Mogelijke koopkans? Ik wist niet dat ze in InBev zaten.quote:Op donderdag 14 maart 2024 08:55 schreef nostra het volgende:
Freeze op Inbev nu Altria er vanaf wil.
Ze zaten nog in SAB Miller toen die gekocht werden door Inbev. Vroegâh, toen het nog Philip Morris was, hadden ze ook Kraft Foods en van allerlei tabaksongerelateerde pareltjes. Van al die spin-offs alleen had je al een vermogen kunnen verdienen.quote:Op donderdag 14 maart 2024 10:58 schreef JimmyJames het volgende:
[..]
Mogelijke koopkans? Ik wist niet dat ze in InBev zaten.
Als je Tesla puur als autofabrikant ziet, dan snap ik jequote:Op vrijdag 15 maart 2024 16:17 schreef monkyyy het volgende:
Tesla voelt nog steeds heel duur aan, even wat getallen op een rijtje gezet:
[ afbeelding ]
Splits dat eens uit in winstgevendheid voor die activiteiten.quote:Op vrijdag 15 maart 2024 16:51 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als je Tesla puur als autofabrikant ziet, dan snap ik je
Er is meer, o.a.:
- energieopslag (120% groei vorig jaar)
- AI / robots / robottaxi
- energieleverancier
Tesla is 99% fantasiequote:Op vrijdag 15 maart 2024 16:51 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Er is meer, o.a.:
- energieleverancier
quote:De ¦koda Epiq, die in 2025 zijn opwachting maakt, gaat rond de ¤ 25.000 kosten.
Op basis van een lengte van 4,10 meter krijgt hij een ruim opgezet interieur en tot 490 liter aan bagageruimte.
Robots heeft uiteraard z'n tijd nodig maar het is wel de toekomst en ze maken er grote stappen in.quote:Op vrijdag 15 maart 2024 17:54 schreef dop het volgende:
[..]
Splits dat eens uit in winstgevendheid voor die activiteiten.
Dat zij activiteiten die niet of nauwelijks bijdragen in aan de winst.
En waar totaal geen zicht is op een fatsoenlijk marktaandeel.
Tesla is uniek omdat ze energieopslag projecten geheel kunnen plannen, uitvoeren en beheren voor klanten, inclusief de trading software (o.a. Autobidder). De grootste concurrenten bieden dat niet.quote:Energie storage is van wat je noemt het grootste, maar daar is zeer veel concurrentie.
In een markt als china waar ze met auto's leuk mee kunnen doen, zullen ze in energie storage geen schijn van kans maken.
Energie storage is meer dan alleen batterij storage.quote:Op vrijdag 15 maart 2024 17:59 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Robots heeft uiteraard z'n tijd nodig maar het is wel de toekomst en ze maken er grote stappen in.
[..]
Tesla is uniek omdat ze energieopslag projecten geheel kunnen plannen, uitvoeren en beheren voor klanten, inclusief de trading software (o.a. Autobidder). De grootste concurrenten bieden dat niet.
[ afbeelding ]
De groei van energy storage van Tesla was ongeveer 120% in 2023.
Dat ze geen schijn van kans maken is een mening.
Tesla zit nu tussen 2 groeigolven in. Dit jaar zal er niet zoveel gebeuren, verwacht ik.
Dat is op zich wel een probleem als de waardering gebaseerd is op non-stop gigantische groeiquote:Op vrijdag 15 maart 2024 17:59 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Tesla zit nu tussen 2 groeigolven in. Dit jaar zal er niet zoveel gebeuren, verwacht ik.
Het is geen geheim dat er voor dit jaar weinig groei in zit.quote:Op vrijdag 15 maart 2024 18:38 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Dat is op zich wel een probleem als de waardering gebaseerd is op non-stop gigantische groei
Er worden genoeg Megapacks buiten China verkocht. Zover ik weet (ik weet niet alles) is er sowieso geen Megapack XL project in China. Die fixatie met China mis ik even in dit verhaal. De vraag van buiten China is iig hoger dan de productie aan kan.quote:Op vrijdag 15 maart 2024 18:18 schreef dop het volgende:
[..]
Energie storage is meer dan alleen batterij storage.
In een land als China zitten ze helemaal niet te wachten op een leverancier die het geheel uitvoert en beheert.
Full Self Driving werd eind 2016 aangekondigd zover ik me herinner. Dus dat is nog geen 8 jaar geleden. Dat lijkt me nog geen bijzonder lange ontwikkeltijd voor zoiets complex.quote:En als de robots van Tesla net zo snel gaan als de zelfrijdende auto, dan kunnen we daar nog wel een jaar op 20 op wachten.
Voor de komende 4 kwartalen ben ik dat zeker met je eens.quote:Tenzij ze de winst groei jaar op jaar kunnen blijven herhalen zal het aandeel terug zakken naar een lagere waardering.
En zo als het er nu uit zit gaat dat de komende kwartalen toch wat lastiger worden.
In de EV market komen hele grote klappen , die geen enkele EV producent onberoerd zal laten , ook Teslaquote:Op vrijdag 15 maart 2024 17:54 schreef dop het volgende:
[..]
Splits dat eens uit in winstgevendheid voor die activiteiten.
Dat zij activiteiten die niet of nauwelijks bijdragen in aan de winst.
En waar totaal geen zicht is op een fatsoenlijk marktaandeel.
Energie storage is van wat je noemt het grootste, maar daar is zeer veel concurrentie.
In een markt als china waar ze met auto's leuk mee kunnen doen, zullen ze in energie storage geen schijn van kans maken.
https://www.telegraaf.nl/(...)als-bij-zonnepanelenquote:Why is Lucid struggling?
Lucid said its production guidance for 2024 was only 9,000 vehicles, suggesting the company is struggling to find buyers for its EVs.
As TechCrunch notes, that's just 10% of the 90,000 EVs the company predicted when it went public that it could make and sell in 2024.22 Feb 2024
Volvo die stopt ermeequote:Zware rit voor elektrische autobouwers: 'Overheersing door China dreigt net als bij zonnepanelen'
MARK GARRELTS
1 uur geledenin FINANCIEEL
AMSTERDAM - Het zijn sombere tijden voor beleggers in de makers van elektrische auto's Rivian en Polestar. Ook Tesla maakt dit jaar zijn status als paradepaardje niet waar.
De prijzenstrijd in de branche heeft een deuk geslagen in de zonnige vooruitzichten, zeker met de komst van grote concurrentie vanuit China.
quote:Polestar kennen velen van de 2, die in Nederland best goed verkocht.
Liefhebbers kennen het merk ook nog als huistuner van Volvo.
Hoewel Polestar inmiddels al flink wat jaren een opzichzelfstaand merk is, was Volvo nog een belangrijke geldschieter.
Nu komt Volvo met het nieuws naar buiten dat het stopt met investeren in Polestar.
Volvo Cars heeft nu iets minder dan 50 procent van de aandelen in handen.
Het merk zal voor een nog groter deel in handen komen van moederbedrijf Geely.
Verlies bij Polestar
Het gaat al tijden niet echt goed bij Polestar.
Het merk draait fors verlies en deze week werden er nog 450 banen geschrapt.
Waarom Volvo Cars nu exact kiest om te stoppen met de investeringen, is onduidelijk.
https://finance.yahoo.com/quote/RIVNquote:Op vrijdag 15 maart 2024 16:51 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Er is meer, o.a.:
- energieleverancier
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Please Move The Deer Crossing Sign
Het kon nog verder dippen. Story of my lifequote:Op maandag 18 maart 2024 15:31 schreef TheFreshPrince het volgende:
34 stuks MSTR gekocht @ $1.670 (net te vroeg, het dipte nog verder) en weer wat bitcoin bijgekocht.
GOEV er tijdelijk even uitgewipt toen het 75% in de plus stond. Dat zal komende weken wel weer kelderen.
is dat aandeel niet gewoon een hype?quote:Op maandag 18 maart 2024 15:31 schreef TheFreshPrince het volgende:
34 stuks MSTR gekocht @ $1.670 (net te vroeg, het dipte nog verder) en weer wat bitcoin bijgekocht.
GOEV er tijdelijk even uitgewipt toen het 75% in de plus stond. Dat zal komende weken wel weer kelderen.
Ze hebben inmiddels al 205.000 bitcoins ter waarde van $14 miljard.quote:
Ik weet dat Saylor zelf een paar keer verkocht heeft om o.a. ook privé bitcoin bij te kopen.quote:ik zie dat in februari een groot aantal van de bestuurders hun opties gelijk verzilveren.
waarom vraag ik me dan af?
Saylor heeft wel eens anders in de wedstrijd gestaanquote:Speaking on MicroStrategy's fourth-quarter earnings call, Saylor explained that, "I was granted a stock option in 2014 with respect to 400,000 shares, which is going to expire next April if I don't exercise it by then." He added that he plans to exercise and sell 5,000 shares each trading day, starting on January 2nd and ending on April 25th, "subject to a minimum price condition."
Saylor said that, "Exercising this option will allow me to address some financial obligations as well as to acquire additional Bitcoin for my personal account."
Thx voor de insight.quote:Op maandag 18 maart 2024 19:36 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ze hebben inmiddels al 205.000 bitcoins ter waarde van $14 miljard.
Ben wel benieuwd waar het heen gaat.
De koers lijkt redelijk gelijk op te gaan met die van bitcoin (maar dan wat extremer in beide richtingen) dus dat het nu dipt verontrust me nog niet.
Het is een bijzonder geval dat 2 kanten op kan gaan, ik zou het ook niet aanraden.
Als je überhaupt niet in een grote toekomst voor bitcoin gelooft is het niet zo'n best aandeel voor je, sowieso.
[..]
Ik weet dat Saylor zelf een paar keer verkocht heeft om o.a. ook privé bitcoin bij te kopen.
Hoe dat voor de rest is kan ik niet inschatten.
[..]
Saylor heeft wel eens anders in de wedstrijd gestaan![]()
[ x ]
Het bedrijf MicroStrategy doet niets anders dan bitcoin kopen, privé wil hij ze ook bezitten.quote:Op maandag 18 maart 2024 20:19 schreef dop het volgende:
[..]
Thx voor de insight.
Slecht verhaal van saylor, aandelen verkopen om in btc te gaan.
Ja, Nvidia zit goed. Die verkopen de schepjes, zeefjes en houwelen.quote:Op maandag 18 maart 2024 21:35 schreef monkyyy het volgende:
Eindelijk een soort van inzicht wat nou het verdien model is met dat AI gebeuren. Zelf kon ik er niet echt de vinger achter krijgen. Waarschijnlijk dat bij veel bedrijven het voornamelijk gewoon gigantische CAPEX is onder het label "wij doen nu ook AI" terwijl een rammelend (toekomstig) verdienmodel hun motivering is.
Behalve Nvidia natuurlijk, bij hen wordt alle hardware ingekocht, die bouwt momenteel kastelen van $100 biljetten met hun 55% net profit margins op hardwareMonopolie-achtige winstmarges, totdat het geen monopolie meer is uiteraard.
Als het binnen een paar jaar voor niemand te Monetariseren is, dan stort de verkoop bij nvidia natuurlijk ook in.quote:Op maandag 18 maart 2024 21:35 schreef monkyyy het volgende:
Eindelijk een soort van inzicht wat nou het verdien model is met dat AI gebeuren. Zelf kon ik er niet echt de vinger achter krijgen. Waarschijnlijk dat bij veel bedrijven het voornamelijk gewoon gigantische CAPEX is onder het label "wij doen nu ook AI" terwijl een rammelend (toekomstig) verdienmodel hun motivering is.
Behalve Nvidia natuurlijk, bij hen wordt alle hardware ingekocht, die bouwt momenteel kastelen van $100 biljetten met hun 55% net profit margins op hardwareMonopolie-achtige winstmarges, totdat het geen monopolie meer is uiteraard.
Maar GTA VI komt dan ook uit, dat scheelt weerquote:Op maandag 18 maart 2024 22:08 schreef DIJK het volgende:
[..]
Als het binnen een paar jaar voor niemand te Monetariseren is, dan stort de verkoop bij nvidia natuurlijk ook in.
Was ook maar een kwinkslag van die GTA VI natuurlijk, al zal het er ook niet slechter van worden.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 16:51 schreef JimmyJames het volgende:
GTA komt altijd eerst uit op consoles en GPUs zullen maar 10-20% van NVIDIA's omzet zijn, vermoed ik.
Op dit moment denk ik dat er aardig wat is ingeprijsd en dat het downside risico groter is dan de mogelijke upside. Al kan NVDA vast nog wel $1000 aantikken en Microsoft $500.
Moet je eens voorstellen dat je een stoploss had staan op $40kquote:
Of een kooporder op $9.000quote:Op dinsdag 19 maart 2024 19:54 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Moet je eens voorstellen dat je een stoploss had staan op $40k
OOF
In tegenstelling tot crypto geloof wel in AI. De mogelijkheden voor bedrijven zijn immens en het zal onze samenleving ingrijpend veranderen.quote:Op maandag 18 maart 2024 21:35 schreef monkyyy het volgende:
In sommige sectoren verdubbelt het de productiviteit bijna onmiddellijk zonder grote investeringenquote:Op maandag 18 maart 2024 22:08 schreef DIJK het volgende:
[..]
Als het binnen een paar jaar voor niemand te Monetariseren is, dan stort de verkoop bij nvidia natuurlijk ook in.
Als je het gevoel hebt dat het niet meer hoger kan, waarom zit je er dan nog in?quote:Op donderdag 21 maart 2024 15:12 schreef Patroon het volgende:
Pff ik moet weer mijn maandelijkse stukjes ETF (VWCE) kopen, maar heb wel wat hoogtevrees momenteel. Maar goed, dat had ik de vorige maand ook al haha
Haha ja mijn strategie is elke maand kopen ondanks de stand van de beurs, dat gaat al sinds 2017 goed. Vlak voor corona had ik ook hoogtevrees en vanaf nu bekeken was dat maar laag haha..quote:Op donderdag 21 maart 2024 16:24 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als je het gevoel hebt dat het niet meer hoger kan, waarom zit je er dan nog in?![]()
Niet te bang zijn, iedere maand braaf blijven inleggen en als het zakt, zakt het. Dan leg je in verhouding wat meer in.
Gewoon bedenken wanneer je het nodig hebt.quote:Op vrijdag 22 maart 2024 07:53 schreef Patroon het volgende:
[..]
Haha ja mijn strategie is elke maand kopen ondanks de stand van de beurs, dat gaat al sinds 2017 goed. Vlak voor corona had ik ook hoogtevrees en vanaf nu bekeken was dat maar laag haha..
Ja hier ook nog wel een termijn van 20 jaarquote:Op vrijdag 22 maart 2024 08:51 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Gewoon bedenken wanneer je het nodig hebt.
Ik heb ook hoogtevrees, maar niet over mijn etfs. Want dat is 30/40 jaar termijn. En dan historisch gezien zou het hoger moeten staan.
Als het laag staat koop ik vaak wel extra bij.
Bedoel je hier met leverage de maandelijkse inleg?quote:Op donderdag 21 maart 2024 16:30 schreef LXIV het volgende:
Het mooie van maandelijks inleggen is dat je helemaal geen hoogtevrees hoeft te hebben.
Vind je het echt overgewaardeerd dan t je wat anders kopen, maar wat dan? Als het een hoog is, is meestal alles hoog.
Ik breng op hoogtijdagen vaak n leverage wat terug
Nee. Ik bedoel dat wanneer je op vaste tijd inlegt, je over de timing niet hoeft na te denkenquote:Op vrijdag 22 maart 2024 10:03 schreef Patroon het volgende:
[..]
Bedoel je hier met leverage de maandelijkse inleg?
Het leuke is dat een gemiddelde nederlander ook 20% van zijn inkomen inlegt in beleggen.quote:Op vrijdag 22 maart 2024 13:33 schreef monkyyy het volgende:
De data is er vrij helder over. Als je consistent 15% van inkomen je hele werkzame leven in indexfondsen gooit ga met pensioen met >¤10 miljoen in je account. Je kan je hele stamboom veranderen en niemand in je bloedlijn hoeft ooit meer armoede te kennen.
Ben benieuwd met welke cijfers je dan rekent, ik kom daar bij lange na niet aan. Stel dat je van je 25e tot je 65e werkt en gemiddeld 500 euro per maand kan inleggen en 10% rendement haalt. Dan kom ik op een eindkapitaal van 1,4 miljoen als je met pensioen gaat (gecorrigeerd voor vermogensbelasting).quote:Op vrijdag 22 maart 2024 13:33 schreef monkyyy het volgende:
De data is er vrij helder over. Als je consistent 15% van inkomen je hele werkzame leven in indexfondsen gooit ga met pensioen met >¤10 miljoen in je account. Je kan je hele stamboom veranderen en niemand in je bloedlijn hoeft ooit meer armoede te kennen.
Vermogensbelasting betaal je niet voor pensioenbeleggen.quote:Op vrijdag 22 maart 2024 15:00 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Ben benieuwd met welke cijfers je dan rekent, ik kom daar bij lange na niet aan. Stel dat je van je 25e tot je 65e werkt en gemiddeld 500 euro per maand kan inleggen en 10% rendement haalt. Dan kom ik op een eindkapitaal van 1,4 miljoen als je met pensioen gaat (gecorrigeerd voor vermogensbelasting).
https://www.berekenhet.nl(...)apitaal.html#calctop
• Inkomen 40k, 15% daarvan is ¤6k. ¤500/maandquote:Op vrijdag 22 maart 2024 15:00 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Ben benieuwd met welke cijfers je dan rekent, ik kom daar bij lange na niet aan. Stel dat je van je 25e tot je 65e werkt en gemiddeld 500 euro per maand kan inleggen en 10% rendement haalt. Dan kom ik op een eindkapitaal van 1,4 miljoen als je met pensioen gaat (gecorrigeerd voor vermogensbelasting).
Aah zo. Dan reken je wel met een gemiddeld rendement van boven de 13% per jaar. Het zal historisch kloppen, maar ik ga daar zelf voor de toekomst niet van uit. En je moet ook wel hopen dat je niet met een pensioen gaat tijdens een crashquote:Op vrijdag 22 maart 2024 15:39 schreef monkyyy het volgende:
[..]
• Inkomen 40k, 15% daarvan is ¤6k. ¤500/maand
• 45 jaar werken. Van 25-70 (ik krijg pas AOW ergens eind 69/begin 70)
• ¤500/maand inleggen. Inflatie gecorrigeerd (ik ga ervan uit dan je loonsverhogingen minstens de inflatie bijhouden die 45 jaar dat je werkt.)
• 100% stocks
Input:
[ afbeelding ]
resultaat:
[ afbeelding ]
https://www.portfoliovisu(...)bMrKGHSnrBEcXBOVPuye
als je een eenmans zaak hebt of sowieso minder "spaart " dan 30% van je belastbaar inkomen , dan kun je het restant of de volledige 30% van je belastbaar inkomen op een geblokkeerde bankrekening op jouw naam stortenquote:Op vrijdag 22 maart 2024 15:00 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
energietransitie of zitten we op het verkeerde spoor ?quote:Op vrijdag 22 maart 2024 08:53 schreef Steven184 het volgende:
Over energietransitie aandelen vond ik vorige week de podcast van BeleggersBelangen wel interessant om te luisteren.
https://www.beleggersbela(...)ietransitieaandelen/
Heb je naar de podcast geluisterd?quote:Op zaterdag 23 maart 2024 11:14 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
energietransitie of zitten we op het verkeerde spoor ?
De EV autoverkoop gaat een bloedbad wordenquote:Op zaterdag 23 maart 2024 11:48 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Heb je naar de podcast geluisterd?
Je kan zoveel clickbait produceren op Youtube als je wil, zo ziet "nobody buys EV's in the US" er in de praktijk uit:quote:Op zaterdag 23 maart 2024 11:14 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
energietransitie of zitten we op het verkeerde spoor ?
Antwoord is dus nee. Standaard reactie op alles wat met energietransitie te maken heeft. (Overigens zit ik ook gewoon nog vol in olie & gas - ik zie genoeg uitdagingen. Maar ook kansen.)quote:Op zaterdag 23 maart 2024 11:57 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De EV autoverkoop gaat een bloedbad worden
oude mensen als ik hebben helemaal geen interesse in een nieuwe auto , laat staan in een electrische auto
maar de autofabrieken die gemakkelijk 6 autos per minuut uitspugen 24/7 vliegen wereldwijd de grond uit
terwijl een brandstof auto al makkelijk 30 jaar mee gaat tegenwoordig
https://www.telegraaf.nl/(...)-productie-in-europaquote:Op zaterdag 23 maart 2024 12:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je kan zoveel clickbait produceren op Youtube als je wil, zo ziet "nobody buys EV's in the US" er in de praktijk uit:
[ afbeelding ]
quote:Leapmotor met stadsauto eerste Chinese fabrikant met productie in Europa
GERT VAN HARSKAMP
46 min geledenin FINANCIEEL
AMSTERDAM - Leapmotor gaat elektrische auto's bouwen in Polen.
Daarmee is het bedrijf de eerste Chinese autofabrikanten die de productie in Europa opstarten
Reuters meldt op basis van anonieme bronnen dat de Chinese fabrikant van stekkerauto's de productie van zijn kleine elektrische stadsauto T03-model nog voor juli in de Stellantis-fabriek in Tychy, in het zuiden van Polen, kan starten.
De productie in de fabriek van Stellantis - moederbedrijf van onder meer Peugeot, Citroën en Chrysler en Fiat - is onderdeel van de joint venture die Leapmotor en de statutair in Nederland gevestigde Europees-Amerikaanse autoreus afgelopen jaar zijn overeengekomen.
quote:In de joint venture heeft Stellantis een aandeel van 51%. Verder kocht het moederbedrijf van Peugeot en Chrysler vorig jaar voor $1,6 miljard een belang van 21% in Leapmotor.
Stellantis heeft een achterstand op het gebied van kleine stekkerauto's en kan zo de wedijveren met onder meer Renault, die met de Dacia Spring de markt van compacte elektrische auto's al wel bedient.
De T03 is een kleine elektrische auto van rond de ¤20.000 en een bereik van 280 kilometer.
In de joint venture is afgesproken dat Stellantis in Europa het alleenrecht krijgt om deze auto te verkopen. In Frankrijk is het model al leverbaar.
Zo heeft BYD al aangekondigd een assemblagefabriek in Hongarije te bouwen. Het Chinese merk Chery Cars doet onderzoek naar de bouw van een fabriek in Spanje of Italië.
Tot je dip ergens in jaar t tot t-3 komt.quote:Op vrijdag 22 maart 2024 15:39 schreef monkyyy het volgende:
• Inkomen 40k, 15% daarvan is ¤6k. ¤500/maand
• 45 jaar werken. Van 25-70 (ik krijg pas AOW ergens eind 69/begin 70)
• ¤500/maand inleggen. Inflatie gecorrigeerd (ik ga ervan uit dan je loonsverhogingen minstens de inflatie bijhouden die 45 jaar dat je werkt.)
• 100% stocks
China gaat de deflatie naar europa exporterenquote:Op zaterdag 23 maart 2024 13:15 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Antwoord is dus nee. Standaard reactie op alles wat met energietransitie te maken heeft. (Overigens zit ik ook gewoon nog vol in olie & gas - ik zie genoeg uitdagingen. Maar ook kansen.)
Overigens vond ik dit overzicht wel inzichtelijk qua EV readiness: https://www.bcg.com/publi(...)of-electric-vehicles
Je hoeft niet nogmaals te bewijzen dat je niet naar de podcast geluisterd hebt.quote:Op maandag 25 maart 2024 23:12 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
China gaat de deflatie naar europa exporteren
Wat veroorzaakt die bizarre groei?quote:Op dinsdag 26 maart 2024 10:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik had nog wat geld staan bij Interactive Brokers maar het was net te weinig om nog een extra MSTR aandeel te kopen.
Dus eergisteren nog wat geld er achteraan gestuurd, prijs ging omhoog en tegen de tijd dat het geld er eindelijk was, was het alweer te weinig. Dus ik dacht "weet je wat, ik stuur er nog ¤150 achteraan".
En dat stond er vanochtend bij en je raadt het al... het is weer te weinig
De bitcoin koers.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 12:34 schreef Black-Death het volgende:
[..]
Wat veroorzaakt die bizarre groei?
Nice. Wat maakt die link zo sterk?quote:Op dinsdag 26 maart 2024 12:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De bitcoin koers.
[ afbeelding ]
Ze bezitten zo'n 214.000 bitcoin op het moment, dat is ongeveer 1% van het totaal.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 12:48 schreef Black-Death het volgende:
[..]
Nice. Wat maakt die link zo sterk?
Ja, geloof het wel. Block is dat nu geloof ik.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 13:18 schreef nostra het volgende:
Deed Square of hoe ze nu ook heten dat ook niet?
MSTR is gewoon een btc derivaatquote:Op maandag 25 maart 2024 15:03 schreef TheFreshPrince het volgende:
MSTR staat na de forse dip intussen alweer boven m'n aankoopprijs, het kan hard gaan
Een beetje zoals Yahoo draaide op hun belang in Ali Babaquote:Op dinsdag 26 maart 2024 12:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ze bezitten zo'n 214.000 bitcoin op het moment, dat is ongeveer 1% van het totaal.
Het doel is om dat als collateral in te zetten. Een soort van "digital property" als onderpand.
[ x ]
[ x ]
Waarom zou je een bot inzetten? Ik heb dat nooit begrepen. Als er een bot is die consequent de markt verslaat, dan zou iedereen die toch gebruiken?quote:Op dinsdag 26 maart 2024 15:57 schreef Ericr het volgende:
Nog iemand die op Forex of in goud handelt?
Passief via bots of actief?
Zelf vorige maand begonnen en vind het aan de ene kant lastiger dan beurshandel maar laat tot nu toe meeste door bots uitvoeren wat het stuk makkelijker maakt en scheelt turen naar scherm voor signalen. Aan de andere kant overzichtelijker omdat veel currency range bound is de meeste tijd en je binnen die range prima kan handelen. Echte breakouts kan je opvangen door stoploss goed in te stellen.
Goede bots kunnen overigens wel prijzig zijn en groot deel is of scam of listige Martingale en/of grid systemen waardoor het meer een casino wordt.
Voor aandelen zou ik het ook niet doen. De algo bedrijven op die markt presteren vaak genoeg niet of amper.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 16:14 schreef recursief het volgende:
[..]
Waarom zou je een bot inzetten? Ik heb dat nooit begrepen. Als er een bot is die consequent de markt verslaat, dan zou iedereen die toch gebruiken?
Ja dat klinkt dus als pure speculatie. Met Martingale kun je, en ga je trouwens op de lange termijn alleen maar verlies nemen. Als je het maar lang genoeg volhoudt put je je funds ermee uit.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 16:21 schreef Ericr het volgende:
[..]
Voor aandelen zou ik het ook niet doen. De algo bedrijven op die markt presteren vaak genoeg niet of amper.
Forex is totaal andere markt en eigenlijk gemaakt voor pure handel. Die bots scalpen wat euro hier en daar en bij een hoge hitrate kan dat zeker winstgevend zijn. 70-75 winrate heb je wel nodig en de losses moeten wel afgekapt worden anders kan 1 range breakout al funest zijn.
Je wordt er ook niet rijk van zolang je geen hele grote risico's wil nemen. Drawdown kan zo oplopen naar 40-50% als je veel risico neemt en heb al genoeg strategieën gezien die volledig naar 0 knallen. Maar dat is meestal recoveren via Martingale casino verdubbelaars. Dat werkt goed tot het mis gaat. Soort van tijdbom
Daarom ook die Martingale systemen vermijden.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 16:47 schreef recursief het volgende:
[..]
Ja dat klinkt dus als pure speculatie. Met Martingale kun je, en ga je trouwens op de lange termijn alleen maar verlies nemen. Als je het maar lang genoeg volhoudt put je je funds ermee uit.
Je hoeft niet alles in te zetten natuurlijk. Doe ik ook niet en is bij traden nooit aan te raden.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 17:13 schreef recursief het volgende:
Oh niks voor mij. Het meeste dat ik koop is voor de langere termijn. Ik heb in de loop der jaren door focus op lage maandlasten en een redelijk bescheiden levensstijl teveel vermogen opgebouwd om daar nu nog veel risico mee te willen nemen.
Deels wel, alleen bitcoin is natuurlijk geen bedrijf en het kan ook niet failliet.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 14:41 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Een beetje zoals Yahoo draaide op hun belang in Ali Baba
Welke edge heb je ten opzichte van andere handelaren?quote:Op dinsdag 26 maart 2024 15:57 schreef Ericr het volgende:
Nog iemand die op Forex of in goud handelt?
Passief via bots of actief?
Zelf vorige maand begonnen en vind het aan de ene kant lastiger dan beurshandel maar laat tot nu toe meeste door bots uitvoeren wat het stuk makkelijker maakt en scheelt turen naar scherm voor signalen. Aan de andere kant overzichtelijker omdat veel currency range bound is de meeste tijd en je binnen die range prima kan handelen. Echte breakouts kan je opvangen door stoploss goed in te stellen.
Goede bots kunnen overigens wel prijzig zijn en groot deel is of scam of listige Martingale en/of grid systemen waardoor het meer een casino wordt.
In een bullmarkt is het heel simpel om een winnende strategie te hebben. Als je de markt verslaat is dat meestal omdat je wat leverage hebt.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 17:35 schreef Ericr het volgende:
[..]
Je hoeft niet alles in te zetten natuurlijk. Doe ik ook niet en is bij traden nooit aan te raden.
Forex is niet gemaakt voor investeren. Of je moet short CHF gaan maar ook die trend houdt een keer op.
Mijn idee is een steady flow aan inkomsten met daarbij ook mindere maanden natuurlijk maar normaal gesproken compenseren de goede maanden dat meer dan genoeg.
En ik knal ook niet alles in 1 bot of currency pair. Mijn doel is 10-15 bots met daarbij diverse strategieën per bot.
Forex heeft niks met bull of bear te maken. Hooguit met rente, economie en deel speculatie op die currency pairs. Ook al is dat laatste lastig gelet op de grootte van de markt.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 19:32 schreef LXIV het volgende:
[..]
In een bullmarkt is het heel simpel om een winnende strategie te hebben. Als je de markt verslaat is dat meestal omdat je wat leverage hebt.
Daalt de markt dan raak je alles net zo snel weer kwijt.
Vermogen opbouwen is heel simpel. Je hoeft niet slim te zijn of veel verstand van financiële markten te hebben. Het enige wat je nodig hebt is geld en discipline. Gewoon iedere maand 20% van je inkomen investeren in etf’s p en index en de dividenden ook. Niet nadenken over instap momenten. Rinse-repeat. Als je op je 20-Ste begint heb je goede kans om op je 45-ste te kunnen stoppen met werken.
Leverage op vermogen doe je maar via je hypotheek.
Op Forex neem je het op tegen bedrijven die alleen maar de slimste mensen aannemen. Die mensen faciliteren ze met álle realtime data die ze nodig hebben, en die mensen zijn fulltime bezig met het bouwen van de beste modellen en algoritmes. Elke 0,1% winst die die bedrijven van hun concurrenten kunnen pakken betekent direct een dikke miljoenenwinst.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 20:26 schreef Ericr het volgende:
[..]
Forex heeft niks met bull of bear te maken. Hooguit met rente, economie en deel speculatie op die currency pairs. Ook al is dat laatste lastig gelet op de grootte van de markt.
Dit is pure handel. Die ETF's koop ik hoe dan ook maar dat heeft niks met de losse handel te maken.
Wat betreft edge, in principe niks maar een goede bot kan wel veel verschil uitmaken. Kan ook crashen maar dat kan de hele aandelenmarkt net zo goed. Met goede stoplosses is een bot nog steeds niet volledig safe maar is de kans op relatief hoog rendement wel aanwezig. Denk aan 4-6% per maand. Wat je zeker niet moet gaan compounden. Het is handelswinst dat je beter ergens anders aan kan uitgeven.
Je vergelijkt David met Goliath. Die bedrijven zetten honderden miljoenen om in lots, zo niet miljarden. Die hebben geen edge nodig van 4-6%. Dat gaat om veel conservatievere percentages en dan op jaarbasis. Ter vergelijk, ik heb deze maand 36 lots omgezet. Alsnog 3,6 miljoen aan waarde maar mijn losse trades zijn hooguit 0,1 lot per keer, vaak nog minder.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 20:39 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Op Forex neem je het op tegen bedrijven die alleen maar de slimste mensen aannemen. Die mensen faciliteren ze met álle realtime data die ze nodig hebben, en die mensen zijn fulltime bezig met het bouwen van de beste modellen en algoritmes. Elke 0,1% winst die die bedrijven van hun concurrenten kunnen pakken betekent direct een dikke miljoenenwinst.
Dat jij als particulier op zo’n markt een bot kan kopen die 4-6% winst per maand maakt is waanzin.
Als jij je edge niet eens kan noemen…quote:Op dinsdag 26 maart 2024 20:58 schreef Ericr het volgende:
[..]
Je vergelijkt David met Goliath. Die bedrijven zetten honderden miljoenen om in lots, zo niet miljarden. Die hebben geen edge nodig van 4-6%. Dat gaat om veel conservatievere percentages en dan op jaarbasis. Ter vergelijk, ik heb deze maand 36 lots omgezet. Alsnog 3,6 miljoen aan waarde maar mijn losse trades zijn hooguit 0,1 lot per keer, vaak nog minder.
Grootste probleem op die bot-markt is kaf van het koren scheiden maar ik kan je garanderen dat er bots zijn die nog meer per maand maken. Of ze dat langdurig doen is de vraag, veel bots klappen wegens riskante strategieën maar dat laat niet onverlet dat er bots zijn die langdurig succesvol zijn. Live accounts zijn te faken bij ongereguleerde brokers maar op Myfxbook kan je ook live accounts zien bij gerenommeerde brokers waarbij de maandelijkse rendementen tussen de 4 en 6% procent liggen en daredevils nog vele malen hoger scoren maar ook veel grotere kans op een hoge drawdown op hun account.
Nogmaals er wordt David met Goliath vergeleken. Het is ook geen rendement op je hele vermogen of je moet gek genoeg zijn om alles op bots in te zetten. Er is geen edge buiten die bots met een track record en een goede strategie om die te gebruiken. Daarnaast is compounden niet aan te raden, traden gaat om winst niet om compounded interest.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 23:08 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als jij je edge niet eens kan noemen…
4 tot 6% op maandbasis is extreem veel. Dat is 60% op jaarbasis. Een rendement waar ieder hedgefund slechts van kan dromen… en die bots verkopen ze aan particulieren voor een klein bedrag…
En waar mag die winst dan vandaan komen?
Pure onzin die je hier vertelt. Of je zuigt het compleet uit je duim, of je hebt toevallig achter elkaar een paar keer geluk gehad.
Als er 64 bots gaan draaien dan zijn er na een jaar altijd wel 8 met een goed rendement. Dat wil niet zeggen dat deze bots het jaar erop weer goed draaien.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 23:44 schreef Ericr het volgende:
[..]
Nogmaals er wordt David met Goliath vergeleken. Het is ook geen rendement op je hele vermogen of je moet gek genoeg zijn om alles op bots in te zetten. Er is geen edge buiten die bots met een track record en een goede strategie om die te gebruiken. Daarnaast is compounden niet aan te raden, traden gaat om winst niet om compounded interest.
Maar goed dit wordt een boomer topic zo en ik ben zelf ook niet echt de jongste.
De winst komt uit intraday trades en soms overnight en als je pech hebt over het weekend met wat swaps op je positie.
Ik zeg ook niet dat het een fail proof systeem is. Er kleven zeker risico's aan wat mede de reden zal zijn dat grote forex traders zich er niet aan wagen. Ook al wordt daar ook gewoon algo trading gebruikt maar dan om veel lagere rendementen te halen. Op die grote bedragen tikt dat nog steeds hard aan.
Er zijn figuren die alles op 1 bot inzetten met onderliggend een Martingale strategie. Dat gaat een tijdje goed tot een valuta nooit meeer terugkomt op zijn startkoers waar je kocht of verkocht.
Beste is, meerdere bots, strakke stoploss en winst opnemen. Mocht ik de komende maanden zelfde rendement blijven maken gaat dat gewoon in ETF's.
Maar net zoals bij de beurs kan 1 black swan aardig wat rendement uitvegen. Dat blijft het risico. Ook al is dat wel kleiner dan omdat je niet constant invested bent.
Dat zegt ook niemand en die slagingspercentages zijn wel erg laag. Goede bots hebben ook mindere periodes maar dat kan je hedgen met bots die wel goed draaien. Het algoritme blijft niet altijd goed werken maar ook dat kan je opvangen door bots te vernieuwen.quote:Op woensdag 27 maart 2024 07:53 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als er 64 bots gaan draaien dan zijn er na een jaar altijd wel 8 met een goed rendement. Dat wil niet zeggen dat deze bots het jaar erop weer goed draaien.
¤20 per dag op ¤10k is hardstikke veel. Als je dat 40 weken per jaar, 5 dagen per week doet heb je ¤4000 , dat is 40% rendement. Ik geloof er niks van dat er ook maar 1 bot is die dat consistent kan.quote:Op woensdag 27 maart 2024 08:20 schreef Ericr het volgende:
[..]
Dat zegt ook niemand en die slagingspercentages zijn wel erg laag. Goede bots hebben ook mindere periodes maar dat kan je hedgen met bots die wel goed draaien. Het algoritme blijft niet altijd goed werken maar ook dat kan je opvangen door bots te vernieuwen.
Het grootste probleem blijft de overvloed aan crappy bots maar je ziet snel genoeg de strategie in een back en forward test om die bots uit te sluiten.
Lees verder constant over de markt verslaan maar daar gaat dit niet over. Dit is kruimelwerk waar grote traders amper interesse in hebben. Op 10k pak je tussen de 20 en 60 euro per dag en soms helemaal niks omdat de markt amper beweegt. Het is een side hustle en nogmaals geen investeringsmogelikheid.
20 tot 60 euro per dag op 10.000 euro is echt een gigantisch rendement. Als je 200 handelsdagen aanhoudt is dat een jaarrendement van 80%quote:Op woensdag 27 maart 2024 08:20 schreef Ericr het volgende:
[..]
Lees verder constant over de markt verslaan maar daar gaat dit niet over. Dit is kruimelwerk waar grote traders amper interesse in hebben. Op 10k pak je tussen de 20 en 60 euro per dag en soms helemaal niks omdat de markt amper beweegt. Het is een side hustle en nogmaals geen investeringsmogelikheid.
Mee eens maar je moet ook zelf de regie in handen houden en een gereguleerde broker gebruiken. Wereldje kan schimmig zijn en sommige van die systemen zijn niet meer dan een Ponzi.quote:Op woensdag 27 maart 2024 08:50 schreef TheFreshPrince het volgende:
Er zijn ook wel veel scams gaande in die Forex handel.
Deels "platforms" die ineens verdwijnen, dat heeft dan niets met Forex te maken, wat je op het scherm ziet gebeuren is fictief. Je stuurt er een beetje geld heen, dat wordt ineens snel meer, dan wordt het ineens heel snel meer en tegen de tijd dat je wil uitbetalen is er niemand thuis of moet je geld betalen om het uit te betalen. Dan ben je dus 2x je inleg kwijt + het geld dat je hebt betaald om de uitbetaling erdoor te krijgen. Gebeurt ook met nep-crypto platforms, onlangs nog iemand voor kunnen behoeden (om die laatste betaling niet te doen iig).
Deels zijn het bedrijfjes die op legitieme platforms werken met hun "AI bot" en die jou in ruil daarvoor xx% van je winst vragen maar niet meebetalen aan je verliezen.
Dat kan voor hen altijd uit.
Vaak hebben ze heel veel kunstmatig positieve reviews waardoor het ook niet echt duidelijk is.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |