De onafhankelijkheid van je adviseur heeft hier weinig mee te maken. Maar het is inderdaad ook daarvoor. Niet dat het concreet iets uit maakt, want of het nu uit het hypotheekrecht komt of niet. Betalen moet je het tochquote:Op zaterdag 29 juni 2024 03:43 schreef TheHeisenberg het volgende:
[..]
Dit verhaal leek mij sterk dus ben ik het gaan uitzoeken en dit klopt dus? Blijkbaar om bijkomende kosten voor gedwongen verkoop te financieren. Is het gek dat ik hierover niks heb gehoord van mijn zogenaamd onafhankelijke hypotheekadviseur. Nu ben ik niet bang dat het zover komt, maar het wordt inderdaad gecommuniceerd dat het handig is zodat je bij een verbouwing niet opnieuw naar de notaris hoeft. Wat natuurlijk klopt, maar de helft van het verhaal is.
Natuurlijk. Alles mag, dan nog kun je er moreel gezien wel iets van vinden.quote:Op zaterdag 29 juni 2024 10:07 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Het is hun bezit, mogen ze toch mee doen wat ze willen?
Not really, want iemand die in aandelen investeert en daar later de vruchten van plukt is in principe hetzelfde he. Je koopt iets voor prijs X, en dat is later hogere prijs Y waard. Het kan vriezen en het kan dooien, als je pech hebt is het minder waard, heb je geluk.quote:Op maandag 1 juli 2024 17:58 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Natuurlijk. Alles mag, dan nog kun je er moreel gezien wel iets van vinden.
Helemaal als ze de erfbelasting verder gewoon hebben liggen en het huis inmiddels beduidend boven de WOZ (waar de erfbelasting op is gebaseerd) uitkomt.quote:Op vrijdag 28 juni 2024 21:47 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Als je slecht wilt denken zijn nabestaanden natuurlijk in het voordeel als ze het huis niet verkopen in een stijgende huizenmarkt. Het kan zomaar weer een halve ton hoger staan binnen een jaar. Dus wellicht dat sommige lui toch nog even heel slim even wachten. Triest maar wel slim.
Goed punt ja, vooral dat tweede deel van je verhaal. Het gebeurt vrij vaak dat er een koppig familielid is met grootste plannen (waar niets van terecht komt) die de verkoop van het huis blokkeert.quote:Op maandag 1 juli 2024 20:55 schreef Leandra het volgende:
[..]
Helemaal als ze de erfbelasting verder gewoon hebben liggen en het huis inmiddels beduidend boven de WOZ (waar de erfbelasting op is gebaseerd) uitkomt.
Nabestaanden die de erfbelasting niet hebben liggen en waar de erfenis in liquide middelen niet voldoende is om de erfbelasting te betalen zullen meer haast hebben het huis te verkopen, mits ze het eens zijn.
Je kunt natuurlijk altijd gedoe hebben omdat een van de erfgenamen denkt de andere erfgenamen te kunnen uitkopen en zelf in het huis te gaan wonen, maar die vlieger gaat om verschillende redenen vaak niet op.
Wat ik daar van vind weet ik nog niet, een dwarsliggende broer of neef die de oorzaak is dat het 2 jaar niet verkocht wordt is immers net zo triest als speculeren op een stijging van de huizenprijzen.
Nou ja, ik zat net eens te bedenken hoe het zou moeten als wij overlijden terwijl mijn jongste nog minderjarig is.... dan zou hij bij mijn oudste kunnen gaan wonen maar het zou natuurlijk veel handiger zijn als mijn oudste met zijn gezin hier ging wonen, maar dat zal best een heel ingewikkeld verhaal worden qua hypotheek, alleen al omdat de jongste minderjarig is, en dan de rest nog, en al die tijd dat zoiets geregeld zou moeten worden zal mijn oudste zijn huis niet opgeven, maar kan de jongste hier ook niet alleen blijven.quote:Op maandag 1 juli 2024 22:06 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Goed punt ja, vooral dat tweede deel van je verhaal. Het gebeurt vrij vaak dat er een koppig familielid is met grootste plannen (waar niets van terecht komt) die de verkoop van het huis blokkeert.
Dat is weer een iets ander verhaal dan. Ik hoop dat jullie daar in een goed en harmonieus gesprek uit kunnen komen.quote:Op maandag 1 juli 2024 22:14 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nou ja, ik zat net eens te bedenken hoe het zou moeten als wij overlijden terwijl mijn jongste nog minderjarig is.... dan zou hij bij mijn oudste kunnen gaan wonen maar het zou natuurlijk veel handiger zijn als mijn oudste met zijn gezin hier ging wonen, maar dat zal best een heel ingewikkeld verhaal worden qua hypotheek, alleen al omdat de jongste minderjarig is, en dan de rest nog, en al die tijd dat zoiets geregeld zou moeten worden zal mijn oudste zijn huis niet opgeven, maar kan de jongste hier ook niet alleen blijven.
Hoe dan ook, als het al zou lukken dan zou het heel goed kunnen betekenen dat het huis een tijdje leeg zou staan.
Als wij (mijn man en ik) er niet meer zijn is dat geen kwestie van een harmonieus gesprek, het is simpelweg lastig te regelen omdat de ene erfgenaam dan nog minderjarig is, en de andere erfgenaam gehuwd is.quote:Op maandag 1 juli 2024 22:18 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Dat is weer een iets ander verhaal dan. Ik hoop dat jullie daar in een goed en harmonieus gesprek uit kunnen komen.
De problematiek rondom huizen en het gebrek van economische voorspoed om ze in slechtere tijden te bouwen mag je iedereen (het collectief) aanrekenen die tussen 1941 en 1980 geboren waren. Die kan je redelijkerwijs aanrekenen wat ze met de gasbaten gedaan hebben.quote:Op maandag 1 juli 2024 17:58 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Natuurlijk. Alles mag, dan nog kun je er moreel gezien wel iets van vinden.
orv?quote:Op maandag 1 juli 2024 22:14 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nou ja, ik zat net eens te bedenken hoe het zou moeten als wij overlijden terwijl mijn jongste nog minderjarig is.... dan zou hij bij mijn oudste kunnen gaan wonen maar het zou natuurlijk veel handiger zijn als mijn oudste met zijn gezin hier ging wonen, maar dat zal best een heel ingewikkeld verhaal worden qua hypotheek, alleen al omdat de jongste minderjarig is, en dan de rest nog, en al die tijd dat zoiets geregeld zou moeten worden zal mijn oudste zijn huis niet opgeven, maar kan de jongste hier ook niet alleen blijven.
Hoe dan ook, als het al zou lukken dan zou het heel goed kunnen betekenen dat het huis een tijdje leeg zou staan.
Orv, dan is uitkopen 50% woz?quote:Op maandag 1 juli 2024 23:38 schreef Gia het volgende:
Wij hebben nog een zoon van 30 in huis. Als wij overlijden, komt ie op straat te staan. Want hij kan de woning niet betalen, laat staan zijn broer uitkopen. En op dit moment komt hij nog steeds niet aan een huurwoning.
Onze ORV is niet volledig, we waren al 50+ toen we deze hypotheek namen.quote:Op dinsdag 2 juli 2024 01:56 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
orv?
[..]
Orv, dan is uitkopen 50% woz?
Oh ja, jullie waren al oud 😜quote:Op dinsdag 2 juli 2024 01:59 schreef Leandra het volgende:
[..]
Onze ORV is niet volledig, we waren al 50+ toen we deze hypotheek namen.
Overigens is uitkopen bij ons ook niet 50/50 tussen mijn beide zoons
Daarbij: ook als dat wel zo was dan zou 50% van de WOZ degene die de ander uitkoopt bevoordelen en zou degene die uitgekocht wordt benadeeld worden, en flink ook.
Als ze allebei volwassen zijn moeten ze dat zelf weten, het ging me specifiek om de situatie dat de jongste nog minderjarig is, en hij bij de oudste zou moeten gaan wonen (waar eigenlijk geen plek is), terwijl hier ruimte zat is, ook voor het gezin van de oudste.quote:Op dinsdag 2 juli 2024 07:54 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Oh ja, jullie waren al oud 😜
Maar het kan ook zijn dat straks diegene die al een huis heeft de ander ook wat gunt. Zijn ook keuzes. Stel ze kunnen dan allebei hypotheek vrij verder, en ze zijn tevreden, is er dan benadeling?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 23% gewijzigd door Leandra op 02-07-2024 09:24:34 ]
Hier in Zwolle stond een 2 onder 1 kap te koop voor 950.000 euro. 165m2, energielabel F. Wel een erg gewilde wijk.quote:Op vrijdag 28 juni 2024 16:01 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik vind een vrijstaande woning van 500m³ wel vrij klein eerlijk gezegd, maar op veel plekken zal die idd ook al ¤ 1.000.000 doen.
Contrast met wat ik hierboven deeldequote:Op vrijdag 28 juni 2024 20:22 schreef laziness het volgende:
[..]
Maar dan hebben we het oprecht wel over een uithoek in NL.
Hier hadden ze moeite om 2/1 kap 150m2 en 250m2 grond voor ¤450k v.o.n. kwijt te raken vorig jaar. De hele straat vond het bizar duur
Ik ben vorig jaar verhuisd vanuit de randstad. Dat huis dat jij deelt zou daar voor boven een miljoen aangeboden worden.quote:Op zaterdag 13 juli 2024 08:54 schreef viceversa het volgende:
[..]
Contrast met wat ik hierboven deelde
Klopt blijkbaar is Zwolle wel in trek.quote:Op zaterdag 13 juli 2024 09:00 schreef laziness het volgende:
[..]
Ik ben vorig jaar verhuisd vanuit de randstad. Dat huis dat jij deelt zou daar voor boven een miljoen aangeboden worden.
Locatie en daarmee vraag doet nog steeds een hoop.
Goed bereikbaar per trein ookquote:Op zaterdag 13 juli 2024 09:14 schreef viceversa het volgende:
[..]
Klopt blijkbaar is Zwolle wel in trek.
Als het in Amersfoort in de juiste wijk stond zou de prijs nog hoger zijn.quote:Op zaterdag 13 juli 2024 08:51 schreef viceversa het volgende:
[..]
Hier in Zwolle stond een 2 onder 1 kap te koop voor 950.000 euro. 165m2, energielabel F. Wel een erg gewilde wijk.
https://www.funda.nl/deta(...)saulaan-15/43519186/
Over het vermogen: wat denk je dat de huizenprijs over 30 jaar is? In jouw berekening moet je het vermogen laten renderen, kan je dus niet aan iets anders spenderen. Blijft dus de vergelijking: wat doet je vermogen (afname/gelijk) vs. de huizenprijs.quote:Op zaterdag 13 juli 2024 10:19 schreef Faraday01 het volgende:
Het komt wel echt op een punt dat de woningmarkt de complete waanzin nadert. Ik heb net een sommetje gemaakt waarbij ik de waarde van mijn huis fictief ga beleggen en ga huren.
Met de volgende uitgangspunten:
Rendement gemiddeld 6% per jaar
VRH 36% over rendement
Huur 1e jaar ¤1500 per maand
Huurindexering gemiddeld 3%
Resultaat: Na 30!! jaar zou ik nog ongeveer de helft van het startvermogen over hebben. Huur ik iets voor 1200 euro aanvangshuur dan blijft het vermogen gelijk
Bovendien spaar je over de 30 jaar nog zo'n ¤70k uit aan eigenaarslasten (EWF,OZB, eigenaarsdeel lokale heffingen). Als ik daar voor corrigeer houd je na 30 jaar 75% van de oorspronkelijke inleg over en/of (bij 1200 euro) 0,6% rendement over je vermogen.
Het gaat mij er niet om dat ik dit serieus overweeg maar het geeft vooral aan de prijsvorming van koophuizen wel erg extreem aan het worden is. Als je zo'n som 10 jaar geleden zou maken zou je op hele andere ratio's uit komen.quote:Op zaterdag 13 juli 2024 10:53 schreef blomke het volgende:
[..]
Over het vermogen: wat denk je dat de huizenprijs over 30 jaar is? In jouw berekening moet je het vermogen laten renderen, kan je dus niet aan iets anders spenderen. Blijft dus de vergelijking: wat doet je vermogen (afname/gelijk) vs. de huizenprijs.
Huurindexering van 3% vind ik behoorlijk conservatief.
Last but not least: hoe denk je dat het is om te huren en tussen huurders te wonen?
Als je wilt beleggen, kan je beter een tweede huis kopen m.b.v. beleggershypotheek van de bank en dat verhuren.
De rest van "verreweg de meeste Nederlanders" (inderdaad een kleine groep) zal het misschien wel kunnen betalen? Veruit grootste gedeelte van de huurders woont noodzakelijk gesubsidieerd in een sociale huurwoning.quote:Op zaterdag 13 juli 2024 11:36 schreef Faraday01 het volgende:
Een mooi voorbeeld: Als ik in de stad waar in woon op funda naar de particuliere huurmarkt kijk zie ik een flink aantal - niet eens erg bijzondere - huurwoningen voor ruim boven de 2k per maand. Dat is voor verreweg de meeste Nederlanders al lang niet meer te betalen.
De vrije sector huurmarkt wordt ook zwaar beïnvloed door overheidsbeleid: van het aantal woningen dat er is (schaarste), tot de hypotheekrenteaftrek en van belastingwetgeving ten aanzien van verhuur tot lokale eigenaarsheffingen.quote:Op zaterdag 13 juli 2024 12:00 schreef blomke het volgende:
[..]
De rest van "verreweg de meeste Nederlanders" (inderdaad een kleine groep) zal het misschien wel kunnen betalen? Veruit grootste gedeelte van de huurders woont noodzakelijk gesubsidieerd in een sociale huurwoning.
In principe vindt in een vrije markt altijd een prijsverschuiving plaats naar het prijsniveau waarbij het vraag/aanbod in evenwicht is.
Nou is de woningmarkt, verre van vrij; maar lijkt me toch dat de vrije huurmarkt iets benadert wat daar op begint te lijken.
Mijn perceptie is dat het bezit van een eigen woning meestal loont op langere termijn. Ongeacht welk instapmoment/prijs/woningsoort je kiest.
Je steen is weggewaaid?quote:Op dinsdag 23 juli 2024 12:15 schreef nils7 het volgende:
In 2017 onze huidige woning gekocht voor 297.5k
Dat was ook de vraagprijs.
Twee deuren verderop (soortgelijk huis) is anderhalf jaar geleden op de markt gekomen voor 459k.
Dat was net (expres?) opgeknapt. Waarvoor het verkocht is weet ik helaas niet.
Maar de kopers van hetzelfde huis hebben dat nu toch weer in de verkoop gebracht twee weken terug.
Binnen een dag, ongezien, een bod van 560k.
Uiteindelijk is het verkocht voor 590k.
Het huis heeft wel een twee jaar oude badkamer en keuken, maar MY GOD in 7 jaar tijd gewoon verdubbeld.![]()
Je mag niet overal een huis bouwen. "De markt" wordt geknepen door de overheid.quote:Op zaterdag 13 juli 2024 12:14 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
De vrije sector huurmarkt wordt ook zwaar beïnvloed door overheidsbeleid: van het aantal woningen dat er is (schaarste), tot de hypotheekrenteaftrek en van belastingwetgeving ten aanzien van verhuur tot lokale eigenaarsheffingen.
Uiteindelijk ben je inderdaad vaak beter af als je een woning kunt kopen, maar dat neemt niet weg dat de prijzen extreem hoog zijn op het moment en ook dat kun je niet los zien van overheidsbeleid. Want hoewel Stef Blok dacht dat de markt af was en alles zelf op kon lossen mogen we inmiddels toch wel stellen dat de markt alleen dat realiseert waar de hoogste rendementen te halen zijn. En dat is nogal scheefgegroeid met waar de behoeftes liggen van de meeste woningzoekenden,
Voor mijn woningwaarde zou het mij niet boeien.quote:Op zaterdag 27 juli 2024 19:20 schreef bananen-plukker het volgende:
https://www.destentor.nl/(...)beantwoord~a2cd76ef/
Interessant artikel. Huizenprijzen kunnen dalen als men minder geld kan lenen: hypotheekrenteaftrek verlagen/afbouwen, inkomen partner minder mee laten tellen. Hoop niet dat beiden doorgevoerd worden
Inkomen partner is vrij recent juist verhoogd.quote:Op zaterdag 27 juli 2024 19:20 schreef bananen-plukker het volgende:
Interessant artikel. Huizenprijzen kunnen dalen als men minder geld kan lenen: hypotheekrenteaftrek verlagen/afbouwen, inkomen partner minder mee laten tellen. Hoop niet dat beiden doorgevoerd worden
Dat de prijzen opgedrijft worden.quote:Op zaterdag 27 juli 2024 19:23 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Voor mijn woningwaarde zou het mij niet boeien.
Maar welk probleem lossen we hier mee op?
Opgedrijft? Serieus?quote:Op zaterdag 27 juli 2024 19:28 schreef bananen-plukker het volgende:
[..]
Dat de prijzen opgedrijft worden.
De redacteur heeft z'n huiswerk niet echt gedaan hè, beweren dat de NHG-grens 390.000 isquote:Op zaterdag 27 juli 2024 19:20 schreef bananen-plukker het volgende:
Ja, maar de mensen die door de huidige situatie geen huis kunnen kopen gaan dat dan ook niet kunnen.quote:Op zaterdag 27 juli 2024 19:28 schreef bananen-plukker het volgende:
[..]
Dat de prijzen opgedrijft worden.
Als je zulke oplossingen presenteren gaat.... Och is dit een klein dingetjequote:Op zaterdag 27 juli 2024 19:35 schreef Leandra het volgende:
[..]
De redacteur heeft z'n huiswerk niet echt gedaan hè, beweren dat de NHG-grens 390.000 is
Die is 435.000 voor 2024.
De koppeling met de betaalbaarheidsgrens is in 2023 losgelaten, de betaalbaarheidsgrens is voor 2024 wel 390.000, maar de NHG-grens zit daar dus ruim boven.
https://www.volkshuisvest(...)potheek-garantie-nhg
Heeft weinig nut, we hebben het gezien met de rente verhoging.quote:Op zaterdag 27 juli 2024 19:20 schreef bananen-plukker het volgende:
Dat heeft er alles mee te maken met dat de centrale bank de financiele wereld te weinig vertrouwen geeft dat ze de inflatie in kunnen dammen.quote:Op dinsdag 30 juli 2024 13:48 schreef nils7 het volgende:
Heeft weinig nut, we hebben het gezien met de rente verhoging.
Dat duurde al met al ruim een half jaar en daarna brandt de gekte weer los.
Stel iedereen bezit reeds een huis, en je verkoopt letterlijk aan elkaar...quote:Op dinsdag 30 juli 2024 13:48 schreef nils7 het volgende:
Er zijn altijd wel mensen te vinden voor een woning, is hun droomwoning te duur geworden dan zullen ze uitwijken naar een goedkopere en zo ontstaat dan die cirkel. Gevolg is alleen dat je de wat duurdere woningen iets moeilijker maakt. Maar dat is ook maar even want zat mensen die dat nog wel kunnen of door zelf een dikke overwaarde te hebben die duurdere woning toch aan kunnen.
Las ergens dat de hoeveelheid spaargeld op Nl. betaal- en spaarrekeningen, de spuigaten uitloopt. Dat zal weer ergens in gestouwd worden; zal de woningmarkt kunnen zijn.quote:Op dinsdag 30 juli 2024 13:48 schreef nils7 het volgende:
[..]
Heeft weinig nut, we hebben het gezien met de rente verhoging.
Dat duurde al met al ruim een half jaar en daarna brandt de gekte weer los.
Ja, geef het eens uit zou ik zeggen.quote:Op dinsdag 30 juli 2024 15:35 schreef blomke het volgende:
[..]
Las ergens dat de hoeveelheid spaargeld op Nl. betaal- en spaarrekeningen, de spuigaten uitloopt. Dat zal weer ergens in gestouwd worden; zal de woningmarkt kunnen zijn.
Die paar % renteverhoging wordt nog gecompenseerd ook door de HRA, dus inderdaad, je kan erop wachten, helaas.
Als jij je geld op je bankrek uitgeeft komt het weer op iemand anders zijn/haar bankrek te staan. Lastig lastig.quote:Op dinsdag 30 juli 2024 17:59 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ja, geef het eens uit zou ik zeggen.
De mensen met spaargeld zijn doorgaans niet de huurders maar de kopers die willen doorstromen of hun huis nog waardevoller willen maken.quote:Op dinsdag 30 juli 2024 15:35 schreef blomke het volgende:
[..]
Las ergens dat de hoeveelheid spaargeld op Nl. betaal- en spaarrekeningen, de spuigaten uitloopt. Dat zal weer ergens in gestouwd worden; zal de woningmarkt kunnen zijn.
Die paar % renteverhoging wordt nog gecompenseerd ook door de HRA, dus inderdaad, je kan erop wachten, helaas.
En dat alles voor 80m2 waar je nog niet dood gevonden wil worden (in de huidige staat).quote:Op woensdag 7 augustus 2024 20:31 schreef Leandra het volgende:
Scheefwoners in Amersfoort kunnen hun slag slaan...
Deze voormalige huurwoning wordt te koop aangeboden, mensen die een sociale huurwoning in Amersfoort achterlaten mogen eerst reageren voor het op de vrije markt komt:
https://www.funda.nl/detail/43681267
Vraagprijs: ¤ 500.000, heeft voor zeker 100K verbouwing nodig, als je veel zelf kunt, als je alles moet laten doen zit je zo aan het dubbele voor je het huis in deze eeuw hebt met een beetje een gunstig energielabel.
Ergo: als je in een sociale huurwoning woont en 600-700K aan een huis kunt uitgeven zit je hier goed, lekker op stand wonen op de Berg.
Gezien de locatie en de afmetingen van het perceel 3, vind ik dit helemaal niet zo'n gekke prijs.quote:Op woensdag 7 augustus 2024 20:52 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
En dat alles voor 80m2 waar je nog niet dood gevonden wil worden (in de huidige staat).
Nou, locatie, locatie, locatie, als je daar 200K tegenaan gooit is het zo 800-900K waard.quote:Op woensdag 7 augustus 2024 20:52 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
En dat alles voor 80m2 waar je nog niet dood gevonden wil worden (in de huidige staat).
Het is een koopje idd, kennis heeft daar in de buurt net een flatje voor 400K gekocht, dan is dit echt veel meer value for money.quote:Op woensdag 7 augustus 2024 20:58 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Gezien de locatie en de afmetingen van het perceel 3, vind ik dit helemaal niet zo'n gekke prijs.
Bewoners van een sociale huurwoning komen daarom als eersten in aanmerking . ... ¤500.000,-quote:Op woensdag 7 augustus 2024 20:58 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Gezien de locatie en de afmetingen van het perceel 3, vind ik dit helemaal niet zo'n gekke prijs.
Dat kunnen dus alleen maar enorme scheefwoners zijn, en ook al jaren.quote:Op woensdag 7 augustus 2024 21:04 schreef blomke het volgende:
[..]
Bewoners van een sociale huurwoning komen daarom als eersten in aanmerking . ... ¤500.000,-
Dus eerst jarenlang gematst als scheefhuurder, en dan nog een gouden handdruk meequote:Op woensdag 7 augustus 2024 21:21 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat kunnen dus alleen maar enorme scheefwoners zijn, en ook al jaren.
Ik ben echt benieuwd welk scheefwonend stel van papa en mama (beide ouderparen) een zak met geld meekrijgt.quote:Op woensdag 7 augustus 2024 21:25 schreef Piles het volgende:
[..]
Dus eerst jarenlang gematst als scheefhuurder, en dan nog een gouden handdruk mee
Ik denk dat er gedoeld werd op de woning.quote:Op woensdag 7 augustus 2024 21:40 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik ben echt benieuwd welk scheefwonend stel van papa en mama (beide ouderparen) een zak met geld meekrijgt.
Ik doel daar ook op, maar die kun je alleen als vermogende scheefwoner kopen.quote:Op woensdag 7 augustus 2024 23:28 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ik denk dat er gedoeld werd op de woning.
Maar ik gok dat het huurders eerst deel een eis is van de gemeente van ooit
bouwen - eens. Maar laat het dan ook eens woningen zijn die ook een starter kan betalen. Hier in sneek bouwen ze penthouses!! Daar waar je een leuke 3 a 4 hoog flat zou kunnen bouwen die je rond 2 ton (liefst lager zodat ik ook eens kan kopen met 1 inkomen) in de verkoop kan mikken. Nu richt je je weer op de rijkelui die even 5+ ton kunnen neerleggen.quote:Op dinsdag 25 juni 2024 14:05 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Het roepen van doorstroom, scheefhuurders, bejaarden die kleiner moeten gaan wonen is allemaal onzin zolang er niet massief gebouwd wordt. Het is gelul. Net als het slimme meters, slimme meters roepen als het om de capaciteit in het stroomnet gaat.
Er moet gewoon massief en massaal gebouwd worden.
Probleem is dat we verslaafd zijn aan de krapte en de daardoor steeds verder stijgen van de prijzen van woningen.
Heeft dat er ook niet mee te maken dat je momenteel in Box 3 over geld op de bank niet of nauwelijks belasting betaalt? Terwijl het in aandelen of onroerend goed zwaar belast is.quote:Op dinsdag 30 juli 2024 15:35 schreef blomke het volgende:
[..]
Is dat zo? Nieuw voor mij, AFAIK moet je de marktwaarde van je aandelen op 1 januari van het fiscale jaar opgeven als (overig) vermogen in box 3.quote:Op donderdag 8 augustus 2024 09:40 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Heeft dat er ook niet mee te maken dat je momenteel in Box 3 over geld op de bank niet of nauwelijks belasting betaalt? Terwijl het in aandelen of onroerend goed zwaar belast is.
Ja, al een paar jaar. Naar aanleiding van de Kerstarresten van de Hoge Raad waarbij geconcludeerd werd dat de heffing zoals deze plaats vond op fictief rendement van 4 % niet akkoord was, aangezien er op geld op de bank geen rendement was. Dus dat is op nul gezet en op beleggingen en o.g. bijna 7 %. Mensen met geld op de bank betalen geen box 3-heffing meer, terwijl deze voor bijvoorbeeld verhuurders zwaar verdubbeld is.quote:Op donderdag 8 augustus 2024 09:44 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Is dat zo? Nieuw voor mij
Ah, okay, dankquote:Op donderdag 8 augustus 2024 09:46 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Ja, al een paar jaar. Naar aanleiding van de Kerstarresten van de Hoge Raad waarbij geconcludeerd werd dat de heffing zoals deze plaats vond op fictief rendement van 4 % niet akkoord was, aangezien er op geld op de bank geen rendement was. Dus dat is op nul gezet en op beleggingen en o.g. bijna 7 %. Mensen met geld op de bank betalen geen box 3-heffing meer, terwijl deze voor bijvoorbeeld verhuurders zwaar verdubbeld is.
het zou wel mooi zijn (maar het mag niet) om de namen van al die scheefwoners te noteren en ze een week later een verschrikkelijke huurverhoging door hun strot te duwen. als je 700K+ kunt uitgeven aan een huis zit je onterecht in de sociale huur.quote:Op woensdag 7 augustus 2024 20:31 schreef Leandra het volgende:
Scheefwoners in Amersfoort kunnen hun slag slaan...
Deze voormalige huurwoning wordt te koop aangeboden, mensen die een sociale huurwoning in Amersfoort achterlaten mogen eerst reageren voor het op de vrije markt komt:
https://www.funda.nl/detail/43681267
Vraagprijs: ¤ 500.000, heeft voor zeker 100K verbouwing nodig, als je veel zelf kunt, als je alles moet laten doen zit je zo aan het dubbele voor je het huis in deze eeuw hebt met een beetje een gunstig energielabel.
Ergo: als je in een sociale huurwoning woont en 600-700K aan een huis kunt uitgeven zit je hier goed, lekker op stand wonen op de Berg.
Precies wat ik dacht, daar moet zwaar gerenoveerd worden. Nog 2 ton.quote:Op woensdag 7 augustus 2024 20:52 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Hangt van het O.G. af: Eigen Woning in box1 krijg je de EWF bijtelling, Vakantiewoning (e.d.) in Box 3 die vermaledijde bijtelling https://www.belastingdien(...)kening-box-3-inkomenquote:Op donderdag 8 augustus 2024 09:40 schreef bloodymary1 het volgende:
Heeft dat er ook niet mee te maken dat je momenteel in Box 3 over geld op de bank niet of nauwelijks belasting betaalt? Terwijl het in aandelen of onroerend goed zwaar belast is.
Ik denk dat verreweg de allermeeste scheefhuurders volkomen terecht in een sociale huurwoning kwamen, hun huisje op orde maakten en ieder jaar wat meer verdienden en boven de sociale huurwoning grens kwamen, wellicht ook een grotere stap maakten door van baan veranderden. Tegelijk stegen de huizenprijzen vele malen sneller dan hun inkomen.quote:Op donderdag 8 augustus 2024 09:48 schreef freak1 het volgende:
[..]
het zou wel mooi zijn (maar het mag niet) om de namen van al die scheefwoners te noteren en ze een week later een verschrikkelijke huurverhoging door hun strot te duwen. als je 700K+ kunt uitgeven aan een huis zit je onterecht in de sociale huur.
Het gaat over box 3 uiteraard, dat leek me nogal duidelijk. Overbodige post van jouw kant.quote:Op donderdag 8 augustus 2024 09:56 schreef blomke het volgende:
[..]
Hangt van het O.G. af: Eigen Woning in box1 krijg je de EWF bijtelling, Vakantiewoning (e.d.) in Box 3 die vermaledijde bijtelling https://www.belastingdien(...)kening-box-3-inkomen
Joh, toen ik in Arnhem woonde, had ik veel kennissen in het onderwijs. Stel verdiende bij elkaar behoorlijk wat, maar waren aanvankelijk ooit apart in een sociale huurwoning terecht gekomen . Tonnen spaargeld graaien en gewoon in de sociale huurwoning kunnen blijven zitten.quote:Op donderdag 8 augustus 2024 09:48 schreef freak1 het volgende:
als je 700K+ kunt uitgeven aan een huis zit je onterecht in de sociale huur.
Je vraag gaat over de huizenprijzenstijging van huizen in box 1.quote:Op donderdag 8 augustus 2024 09:58 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Het gaat over box 3 uiteraard, dat leek me nogal duidelijk. Overbodige post van jouw kant.
om maar meteen 2 vliegen (quotes) in 1 klap te slaanquote:Op donderdag 8 augustus 2024 09:34 schreef Apotheose het volgende:
[..]
bouwen - eens. Maar laat het dan ook eens woningen zijn die ook een starter kan betalen. Hier in sneek bouwen ze penthouses!! Daar waar je een leuke 3 a 4 hoog flat zou kunnen bouwen die je rond 2 ton (liefst lager zodat ik ook eens kan kopen met 1 inkomen) in de verkoop kan mikken. Nu richt je je weer op de rijkelui die even 5+ ton kunnen neerleggen.
Om depressief van te worden. Ik blijf wel huren tot mn dood.
Daar heb je natuurlijk wel een interessant onderzoekspunt: stel je hebt een vrije woningmarkt. Zouden er dan huurwoningen gebouwd worden voor de laagste inkomens, zeg minimum tot modaal??quote:Op donderdag 8 augustus 2024 10:05 schreef freak1 het volgende:
@:apotheose
en daar komen we bij jouw punt. zolang er gebouwd wordt met commercieel doel zonder ingrijpen van de overheid zal er gefocussed worden op de grootste winsten. en aangezien er meer dan genoeg "Rijkelui" zijn die 5 ton of meer kunnen lenen (en dat kan ook gewoon met 2 verdieners modaal die uit hun starterswoning komen) wordt daar op gefocussed...
bijzonder want in ene ander topic beweerde je nog bij hoog en laag dat alleen maar uitkerings trekkers in sociale huur zaten en de hele dag aan het zuipen waren, maargoed.quote:Op donderdag 8 augustus 2024 10:01 schreef blomke het volgende:
[..]
Joh, toen ik in Arnhem woonde, had ik veel kennissen in het onderwijs. Stel verdiende bij elkaar behoorlijk wat, maar waren aanvankelijk ooit apart in een sociale huurwoning terecht gekomen . Tonnen spaargeld graaien en gewoon in de sociale huurwoning kunnen blijven zitten.
nee hoor, dat is volkomen terecht.quote:Op donderdag 8 augustus 2024 09:57 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ik denk dat verreweg de allermeeste scheefhuurders volkomen terecht in een sociale huurwoning kwamen, hun huisje op orde maakten en ieder jaar wat meer verdienden en boven de sociale huurwoning grens kwamen, wellicht ook een grotere stap maakten door van baan veranderden. Tegelijk stegen de huizenprijzen vele malen sneller dan hun inkomen.
Deze mensen nu het scheefhuurverwijt te maken is verkeerd.
ja. dat corrigeert zichzelf. met de volgende aandachtspunten;quote:Op donderdag 8 augustus 2024 10:14 schreef blomke het volgende:
[..]
Daar heb je natuurlijk wel een interessant onderzoekspunt: stel je hebt een vrije woningmarkt. Zouden er dan huurwoningen gebouwd worden voor de laagste inkomens, zeg minimum tot modaal??
misschien ben ik dan blont ofzo, maar ik snap de reden alsnog niet. Je lost het probleem niet op. Want die mensen die 5+ ton kunnen veroorloven, kunnen vrijwel alle andere bestaande woningen ook wel kopen. Het is water naar de zee dragen als je het mij vraagt. En met nieuwbouw kun je dan focussen op starters. Dan komt er in mijn beleving wat meer ruimte voor de mensen die 1 inkomen hebben. En dan kunnen die toch over een aantal jaar ook weer andere duurdere huizen kopen mochten ze dat willen. Zo krijg je toch meer beweging er in?quote:Op donderdag 8 augustus 2024 10:05 schreef freak1 het volgende:
[..]
om maar meteen 2 vliegen (quotes) in 1 klap te slaan
@:jan_onderwater
nu gooi je een ontzettend diverse groep op 1 hoop;
-sheefhuurders kunnen prima doorstromen. die houden een woning bezet waar ze geen recht op hebben. klip en klaar. die kunnen een woning op de particulieren cq vrije sector betalen. maar doen dat niet omdat die sociale woning vele malen goedkoper is. overigens wel heel raar, want volgens @:blomke woont er alleen maar tuig, alcoholisten en werkschuw tuig in sociale huur dus eigenlijk bestaat het concept scheefhuurder niet eens volgens hem![]()
anyway, de scheefhuurder moet gewoon opzouten. en dan heb ik het niet over een tientje teveel verdienen, maar de groep die structureel veel te veel verdiend, jarenlang. opzouten, vrije sector is daarvoor bedoeld, ga kopen, vrije sector huren, maar maak die markt vrij voor de groep die het nodig heeft.
mbt bejaarden, tja, je kunt wel willen dat ze kleiner gaan wonen, maar als ze daar geen zin in hebben.. het is hun huis.. als ze daar willen blijven wonen.. tja, dat is hun goed recht. die kun je er niet uit trappen.
en slimme meters, wat heeft dat hiermee te maken? en verder is je voorbeeld scheef. slimme meters kun je uitlezen, ferro meters niet. een slimme meter helpt met vermogen schakelen binnen een huis en actief energie management. doet het niet vanzelf, maar bied de optie wel, ten opzichte van de oude ferraro meters. dus slimme meters helpen wel degelijk. onzin voorbeeld.
er moet veel meer gebouwd worden, daar zijn we het samen over eens. maar dat massaal bouwen moet veel meer doelgroep gericht gestuurd worden, niet alleen maar winst gericht.
verder is niemand verslaafd aan de krapte of de stijgende huizenprijzen want daar heb je geen zak aan.
fijn dat je huis nu 3 ton overwaarde heeft. maar je andere huis kost ook 3 ton meer. waarschijnlijk nog wel meer relatief gezien als je groter wilt gaan wonen. dus die verslaving valt wel mee. niemand schiet echt wat op met die stijgende huizenprijzen. sure, op papier heel stoer maar die "winst" wordt ook belast als je weer verkoopt en je moet toch ergens wonen.
@:apotheose
en daar komen we bij jouw punt. zolang er gebouwd wordt met commercieel doel zonder ingrijpen van de overheid zal er gefocussed worden op de grootste winsten. en aangezien er meer dan genoeg "Rijkelui" zijn die 5 ton of meer kunnen lenen (en dat kan ook gewoon met 2 verdieners modaal die uit hun starterswoning komen) wordt daar op gefocussed...
Ach als je één van de haves in NL bent is er echt geen vuiltje aan de lucht.quote:Op donderdag 8 augustus 2024 10:37 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ik ben weer eens heel erg blij dat ik uit NL vertrokken ben
Ik stelde geen vraag, ik maakte een opmerking waarom er zoveel geld op de bank stond.quote:Op donderdag 8 augustus 2024 10:03 schreef blomke het volgende:
[..]
Je vraag gaat over de huizenprijzenstijging van huizen in box 1.
Ah, op die manier. Ik veronderstelde de huizenprijzen.quote:Op donderdag 8 augustus 2024 11:36 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Ik stelde geen vraag, ik maakte een opmerking waarom er zoveel geld op de bank stond.
Als je dat huis kunt kopen en uit een sociale huurwoning komt woon je idd scheef.quote:Op donderdag 8 augustus 2024 09:48 schreef freak1 het volgende:
[..]
het zou wel mooi zijn (maar het mag niet) om de namen van al die scheefwoners te noteren en ze een week later een verschrikkelijke huurverhoging door hun strot te duwen. als je 700K+ kunt uitgeven aan een huis zit je onterecht in de sociale huur.
Wij hebben zo’n soort situatie gehad. Konden onze huidige huurwoning kopen voor ¤450.000. Wij kunnen echter ‘maar’ ¤380.000” hypotheek krijgen (en dan zitten we echt op onze max, dus geen ruimte voor tegenvallers). Resultaat; we blijven huren voor ¤730 per maand.quote:Op donderdag 8 augustus 2024 11:55 schreef Leandra het volgende:
Eigenlijk zouden sociale huurwoningen verkocht moeten worden als ze op de vrije markt duurder zijn dan de NHG-grens.
Aan de zittende huurder, of bij einde huur op de vrije markt, daar kunnen ze dan mooi nieuwe sociale huur van bouwen.
Heb je wel eens uitgerekend hoeveel huur je in totaal al betaald had op dat potentiële koopmoment? Tel daar die 4,5 ton bij op....quote:Op donderdag 8 augustus 2024 12:05 schreef GS-Raw het volgende:
Wij hebben zo’n soort situatie gehad. Konden onze huidige huurwoning kopen voor ¤450.000. Wij kunnen echter ‘maar’ ¤380.000” hypotheek krijgen (en dan zitten we echt op onze max, dus geen ruimte voor tegenvallers). Resultaat; we blijven huren voor ¤730 per maand.
Ja, daar word je ook niet perse vrolijk van.quote:Op donderdag 8 augustus 2024 12:09 schreef blomke het volgende:
[..]
Heb je wel eens uitgerekend hoeveel huur je in totaal al betaald had op dat potentiële koopmoment? Tel daar die 4,5 ton bij op....
Het gaat dus al mis als die huurwoning al 450K waard is...quote:Op donderdag 8 augustus 2024 12:05 schreef GS-Raw het volgende:
[..]
Wij hebben zo’n soort situatie gehad. Konden onze huidige huurwoning kopen voor ¤450.000. Wij kunnen echter ‘maar’ ¤380.000” hypotheek krijgen (en dan zitten we echt op onze max, dus geen ruimte voor tegenvallers). Resultaat; we blijven huren voor ¤730 per maand.
Klopt, dat is absurd. Toen wij hier 7 jaar geleden kwamen wonen werden identieke woningen voor 3 ton verkocht.quote:Op donderdag 8 augustus 2024 12:12 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het gaat dus al mis als die huurwoning al 450K waard is...
Dan had die woning dus ergens in 2020 aangeboden moeten worden.quote:Op donderdag 8 augustus 2024 12:14 schreef GS-Raw het volgende:
[..]
Klopt, dat is absurd. Toen wij hier 7 jaar geleden kwamen wonen werden identieke woningen voor 3 ton verkocht.
Ja, alleen kregen we toen die mogelijkheid niet. Weet ook niet of wij toen die 3 ton hadden kunnen rondkrijgen natuurlijk.quote:Op donderdag 8 augustus 2024 12:15 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dan had die woning dus ergens in 2020 aangeboden moeten worden.
Mijn zoon heeft het een paar jaar geleden ook nog weer gevraagd, net toen hij weer een vast contract had en de rente nog te doen was, maar de sociale verhuurder wilde op dat moment niet verkopen.quote:Op donderdag 8 augustus 2024 12:16 schreef GS-Raw het volgende:
[..]
Ja, alleen kregen we toen die mogelijkheid niet. Weet ook niet of wij toen die 3 ton hadden kunnen rondkrijgen natuurlijk.
Ja enerzijds erg frustrerend. Aan de andere kant; zolang je woongenot hebt en je elke avond thuis komt en blij bent met je huisje dan is dat ook flink wat waard.quote:Op donderdag 8 augustus 2024 12:20 schreef Leandra het volgende:
[..]
Mijn zoon heeft het een paar jaar geleden ook nog weer gevraagd, net toen hij weer een vast contract had en de rente nog te doen was, maar de sociale verhuurder wilde op dat moment niet verkopen.
Nou vind ik persoonlijk dat ze dat huis sowieso niet moeten kopen, tenzij de verhuurder het een totale duurzaamheidsmake-over heeft gegeven, maar ik snap wel waarom ze daar niet weg willen, ongeacht het feit dat het een klein huisje is, zeker met 2 kinderen.
Maar goed, jammer dat de verhuurder niet wilde verkopen.
Dat is álles waard.quote:Op donderdag 8 augustus 2024 12:21 schreef GS-Raw het volgende:
[..]
Ja enerzijds erg frustrerend. Aan de andere kant; zolang je woongenot hebt en je elke avond thuis komt en blij bent met je huisje dan is dat ook flink wat waard.
zucht.quote:Op donderdag 8 augustus 2024 12:09 schreef blomke het volgende:
[..]
Heb je wel eens uitgerekend hoeveel huur je in totaal al betaald had op dat potentiële koopmoment? Tel daar die 4,5 ton bij op....
zie hierboven. voor 730 per maand in een huis van 450K wonen is een prima deal als er fatsoenlijk onderhoud wordt gedaan.quote:Op donderdag 8 augustus 2024 12:12 schreef GS-Raw het volgende:
[..]
Ja, daar word je ook niet perse vrolijk van.
Succes, de Woningstichting gaat in deze gemeente dan dus niets meer kunnen bouwen. Doeg sociale huur.quote:Op donderdag 8 augustus 2024 11:55 schreef Leandra het volgende:
Eigenlijk zouden sociale huurwoningen verkocht moeten worden als ze op de vrije markt duurder zijn dan de NHG-grens.
Aan de zittende huurder, of bij einde huur op de vrije markt, daar kunnen ze dan mooi nieuwe sociale huur van bouwen.
Nou, voor de prijs van één NHG-grens woning kunnen ze op de meeste plekken met gemak 2 sociale woningen laten bouwen.quote:Op donderdag 8 augustus 2024 14:56 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Succes, de Woningstichting gaat in deze gemeente dan dus niets meer kunnen bouwen. Doeg sociale huur.
Het woord moeten is hier fout.
Ja maar dan houd je dus het probleem dat er best wat gemeenten zijn waar sociale huur zal uitsterven.quote:Op donderdag 8 augustus 2024 14:59 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nou, voor de prijs van één NHG-grens woning kunnen ze op de meeste plekken met gemak 2 sociale woningen laten bouwen.
Maar goed, laten we het laten gelden voor woningen die minstens 15 jaar oud zijn.
en dat is ook zo!quote:Op donderdag 8 augustus 2024 15:33 schreef bloodymary1 het volgende:
Ik vind ook dat er niks mis is met huren en begrijp niet waarom iedereen persé een koopwoning zou moeten hebben.
Kom zeg, het onderhoud doe ik grotendeels zelf, i.i.g. het schilderwerk. Elke 3 - 4 jaar elementair schilderwerk voor een honderdje of twee en elke 10 jaar alle lagen eraf branden en opnieuw opbouwen. Steigerhuur was paar honderd euro.quote:Op donderdag 8 augustus 2024 14:32 schreef freak1 het volgende:
betalen niet voor het schilderwerk. als jij al je onderhoud aan je huis spreid over 10 jaar, red je dat met 87600?
als dat huis nu 450K waard is zal het vast een rijtjeshuis of meer zijn. even een schildertje laten komen iedere 5 jaar ben je zo al tussen de 5 en 10K kwijt.
Ja, en na 30 jaar ben je van je hypotheeklasten af. Neem je de huurstijging mee over de 30 jaar? Afgelopen 1 juli al 5,4%quote:Op donderdag 8 augustus 2024 14:32 schreef freak1 het volgende:
als je die woning nu zou kopen moet je sowieso 15K op tafel leggen en heb je maandlasten van 2177 euro per maand tegen 4.11 procent, anuitair. sure daar krijg je via belastingvoordeel rond de 500 per maand voor terug maar dan nog zit je tegen het dubbele aan te hikken.. aflossing vna 635 euro per maand het eerste jaar..
Dat is een financieel voordelige keuze. Maar daarin ben je geheel vrij.quote:Op donderdag 8 augustus 2024 15:33 schreef bloodymary1 het volgende:
Ik vind ook dat er niks mis is met huren en begrijp niet waarom iedereen persé een koopwoning zou moeten hebben.
Meer koop- dan huurhuizen op funda. Idem de keuze.quote:Op donderdag 8 augustus 2024 15:35 schreef freak1 het volgende:
[..]
en dat is ook zo!
voor sommige mensen is huren vele malen beter... waar het om gaat is dat er een kansgelijkheid moet zijn. als je wilt huren moet je tegen een acceptabele prijs kunnen huren. wil je kopen, moet dat kunnen. de keus moet er zijn.
momenteel is die er niet.
Niet als ze ervoor terugbouwen.quote:Op donderdag 8 augustus 2024 15:23 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ja maar dan houd je dus het probleem dat er best wat gemeenten zijn waar sociale huur zal uitsterven.
dat zijn allemaal dikke aannames. jij doet veel zelf, dat doet niet iedereen. jij geeft maar weer meteen aan dat verhuurders niet zoveelk aan de huizen zouden doen. onzin allemaal. de meeste huurhuizen worden prima onderhouden. ik heb mijn argumenten meer dan onderbouwt, maar jij blijft keer op keer teren op hoe jij het doet en hoe je denkt dat de rest het doet. je doet echt aannames en maakt on onderbouwde statements die nergens over gaan.quote:Op donderdag 8 augustus 2024 16:37 schreef blomke het volgende:
[..]
Kom zeg, het onderhoud doe ik grotendeels zelf, i.i.g. het schilderwerk. Elke 3 - 4 jaar elementair schilderwerk voor een honderdje of twee en elke 10 jaar alle lagen eraf branden en opnieuw opbouwen. Steigerhuur was paar honderd euro.
In de 22 jaar hebben we alleen een metselaar over de vloer gehad om de aanbouw van een halfsteensmuur te voorzien en een timmerman om twee kozijnen te vervangen. Inderdaad, PV-panelen en isoleren hebben we laten doen, maar daar dik subsidie voor gekregen en 40% lagere energiekosten (en straks -0,15% korting op de hypotheekrente). No way een verhuurder, die zoveel aan z'n huis doet als ik.
na 30 jaar ben je van de hypotheeklasten aan MITS je annuitair hebt zoals in mijn voorbeeld.quote:[..]
Ja, en na 30 jaar ben je van je hypotheeklasten af. Neem je de huurstijging mee over de 30 jaar? Afgelopen 1 juli al 5,4%
Ik blijf erbij: huren is achter de financiële kar aanrennen zonder erin te springen.
een huis kopen is niet altijd een financieel voordelige noch verstandige keuze. ergens 3 jaar werken dan weer terug naar je regio? ga huren. wil je in hartje amsterdam wonen en boeit je woning niet terwijl je hoog op de lijst staat? sociale huur is je vriend.quote:Op donderdag 8 augustus 2024 16:37 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat is een financieel voordelige keuze. Maar daarin ben je geheel vrij.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |