abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212974238

Welkom in het Beursvloer-topic waarin je de beurzen en de laatste economische nieuws kunt volgen.

Noot: het innemen van een bepaalde positie geschiedt geheel op eigen risico, ook het overnemen van een beleggingsstrategie van andere users is dus geheel op eigen risico.

Nederlands
De Aandeelhouder
BNR Nieuwsradio
IEX
RTL Z

Internationaal
Morning Star
Bloomberg
CNBC
MarketWatch
Seeking Alpha
Finviz
Börse Online
The Motley Fool

Alle oude topics, mét titel, vind je hier

When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Tiësto Live @ Melkweg 2000
Best pilot in history
pi_212974261
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2024 08:51 schreef Ericr het volgende: https://www.mql5.com/en Neem gewoon daar een kijkje. Enige probleem blijft, er is heel veel kaf maar dat laat nog genoeg renderende Expert Advisors over. Sommigen met een hoog prijskaartje terwijl de strategie niet eens gezond is maar als die EA's niet renderen zouden ze ook niet zo goed verkocht worden. Meestal worden ze getrapt geprijsd. Bij de start goedkoop en als ze eenmaal goed verkopen en renderen knalt de prijs omhoog.
Waarom ga je niet op de argumenten in? Je blijft alleen het verkooppraatje van die botmakers herhalen. ¤20 tot ¤60 per dag op ¤10k kan gewoon niet. Als dat wel kan dan heb je daar vast data van over langere periode. En dan geen backtests maar echte handelsdata over langere termijn. Ik heb het idee dat je vooral heel graag wil dat het waar is. Zo graag dat je de rationaliteit uit het oog verliest. Sorry als ik bot (hihi) overkom, maar de kans dat je op langere termijn je geld verliest met dit soort zooi nadert de 100%.
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_212974273
quote:
1s.gif Op woensdag 27 maart 2024 08:56 schreef LXIV het volgende:
Het is allemaal selection bias met die bots. Daarom zijn er ook zo veel slechte bots.
Er worden gewoon heel veel bots aangemaakt en een klein deel (random) scoort dan erg goed. Dat wil niet zeggen dat ze dat in de toekomst ook doen.

Stel dat ik 1024 dobbelaars heb, Een zes gooien is prijs! Dan heb ik na enige tijd ook een aantal dobbelaars die heel goed en zes kunnen gooien en heel veel slechte.
Survivor bias speelt een grote rol maar verklaar dan hoe bepaalde Bot coders diverse bots kunnen bouwen die renderen. Dat zou bij een random score niet kunnen voorkomen. Algoritmes scoren of niet en algoritmes hebben een levensduur. Je moet in ieder geval uit de bot zijn voordat de levensduur voorbij is maar een goede bot heeft ook strakke stoplosses waardoor je hooguit een deel van je winst inlevert ipv je hele inzet.

quote:
1s.gif Op woensdag 27 maart 2024 09:03 schreef recursief het volgende:

[..]
Waarom ga je niet op de argumenten in? Je blijft alleen het verkooppraatje van die botmakers herhalen. ¤20 tot ¤60 per dag op ¤10k kan gewoon niet. Als dat wel kan dan heb je daar vast data van over langere periode. En dan geen backtests maar echte handelsdata over langere termijn. Ik heb het idee dat je vooral heel graag wil dat het waar is. Zo graag dat je de rationaliteit uit het oog verliest. Sorry als ik bot (hihi) overkom, maar de kans dat je op langere termijn je geld verliest met dit soort zooi nadert de 100%.
Op Myfxbook genoeg live accounts te vinden die op lange termijn renderen. Ook genoeg die volledig in elkaar donderen en dat is in principe de hoofdmoot. 70-80% klapt volledig in elkaar, 10-15% rendeert niet en een klein percentage blijft relatief lang renderen. De eerste groep wil vaak te snel winst met hoog risico, dan ben je ook snel weg.

Als je alles op 1 bot gooit is het risico op klappen nog steeds relatief groot. Als je bots met een goed track record stackt is die kans een stuk kleiner en zeker als je diverse currency pairs gebruikt en daarnaast ook nog goud.

Jullie kijken teveel naar het grote plaatje wat gebaseerd is op een heel ander soort handel en schaal.

Zag ook al iets voorbij komen over frontrunnen. Knap op een markt die elke dag 6 a 7 biljoen groot is qua omzet. Forex kan je de prijs niet manipuleren, evenmin als goud. Daarvoor is die markt veel te groot.

[ Bericht 22% gewijzigd door Ericr op 27-03-2024 09:18:08 ]
pi_212974469
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2024 09:04 schreef Ericr het volgende:

[..]
Op Myfxbook genoeg live accounts te vinden die op lange termijn renderen. Ook genoeg die volledig in elkaar donderen en dat is in principe de hoofdmoot. 70-80% klapt volledig in elkaar, 10-15% rendeert niet en een klein percentage blijft relatief lang renderen. De eerste groep wil vaak te snel winst met hoog risico, dan ben je ook snel weg.
Ik heb die site even bekeken, maar dat lijken me Wc-eenddata: oncontroleerbaar en niet heel transparant. Succesverhalen, testimonials zeggen overigens ook niks. Anyway, doe wat je niet laten kan, ik geef eigenlijk nooit financieel advies maar in dit geval zou ik zeggen: niet doen tenzij je wil gokken.
pi_212974714
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2024 09:27 schreef recursief het volgende:

[..]
Ik heb die site even bekeken, maar dat lijken me Wc-eenddata: oncontroleerbaar en niet heel transparant. Succesverhalen, testimonials zeggen overigens ook niks. Anyway, doe wat je niet laten kan, ik geef eigenlijk nooit financieel advies maar in dit geval zou ik zeggen: niet doen tenzij je wil gokken.
Kaf/koren en nogmaals het is geen investering. De hoofdmoot van mijn geld gaat naar pensioen inleg en daarnaast naar losse ETF's. Een deel speculatief kan dan prima. Als je hele vermogen speculatief is wordt het een heel ander verhaal natuurlijk.

In de tussentijd, vandaag 0,19% gepakt en niks meer openstaan. In een week tijd nu 2% gepakt met die bot. We zullen zien of het houdbaar is of niet maar deze bot knalt niet tig posities open waardoor je exposure een probleem kan worden.

En niet om mezelf te verdedigen maar ik ben niet 1 of andere halve tamme die blind overal in vliegt. Heb jarenlang gedaytrade in aandelen en klein deel in opties. Met wisselend succes maar in die tijd pakte ik meer met traden dan met mijn investeringen. Ben ook een jaar of 4 moderator geweest op de guru-chat op Eurobench. Dat was over het algemeen het wilde westen met gasten die hun hele vermogen vergokten waardoor je goed kan zien wat zeker niet werkt.

Wat zeker werkt is ETF's kopen en lekker compounden maar het hoeft natuurlijk niet alleen maar saai te zijn. Zolang je trade met wat je kan missen maakt het niet uit of je derivaten, aandelen, Forex, crypto of wat dan ook handelt. Zolang je maar weet dat je een (groot) deel ook kan verspelen.

[ Bericht 24% gewijzigd door Ericr op 27-03-2024 10:53:26 ]
  vrijdag 29 maart 2024 @ 13:08:45 #6
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_213006064
Best saai zo'n werkdag als je niet even kunt scrollen op je telefoon om te kijken hoe de porto erbij ligt.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_213007684
Zolang de verbindingen met Rusland niet worden aangehaald omdat Poetin is overleden danwel PostNL x 3 gaat is er met mijn portefeuille niks leuks te beleven.

JDE Peets begint wel wat te worden _O-
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  vrijdag 29 maart 2024 @ 16:04:20 #8
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_213007899
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2024 09:42 schreef Ericr het volgende:

[..]
Kaf/koren en nogmaals het is geen investering. De hoofdmoot van mijn geld gaat naar pensioen inleg en daarnaast naar losse ETF's. Een deel speculatief kan dan prima. Als je hele vermogen speculatief is wordt het een heel ander verhaal natuurlijk.

In de tussentijd, vandaag 0,19% gepakt en niks meer openstaan. In een week tijd nu 2% gepakt met die bot. We zullen zien of het houdbaar is of niet maar deze bot knalt niet tig posities open waardoor je exposure een probleem kan worden.

En niet om mezelf te verdedigen maar ik ben niet 1 of andere halve tamme die blind overal in vliegt. Heb jarenlang gedaytrade in aandelen en klein deel in opties. Met wisselend succes maar in die tijd pakte ik meer met traden dan met mijn investeringen. Ben ook een jaar of 4 moderator geweest op de guru-chat op Eurobench. Dat was over het algemeen het wilde westen met gasten die hun hele vermogen vergokten waardoor je goed kan zien wat zeker niet werkt.

Wat zeker werkt is ETF's kopen en lekker compounden maar het hoeft natuurlijk niet alleen maar saai te zijn. Zolang je trade met wat je kan missen maakt het niet uit of je derivaten, aandelen, Forex, crypto of wat dan ook handelt. Zolang je maar weet dat je een (groot) deel ook kan verspelen.
Met buy and hold had je ook 2% gepakt deze week
The End Times are wild
pi_213008094
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2024 16:04 schreef LXIV het volgende:

[..]
Met buy and hold had je ook 2% gepakt deze week
Je begrijpt het verschil tussen traden en investeren niet? Ik weet dat je aan het trollen bent maar dit gaat niet om de winst op investeren. Heb niet gekeken maar waarschijnlijk hebben mijn portefeuilles ook iets in die range gepakt. Alleen ga ik die winst niet opnemen, tradewinst neem je wel op.

Oh en het is niet alleen maar hosanna. Maakte gisteren zelf een foutje in mijn trade terminal wat de winst van de dag daarvoor kostte maar goed dat heb ik vandaag alweer ingehaald. Blijf voortaan wel van die terminal af.
pi_213071611
Vandaag al m'n aandelen verkocht... -O- Maar vandaag krijg ik een koopcontract voor een nieuwe woning, dus voorlopig geen aandelen meer voor mij. Toch wel winst kunnen maken de afgelopen 2.5 jaar. 8-)
pi_213071918
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2024 14:16 schreef Anton91 het volgende:
Vandaag al m'n aandelen verkocht... -O- Maar vandaag krijg ik een koopcontract voor een nieuwe woning, dus voorlopig geen aandelen meer voor mij. Toch wel winst kunnen maken de afgelopen 2.5 jaar. 8-)
Gefeliciteerd met je huis. ^O^
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
pi_213073012
quote:
*O*
  woensdag 3 april 2024 @ 18:05:54 #13
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_213073599
Het gaat niet heel lekker nu... Ik heb net mijn eerste pluk SBUX gekocht (wilde ik al lang hebben), nu nog even kijken wanneer ik de rest van het boodschappenlijstje ga afvinken.
Ik wil nog kopen:
- Nike
- McDonalds (bijkopen)
- Hershey (bijkopen)
- Mondelez
- Canadian Pacific Kansas City Ltd
En Amazon puts schrijven als de VOL weer wat stijgt (het is daar nu te rustig voor)
  woensdag 3 april 2024 @ 19:47:04 #14
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_213075004
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2024 18:05 schreef JimmyJames het volgende:
Het gaat niet heel lekker nu... Ik heb net mijn eerste pluk SBUX gekocht (wilde ik al lang hebben), nu nog even kijken wanneer ik de rest van het boodschappenlijstje ga afvinken.
Ik wil nog kopen:
- Nike
- McDonalds (bijkopen)
- Hershey (bijkopen)
- Mondelez
- Canadian Pacific Kansas City Ltd
En Amazon puts schrijven als de VOL weer wat stijgt (het is daar nu te rustig voor)
Vanwaar sbux en nike? Verwacht je betere resultaten dan de afgelope 5 jaar?
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
  woensdag 3 april 2024 @ 20:11:53 #15
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_213075536
Starbucks: koopt zichzelf terug, verhoogt elk jaar het dividend, allerlei mooie lijntjes.
https://www.macrotrends.net/stocks/charts/SBUX/starbucks/revenue

Nike wacht ik nog even mee, iets minder consistent laatste jaren, maar ook zo'n ijzersterk Amerikaans merk.

Edit: ook in Italië verbazingwekkend hoe druk en duur de Starbucks is. En niet alleen maar toeristen.

[ Bericht 6% gewijzigd door JimmyJames op 04-04-2024 10:15:09 ]
pi_213099714
Is jullie portefeuille de laatste dagen ook zo volatiel? Het gaat met procenten op en neer in een halve dag.
  maandag 8 april 2024 @ 18:36:28 #17
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_213139350
Redelijk in lijn met de markt.

Ik had trouwens nooit zo gelet op de berg aandelen die Amazon elk jaar uitgeeft als stock based compensation..vanaf 2:54

Uitstaande aandelen stijgen gewoon vrolijk met nagenoeg 20% in laatste 15 jaar:

https://www.macrotrends.n(...)n/shares-outstanding
pi_213139378
Vorige week was het echt bar en boos. Bij opening van het Damrak -2,4% om dan 's middags een procent in de plus te staan. En zulk soort schommelingen dan elke dag. Vandaag viel het heel erg mee: ik begon met +0,11% en nu sta ik op +0,67%.
  maandag 8 april 2024 @ 21:05:25 #19
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_213141418
Ik probeer de Q1 cijfers van Tesla wat te modelleren. Er is een mogelijkheid dat Tesla negatieve free cash flow heeft gedraaid in Q1.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  maandag 8 april 2024 @ 21:34:30 #20
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_213141777
quote:
1s.gif Op woensdag 3 april 2024 20:11 schreef JimmyJames het volgende:
Starbucks: koopt zichzelf terug, verhoogt elk jaar het dividend, allerlei mooie lijntjes.
https://www.macrotrends.net/stocks/charts/SBUX/starbucks/revenue

Nike wacht ik nog even mee, iets minder consistent laatste jaren, maar ook zo'n ijzersterk Amerikaans merk.

Edit: ook in Italië verbazingwekkend hoe druk en duur de Starbucks is. En niet alleen maar toeristen.
Ja. Een hele matige koffie. Ik vraag me dan af hoe lang ze het volhouden. Net als zoveel amerikaanse producten staat niet de kwaliteit centraal maar de marketing. Ik koop dat niet (noch de aandelen, noch de koffie)
The End Times are wild
  maandag 8 april 2024 @ 21:35:35 #21
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_213141791
quote:
Gefeliciteerd. En echt prima gedaan toch!! Je hebt aandelen om ze uiteindelijk te verkopen voor iets ‘echts’ en een huis is dan de beste keuze!
The End Times are wild
pi_213141931
Sinds een paar weken weer begonnen. Rheinmetall, s&p 500 etf en een defensie etf. Daarnaast maandelijks inleggen in 7 fondsen, van Europa tot EM en dividendfondsen. Beetje mix dus zoals het hoort. Bouw geen pensioen op dus doe ik het zo. Komende maanden ff denken of ik nog meer individuele aandelen koop of dat ik mijn trackers maandelijks ga kopen.
pi_213141951
quote:
Herkenbaar. Nu al 2x gedaan en uiteindelijk rendeerde mijn Nederlands vastgoed iedereen de moeder. ;).
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_213143568
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2024 21:34 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ja. Een hele matige koffie. Ik vraag me dan af hoe lang ze het volhouden. Net als zoveel amerikaanse producten staat niet de kwaliteit centraal maar de marketing. Ik koop dat niet (noch de aandelen, noch de koffie)
Daarvoor is ons Hollandsch Heineken toch Het schoolvoorbeeld. ;) Lang, dus.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Best pilot in history
pi_213143570
En Starbucks is best lekker. Helemaal die in de VS waar je meteen door kan naar de tandarts.
Best pilot in history
pi_213144590
Starbucks draait voor mij vooral om de comfortabele stoelen en prettige ambiance.
De koffie smaakt mij prima maar ben niet zo'n grote koffiedrinker.
Het is wel behoorlijk prijzig allemaal daar.
pi_213198303
Ik heb Zoetis op mijn watchlist staan.Farmaceutisch bedrijf gericht op dieren.Vooral met het oog dat steeds meer mensen alleen wonen en huisdieren de rol van kinderen vervangen.Koers heeft een tik gekregen na kritisch stuk in de WSJ. Koers is nu 150 dollar en hoop op nog kleine daling,
pi_213202940
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 april 2024 22:58 schreef Bucketlist het volgende:
Ik heb Zoetis op mijn watchlist staan.Farmaceutisch bedrijf gericht op dieren.Vooral met het oog dat steeds meer mensen alleen wonen en huisdieren de rol van kinderen vervangen.Koers heeft een tik gekregen na kritisch stuk in de WSJ. Koers is nu 150 dollar en hoop op nog kleine daling,
Dat kritisch stuk was wel een claim op gezondheidsissues van 1 van de produçten van ze. Redelijk serieus ;)
pi_213204808
quote:
0s.gif Op zondag 14 april 2024 09:34 schreef Drass het volgende:

[..]
Dat kritisch stuk was wel een claim op gezondheidsissues van 1 van de produçten van ze. Redelijk serieus ;)
Ja, heb het natuurlijk gelezen. Denk dat het meevalt met de effecten op omzet&winstgevendheid. Eigenlijk zeggen alle experts het artikel, werkt in de regel erg goed maar in uitzonderlijke gevallen gaat het veel slechter met het dier.
Sommige dierenartsen schrijven het middel niet juist voor.
pi_213215171
Heb geen idee of het conflict tussen Israël en Iran nog groter wordt maar zit er toch over te denken om 1/3e van m'n ETF's tijdelijk te verkopen.

Aan de andere kant weet ik ook goed dat je de wereldpolitiek en de markt niet kan timen.

Hier nog mensen met vergelijkbare twijfel?
  maandag 15 april 2024 @ 10:28:42 #31
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_213215212
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 10:22 schreef TheFreshPrince het volgende:
Heb geen idee of het conflict tussen Israël en Iran nog groter wordt maar zit er toch over te denken om 1/3e van m'n ETF's tijdelijk te verkopen.

Aan de andere kant weet ik ook goed dat je de wereldpolitiek en de markt niet kan timen.

Ja. I ik heb vanochtend calls op de aex geschreven. Daarmee neem ik dan wel met neutrale positie in. Niet vanwege de oorlog, maar denk ook dat we voorlopig niet stijgen. Soort van winstneming zonder te verkopen.
Dit doe ik zeer zelden
The End Times are wild
  maandag 15 april 2024 @ 10:29:14 #32
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_213215214
Deze calls zijn gedekt door mijn etf’s
The End Times are wild
  maandag 15 april 2024 @ 11:47:29 #33
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_213215826
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 10:22 schreef TheFreshPrince het volgende:

Tja. Stel je had dit gedaan de dag voordat Rusland Oekraïne binnenviel. Dan had je op een hoop aandelen heel veel geld misgelopen.
pi_213215941
quote:
7s.gif Op maandag 15 april 2024 11:47 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Tja. Stel je had dit gedaan de dag voordat Rusland Oekraïne binnenviel. Dan had je op een hoop aandelen heel veel geld misgelopen.
Hmm, daar had ik al naar gekeken.

De S&P500 is toen van december 2021 tot en met september 2022 dalend geweest.
En dat is toch de voornaamste ETF in m'n portfolio.
Nasdaq ging ook niet zo lekker.

Nu waren daar natuurlijk nog wat andere omstandigheden, zoals hoge energieprijzen, schaarste aan bepaalde grondstoffen, etc.
  maandag 15 april 2024 @ 11:56:14 #35
344884 monkyyy
pi_213215944
Ik had serieus een bloedrode dag verwacht >2% in de min, ben mijn hele kooplijst doorgegaan en prijzen bepaald dit weekend. De futures in Amerika wijzen gewoon richting groen. Wat is dit.

Misschien komt het nog.
pi_213215990
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 11:56 schreef monkyyy het volgende:
Ik had serieus een bloedrode dag verwacht >2% in de min, ben mijn hele kooplijst doorgegaan en prijzen bepaald dit weekend. De futures in Amerika wijzen gewoon richting groen. Wat is dit.

Misschien komt het nog.
Er was misschien een directe tegenaanval verwacht en een onzekere rol van de US daarin.
Voorlopig geeft Biden aan dat niet (actief / passief) te steunen dus dat zal rust geven, aangezien de markt niet zit te wachten op verdere betrokkenheid van de US.

Wat nog wel boven de markt hangt is een actie op eigen initiatief en dat zal Iran ook niet zonder tegenreactie laten gebeuren. En je hoeft geen hoog IQ te hebben om te begrijpen dat Israël dan... etc, etc...

Als het diplomatiek / met sancties opgelost kan worden, zal het wel wat meevallen.

Ik ruim 1/3e van m'n ETF's op en blijf voor dat deel wel even in cash zitten voor enkele dagen tot een paar weken, tot duidelijk is wat Israël gaat doen en hoe dat zich verder ontwikkelt.

[ Bericht 5% gewijzigd door TheFreshPrince op 15-04-2024 12:06:48 ]
  maandag 15 april 2024 @ 12:26:30 #37
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_213216215
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 11:56 schreef monkyyy het volgende:

Misschien komt het nog.
De verwachting was vrijdag dat het een tandje erger zou zijn dit weekend.
De daling is vrijdag al geweest. Behalve als Israel nu terugslaat op Iraans grondgebied.
  maandag 15 april 2024 @ 14:31:42 #38
68638 Zwansen
pi_213217269
Biden wil geen oorlog. Vooral niet voordat de verkiezingen zijn geweest. De VS zal er alles aan doen om het conflict te deëscaleren lijkt me.
pi_213217519
quote:
7s.gif Op maandag 15 april 2024 14:31 schreef Zwansen het volgende:
Biden wil geen oorlog. Vooral niet voordat de verkiezingen zijn geweest. De VS zal er alles aan doen om het conflict te deëscaleren lijkt me.
Het is maar de vraag of de US hier de kurk nog op weet te krijgen.
Uiteindelijk hoop ik op een diplomatieke oplossing maar ik reken er niet op.

Als Israël een vergeldingsaanval uitvoert, zal Iran ook een grotere aanval uitvoeren.
Dat zal voor Israël het signaal zijn om volledig los te gaan op Iran.

Laten we hopen dat het bij wat sancties en grote woorden blijft.
pi_213217842
Tesla schrapt 14.000 banen, 10% van het totaal aantal banen in het bedrijf
https://amp.theguardian.c(...)jobs-elon-musk-staff
pi_213217992
quote:
1s.gif Op maandag 15 april 2024 15:42 schreef Lichtloper het volgende:
Tesla schrapt 14.000 banen, 10% van het totaal aantal banen in het bedrijf
https://amp.theguardian.c(...)jobs-elon-musk-staff
Ik las het inderdaad ook.
2024 is niet het jaar van Tesla, aan de andere kant zie ik ook nog behoorlijk wat lichtpuntjes, zoals de forse groei van Megapack verkopen.

Ik verwacht overigens sowieso binnen 5 jaar een trend dat Tesla minder personeel nodig heeft als ze Optimus aan de gang krijgen.
Ze kunnen dan zelfs hun robots gebruiken om robots te produceren.

Overigens is het niet eens echte een "Tesla probleem", de hele EV-sector heeft het moeilijk.
Zelfs BYD moest de kroon in Q1 2024 weer aan Tesla teruggeven na tegenvallende verkoopcijfers.

https://www.cnbc.com/2024/04/02/byd-hands-back-top-ev-seller-title-to-tesla-after-q1-sales-decline.html

[ Bericht 5% gewijzigd door TheFreshPrince op 15-04-2024 16:05:57 ]
pi_213220291
Ongeveer 1/3e van m'n portfolio is nu omgezet in ¤uro's.
Deels de ETF's die vanmiddag verkocht zijn, deels de Tesla aandelen die ik eerder al verkocht had.

Nu eerst rustig de ontwikkelingen afwachten, als het (relatief) rustig is tussen Iran en Israël (of als de koersen fors dalen) dan ga ik wel weer eens wat aankopen.
pi_213220386
Had ongeveer 40% van mijn portefeuille in een World ETF bij de ING.
Vorige week verkocht.
Stop met beleggen bij de ING en stap uit Europa, Japan, VK, Canada etc.
Ga puur voor de VS.
Dus verdeel het over een Nasdaq ETF en een S&P 500 bij De Giro waar ik al beleg.
Investeringshorizon? zeg vijftien jaar.
pi_213220885
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 19:09 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ongeveer 1/3e van m'n portfolio is nu omgezet in ¤uro's.
Deels de ETF's die vanmiddag verkocht zijn, deels de Tesla aandelen die ik eerder al verkocht had.

Nu eerst rustig de ontwikkelingen afwachten, als het (relatief) rustig is tussen Iran en Israël (of als de koersen fors dalen) dan ga ik wel weer eens wat aankopen.
Op zich ook wel in lijn met Vanguard die op basis van CAPE-ratio schat dat waardering van Amerikaanse aandelen ong 30% boven echte waarde zou liggen. Externe schokken kunnen dan wel voor die terugval zorgen.
Wind extinguishes a candle and energizes fire
  maandag 15 april 2024 @ 21:27:44 #45
344884 monkyyy
pi_213222543
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 19:16 schreef WammesWaggel het volgende:
Had ongeveer 40% van mijn portefeuille in een World ETF bij de ING.
Vorige week verkocht.
Stop met beleggen bij de ING en stap uit Europa, Japan, VK, Canada etc.
Ga puur voor de VS.
Dus verdeel het over een Nasdaq ETF en een S&P 500 bij De Giro waar ik al beleg.
Investeringshorizon? zeg vijftien jaar.
Wat gebeurt er na 15 jaar? :P
pi_213222702
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 21:27 schreef monkyyy het volgende:

[..]
Wat gebeurt er na 15 jaar? :P
Dan ga ik vroeg met pensioen en kieper het hopelijk in een aantrekkelijke deposito.
Of ik ga dood en mijn nichtje gaat er een paar jaar de wereld mee over reizen en feesten :P
  woensdag 17 april 2024 @ 08:02:42 #47
68638 Zwansen
pi_213234025
Benieuwd wat de koers van ASML straks doet.
pi_213234078
Het orderboek stroomt minder snel vol dan de analisten hadden verwacht, dus er zal wel wat van de koers af gaan. Op zich was wel voorspeld dat 2024 een soort tussenjaar zou zijn dus ik ben niet verbaasd.
pi_213234597
quote:
1s.gif Op woensdag 17 april 2024 08:12 schreef recursief het volgende:
Het orderboek stroomt minder snel vol dan de analisten hadden verwacht, dus er zal wel wat van de koers af gaan. Op zich was wel voorspeld dat 2024 een soort tussenjaar zou zijn dus ik ben niet verbaasd.
Inderdaad. Begreep van een vriend die er werkt dat ze de interne organisatie ook aan optimaliseren zijn.
  woensdag 17 april 2024 @ 13:41:43 #50
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_213236946
Vraag mij af hoe houdbaar de marges van Nvidia zijn als al hun klanten eigen chips ontwikkelen. Microsoft en alphabet zijn er ook mee bezig.

https://www.techradar.com(...)o-an-rtx-free-future
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')