Jahoor, ik had ze ook in Nederland, wel in mijn kas omdat ze dan wat groter worden en sneller groeien. Gewoon uit zaad kweken.quote:Op donderdag 23 mei 2024 17:02 schreef MaJo het volgende:
Googlet Physalis... Jaaaaaa die zijn heerlijkIn Thailand een hele bak van gekocht en lekker opgepeuzeld. Maar kun je die ook in ons klimaat laten groeien? Wie/wat/waar/datwilik!
Pootuien, ik zet er 100 neer en mag blij zijn als er 10 overblijven. Maar ja, het komt wel weer een keer. Dit jaar niet gezet, uien zijn goedkoop.quote:Op donderdag 23 mei 2024 17:10 schreef MaJo het volgende:
Hebben jullie ook dingen die steevast niet lukken? Ik heb 3x pluksla geprobeerd en 3x lente-ui maar beiden zijn niks geworden. Het zakje pluksla heb ik ook gewoon weggegooid, de lente-ui probeer ik nu nog 1x in mijn binnenkasje.
wij hebben de zijtuin langs het huis volstaan met deze lampionplantquote:Op donderdag 23 mei 2024 17:02 schreef MaJo het volgende:
Googlet Physalis... Jaaaaaa die zijn heerlijkIn Thailand een hele bak van gekocht en lekker opgepeuzeld. Maar kun je die ook in ons klimaat laten groeien? Wie/wat/waar/datwilik!
het ene jaar lukt dit goed, het andere jaar dat. Dit jaar lijken wortels ons in de steek te laten maar worden we overvoerd met peulenquote:Op donderdag 23 mei 2024 17:10 schreef MaJo het volgende:
Hebben jullie ook dingen die steevast niet lukken? Ik heb 3x pluksla geprobeerd en 3x lente-ui maar beiden zijn niks geworden. Het zakje pluksla heb ik ook gewoon weggegooid, de lente-ui probeer ik nu nog 1x in mijn binnenkasje.
Mooiquote:Op zondag 26 mei 2024 18:22 schreef Hupje het volgende:
Alles wordt lekker groen in de tuin. De leibomen hebben schade van de hoosbui deze week, maar de moestuin heeft alles redelijk overleefd. [ afbeelding ]
Vandaag augurk en cherrytomaat in de grond gezet en de rest doet ook zijn best - behalve de kropsla, kennelijk zijn de zaadjes te oud. Daar ga ik wat anders voor zaaien zodra ik tijd heb en het droog is.
Vandaag de eerste erwtjes geoogst (48 gram). Wie het kleine niet eert, ...
[ afbeelding ]
wowquote:Op woensdag 29 mei 2024 18:26 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Ik heb mijn moestuin in een kas.
Afgelopen zondag draadjes gemaakt naar mijn meloenen zodat ze zich straks omhoog kunnen gaan klimmen.
Morgen eens kijken hoe de boel er weer bij staat.
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Klopt. Is wel een hele fijne plek hoor. Maar vergeleken wat je met plekken buiten betaald niet bepaald goedkoop nee. Maargoed het heeft ook zo zijn voordelen natuurlijk:)quote:Op woensdag 29 mei 2024 18:51 schreef marcel.de het volgende:
[..]
wow
wat is dat? een volkstuinvereniging in een oud kassencomplex?
lijkt me niet goedkoop
Je zit aan de kust?quote:Op woensdag 29 mei 2024 19:23 schreef Doedezemaar het volgende:
Cool, die moestuin in een kas. Zou hier in de buurt wel ideaal zijn met die harde wind (en nu met een verzopen tuin)
Ik woon zowat in de Waddenzee ja (en de Noordzee is ook niet ver weg). Het verschil met m’n tuin in Utrecht is nogal grootquote:
Ah ja dan heb je wind genoeg hahaquote:Op woensdag 29 mei 2024 19:26 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Ik woon zowat in de Waddenzee ja (en de Noordzee is ook niet ver weg). Het verschil met m’n tuin in Utrecht is nogal groot
Wat een plaatjequote:Op woensdag 29 mei 2024 18:26 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Ik heb mijn moestuin in een kas.
Afgelopen zondag draadjes gemaakt naar mijn meloenen zodat ze zich straks omhoog kunnen gaan klimmen.
Morgen eens kijken hoe de boel er weer bij staat.
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Pissebedden zijn echt een plaag voor aardbeien, bij mij zaten ze ook altijd in.quote:Op woensdag 5 juni 2024 13:21 schreef Post-its het volgende:
Ik ben veel later begonnen met zaaien. Eerst vakantie en daarna ander dingen aan mn hoofd gehad. Heb nu net de eerste stekjes.
Maar heb al wel veel aardbeien, allen worden ze bijna allemaal aangevreten. Heb zelfs pissebedden erin gevonden, heb ik nog nooit eerder gezien.
En aardappels waren er een paar achtergebleven van vorig jaar 😃
Oh kan me dat echt niet Herinnering van vroeger thuis of eerder in eigen tuin.quote:Op woensdag 5 juni 2024 13:48 schreef Managarm het volgende:
[..]
Pissebedden zijn echt een plaag voor aardbeien, bij mij zaten ze ook altijd in.
Pompoen groeit hier ook altijd erg hard.quote:Op woensdag 5 juni 2024 13:31 schreef Managarm het volgende:
Ik heb een hele vrolijke pompoen, in een maand tijd:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Deze groeit op mijn composthoop, dus genoeg voeding en vocht.
Aardbeien heb ik inmiddels opgegeven. Als de pissenbedden niet eerder zijn, zijn het de slakken wel. Vorig jaar hebben we welgeteld 2 aardbeien zelf kunnen opetenquote:Op woensdag 5 juni 2024 13:48 schreef Managarm het volgende:
[..]
Pissebedden zijn echt een plaag voor aardbeien, bij mij zaten ze ook altijd in.
Hier standaard 3/4 aardbeien per dag. Uit 8 plantjes. Ik zie hele bakken voorbij komen in moestuingroepen, ik ben benieuwd hoeveel plantjes zij dan hebben staanquote:Op woensdag 5 juni 2024 16:26 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik eet elke dag 2 aardbeien, ik vond net de eerste met aangevreten gat, dus ik ben benieuwd of ik het ongedierte voor kan blijven. De pruimenboom heeft een paar vruchten er in hangen, benieuwd of die ook echt gaan rijpen. Kiwi is dood, frambozen lijken allemaal dood, citroenverbena is dood, 1 van de 3 Japanse wijnbessen is klein gebleven maar zit wel vol bloemen (de andere 2 zijn dood), Fazantenbes is dood en het gros van m’n zaailingen is verpieterd of opgegeten. Edamames lijken wel in orde, dus die moet ik maar snel ergens zien te planten.
Kortom: een raar/niet erg gelukt moestuinjaar en we zijn nog niet zo lang onderweg.
Daar denk ik ook de hele tijd aan, wat een verschrikking!quote:Op woensdag 5 juni 2024 17:22 schreef Post-its het volgende:
Hier is het nog steeds zo nat, ook nog halve weilanden onder water.
Zo erg voor de mensen die er hun brood mee moeten verdienen. Mijn moestuin is gewoon voor de lol en ontspanning.
Zou het kunnen datquote:Op woensdag 5 juni 2024 13:07 schreef MaJo het volgende:
Wat een heerlijke foto's hier
Hier gaat het aan de ene kant goed en aan de andere kant totaal niet. Werkelijk alle sla en bonen die ik heb geplant zijn opgevroten door de slakkenVerder gaat het allemaal goed. Aardbeitjes doen het goed en ook de aardappelen groeien als een gek. Die staan er nu al ruim 90 dagen maar blijven mooi groen dus die laat ik voorlopig even zitten
Verder groeien de komkommer, paprika, tomaten en dahlia's ook goed. Alleen de zonnebloemen, die ik meerdere malen heb geprobeerd, komen niet op
Ook het fruit (aalbessen en 3 soorten frambozen) groeien goed en zijn lekker groen, maar ik vraag me af of ze al vrucht gaan geven. Nul bloemetjes tot nu toe. Ik ben benieuwd!
Zit er straks aan te denken om gewoon een hele bak vol met knoflook te planten en zelfde voor ui. Volgend jaar hopelijk dan een flinke opbrengst en dan een flinke voorraadquote:Op woensdag 5 juni 2024 17:32 schreef Nanuke het volgende:
Wij planten uien in maart/april en dan oogsten wanneer het loof afsterft/afgestorven is. Geen idee hoe het zit als je ze in oktober plant, maar de meeste groente die 'overwintert' groeit niet in de winter, dus ik zou ze gewoon nog even laten staan.
Ik heb twee weken geleden al aalbessen o op, maar mijn courgettes beginnen maar net te bloeien. Dat dit allemaal zoveel verschil maaktquote:Op woensdag 5 juni 2024 16:00 schreef MaJo het volgende:
ik liep net even de tuin in en ik zag zowaar de eerste aalbessen groeien![]()
Ik heb vanavond even geteld, wij hebben 30 plantjes en in 2 weken tijd zo'n 2 kilo van de plantjes gehaald.quote:Op woensdag 5 juni 2024 17:26 schreef MaJo het volgende:
[..]
Hier standaard 3/4 aardbeien per dag. Uit 8 plantjes. Ik zie hele bakken voorbij komen in moestuingroepen, ik ben benieuwd hoeveel plantjes zij dan hebben staan
[ afbeelding ]
Knoflook zetten wij met name tussen de aardbeien en de tomaten. Zit elkaar niet in de weg, en dan zit het volgend (voor)jaar ook niet in de weg.quote:Op woensdag 5 juni 2024 18:26 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Zit er straks aan te denken om gewoon een hele bak vol met knoflook te planten en zelfde voor ui. Volgend jaar hopelijk dan een flinke opbrengst en dan een flinke voorraad![]()
Maar heb gelezen dat ze 10 maanden staan. Dan kom ik in de knoop van het voorjaar.
Zolang het loof groen blijft laat ik het staan, het staat ook niet in de weg. Het zou tussen mei en juli geoogst moeten worden maar het is zulk raar weer, alles loopt wat anders.quote:Op woensdag 5 juni 2024 17:32 schreef Nanuke het volgende:
Wij planten uien in maart/april en dan oogsten wanneer het loof afsterft/afgestorven is. Geen idee hoe het zit als je ze in oktober plant, maar de meeste groente die 'overwintert' groeit niet in de winter, dus ik zou ze gewoon nog even laten staan.
Dat zou zeker kunnenquote:Op woensdag 5 juni 2024 18:22 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Zou het kunnen dat
Die zonnebloemen al opgepeuzeld zijn voor ze de kans hebben op te komen?
Grappig hè? Bij mij doet de courgette nog niet zoveel. Ik zag wel dat de zelf gezaaide tomaat nu de eerste bloemen geeftquote:Op woensdag 5 juni 2024 18:37 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik heb twee weken geleden al aalbessen o op, maar mijn courgettes beginnen maar net te bloeien. Dat dit allemaal zoveel verschil maakt
Kijk dat is wel succesvolquote:Op woensdag 5 juni 2024 22:39 schreef Nanuke het volgende:
[..]
Ik heb vanavond even geteld, wij hebben 30 plantjes en in 2 weken tijd zo'n 2 kilo van de plantjes gehaald.
Het grootste deel hiervan staat nog maar 1 jaar, dus ik verwacht volgend jaar nog wel wat meer.
seizoensaardbeien en doordragende aardbeien jaquote:Op vrijdag 7 juni 2024 06:55 schreef Tuindier het volgende:
Het hangt ook erg van de soort aardbeien af. De ene soort die ik heb geeft nu enorm veel aardbeien, de andere soort geeft als het goed is het hele seizoen door steeds een beetje.
Dat zou ik idd ook kunnen proberen. Tegen de tijd dat de tomaten weer de grond in gaan enzo is het wel duidelijk waar de knoflook staat. Aardbeien hangen bij mij aan het hek hahaquote:Op woensdag 5 juni 2024 23:24 schreef MaJo het volgende:
[..]
Zolang het loof groen blijft laat ik het staan, het staat ook niet in de weg. Het zou tussen mei en juli geoogst moeten worden maar het is zulk raar weer, alles loopt wat anders.
Ik heb tussen de aardbeien knoflook gestoken en ook daar groeit nu een plantje uitzou dat ook nog knoflookbollen kunnen geven? Ze steken half boven de grond uit.
[..]
Dat zou zeker kunnenik had van de week ook opkomende sperziebonen die een dag later weer verdwenen waren. Als je een dagje niet kijkt kun je het zo missen.
[..]
Grappig hè? Bij mij doet de courgette nog niet zoveel. Ik zag wel dat de zelf gezaaide tomaat nu de eerste bloemen geeft
Ooooh lekker!quote:Op zaterdag 8 juni 2024 09:46 schreef Doedezemaar het volgende:
Gisteren nog maar wat aardbeiplantjes gekocht naast ook een nieuwe rozemarijn voor bovenin de kruidenspiraal, de andere lijkt doodgevroren te zijn. En ook een zwarte framboos (rubus idaeus Black Jewel), eens kijken waar ik die precies ga neerzetten.
Dit weekend wordt moestuinweekend, ik ga eindelijk eens wat zaailingen in de grond zetten.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |