abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 3 januari 2024 @ 10:25:09 #251
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_211900985
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 10:24 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
alleen de baltische staten en finland nog denk ik
Welnee, die mijdt alle rechtstreekse confrontatie met de Navo.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_211900995
Ik ging er trouwens ook wel vanuit dat er bij de grote systemen wat gelogd wordt voor data analyse.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  woensdag 3 januari 2024 @ 10:34:00 #253
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_211901041
quote:
1s.gif Op woensdag 3 januari 2024 08:00 schreef BEFEM het volgende:
Een voorbeeld waarbij dat opnemen handig is, die raket die in Polen vloog. Zijn daar geen opnamen van? Of nemen andere apparatuur dat wel op? Anders moet je nu vertrouwen op soldaat Piotr of dat ie het wel goed heeft gezien op z'n schermpje en niet per ongeluk een cm teveel naar links heeft gezeten met z'n vinger op een legenda van 1 cm is 10 km.

Je zou toch wel willen weten waar die precies de grens over is gevlogen, Oekrane? Belarus? De grens is daar heel kronkelig, loopt nogal nauw.

Of geldt het echt specifiek voor een patriot dat die niet kan opnemen? :P

Misschien gaan we teveel offtopic
...
De NATO heeft Shared Early Warning waarmee de launches van ballistic missiles in de gaten worden gehouden:

https://www.ncia.nato.int(...)ontrol-services.html

Dat is niet heel nauwkeurig maar je hebt dan wel een idee wat er is gebeurd. Alle gedecteerde(!) launches worden ook gewoon bewaard.

En ja, op het ogenblik zelf als er iets de grens overvliegt moet je idd vertrouwen op Pjotr en zijn club van het systeem. Als het betreffende systeem al eerder is opgepikt en het zit in het Link-16 netwerk dan kunnen meerdere entiteiten er wat van vinden. Als je het over missile systemen hebt die honderden kilometers afleggen is je reactietijd natuurlijk ook een stuk groter. Heb je het over bv een cruise missile die je vanwege de geringe hoogte pas heel laat opmerkt dan heb je weinig tijd.

Maar goed, om dat zoveel mogelijk te counteren zitten binnen de NATO alle radars voor zover mogelijk in het Link-16 netwerk. Maar dat is ansich geen vuurleiding voor de wapensystemen. Het is meer voorwaarschuwing/SA/ management en fratricide voorkomen.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Link-16

Even heel globaal uitgelegd.
  woensdag 3 januari 2024 @ 10:37:01 #254
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_211901077
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 10:25 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Welnee, die mijdt alle rechtstreekse confrontatie met de Navo.
hongarije en slowakije heeft ie al in zijn zak zonder te vechten
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_211901140
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 10:37 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
hongarije en slowakije heeft ie al in zijn zak zonder te vechten
Maar Servi is hij dan weer aan het verliezen.
  woensdag 3 januari 2024 @ 10:51:44 #256
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_211901198
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 10:17 schreef Ulx het volgende:
Ik vraag me nu wel af hoe de fabrikant dan aan de data komt om de systemen te verbeteren.
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 10:26 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Ik ging er trouwens ook wel vanuit dat er bij de grote systemen wat gelogd wordt voor data analyse.
Systeemstroingen/-fouten worden natuurlijk wel gelogd door het systeem maar dat is voor de fabrikant. De commandovoering, bediening etc. worden niet gelogd en dat was volgens mij het onderwerp waar het over ging.
pi_211901252
quote:
1s.gif Op woensdag 3 januari 2024 10:34 schreef AchJa het volgende:

[..]
De NATO heeft Shared Early Warning waarmee de launches van ballistic missiles in de gaten worden gehouden:

https://www.ncia.nato.int(...)ontrol-services.html

Dat is niet heel nauwkeurig maar je hebt dan wel een idee wat er is gebeurd. Alle gedecteerde(!) launches worden ook gewoon bewaard.

En ja, op het ogenblik zelf als er iets de grens overvliegt moet je idd vertrouwen op Pjotr en zijn club van het systeem. Als het betreffende systeem al eerder is opgepikt en het zit in het Link-16 netwerk dan kunnen meerdere entiteiten er wat van vinden. Als je het over missile systemen hebt die honderden kilometers afleggen is je reactietijd natuurlijk ook een stuk groter. Heb je het over bv een cruise missile die je vanwege de geringe hoogte pas heel laat opmerkt dan heb je weinig tijd.

Maar goed, om dat zoveel mogelijk te counteren zitten binnen de NATO alle radars voor zover mogelijk in het Link-16 netwerk. Maar dat is ansich geen vuurleiding voor de wapensystemen. Het is meer voorwaarschuwing/SA/ management en fratricide voorkomen.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Link-16

Even heel globaal uitgelegd.
Dat je op dat moment Piotr moet vertrouwen snap ik. In een oorlogssituatie maakt het niet uit natuurlijk, dan moet je gewoon vuren met je donder. Maar zoals die raket in Polen, je wilt toch zeker weten waar die exact gevlogen heeft? Misschien zit Piotr er wel net naast en vloog die niet 3 km binnen Polen maar 3 km binnen Belarus. Dan is een 'laten we voor de zekerheid de beelden controleren' me niet heel onverstandig.

Ze zijn nu volgens mij ook met 500 man op zoek om te kijken of ze er wat van kunnen vinden. Die gaan toch niet af op piotr die zegt 'hij vloog zo ongeveer. Ik weet het niet meer zeker want was 2 dagen geleden'
pi_211901273
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 10:51 schreef AchJa het volgende:

[..]
[..]
Systeemstroingen/-fouten worden natuurlijk wel gelogd door het systeem maar dat is voor de fabrikant. De commandovoering, bediening etc. worden niet gelogd en dat was volgens mij het onderwerp waar het over ging.
Ik had het over data loggen waardoor je iets te weten zou kunnem komen over wat de vijand je richting op stuurt, en of er misschien maatregelen genomen kunnen of moeten worden.
pi_211901277
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 10:51 schreef AchJa het volgende:

[..]
[..]
Er wordt vaak gezegd dat het gebruik van Westerse wapens zoals een Patriot in Oekrane de fabrikanten waardevolle informatie geeft. Over wat voor informatie hebben we het dan, mocht dat openbaar zijn, niet alleen of er foutmeldingen in het systeem zitten?
  woensdag 3 januari 2024 @ 11:34:39 #260
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_211901648
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 11:02 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Er wordt vaak gezegd dat het gebruik van Westerse wapens zoals een Patriot in Oekrane de fabrikanten waardevolle informatie geeft. Over wat voor informatie hebben we het dan, mocht dat openbaar zijn, niet alleen of er foutmeldingen in het systeem zitten?
Kom ik nog op terug. Ben ff druk.
pi_211902710
twitter
pi_211903871
https://www.nrc.nl/nieuws(...)te-scenario-a4185795

Mooi artikel en voor de verandering niet achter een betaalmuur.
  woensdag 3 januari 2024 @ 14:37:01 #263
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_211903917
Goed punt over de industrie capaciteit :Y
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_211904196
twitter
pi_211905120
quote:
1s.gif Op woensdag 3 januari 2024 14:37 schreef StateOfMind het volgende:
Goed punt over de industrie capaciteit :Y
Echter, de productie capaciteit van Oekraine ligt voor een groot gedeelte in het veilige westen.
rusland's productie capaciteit komt in toenemende mate binnen bereik van Oekrainsche lange afstands wapens.
  woensdag 3 januari 2024 @ 16:39:48 #266
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_211905175
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 16:34 schreef oheng het volgende:

[..]
Echter, de productie capaciteit van Oekraine ligt voor een groot gedeelte in het veilige westen.
rusland's productie capaciteit komt in toenemende mate binnen bereik van Oekrainsche lange afstands wapens.
Hij heeft het over onze industrie capaciteit.
Onze als in Europese/Westerse.

Die blijft nog ver achter.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_211905245
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 16:34 schreef oheng het volgende:

[..]
Gisteren of eergisteren is er toch nog een munitiefabriek geraakt in Oekraine? Daar zei @BlaZ wat over.
pi_211905527
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 16:48 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Gisteren of eergisteren is er toch nog een munitiefabriek geraakt in Oekraine? Daar zei @:blaz wat over.
Ik kan mij geen beelden herinneren van een exploderende munitie fabriek (met secundaire explosies).
Bedoel je misschien dit?: Russia has also hit military facilities, including a factory for airplane and missile parts, in Ukraine’s capital, Kyiv.
  woensdag 3 januari 2024 @ 17:42:55 #269
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_211905725
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 17:14 schreef oheng het volgende:

[..]
Ik kan mij geen beelden herinneren van een exploderende munitie fabriek (met secundaire explosies).
Bedoel je misschien dit?: Russia has also hit military facilities, including a factory for airplane and missile parts, in Ukraine’s capital, Kyiv.
Het zou gaan om een fabriek waar ammunitie voor handwapens en mortieren gemaakt werd. Stond op het telegramkanaal van Voenacher bij een video van inslagen van raketten in Kiiv + locaties die geraakt waren.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_211905831
quote:
1s.gif Op woensdag 3 januari 2024 16:39 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Hij heeft het over onze industrie capaciteit.
Onze als in Europese/Westerse.

Die blijft nog ver achter.
Ik dat we heel veel informatie missen. Wat we wel kunen zien op de kaarten, is dat Oekraine nu sterk genoeg is om rusland's offensieven tot staan te brengen, zie Avdiivka. De hele frontlinie beweegt nauwelijks meer, afgezien van de Zwarte Zee.

Hier is een interessante thread:
twitter

Deze KH-101 is geproduceerd in Q4 2023.

Hier heeft iemand een IR detector gekocht van een Iskander 9M727.
De Iskander 9M727 kan optisch geleid zijn, vandaar deze IR detector, vraag me af waarom die zo groot en langwerpig is, ipv vierkant/rechthoekig zoals normale IR detectors.
maar leuk om te zien dat je aan de soldeerpunten kunt zien hoe de raket is neergekomen.

Bonus: maak je eigen drone radar. Leuk project als je tijd over hebt!!!

[ Bericht 0% gewijzigd door oheng op 03-01-2024 18:21:22 ]
pi_211905962
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 14:57 schreef Ulx het volgende:
[ twitter ]
Toevallig vandaag ook dit berichtje: https://www.defensie.nl/a(...)rde-patriot-raketten
Gaat dan wel over de patriots, maar toch. Er wordt opgeschaald, al is het langzaamaan.
pi_211906327
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 18:05 schreef Niek92 het volgende:

[..]
Toevallig vandaag ook dit berichtje: https://www.defensie.nl/a(...)rde-patriot-raketten
Gaat dan wel over de patriots, maar toch. Er wordt opgeschaald, al is het langzaamaan.
Het is vooral handig dat ze in Europa worden gemaakt.
  woensdag 3 januari 2024 @ 18:50:09 #273
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_211906556
Bij eenvandaag: schattingen over het aantal Russiche gesneuvelden van de afgelopen weken lopen uiteen tot 2.000 perdag.

Lekker geloofwaardig..
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_211906679
Ze hebben na lange tijd weer een ruil gedaan

twitter

The coordination headquarters specified that 230 military personnel were returned from captivity:

130 -- military personnel of the Armed Forces of Ukraine,
55 - National Guard,
38 - border guards,
6 civilians
one policeman
pi_211906709
Stukje schokgolf 0:28

twitter
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: