abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 11 maart 2024 @ 16:09:50 #201
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_212786892
Bhp pluk teruggekocht aan $55.80. Ik had ze verkocht op $62.45.

- verkeerd topic -

[ Bericht 19% gewijzigd door JimmyJames op 11-03-2024 17:37:33 ]
Please Move The Deer Crossing Sign
  donderdag 14 maart 2024 @ 10:58:30 #203
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_212821156
quote:
7s.gif Op donderdag 14 maart 2024 08:55 schreef nostra het volgende:
Freeze op Inbev nu Altria er vanaf wil.
Mogelijke koopkans? Ik wist niet dat ze in InBev zaten.
pi_212821209
quote:
1s.gif Op donderdag 14 maart 2024 10:58 schreef JimmyJames het volgende:

[..]
Mogelijke koopkans? Ik wist niet dat ze in InBev zaten.
Ze zaten nog in SAB Miller toen die gekocht werden door Inbev. Vroegâh, toen het nog Philip Morris was, hadden ze ook Kraft Foods en van allerlei tabaksongerelateerde pareltjes. Van al die spin-offs alleen had je al een vermogen kunnen verdienen.

- edit: of het een koopkans is weet ik niet; de laatste keer (en dat is jaren geleden) dat ik naar InBev keek deden ze die gigantische overname volledig of voor een groot deel in cash dus waren ze debt-loaded en vrij risicovol (beetje á la Bayer met Monsanto, al was dat helemaal een belachelijke deal met alle risico's van Monsanto). Geen idee of dat Bud-gebeuren van MAGA-mannetjes echt effect heeft, er heeft weer een keer een homo reclame gemaakt of iets dergelijks en nu zijn ze boos :') -

[ Bericht 29% gewijzigd door nostra op 14-03-2024 11:09:11 ]
  donderdag 14 maart 2024 @ 15:41:46 #205
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_212824814
Ja die controverse had ik nog een beetje gevolgd. Dat heeft ze aardig wat martkaandeel gekost in de VS.
Ik heb wel voldoende alcohol in de porto eigenlijk (heineken holding + Diageo). En tot nu toe gaat dat matig (staat wel in de + inclusief dividenden).

Wel typisch dagje vandaag. Microsoft zet een nieuwe ATH neer, Alphabet ook redelijk in de plus, maar verder veel rood.
  vrijdag 15 maart 2024 @ 10:50:18 #206
470095 Kaizen_
Luck favors the prepared
pi_212834426
Tesla blijft ook lekker dalen.. Ben benieuwd hoe dicht we bij de 100 zullen komen.
Without new experiences, something inside of us sleeps. The sleeper must awaken.
  vrijdag 15 maart 2024 @ 16:17:57 #207
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_212837879
Tesla voelt nog steeds heel duur aan, even wat getallen op een rijtje gezet:

You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_212838163
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2024 16:17 schreef monkyyy het volgende:
Tesla voelt nog steeds heel duur aan, even wat getallen op een rijtje gezet:

[ afbeelding ]
Als je Tesla puur als autofabrikant ziet, dan snap ik je ;)

Er is meer, o.a.:

- energieopslag (120% groei vorig jaar)
- AI / robots / robottaxi
- energieleverancier
  vrijdag 15 maart 2024 @ 17:54:29 #209
545 dop
:copyright: dop
pi_212838796
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2024 16:51 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Er is meer, o.a.:

- energieleverancier

Splits dat eens uit in winstgevendheid voor die activiteiten.

Dat zij activiteiten die niet of nauwelijks bijdragen in aan de winst.
En waar totaal geen zicht is op een fatsoenlijk marktaandeel.
Energie storage is van wat je noemt het grootste, maar daar is zeer veel concurrentie.
In een markt als china waar ze met auto's leuk mee kunnen doen, zullen ze in energie storage geen schijn van kans maken.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  vrijdag 15 maart 2024 @ 17:59:49 #210
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_212838835
quote:

[..]

Er is meer, o.a.:

- energieleverancier

Tesla is 99% fantasie
Als de autoverkopen inzakken , dan gaat Tesla absoluut ook mee

( want er worden veel teveel auto's geproduceerd voor een verouderende wereldbevolking , waar de huidige automobielen tegenwoordig met gemak 25 jaar meegaan 0

Alhoewel ik absoluut wel geloof in een toekomst van zelfsturende auto s met behulp van AI

quote:
De ¦koda Epiq, die in 2025 zijn opwachting maakt, gaat rond de ¤ 25.000 kosten.
Op basis van een lengte van 4,10 meter krijgt hij een ruim opgezet interieur en tot 490 liter aan bagageruimte.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_212838837
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 maart 2024 17:54 schreef dop het volgende:

[..]

Robots heeft uiteraard z'n tijd nodig maar het is wel de toekomst en ze maken er grote stappen in.
Maar ik zie energy storage voorlopig ook als grootste groeier.

quote:
Energie storage is van wat je noemt het grootste, maar daar is zeer veel concurrentie.
In een markt als china waar ze met auto's leuk mee kunnen doen, zullen ze in energie storage geen schijn van kans maken.
Tesla is uniek omdat ze energieopslag projecten geheel kunnen plannen, uitvoeren en beheren voor klanten, inclusief de trading software (o.a. Autobidder). De grootste concurrenten bieden dat niet.

De groei van energy storage van Tesla was ongeveer 120% in 2023.

Dat ze geen schijn van kans maken is een mening.

Tesla zit nu tussen 2 groeigolven in. Dit jaar zal er niet zoveel gebeuren, verwacht ik.

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 15-03-2024 18:11:04 ]
  vrijdag 15 maart 2024 @ 18:18:39 #212
545 dop
pi_212839008
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2024 17:59 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Robots heeft uiteraard z'n tijd nodig maar het is wel de toekomst en ze maken er grote stappen in.
[..]
Tesla is uniek omdat ze energieopslag projecten geheel kunnen plannen, uitvoeren en beheren voor klanten, inclusief de trading software (o.a. Autobidder). De grootste concurrenten bieden dat niet.

[ afbeelding ]

De groei van energy storage van Tesla was ongeveer 120% in 2023.

Dat ze geen schijn van kans maken is een mening.

Tesla zit nu tussen 2 groeigolven in. Dit jaar zal er niet zoveel gebeuren, verwacht ik.
Energie storage is meer dan alleen batterij storage.
In een land als China zitten ze helemaal niet te wachten op een leverancier die het geheel uitvoert en beheert.

En als de robots van Tesla net zo snel gaan als de zelfrijdende auto, dan kunnen we daar nog wel een jaar op 20 op wachten.

Tenzij ze de winst groei jaar op jaar kunnen blijven herhalen zal het aandeel terug zakken naar een lagere waardering.
En zo als het er nu uit zit gaat dat de komende kwartalen toch wat lastiger worden.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
pi_212839219
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2024 17:59 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Dat is op zich wel een probleem als de waardering gebaseerd is op non-stop gigantische groei
pi_212839500
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 maart 2024 18:38 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Dat is op zich wel een probleem als de waardering gebaseerd is op non-stop gigantische groei
Het is geen geheim dat er voor dit jaar weinig groei in zit.
Er komen dit jaar geen nieuwe modellen uit, rente blijft hoog, de hele auto-industrie kijkt tegen teruglopende groei aan, de marges staan ook meer onder druk om het productievolume hoog te houden en de Cybertruck is nog aan het opschalen.

Maar volgend jaar komt wel de betaalbare "Model 2" uit, de fabriek voor de Semi wordt momenteel gebouwd, Megafactory Shanghai komt 2e helft dit jaar online, rente zal vermoedelijk ook wel weer gaan zakken.
Dus voor 2025 ben ik wel meer bullish. Dit jaar dus aandeeltjes oppikken op de weg naar beneden.
pi_212839561
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 maart 2024 18:18 schreef dop het volgende:

[..]
Energie storage is meer dan alleen batterij storage.
In een land als China zitten ze helemaal niet te wachten op een leverancier die het geheel uitvoert en beheert.
Er worden genoeg Megapacks buiten China verkocht. Zover ik weet (ik weet niet alles) is er sowieso geen Megapack XL project in China. Die fixatie met China mis ik even in dit verhaal. De vraag van buiten China is iig hoger dan de productie aan kan.

1 Megafactory (waar ze dus Megapacks maken) staat in Lathrop, CA en de andere wordt nu gebouwd bij Shanghai. Alleen al in Australië kunnen ze voorlopig hun productie wel kwijt, verwacht ik, na de succesvolle pilots.

Tesla levert overigens ook Megapacks aan Tesla ;) Bij de fabriek in Texas staat een park en voor Duitsland was al een project gepland vóór de aanslag op het stroomnet.

edit: eerste helft vorig jaar was Tesla de grootste in BESS, voor het volle jaar kon ik het zo snel niet vinden.

https://www.tesla-mag.com/en/tesla-is-worlds-largest-energy-storage-system-supplier-in-h1-23/

quote:
En als de robots van Tesla net zo snel gaan als de zelfrijdende auto, dan kunnen we daar nog wel een jaar op 20 op wachten.
Full Self Driving werd eind 2016 aangekondigd zover ik me herinner. Dus dat is nog geen 8 jaar geleden. Dat lijkt me nog geen bijzonder lange ontwikkeltijd voor zoiets complex.

De ontwikkeling van robots kan direct al profiteren van die jaren ontwikkeling, aangezien ze bijna dezelfde hardware en software gebruiken.

Ik weet niet hoeveel jaren Tesla daar nog in moet steken voor er een bruikbaar product is, sowieso verwacht ik dat ze eerst in de Tesla fabrieken ingezet gaan worden voor simpele taken en dat langzaam opvoeren.

quote:
Tenzij ze de winst groei jaar op jaar kunnen blijven herhalen zal het aandeel terug zakken naar een lagere waardering.
En zo als het er nu uit zit gaat dat de komende kwartalen toch wat lastiger worden.
Voor de komende 4 kwartalen ben ik dat zeker met je eens.

[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 15-03-2024 19:53:13 ]
  zaterdag 16 maart 2024 @ 17:18:01 #216
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_212850382
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 maart 2024 17:54 schreef dop het volgende:

[..]

In de EV market komen hele grote klappen , die geen enkele EV producent onberoerd zal laten , ook Tesla
Overigens in de hele auto industrie, er worden 24/7 veel te veel auto's gemaakt en nieuwe fabrieken geopend en uitbreidingen, in een snel ouder wordende wereldbevolking en auto's die veel langer mee gaan
quote:
Why is Lucid struggling?
Lucid said its production guidance for 2024 was only 9,000 vehicles, suggesting the company is struggling to find buyers for its EVs.

As TechCrunch notes, that's just 10% of the 90,000 EVs the company predicted when it went public that it could make and sell in 2024.22 Feb 2024
https://www.telegraaf.nl/(...)als-bij-zonnepanelen

dit is een frontale botsing op EV maker gebied
quote:
Zware rit voor elektrische autobouwers: 'Overheersing door China dreigt net als bij zonnepanelen'
MARK GARRELTS
1 uur geledenin FINANCIEEL

AMSTERDAM - Het zijn sombere tijden voor beleggers in de makers van elektrische auto's Rivian en Polestar. Ook Tesla maakt dit jaar zijn status als paradepaardje niet waar.

De prijzenstrijd in de branche heeft een deuk geslagen in de zonnige vooruitzichten, zeker met de komst van grote concurrentie vanuit China.
Volvo die stopt ermee
quote:
Polestar kennen velen van de 2, die in Nederland best goed verkocht.
Liefhebbers kennen het merk ook nog als huistuner van Volvo.
Hoewel Polestar inmiddels al flink wat jaren een opzichzelfstaand merk is, was Volvo nog een belangrijke geldschieter.

Nu komt Volvo met het nieuws naar buiten dat het stopt met investeren in Polestar.
Volvo Cars heeft nu iets minder dan 50 procent van de aandelen in handen.
Het merk zal voor een nog groter deel in handen komen van moederbedrijf Geely.

Verlies bij Polestar
Het gaat al tijden niet echt goed bij Polestar.
Het merk draait fors verlies en deze week werden er nog 450 banen geschrapt.

Waarom Volvo Cars nu exact kiest om te stoppen met de investeringen, is onduidelijk.

[ Bericht 9% gewijzigd door michaelmoore op 16-03-2024 18:51:21 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zondag 17 maart 2024 @ 00:35:31 #217
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_212855542
quote:

[..]

Er is meer, o.a.:

- energieleverancier

https://finance.yahoo.com/quote/RIVN
https://finance.yahoo.com/quote/LCID
ik zie die tent van Lucid in Hilversum ook weer te gaan verdwijnen

alle EV makers gaan fors onderuit
pi_212872716
34 stuks MSTR gekocht @ $1.670 (net te vroeg, het dipte nog verder) en weer wat bitcoin bijgekocht.

GOEV er tijdelijk even uitgewipt toen het 75% in de plus stond. Dat zal komende weken wel weer kelderen.
  maandag 18 maart 2024 @ 15:38:20 #219
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_212872806
Pepsico komt met AI chips... De markt dacht dat het om microchips ging, dus gelijk 4% erbij.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_212874316
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2024 15:31 schreef TheFreshPrince het volgende:
34 stuks MSTR gekocht @ $1.670 (net te vroeg, het dipte nog verder) en weer wat bitcoin bijgekocht.

GOEV er tijdelijk even uitgewipt toen het 75% in de plus stond. Dat zal komende weken wel weer kelderen.
Het kon nog verder dippen. Story of my life :+
  maandag 18 maart 2024 @ 19:26:05 #221
545 dop
pi_212875326
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2024 15:31 schreef TheFreshPrince het volgende:

is dat aandeel niet gewoon een hype?
ik zie dat in februari een groot aantal van de bestuurders hun opties gelijk verzilveren.
waarom vraag ik me dan af?
pi_212875471
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2024 19:26 schreef dop het volgende:

[..]
is dat aandeel niet gewoon een hype?
Ze hebben inmiddels al 205.000 bitcoins ter waarde van $14 miljard.
Ben wel benieuwd waar het heen gaat.

De koers lijkt redelijk gelijk op te gaan met die van bitcoin (maar dan wat extremer in beide richtingen) dus dat het nu dipt verontrust me nog niet.

Het is een bijzonder geval dat 2 kanten op kan gaan, ik zou het ook niet aanraden.

Als je überhaupt niet in een grote toekomst voor bitcoin gelooft is het niet zo'n best aandeel voor je, sowieso.

quote:
ik zie dat in februari een groot aantal van de bestuurders hun opties gelijk verzilveren.
waarom vraag ik me dan af?
Ik weet dat Saylor zelf een paar keer verkocht heeft om o.a. ook privé bitcoin bij te kopen.
Hoe dat voor de rest is kan ik niet inschatten.

quote:
Speaking on MicroStrategy's fourth-quarter earnings call, Saylor explained that, "I was granted a stock option in 2014 with respect to 400,000 shares, which is going to expire next April if I don't exercise it by then." He added that he plans to exercise and sell 5,000 shares each trading day, starting on January 2nd and ending on April 25th, "subject to a minimum price condition."

Saylor said that, "Exercising this option will allow me to address some financial obligations as well as to acquire additional Bitcoin for my personal account."
Saylor heeft wel eens anders in de wedstrijd gestaan :+

twitter
  maandag 18 maart 2024 @ 20:19:27 #223
545 dop
pi_212876221
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2024 19:36 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ze hebben inmiddels al 205.000 bitcoins ter waarde van $14 miljard.
Ben wel benieuwd waar het heen gaat.

De koers lijkt redelijk gelijk op te gaan met die van bitcoin (maar dan wat extremer in beide richtingen) dus dat het nu dipt verontrust me nog niet.

Het is een bijzonder geval dat 2 kanten op kan gaan, ik zou het ook niet aanraden.

Als je überhaupt niet in een grote toekomst voor bitcoin gelooft is het niet zo'n best aandeel voor je, sowieso.
[..]
Ik weet dat Saylor zelf een paar keer verkocht heeft om o.a. ook privé bitcoin bij te kopen.
Hoe dat voor de rest is kan ik niet inschatten.
[..]
Saylor heeft wel eens anders in de wedstrijd gestaan :+

[ x ]
Thx voor de insight.

Slecht verhaal van saylor, aandelen verkopen om in btc te gaan.
pi_212876624
quote:
1s.gif Op maandag 18 maart 2024 20:19 schreef dop het volgende:

[..]
Thx voor de insight.

Slecht verhaal van saylor, aandelen verkopen om in btc te gaan.
Het bedrijf MicroStrategy doet niets anders dan bitcoin kopen, privé wil hij ze ook bezitten.
Ik geloof dat hij er privé al een stuk of 17.000 heeft, dus geen kattenpis.

Ik heb vandaag ook weer bitcoin bijgekocht maar wel iets kleinere hoeveelheden :+
  maandag 18 maart 2024 @ 21:35:22 #225
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_212877351

Eindelijk een soort van inzicht wat nou het verdien model is met dat AI gebeuren. Zelf kon ik er niet echt de vinger achter krijgen. Waarschijnlijk dat bij veel bedrijven het voornamelijk gewoon gigantische CAPEX is onder het label "wij doen nu ook AI" terwijl een rammelend (toekomstig) verdienmodel hun motivering is.

Behalve Nvidia natuurlijk, bij hen wordt alle hardware ingekocht, die bouwt momenteel kastelen van $100 biljetten met hun 55% net profit margins op hardware 8)7 Monopolie-achtige winstmarges, totdat het geen monopolie meer is uiteraard.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')