abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214987396
Mijn vader had stinkende mest in de serre gegooid en resultaat was veel tomaten en komkommers.
Werewolf
Papa 15/11/1950 - 29/08/2025
Fring is mijn allerliefste knuffelkont
Been haunted by a million screams
pi_214992274
2 weken geleden:

8 dagen geleden:

2 dagen geleden:

Vandaag:

Spoilers!
pi_214993131
quote:
1s.gif Op zondag 15 september 2024 20:50 schreef Lucky_Strike het volgende:
2 weken geleden:

[ afbeelding ]

8 dagen geleden:
[ afbeelding ]

2 dagen geleden:
[ afbeelding ]

Vandaag:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Top zeg! 😍
pi_214993297
Als ik wil, kan ik al wat spruiten oogsten! Daar ben ik echt nog helemaal niet klaar voor _O-

Vandaag kwam ik op een markt zomaar Ecohoeve Den Oude Kastanje tegen! Ik heb gelijk maar wilde bergamot, limonadetijm, kaapse knoflook, ananassalie, blonde Koreaanse munt en borstelkrans gekocht. Allemaal vaste eetbare planten.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lucky_Strike op 16-09-2024 08:34:45 ]
Spoilers!
pi_214997019
Vanochtend weer even langs de kas gegaan.

2 meloenen, een hele hoop tomaten en 5 paprika’s

I solemnly swear i'm up to no good
pi_214997053
quote:
2 weken geleden:

[ afbeelding ]

8 dagen geleden:
[ afbeelding ]

2 dagen geleden:
[ afbeelding ]

Vandaag:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Wauw wat veel! Hier helaas zieke tomaten planten door te veel regen denk ik (staan buiten) ga zo alle tomaten eraf halen en hopelijk rijpen ze dan binnen verder met een banaan in een papieren zak.
Het enige goede dit jaar was eigenlijk de aardbeien oogst. En die gaan nu nog voor een 2e ronde.
pi_214997114
quote:
2 weken geleden:

[ afbeelding ]

8 dagen geleden:
[ afbeelding ]

2 dagen geleden:
[ afbeelding ]

Vandaag:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Hoeveel dagen ben je wel niet bezig met alles verwerken? :D

Wat een prachtige hoeveelheid! O+
pi_214997565
De slakken vreten de courgettes van mijn planten :{
La derecha oprime, la izquierda libera
  maandag 16 september 2024 @ 14:19:46 #259
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_214998474
quote:
1s.gif Op maandag 16 september 2024 11:25 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[ link | afbeelding ]
goede oogst _O_
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_214998621
quote:
1s.gif Op maandag 16 september 2024 11:25 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[ link | afbeelding ]
Lekker bezig!

quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2024 11:29 schreef Post-its het volgende:

[..]
Wauw wat veel! Hier helaas zieke tomaten planten door te veel regen denk ik (staan buiten) ga zo alle tomaten eraf halen en hopelijk rijpen ze dan binnen verder met een banaan in een papieren zak.
Het enige goede dit jaar was eigenlijk de aardbeien oogst. En die gaan nu nog voor een 2e ronde.
Wat zonde zeg. Ik had ook aardappelziekte in de vollegrondtomaten maar het heeft niet doorgezet gelukkig. Puur mazzel.

quote:
1s.gif Op maandag 16 september 2024 11:35 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]
Hoeveel dagen ben je wel niet bezig met alles verwerken? :D

Wat een prachtige hoeveelheid! O+
Dit jaar conserveer ik vooral makkelijk ivm een medisch probleempje. Verder veel gelijk opeten en weggeven. Voorlopig negeer ik de rest nog even O-)
Spoilers!
pi_214998927
[quote]1s.gif Op maandag 16 september 2024 14:38 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Wat zonde zeg. Ik had ook aardappelziekte in de vollegrondtomaten maar het heeft niet doorgezet gelukkig. Puur mazzel.
[..]

Nou het was nog meer dan ik dacht dat eraan hing. Volle emmer, dus nu maar in schoenendozen gelegd, dat kan wat meer gewicht aan dan een papieren zak. Ben benieuwd.

Was voor mij t eerste jaar tomaten, volgend jaar nieuwe ronde, nieuwe kansen.
  Moderator maandag 16 september 2024 @ 16:33:06 #262
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_214999548
Hier een zeer matig moestuinjaar gehad, meerdere dingen meermaals geprobeerd maar allemaal mislukt: courgette, komkommer, meerdere soorten bonen, meerdere soorten sla, broccoli, maïs. Allemaal opgevreten door slakken…

Wel een paar kilo aardappelen geoogst, een rucola plant waar ik meerdere porties van heb kunnen plukken en een blauwe bes die veel heeft geproduceerd. En de herfstframboos doet het ook super! Ook de gewone framboos die denk ik toch stiekem ook een herfstframboos bleek te zijn :P

Daarnaast een aantal tomaatjes en wat snackkomkommers die eerder komkommers leken _O- oh en dan vergeet ik nog mijn enorme biet die maar door blijft groeien :D

Dus veel mislukt maar gelukkig niet alles. Volgend jaar beter!
5 - 28 februari Thailand O+
pi_215000365
[quote]0s.gif Op maandag 16 september 2024 15:16 schreef Post-its het volgende:
quote:
[ afbeelding ] Op maandag 16 september 2024 14:38 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
[..]
Nou het was nog meer dan ik dacht dat eraan hing. Volle emmer, dus nu maar in schoenendozen gelegd, dat kan wat meer gewicht aan dan een papieren zak. Ben benieuwd.

Was voor mij t eerste jaar tomaten, volgend jaar nieuwe ronde, nieuwe kansen.
Het eerste jaar en dan gelijk zo'n uitdagend jaar, je hebt het wel getroffen.
Spoilers!
  maandag 16 september 2024 @ 20:20:36 #264
370431 drakin
vurig typje
pi_215001996
Dit jaar weinig opbrengst, pruimenboom te ver gesnoeid en van een timmerman moet de kiwi eraan want anders kan hij er niet bij.

Ik veeg net voor de 2e keer alle bladeren bij elkaar en zie tussen een oud stuk worteldoek dat er net als vorige week wel heel veel bladeren liggen.

Dus hup wegvegen die boel en de container in.

Zie ik ineens stekels, er zit een egel!

Die wil dus overwinteren en ik heb gegrepen wat ik kon om terug over meneer of mevrouw egel te leggen. Maar nu weet ik niet of ik dat goed deed.

Met rust laten of meteen een egelhuis bouwen met een dak en nog meer droge bladeren erin?

Ik kweek dit jaar dus geen groente/fruit maar egel O+
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
Freaks like me drink tea
pi_215387362
Ik heb gisteren de eerste drie draadjes saffraan van de krokus googst. Een van de bolletjes bloeit, de rest is wat trager
  zondag 27 oktober 2024 @ 09:05:43 #266
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_215387416
quote:
1s.gif Op zondag 27 oktober 2024 08:58 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik heb gisteren de eerste drie draadjes saffraan van de krokus googst. Een van de bolletjes bloeit, de rest is wat trager
Tof O+
Spoilers!
pi_215639137
Ik had een inschattingsfoutje vandaag :') Toen ik mijn bak peulen zo aantrof na het werk, heb ik hem toch maar gauw onder het afdak gezet.

Sowieso vond ik de najaarszaai van de peultjes tegenvallen. Dat is niet voor herhaling vatbaar.

Mijn bak begint ook uit elkaar te vallen, trouwens. Dus ik moet nog maar kijken wat ik volgend jaar ga doen.
pi_215738155

Zou het nog wat worden, een paar peultjes en aardbeien, onder het afdak? :D
pi_215795598
Kijk nou, ik heb nog een paar frambozen in december :D
pi_216462837
Hoi allemaal,

ik wil dit jaar weer een poging wagen voor de moestuin. Ik wil graag 1 grote bak bijzetten - ik zat te denken om zo'n verhoogde moestuinbak van aluminium oid te kopen - iemand een goede tip daarvoor (iets van 2,5x1 of zo - ik heb ruimte genoeg om deze kwijt te kunnen)? Ik heb een en ander op amazon en bol gezien. Ik heb ook nog een bak van 3x1 meter ongeveer.

Welke tips hebben jullie voor niet te moeilijke planten? En wanneer moet ik beginnen met zaaien binnen of kan ik beter gewoon planten kopen? Ik heb vaak tomaten, die doen het wel goed. Welke zaken zou ook makkelijk te doen zijn voor een beginnende moestuin?

Vorig jaar veeeeeeel slakken gehad (dus eigenlijk geen oogst) dus wel van die slakken bakjes gekocht en die ga ik dit jaar vroeg inzetten.

Alvast ontzettend bedankt voor de hulp!
pi_216463863
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 20:06 schreef MeisPluis het volgende:
ik zat te denken om zo'n verhoogde moestuinbak van aluminium oid te kopen
Ik vind het systeem van 'de makkelijke moestuin' echt heel fijn, maar ook heel duur. Ik gebruik dus wel hun app, maar niet hun materialen :@
Vooral dat de app reminders geeft als je iets kunt zaaien of iets moet doen, ideaal :D
pi_216464009
Vorig jaar was echt extreem met slakken, dat heb ik nog nooit zo erg meegemaakt dus dit jaar kan alleen maar beter worden.
pi_216485375
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 21:03 schreef Hupje het volgende:

[..]
Ik vind het systeem van 'de makkelijke moestuin' echt heel fijn, maar ook heel duur. Ik gebruik dus wel hun app, maar niet hun materialen :@
Vooral dat de app reminders geeft als je iets kunt zaaien of iets moet doen, ideaal :D
Wat een leuke app! Koop je daar dan ook de zaden? Want ze hebben wel makkelijk pakketjes lijkt het. Ik heb het uitgerekend: in mijn bak die al heb kan ik 28 30x30 vakjes kwijt, dus ik kan aan de slag ... Wilde dus wat dingen dubbel zaaien dan voor als er wat mislukt :D

Ik heb het even bij elkaar geklikt: 12 basissoorten plus nog 4 extra en voorzaaimix voor 42 euro. Geen idee of dat heel prijzig is?

Of als iemand een adres weet in de buurt van Utrecht waar ik het kan afhalen?

[ Bericht 6% gewijzigd door MeisPluis op 30-01-2025 18:40:11 ]
pi_216485383
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 21:20 schreef Elleska het volgende:
Vorig jaar was echt extreem met slakken, dat heb ik nog nooit zo erg meegemaakt dus dit jaar kan alleen maar beter worden.
Dat zou fijn zijn, wat een hel was dat ... :X
pi_216487417
Ik gebruik ook het makkelijke moestuin principe maar dan zonder hun dure materialen. Ook de zaden nog nooit gekocht want toen ze dat gingen verkopen had ik al een hele zadenvoorraad.
Je kan om lekker makkelijk te starten daar de zaden kopen want alles wat ze verkopen is geschikt voor de makkelijke moestuin. Je kan ook daar kijken welke groentes je wil en dan elders zoeken.

Die nieuwe mix van hun is een afrader. Voorheen was het een mix met vermiculiet wat het anders maakte dan gewone potgrond maar dat zit er nu niet meer in omdat ze duurzamer willen zijn dus het is nu gewoon dure potgrond.
Hoe de zaaigrond is weet ik niet. Je kan in plaats daarvan bij je lokale tuincentrum een zakje zaai&stekgrond halen. Zelfs als je die van het merk pokon koopt ben je bijna de helft goedkoper (5,99 voor 10 liter ipv 5 liter)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')