abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212134329
Aus bei mit nach seit von zu.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_212134360
Ik vind Frans dus echt heel lelijk en Frankrijk een heel onaantrekkelijk land. Maar daar sta ik vrij alleen in :+
pi_212134646
Mijn vader vindt Frans ook verschrikkelijk. ‘Als je zoveel gekke fratsen nodig hebt om een taal te maken is er iets niet goed.’ :D

Ik ben niet zo’n talenmens eigenlijk. Maar al wel meer dan 2 jaar Duolingo. Inmiddels Spaans, en dat gaat me best goed af :)
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
pi_212134692
quote:
1s.gif Op maandag 22 januari 2024 20:18 schreef Clubsoda het volgende:
Gegenuber
pi_212134706
quote:
Dat rijtje zit er bij mij ook nog in, maar ik heb dus geen idee meer wat ik ermee moet... :?

Ik heb alleen Engels examen gedaan, zowel Duits als Frans zo snel mogelijk laten vallen. Ik heb niet zo'n talenknobbel. Geen idee van wie mijn oudste het heeft...
Maar ik heb intussen wel een taal gevonden die op een of andere manier wel logisch voor me is en dat is zweeds ;).
Fake it till you make it...
pi_212134725
quote:
1s.gif Op maandag 22 januari 2024 20:34 schreef LeSage het volgende:
Mijn vader vindt Frans ook verschrikkelijk. ‘Als je zoveel gekke fratsen nodig hebt om een taal te maken is er iets niet goed.’ :D

Ik ben niet zo’n talenmens eigenlijk. Maar al wel meer dan 2 jaar Duolingo. Inmiddels Spaans, en dat gaat me best goed af :)
Ik al bijna 3 jaar intussen, maar dan Zweeds :) .
pi_212134730
Ik wil nog Italiaans leren. Frans vloeiend kunnen spreken en sinds vorige week heb ik bedacht dat ik ook Turks wil leren.
pi_212134869
quote:
0s.gif Op maandag 22 januari 2024 20:38 schreef Nijna het volgende:

[..]
Dat rijtje zit er bij mij ook nog in, maar ik heb dus geen idee meer wat ik ermee moet... :?

Ik heb alleen Engels examen gedaan, zowel Duits als Frans zo snel mogelijk laten vallen. Ik heb niet zo'n talenknobbel. Geen idee van wie mijn oudste het heeft...
Maar ik heb intussen wel een taal gevonden die op een of andere manier wel logisch voor me is en dat is zweeds ;).
Plus derde naamval.

Aus dem Supermarkt, bei meiner Mutter, mit deinem Bruder, nach der Schule. Dat idee :s)
pi_212134894
quote:
1s.gif Op maandag 22 januari 2024 20:37 schreef amaranta het volgende:

[..]
Gegenuber
No, señorita :P
pi_212134900
quote:
Hoorde daar geen ausser bij?

Tevens sta ik je graag bij wb Frans. Al vind ik die taal misschien wel vooral lelijk door die lelijke Fransen.
En Parijs :r
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_212134947
quote:
Dat rijtje stond aan de binnenkant van mijn etui :D
En dan nog onvoldoendes.

Frans vind ik wel mooi. Daar haalde ik nog wel 6-jes op. Rijtjes woordjes leren was een drama, maar ik haalde dat altijd wel op met teksten/mondeling/luistertoetsen.

Allebei de talen heel hard laten vallen toen het kon.
Daarna pretpakket gekozen; ned, eng, wisA, wisB, na, sk en bio :D
pi_212134978
Frans vind ik ook niks behalve bij Stromae. O+
  maandag 22 januari 2024 @ 20:58:06 #13
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_212134989
quote:
1s.gif Op maandag 22 januari 2024 20:51 schreef Clubsoda het volgende:

[..]
No, señorita :P
No?
Is het niet?
Mit, nach, bei,seit, von, zu, entgegen, gegenüber, aus, außer
pi_212135025
quote:
0s.gif Op maandag 22 januari 2024 20:55 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]
En dan nog onvoldoendes.

Frans vind ik wel mooi. Daar haalde ik nog wel 6-jes op. Rijtjes woordjes leren was een drama, maar ik haalde dat altijd wel op met teksten/mondeling/luistertoetsen.

Dat was ook bijna mijn pakket, maar geen wisA maar wel Duits en Latijn. Ik vind zowel talen als exact tof.
pi_212135038
quote:
1s.gif Op maandag 22 januari 2024 20:58 schreef amaranta het volgende:

[..]
No?
Is het niet?
Mit, nach, bei,seit, von, zu, entgegen, gegenüber, aus, außer
Je deed geen Umlaut :P mijn rijtje had geen ausser en entgegen maar kan best zijn dat het er wel in hoort.
  maandag 22 januari 2024 @ 21:06:45 #16
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_212135101
quote:
1s.gif Op maandag 22 januari 2024 21:01 schreef Clubsoda het volgende:

[..]
Je deed geen Umlaut :P mijn rijtje had geen ausser en entgegen maar kan best zijn dat het er wel in hoort.
Ik dacht nog, ze zal vast niet (naam)vallen over die puntjes
pi_212135230
quote:
1s.gif Op maandag 22 januari 2024 21:00 schreef Clubsoda het volgende:

[..]
Dat was ook bijna mijn pakket, maar geen wisA maar wel Duits en Latijn. Ik vind zowel talen als exact tof.
Ik zou willen dat ik het kon, maar rijtjes stampen is niks voor mij.

Ik heb zelfs ak nog ingeruild voor wisA omdat er teveel feitjes werden gevraagd.

En dan jongste die inmiddels 2 jaar Russisch en 2 jaar Chinees heeft gedaan. En nu met Frans is begonnen. Dat gaat hem zo makkelijk af, maar hij vindt het echt niet leuk. Zo jammer :P
pi_212135288
quote:
0s.gif Op maandag 22 januari 2024 20:55 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]
En dan nog onvoldoendes.

Hahahaha, dat zou zó niet mijn pretpakket zijn geweest.
Engels, Nederlands, Frans 1, WisA, geschiedenis, aardrijkskunde, economie en tekenen examen (inclusief kunstgeschiedenis)…
Was meer mijn pretpakket :D
pi_212135380
quote:
1s.gif Op maandag 22 januari 2024 21:21 schreef LeSage het volgende:

[..]
Hahahaha, dat zou zó niet mijn pretpakket zijn geweest.
Engels, Nederlands, Frans 1, WisA, geschiedenis, aardrijkskunde, economie en tekenen examen (inclusief kunstgeschiedenis)…
Was meer mijn pretpakket :D
De horror :D
  maandag 22 januari 2024 @ 21:36:49 #20
35189 Troel
scherp en bot
pi_212135507
Hahaha

Vakkenpakketopsom?

Nederlands, Engels, Frans, Wiskunde B, Natuurkunde, Scheikunde :P Havo 5 in 2000, laatste jaar oude lichting :)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  maandag 22 januari 2024 @ 21:40:46 #21
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_212135575
Ik vond de middelbare school echt niet leuk en ik ben gegaan voor een pretpakket en de makkelijkste weg.

Nederlands, Engels, Frans, Aardrijkskunde, Geschiedenis, Economie I en Economie II (een soort boekhouden, ik weet niet of dat vak nog bestaat eigenlijk).

En nooit spijt van gehad. Ik zie het diploma van de middelbare school vooral als iets wat je moet hebben en daarna komt het allemaal nog wel goed en is alles mogelijk. Mijn beeld hierover is door de jaren heen niet veranderd.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  maandag 22 januari 2024 @ 21:41:23 #22
35189 Troel
scherp en bot
pi_212135581
quote:
0s.gif Op maandag 22 januari 2024 21:40 schreef livelink het volgende:
Ik vond de middelbare school echt niet leuk en ik ben gegaan voor een pretpakket en de makkelijkste weg.

Nederlands, Engels, Frans, Aardrijkskunde, Geschiedenis, Economie I en Economie II (een soort boekhouden, ik weet niet of dat vak nog bestaat eigenlijk).

En nooit spijt van gehad. Ik zie het diploma van de middelbare school vooral iets wat je moet hebben en daarna komt het allemaal nog wel goed en is alles mogelijk. Mijn beeld hierover is door de jaren heen niet veranderd.
Bedrijfseconomie :)

Bij ons heette het handelswetenschappen.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_212135669
Nederlands Engels wiskunde B natuurkunde economie biologie en geschiedenis

Opsoms O+
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  maandag 22 januari 2024 @ 21:51:59 #24
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_212135725
Ned, Eng, Geschiedenis, WisA, Handvaardigheid/kunstgeschiedenis, Economie I.

Ik moest serieus even graven wat mijn vakken waren.
Eerste keer 4H had ik nog Frans maar snel laten vallen, tweede keer 4H deed ik een poging Aardrijkskunde maar ook dat liet ik snel vallen. :D
pi_212135776
Ik deed Natuur en gezondheid met economie1,2 en Grieks en heb ook nog een poosje Duits erbij gedaan. Maar dat werd rooster technisch te lastig en toen ben ik daar mee gestopt.
pi_212135812
Nederlands, Engels, Frans, Latijn, Grieks, geschiedenis, aardrijkskunde, biologie en Wiskunde A :Y

Geen Duits gedaan, maar er moet nog gemass (met RingelS dan) in dat rijtje.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  maandag 22 januari 2024 @ 22:01:44 #27
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_212135826
Nederlands, Engels, Duits, Frans, geschiedenis, aardrijkskunde, tekenen, wiskunde B. Ik was een alfa in de bèta klas, want die waren ingedeeld op de wiskunde die je koos.

Talen O+
pi_212135833
Ach die vakkenpakketten.
Nederlands, Engels, Frans, geschiedenis, aardrijkskunde en uhm uhm uhm ik denk economie, maar het kan ook Maatschappijleer zijn geweest. Of kon dat niet?

Ik was een kei in woordjes en teksten stampen. Het liefste last minute. Om het de dag daarna compleet te vergeten maar dan had ik mijn voldoende al gehaald. Ik vond de middelbare vreselijk, net als studeren. En toch aardig terechtgekomen met enkel een Havo diploma met ultra pretpakket.
pi_212135856
Nederland, Engels, Frans, Wiskunde B, Economie en Aardrijkskunde

Duits was echt niet mijn ding. Frans heb ik ook in vervolgopleiding nog 4 jaar gehad. Inclusief verkoopgesprekken en presentatie enzo. Nu ben ik al blij als ik een brood kan bestellen :')
pi_212136135
Vakkenpakket opsom, leuke O+
Eindexamen gedaan in Nederlands, Engels, Duits1,2, Grieks, Natuurkunde 1, Wiskunde B1, Biologie en Scheikunde 1,2. Tm de 5e deed ik Wiskunde B1,2 en Aardrijkskunde ook nog erbij, maar het wiskunde B2 deel miste ik net klein stukje inzicht waardoor ik voor het gecombineerde vak onvoldoende kwam te staan, en ik deed officieel N&G waarbij B1 hoorde dus mocht het B2 deel laten vallen. Aardrijkskunde laten vallen omdat ik vond dat ik al wel genoeg vakken had. Tm de 4e had ik ook nog Tekenen, Frans en Latijn erbij. Mocht pas na de 4e een vd klassieke talen laten vallen en Frans moest ook verplicht tm 4e. De horror, snapte daar echt niks van. Tekenen deed ik voor kunstgeschiedenis, want kon niet apart. Maar ik kan echt absoluut niet tekenen, dus ondanks hoge cijfers voor kunstgeschiedenis stond ik toch onvoldoende dus eruit gegooid. En ik heb ook in een soort honoursprogramma nog een jaartje filosofie gedaan, maar daar konden we geen eindexamen in doen.
pi_212136225
Ik heb Economie & Maatschappij gedaan omdat de rest simpelweg afviel :P. Exacte vakken liggen me niet, maar creatief ben ik evenmin dus bleef er maar 1 pakket over :D.
pi_212136268
Nederlands,Engels, Frans, Wiskunde A, biologie en Handelswetenschappen en recht.
NL en ENG omdat verplicht was. Frans omdat ik dat leuk vond. Ik deed eerst Wiskunde B maar daar snapte ik geen hol van dus halverwege H4 overgestapt. Bio omdat ik dat voor vervolgopleiding nodig had en Handel omdat me dat leuk leek en ik een schurfthekel had aan AK en GS..

Ik deed VWO maar gooide er een beetje met mijn pet naar dus toen haar de Havo. H5 2x gedaan want 1e keer gezakt. Was niet zo heel erg want vriendinnetje zakte ook 🤣

Toen opleiding verpleegkundige gaan doen maar auto-ongeluk gekregen en daar rugklachten aan overgehouden dus moeten stoppen ook omdat ik het niet zo leuk vond dat ik niet sneller kon/mocht leren
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_212136519
Hier N&T met Duits 1 en Frans 1 en LO2.
Absoluut geen talenknobbel en woordjes stampen kon ik ook echt niet. Maar toch beiden talen gehouden en geen spijt van gehad. Zou ze liefst beter spreken/verstaan. Maar nu geen zin om het op te pakken.

Had bedacht Frans weer op te pakken samen met zoon die nu in de eerste zit. Maar dat is er ook niet van gekomen 😅
  dinsdag 23 januari 2024 @ 00:04:52 #34
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_212136549
Ou làlà, j'aime le Fancais! O+ O+ O+

En ja, ik had 't ook in mijn pakket, samen met NL, EN, Duits, Biologie, Wiskunde-A, & Handvaardigheid/ unstgeschiedenis.

Met een vader die leraar Frans was gingen we natuurlijk ook vaak naar Frankrijk op vakantie. Maar mijn kennis van de Franse taal (en het vlot spreken) heb ik toch vooral geleerd van Franse vriendjes. :D
in de haak.
pi_212137055
Ik heb absoluut geen talenknobbel dus middelbare school was een geworstel. Vakken laten vallen bestond niet dus tot en met laatste jaar had ik nederlands, frans, engels en duits. Ondanks beta richting. Passief was en ben ik redelijk. Nu nog kan ik op vakantie in frankrijk of duitsland genoeg verstaan. Ik krijg het er alleen zelf niet uit.
Ik had de zwaarste wiskunde en dat was in het laatste jaar pittig. Maar scheikunde en biologie O+
  dinsdag 23 januari 2024 @ 08:06:03 #36
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_212137448
Ik sprak idd ook prima Frans dankzij alle vakanties (en vriendinnetjes en vriendjes) daar, ik had alleen niks met al die regeltjes en accenten dus dat leverde altijd onvoldoende bij toetsen, maar zo’n rijtje als uit de OP kan ik ook nog steeds:
Bon, grand, jolie, mauvais, beau, petit, gros, jeune, haute, autre, nouveau, vaste, vieux, premier, dernier, longue
(Geen idee of het klopt en wat ik er mee moet, maar ooit heeft zich dit wel in mijn hoofd vastgeklonken. :D )
pi_212137569
Ik wist niet dat er zulke Franse rijtjes waren.
In mijn hoofd zit nog wel über unter vor zwischen ohne um entlang. Geen idee wat entlang is.
pi_212137666
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 08:26 schreef Vanyel het volgende:
Ik wist niet dat er zulke Franse rijtjes waren.
In mijn hoofd zit nog wel über unter vor zwischen ohne um entlang. Geen idee wat entlang is.
Langs. Den Fluss entlang.

Limburgers begrijpen hopelijk wel het verschil tussen langs en naast? :o
  dinsdag 23 januari 2024 @ 08:43:04 #39
319308 Tink89
To live is to dance
pi_212137669
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 08:06 schreef BE het volgende:
Ik sprak idd ook prima Frans dankzij alle vakanties (en vriendinnetjes en vriendjes) daar, ik had alleen niks met al die regeltjes en accenten dus dat leverde altijd onvoldoende bij toetsen, maar zo’n rijtje als uit de OP kan ik ook nog steeds:
Bon, grand, jolie, mauvais, beau, petit, gros, jeune, haute, autre, nouveau, vaste, vieux, premier, dernier, longue
(Geen idee of het klopt en wat ik er mee moet, maar ooit heeft zich dit wel in mijn hoofd vastgeklonken. :D )
Ik vind het ook grappig dat die lijstjes bij iedereen in een andere volgorde staan. Ik ken:
beau bon joli
haut long petit
jeune vaste grand
vieux mauvaus méchant
nouveau autre gros

En dan nog twee rijtjes voor duits... even denken hoor.

mit nach bei zeit von zu aus

en

durch fur gegen ohne um

ofzoiets :-D

Maar goed, ik doorbreek de opsom even met het bericht dat mijn allerliefste collega net vertelt dat ze een andere baan heeft. Ik gun haar de wereld, maar damn, wat ga ik haar missen. En dan heb ik dus per 1-2 een nieuwe collega (die was al geworven, uitbreiding) en per 1-3 gaat zij weg en dan komt er daarna hopelijk snel nog een nieuwe. Voorlopig wordt het in de waan van de dag werken, denk ik. Zij doet zó veel kleine dingen...

quote:
1s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 08:42 schreef Clubsoda het volgende:

[..]

Ja! Maar mijn Brabantse schoonfamilie doet het consequent fout. 'Die zit langs jou'.... brrt!
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  dinsdag 23 januari 2024 @ 08:44:01 #40
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_212137674
O wow @BE dat je dat nog kunt oplepelen! Ik kickte op Frans met alle grammaticale regeltjes.

Ik was dus een alfa met een talenknobbel, veel interesse (maar matig talent) voor beta die heel goed kon tekenen. Ik koos: NL, EN, DU, WISA, NA, SK, GS. Geen idee waarom ik de oude afkortingen weer gebruik, maar vind ik leuk :9

Soms heb ik gedacht: hád ik maar geluisterd naar mijn talent. Maar anno nu ben ik zo blij met mijn opleiding, waar veel beta voor nodig was, omdat ik alles rond het menselijk lichaam zo machtig interessant vind. Maar wat ik het beste kan blijft schrijven en tekenen. Ik ben dan ook blij met waar ik terecht ben gekomen: ik schrijf en geef vorm over ..... medische onderwerpen O+
pi_212137687
quote:

[..]

Uiteraard!
pi_212137692
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 08:43 schreef Tink89 het volgende:

[..]
Ik vind het ook grappig dat die lijstjes bij iedereen in een andere volgorde staan. Ik ken:
beau bon joli
haut long petit
jeune vaste grand
vieux mauvaus méchant
nouveau autre gros

en

durch fur gegen ohne um

Maar goed, ik doorbreek de opsom even met het bericht dat mijn allerliefste collega net vertelt dat ze een andere baan heeft. Ik gun haar de wereld, maar damn, wat ga ik haar missen. En dan heb ik dus per 1-2 een nieuwe collega (die was al geworven, uitbreiding) en per 1-3 gaat zij weg en dan komt er daarna hopelijk snel nog een nieuwe. Voorlopig wordt het in de waan van de dag werken, denk ik. Zij doet zó veel kleine dingen...
[..]
Ja! Maar mijn Brabantse schoonfamilie doet het consequent fout. 'Die zit langs jou'.... brrt!
Ik krijg dus hele rare visuals van 'langs iemand zitten' :') Mal hoe regionaal dat is, dat je het verschil niet lijkt te snappen.
pi_212137697
Ik kan alle Latijnse vervoegingen ook nog wel oplepen. Avus avi avo avum avo - avi avorum avis avos avis :+
pi_212137702
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 08:46 schreef Clubsoda het volgende:

[..]
Ik krijg dus hele rare visuals van 'langs iemand zitten' :') Mal hoe regionaal dat is, dat je het verschil niet lijkt te snappen.
Heeft weinig met snappen te maken denk ik. Ik 'snap' ook niet waarom jullie je chips een voetomhulsel noemen als ze slap worden.
Gewoon ander gebruik van taal, woorden hebben niet overal dezelfde betekenis.
pi_212137705
Niemand in mijn Brabantse familie zegt 'langs zitten' is dat zo lokaal?
  dinsdag 23 januari 2024 @ 09:00:41 #46
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_212137796
quote:

[..]

Niet Limburgers ook.
Ik zit naast mijn moeder
Ik loop langs de rivier.
pi_212137803
quote:
1s.gif Op maandag 22 januari 2024 20:49 schreef Clubsoda het volgende:

[..]
Plus derde naamval.

Aus dem Supermarkt, bei meiner Mutter, mit deinem Bruder, nach der Schule. Dat idee :s)
Ergens vermoedde ik dat het iets met een naamval te maken had... ;)

Vakkenpakket havo (1996): Nederlands, Engels, Wiskunde B, Natuurkunde, Scheikunde, Biologie.
Ik had ook wiskunde A erbij gewild, maar dat mocht niet want ik kwam van de mavo en dat was te moeilijk (eigenlijk paste het roostertechnisch niet maar ze schoven het op de mavo).
pi_212137855
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 08:49 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Heeft weinig met snappen te maken denk ik. Ik 'snap' ook niet waarom jullie je chips een voetomhulsel noemen als ze slap worden.
Gewoon ander gebruik van taal, woorden hebben niet overal dezelfde betekenis.
Dat begrijp ik ook niet :+

Standaard Nederlands heeft een duidelijk verschil tussen langs en naast (of tussen zij en hun for that matter). Je kan prima regionaal spreken en toch het verschil in de standaardtaal snappen toch? Ik heb het met niet-noorderlingen ook niet contextloos over sloffe chips. Of over mijn arms en beens :+
  dinsdag 23 januari 2024 @ 09:13:01 #49
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_212137876
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 08:49 schreef exode het volgende:
Is denk ik inderdaad redelijk lokaal.

Ben ooit van Breda voor een paar jaar naar Veldhoven verhuisd. Moest toen echt wennen aan het andere taalgebruik :o _O- En nog (noord)oostelijker is de taal weer anders. Richting BoZ ook.

Jij komt oorspronkelijk ook uit de regio Breda toch?

[ Bericht 0% gewijzigd door Whiskers2009 op 23-01-2024 09:18:13 ]
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_212137898
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 09:13 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Ben ooit van Breda voor een paar jaar naar Veldhoven verhuisd. Moest toen echtwennen aan het andere taalgebruik :o _O- En nog (noord)oostelijker is de taal weer anders. Richting BoZ ook.

Jij komt oorspronkelijk ook uit de regio Breda toch?
Klopt!

Het grappige is dat B boven de rivieren is geboren en 0 dagen in Brabant heeft gewoond maar hij heeft een Brabantse tongval. Juul niet, die heeft een keiharde G en rollende R.
pi_212137909
Ik heb en geen wiskunde én geen talenknobbel :') Gelukkig stam ik uit een tijd dat wiskunde nog geen verplicht vak was.
Ik kon daardoor helaas niet bij de bereden politie dus ben maar in een winkel gaan werken :{ Maar met wél wiskunde, had ik nu nog op school gezeten en ook dat beroep niet kunnen kiezen :+

Geen idee meer wat mijn vakkenpakket was. Iets met handelskennis, maar verder :')

Geen idee ook hoe ik aan twee kinderen kom die en een talen én een wiskundeknobbel hebben. Heb ze met beide dus nooit kunnen helpen :{
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
  dinsdag 23 januari 2024 @ 09:19:44 #52
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_212137918
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 09:16 schreef exode het volgende:

[..]
Klopt!

Het grappige is dat B boven de rivieren is geboren en 0 dagen in Brabant heeft gewoond maar hij heeft een Brabantse tongval. Juul niet, die heeft een keiharde G en rollende R.
Mooi is dat, hoe dat zo verschillend kan zijn :D
  dinsdag 23 januari 2024 @ 09:54:57 #53
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_212138180
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 09:18 schreef Mushanga71 het volgende:
Ik heb en geen wiskunde én geen talenknobbel :') Gelukkig stam ik uit een tijd dat wiskunde nog geen verplicht vak was.
Ik kon daardoor helaas niet bij de bereden politie dus ben maar in een winkel gaan werken :{ Maar met wél wiskunde, had ik nu nog op school gezeten en ook dat beroep niet kunnen kiezen :+

Geen idee meer wat mijn vakkenpakket was. Iets met handelskennis, maar verder :')

Geen idee ook hoe ik aan twee kinderen kom die en een talen én een wiskundeknobbel hebben. Heb ze met beide dus nooit kunnen helpen :{
Misschien heeft hun vader een wiskunde knobbel
pi_212138485
Dus niemand heeft Huishoudkunde gehad als examenvak?
Class of 1950. *) :')
pi_212138830
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 09:08 schreef Clubsoda het volgende:

[..]
Dat begrijp ik ook niet :+

Standaard Nederlands heeft een duidelijk verschil tussen langs en naast (of tussen zij en hun for that matter). Je kan prima regionaal spreken en toch het verschil in de standaardtaal snappen toch? Ik heb het met niet-noorderlingen ook niet contextloos over sloffe chips. Of over mijn arms en beens :+
Volgens mij is dat moeilijk als je niet weet dat het geen standaardtaal is. Zolang je in je bubbel zit, is langs het woord dat je normaal vindt voor waar de rest van NL naast zegt. Als je uit die bubbel komt, is het denk ik vooral afhankelijk van hoe makkelijk je taal aanpast denk ik. Al is het verschil tussen zij en hun volgens mij moeilijker en tussen langs en naast. Net als als en dan, dat is ook voor veel mensen gewoon niet te onderscheiden.

Ik denk dat het buiten je bubbel ook nog uitmaakt waar je je bevindt. Zo zeg ik al jaren geen dingen als je reegt me op, een lekke tuup of stop dit maar in een tuutje. Ik woon daar niet. Maar als de meerderheid van de aanwezigen uit regionaletaalregio komt, of ik bevind me in regionaletaalregio, dan vind ik het op zich wel lollig als mensen hun regionale taal gebruiken.

We hebben in dit topic ook iemand die teksten doorspekt met brabantismes. Dat vind ik best lollig altijd *)
pi_212138882
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 09:54 schreef amaranta het volgende:

[..]
Misschien heeft hun vader een wiskunde knobbel
Nope, taal wel dus das verklaarbaar :P

quote:
1s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 10:34 schreef vencodark het volgende:
Dus niemand heeft Huishoudkunde gehad als examenvak?
Class of 1950. *) :')
Daar kon bij mij op school nog voor gekozen worden, geloof ik :D
If they say
pi_212139044
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 11:08 schreef Vanyel het volgende:

[..]

We hebben in dit topic ook iemand die teksten doorspekt met brabantismes. Dat vind ik best lollig altijd *)
Dat ben ik waarschijnlijk :7

Ik weet heel goed het verschil tussen naast en langs en zo ook tussen als en dan. Maar dat is echt iets wat ik later pas geleerd heb, het foute zit er echt zo ingebouwd dat dat er gewoon nog heel vaak onbewust uitfloept.
Afhankelijk van met wie ik in gesprek ben probeer ik er wel op te letten, maar dat moet ik dus echt bewust doen.

Ik verbaas me dan vaak weer over dialecten waarbij de zinnen niet worden afgemaakt, dan denk ik, je mist nog drie woorden. Of de wederkerende voornaamwoorden die niet worden gebruikt.
Storen doe ik me er niet aan, maar als mensen mij gaan verbeteren, dan ga ik ze op ook verbeteren :P

Mijn kinderen spreken overigens niet echt dialect, vinden het vreselijk. Al probeert de oudste het wel eens, waar ik dan weer hartelijk om moet lachen, want de woorden die hij gebruikt bedenkt hij waarschijnlijk terplekke zelf, heeft dan vaak niets met het dialect te maken.

Dochter heeft een harde g, weet niet zo goed waar ze die heeft opgepikt. Er spreekt hier niemand met een harde g. Al vermoed ik van de logopedie, die ze als ukkie een paar maanden gehad heeft, want de logopediste had wel een harde g. Anders zou ik het niet weten.

(De ergste Brabantse fout ben ik wel (redelijk) afgeleerd trouwens, zij zijn beter als mij. Ik weet wel waar die vandaan komt trouwens want in het dialect is het ‘zij zèn beter ès men’, dus mensen die die fout maken proberen gewoon het Brabants naar het Nederlands te vertalen)
  Moderator dinsdag 23 januari 2024 @ 11:47:55 #58
382129 crew  Donna
pi_212139188
Ik zeg maar even niks als Fries. :')
pi_212139235
Ooit en soms verwisselen is ook Brabants geloof ik? Dat vind ik een lastige, want ik tegenstelling tot bij langs en naast en als en dan, merk ik in eerste instantie niet dat er iets anders bedoeld wordt en moet ik zinnen drie keer teruglezen.
pi_212139278
De oudste pikt af en toe wat andere woorden op. Alleen had hij in het begin zo'n mooie r maar die is kwijt, denk door het kdv. Nu is het deuwwwwww :'(
Gelukkig wel een zachte g maar een harde hoort hij ook nergens.

Ik pas mij heel erg aan. Soms kan ik zelfs moeilijk terug. Als ik ergens op moet letten is het op/in de trein. Dat blijft een lastige.
  dinsdag 23 januari 2024 @ 12:03:40 #61
319308 Tink89
To live is to dance
pi_212139334
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 11:51 schreef Clubsoda het volgende:
Ooit en soms verwisselen is ook Brabants geloof ik? Dat vind ik een lastige, want ik tegenstelling tot bij langs en naast en als en dan, merk ik in eerste instantie niet dat er iets anders bedoeld wordt en moet ik zinnen drie keer teruglezen.
Ja, dat doen mijn schoonouders ook. 'Zij doen dat ooit weleens ja'. SOMS!

Maar goed, zij roepen ook vort en bekant en nog wat andere dingen waarvan ik de betekenis heb moeten leren. En 'jullie gaat' en 'hullie zijn'. Prachtig en zo lelijk tegelijk O+ O+
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_212139384
Van mijn directe collega's zijn er maar 3 Oer Hollands zeg maar. Voor de andere 5 is Nederlands niet de moedertaal. Dat levert vaak grappige zinnen op.

Onze teammeetings gaan ook van Nederlands naar Engels en terug, zelfs met wisselingen in een zin.

Het is wel leuk om daardoor over woorden en betekenissen na te denken. Zeker als er een dubbele laag achter kan zitten.
pi_212139557
quote:

[..]
beau bon joli
haut long petit
jeune vaste grand
vieux mauvaus méchant
nouveau autre gros

en

durch fur gegen ohne um

[..]
Jaaaa zo ken ik het Franse rijtje ook

Mit, nacht, bei, zegt, von, zu, aus, außer, gegenuber

Durch, fur, ohne, um, entlang, gegen, wieder

Ik mocht vandaag weer bloedprikken. Word nu onderzocht op kinkhoest..
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_212139697
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 11:47 schreef Donna het volgende:
Ik zeg maar even niks als Fries. :')
Goeiemiddei! grutskste Fries hjirre *O*
Ik wilde eigenlijk Fries als examenvak, maar we hadden te weinig mensen die jaargang helaas.
En als ik moe ben, ga ik weer Fries praten, terwijl ik al jaren >95% van de tijd NL praat (alleen een uurtje of 2 per week met mijn moeder telefonisch). Teken dat het echt mijn memmetaal is. Dus als ik en mijn man later dement worden, spreek ik geen NL meer en verstaat hij geen Fries meer. Dat wordt lekker communiceren tzt :P

En ik heb een kind dat de R niet kan zeggen, niet de rollende en niet de keelvariant. Maar we zijn allang blij dat de logopedie hem van alle andere brakke letters heeft afgeholpen. Met de ogentest met 3 jaar had hij alle plaatjes goed benoemt, maar de arts verstond niks van zijn spraak (ik wel). Dus de ogentest leverde hem een verwijzing naar de logo op. Nu met 16 jaar verstaan ze hem prima :D
pi_212139700
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 08:47 schreef Clubsoda het volgende:
Ik kan alle Latijnse vervoegingen ook nog wel oplepen. Avus avi avo avum avo - avi avorum avis avos avis :+
Oja!
En de eerste (oud-griekse) zinnen van de Odyssee van Homerus, die kan ik ook nog opdreunen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 08:49 schreef exode het volgende:
Ja. Op mijn basisschool was 'ik zit langs jou' heel gewoon :')

quote:
1s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 09:13 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Ben ooit van Breda voor een paar jaar naar Veldhoven verhuisd. Moest toen echt wennen aan het andere taalgebruik :o _O- En nog (noord)oostelijker is de taal weer anders. Richting BoZ ook.
Jup. Al maakt west en oost voor mijn gevoel wel meer uit dan noord zuid. Ik heb tenminste wel de juiste tongval om hier niet op te vallen (40 km noordelijker).
Raden uit welke regio een Brabander komt is een leuk spelletje :P
pi_212139745
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 11:51 schreef Clubsoda het volgende:
Dat is niet iets wat me hier op valt, maarr dat kan ook zijn dat hier hier zo is ingeburgerd dat het me niet op valt, al denk ik dat het hier niet zo speelt in de regio, misschien een ander deel van Brabant.

quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 12:03 schreef Tink89 het volgende:

[..]

Maar goed, zij roepen ook vort en bekant en nog wat andere dingen waarvan ik de betekenis heb moeten leren. En 'jullie gaat' en 'hullie zijn'. Prachtig en zo lelijk tegelijk O+ O+
Vort en bekant hebben we hier ook, hullie wordt hier dan weer niet gebruikt (net als zullie, dat is ook niet van hier).

Weet niet of het echt Limburgs is, maar ken ook een paar mensen die zeggen na een voorstel, quote, mening, stelling, whatever, alleen het woordje of?

Zullen we zo de stad in of?
Dan mis je volgens mij een hele vraag (en het woordje gaan achter in). Maar je bedoeld eigenlijk, of heb je een ander plan? (En zo zijn er nog wat opties die je kan invullen na het woordje of)
pi_212139799
quote:
Raden uit welke regio een Brabander komt is een leuk spelletje :P
Toen ik ging studeren wist een klasgenootje zeker dat ik uit België kwam.
Heb gezegd dat als dat zo was dat zij me dan waarschijnlijk niet had kunnen verstaan.
(Heb me jaren verbaasd waarom sommige Vlaamse programma’s ondertiteld werden, terwijl dat toch gewoon goed te verstaan was, totdat ik begreep dat een groot deel van de Nederlanders die een stuk noordelijker wonen daar wel moeite mee hadden ;) )
pi_212139815
Wij zijn maar eens aan 'de Verhulstjes' begonnen en ik ben heel blij dat het ondertiteld wordt.
pi_212139975
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 12:43 schreef hilliebillie het volgende:

[..]
Dat is niet iets wat me hier op valt, maarr dat kan ook zijn dat hier hier zo is ingeburgerd dat het me niet op valt, al denk ik dat het hier niet zo speelt in de regio, misschien een ander deel van Brabant.

Volgens mij lees ik het nou juist regelmatig bij jou :+ ga even zoeken naar een voorbeeld.
  dinsdag 23 januari 2024 @ 13:11:18 #70
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_212140132
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 12:48 schreef exode het volgende:
Wij zijn maar eens aan 'de Verhulstjes' begonnen en ik ben heel blij dat het ondertiteld wordt.
Aleee, Vlaams verstaade gij toch wel?
pi_212140170
Ik vind West-Vlaams uit Hent bijvoorbeeld echt niet te verstaan :N
  dinsdag 23 januari 2024 @ 13:15:23 #72
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_212140186
Mijn sister from another Mister is vrijdag aangereden (letterlijk aangereden, dus niet het Brabantse vertrokken) hier op een rotonde.
Gebroken pols die waarschijnlijk geopereerd moet gaan worden. Hechtingen in de wenkbrauwen. En waarschijnlijk ook een fractuur in de knie. Ik had al aangeboden om te helpen waar nodig. Dus gisteren haar zoon naar de judo gebracht en zonet met haar naar het ziekenhuis om bloed te prikken omdat ze niemand anders had die haar kon brengen. En mogelijk vanmiddag nog een keer naar het ziekenhuis, dat hoor ik nog.

Maar goed ik heb dus contact met iemand via Facebook market en die zat daar dus ook in die wachtkamer en volgens mij herkenden we elkaar maar we hebben allebei niks gezegd.
pi_212140190
quote:

[..]
beau bon joli
haut long petit
jeune vaste grand
vieux mauvaus méchant
nouveau autre gros

en

durch fur gegen ohne um

[..]
Oh ja dat franse rijtje... daar wist ik het begin nog van "beau bon jolie, haut long petit" en de rest kon ik niet meer reproduceren. Ook niet waarom dat rijtje er is...
Balen als zo'n allerliefste collega weg gaat :*

quote:
1s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 12:26 schreef Vicky het volgende:

Ik mocht vandaag weer bloedprikken. Word nu onderzocht op kinkhoest..
:*

Hier in Drenthe blijf ik me verbazen over: Wat ben je nodig. Ik kan er niet aan wennen.
Dat een juf dan mailt: Ik ben nog ouders nodig voor dit en dat. Mijn jongste vond het heel raar dat juf het niet goed zei ;).
Begeleidster van de oudste zegt het ook altijd op zn drents. Ik probeer er maar omheen te luisteren ;)
  dinsdag 23 januari 2024 @ 13:16:36 #74
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_212140193
Dubbel

[ Bericht 63% gewijzigd door amaranta op 23-01-2024 13:34:27 ]
  dinsdag 23 januari 2024 @ 13:21:54 #75
319308 Tink89
To live is to dance
pi_212140230
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 13:16 schreef Nijna het volgende:

[..]
Oh ja dat franse rijtje... daar wist ik het begin nog van "beau bon jolie, haut long petit" en de rest kon ik niet meer reproduceren. Ook niet waarom dat rijtje er is...
Balen als zo'n allerliefste collega weg gaat :*
[..]

Hier in Drenthe blijf ik me verbazen over: Wat ben je nodig. Ik kan er niet aan wennen.
Dat een juf dan mailt: Ik ben nog ouders nodig voor dit en dat. Mijn jongste vond het heel raar dat juf het niet goed zei ;).
Begeleidster van de oudste zegt het ook altijd op zn drents. Ik probeer er maar omheen te luisteren ;)
Het zijn de bijvoeglijke naamwoorden die voor het zelfstandig naamwoord komen. En dus niet erachter, zoals in het Frans gebruikelijk is.

En nee, dat hoefde ik niet op te zoeken.

Ik ben nodig -> dat heb ik nou werkelijk nog nooit gehoord. Wel een andere die ik nu even niet kan bedenken. Ik kom hierop terug.

Edit: een rondje google bracht de aha-erlebnis. Ik ben begonnen versus ik heb begonnen en ik ben vrij versus ik heb vrij. En heel soms hoor ik ook 'ik ben gewonnen', maar dat is volgens mij wel echt fout.
pi_212140231
Haha mijn browser wil deze pagina's nu steeds vertalen omdat er andere talen op staan :+
pi_212140293
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 13:11 schreef amaranta het volgende:

[..]
Aleee, Vlaams verstaade gij toch wel?
Gertje versta ik wel, Viktor ook nog wel maar die Ellen echt niet en die Martine al helemaal niet.
  dinsdag 23 januari 2024 @ 13:40:11 #78
35189 Troel
scherp en bot
pi_212140356
Mijn ex-schoonfamilie had het altijd over dat "had gekunnen" (en soortgelijke zinnen)

Zal wel Brabants zijn ook.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  FOK!fotograaf dinsdag 23 januari 2024 @ 13:45:30 #79
148247 taxibabe
pi_212140379
Ik had een paar collega's die voor mijn gevoel met name het woordje 'worden' vergaten. Bijvoorbeeld 'dit moet nog gemaakt'.
  dinsdag 23 januari 2024 @ 13:47:18 #80
319308 Tink89
To live is to dance
pi_212140399
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 13:40 schreef Troel het volgende:
Mijn ex-schoonfamilie had het altijd over dat "had gekunnen" (en soortgelijke zinnen)

Zal wel Brabants zijn ook.
Gekunnen en gevragen doet - jullie raden het al - mijn schoonfamilie ook ja :-D
pi_212140414
quote:

[..]

Ah, dan weet ik waar de mevrouw van de reanimatie cursus vandaan komt.
Die 2 uur was niet genoeg om eraan te wennen en het te kunnen negeren :P
pi_212140598
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 13:50 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]
Ah, dan weet ik waar de mevrouw van de reanimatie cursus vandaan komt.
Die 2 uur was niet genoeg om eraan te wennen en het te kunnen negeren :P
Hahaha, mijn man kan het ook niet zo goed negeren, die begint op een gegeven moment dan te lachen en dan weet ik wel waarom :')
pi_212140918
quote:
Dat een juf dan mailt: Ik ben nog ouders nodig voor dit en dat. Mijn jongste vond het heel raar dat juf het niet goed zei .
Begeleidster van de oudste zegt het ook altijd op zn drents. Ik probeer er maar omheen te luisteren
Die zit er bij mij ook zo ingebakken dat ik er echt op moet letten.

Ik ben een ezel, ik heb iets nodig.
pi_212141398
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 08:46 schreef Clubsoda het volgende:

[..]
In mijn regio wordt dat inderdaad vaak verkeerd gedaan. Ik weet het verschil prima, maar snap wel wat er bedoeld wordt.
Dit geldt trouwens voor heel veel taal.
Ik snap het hele principe van het woord ‘worden’ aan het einde van de zin weglaten niet.
‘Dat moet nog gedaan.’ Dat hoor ik in onze regio dan weer nooit en snap ik ook echt niet :D
  dinsdag 23 januari 2024 @ 15:20:15 #85
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_212141450
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 13:13 schreef Clubsoda het volgende:
Dat vinden alle Vlaamse niet-West-Vlamen ook :D
West-Vlaams staat erom bekend dat het onverstaanbaar is :P
pi_212141777
quote:

[..]

Toch is het eigenlijk niet fout, deze ooit. Ze doen het niet nooit, dus doen ze het ooit.
pi_212141807
Een Brabantse vriend had het ooit over dat zijn zusje bijna afgewerkt was. Hij woonde al jaren in de Randstad, maar had blijkbaar nog niet geleerd dat hij daarmee zijn zusje indirect een hoer noemde :D

Ik hou verder wel van dialecten. Als ik vroeger op PTT kamp ging kwam ik ook altijd met een dialect terug. Of ik zelf echt een dialect heb weet ik niet. Plat Haags praat ik iig niet, maar brengen wordt wel een soort brengeh bijvoorbeeld. De laatste N van een werkwoord is een stille.
  dinsdag 23 januari 2024 @ 15:57:03 #88
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_212141906
Wij hebben een blauwe maandag in Drenthe gewoond en moesten heel erg wennen aan ‘waar heb je dat weg?’
Als in ‘waar heb je dat vandaan/gekocht/gevonden’?

[ Bericht 0% gewijzigd door BE op 24-01-2024 07:32:46 ]
pi_212142133
Ik zat eens bij de kapper in Twente. Zegt hij "de pinguïn is los". Toen ik zwaar verbaasd keek, verduidelijkte hij, de pinguïn is het logo van een ijsjes zaak in de buurt. Oke, maar waarom is die los dan..
Hij had ook kunnen zeggen dat de ijswinkel weer open was :D
pi_212142161
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 12:58 schreef Clubsoda het volgende:

[..]
Volgens mij lees ik het nou juist regelmatig bij jou :+ ga even zoeken naar een voorbeeld.
:@ dan valt het me dus niet op omdat het hier heel erg is ingeburgerd, dat het me zelfs niet op valt dat ik het zelf doe :+

Hoeft geen voorbeeld te zoeken hoor, ik geloof het meteen als je dat zegt :D
pi_212142331
Aangereden, afgewerkt, allemaal heel normaal in mijn jeugd. En hier in de buurt volgens mij ook :D Ik spreek zelf niet echt dialect, maar heb wel de juiste tongval om niet op te vallen.
pi_212142358
Oh jongens, het beste vriendje van J kwam hier spelen en vertelde dat hij binnenkort naar een andere school gaat. Ik zag J zijn tranen inslikken. En na speeltijd moest hij even heel hard huilen omdat hij zijn vriend gaat missen ;(
pi_212142430
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 13:13 schreef Clubsoda het volgende:
Gent is Oost-Vlaanderen. Brugge is west :P
pi_212142463
Ik vind subiet altijd zo’n mooi woord, vooral als mijn oma het zegt.
pi_212142467
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 16:38 schreef Hupje het volgende:
Oh jongens, het beste vriendje van J kwam hier spelen en vertelde dat hij binnenkort naar een andere school gaat. Ik zag J zijn tranen inslikken. En na speeltijd moest hij even heel hard huilen omdat hij zijn vriend gaat missen ;(
Ah neeee wat sneu :'( .
  dinsdag 23 januari 2024 @ 16:52:30 #96
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_212142506
Ik gisteren dus de kerstboom afgetuigd, alle takjen weggekipt (met een enorme takkenknipper) zodat alleen de stam overbleef, want die paste niet meer in de kliko, heeft Soneal het niet eens door, ik moest hem 's avonds nog een keer naar beneden sturen om te kijken wat er anders was in de woonkamer :')

En mind you, het was een echte die onderaan een doorsnee van zeker 150 cm had en die minstens 230 cm hoog was (want ik had er een stuk af moeten knippen om de piek erop te kunnen zetten) :D
Gewoon niet gezien _O-
2 keer thuisgekomen ook :')
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 23 januari 2024 @ 16:53:31 #97
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_212142516
quote:
Ah gos ;(
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_212142823
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 15:45 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Toch is het eigenlijk niet fout, deze ooit. Ze doen het niet nooit, dus doen ze het ooit.
Ge wit ooit nooit nie O+
pi_212142904
Ik vind het verdwijnen van accenten en dialecten overigens heel jammer. Ons oma (pun intended) die plat praatte vond ik echt schitterend.
Voor het grootste deel van Nederland niet te verstaan, maar ik kon dat dus prima volgen :D
pi_212142986
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 16:45 schreef Bottoms_up het volgende:

[..]
Gent is Oost-Vlaanderen. Brugge is west :P
Oh ja :') dat dialect waarin ze Hent zeggen bedoel ik in ieder geval.
pi_212143014
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 15:45 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Maar ze bedoelen niet 'op een onbepaald moment in de toekomst (of het verleden)' wat voor mij de enige juiste betekenis van ooit is, maar 'af en toe'.
  dinsdag 23 januari 2024 @ 18:48:23 #102
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_212143571
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 17:52 schreef Clubsoda het volgende:

[..]
Oh ja :') dat dialect waarin ze Hent zeggen bedoel ik in ieder geval.
Hent (uut zaand) is hier de in the middle of nowhere disco waar de halve regio verkering krijgt :D
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 23 januari 2024 @ 19:19:57 #103
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_212143935
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 18:48 schreef Leandra het volgende:

[..]
Hent (uut zaand) is hier de in the middle of nowhere disco waar de halve regio verkering krijgt :D
En hoe noem je dan wat je met je verkering doet?
Bekken?
Plekken?
Tongen?
pi_212144068
1 van de eerste dingen die de zuid-Limburgse oma van mijn vriend tegen mij opmerkte was “jij trekt mooi af”…. :s)
pi_212144092
quote:
:'( ahw dat is niet leuk.

@Leandra, grappig dat Soneal het dan niet ziet ;).
pi_212144099
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 19:19 schreef amaranta het volgende:

[..]
Bekken?
Plekken?
Tongen?
brommers kiek'n
pi_212144113
quote:

[..]
Bekken?
Plekken?
Tongen?
Mijn puber zegt tongen of bekken (nog geen ervaring met deze praktijken denk ik).
  dinsdag 23 januari 2024 @ 19:38:01 #108
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_212144253
quote:

[..]
Bekken?
Plekken?
Tongen?
Geen idee, iig Brommers kiek'n.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_212144383
Ach Hupje, dat is ook sneu!
pi_212144521
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 16:52 schreef Leandra het volgende:
Ik gisteren dus de kerstboom afgetuigd, alle takjen weggekipt (met een enorme takkenknipper) zodat alleen de stam overbleef, want die paste niet meer in de kliko, heeft Soneal het niet eens door, ik moest hem 's avonds nog een keer naar beneden sturen om te kijken wat er anders was in de woonkamer :')

En mind you, het was een echte die onderaan een doorsnee van zeker 150 cm had en die minstens 230 cm hoog was (want ik had er een stuk af moeten knippen om de piek erop te kunnen zetten) :D
Gewoon niet gezien _O-
Die “zag” hij waarschijnlijk al een week ofzo niet meer joh, allang kerstmis geweest :D.
pi_212144636
Ik wil jullie trouwens even allemaal digitaal een stukje chocolade-oreo-cheesecake aanbieden, mijn god wat was dit hemels O+.

Moderator dinsdag 23 januari 2024 @ 19:59:24 #112
382129 crew  Donna
pi_212144823
Oh my!
pi_212146452
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 17:54 schreef Clubsoda het volgende:

[..]
Maar ze bedoelen niet 'op een onbepaald moment in de toekomst (of het verleden)' wat voor mij de enige juiste betekenis van ooit is, maar 'af en toe'.
Was je de maat der dingen, was dit net iets relevanter :P
pi_212146458
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 19:28 schreef Takkie88 het volgende:
1 van de eerste dingen die de zuid-Limburgse oma van mijn vriend tegen mij opmerkte was “jij trekt mooi af”…. :s)
Dat heb ik echt nog nooit gehoord.
pi_212146618
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 16:52 schreef Leandra het volgende:

Gewoon niet gezien _O-
Mannen :{w .
pi_212147019
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 21:39 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Was je de maat der dingen, was dit net iets relevanter :P
Meneer van Dale is het met me eens :?

ooit
NL-NL
Betekenis 'ooit'
Je hebt gezocht op het woord: ooit.

ooit (bijwoord)
1
op enig moment, in de toekomst of in het verleden: de beste prestatie ooit aller tijden
  dinsdag 23 januari 2024 @ 22:11:35 #117
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_212147021
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 21:51 schreef vencodark het volgende:

[..]
Mannen :{w .
Soneal ziet dingen vaak juist wel :D
Het was echt grappig.
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 23 januari 2024 @ 22:12:57 #118
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_212147044
quote:

[..]

Wullie bin :7
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_212147275
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 22:11 schreef Clubsoda het volgende:

[..]

ooit
NL-NL
Betekenis 'ooit'

ooit (bijwoord)
1
op enig moment, in de toekomst of in het verleden: de beste prestatie ooit aller tijden
Je zei voor jou O-)
  dinsdag 23 januari 2024 @ 22:44:22 #120
37150 livelink
pi_212147529
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 22:11 schreef Clubsoda het volgende:

[..]

ooit
NL-NL
Betekenis 'ooit'

ooit (bijwoord)
1
Ik zie het nog steeds niet hoor. Als je zegt dat iemand iets ooit heeft gedaan is dat toch op enig moment in het verleden?

En jouw voorbeeld: Ze doen dit ooit wel eens, ja. Dan hebben ze het op enig moment in het verleden gedaan en of ze gaan het doen op enig moment in de toekomst.
pi_212148788
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 22:44 schreef livelink het volgende:

[..]
Ik zie het nog steeds niet hoor. Als je zegt dat iemand iets ooit heeft gedaan is dat toch op enig moment in het verleden?

En jouw voorbeeld: Ze doen dit ooit wel eens, ja. Dan hebben ze het op enig moment in het verleden gedaan en of ze gaan het doen op enig moment in de toekomst.
De zin klopt wel, maar ze bedoelen niet ooit maar soms. Althans, dat denk ik.

'Mijn vader vindt ooit taart lekker'. Uit de context maak ik dan op dat het niet betekent dat je vader een training aan het doen is om op een dag van taart te gaan houden, maar dat hij op sommige momenten graag taart eet (en op andere niet).

Anders snap ik zulke zinnen niet :+ @Tink89 herkende het, dus ik zal wel niet helemaal spoken zin.

[ Bericht 0% gewijzigd door Clubsoda op 24-01-2024 07:02:06 ]
pi_212148831
Ik zie het ook hoor, maar ik denk dan meer dat het ongebruikelijk en een beetje gek is dan fout. Ik vind die variatie juist wel lollig en enigszins charmant.

Heel ander gevoel dan bij ik wordt gehoort. Om maar iets te noemen.
  woensdag 24 januari 2024 @ 05:46:29 #123
37150 livelink
pi_212148847
quote:
1s.gif Op woensdag 24 januari 2024 04:09 schreef Clubsoda het volgende:

[..]
De zin klopt wel, maar ze bedoelen niet ooit maar soms. Althans, dat denk ik.

'Mijn vader vindt ooit taart lekker'. Uit de context maak ik dan op dat het niet betekent dat je vader een training aan het doen is om op een dat van taart te gaan houden, maar dag hij op sommige momenten graag taart eet (en op andere niet).

Anders snap ik zulke zinnen niet :+ @:Tink89 herkende het, dus ik zal wel niet helemaal spoken zin.
Oh, ik zou zo'n zin inderdaad lezen dat er ooit een moment gaat komen dat hij taart lekker gaat vinden. Op enig moment in de toekomst dus.
pi_212148893
quote:
1s.gif Op woensdag 24 januari 2024 05:46 schreef livelink het volgende:

[..]
Oh, ik zou zo'n zin inderdaad lezen dat er ooit een moment gaat komen dat hij taart lekker gaat vinden. Op enig moment in de toekomst dus.
Ik zou bovenstaande zin zo niet zeggen maar zou hem wel interpreteren zoals bedoeld. Met de betekenis zoals jij hierboven neerzet zou ik de zin formuleren als: mijn vader gaat taart ooit lekker vinden.

Maaruh, waait het bij jullie ook zo hard? Hier vannacht op een gegeven moment een hoop vogels die op het dak (onder de zonnepanelen?) flink herrie aan het maken waren, alsof ze dood aan het gaan waren. Wij slapen op zolder dus was echt goed te horen. Heb er wel een tijdje wakker van gelegen vannacht. Dus al bij al een kort nachtje geweest.
Hopelijk is het op de weg zo meteen een beetje te doen.
  woensdag 24 januari 2024 @ 06:58:35 #125
37150 livelink
pi_212148943
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 06:33 schreef hilliebillie het volgende:

[..]
Ik zou bovenstaande zin zo niet zeggen maar zou hem wel interpreteren zoals bedoeld. Met de betekenis zoals jij hierboven neerzet zou ik de zin formuleren als: mijn vader gaat taart ooit lekker vinden.

Maaruh, waait het bij jullie ook zo hard? Hier vannacht op een gegeven moment een hoop vogels die op het dak (onder de zonnepanelen?) flink herrie aan het maken waren, alsof ze dood aan het gaan waren. Wij slapen op zolder dus was echt goed te horen. Heb er wel een tijdje wakker van gelegen vannacht. Dus al bij al een kort nachtje geweest.
Hopelijk is het op de weg zo meteen een beetje te doen.
Ik ben een paar keer wakker geworden vannacht, ja. Ik ga het zo meemaken hoe het op de weg is. Ik verwacht dat het mee gaat vallen.
pi_212149009
Het waait nu harder dan ten tijde van storm Isha :Y
This doctor said to me; ''Mental illness is not an airborne virus.''
And this guy would say ''I don't really even want you to say mental illness.
I want you to say mental injury. You are not this way by accident.''
Cracked up; the Daryll Hammond Story
pi_212149176
Het waait erg hard hier, de kinderen komen vast wel op school, wind mee.
Ik hoop dat de wind iets gaat liggen vanmiddag, maar lijkt pas na 18.00u iets te gaan afnemen.
pi_212149425
quote:
Wat ontzettend sneu ;(. Gaat hij verhuizen of is de andere school in de buurt?
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_212149732
quote:
1s.gif Op woensdag 24 januari 2024 04:09 schreef Clubsoda het volgende:
'Mijn vader vindt ooit taart lekker'. Uit de context maak ik dan op dat het niet betekent dat je vader een training aan het doen is om op een dag van taart te gaan houden, maar dat hij op sommige momenten graag taart eet (en op andere niet).
Ooit wil hij geen taart en ooit toch wel.

Als ik zie dat @hilliebillie "ooit" schrijft dan lees ik er zo overheen maar bij iemand anders geeft het een error.
pi_212149752
Wij zitten aan de kust, er waren vannacht flinke windstoten. Jongste kon er niet van slapen, de wind stond op zijn raam en dat maakte behoorlijk wat herrie. Dus die kroop bij ons, waarna wij nauwelijks nog geslapen hebben wegens rondzwaaiende ledematen :').

En nu alweer een uur onderweg naar kantoor. Driemaal voor vertrek gecheckt en alles zou rijden, maar de werkelijkheid is weerbarstiger. Maandag was ik door een stroomstoring ook al veel tijd kwijt. De NS is niet zo aardig de laatste tijd.
/klaag :+
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_212150468
Het waaide zo hard dat wij met raam dicht sliepen en dat vind ik toch naar, zo warm, zo zuurstofloos voor mijn gevoel.

Architect komt vandaag onze huidige uitbouw opmeten want de huidige situatie klopt niet met alle tekeningen die er van ons huis zijn. We kwamen er afgelopen weekend achter dat ze een huis of 10 verderop bijna hetzelfde aan het doen zijn. Enige verschil is dat zij beneden nog steeds de badkamer hebben en die blijft daar ook zitten. Bij ons is dat de werk/Lego kamer. Zelfde architect ook, toch een dorp he. Als het klaar is, gaan we even kijken, ze hebben wat leuke oplossingen voor de gekke hoekjes en om de aansluiting naar de buren goed te maken. Dus we zijn benieuwd.
pi_212152957
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 08:36 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Wat ontzettend sneu ;(. Gaat hij verhuizen of is de andere school in de buurt?
Hij gaat naar het sbo. Dus woont gewoon nog in de buurt, maar heeft straks wel andere schooltijden en meer reistijd. We hebben al met zijn ouders afgesproken dat we ons blijven inzetten voor speelafspraakjes.
pi_212153028
Deze zeehond weet waarom ze een zeehond is: ik heb kinkhoest... geen idee hoe ik daar nou weet aan kom
♥ A ♥ & ♥ T ♥
pi_212154054
quote:
1s.gif Op woensdag 24 januari 2024 14:18 schreef Vicky het volgende:
Deze zeehond weet waarom ze een zeehond is: ik heb kinkhoest... geen idee hoe ik daar nou weet aan kom
Oudste hier ook. Beterschap
pi_212154066
quote:
Oef, dat is wel heftig. Ik las net al dat het aantal gevallen van mazelen verdertigvoudigd is door lage vaccinatiegraad. Zoiets zal voor kinkhoest ook wel gelden :{. Kak zeg!
Venus in pocketformaat
© loveli
  woensdag 24 januari 2024 @ 16:12:06 #136
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_212154087
quote:
Sjezus Vicky :o
Beterschap :*
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_212154373
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 16:09 schreef F_r het volgende:

[..]
Oudste hier ook. Beterschap
Oh bah! Beterschap!
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 16:10 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Oef, dat is wel heftig. Ik las net al dat het aantal gevallen van mazelen verdertigvoudigd is door lage vaccinatiegraad. Zoiets zal voor kinkhoest ook wel gelden :{. Kak zeg!
Volgens mij is iedereen in mijn omgeving gevaccineerd. Geen idee waar ik het vandaan heb.
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 16:12 schreef Leandra het volgende:

[..]
Sjezus Vicky :o
Beterschap :*
Thnx

Omdat ik al 4w onderweg ben krijg ik geen antibiotica
♥ A ♥ & ♥ T ♥
pi_212154438
quote:
1s.gif Op woensdag 24 januari 2024 16:36 schreef Vicky het volgende:

[..]
Oh bah! Beterschap!
[..]
Volgens mij is iedereen in mijn omgeving gevaccineerd. Geen idee waar ik het vandaan heb.
[..]
Thnx

Omdat ik al 4w onderweg ben krijg ik geen antibiotica
Zit kinkhoest nog in het vaccinatieprogramma? Ik dacht niet meer. Dat het tegenwoordig dtp is en geen dktp meer.
pi_212154447
Hier gaan man en jongste zich ook laten testen want die hoesten ook nog steeds flink
pi_212154513
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 16:44 schreef F_r het volgende:

[..]
Zit kinkhoest nog in het vaccinatieprogramma? Ik dacht niet meer. Dat het tegenwoordig dtp is en geen dktp meer.
Volgens de site van het RIVM wel.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
pi_212154577
quote:

[..]
Ik heb met circa 22 weken zwangerschap een kinkhoest prik gehad zodat dochter met 3 ipv 2 maanden haar eerste prik kreeg. Dus volgens mij zit hij er nog in, alleen dan dus als losse prik.
pi_212154592
quote:

[..]
Dat is de 9-jaars variant. De eerste paar zijn wel dktp
pi_212154630
quote:

[..]
Zit er nog in (heb de oproepkaart hier liggen). Ik ben in mijn zwangerschap ook nog gevaccineerd tegen kinkhoest.
pi_212154644
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 17:03 schreef Bami het volgende:

[..]
Ik heb met circa 22 weken zwangerschap een kinkhoest prik gehad zodat dochter met 3 ipv 2 maanden haar eerste prik kreeg. Dus volgens mij zit hij er nog in, alleen dan dus als losse prik.
Je kreeg toch in de zwangerschap juist de hele dktp omdat geïsoleerd kinkhoest niet bestaat? Ik kreeg in ieder geval de uitleg dat ik geen tetanus meer zou hoeven als ik zou vallen oid.
  woensdag 24 januari 2024 @ 17:23:59 #145
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_212154744
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 14:10 schreef Hupje het volgende:

[..]
Hij gaat naar het sbo. Dus woont gewoon nog in de buurt, maar heeft straks wel andere schooltijden en meer reistijd. We hebben al met zijn ouders afgesproken dat we ons blijven inzetten voor speelafspraakjes.
Hopelijk kun je dat volhouden. Ik heb in de praktijk gezien dat dat toch verwatert.
  Moderator woensdag 24 januari 2024 @ 17:30:18 #146
5428 crew  miss_sly
pi_212154818
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 14:10 schreef Hupje het volgende:

[..]
Als jullie dat als ouders echt proberen, moet dat wel lukken.

Bij S vertrok haar bestie eind groep 4 ook, en ze gaan dit jaar samen naar Oxford, want zijn nog steeds besties. Daar hebben we best wel eens wat moeite voor moeten doen om te zorgen dat ze konden afspreken, maar zowel wij als haar ouders hebben dat ook zoveel mogelijk gedaan.

Succes. En sterkte voor je zoon, want het is echt rot om afscheid te moeten nemen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  woensdag 24 januari 2024 @ 17:36:45 #147
35189 Troel
scherp en bot
pi_212154879
quote:
1s.gif Op woensdag 24 januari 2024 17:14 schreef Clubsoda het volgende:

[..]
Je kreeg toch in de zwangerschap juist de hele dktp omdat geïsoleerd kinkhoest niet bestaat? Ik kreeg in ieder geval de uitleg dat ik geen tetanus meer zou hoeven als ik zou vallen oid.
Begrijp ik goed dat je tijdens de zwangerschap dan weer nieuwe dktp krijgt?
Ik heb al weer twee keer tetanusinjecties gehaald omdat ze maar 10 jaar meegaan :)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_212155310
quote:

[..]
Want niemand krijgt het meer? :X
  woensdag 24 januari 2024 @ 18:26:20 #149
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_212155404
Ja zit gewoon nog in het rijksvaccinatieprogramma, alleen bij 9 jaar niet meer.
https://rijksvaccinatieprogramma.nl/vaccinaties/vaccinatieschema
pi_212155456
quote:
7s.gif Op woensdag 24 januari 2024 17:36 schreef Troel het volgende:

[..]
Begrijp ik goed dat je tijdens de zwangerschap dan weer nieuwe dktp krijgt?
Ik heb al weer twee keer tetanusinjecties gehaald omdat ze maar 10 jaar meegaan :)
Kinkhoestvaccinatie tijdens de zwangerschap is nieuw, om de baby de eerste maanden te beschermen (omdat ze juist dan nog niet krachtig kunnen hoesten). Je krijgt dan echter de hele cocktail. De eerste vaccinatie van de baby is dan ook een maand later.
pi_212155587
quote:
1s.gif Op woensdag 24 januari 2024 17:23 schreef amaranta het volgende:

[..]
Hopelijk kun je dat volhouden. Ik heb in de praktijk gezien dat dat toch verwatert.
Ik weet het. Ik ga er mijn best voor doen. Het broertje zit nog wel hier op school, dus ouders komen we nog wel tegen op het schoolplein. Dat scheelt nog iets.
pi_212155653
quote:
1s.gif Op woensdag 24 januari 2024 17:14 schreef Clubsoda het volgende:

[..]
Oh dat zou ook goed kunnen. Ik heb niet zoveel toelichting gekregen/onthouden. :D
pi_212156630
Beterschap Vicky! Lijkt me echt naar.
pi_212158294
Hier op t dorp ook een aantal met kinkhoest... en roodvonk... ipv vergeten groenten doen wij vergeten ziektes :')
S. 2014
J. 2016
pi_212158398
quote:
1s.gif Op woensdag 24 januari 2024 21:08 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
Hier op t dorp ook een aantal met kinkhoest... en roodvonk... ipv vergeten groenten doen wij vergeten ziektes :')
Roodvonk :X Ik dacht dat ik dood ging, zo vreselijk beangstigend was dat 5 jaar terug.
pi_212159637
Ah nee Vicky, wat verevelend! Beterschap!
pi_212161444
Beterschap voor alle zieken :*

Bij zoon dachten ze 12 jaar geleden in eerste instantie ook dat het roodvonk was. Bleek de ziekte van Kawasaki te zijn :X
If they say
  donderdag 25 januari 2024 @ 08:29:25 #158
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_212161565
Jeetje, wat een exotische ziektes heersen hier. Ik bemerk wel weer een nieuwe virus-ronde. Kinderen ziek, zelf weer aan de snotter en hoest. Elk jaar maar weer wachten tot het voorjaar wordt }:| :P
  donderdag 25 januari 2024 @ 09:27:11 #159
319308 Tink89
To live is to dance
pi_212162053
Hier ook weer een zooi collega's met griep. Ik duim even heel hard dat wij een ronde overslaan, ik heb het echt gehad met ziek zijn en zieke kinderen. Maar extra vaak handen wassen vandaag, niet aan mijn mond/neus/gezicht zitten en een frisse neus halen vanmiddag. Meer kan ik toch niet doen...
pi_212165248
Wat heerst er weer veel zeg! Beterschap voor alle zieken :*

Hier dinsdag beide kinderen ziek(ig). Woensdag weer naar school, maar werd na 1,5 uur binnen een tijdsbestek van een half uur door beide juffen gebeld dat het toch niet lekker ging. En vandaag dus ook beide maar thuis gehouden. Morgen studiedag dus volgende week hopelijk weer een frisse start.

Kleuter wilde gisteravond wel naar zwemles, verrassend genoeg. Ze mocht/moest van de badmeester extra zwemlessen volgen omdat ze onvoldoende meekomt met de rest (vooral ook op kracht, wat ik snap want voor een 5 jarige is ze echt wel klein). Gisteren dus de extra zwemles en vandaag haar eigen zwemles. En over 2 weken begint zeemeerminzwemles voor de 7 jarige, dus 3 keer per week naar zwemles, ik kan niet wachten tot de jongste haar B of C heeft gehaald :') Maar on the brighter side, ondanks dat ze gisteren nog maar de 1e keer kneusenclubje had mag ze vandaag met kleding aanzwemmen als volgende stap voor diploma A. Er zit dus wel eindelijk wat progressie in *O*
pi_212172918
Beterschap voor alle zieken!

Ik zoek inspiratie voor een leuk boek/verhaal om voor te lezen in groep 3. Het liefst een grappig boek of een beetje spannend. Er is zoveel keuze, dat ik eigenlijk door het bos het boek niet meer zie :P
pi_212172948
Een verhaal uit ‘de eekhoorn legt een ei en andere fabels’? Of een hoofdstuk uit ‘kinderen van de grote beer - groep 3? Of zoek je meer prentenboeken?
pi_212172973
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 januari 2024 08:54 schreef FlyingFish het volgende:
Een verhaal uit ‘de eekhoorn legt een ei en andere fabels’? Of een hoofdstuk uit ‘kinderen van de grote beer - groep 3? Of zoek je meer prentenboeken?
Die ga ik zo eens opzoeken. Nee, deze keer eens geen prentenboek :)
  vrijdag 26 januari 2024 @ 09:01:40 #164
35189 Troel
scherp en bot
pi_212172987
Ik hoorde in groep 3 Karlsson van het dak van Astrid Lindgren. Maar dat is misschien te oud qua taal?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_212173102
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 januari 2024 08:50 schreef TolstoiFan het volgende:

Ik zoek inspiratie voor een leuk boek/verhaal om voor te lezen in groep 3. Het liefst een grappig boek of een beetje spannend. Er is zoveel keuze, dat ik eigenlijk door het bos het boek niet meer zie :P
Hanna Kraan vind ik leuk schrijven, bijvoorbeeld de boeken over Krik of De Boze Heks.
Rintje van Sieb Posthuma
Allemaal Onzin van Paul van Loon
Venus in pocketformaat
© loveli
  vrijdag 26 januari 2024 @ 09:22:07 #166
37150 livelink
pi_212173112
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 januari 2024 09:20 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Hanna Kraan vind ik leuk schrijven, bijvoorbeeld de boeken over Krik of De Boze Heks.
Rintje van Sieb Posthuma
Allemaal Onzin van Paul van Loon
Rijtje wilde ik ook zeggen, ja. En Vos en Haas was ook wel een hit.
pi_212173167
De boeken van Vinnie en Flos kan ik ook aanraden :Y. Zit ook nog een boodschap in over doorzetten en dingen doen die je spannend vindt. Maar dan wel allemaal op een leuke, beetje absurde manier. Nieuwe vrienden is het eerste deel.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_212173374
O, wat een leuke tips allemaal!!! Superbedankt! Ik ga ze allemaal opzoeken en er eentje kiezen om volgende week voor te lezen in de klas!
  vrijdag 26 januari 2024 @ 11:48:02 #169
319308 Tink89
To live is to dance
pi_212174579
quote:

Veel plezier! En er is ook een kinderboekentopic, das echt leuk om een keer door te lezen.
pi_212175597
Mijn man heeft van de week bij zijn zus (juf in groep 2) in de klas het boek zonder tekeningen voorgelezen.
*poef* nu is het weg
pi_212176400
quote:

Deze vond ik heel grappig. :Y
https://www.bol.com/nl/nl(...)A.2_6.7.ProductImage
pi_212177340
quote:
Ja, die lijkt me ook erg grappig, maar ik weet niet of ik het in me heb om hem ook op de juiste manier voor te lezen :@
pi_212177404
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 januari 2024 16:36 schreef TolstoiFan het volgende:

[..]
Ja, die lijkt me ook erg grappig, maar ik weet niet of ik het in me heb om hem ook op de juiste manier voor te lezen :@
Dat soort boeken weiger ik voor te lezen. Ik vind het helemaal niks. Maar ik snap de aantrekkingskracht wel, kunnen ze mooi zelf lezen (hoewel de gehusselde letters voor ons dyslectische kind dan weer niet echt handig zijn).
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_212177564
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 januari 2024 16:36 schreef TolstoiFan het volgende:

[..]
Ja, dat snap ik. Zeker voor een hele klas.
Je moet er een beetje komisch gevoel voor hebben, I guess?
Sowieso een tip voor thuis dan. ;)
pi_212178034
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 januari 2024 17:00 schreef vencodark het volgende:

[..]
Ja, dat snap ik. Zeker voor een hele klas.
Je moet er een beetje komisch gevoel voor hebben, I guess?
Sowieso een tip voor thuis dan. ;)
Ja, thuis maakt het niet uit hoe gek je doet, dat is iets makkelijker om die drempel over te gaan dan bij een klas met 27 kids :)
Boek gaat wel op het lijstje, dus dank voor de tip!
pi_212178061
Weet je wat zeer doet? Hoesten met gekneusde ribben, maar dat lukt nog wel enigszins met ondersteuning.
Weet je wat echt fucking zeer doet?? Niesen met gekneusde ribben. Kan wel janken 😭
♥ A ♥ & ♥ T ♥
  vrijdag 26 januari 2024 @ 17:54:43 #177
37150 livelink
pi_212178071
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 januari 2024 17:53 schreef Vicky het volgende:
Weet je wat zeer doet? Hoesten met gekneusde ribben, maar dat lukt nog wel met enigszins ondersteuning.
Weet je wat echt fucking zeer doet?? Niesen met gekneusde ribben. Kan wel janken 😭
Ach, sterkte Vicky :*
Wat een ellende, zeg.
  vrijdag 26 januari 2024 @ 18:11:46 #178
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_212178248
Auw Vicky. Wat ontzettend naar.
pi_212178262
Sterkte Vicky!

Ik gooi er ook maar weer eens een vraag in…
Iemand nog een idee voor een slaapfeestje voor jongens?
We hebben al gamen en een film gepland.
Zou dat genoeg zijn? Of is het verstandig om nog iets buiten te plannen? Speurtocht in het donker ofzo? En iemand daar dan een briljant idee bij?
  vrijdag 26 januari 2024 @ 18:17:18 #180
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_212178304
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 januari 2024 18:12 schreef Loj het volgende:
Sterkte Vicky!

Zou dat genoeg zijn? Of is het verstandig om nog iets buiten te plannen? Speurtocht in het donker ofzo? En iemand daar dan een briljant idee bij?

Heb je een parkje/speeltuintje in de buurt? Laserguns huren en dan een potje spelen in het donker vonden onze jongens erg leuk. Is gelijk ook even alle overtollige energie er uit 😉
pi_212178445
Klinkt leuk!
Het is alleen morgen al…
Iets met een heftige week gehad en dus slechte voorbereiding ;)
  vrijdag 26 januari 2024 @ 18:36:11 #182
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_212178572
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 januari 2024 18:29 schreef Loj het volgende:
Klinkt leuk!
Het is alleen morgen al…
Iets met een heftige week gehad en dus slechte voorbereiding ;)
Alternatief 'nachtspel'. Benodigdheden: 2 goede zaklampen, smokkelwaar (smarties, zakjes chips, zakjes popcorn etc.)evt reflecterende hesjes. Vertel de kinderen dat je aan de grens bent en dat ze medicijnen/snoepjes/ diamanten gaan smokkelen. Maar: de politie staat op de uitkijk, en als ze gepakt worden (=beschenen met de zaklamp) moeten ze hun smokkelwaar inleveren. Ze moeten dus van punt a naar B (niet te ver, paar honderd meter) zonder gezien te worden. Alles wat gesmokkeld wordt mogen ze houden voor bij de film?

We deden dit met scouting in het bos, maar het kan ook in een woonwijk met weinig verkeer of een park. O, en die politie dat zijn jij en je man dan, of een andere volwassene die wil helpen.
  vrijdag 26 januari 2024 @ 18:47:43 #183
37150 livelink
pi_212178729
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 januari 2024 18:12 schreef Loj het volgende:
Sterkte Vicky!

Een BBQ in de tuin met vuurkorven was bij ons ooit een hit in januari.
pi_212178812
quote:
Weet je wat zeer doet? Hoesten met gekneusde ribben, maar dat lukt nog wel enigszins met ondersteuning.
Och Vicky, dat is inderdaad heel erg pijnlijk!! Mijn man heeft dat ook gehad, hoest is inmiddels minder maar ribben moeten nog verder genezen. Hij schreeuwde het inderdaad bij niezen wel eens uit van de pijn.
Sterkte en beterschap!!!
pi_212178873
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 januari 2024 18:54 schreef TolstoiFan het volgende:

[..]
Och Vicky, dat is inderdaad heel erg pijnlijk!! Mijn man heeft dat ook gehad, hoest is inmiddels minder maar ribben moeten nog verder genezen. Hij schreeuwde het inderdaad bij niezen wel eens uit van de pijn.
Sterkte en beterschap!!!
Herkenbaar. Kreunen en tranen in mijn ogen.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
pi_212179092
quote:
:* dat is echt naar :{
pi_212180298
Toffe ideeen!
Tnx Tolstoi en MM!
pi_212180959
Succes @Loj
Ik heb altijd stress om kinderfeestjes. Moet over 2 maanden ook weer, zal maar eens gaan denken.
pi_212181017
Ik ging vanochtend naar mijn werk en dat ging niet bepaald vlekkeloos :D
Ik ging extra vroeg, want ik moest omrijden door wegwerkzaamheden, dat wist ik. Kwam mijn auto niet van zijn plek... remmen vastgeplakt na het auto wassen van afgelopen week. Gelukkig kreeg mijn vriend hem uiteindelijk wel rollend. Ben ik halverwege naar mijn werk (gelukkig niet heel ver), gaat er een telefoon in de auto. MAAR NIET DE MIJNE. :o :D
Was de telefoon van mijn vriend uit zijn zak gevallen tussen de stoel en de zijkant van de auto in, dus dat hadden we niet gezien. Kon ik dus een telefoon zoeken en terugrijden naar huis om hem zijn telefoon terug te geven (zonder kan hij niet inloggen voor zijn werk, dus was geen optie). En toen dus nog een keer heen, mét omleidingsroute. Ik hoef vast niet te zeggen dat ik dus niet op tijd was vandaag _O-
  vrijdag 26 januari 2024 @ 22:23:43 #190
37150 livelink
pi_212182108
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 januari 2024 21:15 schreef Hupje het volgende:
Ik ging vanochtend naar mijn werk en dat ging niet bepaald vlekkeloos :D
Ik ging extra vroeg, want ik moest omrijden door wegwerkzaamheden, dat wist ik. Kwam mijn auto niet van zijn plek... remmen vastgeplakt na het auto wassen van afgelopen week. Gelukkig kreeg mijn vriend hem uiteindelijk wel rollend. Ben ik halverwege naar mijn werk (gelukkig niet heel ver), gaat er een telefoon in de auto. MAAR NIET DE MIJNE. :o :D
Was de telefoon van mijn vriend uit zijn zak gevallen tussen de stoel en de zijkant van de auto in, dus dat hadden we niet gezien. Kon ik dus een telefoon zoeken en terugrijden naar huis om hem zijn telefoon terug te geven (zonder kan hij niet inloggen voor zijn werk, dus was geen optie). En toen dus nog een keer heen, mét omleidingsroute. Ik hoef vast niet te zeggen dat ik dus niet op tijd was vandaag _O-
+1 voor doorzettingsvermogen!
  vrijdag 26 januari 2024 @ 22:36:59 #191
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_212182316
pi_212182576
Loj, als je het jezelf makkelijk wil maken is gewoon een simpele speurtocht met breaklights ook leuk. Vaak is het al spannend genoeg om in het donker buiten te lopen met basisschool-leeftijd.

Klinkt als een goed begin van de dag Hupje :')

Beterschap Vicky!
pi_212186827
Ik heb net meegedaan met een spinning marathon. 12 uur spinning nu om geld op te halen voor kankeronderzoek. Ik heb twee uur fanatiek meegedaan en dat ging goed dankzij drie lieve supporters O+
Nu zit ik in bad en ben ik leeg :P Fijn weekend allemaal!
  zaterdag 27 januari 2024 @ 13:23:43 #194
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_212187382
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 januari 2024 12:26 schreef Adrian4 het volgende:
Ik heb net meegedaan met een spinning marathon. 12 uur spinning nu om geld op te halen voor kankeronderzoek. Ik heb twee uur fanatiek meegedaan en dat ging goed dankzij drie lieve supporters O+
Nu zit ik in bad en ben ik leeg :P Fijn weekend allemaal!
Namens de feestcommissie bedankt ;)

Goed gedaan hoor! Loodzwaar altijd, die spinning marathons.

Ik stond om 8:15 uur ergens op een voetbalveld in Den Haag :X
Het was het waard, want supertrots op "onze jongens".
pi_212187572
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 januari 2024 13:23 schreef Quoi het volgende:

[..]
Namens de feestcommissie bedankt ;)
:D
2nd

We hadden het er hier laatst nog over, best indrukwekkend hoeveel geld er in kanker zit eigenlijk, t.o.v. sommige andere dingen.
pi_212187963
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 januari 2024 13:43 schreef Vanyel het volgende:

[..]
2nd

We hadden het er hier laatst nog over, best indrukwekkend hoeveel geld er in kanker zit eigenlijk, t.o.v. sommige andere dingen.
Kanker is natuurlijk ook enorm breed en met tig verschillende varianten en daardoor kent iedereen wel iemand die een vorm er van heeft (gehad).

Ik vind het opvallender dat een ziekte zoals ALS zo’n hoop acties heeft als je ziet hoeveel mensen daaraan lijden. Wat goede mensen die de organisatie leiden heeft enorme invloed.

Maar goed bezig geweest Adrian4!
pi_212188482
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 januari 2024 14:15 schreef FlyingFish het volgende:

[..]
Kanker is natuurlijk ook enorm breed en met tig verschillende varianten en daardoor kent iedereen wel iemand die een vorm er van heeft (gehad).

Ik vind het opvallender dat een ziekte zoals ALS zo’n hoop acties heeft als je ziet hoeveel mensen daaraan lijden. Wat goede mensen die de organisatie leiden heeft enorme invloed.

Maar goed bezig geweest Adrian4!
Ja dat is idd de bekendheid. Helpt bij geld.
Ik vergeleek het met ggz. Geestelijke gezondheidsissues kennen natuurlijk ook tig varianten, ik ben er van overtuigd dat ook iedereen wel iemand kent die een vorm daarvan heeft (gehad). Toch is het verschil in financiële ondersteuning gigantisch.
pi_212188769
Op geestelijke gezondheid rust veel meer een taboe dan lichamelijke gezondheid.
Ik denk ook dat iedereen wel iemand kent die daarmee te maken heeft(gehad) maar of diegene dat ook weet?
pi_212191394
@Vicky hoe gaat het nu met je?

Goed bezig geweest adrian4

Dat was een begin met hindernissen Hupje. Gelukkig wel alles goed gekomen
pi_212192286
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 januari 2024 20:09 schreef F_r het volgende:
@:vicky hoe gaat het nu met je?

Goed bezig geweest adrian4

Dat was een begin met hindernissen Hupje. Gelukkig wel alles goed gekomen
Helemaal ruk. Bij elke beweging lijkt er iets over elkaar te schuiven. Kan echt alleen maar janken
♥ A ♥ & ♥ T ♥
  zaterdag 27 januari 2024 @ 20:51:37 #201
37150 livelink
pi_212192447
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 januari 2024 20:45 schreef Vicky het volgende:

[..]
Helemaal ruk. Bij elke beweging lijkt er iets over elkaar te schuiven. Kan echt alleen maar janken
Jeetje. Misschien toch weer naar de ha? Straks is er een rib gebroken. Hoewel ze daar waarschijnlijk ook niet veel mee kunnen.
pi_212193032
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 januari 2024 20:45 schreef Vicky het volgende:

[..]
-O- zolang je blijft hoesten kunnen je ribben natuurlijk niet herstellen. Misschien een heel stom idee maar kan een nierriem oid wat stevigheid geven zodat hoesten iets minder pijn doet.
pi_212193653
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 januari 2024 20:51 schreef livelink het volgende:

[..]
Jeetje. Misschien toch weer naar de ha? Straks is er een rib gebroken. Hoewel ze daar waarschijnlijk ook niet veel mee kunnen.
Foto maken heeft geen nut zeggen ze, het klinkt alsof het spieren zijn en niet mijn ribben.
Krijg andere pijnstillers
♥ A ♥ & ♥ T ♥
  zaterdag 27 januari 2024 @ 21:38:26 #204
37150 livelink
pi_212193720
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 januari 2024 21:35 schreef Vicky het volgende:

[..]
Foto maken heeft geen nut zeggen ze, het klinkt alsof het spieren zijn en niet mijn ribben.
Krijg andere pijnstillers
Hopelijk helpt dat. Moet je nog steeds zoveel hoesten?
pi_212193779
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 januari 2024 21:38 schreef livelink het volgende:

[..]
Hopelijk helpt dat. Moet je nog steeds zoveel hoesten?
Met vlagen. Soms een uur niet, soms ineens meerdere keren per uur. Is geen pijl op te trekken.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
  zaterdag 27 januari 2024 @ 21:45:09 #206
37150 livelink
pi_212193891
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 januari 2024 21:41 schreef Vicky het volgende:

[..]
Met vlagen. Soms een uur niet, soms ineens meerdere keren per uur. Is geen pijl op te trekken.
Helpt stomen ook? Dat hoorde je vroeger altijd; dat je met kinderen met kinkhoest in de badkamer moest gaan zitten met de douche heet aan.
pi_212193977
@Vicky Intapen via de fysiotherapeut!! Dat helpt vaak goed om de pijn te verlichten. Meteen maandag regelen, anders houd je het niet vol zo.
  zaterdag 27 januari 2024 @ 21:50:34 #208
37150 livelink
pi_212194047
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 januari 2024 21:48 schreef Mrs.Peel het volgende:
@:Vicky Intapen via de fysiotherapeut!! Dat helpt vaak goed om de pijn te verlichten. Meteen maandag regelen, anders houd je het niet vol zo.
Kun je dat zo vragen bij de fysio zelf dan?
pi_212194276
quote:
@:Vicky Intapen via de fysiotherapeut!! Dat helpt vaak goed om de pijn te verlichten. Meteen maandag regelen, anders houd je het niet vol zo.
Ik zal maandag meteen een fysio bellen. Thnx voor de tip!
♥ A ♥ & ♥ T ♥
  zaterdag 27 januari 2024 @ 22:41:16 #210
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_212195402
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 januari 2024 21:50 schreef livelink het volgende:

[..]
Ja hoor, je hebt sws geen verwijzing nodig voor een fysio. :Y
pi_212195423
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 januari 2024 21:50 schreef livelink het volgende:

[..]
Ja, daar heb je geen verwijzing voor nodig.
  zaterdag 27 januari 2024 @ 22:44:06 #212
37150 livelink
pi_212195462
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 januari 2024 22:41 schreef BE het volgende:

[..]
Ja hoor, je hebt sws geen verwijzing nodig voor een fysio. :Y
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 januari 2024 22:42 schreef Mrs.Peel het volgende:

[..]
Ja, daar heb je geen verwijzing voor nodig.
Nooit geweten. Ik ben nog nooit bij een fyisotherapeut geweest.
pi_212198729
Het klinkt echt zo ontzettend pijnlijk Vicky! Hopelijk snel wat minder hoesten zodat je ribben rust gaan krijgen (en jij ook).
pi_212198827
En over Duits gesproken 8-) ik zoek een tussenstop hotel onderweg naar Denemarken. We hebben besloten zondag meteen na de zwemles van Juul te gaan rijden. Een uurtje of 2 a 2,5 uur en dan komen we op de A1 net voorbij Osnabruck uit. Bij zo'n zoektocht ben ik blij met de vertaalmogelijkheden via Google. Zeker omdat ik die kleinere hotels de Booking.com commissie graag wil besparen. Al die websites zijn alleen in het Duits dus ik slinger steeds de vertaalmogelijkheid aan.
  zondag 28 januari 2024 @ 10:54:00 #215
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_212199053
Wij hebben net skilessen geboekt voor de voorjaarsvakantie en dan merk ik ook meteen weer hoe niet goed mijn Duits is zeg maar. :o
We waren wat aan de late kant, maar hebben het toch nog weten te fixen.
Overigens gaan alleen de drie heren skiën, ik heb besloten dat er sommige dingen zijn die je op je 48e maar niet meer moet gaan leren. ;)
pi_212199418
Ik heb net opgegeven dat mijn lijf ooit nog in een toestand raakt waarin ik voor mijn lol kan snowboarden. Dus alles te koop gezet na bijna 15 jaar ontkenning.
Wil niemand mijn prachtige boards kopen :'(
pi_212199459
Skiën O+ laatste keer was twee jaar geleden dus ik ben heel benieuwd hoe het dit jaar gaat. Ik kijk er naar uit om weer met mijn grote kind de piste op te gaan.
pi_212199485
1x wezen skieen in Oostenrijk. Was echt heel leuk. Daar ook mijn lieftallige leren kennen.
De meiden willen heel graag op wintersport maar ik durf het niet meer. Mijn rug zit met plaatjes en schroefjes aan elkaar. Mijn knieën doen het niet meer en ik ben eigenlijk gewoon krakkemikkig 🤣🤣
♥ A ♥ & ♥ T ♥
pi_212202440
Van je lieftallige mocht je niet meer omdat je op elke wintersport een nieuwe partner oppikt Vicky? :P

Wij gaan volgend jaar weer! Dat zei ik vorig jaar ook, maar toen wilde/kon er niemand mee. Volgend jaar gaan we voor het eerst met vrienden ipv familie.

Maar skiën is net als fietsen, dat verleer je niet zomaar. Ik heb het 6 jaar niet gedaan toen de kinderen klein waren en de tweede afdaling ging al als vanouds. (En de eerste ging hetzelfde als elk jaar de eerste afdaling). Ik ben ook met 20 weken zwangerschap nog gewoon gaan skiën, heb toen alleen de zwarte pistes geskipt (maar die vind ik sowieso al nooit zo leuk).
pi_212205919
Ik heb gisteravond 5 minuten met een vliegenmepper achter iets aangerend wat leek op een wesp maar dan wel een grote. De kat keek ook verbaasd waar dat harde gezoem vandaan kwam. En dat in de winter

Maar uiteindelijk heb ik gewonnen en het beestje dood

Hier ook nog steeds niet iedereen fit. Hoesten, vermoeid weinig conditie het schiet niet echt op hier.
pi_212208429
Dus je hebt iets dood gemaakt waarvan je niet eens wist wat het was en of het je kwaad zou doen? Alleen omdat het bestond. :{
  zondag 28 januari 2024 @ 23:48:43 #222
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_212208777
Deuren en ramen open en naar buiten met dat beestje! Er komt nu een dag waarop zijn vrienden in grote getale wraak komen nemen })
  maandag 29 januari 2024 @ 07:49:33 #223
319308 Tink89
To live is to dance
pi_212209609
Ik ben helemaal voor lief zijn voor insecten enzo, zet ook eigenlijk bijna alles netjes buiten als het per ongeluk binnen terechtkomt, maar het heeft vannacht hier gevroren. Buiten was hij ook wel doodgegaan dus, denk ik? En als het lijkt op een wesp en nog groter is, is het mogelijk een hoornaar geweest. Die mep ik ook dood, als je daardoor geprikt wordt, is dat echt geen feestje...
pi_212209620
quote:
0s.gif Op zondag 28 januari 2024 20:29 schreef F_r het volgende:
Ik heb gisteravond 5 minuten met een vliegenmepper achter iets aangerend wat leek op een wesp maar dan wel een grote. De kat keek ook verbaasd waar dat harde gezoem vandaan kwam. En dat in de winter

Maar uiteindelijk heb ik gewonnen en het beestje dood

Hier ook nog steeds niet iedereen fit. Hoesten, vermoeid weinig conditie het schiet niet echt op hier.
Een horzel hornaar (bedoelde ik ook, haha dank Tink) misschien? Die kunnen akelig groot zijn.

#teamvliegenmepper trouwens als er een grote wespachtige binnen zou vliegen :{w
pi_212209661
Elektrische vliegenmepper dan wel :Y
Had dat een keer, er vloog iets gróóts met een harde zoem naar binnen. Zoon de gang ingestuurd met de deur dicht en ben achter dat beest aangegaan met de elektrische vliegenmepper. Kreeg um niet te pakken en na een tijdje vloog ie weer naar buiten. Waarschijnlijk een hoornaar geweest :{

Die vloog ook een keer op mn fietsstuur en bleef daar zitten. Voorzichtig fiets neergezet en zoon, toen nog een zoontje, uit zn fietsstoel getrokken en een end weggerend. Enge beesten. Die ogen😖😖
If they say
  maandag 29 januari 2024 @ 08:13:16 #226
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_212209729
Ik vind zo'n elektrische mepper echt zo'n onzin. Mijn schoonmoeder zit de hele vakantie op haar tuinstoel voor de tent te meppen. Leuk joh, kamperen. Buiten.

Maar goed, dit is mijn ding. Als je dit wil, lekker doen.

Wel typisch trouwens dat zon beest er (nog/al?) is!
pi_212209794
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2024 08:13 schreef Quoi het volgende:
Ik vind zo'n elektrische mepper echt zo'n onzin. Mijn schoonmoeder zit de hele vakantie op haar tuinstoel voor de tent te meppen. Leuk joh, kamperen. Buiten.

Maar goed, dit is mijn ding. Als je dit wil, lekker doen.

Wel typisch trouwens dat zon beest er (nog/al?) is!
Buiten meppen? :N Das idioot hoor. Maar binnen, écht wel. Vooral muggen. Zeker alls je een kind hebt wat na een paar steken in het gezicht eruit ziet als de elephant man :{ één steek wordt een megabult :')
If they say
  maandag 29 januari 2024 @ 08:26:19 #228
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212209811
quote:
1s.gif Op maandag 22 januari 2024 20:19 schreef Clubsoda het volgende:
Ik vind Frans dus echt heel lelijk en Frankrijk een heel onaantrekkelijk land. Maar daar sta ik vrij alleen in :+
Ik ben gek op Frans maar die taal blijft lastig
pi_212209839
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2024 08:26 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Ik ben gek op Frans maar die taal blijft lastig
Jezus Jan, ga je die grapjes nu ook hier verkopen :')
  maandag 29 januari 2024 @ 08:37:38 #230
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212209877
Okay, Serieus dan maar. Bij mijn recente verblijf in Normandie en bij de beoordeling van een Franse Collega viel mij op hoeveel beter mijn Frans is dan ik dacht dat het was.
Mooie taal en wil hem beter gaan leren
pi_212209889
SPOILER: hoornaar
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Daar durfde ik geen mepper op te zetten (was een nest aan het bouwen) maar heb ik een verdelger voor ingeschakeld.
Mega schrik, ik kon het beest niet vinden, glurend door de iets openstaande deur. Toen keek ik op, zat ie recht voor mijn gezicht aan de andere kant van het raam.
pi_212209933
quote:
1s.gif Op maandag 29 januari 2024 08:38 schreef Vanyel het volgende:
SPOILER: hoornaar
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Daar durfde ik geen mepper op te zetten (was een nest aan het bouwen) maar heb ik een verdelger voor ingeschakeld.
Mega schrik, ik kon het beest niet vinden, glurend door de iets openstaande deur. Toen keek ik op, zat ie recht voor mijn gezicht aan de andere kant van het raam.
Een nest hiervan😖😖. Goed dat je een prof inschakelde.
Maar dat beest zat toen op mn stuur en blééf zitten. Echt, die ogen😖

[ Bericht 0% gewijzigd door Mushanga71 op 29-01-2024 09:01:11 ]
If they say
pi_212210136
Ik zou me over de ogen bij een hoornaar nou wel het minste zorgen maken :+
pi_212210188
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2024 09:04 schreef Clubsoda het volgende:
Ik zou me over de ogen bij een hoornaar nou wel het minste zorgen maken :+
Snap ik :D Ik wist toen alleen nog niet wat voor beest het was dus zocht ik op rode ogen insect. Wat je dan ziet word je ook niet vrolijk van :P
Was een jaar of 10 geleden, toen had ik nog nooit van een hoornaar gehoord.
If they say
pi_212210697
Kan heel goed een koningin zijn geweest, een wesp dan he. Wij hebben ze ook nog steeds, buiten tussen het haardhout. Januari en Februari zijn de maanden dat wij extra opletten in de schuur omdat de Queen dan een plekje gaat zoeken voor een nest. Totnogtoe elk jaar een beginnend nest weg moeten halen in Februari.

En wespen en daarop lijkende beesten (hoornaars dus, bijen herkennen we gelukkig wel) worden hier meteen dood gemept.
B is als de dood voor wespen dus ik ga echt niet eerst een gesprek met zo'n beest aan of hij ons huis wil verlaten.
pi_212210960
Wij hadden 3 mega grote slapende wespen tussen de kerstspullen. Onze kerstspullen liggen in een kist op het dak. Voor wespen in de winter een prima plek voor een winterslaap. Vorig jaar door 1 van die krengen gestoken.
Dit jaar de 3 slapende meteen uitgeschakeld 🤐
♥ A ♥ & ♥ T ♥
  maandag 29 januari 2024 @ 10:43:16 #237
319308 Tink89
To live is to dance
pi_212210978
quote:
1s.gif Op maandag 29 januari 2024 10:40 schreef Vicky het volgende:
Wij hadden 3 mega grote slapende wespen tussen de kerstspullen. Onze kerstspullen liggen in een kist op het dak. Voor wespen in de winter een prima plek voor een winterslaap. Vorig jaar door 1 van die krengen gestoken.
Dit jaar de 3 slapende meteen uitgeschakeld 🤐
Kerstspullen in een kist op het dak? Ik probeer dit voor me te zien, maar dat lukt niet helemaal. Bedoel je echt aan de buitenkant?
pi_212211137
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2024 10:43 schreef Tink89 het volgende:

[..]
Kerstspullen in een kist op het dak? Ik probeer dit voor me te zien, maar dat lukt niet helemaal. Bedoel je echt aan de buitenkant?

Wij hebben een plat dak aan de voorkant, daar kan eventueel een dakterras gemaakt worden. Op het dak staat de kist.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
pi_212212086
:o
Ik ga volgende maand de overgang in. En dan staan mijn eierstokken ook in een keer uit dus lijkt me dat ik er behoorlijk snel doorheen ben :o

Best een prettige gedachte dat dat snel gedaan is eigenlijk. Beetje jammer alleen van de bijwerkingen.
SPOILER
pi_212212103
😘😘 @Vanyel
♥ A ♥ & ♥ T ♥
  maandag 29 januari 2024 @ 12:35:46 #241
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_212212107
quote:
1s.gif Op maandag 29 januari 2024 12:33 schreef Vanyel het volgende:
Ik ga volgende maand de overgang in. En dan staan mijn eierstokken ook in een keer uit dus lijkt me dat ik er behoorlijk snel doorheen ben :o

Best een prettige gedachte dat dat snel gedaan is eigenlijk. Beetje jammer alleen van de bijwerkingen.
SPOILER
:'( dat is helemaal geen leuke reden. sterkte! :*
in de haak.
  Moderator maandag 29 januari 2024 @ 12:42:33 #242
5428 crew  miss_sly
pi_212212172
quote:
1s.gif Op maandag 29 januari 2024 12:33 schreef Vanyel het volgende:

SPOILER
Jezus, dat is kut. Sterkte :*
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_212212173
@Vanyel :* sterkte
  maandag 29 januari 2024 @ 13:14:43 #244
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_212212457
@Vanyel Sucks! -O- :*
  maandag 29 januari 2024 @ 13:15:36 #245
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_212212462
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_212212606
quote:
Huisarts zei vanmorgen hetzelfde. Het om 14.00 uur een afspraak om te tapen.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
pi_212212648
Sterkte Vanyel! :*
  maandag 29 januari 2024 @ 13:37:42 #248
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_212212669
Sterkte Vanyel :*
pi_212212783
Ach jee Vanyel, wat kut. Sterkte :*
pi_212212908
Och Vanyel ;( :*
Wat klote dit. Sterkte!
  maandag 29 januari 2024 @ 14:26:45 #251
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_212213031
Sterkte Vanyel.
  maandag 29 januari 2024 @ 14:27:11 #252
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_212213034
@Vicky hopelijk helpt het tapen
pi_212213282
Heel veel sterkte @Vanyel!

@Vicky Beterschap!
If they say
  maandag 29 januari 2024 @ 14:56:58 #254
319308 Tink89
To live is to dance
pi_212213361
Heel veel sterkte Vanyel. Wat een klotereden...
pi_212213364
Heel veel sterkte Vanyel :*
pi_212213482
quote:
1s.gif Op maandag 29 januari 2024 13:30 schreef Vicky het volgende:

[..]
Huisarts zei vanmorgen hetzelfde. Het om 14.00 uur een afspraak om te tapen.
Hopelijk intussen stevig ingetapet, dat het maar verlichting mag geven!
pi_212213514
Vanyel :* Vicky :*
pi_212214427
Heel veel sterkte Vanyel :*
pi_212214518
Och @Vanyel sterkte! :*
pi_212214690
Knuffel voor jou Vanyel O+
Veel sterkte en succes x
Met een meidenkwartet
pi_212214841
Heb je maar kort profijt gehad van de novasure-behandeling @Vanyel … Maar kak joh, veel sterkte de komende tijd. :* Hoeveel keer staat er ingepland?
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_212214924
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2024 17:10 schreef Phaidra het volgende:
Heb je maar kort profijt gehad van de novasure-behandeling @:Vanyel … Maar kak joh, veel sterkte de komende tijd. :* Hoeveel keer staat er ingepland?
Ja dat vind ik ook wel zuur. Aan de andere kant had dat niet 100% effect. Daar hoef ik nu niet meer bang voor te zijn.
16
  maandag 29 januari 2024 @ 17:29:35 #263
35189 Troel
scherp en bot
pi_212215000
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_212216337
quote:
1s.gif Op maandag 29 januari 2024 17:19 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Ja dat vind ik ook wel zuur. Aan de andere kant had dat niet 100% effect. Daar hoef ik nu niet meer bang voor te zijn.
16
16 klinkt als veel, het lijkt me zo heftig en angstaanjagend om die trein op je af te zien denderen ;( :*.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_212216353
Dikke knuffel Vanyel :*
  maandag 29 januari 2024 @ 19:35:57 #266
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_212216902
Jeumig, da’s best veel toch? Om de hoe veel tijd?
  Manager PR/Moderator maandag 29 januari 2024 @ 19:44:33 #267
269689 crew  Viv
  maandag 29 januari 2024 @ 19:55:55 #268
129011 -Bubseltje-
absofuckinglutely!!
pi_212217326
Vanyel sterkte :*
  maandag 29 januari 2024 @ 20:49:43 #269
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_212218374
Zo, net de aller aller allerlaatste spullen uit mijn vaders appartement opgehaald.
Vanmiddag nog stofgezogen en gedweild en als laatste het modem verwijderd...
Nieuwbouw, dus slechte ontvangst dus wel internet nodig tot de laatste snik.

Maar goed, het appartement waar wij bijna 4 jaar geleden gingen wonen en mijn ouders vervolgens 14 maanden later gingen wonen.
Ik heb het hier moeilijker mee dan het huis dat we in 2020 verkochten, waar ik opgegroeid was nota bene :X
Het is zo'n leuk appartement O+
Maar ja, voor die ¤ 1.200 per maand kan ik ook een heel riante she-shed in de tuin zetten, lijkt me een beter idee ;)
Wullie bin KOEL © Soneal
  maandag 29 januari 2024 @ 20:53:58 #270
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_212218451
Zoiets lijkt me wel wat:

Wullie bin KOEL © Soneal
  maandag 29 januari 2024 @ 20:57:30 #271
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_212218519
Wat klote Vanyel :* .

Ik wens je toe dat je niet al teveel bijwerkingen gaat krijgen en wel 100% effect!
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_212218725
Succes Vanyel.

En ook voor Leandra sterkte, is een hele stap.

[ Bericht 67% gewijzigd door Hupje op 29-01-2024 21:17:36 ]
pi_212218906
quote:
1s.gif Op maandag 29 januari 2024 20:49 schreef Leandra het volgende:
Zo, net de aller aller allerlaatste spullen uit mijn vaders appartement opgehaald.

Maar goed, het appartement waar wij bijna 4 jaar geleden gingen wonen en mijn ouders vervolgens 14 maanden later gingen wonen.
Ik heb het hier moeilijker mee dan het huis dat we in 2020 verkochten, waar ik opgegroeid was nota bene :X
Maar ja, voor die ¤ 1.200 per maand kan ik ook een heel riante she-shed in de tuin zetten, lijkt me een beter idee ;)
*;
pi_212218983
quote:
1s.gif Op maandag 29 januari 2024 19:35 schreef BE het volgende:
Jeumig, da’s best veel toch? Om de hoe veel tijd?
Dat verschilt, 1 tot 2 weken. Is ook niet allemaal hetzelfde spul.

Treintje rijdt vanzelf rustig door, nog geen idee hoe dat is. In theorie kan het ook meevallen ;)
  maandag 29 januari 2024 @ 21:29:26 #275
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_212219086
Dan gaan we daar maar op hopen en voor duimen! :*

@Leandra knuffel voor jou!
pi_212219211
Mag ik eens vragen of iemand hier ervaring heeft met een medische Daith piercing? :)
Goeie dingen over gehoord maar wie weet heeft iemand hier er ook ervaringen mee.
pi_212219368
Beterschap Vanyel. Hopelijk slaat het goed aan en valt het mee qua bijwerkingen.
  maandag 29 januari 2024 @ 21:54:20 #278
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_212219371
quote:
1s.gif Op maandag 29 januari 2024 21:22 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Treintje rijdt vanzelf rustig door, nog geen idee hoe dat is. In theorie kan het ook meevallen ;)
In praktijk zelfs ook ;) Treintje rijdt vanzelf door is wel treffend, zo is het.
pi_212219476
If they say
  maandag 29 januari 2024 @ 22:09:03 #280
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_212219484
quote:
1s.gif Op maandag 29 januari 2024 21:22 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Mijn nichtje heeft de ene week een lange kuur met een cocktail, de week daarna een korte met één middel en dan een week niets en dan begint het schema weer met de cocktail.
Vooral die korte met één middel hakt er iedere keer enorm in, daar is ze het beroerdst van.

Ik hoop dat het voor jou allemaal een beetje meevalt, van wat ik er van mee krijg is echt heel erg pittig :{

Maar dat zij wordt behandeld voor borstkanker.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_212219491
quote:
1s.gif Op maandag 29 januari 2024 21:39 schreef vencodark het volgende:
Mag ik eens vragen of iemand hier ervaring heeft met een medische Daith piercing? :)
Goeie dingen over gehoord maar wie weet heeft iemand hier er ook ervaringen mee.
Wat is het medische hieraan?
pi_212219527
quote:
1s.gif Op maandag 29 januari 2024 22:09 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Nou ja, dat er bepaalde klachten door verminderd kunnen worden?
Ik wil het gerust gewoon een Daith piercing noemen.
  maandag 29 januari 2024 @ 22:18:43 #283
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_212219540
quote:
1s.gif Op maandag 29 januari 2024 22:09 schreef Vanyel het volgende:

[..]
ha, dat vraag ik me ook af. Op een website lees ik dat het zorgt voor een constante stimulatie van een bepaalde zenuw. Dat klinkt mij al helemaal niet aanlokkelijk in de oren (huhhuh hij wordt ook in je oor geplaatst). Verder staat er "Door deze manier van stimulatie van de Nervus Vagus krijgt het zenuwstelsel de kans om te kalmeren."

Hoe het constant stimuleren van een zenuw ervoor zorgt dat het zenuwstelsel de kans krijgt om te kalmeren is voor mij ook niet meteen heel logisch te beredeneren.

Hoe kom jij zo bij dit idee, Venco? Ken je mensen die er baat bij zeggen te hebben?
in de haak.
  maandag 29 januari 2024 @ 22:21:08 #284
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_212219559
misschien interessant om te lezen:
https://radar.avrotros.nl(...)hten-werkt-het-54551

Bij 35% van de mensen treden complicaties op. En er is geen bewijs voor de werking.
in de haak.
pi_212219561
De moeder van een vriend van mijn zoon.
Als enige directe bron dus. En zij kent via via andere mensen.
Maar goed: daarom vraag ik het hier ook.
pi_212219585
quote:
1s.gif Op maandag 29 januari 2024 20:49 schreef Leandra het volgende:

Het zijn van die nare definitieve dingen die ook horen bij rouw en afscheid nemen :*.
Venus in pocketformaat
© loveli
  maandag 29 januari 2024 @ 22:25:14 #287
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_212219595
Ik zou dan eerst op zoek gaan resultaten van onderzoek naar de effectiviteit ervan. En voor zover ik dat nu snel heb gescand lijkt er weinig bewijs voor de werkzaamheid te zijn gevonden. Het kan wel dat 't als een placebo werkt, dus als dat zo is kun je daar natuurlijk ook baat bij hebben. Maar of het dan echt van die stimulatie van die zenuw komt, is dus eigenlijk heel onwaarschijnlijk.
Tel daarbij op het risico op ontstekingen en dat soort narigheid, dat zouden voor mij redenen genoeg zijn om het niet te doen.
in de haak.
pi_212219616
Het is niet dat ik al een afspraak heb staan ofzo. :P
Ik vraag alleen of iemand toevallig ervaring hierin heeft of zelfs kennis erover.

Overigens kan je ook ontstekingen krijgen na het schieten van oorbellen of allerlei andere piercings.
You win some, you loose some.
Dat bedoel ik niet eens onaardig.
pi_212219843
quote:
Een vriendin heeft er een laten zetten vanwege long covid-klachten. Heeft niks geholpen.
pi_212219873
quote:
1s.gif Op maandag 29 januari 2024 22:16 schreef vencodark het volgende:

[..]
Nou ja, dat er bepaalde klachten door verminderd kunnen worden?
Ik wil het gerust gewoon een Daith piercing noemen.
Ja ik bedoel meer wat lost het op. Wat voor klachten gaat het dan om.

Maar daar was al wat over gezegd.
pi_212219947
quote:
Ik zelf niet maar wel mensen in mijn omgeving. Die hebben een Daith vanwege migraine. Ik hoor er eigenlijk alleen maar positieve verhalen over.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
pi_212220603
Het idee van de nervus vagus stimuleren is minder gek dan het klinkt: het wordt in het UMCU toegepast om epileptische aanvallen te onderdrukken.

Wanneer de n. Vagus gestimuleerd wordt, treedt er vasodilatatie op (bloedvat verwijding). Je kunt er zelfs vagaal van worden; je bloeddruk daalt zodanig dat de toestroom van bloed naar je hart minder goed/vlot verloopt.

Nu durf ik niet te zeggen of en in hoeverre een piercing een zenuw kan stimuleren en in welke mate placebo meespeelt. Maar in theorie zou je zo dus invloed kunnen uitoefenen op de bloeddruk. Afhankelijk van de oorzaak van de migraine (gesimuleerde pijnreceptoren in de wanden van de bloedvaten is er mogelijk één) zou het wellicht kunnen helpen.

Ik ken zelf niemand die er één heeft, maar ik heb er wel over gelezen/gehoord en als mijn migraine aanvallen nog zo frequent waren als eerder, had ik het misschien wel overwogen om te proberen. Triptanen en bèta blokkers zijn natuurlijk ook niet zonder (soms fikse) bijwerkingen.
pi_212220636
Als je hartkloppingen hebt, is ook het eerte advies om vagale stimulatie toe te passen. Je kan het ook doen als je de hik hebt :+

Als ik een snelle literatuursearch doe dan zijn er wel case studies maar nog weinig gedegen onderzoek.
pi_212220836
quote:
1s.gif Op maandag 29 januari 2024 22:58 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Ja ik bedoel meer wat lost het op. Wat voor klachten gaat het dan om.

Maar daar was al wat over gezegd.
Oh sorry, ik interpreteerde het totaal anders.
Wellicht reageerde ik wat kattig. :)
pi_212220935
Als ik geregeld uitgeschakeld zou zijn door migraine, zou ik het misschien wel willen proberen. Wat maakt het uit als het een placebo effect zou zijn? Minder migraine = minder migraine.
Venus in pocketformaat
© loveli
  dinsdag 30 januari 2024 @ 09:44:25 #296
35189 Troel
scherp en bot
pi_212221709
Zo mocht ik nooit gaatjes in mijn oren van mijn moeder omdat ze van een fysio gehoord had dat je daar pijn in je voeten van kon krijgen. Nog steeds hoop ik iemand tegen te komen die dat inderdaad heeft }:|
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_212221793
Ik mocht geen gaatjes in mn oren van mn moeder omdat ik er spijt van zou krijgen. Toen ik 10 was, ging ze overstag. En nu heb ik al heel lang spijt :')
If they say
pi_212221950
Ik mocht geen 3e gaatje.. ik deed het gewoon 🤣🤣
♥ A ♥ & ♥ T ♥
pi_212222128
Ik wilde best gaatjes.. Alleen jammer dat die knopjes achterop ingroeiden, ondanks regelmatig draaien. Iets met overgevoeligheid op mijn huid waar ik later pas achter kwam (kan ook geen sieraden verdragen). Wat een hel was dat om die knopjes uit mijn huid te krijgen.. En nu 30 jaar later worden ze nog steeds heel soms wat dik en komt er prut uit :X
  dinsdag 30 januari 2024 @ 10:36:07 #300
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_212222180
Ik had de gaatjes denk ik 4 minuten nadat ik uit m’n moeder kwam.
pi_212222314
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 januari 2024 10:36 schreef amaranta het volgende:
Ik had de gaatjes denk ik 4 minuten nadat ik uit m’n moeder kwam.
🤣
♥ A ♥ & ♥ T ♥
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')