Ehhhh..quote:Op dinsdag 2 januari 2024 20:16 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Lijkt me in principe niet zo moeilijk om op te slaan hoe vaak (en op welk tijdstip) er geschoten is.
Onnauwkeurige raketten kunnen geen schade aanrichten?quote:Op dinsdag 2 januari 2024 19:05 schreef AchJa het volgende:
[..]
KH-31's zijn de Russische HARM missiles. De 300's en 400's zijn airdefence systemen die ballistisch ingezet worden en zijn bewezen onnauwkeurig... Het enige wat overblijft zijn de KH-101's...
Dat is nou eenmaal hoe het ingeregeld is, het is voor het hoogste dek helemaal niet interessant om tot op tactisch niveau alles real-time te volgen. Bv. NATO doctrine bij een air to air kill is dat een KILLREP een uur na engine shutdown de deur uit moet. Dat gaat helemaal niet real-time. Moet je ook niet willen want dan moet je ook weer gaan zenden etc. (EOV).quote:Op dinsdag 2 januari 2024 20:12 schreef BEFEM het volgende:
Maar dat moet je dus in een stressvolle situatie, waar je voor oefent maar toch, doorgeven en dan moet de andere kant van de lijn niet ff aan z'n oorkrabben ofzo want dan heeft die het niet goed gehoord.
Klinkt mij als datapersoon heel bizar in de oren
Dat weet ik. Maar er zijn stiekem aardig wat radarsystemen geleverd. En Oekrane had er zelf ook al een flink aantal. En dan vliegt er ook nog het een en ander in de buurt aan NAVO vliegtuigen.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 19:58 schreef AchJa het volgende:
[..]
Je gaat er nu dus al vanuit dat alle radars 360 graden volledig rondom kijken en geen obstakels in hun LOS (Line of Sight) hebben staan en compleet Oekraiene gedekt is met radarzicht.
Ter info, de Patriot radar heeft een breedtehoek van max 120 graden en die draait niet. Dus om 360 graden zicht te hebben heb je al minstens 3 radars nodig, nog even los van het feit dat je het vanwege het terrein 360 graden bijna onhaalbaar is met 3 radars. Vaak heb je dode hoeken waar je een extra radar wil inzetten.
Klopt, dat is dan ook wat er ongeveer bij de NSS gebeurde.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 20:17 schreef BEFEM het volgende:
Je kan ook gewoon een webcam op je schermpje richten en het beeld opnemen, dan kan je gewoon terugkijken wat de situatie was
Wat jij allemaal wil joh, het is gewoon niet nodig. Punt.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 20:21 schreef ExTec het volgende:
Ehhhh..
And then some.
En natuurlijk kan dat ding 1000+1 dingen loggen. Dat heb je immers voor alle computer onderdelen nodig tijdens ontwikkeling & onderhoud.
Maar blijkbaar is de interface dermate kneuterig dat die daar 0,0 van exposed
Want het is teveel gevraagd, om jou als gebruiker zijnde het leven makkelijker te maken, dmv faciliteren dat je aan het einde van je dienst een uitdraai kan doen van wat er gebeurt is?quote:Op dinsdag 2 januari 2024 20:22 schreef AchJa het volgende:
Dat is nou eenmaal hoe het ingeregeld is, het is voor het hoogste dek helemaal niet interessant om tot op tactisch niveau alles real-time te volgen.
Hey, als formulieren je ding is, be my guest.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 20:25 schreef AchJa het volgende:
[..]
Wat jij allemaal wil joh, het is gewoon niet nodig. Punt.
Dat snap ik allemaal wel maar je ziet nog steeds lang niet alles, dat is nou net mijn punt, je hebt te maken met terrein en je moet gewoon keuzes maken waar je je middelen inzet dus zul ergens anders helemaal niets zien. Daarbij zijn er genoeg systemen die simpelweg niet kunnen aanhaken in het Link-16 netwerk.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 20:22 schreef Ulx het volgende:
Dat weet ik. Maar er zijn stiekem aardig wat radarsystemen geleverd. En Oekrane had er zelf ook al een flink aantal. En dan vliegt er ook nog het een en ander in de buurt aan NAVO vliegtuigen.
DIt is het resultaat van tien minuten zoeken op wat er door Frankrijk en Nederland is/wordt geleverd. En volgens mij zijn er ook Amerikaanse, Britse en Duitse systemen geleverd. Ik denk niet dat het qua detectie echt een enorme gatenkaas is. Of tracking lukt is natuurlijk een tweede.
• 4 VERA-NG anti-stealth radar systems
• 1 SAMP/T battery (joint-donation with Italy) [May 2023]
• 2 Crotale NG batteries [November 2022]
• Acquisition of a complete short-range air defense system from Thales, including a Ground Master 200 radar, command and control center, radio communications system and air threat designation terminals (purchased through the French military fund)
• TRML-4D
Vanaf SAMP/T zijn het Franse leveringen. En die zijn niet scheutig met informatie over leveringen zoals je ook wel weet. Dus wat er precies allemaal staat kun je niet weten. De berichten over die door NL gekochte VERA-NG verschillen ook, maar er staan er al wel een paar bij mijn weten.
Dat ontken ik ook niet. Ik denk alleen dat de gatenkaas minder groot is dan jij het doet voorkomen.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 20:27 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat snap ik allemaal wel maar je ziet nog steeds lang niet alles, dat is nou net mijn punt, je hebt te maken met terrein en je moet gewoon keuzes maken waar je je middelen inzet dus zul ergens anders helemaal niets zien. Daarbij zijn er genoeg systemen die simpelweg niet kunnen aanhaken in het Link-16 netwerk.
Het enige wat telt is dat je target neergehaald wordt, de rest is niet heel belangrijk. Je KILLREP (standaard format, niet veel werk) gaat naar het hogere dek en daar worden de vinkjes (zoveel systemen in de min) op het ORBAT gezet.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 20:26 schreef ExTec het volgende:
Want het is teveel gevraagd, om jou als gebruiker zijnde het leven makkelijker te maken, dmv faciliteren dat je aan het einde van je dienst een uitdraai kan doen van wat er gebeurt is?
Lijkt me handiger dan zoals iemand opmerkt; in het heetst van de strijd gewoon even een vinkje moeten zetten op een stukje papier.
Mr Ak kon zijn emoties niet langer de baas en ging maar meeschieten.quote:
Lunabev...quote:Op dinsdag 2 januari 2024 20:30 schreef xpompompomx het volgende:
Mr Ak kon zijn emoties niet langer de baas en ging maar meeschieten.
Bij de kritieke objecten die op de PDAL (Prioritized Defended Asset List) staan zullen er nul gaten zijn dat betekent automatisch dat er ergens anders niks staat. Dat is nou net het probleem met schaarse middelen.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 20:30 schreef Ulx het volgende:
Dat ontken ik ook niet. Ik denk alleen dat de gatenkaas minder groot is dan jij het doet voorkomen.
Nou ja, wat je uit de radardata kunt halen kan iets vertellen over de capaciteiten van een doelwit. Of over nieuwe capaciteiten. Het vertelt IETS. Dat is wel zo. En met die data kun je dan werken aan tegenmaatregelen. En blijkt later dat het gewoon een standaard raket is dump je die data gewoon weer.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 20:30 schreef AchJa het volgende:
[..]
Het enige wat telt is dat je target neergehaald wordt, de rest is niet heel belangrijk. Je KILLREP (standaard format, niet veel werk) gaat naar het hogere dek en daar worden de vinkjes (zoveel systemen in de min) op het ORBAT gezet.
Luchtafweer waarschijnlijk. Al ben ik ook geen expert. Al zijn er ook nog wat andere ontploffingen lijkt het. Zou best vuurwerk kunnen zijn. Maar ik verwacht drones ofzo waar op geschoten wordt.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 20:36 schreef Anton91 het volgende:
Ben geen expert, maar lijken wel erg veel knallen achter elkaar...
Russische duizendklappers?![]()
[ twitter ]
Alleen al voor software testen lijkt het me van belangquote:Op dinsdag 2 januari 2024 20:37 schreef Ulx het volgende:
[..]
Nou ja, wat je uit de radardata kunt halen kan iets vertellen over de capaciteiten van een doelwit. Of over nieuwe capaciteiten. Het vertelt IETS. Dat is wel zo. En met die data kun je dan werken aan tegenmaatregelen. En blijkt later dat het gewoon een standaard raket is dump je die data gewoon weer.
Daarom verbaast het me.
Maar dan zit je al meer in de SIGINT.
Dan zit je echt op fabrieksniveau. Niet iets waar je op gebruikersniveau iets mee kan... Je kan als gebruiker niet je ruwe radardata uitlezen om te kijken of bv. de ruisdrempelwaarde te hoog of te laag staat.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 20:37 schreef Ulx het volgende:
Nou ja, wat je uit de radardata kunt halen kan iets vertellen over de capaciteiten van een doelwit. Of over nieuwe capaciteiten. Het vertelt IETS. Dat is wel zo. En met die data kun je dan werken aan tegenmaatregelen. En blijkt later dat het gewoon een standaard raket is dump je die data gewoon weer.
Daarom verbaast het me.
Maar dan zit je al meer in de SIGINT.
Dat is voor de fabriek, niet voor de gebruiker.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 20:41 schreef BEFEM het volgende:
Alleen al voor software testen lijkt het me van belang
Ben nog steeds van m'n a propos hierdoor
Lijkt me clustermunitie.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 20:36 schreef Anton91 het volgende:
Ben geen expert, maar lijken wel erg veel knallen achter elkaar...
Russische duizendklappers?![]()
[ twitter ]
quote:
Duur grapje weer voor Rusland. Volgens google is hij zo'n 200-250 miljoen waard. Grappig:quote:Ukrainian Military’s HIMARS Strikes, Takes Out Russian Yastreb-AV Radar
The Ukrainian military hit the new Russian 1К148 Yastreb-AV counter-battery radar system in the Kherson region.
To hit the radar system, the military used an American М142 HIMARS rocket launcher.
The fire on the radar system was adjusted due to a reconnaissance drone that followed the Russians.
As a result, HIMARS was able to accurately hit this Russian system with two GMLRS missiles.
Recently, the Russian Ministry of Defense stated that units of the Russian invasion forces received the Yastreb-AV counter-battery radar system for service.
The characteristics of the 1К148 Yastreb-AV counter-battery radar system were not made public.
The Russian army adopted it not so long ago: the tests were completed in late 2021 or early 2022.
The radar system with phased antenna arrays is able to automatically track the trajectory of shells fired by enemy artillery, determining the exact coordinates of fire positions.
The 1К148 Yastreb-AV system is placed on a four-seater BAZ-6910-025 chassis. The rear part of the chassis is allocated for the placement of an antenna post with a large area array.
At the same time, in August 2023, the commander of the Tavria operational and strategic group reported that the Armed Forces of Ukraine destroyed the Russian radar station of the Yastreb-AV system. That time, there was no video evidence of this assertion.
“We have successes in the Tavria direction. 18 units of enemy military equipment were destroyed. In particular, one Yastreb-AV radar system,” Brigadier General Oleksandr Tarnavskyi reported.
The fight against enemy artillery has become one of the key tasks in military operations. Counter-battery radars directly detect a missile or projectile and calculate its trajectory at several points, determining both the location of the enemy’s firing position and the site of the projectile’s fall.
Die heeft het dus mogelijk nog geen dag uitgehouden dan.quote:Troops in the Northern Military District use the latest Yastreb-AV artillery reconnaissance systems
Moscow Region: troops in the Northern Military District zone use the latest Yastreb-AV artillery reconnaissance systems
MOSCOW, January 2 - RIA Novosti. The Russian Armed Forces are using the latest Yastreb-AV artillery reconnaissance systems in the special military operation zone, the Russian Ministry of Defense reported.
“Today, the effective performance of combat missions by missilemen and artillerymen, together with the use of unmanned aircraft, which increases the efficiency of artillery fire and survivability on the battlefield, is also ensured through the use of modern artillery reconnaissance equipment, such as Zoo-1M and Yastreb-AV,” - the department said.
Yastreb-AV is the most modern Russian radar system with a phased array antenna for reconnaissance of artillery firing positions. Using radar, such a complex automatically tracks the trajectory of enemy shells, determining the exact coordinates of enemy artillery positions. These coordinates are transmitted to friendly artillery or other fire and strike weapons to destroy enemy positions.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |