abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214623764
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2024 10:03 schreef blomke het volgende:

[..]
Je vraag gaat over de huizenprijzenstijging van huizen in box 1.
Ik stelde geen vraag, ik maakte een opmerking waarom er zoveel geld op de bank stond.
pi_214623883
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2024 11:36 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Ik stelde geen vraag, ik maakte een opmerking waarom er zoveel geld op de bank stond.
Ah, op die manier. Ik veronderstelde de huizenprijzen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 8 augustus 2024 @ 11:53:25 #178
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_214623961
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2024 09:48 schreef freak1 het volgende:

[..]
het zou wel mooi zijn (maar het mag niet) om de namen van al die scheefwoners te noteren en ze een week later een verschrikkelijke huurverhoging door hun strot te duwen. als je 700K+ kunt uitgeven aan een huis zit je onterecht in de sociale huur.
Als je dat huis kunt kopen en uit een sociale huurwoning komt woon je idd scheef.

Uitzondering daargelaten die niet-scheefwonend in sociale huur woont en net een erfenis van 500K gehad heeft, die kan de verbouwing dan wellicht van een hypotheek financieren.
Maar ik gok dat die categorie klein is.

Je reguliere scheefhuurder (jong terecht in sociale huur gekomen, inmiddels een beter salaris en een relatie/samenwonend met iemand die ook een vaste baan heeft), zal al moeite hebben 500K hypotheek te regelen, laat staan het benodigde voor de verbouwing.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 8 augustus 2024 @ 11:55:26 #179
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_214623992
Eigenlijk zouden sociale huurwoningen verkocht moeten worden als ze op de vrije markt duurder zijn dan de NHG-grens.
Aan de zittende huurder, of bij einde huur op de vrije markt, daar kunnen ze dan mooi nieuwe sociale huur van bouwen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_214624100
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2024 11:55 schreef Leandra het volgende:
Eigenlijk zouden sociale huurwoningen verkocht moeten worden als ze op de vrije markt duurder zijn dan de NHG-grens.
Aan de zittende huurder, of bij einde huur op de vrije markt, daar kunnen ze dan mooi nieuwe sociale huur van bouwen.
Wij hebben zo’n soort situatie gehad. Konden onze huidige huurwoning kopen voor ¤450.000. Wij kunnen echter ‘maar’ ¤380.000” hypotheek krijgen (en dan zitten we echt op onze max, dus geen ruimte voor tegenvallers). Resultaat; we blijven huren voor ¤730 per maand.
pi_214624141
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2024 12:05 schreef GS-Raw het volgende:
Wij hebben zo’n soort situatie gehad. Konden onze huidige huurwoning kopen voor ¤450.000. Wij kunnen echter ‘maar’ ¤380.000” hypotheek krijgen (en dan zitten we echt op onze max, dus geen ruimte voor tegenvallers). Resultaat; we blijven huren voor ¤730 per maand.
Heb je wel eens uitgerekend hoeveel huur je in totaal al betaald had op dat potentiële koopmoment? Tel daar die 4,5 ton bij op....
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_214624167
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2024 12:09 schreef blomke het volgende:

[..]
Heb je wel eens uitgerekend hoeveel huur je in totaal al betaald had op dat potentiële koopmoment? Tel daar die 4,5 ton bij op....
Ja, daar word je ook niet perse vrolijk van.
  donderdag 8 augustus 2024 @ 12:12:43 #183
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_214624171
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2024 12:05 schreef GS-Raw het volgende:

[..]
Het gaat dus al mis als die huurwoning al 450K waard is...
Dat had veel eerder aangeboden moeten worden.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_214624183
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2024 12:12 schreef Leandra het volgende:

[..]
Het gaat dus al mis als die huurwoning al 450K waard is...
Klopt, dat is absurd. Toen wij hier 7 jaar geleden kwamen wonen werden identieke woningen voor 3 ton verkocht.
  donderdag 8 augustus 2024 @ 12:15:01 #185
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_214624189
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2024 12:14 schreef GS-Raw het volgende:

[..]
Klopt, dat is absurd. Toen wij hier 7 jaar geleden kwamen wonen werden identieke woningen voor 3 ton verkocht.
Dan had die woning dus ergens in 2020 aangeboden moeten worden.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_214624198
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2024 12:15 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dan had die woning dus ergens in 2020 aangeboden moeten worden.
Ja, alleen kregen we toen die mogelijkheid niet. Weet ook niet of wij toen die 3 ton hadden kunnen rondkrijgen natuurlijk.
  donderdag 8 augustus 2024 @ 12:20:04 #187
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_214624225
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2024 12:16 schreef GS-Raw het volgende:

[..]
Ja, alleen kregen we toen die mogelijkheid niet. Weet ook niet of wij toen die 3 ton hadden kunnen rondkrijgen natuurlijk.
Mijn zoon heeft het een paar jaar geleden ook nog weer gevraagd, net toen hij weer een vast contract had en de rente nog te doen was, maar de sociale verhuurder wilde op dat moment niet verkopen.

Nou vind ik persoonlijk dat ze dat huis sowieso niet moeten kopen, tenzij de verhuurder het een totale duurzaamheidsmake-over heeft gegeven, maar ik snap wel waarom ze daar niet weg willen, ongeacht het feit dat het een klein huisje is, zeker met 2 kinderen.

Maar goed, jammer dat de verhuurder niet wilde verkopen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_214624237
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2024 12:20 schreef Leandra het volgende:

[..]
Mijn zoon heeft het een paar jaar geleden ook nog weer gevraagd, net toen hij weer een vast contract had en de rente nog te doen was, maar de sociale verhuurder wilde op dat moment niet verkopen.

Nou vind ik persoonlijk dat ze dat huis sowieso niet moeten kopen, tenzij de verhuurder het een totale duurzaamheidsmake-over heeft gegeven, maar ik snap wel waarom ze daar niet weg willen, ongeacht het feit dat het een klein huisje is, zeker met 2 kinderen.

Maar goed, jammer dat de verhuurder niet wilde verkopen.
Ja enerzijds erg frustrerend. Aan de andere kant; zolang je woongenot hebt en je elke avond thuis komt en blij bent met je huisje dan is dat ook flink wat waard.
  donderdag 8 augustus 2024 @ 13:07:50 #189
16180 CoolGuy
Money makes the world go round
pi_214624729
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2024 12:21 schreef GS-Raw het volgende:

[..]
Ja enerzijds erg frustrerend. Aan de andere kant; zolang je woongenot hebt en je elke avond thuis komt en blij bent met je huisje dan is dat ook flink wat waard.
Dat is álles waard.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_214625415
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2024 12:09 schreef blomke het volgende:

[..]
zucht.
dit is echt zo'n dooddoener. en zo makkelijk proberen te scoren. en zo fout.
730 per maand, oftewel 8760 per jaar.
laten we 10 jaar aanhouden, dat is 87600 euro "weggegooid"
maar ook 10 jaar lang geen onderhoud betaald. geen woz belasting. huurders betalen soms geen rioolbelasting. betalen niet voor de verduurzaming. betalen niet voor het schilderwerk. als jij al je onderhoud aan je huis spreid over 10 jaar, red je dat met 87600?
als dat huis nu 450K waard is zal het vast een rijtjeshuis of meer zijn. even een schildertje laten komen iedere 5 jaar ben je zo al tussen de 5 en 10K kwijt.
ik gok dat, als er fatsoenlijk onderhoud is gepleegd, dat echt wel tegen de 30K aanloopt over die jaren heen. en dan ook nog even de rente over de hypotheek (na belastingaftrek, 2 procent hypotheek) zit je ook al snel op 50K "Weggooien".
hey, ik ben groot fan van kopen hoor, maar dat huren "geld weggooien" is is pertinente onzin. je betaald voor een dienst, en die dienst is een goed onderhouden woonhuis.

quote:
1s.gif Op donderdag 8 augustus 2024 12:12 schreef GS-Raw het volgende:

[..]
Ja, daar word je ook niet perse vrolijk van.
zie hierboven. voor 730 per maand in een huis van 450K wonen is een prima deal als er fatsoenlijk onderhoud wordt gedaan.
als je die woning nu zou kopen moet je sowieso 15K op tafel leggen en heb je maandlasten van 2177 euro per maand tegen 4.11 procent, anuitair. sure daar krijg je via belastingvoordeel rond de 500 per maand voor terug maar dan nog zit je tegen het dubbele aan te hikken.. aflossing vna 635 euro per maand het eerste jaar..
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_214625756
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2024 11:55 schreef Leandra het volgende:
Succes, de Woningstichting gaat in deze gemeente dan dus niets meer kunnen bouwen. Doeg sociale huur.

Het woord moeten is hier fout.
  donderdag 8 augustus 2024 @ 14:59:20 #192
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_214625801
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2024 14:56 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Succes, de Woningstichting gaat in deze gemeente dan dus niets meer kunnen bouwen. Doeg sociale huur.

Het woord moeten is hier fout.
Nou, voor de prijs van één NHG-grens woning kunnen ze op de meeste plekken met gemak 2 sociale woningen laten bouwen.

Maar goed, laten we het laten gelden voor woningen die minstens 15 jaar oud zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_214626124
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2024 14:59 schreef Leandra het volgende:

[..]
Nou, voor de prijs van één NHG-grens woning kunnen ze op de meeste plekken met gemak 2 sociale woningen laten bouwen.

Maar goed, laten we het laten gelden voor woningen die minstens 15 jaar oud zijn.
Ja maar dan houd je dus het probleem dat er best wat gemeenten zijn waar sociale huur zal uitsterven.
pi_214626264
Ik vind ook dat er niks mis is met huren en begrijp niet waarom iedereen persé een koopwoning zou moeten hebben.
pi_214626311
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2024 15:33 schreef bloodymary1 het volgende:
Ik vind ook dat er niks mis is met huren en begrijp niet waarom iedereen persé een koopwoning zou moeten hebben.
en dat is ook zo!
voor sommige mensen is huren vele malen beter... waar het om gaat is dat er een kansgelijkheid moet zijn. als je wilt huren moet je tegen een acceptabele prijs kunnen huren. wil je kopen, moet dat kunnen. de keus moet er zijn.
momenteel is die er niet.
en dank u meneer Dood,
pi_214627318
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2024 14:32 schreef freak1 het volgende:
betalen niet voor het schilderwerk. als jij al je onderhoud aan je huis spreid over 10 jaar, red je dat met 87600?
als dat huis nu 450K waard is zal het vast een rijtjeshuis of meer zijn. even een schildertje laten komen iedere 5 jaar ben je zo al tussen de 5 en 10K kwijt.
Kom zeg, het onderhoud doe ik grotendeels zelf, i.i.g. het schilderwerk. Elke 3 - 4 jaar elementair schilderwerk voor een honderdje of twee en elke 10 jaar alle lagen eraf branden en opnieuw opbouwen. Steigerhuur was paar honderd euro.

In de 22 jaar hebben we alleen een metselaar over de vloer gehad om de aanbouw van een halfsteensmuur te voorzien en een timmerman om twee kozijnen te vervangen. Inderdaad, PV-panelen en isoleren hebben we laten doen, maar daar dik subsidie voor gekregen en 40% lagere energiekosten (en straks -0,15% korting op de hypotheekrente). No way een verhuurder, die zoveel aan z'n huis doet als ik.

quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2024 14:32 schreef freak1 het volgende:
als je die woning nu zou kopen moet je sowieso 15K op tafel leggen en heb je maandlasten van 2177 euro per maand tegen 4.11 procent, anuitair. sure daar krijg je via belastingvoordeel rond de 500 per maand voor terug maar dan nog zit je tegen het dubbele aan te hikken.. aflossing vna 635 euro per maand het eerste jaar..
Ja, en na 30 jaar ben je van je hypotheeklasten af. Neem je de huurstijging mee over de 30 jaar? Afgelopen 1 juli al 5,4%

Ik blijf erbij: huren is achter de financiële kar aanrennen zonder erin te springen.

[ Bericht 4% gewijzigd door blomke op 08-08-2024 16:47:25 ]
pi_214627322
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2024 15:33 schreef bloodymary1 het volgende:
Dat is een financieel voordelige keuze. Maar daarin ben je geheel vrij.
pi_214627329
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2024 15:35 schreef freak1 het volgende:

[..]
en dat is ook zo!
voor sommige mensen is huren vele malen beter... waar het om gaat is dat er een kansgelijkheid moet zijn. als je wilt huren moet je tegen een acceptabele prijs kunnen huren. wil je kopen, moet dat kunnen. de keus moet er zijn.
momenteel is die er niet.
Meer koop- dan huurhuizen op funda. Idem de keuze.
  donderdag 8 augustus 2024 @ 16:52:39 #199
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_214627446
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2024 15:23 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ja maar dan houd je dus het probleem dat er best wat gemeenten zijn waar sociale huur zal uitsterven.
Niet als ze ervoor terugbouwen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_214627548
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2024 16:37 schreef blomke het volgende:

[..]
Kom zeg, het onderhoud doe ik grotendeels zelf, i.i.g. het schilderwerk. Elke 3 - 4 jaar elementair schilderwerk voor een honderdje of twee en elke 10 jaar alle lagen eraf branden en opnieuw opbouwen. Steigerhuur was paar honderd euro.

In de 22 jaar hebben we alleen een metselaar over de vloer gehad om de aanbouw van een halfsteensmuur te voorzien en een timmerman om twee kozijnen te vervangen. Inderdaad, PV-panelen en isoleren hebben we laten doen, maar daar dik subsidie voor gekregen en 40% lagere energiekosten (en straks -0,15% korting op de hypotheekrente). No way een verhuurder, die zoveel aan z'n huis doet als ik.
dat zijn allemaal dikke aannames. jij doet veel zelf, dat doet niet iedereen. jij geeft maar weer meteen aan dat verhuurders niet zoveelk aan de huizen zouden doen. onzin allemaal. de meeste huurhuizen worden prima onderhouden. ik heb mijn argumenten meer dan onderbouwt, maar jij blijft keer op keer teren op hoe jij het doet en hoe je denkt dat de rest het doet. je doet echt aannames en maakt on onderbouwde statements die nergens over gaan.
quote:
[..]
Ja, en na 30 jaar ben je van je hypotheeklasten af. Neem je de huurstijging mee over de 30 jaar? Afgelopen 1 juli al 5,4%

Ik blijf erbij: huren is achter de financiële kar aanrennen zonder erin te springen.
na 30 jaar ben je van de hypotheeklasten aan MITS je annuitair hebt zoals in mijn voorbeeld.
maar, om appels met appels te vergelijken, het gaat hier om (in de huidige markt!!!) 2100 euro vs 700 euro. dat is 1400 euro per maand dat je kan sparen. dat doe je dan in ETF of wat dan ook met een goede return. of in goud, boeit mij het. dan spaar je dus ongeveer 17.000 euro per jaar. na 30 jaar heb je dus 510.000 gespaard.
hoe is dat achter de financieele kar aanrennen als je die 17K per jaar goed investeerd? stop het in een goed fonds wat net zo waardevast is als een huis en je maakt nog wel meer winst.

de praktijk is, en ook al ben je kilometers van dit punt verwijderd, ik zal hem inkoppen voor je, dat de meeste mensen dat geld gewoon niet kunnen sparen. dat ze dat geld gaan wegpissen. of, dat geld gewoon niet hebben. nogmaals in het voorbeeld waar jij het zo trots hebt over dat je geld hebt weggegooid hebben we het over 730 euro vs 450.000 aanschaf.
in dat voorbeeld ben je financieel beter af bij huren en het uitgespaarde geld in een stabiel fonds investeren.
alsjeblieft, graag gedaan.
en dank u meneer Dood,
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')