Welnee, die mijdt alle rechtstreekse confrontatie met de Navo.quote:Op woensdag 3 januari 2024 10:24 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
alleen de baltische staten en finland nog denk ik
De NATO heeft Shared Early Warning waarmee de launches van ballistic missiles in de gaten worden gehouden:quote:Op woensdag 3 januari 2024 08:00 schreef BEFEM het volgende:
Een voorbeeld waarbij dat opnemen handig is, die raket die in Polen vloog. Zijn daar geen opnamen van? Of nemen andere apparatuur dat wel op? Anders moet je nu vertrouwen op soldaat Piotr of dat ie het wel goed heeft gezien op z'n schermpje en niet per ongeluk een cm teveel naar links heeft gezeten met z'n vinger op een legenda van 1 cm is 10 km.
Je zou toch wel willen weten waar die precies de grens over is gevlogen, Oekrane? Belarus? De grens is daar heel kronkelig, loopt nogal nauw.
Of geldt het echt specifiek voor een patriot dat die niet kan opnemen?
Misschien gaan we teveel offtopic
...
hongarije en slowakije heeft ie al in zijn zak zonder te vechtenquote:Op woensdag 3 januari 2024 10:25 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Welnee, die mijdt alle rechtstreekse confrontatie met de Navo.
Maar Servi is hij dan weer aan het verliezen.quote:Op woensdag 3 januari 2024 10:37 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
hongarije en slowakije heeft ie al in zijn zak zonder te vechten
quote:Op woensdag 3 januari 2024 10:17 schreef Ulx het volgende:
Ik vraag me nu wel af hoe de fabrikant dan aan de data komt om de systemen te verbeteren.
Systeemstroingen/-fouten worden natuurlijk wel gelogd door het systeem maar dat is voor de fabrikant. De commandovoering, bediening etc. worden niet gelogd en dat was volgens mij het onderwerp waar het over ging.quote:Op woensdag 3 januari 2024 10:26 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Ik ging er trouwens ook wel vanuit dat er bij de grote systemen wat gelogd wordt voor data analyse.
Dat je op dat moment Piotr moet vertrouwen snap ik. In een oorlogssituatie maakt het niet uit natuurlijk, dan moet je gewoon vuren met je donder. Maar zoals die raket in Polen, je wilt toch zeker weten waar die exact gevlogen heeft? Misschien zit Piotr er wel net naast en vloog die niet 3 km binnen Polen maar 3 km binnen Belarus. Dan is een 'laten we voor de zekerheid de beelden controleren' me niet heel onverstandig.quote:Op woensdag 3 januari 2024 10:34 schreef AchJa het volgende:
[..]
De NATO heeft Shared Early Warning waarmee de launches van ballistic missiles in de gaten worden gehouden:
https://www.ncia.nato.int(...)ontrol-services.html
Dat is niet heel nauwkeurig maar je hebt dan wel een idee wat er is gebeurd. Alle gedecteerde(!) launches worden ook gewoon bewaard.
En ja, op het ogenblik zelf als er iets de grens overvliegt moet je idd vertrouwen op Pjotr en zijn club van het systeem. Als het betreffende systeem al eerder is opgepikt en het zit in het Link-16 netwerk dan kunnen meerdere entiteiten er wat van vinden. Als je het over missile systemen hebt die honderden kilometers afleggen is je reactietijd natuurlijk ook een stuk groter. Heb je het over bv een cruise missile die je vanwege de geringe hoogte pas heel laat opmerkt dan heb je weinig tijd.
Maar goed, om dat zoveel mogelijk te counteren zitten binnen de NATO alle radars voor zover mogelijk in het Link-16 netwerk. Maar dat is ansich geen vuurleiding voor de wapensystemen. Het is meer voorwaarschuwing/SA/ management en fratricide voorkomen.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Link-16
Even heel globaal uitgelegd.
Ik had het over data loggen waardoor je iets te weten zou kunnem komen over wat de vijand je richting op stuurt, en of er misschien maatregelen genomen kunnen of moeten worden.quote:Op woensdag 3 januari 2024 10:51 schreef AchJa het volgende:
[..]
[..]
Systeemstroingen/-fouten worden natuurlijk wel gelogd door het systeem maar dat is voor de fabrikant. De commandovoering, bediening etc. worden niet gelogd en dat was volgens mij het onderwerp waar het over ging.
Er wordt vaak gezegd dat het gebruik van Westerse wapens zoals een Patriot in Oekrane de fabrikanten waardevolle informatie geeft. Over wat voor informatie hebben we het dan, mocht dat openbaar zijn, niet alleen of er foutmeldingen in het systeem zitten?quote:Op woensdag 3 januari 2024 10:51 schreef AchJa het volgende:
[..]
[..]
Systeemstroingen/-fouten worden natuurlijk wel gelogd door het systeem maar dat is voor de fabrikant. De commandovoering, bediening etc. worden niet gelogd en dat was volgens mij het onderwerp waar het over ging.
Kom ik nog op terug. Ben ff druk.quote:Op woensdag 3 januari 2024 11:02 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Er wordt vaak gezegd dat het gebruik van Westerse wapens zoals een Patriot in Oekrane de fabrikanten waardevolle informatie geeft. Over wat voor informatie hebben we het dan, mocht dat openbaar zijn, niet alleen of er foutmeldingen in het systeem zitten?
Echter, de productie capaciteit van Oekraine ligt voor een groot gedeelte in het veilige westen.quote:Op woensdag 3 januari 2024 14:37 schreef StateOfMind het volgende:
Goed punt over de industrie capaciteit
Hij heeft het over onze industrie capaciteit.quote:Op woensdag 3 januari 2024 16:34 schreef oheng het volgende:
[..]
Echter, de productie capaciteit van Oekraine ligt voor een groot gedeelte in het veilige westen.
rusland's productie capaciteit komt in toenemende mate binnen bereik van Oekrainsche lange afstands wapens.
Gisteren of eergisteren is er toch nog een munitiefabriek geraakt in Oekraine? Daar zei @BlaZ wat over.quote:Op woensdag 3 januari 2024 16:34 schreef oheng het volgende:
[..]
Echter, de productie capaciteit van Oekraine ligt voor een groot gedeelte in het veilige westen.
rusland's productie capaciteit komt in toenemende mate binnen bereik van Oekrainsche lange afstands wapens.
Ik kan mij geen beelden herinneren van een exploderende munitie fabriek (met secundaire explosies).quote:Op woensdag 3 januari 2024 16:48 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Gisteren of eergisteren is er toch nog een munitiefabriek geraakt in Oekraine? Daar zei @:blaz wat over.
Het zou gaan om een fabriek waar ammunitie voor handwapens en mortieren gemaakt werd. Stond op het telegramkanaal van Voenacher bij een video van inslagen van raketten in Kiiv + locaties die geraakt waren.quote:Op woensdag 3 januari 2024 17:14 schreef oheng het volgende:
[..]
Ik kan mij geen beelden herinneren van een exploderende munitie fabriek (met secundaire explosies).
Bedoel je misschien dit?: Russia has also hit military facilities, including a factory for airplane and missile parts, in Ukraine’s capital, Kyiv.
Ik dat we heel veel informatie missen. Wat we wel kunen zien op de kaarten, is dat Oekraine nu sterk genoeg is om rusland's offensieven tot staan te brengen, zie Avdiivka. De hele frontlinie beweegt nauwelijks meer, afgezien van de Zwarte Zee.quote:Op woensdag 3 januari 2024 16:39 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Hij heeft het over onze industrie capaciteit.
Onze als in Europese/Westerse.
Die blijft nog ver achter.
Toevallig vandaag ook dit berichtje: https://www.defensie.nl/a(...)rde-patriot-rakettenquote:
Het is vooral handig dat ze in Europa worden gemaakt.quote:Op woensdag 3 januari 2024 18:05 schreef Niek92 het volgende:
[..]
Toevallig vandaag ook dit berichtje: https://www.defensie.nl/a(...)rde-patriot-raketten
Gaat dan wel over de patriots, maar toch. Er wordt opgeschaald, al is het langzaamaan.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |