige KS die alleen per chat is te bereiken en dan antwoord geeft op niet gestelde vragen.

Open Bank is vrij langzaam. Daar speelt het probleem van het Spaanse Erfrecht. Als je je erfgenamen niet wilt opzadelen met problemen is dat af te raden. Idem Santander bank (Belgisch bijkantoor van dezelfde Spaanse moederbank). Als dat je niet interesseert dan is wel een aardige met de gratis betaalrekening en pas.

Ik ben vrij enthousiast over de Duitse banken: consors en volkwagen (vwfs). Snel en efficient. En betrouwbaar. Maar na de introductie aanbieding van ongeveer 3,5% van een aantal maanden val je terug naar 1,0-1,3%.

Kan je als Nederlander daar zomaar een rekening openen?
pi_214713359
quote:

[..]

Thanks man! Hier heb ik wat aan. Ik ga me eens verdiepen in die Duitse banken. Gaat alleen over spaargeld. Ik hoef geen betaalpas oid.
Geen zin in gezeur bij Trade Republic.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_214713369
https://www.vwfs.de/geldanlage-sparen.html

Wel jammer dat het volledig Duits is. Heb ze gemaild. Of ze ook NLse klanten accepteren en of ze geen site in het Engels ofzo hebben.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_214713471
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2024 17:00 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
Kan je als Nederlander daar zomaar een rekening openen?
ja.
aanmeldprocedure kost wel wat tijd (op zijn Duits) .Gedeeltelijk per post.... ID per video.

https://www.vwfs.de/geldanlage-sparen/tagesgeldkonto.html

https://www.consorsbank.d(...)esgeld?icid=WEB-1296

[ Bericht 13% gewijzigd door zeeland6 op 14-08-2024 17:29:09 ]
pi_214713663
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2024 17:22 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
ja.
aanmeldprocedure kost wel wat tijd (op zijn Duits) .Gedeeltelijk per post.... ID per video.

https://www.vwfs.de/geldanlage-sparen/tagesgeldkonto.html

https://www.consorsbank.d(...)esgeld?icid=WEB-1296

De eerste bank mag ook diensten aanbieden in Nederland, maar de tweede kan ik niet in het register vinden. Die zou technisch gezien dus geen Nederlandse klanten mogen werven/accepteren.
pi_214713742
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2024 17:44 schreef snabbi het volgende:

[..]
De eerste bank mag ook diensten aanbieden in Nederland, maar de tweede kan ik niet in het register vinden. Die zou technisch gezien dus geen Nederlandse klanten mogen werven/accepteren.
Het is Duitsers wel toevertrouwd buiten de landsgrenzen te opereren. 8-)
Consorsbank valt overigens onder het Franse DGS (BNP moederbank).
pi_214715405
quote:

:Y

Tot nu goede ervaringen daarmee.
pi_214715953
quote:

Klinkt niet echt als iets om enthousiast van te worden. Paar maandjes een (niet eens heel hoog) actietarief vangen, en daarna je geld weer ergens anders stallen, met alle gedoe van dien.
pi_214716944
quote:
1s.gif Op woensdag 14 augustus 2024 21:18 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Klinkt niet echt als iets om enthousiast van te worden. Paar maandjes een (niet eens heel hoog) actietarief vangen, en daarna je geld weer ergens anders stallen, met alle gedoe van dien.
Ach 6 maanden is niet een paar maandjes. Zo werkt dat met actietarieven.
pi_214719081
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2024 22:55 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Ach 6 maanden is niet een paar maandjes. Zo werkt dat met actietarieven.
Je kunt natuurlijk ook regelmatig wat geld in een NL deposito steken (gestaffeld). Dat levert bijna evenveel op met minder werk en geen gedoe met buitenlandse instanties als zo'n bankje omvalt....
Pecunia non olet
pi_214732189
Raisin - Nordax
quote:
Omdat u in 2023 een of meer rekeningen had bij Nordax Bank, wenst Nordax Bank u te informeren over de (wettelijk verplichte) automatische uitwisseling van financiële gegevens van personen en organisaties met de Nederlandse belastingdienst volgens de Common Reporting Standard (CRS). Voor meer informatie over CRS bezoekt u belastingdienst.nl.
pi_214733850
Ik zit nu al een tijdje bij Trade Republic en alles gaat perfect, ook meerdere retour boekingen.

Je moet gewoon zorgen dat je alles 100% correct invoert (alle voorletters!) en dan kan er echt vrij weinig fout gaan. En 3,75% per maand uitbetaald (dus rente op rente) is toch wel heel erg fijn.
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_214734082
Nou ik ben ook alweer om me heen aan het kijken. Ik had al een deel bij een andere bank staan wat goed bevalt, maar ik heb nog steeds een aanzienlijk bedrag aan spaargeld bij ING. Aangezien ze hun spaarrente maar niet willen verhogen denk ik er nu over om dan maar alles weg te halen daar, hoe meer geld je hebt, hoe meer het geld over de balk smijten is om daar te blijven zitten.
pi_214734142
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2024 22:55 schreef Daboman het volgende:
Nou ik ben ook alweer om me heen aan het kijken. Ik had al een deel bij een andere bank staan wat goed bevalt, maar ik heb nog steeds een aanzienlijk bedrag aan spaargeld bij ING. Aangezien ze hun spaarrente maar niet willen verhogen denk ik er nu over om dan maar alles weg te halen daar, hoe meer geld je hebt, hoe meer het geld over de balk smijten is om daar te blijven zitten.
Volledig terecht. Het is echt schandalig hoeveel geld gevangen wordt door grootbanken als de ING door klanten die toch wel blijven zitten omdat ze het teveel gedoe vinden om over te stappen.
pi_214744042
Enigszins off topic maar nu het fiscale stelsel overgaat op een werkelijk rendementsysteem wordt de vergelijking met beleggingen wel wat anders. Hogere rentes op depos waren extra aantrekkelijk omdat het fictief rendement gebaseerd was op de dagrente en dus veel lager dan de ontvangen rente. Bij een werkelijk rendement moet je ca 1/3 afdragen, een stuk meer dus dan voorheen. Anderzijds worden beleggingen met een lager rendement dan het fictieve aantrekkelijker.
  zondag 18 augustus 2024 @ 13:03:29 #166
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_214744158
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2024 12:51 schreef Slingervinger het volgende:
Enigszins off topic maar nu het fiscale stelsel overgaat op een werkelijk rendementsysteem wordt de vergelijking met beleggingen wel wat anders. Hogere rentes op depos waren extra aantrekkelijk omdat het fictief rendement gebaseerd was op de dagrente en dus veel lager dan de ontvangen rente. Bij een werkelijk rendement moet je ca 1/3 afdragen, een stuk meer dus dan voorheen. Anderzijds worden beleggingen met een lager rendement dan het fictieve aantrekkelijker.
Ik vraag mij af hoe dat werkelijke rendement gaat worden bepaald. Als ik naar mijn eigen verdeling van spaargeld kijk is dat haast niet te doen. Meerdere spaarrekeningen bij meerdere banken, deposito's, crowdfunding platformen, aandelen, crypto. En dan wordt daartussen ook nog het eea geschoven en aangevuld door het jaar heen. Succes om daar het werkelijke rendement uit te gaan herleiden.
pi_214744375
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2024 13:03 schreef leolinedance het volgende:

[..]
Ik vraag mij af hoe dat werkelijke rendement gaat worden bepaald. Als ik naar mijn eigen verdeling van spaargeld kijk is dat haast niet te doen. Meerdere spaarrekeningen bij meerdere banken, deposito's, crowdfunding platformen, aandelen, crypto. En dan wordt daartussen ook nog het eea geschoven en aangevuld door het jaar heen. Succes om daar het werkelijke rendement uit te gaan herleiden.
de basisaanpak https://open.overheid.nl/(...)7d-b621095817c3/file
  zondag 18 augustus 2024 @ 13:40:22 #168
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_214744619
quote:
Ja dat is dus niet te doen. Tenzij het inzichtelijk gemaakt gaat worden door alle platformen.
pi_214744983
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2024 13:40 schreef leolinedance het volgende:

[..]
Ja dat is dus niet te doen. Tenzij het inzichtelijk gemaakt gaat worden door alle platformen.
Inderdaad maar als dat laatste gebeurt valt het wel mee. Ik heb zelf al de proef genomen over 2023. Kern is dat het om het verschil gaat in het totaal tussen 2 meetmomenten, wat daartussen gebeurt maakt niet uit. Banken geven al aan hoeveel er in de loop van het jaar is bijgestort en opgenomen, en ook het eindsaldo van alle transacties. Verrekenen van al die eindsaldi is alles wat je dan zelf nog moet doen.
pi_214746698
Ik lees
quote:
Ik lees o.a: " Jaarlijkse waardeontwikkeling
beleggingen of overige bezittingen
"

Als je nou halverwege het jaar je (in waarde 20% gestegen) aandelen verkoopt, hoe dan te berekenen??
pi_214748022
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2024 17:22 schreef blomke het volgende:
Ik lees
[..]
Ik lees o.a: " Jaarlijkse waardeontwikkeling
beleggingen of overige bezittingen
"

Als je nou halverwege het jaar je (in waarde 20% gestegen) aandelen verkoopt, hoe dan te berekenen??
Zit het dan in vermogens onderdeel banktegoedverschil 1-1 - 31-12?
pi_214748305
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2024 18:48 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Zoiets ja. Als ik het goed begrepen heb is de redenatie dat het geld bij verkoop altijd ergens naar toe gaat, bankrekening, andere investering, uitgeven (onttrekking) of wat dan ook. Dus alleen de totalen op 1-1 en 31-12 met elkaar vergelijken levert het werkelijk rendement op.
pi_214748310
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2024 14:17 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
Inderdaad maar als dat laatste gebeurt valt het wel mee. Ik heb zelf al de proef genomen over 2023. Kern is dat het om het verschil gaat in het totaal tussen 2 meetmomenten, wat daartussen gebeurt maakt niet uit. Banken geven al aan hoeveel er in de loop van het jaar is bijgestort en opgenomen, en ook het eindsaldo van alle transacties. Verrekenen van al die eindsaldi is alles wat je dan zelf nog moet doen.
Heb ook de indruk dat het wel meevalt, je kunt schuiven met vermogen maar volgens mij als je alle rente/beleggingsrendement op de grote hoop gooit en je vermogen ook, dan zit je in geval van beleggingen en spaargeld volgens mij dicht bij rekenvoorbeeld 4, als je geen verlies maakt. Ik had het gevoel van een verzamelvermogen en verzamelrendement.

Alleen begreep ik nog niet helemaal hoe ze aan de verliesdrempel in 2028 kwamen van rekenvoorbeeld 3.

Edit: oh volgens mij is het het resultaat van 2027 min de ontvangen rente van 2027, nevermind.

[ Bericht 2% gewijzigd door Daboman op 18-08-2024 19:19:56 ]
pi_214749018
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2024 19:12 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
Zoiets ja. Als ik het goed begrepen heb is de redenatie dat het geld bij verkoop altijd ergens naar toe gaat, bankrekening, andere investering, uitgeven (onttrekking) of wat dan ook. Dus alleen de totalen op 1-1 en 31-12 met elkaar vergelijken levert het werkelijk rendement op.
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2024 18:48 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Dan kan je 363 dagen/jaar in aandelen zitten en op 1-1 en 31-12 net alles cashen?
  zondag 18 augustus 2024 @ 20:25:53 #175
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_214749053
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2024 20:23 schreef blomke het volgende:

[..]
[..]
Dan kan je 363 dagen/jaar in aandelen zitten en op 1-1 en 31-12 net alles cashen?
Ja, maar dat maakt niets uit toch? Nu hebben we nog een belastingpercentage per vermogentype (sparen, beleggen, schuld), maar als je puur rendement gaan belasten dan niet meer.

Dus het is puur eindsaldo - beginsaldo
Géén kloon van tvlxd!
pi_214749056
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2024 20:23 schreef blomke het volgende:

[..]
[..]
Dat maakt in het nieuwe systeem niet uit omdat er maar 1 tarief is.
pi_214749076
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2024 20:25 schreef Montov het volgende:

[..]
Ja, maar dat maakt niets uit toch? Nu hebben we nog een belastingpercentage per vermogentype (sparen, beleggen, schuld), maar als je puur rendement gaan belasten dan niet meer.

Dus het is puur eindsaldo - beginsaldo
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2024 20:26 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Dat maakt in het nieuwe systeem niet uit omdat er maar 1 tarief is.
Dat gaat juridisch geen stand houden. Het huidige systeem is al door de rechter onderuit gehaald, vanwege het "fictieve" rendement op sparen.
  zondag 18 augustus 2024 @ 20:28:50 #178
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_214749096
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2024 20:27 schreef blomke het volgende:

[..]
[..]
Dat gaat juridisch geen stand houden. Het huidige systeem is al door de rechter onderuit gehaald, vanwege het "fictieve" rendement op sparen.
Het nieuwe systeem gaat dus niet over fictief rendement maar daadwerkelijk rendement. En daarmee wel juridisch houdbaar.
Géén kloon van tvlxd!
pi_214749124
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2024 20:28 schreef Montov het volgende:

[..]
Het nieuwe systeem gaat dus niet over fictief rendement maar daadwerkelijk rendement. En daarmee wel juridisch houdbaar.
Dan snap ik iets niet. Aandelen en Sparen hebben verschillende rendementen, hoe kan je nou onderscheid maken indien je die twee "over één kam scheert"?
  zondag 18 augustus 2024 @ 20:53:04 #180
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_214749435
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2024 20:30 schreef blomke het volgende:

[..]
Dan snap ik iets niet. Aandelen en Sparen hebben verschillende rendementen, hoe kan je nou onderscheid maken indien je die twee "over één kam scheert"?
[Totale vermogen aan het eind] - [totale vermogen aan het begin] met uiteraard ook rekening houdend met inleg en uitgaven gedurende het jaar.

Dan maakt het niet uit hoe je je vermogen hebt verdeeld.
Géén kloon van tvlxd!
pi_214749464
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2024 20:30 schreef blomke het volgende:

[..]
Gemiddeld zal je over aandelen een hoger rendement halen dan sparen.

Stel je spaart alleen is je rendement 1000 euro.
Stel je belegd volledig met hetzelfde bedrag is je rendement 4000 euro.
In beide situatie eerst heffingsvrije bedrag eraf en hierna belast tegen 36%.

De spaarder houdt de 1000 euro. De belegger houdt iets meer dan 3000 over.
pi_214749478
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2024 20:53 schreef Montov het volgende:

[..]
[Totale vermogen aan het eind] - [totale vermogen aan het begin] met uiteraard ook rekening houdend met inleg en uitgaven gedurende het jaar.

Dan maakt het niet uit hoe je je vermogen hebt verdeeld.
Dan gaat het dus om de koop/verkoop van alle aandelen gedurende het betreffende fiscale jaar?
pi_214749502
Volgens mij gaan ze gewoon het daadwerkelijke rendement belasten. Iedere bij jaaropgave zal de desbetreffende instelling aan gaan geven wat je daadwerkelijk rendement in euro’s over dat jaar is geweest. Het maakt dus niet uit of dit gerealiseerd is op een spaarrekening, beleggingen, crowdfinance, edelmetalen of wat dan ook.
Over die euro’s ga je gewoon belasting betalen.

Maar er is nog niks definitief, dus we zullen nog af moeten wachten.
pi_214749513
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2024 20:54 schreef KrekelJapie het volgende:

Stel je spaart alleen is je rendement 1000 euro. Stel je belegd volledig met hetzelfde bedrag is je rendement 4000 euro. Beide belast tegen 36%.
Stel je spaart op 1-1, je koopt aandelen op 2-1 en het rendeert 4000 tot verkoop op 30-12 en op 31-12 is alles weer cash.

Dan wordt dus alles tegen 36% belast?
pi_214749546
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2024 20:57 schreef blomke het volgende:

[..]
Stel je spaart op 1-1, je koopt aandelen op 2-1 en het rendeert 4000 tot verkoop op 30-12 en op 31-12 is alles weer cash.

Dan wordt dus alles tegen 36% belast?
Rendement - heffingsvrije bedrag * 36%

4000 (cash 31-12) - 1000 (cash 1-1) = 3000 rendement
minus 1250 heffingsvrij = 1750
1750 * 36% = 630 heffing box 3

[ Bericht 4% gewijzigd door KrekelJapie op 18-08-2024 21:12:17 ]
pi_214759246
LHV Pank (Raisin) bood lange tijd deposito's van 0%. Nu hebben ze een aanbod van 3,6% voor 6 en 12 maanden deposito.
pi_214760611
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2024 09:14 schreef KrekelJapie het volgende:
LHV Pank (Raisin) bood lange tijd deposito's van 0%. Nu hebben ze een aanbod van 3,6% voor 6 en 12 maanden deposito.
Dank voor de tip maar is wel Estland. 3,6 % 12 mnd kan ook bij Progetto (Italië). Bij beiden geen bronbelasting
pi_214760751
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2024 12:50 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
Dank voor de tip maar is wel Estland. 3,6 % 12 mnd kan ook bij Progetto (Italië). Bij beiden geen bronbelasting
Progetto alleen vanaf 10.000 euro. LHV kan vanaf 500 euro. Voor de kleinere spaarder of vanwege spreiding kan deze interessanter zijn dan Progetto.
pi_214760893
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2024 09:14 schreef KrekelJapie het volgende:
Dank, ga gelijk instappen.
pi_214760907
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2024 12:50 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
Iets wat niet goed is aan Estland?
pi_214761758
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2024 13:31 schreef blomke het volgende:

[..]
Iets wat niet goed is aan Estland?
Van de Baltische staten de beste maar wel grenzend aan Rusland. En DGS Estland mogelijk minder betrouwbaar dan in bv Nederland of Zweden, bovendien lastig communiceren. Zelf via Raisin vooral in Zweden, beetje Noorwegen en Frankrijk
pi_214762444
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2024 15:35 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
Van de Baltische staten de beste maar wel grenzend aan Rusland. En DGS Estland mogelijk minder betrouwbaar dan in bv Nederland of Zweden, bovendien lastig communiceren. Zelf via Raisin vooral in Zweden, beetje Noorwegen en Frankrijk
Op basis van welke criteria vergelijk jij het DGS?
kan ik misschien mijn criteria in de OP bijwerken

Als ik bijvoorbeeld naar de pre-funding van het DGS in de landen kijk die jij noemt, scoort Estland het hoogst van de 4 landen. Sterker nog, ruim 2x zo hoog als de nummer 2.

[ Bericht 6% gewijzigd door snabbi op 20-08-2024 17:32:57 ]
pi_214762814
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2024 17:24 schreef snabbi het volgende:

[..]
Op basis van welke criteria vergelijk jij het DGS?
kan ik misschien mijn criteria in de OP bijwerken

Als ik bijvoorbeeld naar de pre-funding van het DGS in de landen kijk die jij noemt, scoort Estland het hoogst van de 4 landen. Sterker nog, ruim 2x zo hoog als de nummer 2.
Ik moet bekennen dat dit louter praktisch is. Hoge pre-funding is denk ik met name mooi als er een grote bank omvalt. Als je in de praktijk een beroep op het DGS moet doen denk ik dat het met Zweden eenvoudiger zal gaan. Wel let ik op de kenmerken van de individuele banken, Klarna vind ik bijvoorbeeld twijfelachtig
pi_214762877
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2024 18:04 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
Ik moet bekennen dat dit louter praktisch is. Hoge pre-funding is denk ik met name mooi als er een grote bank omvalt. Als je in de praktijk een beroep op het DGS moet doen denk ik dat het met Zweden eenvoudiger zal gaan. Wel let ik op de kenmerken van de individuele banken, Klarna vind ik bijvoorbeeld twijfelachtig
Dat hele DGS is een best moeilijk te doorgronden geheel in mijn ogen. Daarom zoek ik oprecht andere users die een onderbouwde mening hebben, want ik heb mijn lijst ook maar samengesteld op gezond verstand.

Volgens mijn redenatie zou het risico altijd kleiner moeten zijn bij een kleinere bank. Als je een hoge-pre-funding hebt, heb je namelijk zelfs de kans dat de funds in het DGS dekkend zijn voor alle rekeninghouders zonder dat daarbij de andere banken aangeschreven moeten worden.

Dus als ik mijn lijstje er bij zou pakken:
1) LHV - (even geen zin om een individuele bank analyse te doen om vast te stellen hoe kwetsbaar ze zijn - maar met een hogere rente is het nooit de best presenterende bank).
2) LHV is volgens mij de 4e bank van Estland en daarmee wel een relatievere grotere bank voor het land.
3) Hoge pre-funding - maar niet toereikend voor de uitstaande tegoeden

Ten opzichte van Noorwegen is er wel het voordeel dat de tegoeden in Euro's zijn gedekt. Afgelopen jaar had Zweden gekozen om ook tegoeden die uitstaan in Euro's met Euro's te dekken.
pi_214765601
een rente verhoging te melden!
Banca Progretto: 1j en 2j van 3,6% naar 3.7%. c_/

Vanwege het 10k limiet hebben we het dus over minimaal 10 euro per jaar :9~
Bij de babbelbox vragen we ons af - Waar ga jij al dat geld aan uitgeven?
pi_214766106
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2024 15:35 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
Omdat het naast Rusland ligt zet ik er geen grote bedragen neer, maar heb wel wat kleinere potjes.
Wind extinguishes a candle and energizes fire
pi_214766172
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2024 18:13 schreef snabbi het volgende:
Ten opzichte van Noorwegen is er wel het voordeel dat de tegoeden in Euro's zijn gedekt. Afgelopen jaar had Zweden gekozen om ook tegoeden die uitstaan in Euro's met Euro's te dekken.
Staat hier dat Noorse tegoeden in euro worden uitgekeerd?
https://www.bankenessikringsfond.no/about-the-guarantee/q-as/
pi_214766440
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2024 09:19 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Ja. Plus dekking tot (omgerekend) 171.130 ¤
pi_214766643
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2024 06:56 schreef snabbi het volgende:
een rente verhoging te melden!
Banca Progretto: 1j en 2j van 3,6% naar 3.7%. c_/

Vanwege het 10k limiet hebben we het dus over minimaal 10 euro per jaar :9~
Bij de babbelbox vragen we ons af - Waar ga jij al dat geld aan uitgeven?
Je rekent je rijk, er moet nog ruim 1/3 van af vanwege de fiscus :(
pi_214772095
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2024 09:19 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
die had ik gemist ^O^
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')