Waarom ga je niet op de argumenten in? Je blijft alleen het verkooppraatje van die botmakers herhalen. ¤20 tot ¤60 per dag op ¤10k kan gewoon niet. Als dat wel kan dan heb je daar vast data van over langere periode. En dan geen backtests maar echte handelsdata over langere termijn. Ik heb het idee dat je vooral heel graag wil dat het waar is. Zo graag dat je de rationaliteit uit het oog verliest. Sorry als ik bot (hihi) overkom, maar de kans dat je op langere termijn je geld verliest met dit soort zooi nadert de 100%.quote:Op woensdag 27 maart 2024 08:51 schreef Ericr het volgende: https://www.mql5.com/en Neem gewoon daar een kijkje. Enige probleem blijft, er is heel veel kaf maar dat laat nog genoeg renderende Expert Advisors over. Sommigen met een hoog prijskaartje terwijl de strategie niet eens gezond is maar als die EA's niet renderen zouden ze ook niet zo goed verkocht worden. Meestal worden ze getrapt geprijsd. Bij de start goedkoop en als ze eenmaal goed verkopen en renderen knalt de prijs omhoog.
Survivor bias speelt een grote rol maar verklaar dan hoe bepaalde Bot coders diverse bots kunnen bouwen die renderen. Dat zou bij een random score niet kunnen voorkomen. Algoritmes scoren of niet en algoritmes hebben een levensduur. Je moet in ieder geval uit de bot zijn voordat de levensduur voorbij is maar een goede bot heeft ook strakke stoplosses waardoor je hooguit een deel van je winst inlevert ipv je hele inzet.quote:Op woensdag 27 maart 2024 08:56 schreef LXIV het volgende:
Het is allemaal selection bias met die bots. Daarom zijn er ook zo veel slechte bots.
Er worden gewoon heel veel bots aangemaakt en een klein deel (random) scoort dan erg goed. Dat wil niet zeggen dat ze dat in de toekomst ook doen.
Stel dat ik 1024 dobbelaars heb, Een zes gooien is prijs! Dan heb ik na enige tijd ook een aantal dobbelaars die heel goed en zes kunnen gooien en heel veel slechte.
Op Myfxbook genoeg live accounts te vinden die op lange termijn renderen. Ook genoeg die volledig in elkaar donderen en dat is in principe de hoofdmoot. 70-80% klapt volledig in elkaar, 10-15% rendeert niet en een klein percentage blijft relatief lang renderen. De eerste groep wil vaak te snel winst met hoog risico, dan ben je ook snel weg.quote:Op woensdag 27 maart 2024 09:03 schreef recursief het volgende:
[..]
Waarom ga je niet op de argumenten in? Je blijft alleen het verkooppraatje van die botmakers herhalen. ¤20 tot ¤60 per dag op ¤10k kan gewoon niet. Als dat wel kan dan heb je daar vast data van over langere periode. En dan geen backtests maar echte handelsdata over langere termijn. Ik heb het idee dat je vooral heel graag wil dat het waar is. Zo graag dat je de rationaliteit uit het oog verliest. Sorry als ik bot (hihi) overkom, maar de kans dat je op langere termijn je geld verliest met dit soort zooi nadert de 100%.
Ik heb die site even bekeken, maar dat lijken me Wc-eenddata: oncontroleerbaar en niet heel transparant. Succesverhalen, testimonials zeggen overigens ook niks. Anyway, doe wat je niet laten kan, ik geef eigenlijk nooit financieel advies maar in dit geval zou ik zeggen: niet doen tenzij je wil gokken.quote:Op woensdag 27 maart 2024 09:04 schreef Ericr het volgende:
[..]
Op Myfxbook genoeg live accounts te vinden die op lange termijn renderen. Ook genoeg die volledig in elkaar donderen en dat is in principe de hoofdmoot. 70-80% klapt volledig in elkaar, 10-15% rendeert niet en een klein percentage blijft relatief lang renderen. De eerste groep wil vaak te snel winst met hoog risico, dan ben je ook snel weg.
Kaf/koren en nogmaals het is geen investering. De hoofdmoot van mijn geld gaat naar pensioen inleg en daarnaast naar losse ETF's. Een deel speculatief kan dan prima. Als je hele vermogen speculatief is wordt het een heel ander verhaal natuurlijk.quote:Op woensdag 27 maart 2024 09:27 schreef recursief het volgende:
[..]
Ik heb die site even bekeken, maar dat lijken me Wc-eenddata: oncontroleerbaar en niet heel transparant. Succesverhalen, testimonials zeggen overigens ook niks. Anyway, doe wat je niet laten kan, ik geef eigenlijk nooit financieel advies maar in dit geval zou ik zeggen: niet doen tenzij je wil gokken.
Met buy and hold had je ook 2% gepakt deze weekquote:Op woensdag 27 maart 2024 09:42 schreef Ericr het volgende:
[..]
Kaf/koren en nogmaals het is geen investering. De hoofdmoot van mijn geld gaat naar pensioen inleg en daarnaast naar losse ETF's. Een deel speculatief kan dan prima. Als je hele vermogen speculatief is wordt het een heel ander verhaal natuurlijk.
In de tussentijd, vandaag 0,19% gepakt en niks meer openstaan. In een week tijd nu 2% gepakt met die bot. We zullen zien of het houdbaar is of niet maar deze bot knalt niet tig posities open waardoor je exposure een probleem kan worden.
En niet om mezelf te verdedigen maar ik ben niet 1 of andere halve tamme die blind overal in vliegt. Heb jarenlang gedaytrade in aandelen en klein deel in opties. Met wisselend succes maar in die tijd pakte ik meer met traden dan met mijn investeringen. Ben ook een jaar of 4 moderator geweest op de guru-chat op Eurobench. Dat was over het algemeen het wilde westen met gasten die hun hele vermogen vergokten waardoor je goed kan zien wat zeker niet werkt.
Wat zeker werkt is ETF's kopen en lekker compounden maar het hoeft natuurlijk niet alleen maar saai te zijn. Zolang je trade met wat je kan missen maakt het niet uit of je derivaten, aandelen, Forex, crypto of wat dan ook handelt. Zolang je maar weet dat je een (groot) deel ook kan verspelen.
Je begrijpt het verschil tussen traden en investeren niet? Ik weet dat je aan het trollen bent maar dit gaat niet om de winst op investeren. Heb niet gekeken maar waarschijnlijk hebben mijn portefeuilles ook iets in die range gepakt. Alleen ga ik die winst niet opnemen, tradewinst neem je wel op.quote:Op vrijdag 29 maart 2024 16:04 schreef LXIV het volgende:
[..]
Met buy and hold had je ook 2% gepakt deze week
Gefeliciteerd met je huis.quote:Op woensdag 3 april 2024 14:16 schreef Anton91 het volgende:
Vandaag al m'n aandelen verkocht...Maar vandaag krijg ik een koopcontract voor een nieuwe woning, dus voorlopig geen aandelen meer voor mij. Toch wel winst kunnen maken de afgelopen 2.5 jaar.
quote:Op woensdag 3 april 2024 14:16 schreef Anton91 het volgende:
Vandaag al m'n aandelen verkocht...Maar vandaag krijg ik een koopcontract voor een nieuwe woning, dus voorlopig geen aandelen meer voor mij. Toch wel winst kunnen maken de afgelopen 2.5 jaar.
Vanwaar sbux en nike? Verwacht je betere resultaten dan de afgelope 5 jaar?quote:Op woensdag 3 april 2024 18:05 schreef JimmyJames het volgende:
Het gaat niet heel lekker nu... Ik heb net mijn eerste pluk SBUX gekocht (wilde ik al lang hebben), nu nog even kijken wanneer ik de rest van het boodschappenlijstje ga afvinken.
Ik wil nog kopen:
- Nike
- McDonalds (bijkopen)
- Hershey (bijkopen)
- Mondelez
- Canadian Pacific Kansas City Ltd
En Amazon puts schrijven als de VOL weer wat stijgt (het is daar nu te rustig voor)
Ja. Een hele matige koffie. Ik vraag me dan af hoe lang ze het volhouden. Net als zoveel amerikaanse producten staat niet de kwaliteit centraal maar de marketing. Ik koop dat niet (noch de aandelen, noch de koffie)quote:Op woensdag 3 april 2024 20:11 schreef JimmyJames het volgende:
Starbucks: koopt zichzelf terug, verhoogt elk jaar het dividend, allerlei mooie lijntjes.
https://www.macrotrends.net/stocks/charts/SBUX/starbucks/revenue
Nike wacht ik nog even mee, iets minder consistent laatste jaren, maar ook zo'n ijzersterk Amerikaans merk.
Edit: ook in Italië verbazingwekkend hoe druk en duur de Starbucks is. En niet alleen maar toeristen.
Gefeliciteerd. En echt prima gedaan toch!! Je hebt aandelen om ze uiteindelijk te verkopen voor iets ‘echts’ en een huis is dan de beste keuze!quote:Op woensdag 3 april 2024 14:16 schreef Anton91 het volgende:
Herkenbaar. Nu al 2x gedaan en uiteindelijk rendeerde mijn Nederlands vastgoed iedereen de moeder.quote:Op woensdag 3 april 2024 14:16 schreef Anton91 het volgende:
Daarvoor is ons Hollandsch Heineken toch Het schoolvoorbeeld.quote:Op maandag 8 april 2024 21:34 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja. Een hele matige koffie. Ik vraag me dan af hoe lang ze het volhouden. Net als zoveel amerikaanse producten staat niet de kwaliteit centraal maar de marketing. Ik koop dat niet (noch de aandelen, noch de koffie)
Dat kritisch stuk was wel een claim op gezondheidsissues van 1 van de produçten van ze. Redelijk serieusquote:Op zaterdag 13 april 2024 22:58 schreef Bucketlist het volgende:
Ik heb Zoetis op mijn watchlist staan.Farmaceutisch bedrijf gericht op dieren.Vooral met het oog dat steeds meer mensen alleen wonen en huisdieren de rol van kinderen vervangen.Koers heeft een tik gekregen na kritisch stuk in de WSJ. Koers is nu 150 dollar en hoop op nog kleine daling,
Ja, heb het natuurlijk gelezen. Denk dat het meevalt met de effecten op omzet&winstgevendheid. Eigenlijk zeggen alle experts het artikel, werkt in de regel erg goed maar in uitzonderlijke gevallen gaat het veel slechter met het dier.quote:Op zondag 14 april 2024 09:34 schreef Drass het volgende:
[..]
Dat kritisch stuk was wel een claim op gezondheidsissues van 1 van de produçten van ze. Redelijk serieus
Ja. I ik heb vanochtend calls op de aex geschreven. Daarmee neem ik dan wel met neutrale positie in. Niet vanwege de oorlog, maar denk ook dat we voorlopig niet stijgen. Soort van winstneming zonder te verkopen.quote:Op maandag 15 april 2024 10:22 schreef TheFreshPrince het volgende:
Heb geen idee of het conflict tussen Israël en Iran nog groter wordt maar zit er toch over te denken om 1/3e van m'n ETF's tijdelijk te verkopen.
Aan de andere kant weet ik ook goed dat je de wereldpolitiek en de markt niet kan timen.
Hier nog mensen met vergelijkbare twijfel?
Tja. Stel je had dit gedaan de dag voordat Rusland Oekraïne binnenviel. Dan had je op een hoop aandelen heel veel geld misgelopen.quote:Op maandag 15 april 2024 10:22 schreef TheFreshPrince het volgende:
Heb geen idee of het conflict tussen Israël en Iran nog groter wordt maar zit er toch over te denken om 1/3e van m'n ETF's tijdelijk te verkopen.
Aan de andere kant weet ik ook goed dat je de wereldpolitiek en de markt niet kan timen.
Hmm, daar had ik al naar gekeken.quote:Op maandag 15 april 2024 11:47 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Tja. Stel je had dit gedaan de dag voordat Rusland Oekraïne binnenviel. Dan had je op een hoop aandelen heel veel geld misgelopen.
Er was misschien een directe tegenaanval verwacht en een onzekere rol van de US daarin.quote:Op maandag 15 april 2024 11:56 schreef monkyyy het volgende:
Ik had serieus een bloedrode dag verwacht >2% in de min, ben mijn hele kooplijst doorgegaan en prijzen bepaald dit weekend. De futures in Amerika wijzen gewoon richting groen. Wat is dit.
Misschien komt het nog.
De verwachting was vrijdag dat het een tandje erger zou zijn dit weekend.quote:Op maandag 15 april 2024 11:56 schreef monkyyy het volgende:
Ik had serieus een bloedrode dag verwacht >2% in de min, ben mijn hele kooplijst doorgegaan en prijzen bepaald dit weekend. De futures in Amerika wijzen gewoon richting groen. Wat is dit.
Misschien komt het nog.
Het is maar de vraag of de US hier de kurk nog op weet te krijgen.quote:Op maandag 15 april 2024 14:31 schreef Zwansen het volgende:
Biden wil geen oorlog. Vooral niet voordat de verkiezingen zijn geweest. De VS zal er alles aan doen om het conflict te deëscaleren lijkt me.
Ik las het inderdaad ook.quote:Op maandag 15 april 2024 15:42 schreef Lichtloper het volgende:
Tesla schrapt 14.000 banen, 10% van het totaal aantal banen in het bedrijf
https://amp.theguardian.c(...)jobs-elon-musk-staff
Op zich ook wel in lijn met Vanguard die op basis van CAPE-ratio schat dat waardering van Amerikaanse aandelen ong 30% boven echte waarde zou liggen. Externe schokken kunnen dan wel voor die terugval zorgen.quote:Op maandag 15 april 2024 19:09 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ongeveer 1/3e van m'n portfolio is nu omgezet in ¤uro's.
Deels de ETF's die vanmiddag verkocht zijn, deels de Tesla aandelen die ik eerder al verkocht had.
Nu eerst rustig de ontwikkelingen afwachten, als het (relatief) rustig is tussen Iran en Israël (of als de koersen fors dalen) dan ga ik wel weer eens wat aankopen.
Wat gebeurt er na 15 jaar?quote:Op maandag 15 april 2024 19:16 schreef WammesWaggel het volgende:
Had ongeveer 40% van mijn portefeuille in een World ETF bij de ING.
Vorige week verkocht.
Stop met beleggen bij de ING en stap uit Europa, Japan, VK, Canada etc.
Ga puur voor de VS.
Dus verdeel het over een Nasdaq ETF en een S&P 500 bij De Giro waar ik al beleg.
Investeringshorizon? zeg vijftien jaar.
Dan ga ik vroeg met pensioen en kieper het hopelijk in een aantrekkelijke deposito.quote:
Inderdaad. Begreep van een vriend die er werkt dat ze de interne organisatie ook aan optimaliseren zijn.quote:Op woensdag 17 april 2024 08:12 schreef recursief het volgende:
Het orderboek stroomt minder snel vol dan de analisten hadden verwacht, dus er zal wel wat van de koers af gaan. Op zich was wel voorspeld dat 2024 een soort tussenjaar zou zijn dus ik ben niet verbaasd.
Ik wil juist m'n ETF's langzaamaan uitbreiden, niet in de laatste plaats nu ik bij de Giro handel. Ik koop met enige regelmaat (lees: maandelijks) voor een bedrag aan ETF's in, edoch nu niks.quote:Op maandag 15 april 2024 10:22 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik sluit me aan bij JimmyJames.quote:Op woensdag 17 april 2024 13:47 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik wil juist m'n ETF's langzaamaan uitbreiden, niet in de laatste plaats nu ik bij de Giro handel. Ik koop met enige regelmaat (lees: maandelijks) voor een bedrag aan ETF's in, edoch nu niks.
Iemand tips voor ETF's (graag aandachtsgebied erbij).
Ik gebruik ook wel ETFs als ik denk dat een bepaalde sector of land sterk meer dan gemiddeld gaat stijgen. Bespaart mij de tijd om individuele aandelen uit te zoeken, maar er wel van te profiteren.quote:Op donderdag 18 april 2024 09:33 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik sluit me aan bij JimmyJames.
Je hebt maar 1 of 2 ETF's nodig, S&P500 (SPY) en eventueel Nasdaq 100 (QQQ).
Mwah, als jij in iets als mining wil zitten (want hard assets, energietransitie of wat dan ook), dan loop je natuurlijk een enorm individueel risico bij jongens als Rio, Albermarle, Barrick, BHP etc. Zitten ze weer met een mijn in Mali waar één of andere coup gepleegd wordt en je bent de lul. Of een grote blunder op ESG-gebied zit er ook zo in.quote:Op woensdag 17 april 2024 14:35 schreef JimmyJames het volgende:
Ik zou gewoon spy en qqq doen. Als je gaat spelen met sectorale ETFs dan kun je het net zo goed bij individuele stock picks houden toch?
Ik bezit SPDR S&P 500 UCITS ETF (ISIN: IE00B6YX5C33)quote:Op woensdag 17 april 2024 13:47 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik wil juist m'n ETF's langzaamaan uitbreiden, niet in de laatste plaats nu ik bij de Giro handel. Ik koop met enige regelmaat (lees: maandelijks) voor een bedrag aan ETF's in, edoch nu niks.
Iemand tips voor ETF's (graag aandachtsgebied erbij).
Geen ervaring mee.quote:Op donderdag 18 april 2024 17:49 schreef Citizen.Erased het volgende:
Heeft hier iemand ervaring in ETN/ETCs bij deGiro? Ik heb naast mijn vaste inleg bij Meesman nog wat losse aandelen maar ben ook aan het kijken naar zaken als iShares Physical Gold ETC en VanEck Bitcoin ETN.
Ik heb in het verleden wel wat BTC gehad, maar wil de plekken waar ik geld wegleg eigenlijk beperkenquote:Op donderdag 18 april 2024 17:52 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Geen ervaring mee.
Als je bitcoin wil kopen kan dat overigens ook via Bitonic of Finst.
Dat is dan geen ETF maar gewoon echte BTC die je daar kan laten staan of naar een eigen wallet sturen.
Ze hebben een DNB vergunning.
Dat ligt er natuurlijk aan hoeveel je er hebt. Je hoeft in ieder geval geen transactiekosten te betalen..quote:Op vrijdag 19 april 2024 14:20 schreef malleable het volgende:
Ik zat er aan te denken ze aan te bieden en weer terug te kopen, ga er namelijk vanuit dat de koers onder de 108 blijft. Maar is toch teveel gedoe voor een paar tientjes.
Heb jij een betere bestemming voor het geld?quote:Op vrijdag 19 april 2024 12:04 schreef LXIV het volgende:
Hier zijn toch ook mensen met Rabo certificaten? Ik heb ze zojuist aangeboden voor verkoop via de corporate action. Was via de Giro nog een beetje een gedoe. Wat doen jullie ermee?
Vooral slecht voor de chippers lijkt het. En goed voor bier (heineken op één na hardste stijger in de porto) en meme LNG aandelen (TELL).quote:
Nee. Niet wat vast renderend betreftquote:Op vrijdag 19 april 2024 23:54 schreef Soldier2000 het volgende:
[..]
Heb jij een betere bestemming voor het geld?
Niks met rente van doen.quote:Op vrijdag 19 april 2024 21:05 schreef JimmyJames het volgende:
Aardig rood opeens. NVIDIA bijna 10% eraf.
Wat zijn de kwartaalcijfers van Nvidia?quote:Op zaterdag 20 april 2024 09:26 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Niks met rente van doen.
Slechtere cijfers, ai rage voorbij.
Cijfers zijn er nog niet. Die komen pas over een maand. Waarom zou de AI"rage" voorbij zijn? De hele markt is nogal jong. ChatGPT en alle generatieve modellen zijn mooie showcases maar AI heeft veel meer toepassingen die misschien niet allemaal zo sexy zijn maar wel waarde toevoegen. Veel daarvan worden al jaren ingezet, maar er is ook nog heel veel onontgonnen terrein.quote:Op zaterdag 20 april 2024 09:26 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Niks met rente van doen.
Slechtere cijfers, ai rage voorbij.
Meer in het algemeen bij de stocks met een grote financieringsbehoefte. De snelle groeiers, vaak gefinancierd met venture capital. En dan speelt rente niet de enige rol maar wel een grote rol. Netflix ging gisteren overigens ook onderuit.quote:Je ziet dit bij alle tech aandelen.
Gezonde correctie: ja. Compleet overgewaardeerd: waar baseer je dat op?quote:Maw gewoon een gezonde correctie, mag nog wel 10 a 20% vanaf.
Zijn compleet overgewaardeerde aandelen.
wat is er mis met gewoon aandelen Aalberts , is dat niet sexy genoeg ?quote:Op woensdag 3 april 2024 18:05 schreef JimmyJames het volgende:
Het gaat niet heel lekker nu... Ik heb net mijn eerste pluk SBUX gekocht (wilde ik al lang hebben), nu nog even kijken wanneer ik de rest van het boodschappenlijstje ga afvinken.
Ik wil nog kopen:
- Nike
- McDonalds (bijkopen)
- Hershey (bijkopen)
- Mondelez
- Canadian Pacific Kansas City Ltd
En Amazon puts schrijven als de VOL weer wat stijgt (het is daar nu te rustig voor)
Ik heb alleen maar Nederlandse dividend aandelen, Nederland staat hoog wat dat betreft van alle wereldwijde aandelen.quote:Op zaterdag 20 april 2024 11:12 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het enige NL aandeel dat ik nog heb is van Lanschot Kempen, als dividend aandeel. En daar is het heel goed in, tot nu toe.
De resterende BESI een tijdje terug eruit gegooid op ¤140 en nog wat extra "SPDR MSCI World Technology" ETF voor teruggekocht.
Zodoende heb ik alleen nog 3 REIT's (Crown Castle, Simon Property Group, Realty Income), 3 ETF's (S&P500, Nasdaq100, SPDR World Tech), van Lanschot Kempen, Coca Cola, PepsiCo, McDonalds en wat cash om wat Tesla en ETF's terug te kopen.
Ik denk ook niet meer dat ik meer losse aandelen wil dan dat ik dan heb.
Bij Interactive Brokers heb ik nog MSTR maar dat zal pas weer presteren als de bitcoin koers stijgt.
quote:Op zaterdag 20 april 2024 11:21 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Ik heb alleen maar Nederlandse dividend aandelen, Nederland staat hoog wat dat betreft van alle wereldwijde aandelen.
Sp500 klein beetje, ik ben niet op zoek naar groeiaandelen.
geeft 1 euro dividend op een koers van 13 euroquote:Care Property Invest NV/SA (8OM. F) heeft een dividend aangekondigd van ¤ 1 met een ex-datum van 11 januari 2024 en een betalingsdatum van 01 juni 2024.
Valt gewoon allemaal samen, logische daling.quote:Op zaterdag 20 april 2024 10:47 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Wat zijn de kwartaalcijfers van Nvidia?
ING vind ik juist niks.quote:Op zaterdag 20 april 2024 11:32 schreef recursief het volgende:
Mijn Nederlandse portefeuille bestaat vooral uit financials: ING, VLK, ASR en NN. Allemaal leuke dividendgevers. Daarnaast nog een hoop ASML en dan nog wat klein grut als Ahold, beetje Fastned en nog een paar kruimels.
Je stelde dat de koersdaling van Nvidia niets te maken had met de rente en alles te maken had met de cijfers van Nvidia die tegen zouden vallen. Die cijfers zijn er echter nog niet.quote:Op zaterdag 20 april 2024 11:49 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Valt gewoon allemaal samen, logische daling.
https://nos.nl/artikel/25(...)urswaarde-op-een-dag
Klopt, en wat we wel weten is dat TSMC Q1 16% meer omzet heeft gedraaid, dan de zelfde periodequote:Op zaterdag 20 april 2024 11:52 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je stelde dat de koersdaling van Nvidia niets te maken had met de rente en alles te maken had met de cijfers van Nvidia die tegen zouden vallen. Die cijfers zijn er echter nog niet.
Dat betekent niet dat de Q1 cijfers niet tegen kunnen vallen maar de bewering valt daar op dit moment nog niet mee te onderbouwen.
In dezelfde periode vorig jaar waren chips spotgoedkoop door de overproductie volgend op de tekorten tijdens de COVID-pandemie. Dat de omzet is gestegen wil dus niet per se zeggen dat ze meer chips hebben verkocht.quote:Op zaterdag 20 april 2024 17:48 schreef dop het volgende:
[..]
Klopt, en wat we wel weten is dat TSMC Q1 16% meer omzet heeft gedraaid, dan de zelfde periode
het jaar er voor. Met name door de aanhoudende vraag in Ai chips.
Geen garantie dat dit allemaal door Nvidia is natuurlijk maar om nu te roepen dat de Ai hype voorbij is gaat wat ver.
Omdat de Rabo nu aanbiedt ze voor 108,5 te kopen. Boven de marktwaarde. Dan koop ik ze daarna voor minder terugquote:
Sowieso, unilever had je ook kunnen laten liggen, die presteren nooit.quote:Op zaterdag 20 april 2024 11:06 schreef JimmyJames het volgende:
NL aandelen zijn niet mij ding buiten de large caps zoals Shell, Heineken, Unilever.
Je koopt Unilever niet voor de prestaties, dat wil zeggen als je bedoelde, korte termijn prestatie.quote:Op zondag 21 april 2024 00:30 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Sowieso, unilever had je ook kunnen laten liggen, die presteren nooit.
Sinds 1995 wel.quote:Op zondag 21 april 2024 09:12 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Je koopt Unilever niet voor de prestaties, dat wil zeggen als je bedoelde, korte termijn prestatie.
Je koopt het voor vast dividend, wat jaarlijks of geregeld stijgt.
Op langer termijn zijn er weinig aandelen die zo goed gepresteerd hebben.
Sinds 1995, 410%.
Maw toen ik je opmerking zat te lezen, dacht ik wel “hoe zeg je dat je niets van beleggen weet, zonder te zeggen dat je niets van beleggen weet”.
Maar okay dat klinkt weer lullig van me.
Ik zit er momenteel niet in. Maar op zich waar dat ze vergeleken met Amerikaanse peers het super slecht doen. Hetzelfde verhaal voor Nestlé. Als je die naast P&G of Pepsico legt..quote:Op zondag 21 april 2024 00:30 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Sowieso, unilever had je ook kunnen laten liggen, die presteren nooit.
Heb je vertrouwen in het management?quote:Op zondag 21 april 2024 10:16 schreef JimmyJames het volgende:
[..]
Ik zit er momenteel niet in. Maar op zich waar dat ze vergeleken met Amerikaanse peers het super slecht doen. Hetzelfde verhaal voor Nestlé. Als je die naast P&G of Pepsico legt..
Tijdens een harde dip wellicht leuk om op te pakken vooral nu ze eindelijk de ijsdivisie gaan afsplitsen. Dus rond 40¤ ga ik dat weer overwegen.
Bingo.quote:Op zondag 21 april 2024 10:25 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Heb je vertrouwen in het management?
Niet echt dat is waar.. Maar bij een koers die laag genoeg staat wellicht toch interessant met de activitistische druk + afsplitsingen.quote:Op zondag 21 april 2024 10:25 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Heb je vertrouwen in het management?
quote:
Focus je gewoon op bedrijven waar je wel vertrouwen hebt in het management. Deze discussie begon met het noemen van Aalberts, wat mij betreft is dat dan een veel beter voorbeeld. (en heb ik ook in portefeuille)quote:Op zondag 21 april 2024 10:48 schreef JimmyJames het volgende:
[..]
Niet echt dat is waar.. Maar bij een koers die laag genoeg staat wellicht toch interessant met de activitistische druk + afsplitsingen.
Juist die inflatie zou er nog een aandeel als Unilever voor moeten zorgen dat er op termijn stijging in het vast zitquote:Op zondag 21 april 2024 09:59 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Sinds 1995 wel.
Kijk je naar de laatste 5-10 jaar dan zit er geen groei in en dan draai je met de hoge inflatie verlies.
Dood geld.
[ afbeelding ]
Dan zul je toch moeten gaan uitsplitsen welke chips er nu precies goedkoop waren.quote:Op zaterdag 20 april 2024 21:34 schreef J.B. het volgende:
[..]
In dezelfde periode vorig jaar waren chips spotgoedkoop door de overproductie volgend op de tekorten tijdens de COVID-pandemie. Dat de omzet is gestegen wil dus niet per se zeggen dat ze meer chips hebben verkocht.
Er is een ander managment, minder woke..quote:Op zondag 21 april 2024 12:42 schreef WammesWaggel het volgende:
Je zou denken dat Unilever een intressante kandidaat is voor een investering van Berkshire als er een ander management aan gesteld zou worden...
Maar na het debacle van Kraft-Heinz blijft ome Warren vast verre van die sector
Dat zei hij ook over airliners.quote:Op zondag 21 april 2024 12:42 schreef WammesWaggel het volgende:
Je zou denken dat Unilever een intressante kandidaat is voor een investering van Berkshire als er een ander management aan gesteld zou worden...
Maar na het debacle van Kraft-Heinz blijft ome Warren vast verre van die sector
Ik heb een staatsleningen en etf euro overnight rate swapquote:Op woensdag 24 april 2024 08:57 schreef Steven184 het volgende:
Iemand hier die in bond/obligatie ETFs zit als defensieve aanvulling?
Ik heb https://www.ishares.com/n(...)bond-0-1yr-ucits-etfquote:Op woensdag 24 april 2024 08:57 schreef Steven184 het volgende:
Iemand hier die in bond/obligatie ETFs zit als defensieve aanvulling?
Ja zit wat in.quote:Op zondag 21 april 2024 00:11 schreef LXIV het volgende:
[..]
Omdat de Rabo nu aanbiedt ze voor 108,5 te kopen. Boven de marktwaarde. Dan koop ik ze daarna voor minder terug
quote:Op woensdag 24 april 2024 11:45 schreef dop het volgende:
[..]
Ik heb een staatsleningen en etf euro overnight rate swap
Thanks - ik ga even op onderzoek en eventueel ook wat toevoegen.quote:Op woensdag 24 april 2024 12:09 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Ik heb https://www.ishares.com/n(...)bond-0-1yr-ucits-etf
Amerikaanse T-Bills die >5% yielden op dit moment, betaalt in maart en september uit. Als je liever geen distributies hebt, dan is er ook een accumulerende T-Bill ETF, dat is deze https://www.ishares.com/n(...)bond-0-1yr-ucits-etf
Dan moet je ingaan op het bod van de Rabo. Hoe dat gaat hoor je van je brokerquote:Op woensdag 24 april 2024 13:38 schreef Soldier2000 het volgende:
[..]
Ja zit wat in.
Hoe kun je ze verkopen tegen 108.5?
Op basis van de resultaten zou je verwachten dat het gelijk blijft of daalt.quote:Op woensdag 24 april 2024 17:37 schreef Breekfast het volgende:
Kan iemand mij uitleggen waarom Tesla 11% in de plus staat na deze cijfers?
Voor Rabobank certificaten zit ik gewoon bij de Rabobank, maar ik zie hier nergens berichtgeving over.quote:Op woensdag 24 april 2024 15:23 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dan moet je ingaan op het bod van de Rabo. Hoe dat gaat hoor je van je broker
Dat was bij degiro heel raar. Ik moest tegen een limiet een soort pseudo-aandelen kopen, wat eerst niet lukte omdat ik een rare foutmelding kreeg. Toen dat met de helpdesk was opgelost stonden zowel mijn Rabo certificaten als die pseudo-aandelen in mijn portefeuille. Op zeker moment zijn mijn certificaten toen verdwenen.quote:Op donderdag 25 april 2024 09:03 schreef Soldier2000 het volgende:
[..]
Voor Rabobank certificaten zit ik gewoon bij de Rabobank, maar ik zie hier nergens berichtgeving over.
Hoe ben jij akkoord gegaan?
Ja, het klopt op zich allemaal wel, maar niet transparant of intuïtief.quote:Op donderdag 25 april 2024 12:16 schreef JimmyJames het volgende:
Ik zou bloednerveus worden van zo'n broker...
Hè, jammer, ik logde al in bij de bank om wat van de ETF bij te kopen met die kortingquote:Op donderdag 25 april 2024 15:19 schreef monkyyy het volgende:
Nasdaq futures -10%, zien mijn ogen dit nou goed?
Edit: nee dat klopt niet, Seekingalpha laat gewoon gekke getallen zien
Toen moest je nog inbellen.quote:
In het begin wel.quote:
Microsoft en Meta zijn enigszins in de ramsj..quote:Op donderdag 25 april 2024 15:32 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Hè, jammer, ik logde al in bij de bank om wat van de ETF bij te kopen met die korting
Zit een beetje te twijfelen om er op in te gaan. Zou me iets van 500 euro opleveren als ik ze zou mogen verkopen en weer terug zou kopen tegen de huidige koers. Maar Rabo-certificaathouders zijn natuurlijk allemaal van die behoudende boomers die hun certificaten gelijk weer terugkopen. Als ik het daardoor tegen de 108 weer terug moet kopen is het de moeite niet waard.quote:Op zondag 21 april 2024 00:11 schreef LXIV het volgende:
[..]
Omdat de Rabo nu aanbiedt ze voor 108,5 te kopen. Boven de marktwaarde. Dan koop ik ze daarna voor minder terug
Wat zijn het ook voor hoge transactiekosten, 28 euro per economische eigenaar...quote:Op donderdag 25 april 2024 19:34 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Zit een beetje te twijfelen om er op in te gaan. Zou me iets van 500 euro opleveren als ik ze zou mogen verkopen en weer terug zou kopen tegen de huidige koers. Maar Rabo-certificaathouders zijn natuurlijk allemaal van die behoudende boomers die hun certificaten gelijk weer terugkopen. Als ik het daardoor tegen de 108 weer terug moet kopen is het de moeite niet waard.
Plus dat je nu al weet dat DeGiro iets gaat verkloten
Dat blijft natuurlijk de vraag. Sowieso moet je er niet op rekenen meer dan 20-25% van wat je aanbiedt te verkopen..quote:Op donderdag 25 april 2024 19:34 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Zit een beetje te twijfelen om er op in te gaan. Zou me iets van 500 euro opleveren als ik ze zou mogen verkopen en weer terug zou kopen tegen de huidige koers. Maar Rabo-certificaathouders zijn natuurlijk allemaal van die behoudende boomers die hun certificaten gelijk weer terugkopen. Als ik het daardoor tegen de 108 weer terug moet kopen is het de moeite niet waard.
Plus dat je nu al weet dat DeGiro iets gaat verkloten
Heerlijk, die wetgeving die iedere burger verdacht maaktquote:Op vrijdag 26 april 2024 11:32 schreef monkyyy het volgende:
Ik krijg weer irritante KYC vragen van Saxo
Waarom niet rustig elke week/maand wat terugkopen?quote:Op vrijdag 26 april 2024 13:23 schreef TheFreshPrince het volgende:
Nog geen Tesla teruggekocht, ik wacht eerst nog rustig Q2 af, dus na 1 juli maar weer eens zien.
Ik vertrouw Tesla wel maar verwacht eigenlijk dat de koers weer inzakt.quote:Op vrijdag 26 april 2024 14:29 schreef JimmyJames het volgende:
[..]
Waarom niet rustig elke week/maand wat terugkopen?
Dan had je ook voor de cijfers wat Tesla gehad.
Ik vertrouw Tesla niet. Maar anders zou ik zelf zo te werk gaan.
quote:Op vrijdag 26 april 2024 11:50 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Heerlijk, die wetgeving die iedere burger verdacht maakt
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Om bankafschriften vragen, brutaal. En zo'n dreigmailtje erachteraan, als ik niet gauw antwoord bestaat er de kans dat de boel gewoon op slot gaat.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
Herkenbaar. Maakt ook niet uit welke bank of broker, ze hebben allemaal hun eigen manier maar gegevens inleveren zal je.quote:Op vrijdag 26 april 2024 17:24 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Om bankafschriften vragen, brutaal. En zo'n dreigmailtje erachteraan, als ik niet gauw antwoord bestaat er de kans dat de boel gewoon op slot gaat.
quote:Op vrijdag 26 april 2024 17:24 schreef monkyyy het volgende:
[..]Wat een matig taalgebruik ookSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Om bankafschriften vragen, brutaal. En zo'n dreigmailtje erachteraan, als ik niet gauw antwoord bestaat er de kans dat de boel gewoon op slot gaat.
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
Ik kreeg ze eerst van IBKR en vervolgens van Rabobank wat ik allemaal in Ierland deed (IBKR heeft een Ierse tegenrekening als je opneemt).quote:Op vrijdag 26 april 2024 18:19 schreef maan_man het volgende:
Ze slaan inderdaad wel door met het uitvragen van stukken. Tot nu toe gelukkig nog geen last van gehad. Of mijn vermogen is niet zo interessant of IBKR is al buitenlandse broker wat coulanter.
Ondanks dat de Rabobank wel scherp is en vrij snel vragen stelt, zijn ze wel het meest redelijk tot nu toe.quote:Op maandag 29 april 2024 12:43 schreef nostra het volgende:
[..]
Ik kreeg ze eerst van IBKR en vervolgens van Rabobank wat ik allemaal in Ierland deed (IBKR heeft een Ierse tegenrekening als je opneemt).En van kansspelen werd de Rabo al helemaal bloednerveus. Offboarding, P&L per gespeelde hand, miljoenenwinsten die ik gemaakt zou hebben.
Vervolgens lever je die hele zooi in en hoor je niets meer, nu een aantal maanden geleden dus ik neem aan dat het nog oké is. Enfin, toch weg bij de Rabo als mijn huis is gepasseerd 1 juli, dus zak er in. Ik zie wel of er zwarte busjes van de FIU voor de deur staan straks.
ToffCap update iedere maandag een pdfje met oa grote buybacks (maar ook insider buys, spinoffs, M&A's, liquidaties). Volledig graties te krijgen.quote:Op maandag 29 april 2024 19:19 schreef Steven184 het volgende:
Iemand trouwens die weet heeft van een goed overzicht van de aandeleninkoopprogramma's van de verschillende bedrijven? (Vergelijkbaar met de dividendwebsites)
Dit is fantastisch, bedankt!quote:Op maandag 29 april 2024 19:32 schreef monkyyy het volgende:
[..]
ToffCap update iedere maandag een pdfje met oa grote buybacks (maar ook insider buys, spinoffs, M&A's, liquidaties). Volledig graties te krijgen.![]()
https://toffcap.substack.com/p/toffcaps-monday-monitor-23
Onderaan een download knop naar de pdf. Wat betreft buy backs stodn er deze week dit in::
[ afbeelding ]
In mijn geval was IBKR juist de eerste die begon met het opvragen van gedetailleerd bewijs materiaal. Ik had de grootste moeite om alles bij elkaar te krijgen en in te scannen. Bijvoorbeeld verkoop contracten van jaren geleden, alleen op papier. Je merkt dan ook dat sommige banken bank afschriften van de afgelopen x jaar online aanbieden, maar dat je oudere afschriften specifiek moet aanvragen en alleen per post krijgt bezorgd..quote:Op vrijdag 26 april 2024 18:19 schreef maan_man het volgende:
Ze slaan inderdaad wel door met het uitvragen van stukken. Tot nu toe gelukkig nog geen last van gehad. Of mijn vermogen is niet zo interessant of IBKR is al buitenlandse broker wat coulanter.
Ik verwacht niet dat ze in de buurt van de 100% komen en zo wel dan koop ik wat bij .quote:Op woensdag 1 mei 2024 22:39 schreef LXIV het volgende:
Van de Rabo certificaten krijg je Max 100K of 1/3 van wat je aangeboden hebt toegekend..
Volgens mij stond dit niet in de prospectus.. ik verwacht dat de certificaten behoorlijk zullen dalen na toekenning
Ik denk rond de 102quote:Op woensdag 1 mei 2024 23:09 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Ik verwacht niet dat ze in de buurt van de 100% komen en zo wel dan koop ik wat bij .
6,5% couponrente is erg netjes!
Wanneer is die toekenning?quote:Op woensdag 1 mei 2024 22:39 schreef LXIV het volgende:
Van de Rabo certificaten krijg je Max 100K of 1/3 van wat je aangeboden hebt toegekend..
Volgens mij stond dit niet in de prospectus.. ik verwacht dat de certificaten behoorlijk zullen dalen na toekenning
Worden die dingen in box 3 nog steeds beschouwd als aandelen? Want dat is natuurlijk wel killing voor vastrentend, helemaal als je daar wel diep achtergesteld voor moet slikken en de fiscus daar lak aan heeft.quote:Op woensdag 1 mei 2024 23:09 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Ik verwacht niet dat ze in de buurt van de 100% komen en zo wel dan koop ik wat bij .
6,5% couponrente is erg netjes!
Ja.quote:Op donderdag 2 mei 2024 10:39 schreef nostra het volgende:
[..]
Worden die dingen in box 3 nog steeds beschouwd als aandelen? Want dat is natuurlijk wel killing voor vastrentend, helemaal als je daar wel diep achtergesteld voor moet slikken en de fiscus daar lak aan heeft.
Omdat dat de inkomstenstroom verhoogt, plain and simple.quote:Op donderdag 2 mei 2024 10:54 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja.
Wat ik idioot vind is dat de fiscus er vanuit gaat dat als je vermogen groter is, je meer aandelen en minder obligaties hebt. Hoezo dan en waarom?
Wees niet bang hoor, ze zijn druk bezig de box 3 belasting te wijzigen en zo snel mogelijk.quote:Op donderdag 2 mei 2024 11:09 schreef nostra het volgende:
[..]
Omdat dat de inkomstenstroom verhoogt, plain and simple.
Voordat de belastingdienst van hun AS/400 systemen af is, de eindeloze discussie over vermogens-, vermogenswinst-, vermogensaanwas- en bronbelasting tot een einde is gekomen, zitten we allang weer in een jaar waarin aandelen -20% doen en er iets anders bedacht moet worden.quote:Op donderdag 2 mei 2024 12:10 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Wees niet bang hoor, ze zijn druk bezig de box 3 belasting te wijzigen en zo snel mogelijk.
Dan betaal je 2 tot 4x zoveel als nu.
Al dat gehuil over werkelijk rendement, dit is dan het resultaat.
Bd ziet ze als obligaties.quote:Op donderdag 2 mei 2024 10:39 schreef nostra het volgende:
[..]
Worden die dingen in box 3 nog steeds beschouwd als aandelen? Want dat is natuurlijk wel killing voor vastrentend, helemaal als je daar wel diep achtergesteld voor moet slikken en de fiscus daar lak aan heeft.
Lol zitten zij nog steeds op as400?quote:Op donderdag 2 mei 2024 12:14 schreef nostra het volgende:
[..]
Voordat de belastingdienst van hun AS/400 systemen af is, de eindeloze discussie over vermogens-, vermogenswinst-, vermogensaanwas- en bronbelasting tot een einde is gekomen, zitten we allang weer in een jaar waarin aandelen -20% doen en er iets anders bedacht moet worden.
BTW draait op iets uit 1982, dus misschien nog erger.quote:Op donderdag 2 mei 2024 12:15 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Lol zitten zij nog steeds op as400?
Nee.quote:Op donderdag 2 mei 2024 12:14 schreef nostra het volgende:
[..]
Voordat de belastingdienst van hun AS/400 systemen af is, de eindeloze discussie over vermogens-, vermogenswinst-, vermogensaanwas- en bronbelasting tot een einde is gekomen, zitten we allang weer in een jaar waarin aandelen -20% doen en er iets anders bedacht moet worden.
Musk gonna Musk.quote:Tesla’s TSLA move this week to lay off much of the team responsible for creating the largest and most successful electric-vehicle charging network in the U.S. threw the industry into a state of shock and confusion.
The layoffs halted construction work at a dozen Supercharger sites in Texas. In New York, property owners in negotiations with Tesla were left hanging as discussions about adding chargers to their sites were ongoing.
The upheaval comes as the EV industry struggles with sluggish sales growth and a bumpy rollout of a national highway-charging network.
The Tesla layoffs were sweeping and included employees in the sales force to those overseeing the construction of charging sites, according to people familiar with the decision. Contractors and executives at other automakers that have partnered with Tesla on charging described widespread confusion over the future of Tesla’s charging business.
Tesla has long been the bright spot in a messy charging world, outbuilding and outperforming other companies to create the closest thing the U.S. has to a national highway network, considered the linchpin to greater EV adoption. A Tesla pullback in EV charging could slow the entire U.S. market.
Tesla has been opening up its network to other kinds of cars and chasing—and winning—public funding for chargers, a boon to the Biden administration’s plans to build out national charging infrastructure. States have started to release the first wave of around $5 billion for a highway network, approved in the 2021 federal infrastructure law.
Elon Musk said on social-media platform X that Tesla still plans to grow its Supercharger
The layoffs caught some employees by surprise. One person who was laid off said that while it was understood the company was in a precarious position, the charging business had been viewed as a priority among employees.
Tesla shares fell 1.8% in trading Wednesday after declining 5.6% Tuesday.
The departures also baffled the charging industry.
After Tesla opened its charging to other cars, major automakers spent last summer announcing a switch to the Tesla-designed charging connector and signing agreements to allow their customers access to the Tesla network.
“This is by all accounts a dramatic move,” said Nick Nigro, founder of the research and consulting group Atlas Public Policy.
Tesla should “take things more carefully in the future because increasing amounts of people are dependent on them. In the case of infrastructure projects, there’s lots of sites that are under development, including those that federal awards are attached to,” Nigro said.
On Tuesday, Chief Executive Elon Musk posted on X, “Tesla still plans to grow the Supercharger network, just at a slower pace for new locations and more focus on 100% uptime and expansion of existing locations.”
Some of those laid off woke up Tuesday morning to find themselves locked out of the company computer system and learned about the layoffs in messages to their personal email accounts.
“Dear Employee,” the message began. “As you know, we recently announced a significant decision that impacts the entire organization, and you directly.”
The Information earlier reported that Musk, in an internal email sent late Monday, said he would dismiss everyone in the Supercharger group, and its senior director Rebecca Tinucci was leaving the company.
The world’s most-valuable automaker last week said its first-quarter profit plunged to its lowest level since 2021. Tesla plans to slash more than 10% of its global workforce amid broader cooling in consumer demand for electric vehicles.
The charging pullback is the latest blow to waning growth in EV sales.
At the start of last year, automakers were having a hard time keeping up with demand for EVs, but the well of willing consumers proved more shallow than expected. An early wave of adopters made their purchases and by last summer, dealers began warning of unsold electric vehicles clogging their lots. Within months automakers were scaling down their plans for EVs and adding hybrids to their lineups as those rose in popularity.
At least some of the reason for EV hesitancy is the nation’s fledgling charging network. The ability to repower cars in about 30 minutes and let drivers hopscotch from charger to charger across the country is considered essential to putting EV drivers at ease.
Tesla is known for building charging stations cheaper and faster than competitors. Its installations are up around 19% this year through March, to 1,526 charging ports, according to the firm EVAdoption. That is more than four times as many pieces of equipment as the nearest charging provider.
Andres Pinter, co-CEO of Bullet EV Charging Solutions, a subcontractor building a dozen Supercharger sites in Texas for Tesla, said all 20 of its contacts at Tesla had been laid off. Pinter has received a series of bounceback emails—“This email address is no longer valid. Any future emails sent to this address will not be received”—but no other communication from the company. He halted construction work at the sites for now.
A Tesla slowdown could also leave a gap in the market for others to fill, said Carleen Cullen, co-founder and executive director of Cool the Earth, which advocates for EV adoption and charging reliability.
“With upgrades making stations more reliable, Tesla’s slow-walk approach may cause short-term market upheaval, but it will result in a healthier competitive landscape,” Cullen said.
Adam Gordon, managing partner at New York City-based developer Wildflower, said the company was nearly at the finish line after seven or eight months of lease negotiations with Tesla for a Supercharger site in Queens.
Tuesday morning, Gordon had a text from his contact at Tesla, which said that the group working on the project had been laid off in a 4 a.m. email. He hasn’t heard from anyone from Tesla so far.
“Our perspective is that this kind of behavior doesn’t leave us with a sense that we have a reliable counterparty no matter what they say,” Gordon added.
Write to Jennifer Hiller at jennifer.hiller@wsj.com, Sean McLain at sean.mclain@wsj.com and Ryan Felton at ryan.felton@wsj.com
Hehe, ja that's funny.quote:Op vrijdag 3 mei 2024 07:27 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
De belastingdienst heeft inmiddels aangegeven dat zelfs voor 2027 het geen enkel probleem zal zijn het allemaal in/door te voeren.
Kan je allemaal wel roepen, maar zo gebeurt het niet.quote:Op vrijdag 3 mei 2024 10:12 schreef nostra het volgende:
[..]
Hehe, ja that's funny.
Enniewee, hoe eerder hoe beter hoor om daadwerkelijk rendement te belasten. Het probleem zit hem niet alleen in de uitvoering, maar vooral in de beleidskeuzes. Belast je dividend, gooi je je geld in Acc ETF's; belast je realisatie, realiseer je niet; belast je aanwas, heb je het geld niet liquide.
Doe gewoon zoals de yanks en je bent er.
En door.quote:Op vrijdag 3 mei 2024 10:23 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Kan je allemaal wel roepen, maar zo gebeurt het niet.
Ik vond het al bizar dat ze hun superchargers gingen delen met andere auto's. Ze hadden nagenoeg een monopoly op betrouwbare, makkelijk te bereiken snelladers die allemaal ook nog eens op geweldige plekken stonden, aan de snelweg bij een restaurant. Een concurrentievoordeel dat niemand ze op korte termijn kon afpakken. Het was één van de doorslaggevende punten voor mij om in 2021 een Tesla te kopen.quote:
Ja hier ook!quote:Op donderdag 2 mei 2024 10:27 schreef Sport_Life het volgende:
Ik kreeg gisteren een brief van de Rabobank dat inschrijven tot 30 april mogelijk is..
Dagtekening 17 april maar die is dus 2 weken onderweg geweest
1/3e wordt toegekend dus als je 1000 euro aanbood dan betaal je al 2% transactie kosten.. (7 euro van 333)
Ik betaal nu al 60% meer dan eerst.quote:Op donderdag 2 mei 2024 12:10 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Wees niet bang hoor, ze zijn druk bezig de box 3 belasting te wijzigen en zo snel mogelijk.
Dan betaal je 2 tot 4x zoveel als nu.
Al dat gehuil over werkelijk rendement, dit is dan het resultaat.
Als ik zelf vooruit ga rekenen qua inkomsten dividend maar ook spaarrente door de komende jaren heen, en dat is deels wel redelijk in te schatten tenzij je in cowboy bedrijven zit te beleggen, dan is het over een jaar of 5 alleen houdbaar als ik mijn of ons inkomen weet te verhogen x2.quote:Op vrijdag 3 mei 2024 19:08 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik betaal nu al 60% meer dan eerst.
Ga ik 2 keer meer betalen dan is verblijf in Nederland voor mij niet meer haalbaar. De belastingdienst vergeet dat van mijn 8% rendement ook nog 5% inflatie moet worden afgetrokken
Toch een keurige 15% van de winstquote:Op vrijdag 3 mei 2024 19:46 schreef Zwansen het volgende:
Weet iemand waarom Apple eigenlijk dividend uitkeert? Het gaat om 25 cent per kwartaal terwijl het aandeel op $180+ staat. Dus op jaarbasis is het minder dan een half procent rendement.
Er zijn best wel wat fondsen die alleen participeren in dividend uitkerende bedrijven. Indien Apple stopt met uitkeren zijn zij “ verplicht “ om uit te stappen. Daarom werd het uitkeren van een minimaal dividend door Meta en Alphabet ook met gejuich begroet .quote:Op vrijdag 3 mei 2024 19:46 schreef Zwansen het volgende:
Weet iemand waarom Apple eigenlijk dividend uitkeert? Het gaat om 25 cent per kwartaal terwijl het aandeel op $180+ staat. Dus op jaarbasis is het minder dan een half procent rendement.
quote:Berkshire Hathaway zag de bedrijfswinst in het eerste kwartaal met 39% na belastingen stijgen tot een record van $11,2 miljard, gestimuleerd door de kracht van de eigendoms- en ongevallenverzekeringsactiviteiten van het bedrijf en hogere beleggingsinkomsten.
Berkshire verlaagde ook zijn enorme belang in Apple tijdens het eerste kwartaal met ongeveer 13% tot 790 miljoen aandelen, berekent Barron op basis van informatie in het Berkshire 10-Q rapport dat samen met de winstcijfers werd vrijgegeven.
Berkshire had eind 2023 905 miljoen aandelen van de iPhone-maker in handen.
Aandeel Starbucks ging onderuit omdat consumenten hun hand op de knip hielden en voorzichtiger waren met uitgaven aan luxe producten. Dat alles door inflatie natuurlijk. Gaat MacDonalds dat ook niet merken?quote:Op dinsdag 30 april 2024 18:20 schreef JimmyJames het volgende:
Ik had nog wel een euroknaller order ingelegd voor mcdonalds aan $260, maar niet binnengehaald. Cijfers zijn op zich redelijk. Was gewoon een beat geweest zonder het gedoe in het Midden-Oosten.
Zit je nu bij Saxo?quote:Op donderdag 25 april 2024 15:26 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja, het klopt op zich allemaal wel, maar niet transparant of intuïtief.
Binck vond ik nog de beste broker. Niet de goedkoopste maar wel goede service en duidelijk. Alex was ook goed.
Nee, degiro. Heb gedwongen even bij saxo gezeten, maar vond de app niet fijn en de tarieven te hoogquote:Op zaterdag 4 mei 2024 22:31 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Zit je nu bij Saxo?
Saxo is afgelopen maand eindelijk over de brug gekomen met lagere tarieven voor gebruikers, mocht ook wel een keertje na de overname van Binck. Belangrijkste aanpassing is denk ik wel dat de maandelijkse service fee nu een transactietegoed is voor de komende maand.
Tarieven zijn/waren zeker te hoog. Ik heb overwogen naar degiro over te stappen. Maar heb toch besloten bij Saxo te blijven. Saxo is betrouwbaarder. Is al meerdere malen voorgekomen dat vrienden van mij op specifieke momenten wilden handelen en DeGiro eruit lag. Ik kon bij Saxo op die momenten wel gewoon kopen/verkopen. Onderaan de streep weet ik niet wat dan goedkoper is, maar reden genoeg voor mij om bij het duurdere Saxo te blijven.quote:Op zaterdag 4 mei 2024 23:57 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee, degiro. Heb gedwongen even bij saxo gezeten, maar vond de app niet fijn en de tarieven te hoog
Voor mij was de service fee te hoog. Ik handel maar weinig. Bij Binck had ik een speciale regeling (geen service fee en toch de lage tarieven). Saxo wilde geen speciale regelingen voor klanten meer…quote:Op zondag 5 mei 2024 00:07 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Tarieven zijn/waren zeker te hoog. Ik heb overwogen naar degiro over te stappen. Maar heb toch besloten bij Saxo te blijven. Saxo is betrouwbaarder. Is al meerdere malen voorgekomen dat vrienden van mij op specifieke momenten wilden handelen en DeGiro eruit lag. Ik kon bij Saxo op die momenten wel gewoon kopen/verkopen. Onderaan de streep weet ik niet wat dan goedkoper is, maar reden genoeg voor mij om bij het duurdere Saxo te blijven.
Begrijpelijke keuze dan. Moest je nog betalen om je posities over te zetten naar een andere broker?quote:Op zondag 5 mei 2024 00:27 schreef LXIV het volgende:
[..]
Voor mij was de service fee te hoog. Ik handel maar weinig. Bij Binck had ik een speciale regeling (geen service fee en toch de lage tarieven). Saxo wilde geen speciale regelingen voor klanten meer…
Dat was erg duur. Ik heb alles verkocht en ‘aan de andere kant’ aangekochtquote:Op zondag 5 mei 2024 00:37 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Begrijpelijke keuze dan. Moest je nog betalen om je posities over te zetten naar een andere broker?
Overdragen niet goedkoper?quote:Op zondag 5 mei 2024 08:12 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat was erg duur. Ik heb alles verkocht en ‘aan de andere kant’ aangekocht
Nog meer cash waar niet echt een bestemming voor is.quote:Op zaterdag 4 mei 2024 15:32 schreef michaelmoore het volgende:
Buffet stapt deels uit Apple
https://finance.yahoo.com(...)e-hathaway-sees.html
[..]
zou me niets verbazen als Buffett een groot deel van Shell koopt en de company naar de USA haaltquote:Op zondag 5 mei 2024 09:24 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
Nog meer cash waar niet echt een bestemming voor is.
Alhoewel men zou kijken naar iets in de financiële sector in Canada maar dat zou slechts een paar miljard betreffen.
Ben niet zo enthousiast over deze verkoop.
Wel Intressant om de bijeenkomst van Berkshire te bekijken overigens... heb er nu een uur opzitten alweer.
Bizar.quote:Op zondag 5 mei 2024 17:01 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee, dat was 50 euro per regel. Over klantenbinding gesproken!
Ik ga zo nu en dan naar een AGM (virtueel en irl). Ik vul ook regelmatig mijn stembiljet in en dien het dan per email of web portal in. Soms doe ik dat omdat er iets wordt voorgesteld waar ik het niet mee eens ben, maar meestal stem ik mee met het management en/of de meerderheids aandeelhouder als ik tevreden ben over hoe het bedrijf wordt gerund.quote:Op zaterdag 4 mei 2024 21:25 schreef monkyyy het volgende:
Maken jullie weleens gebruik van je stemrecht met je aandelen? Ik heb dat nog nooit gedaan. Wat gebeurt er dan met mijn stem? Gewoon blanco?
McDonalds levert nou niet bepaald een luxe product. Het is zelfs denkbaar dat die in een periode van krappe consumenten budgetten meer gaan verkopen, omdat klanten Chipotle verruillen voor McDonalds.quote:Op zaterdag 4 mei 2024 22:11 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Aandeel Starbucks ging onderuit omdat consumenten hun hand op de knip hielden en voorzichtiger waren met uitgaven aan luxe producten. Dat alles door inflatie natuurlijk. Gaat MacDonalds dat ook niet merken?
Gezien hoe duur de Mac is tegenwoordig, kan je beter voor een paar tientjes meer naar een echt restaurant onderhand.quote:Op maandag 6 mei 2024 07:34 schreef jaco het volgende:
[..]
McDonalds levert nou niet bepaald een luxe product. Het is zelfs denkbaar dat die in een periode van krappe consumenten budgetten meer gaan verkopen, omdat klanten Chipotle verruillen voor McDonalds.
Dus omdat eten bij de mac tegenwoordig 12 euro kost ipv 7 euro kun je beter voor 40euro bij een echt restaurant eten?quote:Op maandag 6 mei 2024 09:45 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Gezien hoe duur de Mac is tegenwoordig, kan je beter voor een paar tientjes meer naar een echt restaurant onderhand.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
Buy the winners.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 09:25 schreef Soldier2000 het volgende:
Twijfel al een tijdje om Van Lanschot Kempen NV te kopen, maar deze koers blijft maar stijgen
Het “verdienmodel” werkt al 300 jaar.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 10:00 schreef nostra het volgende:
Overigens lijkt het verdienmodel van VLK niet heel erg winnend voor de toekomst en is de enige fantasie nog een overname, maar dat kleeft al decennia aan het aandeel, á la KPN.
Actief beheer van AUM < passief in 99% van de gevallen. Nu is ultrarijk wel een niche met andere perks, maar de groei zie ik niet.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 12:45 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Het “verdienmodel” werkt al 300 jaar.
Valt wel mee.
Volgens mij is er niet bepaald sprake van paniek, de koers blijft keurig liggen.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 12:56 schreef LXIV het volgende:
Mijn Rabo certificaten zijn eindelijk toegewezen. De rest heb ik ook kunnen verkopen tegen een hoge prijs. Dat verbaast me, want ik had gerekend op een koers na het bod van rond de 102.
Ik denk dat dit allemaal particulieren zijn ( bejaarden) die in paniek nu terugkopen.
Dit zal geen kpn verhaal worden, dat kakte zo in elkaar omdat ze dachten een monopolie te kunnen aanhouden en dat klapte keihard uit elkaar, gedwongen afstoten van allerlei dochterondernemingen etc.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 12:52 schreef nostra het volgende:
[..]
Actief beheer van AUM < passief in 99% van de gevallen. Nu is ultrarijk wel een niche met andere perks, maar de groei zie ik niet.
Ja, maar op een heel hoog niveau. Deze certificaten liepen heel lang in de pas met andere langdurige obligaties en gingen bij bekendmaking van het bod ( en iets daarvoor) uit de pas lopen. Je zou verwachten dat de oorspronkelijke verhouding zich weer hersteld.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 13:14 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Volgens mij is er niet bepaald sprake van paniek, de koers blijft keurig liggen.
Volgens mij is de markt in de tussentijd ook wel weer gestegen toch? Verwacht niet dat ze erg gaan inzakken.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 13:26 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja, maar op een heel hoog niveau. Deze certificaten liepen heel lang in de pas met andere langdurige obligaties en gingen bij bekendmaking van het bod ( en iets daarvoor) uit de pas lopen. Je zou verwachten dat de oorspronkelijke verhouding zich weer hersteld.
Ok, opmerkelijk want ik juist rond de 102. Waarom verwacht je dat?quote:Op dinsdag 7 mei 2024 13:33 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Volgens mij is de markt in de tussentijd ook wel weer gestegen toch? Verwacht niet dat ze erg gaan inzakken.
Sterker, ik verwacht op vrij korte termijn koersen ruim boven de 110.
Zijn die nu vrij verhandelbaar op de aex?quote:Op dinsdag 7 mei 2024 14:48 schreef nostra het volgende:
Iemand hier die de gok met Triodos certs heeft aangedurfd?
Nee, Captinquote:
Dan tent het ook niet meer bij mijn margin. Onoverzichtelijk, gedoe allemaal.quote:
Heb voor de gein een account geopend. Hoe illiquider en wanhopiger, hoe beter met uiteindlijk een Staatsbank als eigenaar is mijn pure gevoel, maar ik heb hem nog niet in de details verdiept. Misschien een paar k voor de gein. Al word ik een beetje kriegel van alle platforms waar ik inmiddels met wat "los geld" op zit.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 15:26 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dan tent het ook niet meer bij mijn margin. Onoverzichtelijk, gedoe allemaal.
Zou wel durven want denk ik goed risico-rendement, maar gaat er geen account voor openen.
Rendement is iets van 14% Dat is heel goed. Maar ik gebruik mijn Rabo certificaten ook voor de margin op shortposities van derivaten. Dat kan niet met Triodosquote:Op dinsdag 7 mei 2024 15:29 schreef nostra het volgende:
[..]
Heb voor de gein een account geopend. Hoe illiquider en wanhopiger, hoe beter met uiteindlijk een Staatsbank als eigenaar is mijn pure gevoel, maar ik heb hem nog niet in de details verdiept. Misschien een paar k voor de gein. Al word ik een beetje kriegel van alle platforms waar ik inmiddels met wat "los geld" op zit.
Nee, die zouden ook bij DeGiro een dekkingswaarde van nul hebben.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 15:36 schreef LXIV het volgende:
[..]
Rendement is iets van 14% Dat is heel goed. Maar ik gebruik mijn Rabo certificaten ook voor de margin op shortposities van derivaten. Dat kan niet met Triodos
Nee, het punt is dat ze zich in een andere porto bevinden. Met de dekkingswaarde an sich is toch niks mis?quote:Op dinsdag 7 mei 2024 15:37 schreef nostra het volgende:
[..]
Nee, die zouden ook bij DeGiro een dekkingswaarde van nul hebben.
Illiquide, ver onder pari, tig procedures, niemand die dat als serieus collateral gaat pakken.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 15:39 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee, het punt is dat ze zich in een andere porto bevinden. Met de dekkingswaarde an sich is toch niks mis?
nee, worden op een apart platform verhandeld.quote:
Dus zo lucratief lijkt het aanbod van Rabo niet geweest te zijn.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 15:18 schreef LXIV het volgende:
Voor de eerste 10 als cadeau: 'Hebben beleggers die hun Rabo-certificaten niet verkochten gelijk?' https://fd.nl/financiele-(...)m=app-ios&gift=25ynT (gratis te lezen)
Dat weet je pas over een week of twee als de koers uitgezeabberd is. Sowieso was het maar 2% boven de marktwaarde..quote:Op dinsdag 7 mei 2024 18:46 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Dus zo lucratief lijkt het aanbod van Rabo niet geweest te zijn.
Vooral dit effect denk ik:quote:Op dinsdag 7 mei 2024 20:58 schreef Sport_Life het volgende:
Rabo certificaten zitten al bijna op de aankoop van de Rabobank zelf, dus zo goed bod was dat blijkbaar niet.
quote:Op donderdag 25 april 2024 19:34 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Maar Rabo-certificaathouders zijn natuurlijk allemaal van die behoudende boomers die hun certificaten gelijk weer terugkopen. Als ik het daardoor tegen de 108 weer terug moet kopen is het de moeite niet waard.
Best een goed koopmoment toen het werd uitgekotst..quote:Op woensdag 8 mei 2024 10:32 schreef Steven184 het volgende:
Philips is weer beetje aan het normaliseren.
Tenzij het echt duidelijk is dat een bedrijf failliet gaat, dit zie je echt wel aankomen daar hoef je geen geharde belegger voor te zijn, of dat ze overgenomen gaan worden (wat ook op termijn gunstig kan zijn), gaat een aandeel altijd weer domweg omhoog.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 11:50 schreef JimmyJames het volgende:
[..]
Best een goed koopmoment toen het werd uitgekotst..
Strafzaak is nog niet weg, dus vooralsnog blijf ik eraf.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 11:50 schreef JimmyJames het volgende:
[..]
Best een goed koopmoment toen het werd uitgekotst..
Mja, ook genoeg aandelen die na een piek hard naar beneden zakken en dan maar een beetje aan blijven modderen op hetzelfde niveau. Neem bijvoorbeeld Peloton. Hoge piek in corona rond de 150 dollar, een jaar later weggezakt naar 80 dollar en blijven zakken. Vorig jaar van 10 naar 6 dollar gezakt en rond dat niveau blijft het nu al een tijd meanderen.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 11:52 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Tenzij het echt duidelijk is dat een bedrijf failliet gaat, dit zie je echt wel aankomen daar hoef je geen geharde belegger voor te zijn, of dat ze overgenomen gaan worden (wat ook op termijn gunstig kan zijn), gaat een aandeel altijd weer domweg omhoog.
Nu ik een tijdje beleg zie ik dat de meeste beleggers eigenlijk puur op gevoel bezig zijn, ze pakken dan wel cijfers erbij, maar puntje bij paaltje, afgaand op wat ze werkelijk doen is het allemaal op gevoel.
Zo komt het over tenminste.
AEX van 790 naar 906 niet voldoende voor je?quote:Op vrijdag 10 mei 2024 17:13 schreef PietjePuk2000 het volgende:
De markten doen weinig bijzonders de laatste maanden. Wachten op de grote renteverlaging die maar niet komt?
AEX doet het beter dan Amerika ja.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 17:51 schreef Steven184 het volgende:
[..]
AEX van 790 naar 906 niet voldoende voor je?
't Is ook gewoon een dopaminekicker, individuele stockpicks. Plus het maakt het volgen een stuk interessanter.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 23:30 schreef JimmyJames het volgende:
Nou ik sta ook weer ruim op ATH. Met YTD van 7,42%. Toch een underperformance tov de indexes van 2,5%. Ik heb mij eigenlijk voorgenomen veel meer met ETFs te doen. Misschien probeer ik wel bij elke individuele aankoop daar gelijk met dezelfde hoeveelheid in de QQQ of SPY te stappen en dan kijken op termijn of ik het daarmee beter doe. Uiteindelijk kost het ook best veel mentale energie die stockpicks. Hoewel ik er nog steeds enorm van kan genieten (nou ja, vooral als het goed gaat..).
Ik heb YtD 9% op aandelen. Ongeveer 2/3 daarvan zijn indexfondsen.quote:Op zaterdag 11 mei 2024 09:11 schreef dop het volgende:
Ytd 21,5% op aandelen.
Heb ook een klein deel staatsobligatie
En een rateswap etf die halen dat natuurlijk niet maar dat weet je vooraf.
Valt mee toch, tell is je enige echte misser waar je inderdaad eerder afscheid van had moeten nemen.quote:Op zaterdag 11 mei 2024 09:46 schreef JimmyJames het volgende:
Dit is mijn aandelenporto met gewicht en daily perf (gisteren). Ook nog een berg geschreven opties.
[ afbeelding ]
Zit nog redelijk wat crap tussen (intel, tell, baba, t) waar ik een keer verlies op moet nemen. Tell zou ik via geschreven calls op een gegeven moment geheel kwijt moeten raken.
Ik heb dit jaar maar 3 aandelen in Porto gehad.quote:Op zaterdag 11 mei 2024 10:21 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Ik heb YtD 9% op aandelen. Ongeveer 2/3 daarvan zijn indexfondsen.
Ik dacht ook te weten wat ik kocht en ben daar een aantal keer flink de mist mee in gegaanquote:Op zaterdag 11 mei 2024 10:57 schreef dop het volgende:
[..]
Ik heb dit jaar maar 3 aandelen in Porto gehad.
Dat is natuurlijk een gok maar dat betaald zich gemakkelijk uit als je goed weet wat je koopt (Aegon, Ing, Asmi)
En dan nog asmi heb ik veel te vroeg verkocht.
Is het probleem voor velen ook niet gewoon dat dat eerste leuker is om te doen (uitzoekwerk, kopen/verkopen, er mee bezig zijn) en het tweede meestal een beter rendement heeft maar wel saai om te doen.quote:Op zaterdag 11 mei 2024 11:07 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Ik dacht ook te weten wat ik kocht en ben daar een aantal keer flink de mist mee in gegaan. Daarom ga ik langzaam steeds meer naar indexfondsen.
doe het al 30jaar en heb natuurlijk ook wel eens een misser, zeker in de beginjaren.quote:Op zaterdag 11 mei 2024 11:07 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Ik dacht ook te weten wat ik kocht en ben daar een aantal keer flink de mist mee in gegaan. Daarom ga ik langzaam steeds meer naar indexfondsen.
De menselijke psyche speelt daarbij inderdaad een rolquote:Op zaterdag 11 mei 2024 11:20 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Is het probleem voor velen ook niet gewoon dat dat eerste leuker is om te doen (uitzoekwerk, kopen/verkopen, er mee bezig zijn) en het tweede meestal een beter rendement heeft maar wel saai om te doen.
Hoe weet je dat het de verkeerde nier is?quote:Op zondag 12 mei 2024 11:05 schreef monkyyy het volgende:
60% Eigen picks
25% S&P 500 index fund
10% short term treasury
5% World ETF
En dan nog ~3 maanden aan privé kosten op de privé spaarrekening en ~3 maanden aan zakelijke kosten op de zakelijke spaarrekening.
Grote uitgaven (auto, verbouwingen etc) trekken we uit de treasuries. Ik verkoop nog liever een nier dan gedwongen aandelen te moeten verkopen voor uitgaven. Dat heb ik één keer gedaan 6 jaar terug en ik heb natuurlijk weer nét de verkeerde verkocht (achteraf gezien).Ben verder wel blij met de keuken gelukkig.
Hij is aardig in waarde gestegen nadat ik er afstand van heb gedaanquote:Op zondag 12 mei 2024 11:07 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Hoe weet je dat het de verkeerde nier is?
Waarom niet in Shell? Ik volg de olie zelf niet op de voet, maar in elke beurspodcast die ik luister benoemen ze dat Shell lager gewaardeerd is dan de concurrentiequote:Op zondag 12 mei 2024 13:51 schreef WammesWaggel het volgende:
[ link | afbeelding ]
Mooi dividend wel.
Zit qua olie nu zelf in Exxon, Occipital en Civitas.
Wellicht eens hier naar kijkt met mijn vakantiegeld ook om wat in Zuid-Amerikaanse te investeren.
Morgen komen de cijfers uit overigens.
Als het lager gewaardeerd is, heeft dat een reden. Dat hoeft niet te veranderen.quote:Op zondag 12 mei 2024 14:42 schreef eenjongen... het volgende:
[..]
Waarom niet in Shell? Ik volg de olie zelf niet op de voet, maar in elke beurspodcast die ik luister benoemen ze dat Shell lager gewaardeerd is dan de concurrentie
Vandaar dat ik naar de reden vraagquote:Op zondag 12 mei 2024 15:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als het lager gewaardeerd is, heeft dat een reden. Dat hoeft niet te veranderen.
En beurspodcasts, analisten, etc daar kan je weinig mee.
Oil & Gas is zo specifiek dat je niet zomaar multiples op iets kan plakken en daar een conclusie uit kan trekken. Winbaarheid reserves (heeft Shell in het verleden veel te ruim opgegeven), break-evenprijs daarvan, het feit dat Shell na de overname van BG een gasbedrijf is en geen olie-, de kwaliteit van het management (het is het ultieme alfamannetjeswereldje) en ga zo maar door. Als je plat kijkt naar FCF en uitkering aan aandeelhouders is Shell zeker niet duur, als je het puur ziet als contant gemaakt dividend/buybacks en de koers daarna de koers laat kan je je er verder geen buil aan vallen. In extremis geldt dat ook voor een Flow (heel andere business, veel volatieler, maar conceptueel dezelfde reden om in porto te hebben).quote:Op zondag 12 mei 2024 15:07 schreef eenjongen... het volgende:
[..]
Vandaar dat ik naar de reden vraag![]()
Zoals ik zeg, ik volg deze bedrijven niet
Ik weet de reden niet.quote:Op zondag 12 mei 2024 15:07 schreef eenjongen... het volgende:
[..]
Vandaar dat ik naar de reden vraag![]()
Zoals ik zeg, ik volg deze bedrijven niet
Nostra heeft een prima toelichting geschreven.quote:Op zondag 12 mei 2024 14:42 schreef eenjongen... het volgende:
[..]
Waarom niet in Shell? Ik volg de olie zelf niet op de voet, maar in elke beurspodcast die ik luister benoemen ze dat Shell lager gewaardeerd is dan de concurrentie
Zou ik links laten liggen.. Politieke inmenging etc.quote:Op zondag 12 mei 2024 13:51 schreef WammesWaggel het volgende:
[ link | afbeelding ]
Mooi dividend wel.
Zit qua olie nu zelf in Exxon, Occipital en Civitas.
Wellicht eens hier naar kijkt met mijn vakantiegeld ook om wat in Zuid-Amerikaanse te investeren.
Morgen komen de cijfers uit overigens.
Zou Shell ook niet precies tussen wal en schip vallen qua investeerders? Hardcore olie en gas investeerders zoeken optimaal rendement en zijn dan beter af met Amerikaanse oliebedrijven. Groene investeerders vinden Shell niet groen genoeg en zitten eerder in een Orsted.quote:Op zondag 12 mei 2024 16:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik weet de reden niet.
Maar als Shell (al zo langdurend) ondergewaardeerd is, zou de hele markt het fout hebben en dat is zelden zo.
Je meeste van je individuele aandelen zit ook in VS toch? Inmiddels qua vermogen niet makkelijker/veiliger om gewoon ETF breed te gaan?quote:Op zondag 12 mei 2024 11:05 schreef monkyyy het volgende:
60% Eigen picks
25% S&P 500 index fund
10% short term treasury
5% World ETF
En dan nog ~3 maanden aan privé kosten op de privé spaarrekening en ~3 maanden aan zakelijke kosten op de zakelijke spaarrekening.
Grote uitgaven (auto, verbouwingen etc) trekken we uit de treasuries. Ik verkoop nog liever een nier dan gedwongen aandelen te moeten verkopen voor uitgaven. Dat heb ik één keer gedaan 6 jaar terug en ik heb natuurlijk weer nét de verkeerde verkocht (achteraf gezien).Ben verder wel blij met de keuken gelukkig.
Ik vind het gewoon te leuk om te doen om volledige te gaan indexen. Ik leun naar USA voor individuele picks omdat ik de accounting beter begrijp en er meer info te vinden is over US bedrijven. Als ik het niet leuk vond dan zou ik doen wat Buffett in zijn 2013 annual shareholder letter opperde:quote:Op zondag 12 mei 2024 19:46 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Je meeste van je individuele aandelen zit ook in VS toch? Inmiddels qua vermogen niet makkelijker/veiliger om gewoon ETF breed te gaan?
En dat is wat ik iedereen die mij irl vraagt over beleggen vertel. Spaar iedere maand, gooi het in een brede index her investeer je dividend, hou je kosten laag, je zal je verbazen over 30 jaar.quote:My advice to the trustee could not be more simple: Put 10% of the cash in short-term government bonds and 90% in a very low-cost S&P 500 index fund. (I suggest Vanguard’s.) I believe the trust’s long-term results from this policy will be superior to those attained by most investors – whether pension funds, institutions or individuals – who employ high-fee managers.
Terecht natuurlijk, indivuele picked zijn gewoon leuker. En geven meer genoegdoening.quote:Op zondag 12 mei 2024 23:51 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Ik vind het gewoon te leuk om te doen om volledige te gaan indexen. Ik leun naar USA voor individuele picks omdat ik de accounting beter begrijp en er meer info te vinden is over US bedrijven. Als ik het niet leuk vond dan zou ik doen wat Buffett in zijn 2013 annual shareholder letter opperde:
[..]
En dat is wat ik iedereen die mij irl vraagt over beleggen. Spaar iedere maand, gooi het in een brede index her investeer je dividend, hou je kosten laag, je zal je verbazen over 30 jaar.
quote:The Dow Jones Industrial Average is a relic. It is also having its worst period of underperformance of the S&P 500 since the dot-com bubble, and before that, the soaring inflation and interest rates of the late 1970s and early 1980s. The Dow’s terrible performance could be a sign that we’re at another turning point for the markets.
In one sense, it definitely is a turning point. The Dow is a measure of companies that used to be considered great, while the S&P is dominated by companies that are currently considered great. In times of change, the two move apart, as the S&P rebalances toward the newest companies, and the Dow doesn’t.
That is exactly what has happened. The chip maker Nvidia NVDA 1.27%increase; green up pointing triangle is the most obvious example, riding the artificial-intelligence boom to become the third-largest company in the S&P, with its shares leaping more than 200% in 12 months. The Dow missed out, with chip-making represented by the former icon Intel. Its shares are slightly down over 12 months.
The Dow is lagging behind the S&P by 5 percentage points this year, which is bad enough, but looks truly dire since the pandemic. Over the past 4 1/2 years, it is up 41%, while the S&P has risen 68%; the gap reached 30 percentage points last month. The Dow has remained that far behind over such a period only twice since the Great Depression, in 1976-80 and during the 1999-2000 dot-com bubble.
We can look at this underperformance in two ways, clinically and cynically. Regular readers won’t be surprised that I lean cynical, but I’ll start with the clinical.
Clinically, the Dow is a badly designed index that gives outsize weight to certain stocks based on the share price, rather than the market value used by almost all other large indexes. That frequently leads to bizarre outcomes.
Currently, the biggest weights in the 30-company Dow are given to UnitedHealth Group, which is the 15th-largest listed company, and Goldman Sachs, the 63rd-biggest. Together they are valued at about half a trillion dollars, but they move the Dow more than their fellow constituents Microsoft, Apple and Amazon.com combined, even though the three are valued at more than $7.5 trillion combined. The Dow is simply a bad measure, which ought to be retired.
Look at it cynically, and it captures something about the way the market changes, because it is so anchored in the past—and often tries to catch up at just the wrong moment.
In the dot-com era, the Dow was “old economy” while the S&P captured the “new” economy of internet stocks. Just as with Nvidia today, companies overlooked by the Dow soared to stunning gains, while the dinosaurs that were made members decades before missed out. For Nvidia today, think Cisco Systems in 2000. It also gained more than 200% over 12 months, was also the country’s third-biggest company by value, and was also not in the Dow.
Of course, the old economy is the right place to be when the new turns out to be a mirage—Cisco shares went on to lose 89% of their value.
In terms of timing, the smart move has been to sell stocks selected by the Dow committee at times of great change. The new stock or sector has typically been added to the Dow late, and has often been a sign that excitement about it was close to a peak.
In late 1999, the Dow rebalance added Microsoft and Intel to reflect the increased importance of the technology sector. After a brief spurt, the dot-com bust left both below the price at which they entered the index for another 15 years—and Intel is again lower now than when it joined the Dow, almost 25 years on.
The same happened in the 1979 rebalance, when International Business Machines returned to the index in order to represent the increasingly important technology sector. Its shares promptly plunged, and took 15 years sustainably to pass the price at which it entered the index.
The carmaker Chrysler and the food company Esmark, which left when IBM joined, far outperformed it.
The truly cynical would say this is just another example of the uncanny ability of journalists to sell at the bottom and buy at the top (the Dow is now owned by S&P Dow Jones Indices, but two Wall Street Journal editors sit on the index committee).
The trouble is that trying to choose just 30 stocks to represent the economy makes the selection committee resist putting in new members until they have been doing so well for so long that it can’t be avoided. At turning points in the economy, this is risky because that is when the new players are often highly overvalued.
To be fair, the Dow committee often gets it right. Even as a dot-com-era investment, Microsoft did eventually come good. Over time, the Dow has performed surprisingly like the S&P given it has only 30 stocks (though not similarly enough to justify the attention given to it).
SHARE YOUR THOUGHTS
Do you think the markets are at a major turning point? Why or why not? Join the conversation below.
But right now it feels as though the Dow has missed another turn in the markets and economy. Interest rates have shifted permanently higher from their superlow levels of the 2010s, and the 40-year bond rally that began in the early 1980s is over. Big tech dominates the stock market.
Investors watching for a market turning point might worry that Amazon’s being admitted earlier this year—after it almost doubled in 12 months—is a sell signal on the scale of Microsoft’s or IBM’s entry.
For the rest of us, the Dow’s history offers a reminder that a small portfolio can easily miss major shifts in the market. Even the biggest companies—Dow components or not—have to evolve or die.
Write to James Mackintosh at james.mackintosh@wsj.com
En toch zijn we benieuwd naar jouw individuele stocksquote:Op zondag 12 mei 2024 23:51 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Ik vind het gewoon te leuk om te doen om volledige te gaan indexen. Ik leun naar USA voor individuele picks omdat ik de accounting beter begrijp en er meer info te vinden is over US bedrijven. Als ik het niet leuk vond dan zou ik doen wat Buffett in zijn 2013 annual shareholder letter opperde:
[..]
En dat is wat ik iedereen die mij irl vraagt over beleggen. Spaar iedere maand, gooi het in een brede index her investeer je dividend, hou je kosten laag, je zal je verbazen over 30 jaar.
AAPLquote:Op dinsdag 14 mei 2024 10:27 schreef Soldier2000 het volgende:
[..]
En toch zijn we benieuwd naar jouw individuele stocks
nee verassend , zou iedereen die ze heeft aangeboden zijn blijven zitten met fomo, en ze nu als een kip zonder kop terug kopen.quote:Op woensdag 15 mei 2024 16:09 schreef Sport_Life het volgende:
Die Rabo certificaten gaan ook lekker zeg, had niet verwacht eerlijk gezegd.
Q1 2024 Deadlines waren vandaagquote:Op maandag 15 mei 2023 22:22 schreef monkyyy het volgende:
Vandaag waren de deadlines van de Q1 2023 13F's.![]()
Degene die ik volg
Bill Ackman: https://whalewisdom.com/f(...)tabholdings_tab_link
Charlie Munger: https://whalewisdom.com/f(...)tabholdings_tab_link
Dave Sather: https://whalewisdom.com/f(...)tabholdings_tab_link
George Soros: https://whalewisdom.com/f(...)tabholdings_tab_link
John Huber: https://whalewisdom.com/f(...)tabholdings_tab_link
Joshua Kennon: https://whalewisdom.com/f(...)tabholdings_tab_link
Michael Burry: https://whalewisdom.com/f(...)tabholdings_tab_link
Terry Smith: https://whalewisdom.com/filer/fundsmith-llp#tabholdings_tab_link
Warren Buffett: https://whalewisdom.com/f(...)tabholdings_tab_link
De grote vraag: hoeveel geld heeft Burry nog na short te zijn gegaan op de semiconductors eind vorig jaarquote:Op woensdag 15 mei 2024 23:03 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Q1 2024 Deadlines waren vandaag
Buffet koopt CB, voor de rest niets dat echt in het oog springt.
Warren Buffett koopt zich scheel aan concurenten die veel duurder zijn, Shell is geen US bedrijfquote:Op zondag 12 mei 2024 14:42 schreef eenjongen... het volgende:
[..]
Daarom lees ik dat soort artikelen nooit.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 11:36 schreef Steven184 het volgende:
IEX kop: AEX gaat een iets hogere opening tegemoet, Alfen wordt dé smaakmaker
Paar uur later: Alfen -16%
quote:17. Box 3. Voor een tariefsverlaging in box 3 wordt structureel 100 miljoen euro beschikbaar
gesteld.
Licht plusje gok ik zelf.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 14:16 schreef Black-Death het volgende:
Deze week cijfers van Nvidia. Ben benieuwd, vooral naar de reactie op de beurs. Zal wel weer een enerverend ritje worden.
Hoe bedoel je dat laatste?quote:Op dinsdag 21 mei 2024 14:23 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Licht plusje gok ik zelf.
Maar het doet er niet toe.
Als aandeelhouders zo op 1 bedrijf richten, is er sowieso structureel iets mis in hoe men belegd.
In Beurscafe podcast berekenden ze dat 1% belastingverlaging ong 180 mln zou zijn.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 14:10 schreef monkyyy het volgende:
Walgelijke Box 3 tariefsverhoging wordt (gedeeltelijk) teruggedraaid met ingang van 2025, volgens het hoofdlijnen akkoord. Exacte details nog niet bekend
[..]
Opties prijzen 10% beweging in. Dat is nogal wat op een $2T marketcap.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 14:16 schreef Black-Death het volgende:
Deze week cijfers van Nvidia. Ben benieuwd, vooral naar de reactie op de beurs. Zal wel weer een enerverend ritje worden.
Schrijven dan maar.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 18:44 schreef JimmyJames het volgende:
[..]
Opties prijzen 10% beweging in. Dat is nogal wat op een $2T marketcap.
Ik durf niet te zeggen wat het wordt. Ze zullen wel positief verrassen, maar of dat genoeg zal zijn?
Ik heb al wat ver OTM lopen. Ik zou er eigenlijk ook niet op durven te schrijven nu. Stel dat er opeens -30% op de borden staat.quote:
Volvo kondigde februari aan dat ze hun aandeel in Polestar fors gaan verlagen, dan begin je te denken.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 22:27 schreef Steven184 het volgende:
Gerelateerd aan energietransitie en EVs: mocht er iemand nog vertrouwen in Polestar hebben gehad dan mag je dat ook wel laten gaan.
Ze hebben hun 2023 annual report gemist en dus een Nasdaq deficiency notice gekregen. Lijkt te komen door fouten in hun 2021 en 2022 rapport.
Gezien je doodgegooid word met polestar reclames op social media, maar ik heb er nog nooit een op de weg zien rijden, weet je ook wel genoeg.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 23:02 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Volvo kondigde februari aan dat ze hun aandeel in Polestar fors gaan verlagen, dan begin je te denken.
Mijn buurman heeft er eentje (zakelijk). Moet zeggen geen verkeerde auto, reed prima. Niks geen meuk wmb.quote:Op woensdag 22 mei 2024 06:12 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Gezien je doodgegooid word met polestar reclames op social media, maar ik heb er nog nooit een op de weg zien rijden, weet je ook wel genoeg.
Chinese? Meuk, ja technisch Volvo allemaal, maar gezien waar het gros geproduceerd word, kan je het wel raden.
Je ging vaak op pad met de buurvrouw?quote:Op woensdag 22 mei 2024 07:12 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Mijn buurman heeft er eentje (zakelijk). Moet zeggen geen verkeerde auto, reed prima. Niks geen meuk wmb.
Ah zo. Nou dat geldt voor mij niet. Hoewel Nvidia door de sterke groei eigenlijk wel een te groot deel van mijn portfolio is geworden.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 15:06 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Dat er voor beleggers nogal veel afhangt van nividia, alsof het de beurs zelf is.
Ik kom ze wel regelmatig tegen op de weg.quote:Op woensdag 22 mei 2024 06:12 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Gezien je doodgegooid word met polestar reclames op social media, maar ik heb er nog nooit een op de weg zien rijden, weet je ook wel genoeg.
Als Volvo rijder hou ik me nu wijselijk stilquote:Chinese? Meuk, ja technisch Volvo allemaal, maar gezien waar het gros geproduceerd word, kan je het wel raden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |