Afdekken met een fijnmazig netje?quote:Op zaterdag 27 april 2024 15:55 schreef drakin het volgende:
Pompoenplantje gekregen op de vrijmarkt, meestal ben ik zo'n plantje in 1 nacht weer kwijt aan de slakken.
Van alles geprobeerd, wat werkt nou een keertje wel?
Gedaan, koperen ding eromheen. Koffieprut, eierschalen. Nog niks werkt tot zoverquote:
Eerst in potje zetten met kopertape rond het potje. Als ie iets groter pas in de grond zetten.quote:Op zaterdag 27 april 2024 15:55 schreef drakin het volgende:
Pompoenplantje gekregen op de vrijmarkt, meestal ben ik zo'n plantje in 1 nacht weer kwijt aan de slakken.
Van alles geprobeerd, wat werkt nou een keertje wel?
Ga ik doen, thanksquote:Op zaterdag 27 april 2024 16:04 schreef Managarm het volgende:
[..]
Eerst in potje zetten met kopertape rond het potje. Als ie iets groter pas in de grond zetten.
Volle vensterbankenquote:Op vrijdag 26 april 2024 14:24 schreef MaJo het volgende:
Net de tomaten uit het kleine kasje verpot en deze gevuld met mais, komkommer en courgette. Die lijken het niet te doen zonder extra verwarming dus dan maar zo proberen. De kamer staat inmiddels behoorlijk vol met potjes, er kan eigenlijk niets meer bijHopelijk kan het allemaal snel naar buiten!
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik heb ergens gelezen dat "bananenwater" heel goed is voor plantjes. Ik heb een schil 2 dagen laten weken en deze vermengd met 4 eenheden water. Ben benieuwd dat dit ook echt effect heeft
Jij had toch een nieuwe mooie kas laten zetten een tijdje terug?quote:Op zaterdag 27 april 2024 17:03 schreef Doedezemaar het volgende:
Vensterbanken zijn hier ook zo goed als vol en ik heb een hele oppotschaal vol met potjes die overdag naar buiten kunnen en dan ‘s nachts in de schuur wonen. Over een week of 2 hoop ik dat de hovenier niet meer in de tuin hoeft te rommelen en dat de nieuwe kas staat, dan is de tuin weer helemaal van mij en kan ik de moestuin echt in orde brengen, te beginnen met een laag wormencompost. Ik denk dat we gewoon maar een kuub gaan bestellen.
Bijna alle gezaaide dingen komen prima op, behalve de bosaardbeitjes.
Ja, dat was niet zo’n succes, hij maakte vanaf windkracht 4 enorme herrie en het waait hier echt altijd, dus die is weer afgebroken. Nieuwe is wel stormbestendig en als die ook herrie gaat maken dan ga ik de leverancier persoonlijk klappen verkopenquote:Op zaterdag 27 april 2024 17:28 schreef Mubassie het volgende:
[..]
Jij had toch een nieuwe mooie kas laten zetten een tijdje terug?
Ook een hele mooie hoorquote:Op zaterdag 27 april 2024 17:44 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Ja, dat was niet zo’n succes, hij maakte vanaf windkracht 4 enorme herrie en het waait hier echt altijd, dus die is weer afgebroken. Nieuwe is wel stormbestendig en als die ook herrie gaat maken dan ga ik de leverancier persoonlijk klappen verkopenIs wel minder fraai dan de vorige, maar goed, als de tuin straks een stuk volgroeider is dan valt hij minder op en hij is ook niet heel lelijk. Ik was een beetje bang dat we bij zo’n lompe variant uit zouden komen, maar deze kas van ACD oogt gelukkig niet lomp https://www.koopjetuinkas(...)TEAQYASABEgLiy_D_BwE maar we vonden het wel welletjes qua uitgaven dus hij is aluminium ipv veel duurder zwart gespoten
ACD is een topmerk, dat komt wel goed.quote:Op zaterdag 27 april 2024 17:44 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Ja, dat was niet zo’n succes, hij maakte vanaf windkracht 4 enorme herrie en het waait hier echt altijd, dus die is weer afgebroken. Nieuwe is wel stormbestendig en als die ook herrie gaat maken dan ga ik de leverancier persoonlijk klappen verkopenIs wel minder fraai dan de vorige, maar goed, als de tuin straks een stuk volgroeider is dan valt hij minder op en hij is ook niet heel lelijk. Ik was een beetje bang dat we bij zo’n lompe variant uit zouden komen, maar deze kas van ACD oogt gelukkig niet lomp https://www.koopjetuinkas(...)TEAQYASABEgLiy_D_BwE maar we vonden het wel welletjes qua uitgaven dus hij is aluminium ipv veel duurder zwart gespoten
Gaaf!quote:Op zondag 28 april 2024 22:07 schreef Lucky_Strike het volgende:
Zoals beloofd foto's van mijn vensterbanken. Het staat allemaal een beetje door elkaar.
Droogbonen, tomaten, pompoen, courgette, komkommer, gember, paksoi, boerenkool, wat bloemen, koolrabi, erwten, peulen, kapucijners en vast nog meer.
Is de helft nu en de helft over 2 weken een optie? Desnoods kan je een paar planten zo lang in een grotere pot zetten.quote:Op maandag 6 mei 2024 11:25 schreef MaJo het volgende:
Overmorgen heb ik een operatie waardoor ik minstens 2 weken uit de running lig. Ik heb sinds vorige week maandag de plantjes buitengezet om af te laten harden. Zouden ze het al aan kunnen om morgen definitief naar buiten te gaan? Het zou zo zonde zijn als al het werk voor niets is geweest
Op zich kan dat primaquote:Op maandag 6 mei 2024 11:38 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Is de helft nu en de helft over 2 weken een optie? Desnoods kan je een paar planten zo lang in een grotere pot zetten.
Mijn tomaten, pompoenen, etc gaan ook pas over 2-3 weken naar buiten omdat het toevallig allemaal zo loopt. Dat kunnen ze prima aan.
Als je twijfelt over hoe sterk te planten zijn, kan je dat doen. Ik mieter ze gewoon naar buiten als het weer stabiel is. De pompoenen staan nu sinds zaterdag buiten en daar blijven ze tot ze de grond in gaan. Eind deze week gooi ik de tomaten naar buiten.quote:Op maandag 6 mei 2024 11:44 schreef MaJo het volgende:
[..]
Op zich kan dat primaMaar moet ik in de tussentijd dan mijn man de plantjes laten afharden?
Sommige planten zijn wel sterk, zoals de tomaat en de komkommer. Maar de tuinbonen zijn nog zo ielig, ik ben zo bang dat die het zo begeven. Aan de andere kant groeien ze steeds verder en worden ze zo veel te lang. Misschien moet ik het maar proberenquote:Op maandag 6 mei 2024 11:52 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Als je twijfelt over hoe sterk te planten zijn, kan je dat doen. Ik mieter ze gewoon naar buiten als het weer stabiel is. De pompoenen staan nu sinds zaterdag buiten en daar blijven ze tot ze de grond in gaan. Eind deze week gooi ik de tomaten naar buiten.
Mijn planten zijn wel echt heel groot en sterk dus daarmee durf ik het wel aan.
Het is soms ook een beetje gokken, proberen en durven. Ik heb alles in vollegrond (verhoogde bakken) of speciekuipen.quote:Op maandag 6 mei 2024 12:00 schreef MaJo het volgende:
[..]
Sommige planten zijn wel sterk, zoals de tomaat en de komkommer. Maar de tuinbonen zijn nog zo ielig, ik ben zo bang dat die het zo begeven. Aan de andere kant groeien ze steeds verder en worden ze zo veel te lang. Misschien moet ik het maar proberen
Zet jij uiteindelijk alles in volle grond of ook dingen in potten? Ik denk dat ik alleen de bonen in volle grond ga zetten en de komkommer/tomaat/paprika/courgette in potten laat zitten
Waar dienen die blindegeleide stokken voor?quote:Op maandag 6 mei 2024 16:25 schreef marcel.de het volgende:
de toch best grote Juliana kas was ons te klein voor alle gewassen. Die plempen we dit jaar vol tomaten en komkommer. We hebben een Popular 106 kas erbij besteld. Daar willen we de paprika's, pepers en mogelijk nog wat andere dingen in gaan verbouwen.
Onze peulen krijgen de eerste bloei en de eerste aardappels komen boven de grond. Dit in een nieuw stukje ontgonnen grasveld in de voortuin.
[ afbeelding ]
Grappig hoe dat verschilt! In maart heb ik een tuinboon en een edemame naar buiten gedaan maar die waren binnen 2 dagen het hoekie omquote:Op maandag 6 mei 2024 12:14 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Het is soms ook een beetje gokken, proberen en durven. Ik heb alles in vollegrond (verhoogde bakken) of speciekuipen.
Mijn tuinbonen staan overigens al maanden buiten. Ik heb in januari wat binnen opgekweekt en die in maart buiten gezet toen ze een paar blaadjes hadden. Toen ook gelijk wat bonen ernaast gezaaid en die planten doen het ook gewoon goed. Tuinbonen kunnen uitstekend tegen kouJe hoeft ze eigenlijk niet eens voor te zaaien. Maar ik spreidde de kansen wegens duiven, muizen en ander gespuis dat wel een jong boontje of plantje lust.
Ziet er goed uit!quote:Op maandag 6 mei 2024 14:35 schreef Hupje het volgende:
Zo staat mijn stukje moestuin erbij:
[ afbeelding ]
De erwten hebben volop bloemetjes, de peulen nog niet. De sla kwam niet op in het vak, terwijl bij de snijbiet volgens mij nu een slaplantje staat.
[ afbeelding ]
De aardbeien hebben volop bloemetjes, de framboos gaat ook lekker. Van de (gekregen) bessenstruik verwacht ik dit jaar niet veel. En waarschijnlijk hebben we een aardappel laten zitten vorig jaar, want precies op die plek komt een plantje op wat verdacht veel lijkt op een aardappel
Ook lekker bezig! Maarre een hele kas vol tomaten en komkommers, is dat niet een beetje veel?quote:Op maandag 6 mei 2024 16:25 schreef marcel.de het volgende:
de toch best grote Juliana kas was ons te klein voor alle gewassen. Die plempen we dit jaar vol tomaten en komkommer. We hebben een Popular 106 kas erbij besteld. Daar willen we de paprika's, pepers en mogelijk nog wat andere dingen in gaan verbouwen.
Onze peulen krijgen de eerste bloei en de eerste aardappels komen boven de grond. Dit in een nieuw stukje ontgonnen grasveld in de voortuin.
[ afbeelding ]
Dat zijn kadasterstokken. Eerste bewoner van dit huis werkte daar en liet ze achter. Gaas er langs en er is een klimrek voor de peulen.quote:Op maandag 6 mei 2024 16:57 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Waar dienen die blindegeleide stokken voor?
En als je zoveel verbouwt, verkoop je dan ook spul?
Wat is het bij jou allemaal al ver. Sinds het uitplanten weken geleden zijn mijn peultjesplantjes nog niet noemenswaardig gegroeid.quote:Op maandag 6 mei 2024 14:35 schreef Hupje het volgende:
Zo staat mijn stukje moestuin erbij:
[ afbeelding ]
De erwten hebben volop bloemetjes, de peulen nog niet. De sla kwam niet op in het vak, terwijl bij de snijbiet volgens mij nu een slaplantje staat.
[ afbeelding ]
De aardbeien hebben volop bloemetjes, de framboos gaat ook lekker. Van de (gekregen) bessenstruik verwacht ik dit jaar niet veel. En waarschijnlijk hebben we een aardappel laten zitten vorig jaar, want precies op die plek komt een plantje op wat verdacht veel lijkt op een aardappel
Kan ons niet genoeg zijn. Tomaten om zo te eten, om saus van te maken, te drogen, in te maken, sap en basis voor soep en ga zo maar door. Heel veelzijdig.quote:Op maandag 6 mei 2024 17:09 schreef MaJo het volgende:
[..]
Ook lekker bezig! Maarre een hele kas vol tomaten en komkommers, is dat niet een beetje veel?
Atjar ketimoenquote:Op maandag 6 mei 2024 17:57 schreef marcel.de het volgende:
[..]
Kan ons niet genoeg zijn. Tomaten om zo te eten, om saus van te maken, te drogen, in te maken, sap en basis voor soep en ga zo maar door. Heel veelzijdig.
Komkommers zijn het snoep van de dag + maken we in met kurkuma op zuur.
Dat was tijdens de lockdowns reuzehandig bleekquote:Op maandag 6 mei 2024 18:01 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Atjar ketimoen
En tnx voor je uitleg, helder! Tof hoor om zo zelfvoorzienend te kunnen zijn
Coolquote:Op maandag 6 mei 2024 17:59 schreef Doedezemaar het volgende:
Mijn echtgenoot mag zich deze zomer helemaal ziek eten aan alle tomaten die we hopelijk gaan kunnen oogsten, volgens mij hebben we zeker 40 planten![]()
Een deel moet echt buiten blijven hoor, ik wil geen kas vol met alleen maar tomaten.
Coolquote:Op maandag 6 mei 2024 17:59 schreef Doedezemaar het volgende:
Mijn echtgenoot mag zich deze zomer helemaal ziek eten aan alle tomaten die we hopelijk gaan kunnen oogsten, volgens mij hebben we zeker 40 planten![]()
Een deel moet echt buiten blijven hoor, ik wil geen kas vol met alleen maar tomaten.
Geloof ik gelijk.quote:Op maandag 6 mei 2024 18:02 schreef marcel.de het volgende:
[..]
Dat was tijdens de lockdowns reuzehandig bleek
Ik heb het even teruggezocht in de app, ik ben 17 februari gestart met voorkiemen.quote:Op maandag 6 mei 2024 17:55 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Wat is het bij jou allemaal al ver. Sinds het uitplanten weken geleden zijn mijn peultjesplantjes nog niet noemenswaardig gegroeid.
Ik ben ook gek op tomaten en komkommersquote:Op maandag 6 mei 2024 17:57 schreef marcel.de het volgende:
[..]
Kan ons niet genoeg zijn. Tomaten om zo te eten, om saus van te maken, te drogen, in te maken, sap en basis voor soep en ga zo maar door. Heel veelzijdig.
Komkommers zijn het snoep van de dag + maken we in met kurkuma op zuur.
(Vrijwel) zelfvoorzienend zijn is echt mijn grote droomquote:Op maandag 6 mei 2024 17:54 schreef marcel.de het volgende:
[..]
Dat zijn kadasterstokken. Eerste bewoner van dit huis werkte daar en liet ze achter. Gaas er langs en er is een klimrek voor de peulen.
Wij leven redelijk zelfvoorzienend, kopen nagenoeg nooit groente en zeer weinig fruit. En het is biologische teelt.
Nee verkopen niet, gezeur over te krom, te lang, te klein, viezigheid en beestjes. Das ist natur ! Maar dat begrijpen mensen niet.
In een geval van een speciekuip kan ik me daar iets bij voorstellen maar waarom zouden ze dit dan ook bij de Welkoop verkopen tussen alle plantenpottenquote:Op maandag 6 mei 2024 18:24 schreef Tuindier het volgende:
@:Majo, zo'n speciekuip moet je dan zelf even wat gaten in boren. Afwatering is wel essentieel!
Wij hebben 3000m 2 zelfs met sparrenbos voor de houtkachel (al koop ik soms ook wel hout bij hoor). Wij koken en bakken soms ook op hout.quote:Op maandag 6 mei 2024 20:38 schreef MaJo het volgende:
[..]
Ik ben ook gek op tomaten en komkommersMaar een hele kas krijg ik denk ik niet weg gegeten
Zelf heb ik nu 7 tomatenplanten (cherry/roma/gele tomaat), ik ben benieuwd hoeveel ik daar uit ga krijgen!
[..]
(Vrijwel) zelfvoorzienend zijn is echt mijn grote droomHelaas is onze tuin niet groot genoeg hiervoor maar misschien neem ik er een moestuin bij. Volgens mij heeft mijn man nu pas door hoe serieus ik hierover ben
[..]
In een geval van een speciekuip kan ik me daar iets bij voorstellen maar waarom zouden ze dit dan ook bij de Welkoop verkopen tussen alle plantenpotten
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |