abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 3 januari 2024 @ 10:25:09 #251
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_211900985
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 10:24 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
alleen de baltische staten en finland nog denk ik
Welnee, die mijdt alle rechtstreekse confrontatie met de Navo.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_211900995
Ik ging er trouwens ook wel vanuit dat er bij de grote systemen wat gelogd wordt voor data analyse.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  woensdag 3 januari 2024 @ 10:34:00 #253
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_211901041
quote:
1s.gif Op woensdag 3 januari 2024 08:00 schreef BEFEM het volgende:
Een voorbeeld waarbij dat opnemen handig is, die raket die in Polen vloog. Zijn daar geen opnamen van? Of nemen andere apparatuur dat wel op? Anders moet je nu vertrouwen op soldaat Piotr of dat ie het wel goed heeft gezien op z'n schermpje en niet per ongeluk een cm teveel naar links heeft gezeten met z'n vinger op een legenda van 1 cm is 10 km.

Je zou toch wel willen weten waar die precies de grens over is gevlogen, Oekrane? Belarus? De grens is daar heel kronkelig, loopt nogal nauw.

Of geldt het echt specifiek voor een patriot dat die niet kan opnemen? :P

Misschien gaan we teveel offtopic
...
De NATO heeft Shared Early Warning waarmee de launches van ballistic missiles in de gaten worden gehouden:

https://www.ncia.nato.int(...)ontrol-services.html

Dat is niet heel nauwkeurig maar je hebt dan wel een idee wat er is gebeurd. Alle gedecteerde(!) launches worden ook gewoon bewaard.

En ja, op het ogenblik zelf als er iets de grens overvliegt moet je idd vertrouwen op Pjotr en zijn club van het systeem. Als het betreffende systeem al eerder is opgepikt en het zit in het Link-16 netwerk dan kunnen meerdere entiteiten er wat van vinden. Als je het over missile systemen hebt die honderden kilometers afleggen is je reactietijd natuurlijk ook een stuk groter. Heb je het over bv een cruise missile die je vanwege de geringe hoogte pas heel laat opmerkt dan heb je weinig tijd.

Maar goed, om dat zoveel mogelijk te counteren zitten binnen de NATO alle radars voor zover mogelijk in het Link-16 netwerk. Maar dat is ansich geen vuurleiding voor de wapensystemen. Het is meer voorwaarschuwing/SA/ management en fratricide voorkomen.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Link-16

Even heel globaal uitgelegd.
  woensdag 3 januari 2024 @ 10:37:01 #254
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_211901077
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 10:25 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Welnee, die mijdt alle rechtstreekse confrontatie met de Navo.
hongarije en slowakije heeft ie al in zijn zak zonder te vechten
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_211901140
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 10:37 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
hongarije en slowakije heeft ie al in zijn zak zonder te vechten
Maar Servi is hij dan weer aan het verliezen.
  woensdag 3 januari 2024 @ 10:51:44 #256
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_211901198
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 10:17 schreef Ulx het volgende:
Ik vraag me nu wel af hoe de fabrikant dan aan de data komt om de systemen te verbeteren.
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 10:26 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Ik ging er trouwens ook wel vanuit dat er bij de grote systemen wat gelogd wordt voor data analyse.
Systeemstroingen/-fouten worden natuurlijk wel gelogd door het systeem maar dat is voor de fabrikant. De commandovoering, bediening etc. worden niet gelogd en dat was volgens mij het onderwerp waar het over ging.
pi_211901252
quote:
1s.gif Op woensdag 3 januari 2024 10:34 schreef AchJa het volgende:

[..]
De NATO heeft Shared Early Warning waarmee de launches van ballistic missiles in de gaten worden gehouden:

https://www.ncia.nato.int(...)ontrol-services.html

Dat is niet heel nauwkeurig maar je hebt dan wel een idee wat er is gebeurd. Alle gedecteerde(!) launches worden ook gewoon bewaard.

En ja, op het ogenblik zelf als er iets de grens overvliegt moet je idd vertrouwen op Pjotr en zijn club van het systeem. Als het betreffende systeem al eerder is opgepikt en het zit in het Link-16 netwerk dan kunnen meerdere entiteiten er wat van vinden. Als je het over missile systemen hebt die honderden kilometers afleggen is je reactietijd natuurlijk ook een stuk groter. Heb je het over bv een cruise missile die je vanwege de geringe hoogte pas heel laat opmerkt dan heb je weinig tijd.

Maar goed, om dat zoveel mogelijk te counteren zitten binnen de NATO alle radars voor zover mogelijk in het Link-16 netwerk. Maar dat is ansich geen vuurleiding voor de wapensystemen. Het is meer voorwaarschuwing/SA/ management en fratricide voorkomen.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Link-16

Even heel globaal uitgelegd.
Dat je op dat moment Piotr moet vertrouwen snap ik. In een oorlogssituatie maakt het niet uit natuurlijk, dan moet je gewoon vuren met je donder. Maar zoals die raket in Polen, je wilt toch zeker weten waar die exact gevlogen heeft? Misschien zit Piotr er wel net naast en vloog die niet 3 km binnen Polen maar 3 km binnen Belarus. Dan is een 'laten we voor de zekerheid de beelden controleren' me niet heel onverstandig.

Ze zijn nu volgens mij ook met 500 man op zoek om te kijken of ze er wat van kunnen vinden. Die gaan toch niet af op piotr die zegt 'hij vloog zo ongeveer. Ik weet het niet meer zeker want was 2 dagen geleden'
pi_211901273
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 10:51 schreef AchJa het volgende:

[..]
[..]
Systeemstroingen/-fouten worden natuurlijk wel gelogd door het systeem maar dat is voor de fabrikant. De commandovoering, bediening etc. worden niet gelogd en dat was volgens mij het onderwerp waar het over ging.
Ik had het over data loggen waardoor je iets te weten zou kunnem komen over wat de vijand je richting op stuurt, en of er misschien maatregelen genomen kunnen of moeten worden.
pi_211901277
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 10:51 schreef AchJa het volgende:

[..]
[..]
Er wordt vaak gezegd dat het gebruik van Westerse wapens zoals een Patriot in Oekrane de fabrikanten waardevolle informatie geeft. Over wat voor informatie hebben we het dan, mocht dat openbaar zijn, niet alleen of er foutmeldingen in het systeem zitten?
  woensdag 3 januari 2024 @ 11:34:39 #260
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_211901648
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 11:02 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Er wordt vaak gezegd dat het gebruik van Westerse wapens zoals een Patriot in Oekrane de fabrikanten waardevolle informatie geeft. Over wat voor informatie hebben we het dan, mocht dat openbaar zijn, niet alleen of er foutmeldingen in het systeem zitten?
Kom ik nog op terug. Ben ff druk.
pi_211902710
twitter
pi_211903871
https://www.nrc.nl/nieuws(...)te-scenario-a4185795

Mooi artikel en voor de verandering niet achter een betaalmuur.
  woensdag 3 januari 2024 @ 14:37:01 #263
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_211903917
Goed punt over de industrie capaciteit :Y
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_211904196
twitter
pi_211905120
quote:
1s.gif Op woensdag 3 januari 2024 14:37 schreef StateOfMind het volgende:
Goed punt over de industrie capaciteit :Y
Echter, de productie capaciteit van Oekraine ligt voor een groot gedeelte in het veilige westen.
rusland's productie capaciteit komt in toenemende mate binnen bereik van Oekrainsche lange afstands wapens.
  woensdag 3 januari 2024 @ 16:39:48 #266
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_211905175
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 16:34 schreef oheng het volgende:

[..]
Echter, de productie capaciteit van Oekraine ligt voor een groot gedeelte in het veilige westen.
rusland's productie capaciteit komt in toenemende mate binnen bereik van Oekrainsche lange afstands wapens.
Hij heeft het over onze industrie capaciteit.
Onze als in Europese/Westerse.

Die blijft nog ver achter.
A murky, forgotten land.
pi_211905245
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 16:34 schreef oheng het volgende:

[..]
Gisteren of eergisteren is er toch nog een munitiefabriek geraakt in Oekraine? Daar zei @BlaZ wat over.
pi_211905527
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 16:48 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Gisteren of eergisteren is er toch nog een munitiefabriek geraakt in Oekraine? Daar zei @:blaz wat over.
Ik kan mij geen beelden herinneren van een exploderende munitie fabriek (met secundaire explosies).
Bedoel je misschien dit?: Russia has also hit military facilities, including a factory for airplane and missile parts, in Ukraine’s capital, Kyiv.
  woensdag 3 januari 2024 @ 17:42:55 #269
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_211905725
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 17:14 schreef oheng het volgende:

[..]
Ik kan mij geen beelden herinneren van een exploderende munitie fabriek (met secundaire explosies).
Bedoel je misschien dit?: Russia has also hit military facilities, including a factory for airplane and missile parts, in Ukraine’s capital, Kyiv.
Het zou gaan om een fabriek waar ammunitie voor handwapens en mortieren gemaakt werd. Stond op het telegramkanaal van Voenacher bij een video van inslagen van raketten in Kiiv + locaties die geraakt waren.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_211905831
quote:
1s.gif Op woensdag 3 januari 2024 16:39 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Hij heeft het over onze industrie capaciteit.
Onze als in Europese/Westerse.

Die blijft nog ver achter.
Ik dat we heel veel informatie missen. Wat we wel kunen zien op de kaarten, is dat Oekraine nu sterk genoeg is om rusland's offensieven tot staan te brengen, zie Avdiivka. De hele frontlinie beweegt nauwelijks meer, afgezien van de Zwarte Zee.

Hier is een interessante thread:
twitter

Deze KH-101 is geproduceerd in Q4 2023.

Hier heeft iemand een IR detector gekocht van een Iskander 9M727.
De Iskander 9M727 kan optisch geleid zijn, vandaar deze IR detector, vraag me af waarom die zo groot en langwerpig is, ipv vierkant/rechthoekig zoals normale IR detectors.
maar leuk om te zien dat je aan de soldeerpunten kunt zien hoe de raket is neergekomen.

Bonus: maak je eigen drone radar. Leuk project als je tijd over hebt!!!

[ Bericht 0% gewijzigd door oheng op 03-01-2024 18:21:22 ]
pi_211905962
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 14:57 schreef Ulx het volgende:
[ twitter ]
Toevallig vandaag ook dit berichtje: https://www.defensie.nl/a(...)rde-patriot-raketten
Gaat dan wel over de patriots, maar toch. Er wordt opgeschaald, al is het langzaamaan.
pi_211906327
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 18:05 schreef Niek92 het volgende:

[..]
Toevallig vandaag ook dit berichtje: https://www.defensie.nl/a(...)rde-patriot-raketten
Gaat dan wel over de patriots, maar toch. Er wordt opgeschaald, al is het langzaamaan.
Het is vooral handig dat ze in Europa worden gemaakt.
  woensdag 3 januari 2024 @ 18:50:09 #273
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_211906556
Bij eenvandaag: schattingen over het aantal Russiche gesneuvelden van de afgelopen weken lopen uiteen tot 2.000 perdag.

Lekker geloofwaardig..
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_211906679
Ze hebben na lange tijd weer een ruil gedaan

twitter

The coordination headquarters specified that 230 military personnel were returned from captivity:

130 -- military personnel of the Armed Forces of Ukraine,
55 - National Guard,
38 - border guards,
6 civilians
one policeman
pi_211906709
Stukje schokgolf 0:28

twitter
pi_211906739
twitter
pi_211906765
twitter

and to provide Kyiv with long-range missiles that would allow the destruction of launch sites and command centers
pi_211906770
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 17:42 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Het zou gaan om een fabriek waar ammunitie voor handwapens en mortieren gemaakt werd. Stond op het telegramkanaal van Voenacher bij een video van inslagen van raketten in Kiiv + locaties die geraakt waren.
Ah, dat is deze post dus: https://t.me/voenacher/58945
Ik heb even geolocating gedaan, die explosies zijn te ver weg (ok.. geen zin in). Maar de brand is volgens mij tussen een gereedschapswinkel en een tractor reparatie centrum.
Volgens mij hebben ze de McDonalds of een ziekenhuis geraakt ik zie in ieder geval zo snel geen legitiem militair doelwit daar in de buurt.

Maar goed, hadden we iets anders verwacht dan.

[ Bericht 1% gewijzigd door oheng op 03-01-2024 19:18:04 ]
  woensdag 3 januari 2024 @ 19:19:08 #279
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_211906840
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 19:12 schreef oheng het volgende:

[..]
Ah, dat is deze post dus: https://t.me/voenacher/58945
Ik heb even geolocating gedaan, die explosies zijn te ver weg (ok.. geen zin in). Maar de brand is volgens mij tussen een gereedschapswinkel en een tractor reparatie centrum.
Volgens mij hebben ze de McDonalds of een ziekenhuis geraakt ik zie in ieder geval zo snel geen legitiem militair doelwit daar in de buurt.

Maar goed, hadden we iets anders verwacht dan.
Nu lijkt het me ook niet dat er met koeienletters op zo'n gebouw staat dat er munitie en mortieren worden gemaakt...
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
  woensdag 3 januari 2024 @ 19:25:06 #280
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_211906906
quote:
Die las ik gister ook maar ik vind dat wel een beetje vergezocht allemaal om eerlijk te zijn.

quote:
Now the invaders went a much more cunning way and began to apply such serial numbers to their missiles that they were difficult to decipher. Because, for example, if we look at the photo of the downed Russian X-101 above, we will see that the first 6 digits of its serial number are complete "abracadabra".

"315" is the beginning of the serial numbers for missiles manufactured approximately in 2023, and "263" is the beginning of the serial numbers of the Kh-101, produced in general after 2020. Oddly enough, the indication of the 4th quarter of 2023 as the production time of the downed Kh-101 is "sewn" in the number 9 in general (in other words, "5" must be subtracted from the seventh digit in the serial number, and this will give the number of the quarter in which it was manufactured rocket).
quote:
De Iskander 9M727 kan optisch geleid zijn, vandaar deze IR detector, vraag me af waarom die zo groot en langwerpig is, ipv vierkant/rechthoekig zoals normale IR detectors.
Wsl omdat het de sensor van het DSMAC systeem is.

https://secwww.jhuapl.edu(...)-N03/15-03-Irani.pdf

woensdag 3 januari 2024 @ 20:02:27 #281
56749 BlaZ
pi_211907446
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 17:54 schreef oheng het volgende:

[..]
Ik dat we heel veel informatie missen. Wat we wel kunen zien op de kaarten, is dat Oekraine nu sterk genoeg is om rusland's offensieven tot staan te brengen, zie Avdiivka. De hele frontlinie beweegt nauwelijks meer, afgezien van de Zwarte Zee.

Hier is een interessante thread:
[ twitter ]

Deze KH-101 is geproduceerd in Q4 2023.

maar leuk om te zien dat je aan de soldeerpunten kunt zien hoe de raket is neergekomen.

Bonus: maak je eigen drone radar. Leuk project als je tijd over hebt!!!
Toch is er een toename van beweging aan de frontlinie als we december met de voorgaande maanden vergelijken.
Over december is er 65km2 terreinwinst voor de Russen, dat is een ruime verdubbeling ten opzichte van november.

De posities zijn ook wel verzwakt, in Avdiivka houden de Oekraners knap stand maar de posities daar blijven wankel, idem in Novo Michailivka.
  woensdag 3 januari 2024 @ 20:13:40 #282
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_211907608
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 11:02 schreef BEFEM het volgende:

Uiteraard levert een oorlog een goudmijn aan data op, Rusland heeft ook een shitload aan data lopen verzamelen in Syrie, dat was 1 groot testterrein voor ze. Maar dat is niet direct allerlei door wapensystemen zelf gelogde data, vaak is het ook 10 keer mis schieten en dan gaan ze kijken waar dat aan kan liggen en gaat de fabrikant er verder mee aan de slag en krijg je update zoveel in je missile oid. Ook de input van gebruikers wordt meegenomen, als iemand vier keer mis schiet en komt erachter dat hij met een instelling zus of een knop zo danwel een andere procedure wel raak schiet gaat dat de lijn in en komt er ergens wel een keer een aanpassing door de maker. Tot die tijd gaat men door op de manier die wel werkt. Het is niet zo dat al die wapensystemen complete gebruikerslogs opslaan met op moment X duwde persoon Y op knop A en dat wordt dan uitgelezen en geevalueerd door de gebruikers, die moet je daar helemaal niet mee vervelen en je hebt daar ook helemaal geen tijd voor, een wapensysteem moet zoveel mogelijk dood en verderf zaaien en elke minuut dat het stilstaat is dat een directe bedreiging.

Ik heb tijdens oefeningen de fabrikant/ontwikkelaar wel eens meegehad, die gingen dan real-time meekijken met aangekoppelde laptops aan het systeem ed. om zo te kijken wat er beter kan of waar een eventueel probleem zit. Dan heb je daar alle tijd en ruimte voor, dat is tijdens oorlogstijd natuurlijk allemaal wat lastiger...

Het is echter wel zo dat het in de vliegwereld natuurlijk weer compleet de andere kant doorgeslagen is, als een F35 van een missie terugkomt heeft die gewoon terrabytes aan data verzameld (vnl. intel uiteraard maar ook alles vwb het vliegtuig, systemen, wapens etc.)

Edit: Overigens is de Russische aanpak vwb wapensystemen ontwikkelen wel een stuk anders, die laten een zooi fabrikanten een hele rits wapensystemen ontwikkelen en gaan vervolgens testen/inzetten, wat voldoet gaat door wat niet voldoet wordt terzijde geschoven. En zo gaat dat steeds door.

[ Bericht 5% gewijzigd door AchJa op 03-01-2024 20:21:42 ]
  Moderator woensdag 3 januari 2024 @ 20:16:22 #283
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_211907648
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 20:13 schreef AchJa het volgende:

[..]
Uiteraard levert een oorlog een goudmijn aan data op, Rusland heeft ook een shitload aan data lopen verzamelen in Syrie, dat was 1 groot testterrein voor ze. Maar dat is niet direct allerlei door wapensystemen zelf gelogde data, vaak is het ook 10 keer mis schieten en dan gaan ze kijken waar dat aan kan liggen en gaat de fabrikant er verder mee aan de slag en krijg je update zoveel in je missile oid. Ook de input van gebruikers wordt meegenomen, als iemand vier keer mis schiet en komt erachter dat hij met een instelling zus of een knop zo danwel een andere procedure wel raak schiet gaat dat de lijn in en komt er ergens wel een keer een aanpassing door de maker. Tot die tijd gaat men door op de manier die wel werkt. Het is niet zo dat al die wapensystemen complete gebruikerslogs opslaan met op moment X duwde persoon Y op knop A en dat wordt dan uitgelezen en geevalueerd door de gebruikers, die moet je daar helemaal niet mee vervelen en je hebt daar ook helemaal geen tijd voor, een wapensysteem moet zoveel mogelijk dood en verderf zaaien en elke minuut dat het stilstaat is dat een directe bedreiging.

Ik heb tijdens oefeningen de fabrikant/ontwikkelaar wel eens meegehad, die gingen dan real-time meekijken met aangekoppelde laptops aan het systeem ed. om zo te kijken wat er beter kan of waar een eventueel probleem zit. Dan heb je daar alle tijd en ruimte voor, dat is tijdens oorlogstijd natuurlijk allemaal wat lastiger...

Het is echter wel zo dat het in de vliegwereld natuurlijk weer compleet de andere kant doorgeslagen is, als een F35 van een missie terugkomt heeft die gewoon terrabytes aan data verzameld (vnl. intel uiteraard maar ook alles vwb het vliegtuig, systemen, wapens etc.)
Dan moet de hoeveelheid verzamelde data bij een beetje modern schip wel helemaal enorm zijn :P
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  woensdag 3 januari 2024 @ 20:20:32 #284
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_211907709
quote:
2s.gif Op woensdag 3 januari 2024 20:16 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Dan moet de hoeveelheid verzamelde data bij een beetje modern schip wel helemaal enorm zijn :P
Zal een hoop porno bijzitten :7
A murky, forgotten land.
  woensdag 3 januari 2024 @ 20:27:42 #285
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_211907786
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 20:02 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Toch is er een toename van beweging aan de frontlinie als we december met de voorgaande maanden vergelijken.
Over december is er 65km2 terreinwinst voor de Russen, dat is een ruime verdubbeling ten opzichte van november.

De posities zijn ook wel verzwakt, in Avdiivka houden de Oekraners knap stand maar de posities daar blijven wankel, idem in Novo Michailivka.
Yeah, kan ingecalculeerd zijn, maar positief is het niet.

Kan me voorstellen dat Oekrane er zo instaat:

twitter
  woensdag 3 januari 2024 @ 20:27:44 #286
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_211907788
quote:
2s.gif Op woensdag 3 januari 2024 20:16 schreef xpompompomx het volgende:
quote:
1s.gif Op woensdag 3 januari 2024 20:20 schreef StateOfMind het volgende:
Zal een hoop porno bijzitten :7
De grootste uitdaging is tegenwoordig dan ook de shitload aan verzamelde data fatsoenlijk te analyseren...
pi_211907850
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 19:25 schreef AchJa het volgende:

[..]
Die las ik gister ook maar ik vind dat wel een beetje vergezocht allemaal om eerlijk te zijn.
Zonder diepgaande kennis van de serienummers van de raketten kun je hier als buitenstaander idd weinig over zeggen. We zullen zien deze winter, hoeveel de russen afschieten.
Totnutoe is het wel duidelijk dat ze de afgelopen 3 (?) maanden zeer spaarzaam zijn met hun raketten. Maar dat kan ook in afwachting van de F-16's zijn.
[..]
[..]
quote:
Wsl omdat het de sensor van het DSMAC systeem is.

https://secwww.jhuapl.edu(...)-N03/15-03-Irani.pdf

[ afbeelding ]
Ja, maar dat is dus niet een puur IR sensor, maar ook kortere golflengtes. Breder beeld zal wel helpen met het beter verwerken/vergelijken van de informatie, net zoals een lagere resolutie dat doet. Lekkere bestandnaam trouwens.
  woensdag 3 januari 2024 @ 20:42:40 #288
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_211907922
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 20:34 schreef oheng het volgende:

Zonder diepgaande kennis van de serienummers van de raketten kun je hier als buitenstaander idd weinig over zeggen. We zullen zien deze winter, hoeveel de russen afschieten.
Totnutoe is het wel duidelijk dat ze de afgelopen 3 (?) maanden zeer spaarzaam zijn met hun raketten. Maar dat kan ook in afwachting van de F-16's zijn.
We kunnen er idd weinig over zeggen maar dat gereken zoals op die site vind ik wel een beetje naar de fout toerekenen eerlijk gezegd...

Maar goed, we gaan zien wat de toekomst gaat brengen.

quote:
Ja, maar dat is dus niet een puur IR sensor, maar ook kortere golflengtes. Breder beeld zal wel helpen met het beter verwerken/vergelijken van de informatie, net zoals een lagere resolutie dat doet.
Het is iig de enige verklaring die kan verzinnen...

quote:
Lekkere bestandnaam trouwens.
Ja, viel mij ook al op. :D
pi_211907925
twitter
pi_211907933
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 20:02 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Ja, maar als je de verliezen afzet tegen de terreinwinst, dan kost zelfs de Donbass veroveren miljoenen russen het leven, plus alle verliezen op warspotting nog een keer.

Leuk voor rusland dat ze een paar kilometer oprukken richting Kramatorsk, Dnipro, of Chavis Yar, etc. Maar dan? De aanvoerlijnen worden ook als maar langer. Niet bepaald rusland's sterke punt.
pi_211908013
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 20:43 schreef oheng het volgende:

[..]
Ja, maar als je de verliezen afzet tegen de terreinwinst, dan kost zelfs de Donbass veroveren miljoenen russen het leven, plus alle verliezen op warspotting nog een keer.

Leuk voor rusland dat ze een paar kilometer oprukken richting Kramatorsk, Dnipro, of Chavis Yar, etc. Maar dan? De aanvoerlijnen worden ook als maar langer. Niet bepaald rusland's sterke punt.
65 vierkante kilometer. Dat is 0,01% van het hele Oekraense grondgebied. En dan is het qua mensenlevens en verwoestingen inderdaad geen grond die ze cadeau krijgen.

Dus ja, je kunt gemakkelijk zeggen dat Rusland en Oekrane in een patstelling zitten.
  woensdag 3 januari 2024 @ 21:13:50 #292
172669 Papierversnipperaar
Cafene is ook maar een drug.
pi_211908381
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 20:53 schreef luxerobots het volgende:
Dus ja, je kunt gemakkelijk zeggen dat Rusland en Oekrane in een patstelling zitten.
Zolang er massa's Russen dood gaan is er geen patstelling.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_211909188
Het zakt wel helemaal weg in de media, zelfs op CNN geen woord meer over de oorlog.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_211910635
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 20:53 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Nee, dit is een impasse.

Oekraine krijgt binnenkort voor het eerst een redelijk capable luchtmacht. En het lange afstandsbombardement is nog maar net begonnen. Beide legers gaan een grote mobilsatie doen.
pi_211910698
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 19:09 schreef 3rr0r het volgende:
[ twitter ]
Ik besefte mij bij het kijken van dit filmpje dat het alweer meer dan een maand geleden was dat ik mensen had zien sterven op beeld. Ik ga maar weer voor een nieuwe maand!
  woensdag 3 januari 2024 @ 22:47:54 #296
56749 BlaZ
pi_211910740
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 20:43 schreef oheng het volgende:

[..]

Tuurlijk, de verliezen zijn hoog. Maar de Oekranse verliezen in een plaats als Avdiivka waar men vanuit noorden, oosten en westen beschoten kunnen worden zijn ook ongetwijfeld hoog.
Het probleem is echter niet dat er gebied wordt ingenomen maar dat de Oekraners ook al zijn ze drie kwart omsingeld blijven doorvechten. Dit zorgt simpelweg voor hogere dan noodzakelijke verliezen.
pi_211910856
Rusland heeft gewoon veel meer man.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_211910988
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 22:43 schreef oheng het volgende:

[..]
Nee, dit is een impasse.
Ik heb ook niet gezegd dat de patstelling eeuwig is.
pi_211911024
quote:
1s.gif Op woensdag 3 januari 2024 21:49 schreef halfway het volgende:
Het zakt wel helemaal weg in de media, zelfs op CNN geen woord meer over de oorlog.
Misschien is het ergste voorbij.
Plaats hier uw advertentie
  woensdag 3 januari 2024 @ 23:02:04 #300
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_211911075
quote:
1s.gif Op woensdag 3 januari 2024 21:49 schreef halfway het volgende:
Tja geen nieuws is geen nieuws. Af en toe is het geen nieuws wel nieuws.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')