abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216489167
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2025 20:26 schreef Elleska het volgende:
Ik gebruik ook het makkelijke moestuin principe maar dan zonder hun dure materialen. Ook de zaden nog nooit gekocht want toen ze dat gingen verkopen had ik al een hele zadenvoorraad.
Je kan om lekker makkelijk te starten daar de zaden kopen want alles wat ze verkopen is geschikt voor de makkelijke moestuin. Je kan ook daar kijken welke groentes je wil en dan elders zoeken.

Die nieuwe mix van hun is een afrader. Voorheen was het een mix met vermiculiet wat het anders maakte dan gewone potgrond maar dat zit er nu niet meer in omdat ze duurzamer willen zijn dus het is nu gewoon dure potgrond.
Hoe de zaaigrond is weet ik niet. Je kan in plaats daarvan bij je lokale tuincentrum een zakje zaai&stekgrond halen. Zelfs als je die van het merk pokon koopt ben je bijna de helft goedkoper (5,99 voor 10 liter ipv 5 liter)
Super, dank je!

Ik zal eens online rondkijken voor de zaden of dat veel verschil maakt - anders is idd op de site aanschaffen het makkelijkste en zeker de goede planten om mee te beginnen, en de grond ga ik dan idd gewoon lokaal halen.
  vrijdag 31 januari 2025 @ 07:43:28 #277
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_216491290
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2025 22:01 schreef MeisPluis het volgende:

[..]
Super, dank je!

Ik zal eens online rondkijken voor de zaden of dat veel verschil maakt - anders is idd op de site aanschaffen het makkelijkste en zeker de goede planten om mee te beginnen, en de grond ga ik dan idd gewoon lokaal halen.
Bestelde voorheen vaak bij Garant Zaden. Naar tevredenheid. Maar is al wel paar jaar geleden. Bestel nu in Dld bij Kiepenkerl en Samenshop24
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
pi_216494855
Dank je!

Ik heb de zaden zojuist in de buurt besteld zodat ik ze op kan halen. En ze zijn biologisch.

Dadelijk er nog even op uit voor kweekbakjes! Zag bij de action wel oké soorten, dus ga ik even kijken zo of het echt wat is.

Dan kan het zaaien later beginnen!

En de moestuin nog even gereed maken, maar dat doe ik vooral als het wat warmer weer is :D
  woensdag 19 februari 2025 @ 14:07:08 #279
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_216746935
Elleuh.. hier begint her ook al weer een beetje te kriebelen..
nu heb ik zaad wat voorgeplant moet worden. en op het zakje staat dat dat buiten moet ?!?
dus ik ben een beetje in de war wat dat dan is?
"buiten voorplanten ?"
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
pi_216747569
Eerste zaaisels komen al uit! Lente bijna! :P
Morgen ben ik vast weer mezelf.
  donderdag 20 februari 2025 @ 18:00:12 #281
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_216766556
Ik kom hier ook eens meespieken voor tips, ik heb jaren pepers gekweekt op mijn balkon maar wil nu een jaar iets anders want ik heb er nog te veel in de vriezer :P
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_216769587
quote:
7s.gif Op woensdag 19 februari 2025 14:07 schreef Barreltje het volgende:
Elleuh.. hier begint her ook al weer een beetje te kriebelen..
nu heb ik zaad wat voorgeplant moet worden. en op het zakje staat dat dat buiten moet ?!?
dus ik ben een beetje in de war wat dat dan is?
"buiten voorplanten ?"
Misschien een koude kiemer? Dan zou je de zaden ook even in de koelkast kunnen leggen en dan daarna uitplanten?
Shine bright like a diamond.
pi_216769752
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 21:20 schreef Elleska het volgende:
Vorig jaar was echt extreem met slakken, dat heb ik nog nooit zo erg meegemaakt dus dit jaar kan alleen maar beter worden.
Nu het moment om aaltjes te verspreiden. Ik heb ze ne besteld. En dan herhaal ik het over 6 weken nog eens. Helpt hier heel goed om de populatie in te dammen
pi_216775920
quote:
1s.gif Op donderdag 20 februari 2025 20:38 schreef June. het volgende:

[..]
Nu het moment om aaltjes te verspreiden. Ik heb ze ne besteld. En dan herhaal ik het over 6 weken nog eens. Helpt hier heel goed om de populatie in te dammen
Dank voor de tip! Ik had niet gedacht dat dat nu al kon. Maar nu ook besteld. Er zijn hier altijd veel slakken, maar vorig jaar was het echt drama. Eigenlijk hebben we niks kunnen oogsten, op wat kruiden na. De zin om dit jaar weer te starten is daarom niet direct aanwezig. Hoop echt dat dit helpt!
Neem een kijkje in mijn vogelhuisje O+
Venus in pocketformaat
© loveli
  vrijdag 21 februari 2025 @ 21:00:20 #285
208890 June.
Seriously?
pi_216786365
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2025 08:50 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Dank voor de tip! Ik had niet gedacht dat dat nu al kon. Maar nu ook besteld. Er zijn hier altijd veel slakken, maar vorig jaar was het echt drama. Eigenlijk hebben we niks kunnen oogsten, op wat kruiden na. De zin om dit jaar weer te starten is daarom niet direct aanwezig. Hoop echt dat dit helpt!
Ja, vorig jaar was echt extreem he. Kwam denk ik door de relatief warme winter en het natte voorjaar.

M'n dahlia's hebben het overleefd met kopertape :P

Blijkbaar komen ze tot leven in maart / april en gaan ze eitjes leggen dus fingers crossed.
pi_216786630
quote:
1s.gif Op donderdag 20 februari 2025 20:38 schreef June. het volgende:

[..]
Daar is het hier nog net iets te koud voor. De lucht voelt vandaag wel warm maar gisteren was de grond nog bevroren en kleigrond warmt niet zo snel op.
pi_216922353
Afgelopen weekend heb ik de eerste voorbereidingen van de moestuin gedaan, en mijn eerste zaadjes voorgezaaid binnen!

Mijn officiële start is gemaakt :D

Ik vroeg me af: waar halen jullie potgrond oid voor de bovenlaag? Ik heb geen compost hoop dus zal het ergens moeten kopen lijkt me? Iemand tips?

De bak is 120x220, dus een paar zakken bij de hornbach lijkt me wat weinig 😁
  dinsdag 4 maart 2025 @ 18:41:49 #288
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_216923517
veel gemeentes bieden compost aan via afvalbrengstation, check dat eens
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
pi_216925203
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2025 18:41 schreef marcel.de het volgende:
veel gemeentes bieden compost aan via afvalbrengstation, check dat eens
Ik durf dat niet zo goed ivm zevenblad ... dat heb ik al in de voortuin maar wil dat niet ook nog in de achtertuin ...
pi_216925389
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2025 16:40 schreef MeisPluis het volgende:
Ik vroeg me af: waar halen jullie potgrond oid voor de bovenlaag? Ik heb geen compost hoop dus zal het ergens moeten kopen lijkt me? Iemand tips?
Ik ben ooit begonnen met onderin gewoon grond uit de tuin en daarboven een laag potgrond. Toen ik weer moest aanvullen heb ik een zak moestuingrond gebruikt. Maar om nou te zeggen dat het verschil maakte...

Ik ben nog niet begonnen met het nieuwe seizoen. Mijn bak is uit elkaar gevallen (en is echt rot en niet meer te redden), dus ik moet eerst naar de houthandel om nieuw hout te halen. Maar er staan meer klusjes op de to-do-lijst...
  Moderator dinsdag 4 maart 2025 @ 20:54:08 #291
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_216925771
Sinds eind vorig jaar een regenton en een compostbak dus ik kan dit seizoen er nog beter tegenaan *O*

Vandaag de eerste dingen in de volle grond gezaaid. Wie weet veel te vroeg maar we gaan het zien :P Wintererwt, doperwt, winterpostelein en rucola :)

Hopelijk wordt dit jaar wel een beter moestuinjaar want vorig jaar was om te huilen zo slecht :')

De komende dagen ook maar eens gaan voorzaaien in de vensterbank O+
5 - 28 februari Thailand O+
pi_216927960
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2025 20:38 schreef Hupje het volgende:

[..]
Ik ben ooit begonnen met onderin gewoon grond uit de tuin en daarboven een laag potgrond. Toen ik weer moest aanvullen heb ik een zak moestuingrond gebruikt. Maar om nou te zeggen dat het verschil maakte...

Ik ben nog niet begonnen met het nieuwe seizoen. Mijn bak is uit elkaar gevallen (en is echt rot en niet meer te redden), dus ik moet eerst naar de houthandel om nieuw hout te halen. Maar er staan meer klusjes op de to-do-lijst...
Er komt binnenkort nog wel gewone grond uit de tuin die een paar jaar geleden is bemest door de hovenier, die kan ik wel gebruiken dan! Ik heb nog wel wat compost van mijn eerdere moestuin avontuur met strobalen, dus dan meng ik dat. Probeer ik dat maar eens! Desnoods mest ik wat bij gedurende het seizoen.

Bij mij komen de eerste kopjes boven de grond van het voorzaaien : goudsbloem en sugar snaps.
Ik heb vooral zo vroeg voor gezaaid dat als het mis gaat ik nog een keer kan proberen :D
Ik heb ook tomaten en paprika nu voor gezaaid maar daar nog geen beweging.
pi_216931036
Ik ben in de winter niet heel actief geweest maar ik heb wel ui en knoflook gepoot. Ondertussen staat er al wel weer meer in mijn tuintje

I solemnly swear i'm up to no good
pi_216931361
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2025 16:40 schreef MeisPluis het volgende:
Afgelopen weekend heb ik de eerste voorbereidingen van de moestuin gedaan, en mijn eerste zaadjes voorgezaaid binnen!

Mijn officiële start is gemaakt :D

De bak is 120x220, dus een paar zakken bij de hornbach lijkt me wat weinig 😁
Wormencompost van bijv wormenkwekerij wasse of tuinaardecompost/mestcompost van bio-kultura. Misschien kun je samen met iemand een bigbag bestellen en anders toch gewoon een paar zakken.

We moeten hier wel een bigbag hebben, want er is alleen nog maar 1 stukje moestuin aangelegd vorig jaar, met een paar zakken tuinaardecompost. Nu de rest nog en de kas natuurlijk.
pi_216935042
Werktafel en planken voor in de kas besteld, binnenkort moeten we maar eens echt starten met de kas indelen. Volgende week ga ik maar eens aan de slag met binnen voorzaaien, voor pepers en aubergines enzo wordt het nu echt wel tijd.
pi_216937620
quote:
1s.gif Op woensdag 5 maart 2025 14:42 schreef Doedezemaar het volgende:
Werktafel en planken voor in de kas besteld, binnenkort moeten we maar eens echt starten met de kas indelen. Volgende week ga ik maar eens aan de slag met binnen voorzaaien, voor pepers en aubergines enzo wordt het nu echt wel tijd.
Welke werktafel heb je besteld? Ik ben daar best een tijd mee bezig geweest. Vond de meeste er uit zien alsof ze met een stootje al omliggen _O-
pi_216937891
quote:
0s.gif Op woensdag 5 maart 2025 18:08 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]
Welke werktafel heb je besteld? Ik ben daar best een tijd mee bezig geweest. Vond de meeste er uit zien alsof ze met een stootje al omliggen _O-
Eentje die bij ons type kas hoort en aan de (schuine) zijwand wordt gemonteerd https://www.buiten-goed.c(...)t-inleg-225-x-52-cm/. Verder zet ik er nog zo’n Hyllis opbergrek van Ikea neer https://www.ikea.com/nl/n(...)en-30428326/#content
pi_216938163
quote:
1s.gif Op woensdag 5 maart 2025 18:34 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Eentje die bij ons type kas hoort en aan de (schuine) zijwand wordt gemonteerd https://www.buiten-goed.c(...)t-inleg-225-x-52-cm/. Verder zet ik er nog zo’n Hyllis opbergrek van Ikea neer https://www.ikea.com/nl/n(...)en-30428326/#content
Oh ja handig een tafel die bij je las hoort. Die rekjes zijn zo handig hè. Heb er ook 4 van in mijn tuin staan. Ze hebben er ook waterdichte hoezen bij. Vind ik wel fijn om soms een beetje het opgeruimd gevoel te hebben _O-
pi_216940882
Die ikea kastjes en hoes zijn dus wel wat om gewoon buiten neer te zetten?
pi_216957501
quote:
0s.gif Op woensdag 5 maart 2025 21:20 schreef Elleska het volgende:
Die ikea kastjes en hoes zijn dus wel wat om gewoon buiten neer te zetten?
Oh dat durf ik niet te zeggen ik zit in een kas :@
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')