Dat rijtje zit er bij mij ook nog in, maar ik heb dus geen idee meer wat ik ermee moet...quote:
Ik al bijna 3 jaar intussen, maar dan Zweedsquote:Op maandag 22 januari 2024 20:34 schreef LeSage het volgende:
Mijn vader vindt Frans ook verschrikkelijk. ‘Als je zoveel gekke fratsen nodig hebt om een taal te maken is er iets niet goed.’![]()
Ik ben niet zo’n talenmens eigenlijk. Maar al wel meer dan 2 jaar Duolingo. Inmiddels Spaans, en dat gaat me best goed af
Plus derde naamval.quote:Op maandag 22 januari 2024 20:38 schreef Nijna het volgende:
[..]
Dat rijtje zit er bij mij ook nog in, maar ik heb dus geen idee meer wat ik ermee moet...![]()
Ik heb alleen Engels examen gedaan, zowel Duits als Frans zo snel mogelijk laten vallen. Ik heb niet zo'n talenknobbel. Geen idee van wie mijn oudste het heeft...
Maar ik heb intussen wel een taal gevonden die op een of andere manier wel logisch voor me is en dat is zweeds.
Hoorde daar geen ausser bij?quote:
Dat rijtje stond aan de binnenkant van mijn etuiquote:
Dat was ook bijna mijn pakket, maar geen wisA maar wel Duits en Latijn. Ik vind zowel talen als exact tof.quote:Op maandag 22 januari 2024 20:55 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Dat rijtje stond aan de binnenkant van mijn etui![]()
En dan nog onvoldoendes.
Frans vind ik wel mooi. Daar haalde ik nog wel 6-jes op. Rijtjes woordjes leren was een drama, maar ik haalde dat altijd wel op met teksten/mondeling/luistertoetsen.
Allebei de talen heel hard laten vallen toen het kon.
Daarna pretpakket gekozen; ned, eng, wisA, wisB, na, sk en bio
Je deed geen Umlautquote:Op maandag 22 januari 2024 20:58 schreef amaranta het volgende:
[..]
No?
Is het niet?
Mit, nach, bei,seit, von, zu, entgegen, gegenüber, aus, außer
Ik dacht nog, ze zal vast niet (naam)vallen over die puntjesquote:Op maandag 22 januari 2024 21:01 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Je deed geen Umlautmijn rijtje had geen ausser en entgegen maar kan best zijn dat het er wel in hoort.
Ik zou willen dat ik het kon, maar rijtjes stampen is niks voor mij.quote:Op maandag 22 januari 2024 21:00 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Dat was ook bijna mijn pakket, maar geen wisA maar wel Duits en Latijn. Ik vind zowel talen als exact tof.
Hahahaha, dat zou zó niet mijn pretpakket zijn geweest.quote:Op maandag 22 januari 2024 20:55 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Dat rijtje stond aan de binnenkant van mijn etui![]()
En dan nog onvoldoendes.
Frans vind ik wel mooi. Daar haalde ik nog wel 6-jes op. Rijtjes woordjes leren was een drama, maar ik haalde dat altijd wel op met teksten/mondeling/luistertoetsen.
Allebei de talen heel hard laten vallen toen het kon.
Daarna pretpakket gekozen; ned, eng, wisA, wisB, na, sk en bio
De horrorquote:Op maandag 22 januari 2024 21:21 schreef LeSage het volgende:
[..]
Hahahaha, dat zou zó niet mijn pretpakket zijn geweest.
Engels, Nederlands, Frans 1, WisA, geschiedenis, aardrijkskunde, economie en tekenen examen (inclusief kunstgeschiedenis)…
Was meer mijn pretpakket
Bedrijfseconomiequote:Op maandag 22 januari 2024 21:40 schreef livelink het volgende:
Ik vond de middelbare school echt niet leuk en ik ben gegaan voor een pretpakket en de makkelijkste weg.
Nederlands, Engels, Frans, Aardrijkskunde, Geschiedenis, Economie I en Economie II (een soort boekhouden, ik weet niet of dat vak nog bestaat eigenlijk).
En nooit spijt van gehad. Ik zie het diploma van de middelbare school vooral iets wat je moet hebben en daarna komt het allemaal nog wel goed en is alles mogelijk. Mijn beeld hierover is door de jaren heen niet veranderd.
Langs. Den Fluss entlang.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 08:26 schreef Vanyel het volgende:
Ik wist niet dat er zulke Franse rijtjes waren.
In mijn hoofd zit nog wel über unter vor zwischen ohne um entlang. Geen idee wat entlang is.
Ik vind het ook grappig dat die lijstjes bij iedereen in een andere volgorde staan. Ik ken:quote:Op dinsdag 23 januari 2024 08:06 schreef BE het volgende:
Ik sprak idd ook prima Frans dankzij alle vakanties (en vriendinnetjes en vriendjes) daar, ik had alleen niks met al die regeltjes en accenten dus dat leverde altijd onvoldoende bij toetsen, maar zo’n rijtje als uit de OP kan ik ook nog steeds:
Bon, grand, jolie, mauvais, beau, petit, gros, jeune, haute, autre, nouveau, vaste, vieux, premier, dernier, longue
(Geen idee of het klopt en wat ik er mee moet, maar ooit heeft zich dit wel in mijn hoofd vastgeklonken.)
Ja! Maar mijn Brabantse schoonfamilie doet het consequent fout. 'Die zit langs jou'.... brrt!quote:Op dinsdag 23 januari 2024 08:42 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Langs. Den Fluss entlang.
Limburgers begrijpen hopelijk wel het verschil tussen langs en naast?
Uiteraard!quote:Op dinsdag 23 januari 2024 08:42 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Ik krijg dus hele rare visuals van 'langs iemand zitten'quote:Op dinsdag 23 januari 2024 08:43 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Ik vind het ook grappig dat die lijstjes bij iedereen in een andere volgorde staan. Ik ken:
beau bon joli
haut long petit
jeune vaste grand
vieux mauvaus méchant
nouveau autre gros
En dan nog twee rijtjes voor duits... even denken hoor.
mit nach bei zeit von zu aus
en
durch fur gegen ohne um
ofzoiets :-D
Maar goed, ik doorbreek de opsom even met het bericht dat mijn allerliefste collega net vertelt dat ze een andere baan heeft. Ik gun haar de wereld, maar damn, wat ga ik haar missen. En dan heb ik dus per 1-2 een nieuwe collega (die was al geworven, uitbreiding) en per 1-3 gaat zij weg en dan komt er daarna hopelijk snel nog een nieuwe. Voorlopig wordt het in de waan van de dag werken, denk ik. Zij doet zó veel kleine dingen...
[..]
Ja! Maar mijn Brabantse schoonfamilie doet het consequent fout. 'Die zit langs jou'.... brrt!
Heeft weinig met snappen te maken denk ik. Ik 'snap' ook niet waarom jullie je chips een voetomhulsel noemen als ze slap worden.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 08:46 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Ik krijg dus hele rare visuals van 'langs iemand zitten'Mal hoe regionaal dat is, dat je het verschil niet lijkt te snappen.
Niet Limburgers ook.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 08:42 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Ergens vermoedde ik dat het iets met een naamval te maken had...quote:Op maandag 22 januari 2024 20:49 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Plus derde naamval.
Aus dem Supermarkt, bei meiner Mutter, mit deinem Bruder, nach der Schule. Dat idee
Dat begrijp ik ook nietquote:Op dinsdag 23 januari 2024 08:49 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Heeft weinig met snappen te maken denk ik. Ik 'snap' ook niet waarom jullie je chips een voetomhulsel noemen als ze slap worden.
Gewoon ander gebruik van taal, woorden hebben niet overal dezelfde betekenis.
Is denk ik inderdaad redelijk lokaal.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 08:49 schreef exode het volgende:
Niemand in mijn Brabantse familie zegt 'langs zitten' is dat zo lokaal?
Klopt!quote:Op dinsdag 23 januari 2024 09:13 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Is denk ik inderdaad redelijk lokaal.
Ben ooit van Breda voor een paar jaar naar Veldhoven verhuisd. Moest toen echtwennen aan het andere taalgebruik![]()
En nog (noord)oostelijker is de taal weer anders. Richting BoZ ook.
Jij komt oorspronkelijk ook uit de regio Breda toch?
Mooi is dat, hoe dat zo verschillend kan zijnquote:Op dinsdag 23 januari 2024 09:16 schreef exode het volgende:
[..]
Klopt!
Het grappige is dat B boven de rivieren is geboren en 0 dagen in Brabant heeft gewoond maar hij heeft een Brabantse tongval. Juul niet, die heeft een keiharde G en rollende R.
Misschien heeft hun vader een wiskunde knobbelquote:Op dinsdag 23 januari 2024 09:18 schreef Mushanga71 het volgende:
Ik heb en geen wiskunde én geen talenknobbelGelukkig stam ik uit een tijd dat wiskunde nog geen verplicht vak was.
Ik kon daardoor helaas niet bij de bereden politie dus ben maar in een winkel gaan werkenMaar met wél wiskunde, had ik nu nog op school gezeten en ook dat beroep niet kunnen kiezen
![]()
Geen idee meer wat mijn vakkenpakket was. Iets met handelskennis, maar verder![]()
Geen idee ook hoe ik aan twee kinderen kom die en een talen én een wiskundeknobbel hebben. Heb ze met beide dus nooit kunnen helpen
Volgens mij is dat moeilijk als je niet weet dat het geen standaardtaal is. Zolang je in je bubbel zit, is langs het woord dat je normaal vindt voor waar de rest van NL naast zegt. Als je uit die bubbel komt, is het denk ik vooral afhankelijk van hoe makkelijk je taal aanpast denk ik. Al is het verschil tussen zij en hun volgens mij moeilijker en tussen langs en naast. Net als als en dan, dat is ook voor veel mensen gewoon niet te onderscheiden.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 09:08 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Dat begrijp ik ook niet![]()
Standaard Nederlands heeft een duidelijk verschil tussen langs en naast (of tussen zij en hun for that matter). Je kan prima regionaal spreken en toch het verschil in de standaardtaal snappen toch? Ik heb het met niet-noorderlingen ook niet contextloos over sloffe chips. Of over mijn arms en beens
Nope, taal wel dus das verklaarbaarquote:Op dinsdag 23 januari 2024 09:54 schreef amaranta het volgende:
[..]
Misschien heeft hun vader een wiskunde knobbel
Daar kon bij mij op school nog voor gekozen worden, geloof ikquote:Op dinsdag 23 januari 2024 10:34 schreef vencodark het volgende:
Dus niemand heeft Huishoudkunde gehad als examenvak?
Class of 1950.![]()
Dat ben ik waarschijnlijkquote:Op dinsdag 23 januari 2024 11:08 schreef Vanyel het volgende:
[..]
We hebben in dit topic ook iemand die teksten doorspekt met brabantismes. Dat vind ik best lollig altijd![]()
Ja, dat doen mijn schoonouders ook. 'Zij doen dat ooit weleens ja'. SOMS!quote:Op dinsdag 23 januari 2024 11:51 schreef Clubsoda het volgende:
Ooit en soms verwisselen is ook Brabants geloof ik? Dat vind ik een lastige, want ik tegenstelling tot bij langs en naast en als en dan, merk ik in eerste instantie niet dat er iets anders bedoeld wordt en moet ik zinnen drie keer teruglezen.
Jaaaa zo ken ik het Franse rijtje ookquote:Op dinsdag 23 januari 2024 08:43 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Ik vind het ook grappig dat die lijstjes bij iedereen in een andere volgorde staan. Ik ken:
beau bon joli
haut long petit
jeune vaste grand
vieux mauvaus méchant
nouveau autre gros
en
durch fur gegen ohne um
Maar goed, ik doorbreek de opsom even met het bericht dat mijn allerliefste collega net vertelt dat ze een andere baan heeft. Ik gun haar de wereld, maar damn, wat ga ik haar missen. En dan heb ik dus per 1-2 een nieuwe collega (die was al geworven, uitbreiding) en per 1-3 gaat zij weg en dan komt er daarna hopelijk snel nog een nieuwe. Voorlopig wordt het in de waan van de dag werken, denk ik. Zij doet zó veel kleine dingen...
[..]
Ja! Maar mijn Brabantse schoonfamilie doet het consequent fout. 'Die zit langs jou'.... brrt!
Goeiemiddei! grutskste Fries hjirrequote:
Oja!quote:Op dinsdag 23 januari 2024 08:47 schreef Clubsoda het volgende:
Ik kan alle Latijnse vervoegingen ook nog wel oplepen. Avus avi avo avum avo - avi avorum avis avos avis
Ja. Op mijn basisschool was 'ik zit langs jou' heel gewoonquote:Op dinsdag 23 januari 2024 08:49 schreef exode het volgende:
Niemand in mijn Brabantse familie zegt 'langs zitten' is dat zo lokaal?
Jup. Al maakt west en oost voor mijn gevoel wel meer uit dan noord zuid. Ik heb tenminste wel de juiste tongval om hier niet op te vallen (40 km noordelijker).quote:Op dinsdag 23 januari 2024 09:13 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Is denk ik inderdaad redelijk lokaal.
Ben ooit van Breda voor een paar jaar naar Veldhoven verhuisd. Moest toen echt wennen aan het andere taalgebruik![]()
En nog (noord)oostelijker is de taal weer anders. Richting BoZ ook.
Dat is niet iets wat me hier op valt, maarr dat kan ook zijn dat hier hier zo is ingeburgerd dat het me niet op valt, al denk ik dat het hier niet zo speelt in de regio, misschien een ander deel van Brabant.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 11:51 schreef Clubsoda het volgende:
Ooit en soms verwisselen is ook Brabants geloof ik? Dat vind ik een lastige, want ik tegenstelling tot bij langs en naast en als en dan, merk ik in eerste instantie niet dat er iets anders bedoeld wordt en moet ik zinnen drie keer teruglezen.
Vort en bekant hebben we hier ook, hullie wordt hier dan weer niet gebruikt (net als zullie, dat is ook niet van hier).quote:Op dinsdag 23 januari 2024 12:03 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Ja, dat doen mijn schoonouders ook. 'Zij doen dat ooit weleens ja'. SOMS!
Maar goed, zij roepen ook vort en bekant en nog wat andere dingen waarvan ik de betekenis heb moeten leren. En 'jullie gaat' en 'hullie zijn'. Prachtig en zo lelijk tegelijk![]()
Toen ik ging studeren wist een klasgenootje zeker dat ik uit België kwam.quote:Raden uit welke regio een Brabander komt is een leuk spelletje
Volgens mij lees ik het nou juist regelmatig bij jouquote:Op dinsdag 23 januari 2024 12:43 schreef hilliebillie het volgende:
[..]
Dat is niet iets wat me hier op valt, maarr dat kan ook zijn dat hier hier zo is ingeburgerd dat het me niet op valt, al denk ik dat het hier niet zo speelt in de regio, misschien een ander deel van Brabant.
Aleee, Vlaams verstaade gij toch wel?quote:Op dinsdag 23 januari 2024 12:48 schreef exode het volgende:
Wij zijn maar eens aan 'de Verhulstjes' begonnen en ik ben heel blij dat het ondertiteld wordt.
Oh ja dat franse rijtje... daar wist ik het begin nog van "beau bon jolie, haut long petit" en de rest kon ik niet meer reproduceren. Ook niet waarom dat rijtje er is...quote:Op dinsdag 23 januari 2024 08:43 schreef Tink89 het volgende:
[..]
beau bon joli
haut long petit
jeune vaste grand
vieux mauvaus méchant
nouveau autre gros
en
durch fur gegen ohne um
[..]
quote:Op dinsdag 23 januari 2024 12:26 schreef Vicky het volgende:
Ik mocht vandaag weer bloedprikken. Word nu onderzocht op kinkhoest..
Het zijn de bijvoeglijke naamwoorden die voor het zelfstandig naamwoord komen. En dus niet erachter, zoals in het Frans gebruikelijk is.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 13:16 schreef Nijna het volgende:
[..]
Oh ja dat franse rijtje... daar wist ik het begin nog van "beau bon jolie, haut long petit" en de rest kon ik niet meer reproduceren. Ook niet waarom dat rijtje er is...
Balen als zo'n allerliefste collega weg gaat
[..]![]()
Hier in Drenthe blijf ik me verbazen over: Wat ben je nodig. Ik kan er niet aan wennen.
Dat een juf dan mailt: Ik ben nog ouders nodig voor dit en dat. Mijn jongste vond het heel raar dat juf het niet goed zei.
Begeleidster van de oudste zegt het ook altijd op zn drents. Ik probeer er maar omheen te luisteren
Gertje versta ik wel, Viktor ook nog wel maar die Ellen echt niet en die Martine al helemaal niet.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 13:11 schreef amaranta het volgende:
[..]
Aleee, Vlaams verstaade gij toch wel?
Gekunnen en gevragen doet - jullie raden het al - mijn schoonfamilie ook ja :-Dquote:Op dinsdag 23 januari 2024 13:40 schreef Troel het volgende:
Mijn ex-schoonfamilie had het altijd over dat "had gekunnen" (en soortgelijke zinnen)
Zal wel Brabants zijn ook.
Ah, dan weet ik waar de mevrouw van de reanimatie cursus vandaan komt.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 13:16 schreef Nijna het volgende:
[..]
Hier in Drenthe blijf ik me verbazen over: Wat ben je nodig. Ik kan er niet aan wennen.
Dat een juf dan mailt: Ik ben nog ouders nodig voor dit en dat. Mijn jongste vond het heel raar dat juf het niet goed zei.
Begeleidster van de oudste zegt het ook altijd op zn drents. Ik probeer er maar omheen te luisteren
Hahaha, mijn man kan het ook niet zo goed negeren, die begint op een gegeven moment dan te lachen en dan weet ik wel waaromquote:Op dinsdag 23 januari 2024 13:50 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Ah, dan weet ik waar de mevrouw van de reanimatie cursus vandaan komt.
Die 2 uur was niet genoeg om eraan te wennen en het te kunnen negeren
Die zit er bij mij ook zo ingebakken dat ik er echt op moet letten.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 13:16 schreef Nijna het volgende:
Dat een juf dan mailt: Ik ben nog ouders nodig voor dit en dat. Mijn jongste vond het heel raar dat juf het niet goed zei .
In mijn regio wordt dat inderdaad vaak verkeerd gedaan. Ik weet het verschil prima, maar snap wel wat er bedoeld wordt.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 08:46 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Ik krijg dus hele rare visuals van 'langs iemand zitten'Mal hoe regionaal dat is, dat je het verschil niet lijkt te snappen.
Dat vinden alle Vlaamse niet-West-Vlamen ookquote:Op dinsdag 23 januari 2024 13:13 schreef Clubsoda het volgende:
Ik vind West-Vlaams uit Hent bijvoorbeeld echt niet te verstaan
Toch is het eigenlijk niet fout, deze ooit. Ze doen het niet nooit, dus doen ze het ooit.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 12:03 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Ja, dat doen mijn schoonouders ook. 'Zij doen dat ooit weleens ja'. SOMS!
Maar goed, zij roepen ook vort en bekant en nog wat andere dingen waarvan ik de betekenis heb moeten leren. En 'jullie gaat' en 'hullie zijn'. Prachtig en zo lelijk tegelijk![]()
quote:Op dinsdag 23 januari 2024 12:58 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Volgens mij lees ik het nou juist regelmatig bij jouga even zoeken naar een voorbeeld.
Gent is Oost-Vlaanderen. Brugge is westquote:Op dinsdag 23 januari 2024 13:13 schreef Clubsoda het volgende:
Ik vind West-Vlaams uit Hent bijvoorbeeld echt niet te verstaan
Ah neeee wat sneuquote:Op dinsdag 23 januari 2024 16:38 schreef Hupje het volgende:
Oh jongens, het beste vriendje van J kwam hier spelen en vertelde dat hij binnenkort naar een andere school gaat. Ik zag J zijn tranen inslikken. En na speeltijd moest hij even heel hard huilen omdat hij zijn vriend gaat missen
Ah gosquote:Op dinsdag 23 januari 2024 16:38 schreef Hupje het volgende:
Oh jongens, het beste vriendje van J kwam hier spelen en vertelde dat hij binnenkort naar een andere school gaat. Ik zag J zijn tranen inslikken. En na speeltijd moest hij even heel hard huilen omdat hij zijn vriend gaat missen
Ge wit ooit nooit niequote:Op dinsdag 23 januari 2024 15:45 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Toch is het eigenlijk niet fout, deze ooit. Ze doen het niet nooit, dus doen ze het ooit.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |