abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 23 april 2024 @ 22:16:27 #1
370431 drakin
vurig typje
pi_213307640
Welkom bij de FOK! Moestuin-topic reeks!
Discussieer hier over de groenten, fruit en kruiden die je in je eigen tuin teelt.
Ook kun je hier terecht met vragen over bemesting, ziekten en plagen en alle andere moestuingerelateerde onderwerpen.

Handige sites met veel tips:
Sjefs Tuintips
Mooie moestuin
Makkelijke moestuin (vierkantemetertuin)
Diana's mooie moestuin
Charles Dowding
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
  woensdag 24 april 2024 @ 08:58:24 #2
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_213309585
Afgelopen nacht geen vorst gehad hier gelukkig dus uiteindelijk viel het enorm mee *O*
Als het goed is heeft de bloesem het overleefd en nu komt de lente eindelijk terug vanaf het weekend O+

Moestuin tijd kan nu echt weer beginnen!
pi_213310628
https://www.moestuinforum.nl/ is ook een leuke en handige site.
Children of the night. What music they make.
  Moderator woensdag 24 april 2024 @ 10:32:01 #4
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_213310635
Hier gaat het ook lekker! Inmiddels druk met voorzaaien en dat is inmiddels behoorlijk uitgebreid :D Het begon zo:

En is nu zo:

Ik bedenk nu dat dit inmiddels ook alweer uitgebreid is :D Er staat nu: 3 soorten tomaat, basilicum, doperwt, regenboogmais, bleekselderij, komkommer, edemame en snijboon. Ook staan er nu 2 potten met dahlia's, een tomatenplant en een komkommerplant.

Ook buiten gaat het goed. De aardappeltjes doen het goed, die heb ik even extra aangeaard vanwege de nachtvorst. Ook de boompjes hebben nu lekker veel blad. Zie hier de appelboom en de pruimenboom. Zal nog een paar jaar duren voor er fruit aan komt :)

En nog een bijzondere vermelding voor mijn bleekselderij, ik hou van leuke projectjes O+

26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
  Moderator vrijdag 26 april 2024 @ 14:24:56 #5
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_213333451
Net de tomaten uit het kleine kasje verpot en deze gevuld met mais, komkommer en courgette. Die lijken het niet te doen zonder extra verwarming dus dan maar zo proberen. De kamer staat inmiddels behoorlijk vol met potjes, er kan eigenlijk niets meer bij _O- Hopelijk kan het allemaal snel naar buiten!

Ik heb ergens gelezen dat "bananenwater" heel goed is voor plantjes. Ik heb een schil 2 dagen laten weken en deze vermengd met 4 eenheden water. Ben benieuwd dat dit ook echt effect heeft :)
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
  zaterdag 27 april 2024 @ 15:55:52 #6
370431 drakin
vurig typje
pi_213344062
Pompoenplantje gekregen op de vrijmarkt, meestal ben ik zo'n plantje in 1 nacht weer kwijt aan de slakken.
Van alles geprobeerd, wat werkt nou een keertje wel?
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
  zaterdag 27 april 2024 @ 15:59:18 #7
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_213344098
quote:
88s.gif Op zaterdag 27 april 2024 15:55 schreef drakin het volgende:
Pompoenplantje gekregen op de vrijmarkt, meestal ben ik zo'n plantje in 1 nacht weer kwijt aan de slakken.
Afdekken met een fijnmazig netje?
  zaterdag 27 april 2024 @ 16:04:23 #8
370431 drakin
vurig typje
pi_213344151
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 april 2024 15:59 schreef Mubassie het volgende:

[..]
Afdekken met een fijnmazig netje?
Gedaan, koperen ding eromheen. Koffieprut, eierschalen. Nog niks werkt tot zover
pi_213344156
quote:
88s.gif Op zaterdag 27 april 2024 15:55 schreef drakin het volgende:
Eerst in potje zetten met kopertape rond het potje. Als ie iets groter pas in de grond zetten.
  zaterdag 27 april 2024 @ 16:08:56 #10
370431 drakin
vurig typje
pi_213344195
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2024 16:04 schreef Managarm het volgende:

[..]
Eerst in potje zetten met kopertape rond het potje. Als ie iets groter pas in de grond zetten.
Ga ik doen, thanks ^O^
pi_213344361
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2024 14:24 schreef MaJo het volgende:
Net de tomaten uit het kleine kasje verpot en deze gevuld met mais, komkommer en courgette. Die lijken het niet te doen zonder extra verwarming dus dan maar zo proberen. De kamer staat inmiddels behoorlijk vol met potjes, er kan eigenlijk niets meer bij _O- Hopelijk kan het allemaal snel naar buiten!

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Ik heb ergens gelezen dat "bananenwater" heel goed is voor plantjes. Ik heb een schil 2 dagen laten weken en deze vermengd met 4 eenheden water. Ben benieuwd dat dit ook echt effect heeft :)
Volle vensterbanken O+

Ik zal binnenkort ook eens foto's van mijn vensterbanken maken.

Het gaat hier allemaal niet erg naar wens met het bouwen van mijn nieuwe moestuinbakken. Maar ik heb nu toch 3 van de 10 bakken in gebruik. 2,5 is gevuld met aardappels en een halve met venkel, knolselderij, pastinaakzaad en biet.

Binnen een week zijn bakken 3-6 ook klaar. Voor twee heb ik al allerlei kolen die hun potten uitbarsten staan. De derde wordt gevuld met diverse soorten zaad en over een paar weken komkommer.
Spoilers!
pi_213344585
Vensterbanken zijn hier ook zo goed als vol en ik heb een hele oppotschaal vol met potjes die overdag naar buiten kunnen en dan ‘s nachts in de schuur wonen. Over een week of 2 hoop ik dat de hovenier niet meer in de tuin hoeft te rommelen en dat de nieuwe kas staat, dan is de tuin weer helemaal van mij en kan ik de moestuin echt in orde brengen, te beginnen met een laag wormencompost. Ik denk dat we gewoon maar een kuub gaan bestellen.

Bijna alle gezaaide dingen komen prima op, behalve de bosaardbeitjes.
  zaterdag 27 april 2024 @ 17:28:16 #13
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_213344802
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 april 2024 17:03 schreef Doedezemaar het volgende:
Vensterbanken zijn hier ook zo goed als vol en ik heb een hele oppotschaal vol met potjes die overdag naar buiten kunnen en dan ‘s nachts in de schuur wonen. Over een week of 2 hoop ik dat de hovenier niet meer in de tuin hoeft te rommelen en dat de nieuwe kas staat, dan is de tuin weer helemaal van mij en kan ik de moestuin echt in orde brengen, te beginnen met een laag wormencompost. Ik denk dat we gewoon maar een kuub gaan bestellen.

Bijna alle gezaaide dingen komen prima op, behalve de bosaardbeitjes.
Jij had toch een nieuwe mooie kas laten zetten een tijdje terug?
pi_213344917
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 april 2024 17:28 schreef Mubassie het volgende:

[..]
Jij had toch een nieuwe mooie kas laten zetten een tijdje terug?
Ja, dat was niet zo’n succes, hij maakte vanaf windkracht 4 enorme herrie en het waait hier echt altijd, dus die is weer afgebroken. Nieuwe is wel stormbestendig en als die ook herrie gaat maken dan ga ik de leverancier persoonlijk klappen verkopen ;) Is wel minder fraai dan de vorige, maar goed, als de tuin straks een stuk volgroeider is dan valt hij minder op en hij is ook niet heel lelijk. Ik was een beetje bang dat we bij zo’n lompe variant uit zouden komen, maar deze kas van ACD oogt gelukkig niet lomp https://www.koopjetuinkas(...)TEAQYASABEgLiy_D_BwE maar we vonden het wel welletjes qua uitgaven dus hij is aluminium ipv veel duurder zwart gespoten
  zaterdag 27 april 2024 @ 20:21:09 #15
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_213346068
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 april 2024 17:44 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Ja, dat was niet zo’n succes, hij maakte vanaf windkracht 4 enorme herrie en het waait hier echt altijd, dus die is weer afgebroken. Nieuwe is wel stormbestendig en als die ook herrie gaat maken dan ga ik de leverancier persoonlijk klappen verkopen ;) Is wel minder fraai dan de vorige, maar goed, als de tuin straks een stuk volgroeider is dan valt hij minder op en hij is ook niet heel lelijk. Ik was een beetje bang dat we bij zo’n lompe variant uit zouden komen, maar deze kas van ACD oogt gelukkig niet lomp https://www.koopjetuinkas(...)TEAQYASABEgLiy_D_BwE maar we vonden het wel welletjes qua uitgaven dus hij is aluminium ipv veel duurder zwart gespoten
Ook een hele mooie hoor
  zondag 28 april 2024 @ 14:00:43 #16
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_213352892
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 april 2024 17:44 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
ACD is een topmerk, dat komt wel goed.
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
  zondag 28 april 2024 @ 22:07:22 #17
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_213357625
Zoals beloofd foto's van mijn vensterbanken. Het staat allemaal een beetje door elkaar.

Droogbonen, tomaten, pompoen, courgette, komkommer, gember, paksoi, boerenkool, wat bloemen, koolrabi, erwten, peulen, kapucijners en vast nog meer.

Er staan ook nog tomaten, pepers en paprika's onder de groeilamp
Spoilers!
pi_213362622
quote:
1s.gif Op zondag 28 april 2024 22:07 schreef Lucky_Strike het volgende:
Zoals beloofd foto's van mijn vensterbanken. Het staat allemaal een beetje door elkaar.

Droogbonen, tomaten, pompoen, courgette, komkommer, gember, paksoi, boerenkool, wat bloemen, koolrabi, erwten, peulen, kapucijners en vast nog meer.
Gaaf! *O*

Ik had de snijbonen vorige week naar buiten gezet. Ze werden echt te groot en de poes wilde er steeds aan knabbelen. Maar met het slechte weer en harde wind hebben ze het niet gered -O-. Echt stom. Met goede moed opnieuw beginnen maar.
Venus in pocketformaat
© loveli
  maandag 29 april 2024 @ 15:49:56 #19
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_213363163
Hier een deel van onze vensterbanken

Veeeel tomaten

Peper, aubergine, komkommer, courgette enz.

En in de kas nog heel veel.
Kolen, kruiden, bloemen

En vandaag een bakje aardbeien uit de kas kunnen plukken *O*
Zo lekker O+
pi_213363299
Wat een slimme constructie zo met die steigerbuizen
  Moderator maandag 6 mei 2024 @ 11:25:23 #21
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_213438984
Overmorgen heb ik een operatie waardoor ik minstens 2 weken uit de running lig. Ik heb sinds vorige week maandag de plantjes buitengezet om af te laten harden. Zouden ze het al aan kunnen om morgen definitief naar buiten te gaan? Het zou zo zonde zijn als al het werk voor niets is geweest -O-
  maandag 6 mei 2024 @ 11:38:51 #22
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_213439111
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 11:25 schreef MaJo het volgende:
Overmorgen heb ik een operatie waardoor ik minstens 2 weken uit de running lig. Ik heb sinds vorige week maandag de plantjes buitengezet om af te laten harden. Zouden ze het al aan kunnen om morgen definitief naar buiten te gaan? Het zou zo zonde zijn als al het werk voor niets is geweest -O-
Is de helft nu en de helft over 2 weken een optie? Desnoods kan je een paar planten zo lang in een grotere pot zetten.

Mijn tomaten, pompoenen, etc gaan ook pas over 2-3 weken naar buiten omdat het toevallig allemaal zo loopt. Dat kunnen ze prima aan.
Spoilers!
  Moderator maandag 6 mei 2024 @ 11:44:42 #23
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_213439172
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 11:38 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Is de helft nu en de helft over 2 weken een optie? Desnoods kan je een paar planten zo lang in een grotere pot zetten.

Mijn tomaten, pompoenen, etc gaan ook pas over 2-3 weken naar buiten omdat het toevallig allemaal zo loopt. Dat kunnen ze prima aan.
Op zich kan dat prima :Y Maar moet ik in de tussentijd dan mijn man de plantjes laten afharden?
  maandag 6 mei 2024 @ 11:52:12 #24
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_213439220
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 11:44 schreef MaJo het volgende:

[..]
Op zich kan dat prima :Y Maar moet ik in de tussentijd dan mijn man de plantjes laten afharden?
Als je twijfelt over hoe sterk te planten zijn, kan je dat doen. Ik mieter ze gewoon naar buiten als het weer stabiel is. De pompoenen staan nu sinds zaterdag buiten en daar blijven ze tot ze de grond in gaan. Eind deze week gooi ik de tomaten naar buiten.

Mijn planten zijn wel echt heel groot en sterk dus daarmee durf ik het wel aan.
Spoilers!
  Moderator maandag 6 mei 2024 @ 12:00:15 #25
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_213439271
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 11:52 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Als je twijfelt over hoe sterk te planten zijn, kan je dat doen. Ik mieter ze gewoon naar buiten als het weer stabiel is. De pompoenen staan nu sinds zaterdag buiten en daar blijven ze tot ze de grond in gaan. Eind deze week gooi ik de tomaten naar buiten.

Mijn planten zijn wel echt heel groot en sterk dus daarmee durf ik het wel aan.
Sommige planten zijn wel sterk, zoals de tomaat en de komkommer. Maar de tuinbonen zijn nog zo ielig, ik ben zo bang dat die het zo begeven. Aan de andere kant groeien ze steeds verder en worden ze zo veel te lang. Misschien moet ik het maar proberen :)

Zet jij uiteindelijk alles in volle grond of ook dingen in potten? Ik denk dat ik alleen de bonen in volle grond ga zetten en de komkommer/tomaat/paprika/courgette in potten laat zitten :)
  maandag 6 mei 2024 @ 12:14:54 #26
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_213439387
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 12:00 schreef MaJo het volgende:

[..]
Sommige planten zijn wel sterk, zoals de tomaat en de komkommer. Maar de tuinbonen zijn nog zo ielig, ik ben zo bang dat die het zo begeven. Aan de andere kant groeien ze steeds verder en worden ze zo veel te lang. Misschien moet ik het maar proberen :)

Zet jij uiteindelijk alles in volle grond of ook dingen in potten? Ik denk dat ik alleen de bonen in volle grond ga zetten en de komkommer/tomaat/paprika/courgette in potten laat zitten :)
Het is soms ook een beetje gokken, proberen en durven. Ik heb alles in vollegrond (verhoogde bakken) of speciekuipen.

Mijn tuinbonen staan overigens al maanden buiten. Ik heb in januari wat binnen opgekweekt en die in maart buiten gezet toen ze een paar blaadjes hadden. Toen ook gelijk wat bonen ernaast gezaaid en die planten doen het ook gewoon goed. Tuinbonen kunnen uitstekend tegen kou :) Je hoeft ze eigenlijk niet eens voor te zaaien. Maar ik spreidde de kansen wegens duiven, muizen en ander gespuis dat wel een jong boontje of plantje lust.
Spoilers!
pi_213440647
Zo staat mijn stukje moestuin erbij:

De erwten hebben volop bloemetjes, de peulen nog niet. De sla kwam niet op in het vak, terwijl bij de snijbiet volgens mij nu een slaplantje staat.

De aardbeien hebben volop bloemetjes, de framboos gaat ook lekker. Van de (gekregen) bessenstruik verwacht ik dit jaar niet veel. En waarschijnlijk hebben we een aardappel laten zitten vorig jaar, want precies op die plek komt een plantje op wat verdacht veel lijkt op een aardappel 8-)
  maandag 6 mei 2024 @ 16:25:44 #28
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_213441857
de toch best grote Juliana kas was ons te klein voor alle gewassen. Die plempen we dit jaar vol tomaten en komkommer. We hebben een Popular 106 kas erbij besteld. Daar willen we de paprika's, pepers en mogelijk nog wat andere dingen in gaan verbouwen.

Onze peulen krijgen de eerste bloei en de eerste aardappels komen boven de grond. Dit in een nieuw stukje ontgonnen grasveld in de voortuin.

voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
pi_213442289
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 16:25 schreef marcel.de het volgende:
de toch best grote Juliana kas was ons te klein voor alle gewassen. Die plempen we dit jaar vol tomaten en komkommer. We hebben een Popular 106 kas erbij besteld. Daar willen we de paprika's, pepers en mogelijk nog wat andere dingen in gaan verbouwen.

Onze peulen krijgen de eerste bloei en de eerste aardappels komen boven de grond. Dit in een nieuw stukje ontgonnen grasveld in de voortuin.

[ afbeelding ]
Waar dienen die blindegeleide stokken voor? :@

En als je zoveel verbouwt, verkoop je dan ook spul?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 06-05-2024 17:14:18 ]
  Moderator maandag 6 mei 2024 @ 17:09:06 #30
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_213442421
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 12:14 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Het is soms ook een beetje gokken, proberen en durven. Ik heb alles in vollegrond (verhoogde bakken) of speciekuipen.

Mijn tuinbonen staan overigens al maanden buiten. Ik heb in januari wat binnen opgekweekt en die in maart buiten gezet toen ze een paar blaadjes hadden. Toen ook gelijk wat bonen ernaast gezaaid en die planten doen het ook gewoon goed. Tuinbonen kunnen uitstekend tegen kou :) Je hoeft ze eigenlijk niet eens voor te zaaien. Maar ik spreidde de kansen wegens duiven, muizen en ander gespuis dat wel een jong boontje of plantje lust.
Grappig hoe dat verschilt! In maart heb ik een tuinboon en een edemame naar buiten gedaan maar die waren binnen 2 dagen het hoekie om _O- Nu is het weer de komende tijd natuurlijk beter dus zal het ongetwijfeld allemaal weer anders gaan. Ik ga het gewoon proberen, dan hoeft mijn man naast voor mij en peuter zorgen zich ook niet nog druk te maken om alle planten ;)

Vraag over de speciekuip: ik was vandaag op zoek naar een grote bak voor mijn blauwe bes en zag er verschillende zonder gaten onder in, dat leek me niet handig. Maar dat kan dus wel gewoon? Ik dacht altijd dat het water weg moest kunnen lopen?

quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 14:35 schreef Hupje het volgende:
[ afbeelding ]
De erwten hebben volop bloemetjes, de peulen nog niet. De sla kwam niet op in het vak, terwijl bij de snijbiet volgens mij nu een slaplantje staat.
[ afbeelding ]
De aardbeien hebben volop bloemetjes, de framboos gaat ook lekker. Van de (gekregen) bessenstruik verwacht ik dit jaar niet veel. En waarschijnlijk hebben we een aardappel laten zitten vorig jaar, want precies op die plek komt een plantje op wat verdacht veel lijkt op een aardappel 8-)
Ziet er goed uit! _O_ En dat lijkt me zeker een aardappel :Y Bij mij staat er waarschijnlijk een lente uit. Daar snap ik weinig van want die heb ik nooit in de tuin gehad :? Wel een zaadje in maart geplant die nooit uitgekomen is maar die moet dan 3 meter zijn verplaatst :D
  Moderator maandag 6 mei 2024 @ 17:09:51 #31
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_213442430
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 16:25 schreef marcel.de het volgende:

[ afbeelding ]
Ook lekker bezig! Maarre een hele kas vol tomaten en komkommers, is dat niet een beetje veel? :D
  maandag 6 mei 2024 @ 17:54:54 #32
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_213442935
quote:
1s.gif Op maandag 6 mei 2024 16:57 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]
Waar dienen die blindegeleide stokken voor? :@

En als je zoveel verbouwt, verkoop je dan ook spul?
Dat zijn kadasterstokken. Eerste bewoner van dit huis werkte daar en liet ze achter. Gaas er langs en er is een klimrek voor de peulen.

Wij leven redelijk zelfvoorzienend, kopen nagenoeg nooit groente en zeer weinig fruit. En het is biologische teelt.

Nee verkopen niet, gezeur over te krom, te lang, te klein, viezigheid en beestjes. Das ist natur ! Maar dat begrijpen mensen niet.
pi_213442938
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 14:35 schreef Hupje het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Wat is het bij jou allemaal al ver. Sinds het uitplanten weken geleden zijn mijn peultjesplantjes nog niet noemenswaardig gegroeid.
Vanavond haal ik nog een paar bakjes naar binnen die vandaag pas voor het eerst buiten stonden, maar het gros mag nu lekker fulltime buiten blijven wachten tot het allemaal uitgeplant kan worden.
  maandag 6 mei 2024 @ 17:57:11 #34
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_213442968
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 17:09 schreef MaJo het volgende:

[..]
Ook lekker bezig! Maarre een hele kas vol tomaten en komkommers, is dat niet een beetje veel? :D
Kan ons niet genoeg zijn. Tomaten om zo te eten, om saus van te maken, te drogen, in te maken, sap en basis voor soep en ga zo maar door. Heel veelzijdig.
Komkommers zijn het snoep van de dag + maken we in met kurkuma op zuur.
pi_213443006
Mijn echtgenoot mag zich deze zomer helemaal ziek eten aan alle tomaten die we hopelijk gaan kunnen oogsten, volgens mij hebben we zeker 40 planten _O-
Een deel moet echt buiten blijven hoor, ik wil geen kas vol met alleen maar tomaten.
pi_213443022
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 17:57 schreef marcel.de het volgende:

[..]
Kan ons niet genoeg zijn. Tomaten om zo te eten, om saus van te maken, te drogen, in te maken, sap en basis voor soep en ga zo maar door. Heel veelzijdig.
Atjar ketimoen :9

En tnx voor je uitleg, helder! Tof hoor om zo zelfvoorzienend te kunnen zijn O+
  maandag 6 mei 2024 @ 18:02:44 #37
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_213443036
quote:
1s.gif Op maandag 6 mei 2024 18:01 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]
Atjar ketimoen :9

En tnx voor je uitleg, helder! Tof hoor om zo zelfvoorzienend te kunnen zijn O+
Dat was tijdens de lockdowns reuzehandig bleek
  maandag 6 mei 2024 @ 18:03:47 #38
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_213443050
quote:
1s.gif Op maandag 6 mei 2024 17:59 schreef Doedezemaar het volgende:
Mijn echtgenoot mag zich deze zomer helemaal ziek eten aan alle tomaten die we hopelijk gaan kunnen oogsten, volgens mij hebben we zeker 40 planten _O-
Een deel moet echt buiten blijven hoor, ik wil geen kas vol met alleen maar tomaten.
Cool :D

quote:
1s.gif Op maandag 6 mei 2024 17:59 schreef Doedezemaar het volgende:
Cool :D
pi_213443065
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 18:02 schreef marcel.de het volgende:

[..]
Dat was tijdens de lockdowns reuzehandig bleek
Geloof ik gelijk.

Ik was destijds reuze blij met mijn gigantisch gevulde voorraadkast en overvolle vriezer. Kon een paar maanden zonder boodschappen te doen in het begin toen alles nog zo onzeker was.
pi_213443325
@MaJo, zo'n speciekuip moet je dan zelf even wat gaten in boren. Afwatering is wel essentieel!
pi_213443827
quote:
1s.gif Op maandag 6 mei 2024 17:55 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Wat is het bij jou allemaal al ver. Sinds het uitplanten weken geleden zijn mijn peultjesplantjes nog niet noemenswaardig gegroeid.
Ik heb het even teruggezocht in de app, ik ben 17 februari gestart met voorkiemen.
  Moderator maandag 6 mei 2024 @ 20:38:37 #42
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_213445036
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 17:57 schreef marcel.de het volgende:

[..]
Ik ben ook gek op tomaten en komkommers :9 Maar een hele kas krijg ik denk ik niet weg gegeten :D Zelf heb ik nu 7 tomatenplanten (cherry/roma/gele tomaat), ik ben benieuwd hoeveel ik daar uit ga krijgen!

quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 17:54 schreef marcel.de het volgende:

[..]
Dat zijn kadasterstokken. Eerste bewoner van dit huis werkte daar en liet ze achter. Gaas er langs en er is een klimrek voor de peulen.

Wij leven redelijk zelfvoorzienend, kopen nagenoeg nooit groente en zeer weinig fruit. En het is biologische teelt.

Nee verkopen niet, gezeur over te krom, te lang, te klein, viezigheid en beestjes. Das ist natur ! Maar dat begrijpen mensen niet.
(Vrijwel) zelfvoorzienend zijn is echt mijn grote droom O+ Helaas is onze tuin niet groot genoeg hiervoor maar misschien neem ik er een moestuin bij. Volgens mij heeft mijn man nu pas door hoe serieus ik hierover ben _O-

quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 18:24 schreef Tuindier het volgende:
@:Majo, zo'n speciekuip moet je dan zelf even wat gaten in boren. Afwatering is wel essentieel!
In een geval van een speciekuip kan ik me daar iets bij voorstellen maar waarom zouden ze dit dan ook bij de Welkoop verkopen tussen alle plantenpotten :?
pi_213445578
Wij hebben 12 tomatenplanten in de moestuin, en dan heb ik er nog 3 thuis. Bij lange na niet genoeg, maar we mogen geen kas op de moestuin (regelgeving vanuit de gemeente) waardoor tomaten het toch minder goed doen. We hebben wel een dakje en doen elk jaar een poging met afwatering en beter resistente rassen. Vorig jaar was echt poep, dus hopelijk is het dit jaar iets beter. :)

Verder word ik wel echt altijd heel blij van deze weken. Wortels, kruiden en pastinaak die opkomen, de eerste sla is bijna volgroeid en dan in de komende 3 weken lekker heel de moestuin volproppen. O+
Morgen ben ik vast weer mezelf.
  maandag 6 mei 2024 @ 21:21:56 #44
370431 drakin
vurig typje
pi_213445705
Iemand tips hoe je een kiwi kan stekken? Of verplaatsen xonder opnieuw 8 jaar op de eerste vruchten te wachten?

Hij moet eruit voor reparatie aan het dak en de kiwi is intussen al 20 jaar. Wel ern beetje zonde

Mijn arme kiwistruik -O-
  dinsdag 7 mei 2024 @ 07:58:24 #45
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_213448755
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 20:38 schreef MaJo het volgende:

[..]
Ik ben ook gek op tomaten en komkommers :9 Maar een hele kas krijg ik denk ik niet weg gegeten :D Zelf heb ik nu 7 tomatenplanten (cherry/roma/gele tomaat), ik ben benieuwd hoeveel ik daar uit ga krijgen!
[..]
(Vrijwel) zelfvoorzienend zijn is echt mijn grote droom O+ Helaas is onze tuin niet groot genoeg hiervoor maar misschien neem ik er een moestuin bij. Volgens mij heeft mijn man nu pas door hoe serieus ik hierover ben _O-
[..]
In een geval van een speciekuip kan ik me daar iets bij voorstellen maar waarom zouden ze dit dan ook bij de Welkoop verkopen tussen alle plantenpotten :?
Wij hebben 3000m 2 zelfs met sparrenbos voor de houtkachel (al koop ik soms ook wel hout bij hoor). Wij koken en bakken soms ook op hout.

Er staat een grote juliana premium kas, die plaatsten wij daar in 2020 net voor de pandemie

Moestuin omheind en pergola ervoor. In 2021 druivenranken aangezet. Afgelopen jaar 40 liter sap

Verleden jaar wel iets teveel tuinbonen gehad, dus dit jaar minder plantjes uitgezet. Aardappels daarentegen meer uitgeplant.

Er zit hier niet ver vandaan een biologische aardappelboer met ook zakken aan de weg. Die planten wij gewoon uit. Veel goedkoper dan pootaardappels

uien zaad mislukt altijd dus plantuitjes gekocht, dat werkt wel
  Moderator woensdag 8 mei 2024 @ 11:28:20 #46
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_213464097
Gisteren even lekker aan de slag gegaan zodat ik de komende 2 weken niks hoef te doen. De grote planten staan nu buiten, de blauwe bes heb ik in een grotere pot gedaan met potgrond voor zuurminnende planten, ik heb 2 aardappelzaken gevuld met pootaardappelen en nog wat kleine plantjes in grotere potten gestopt.

Zo ziet het er nu uit O+

Achterin staat de rucola van vorig jaar, die is gewoon weer gaan groeien. Het is behoorlijk pittig maar met een paar blaadjes is dat te doen. Vooraan staat de nieuwe oogst.

En hier het plantje dat ik ervan verdenk lenteui te zijn, wat denken jullie?

pi_213540425
Lenteui of prei zou best kunnen, denk ik @MaJo

Zo ziet mijn bak er nu uit:

Vandaag de laatste radijsjes geoogst. Die hadden het goed gedaan dit keer ^O^
Nu nog even bedenken wat ik daar wil zetten. Zet ik eerst nog sla, of zaai ik ietwat vroeg andijvie, of wacht ik even en zaai ik dan andijvie? :P
De kropsla en rucola gaat allebei nog niet echt fantastisch dit jaar.
pi_213540794
De kropsla in de moestuin gaat als een tierelier, maar thuis heeft hij ook wat opstartproblemen. En ik zou voor andijvie gaan. :Y
pi_213540805
Rucola en rode pluksla willen hier ook totaal niet groeien, ik ga ze maar opnieuw zaaien.
Geen naaktslakken hier, maar ik heb wel wat huisjesslakken verwijderd die zich aardig een weg door m’n paprika’s, aubergine en tomaat aan het eten waren. Ik vrees voor m’n oogst aan aubergines, het eerste zaaisel kwam niet op en nu zijn de kleine plantjes dus grotendeels kaal gevreten.
pi_213540883
Slakken }:| Mijn moestuinbak hebben ze nog niet gevonden dit jaar. Hopelijk blijft dat zo. Omdat het om een klein stukje tuin gaat, ga ik een paar keer per week 's avonds met een zaklamp en een bakje op zoek naar slakken. Dat helpt tot nu toe prima.
  Moderator maandag 13 mei 2024 @ 18:03:05 #51
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_213549294
Hier gaat rucola echt als een gek, er zitten inmiddels zelfs bloemetjes aan _O- Pluksla heb ik 3x geprobeerd maar die wil maar niet opkomen, vorig jaar geen problemen mee gehad. Zou het kunnen dat een heel zakje slecht is? Ik vind het zo vreemd dat het he-le-maal niets doet.

Vraagje: ik had ergens gelezen dat slakken niet van knoflook houden en dat je dus goed tenen in de tuin tussen de aardbeien kunt steken. Dat heb ik gedaan maar daar groeien nu ook plantjes uit :D Ze zitten half boven de grond dus geen idee of dat nog wat doet, en zo laat in het jaar. Maar gewoon laten staan en kijken wat er gebeurt?

Ik mis mijn plantjes, heb ze nu 5 dagen niet gezien. Alles via foto's en Facetime. Gaaf dat het zo goed groeit momenteel O+
pi_213549479
Als rucola bloeit vind ik het blad niet meer zo lekker, maar de insecten zijn gek op de bloemen, dus ik laat er altijd wat staan en idealiter doe ik dus aan opeenvolgend zaaien.
  maandag 13 mei 2024 @ 19:25:14 #53
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_213550313
Iemand goede ervaring met (snack)komkommer?

Binnen opgekweekt tot stevige planten en vorige week in de moestuin gezet. Nu is er al eentje kapot en de andere 4 hangen er helemaal slap bij. De hoofdsteel is bij sommigen ook wit geworden en de bladeren geel.
pi_213551178
Ja, gaat hier altijd goed als ik wacht tot ze groot genoeg zijn om de pissebedden te weerstaan.
Ik heb ze normaal wel in de kas staan.
Komkommer heeft veel dorst altijd.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  dinsdag 14 mei 2024 @ 16:00:42 #55
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_213559192
quote:
1s.gif Op maandag 13 mei 2024 19:25 schreef Mubassie het volgende:

Binnen opgekweekt tot stevige planten en vorige week in de moestuin gezet. Nu is er al eentje kapot en de andere 4 hangen er helemaal slap bij. De hoofdsteel is bij sommigen ook wit geworden en de bladeren geel.
veel warmte en veel dorst. Dus best in kas, desnoods in een grote pot of emmer en dan genoeg bewateren
Te koud en te winderig nu buiten in open grond
  dinsdag 14 mei 2024 @ 20:35:31 #56
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_213562507
Bedankt. Aan de dorst zal het niet liggen, waarschijnlijk dan toch omdat ze niet in een kas staan..
  Moderator dinsdag 14 mei 2024 @ 22:10:30 #57
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_213564264
Ik heb even wat dingen besteld om mijn plantjes te laten klimmen. Deze voor de komkommer/boontjes:

En deze voor de tomaten:

Morgen ga ik mijn plantjes weer zien, ik ben benieuwd O+
  woensdag 15 mei 2024 @ 19:33:47 #58
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_213573326
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 20:35 schreef Mubassie het volgende:
Bedankt. Aan de dorst zal het niet liggen, waarschijnlijk dan toch omdat ze niet in een kas staan..
nou hier wel. Al dagen harde wind, bijna stormachtig uit oostelijke richting. Planten verdrogen gewoon
  woensdag 15 mei 2024 @ 20:53:29 #59
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_213574427
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 22:10 schreef MaJo het volgende:
Ik heb even wat dingen besteld om mijn plantjes te laten klimmen. Deze voor de komkommer/boontjes:

[ afbeelding ]

En deze voor de tomaten:

[ afbeelding ]

Morgen ga ik mijn plantjes weer zien, ik ben benieuwd O+
En, hoe was het weerzien?
Spoilers!
  Moderator / Redactie Sport woensdag 15 mei 2024 @ 23:06:36 #60
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_213576072
Kas nu bijna af, pff wat een werk :D

Staan 6 bakken, druppel irrigatie aangelegd. Een aansluiting lekt nog, dus morgen nog even naar kijken en dan is het echt klaar :D
  Moderator donderdag 16 mei 2024 @ 14:04:21 #61
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_213581638
quote:
1s.gif Op woensdag 15 mei 2024 20:53 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
En, hoe was het weerzien?
Heel fijn O+ Alles is mooi gegroeid en staat er top bij! De eerste komkommertjes komen al in zicht, de paprika staat in bloei, de dahlia is vervijfvoudigd :D De vensterbankplantjes waren ook flink gegroeid dus vandaag weer begonnen met afharden, of is dat niet meer nodig na ijsheiligen?
pi_213582365
quote:
1s.gif Op maandag 13 mei 2024 19:25 schreef Mubassie het volgende:

Mocht je ooit normale komkommers doen, neem er niet meer dan 2 tenzij je het ziet zitten om in 1 oogst 10 komkommers te moeten oogsten.
Mijn hele fietstas zat vol komkommers :')
Twiddel
pi_213583142
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2024 14:04 schreef MaJo het volgende:
De vensterbankplantjes waren ook flink gegroeid dus vandaag weer begonnen met afharden, of is dat niet meer nodig na ijsheiligen?
Afharden is niet alleen wennen aan de temperatuur maar ook aan het felle zonlicht en dat is nu zeker nog van toepassing.
  Moderator donderdag 16 mei 2024 @ 17:08:50 #64
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_213583296
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2024 15:20 schreef summer2bird het volgende:

[..]
Mocht je ooit normale komkommers doen, neem er niet meer dan 2 tenzij je het ziet zitten om in 1 oogst 10 komkommers te moeten oogsten.
Ik zie het helemaal voor me :D bizar idee dat er zoveel kan groeien uit zo’n klein zaadje.

Ik las ergens dat je de eerste 10 komkommers moet verwijderen voor betere groei. Dat voelt zo zonde! Iemand ervaring mee?

quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2024 16:53 schreef Elleska het volgende:

[..]
Afharden is niet alleen wennen aan de temperatuur maar ook aan het felle zonlicht en dat is nu zeker nog van toepassing.
Ok, dan ga ik er nog even mee door!

Hoe gaat het bij jullie met de slakken? Ik lees er van alles over maar heb er nauwelijks last van :@ Zag net dat de halve snijboon is opgepeuzeld maar verder nog niet :)
  donderdag 16 mei 2024 @ 18:04:46 #65
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_213583948
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2024 23:06 schreef Evenstar het volgende:
Kas nu bijna af, pff wat een werk :D

Staan 6 bakken, druppel irrigatie aangelegd. Een aansluiting lekt nog, dus morgen nog even naar kijken en dan is het echt klaar :D
hier ligt alleen fundament in elkaar maar moet nog uitbalanceren en dat valt niet mee met keiharde droge kleigrond
dus brokken klein maken en dan stabiel maken

Er is hier al paar weken geen regen en keiharde wind en dat bevordert bouw kas niet
  donderdag 16 mei 2024 @ 18:07:36 #66
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_213583976
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2024 15:20 schreef summer2bird het volgende:

[..]
Ik heb inmiddels nieuwe gehaald en gezet, van een tuincentrum. Deze zijn echt al vrij groot dus hoop dat het goed gaat. Fingers crossed.

Ik heb een vrij lang rek dus heb er 5 gezet :@
  donderdag 16 mei 2024 @ 18:07:45 #67
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_213583979
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2024 17:08 schreef MaJo het volgende:

[..]
Ik zie het helemaal voor me :D bizar idee dat er zoveel kan groeien uit zo’n klein zaadje.

Ik las ergens dat je de eerste 10 komkommers moet verwijderen voor betere groei. Dat voelt zo zonde! Iemand ervaring mee?
[..]
Ok, dan ga ik er nog even mee door!

Hoe gaat het bij jullie met de slakken? Ik lees er van alles over maar heb er nauwelijks last van :@ Zag net dat de halve snijboon is opgepeuzeld maar verder nog niet :)
nooit gedaan, laat alle komkommers gewoon groeien en sommige bloempjes sterven zelf al af

wij hadden nooit slakken, dit jaar wel, en heel veel
pi_213584821
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2024 17:08 schreef MaJo het volgende:

Ik heb er vanmorgen in 20 minuten 177 gevonden. Bijna allemaal naaktslakken.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  Moderator donderdag 16 mei 2024 @ 23:21:20 #69
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_213588531
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2024 18:07 schreef marcel.de het volgende:

[..]
nooit gedaan, laat alle komkommers gewoon groeien en sommige bloempjes sterven zelf al af

wij hadden nooit slakken, dit jaar wel, en heel veel
Ik ga het ook niet doen, kan het ook niet over mijn hart verkrijgen. Die eerste kleine komkommertjes O+

Wat bizar dat er dit jaar wel veel slakken zijn. Waar zou dat aan liggen?

quote:
1s.gif Op donderdag 16 mei 2024 19:11 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Ik heb er vanmorgen in 20 minuten 177 gevonden. Bijna allemaal naaktslakken.
Jeetje :o Zit dat alleen in de moestuin of door de hele tuin? Ik heb welgeteld 1 slak aangetroffen bij de tomatenplant, die heb ik snel over het hek heen gezwiept. Hopelijk blijven ze hier weg :X
  Moderator donderdag 16 mei 2024 @ 23:28:02 #70
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_213588600
Weten jullie nog die plant waarvan ik dacht dat het een lente-ui was? Dat blijkt een bloem te zijn, een Spaanse lis _O- Er staan er meerdere in de tuin nu O+

En nog even een vergelijking van wat de dahlia in 1 week heeft gedaan:

En de gegroeide plantjes in de vensterbank

pi_213589337
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2024 23:21 schreef MaJo het volgende:

[..]
Jeetje :o Zit dat alleen in de moestuin of door de hele tuin? Ik heb welgeteld 1 slak aangetroffen bij de tomatenplant, die heb ik snel over het hek heen gezwiept. Hopelijk blijven ze hier weg :X
Nu was het een rondje hele tuin, alleen wat ik kon zien zonder echt goed onder en tussen de planten te zoeken. Ze zitten in allebei.
Er zaten er bijv zeker 20 in een grote bos margrieten, maar zeker zoveel rondom de aardbeien en de asperges. Slakken houden van asperges :'(
pi_213593755
Moestuin in de wachtstand, ik heb bergen potjes staan die graag uitgeplant willen worden.
Kruisbes van vorig jaar doet het na het verplaatsen echt goed, er hangt aardig wat aan. Vijg heeft ook weer wat vruchten er aan hangen, ook die lijkt weinig last van het verplaatsen te hebben gehad.

pi_213594229
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 mei 2024 06:31 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Nu was het een rondje hele tuin, alleen wat ik kon zien zonder echt goed onder en tussen de planten te zoeken. Ze zitten in allebei.
Er zaten er bijv zeker 20 in een grote bos margrieten, maar zeker zoveel rondom de aardbeien en de asperges. Slakken houden van asperges :'(
Slakken houden ook van tomatenplantjes, aardbeien en snackpaprika's }:|
Ik heb nu (nog) 3 tomatenplanten in de volle grond in de tuin staan. En 3 aardbeienplantjes. In de speciekuip een puntpaprika en snackpaprika. Ik vind naaktslakken zo goor!
Ze zeggen dat eierschalen helpen, geprobeerd klommen ze gewoon overheen. Koffiedik ook geprobeerd. Buurman spaarde het op voor ons, hielp ook niet. Lavendel en bieslook en andere kruiden zouden afschrikken, maar daar hingen ze juist op de takken of zaten ze midden in de bieslook.
Heb wel eens lopen schreeuwen toen ik wat bieslook afknipte omdat ik een naaktslak aanraakte :@ _O-
Dus dat maakt ze ook niet uit.
Wat doe jij met de slakken die je vangt? Zet je ze ergens anders weer uit?

Ik heb in de vensterbank nog tijm, bieslook, peterselie, komkommer en courgette staan. Die kunnen bijna naar buiten. Denk eerst nog even in het kasje.
pi_213594301
@_Ingrid_ ik vang geen slakken. Ik knip ze door en zorg dat ze van boven goed zichtbaar zijn. Zijn meestal heel snel weg hier.
Het heeft de populatie nog geen kwaad gedaan (helaas).
pi_213594376
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 mei 2024 15:24 schreef Vanyel het volgende:
@:_ingrid_ ik vang geen slakken. Ik knip ze door en zorg dat ze van boven goed zichtbaar zijn. Zijn meestal heel snel weg hier.
Het heeft de populatie nog geen kwaad gedaan (helaas).
*ril* Als ik dat aandurf wel een goed idee, zijn slakken genoeg hier en ook vogels zat. Denk dat die ze wel lusten.
Ik durf zelfs geen huisjesslak op te pakken. Wel met een schepje ;)
  vrijdag 17 mei 2024 @ 17:48:06 #76
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_213595934
De huisjesslakken worden wel opgegeten door vogels en onze kippen. Naaktslakken niet tot zelden, hebben volgens mij weinig vijanden
pi_213596654
De kruidenspiraal mocht ook op de foto
pi_213597648
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 mei 2024 18:52 schreef Doedezemaar het volgende:
De kruidenspiraal mocht ook op de foto
[ link | afbeelding ]
Ziet er leuk en goed uit!
pi_213603380
De eerste peultjes (links) en erwtjes! :9
  Moderator zaterdag 18 mei 2024 @ 19:43:22 #80
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_213609249
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2024 11:14 schreef Hupje het volgende:
De eerste peultjes (links) en erwtjes! :9
[ afbeelding ]
Yeah! Wat is eigenlijk het verschil? Ze zien er exact hetzelfde uit _O-

Ik ben vandaag ook lekker bezig geweest. Paar plantjes zijn definitief naar buiten gegaan (courgette/verschillende tomaten) en ik heb de doperwt en de edamame in de volle grond gestopt. Alle uitgebloeide tulpen heb ik uit de grond getrokken en daar de bollen van schoongemaakt en in een doos gestopt voor het najaar. Bizar hoe dat vermenigvuldigd is, uit elke tulp zijn 5/6 bollen gekomen. Dat wordt dus gezellig in het voorjaar *O*

Ik wilde ook nog wat zaaien maar toen was mijn energie van de dag op. Morgen weer verder!
pi_213609503
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2024 19:43 schreef MaJo het volgende:

[..]
Om te zien vrijwel niks. Maar de peul van de erwtjes is taaier en de erwtjes van de peulenplant zijn volgens mij meliger als ze dik worden.
Kwestie van smaak dus. Ik hou van peultjes O+ en ik had nog erwtjes, en ruimte in mijn bak, dus ach.
pi_213609665
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2024 19:43 schreef MaJo het volgende:

[..]

Ik ben vandaag ook lekker bezig geweest. Paar plantjes zijn definitief naar buiten gegaan (courgette/verschillende tomaten) en ik heb de doperwt en de edamame in de volle grond gestopt. Alle uitgebloeide tulpen heb ik uit de grond getrokken en daar de bollen van schoongemaakt en in een doos gestopt voor het najaar. Bizar hoe dat vermenigvuldigd is, uit elke tulp zijn 5/6 bollen gekomen. Dat wordt dus gezellig in het voorjaar *O*

Ik wilde ook nog wat zaaien maar toen was mijn energie van de dag op. Morgen weer verder!
Als je tulpen zich vermeerderen, zijn het dan geen verwilderende? Die hoef je afaik niet uit de grond te halen maar kunnen lekker blijven zitten waar ze zitten
  zaterdag 18 mei 2024 @ 21:16:36 #83
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_213610457
Peultjes....

Kennelijk een vruchtbaar ras. Al 4 dagen peultjes op een rij en we kunnen voorlopig nog vooruit.
Echt bewaren door bijvoorbeeld in te vriezen gaat lastig. Dan maar bij ieder maal wat peultjes, altijd lekker
  Moderator zaterdag 18 mei 2024 @ 22:29:56 #84
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_213611328
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2024 20:06 schreef Hupje het volgende:

[..]
Om te zien vrijwel niks. Maar de peul van de erwtjes is taaier en de erwtjes van de peulenplant zijn volgens mij meliger als ze dik worden.
Kwestie van smaak dus. Ik hou van peultjes O+ en ik had nog erwtjes, en ruimte in mijn bak, dus ach.
Ah ok! Ik moet eerlijk zijn dat ik alleen sperziebonen en doperwten ken, alle andere varianten ken ik (nog) niet. Heb zelf nu ook snijbonen in de tuin staan dus ik ben benieuwd!

quote:
1s.gif Op zaterdag 18 mei 2024 20:17 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Als je tulpen zich vermeerderen, zijn het dan geen verwilderende? Die hoef je afaik niet uit de grond te halen maar kunnen lekker blijven zitten waar ze zitten
Ik heb werkelijk geen idee :D Ik trok laatst een tulp uit de grond want het ziet er zo raar uit zonder de bloem en toen zaten er allemaal knollen aan. Ik heb even gegoogled en toen las ik dat je de bollen uit de grond moest halen en dan in oktober weer moet planten. Zo gezegd zo gedaan. Maar ik ben dus een absolute bloemen n00b he? Dit is mijn eerste jaar met bloemen en tweede jaar met moestuin, of überhaupt een tuin.
  Moderator / Redactie Sport zondag 19 mei 2024 @ 01:58:38 #85
416575 crew  Evenstar
pi_213612879
Ik heb ruzie met mieren! Lopen overal! Nu is het nog geen ramp, maar het nodigt natuurlijk wel een één tweetje met bladluizen uit. Kill it with fire!

Eindelijk de foto's maar eens weten te uploaden ;)

De vorige bewoners hadden alles in volle grond staan, maar ik vond dat maar niks. Er is nauwelijks "grond", want na een paar cm zit je al op rotsen, behoorlijk harde kleigrond en veel rotzooi. Daarom maar gekozen voor moestuinbakken. Aangezien ik weinig zin had om 6 bakken van twee hoog volledig met potgrond te vullen en ik nog lang niet genoeg compost heb om het daar mee op te vullen gekozen voor soort van "hugelkultur" methode.

Het was meteen een mooie manier om alle rotzooi in de tuin op te ruimen ...

Dun laagje met karton, om alle bestaande onkruid meteen nek om te draaien.

Daarna een laagje takken en/of boomstammen

Vervolgens een mooi dekentje van bladeren

Natuurlijk heb ik heel slim geen foto gemaakt van de volgende stap ... namelijk shitloads potgrond _O- Afhankelijk van hoeveel takken/bladeren er in lagen gingen er 7 of 8 zakken per moestenbak in. Na de eerste paar zakken ook meteen even wat voedingstoffen toegediend die ik nog had meegenomen uit Nederland (bloedmeel, beendermeel, vivikali etc). Duurt wel een paar weken voordat die echt hun werk beginnen te doen en ik heb ze nog best diep in de bakken zitten, dus hopelijk is de timing goed :)

Uiteindelijk een mooi laagje "mulch" om het af te maken

Alle 6 bakken, inclusief wat grondbedekking

Toen ook maar besloten om meteen druppelirrigatie aan te leggen, want ze moeten ook kunnen drinken als wij er een paar dagen niet zijn. Nu heb ik in alle bakken 2 lijnen lopen en een Gardena controller die het aanstuurt B:)B

Ondertussen zijn de eerste zaden al ontkiemt (komkommers/radijs).

Dit jaar maar geen pepers, want de planten die ik eerder dit jaar waren begonnen zijn een beetje "oopsie" gegaan door een foutje van mij. Heb ze een beetje te veel voeding gegeven omdat ik niet goed las _O- en ik maar denken "waarom zien die planten er nou zo raar uit verdomme".

Blij met eindresultaat en heel benieuwd hoe alles gaat lopen verder :D

Als ik nu ook nog eens van de mieren afkom ben ik helemaal. blij .
  Moderator zondag 19 mei 2024 @ 17:49:39 #86
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_213620185
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2024 01:58 schreef Evenstar het volgende:
Ik heb ruzie met mieren! Lopen overal! Nu is het nog geen ramp, maar het nodigt natuurlijk wel een één tweetje met bladluizen uit. Kill it with fire!

Eindelijk de foto's maar eens weten te uploaden ;)

De vorige bewoners hadden alles in volle grond staan, maar ik vond dat maar niks. Er is nauwelijks "grond", want na een paar cm zit je al op rotsen, behoorlijk harde kleigrond en veel rotzooi. Daarom maar gekozen voor moestuinbakken. Aangezien ik weinig zin had om 6 bakken van twee hoog volledig met potgrond te vullen en ik nog lang niet genoeg compost heb om het daar mee op te vullen gekozen voor soort van "hugelkultur" methode.

Het was meteen een mooie manier om alle rotzooi in de tuin op te ruimen ...

Dun laagje met karton, om alle bestaande onkruid meteen nek om te draaien.
[ afbeelding ]

Daarna een laagje takken en/of boomstammen
[ afbeelding ]

Vervolgens een mooi dekentje van bladeren
[ afbeelding ]

Natuurlijk heb ik heel slim geen foto gemaakt van de volgende stap ... namelijk shitloads potgrond _O- Afhankelijk van hoeveel takken/bladeren er in lagen gingen er 7 of 8 zakken per moestenbak in. Na de eerste paar zakken ook meteen even wat voedingstoffen toegediend die ik nog had meegenomen uit Nederland (bloedmeel, beendermeel, vivikali etc). Duurt wel een paar weken voordat die echt hun werk beginnen te doen en ik heb ze nog best diep in de bakken zitten, dus hopelijk is de timing goed :)

Uiteindelijk een mooi laagje "mulch" om het af te maken
[ afbeelding ]

Alle 6 bakken, inclusief wat grondbedekking
[ afbeelding ]

Toen ook maar besloten om meteen druppelirrigatie aan te leggen, want ze moeten ook kunnen drinken als wij er een paar dagen niet zijn. Nu heb ik in alle bakken 2 lijnen lopen en een Gardena controller die het aanstuurt B:)B

Ondertussen zijn de eerste zaden al ontkiemt (komkommers/radijs).

Dit jaar maar geen pepers, want de planten die ik eerder dit jaar waren begonnen zijn een beetje "oopsie" gegaan door een foutje van mij. Heb ze een beetje te veel voeding gegeven omdat ik niet goed las _O- en ik maar denken "waarom zien die planten er nou zo raar uit verdomme".

Blij met eindresultaat en heel benieuwd hoe alles gaat lopen verder :D

Als ik nu ook nog eens van de mieren afkom ben ik helemaal. blij .
Dat ziet er fantastisch uit _O_ Lijkt me ook heel fijn zo met onkruid, die krijgt veel minder de kans om te groeien lijkt me :)

Mijn ervaring met mieren: koffieprut als dijk bouwen, daar gaan ze niet overheen :)
  Moderator zondag 19 mei 2024 @ 18:11:57 #87
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_213620351
Vraagje: bij het verpotten gebeurt het me wel eens dat ik een plantje eruit trek met een stukje wortel in plaats van de hele kluit. Die stop ik dan in een gaatje in de grond en meestal komt het dan nog goed. Maar wat doe je dan met die kluit met de rest van de wortelvorming? Ik stamp die aarde nu aan en doe het erbij, geen idee of dat nog meerwaarde heeft _O-

Nog een vraagje: mijn zoontje had laatst het doosje met spinaziezaadjes omgegooid. Ik heb die zaadjes de tuin in geveegd en er wat aarde er overheen gedaan. Nu groeit er allemaal spinazie rondom de appelboom :D is dit nog erg voor de boom, dat het bijvoorbeeld grondstoffen onttrekt, of is dat ok?
pi_213620762
@MaJo Goede aarde rondom een plantje kan nooit kwaad.
Die boom haalt zijn voeding van veel dieper onder de grond dus die spinazie heeft daar echt geen effect op.
pi_213621504
Ik knijp rondom in het potje om de aarde los te maken en kieper hem voorzichtig om. Geen plantjes met gebroken wortels meer sindsdien. ^O^

En wat Hupje zegt.
  Moderator donderdag 23 mei 2024 @ 15:23:23 #90
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_213657697
Gisteren weer wat dingen gedaan. 1 van de tomatenplantjes de volle grond in, sperziebonen en sla gezaaid, nieuwe poging voor de zonnebloemen, afrikaantjes en mosterdbloemen gezaaid. Omdat ik nog niet zo goed/lang kan bukken heb ik ook wat afrikaantjes en mosterdzaad los de tuin in gegooid. Ik dacht met al die regen komt het zo vast wel in de tuin terecht :D ik ben benieuwd.

Ook wat rucola en prei geoogst O+
pi_213657818
Wat doen jullie tegen mieren tussen bv de aardbeien? Vorig jaar had ik afrikaantjes staan, maar die heb ik deze week pas gezaaid.

Heb al superveel en grote aardbeien die nog niet rood zijn en ben bang dat de mieren ze opknabbelen zodra ze lekker zoet worden.
pi_213657822
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2024 15:43 schreef Post-its het volgende:
Wat doen jullie tegen mieren tussen bv de aardbeien? Vorig jaar had ik afrikaantjes staan, maar die heb ik deze week pas gezaaid.

Heb al superveel en grote aardbeien die nog niet rood zijn en ben bang dat de mieren ze opknabbelen zodra ze lekker zoet worden.

Koffiedrap ken ik vaan vroeger dat dat zou helpen, maar dat is lastig met koffiecups
pi_213657895
Mijn drie jaar oude peper, staat weer in bloei

Mijn begraafplaats, de aarde uit de bakken van alles wat niet opgekomen is gaat hierin. Altijd leuk zo'n stukje, je weet nooit wat er op gaat komen.

Physalis (ananaskers)

pi_213657914
@Evenstar Zoek ook eens op wicking beds, die zal je ook wel leuk vinden.
pi_213657962
Physalis, zo lekker. Ik heb het nu voor de tweede keer binnen voorgezaaid, de eerste lading kwam nauwelijks op en groeide daarna ook niet. Nu komt het sneller op en lijkt ook te groeien, dus binnenkort verpotten, maar of het nog wat gaat worden dit jaar vraag ik me af. Heb ze eerder gehad, toen had ik gewoon een paar zaadjes uit die besjes uit de supermarkt in de tuin gegooid.
Het gros van m’n zaailingen in potjes heeft met die stortbuien van dinsdag echt te veel water gehad, ik hoop maar dat niet alles verzopen is.
  Moderator donderdag 23 mei 2024 @ 17:02:19 #96
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_213658308
Googlet Physalis... Jaaaaaa die zijn heerlijk O+ In Thailand een hele bak van gekocht en lekker opgepeuzeld. Maar kun je die ook in ons klimaat laten groeien? Wie/wat/waar/datwilik!
  Moderator donderdag 23 mei 2024 @ 17:10:29 #97
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_213658417
Hebben jullie ook dingen die steevast niet lukken? Ik heb 3x pluksla geprobeerd en 3x lente-ui maar beiden zijn niks geworden. Het zakje pluksla heb ik ook gewoon weggegooid, de lente-ui probeer ik nu nog 1x in mijn binnenkasje.
pi_213658628
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2024 17:10 schreef MaJo het volgende:
Hebben jullie ook dingen die steevast niet lukken? Ik heb 3x pluksla geprobeerd en 3x lente-ui maar beiden zijn niks geworden. Het zakje pluksla heb ik ook gewoon weggegooid, de lente-ui probeer ik nu nog 1x in mijn binnenkasje.
Lente-ui lukt bij mij goed vanuit de kontjes van supermarkt-lente-ui. Want je koopt ze toch met wat worteltjes er nog aan. Dat kan je gewoon in de grond zetten en gaat goed groeien. Ik heb nog een lente-ui van vorig jaar staan, want ik knipte er telkens maar een deel vanaf dus de rest blijft gewoon leven en groeien.
  Moderator donderdag 23 mei 2024 @ 19:52:06 #99
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_213660125
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2024 17:27 schreef Tele6 het volgende:

[..]
Lente-ui lukt bij mij goed vanuit de kontjes van supermarkt-lente-ui. Want je koopt ze toch met wat worteltjes er nog aan. Dat kan je gewoon in de grond zetten en gaat goed groeien. Ik heb nog een lente-ui van vorig jaar staan, want ik knipte er telkens maar een deel vanaf dus de rest blijft gewoon leven en groeien.
Dat is een goeie, ga ik dat eens proberen ^O^ Ik heb op die manier ook een bleekselderij plantje opgewekt, die wil ik morgen in de volle grond gaan zetten :)

Hier nauwelijks last van slakken maar zag net wel dat 1 van de courgettes is opgegeten. Dat brengt de score nu op 3 verloren plantjes, dat valt alles mee.
pi_213660246
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2024 17:02 schreef MaJo het volgende:
Googlet Physalis... Jaaaaaa die zijn heerlijk O+ In Thailand een hele bak van gekocht en lekker opgepeuzeld. Maar kun je die ook in ons klimaat laten groeien? Wie/wat/waar/datwilik!
Gewoon in m’n achtertuintje in Utrecht destijds
pi_213662318
quote:
Jahoor, ik had ze ook in Nederland, wel in mijn kas omdat ze dan wat groter worden en sneller groeien. Gewoon uit zaad kweken.

[ Bericht 1% gewijzigd door Managarm op 23-05-2024 23:05:58 ]
pi_213662382
quote:
Pootuien, ik zet er 100 neer en mag blij zijn als er 10 overblijven. Maar ja, het komt wel weer een keer. Dit jaar niet gezet, uien zijn goedkoop.
pi_213663502
Wij proberen elk jaar nieuw zeelandse spinazie, maar dat lukt ook nooit. We hebben vier jaae geleden 2 plantjes gekregen en dat was echt O+ de hemel O+. En sindsdien dus nooit zelf gelukt.
pi_213663539
Paddenstoelen.
In de moestuin gaat alles meestal wel, als er geen slakkenplaag is. Maar oesterzwammen op koffieprut, daar ben ik echt slecht in.
  vrijdag 24 mei 2024 @ 07:58:16 #105
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_213663598
quote:
wij hebben de zijtuin langs het huis volstaan met deze lampionplant
Is wel pal op het zuiden maar ook zwaar te verduren met zuidwesten wind die hier direct aan de kust vaak wel aanwezig is.
  vrijdag 24 mei 2024 @ 08:00:10 #106
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_213663614
quote:
het ene jaar lukt dit goed, het andere jaar dat. Dit jaar lijken wortels ons in de steek te laten maar worden we overvoerd met peulen

Kropsla andere jaren lastig, nu wel

Door weersextremen dreigen de pootuien door te schieten; krijgen knop in de steel boven (nat en koud, dan warm en droog met tussendoor harde buien enzo)
pi_213663670
Pompoen heb ik opgegeven, de omstandigheden in mijn tuin zijn daar niet goed genoeg voor. En ook courgette wil bij mij nooit. Misschien om dezelfde reden. Maar augurk doet het dan wel weer als een tierelier.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 24 mei 2024 @ 08:45:54 #108
416575 crew  Evenstar
pi_213663869
Ik doe sla tegenwoordig op hydro. Werk zoveel beter en gaat gigantisch snel _O_
pi_213694012
Alles wordt lekker groen in de tuin. De leibomen hebben schade van de hoosbui deze week, maar de moestuin heeft alles redelijk overleefd.
Vandaag augurk en cherrytomaat in de grond gezet en de rest doet ook zijn best - behalve de kropsla, kennelijk zijn de zaadjes te oud. Daar ga ik wat anders voor zaaien zodra ik tijd heb en het droog is.
Vandaag de eerste erwtjes geoogst (48 gram _O- ). Wie het kleine niet eert, ...
pi_213694039
Erwten voorgezaaid, gaat best snel nog. Wel ff 24u voorgeweekt.
  maandag 27 mei 2024 @ 06:33:50 #111
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_213699070
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2024 18:22 schreef Hupje het volgende:
Alles wordt lekker groen in de tuin. De leibomen hebben schade van de hoosbui deze week, maar de moestuin heeft alles redelijk overleefd. [ afbeelding ]
Vandaag augurk en cherrytomaat in de grond gezet en de rest doet ook zijn best - behalve de kropsla, kennelijk zijn de zaadjes te oud. Daar ga ik wat anders voor zaaien zodra ik tijd heb en het droog is.
Vandaag de eerste erwtjes geoogst (48 gram _O- ). Wie het kleine niet eert, ...
[ afbeelding ]
Mooi

Lekker, erwtjes !

Let op dat die framboos niet gaat woekeren, kan zo je hele tuin overnemen
pi_213723298
Thanks voor alle tips.

[ Bericht 84% gewijzigd door Nizno op 29-05-2024 23:11:03 (een advertentie mag je gewoon voor betalen.) ]
pi_213724334
De eerste rode kruisbes geoogst, Symph vond ‘m toch niet zo lekker als hij zich herinnerde dus zonde van de ruimte dat we 2 van die struiken hebben staan. Ik had ‘m nog gewaarschuwd dat die dingen niet lekker zijn, maar hij wilde ze graag hebben.
Eerste handje peultjes geoogst, die gaan deze week door de wokschotel. Morgen maar eens de rest van de voorgezaaide peultjes planten.
pi_213725051
Ik heb mijn moestuin in een kas.

Afgelopen zondag draadjes gemaakt naar mijn meloenen zodat ze zich straks omhoog kunnen gaan klimmen.

Morgen eens kijken hoe de boel er weer bij staat.

I solemnly swear i'm up to no good
  woensdag 29 mei 2024 @ 18:51:33 #115
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_213725318
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2024 18:26 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

Afgelopen zondag draadjes gemaakt naar mijn meloenen zodat ze zich straks omhoog kunnen gaan klimmen.

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]
wow

wat is dat? een volkstuinvereniging in een oud kassencomplex?
lijkt me niet goedkoop
pi_213725603
Cool, die moestuin in een kas. Zou hier in de buurt wel ideaal zijn met die harde wind (en nu met een verzopen tuin)
pi_213725607
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2024 18:51 schreef marcel.de het volgende:

[..]
wow

wat is dat? een volkstuinvereniging in een oud kassencomplex?
lijkt me niet goedkoop
Klopt. Is wel een hele fijne plek hoor. Maar vergeleken wat je met plekken buiten betaald niet bepaald goedkoop nee. Maargoed het heeft ook zo zijn voordelen natuurlijk:)
pi_213725614
quote:
1s.gif Op woensdag 29 mei 2024 19:23 schreef Doedezemaar het volgende:
Cool, die moestuin in een kas. Zou hier in de buurt wel ideaal zijn met die harde wind (en nu met een verzopen tuin)
Je zit aan de kust?
pi_213725634
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2024 19:24 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]
Je zit aan de kust?
Ik woon zowat in de Waddenzee ja (en de Noordzee is ook niet ver weg). Het verschil met m’n tuin in Utrecht is nogal groot
pi_213725823
quote:
1s.gif Op woensdag 29 mei 2024 19:26 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Ik woon zowat in de Waddenzee ja (en de Noordzee is ook niet ver weg). Het verschil met m’n tuin in Utrecht is nogal groot
Ah ja dan heb je wind genoeg haha
  woensdag 29 mei 2024 @ 19:52:50 #121
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_213725933
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2024 18:26 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]
Wat een plaatje O+
Spoilers!
  woensdag 29 mei 2024 @ 23:08:41 #122
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_213728436
Wat een verloren jaar… alles verzuipt bijna. Veel komt niet eens op. Wat niet verzuipt wordt opgevreten door de slakken. Mijn tomaten klampen zich aan het leven vast maar zullen weldra gaan schimmelen. Het enige dat het aardig doet zijn de aardappels.
The End Times are wild
  woensdag 5 juni 2024 @ 09:29:24 #123
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_213793989
Hier gaat het inmiddels aardig goed, de planten beginnen groot genoeg te worden dat ze niet al te erg meer kapot gaan van de slakken. Het begint ook al aardig droog te worden, moet denk bijna gaan sproeien :o
pi_213794925
Fijn dat de slakken er nu af lijken te blijven.

Het lijkt er op dat er rupsen in mijn tuintje zitten. Tenminste als ik af moet gaan op de slijmerige plekjes die op mijn boerenkool zaten.

Gisteren weer even geweest. Bonenrek gemaakt met mijn man samen.

Mijn perzik boompje heeft ook meteen water gekregen hoor. Druppelaar zat verstopt :@
  Moderator woensdag 5 juni 2024 @ 13:07:45 #125
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_213796351
Wat een heerlijke foto's hier _O_

Hier gaat het aan de ene kant goed en aan de andere kant totaal niet. Werkelijk alle sla en bonen die ik heb geplant zijn opgevroten door de slakken :') Verder gaat het allemaal goed. Aardbeitjes doen het goed en ook de aardappelen groeien als een gek. Die staan er nu al ruim 90 dagen maar blijven mooi groen dus die laat ik voorlopig even zitten :) Verder groeien de komkommer, paprika, tomaten en dahlia's ook goed. Alleen de zonnebloemen, die ik meerdere malen heb geprobeerd, komen niet op :?

Ook het fruit (aalbessen en 3 soorten frambozen) groeien goed en zijn lekker groen, maar ik vraag me af of ze al vrucht gaan geven. Nul bloemetjes tot nu toe. Ik ben benieuwd!
pi_213796497
Ik ben veel later begonnen met zaaien. Eerst vakantie en daarna ander dingen aan mn hoofd gehad. Heb nu net de eerste stekjes.
Maar heb al wel veel aardbeien, allen worden ze bijna allemaal aangevreten. Heb zelfs pissebedden erin gevonden, heb ik nog nooit eerder gezien.

En aardappels waren er een paar achtergebleven van vorig jaar 😃
pi_213796608
Ik heb een hele vrolijke pompoen, in een maand tijd:

Deze groeit op mijn composthoop, dus genoeg voeding en vocht.
pi_213796786
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2024 13:21 schreef Post-its het volgende:
Ik ben veel later begonnen met zaaien. Eerst vakantie en daarna ander dingen aan mn hoofd gehad. Heb nu net de eerste stekjes.
Maar heb al wel veel aardbeien, allen worden ze bijna allemaal aangevreten. Heb zelfs pissebedden erin gevonden, heb ik nog nooit eerder gezien.

En aardappels waren er een paar achtergebleven van vorig jaar 😃
Pissebedden zijn echt een plaag voor aardbeien, bij mij zaten ze ook altijd in.
pi_213796833
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2024 13:48 schreef Managarm het volgende:

[..]
Oh kan me dat echt niet Herinnering van vroeger thuis of eerder in eigen tuin.
Helaas zitten er hier meer pissebedden dan slakken in de tuin.
pi_213796839
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2024 13:31 schreef Managarm het volgende:
Ik heb een hele vrolijke pompoen, in een maand tijd:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Deze groeit op mijn composthoop, dus genoeg voeding en vocht.
Pompoen groeit hier ook altijd erg hard.
pi_213796846
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2024 13:48 schreef Managarm het volgende:

[..]
Aardbeien heb ik inmiddels opgegeven. Als de pissenbedden niet eerder zijn, zijn het de slakken wel. Vorig jaar hebben we welgeteld 2 aardbeien zelf kunnen opeten 8)7.

Maar ik zag dat er bloemen in de tomatenplanten zitten *O*. Die staan beschut in een plastic kasje, dus nu heb ik het voorflapje opengeritst om de insecten de ruimte te geven. Kom maarrrrr!
Venus in pocketformaat
© loveli
  Moderator woensdag 5 juni 2024 @ 16:00:14 #132
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_213798135
ik liep net even de tuin in en ik zag zowaar de eerste aalbessen groeien :o O+

Verder nog wat plaatjes bij het praatje. Zie hier de aardappelen. 2 soorten, en de een groeit ook veel hoger/harder dan de ander. Op dezelfde dag geplant (eind februari).

Dan de dingen in zak/pot. Met extra aandacht voor de bleekselderij helemaal onderin de tweede foto, die heb ik zelf uit het kontje opgekweekt O+

De enige boon die niet is opgevroten door slakken (edamame)

3 soorten framboos

Pruimenboompje doet het ook goed, ben benieuwd hoeveel jaar die nog nodig heeft :)

pi_213798377
Ik eet elke dag 2 aardbeien, ik vond net de eerste met aangevreten gat, dus ik ben benieuwd of ik het ongedierte voor kan blijven. De pruimenboom heeft een paar vruchten er in hangen, benieuwd of die ook echt gaan rijpen. Kiwi is dood, frambozen lijken allemaal dood, citroenverbena is dood, 1 van de 3 Japanse wijnbessen is klein gebleven maar zit wel vol bloemen (de andere 2 zijn dood), Fazantenbes is dood en het gros van m’n zaailingen is verpieterd of opgegeten. Edamames lijken wel in orde, dus die moet ik maar snel ergens zien te planten.
Kortom: een raar/niet erg gelukt moestuinjaar en we zijn nog niet zo lang onderweg.
pi_213798982
Hier is het nog steeds zo nat, ook nog halve weilanden onder water.
Zo erg voor de mensen die er hun brood mee moeten verdienen. Mijn moestuin is gewoon voor de lol en ontspanning.
  Moderator woensdag 5 juni 2024 @ 17:26:39 #135
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_213799053
quote:
1s.gif Op woensdag 5 juni 2024 16:26 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik eet elke dag 2 aardbeien, ik vond net de eerste met aangevreten gat, dus ik ben benieuwd of ik het ongedierte voor kan blijven. De pruimenboom heeft een paar vruchten er in hangen, benieuwd of die ook echt gaan rijpen. Kiwi is dood, frambozen lijken allemaal dood, citroenverbena is dood, 1 van de 3 Japanse wijnbessen is klein gebleven maar zit wel vol bloemen (de andere 2 zijn dood), Fazantenbes is dood en het gros van m’n zaailingen is verpieterd of opgegeten. Edamames lijken wel in orde, dus die moet ik maar snel ergens zien te planten.
Kortom: een raar/niet erg gelukt moestuinjaar en we zijn nog niet zo lang onderweg.
Hier standaard 3/4 aardbeien per dag. Uit 8 plantjes. Ik zie hele bakken voorbij komen in moestuingroepen, ik ben benieuwd hoeveel plantjes zij dan hebben staan _O-

Wat balen dat er zoveel mis is gegaan, dat werkt niet echt motiverend. Hier ging het eigenlijk best goed, op de bonen na, maar sinds deze week is al mijn sla verdwenen en ook elke nieuwe boon/erwt die net is gaan groeien. Ook een van de komkommers is opeens weg. En dat is toch wel heel jammer als je iets met veel liefde hebt opgekweekt ;(

quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2024 17:22 schreef Post-its het volgende:
Hier is het nog steeds zo nat, ook nog halve weilanden onder water.
Zo erg voor de mensen die er hun brood mee moeten verdienen. Mijn moestuin is gewoon voor de lol en ontspanning.
Daar denk ik ook de hele tijd aan, wat een verschrikking!

Iemand trouwens ervaring met zelf uien oogsten? Volgens mij zouden ze al bijna klaar moeten zijn (in oktober geplant) maar de stengels blijven groen:

pi_213799102
Wij planten uien in maart/april en dan oogsten wanneer het loof afsterft/afgestorven is. Geen idee hoe het zit als je ze in oktober plant, maar de meeste groente die 'overwintert' groeit niet in de winter, dus ik zou ze gewoon nog even laten staan.
pi_213799956
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2024 13:07 schreef MaJo het volgende:
Wat een heerlijke foto's hier _O_

Hier gaat het aan de ene kant goed en aan de andere kant totaal niet. Werkelijk alle sla en bonen die ik heb geplant zijn opgevroten door de slakken :') Verder gaat het allemaal goed. Aardbeitjes doen het goed en ook de aardappelen groeien als een gek. Die staan er nu al ruim 90 dagen maar blijven mooi groen dus die laat ik voorlopig even zitten :) Verder groeien de komkommer, paprika, tomaten en dahlia's ook goed. Alleen de zonnebloemen, die ik meerdere malen heb geprobeerd, komen niet op :?

Ook het fruit (aalbessen en 3 soorten frambozen) groeien goed en zijn lekker groen, maar ik vraag me af of ze al vrucht gaan geven. Nul bloemetjes tot nu toe. Ik ben benieuwd!
Zou het kunnen dat
Die zonnebloemen al opgepeuzeld zijn voor ze de kans hebben op te komen?
pi_213800018
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2024 17:32 schreef Nanuke het volgende:
Wij planten uien in maart/april en dan oogsten wanneer het loof afsterft/afgestorven is. Geen idee hoe het zit als je ze in oktober plant, maar de meeste groente die 'overwintert' groeit niet in de winter, dus ik zou ze gewoon nog even laten staan.
Zit er straks aan te denken om gewoon een hele bak vol met knoflook te planten en zelfde voor ui. Volgend jaar hopelijk dan een flinke opbrengst en dan een flinke voorraad :)

Maar heb gelezen dat ze 10 maanden staan. Dan kom ik in de knoop van het voorjaar.
  woensdag 5 juni 2024 @ 18:37:11 #139
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_213800190
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2024 16:00 schreef MaJo het volgende:
ik liep net even de tuin in en ik zag zowaar de eerste aalbessen groeien :o O+

Ik heb twee weken geleden al aalbessen o op, maar mijn courgettes beginnen maar net te bloeien. Dat dit allemaal zoveel verschil maakt
The End Times are wild
pi_213804319
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2024 17:26 schreef MaJo het volgende:

[..]
Hier standaard 3/4 aardbeien per dag. Uit 8 plantjes. Ik zie hele bakken voorbij komen in moestuingroepen, ik ben benieuwd hoeveel plantjes zij dan hebben staan _O-
[ afbeelding ]
Ik heb vanavond even geteld, wij hebben 30 plantjes en in 2 weken tijd zo'n 2 kilo van de plantjes gehaald.
Het grootste deel hiervan staat nog maar 1 jaar, dus ik verwacht volgend jaar nog wel wat meer. :9
pi_213804380
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2024 18:26 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]
Zit er straks aan te denken om gewoon een hele bak vol met knoflook te planten en zelfde voor ui. Volgend jaar hopelijk dan een flinke opbrengst en dan een flinke voorraad :)

Maar heb gelezen dat ze 10 maanden staan. Dan kom ik in de knoop van het voorjaar.
Knoflook zetten wij met name tussen de aardbeien en de tomaten. Zit elkaar niet in de weg, en dan zit het volgend (voor)jaar ook niet in de weg.
Van uien klinkt leuk, maar het is ons nooit echt goed gelukt om de uien groot te krijgen. Vorig jaar was het heel erg slecht. Het jaar ervoor redelijk, maar ook niet genoeg om de winter mee door te komen. ;(
  Moderator woensdag 5 juni 2024 @ 23:24:58 #142
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_213804838
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2024 17:32 schreef Nanuke het volgende:
Zolang het loof groen blijft laat ik het staan, het staat ook niet in de weg. Het zou tussen mei en juli geoogst moeten worden maar het is zulk raar weer, alles loopt wat anders.

Ik heb tussen de aardbeien knoflook gestoken en ook daar groeit nu een plantje uit :D zou dat ook nog knoflookbollen kunnen geven? Ze steken half boven de grond uit.
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2024 18:22 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]
Zou het kunnen dat
Die zonnebloemen al opgepeuzeld zijn voor ze de kans hebben op te komen?
Dat zou zeker kunnen :Y ik had van de week ook opkomende sperziebonen die een dag later weer verdwenen waren. Als je een dagje niet kijkt kun je het zo missen.
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2024 18:37 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ik heb twee weken geleden al aalbessen o op, maar mijn courgettes beginnen maar net te bloeien. Dat dit allemaal zoveel verschil maakt
Grappig hè? Bij mij doet de courgette nog niet zoveel. Ik zag wel dat de zelf gezaaide tomaat nu de eerste bloemen geeft O+
  Moderator woensdag 5 juni 2024 @ 23:26:33 #143
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_213804854
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2024 22:39 schreef Nanuke het volgende:

[..]
Ik heb vanavond even geteld, wij hebben 30 plantjes en in 2 weken tijd zo'n 2 kilo van de plantjes gehaald.
Het grootste deel hiervan staat nog maar 1 jaar, dus ik verwacht volgend jaar nog wel wat meer. :9
Kijk dat is wel succesvol :9 Ik wil dit jaar ook meer kijken hoeveel je uit de planten haalt zodat ik daar volgend jaar meer mee kan doen.
pi_213819185
Het hangt ook erg van de soort aardbeien af. De ene soort die ik heb geeft nu enorm veel aardbeien, de andere soort geeft als het goed is het hele seizoen door steeds een beetje.
  vrijdag 7 juni 2024 @ 07:47:51 #145
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_213819370
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2024 06:55 schreef Tuindier het volgende:
Het hangt ook erg van de soort aardbeien af. De ene soort die ik heb geeft nu enorm veel aardbeien, de andere soort geeft als het goed is het hele seizoen door steeds een beetje.
seizoensaardbeien en doordragende aardbeien ja :Y
  vrijdag 7 juni 2024 @ 16:58:09 #146
286949 Thinkk-Pinkk
Tickety-boo
pi_213824644
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2024 23:24 schreef MaJo het volgende:

[..]
Zolang het loof groen blijft laat ik het staan, het staat ook niet in de weg. Het zou tussen mei en juli geoogst moeten worden maar het is zulk raar weer, alles loopt wat anders.

Ik heb tussen de aardbeien knoflook gestoken en ook daar groeit nu een plantje uit :D zou dat ook nog knoflookbollen kunnen geven? Ze steken half boven de grond uit.
[..]
Dat zou zeker kunnen :Y ik had van de week ook opkomende sperziebonen die een dag later weer verdwenen waren. Als je een dagje niet kijkt kun je het zo missen.
[..]
Grappig hè? Bij mij doet de courgette nog niet zoveel. Ik zag wel dat de zelf gezaaide tomaat nu de eerste bloemen geeft O+
Dat zou ik idd ook kunnen proberen. Tegen de tijd dat de tomaten weer de grond in gaan enzo is het wel duidelijk waar de knoflook staat. Aardbeien hangen bij mij aan het hek haha
pi_213831701
Gisteren nog maar wat aardbeiplantjes gekocht naast ook een nieuwe rozemarijn voor bovenin de kruidenspiraal, de andere lijkt doodgevroren te zijn. En ook een zwarte framboos (rubus idaeus Black Jewel), eens kijken waar ik die precies ga neerzetten.
Dit weekend wordt moestuinweekend, ik ga eindelijk eens wat zaailingen in de grond zetten.
pi_213832102
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 juni 2024 09:46 schreef Doedezemaar het volgende:
Gisteren nog maar wat aardbeiplantjes gekocht naast ook een nieuwe rozemarijn voor bovenin de kruidenspiraal, de andere lijkt doodgevroren te zijn. En ook een zwarte framboos (rubus idaeus Black Jewel), eens kijken waar ik die precies ga neerzetten.
Dit weekend wordt moestuinweekend, ik ga eindelijk eens wat zaailingen in de grond zetten.
Ooooh lekker!

Hier gaat de moestuinbak vrij goed. Familienslak helaas wel in grote getale aanwezig ondanks constant verwijderen

Ik heb witte bosaardbei en gezaaid alleen dat gaat dus pas aan het einde van het seizoen vricht dragen.... Dus twijfel of ik nog gewone aardbei erbij ga doen.

De tijm is hier door gevroren lijkt het wel dus wil bij Lif kruiden kraam even kijken of die misschien een lekkere citroentijm ofzo hebben staan
  Moderator zaterdag 8 juni 2024 @ 14:24:03 #149
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_213834009
Ik was het zo zat dat alle bomen zijn opgegeten dat ik zojuist 6 sperziebonen, 6 haricot verts, 4 doperwten en 3 snijbonen heb gezaaid. Zul je zien dat ze het opeens allemaal gaan doen :') Maar dan verwijder ik wel een paar. De moestuin oogt nu zo leeg, op alles in pot na en de aardappelen is de rest opgegeten/mislukt. Ook worteltjes, afrikaantjes, broccoli, mais en rucola opnieuw gezaaid. Die zijn ook nooit opgekomen of opgegeten. Hopelijk gaat het nu allemaal wat beter!
pi_213834049
Die kan je toch wel allemaal kwijt? Ik heb altijd stokbonen en dan kunnen er meerdere plantjes bij 1 stok staan, dat zit elkaar niet in de weg. Zelfde soort bij elkaar is wel handig met oogsten maar door elkaar kan ook.
  zaterdag 8 juni 2024 @ 14:47:33 #151
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_213834244
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 juni 2024 09:46 schreef Doedezemaar het volgende:
Kijk uit dat je geen kruisbestuiving krijgt van die bosaardbeitjes en je gewone aardbeien, dan verziek je je rassen en de smaak.
Persoonlijk vind ik er weinig aan, bosaardbeitjes. In onze tuin staan helaas valse bosaardbeitjes, oneetbaar met gele bloemetjes.

Om terug te komen op die kruisbestuiving; daarom dit jaar peulen in de voortuin en erwten in de achtertuin.

Niet heel veel erwten aan 1 plant, ga die nu doppen

Maar peulen waren er bergen per plant. Op alle manieren gegeten maar niet tegen op te eten. Dus door laten gaan tot erwt. Toch 3,5 kilo in de vriezer

Eerste Tayberries geoogst en ieder een schaaltje op net, heerlijk !
pi_213835362
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2024 14:47 schreef marcel.de het volgende:
Om terug te komen op die kruisbestuiving; daarom dit jaar peulen in de voortuin en erwten in de achtertuin.
Hoe werkt dat dan? Wat kan er 'mis'?
  Moderator zaterdag 8 juni 2024 @ 17:59:27 #153
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_213835745
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2024 14:29 schreef Elleska het volgende:
Die kan je toch wel allemaal kwijt? Ik heb altijd stokbonen en dan kunnen er meerdere plantjes bij 1 stok staan, dat zit elkaar niet in de weg. Zelfde soort bij elkaar is wel handig met oogsten maar door elkaar kan ook.
Dit is op zo’n 2 vierkante meter hè? :D dus alles staat 5/10cm van elkaar af. Als het elkaar niet in de weg zit blijft het sowieso staan :)
pi_213837705
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2024 17:59 schreef MaJo het volgende:

[..]
Dit is op zo’n 2 vierkante meter hè? :D dus alles staat 5/10cm van elkaar af. Als het elkaar niet in de weg zit blijft het sowieso staan :)
Ik heb ook een mini moestuin maar of je moestuin nu groot of klein is maakt niet uit, rondom elke stok passen makkelijk 4-6 sperziebonen.

Zal als ik eraan denk morgen een foto maken van mijn bonenvakje.
pi_213838669
Haat aan de slakken
  Moderator zondag 9 juni 2024 @ 19:12:08 #156
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_213848689
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2024 20:25 schreef Elleska het volgende:

[..]
Ik heb ook een mini moestuin maar of je moestuin nu groot of klein is maakt niet uit, rondom elke stok passen makkelijk 4-6 sperziebonen.

Zal als ik eraan denk morgen een foto maken van mijn bonenvakje.
Maar dat zijn stokbonen, dit zijn stambomen. Vorig jaar had ik 6 stokbonen op 1m2 en toen stond het wel behoorlijk vol. Nu heb ik het ongeveer 2x zo dicht op elkaar staan. We gaan het zien :D
  zondag 9 juni 2024 @ 19:21:27 #157
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_213848803
Hier gaat het wel ok met de moestuin geloof ik. Het is wel een strijd allemaal. Slecht weer, een miljard slakken en het bouwen van de moestuinbakken dat veel meer tijd en moeite kost dan gedacht.

Maar! Het oogsten is nu echt begonnen. Hier aardbeien, braambozen, erwten en tuinbonen.

(De volgende foto's zijn 3 weken oud)

Ik heb een paar dagen geleden de eerste venkel geoogst uit deze bak. Verder staat er prei, bieten, knolselderij en late aardappel in.

Hier nog meer aardappels.

Ik heb drie van dit soort bakken met vooral tomaten en ook (klim)courgette, peper, paprika, en snackkomkommer.

Deze lange bak van 7 meter staat vol met kolen. Paksoi, Chinese kool, spruiten, bimi, witte kool, rode kool,bloemkool.

Ik probeer ook nog gember te kweken.

En sinds vandaag pompoen.

Er komen nog 2 moestuinbakken bij deze week. Dan kunnen mijn 12 zoete aardappelplanten ook de grond in.
Spoilers!
pi_213849374
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2024 19:12 schreef MaJo het volgende:

[..]
Maar dat zijn stokbonen, dit zijn stambomen. Vorig jaar had ik 6 stokbonen op 1m2 en toen stond het wel behoorlijk vol. Nu heb ik het ongeveer 2x zo dicht op elkaar staan. We gaan het zien :D
ah, stambonen is wel een ander verhaal.
met een beperkte oppervlakte werkt stokbonen beter maar daar heb je nu niets meer aan.
  zondag 9 juni 2024 @ 21:01:13 #159
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_213851091
quote:
1s.gif Op zondag 9 juni 2024 19:21 schreef Lucky_Strike het volgende:
Hier gaat het wel ok met de moestuin geloof ik. Het is wel een strijd allemaal. Slecht weer, een miljard slakken en het bouwen van de moestuinbakken dat veel meer tijd en moeite kost dan gedacht.

Maar! Het oogsten is nu echt begonnen. Hier aardbeien, braambozen, erwten en tuinbonen.
[ afbeelding ]

Ik heb een paar dagen geleden de eerste venkel geoogst uit deze bak. Verder staat er prei, bieten, knolselderij en late aardappel in.
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Ik heb drie van dit soort bakken met vooral tomaten en ook (klim)courgette, peper, paprika, en snackkomkommer.
[ afbeelding ]

Deze lange bak van 7 meter staat vol met kolen. Paksoi, Chinese kool, spruiten, bimi, witte kool, rode kool,bloemkool.
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Er komen nog 2 moestuinbakken bij deze week. Dan kunnen mijn 12 zoete aardappelplanten ook de grond in.
Braambozen; lijken op onze Tayberries, ik denk de zelfde?

Mooi trouwens die verhoogde stenen bakken
  zondag 9 juni 2024 @ 21:02:27 #160
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_213851120
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2024 17:08 schreef Hupje het volgende:

[..]
Hoe werkt dat dan? Wat kan er 'mis'?
Rassen vermengen waardoor de smaak en andere eigenschappen verloren gaan
  zondag 9 juni 2024 @ 21:09:57 #161
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_213851304
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2024 21:01 schreef marcel.de het volgende:

[..]
Braambozen; lijken op onze Tayberries, ik denk de zelfde?

Mooi trouwens die verhoogde stenen bakken
Tayberries zijn braambozen inderdaad. Ik heb loganberries, tayberries en boysenberries in die categorie. De logan wordt echt monstreus. We zijn er een beetje bang van :o Ik vind de tay wel iets lekkerder. Boysen heeft nog geen vrucht gegeven.
Spoilers!
pi_213851679
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2024 21:02 schreef marcel.de het volgende:

[..]
Rassen vermengen waardoor de smaak en andere eigenschappen verloren gaan
Ah zo.
Ik had toch al besloten om voortaan alleen peultjes te zaaien, die vinden we lekkerder en geven meer opbrengst dan de erwtjes die ik gezaaid had.
pi_213852617
quote:
1s.gif Op zondag 9 juni 2024 21:09 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Tayberries zijn braambozen inderdaad. Ik heb loganberries, tayberries en boysenberries in die categorie. De logan wordt echt monstreus. We zijn er een beetje bang van :o Ik vind de tay wel iets lekkerder. Boysen heeft nog geen vrucht gegeven.
Tayberry is lekker ja, maar ik haalde mijn armen helemaal open aan die stekels. Ik wil hier een Loganberry maar kan ‘m nergens vinden.
  zondag 9 juni 2024 @ 22:17:03 #164
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_213853071
quote:
1s.gif Op zondag 9 juni 2024 21:56 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Tayberry is lekker ja, maar ik haalde mijn armen helemaal open aan die stekels. Ik wil hier een Loganberry maar kan ‘m nergens vinden.
Ik heb de mijne bij Fruitbomen.net gekocht. Moestuinweetjes heeft ze misschien ook wel.

Logan wordt echt gigantisch. Alleen doen als je er echt de ruimte voor hebt. De uitlopers worden echt 5 meter lang _O- Dat is ook in mum van tijd gebeurd. Je moet hem constant in de gaten houden. Hij zaait niet uit en heeft echt geen doorns.

We gaan kilo's fruit van onze ene logan halen. Twee keer zo veel als van de tay schat ik.

Ik binnenkort eens een foto plaatsen.
Spoilers!
pi_213856588

Het begin is er, er staan een paar courgettes in. Gisteren later nog wat andere zaailingen er bij gezet, later deze week nog wat gezaaide bloemen er bij zetten om de bestuivers te lokken enzo.
  Moderator / Redactie Sport maandag 10 juni 2024 @ 11:14:35 #166
416575 crew  Evenstar
pi_213856679
Man, bij mij schieten echt de paddestoelen uit de grond _O- Zo irritant. Kan verder geen kwaad, maar je blijft maar opruimen :D
pi_213856815
Regen! Eindelijk! *O*
pi_213857885
Alles groeit lekker.
Hoe vaak gaan jullie naar je moestuin?
Ik 1-2 keer per week want moet er best een stukje voor rijden. Maar heb wel een bewaterings systeem. Dus hoef niet na te denken over water geven enzo.

Wat plaatjes van afgelopen zaterdag.

pi_213858074
Mijn moestuinbak staat gewoon in de achtertuin. Ik loop er in ieder geval 2x per dag langs. Water geven is (weer) geen issue momenteel :')
Paddenstoelen heb ik ook.
pi_213858090
Ik heb gelukkig de moestuin gewoon in m’n tuin bij het huis. Ooit wel eens aan een volkstuin begonnen, was op een paar minuten van mijn huis, maar die was te nat en ook totaal overgroeid met met name kweekgras, dus dat was onbegonnen werk om die fatsoenlijk te krijgen en door familieomstandigheden kon ik destijds niet verder met de aanleg en heb ik de huur dus na een jaar weer opgezegd.
Ik moestuinier altijd gewoon in m’n eigen tuin, eerder ook op het balkon. Ik heb nu voor het eerst echt ruimte voor een apart moestuingedeelte, al gok ik dat over een paar jaar door ruimtegebrek daarin er toch ook weer wat dingen tussen de sierplanten gaan belanden (‘stiekem’ heb ik al een rabarber en de peultjes buiten de moestuin geplant).
Gisteren de bakken met zaailingen maar zoveel mogelijk onder de buitenunit van de warmtepomp en zelfs in de schuur gezet vanwege de voor vandaag voorspelde zondvloed en dat had ik goed ingeschat, de tuin lijkt nu alweer op een zwembad en het begint nu zelfs nog harder te regenen.
pi_213858118
Overigens gingen er gisteren 200 liter tuinaarde van Biokultura in dat kleine stukje moestuin. Eerst een laag karton en toen die aarde er bovenop. De andere delen van de moestuin kan ik pas aanleggen als de nieuwe kas staat, ik ga daarna zsm 2m3 van datzelfde spul of wormencompost bestellen. Dure hobby zo’n moestuin aanleggen.
pi_213858317
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2024 19:12 schreef MaJo het volgende:

[..]
Ik zet stambonen ook altijd in groepjes van 3. Heb je een smerig volle bos bonen, maar is jaren goed gegaan (dit jaar geen bonen).
  maandag 10 juni 2024 @ 14:50:27 #173
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_213858652
quote:
1s.gif Op maandag 10 juni 2024 13:49 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik heb gelukkig de moestuin gewoon in m’n tuin bij het huis. Ooit wel eens aan een volkstuin begonnen, was op een paar minuten van mijn huis, maar die was te nat en ook totaal overgroeid met met name kweekgras, dus dat was onbegonnen werk om die fatsoenlijk te krijgen en door familieomstandigheden kon ik destijds niet verder met de aanleg en heb ik de huur dus na een jaar weer opgezegd.
Ik moestuinier altijd gewoon in m’n eigen tuin, eerder ook op het balkon. Ik heb nu voor het eerst echt ruimte voor een apart moestuingedeelte, al gok ik dat over een paar jaar door ruimtegebrek daarin er toch ook weer wat dingen tussen de sierplanten gaan belanden (‘stiekem’ heb ik al een rabarber en de peultjes buiten de moestuin geplant).
Gisteren de bakken met zaailingen maar zoveel mogelijk onder de buitenunit van de warmtepomp en zelfs in de schuur gezet vanwege de voor vandaag voorspelde zondvloed en dat had ik goed ingeschat, de tuin lijkt nu alweer op een zwembad en het begint nu zelfs nog harder te regenen.
Leuke toelichting. Dankjewel

Wij startten ooit een moestuin bij huis maar te weinig ruimte. Konden stuk grond gebruiken van de buurman; Die had hij als toenmalig rozenkweker een stuk verderop in het dorp. Op gegeven moment van hem over gekocht. Maar was niet ideaal hoor, tuin niet bij huis. Hebben vastgeplakte vogels op onze zonnebloem meegemaakt, gestolen groenten, mensen die gewoon de tuin / het land opliepen, dreigen door een geesteszieke om onze groente te vergiftigen door gif op de groente te spuiten enzovoort.

Zijn blij dat bij ons nieuwe huis genoeg grond is en tuin bij huis
  maandag 10 juni 2024 @ 15:13:05 #174
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_213858845
quote:
1s.gif Op maandag 10 juni 2024 13:53 schreef Doedezemaar het volgende:
Overigens gingen er gisteren 200 liter tuinaarde van Biokultura in dat kleine stukje moestuin. Eerst een laag karton en toen die aarde er bovenop. De andere delen van de moestuin kan ik pas aanleggen als de nieuwe kas staat, ik ga daarna zsm 2m3 van datzelfde spul of wormencompost bestellen. Dure hobby zo’n moestuin aanleggen.
Wij zegeen altijd: het is een levensstijl. Dus niet perse goedkoper ofzo. Hoewel; anderzijds is onze moestuin biologisch; wanneer je dat allemaal in de winkel zou moeten kopen in deze hoeveelheden ben je ook veel kwijt
  Moderator maandag 10 juni 2024 @ 17:14:02 #175
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_213859817
quote:
1s.gif Op zondag 9 juni 2024 19:21 schreef Lucky_Strike het volgende:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Wow dat ziet er allemaal super uit _O_ Die tuinbonen zijn huge :9 Bij mij doet de tayberry nog helemaal niks dus dat zal pas volgend jaar worden ben ik bang. Sowieso doen alle frambozen helemaal niks, ze groeien fantastisch maar ik zie helemaal geen vruchten.

quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2024 19:54 schreef Elleska het volgende:

[..]
ah, stambonen is wel een ander verhaal.
met een beperkte oppervlakte werkt stokbonen beter maar daar heb je nu niets meer aan.
Ik heb tot nu toe niet echt goede ervaringen met dingen die aan stok groeien. Ik heb nu ook een edamame met 3 boontjes eraan, dat schiet niet echt op :D En zo ging het ook met de doperwt en de snijbonen, die helaas allemaal opgegeten zijn inmiddels. Misschien dus volgende keer per stok meer zaadjes de grond in doen?

quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2024 11:28 schreef Nanuke het volgende:
Regen! Eindelijk! *O*
Grappig is dat he als je een moestuin hebt? Ik waardeer regen ook opeens een stuk meer :D

quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2024 13:19 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Alles groeit lekker.
Ik 1-2 keer per week want moet er best een stukje voor rijden. Maar heb wel een bewaterings systeem. Dus hoef niet na te denken over water geven enzo.

Wat plaatjes van afgelopen zaterdag.

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]
Ik heb een moestuin in de tuin en ik loop er 's ochtends en 's avonds een keer doorheen. En om de paar dagen doe ik wat meer: zaaien, onkruid weghalen etc.

Ziet er allemaal prachtig uit bij je ^O^

quote:
1s.gif Op maandag 10 juni 2024 14:17 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Ik zet stambonen ook altijd in groepjes van 3. Heb je een smerig volle bos bonen, maar is jaren goed gegaan (dit jaar geen bonen).
Vorig jaar ging het ook prima, toen stonden er dus 6. Maar omdat ik ze allemaal tegelijk had gezaaid was het veel te veel in 1x _O- Daarom nu geleerd om steeds met wat tussenpozen te zaaien. Hoewel, deze keer dus weer niet besef ik me :')
pi_213860692
6 in 1 gaatje?

Ik stop er nl 3 bij elkaar. Dan iets met afstand tot het volgende plukje. Kan ik er meer kwijt per m²
pi_213862322
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2024 13:19 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Alles groeit lekker.
Mijn moestuin is bij een moestuinvereniging op 5min fietsen en ik ben daar 3-5x in de week te vinden. Samen met een vriendin, zij is er ook ongeveer zo vaak. Soms lukt het de een iets minder en soms de ander. Doordat we het samen doen is die 100m2 wel goed te doen. Vooral dit jaar hebben we de slag lekker te pakken. Dat er heel veel dingen goed groeien en al flink vrucht dragen helpt wel. Vorig jaar hadden we een slecht jaar en dan is het toch een stuk moeilijker om de motivatie te vinden.
In de achtertuin heb ik nog 3 tomatenplanten die ik niet kwijt kon, en ook wat fruit en kruiden. Daar ben ik echter minder actief in omdat ik snel vergeet dat dat er ook nog is. :P
  maandag 10 juni 2024 @ 20:55:54 #178
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_213862444
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2024 17:14 schreef MaJo het volgende:

[..]
Wow dat ziet er allemaal super uit _O_ Die tuinbonen zijn huge :9 Bij mij doet de tayberry nog helemaal niks dus dat zal pas volgend jaar worden ben ik bang. Sowieso doen alle frambozen helemaal niks, ze groeien fantastisch maar ik zie helemaal geen vruchten.
[..]
Ik heb tot nu toe niet echt goede ervaringen met dingen die aan stok groeien. Ik heb nu ook een edamame met 3 boontjes eraan, dat schiet niet echt op :D En zo ging het ook met de doperwt en de snijbonen, die helaas allemaal opgegeten zijn inmiddels. Misschien dus volgende keer per stok meer zaadjes de grond in doen?
[..]
Grappig is dat he als je een moestuin hebt? Ik waardeer regen ook opeens een stuk meer :D
[..]
Ik heb een moestuin in de tuin en ik loop er 's ochtends en 's avonds een keer doorheen. En om de paar dagen doe ik wat meer: zaaien, onkruid weghalen etc.

Ziet er allemaal prachtig uit bij je ^O^
[..]
Vorig jaar ging het ook prima, toen stonden er dus 6. Maar omdat ik ze allemaal tegelijk had gezaaid was het veel te veel in 1x _O- Daarom nu geleerd om steeds met wat tussenpozen te zaaien. Hoewel, deze keer dus weer niet besef ik me :')
Tayberry is net als braam tweejarig. Nu nieuwe scheut, volgend jaar vrucht daar aan.
  maandag 10 juni 2024 @ 21:23:19 #179
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_213862967
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2024 20:55 schreef marcel.de het volgende:

[..]
Tayberry is net als braam tweejarig. Nu nieuwe scheut, volgend jaar vrucht daar aan.
Ik vind dat maar lastig. Ik heb dus een prachtig opgebonden struik. Vol in het blad, honderden vruchten. En nou maakt dat ding al meterslange uitlopers. Ik kan er niet meer bij als ik ze laat gaan en ruimte om op te binden is er ook niet. Afgelopen weekend heb ik het meeste weggehaald. Op hoop van zegen voor volgend jaar maar.
Spoilers!
  dinsdag 11 juni 2024 @ 07:22:14 #180
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_213866275
quote:
1s.gif Op maandag 10 juni 2024 21:23 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Ik vind dat maar lastig. Ik heb dus een prachtig opgebonden struik. Vol in het blad, honderden vruchten. En nou maakt dat ding al meterslange uitlopers. Ik kan er niet meer bij als ik ze laat gaan en ruimte om op te binden is er ook niet. Afgelopen weekend heb ik het meeste weggehaald. Op hoop van zegen voor volgend jaar maar.
Als je ze/het meeste weghaalt is er volgend jaar geen vrucht dus dat is niet handig.
Ik bind ze met touw ruim van de plant af omhoog. Na de oogst knip ik scheuten die vrucht hadden weg, en bind de nieuwe scheuten dan mooi aan.
Is wel taak die ik regelmatig moet doen omdat als ik het laat hangen, onze pompoen ze grijpt, je niet meer bij de plant zelf kunt komen enzovoort.
  dinsdag 11 juni 2024 @ 08:07:08 #181
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_213866441
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 07:22 schreef marcel.de het volgende:

[..]
Als je ze/het meeste weghaalt is er volgend jaar geen vrucht dus dat is niet handig.
Ik bind ze met touw ruim van de plant af omhoog. Na de oogst knip ik scheuten die vrucht hadden weg, en bind de nieuwe scheuten dan mooi aan.
Is wel taak die ik regelmatig moet doen omdat als ik het laat hangen, onze pompoen ze grijpt, je niet meer bij de plant zelf kunt komen enzovoort.
Ik weet het. Er zijn ook nog wel genoeg kortere uitlopers die ik heb laten zitten hoor. En bij het opbinden van de nieuwe groei (wat dus nu vrucht draagt) heb ik afgelopen jaar ook nog de halve plant moeten verwijderen omdat het gewoon niet paste _O-
Spoilers!
  Moderator dinsdag 11 juni 2024 @ 12:17:24 #182
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_213868460
quote:
1s.gif Op maandag 10 juni 2024 18:35 schreef Vanyel het volgende:
6 in 1 gaatje?

Ik stop er nl 3 bij elkaar. Dan iets met afstand tot het volgende plukje. Kan ik er meer kwijt per m²
Oh nee dat niet, 1 per gaatje. Bij andere dingen doe ik vaak wel meer in een gaatje maar deze zijn al zo groot van zichzelf dat ik het bij 1 houd. Maar kan het zeker eens proberen :Y

quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2024 20:55 schreef marcel.de het volgende:

[..]
Bedoel je met tweejarig dat je om de 2 jaar vruchten ervan krijgt. Ik heb de plant een jaar geleden in de tuin gezet, is dit dan niet het nieuwe jaar? Het is wel wat gegroeid maar niet zoveel als bijvoorbeeld de fallgold (die staat vol in de zon). Misschien had ik het beter op een andere plek kunnen zetten.

quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 07:22 schreef marcel.de het volgende:

[..]
ik heb vorig jaar de fallgold helemaal naar beneden afgeknipt, heb ik daarom nu geen vrucht? :o De plant is enorm gegroeid, super groen, maar nul vruchten. Misschien is dat dus fout gegaan. Vorig jaar was het eerste jaar dus het heeft toen maar een paar vruchten gehad, die uiteindelijk niet tot volle groei zijn gekomen (dit was in oktober).
pi_213869080
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 12:17 schreef MaJo het volgende:
Bedoel je met tweejarig dat je om de 2 jaar vruchten ervan krijgt. Ik heb de plant een jaar geleden in de tuin gezet, is dit dan niet het nieuwe jaar? Het is wel wat gegroeid maar niet zoveel als bijvoorbeeld de fallgold (die staat vol in de zon). Misschien had ik het beter op een andere plek kunnen zetten.
Betekent dat de vruchten groeien op de scheuten die vorig jaar zijn ontstaan. Op de nieuwe takken groeit dit jaar dus nog niks.
quote:
[..]
ik heb vorig jaar de fallgold helemaal naar beneden afgeknipt, heb ik daarom nu geen vrucht? :o De plant is enorm gegroeid, super groen, maar nul vruchten. Misschien is dat dus fout gegaan. Vorig jaar was het eerste jaar dus het heeft toen maar een paar vruchten gehad, die uiteindelijk niet tot volle groei zijn gekomen (dit was in oktober).
Fallgold is juist goed om tot de grond te knippen, maar dat is een herfstframboos (vandaar de naam). Die vormt zijn vruchten later pas.
En die is dus wel eenjarig. Vruchten groeien aan de scheuten die dit jaar uit de grond komen.
  Moderator dinsdag 11 juni 2024 @ 14:17:45 #184
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_213869676
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 13:25 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Betekent dat de vruchten groeien op de scheuten die vorig jaar zijn ontstaan. Op de nieuwe takken groeit dit jaar dus nog niks.
[..]
Aha, duidelijk ^O^

quote:
Fallgold is juist goed om tot de grond te knippen, maar dat is een herfstframboos (vandaar de naam). Die vormt zijn vruchten later pas.
En die is dus wel eenjarig. Vruchten groeien aan de scheuten die dit jaar uit de grond komen.
Oef gelukkig maar :) Ik dacht inderdaad ook dat het alleen een herfstframboos was maar ergens anders las ik weer dat het 2x per jaar vrucht geeft. Daar lijkt het hier in ieder geval niet op :)
  dinsdag 11 juni 2024 @ 15:29:55 #185
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_213870478
Wij hebben de boysonberry, loganberry en tayberry. Logan is wel echt het minst lekker maar wat Lucky ook al zei; groeit echt enorm hard en al enorm veel bessen erin nu. Ik zie dus ook veel nieuwe uitlopers maar ook echt extreem dikke, die andere takken zijn niet zo, hebben jullie dat ook?

(Dit is de doornloze braam trouwens)

Kolen en aardappels
(En een hele grote libelle)

Doperwten groeien boven het hek uit

In de kas gaat het nu super hard
pi_213871123
Wat fijn dat zoveel mensen de moestuin lekker aan huis hebben. Dat is wel echt mijn droom ooit nog. Plekje met genoeg grond voor een kas en buiten moestuin. Paar kippen en loop eenden er bij O+
  dinsdag 11 juni 2024 @ 18:46:35 #187
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_213872407
Zoals beloofd, dit is mijn loganberry:

En dit de tayberry. Hiernaast tegen de schutting nog de boysen ook maar daar zit alleen nog bloesem in.

Spoilers!
  dinsdag 11 juni 2024 @ 18:47:28 #188
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_213872415
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 15:29 schreef gcjoel het volgende:
Wij hebben de boysonberry, loganberry en tayberry. Logan is wel echt het minst lekker maar wat Lucky ook al zei; groeit echt enorm hard en al enorm veel bessen erin nu. Ik zie dus ook veel nieuwe uitlopers maar ook echt extreem dikke, die andere takken zijn niet zo, hebben jullie dat ook?

[ link | afbeelding ]
(Dit is de doornloze braam trouwens)

Kolen en aardappels
(En een hele grote libelle)
[ link | afbeelding ]

Doperwten groeien boven het hek uit
[ link | afbeelding ]

In de kas gaat het nu super hard
[ link | afbeelding ]
Ziet er goed uit O+

Ik had ook een paar van die dikke uitlopers. Geen idee hoe dat zit.
Spoilers!
pi_213872786
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 14:17 schreef MaJo het volgende:

[..]
Oef gelukkig maar :) Ik dacht inderdaad ook dat het alleen een herfstframboos was maar ergens anders las ik weer dat het 2x per jaar vrucht geeft. Daar lijkt het hier in ieder geval niet op :)
Hij kan vroeg ook wel wat vruchten geven als je m niet terug snoeit tot de grond.
pi_213872805
Ik vind ze (braam) bijna allemaal bizar dik.
pi_213873112
12 maisplantjes gehad van een medetuinder, ze had ze zelf opgekweekt uit zaad van enkele maisplanten van vorig jaar. Ze zei dat die het erg goed deden in d'r tuintje, dus dat is goed nieuws! 2 tuinburen hebben ook maisplanten staan, misschien ook van haar gehad :D

https://www.vreeken.nl/19(...)-f1-sweet-sunglow-f1

[ Bericht 19% gewijzigd door DeHovenier op 11-06-2024 19:59:55 ]
  dinsdag 11 juni 2024 @ 20:21:09 #192
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_213873408
Ik heb net 773 gram braambozen geoogst _O-
Spoilers!
  Moderator woensdag 12 juni 2024 @ 11:46:27 #193
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_213879233
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 20:21 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb net 773 gram braambozen geoogst _O-
Oh wow _O_ Wat ga je ermee doen?
  woensdag 12 juni 2024 @ 12:05:22 #194
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_213879425
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2024 11:46 schreef MaJo het volgende:

[..]
Ik vries een groot deel in. Ik eet elke ochtend fruit bij mijn ontbijt en dit is de tijd van het jaar waarin ik mijn wintervoorraad aanleg. We eten natuurlijk nu ook dagelijks.

Straks zet ik de voedseldroger aan om bessen te drogen, daarmee leuk ik mijn zelfgemaakte muesli op. En dan maak ik misschien nog een hot sauce of iets in die richting. Misschien een crumble. Of jam. Ik weet het nog niet precies. Eerst maar eens mijn wintervoorraad aanleggen dus.
Spoilers!
  woensdag 12 juni 2024 @ 18:18:51 #195
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_213883041
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2024 11:46 schreef MaJo het volgende:

[..]
jam met pitjes, ijs, sap, invriezen

of deze te drogen zijn betwijfel ik
pi_213994207
Mijn aardbeien gaan nog steeds goed, gelukkig nu al een tijdje geen pissebedden erin gevonden.
Rest weinig te melden in de moestuin. Ben benieuwd hoe m'n slabonen (stamboontjes) het doen, eerste keer.
  vrijdag 21 juni 2024 @ 19:52:34 #197
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_214000886
Het begint nu allemaal echt lekker te komen weer.
Vandaag bloemkool uit de tuin gegeten, heb al een hand vol snack komkommers en 3 gewone komkommers geoogst. Al 2 zakken doperwtjes in de vriezer O+
Zin in het mooie weer komende week *O*
  vrijdag 21 juni 2024 @ 19:58:12 #198
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_214000974
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2024 18:18 schreef marcel.de het volgende:

[..]
jam met pitjes, ijs, sap, invriezen

of deze te drogen zijn betwijfel ik
Drogen lukt wel maar duurt lang. Ze zijn wel lekker :9

Ik heb vandaag ook nog wat braambozen in ferment gezet. Een naturel, een met nectarine, een met rozemarijn en een met gember en munt.

Ik heb inmiddels 3,5 kilo geplukt.
Spoilers!
  vrijdag 21 juni 2024 @ 20:00:01 #199
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_214001007
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 19:58 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Drogen lukt wel maar duurt lang. Ze zijn wel lekker :9

Ik heb vandaag ook nog wat braambozen in ferment gezet. Een naturel, een met nectarine, een met rozemarijn en een met gember en munt.

Ik heb inmiddels 3,5 kilo geplukt.
So cool, dat is mooi veel

Heb echt problemen nu met de nieuwe scheuten; die gaan door de pompoenplanten daar onder
  vrijdag 21 juni 2024 @ 20:30:27 #200
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_214001517
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 20:00 schreef marcel.de het volgende:

[..]
So cool, dat is mooi veel

Heb echt problemen nu met de nieuwe scheuten; die gaan door de pompoenplanten daar onder
Kan je al die scheuten volgend jaar ook echt gebruiken? Mijn plant maakt er een stuk of 30 aan, die kan ik toch niet kwijt tegen het rek dus snoeien kan geen kwaad.
Spoilers!
  vrijdag 21 juni 2024 @ 20:45:15 #201
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_214001823
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 20:30 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Kan je al die scheuten volgend jaar ook echt gebruiken? Mijn plant maakt er een stuk of 30 aan, die kan ik toch niet kwijt tegen het rek dus snoeien kan geen kwaad.
Ik hoop het. We hebben een rek van ongeveer 2 meter hoog en best lang. Hoe langer sommige scheuten, hoe verder ik kom
  Manager PR/Moderator zaterdag 22 juni 2024 @ 11:33:08 #202
269689 crew  Viv
pi_214009047
Leuk artikel van vandaag over oude gewassen:

https://nos.nl/artikel/25(...)inter-voor-zadenbank

En een oproep van een zadenbank:

quote:
De 5 most wanted erfgoedrassen

Lange Holkruin: Deze pastinaaksoort heeft een grote, vlezige witte wortel met een ingezonken kruin. Ook bekend onder de naam 'Utrechtsche Platkop'.

Selectie Wassenaar: Geelvlezige koolraap met paarse of bronskleurige kop en een dunne hals. Heeft een ronde tot ovale vorm.

Kennemerland: Deze netmeloen is geteeld onder platglas en ontstaan uit een kruising met Karbonkel.

Dikke Leidsche Winter: De meest winterharde prei uit de vorige eeuw, gekenmerkt door blauwgroen en breed blad met een late rijping.

Delftsche Groene Kortpoot: Deze bloemkool is klein van stuk en vroeg oogstbaar. De kleur van de kool zou zwavelgeel zijn, groeiend op een korte stronk (of poot).
https://www.wur.nl/nl/nie(...)en-erfgoedrassen.htm

Misschien iemand van hier? :Y)

[ Bericht 0% gewijzigd door Viv op 27-06-2024 18:46:20 ]
  Moderator zaterdag 22 juni 2024 @ 18:34:28 #203
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_214013246
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juni 2024 11:33 schreef Viv het volgende:
Leuk artikel van vandaag over oude gewassen:

https://nos.nl/artikel/25(...)inter-voor-zadenbank

En een oproep van een zadenbank:
[..]
https://www.wur.nl/nl/nie(...)en-erfgoedrassen.htm

Misschien iemand van hier? :Y)
Heel cool _O_ Helaas geen oude rassen hier in de tuin staan :D

[ Bericht 0% gewijzigd door Viv op 27-06-2024 18:46:39 ]
  Moderator zaterdag 22 juni 2024 @ 18:45:26 #204
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_214013413
Hoewel ik echt veel tegenvallers heb dit jaar valt er gelukkig ook wat te oogsten. Zo waren daar de eerste 2 soorten aardappel, uitjes (wel wat klein :')) en gaat de spinazie inmiddels ook lekker! Verder ook mijn eerste blauwe bes geoogst maar ik ben vergeten daar een foto van te maken :@

1 kilo Eersteling aardappelen

Halve kilo Nemo aardappelen

Uien die er eerder uitzien als lente-uitjes :')

Spinazie *O*

Van de boontjes die ik laatst heb gezaaid komen er nu 3 op. Bietjes kwamen ook op maar de tuinman heeft er een laag mest overheen gegooid dus die zijn weer verdwenen :') Broccoli en basilicum waren aan het groeien maar die waren vandaag weer verdwenen (nog steeds slakken? :?). Verder oogst ik wat aardbeien en af en toe een komkommertje maar verder gebeurt er niet veel.
  zaterdag 22 juni 2024 @ 20:51:14 #205
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_214015012
Enker bezig @Mayo!

Ik zou wel even de bloemknop uit de spinazie knijpen. Dan stel je de bloei nog heel even uit. Als bladgroenten gaan bloeien, worden ze snel bitter.
Spoilers!
  zaterdag 22 juni 2024 @ 20:53:12 #206
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_214015027
Hier gaat het ook lekker. De laatste moestuinbak was vandaag eindelijk klaar. Een half uur later had ik hem al volgezaaid met sperziebonen, droogbonen, komijn, bladmosterd, mizuna en radijs.

De rest van de tuin heeft het deze week ook best goed gedaan. Het begint er allemaal iets minder triest uit te zien.
Spoilers!
  zondag 23 juni 2024 @ 08:58:42 #207
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_214018612
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juni 2024 18:45 schreef MaJo het volgende:
Hoewel ik echt veel tegenvallers heb dit jaar valt er gelukkig ook wat te oogsten. Zo waren daar de eerste 2 soorten aardappel, uitjes (wel wat klein :')) en gaat de spinazie inmiddels ook lekker! Verder ook mijn eerste blauwe bes geoogst maar ik ben vergeten daar een foto van te maken :@

[ afbeelding ]
1 kilo Eersteling aardappelen

[ afbeelding ]
Halve kilo Nemo aardappelen

[ afbeelding ]
Uien die er eerder uitzien als lente-uitjes :')

[ afbeelding ]
Spinazie *O*

Van de boontjes die ik laatst heb gezaaid komen er nu 3 op. Bietjes kwamen ook op maar de tuinman heeft er een laag mest overheen gegooid dus die zijn weer verdwenen :') Broccoli en basilicum waren aan het groeien maar die waren vandaag weer verdwenen (nog steeds slakken? :?). Verder oogst ik wat aardbeien en af en toe een komkommertje maar verder gebeurt er niet veel.
mooie oogst !

Hier aardappels met erg hoog loof, vrees voor wat er onder zit. Vlekken op de bladeren van tomaat in kas.... Druif geeft veel blad maar weinig vrucht lijkt het. Aalbessen zijn rood maar erg zuur. Het moet droger worden en er is zon, veel zon nodig !

Nodige bakken aardbeien gegeten, plukken van tay berries en gister de knoflook geoogst. Wij hadden nooit eerder zulke dikke knollen. Paar komkommers in de kas. De meiknollen zijn op, waren heerlijk en flinke ronde kogels. Snijbiet doet het ook aardig, maar overal uit blijven kijken voor naaktslakken. Die zijn er ongelooflijk veel, nog nooit eerder gehad. Lijkt wel of ze uit de lucht zijn komen vallen -O-
pi_214018994
Al onze snijbiet heeft luis, echt verschrikkelijk. De courgettes komen langzaam op gang maar hebben last van gebrek aan bijenactiviteit (onvolledige bevruchting waardoor de vruchten stoppen met groeien en rare vormen ontstaan). Komkommers doen nog niets behalve geel worden en van de kolen had ik inmiddels ook al wat meer verwacht, deze blijven klein en nog geen vruchtvorming te bekennen. Wel hebben we een overvloed aan frambozen en sla en smaken de eerste bonen al priiiima. :9 De tomaten kleuren langzaam, de spaghettipompoen is lekker op weg met klimmen en de eerste bolletjes, de mais komt langzaam boven de aardappels uit, de paprika's en pepers beginnen vrucht te geven en de uien worden gi-gan-tisch. O+
Toch kan de tuin over het algemeen wel wat zon gebruiken. Ook vanwege de zin om er wat te doen.

Het blijft bijzonder hoe elk jaar verschilt van het vorige.
pi_214020451
De peultjes zijn hier nu wel klaar denk dat ik een snelgroeiende mini komkommer er in stop over een paar dagen

Mijn ijsbergsla is denk ik opgegeten door de slakken toen het op kwam. De bieten lijken weinig te doen.

De tomatenplanten, paprika en rode peper beginnen nu eindelijk een beetje groter te worden maar weet niet of het voldoende is om echt goed te oogsten dit jaar

Al met al gaat het een beetje wisselend. De kropsla gaat goed, de worteltjes lijken ook goed te gaan en de bosuitjes doen het ook beter dan verwacht. Dat leek in het begin helemaal niet te gaan
pi_214069359
Gisteren m'n pompoen van 7.6 kilo weggegooid vanwege rot, stond bij mij in de woonkamer. Wel to dat ie zolang is meegegaan, heb m in de herfst vorig jaar geoogst.
  Manager PR/Moderator donderdag 27 juni 2024 @ 18:50:13 #211
269689 crew  Viv
pi_214072298
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2024 09:50 schreef Nanuke het volgende:
De courgettes komen langzaam op gang maar hebben last van gebrek aan bijenactiviteit (onvolledige bevruchting waardoor de vruchten stoppen met groeien en rare vormen ontstaan).
Oh, dit hadden wij vorig jaar denk ik. Balkon op 10 hoog. :D Plant bleef maar nieuwe bloemen/vruchten maken, terwijl er maar één fatsoenlijke courgette geproduceerd is.
pi_214072989
quote:
1s.gif Op zondag 23 juni 2024 12:29 schreef Goitske het volgende:
De tomatenplanten, paprika en rode peper beginnen nu eindelijk een beetje groter te worden maar weet niet of het voldoende is om echt goed te oogsten dit jaar

Ik weet niet wanneer je ze gezaaid hebt, maar vorig jaar leken mijn pepers ook echt heel lang niks te doen. Uiteindelijk heb ik er echt veel nog van geoogst. Pepers en paprika's zijn vaker laat, maar met een beetje goed najaar heb je daar wel plezier van. :Y Ik heb nog steeds pepers liggen om chilisaus van te maken. Mogelijk moet ik dat eens gaan doen voordat er een nieuwe lading aankomt. :P

En hoezee voor warmte. O+
pi_214073014
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2024 18:50 schreef Viv het volgende:

[..]
Oh, dit hadden wij vorig jaar denk ik. Balkon op 10 hoog. :D Plant bleef maar nieuwe bloemen/vruchten maken, terwijl er maar één fatsoenlijke courgette geproduceerd is.
Je kunt ze ook handmatig bevruchten met een kwastje. Een beetje pieren in een mannelijke bloem (degene zonder vruchtbegin) en dan pieren in een vrouwelijke bloem. Wel voorzichtig en niks stuk maken en een paar dagen herhalen. Werkt prima. :Y
  donderdag 27 juni 2024 @ 22:01:12 #214
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_214074316
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2024 11:33 schreef DeHovenier het volgende:
Gisteren m'n pompoen van 7.6 kilo weggegooid vanwege rot, stond bij mij in de woonkamer. Wel to dat ie zolang is meegegaan, heb m in de herfst vorig jaar geoogst.
Wat lang en wat groot _O_
Spoilers!
pi_214074865
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2024 20:16 schreef Nanuke het volgende:

[..]
Ik weet niet wanneer je ze gezaaid hebt, maar vorig jaar leken mijn pepers ook echt heel lang niks te doen. Uiteindelijk heb ik er echt veel nog van geoogst. Pepers en paprika's zijn vaker laat, maar met een beetje goed najaar heb je daar wel plezier van. :Y Ik heb nog steeds pepers liggen om chilisaus van te maken. Mogelijk moet ik dat eens gaan doen voordat er een nieuwe lading aankomt. :P

En hoezee voor warmte. O+
Mijn peper plantje lijkt ook helemaal niets te doen, maar zo te lezen hopen dat er uiteindelijk toch oogst komt!

Mijn cherrytomaatjes groeien best mooi, maar barsten steeds open. Zelfs als de tomaat nog niet volledig roodgekleurd is.. Best jammer. Paprika en komkommer daarentegen gaan wel goed 😊
pi_214081269
We hebben weer een kas *O*

Helaas kunnen we voorlopig geen bigbag wormencompost laten leveren want de oprit is net ingezaaid, dus dat komt dan later dit jaar wel. Paar potten met tomaten er in en de indeling maken, dan gaan we na de zomer wel verder
  vrijdag 28 juni 2024 @ 17:39:40 #217
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_214082065
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2024 23:00 schreef Ixia het volgende:

[..]
Mijn peper plantje lijkt ook helemaal niets te doen, maar zo te lezen hopen dat er uiteindelijk toch oogst komt!

Mijn cherrytomaatjes groeien best mooi, maar barsten steeds open. Zelfs als de tomaat nog niet volledig roodgekleurd is.. Best jammer. Paprika en komkommer daarentegen gaan wel goed 😊
Als tomaten open barsten, geef je te veel water. 1 keer per week goed water geven is beter dan elke dag een beetje.
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_214105230
Mijn cherrytomaten planten willen helemaal niet zo dit jaar. Die zijn nog lang niet zo ver dat er tomaatjes komen.

Mijn peulen hadden een trage start, maar daar komt nu wel elke dag een handjevol vanaf ^O^

Helaas zijn er ook wat groentes die waarschijnlijk precies te oogsten zijn als ik op vakantie ben. -O- Altijd jammer.
pi_214112137
Een paar dagen goed warm weer en onze tuin is ontploft. O+ De eerste oranje wordende tomaat is gesignaleerd, er zijn al 7! spaghettipompoenen en echt alles kan je zien groeien. Wat is dit toch een heerlijke tijd. O+
pi_214288893
Klein overzicht van mijn moestuin, waar de strijd tegen de slakken volop bezig is.

Omdat ik hier tijdelijk zit vanaf mei en ik niet weet tot wanneer (tot we een koopwoning hebben gevonden), heb ik wat bedden gemaakt (karton met daarop compost) en wat bakken neergezet. Veel courgette, augurk, en basilicum is opgevroten. De sla en de herplante courgette & augurk doen het goed. Nu een tomaat of twintig aan de planten, en tientallen bloemetjes.
La derecha oprime, la izquierda libera
pi_214302366
quote:
2s.gif Op zondag 14 juli 2024 18:32 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Klein overzicht van mijn moestuin, waar de strijd tegen de slakken volop bezig is.

[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]

Omdat ik hier tijdelijk zit vanaf mei en ik niet weet tot wanneer (tot we een koopwoning hebben gevonden), heb ik wat bedden gemaakt (karton met daarop compost) en wat bakken neergezet. Veel courgette, augurk, en basilicum is opgevroten. De sla en de herplante courgette & augurk doen het goed. Nu een tomaat of twintig aan de planten, en tientallen bloemetjes.
Ziet er top uit!!

Ik had een stuk of 20 kleine komkommers aan mijn plant. Bijna allemaal verdwenen.. door slakken denk ik🥲. En de bladeren aan de onderkant drogen helemaal uit, terwijl ik voldoende water geef. Het gaat niet top met mijn mini moestuin 😅
pi_214302388
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2024 20:40 schreef Ixia het volgende:

[..]
Ziet er top uit!!

Ik had een stuk of 20 kleine komkommers aan mijn plant. Bijna allemaal verdwenen.. door slakken denk ik🥲. En de bladeren aan de onderkant drogen helemaal uit, terwijl ik voldoende water geef. Het gaat niet top met mijn mini moestuin 😅
Ik heb gisteren bier neergezet en er zijn veel dode slakken en geen planten meer vermorzeld vannacht.
pi_214305629
Wij hebben in de kas dan wel geen slakken maar wel heeeeeeel veel rupsen.

Donderdag ga ik eens kijken of dat spul van EkoStyle een beetje werkt
pi_214470653
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2024 08:51 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Wij hebben in de kas dan wel geen slakken maar wel heeeeeeel veel rupsen.

Donderdag ga ik eens kijken of dat spul van EkoStyle een beetje werkt
Je bedoelt de slakkenkorrels? Ik ben heel benieuwd of het werkt! :)
pi_214471034
Yes hier na de aardbeien nu pas de volgende oogst, slabonen.

Dit jaar voor het eerst tomaten gezet ( geen kas ) en de eerste groene hangen eraan. Was bang dat ik te laat was met zaaien, maar nog precies op tijd.
Mijn pompoenen willen niet echt groeien (de plant dan) maar zie ineens wel heel veel bloemen.
En de pronkbonen klimmen en bloeien lekker door.

De spinazie en rode biet waren dit jaar weer niet goed gelukt. En rucola bleef heel klein en ineens schoot het door.
  dinsdag 30 juli 2024 @ 08:45:17 #226
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_214472507
Hier gisteren de eerste slaboontjes gegeten *O*
Later dan normaal, maar ze zijn er nu toch :9

Hier begint het nu allemaal wel echt goed te groeien, de eerste tomaten zijn al rood, dat begint nu langzaam te komen. (in de kas, buiten duurt denk ik nog even)
De planten in de kas gaan dit jaar echt extreem goed, super veel pepers en paprika's. Dat was vorig jaar veel minder, sneller ziektes enzo.
We hebben alweer zoveel eten dat de voorraad kast en de vriezer weer lekker vol beginnen te worden *O*
pi_214474208
Ik ben op vakantie en ik mis mijn moestuin. ;(

De spekbonen, wasbonen, tomaten, pepers en paprika's doen het echt fantastisch, de courgettes wisselen af tussen onbevrucht en mega. De vriezer loopt al aardig vol en ik geniet zo van alleen al daar even rust vinden. O+ De zomerwortelen doen het dit jaar ook goed. Ik heb nog weinig vraat van de woelmuizen gezien. Alleen de aardbeien worden aangevallen door de slakken, daar blijft weinig oogst van over. Als ik terug ben hoop ik op veel bramen voor jam en in de vriezer. O+
pi_214475214
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2024 11:15 schreef Nanuke het volgende:
Ik ben op vakantie en ik mis mijn moestuin. ;(

De spekbonen, wasbonen, tomaten, pepers en paprika's doen het echt fantastisch, de courgettes wisselen af tussen onbevrucht en mega. De vriezer loopt al aardig vol en ik geniet zo van alleen al daar even rust vinden. O+ De zomerwortelen doen het dit jaar ook goed. Ik heb nog weinig vraat van de woelmuizen gezien. Alleen de aardbeien worden aangevallen door de slakken, daar blijft weinig oogst van over. Als ik terug ben hoop ik op veel bramen voor jam en in de vriezer. O+
Ohja de wortelen doen het dit jaar ook goed hier. Normaal had ik daar nu altijd al larven in van wormen (weet ff niet meer hoe ze heten).
pi_214478611
Hier hangen de groene tomaten al wel dus nog even wachten tot ze te plukken zijn. De eerste oogst met sla soorten ging super en daarna wil niks meer....

De rode peper en puntpaprika wil ook niet groeien, bieten zijn om te janken, de snack komkommer komt niet op het wil allemaal niet...
pi_214486729
Ik heb al tijden bloemkool
Planten staan. Ik denk niet dat ze nog bloemkolen gaan geven. De broccoli ging daarentegen weer top.

Maar boy die rupsen van het koolwitje |:(
  woensdag 31 juli 2024 @ 13:51:10 #231
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_214491337
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2024 09:27 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Ik heb al tijden bloemkool
Planten staan. Ik denk niet dat ze nog bloemkolen gaan geven. De broccoli ging daarentegen weer top.

Maar boy die rupsen van het koolwitje |:(
Check je de kolen ook regelmatig? Vaak kan je al een boel voorkomen door de eitjes te pletten.
Ik kijk regelmatig de kolen na, en dus vooral de onderkant van de bladeren. Daar vind je dan eitjes en die wrijf ik dan gewoon kapot met een handschoen.
pi_214494493
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2024 13:51 schreef gcjoel het volgende:

[..]
Check je de kolen ook regelmatig? Vaak kan je al een boel voorkomen door de eitjes te pletten.
Ik kijk regelmatig de kolen na, en dus vooral de onderkant van de bladeren. Daar vind je dan eitjes en die wrijf ik dan gewoon kapot met een handschoen.
Doe ik ook wel. En ik spuit met eco style rups weg. Ze hebben allerlei beestjes uitgezet in de kas. Maar er zijn teveel mensen die het maar laten gaan en dan is het vechten tegen de bierkaai.

Ook veel mensen die niet snappen dat als heel je plant onder de meeldauw zit dat je daar iets mee moet doen :X
pi_214495917

Ik heb aan 2 tomatenplanten maar liefst 7 groene cherrytomaatjes dit jaar :') Ook de augurken willen dit jaar niet, op de foto is de eerste van het jaar te zien (en die is nog mini). Sla komt gewoon helemaal niet op.
Snijbiet, radijs en peultjes gaan prima dit jaar.
De aardbeien weet ik nog niet zo. Dit zijn nieuwe plantjes van een ander ras dan ik eerst had. De bloemetjes zijn wel mooi, maar veel aardbeien hebben ze nog niet opgeleverd. Maar die paar waren wel lekker.
pi_214497994
Ik eet elke dag 1 aardbei en een paar Japanse wijnbessen en ik zie de cherrytomaten in de kas groeien.

Verder heb ik een deel onkruidvrij gemaakt en Phacelia als groenbemester en bodemverbeteraar gezaaid. Als ik dat na de bloei afgeknipt heb dan zaai ik waarschijnlijk nog gele mosterd. En zo ga ik dat met de andere delen moestuin ook doen. Dit seizoen is een beetje verloren.
pi_214641858
Hoe vaak plukken jullie gemiddeld van de stamslabonen? Heb er nu 2x van geplukt en lijken al geen nieuwe bloemen meer in te komen. Heb iets van 10 planten staan, maar heb denk nog geen kilo opbrengst.
pi_214642355
Mijn pompoen vindt 40+ niet zo leuk.

Tegen de avond

Gisteren de eerste pompoen gegeten, erg lekker

pi_214681208
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2024 14:00 schreef Post-its het volgende:
Hoe vaak plukken jullie gemiddeld van de stamslabonen?
Ik heb niet zulke bonen, maar mijn peulen gaan steeds in golven: eerste lading, dan nog een paar, dan even niks, dan weer nieuwe bloemen, oogsten.
pi_214681533
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2024 20:40 schreef Hupje het volgende:

[..]
Ik heb niet zulke bonen, maar mijn peulen gaan steeds in golven: eerste lading, dan nog een paar, dan even niks, dan weer nieuwe bloemen, oogsten.
Ik zag gisteren ineens een paar nieuwe bloemen. Ff afwachten of er nog meer komt. Is voor mij de eerste keer deze bonen.
pi_214681688
Er zitten nu nieuwe aardbeien in wording aan de plant. Sla en paksoi was zo rampzalig, dat ik de vakken omgewoeld heb en opnieuw heb gezaaid.
Helaas doet de snijbiet het erg goed. :D Die heb ik in het middenvak staan en die pakt behoorlijk wat zonlicht weg van de andere vakken. Ik moet dus maar zien of daar nog wat opkomt.

Iemand nog goede recepten met snijbiet? :+

[ Bericht 0% gewijzigd door Hupje op 11-08-2024 23:42:06 ]
pi_214682539
Snijbiet heb ik nog nooit gegeten. Ik kon vandaag de eerste vijg van dit jaar oogsten, we hebben ‘m heel eerlijk gedeeld.
We konden ook een emmer vol wormencompost uit het wormenhotel oogsten, dus dat gooi ik grotendeels over de moestuin. Verder heb ik een stuk Phacelia opnieuw gezaaid omdat de buurtkatten dat als hun kattenbak hebben gebruikt :r ik heb er nu een heleboel stokjes in gezet.
pi_214685618
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2024 21:05 schreef Hupje het volgende:
Er zitten nu nieuwe aardbeien in wording aan de plant. Sla en paksoi was zo rampzalig, dat ik de vakken omgewoeld heb en opnieuw heb gezaaid.
Helaas doet de snijbiet het erg goed. :D Die heb ik in het middagen vak staan en die pakt behoorlijk wat zonlicht weg van de andere vakken. Ik moet dus maar zien of daar nog wat opkomt.

Iemand nog goede recepten met snijbiet? :+
Zowel recepten voor spinazie als recepten voor paksoi vind ik goed werken met snijbiet. Als je doet alsof het spinazie is, moet je de stelen wel goed fijnsnijden zodat ze goed gaar worden.

Bijvoorbeeld lasagne met snijbiet (ipv spinazie), hartige taart, pastasaus, geroerbakt, etc. :)
pi_214796193
Saffraankrokussen besteld https://biologischebloemb(...)tivus-10-st-bio.html
Ik ga ze in pot kweken en dan maar zien of er wat te oogsten valt
  donderdag 29 augustus 2024 @ 11:25:54 #243
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_214832269
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 augustus 2024 21:47 schreef Doedezemaar het volgende:
Saffraankrokussen besteld https://biologischebloemb(...)tivus-10-st-bio.html
Ik ga ze in pot kweken en dan maar zien of er wat te oogsten valt
Oh leuk! heb ik ook 1x gehad alleen ze kwamen het jaar erna niet meer op
pi_214926256

De helft van de kweepeeroogst dit jaar. Hij kwam los zodra ik hem aanraakte.
  zondag 8 september 2024 @ 18:52:42 #245
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_214927622
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2024 15:26 schreef Tuindier het volgende:
[ afbeelding ]

De helft van de kweepeeroogst dit jaar. Hij kwam los zodra ik hem aanraakte.
Leuk !
Hoe ga je hem verwerken / eten?
pi_214956091
Ik wil in het voorjaar misschien opnieuw tomatenplanten zetten. kerstomaatjes vers in de tuin kan geen enkele andere tomaat tegen op :9~

Maar goed het probleem is dat ik geen serre meer heb. ik heb altijd geleerd dat je die dingen overdekt moet kweken. Maar kan dat eigenlijk in openlucht? Het luizen enzo gaat me prima
Ik ben een man met een onverklaarbare fascinatie voor capuchons. Ze zijn mijn tweede huid—altijd om me heen, altijd vertrouwd. Ik draag ze niet alleen, ik lééf erin. Het voelt magisch als iemand er zachtjes aan trekt, een speels moment vol onverwachte connectie. En als mijn capuchon ergens blijft haken? Pure vreugde! Een klein avontuur in het alledaagse, alsof de wereld me even vasthoudt. Capuchons en ik? Een onafscheidelijk duo
pi_214956534
Wij hebben de tomaten onder een dakje. Wel redelijk resistente rassen mbt phytophoria gekozen, maar dat werkt wel. Vorig jaar was alles rond deze tijd ziek en al geruimd. Nu hebben we nog steeds prachtige hoeveelheden tomaten. O+
pi_214956759
Ik heb de tomaten al jaren in de open lucht. Nog flink in de wind ook. Het gaat prima eigenlijk. Een keer mindere oogst gehad door phytophthora. Dit jaar ook die ziekte gehad maar de planten hebben het uitstekend overleefd. Ik selecteer niet op ziekteresistente rassen. Ik heb meestal 8-10 soorten staan. Dit jaar 22 planten.
Spoilers!
pi_214986450
Ik heb cherrytomaten altijd in de open lucht. Gaat meestal prima. Ik had dit jaar helaas wel kleine planten met weinig tomaatjes, maar degene van wie ik ze kreeg heeft alle planten weg moeten gooien vanwege ziekte. Daar stonden ze wel overdekt.

Rondje van vanochtend:

De laatste augurken waren duidelijk vergeten groente hier :P
pi_214987260
Elke dag een aardbei, framboos, cherrytomaatje of passievrucht, dat is hier de opbrengst. Maar goed, het is meer dan helemaal niets. De phacelia die ik als groenbemester heb gezaaid staat volop te bloeien, dus de bijen zijn gelukkig en de grond wordt zo vanzelf beter voor het nieuwe seizoen.
pi_214987396
Mijn vader had stinkende mest in de serre gegooid en resultaat was veel tomaten en komkommers.
Werewolf
pi_214992274
2 weken geleden:

8 dagen geleden:

2 dagen geleden:

Vandaag:

Spoilers!
pi_214993131
quote:
1s.gif Op zondag 15 september 2024 20:50 schreef Lucky_Strike het volgende:
2 weken geleden:

[ afbeelding ]

8 dagen geleden:
[ afbeelding ]

2 dagen geleden:
[ afbeelding ]

Vandaag:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Top zeg! 😍
pi_214993297
Als ik wil, kan ik al wat spruiten oogsten! Daar ben ik echt nog helemaal niet klaar voor _O-

Vandaag kwam ik op een markt zomaar Ecohoeve Den Oude Kastanje tegen! Ik heb gelijk maar wilde bergamot, limonadetijm, kaapse knoflook, ananassalie, blonde Koreaanse munt en borstelkrans gekocht. Allemaal vaste eetbare planten.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lucky_Strike op 16-09-2024 08:34:45 ]
Spoilers!
pi_214997019
Vanochtend weer even langs de kas gegaan.

2 meloenen, een hele hoop tomaten en 5 paprika’s

pi_214997053
quote:
2 weken geleden:

[ afbeelding ]

8 dagen geleden:
[ afbeelding ]

2 dagen geleden:
[ afbeelding ]

Vandaag:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Wauw wat veel! Hier helaas zieke tomaten planten door te veel regen denk ik (staan buiten) ga zo alle tomaten eraf halen en hopelijk rijpen ze dan binnen verder met een banaan in een papieren zak.
Het enige goede dit jaar was eigenlijk de aardbeien oogst. En die gaan nu nog voor een 2e ronde.
pi_214997114
quote:
2 weken geleden:

[ afbeelding ]

8 dagen geleden:
[ afbeelding ]

2 dagen geleden:
[ afbeelding ]

Vandaag:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Hoeveel dagen ben je wel niet bezig met alles verwerken? :D

Wat een prachtige hoeveelheid! O+
pi_214997565
De slakken vreten de courgettes van mijn planten :{
  maandag 16 september 2024 @ 14:19:46 #259
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_214998474
quote:
1s.gif Op maandag 16 september 2024 11:25 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[ link | afbeelding ]
goede oogst _O_
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_214998621
quote:
1s.gif Op maandag 16 september 2024 11:25 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[ link | afbeelding ]
Lekker bezig!

quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2024 11:29 schreef Post-its het volgende:

[..]
Wauw wat veel! Hier helaas zieke tomaten planten door te veel regen denk ik (staan buiten) ga zo alle tomaten eraf halen en hopelijk rijpen ze dan binnen verder met een banaan in een papieren zak.
Het enige goede dit jaar was eigenlijk de aardbeien oogst. En die gaan nu nog voor een 2e ronde.
Wat zonde zeg. Ik had ook aardappelziekte in de vollegrondtomaten maar het heeft niet doorgezet gelukkig. Puur mazzel.

quote:
1s.gif Op maandag 16 september 2024 11:35 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]
Hoeveel dagen ben je wel niet bezig met alles verwerken? :D

Wat een prachtige hoeveelheid! O+
Dit jaar conserveer ik vooral makkelijk ivm een medisch probleempje. Verder veel gelijk opeten en weggeven. Voorlopig negeer ik de rest nog even O-)
Spoilers!
pi_214998927
[quote]1s.gif Op maandag 16 september 2024 14:38 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Wat zonde zeg. Ik had ook aardappelziekte in de vollegrondtomaten maar het heeft niet doorgezet gelukkig. Puur mazzel.
[..]

Nou het was nog meer dan ik dacht dat eraan hing. Volle emmer, dus nu maar in schoenendozen gelegd, dat kan wat meer gewicht aan dan een papieren zak. Ben benieuwd.

Was voor mij t eerste jaar tomaten, volgend jaar nieuwe ronde, nieuwe kansen.
  Moderator maandag 16 september 2024 @ 16:33:06 #262
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_214999548
Hier een zeer matig moestuinjaar gehad, meerdere dingen meermaals geprobeerd maar allemaal mislukt: courgette, komkommer, meerdere soorten bonen, meerdere soorten sla, broccoli, maïs. Allemaal opgevreten door slakken…

Wel een paar kilo aardappelen geoogst, een rucola plant waar ik meerdere porties van heb kunnen plukken en een blauwe bes die veel heeft geproduceerd. En de herfstframboos doet het ook super! Ook de gewone framboos die denk ik toch stiekem ook een herfstframboos bleek te zijn :P

Daarnaast een aantal tomaatjes en wat snackkomkommers die eerder komkommers leken _O- oh en dan vergeet ik nog mijn enorme biet die maar door blijft groeien :D

Dus veel mislukt maar gelukkig niet alles. Volgend jaar beter!
pi_215000365
[quote]0s.gif Op maandag 16 september 2024 15:16 schreef Post-its het volgende:
quote:
[ afbeelding ] Op maandag 16 september 2024 14:38 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
[..]
Nou het was nog meer dan ik dacht dat eraan hing. Volle emmer, dus nu maar in schoenendozen gelegd, dat kan wat meer gewicht aan dan een papieren zak. Ben benieuwd.

Was voor mij t eerste jaar tomaten, volgend jaar nieuwe ronde, nieuwe kansen.
Het eerste jaar en dan gelijk zo'n uitdagend jaar, je hebt het wel getroffen.
Spoilers!
  maandag 16 september 2024 @ 20:20:36 #264
370431 drakin
vurig typje
pi_215001996
Dit jaar weinig opbrengst, pruimenboom te ver gesnoeid en van een timmerman moet de kiwi eraan want anders kan hij er niet bij.

Ik veeg net voor de 2e keer alle bladeren bij elkaar en zie tussen een oud stuk worteldoek dat er net als vorige week wel heel veel bladeren liggen.

Dus hup wegvegen die boel en de container in.

Zie ik ineens stekels, er zit een egel!

Die wil dus overwinteren en ik heb gegrepen wat ik kon om terug over meneer of mevrouw egel te leggen. Maar nu weet ik niet of ik dat goed deed.

Met rust laten of meteen een egelhuis bouwen met een dak en nog meer droge bladeren erin?

Ik kweek dit jaar dus geen groente/fruit maar egel O+
pi_215387362
Ik heb gisteren de eerste drie draadjes saffraan van de krokus googst. Een van de bolletjes bloeit, de rest is wat trager
  zondag 27 oktober 2024 @ 09:05:43 #266
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_215387416
quote:
1s.gif Op zondag 27 oktober 2024 08:58 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik heb gisteren de eerste drie draadjes saffraan van de krokus googst. Een van de bolletjes bloeit, de rest is wat trager
Tof O+
Spoilers!
pi_215639137
Ik had een inschattingsfoutje vandaag :') Toen ik mijn bak peulen zo aantrof na het werk, heb ik hem toch maar gauw onder het afdak gezet.

Sowieso vond ik de najaarszaai van de peultjes tegenvallen. Dat is niet voor herhaling vatbaar.

Mijn bak begint ook uit elkaar te vallen, trouwens. Dus ik moet nog maar kijken wat ik volgend jaar ga doen.
pi_215738155

Zou het nog wat worden, een paar peultjes en aardbeien, onder het afdak? :D
pi_215795598
Kijk nou, ik heb nog een paar frambozen in december :D
pi_216462837
Hoi allemaal,

ik wil dit jaar weer een poging wagen voor de moestuin. Ik wil graag 1 grote bak bijzetten - ik zat te denken om zo'n verhoogde moestuinbak van aluminium oid te kopen - iemand een goede tip daarvoor (iets van 2,5x1 of zo - ik heb ruimte genoeg om deze kwijt te kunnen)? Ik heb een en ander op amazon en bol gezien. Ik heb ook nog een bak van 3x1 meter ongeveer.

Welke tips hebben jullie voor niet te moeilijke planten? En wanneer moet ik beginnen met zaaien binnen of kan ik beter gewoon planten kopen? Ik heb vaak tomaten, die doen het wel goed. Welke zaken zou ook makkelijk te doen zijn voor een beginnende moestuin?

Vorig jaar veeeeeeel slakken gehad (dus eigenlijk geen oogst) dus wel van die slakken bakjes gekocht en die ga ik dit jaar vroeg inzetten.

Alvast ontzettend bedankt voor de hulp!
pi_216463863
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 20:06 schreef MeisPluis het volgende:
ik zat te denken om zo'n verhoogde moestuinbak van aluminium oid te kopen
Ik vind het systeem van 'de makkelijke moestuin' echt heel fijn, maar ook heel duur. Ik gebruik dus wel hun app, maar niet hun materialen :@
Vooral dat de app reminders geeft als je iets kunt zaaien of iets moet doen, ideaal :D
pi_216464009
Vorig jaar was echt extreem met slakken, dat heb ik nog nooit zo erg meegemaakt dus dit jaar kan alleen maar beter worden.
pi_216485375
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 21:03 schreef Hupje het volgende:

[..]
Ik vind het systeem van 'de makkelijke moestuin' echt heel fijn, maar ook heel duur. Ik gebruik dus wel hun app, maar niet hun materialen :@
Vooral dat de app reminders geeft als je iets kunt zaaien of iets moet doen, ideaal :D
Wat een leuke app! Koop je daar dan ook de zaden? Want ze hebben wel makkelijk pakketjes lijkt het. Ik heb het uitgerekend: in mijn bak die al heb kan ik 28 30x30 vakjes kwijt, dus ik kan aan de slag ... Wilde dus wat dingen dubbel zaaien dan voor als er wat mislukt :D

Ik heb het even bij elkaar geklikt: 12 basissoorten plus nog 4 extra en voorzaaimix voor 42 euro. Geen idee of dat heel prijzig is?

Of als iemand een adres weet in de buurt van Utrecht waar ik het kan afhalen?

[ Bericht 6% gewijzigd door MeisPluis op 30-01-2025 18:40:11 ]
pi_216485383
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 21:20 schreef Elleska het volgende:
Vorig jaar was echt extreem met slakken, dat heb ik nog nooit zo erg meegemaakt dus dit jaar kan alleen maar beter worden.
Dat zou fijn zijn, wat een hel was dat ... :X
pi_216487417
Ik gebruik ook het makkelijke moestuin principe maar dan zonder hun dure materialen. Ook de zaden nog nooit gekocht want toen ze dat gingen verkopen had ik al een hele zadenvoorraad.
Je kan om lekker makkelijk te starten daar de zaden kopen want alles wat ze verkopen is geschikt voor de makkelijke moestuin. Je kan ook daar kijken welke groentes je wil en dan elders zoeken.

Die nieuwe mix van hun is een afrader. Voorheen was het een mix met vermiculiet wat het anders maakte dan gewone potgrond maar dat zit er nu niet meer in omdat ze duurzamer willen zijn dus het is nu gewoon dure potgrond.
Hoe de zaaigrond is weet ik niet. Je kan in plaats daarvan bij je lokale tuincentrum een zakje zaai&stekgrond halen. Zelfs als je die van het merk pokon koopt ben je bijna de helft goedkoper (5,99 voor 10 liter ipv 5 liter)
pi_216489167
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2025 20:26 schreef Elleska het volgende:
Ik gebruik ook het makkelijke moestuin principe maar dan zonder hun dure materialen. Ook de zaden nog nooit gekocht want toen ze dat gingen verkopen had ik al een hele zadenvoorraad.
Je kan om lekker makkelijk te starten daar de zaden kopen want alles wat ze verkopen is geschikt voor de makkelijke moestuin. Je kan ook daar kijken welke groentes je wil en dan elders zoeken.

Die nieuwe mix van hun is een afrader. Voorheen was het een mix met vermiculiet wat het anders maakte dan gewone potgrond maar dat zit er nu niet meer in omdat ze duurzamer willen zijn dus het is nu gewoon dure potgrond.
Hoe de zaaigrond is weet ik niet. Je kan in plaats daarvan bij je lokale tuincentrum een zakje zaai&stekgrond halen. Zelfs als je die van het merk pokon koopt ben je bijna de helft goedkoper (5,99 voor 10 liter ipv 5 liter)
Super, dank je!

Ik zal eens online rondkijken voor de zaden of dat veel verschil maakt - anders is idd op de site aanschaffen het makkelijkste en zeker de goede planten om mee te beginnen, en de grond ga ik dan idd gewoon lokaal halen.
  vrijdag 31 januari 2025 @ 07:43:28 #277
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_216491290
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2025 22:01 schreef MeisPluis het volgende:

[..]
Super, dank je!

Ik zal eens online rondkijken voor de zaden of dat veel verschil maakt - anders is idd op de site aanschaffen het makkelijkste en zeker de goede planten om mee te beginnen, en de grond ga ik dan idd gewoon lokaal halen.
Bestelde voorheen vaak bij Garant Zaden. Naar tevredenheid. Maar is al wel paar jaar geleden. Bestel nu in Dld bij Kiepenkerl en Samenshop24
pi_216494855
Dank je!

Ik heb de zaden zojuist in de buurt besteld zodat ik ze op kan halen. En ze zijn biologisch.

Dadelijk er nog even op uit voor kweekbakjes! Zag bij de action wel oké soorten, dus ga ik even kijken zo of het echt wat is.

Dan kan het zaaien later beginnen!

En de moestuin nog even gereed maken, maar dat doe ik vooral als het wat warmer weer is :D
  woensdag 19 februari 2025 @ 14:07:08 #279
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_216746935
Elleuh.. hier begint her ook al weer een beetje te kriebelen..
nu heb ik zaad wat voorgeplant moet worden. en op het zakje staat dat dat buiten moet ?!?
dus ik ben een beetje in de war wat dat dan is?
"buiten voorplanten ?"
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
pi_216747569
Eerste zaaisels komen al uit! Lente bijna! :P
  donderdag 20 februari 2025 @ 18:00:12 #281
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_216766556
Ik kom hier ook eens meespieken voor tips, ik heb jaren pepers gekweekt op mijn balkon maar wil nu een jaar iets anders want ik heb er nog te veel in de vriezer :P
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_216769587
quote:
7s.gif Op woensdag 19 februari 2025 14:07 schreef Barreltje het volgende:
Elleuh.. hier begint her ook al weer een beetje te kriebelen..
nu heb ik zaad wat voorgeplant moet worden. en op het zakje staat dat dat buiten moet ?!?
dus ik ben een beetje in de war wat dat dan is?
"buiten voorplanten ?"
Misschien een koude kiemer? Dan zou je de zaden ook even in de koelkast kunnen leggen en dan daarna uitplanten?
Shine bright like a diamond.
pi_216769752
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 21:20 schreef Elleska het volgende:
Nu het moment om aaltjes te verspreiden. Ik heb ze ne besteld. En dan herhaal ik het over 6 weken nog eens. Helpt hier heel goed om de populatie in te dammen
pi_216775920
quote:
1s.gif Op donderdag 20 februari 2025 20:38 schreef June. het volgende:

[..]
Nu het moment om aaltjes te verspreiden. Ik heb ze ne besteld. En dan herhaal ik het over 6 weken nog eens. Helpt hier heel goed om de populatie in te dammen
Dank voor de tip! Ik had niet gedacht dat dat nu al kon. Maar nu ook besteld. Er zijn hier altijd veel slakken, maar vorig jaar was het echt drama. Eigenlijk hebben we niks kunnen oogsten, op wat kruiden na. De zin om dit jaar weer te starten is daarom niet direct aanwezig. Hoop echt dat dit helpt!
Venus in pocketformaat
© loveli
  vrijdag 21 februari 2025 @ 21:00:20 #285
208890 June.
Seriously?
pi_216786365
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2025 08:50 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Dank voor de tip! Ik had niet gedacht dat dat nu al kon. Maar nu ook besteld. Er zijn hier altijd veel slakken, maar vorig jaar was het echt drama. Eigenlijk hebben we niks kunnen oogsten, op wat kruiden na. De zin om dit jaar weer te starten is daarom niet direct aanwezig. Hoop echt dat dit helpt!
Ja, vorig jaar was echt extreem he. Kwam denk ik door de relatief warme winter en het natte voorjaar.

M'n dahlia's hebben het overleefd met kopertape :P

Blijkbaar komen ze tot leven in maart / april en gaan ze eitjes leggen dus fingers crossed.
pi_216786630
quote:
1s.gif Op donderdag 20 februari 2025 20:38 schreef June. het volgende:

[..]
Daar is het hier nog net iets te koud voor. De lucht voelt vandaag wel warm maar gisteren was de grond nog bevroren en kleigrond warmt niet zo snel op.
pi_216922353
Afgelopen weekend heb ik de eerste voorbereidingen van de moestuin gedaan, en mijn eerste zaadjes voorgezaaid binnen!

Mijn officiële start is gemaakt :D

Ik vroeg me af: waar halen jullie potgrond oid voor de bovenlaag? Ik heb geen compost hoop dus zal het ergens moeten kopen lijkt me? Iemand tips?

De bak is 120x220, dus een paar zakken bij de hornbach lijkt me wat weinig 😁
  dinsdag 4 maart 2025 @ 18:41:49 #288
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_216923517
veel gemeentes bieden compost aan via afvalbrengstation, check dat eens
pi_216925203
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2025 18:41 schreef marcel.de het volgende:
veel gemeentes bieden compost aan via afvalbrengstation, check dat eens
Ik durf dat niet zo goed ivm zevenblad ... dat heb ik al in de voortuin maar wil dat niet ook nog in de achtertuin ...
pi_216925389
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2025 16:40 schreef MeisPluis het volgende:
Ik vroeg me af: waar halen jullie potgrond oid voor de bovenlaag? Ik heb geen compost hoop dus zal het ergens moeten kopen lijkt me? Iemand tips?
Ik ben ooit begonnen met onderin gewoon grond uit de tuin en daarboven een laag potgrond. Toen ik weer moest aanvullen heb ik een zak moestuingrond gebruikt. Maar om nou te zeggen dat het verschil maakte...

Ik ben nog niet begonnen met het nieuwe seizoen. Mijn bak is uit elkaar gevallen (en is echt rot en niet meer te redden), dus ik moet eerst naar de houthandel om nieuw hout te halen. Maar er staan meer klusjes op de to-do-lijst...
  Moderator dinsdag 4 maart 2025 @ 20:54:08 #291
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_216925771
Sinds eind vorig jaar een regenton en een compostbak dus ik kan dit seizoen er nog beter tegenaan *O*

Vandaag de eerste dingen in de volle grond gezaaid. Wie weet veel te vroeg maar we gaan het zien :P Wintererwt, doperwt, winterpostelein en rucola :)

Hopelijk wordt dit jaar wel een beter moestuinjaar want vorig jaar was om te huilen zo slecht :')

De komende dagen ook maar eens gaan voorzaaien in de vensterbank O+
pi_216927960
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2025 20:38 schreef Hupje het volgende:

[..]
Ik ben ooit begonnen met onderin gewoon grond uit de tuin en daarboven een laag potgrond. Toen ik weer moest aanvullen heb ik een zak moestuingrond gebruikt. Maar om nou te zeggen dat het verschil maakte...

Ik ben nog niet begonnen met het nieuwe seizoen. Mijn bak is uit elkaar gevallen (en is echt rot en niet meer te redden), dus ik moet eerst naar de houthandel om nieuw hout te halen. Maar er staan meer klusjes op de to-do-lijst...
Er komt binnenkort nog wel gewone grond uit de tuin die een paar jaar geleden is bemest door de hovenier, die kan ik wel gebruiken dan! Ik heb nog wel wat compost van mijn eerdere moestuin avontuur met strobalen, dus dan meng ik dat. Probeer ik dat maar eens! Desnoods mest ik wat bij gedurende het seizoen.

Bij mij komen de eerste kopjes boven de grond van het voorzaaien : goudsbloem en sugar snaps.
Ik heb vooral zo vroeg voor gezaaid dat als het mis gaat ik nog een keer kan proberen :D
Ik heb ook tomaten en paprika nu voor gezaaid maar daar nog geen beweging.
pi_216931036
Ik ben in de winter niet heel actief geweest maar ik heb wel ui en knoflook gepoot. Ondertussen staat er al wel weer meer in mijn tuintje

pi_216931361
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2025 16:40 schreef MeisPluis het volgende:
Afgelopen weekend heb ik de eerste voorbereidingen van de moestuin gedaan, en mijn eerste zaadjes voorgezaaid binnen!

Mijn officiële start is gemaakt :D

De bak is 120x220, dus een paar zakken bij de hornbach lijkt me wat weinig 😁
Wormencompost van bijv wormenkwekerij wasse of tuinaardecompost/mestcompost van bio-kultura. Misschien kun je samen met iemand een bigbag bestellen en anders toch gewoon een paar zakken.

We moeten hier wel een bigbag hebben, want er is alleen nog maar 1 stukje moestuin aangelegd vorig jaar, met een paar zakken tuinaardecompost. Nu de rest nog en de kas natuurlijk.
pi_216935042
Werktafel en planken voor in de kas besteld, binnenkort moeten we maar eens echt starten met de kas indelen. Volgende week ga ik maar eens aan de slag met binnen voorzaaien, voor pepers en aubergines enzo wordt het nu echt wel tijd.
pi_216937620
quote:
1s.gif Op woensdag 5 maart 2025 14:42 schreef Doedezemaar het volgende:
Werktafel en planken voor in de kas besteld, binnenkort moeten we maar eens echt starten met de kas indelen. Volgende week ga ik maar eens aan de slag met binnen voorzaaien, voor pepers en aubergines enzo wordt het nu echt wel tijd.
Welke werktafel heb je besteld? Ik ben daar best een tijd mee bezig geweest. Vond de meeste er uit zien alsof ze met een stootje al omliggen _O-
pi_216937891
quote:
0s.gif Op woensdag 5 maart 2025 18:08 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]
Welke werktafel heb je besteld? Ik ben daar best een tijd mee bezig geweest. Vond de meeste er uit zien alsof ze met een stootje al omliggen _O-
Eentje die bij ons type kas hoort en aan de (schuine) zijwand wordt gemonteerd https://www.buiten-goed.c(...)t-inleg-225-x-52-cm/. Verder zet ik er nog zo’n Hyllis opbergrek van Ikea neer https://www.ikea.com/nl/n(...)en-30428326/#content
pi_216938163
quote:
1s.gif Op woensdag 5 maart 2025 18:34 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Eentje die bij ons type kas hoort en aan de (schuine) zijwand wordt gemonteerd https://www.buiten-goed.c(...)t-inleg-225-x-52-cm/. Verder zet ik er nog zo’n Hyllis opbergrek van Ikea neer https://www.ikea.com/nl/n(...)en-30428326/#content
Oh ja handig een tafel die bij je las hoort. Die rekjes zijn zo handig hè. Heb er ook 4 van in mijn tuin staan. Ze hebben er ook waterdichte hoezen bij. Vind ik wel fijn om soms een beetje het opgeruimd gevoel te hebben _O-
pi_216940882
Die ikea kastjes en hoes zijn dus wel wat om gewoon buiten neer te zetten?
pi_216957501
quote:
0s.gif Op woensdag 5 maart 2025 21:20 schreef Elleska het volgende:
Die ikea kastjes en hoes zijn dus wel wat om gewoon buiten neer te zetten?
Oh dat durf ik niet te zeggen ik zit in een kas :@
pi_216986920
Zowel in de moestuin als in de rest van de tuin staat op dit moment veel kleine veldkers. Je zou het onkruid kunnen noemen, maar het is gewoon eetbaar, het smaakt net wat minder pittig dan tuinkers (dat ik regelmatig binnen kweek). Het voorjaar begint nu voorzichtig.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')