Vertel.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 21:52 schreef luxerobots het volgende:
Deze vergelijkingen gaan echt op zoveel punten mank.
Administratie bijhouden gebeurt ook gewoon middels alle tactische meldingen en volgens mij heb ik dat ook gewoon uitgelegd. Het gaat alleen niet op de door jullie gewenste geautomatiseerde manier...quote:En goed, jij denkt dat de oplossing dan is om dan maar geen administratie te bewaren en alle beelden te vernietigen?
Ja, heus, over "zoveel jaar" gaat oekraine zich ineens reuze drukmaken over het lot van de rus mobiks die zijn gestorven door een FPV drone.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 21:48 schreef AchJa het volgende:
[..]
Zo dacht men ook over bv. een Westerling...
Of Dutchbat...
Dat ben ik met je eens. Maar dit hou je toch, dit soort dingen worden altijd aangedikt. Vanuit (de)moraliserend oogpunt ook helemaal niet zo gek. The ghost of Kiev was bijvoorbeeld ook zoiets, bleek helemaal niet te bestaan maar het imago was er wel.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 21:53 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat klopt, maar dat is het operationele (hooguit tactische) optreden. Niet of Pjotr van de SA-13 netjes op tijd had doorgegeven dat hij 5 Fencers had neergehaald...
Dat kan. Misschien maakt Den Haag zich er wel druk om of een oostblok Liesbeth Zegveld. We gaan het wel zien.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 21:55 schreef ExTec het volgende:
Ja, heus, over "zoveel jaar" gaat oekraine zich ineens reuze drukmaken over het lot van de rus mobiks die zijn gestorven door een FPV drone.
Nope.
Daar is ook helemaal niks mis mee. Het is alleen dat die data junkies hier het hele hebben en houden willen automatiseren en opslaan in het wapensysteem zelf... Dat dient geen enkel doel in oorlogstijd.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 21:56 schreef Straatcommando. het volgende:
Dat ben ik met je eens. Maar dit hou je toch, dit soort dingen worden altijd aangedikt. Vanuit (de)moraliserend oogpunt ook helemaal niet zo gek. The ghost of Kiev was bijvoorbeeld ook zoiets, bleek helemaal niet te bestaan maar het imago was er wel.
Dutchbat was erop uitgestuurd met te weinig wapens, in een hopeloze missie.quote:
Ja, wat is het nu? Wordt er nu een administratie bijgehouden? Of is een administratie echt onzin?quote:Administratie bijhouden gebeurt ook gewoon middels alle tactische meldingen en volgens mij heb ik dat ook gewoon uitgelegd. Het gaat alleen niet op de door jullie gewenste geautomatiseerde manier...
quote:Op dinsdag 2 januari 2024 21:23 schreef AchJa het volgende:
[..]
En kun je ook afgerekend worden als je na 52 uur geen slaap een verkeerde beslissing hebt genomen omdat je wat minder scherp was... Dit soort onzin moet je helemaal niet willen in oorlogstijd.
Denk je dat er in een wapensysteem ruimte is voor een printer ofzo? Een printer in de hoek betekent minder munitie/brandstof/eten om het maar heel kort door de bocht te zeggen...
En alles maar digitaal willen opslaan is bij verlies een goudmijn voor de tegenstander.
Elke kubieke centimeter wordt benut voor gevechtskracht, dat is waar het om draait. Admin zaken zijn echt onzin.
Dit is niemands standpunt.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 21:59 schreef AchJa het volgende:
Daar is ook helemaal niks mis mee. Het is alleen dat die data junkies hier het hele hebben en houden willen automatiseren en opslaan in het wapensysteem zelf... Dat dient geen enkel doel in oorlogstijd.
Je moet dat aangepraatte dutchbat trauma eens laten varen.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 21:57 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat kan. Misschien maakt Den Haag zich er wel druk om of een oostblok Liesbeth Zegveld. We gaan het wel zien.
Denk dat je geen papiertje nodig hebt om te weten of je defense functioneerde de nacht ervoor.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 21:45 schreef luxerobots het volgende:
[..]
De deze slag is natuurlijk ook gewoon het voortraject van de volgende slag.
Dat is wel die zekere verwarring die er is, idd.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 21:59 schreef AchJa het volgende:
[..]
Daar is ook helemaal niks mis mee. Het is alleen dat die data junkies hier het hele hebben en houden willen automatiseren en opslaan in het wapensysteem zelf... Dat dient geen enkel doel in oorlogstijd.
Uhu...quote:
quote:Op dinsdag 2 januari 2024 21:16 schreef luxerobots het volgende:
Maar een geautomatiseerd systeem dat bijhoudt wat je doet is eigenlijk alleen maar handig. Zo weet je wat je doet (en kan je fouten voorkomen).
Doet het ook niet. Het is wel een manier voor mensen die er in genteresseerd zijn om er mee bezig te zijn. Het mag idd wel wat minder zoekerig.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 21:59 schreef AchJa het volgende:
[..]
Hij zegt ook niet: op het systeem...quote:
Waar wil je het dan doen? In de gevechtsveld Cloud?quote:
Zoals ik hier al vaker geschreven heb; de ambities en intenties van de "as van het kwaad" (China, Rusland, Noord-Korea, Iran en nog wat andere misdadige barbarenvolkeren als de Palestijnen die zich bij de alliantie aangesloten hebben) zijn volstrekt duidelijk en iedereen die dat nu nog niet in wil zien is ofwel volstrekt naef of gewoon boosaardig.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 19:56 schreef Delenlill het volgende:
[..]
Want dit zal niet het laatste grote conflict zijn van deze eeuw. Het Midden-Oosten, Azi, Afrika en Zuid Amerika zijn allemaal potentiele kruitvaten die op ontploffen staan.
Als je een patriot aansluit op die comms suite, zal die comms suite wel de mogelijkheid hebben om op te slaan.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 22:03 schreef AchJa het volgende:
En volgens mij begon de discussie dat het jullie volstrekt belachelijk leek dat er niks opgeslagen werd....
Die analyse hoeft de soldaat zelf niet te maken. Maar hoe meer informatie er bekend is, hoe beter het (volgende) strijdplan is.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 22:01 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Denk dat je geen papiertje nodig hebt om te weten of je defense functioneerde de nacht ervoor.
Heb je wel overal data van zie ik niet in dat je tijd hebt het door te spitten.
Toen vonden we dat prima, achteraf wordt/werd Dutchbat volledig verguisd met types als een Zegveld die er volgas achteraan zitten met de moeders van Srebrenica etc. Dat is mijn punt, op het moment dat ze daadwerkelijk weggestuurd werden boeide het niemand wat, buiten een aantal militairen om natuurlijk.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 21:59 schreef luxerobots het volgende:
Dutchbat was erop uitgestuurd met te weinig wapens, in een hopeloze missie.
Westerling had opdracht van de regering maar Westerling werd achteraf verantwoordelijk gehouden.quote:Westerling beging daadwerkelijk oorlogsmisdaden.
De enige administratie die telt is hoeveel kogels, diesel en eten heb ik nog. De rest is prio 567.quote:Ja, wat is het nu? Wordt er nu een administratie bijgehouden? Of is een administratie echt onzin?
Precies. Als er een radar beeld is waarvan men vermoed dat het bv de Su-57 is, analyseren, gebeurt niet door de mensen in de patriot.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 22:07 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Die analyse hoeft de soldaat zelf niet te maken.
Ja, je mag toch hopen dat de business intelligence, van de intelligence afdelingen een beetje weten waar ze mee bezig zijn h.quote:Maar hoe meer informatie er bekend is, hoe beter het (volgende) strijdplan is.
Oh, dat zal allemaal vast en zeker zo zijn. Maar dan zijn er vast ook mensen om daarover aan te halen die geen lange geschiedenis hebben met het bewonderen van Poetin. Je snapt zelf toch ook wel dat je daarmee je eigen stelling nogal verzwakt?quote:Op dinsdag 2 januari 2024 19:32 schreef AchJa het volgende:
[..]
Wat hij zegt snijdt gewoon hout en zoals je misschien wel weet heb ik ook een kleine 30 jaar binnen de luchtverdediging (Stinger, PRTL/Cheetah, 40L70/Flycatcher, NASAMS, Patriot) gewerkt (nu een andere tak van sport binnen defensie) en weet dus wel een beetje wat wel en niet geloofwaardig is als het om percentages aan neergehaalde targets gaat.
Maar ja, bij alles wat ook maar voor een snipper negatief uitgelegd kan worden voor Oekraiene duiken de ususal suspects meteen bovenop om alles maar af te doen als onzin en dan zijn het weer Putinpijpers.
Maar wie is er nu echt goed bezig? Wie schiet er het meest en wie schiet het meest raak?quote:Op dinsdag 2 januari 2024 22:12 schreef AchJa het volgende:
De enige administratie die telt is hoeveel kogels, diesel en eten heb ik nog. De rest is prio 567.
Yeah, ik ga volledig af in de professionele expert in deze. Leuk voor een oefening waar je precies weet wat er op je afkomt ed, nu in het heetst van de strijd moet je je meuk op orde hebben. Leren doe je van de raketten die er wel door komen.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 22:07 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Die analyse hoeft de soldaat zelf niet te maken. Maar hoe meer informatie er bekend is, hoe beter het (volgende) strijdplan is.
En dat is nou weer net wel het geval. Die operators bepalen op basis van vlieggedrag, snelheid, hoogte, koers etc. wat het eventueel kan zijn. In het geval van systemen als de NASAMS of Patriot is het enige wat ze hebben hun PPI, ze hebben het doel niet visueel.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 22:13 schreef ExTec het volgende:
Precies. Als er een radar beeld is waarvan men vermoed dat het bv de Su-57 is, analyseren, gebeurt niet door de mensen in de patriot.
Ja duh. Maar dat heeft verder niks te maken met eoa geautomatiseerd systeem waar jij het over had...quote:Ja, je mag toch hopen dat de business intelligence, van de intelligence afdelingen een beetje weten waar ze mee bezig zijn h.
quote:Op dinsdag 2 januari 2024 20:21 schreef ExTec het volgende:
En natuurlijk kan dat ding 1000+1 dingen loggen. Dat heb je immers voor alle computer onderdelen nodig tijdens ontwikkeling & onderhoud.
Maar blijkbaar is de interface dermate kneuterig dat die daar 0,0 van exposed
AchJa weet het meest van wapensystemen hier op het forum. En wat dat betreft verdient hij een pluim. Maar dat maakt hem nog geen expert als het over het grotere plaatje gaat.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 22:23 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Yeah, ik ga volledig af in de professionele expert in deze. Leuk voor een oefening waar je precies weet wat er op je afkomt ed, nu in het heetst van de strijd moet je je meuk op orde hebben. Leren doe je van de raketten die er wel door komen.
Je kunt wel verschillende systemen op die manier een beetje gaan vergelijken maar dan houdt het ook op. Je kunt niet zeggen de Patriot die daar staat beter is dan de Patriot verderop, er zijn veel te veel variabelen in het spel. Tot aanvlieghoek, voorgelegen dekkingen, EOV, net iets anders verbranden van de vaste raketbrandstof, vuuropeningsafstand, tot atmosferische/meteo omstandigheden aan toe.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 22:20 schreef luxerobots het volgende:
Maar wie is er nu echt goed bezig? Wie schiet er het meest en wie schiet het meest raak?
Lijkt me wel zinnig om het succespercentage te vergroten.
Juist als er veel variabelen zijn, kan er met de juiste kennis aan die variabelen gesleuteld worden.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 22:29 schreef AchJa het volgende:
Je kunt wel verschillende systemen op die manier een beetje gaan vergelijken maar dan houdt het ook op. Je kunt niet zeggen de Patriot die daar staat beter is dan de Patriot verderop, er zijn veel te veel variabelen in het spel. Tot aanvlieghoek, voorgelegen dekkingen, EOV, net iets anders verbranden van de vaste raketbrandstof, vuuropeningsafstand, tot atmosferische/meteo omstandigheden aan toe.
Het zal me verbazen als dat finetunen stopt na de ontwikkeling.quote:Dat wordt allemaal in zoveel mogelijk gelijke omstandigheden getest bij de ontwikkeling.
helemaal waar, maar bedenk wel dat dit hele gedoe een Devils Alternative is:quote:Op dinsdag 2 januari 2024 12:50 schreef fjs het volgende:
Ik blijf erbij dat het dom oorlog voeren is. Je moet terug kunnen slaan en niet alleen afweer systemen hebben. Probeer de fabrieken etc. te vernietigen. De Kerchbrug had allang kapot moeten zijn. Het is dweilen met de kraan open.
En Europa..waar is de 'drive' om een oorlogseconomie op te tuigen. Dit gaat straks volledig mis.
quote:Op dinsdag 2 januari 2024 22:27 schreef luxerobots het volgende:
AchJa weet het meest van wapensystemen hier op het forum. En wat dat betreft verdient hij een pluim.
Ik zie mezelf ook helemaal niet als een expert op dat als het om strategische, politiek of geopolitieke zaken gaat, als ik dat was geweest had ik wel een andere baan gehad. Maar helemaal niemand hier is op dat gebied een expert.quote:Maar dat maakt hem nog geen expert als het over het grotere plaatje gaat.
Als het over strategische, tactische, politieke of geopolitieke zaken gaat, weet AchJa ook niet meer dan gemiddeld. En dan laat zijn houding over computers en 'meten is weten' ook wel zien.
Dat stopt ook niet, het is niet voor niets dat na Golfoorlog 1 er aan de Patriot is gesleuteld omdat dat ding er geen reet van bakte tegen de Scuds...quote:Op dinsdag 2 januari 2024 22:33 schreef luxerobots het volgende:
Het zal me verbazen als dat finetunen stopt na de ontwikkeling.
Grappig dat je vandaag of gisteren nog die gast van de mivd belachelijk maaktequote:Op dinsdag 2 januari 2024 22:38 schreef AchJa het volgende:
Wat wel grappig is dat experts met een aardige staat van dienst hier ook regelmatig volledig afgebrand worden maar goed.
Cobelens zat dan ook op de compleet verkeerde plek bij de MIVD... Nul komma nul achtergrond in de inlichtingenwereld.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 22:43 schreef BEFEM het volgende:
Grappig dat je vandaag of gisteren nog die gast van de mivd belachelijk maakte
Met zijn ervaring weet ie echt wel wat gangbaar is. En jij/jullie komen nu over alsof jullie nog even de boel even op komen lossen.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 22:27 schreef luxerobots het volgende:
[..]
AchJa weet het meest van wapensystemen hier op het forum. En wat dat betreft verdient hij een pluim. Maar dat maakt hem nog geen expert als het over het grotere plaatje gaat.
Als het over strategische, tactische, politieke of geopolitieke zaken gaat, weet AchJa ook niet meer dan gemiddeld. En dan laat zijn houding over computers en 'meten is weten' ook wel zien.
Als ze een punt hebben dan hebben ze een punt. Willem Engel is ook een totaalwappie maar ik denk dat die best wel wat over dansen kan vertellen toch?quote:Op dinsdag 2 januari 2024 22:17 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Oh, dat zal allemaal vast en zeker zo zijn. Maar dan zijn er vast ook mensen om daarover aan te halen die geen lange geschiedenis hebben met het bewonderen van Poetin. Je snapt zelf toch ook wel dat je daarmee je eigen stelling nogal verzwakt?
Mooie redding en wat een geluk voor die soldaat.quote:According to the paratroopers themselves, they were working in an area controlled by the enemy. Many invaders were successfully eliminated with the help of resets. When the Russians were destroyed, they noticed a Ukrainian serviceman tied up in the trench. It was a fighter from another brigade.
"Our drone operator with the call sign "Kevin" began to attract the attention of that captive - flashing lights on the "Mavik". The guy on the ground got his bearings, realized that it was his own and started following our drone, - says the commander of the Sheriff unmanned systems group. - When we were taking out our brother in this way, we met one surviving "orc". The Russian did not see our "bird", which still had one grenade on it, and started waving his hands at the Ukrainian soldier, saying, come back. Then "Kevin" threw a grenade at the occupier and shook him, and then continued to lead his comrades to his unit."
This is how war requires not only brute strength, but also intelligence, thanks to which you can successfully destroy the enemy and save your fellow citizens.
Glory to DSHV! Glory to Ukraine!
Public Relations Service of the 95th Separate Airborne Assault Brigade of the Polish Armed Forces of the Armed Forces of Ukraine
Lijkt me dan ook meer toe te voegen om een andere danser te raadplegen.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 22:52 schreef AchJa het volgende:
[..]
Als ze een punt hebben dan hebben ze een punt. Willem Engel is ook een totaalwappie maar ik denk dat die best wel wat over dansen kan vertellen toch?
Putin draagt immigranten een warm hart toe. En geeft ze een "goed" betaalde baan voor het nieuwe jaar.quote:St. Petersburg Police Round Up Thousands of Migrant Workers in New Year's Raids – Reports
Police in St. Petersburg detained some 3,000 migrant workers during New Year's Eve celebrations, the local news website Fontanka reported Monday, citing anonymous sources.
More than 600 of those detained had allegedly broken Russia’s immigration laws, Fontanka said, with over 100 people expected to be deported from the country.
Police carried out Sunday night's mass round-up of migrants near metro stations, as well as a popular New Year’s Eve celebration spot in central St. Petersburg, according to the news outlet Bumaga.
Last year saw widespread and regular reports of police in cities across Russia rounding up migrant workers who recently received Russian citizenship but failed to complete their compulsory military registration.
Some of the migrants, who are predominantly from Central Asian countries, have been handed military summons on the spot, while others are forcibly taken to military enlistment offices, according to reports.
Neither Fontanka nor Bumaga specified whether the migrant workers targeted in the New Year's Eve raids in St. Petersburg had been handed military summons.
On New Year's Day last year, Fontanka reported similar police round-ups, saying that law enforcement agents carried out “preventive raids” for violations of Russia’s immigration laws.
Up to 2,000 people were believed to have been detained at the time, among them an unspecified number of migrant workers, as well as “dozens” of intoxicated residents and those accused of illegally launching fireworks.
Niemand heeft hier gezegd dat er snel nieuwe tactieken uit rollen met nieuwe data. Je kunt met nieuwe dat ook oude technieken scherper/beter maken.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 22:48 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Met zijn ervaring weet ie echt wel wat gangbaar is. En jij/jullie komen nu over alsof jullie nog even de boel even op komen lossen.
In mijn optiek, wordt zo’n verdediging opgebouwd aan de hand van jarenlange ervaring. Als zaken niet afdoende zijn of er moet geanticipeerd worden zie ik dat op de grond gebeuren.
Dan lijkt het me stug dat men er even rap nieuwe tactieken uit kan rollen aan de hand van veel data. Een tactiek waarbij je ook nog rekening moet houden met scenario’s die nog niet in je nieuwe data staan.
Ik denk niet dat dit klopt. Als we het erover hebben met welk wapen je welke tegenstander kunt raken. Dan weet AchJa hier het meeste van iedereen. Als het erover gaat hoe je met informatica en wetenschap het werk kan verbeteren, dan komen er bij AchJa ook gewoon platitudes uit.quote:Ik ben wel benieuwd waarom jij altijd maar lijkt te denken dat je het beter weet dan hem aangaande zijn vak.
Wat betreft die verbeteringen, de normalisatie rond de ontwikkeling van autonome systemen en het uitrusten ervan met wapens (AI drones) enz vind ik nog een van de meest beangstigende dingen. Krijg je vroeg of laat van die killerrobots waar niemand meer de controle over heeft, zoals in de Black Mirror aflevering Metalhead, en ja, ik deed er eerst ook beetje lacherig over.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 23:25 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Niemand heeft hier gezegd dat er snel nieuwe tactieken uit rollen met nieuwe data. Je kunt met nieuwe dat ook oude technieken scherper/beter maken.
[..]
Ik denk niet dat dit klopt. Als we het erover hebben met welk wapen je welke tegenstander kunt raken. Dan weet AchJa hier het meeste van iedereen. Als het erover gaat hoe je met informatica en wetenschap het werk kan verbeteren, dan komen er bij AchJa ook gewoon platitudes uit.
Overigens een kleine aanvulling, bij de NASAMS bestaat de mogelijkheid om kleine stukjes te recorden (moet je zelf initieren), dan heb je het echt over een soort screenrecording alleen dan nog simpeler, je kunt daar (operator) technisch echt niks mee. Er zit verder nul info achter.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 23:25 schreef luxerobots het volgende:
Ik denk niet dat dit klopt. Als we het erover hebben met welk wapen je welke tegenstander kunt raken. Dan weet AchJa hier het meeste van iedereen. Als het erover gaat hoe je met informatica en wetenschap het werk kan verbeteren, dan komen er bij AchJa ook gewoon platitudes uit.
Killcam voor op de social’s?quote:Op woensdag 3 januari 2024 01:16 schreef AchJa het volgende:
[..]
Overigens een kleine aanvulling, bij de NASAMS bestaat de mogelijkheid om kleine stukjes te recorden (moet je zelf initieren), dan heb je het echt over een soort screenrecording alleen dan nog simpeler, je kunt daar (operator) technisch echt niks mee. Er zit verder nul info achter.
Als Poetin wint en Oekraine kan inlijven dan is het wel afgelopen, die gaat echt niet verder.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 22:38 schreef Sabata het volgende:
- Als Putin wint en UA inlijft, is dat een ramp. Want dan blijft ie doorgaan tot zijn Groot Rusland droom bereikt is
alleen de baltische staten en finland nog denk ikquote:Op woensdag 3 januari 2024 10:21 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Als Poetin wint en Oekraine kan inlijven dan is het wel afgelopen, die gaat echt niet verder.
Welnee, die mijdt alle rechtstreekse confrontatie met de Navo.quote:Op woensdag 3 januari 2024 10:24 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
alleen de baltische staten en finland nog denk ik
De NATO heeft Shared Early Warning waarmee de launches van ballistic missiles in de gaten worden gehouden:quote:Op woensdag 3 januari 2024 08:00 schreef BEFEM het volgende:
Een voorbeeld waarbij dat opnemen handig is, die raket die in Polen vloog. Zijn daar geen opnamen van? Of nemen andere apparatuur dat wel op? Anders moet je nu vertrouwen op soldaat Piotr of dat ie het wel goed heeft gezien op z'n schermpje en niet per ongeluk een cm teveel naar links heeft gezeten met z'n vinger op een legenda van 1 cm is 10 km.
Je zou toch wel willen weten waar die precies de grens over is gevlogen, Oekrane? Belarus? De grens is daar heel kronkelig, loopt nogal nauw.
Of geldt het echt specifiek voor een patriot dat die niet kan opnemen?
Misschien gaan we teveel offtopic
...
hongarije en slowakije heeft ie al in zijn zak zonder te vechtenquote:Op woensdag 3 januari 2024 10:25 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Welnee, die mijdt alle rechtstreekse confrontatie met de Navo.
Maar Servi is hij dan weer aan het verliezen.quote:Op woensdag 3 januari 2024 10:37 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
hongarije en slowakije heeft ie al in zijn zak zonder te vechten
quote:Op woensdag 3 januari 2024 10:17 schreef Ulx het volgende:
Ik vraag me nu wel af hoe de fabrikant dan aan de data komt om de systemen te verbeteren.
Systeemstroingen/-fouten worden natuurlijk wel gelogd door het systeem maar dat is voor de fabrikant. De commandovoering, bediening etc. worden niet gelogd en dat was volgens mij het onderwerp waar het over ging.quote:Op woensdag 3 januari 2024 10:26 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Ik ging er trouwens ook wel vanuit dat er bij de grote systemen wat gelogd wordt voor data analyse.
Dat je op dat moment Piotr moet vertrouwen snap ik. In een oorlogssituatie maakt het niet uit natuurlijk, dan moet je gewoon vuren met je donder. Maar zoals die raket in Polen, je wilt toch zeker weten waar die exact gevlogen heeft? Misschien zit Piotr er wel net naast en vloog die niet 3 km binnen Polen maar 3 km binnen Belarus. Dan is een 'laten we voor de zekerheid de beelden controleren' me niet heel onverstandig.quote:Op woensdag 3 januari 2024 10:34 schreef AchJa het volgende:
[..]
De NATO heeft Shared Early Warning waarmee de launches van ballistic missiles in de gaten worden gehouden:
https://www.ncia.nato.int(...)ontrol-services.html
Dat is niet heel nauwkeurig maar je hebt dan wel een idee wat er is gebeurd. Alle gedecteerde(!) launches worden ook gewoon bewaard.
En ja, op het ogenblik zelf als er iets de grens overvliegt moet je idd vertrouwen op Pjotr en zijn club van het systeem. Als het betreffende systeem al eerder is opgepikt en het zit in het Link-16 netwerk dan kunnen meerdere entiteiten er wat van vinden. Als je het over missile systemen hebt die honderden kilometers afleggen is je reactietijd natuurlijk ook een stuk groter. Heb je het over bv een cruise missile die je vanwege de geringe hoogte pas heel laat opmerkt dan heb je weinig tijd.
Maar goed, om dat zoveel mogelijk te counteren zitten binnen de NATO alle radars voor zover mogelijk in het Link-16 netwerk. Maar dat is ansich geen vuurleiding voor de wapensystemen. Het is meer voorwaarschuwing/SA/ management en fratricide voorkomen.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Link-16
Even heel globaal uitgelegd.
Ik had het over data loggen waardoor je iets te weten zou kunnem komen over wat de vijand je richting op stuurt, en of er misschien maatregelen genomen kunnen of moeten worden.quote:Op woensdag 3 januari 2024 10:51 schreef AchJa het volgende:
[..]
[..]
Systeemstroingen/-fouten worden natuurlijk wel gelogd door het systeem maar dat is voor de fabrikant. De commandovoering, bediening etc. worden niet gelogd en dat was volgens mij het onderwerp waar het over ging.
Er wordt vaak gezegd dat het gebruik van Westerse wapens zoals een Patriot in Oekrane de fabrikanten waardevolle informatie geeft. Over wat voor informatie hebben we het dan, mocht dat openbaar zijn, niet alleen of er foutmeldingen in het systeem zitten?quote:Op woensdag 3 januari 2024 10:51 schreef AchJa het volgende:
[..]
[..]
Systeemstroingen/-fouten worden natuurlijk wel gelogd door het systeem maar dat is voor de fabrikant. De commandovoering, bediening etc. worden niet gelogd en dat was volgens mij het onderwerp waar het over ging.
Kom ik nog op terug. Ben ff druk.quote:Op woensdag 3 januari 2024 11:02 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Er wordt vaak gezegd dat het gebruik van Westerse wapens zoals een Patriot in Oekrane de fabrikanten waardevolle informatie geeft. Over wat voor informatie hebben we het dan, mocht dat openbaar zijn, niet alleen of er foutmeldingen in het systeem zitten?
Echter, de productie capaciteit van Oekraine ligt voor een groot gedeelte in het veilige westen.quote:Op woensdag 3 januari 2024 14:37 schreef StateOfMind het volgende:
Goed punt over de industrie capaciteit
Hij heeft het over onze industrie capaciteit.quote:Op woensdag 3 januari 2024 16:34 schreef oheng het volgende:
[..]
Echter, de productie capaciteit van Oekraine ligt voor een groot gedeelte in het veilige westen.
rusland's productie capaciteit komt in toenemende mate binnen bereik van Oekrainsche lange afstands wapens.
Gisteren of eergisteren is er toch nog een munitiefabriek geraakt in Oekraine? Daar zei @BlaZ wat over.quote:Op woensdag 3 januari 2024 16:34 schreef oheng het volgende:
[..]
Echter, de productie capaciteit van Oekraine ligt voor een groot gedeelte in het veilige westen.
rusland's productie capaciteit komt in toenemende mate binnen bereik van Oekrainsche lange afstands wapens.
Ik kan mij geen beelden herinneren van een exploderende munitie fabriek (met secundaire explosies).quote:Op woensdag 3 januari 2024 16:48 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Gisteren of eergisteren is er toch nog een munitiefabriek geraakt in Oekraine? Daar zei @:blaz wat over.
Het zou gaan om een fabriek waar ammunitie voor handwapens en mortieren gemaakt werd. Stond op het telegramkanaal van Voenacher bij een video van inslagen van raketten in Kiiv + locaties die geraakt waren.quote:Op woensdag 3 januari 2024 17:14 schreef oheng het volgende:
[..]
Ik kan mij geen beelden herinneren van een exploderende munitie fabriek (met secundaire explosies).
Bedoel je misschien dit?: Russia has also hit military facilities, including a factory for airplane and missile parts, in Ukraine’s capital, Kyiv.
Ik dat we heel veel informatie missen. Wat we wel kunen zien op de kaarten, is dat Oekraine nu sterk genoeg is om rusland's offensieven tot staan te brengen, zie Avdiivka. De hele frontlinie beweegt nauwelijks meer, afgezien van de Zwarte Zee.quote:Op woensdag 3 januari 2024 16:39 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Hij heeft het over onze industrie capaciteit.
Onze als in Europese/Westerse.
Die blijft nog ver achter.
Toevallig vandaag ook dit berichtje: https://www.defensie.nl/a(...)rde-patriot-rakettenquote:
Het is vooral handig dat ze in Europa worden gemaakt.quote:Op woensdag 3 januari 2024 18:05 schreef Niek92 het volgende:
[..]
Toevallig vandaag ook dit berichtje: https://www.defensie.nl/a(...)rde-patriot-raketten
Gaat dan wel over de patriots, maar toch. Er wordt opgeschaald, al is het langzaamaan.
Ah, dat is deze post dus: https://t.me/voenacher/58945quote:Op woensdag 3 januari 2024 17:42 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Het zou gaan om een fabriek waar ammunitie voor handwapens en mortieren gemaakt werd. Stond op het telegramkanaal van Voenacher bij een video van inslagen van raketten in Kiiv + locaties die geraakt waren.
Nu lijkt het me ook niet dat er met koeienletters op zo'n gebouw staat dat er munitie en mortieren worden gemaakt...quote:Op woensdag 3 januari 2024 19:12 schreef oheng het volgende:
[..]
Ah, dat is deze post dus: https://t.me/voenacher/58945
Ik heb even geolocating gedaan, die explosies zijn te ver weg (ok.. geen zin in). Maar de brand is volgens mij tussen een gereedschapswinkel en een tractor reparatie centrum.
Volgens mij hebben ze de McDonalds of een ziekenhuis geraakt ik zie in ieder geval zo snel geen legitiem militair doelwit daar in de buurt.
Maar goed, hadden we iets anders verwacht dan.
Die las ik gister ook maar ik vind dat wel een beetje vergezocht allemaal om eerlijk te zijn.quote:
quote:Now the invaders went a much more cunning way and began to apply such serial numbers to their missiles that they were difficult to decipher. Because, for example, if we look at the photo of the downed Russian X-101 above, we will see that the first 6 digits of its serial number are complete "abracadabra".
"315" is the beginning of the serial numbers for missiles manufactured approximately in 2023, and "263" is the beginning of the serial numbers of the Kh-101, produced in general after 2020. Oddly enough, the indication of the 4th quarter of 2023 as the production time of the downed Kh-101 is "sewn" in the number 9 in general (in other words, "5" must be subtracted from the seventh digit in the serial number, and this will give the number of the quarter in which it was manufactured rocket).
Wsl omdat het de sensor van het DSMAC systeem is.quote:Hier heeft iemand een IR detector gekocht van een Iskander 9M727.
De Iskander 9M727 kan optisch geleid zijn, vandaar deze IR detector, vraag me af waarom die zo groot en langwerpig is, ipv vierkant/rechthoekig zoals normale IR detectors.
Toch is er een toename van beweging aan de frontlinie als we december met de voorgaande maanden vergelijken.quote:Op woensdag 3 januari 2024 17:54 schreef oheng het volgende:
[..]
Ik dat we heel veel informatie missen. Wat we wel kunen zien op de kaarten, is dat Oekraine nu sterk genoeg is om rusland's offensieven tot staan te brengen, zie Avdiivka. De hele frontlinie beweegt nauwelijks meer, afgezien van de Zwarte Zee.
Hier is een interessante thread:
[ twitter ]
Deze KH-101 is geproduceerd in Q4 2023.
Hier heeft iemand een IR detector gekocht van een Iskander 9M727.
De Iskander 9M727 kan optisch geleid zijn, vandaar deze IR detector, vraag me af waarom die zo groot en langwerpig is, ipv vierkant/rechthoekig zoals normale IR detectors.
maar leuk om te zien dat je aan de soldeerpunten kunt zien hoe de raket is neergekomen.
Bonus: maak je eigen drone radar. Leuk project als je tijd over hebt!!!
Uiteraard levert een oorlog een goudmijn aan data op, Rusland heeft ook een shitload aan data lopen verzamelen in Syrie, dat was 1 groot testterrein voor ze. Maar dat is niet direct allerlei door wapensystemen zelf gelogde data, vaak is het ook 10 keer mis schieten en dan gaan ze kijken waar dat aan kan liggen en gaat de fabrikant er verder mee aan de slag en krijg je update zoveel in je missile oid. Ook de input van gebruikers wordt meegenomen, als iemand vier keer mis schiet en komt erachter dat hij met een instelling zus of een knop zo danwel een andere procedure wel raak schiet gaat dat de lijn in en komt er ergens wel een keer een aanpassing door de maker. Tot die tijd gaat men door op de manier die wel werkt. Het is niet zo dat al die wapensystemen complete gebruikerslogs opslaan met op moment X duwde persoon Y op knop A en dat wordt dan uitgelezen en geevalueerd door de gebruikers, die moet je daar helemaal niet mee vervelen en je hebt daar ook helemaal geen tijd voor, een wapensysteem moet zoveel mogelijk dood en verderf zaaien en elke minuut dat het stilstaat is dat een directe bedreiging.quote:Op woensdag 3 januari 2024 11:02 schreef BEFEM het volgende:
Er wordt vaak gezegd dat het gebruik van Westerse wapens zoals een Patriot in Oekrane de fabrikanten waardevolle informatie geeft. Over wat voor informatie hebben we het dan, mocht dat openbaar zijn, niet alleen of er foutmeldingen in het systeem zitten?
Dan moet de hoeveelheid verzamelde data bij een beetje modern schip wel helemaal enorm zijnquote:Op woensdag 3 januari 2024 20:13 schreef AchJa het volgende:
[..]
Uiteraard levert een oorlog een goudmijn aan data op, Rusland heeft ook een shitload aan data lopen verzamelen in Syrie, dat was 1 groot testterrein voor ze. Maar dat is niet direct allerlei door wapensystemen zelf gelogde data, vaak is het ook 10 keer mis schieten en dan gaan ze kijken waar dat aan kan liggen en gaat de fabrikant er verder mee aan de slag en krijg je update zoveel in je missile oid. Ook de input van gebruikers wordt meegenomen, als iemand vier keer mis schiet en komt erachter dat hij met een instelling zus of een knop zo danwel een andere procedure wel raak schiet gaat dat de lijn in en komt er ergens wel een keer een aanpassing door de maker. Tot die tijd gaat men door op de manier die wel werkt. Het is niet zo dat al die wapensystemen complete gebruikerslogs opslaan met op moment X duwde persoon Y op knop A en dat wordt dan uitgelezen en geevalueerd door de gebruikers, die moet je daar helemaal niet mee vervelen en je hebt daar ook helemaal geen tijd voor, een wapensysteem moet zoveel mogelijk dood en verderf zaaien en elke minuut dat het stilstaat is dat een directe bedreiging.
Ik heb tijdens oefeningen de fabrikant/ontwikkelaar wel eens meegehad, die gingen dan real-time meekijken met aangekoppelde laptops aan het systeem ed. om zo te kijken wat er beter kan of waar een eventueel probleem zit. Dan heb je daar alle tijd en ruimte voor, dat is tijdens oorlogstijd natuurlijk allemaal wat lastiger...
Het is echter wel zo dat het in de vliegwereld natuurlijk weer compleet de andere kant doorgeslagen is, als een F35 van een missie terugkomt heeft die gewoon terrabytes aan data verzameld (vnl. intel uiteraard maar ook alles vwb het vliegtuig, systemen, wapens etc.)
Zal een hoop porno bijzittenquote:Op woensdag 3 januari 2024 20:16 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Dan moet de hoeveelheid verzamelde data bij een beetje modern schip wel helemaal enorm zijn
Yeah, kan ingecalculeerd zijn, maar positief is het niet.quote:Op woensdag 3 januari 2024 20:02 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Toch is er een toename van beweging aan de frontlinie als we december met de voorgaande maanden vergelijken.
Over december is er 65km2 terreinwinst voor de Russen, dat is een ruime verdubbeling ten opzichte van november.
De posities zijn ook wel verzwakt, in Avdiivka houden de Oekraners knap stand maar de posities daar blijven wankel, idem in Novo Michailivka.
quote:Op woensdag 3 januari 2024 20:16 schreef xpompompomx het volgende:
Dan moet de hoeveelheid verzamelde data bij een beetje modern schip wel helemaal enorm zijn
De grootste uitdaging is tegenwoordig dan ook de shitload aan verzamelde data fatsoenlijk te analyseren...quote:
Zonder diepgaande kennis van de serienummers van de raketten kun je hier als buitenstaander idd weinig over zeggen. We zullen zien deze winter, hoeveel de russen afschieten.quote:Op woensdag 3 januari 2024 19:25 schreef AchJa het volgende:
[..]
Die las ik gister ook maar ik vind dat wel een beetje vergezocht allemaal om eerlijk te zijn.
Ja, maar dat is dus niet een puur IR sensor, maar ook kortere golflengtes. Breder beeld zal wel helpen met het beter verwerken/vergelijken van de informatie, net zoals een lagere resolutie dat doet. Lekkere bestandnaam trouwens.quote:Wsl omdat het de sensor van het DSMAC systeem is.
https://secwww.jhuapl.edu(...)-N03/15-03-Irani.pdf
[ afbeelding ]
We kunnen er idd weinig over zeggen maar dat gereken zoals op die site vind ik wel een beetje naar de fout toerekenen eerlijk gezegd...quote:Op woensdag 3 januari 2024 20:34 schreef oheng het volgende:
Zonder diepgaande kennis van de serienummers van de raketten kun je hier als buitenstaander idd weinig over zeggen. We zullen zien deze winter, hoeveel de russen afschieten.
Totnutoe is het wel duidelijk dat ze de afgelopen 3 (?) maanden zeer spaarzaam zijn met hun raketten. Maar dat kan ook in afwachting van de F-16's zijn.
Het is iig de enige verklaring die kan verzinnen...quote:Ja, maar dat is dus niet een puur IR sensor, maar ook kortere golflengtes. Breder beeld zal wel helpen met het beter verwerken/vergelijken van de informatie, net zoals een lagere resolutie dat doet.
Ja, viel mij ook al op.quote:Lekkere bestandnaam trouwens.
Ja, maar als je de verliezen afzet tegen de terreinwinst, dan kost zelfs de Donbass veroveren miljoenen russen het leven, plus alle verliezen op warspotting nog een keer.quote:Op woensdag 3 januari 2024 20:02 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Toch is er een toename van beweging aan de frontlinie als we december met de voorgaande maanden vergelijken.
Over december is er 65km2 terreinwinst voor de Russen, dat is een ruime verdubbeling ten opzichte van november.
De posities zijn ook wel verzwakt, in Avdiivka houden de Oekraners knap stand maar de posities daar blijven wankel, idem in Novo Michailivka.
65 vierkante kilometer. Dat is 0,01% van het hele Oekraense grondgebied. En dan is het qua mensenlevens en verwoestingen inderdaad geen grond die ze cadeau krijgen.quote:Op woensdag 3 januari 2024 20:43 schreef oheng het volgende:
[..]
Ja, maar als je de verliezen afzet tegen de terreinwinst, dan kost zelfs de Donbass veroveren miljoenen russen het leven, plus alle verliezen op warspotting nog een keer.
Leuk voor rusland dat ze een paar kilometer oprukken richting Kramatorsk, Dnipro, of Chavis Yar, etc. Maar dan? De aanvoerlijnen worden ook als maar langer. Niet bepaald rusland's sterke punt.
Zolang er massa's Russen dood gaan is er geen patstelling.quote:Op woensdag 3 januari 2024 20:53 schreef luxerobots het volgende:
Dus ja, je kunt gemakkelijk zeggen dat Rusland en Oekrane in een patstelling zitten.
Nee, dit is een impasse.quote:Op woensdag 3 januari 2024 20:53 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Dus ja, je kunt gemakkelijk zeggen dat Rusland en Oekrane in een patstelling zitten.
Ik besefte mij bij het kijken van dit filmpje dat het alweer meer dan een maand geleden was dat ik mensen had zien sterven op beeld. Ik ga maar weer voor een nieuwe maand!quote:
Tuurlijk, de verliezen zijn hoog. Maar de Oekranse verliezen in een plaats als Avdiivka waar men vanuit noorden, oosten en westen beschoten kunnen worden zijn ook ongetwijfeld hoog.quote:Op woensdag 3 januari 2024 20:43 schreef oheng het volgende:
[..]
Ja, maar als je de verliezen afzet tegen de terreinwinst, dan kost zelfs de Donbass veroveren miljoenen russen het leven, plus alle verliezen op warspotting nog een keer.
Leuk voor rusland dat ze een paar kilometer oprukken richting Kramatorsk, Dnipro, of Chavis Yar, etc. Maar dan? De aanvoerlijnen worden ook als maar langer. Niet bepaald rusland's sterke punt.
Misschien is het ergste voorbij.quote:Op woensdag 3 januari 2024 21:49 schreef halfway het volgende:
Het zakt wel helemaal weg in de media, zelfs op CNN geen woord meer over de oorlog.
Tja geen nieuws is geen nieuws. Af en toe is het geen nieuws wel nieuws.quote:Op woensdag 3 januari 2024 21:49 schreef halfway het volgende:
Het zakt wel helemaal weg in de media, zelfs op CNN geen woord meer over de oorlog.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |