abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211896242
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 20:16 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Lijkt me in principe niet zo moeilijk om op te slaan hoe vaak (en op welk tijdstip) er geschoten is.
Ehhhh..

And then some.

En natuurlijk kan dat ding 1000+1 dingen loggen. Dat heb je immers voor alle computer onderdelen nodig tijdens ontwikkeling & onderhoud.

Maar blijkbaar is de interface dermate kneuterig dat die daar 0,0 van exposed :')
This is the key philosophical stance you’ve taken, and it’s internally consistent.
  dinsdag 2 januari 2024 @ 20:21:51 #152
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_211896245
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 19:05 schreef AchJa het volgende:

[..]
KH-31's zijn de Russische HARM missiles. De 300's en 400's zijn airdefence systemen die ballistisch ingezet worden en zijn bewezen onnauwkeurig... Het enige wat overblijft zijn de KH-101's...
Onnauwkeurige raketten kunnen geen schade aanrichten?
Minister: lt's not particularly silly, is it? I mean, the right leg isn't silly at all and the left leg merely does a forward aerial half turn every alternate step.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
  dinsdag 2 januari 2024 @ 20:22:34 #153
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_211896253
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 20:12 schreef BEFEM het volgende:
Maar dat moet je dus in een stressvolle situatie, waar je voor oefent maar toch, doorgeven en dan moet de andere kant van de lijn niet ff aan z'n oorkrabben ofzo want dan heeft die het niet goed gehoord.

Klinkt mij als datapersoon heel bizar in de oren :D
Dat is nou eenmaal hoe het ingeregeld is, het is voor het hoogste dek helemaal niet interessant om tot op tactisch niveau alles real-time te volgen. Bv. NATO doctrine bij een air to air kill is dat een KILLREP een uur na engine shutdown de deur uit moet. Dat gaat helemaal niet real-time. Moet je ook niet willen want dan moet je ook weer gaan zenden etc. (EOV).
pi_211896255
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 19:58 schreef AchJa het volgende:

[..]
Je gaat er nu dus al vanuit dat alle radars 360 graden volledig rondom kijken en geen obstakels in hun LOS (Line of Sight) hebben staan en compleet Oekraiene gedekt is met radarzicht.

Ter info, de Patriot radar heeft een breedtehoek van max 120 graden en die draait niet. Dus om 360 graden zicht te hebben heb je al minstens 3 radars nodig, nog even los van het feit dat je het vanwege het terrein 360 graden bijna onhaalbaar is met 3 radars. Vaak heb je dode hoeken waar je een extra radar wil inzetten.
Dat weet ik. Maar er zijn stiekem aardig wat radarsystemen geleverd. En Oekraïne had er zelf ook al een flink aantal. En dan vliegt er ook nog het een en ander in de buurt aan NAVO vliegtuigen.

DIt is het resultaat van tien minuten zoeken op wat er door Frankrijk en Nederland is/wordt geleverd. En volgens mij zijn er ook Amerikaanse, Britse en Duitse systemen geleverd. Ik denk niet dat het qua detectie echt een enorme gatenkaas is. Of tracking lukt is natuurlijk een tweede.

• 4 VERA-NG anti-stealth radar systems
• 1 SAMP/T battery (joint-donation with Italy) [May 2023]
• 2 Crotale NG batteries [November 2022]
• Acquisition of a complete short-range air defense system from Thales, including a Ground Master 200 radar, command and control center, radio communications system and air threat designation terminals (purchased through the French military fund)
• TRML-4D

Vanaf SAMP/T zijn het Franse leveringen. En die zijn niet scheutig met informatie over leveringen zoals je ook wel weet. Dus wat er precies allemaal staat kun je niet weten. De berichten over die door NL gekochte VERA-NG verschillen ook, maar er staan er al wel een paar bij mijn weten.
  dinsdag 2 januari 2024 @ 20:23:30 #155
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_211896271
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 20:17 schreef BEFEM het volgende:
Je kan ook gewoon een webcam op je schermpje richten en het beeld opnemen, dan kan je gewoon terugkijken wat de situatie was :+
Klopt, dat is dan ook wat er ongeveer bij de NSS gebeurde. ;)
  dinsdag 2 januari 2024 @ 20:25:10 #156
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_211896290
quote:
7s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 20:21 schreef ExTec het volgende:
Ehhhh..

And then some.

En natuurlijk kan dat ding 1000+1 dingen loggen. Dat heb je immers voor alle computer onderdelen nodig tijdens ontwikkeling & onderhoud.

Maar blijkbaar is de interface dermate kneuterig dat die daar 0,0 van exposed :')
Wat jij allemaal wil joh, het is gewoon niet nodig. Punt.
pi_211896306
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 20:22 schreef AchJa het volgende:
Dat is nou eenmaal hoe het ingeregeld is, het is voor het hoogste dek helemaal niet interessant om tot op tactisch niveau alles real-time te volgen.
Want het is teveel gevraagd, om jou als gebruiker zijnde het leven makkelijker te maken, dmv faciliteren dat je aan het einde van je dienst een uitdraai kan doen van wat er gebeurt is?

Lijkt me handiger dan zoals iemand opmerkt; in het heetst van de strijd gewoon even een vinkje moeten zetten op een stukje papier.
This is the key philosophical stance you’ve taken, and it’s internally consistent.
pi_211896323
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 20:25 schreef AchJa het volgende:

[..]
Wat jij allemaal wil joh, het is gewoon niet nodig. Punt.
Hey, als formulieren je ding is, be my guest.

You be you :*
  dinsdag 2 januari 2024 @ 20:27:43 #159
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_211896324
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 20:22 schreef Ulx het volgende:

Dat weet ik. Maar er zijn stiekem aardig wat radarsystemen geleverd. En Oekraïne had er zelf ook al een flink aantal. En dan vliegt er ook nog het een en ander in de buurt aan NAVO vliegtuigen.

DIt is het resultaat van tien minuten zoeken op wat er door Frankrijk en Nederland is/wordt geleverd. En volgens mij zijn er ook Amerikaanse, Britse en Duitse systemen geleverd. Ik denk niet dat het qua detectie echt een enorme gatenkaas is. Of tracking lukt is natuurlijk een tweede.

• 4 VERA-NG anti-stealth radar systems
• 1 SAMP/T battery (joint-donation with Italy) [May 2023]
• 2 Crotale NG batteries [November 2022]
• Acquisition of a complete short-range air defense system from Thales, including a Ground Master 200 radar, command and control center, radio communications system and air threat designation terminals (purchased through the French military fund)
• TRML-4D

Vanaf SAMP/T zijn het Franse leveringen. En die zijn niet scheutig met informatie over leveringen zoals je ook wel weet. Dus wat er precies allemaal staat kun je niet weten. De berichten over die door NL gekochte VERA-NG verschillen ook, maar er staan er al wel een paar bij mijn weten.
Dat snap ik allemaal wel maar je ziet nog steeds lang niet alles, dat is nou net mijn punt, je hebt te maken met terrein en je moet gewoon keuzes maken waar je je middelen inzet dus zul ergens anders helemaal niets zien. Daarbij zijn er genoeg systemen die simpelweg niet kunnen aanhaken in het Link-16 netwerk.
pi_211896346
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 20:27 schreef AchJa het volgende:

[..]
Dat snap ik allemaal wel maar je ziet nog steeds lang niet alles, dat is nou net mijn punt, je hebt te maken met terrein en je moet gewoon keuzes maken waar je je middelen inzet dus zul ergens anders helemaal niets zien. Daarbij zijn er genoeg systemen die simpelweg niet kunnen aanhaken in het Link-16 netwerk.
Dat ontken ik ook niet. Ik denk alleen dat de gatenkaas minder groot is dan jij het doet voorkomen.
  dinsdag 2 januari 2024 @ 20:30:21 #162
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_211896353
quote:
16s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 20:26 schreef ExTec het volgende:

Want het is teveel gevraagd, om jou als gebruiker zijnde het leven makkelijker te maken, dmv faciliteren dat je aan het einde van je dienst een uitdraai kan doen van wat er gebeurt is?

Lijkt me handiger dan zoals iemand opmerkt; in het heetst van de strijd gewoon even een vinkje moeten zetten op een stukje papier.
Het enige wat telt is dat je target neergehaald wordt, de rest is niet heel belangrijk. Je KILLREP (standaard format, niet veel werk) gaat naar het hogere dek en daar worden de vinkjes (zoveel systemen in de min) op het ORBAT gezet.

En dat hoeft helemaal niet tijdens de aanval zelf he. Luchtverdediging is 99% van de tijd waarnemen en 1% vlammen.
  Moderator dinsdag 2 januari 2024 @ 20:30:45 #163
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_211896358
quote:
6s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 20:29 schreef Anton91 het volgende:
[ twitter ]
Mr Ak kon zijn emoties niet langer de baas en ging maar meeschieten. :D
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  dinsdag 2 januari 2024 @ 20:31:51 #164
13456 AchJa
Shut up!!!
  dinsdag 2 januari 2024 @ 20:36:05 #165
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_211896423
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 20:30 schreef Ulx het volgende:

Dat ontken ik ook niet. Ik denk alleen dat de gatenkaas minder groot is dan jij het doet voorkomen.
Bij de kritieke objecten die op de PDAL (Prioritized Defended Asset List) staan zullen er nul gaten zijn dat betekent automatisch dat er ergens anders niks staat. Dat is nou net het probleem met schaarse middelen.
pi_211896434
Ben geen expert, maar lijken wel erg veel knallen achter elkaar...

Russische duizendklappers? :9
twitter
pi_211896459
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 20:30 schreef AchJa het volgende:

[..]
Het enige wat telt is dat je target neergehaald wordt, de rest is niet heel belangrijk. Je KILLREP (standaard format, niet veel werk) gaat naar het hogere dek en daar worden de vinkjes (zoveel systemen in de min) op het ORBAT gezet.
Nou ja, wat je uit de radardata kunt halen kan iets vertellen over de capaciteiten van een doelwit. Of over nieuwe capaciteiten. Het vertelt IETS. Dat is wel zo. En met die data kun je dan werken aan tegenmaatregelen. En blijkt later dat het gewoon een standaard raket is dump je die data gewoon weer.

Daarom verbaast het me.

Maar dan zit je al meer in de SIGINT.
pi_211896477
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 20:36 schreef Anton91 het volgende:
Ben geen expert, maar lijken wel erg veel knallen achter elkaar...

Russische duizendklappers? :9
[ twitter ]
Luchtafweer waarschijnlijk. Al ben ik ook geen expert. Al zijn er ook nog wat andere ontploffingen lijkt het. Zou best vuurwerk kunnen zijn. Maar ik verwacht drones ofzo waar op geschoten wordt.
pi_211896498
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 20:37 schreef Ulx het volgende:

[..]
Nou ja, wat je uit de radardata kunt halen kan iets vertellen over de capaciteiten van een doelwit. Of over nieuwe capaciteiten. Het vertelt IETS. Dat is wel zo. En met die data kun je dan werken aan tegenmaatregelen. En blijkt later dat het gewoon een standaard raket is dump je die data gewoon weer.

Daarom verbaast het me.

Alleen al voor software testen lijkt het me van belang :o

Ben nog steeds van m'n a propos hierdoor :D
  dinsdag 2 januari 2024 @ 20:41:33 #170
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_211896501
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 20:37 schreef Ulx het volgende:

Daarom verbaast het me.

Dan zit je echt op fabrieksniveau. Niet iets waar je op gebruikersniveau iets mee kan... Je kan als gebruiker niet je ruwe radardata uitlezen om te kijken of bv. de ruisdrempelwaarde te hoog of te laag staat.

En ja, dat heeft ook raakvlakken met SIGINT idd.
  dinsdag 2 januari 2024 @ 20:42:31 #171
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_211896512
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 20:41 schreef BEFEM het volgende:
Alleen al voor software testen lijkt het me van belang :o

Ben nog steeds van m'n a propos hierdoor :D
Dat is voor de fabriek, niet voor de gebruiker.

En nee, de ruwe radardata wordt niet opgeslagen. Maar goed, het is ook niet voor niets dat er een enorm testtraject aan vooraf gaat.
  dinsdag 2 januari 2024 @ 20:47:00 #172
13456 AchJa
Shut up!!!
  dinsdag 2 januari 2024 @ 20:50:20 #173
13456 AchJa
Shut up!!!
  FOK!Fotograaf dinsdag 2 januari 2024 @ 20:51:40 #174
364681 over_hedge
pi_211896655
quote:
6s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 20:29 schreef Anton91 het volgende:
[ twitter ]
_O_ aardig gemikt wel
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_211896724
https://mil.in.ua/en/news(...)an-yastreb-av-radar/
quote:
Ukrainian Military’s HIMARS Strikes, Takes Out Russian Yastreb-AV Radar
The Ukrainian military hit the new Russian 1К148 Yastreb-AV counter-battery radar system in the Kherson region.

To hit the radar system, the military used an American М142 HIMARS rocket launcher.

The fire on the radar system was adjusted due to a reconnaissance drone that followed the Russians.

As a result, HIMARS was able to accurately hit this Russian system with two GMLRS missiles.

Recently, the Russian Ministry of Defense stated that units of the Russian invasion forces received the Yastreb-AV counter-battery radar system for service.

The characteristics of the 1К148 Yastreb-AV counter-battery radar system were not made public.

The Russian army adopted it not so long ago: the tests were completed in late 2021 or early 2022.

The radar system with phased antenna arrays is able to automatically track the trajectory of shells fired by enemy artillery, determining the exact coordinates of fire positions.

The 1К148 Yastreb-AV system is placed on a four-seater BAZ-6910-025 chassis. The rear part of the chassis is allocated for the placement of an antenna post with a large area array.

At the same time, in August 2023, the commander of the Tavria operational and strategic group reported that the Armed Forces of Ukraine destroyed the Russian radar station of the Yastreb-AV system. That time, there was no video evidence of this assertion.

“We have successes in the Tavria direction. 18 units of enemy military equipment were destroyed. In particular, one Yastreb-AV radar system,” Brigadier General Oleksandr Tarnavskyi reported.

The fight against enemy artillery has become one of the key tasks in military operations. Counter-battery radars directly detect a missile or projectile and calculate its trajectory at several points, determining both the location of the enemy’s firing position and the site of the projectile’s fall.
Duur grapje weer voor Rusland. Volgens google is hij zo'n 200-250 miljoen waard. Grappig:

https://ria.ru/20240102/spetsoperatsiya-1919420169.html
quote:
Troops in the Northern Military District use the latest Yastreb-AV artillery reconnaissance systems
Moscow Region: troops in the Northern Military District zone use the latest Yastreb-AV artillery reconnaissance systems

MOSCOW, January 2 - RIA Novosti. The Russian Armed Forces are using the latest Yastreb-AV artillery reconnaissance systems in the special military operation zone, the Russian Ministry of Defense reported.
“Today, the effective performance of combat missions by missilemen and artillerymen, together with the use of unmanned aircraft, which increases the efficiency of artillery fire and survivability on the battlefield, is also ensured through the use of modern artillery reconnaissance equipment, such as Zoo-1M and Yastreb-AV,” - the department said.

Yastreb-AV is the most modern Russian radar system with a phased array antenna for reconnaissance of artillery firing positions. Using radar, such a complex automatically tracks the trajectory of enemy shells, determining the exact coordinates of enemy artillery positions. These coordinates are transmitted to friendly artillery or other fire and strike weapons to destroy enemy positions.
Die heeft het dus mogelijk nog geen dag uitgehouden dan.
  dinsdag 2 januari 2024 @ 20:57:24 #176
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_211896767
quote:
16s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 20:26 schreef ExTec het volgende:

quote:
10s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 20:27 schreef ExTec het volgende:
Hey, als formulieren je ding is, be my guest.

You be you :*
Ik snap dat er in vredesomstandigheden een excel-/managers/verantwoordingscultuur bestaat en dat alles tot op 5 cijfers achter de komma gedocumenteerd en verantwoord moet worden. In tijden van oorlog is dat helemaal niet interessant, dan is er maar 1 ding dat telt. Je tegenstander moet dood, de administratie is prio 468.
pi_211896846
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 20:57 schreef AchJa het volgende:

[..]
[..]
Ik snap dat er in vredesomstandigheden een excel-/managers/verantwoordingscultuur bestaat en dat alles tot op 5 cijfers achter de komma gedocumenteerd en verantwoord moet worden. In tijden van oorlog is dat helemaal niet interessant, dan is er maar 1 ding dat telt. Je tegenstander moet dood, de administratie is prio 468.
Er zit heel veel verbazing in dat jou zoiets leveren volstrekt triviaal is. En kan je werk makkelijker maken. En het er toch niet is.
pi_211897021
https://mil.in.ua/en/news(...)enter-the-black-sea/
quote:
Turkey will not allow minesweepers Cherkasy and Chernihiv to enter the Black Sea
Turkey states that it will not allow two British minesweepers to transit its waters to the Black Sea for use by Ukraine.

The Directorate of Türkiye’s Center for Combating Disinformation said that this would violate the international pact on the passage of straits in wartime.

According to the report, the NATO member state will not allow ships to use the Bosporus and Dardanelles straits as long as the war in Ukraine continues.

When Russia launched its invasion of Ukraine in 2022, Turkey invoked the 1936 Montreux Convention to close the Straits to warships of the belligerent parties.

The convention exempts ships returning to their home bases from it.

According to the President, Turkey impartially and diligently implements the Montreux Convention to prevent escalation in the Black Sea.

Turkey stated that the allies had been duly apprised that the mine-hunting ships donated to Ukraine by the United Kingdom would not be allowed to pass through the Turkish Straits to the Black Sea.

The Ukrainian Navy is to receive two Sandown-class minehunters within an agreement between Ukraine and the UK ratified in January 2022.
Er staat nog wat achtergrond informatie in het artikel. Wat een onzin weer. Al begrijp ik natuurlijk wel dat verdragen nagekomen moeten worden. Maar daar heeft Putin schijt aan. En het hoofddoel van dit schip is om mijnen op te sporen. Niet om oorlog te voeren. Wat bijdraagt aan de veiligheid van de hele Zwarte Zee. En dus ook Turkije.

Een mogelijke optie zou kunnen zijn om tijdelijk een ander land aan de Zwarte Zee eigenaar te maken van deze boten. Een land die niet direct in oorlog is.

[ Bericht 0% gewijzigd door Delenlill op 02-01-2024 21:16:54 ]
pi_211897161
quote:
7s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 21:00 schreef ExTec het volgende:

[..]
Er zit heel veel verbazing in dat jou zoiets leveren volstrekt triviaal is. En kan je werk makkelijker maken. En het er toch niet is.
De 'administratie', 'excel', 'vinkjes zetten', 'managers'. Het klinkt natuurlijk allemaal negatief.

Maar een geautomatiseerd systeem dat bijhoudt wat je doet is eigenlijk alleen maar handig. Zo weet je wat je doet (en kan je fouten voorkomen).
  dinsdag 2 januari 2024 @ 21:17:49 #180
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_211897171
quote:
7s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 21:00 schreef ExTec het volgende:
Hoe meer automatisering hoe storingsgevoeliger. KISS moet het zijn en soldier proof.

Bij de PRTL was het enorm simpel, doelmelding over de radio bij meerdere doelen, degene die het eerst de doelen ziet wordt automatisch leider der actie en gaat vuurverdelen tussen de sub eenheden als men er met de vaste vuurverdelingsregels niet uitkomt. Na de actie komt er een zg. "witmelding" (vaststaand rijtje wat er allemaal neergeschoten was) richting de pelotonscommandant. En die verzamelde de gegevens van het peloton en die werden dan doorgestuurd naar de Batterij die ze vervolgens weer doorstuurde naar de Afdeling. Enorm simpel, en werkt altijd.

Op gebruikersniveau is de witmelding nog geen 3 seconden werk over de radio en ondertussen kun je gewoon je PPI in de gaten houden.
  dinsdag 2 januari 2024 @ 21:23:27 #181
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_211897283
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 21:16 schreef luxerobots het volgende:
De 'administratie', 'excel', 'vinkjes zetten', 'managers'. Het klinkt natuurlijk allemaal negatief.

Maar een geautomatiseerd systeem dat bijhoudt wat je doet is eigenlijk alleen maar handig. Zo weet je wat je doet (en kan je fouten voorkomen).
En kun je ook afgerekend worden als je na 52 uur geen slaap een verkeerde beslissing hebt genomen omdat je wat minder scherp was... Dit soort onzin moet je helemaal niet willen in oorlogstijd.

Denk je dat er in een wapensysteem ruimte is voor een printer ofzo? Een printer in de hoek betekent minder munitie/brandstof/eten om het maar heel kort door de bocht te zeggen...

En alles maar digitaal willen opslaan is bij verlies een goudmijn voor de tegenstander.

Elke kubieke centimeter wordt benut voor gevechtskracht, dat is waar het om draait. Admin zaken zijn echt onzin.
  Moderator dinsdag 2 januari 2024 @ 21:24:05 #182
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_211897293
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 19:55 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Dit is AchJa toch?

[ afbeelding ]
dit is een van zijn kleinkinderen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_211897314
https://mil.in.ua/en/news(...)erational-condition/
quote:
Most of the Leopard 2s handed over by Germany are in a non-operational condition
Most of the Ukrainian Leopard 2A6 tanks, which were transferred by Germany, are currently not operationally ready.

The German MP Sebastian Schäfer reported on this.

“Unfortunately, it should be noted that Ukraine can only use a small number of delivered tanks,” Schäfer noted.

According to the MP, the broken equipment is not used at the front line. He cites the lack of spare parts and damage caused by poor quality repairs by Ukrainian mechanics as the source of problems with the restoration of damaged equipment.

“It takes a very long time to repair as there are not enough suitable parts. In my opinion, there is an urgent need for measures that would quickly improve the situation with spare parts.

There is also a problem that the Ukrainian military sometimes tries to repair tanks, which then leads to further damage to the vehicles. It is necessary to check how much this can be prevented by better training of mechanics or by providing additional instructions,” Schäfer writes.

The MP also claims that another reason for the delays in the restoration of armored vehicles is the lack of proper repair facilities in the country.

He notes that to be repaired, the equipment goes through lengthy transportation to Lithuania, where the Lithuania Defense Services (LDS) Maintenance Center, a joint company of KMW and Rheinmetall, is located.

In his letter, the politician called on defense contractors Rheinmetall and Krauss-Maffei Wegmann to deploy the necessary infrastructure in Ukraine.

“According to your company, maintenance of the first Marder has now been launched in Lviv. In my opinion, it would be urgently necessary to also create the possibility of repairing more complex Leopard 2 in Ukraine,” Schäfer writes.

In addition to Leopard 2 tanks, the Ukrainian military also actively operates dozens of Marder infantry fighting vehicles and PzH 2000 self-propelled artillery systems.

Part of the latter has already been repaired in Lithuania at Lithuania Defense Services (LDS).
pi_211897364
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 21:23 schreef AchJa het volgende:

[..]
En kun je ook afgerekend worden als je na 52 uur geen slaap een verkeerde beslissing hebt genomen omdat je wat minder scherp was... Dit soort onzin moet je helemaal niet willen in oorlogstijd.
Als je weet wat er speelt, kun je inderdaad ook op je daden afgerekend worden. Lijkt me wel belangrijk, juist in het leger.

quote:
Denk je dat er in een wapensysteem ruimte is voor een printer ofzo? Een printer in de hoek betekent minder munitie/brandstof/eten om het maar heel kort door de bocht te zeggen...
Want de enige manier om gegevens op te slaan is via een printer. Dat kan niet digitaal, bijvoorbeeld op een memory card.

quote:
En alles maar digitaal willen opslaan is bij verlies een goudmijn voor de tegenstander.
Dat gebeurt wel vaker, dat wapens of gegevens een goudmijn voor de tegenstander zijn. Daar moet dan maar iets anders op bedacht worden.
pi_211897394
quote:
Je neemt uidraaien letterlijk. Ik vraag vaak mensen om iets uit te draaien, maar dan krijg ik geen papier. ;) Dan krijg ik een exel file ofzo.

Voor de rest met je eens, het moet KISS zijn, AchJa-proof 8-) en alles wat je bewaard kan bij de overkant eindigen.
  dinsdag 2 januari 2024 @ 21:29:59 #186
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_211897398
quote:

[..]

Elke kubieke centimeter wordt benut voor gevechtskracht.
Ooit al eens begrepen dat beveiliging tegen hacken ook compleet anders ingericht is, het schijnt weinig te boeien als de vijand een paar uur later weet dat een peleton naar positie abc moest. In dit geval ging het meer over de beveiliging op veldradios/portofoons/en dergelijke
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_211897409
twitter
pi_211897449
quote:
12s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 21:29 schreef ExTec het volgende:

[..]
Je neemt uidraaien letterlijk. Ik vraag vaak mensen om iets uit te draaien, maar dan krijg ik geen papier. ;) Dan krijg ik een exel file ofzo.

Voor de rest met je eens, het moet KISS zijn, AchJa-proof 8-) en alles wat je bewaard kan bij de overkant eindigen.
Ik vind de mentaliteit van AchJa beter bij 1980 passen dan bij 2024. Computers zijn er nu eenmaal, zet ze dan in om een zo goed mogelijk resultaat te behalen.

En begin niet over printers en dat je na 52 uur zonder slaap geen verantwoordelijkheid wil dragen.
  dinsdag 2 januari 2024 @ 21:35:16 #189
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_211897498
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 21:27 schreef luxerobots het volgende:
Als je weet wat er speelt, kun je inderdaad ook op je daden afgerekend worden. Lijkt me wel belangrijk, juist in het leger.
Leuk tijdens vredesmissies, niet tijdens een full scale war zoals in Oekraiene.

Ik verbaas me nl. ook nogal over het gemak waarmee de FPV Drone beelden gedeeld worden. Het zal me niks verbazen dat er zoveel jaar na de Oekraiene oorlog eea ter discussie gesteld gaat worden en de operators ter verantwoording worden geroepen.

quote:
Want de enige manier om gegevens op te slaan is via een printer. Dat kan niet digitaal, bijvoorbeeld op een memory card.

Dat gebeurt wel vaker, dat wapens of gegevens een goudmijn voor de tegenstander zijn. Daar moet dan maar iets anders op bedacht worden.
Dat is al bedacht, gewoon niet. Klaar.
  dinsdag 2 januari 2024 @ 21:35:31 #190
21467 franske19
Hit the deck!
pi_211897505
quote:
Wel een erg kleine biem voor een HIMARS raket. Misschien GPS geleide 155mm granaten.
pi_211897628
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 21:35 schreef AchJa het volgende:
Dat is al bedacht, gewoon niet. Klaar.
Meten is weten. Als je bijhoudt waar je schiet en wat je succesratio is, kan dat mooi in je voordeel werken. Om van te leren.

Natuurlijk moet je voorkomen dat gegevens in handen van de vijand vallen. Maar het is natuurlijk geen argument dat vooruitgang in de weg moet staan, of dat ervoor moet zorgen dat je fouten kan verdoezelen.
  Forum Admin dinsdag 2 januari 2024 @ 21:41:25 #192
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_211897649
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 19:44 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
[ afbeelding ]?!
Doet mijn maar een akoestisch geleidde vliegenmeppert voor in de zomer hoor. Oorlogsmisdaad of niet. :D
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_211897651
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 21:35 schreef AchJa het volgende:
Het zal me niks verbazen dat er zoveel jaar na de Oekraiene oorlog eea ter discussie gesteld gaat worden en de operators ter verantwoording worden geroepen.
Wat ter discussie stellen, en waarvoor ter verantwoording roepen?

Toch niet omdat ivan eigenlijk z'n hand omhoog deed en zich daarom overgaf?

Ik zie niet dat oekraine zich daar de komende 50 jaar druk om gaat maken.
pi_211897695
quote:
7s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 21:41 schreef ExTec het volgende:

[..]

Ik denk dat het voordeel van het delen, het laten zien dat je succes hebt tegen de vijand, belangrijker is dan een eventueel nadeel dat dan na de oorlog zou spelen.

[ Bericht 0% gewijzigd door luxerobots op 02-01-2024 21:49:11 ]
  dinsdag 2 januari 2024 @ 21:44:05 #195
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_211897700
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 21:32 schreef luxerobots het volgende:

Ik vind de mentaliteit van AchJa beter bij 1980 passen dan bij 2024. Computers zijn er nu eenmaal, zet ze dan in om een zo goed mogelijk resultaat te behalen.
Dat gebeurt ook gewoon als het maar gevechtskracht genereert. Daarbij is het bwvs gewoon 1914-18 aan het front in Oekraiene he.

En oh ja, hadden we het al eens over EMP gehad?

quote:
En begin niet over printers en dat je na 52 uur zonder slaap geen verantwoordelijkheid wil dragen.
Omdat jij een kulargument aandraagt met je "leren van fouten"... De tijd voor fouten had je in het voortraject. De fouten die je nu maakt betekenen je dood. Simpel zat.
pi_211897723
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 21:44 schreef AchJa het volgende:

[..]
Dat gebeurt ook gewoon als het maar gevechtskracht genereert. Daarbij is het bwvs gewoon 1914-18 aan het front in Oekraiene he.

[..]
Omdat jij een kulargument aandraagt met je "leren van fouten"... De tijd voor fouten had je in het voortraject.
De deze slag is natuurlijk ook gewoon het voortraject van de volgende slag.
  dinsdag 2 januari 2024 @ 21:48:04 #197
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_211897780
quote:
7s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 21:41 schreef ExTec het volgende:

Zo dacht men ook over bv. een Westerling...

Of Dutchbat...
  Forum Admin dinsdag 2 januari 2024 @ 21:48:51 #198
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_211897793
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 21:44 schreef AchJa het volgende:

[..]

[..]
Omdat jij een kulargument aandraagt met je "leren van fouten"... De tijd voor fouten had je in het voortraject. De fouten die je nu maakt betekenen je dood. Simpel zat.
Nu is het wel een beetje zo dat Oekraïne wel op die manier heeft moeten leren. Zeker in het begin, maar die vlieger gaat ook op voor Rusland.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_211897859
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 21:48 schreef AchJa het volgende:

[..]
Zo dacht men ook over bv. een Westerling...

Of Dutchbat...
Deze vergelijkingen gaan echt op zoveel punten mank.

En goed, jij denkt dat de oplossing dan is om dan maar geen administratie te bewaren en alle beelden te vernietigen?
  dinsdag 2 januari 2024 @ 21:53:09 #200
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_211897861
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 21:48 schreef Straatcommando. het volgende:
Nu is het wel een beetje zo dat Oekraïne wel op die manier heeft moeten leren. Zeker in het begin, maar die vlieger gaat ook op voor Rusland.
Dat klopt, maar dat is het operationele (hooguit tactische) optreden. Niet of Pjotr van de SA-13 netjes op tijd had doorgegeven dat hij 5 Fencers had neergehaald...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')