abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 21 juni 2024 @ 20:45:15 #201
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_214001823
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 20:30 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Kan je al die scheuten volgend jaar ook echt gebruiken? Mijn plant maakt er een stuk of 30 aan, die kan ik toch niet kwijt tegen het rek dus snoeien kan geen kwaad.
Ik hoop het. We hebben een rek van ongeveer 2 meter hoog en best lang. Hoe langer sommige scheuten, hoe verder ik kom
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
  Manager PR/Moderator zaterdag 22 juni 2024 @ 11:33:08 #202
269689 crew  Viv
pi_214009047
Leuk artikel van vandaag over oude gewassen:

https://nos.nl/artikel/25(...)inter-voor-zadenbank

En een oproep van een zadenbank:

quote:
De 5 most wanted erfgoedrassen

Lange Holkruin: Deze pastinaaksoort heeft een grote, vlezige witte wortel met een ingezonken kruin. Ook bekend onder de naam 'Utrechtsche Platkop'.

Selectie Wassenaar: Geelvlezige koolraap met paarse of bronskleurige kop en een dunne hals. Heeft een ronde tot ovale vorm.

Kennemerland: Deze netmeloen is geteeld onder platglas en ontstaan uit een kruising met Karbonkel.

Dikke Leidsche Winter: De meest winterharde prei uit de vorige eeuw, gekenmerkt door blauwgroen en breed blad met een late rijping.

Delftsche Groene Kortpoot: Deze bloemkool is klein van stuk en vroeg oogstbaar. De kleur van de kool zou zwavelgeel zijn, groeiend op een korte stronk (of poot).
https://www.wur.nl/nl/nie(...)en-erfgoedrassen.htm

Misschien iemand van hier? :Y)

[ Bericht 0% gewijzigd door Viv op 27-06-2024 18:46:20 ]
  Moderator zaterdag 22 juni 2024 @ 18:34:28 #203
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_214013246
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juni 2024 11:33 schreef Viv het volgende:
Leuk artikel van vandaag over oude gewassen:

https://nos.nl/artikel/25(...)inter-voor-zadenbank

En een oproep van een zadenbank:
[..]
https://www.wur.nl/nl/nie(...)en-erfgoedrassen.htm

Misschien iemand van hier? :Y)
Heel cool _O_ Helaas geen oude rassen hier in de tuin staan :D

[ Bericht 0% gewijzigd door Viv op 27-06-2024 18:46:39 ]
5 - 28 februari Thailand O+
  Moderator zaterdag 22 juni 2024 @ 18:45:26 #204
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_214013413
Hoewel ik echt veel tegenvallers heb dit jaar valt er gelukkig ook wat te oogsten. Zo waren daar de eerste 2 soorten aardappel, uitjes (wel wat klein :')) en gaat de spinazie inmiddels ook lekker! Verder ook mijn eerste blauwe bes geoogst maar ik ben vergeten daar een foto van te maken :@

1 kilo Eersteling aardappelen

Halve kilo Nemo aardappelen

Uien die er eerder uitzien als lente-uitjes :')

Spinazie *O*

Van de boontjes die ik laatst heb gezaaid komen er nu 3 op. Bietjes kwamen ook op maar de tuinman heeft er een laag mest overheen gegooid dus die zijn weer verdwenen :') Broccoli en basilicum waren aan het groeien maar die waren vandaag weer verdwenen (nog steeds slakken? :?). Verder oogst ik wat aardbeien en af en toe een komkommertje maar verder gebeurt er niet veel.
5 - 28 februari Thailand O+
  zaterdag 22 juni 2024 @ 20:51:14 #205
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_214015012
Enker bezig @Mayo!

Ik zou wel even de bloemknop uit de spinazie knijpen. Dan stel je de bloei nog heel even uit. Als bladgroenten gaan bloeien, worden ze snel bitter.
Spoilers!
  zaterdag 22 juni 2024 @ 20:53:12 #206
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_214015027
Hier gaat het ook lekker. De laatste moestuinbak was vandaag eindelijk klaar. Een half uur later had ik hem al volgezaaid met sperziebonen, droogbonen, komijn, bladmosterd, mizuna en radijs.

De rest van de tuin heeft het deze week ook best goed gedaan. Het begint er allemaal iets minder triest uit te zien.
Spoilers!
  zondag 23 juni 2024 @ 08:58:42 #207
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_214018612
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juni 2024 18:45 schreef MaJo het volgende:
Hoewel ik echt veel tegenvallers heb dit jaar valt er gelukkig ook wat te oogsten. Zo waren daar de eerste 2 soorten aardappel, uitjes (wel wat klein :')) en gaat de spinazie inmiddels ook lekker! Verder ook mijn eerste blauwe bes geoogst maar ik ben vergeten daar een foto van te maken :@

[ afbeelding ]
1 kilo Eersteling aardappelen

[ afbeelding ]
Halve kilo Nemo aardappelen

[ afbeelding ]
Uien die er eerder uitzien als lente-uitjes :')

[ afbeelding ]
Spinazie *O*

Van de boontjes die ik laatst heb gezaaid komen er nu 3 op. Bietjes kwamen ook op maar de tuinman heeft er een laag mest overheen gegooid dus die zijn weer verdwenen :') Broccoli en basilicum waren aan het groeien maar die waren vandaag weer verdwenen (nog steeds slakken? :?). Verder oogst ik wat aardbeien en af en toe een komkommertje maar verder gebeurt er niet veel.
mooie oogst !

Hier aardappels met erg hoog loof, vrees voor wat er onder zit. Vlekken op de bladeren van tomaat in kas.... Druif geeft veel blad maar weinig vrucht lijkt het. Aalbessen zijn rood maar erg zuur. Het moet droger worden en er is zon, veel zon nodig !

Nodige bakken aardbeien gegeten, plukken van tay berries en gister de knoflook geoogst. Wij hadden nooit eerder zulke dikke knollen. Paar komkommers in de kas. De meiknollen zijn op, waren heerlijk en flinke ronde kogels. Snijbiet doet het ook aardig, maar overal uit blijven kijken voor naaktslakken. Die zijn er ongelooflijk veel, nog nooit eerder gehad. Lijkt wel of ze uit de lucht zijn komen vallen -O-
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
pi_214018994
Al onze snijbiet heeft luis, echt verschrikkelijk. De courgettes komen langzaam op gang maar hebben last van gebrek aan bijenactiviteit (onvolledige bevruchting waardoor de vruchten stoppen met groeien en rare vormen ontstaan). Komkommers doen nog niets behalve geel worden en van de kolen had ik inmiddels ook al wat meer verwacht, deze blijven klein en nog geen vruchtvorming te bekennen. Wel hebben we een overvloed aan frambozen en sla en smaken de eerste bonen al priiiima. :9 De tomaten kleuren langzaam, de spaghettipompoen is lekker op weg met klimmen en de eerste bolletjes, de mais komt langzaam boven de aardappels uit, de paprika's en pepers beginnen vrucht te geven en de uien worden gi-gan-tisch. O+
Toch kan de tuin over het algemeen wel wat zon gebruiken. Ook vanwege de zin om er wat te doen.

Het blijft bijzonder hoe elk jaar verschilt van het vorige.
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_214020451
De peultjes zijn hier nu wel klaar denk dat ik een snelgroeiende mini komkommer er in stop over een paar dagen

Mijn ijsbergsla is denk ik opgegeten door de slakken toen het op kwam. De bieten lijken weinig te doen.

De tomatenplanten, paprika en rode peper beginnen nu eindelijk een beetje groter te worden maar weet niet of het voldoende is om echt goed te oogsten dit jaar

Al met al gaat het een beetje wisselend. De kropsla gaat goed, de worteltjes lijken ook goed te gaan en de bosuitjes doen het ook beter dan verwacht. Dat leek in het begin helemaal niet te gaan
pi_214069359
Gisteren m'n pompoen van 7.6 kilo weggegooid vanwege rot, stond bij mij in de woonkamer. Wel to dat ie zolang is meegegaan, heb m in de herfst vorig jaar geoogst.
Children of the night. What music they make.
  Manager PR/Moderator donderdag 27 juni 2024 @ 18:50:13 #211
269689 crew  Viv
pi_214072298
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2024 09:50 schreef Nanuke het volgende:
De courgettes komen langzaam op gang maar hebben last van gebrek aan bijenactiviteit (onvolledige bevruchting waardoor de vruchten stoppen met groeien en rare vormen ontstaan).
Oh, dit hadden wij vorig jaar denk ik. Balkon op 10 hoog. :D Plant bleef maar nieuwe bloemen/vruchten maken, terwijl er maar één fatsoenlijke courgette geproduceerd is.
pi_214072989
quote:
1s.gif Op zondag 23 juni 2024 12:29 schreef Goitske het volgende:
De tomatenplanten, paprika en rode peper beginnen nu eindelijk een beetje groter te worden maar weet niet of het voldoende is om echt goed te oogsten dit jaar

Ik weet niet wanneer je ze gezaaid hebt, maar vorig jaar leken mijn pepers ook echt heel lang niks te doen. Uiteindelijk heb ik er echt veel nog van geoogst. Pepers en paprika's zijn vaker laat, maar met een beetje goed najaar heb je daar wel plezier van. :Y Ik heb nog steeds pepers liggen om chilisaus van te maken. Mogelijk moet ik dat eens gaan doen voordat er een nieuwe lading aankomt. :P

En hoezee voor warmte. O+
pi_214073014
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2024 18:50 schreef Viv het volgende:

[..]
Oh, dit hadden wij vorig jaar denk ik. Balkon op 10 hoog. :D Plant bleef maar nieuwe bloemen/vruchten maken, terwijl er maar één fatsoenlijke courgette geproduceerd is.
Je kunt ze ook handmatig bevruchten met een kwastje. Een beetje pieren in een mannelijke bloem (degene zonder vruchtbegin) en dan pieren in een vrouwelijke bloem. Wel voorzichtig en niks stuk maken en een paar dagen herhalen. Werkt prima. :Y
  donderdag 27 juni 2024 @ 22:01:12 #214
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_214074316
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2024 11:33 schreef DeHovenier het volgende:
Gisteren m'n pompoen van 7.6 kilo weggegooid vanwege rot, stond bij mij in de woonkamer. Wel to dat ie zolang is meegegaan, heb m in de herfst vorig jaar geoogst.
Wat lang en wat groot _O_
Spoilers!
pi_214074865
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2024 20:16 schreef Nanuke het volgende:

[..]
Ik weet niet wanneer je ze gezaaid hebt, maar vorig jaar leken mijn pepers ook echt heel lang niks te doen. Uiteindelijk heb ik er echt veel nog van geoogst. Pepers en paprika's zijn vaker laat, maar met een beetje goed najaar heb je daar wel plezier van. :Y Ik heb nog steeds pepers liggen om chilisaus van te maken. Mogelijk moet ik dat eens gaan doen voordat er een nieuwe lading aankomt. :P

En hoezee voor warmte. O+
Mijn peper plantje lijkt ook helemaal niets te doen, maar zo te lezen hopen dat er uiteindelijk toch oogst komt!

Mijn cherrytomaatjes groeien best mooi, maar barsten steeds open. Zelfs als de tomaat nog niet volledig roodgekleurd is.. Best jammer. Paprika en komkommer daarentegen gaan wel goed 😊
pi_214081269
We hebben weer een kas *O*

Helaas kunnen we voorlopig geen bigbag wormencompost laten leveren want de oprit is net ingezaaid, dus dat komt dan later dit jaar wel. Paar potten met tomaten er in en de indeling maken, dan gaan we na de zomer wel verder
  vrijdag 28 juni 2024 @ 17:39:40 #217
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_214082065
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2024 23:00 schreef Ixia het volgende:

[..]
Mijn peper plantje lijkt ook helemaal niets te doen, maar zo te lezen hopen dat er uiteindelijk toch oogst komt!

Mijn cherrytomaatjes groeien best mooi, maar barsten steeds open. Zelfs als de tomaat nog niet volledig roodgekleurd is.. Best jammer. Paprika en komkommer daarentegen gaan wel goed 😊
Als tomaten open barsten, geef je te veel water. 1 keer per week goed water geven is beter dan elke dag een beetje.
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_214105230
Mijn cherrytomaten planten willen helemaal niet zo dit jaar. Die zijn nog lang niet zo ver dat er tomaatjes komen.

Mijn peulen hadden een trage start, maar daar komt nu wel elke dag een handjevol vanaf ^O^

Helaas zijn er ook wat groentes die waarschijnlijk precies te oogsten zijn als ik op vakantie ben. -O- Altijd jammer.
pi_214112137
Een paar dagen goed warm weer en onze tuin is ontploft. O+ De eerste oranje wordende tomaat is gesignaleerd, er zijn al 7! spaghettipompoenen en echt alles kan je zien groeien. Wat is dit toch een heerlijke tijd. O+
pi_214288893
Klein overzicht van mijn moestuin, waar de strijd tegen de slakken volop bezig is.

Omdat ik hier tijdelijk zit vanaf mei en ik niet weet tot wanneer (tot we een koopwoning hebben gevonden), heb ik wat bedden gemaakt (karton met daarop compost) en wat bakken neergezet. Veel courgette, augurk, en basilicum is opgevroten. De sla en de herplante courgette & augurk doen het goed. Nu een tomaat of twintig aan de planten, en tientallen bloemetjes.
La derecha oprime, la izquierda libera
pi_214302366
quote:
2s.gif Op zondag 14 juli 2024 18:32 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Klein overzicht van mijn moestuin, waar de strijd tegen de slakken volop bezig is.

[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]

Omdat ik hier tijdelijk zit vanaf mei en ik niet weet tot wanneer (tot we een koopwoning hebben gevonden), heb ik wat bedden gemaakt (karton met daarop compost) en wat bakken neergezet. Veel courgette, augurk, en basilicum is opgevroten. De sla en de herplante courgette & augurk doen het goed. Nu een tomaat of twintig aan de planten, en tientallen bloemetjes.
Ziet er top uit!!

Ik had een stuk of 20 kleine komkommers aan mijn plant. Bijna allemaal verdwenen.. door slakken denk ik🥲. En de bladeren aan de onderkant drogen helemaal uit, terwijl ik voldoende water geef. Het gaat niet top met mijn mini moestuin 😅
pi_214302388
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2024 20:40 schreef Ixia het volgende:

[..]
Ziet er top uit!!

Ik had een stuk of 20 kleine komkommers aan mijn plant. Bijna allemaal verdwenen.. door slakken denk ik🥲. En de bladeren aan de onderkant drogen helemaal uit, terwijl ik voldoende water geef. Het gaat niet top met mijn mini moestuin 😅
Ik heb gisteren bier neergezet en er zijn veel dode slakken en geen planten meer vermorzeld vannacht.
La derecha oprime, la izquierda libera
pi_214305629
Wij hebben in de kas dan wel geen slakken maar wel heeeeeeel veel rupsen.

Donderdag ga ik eens kijken of dat spul van EkoStyle een beetje werkt
I solemnly swear i'm up to no good
pi_214470653
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2024 08:51 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Wij hebben in de kas dan wel geen slakken maar wel heeeeeeel veel rupsen.

Donderdag ga ik eens kijken of dat spul van EkoStyle een beetje werkt
Je bedoelt de slakkenkorrels? Ik ben heel benieuwd of het werkt! :)
pi_214471034
Yes hier na de aardbeien nu pas de volgende oogst, slabonen.

Dit jaar voor het eerst tomaten gezet ( geen kas ) en de eerste groene hangen eraan. Was bang dat ik te laat was met zaaien, maar nog precies op tijd.
Mijn pompoenen willen niet echt groeien (de plant dan) maar zie ineens wel heel veel bloemen.
En de pronkbonen klimmen en bloeien lekker door.

De spinazie en rode biet waren dit jaar weer niet goed gelukt. En rucola bleef heel klein en ineens schoot het door.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')