Super, dank je!quote:Op donderdag 30 januari 2025 20:26 schreef Elleska het volgende:
Ik gebruik ook het makkelijke moestuin principe maar dan zonder hun dure materialen. Ook de zaden nog nooit gekocht want toen ze dat gingen verkopen had ik al een hele zadenvoorraad.
Je kan om lekker makkelijk te starten daar de zaden kopen want alles wat ze verkopen is geschikt voor de makkelijke moestuin. Je kan ook daar kijken welke groentes je wil en dan elders zoeken.
Die nieuwe mix van hun is een afrader. Voorheen was het een mix met vermiculiet wat het anders maakte dan gewone potgrond maar dat zit er nu niet meer in omdat ze duurzamer willen zijn dus het is nu gewoon dure potgrond.
Hoe de zaaigrond is weet ik niet. Je kan in plaats daarvan bij je lokale tuincentrum een zakje zaai&stekgrond halen. Zelfs als je die van het merk pokon koopt ben je bijna de helft goedkoper (5,99 voor 10 liter ipv 5 liter)
Bestelde voorheen vaak bij Garant Zaden. Naar tevredenheid. Maar is al wel paar jaar geleden. Bestel nu in Dld bij Kiepenkerl en Samenshop24quote:Op donderdag 30 januari 2025 22:01 schreef MeisPluis het volgende:
[..]
Super, dank je!
Ik zal eens online rondkijken voor de zaden of dat veel verschil maakt - anders is idd op de site aanschaffen het makkelijkste en zeker de goede planten om mee te beginnen, en de grond ga ik dan idd gewoon lokaal halen.
Misschien een koude kiemer? Dan zou je de zaden ook even in de koelkast kunnen leggen en dan daarna uitplanten?quote:Op woensdag 19 februari 2025 14:07 schreef Barreltje het volgende:
Elleuh.. hier begint her ook al weer een beetje te kriebelen..
nu heb ik zaad wat voorgeplant moet worden. en op het zakje staat dat dat buiten moet ?!?
dus ik ben een beetje in de war wat dat dan is?
"buiten voorplanten ?"
Nu het moment om aaltjes te verspreiden. Ik heb ze ne besteld. En dan herhaal ik het over 6 weken nog eens. Helpt hier heel goed om de populatie in te dammenquote:Op dinsdag 28 januari 2025 21:20 schreef Elleska het volgende:
Vorig jaar was echt extreem met slakken, dat heb ik nog nooit zo erg meegemaakt dus dit jaar kan alleen maar beter worden.
Dank voor de tip! Ik had niet gedacht dat dat nu al kon. Maar nu ook besteld. Er zijn hier altijd veel slakken, maar vorig jaar was het echt drama. Eigenlijk hebben we niks kunnen oogsten, op wat kruiden na. De zin om dit jaar weer te starten is daarom niet direct aanwezig. Hoop echt dat dit helpt!quote:Op donderdag 20 februari 2025 20:38 schreef June. het volgende:
[..]
Nu het moment om aaltjes te verspreiden. Ik heb ze ne besteld. En dan herhaal ik het over 6 weken nog eens. Helpt hier heel goed om de populatie in te dammen
Ja, vorig jaar was echt extreem he. Kwam denk ik door de relatief warme winter en het natte voorjaar.quote:Op vrijdag 21 februari 2025 08:50 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Dank voor de tip! Ik had niet gedacht dat dat nu al kon. Maar nu ook besteld. Er zijn hier altijd veel slakken, maar vorig jaar was het echt drama. Eigenlijk hebben we niks kunnen oogsten, op wat kruiden na. De zin om dit jaar weer te starten is daarom niet direct aanwezig. Hoop echt dat dit helpt!
Daar is het hier nog net iets te koud voor. De lucht voelt vandaag wel warm maar gisteren was de grond nog bevroren en kleigrond warmt niet zo snel op.quote:Op donderdag 20 februari 2025 20:38 schreef June. het volgende:
[..]
Nu het moment om aaltjes te verspreiden. Ik heb ze ne besteld. En dan herhaal ik het over 6 weken nog eens. Helpt hier heel goed om de populatie in te dammen
Ik durf dat niet zo goed ivm zevenblad ... dat heb ik al in de voortuin maar wil dat niet ook nog in de achtertuin ...quote:Op dinsdag 4 maart 2025 18:41 schreef marcel.de het volgende:
veel gemeentes bieden compost aan via afvalbrengstation, check dat eens
Ik ben ooit begonnen met onderin gewoon grond uit de tuin en daarboven een laag potgrond. Toen ik weer moest aanvullen heb ik een zak moestuingrond gebruikt. Maar om nou te zeggen dat het verschil maakte...quote:Op dinsdag 4 maart 2025 16:40 schreef MeisPluis het volgende:
Ik vroeg me af: waar halen jullie potgrond oid voor de bovenlaag? Ik heb geen compost hoop dus zal het ergens moeten kopen lijkt me? Iemand tips?
Er komt binnenkort nog wel gewone grond uit de tuin die een paar jaar geleden is bemest door de hovenier, die kan ik wel gebruiken dan! Ik heb nog wel wat compost van mijn eerdere moestuin avontuur met strobalen, dus dan meng ik dat. Probeer ik dat maar eens! Desnoods mest ik wat bij gedurende het seizoen.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 20:38 schreef Hupje het volgende:
[..]
Ik ben ooit begonnen met onderin gewoon grond uit de tuin en daarboven een laag potgrond. Toen ik weer moest aanvullen heb ik een zak moestuingrond gebruikt. Maar om nou te zeggen dat het verschil maakte...
Ik ben nog niet begonnen met het nieuwe seizoen. Mijn bak is uit elkaar gevallen (en is echt rot en niet meer te redden), dus ik moet eerst naar de houthandel om nieuw hout te halen. Maar er staan meer klusjes op de to-do-lijst...
Wormencompost van bijv wormenkwekerij wasse of tuinaardecompost/mestcompost van bio-kultura. Misschien kun je samen met iemand een bigbag bestellen en anders toch gewoon een paar zakken.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 16:40 schreef MeisPluis het volgende:
Afgelopen weekend heb ik de eerste voorbereidingen van de moestuin gedaan, en mijn eerste zaadjes voorgezaaid binnen!
Mijn officiële start is gemaakt
Ik vroeg me af: waar halen jullie potgrond oid voor de bovenlaag? Ik heb geen compost hoop dus zal het ergens moeten kopen lijkt me? Iemand tips?
De bak is 120x220, dus een paar zakken bij de hornbach lijkt me wat weinig 😁
Welke werktafel heb je besteld? Ik ben daar best een tijd mee bezig geweest. Vond de meeste er uit zien alsof ze met een stootje al omliggenquote:Op woensdag 5 maart 2025 14:42 schreef Doedezemaar het volgende:
Werktafel en planken voor in de kas besteld, binnenkort moeten we maar eens echt starten met de kas indelen. Volgende week ga ik maar eens aan de slag met binnen voorzaaien, voor pepers en aubergines enzo wordt het nu echt wel tijd.
Eentje die bij ons type kas hoort en aan de (schuine) zijwand wordt gemonteerd https://www.buiten-goed.c(...)t-inleg-225-x-52-cm/. Verder zet ik er nog zo’n Hyllis opbergrek van Ikea neer https://www.ikea.com/nl/n(...)en-30428326/#contentquote:Op woensdag 5 maart 2025 18:08 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Welke werktafel heb je besteld? Ik ben daar best een tijd mee bezig geweest. Vond de meeste er uit zien alsof ze met een stootje al omliggen
Oh ja handig een tafel die bij je las hoort. Die rekjes zijn zo handig hè. Heb er ook 4 van in mijn tuin staan. Ze hebben er ook waterdichte hoezen bij. Vind ik wel fijn om soms een beetje het opgeruimd gevoel te hebbenquote:Op woensdag 5 maart 2025 18:34 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Eentje die bij ons type kas hoort en aan de (schuine) zijwand wordt gemonteerd https://www.buiten-goed.c(...)t-inleg-225-x-52-cm/. Verder zet ik er nog zo’n Hyllis opbergrek van Ikea neer https://www.ikea.com/nl/n(...)en-30428326/#content
Oh dat durf ik niet te zeggen ik zit in een kasquote:Op woensdag 5 maart 2025 21:20 schreef Elleska het volgende:
Die ikea kastjes en hoes zijn dus wel wat om gewoon buiten neer te zetten?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |