abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator donderdag 23 mei 2024 @ 19:52:06 #99
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_213660125
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2024 17:27 schreef Tele6 het volgende:

[..]
Lente-ui lukt bij mij goed vanuit de kontjes van supermarkt-lente-ui. Want je koopt ze toch met wat worteltjes er nog aan. Dat kan je gewoon in de grond zetten en gaat goed groeien. Ik heb nog een lente-ui van vorig jaar staan, want ik knipte er telkens maar een deel vanaf dus de rest blijft gewoon leven en groeien.
Dat is een goeie, ga ik dat eens proberen ^O^ Ik heb op die manier ook een bleekselderij plantje opgewekt, die wil ik morgen in de volle grond gaan zetten :)

Hier nauwelijks last van slakken maar zag net wel dat 1 van de courgettes is opgegeten. Dat brengt de score nu op 3 verloren plantjes, dat valt alles mee.
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
pi_213660246
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2024 17:02 schreef MaJo het volgende:
Googlet Physalis... Jaaaaaa die zijn heerlijk O+ In Thailand een hele bak van gekocht en lekker opgepeuzeld. Maar kun je die ook in ons klimaat laten groeien? Wie/wat/waar/datwilik!
Gewoon in m’n achtertuintje in Utrecht destijds
pi_213662318
quote:
Googlet Physalis... Jaaaaaa die zijn heerlijk O+ In Thailand een hele bak van gekocht en lekker opgepeuzeld. Maar kun je die ook in ons klimaat laten groeien? Wie/wat/waar/datwilik!
Jahoor, ik had ze ook in Nederland, wel in mijn kas omdat ze dan wat groter worden en sneller groeien. Gewoon uit zaad kweken.

[ Bericht 1% gewijzigd door Managarm op 23-05-2024 23:05:58 ]
pi_213662382
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2024 17:10 schreef MaJo het volgende:
Hebben jullie ook dingen die steevast niet lukken? Ik heb 3x pluksla geprobeerd en 3x lente-ui maar beiden zijn niks geworden. Het zakje pluksla heb ik ook gewoon weggegooid, de lente-ui probeer ik nu nog 1x in mijn binnenkasje.
Pootuien, ik zet er 100 neer en mag blij zijn als er 10 overblijven. Maar ja, het komt wel weer een keer. Dit jaar niet gezet, uien zijn goedkoop.
pi_213663502
Wij proberen elk jaar nieuw zeelandse spinazie, maar dat lukt ook nooit. We hebben vier jaae geleden 2 plantjes gekregen en dat was echt O+ de hemel O+. En sindsdien dus nooit zelf gelukt.
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_213663539
Paddenstoelen.
In de moestuin gaat alles meestal wel, als er geen slakkenplaag is. Maar oesterzwammen op koffieprut, daar ben ik echt slecht in.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  vrijdag 24 mei 2024 @ 07:58:16 #105
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_213663598
quote:
wij hebben de zijtuin langs het huis volstaan met deze lampionplant
Is wel pal op het zuiden maar ook zwaar te verduren met zuidwesten wind die hier direct aan de kust vaak wel aanwezig is.
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
  vrijdag 24 mei 2024 @ 08:00:10 #106
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_213663614
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2024 17:10 schreef MaJo het volgende:
Hebben jullie ook dingen die steevast niet lukken? Ik heb 3x pluksla geprobeerd en 3x lente-ui maar beiden zijn niks geworden. Het zakje pluksla heb ik ook gewoon weggegooid, de lente-ui probeer ik nu nog 1x in mijn binnenkasje.
het ene jaar lukt dit goed, het andere jaar dat. Dit jaar lijken wortels ons in de steek te laten maar worden we overvoerd met peulen

Kropsla andere jaren lastig, nu wel

Door weersextremen dreigen de pootuien door te schieten; krijgen knop in de steel boven (nat en koud, dan warm en droog met tussendoor harde buien enzo)
pi_213663670
Pompoen heb ik opgegeven, de omstandigheden in mijn tuin zijn daar niet goed genoeg voor. En ook courgette wil bij mij nooit. Misschien om dezelfde reden. Maar augurk doet het dan wel weer als een tierelier.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 24 mei 2024 @ 08:45:54 #108
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_213663869
Ik doe sla tegenwoordig op hydro. Werk zoveel beter en gaat gigantisch snel _O_
pi_213694012
Alles wordt lekker groen in de tuin. De leibomen hebben schade van de hoosbui deze week, maar de moestuin heeft alles redelijk overleefd.
Vandaag augurk en cherrytomaat in de grond gezet en de rest doet ook zijn best - behalve de kropsla, kennelijk zijn de zaadjes te oud. Daar ga ik wat anders voor zaaien zodra ik tijd heb en het droog is.
Vandaag de eerste erwtjes geoogst (48 gram _O- ). Wie het kleine niet eert, ...
pi_213694039
Erwten voorgezaaid, gaat best snel nog. Wel ff 24u voorgeweekt.
Children of the night. What music they make.
  maandag 27 mei 2024 @ 06:33:50 #111
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_213699070
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2024 18:22 schreef Hupje het volgende:
Alles wordt lekker groen in de tuin. De leibomen hebben schade van de hoosbui deze week, maar de moestuin heeft alles redelijk overleefd. [ afbeelding ]
Vandaag augurk en cherrytomaat in de grond gezet en de rest doet ook zijn best - behalve de kropsla, kennelijk zijn de zaadjes te oud. Daar ga ik wat anders voor zaaien zodra ik tijd heb en het droog is.
Vandaag de eerste erwtjes geoogst (48 gram _O- ). Wie het kleine niet eert, ...
[ afbeelding ]
Mooi

Lekker, erwtjes !

Let op dat die framboos niet gaat woekeren, kan zo je hele tuin overnemen
pi_213723298
Thanks voor alle tips.

[ Bericht 84% gewijzigd door Nizno op 29-05-2024 23:11:03 (een advertentie mag je gewoon voor betalen.) ]
pi_213724334
De eerste rode kruisbes geoogst, Symph vond ‘m toch niet zo lekker als hij zich herinnerde dus zonde van de ruimte dat we 2 van die struiken hebben staan. Ik had ‘m nog gewaarschuwd dat die dingen niet lekker zijn, maar hij wilde ze graag hebben.
Eerste handje peultjes geoogst, die gaan deze week door de wokschotel. Morgen maar eens de rest van de voorgezaaide peultjes planten.
pi_213725051
Ik heb mijn moestuin in een kas.

Afgelopen zondag draadjes gemaakt naar mijn meloenen zodat ze zich straks omhoog kunnen gaan klimmen.

Morgen eens kijken hoe de boel er weer bij staat.

I solemnly swear i'm up to no good
  woensdag 29 mei 2024 @ 18:51:33 #115
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_213725318
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2024 18:26 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

Afgelopen zondag draadjes gemaakt naar mijn meloenen zodat ze zich straks omhoog kunnen gaan klimmen.

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]
wow

wat is dat? een volkstuinvereniging in een oud kassencomplex?
lijkt me niet goedkoop
pi_213725603
Cool, die moestuin in een kas. Zou hier in de buurt wel ideaal zijn met die harde wind (en nu met een verzopen tuin)
pi_213725607
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2024 18:51 schreef marcel.de het volgende:

[..]
wow

wat is dat? een volkstuinvereniging in een oud kassencomplex?
lijkt me niet goedkoop
Klopt. Is wel een hele fijne plek hoor. Maar vergeleken wat je met plekken buiten betaald niet bepaald goedkoop nee. Maargoed het heeft ook zo zijn voordelen natuurlijk:)
pi_213725614
quote:
1s.gif Op woensdag 29 mei 2024 19:23 schreef Doedezemaar het volgende:
Cool, die moestuin in een kas. Zou hier in de buurt wel ideaal zijn met die harde wind (en nu met een verzopen tuin)
Je zit aan de kust?
pi_213725634
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2024 19:24 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]
Je zit aan de kust?
Ik woon zowat in de Waddenzee ja (en de Noordzee is ook niet ver weg). Het verschil met m’n tuin in Utrecht is nogal groot
pi_213725823
quote:
1s.gif Op woensdag 29 mei 2024 19:26 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Ik woon zowat in de Waddenzee ja (en de Noordzee is ook niet ver weg). Het verschil met m’n tuin in Utrecht is nogal groot
Ah ja dan heb je wind genoeg haha
  woensdag 29 mei 2024 @ 19:52:50 #121
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_213725933
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2024 18:26 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]
Wat een plaatje O+
Spoilers!
  woensdag 29 mei 2024 @ 23:08:41 #122
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_213728436
Wat een verloren jaar… alles verzuipt bijna. Veel komt niet eens op. Wat niet verzuipt wordt opgevreten door de slakken. Mijn tomaten klampen zich aan het leven vast maar zullen weldra gaan schimmelen. Het enige dat het aardig doet zijn de aardappels.
The End Times are wild
  woensdag 5 juni 2024 @ 09:29:24 #123
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_213793989
Hier gaat het inmiddels aardig goed, de planten beginnen groot genoeg te worden dat ze niet al te erg meer kapot gaan van de slakken. Het begint ook al aardig droog te worden, moet denk bijna gaan sproeien :o
pi_213794925
Fijn dat de slakken er nu af lijken te blijven.

Het lijkt er op dat er rupsen in mijn tuintje zitten. Tenminste als ik af moet gaan op de slijmerige plekjes die op mijn boerenkool zaten.

Gisteren weer even geweest. Bonenrek gemaakt met mijn man samen.

Mijn perzik boompje heeft ook meteen water gekregen hoor. Druppelaar zat verstopt :@
  Moderator woensdag 5 juni 2024 @ 13:07:45 #125
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_213796351
Wat een heerlijke foto's hier _O_

Hier gaat het aan de ene kant goed en aan de andere kant totaal niet. Werkelijk alle sla en bonen die ik heb geplant zijn opgevroten door de slakken :') Verder gaat het allemaal goed. Aardbeitjes doen het goed en ook de aardappelen groeien als een gek. Die staan er nu al ruim 90 dagen maar blijven mooi groen dus die laat ik voorlopig even zitten :) Verder groeien de komkommer, paprika, tomaten en dahlia's ook goed. Alleen de zonnebloemen, die ik meerdere malen heb geprobeerd, komen niet op :?

Ook het fruit (aalbessen en 3 soorten frambozen) groeien goed en zijn lekker groen, maar ik vraag me af of ze al vrucht gaan geven. Nul bloemetjes tot nu toe. Ik ben benieuwd!
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
pi_213796497
Ik ben veel later begonnen met zaaien. Eerst vakantie en daarna ander dingen aan mn hoofd gehad. Heb nu net de eerste stekjes.
Maar heb al wel veel aardbeien, allen worden ze bijna allemaal aangevreten. Heb zelfs pissebedden erin gevonden, heb ik nog nooit eerder gezien.

En aardappels waren er een paar achtergebleven van vorig jaar 😃
pi_213796608
Ik heb een hele vrolijke pompoen, in een maand tijd:

Deze groeit op mijn composthoop, dus genoeg voeding en vocht.
pi_213796786
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2024 13:21 schreef Post-its het volgende:
Ik ben veel later begonnen met zaaien. Eerst vakantie en daarna ander dingen aan mn hoofd gehad. Heb nu net de eerste stekjes.
Maar heb al wel veel aardbeien, allen worden ze bijna allemaal aangevreten. Heb zelfs pissebedden erin gevonden, heb ik nog nooit eerder gezien.

En aardappels waren er een paar achtergebleven van vorig jaar 😃
Pissebedden zijn echt een plaag voor aardbeien, bij mij zaten ze ook altijd in.
pi_213796833
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2024 13:48 schreef Managarm het volgende:

[..]
Oh kan me dat echt niet Herinnering van vroeger thuis of eerder in eigen tuin.
Helaas zitten er hier meer pissebedden dan slakken in de tuin.
pi_213796839
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2024 13:31 schreef Managarm het volgende:
Ik heb een hele vrolijke pompoen, in een maand tijd:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Deze groeit op mijn composthoop, dus genoeg voeding en vocht.
Pompoen groeit hier ook altijd erg hard.
pi_213796846
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2024 13:48 schreef Managarm het volgende:

[..]
Aardbeien heb ik inmiddels opgegeven. Als de pissenbedden niet eerder zijn, zijn het de slakken wel. Vorig jaar hebben we welgeteld 2 aardbeien zelf kunnen opeten 8)7.

Maar ik zag dat er bloemen in de tomatenplanten zitten *O*. Die staan beschut in een plastic kasje, dus nu heb ik het voorflapje opengeritst om de insecten de ruimte te geven. Kom maarrrrr!
Venus in pocketformaat
© loveli
  Moderator woensdag 5 juni 2024 @ 16:00:14 #132
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_213798135
ik liep net even de tuin in en ik zag zowaar de eerste aalbessen groeien :o O+

Verder nog wat plaatjes bij het praatje. Zie hier de aardappelen. 2 soorten, en de een groeit ook veel hoger/harder dan de ander. Op dezelfde dag geplant (eind februari).

Dan de dingen in zak/pot. Met extra aandacht voor de bleekselderij helemaal onderin de tweede foto, die heb ik zelf uit het kontje opgekweekt O+

De enige boon die niet is opgevroten door slakken (edamame)

3 soorten framboos

Pruimenboompje doet het ook goed, ben benieuwd hoeveel jaar die nog nodig heeft :)

pi_213798377
Ik eet elke dag 2 aardbeien, ik vond net de eerste met aangevreten gat, dus ik ben benieuwd of ik het ongedierte voor kan blijven. De pruimenboom heeft een paar vruchten er in hangen, benieuwd of die ook echt gaan rijpen. Kiwi is dood, frambozen lijken allemaal dood, citroenverbena is dood, 1 van de 3 Japanse wijnbessen is klein gebleven maar zit wel vol bloemen (de andere 2 zijn dood), Fazantenbes is dood en het gros van m’n zaailingen is verpieterd of opgegeten. Edamames lijken wel in orde, dus die moet ik maar snel ergens zien te planten.
Kortom: een raar/niet erg gelukt moestuinjaar en we zijn nog niet zo lang onderweg.
pi_213798982
Hier is het nog steeds zo nat, ook nog halve weilanden onder water.
Zo erg voor de mensen die er hun brood mee moeten verdienen. Mijn moestuin is gewoon voor de lol en ontspanning.
  Moderator woensdag 5 juni 2024 @ 17:26:39 #135
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_213799053
quote:
1s.gif Op woensdag 5 juni 2024 16:26 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik eet elke dag 2 aardbeien, ik vond net de eerste met aangevreten gat, dus ik ben benieuwd of ik het ongedierte voor kan blijven. De pruimenboom heeft een paar vruchten er in hangen, benieuwd of die ook echt gaan rijpen. Kiwi is dood, frambozen lijken allemaal dood, citroenverbena is dood, 1 van de 3 Japanse wijnbessen is klein gebleven maar zit wel vol bloemen (de andere 2 zijn dood), Fazantenbes is dood en het gros van m’n zaailingen is verpieterd of opgegeten. Edamames lijken wel in orde, dus die moet ik maar snel ergens zien te planten.
Kortom: een raar/niet erg gelukt moestuinjaar en we zijn nog niet zo lang onderweg.
Hier standaard 3/4 aardbeien per dag. Uit 8 plantjes. Ik zie hele bakken voorbij komen in moestuingroepen, ik ben benieuwd hoeveel plantjes zij dan hebben staan _O-

Wat balen dat er zoveel mis is gegaan, dat werkt niet echt motiverend. Hier ging het eigenlijk best goed, op de bonen na, maar sinds deze week is al mijn sla verdwenen en ook elke nieuwe boon/erwt die net is gaan groeien. Ook een van de komkommers is opeens weg. En dat is toch wel heel jammer als je iets met veel liefde hebt opgekweekt ;(

quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2024 17:22 schreef Post-its het volgende:
Hier is het nog steeds zo nat, ook nog halve weilanden onder water.
Zo erg voor de mensen die er hun brood mee moeten verdienen. Mijn moestuin is gewoon voor de lol en ontspanning.
Daar denk ik ook de hele tijd aan, wat een verschrikking!

Iemand trouwens ervaring met zelf uien oogsten? Volgens mij zouden ze al bijna klaar moeten zijn (in oktober geplant) maar de stengels blijven groen:

pi_213799102
Wij planten uien in maart/april en dan oogsten wanneer het loof afsterft/afgestorven is. Geen idee hoe het zit als je ze in oktober plant, maar de meeste groente die 'overwintert' groeit niet in de winter, dus ik zou ze gewoon nog even laten staan.
pi_213799956
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2024 13:07 schreef MaJo het volgende:
Wat een heerlijke foto's hier _O_

Hier gaat het aan de ene kant goed en aan de andere kant totaal niet. Werkelijk alle sla en bonen die ik heb geplant zijn opgevroten door de slakken :') Verder gaat het allemaal goed. Aardbeitjes doen het goed en ook de aardappelen groeien als een gek. Die staan er nu al ruim 90 dagen maar blijven mooi groen dus die laat ik voorlopig even zitten :) Verder groeien de komkommer, paprika, tomaten en dahlia's ook goed. Alleen de zonnebloemen, die ik meerdere malen heb geprobeerd, komen niet op :?

Ook het fruit (aalbessen en 3 soorten frambozen) groeien goed en zijn lekker groen, maar ik vraag me af of ze al vrucht gaan geven. Nul bloemetjes tot nu toe. Ik ben benieuwd!
Zou het kunnen dat
Die zonnebloemen al opgepeuzeld zijn voor ze de kans hebben op te komen?
pi_213800018
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2024 17:32 schreef Nanuke het volgende:
Wij planten uien in maart/april en dan oogsten wanneer het loof afsterft/afgestorven is. Geen idee hoe het zit als je ze in oktober plant, maar de meeste groente die 'overwintert' groeit niet in de winter, dus ik zou ze gewoon nog even laten staan.
Zit er straks aan te denken om gewoon een hele bak vol met knoflook te planten en zelfde voor ui. Volgend jaar hopelijk dan een flinke opbrengst en dan een flinke voorraad :)

Maar heb gelezen dat ze 10 maanden staan. Dan kom ik in de knoop van het voorjaar.
  woensdag 5 juni 2024 @ 18:37:11 #139
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_213800190
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2024 16:00 schreef MaJo het volgende:
ik liep net even de tuin in en ik zag zowaar de eerste aalbessen groeien :o O+

Ik heb twee weken geleden al aalbessen o op, maar mijn courgettes beginnen maar net te bloeien. Dat dit allemaal zoveel verschil maakt
The End Times are wild
pi_213804319
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2024 17:26 schreef MaJo het volgende:

[..]
Hier standaard 3/4 aardbeien per dag. Uit 8 plantjes. Ik zie hele bakken voorbij komen in moestuingroepen, ik ben benieuwd hoeveel plantjes zij dan hebben staan _O-
[ afbeelding ]
Ik heb vanavond even geteld, wij hebben 30 plantjes en in 2 weken tijd zo'n 2 kilo van de plantjes gehaald.
Het grootste deel hiervan staat nog maar 1 jaar, dus ik verwacht volgend jaar nog wel wat meer. :9
pi_213804380
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2024 18:26 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]
Zit er straks aan te denken om gewoon een hele bak vol met knoflook te planten en zelfde voor ui. Volgend jaar hopelijk dan een flinke opbrengst en dan een flinke voorraad :)

Maar heb gelezen dat ze 10 maanden staan. Dan kom ik in de knoop van het voorjaar.
Knoflook zetten wij met name tussen de aardbeien en de tomaten. Zit elkaar niet in de weg, en dan zit het volgend (voor)jaar ook niet in de weg.
Van uien klinkt leuk, maar het is ons nooit echt goed gelukt om de uien groot te krijgen. Vorig jaar was het heel erg slecht. Het jaar ervoor redelijk, maar ook niet genoeg om de winter mee door te komen. ;(
  Moderator woensdag 5 juni 2024 @ 23:24:58 #142
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_213804838
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2024 17:32 schreef Nanuke het volgende:
Zolang het loof groen blijft laat ik het staan, het staat ook niet in de weg. Het zou tussen mei en juli geoogst moeten worden maar het is zulk raar weer, alles loopt wat anders.

Ik heb tussen de aardbeien knoflook gestoken en ook daar groeit nu een plantje uit :D zou dat ook nog knoflookbollen kunnen geven? Ze steken half boven de grond uit.
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2024 18:22 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]
Zou het kunnen dat
Die zonnebloemen al opgepeuzeld zijn voor ze de kans hebben op te komen?
Dat zou zeker kunnen :Y ik had van de week ook opkomende sperziebonen die een dag later weer verdwenen waren. Als je een dagje niet kijkt kun je het zo missen.
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2024 18:37 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ik heb twee weken geleden al aalbessen o op, maar mijn courgettes beginnen maar net te bloeien. Dat dit allemaal zoveel verschil maakt
Grappig hè? Bij mij doet de courgette nog niet zoveel. Ik zag wel dat de zelf gezaaide tomaat nu de eerste bloemen geeft O+
  Moderator woensdag 5 juni 2024 @ 23:26:33 #143
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_213804854
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2024 22:39 schreef Nanuke het volgende:

[..]
Ik heb vanavond even geteld, wij hebben 30 plantjes en in 2 weken tijd zo'n 2 kilo van de plantjes gehaald.
Het grootste deel hiervan staat nog maar 1 jaar, dus ik verwacht volgend jaar nog wel wat meer. :9
Kijk dat is wel succesvol :9 Ik wil dit jaar ook meer kijken hoeveel je uit de planten haalt zodat ik daar volgend jaar meer mee kan doen.
pi_213819185
Het hangt ook erg van de soort aardbeien af. De ene soort die ik heb geeft nu enorm veel aardbeien, de andere soort geeft als het goed is het hele seizoen door steeds een beetje.
  vrijdag 7 juni 2024 @ 07:47:51 #145
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_213819370
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2024 06:55 schreef Tuindier het volgende:
Het hangt ook erg van de soort aardbeien af. De ene soort die ik heb geeft nu enorm veel aardbeien, de andere soort geeft als het goed is het hele seizoen door steeds een beetje.
seizoensaardbeien en doordragende aardbeien ja :Y
  vrijdag 7 juni 2024 @ 16:58:09 #146
286949 Thinkk-Pinkk
Tickety-boo
pi_213824644
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2024 23:24 schreef MaJo het volgende:

[..]
Zolang het loof groen blijft laat ik het staan, het staat ook niet in de weg. Het zou tussen mei en juli geoogst moeten worden maar het is zulk raar weer, alles loopt wat anders.

Ik heb tussen de aardbeien knoflook gestoken en ook daar groeit nu een plantje uit :D zou dat ook nog knoflookbollen kunnen geven? Ze steken half boven de grond uit.
[..]
Dat zou zeker kunnen :Y ik had van de week ook opkomende sperziebonen die een dag later weer verdwenen waren. Als je een dagje niet kijkt kun je het zo missen.
[..]
Grappig hè? Bij mij doet de courgette nog niet zoveel. Ik zag wel dat de zelf gezaaide tomaat nu de eerste bloemen geeft O+
Dat zou ik idd ook kunnen proberen. Tegen de tijd dat de tomaten weer de grond in gaan enzo is het wel duidelijk waar de knoflook staat. Aardbeien hangen bij mij aan het hek haha
pi_213831701
Gisteren nog maar wat aardbeiplantjes gekocht naast ook een nieuwe rozemarijn voor bovenin de kruidenspiraal, de andere lijkt doodgevroren te zijn. En ook een zwarte framboos (rubus idaeus Black Jewel), eens kijken waar ik die precies ga neerzetten.
Dit weekend wordt moestuinweekend, ik ga eindelijk eens wat zaailingen in de grond zetten.
pi_213832102
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 juni 2024 09:46 schreef Doedezemaar het volgende:
Gisteren nog maar wat aardbeiplantjes gekocht naast ook een nieuwe rozemarijn voor bovenin de kruidenspiraal, de andere lijkt doodgevroren te zijn. En ook een zwarte framboos (rubus idaeus Black Jewel), eens kijken waar ik die precies ga neerzetten.
Dit weekend wordt moestuinweekend, ik ga eindelijk eens wat zaailingen in de grond zetten.
Ooooh lekker!

Hier gaat de moestuinbak vrij goed. Familienslak helaas wel in grote getale aanwezig ondanks constant verwijderen

Ik heb witte bosaardbei en gezaaid alleen dat gaat dus pas aan het einde van het seizoen vricht dragen.... Dus twijfel of ik nog gewone aardbei erbij ga doen.

De tijm is hier door gevroren lijkt het wel dus wil bij Lif kruiden kraam even kijken of die misschien een lekkere citroentijm ofzo hebben staan
  Moderator zaterdag 8 juni 2024 @ 14:24:03 #149
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_213834009
Ik was het zo zat dat alle bomen zijn opgegeten dat ik zojuist 6 sperziebonen, 6 haricot verts, 4 doperwten en 3 snijbonen heb gezaaid. Zul je zien dat ze het opeens allemaal gaan doen :') Maar dan verwijder ik wel een paar. De moestuin oogt nu zo leeg, op alles in pot na en de aardappelen is de rest opgegeten/mislukt. Ook worteltjes, afrikaantjes, broccoli, mais en rucola opnieuw gezaaid. Die zijn ook nooit opgekomen of opgegeten. Hopelijk gaat het nu allemaal wat beter!
pi_213834049
Die kan je toch wel allemaal kwijt? Ik heb altijd stokbonen en dan kunnen er meerdere plantjes bij 1 stok staan, dat zit elkaar niet in de weg. Zelfde soort bij elkaar is wel handig met oogsten maar door elkaar kan ook.
  zaterdag 8 juni 2024 @ 14:47:33 #151
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_213834244
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 juni 2024 09:46 schreef Doedezemaar het volgende:
Kijk uit dat je geen kruisbestuiving krijgt van die bosaardbeitjes en je gewone aardbeien, dan verziek je je rassen en de smaak.
Persoonlijk vind ik er weinig aan, bosaardbeitjes. In onze tuin staan helaas valse bosaardbeitjes, oneetbaar met gele bloemetjes.

Om terug te komen op die kruisbestuiving; daarom dit jaar peulen in de voortuin en erwten in de achtertuin.

Niet heel veel erwten aan 1 plant, ga die nu doppen

Maar peulen waren er bergen per plant. Op alle manieren gegeten maar niet tegen op te eten. Dus door laten gaan tot erwt. Toch 3,5 kilo in de vriezer

Eerste Tayberries geoogst en ieder een schaaltje op net, heerlijk !
pi_213835362
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2024 14:47 schreef marcel.de het volgende:
Om terug te komen op die kruisbestuiving; daarom dit jaar peulen in de voortuin en erwten in de achtertuin.
Hoe werkt dat dan? Wat kan er 'mis'?
  Moderator zaterdag 8 juni 2024 @ 17:59:27 #153
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_213835745
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2024 14:29 schreef Elleska het volgende:
Die kan je toch wel allemaal kwijt? Ik heb altijd stokbonen en dan kunnen er meerdere plantjes bij 1 stok staan, dat zit elkaar niet in de weg. Zelfde soort bij elkaar is wel handig met oogsten maar door elkaar kan ook.
Dit is op zo’n 2 vierkante meter hè? :D dus alles staat 5/10cm van elkaar af. Als het elkaar niet in de weg zit blijft het sowieso staan :)
pi_213837705
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2024 17:59 schreef MaJo het volgende:

[..]
Dit is op zo’n 2 vierkante meter hè? :D dus alles staat 5/10cm van elkaar af. Als het elkaar niet in de weg zit blijft het sowieso staan :)
Ik heb ook een mini moestuin maar of je moestuin nu groot of klein is maakt niet uit, rondom elke stok passen makkelijk 4-6 sperziebonen.

Zal als ik eraan denk morgen een foto maken van mijn bonenvakje.
pi_213838669
Haat aan de slakken
  Moderator zondag 9 juni 2024 @ 19:12:08 #156
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_213848689
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2024 20:25 schreef Elleska het volgende:

[..]
Ik heb ook een mini moestuin maar of je moestuin nu groot of klein is maakt niet uit, rondom elke stok passen makkelijk 4-6 sperziebonen.

Zal als ik eraan denk morgen een foto maken van mijn bonenvakje.
Maar dat zijn stokbonen, dit zijn stambomen. Vorig jaar had ik 6 stokbonen op 1m2 en toen stond het wel behoorlijk vol. Nu heb ik het ongeveer 2x zo dicht op elkaar staan. We gaan het zien :D
  zondag 9 juni 2024 @ 19:21:27 #157
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_213848803
Hier gaat het wel ok met de moestuin geloof ik. Het is wel een strijd allemaal. Slecht weer, een miljard slakken en het bouwen van de moestuinbakken dat veel meer tijd en moeite kost dan gedacht.

Maar! Het oogsten is nu echt begonnen. Hier aardbeien, braambozen, erwten en tuinbonen.

(De volgende foto's zijn 3 weken oud)

Ik heb een paar dagen geleden de eerste venkel geoogst uit deze bak. Verder staat er prei, bieten, knolselderij en late aardappel in.

Hier nog meer aardappels.

Ik heb drie van dit soort bakken met vooral tomaten en ook (klim)courgette, peper, paprika, en snackkomkommer.

Deze lange bak van 7 meter staat vol met kolen. Paksoi, Chinese kool, spruiten, bimi, witte kool, rode kool,bloemkool.

Ik probeer ook nog gember te kweken.

En sinds vandaag pompoen.

Er komen nog 2 moestuinbakken bij deze week. Dan kunnen mijn 12 zoete aardappelplanten ook de grond in.
Spoilers!
pi_213849374
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2024 19:12 schreef MaJo het volgende:

[..]
Maar dat zijn stokbonen, dit zijn stambomen. Vorig jaar had ik 6 stokbonen op 1m2 en toen stond het wel behoorlijk vol. Nu heb ik het ongeveer 2x zo dicht op elkaar staan. We gaan het zien :D
ah, stambonen is wel een ander verhaal.
met een beperkte oppervlakte werkt stokbonen beter maar daar heb je nu niets meer aan.
  zondag 9 juni 2024 @ 21:01:13 #159
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_213851091
quote:
1s.gif Op zondag 9 juni 2024 19:21 schreef Lucky_Strike het volgende:
Hier gaat het wel ok met de moestuin geloof ik. Het is wel een strijd allemaal. Slecht weer, een miljard slakken en het bouwen van de moestuinbakken dat veel meer tijd en moeite kost dan gedacht.

Maar! Het oogsten is nu echt begonnen. Hier aardbeien, braambozen, erwten en tuinbonen.
[ afbeelding ]

Ik heb een paar dagen geleden de eerste venkel geoogst uit deze bak. Verder staat er prei, bieten, knolselderij en late aardappel in.
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Ik heb drie van dit soort bakken met vooral tomaten en ook (klim)courgette, peper, paprika, en snackkomkommer.
[ afbeelding ]

Deze lange bak van 7 meter staat vol met kolen. Paksoi, Chinese kool, spruiten, bimi, witte kool, rode kool,bloemkool.
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Er komen nog 2 moestuinbakken bij deze week. Dan kunnen mijn 12 zoete aardappelplanten ook de grond in.
Braambozen; lijken op onze Tayberries, ik denk de zelfde?

Mooi trouwens die verhoogde stenen bakken
  zondag 9 juni 2024 @ 21:02:27 #160
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_213851120
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2024 17:08 schreef Hupje het volgende:

[..]
Hoe werkt dat dan? Wat kan er 'mis'?
Rassen vermengen waardoor de smaak en andere eigenschappen verloren gaan
  zondag 9 juni 2024 @ 21:09:57 #161
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_213851304
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2024 21:01 schreef marcel.de het volgende:

[..]
Braambozen; lijken op onze Tayberries, ik denk de zelfde?

Mooi trouwens die verhoogde stenen bakken
Tayberries zijn braambozen inderdaad. Ik heb loganberries, tayberries en boysenberries in die categorie. De logan wordt echt monstreus. We zijn er een beetje bang van :o Ik vind de tay wel iets lekkerder. Boysen heeft nog geen vrucht gegeven.
Spoilers!
pi_213851679
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2024 21:02 schreef marcel.de het volgende:

[..]
Rassen vermengen waardoor de smaak en andere eigenschappen verloren gaan
Ah zo.
Ik had toch al besloten om voortaan alleen peultjes te zaaien, die vinden we lekkerder en geven meer opbrengst dan de erwtjes die ik gezaaid had.
pi_213852617
quote:
1s.gif Op zondag 9 juni 2024 21:09 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Tayberries zijn braambozen inderdaad. Ik heb loganberries, tayberries en boysenberries in die categorie. De logan wordt echt monstreus. We zijn er een beetje bang van :o Ik vind de tay wel iets lekkerder. Boysen heeft nog geen vrucht gegeven.
Tayberry is lekker ja, maar ik haalde mijn armen helemaal open aan die stekels. Ik wil hier een Loganberry maar kan ‘m nergens vinden.
  zondag 9 juni 2024 @ 22:17:03 #164
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_213853071
quote:
1s.gif Op zondag 9 juni 2024 21:56 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Tayberry is lekker ja, maar ik haalde mijn armen helemaal open aan die stekels. Ik wil hier een Loganberry maar kan ‘m nergens vinden.
Ik heb de mijne bij Fruitbomen.net gekocht. Moestuinweetjes heeft ze misschien ook wel.

Logan wordt echt gigantisch. Alleen doen als je er echt de ruimte voor hebt. De uitlopers worden echt 5 meter lang _O- Dat is ook in mum van tijd gebeurd. Je moet hem constant in de gaten houden. Hij zaait niet uit en heeft echt geen doorns.

We gaan kilo's fruit van onze ene logan halen. Twee keer zo veel als van de tay schat ik.

Ik binnenkort eens een foto plaatsen.
Spoilers!
pi_213856588

Het begin is er, er staan een paar courgettes in. Gisteren later nog wat andere zaailingen er bij gezet, later deze week nog wat gezaaide bloemen er bij zetten om de bestuivers te lokken enzo.
  Moderator / Redactie Sport maandag 10 juni 2024 @ 11:14:35 #166
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_213856679
Man, bij mij schieten echt de paddestoelen uit de grond _O- Zo irritant. Kan verder geen kwaad, maar je blijft maar opruimen :D
pi_213856815
Regen! Eindelijk! *O*
pi_213857885
Alles groeit lekker.
Hoe vaak gaan jullie naar je moestuin?
Ik 1-2 keer per week want moet er best een stukje voor rijden. Maar heb wel een bewaterings systeem. Dus hoef niet na te denken over water geven enzo.

Wat plaatjes van afgelopen zaterdag.

pi_213858074
Mijn moestuinbak staat gewoon in de achtertuin. Ik loop er in ieder geval 2x per dag langs. Water geven is (weer) geen issue momenteel :')
Paddenstoelen heb ik ook.
pi_213858090
Ik heb gelukkig de moestuin gewoon in m’n tuin bij het huis. Ooit wel eens aan een volkstuin begonnen, was op een paar minuten van mijn huis, maar die was te nat en ook totaal overgroeid met met name kweekgras, dus dat was onbegonnen werk om die fatsoenlijk te krijgen en door familieomstandigheden kon ik destijds niet verder met de aanleg en heb ik de huur dus na een jaar weer opgezegd.
Ik moestuinier altijd gewoon in m’n eigen tuin, eerder ook op het balkon. Ik heb nu voor het eerst echt ruimte voor een apart moestuingedeelte, al gok ik dat over een paar jaar door ruimtegebrek daarin er toch ook weer wat dingen tussen de sierplanten gaan belanden (‘stiekem’ heb ik al een rabarber en de peultjes buiten de moestuin geplant).
Gisteren de bakken met zaailingen maar zoveel mogelijk onder de buitenunit van de warmtepomp en zelfs in de schuur gezet vanwege de voor vandaag voorspelde zondvloed en dat had ik goed ingeschat, de tuin lijkt nu alweer op een zwembad en het begint nu zelfs nog harder te regenen.
pi_213858118
Overigens gingen er gisteren 200 liter tuinaarde van Biokultura in dat kleine stukje moestuin. Eerst een laag karton en toen die aarde er bovenop. De andere delen van de moestuin kan ik pas aanleggen als de nieuwe kas staat, ik ga daarna zsm 2m3 van datzelfde spul of wormencompost bestellen. Dure hobby zo’n moestuin aanleggen.
pi_213858317
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2024 19:12 schreef MaJo het volgende:

[..]
Ik zet stambonen ook altijd in groepjes van 3. Heb je een smerig volle bos bonen, maar is jaren goed gegaan (dit jaar geen bonen).
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  maandag 10 juni 2024 @ 14:50:27 #173
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_213858652
quote:
1s.gif Op maandag 10 juni 2024 13:49 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik heb gelukkig de moestuin gewoon in m’n tuin bij het huis. Ooit wel eens aan een volkstuin begonnen, was op een paar minuten van mijn huis, maar die was te nat en ook totaal overgroeid met met name kweekgras, dus dat was onbegonnen werk om die fatsoenlijk te krijgen en door familieomstandigheden kon ik destijds niet verder met de aanleg en heb ik de huur dus na een jaar weer opgezegd.
Ik moestuinier altijd gewoon in m’n eigen tuin, eerder ook op het balkon. Ik heb nu voor het eerst echt ruimte voor een apart moestuingedeelte, al gok ik dat over een paar jaar door ruimtegebrek daarin er toch ook weer wat dingen tussen de sierplanten gaan belanden (‘stiekem’ heb ik al een rabarber en de peultjes buiten de moestuin geplant).
Gisteren de bakken met zaailingen maar zoveel mogelijk onder de buitenunit van de warmtepomp en zelfs in de schuur gezet vanwege de voor vandaag voorspelde zondvloed en dat had ik goed ingeschat, de tuin lijkt nu alweer op een zwembad en het begint nu zelfs nog harder te regenen.
Leuke toelichting. Dankjewel

Wij startten ooit een moestuin bij huis maar te weinig ruimte. Konden stuk grond gebruiken van de buurman; Die had hij als toenmalig rozenkweker een stuk verderop in het dorp. Op gegeven moment van hem over gekocht. Maar was niet ideaal hoor, tuin niet bij huis. Hebben vastgeplakte vogels op onze zonnebloem meegemaakt, gestolen groenten, mensen die gewoon de tuin / het land opliepen, dreigen door een geesteszieke om onze groente te vergiftigen door gif op de groente te spuiten enzovoort.

Zijn blij dat bij ons nieuwe huis genoeg grond is en tuin bij huis
  maandag 10 juni 2024 @ 15:13:05 #174
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_213858845
quote:
1s.gif Op maandag 10 juni 2024 13:53 schreef Doedezemaar het volgende:
Overigens gingen er gisteren 200 liter tuinaarde van Biokultura in dat kleine stukje moestuin. Eerst een laag karton en toen die aarde er bovenop. De andere delen van de moestuin kan ik pas aanleggen als de nieuwe kas staat, ik ga daarna zsm 2m3 van datzelfde spul of wormencompost bestellen. Dure hobby zo’n moestuin aanleggen.
Wij zegeen altijd: het is een levensstijl. Dus niet perse goedkoper ofzo. Hoewel; anderzijds is onze moestuin biologisch; wanneer je dat allemaal in de winkel zou moeten kopen in deze hoeveelheden ben je ook veel kwijt
  Moderator maandag 10 juni 2024 @ 17:14:02 #175
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_213859817
quote:
1s.gif Op zondag 9 juni 2024 19:21 schreef Lucky_Strike het volgende:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Wow dat ziet er allemaal super uit _O_ Die tuinbonen zijn huge :9 Bij mij doet de tayberry nog helemaal niks dus dat zal pas volgend jaar worden ben ik bang. Sowieso doen alle frambozen helemaal niks, ze groeien fantastisch maar ik zie helemaal geen vruchten.

quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2024 19:54 schreef Elleska het volgende:

[..]
ah, stambonen is wel een ander verhaal.
met een beperkte oppervlakte werkt stokbonen beter maar daar heb je nu niets meer aan.
Ik heb tot nu toe niet echt goede ervaringen met dingen die aan stok groeien. Ik heb nu ook een edamame met 3 boontjes eraan, dat schiet niet echt op :D En zo ging het ook met de doperwt en de snijbonen, die helaas allemaal opgegeten zijn inmiddels. Misschien dus volgende keer per stok meer zaadjes de grond in doen?

quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2024 11:28 schreef Nanuke het volgende:
Regen! Eindelijk! *O*
Grappig is dat he als je een moestuin hebt? Ik waardeer regen ook opeens een stuk meer :D

quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2024 13:19 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Alles groeit lekker.
Ik 1-2 keer per week want moet er best een stukje voor rijden. Maar heb wel een bewaterings systeem. Dus hoef niet na te denken over water geven enzo.

Wat plaatjes van afgelopen zaterdag.

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]
Ik heb een moestuin in de tuin en ik loop er 's ochtends en 's avonds een keer doorheen. En om de paar dagen doe ik wat meer: zaaien, onkruid weghalen etc.

Ziet er allemaal prachtig uit bij je ^O^

quote:
1s.gif Op maandag 10 juni 2024 14:17 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Ik zet stambonen ook altijd in groepjes van 3. Heb je een smerig volle bos bonen, maar is jaren goed gegaan (dit jaar geen bonen).
Vorig jaar ging het ook prima, toen stonden er dus 6. Maar omdat ik ze allemaal tegelijk had gezaaid was het veel te veel in 1x _O- Daarom nu geleerd om steeds met wat tussenpozen te zaaien. Hoewel, deze keer dus weer niet besef ik me :')
pi_213860692
6 in 1 gaatje?

Ik stop er nl 3 bij elkaar. Dan iets met afstand tot het volgende plukje. Kan ik er meer kwijt per m²
pi_213862322
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2024 13:19 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Alles groeit lekker.
Mijn moestuin is bij een moestuinvereniging op 5min fietsen en ik ben daar 3-5x in de week te vinden. Samen met een vriendin, zij is er ook ongeveer zo vaak. Soms lukt het de een iets minder en soms de ander. Doordat we het samen doen is die 100m2 wel goed te doen. Vooral dit jaar hebben we de slag lekker te pakken. Dat er heel veel dingen goed groeien en al flink vrucht dragen helpt wel. Vorig jaar hadden we een slecht jaar en dan is het toch een stuk moeilijker om de motivatie te vinden.
In de achtertuin heb ik nog 3 tomatenplanten die ik niet kwijt kon, en ook wat fruit en kruiden. Daar ben ik echter minder actief in omdat ik snel vergeet dat dat er ook nog is. :P
  maandag 10 juni 2024 @ 20:55:54 #178
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_213862444
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2024 17:14 schreef MaJo het volgende:

[..]
Wow dat ziet er allemaal super uit _O_ Die tuinbonen zijn huge :9 Bij mij doet de tayberry nog helemaal niks dus dat zal pas volgend jaar worden ben ik bang. Sowieso doen alle frambozen helemaal niks, ze groeien fantastisch maar ik zie helemaal geen vruchten.
[..]
Ik heb tot nu toe niet echt goede ervaringen met dingen die aan stok groeien. Ik heb nu ook een edamame met 3 boontjes eraan, dat schiet niet echt op :D En zo ging het ook met de doperwt en de snijbonen, die helaas allemaal opgegeten zijn inmiddels. Misschien dus volgende keer per stok meer zaadjes de grond in doen?
[..]
Grappig is dat he als je een moestuin hebt? Ik waardeer regen ook opeens een stuk meer :D
[..]
Ik heb een moestuin in de tuin en ik loop er 's ochtends en 's avonds een keer doorheen. En om de paar dagen doe ik wat meer: zaaien, onkruid weghalen etc.

Ziet er allemaal prachtig uit bij je ^O^
[..]
Vorig jaar ging het ook prima, toen stonden er dus 6. Maar omdat ik ze allemaal tegelijk had gezaaid was het veel te veel in 1x _O- Daarom nu geleerd om steeds met wat tussenpozen te zaaien. Hoewel, deze keer dus weer niet besef ik me :')
Tayberry is net als braam tweejarig. Nu nieuwe scheut, volgend jaar vrucht daar aan.
  maandag 10 juni 2024 @ 21:23:19 #179
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_213862967
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2024 20:55 schreef marcel.de het volgende:

[..]
Tayberry is net als braam tweejarig. Nu nieuwe scheut, volgend jaar vrucht daar aan.
Ik vind dat maar lastig. Ik heb dus een prachtig opgebonden struik. Vol in het blad, honderden vruchten. En nou maakt dat ding al meterslange uitlopers. Ik kan er niet meer bij als ik ze laat gaan en ruimte om op te binden is er ook niet. Afgelopen weekend heb ik het meeste weggehaald. Op hoop van zegen voor volgend jaar maar.
Spoilers!
  dinsdag 11 juni 2024 @ 07:22:14 #180
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_213866275
quote:
1s.gif Op maandag 10 juni 2024 21:23 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Ik vind dat maar lastig. Ik heb dus een prachtig opgebonden struik. Vol in het blad, honderden vruchten. En nou maakt dat ding al meterslange uitlopers. Ik kan er niet meer bij als ik ze laat gaan en ruimte om op te binden is er ook niet. Afgelopen weekend heb ik het meeste weggehaald. Op hoop van zegen voor volgend jaar maar.
Als je ze/het meeste weghaalt is er volgend jaar geen vrucht dus dat is niet handig.
Ik bind ze met touw ruim van de plant af omhoog. Na de oogst knip ik scheuten die vrucht hadden weg, en bind de nieuwe scheuten dan mooi aan.
Is wel taak die ik regelmatig moet doen omdat als ik het laat hangen, onze pompoen ze grijpt, je niet meer bij de plant zelf kunt komen enzovoort.
  dinsdag 11 juni 2024 @ 08:07:08 #181
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_213866441
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 07:22 schreef marcel.de het volgende:

[..]
Als je ze/het meeste weghaalt is er volgend jaar geen vrucht dus dat is niet handig.
Ik bind ze met touw ruim van de plant af omhoog. Na de oogst knip ik scheuten die vrucht hadden weg, en bind de nieuwe scheuten dan mooi aan.
Is wel taak die ik regelmatig moet doen omdat als ik het laat hangen, onze pompoen ze grijpt, je niet meer bij de plant zelf kunt komen enzovoort.
Ik weet het. Er zijn ook nog wel genoeg kortere uitlopers die ik heb laten zitten hoor. En bij het opbinden van de nieuwe groei (wat dus nu vrucht draagt) heb ik afgelopen jaar ook nog de halve plant moeten verwijderen omdat het gewoon niet paste _O-
Spoilers!
  Moderator dinsdag 11 juni 2024 @ 12:17:24 #182
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_213868460
quote:
1s.gif Op maandag 10 juni 2024 18:35 schreef Vanyel het volgende:
6 in 1 gaatje?

Ik stop er nl 3 bij elkaar. Dan iets met afstand tot het volgende plukje. Kan ik er meer kwijt per m²
Oh nee dat niet, 1 per gaatje. Bij andere dingen doe ik vaak wel meer in een gaatje maar deze zijn al zo groot van zichzelf dat ik het bij 1 houd. Maar kan het zeker eens proberen :Y

quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2024 20:55 schreef marcel.de het volgende:

[..]
Bedoel je met tweejarig dat je om de 2 jaar vruchten ervan krijgt. Ik heb de plant een jaar geleden in de tuin gezet, is dit dan niet het nieuwe jaar? Het is wel wat gegroeid maar niet zoveel als bijvoorbeeld de fallgold (die staat vol in de zon). Misschien had ik het beter op een andere plek kunnen zetten.

quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 07:22 schreef marcel.de het volgende:

[..]
ik heb vorig jaar de fallgold helemaal naar beneden afgeknipt, heb ik daarom nu geen vrucht? :o De plant is enorm gegroeid, super groen, maar nul vruchten. Misschien is dat dus fout gegaan. Vorig jaar was het eerste jaar dus het heeft toen maar een paar vruchten gehad, die uiteindelijk niet tot volle groei zijn gekomen (dit was in oktober).
pi_213869080
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 12:17 schreef MaJo het volgende:
Bedoel je met tweejarig dat je om de 2 jaar vruchten ervan krijgt. Ik heb de plant een jaar geleden in de tuin gezet, is dit dan niet het nieuwe jaar? Het is wel wat gegroeid maar niet zoveel als bijvoorbeeld de fallgold (die staat vol in de zon). Misschien had ik het beter op een andere plek kunnen zetten.
Betekent dat de vruchten groeien op de scheuten die vorig jaar zijn ontstaan. Op de nieuwe takken groeit dit jaar dus nog niks.
quote:
[..]
ik heb vorig jaar de fallgold helemaal naar beneden afgeknipt, heb ik daarom nu geen vrucht? :o De plant is enorm gegroeid, super groen, maar nul vruchten. Misschien is dat dus fout gegaan. Vorig jaar was het eerste jaar dus het heeft toen maar een paar vruchten gehad, die uiteindelijk niet tot volle groei zijn gekomen (dit was in oktober).
Fallgold is juist goed om tot de grond te knippen, maar dat is een herfstframboos (vandaar de naam). Die vormt zijn vruchten later pas.
En die is dus wel eenjarig. Vruchten groeien aan de scheuten die dit jaar uit de grond komen.
  Moderator dinsdag 11 juni 2024 @ 14:17:45 #184
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_213869676
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 13:25 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Betekent dat de vruchten groeien op de scheuten die vorig jaar zijn ontstaan. Op de nieuwe takken groeit dit jaar dus nog niks.
[..]
Aha, duidelijk ^O^

quote:
Fallgold is juist goed om tot de grond te knippen, maar dat is een herfstframboos (vandaar de naam). Die vormt zijn vruchten later pas.
En die is dus wel eenjarig. Vruchten groeien aan de scheuten die dit jaar uit de grond komen.
Oef gelukkig maar :) Ik dacht inderdaad ook dat het alleen een herfstframboos was maar ergens anders las ik weer dat het 2x per jaar vrucht geeft. Daar lijkt het hier in ieder geval niet op :)
  dinsdag 11 juni 2024 @ 15:29:55 #185
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_213870478
Wij hebben de boysonberry, loganberry en tayberry. Logan is wel echt het minst lekker maar wat Lucky ook al zei; groeit echt enorm hard en al enorm veel bessen erin nu. Ik zie dus ook veel nieuwe uitlopers maar ook echt extreem dikke, die andere takken zijn niet zo, hebben jullie dat ook?

(Dit is de doornloze braam trouwens)

Kolen en aardappels
(En een hele grote libelle)

Doperwten groeien boven het hek uit

In de kas gaat het nu super hard
pi_213871123
Wat fijn dat zoveel mensen de moestuin lekker aan huis hebben. Dat is wel echt mijn droom ooit nog. Plekje met genoeg grond voor een kas en buiten moestuin. Paar kippen en loop eenden er bij O+
  dinsdag 11 juni 2024 @ 18:46:35 #187
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_213872407
Zoals beloofd, dit is mijn loganberry:

En dit de tayberry. Hiernaast tegen de schutting nog de boysen ook maar daar zit alleen nog bloesem in.

Spoilers!
  dinsdag 11 juni 2024 @ 18:47:28 #188
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_213872415
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 15:29 schreef gcjoel het volgende:
Wij hebben de boysonberry, loganberry en tayberry. Logan is wel echt het minst lekker maar wat Lucky ook al zei; groeit echt enorm hard en al enorm veel bessen erin nu. Ik zie dus ook veel nieuwe uitlopers maar ook echt extreem dikke, die andere takken zijn niet zo, hebben jullie dat ook?

[ link | afbeelding ]
(Dit is de doornloze braam trouwens)

Kolen en aardappels
(En een hele grote libelle)
[ link | afbeelding ]

Doperwten groeien boven het hek uit
[ link | afbeelding ]

In de kas gaat het nu super hard
[ link | afbeelding ]
Ziet er goed uit O+

Ik had ook een paar van die dikke uitlopers. Geen idee hoe dat zit.
Spoilers!
pi_213872786
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 14:17 schreef MaJo het volgende:

[..]
Oef gelukkig maar :) Ik dacht inderdaad ook dat het alleen een herfstframboos was maar ergens anders las ik weer dat het 2x per jaar vrucht geeft. Daar lijkt het hier in ieder geval niet op :)
Hij kan vroeg ook wel wat vruchten geven als je m niet terug snoeit tot de grond.
pi_213872805
Ik vind ze (braam) bijna allemaal bizar dik.
pi_213873112
12 maisplantjes gehad van een medetuinder, ze had ze zelf opgekweekt uit zaad van enkele maisplanten van vorig jaar. Ze zei dat die het erg goed deden in d'r tuintje, dus dat is goed nieuws! 2 tuinburen hebben ook maisplanten staan, misschien ook van haar gehad :D

https://www.vreeken.nl/19(...)-f1-sweet-sunglow-f1

[ Bericht 19% gewijzigd door DeHovenier op 11-06-2024 19:59:55 ]
Children of the night. What music they make.
  dinsdag 11 juni 2024 @ 20:21:09 #192
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_213873408
Ik heb net 773 gram braambozen geoogst _O-
Spoilers!
  Moderator woensdag 12 juni 2024 @ 11:46:27 #193
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_213879233
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 20:21 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb net 773 gram braambozen geoogst _O-
Oh wow _O_ Wat ga je ermee doen?
  woensdag 12 juni 2024 @ 12:05:22 #194
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_213879425
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2024 11:46 schreef MaJo het volgende:

[..]
Ik vries een groot deel in. Ik eet elke ochtend fruit bij mijn ontbijt en dit is de tijd van het jaar waarin ik mijn wintervoorraad aanleg. We eten natuurlijk nu ook dagelijks.

Straks zet ik de voedseldroger aan om bessen te drogen, daarmee leuk ik mijn zelfgemaakte muesli op. En dan maak ik misschien nog een hot sauce of iets in die richting. Misschien een crumble. Of jam. Ik weet het nog niet precies. Eerst maar eens mijn wintervoorraad aanleggen dus.
Spoilers!
  woensdag 12 juni 2024 @ 18:18:51 #195
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_213883041
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2024 11:46 schreef MaJo het volgende:

[..]
jam met pitjes, ijs, sap, invriezen

of deze te drogen zijn betwijfel ik
pi_213994207
Mijn aardbeien gaan nog steeds goed, gelukkig nu al een tijdje geen pissebedden erin gevonden.
Rest weinig te melden in de moestuin. Ben benieuwd hoe m'n slabonen (stamboontjes) het doen, eerste keer.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')