Nee, de fractie kiest de fractievoorzitter, ze mogen zelfs een ander dan de lijsttrekker kiezen als ze willen. De SP kan er bijvoorbeeld nu voor kiezen om Sandra Beckermann aan te wijzen. Maar het is dus zeker niet zo dat de nr 2 automatisch opschuift. Bij de PVV zal als Wilders naar het kabinet gaat de keuze worden gemaakt tussen Agema (idd ook kandidaat minister dan), fractiesecretaris Bosma en huidig Eerste Kamer fractievoorzitter Faber.quote:Op donderdag 30 november 2023 19:37 schreef kipknots het volgende: [..] De nummer 3 van de PVV werkte hiervoor als exploitant van een poffertjeskraam op de kermis. Volgens mij nul bestuurlijke of politieke ervaring. Als Wilders minister president wordt en Agema een bestuurlijke post krijgt in de zorg, wordt zei dan de fractievoorzitter van de grootste partij? Ik vond prima iets te zeggen voor praktisch geschoolden als volksvertegenwoordiger. Maar zo'n positie als fractievoorzitter (van een grote partij) is toch schier onmogelijk zonder ervaring in de kamer?
Het gedraai van Omtzigt kan mijn inziens onmogelijk leiden tot meer zetels. Een groot deel van de stemmers (57 zetels) stemt op Wilders en Omtzigt omdat ze de huidige politiek beu zijn. Vervolgens gaat de vertegenwoordiger van 20 van die zetels gewoon doodleuk verder met het zelfde politieke spelletje wat we al jaren gewend zijn. Verstoppertje spelen en proberen de schuld op een ander te steken. Ik denk echt dat er maar 1 partij is die garen spint bij nieuwe verkiezingen. Met daarbij als motto; zie je nou wel dat de gevestigde orde het helemaal niet anders wil, stem op mij dan komt het allemaal goed. Het beste voor de VVD en NSC lijkt mij om toch in te stappen. Dat legt gelijk het manco van PVV bloot.quote:Op donderdag 30 november 2023 19:18 schreef timmmmm het volgende: [..] Da's niet te hopen want er is inmiddels zelfs bijna een meerderheid aan stemmers die het gewoonweg anders wil. Die hebben nu in meerderheid op Greet gestemd, maar het lijkt me helemaal geen verkeerd idee om iemand te hebben die niet extreem is, maar het wel anders wil. Anders zit je over een verkiezing of wat met een kabinet Geert 1 met BBB, FvD en Ja21
quote:Op donderdag 30 november 2023 20:00 schreef Caland het volgende:
[ afbeelding ]
Wel gelachen om die laatste zin
Die moest ik zelfs even opzoeken:quote:
Baudet loopt weer eens een beetje achter...quote:definities op Encyclo Let op: Spelling van 1858 hartelijk, vertrouwd, getrouw, Cordialiteit, hartelijkheid, vertrouwelijkheid, goedhartigheid
VVD moet in elk geval gaan praten en als het dan klapt daar een moment voor zoeken dat ze duidelijk de schuld bij de PVV kunnen leggen, anders is de PVV straks inderdaad nog veel groter.quote:Op donderdag 30 november 2023 19:49 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Het gedraai van Omtzigt kan mijn inziens onmogelijk leiden tot meer zetels. Een groot deel van de stemmers (57 zetels) stemt op Wilders en Omtzigt omdat ze de huidige politiek beu zijn. Vervolgens gaat de vertegenwoordiger van 20 van die zetels gewoon doodleuk verder met het zelfde politieke spelletje wat we al jaren gewend zijn. Verstoppertje spelen en proberen de schuld op een ander te steken. Ik denk echt dat er maar 1 partij is die garen spint bij nieuwe verkiezingen. Met daarbij als motto; zie je nou wel dat de gevestigde orde het helemaal niet anders wil, stem op mij dan komt het allemaal goed. Het beste voor de VVD en NSC lijkt mij om toch in te stappen. Dat legt gelijk het manco van PVV bloot.
Misschien kan Gideon van Meijeren minister van Justitie worden!quote:Op donderdag 30 november 2023 20:00 schreef Caland het volgende:
[ afbeelding ]
Tribunalen incoming...quote:Op donderdag 30 november 2023 20:16 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Misschien kan Gideon van Meijeren minister van Justitie worden!
Eerlijk gezegd zie ik niet zo snel hoe VVD dit in hun voordeel kan spinnen. Ze zullen gewoon mee moeten doen. Dilan is gewoon grandioos de fout in gegaan door de deur naar de PVV op een grote kier te zetten.quote:Op donderdag 30 november 2023 20:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
VVD moet in elk geval gaan praten en als het dan klapt daar een moment voor zoeken dat ze duidelijk de schuld bij de PVV kunnen leggen, anders is de PVV straks inderdaad nog veel groter.
Ze zullen op een of andere manier Wilders uit zijn tent moeten lokken dat men het beeld krijgt dat de PVV helemaal niet zo gematigd is.quote:Op donderdag 30 november 2023 21:02 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Eerlijk gezegd zie ik niet zo snel hoe VVD dit in hun voordeel kan spinnen. Ze zullen gewoon mee moeten doen. Dilan is gewoon grandioos de fout in gegaan door de deur naar de PVV op een grote kier te zetten.
Maar zou dat de kiezer doen bewegen naar een andere partij? Ik ben daar nog niet gelijk van overtuigd namelijk.quote:Op donderdag 30 november 2023 21:16 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ze zullen op een of andere manier Wilders uit zijn tent moeten lokken dat men het beeld krijgt dat de PVV helemaal niet zo gematigd is.
Of klassiek geschoold.quote:Op donderdag 30 november 2023 20:14 schreef Hanca het volgende:
[..]
Die moest ik zelfs even opzoeken:
[..]
Baudet loopt weer eens een beetje achter...
Dat kun je helemaal niet uitlokken.quote:Op donderdag 30 november 2023 21:16 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ze zullen op een of andere manier Wilders uit zijn tent moeten lokken dat men het beeld krijgt dat de PVV helemaal niet zo gematigd is.
De hardcore PVV'ers vast niet. Maar wellicht de wat meer opportunistische stemmer wel.quote:Op donderdag 30 november 2023 21:17 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Maar zou dat de kiezer doen bewegen naar een andere partij? Ik ben daar nog niet gelijk van overtuigd namelijk.
Uitlokken niet echt maar wachten tot Wilders (zoals 2 dagen geleden) weer wat net te extreme dingen doet of roept kan natuurlijk wel.quote:Op donderdag 30 november 2023 21:22 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat kun je helemaal niet uitlokken.
Je hebt "momentum" nodig, en dat kun je dan als je geluk hebt uitbuiten.
Nou, dat heeft de SP toch vooral zelf gedaan hoor.quote:Op donderdag 30 november 2023 21:26 schreef Hexagon het volgende:
Men heeft die partij prima weten te framen als partij waar je uiteindelijk toch niks aan hebt.
Dat doet de media wel.quote:Op donderdag 30 november 2023 21:27 schreef Hexagon het volgende:
De andere partijen lijken Geert nu vooral een beetje te ontregelen. In de hoop dat hij fouten gaat maken.
Ik heb redelijk wat 19e eeuwse boeken gelezen (en ze beter begrepen dan Baudet, als je hoort hoe beroerd hij ze citeert), maar dit was toen ook al geen normale groet.quote:
Inderdaad. Je kunt van Geert van alles vinden maar hij weet zijn clubje toch verdomd goed te verkopen.quote:Op donderdag 30 november 2023 21:28 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nou, dat heeft de SP toch vooral zelf gedaan hoor.
ok en nu?quote:Op donderdag 30 november 2023 21:44 schreef Caland het volgende:
Het ligt allemaal aan de asielzoekers
Inderdaad, en dat werkt de eerste week al best aardig.quote:Op donderdag 30 november 2023 21:27 schreef Hexagon het volgende:
De andere partijen lijken Geert nu vooral een beetje te ontregelen. In de hoop dat hij fouten gaat maken.
Wat doen de media dan de precies?quote:Op donderdag 30 november 2023 21:28 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat doet de media wel.
Vraag is hoeveel bommetjes er nog zijn. Of als we het nu wel hebben gehad.
Die arme man doet al een paar weken z'n uiterste best om zich 'redelijk' en 'mild' op te stellen. Dat houdt hij natuurlijk niet eeuwig vol.quote:Op donderdag 30 november 2023 21:27 schreef Hexagon het volgende:
Vrouw van Geert en die van Pieter eruitquote:Op donderdag 30 november 2023 21:54 schreef Erasmus het volgende:
Dit is allemaal de schuld van de buitenlanders.
Het volk heeft gesproken!
Dat hele gepost van Wilders op X is voor zijn achterban bedoeld.quote:Op donderdag 30 november 2023 21:51 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Wat doen de media dan de precies?
Omtzigt legt in heldere bewoordingen uit waarom hij aarzelt over een samenwerking met de PVV, pleit daarom voor een traject met een informateur.
Wat doet Wilders? Die valt Omtzigt aan via Twitter.
Tsja, daarmee gooit Wilders toch echt z'n glazen in. Daar hebben de media niets mee van doen.
Was dat niet "met familie en al"?quote:Op donderdag 30 november 2023 21:55 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Vrouw van Geert en die van Pieter eruit
Opgelost
Misschien is het niet voor meer bedoeld, maar dan had hij leden moeten hebben, dan had hij een mailgroep kunnen maken en de berichten puur naar zijn leden kunnen sturen. Nu doet hij het openbaar en noemt hij in het openbaar Omtzigt een 'katholieke gluiperd', wat vervolgens door de media wordt overgenomen: https://www.ad.nl/politie(...)-openbaren~ac5c611b/quote:Op donderdag 30 november 2023 21:59 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat hele gepost van Wilders op X is voor zijn achterban bedoeld.
Niets meer en niets minder.
Ongetwijfeld. Maar hij gooit daarmee dus wel z'n eigen glazen in.quote:Op donderdag 30 november 2023 21:59 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat hele gepost van Wilders op X is voor zijn achterban bedoeld.
Niets meer en niets minder.
Ik denk zelfs dat niet. Zijn businessmodel is nu eenmaal gericht op conflict (zie dus ook de tweet 'naar' Omtzigt), en niet op samenwerking.quote:Op donderdag 30 november 2023 22:06 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ongetwijfeld. Maar hij gooit daarmee dus wel z'n eigen glazen in.
Hoewel ik erbij blijf dat Wilders helemaal niet mee wil regeren, hij wil hooguit gedogen.
De retweet van deze post was veel erger:quote:Op donderdag 30 november 2023 22:14 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Dit soort tweetjes van Geert zijn vast al langsgekomen hier. Maar dit kan dus eigenlijk niet, Pieter heeft er het karakter niet voor om hier simpel overheen te stappen.
[ twitter ]
En gebruikelijk in het Frans natuurlijk, toch de lingua franca van weleer voor iemand als Thierry.quote:
Dan moet Pietertje zich onderhand toch wel afvragen of hij wel geschikt is als lijsttrekker.quote:Op donderdag 30 november 2023 22:14 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Dit soort tweetjes van Geert zijn vast al langsgekomen hier. Maar dit kan dus eigenlijk niet, Pieter heeft er het karakter niet voor om hier simpel overheen te stappen.
[ twitter ]
Prinicpes maken je, gelukkig, niet ongeschikt als lijsttrekker.quote:Op donderdag 30 november 2023 22:19 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Dan moet Pietertje zich onderhand toch wel afvragen of hij wel geschikt is als lijsttrekker.
Ongetwijfeld een heel goed kamerlid, zo niet de beste. Maar maakt je dat geschikt als lijsttrekker?
Gaat eigenlijk ook nergens over nee. Dit is ook totaal niet op een normale manier je gesprekken voeren maar je potentiële medestanders van jezelf vervreemden.quote:Op donderdag 30 november 2023 22:18 schreef Hanca het volgende:
[..]
De retweet van deze post was veel erger:
[ twitter ]
Ik denk dat Omtzigt het spel der politiek beter begrijpt dan PietjePuk2000. No offensequote:Op donderdag 30 november 2023 22:21 schreef Hanca het volgende:
[..]
Prinicpes maken je, gelukkig, niet ongeschikt als lijsttrekker.
Ik vond deze zin ook wel grappig:quote:Op donderdag 30 november 2023 20:00 schreef Caland het volgende:
[ afbeelding ]
Waar komt dit nou weer vandaan?quote:Op donderdag 30 november 2023 22:24 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ik denk dat Omtzigt het spel der politiek beter begrijpt dan PietjePuk2000. No offense
Dat zal best (Omtzigt is er al een paar keer buiten gegooid en toch terug gekomen, dan snap je iig iets van campagnevoeren), maar ik kan me niet voorstellen dat Omtzigt een retweet van een column waar hij en zijn geloof allebei door het slijk worden gehaald erg kan waarderen. Als je met iemand in gesprek wil en er samen uit wil komen, doe je dat niet.quote:Op donderdag 30 november 2023 22:24 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ik denk dat Omtzigt het spel der politiek beter begrijpt dan PietjePuk2000. No offense
Het spel van mensen zwart maken, profiteren van fouten en problemen en mensen voorliegen over simpele oplossing beheerst hij heel goed. Maar het spel van samenwerken, coalities smeden, iedereen te vriend houden (daar was Rutte een meester in)? Volgens mij beheerst hij dat deel voor geen meter.quote:Op donderdag 30 november 2023 22:30 schreef Hexagon het volgende:
Wilders beheerst het politieke spel erg goed. Maar zichzelf beheersen dan weer niet.
Het is in dat opzicht ook best veelzeggend dat zelfs een meerderheid van de centrumrechtse kiezers (BBB, NSC en VVD hebben toch nog altijd 51 zetels) op dit moment de kant van Wilders kiest. Dat zegt heel veel over de polarisatie in het land, zijn echt Amerikaanse toestanden.quote:Op donderdag 30 november 2023 22:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het spel van mensen zwart maken, profiteren van fouten en problemen en mensen voorliegen over simpele oplossing beheerst hij heel goed. Maar het spel van samenwerken, coalities smeden, iedereen te vriend houden (daar was Rutte een meester in)? Volgens mij beheerst hij dat deel voor geen meter.
Denk dat het nog allemaal spel is.iemand die had verwacht dat een formatie met de pvv zich zou voltrekken volgens de bekende regels is tamelijk naïef en heeft nog weinig geleerd van de afgelopen campagne en uitslag.quote:Op donderdag 30 november 2023 22:30 schreef Hexagon het volgende:
Wilders beheerst het politieke spel erg goed. Maar zichzelf beheersen dan weer niet.
De VVD en NSC spelen beide een heel gevaarlijk spel, vooral voor zichzelf. Maar volgens mij weten ze gewoon beide niet welke kant ze op willen en hoe ze Wilders weerstand moeten bieden.quote:Op donderdag 30 november 2023 22:40 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Denk dat het nog allemaal spel is.iemand die had verwacht dat een formatie met de pvv zich zou voltrekken volgens de bekende regels is tamelijk naïef en heeft nog weinig geleerd van de afgelopen campagne en uitslag.
Dat Omtzigt gewoon een variant op Maxime Verhagen is kan net zo min een verrassing zijn.
Popcorn tijden. VVD en NSC handelen vanuit de gedachte dat dit de laatste en enige kans van Wilders is, en dus wel door de pomp gaat. Ik denk dat dit net als bij de campagne een verkeerde inschatting is. Misschien wel de uitkomst, maar Wilders gaat zich er niet door laten leiden. Dan liever met opgeheven hoofd eruit en vvd en nsc meetrekken.
Psychiater Plasterk kan misschien wel een diagnose stellenquote:Op donderdag 30 november 2023 22:44 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
De VVD en NSC spelen beide een heel gevaarlijk spel, vooral voor zichzelf. Maar volgens mij weten ze gewoon beide niet welke kant ze op willen en hoe ze Wilders weerstand moeten bieden.
Omtzigt weet best welke kant hij op wil: een breed gedragen zakenkabinet. Hij is altijd al wel fan van zakenkabinetten geweest. Probleem is alleen dat niemand anders dat ook wil, al kan het voor de VVD nog een toevlucht zijn om zich achter Omtzigt te scharen. Maar dan krijg je dus je zin niet.quote:Op donderdag 30 november 2023 22:44 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
De VVD en NSC spelen beide een heel gevaarlijk spel, vooral voor zichzelf. Maar volgens mij weten ze gewoon beide niet welke kant ze op willen en hoe ze Wilders weerstand moeten bieden.
Ik denk niet dat er erg veel mensen binnen de partijen zijn die dit als spel zien. Vraag mij zelf al jaren af hoe je campagne voert tegen populisten, vooral in een tijd van korte filmpjes?quote:Op donderdag 30 november 2023 22:44 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Maar helaas voor Omtzigt is zijn manier niet de enige manier en dat weet hij zelf ook best wel. In deze fase echter alles afschieten omdat het je niet zint lijkt me een doodsteek voor je eigen fractie, zeker omdat zijn fractie nog helemaal niks heeft (kunnen) laten zien. Zoals jij het brengt lijken we af te stevenen op herverkiezingen en dat meer omdat de uitslag hem (maar ook VVD) niet bevalt. Dat lijkt me een week na de verkiezingen een uiterst slecht signaal en enorme minachting naar de kiezer.quote:Op donderdag 30 november 2023 22:57 schreef Hanca het volgende:
[..]
Omtzigt weet best welke kant hij op wil: een breed gedragen zakenkabinet. Hij is altijd al wel fan van zakenkabinetten geweest. Probleem is alleen dat niemand anders dat ook wil, al kan het voor de VVD nog een toevlucht zijn om zich achter Omtzigt te scharen. Maar dan krijg je dus je zin niet.
Omtzigt wil niet richting een kabinet Wilders I, maar dat heeft hij de afgelopen maand inmiddels al wel een heel aantal keer gezegd. Probleem hier is dat zonder NSC er geen kabinet te vormen is, een kabinet PVV-VVD-BBB-SGP-JA21-FvD is niet alleen onwaarschijnlijk, het heeft ook maar 75 zetels. Wilders heeft Omtzigt dus nodig, terwijl Omtzigt zich niet laat dwingen.
Steeds in filmpjes aangeven wat de consequentie is van PVV beleid?quote:Op donderdag 30 november 2023 23:01 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Ik denk niet dat er erg veel mensen binnen de partijen zijn die dit als spel zien. Vraag mij zelf al jaren af hoe je campagne voert tegen populisten, vooral in een tijd van korte filmpjes?
Het lijkt me voor hen heel vermoeiend wat de juiste zetten zijnquote:Op donderdag 30 november 2023 23:05 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Maar helaas voor Omtzigt is zijn manier niet de enige manier en dat weet hij zelf ook best wel. In deze fase echter alles afschieten omdat het je niet zint lijkt me een doodsteek voor je eigen fractie, zeker omdat zijn fractie nog helemaal niks heeft (kunnen) laten zien. Zoals jij het brengt lijken we af te stevenen op herverkiezingen en dat meer omdat de uitslag hem (maar ook VVD) niet bevalt. Dat lijkt me een week na de verkiezingen een uiterst slecht signaal en enorme minachting naar de kiezer.
Ik schat eerder in dat Omtzigt best wel weet wat hij wel en niet wil maar dat hij samen met zijn partij de opties niet op tafel wil leggen om zich in een positie te laten dwingen. Dat spel moet hij wel uiterst voorzichtig spelen want die 20 zetels kunnen er zo ook maar 7 zijn bij eventuele nieuwe verkiezingen en ik denk dat Omtzigt wijs genoeg in dat zelf ook wel in te zien.
Politiek is een spel. Dat wil niet zeggen dat het niet serieus genomen moet worden maar het is en blijft een spel waarin continu de juiste afweging en beslissing gemaakt moet worden zonder dat je weet wat de uitkomst is.quote:Op donderdag 30 november 2023 23:01 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Ik denk niet dat er erg veel mensen binnen de partijen zijn die dit als spel zien. Vraag mij zelf al jaren af hoe je campagne voert tegen populisten, vooral in een tijd van korte filmpjes?
Ik denk eerlijk gezegd dat Omtzigt blij was geweest als hij 7 ipv 20 zetels had gehaald en nu zijn principes ook belangrijker dan zetels. Spring als nieuwe partij bij PVV aan boord en je bent je naam als redelijk alternatief en middenpartij voor altijd kwijt, dan eindig je als JA21.quote:Op donderdag 30 november 2023 23:05 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Maar helaas voor Omtzigt is zijn manier niet de enige manier en dat weet hij zelf ook best wel. In deze fase echter alles afschieten omdat het je niet zint lijkt me een doodsteek voor je eigen fractie, zeker omdat zijn fractie nog helemaal niks heeft (kunnen) laten zien. Zoals jij het brengt lijken we af te stevenen op herverkiezingen en dat meer omdat de uitslag hem (maar ook VVD) niet bevalt. Dat lijkt me een week na de verkiezingen een uiterst slecht signaal en enorme minachting naar de kiezer.
Ik schat eerder in dat Omtzigt best wel weet wat hij wel en niet wil maar dat hij samen met zijn partij de opties niet op tafel wil leggen om zich in een positie te laten dwingen. Dat spel moet hij wel uiterst voorzichtig spelen want die 20 zetels kunnen er zo ook maar 7 zijn bij eventuele nieuwe verkiezingen en ik denk dat Omtzigt wijs genoeg in dat zelf ook wel in te zien.
Is de conclusie niet gewoon dat deze uitslag, in ieder geval voor dat betreft traditionele meerderheidskabinetten onregeerbaar is? En dat een minderheidskabinet er waarschijnlijk ook niet in zit.quote:Op donderdag 30 november 2023 22:57 schreef Hanca het volgende:
[..]
Omtzigt weet best welke kant hij op wil: een breed gedragen zakenkabinet. Hij is altijd al wel fan van zakenkabinetten geweest. Probleem is alleen dat niemand anders dat ook wil, al kan het voor de VVD nog een toevlucht zijn om zich achter Omtzigt te scharen. Maar dan krijg je dus je zin niet.
Omtzigt wil niet richting een kabinet Wilders I, maar dat heeft hij de afgelopen maand inmiddels al wel een heel aantal keer gezegd. Probleem hier is dat zonder NSC er geen kabinet te vormen is, een kabinet PVV-VVD-BBB-SGP-JA21-FvD is niet alleen onwaarschijnlijk, het heeft ook maar 75 zetels. Wilders heeft Omtzigt dus nodig, terwijl Omtzigt zich niet laat dwingen.
Of als het op een of andere manier toch mogelijk is een coalitie op te zetten en stappen te maken dan maak je je voor de komende 10 jaar onsterfelijk. Nou zie ik dat zelf eerlijk gezegd ook niet zo snel gebeuren. Daarbij denk ik dat Omtzigt eerder uit zekerheid een stap terug doet en afwacht dan dat hij een stap vooruit zet en een gok waagt.quote:Op donderdag 30 november 2023 23:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik denk eerlijk gezegd dat Omtzigt blij was geweest als hij 7 ipv 20 zetels had gehaald en nu zijn principes ook belangrijker dan zetels. Spring als nieuwe partij bij PVV aan boord en je bent je naam als redelijk alternatief en middenpartij voor altijd kwijt, dan eindig je als JA21.
Voor VVD is het wat anders.
Ik ben er inderdaad wel bang voor. Maar tegelijkertijd geeft het mij eigenlijk een heel naar gevoel welke ik niet goed kan uiten.quote:Op donderdag 30 november 2023 23:16 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Is de conclusie niet gewoon dat deze uitslag, in ieder geval voor dat betreft traditionele meerderheidskabinetten onregeerbaar is? En dat een minderheidskabinet er waarschijnlijk ook niet in zit.
Twee opties dus, of iets extraparlementaire (noem het zakenkabinet, noem het minderheidsregering, whatever) waarbij ministers er op persoonlijke titel zitten en niet namens een partij of opnieuw stemmen (al dan niet nadat een of andere exotische combinatie het geprobeerd heeft en binnen een jaar valt)
Ik heb een beetje hetzelfde. Normaal heb ik mijn meningen en meninkjes wel klaar. Maar dit is zo’n complex iets, ik weet het niet meer. Enerzijds ben ik Democraat en vind ik het belangrijk dat iedere stem een plek kan krijgen in de politieke besluitvorming. Anderzijds ben ik ook voor de rechtsstaat en dus zwaar tegen de PVV. Enerzijds ben ik voor zorgvuldigheid, anderzijds ben ik voor snelheid.quote:Op donderdag 30 november 2023 23:20 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ik ben er inderdaad wel bang voor. Maar tegelijkertijd geeft het mij eigenlijk een heel naar gevoel welke ik niet goed kan uiten.
Ik stel voor om alvast voorbereidingen te treffen voor de herverkiezingen.quote:
Bij gebrek aan een fatsoenlijke rechtse partij heb ik deze keer niet eens gestemd. Ik kan me in een aantal punten van Wilders nog best wel vinden maar de manier waarop hij het spel speelt staat me absoluut tegen.quote:Op donderdag 30 november 2023 23:39 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik heb een beetje hetzelfde. Normaal heb ik mijn meningen en meninkjes wel klaar. Maar dit is zo’n complex iets, ik weet het niet meer. Enerzijds ben ik Democraat en vind ik het belangrijk dat iedere stem een plek kan krijgen in de politieke besluitvorming. Anderzijds ben ik ook voor de rechtsstaat en dus zwaar tegen de PVV. Enerzijds ben ik voor zorgvuldigheid, anderzijds ben ik voor snelheid.
Ik ben voor ‘het land moet bestuurd worden’, maar er is een ondergrens. Niet ten koste van alles. En voor mijn gevoel zitten we op die ondergrens. Niet er boven en niet er onder. De PVV zat er ver onder, maar ze hebben nu wel 37 zetels gehaald en hun meest radicale punten ‘in de ijskast’ gezet. Maar het blijft de eenmanszaak van veroordeeld crimineel Wilders. Lastig, lastig.
Niveautje.quote:
Once on the internet..quote:Op vrijdag 1 december 2023 00:03 schreef Momo het volgende:
Thierry heeft zo te zien de tweet weer verwijderd
Zou hij de tweet verkeerd hebben geïnterpreteerd?quote:Op vrijdag 1 december 2023 00:03 schreef Momo het volgende:
Die man moet eens van de wijn afblijven.quote:Op vrijdag 1 december 2023 00:03 schreef Momo het volgende:
Het probleem met het ijskast verhaal is dat er niets zwart op wit staat, het enige wat je hebt is Wilders' woord en zelfs dat niet is want hij benoemt niet wat er dan in de ijskast staat, volgens mij.quote:Op donderdag 30 november 2023 23:39 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik heb een beetje hetzelfde. Normaal heb ik mijn meningen en meninkjes wel klaar. Maar dit is zo’n complex iets, ik weet het niet meer. Enerzijds ben ik Democraat en vind ik het belangrijk dat iedere stem een plek kan krijgen in de politieke besluitvorming. Anderzijds ben ik ook voor de rechtsstaat en dus zwaar tegen de PVV. Enerzijds ben ik voor zorgvuldigheid, anderzijds ben ik voor snelheid.
Ik ben voor ‘het land moet bestuurd worden’, maar er is een ondergrens. Niet ten koste van alles. En voor mijn gevoel zitten we op die ondergrens. Niet er boven en niet er onder. De PVV zat er ver onder, maar ze hebben nu wel 37 zetels gehaald en hun meest radicale punten ‘in de ijskast’ gezet. Maar het blijft de eenmanszaak van veroordeeld crimineel Wilders. Lastig, lastig.
Ach daarom, die man is totaal onbetrouwbaar en voor geen enkele serieuze partij een werkbare partner. Sneu voor de stemmers op PVV maar die hebben onderaan de streep misschien wel de weg vrijgemaakt voor premier Timmermans.quote:Op vrijdag 1 december 2023 00:23 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Het probleem met het ijskast verhaal is dat er niets zwart op wit staat, het enige wat je hebt is Wilders' woord en zelfs dat niet is want hij benoemt niet wat er dan in de ijskast staat, volgens mij.
Als hij morgen 180 graden wil draaien op zijn ijskast verhaal is er niemand die hem tegenhoud.
De conclusie lijkt me inderdaad dat er iets bijzonders zal moeten komen. Een minderheidskabinet zonder gedoogsteun (dat zou uit PVV-VVD-BBB kunnen bestaan, maar ook uit VVD-NSC) of een extraparlementair kabinet lijken me de meest logische opties. De andere optie is dat PVV een proeve van een regeerakkoord gaat schrijven en dan kunnen we zien of daar partijen bij kunnen aansluiten.quote:Op donderdag 30 november 2023 23:16 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Is de conclusie niet gewoon dat deze uitslag, in ieder geval voor dat betreft traditionele meerderheidskabinetten onregeerbaar is? En dat een minderheidskabinet er waarschijnlijk ook niet in zit.
Twee opties dus, of iets extraparlementaire (noem het zakenkabinet, noem het minderheidsregering, whatever) waarbij ministers er op persoonlijke titel zitten en niet namens een partij of opnieuw stemmen (al dan niet nadat een of andere exotische combinatie het geprobeerd heeft en binnen een jaar valt)
quote:Groninger hoogleraar waarschuwt: ‘Een stem voor de PVV is vaak een stem tegen jezelf’
Morijn bestudeerde de afgelopen jaren in Polen en Hongarije wat er na overwinningen van radicaal-rechts gebeurde en sprak veel met collega’s in die landen.
‘Wat zij telkens vertelden was dat ze eerst wat lacherig deden over de overwinning van de antidemocratische partijen. Dat ze zich helemaal niet realiseerden hoe serieus het was. Maar ze waren daarna telkens verbaasd over de snelheid van de ontwikkelingen en het tempo waarin zaken als de rechterlijke macht, de journalistiek en de wetenschap werden afgebroken.’
Dat punt zal vast komen, maar ik denk dat dat nog wel even duurt.quote:Op vrijdag 1 december 2023 08:17 schreef capricia het volgende:
Als het zo overduidelijk niet met de PVV kan, dan moet men maar een optie met PvdAGL gaan onderzoeken. Dat is tenslotte wel de tweede partij van ons land.
VVD heeft PvdAGL uitgesloten, dus ook dat kan net zo overduidelijk niet.quote:Op vrijdag 1 december 2023 08:17 schreef capricia het volgende:
Als het zo overduidelijk niet met de PVV kan, dan moet men maar een optie met PvdAGL gaan onderzoeken. Dat is tenslotte wel de tweede partij van ons land.
En dan komen we daarna bij partij nummer drie. Is de VVD alsnog zelf aan de beurt.quote:Op vrijdag 1 december 2023 08:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
VVD heeft PvdAGL uitgesloten, dus ook dat kan net zo overduidelijk niet.
Zou kunnen, ik noemde een minderheidskabinet VVD-NSC al als optie. Maar die hebben maar 44 zetels in de Tweede en 10 zetels in de Eerste Kamer, dat is wel heel wankel.quote:Op vrijdag 1 december 2023 08:21 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
En dan komen we daarna bij partij nummer drie. Is de VVD alsnog zelf aan de beurt.
Zou dat de tactiek van Yesilgoz zijn?
Waar zouden zij hun gedoogsteun moeten vinden?quote:Op vrijdag 1 december 2023 08:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zou kunnen, ik noemde een minderheidskabinet VVD-NSC al als optie. Maar die hebben maar 44 zetels in de Tweede en 10 zetels in de Eerste Kamer, dat is wel heel wankel.
Per onderwerp, een vaste gedoogpartner is nergens voor nodig.quote:Op vrijdag 1 december 2023 08:27 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Waar zouden zij hun gedoogsteun moeten vinden?
quote:Op vrijdag 1 december 2023 08:17 schreef capricia het volgende:
quote:Op vrijdag 1 december 2023 08:18 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat punt zal vast komen, maar ik denk dat dat nog wel even duurt.
quote:Op vrijdag 1 december 2023 08:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
VVD heeft PvdAGL uitgesloten, dus ook dat kan net zo overduidelijk niet.
Als jullie zelf gaan onderhandelen, leggen jullie dan meteen alle kaarten open op tafel? Alle opties liggen nog open alleen de ene optie is wat minder waarschijnlijk als de ander.quote:Op vrijdag 1 december 2023 08:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zou kunnen, ik noemde een minderheidskabinet VVD-NSC al als optie. Maar die hebben maar 44 zetels in de Tweede en 10 zetels in de Eerste Kamer, dat is wel heel wankel.
Ze moeten wel gedoogsteun vinden in de zin dat er een meerderheid voor deze optie gaat zijn toch?!quote:Op vrijdag 1 december 2023 08:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
Per onderwerp, een vaste gedoogpartner is nergens voor nodig.
Nee, maar ik zie dat NSC de deur richting PVV elke dag een beetje harder dicht doet, inmiddels zit die deur wel in het slot. Dus is een meerderheidskabinet met PVV momenteel helemaal geen optie meer die op tafel ligt.quote:Op vrijdag 1 december 2023 08:32 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
[..]
[..]
[..]
Als jullie zelf gaan onderhandelen, leggen jullie dan meteen alle kaarten open op tafel? Alle opties liggen nog open alleen de ene optie is wat minder waarschijnlijk als de ander.
[ link | afbeelding ]
Nee, we doen niet aan een motie van vertrouwen. Wel zouden ze gelijk weg kunnen worden gestemd met een motie van wantrouwen, maar de kans dat die gelijk een meerderheid krijgt lijkt me helemaal niet zo groot.quote:Op vrijdag 1 december 2023 08:34 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Ze moeten wel gedoogsteun vinden in de zin dat er een meerderheid voor deze optie gaat zijn toch?!
Dus, dan is het nodig dat ze het zelf eens zijn en de koning overtuigen dat dit het beste is oid?quote:Op vrijdag 1 december 2023 08:35 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, we doen niet aan een motie van vertrouwen. Wel zouden ze gelijk weg kunnen worden gestemd met een motie van wantrouwen, maar de kans dat die gelijk een meerderheid krijgt lijkt me helemaal niet zo groot.
Ja, dat is het vreemde. In principe kan iedereen in Nederland de koning overtuigen hem te beëdigen. Moet je daarna wel een debat over de regeringsverklaring overleven. Maar de Kamer geeft geen toestemming voor er naar de koning wordt gegaan.quote:Op vrijdag 1 december 2023 08:38 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Dus, dan is het nodig dat ze het zelf eens zijn en de koning overtuigen dat dit het beste is oid?
PS. Sorry dat ik nu jullie aan haal, jullie waren toevallig de laatsten die reageerden. Ik had ook opzoek kunnen gaan naar reacties van “VVD doet zo omdat de WEF de PVV niet accepteert” of “zie je wel, Yesilguz wil niet liever dan over links”.quote:Op vrijdag 1 december 2023 08:34 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, maar ik zie dat NSC de deur richting PVV elke dag een beetje harder dicht doet, inmiddels zit die deur wel in het slot. Dus is een meerderheidskabinet met PVV momenteel helemaal geen optie meer die op tafel ligt.
Zeker. Maar dat zal pas gebeuren als de dagen weer een stuk langer zijn…quote:Op vrijdag 1 december 2023 08:17 schreef capricia het volgende:
Laat me raden, Wierd.quote:Op vrijdag 1 december 2023 08:59 schreef KoosVogels het volgende:
VVD-stemmer heeft spijt: ‘Zou nu PVV stemmen’
Vind dit toch zeer opmerkelijk. Het klopt dat Yesilgoz (te) lang de deur naar de PVV op een kier laat staan, maar kort voor de verkiezingen sloeg ze die toch echt keihard dicht. Meermaals gaf ze te kennen dat de VVD niet zou deelnemen aan een kabinet Wilders.
En dan zijn deze VVD-stemmers plots verontwaardigd dat de VVD voor deze lijn kiest.
Er is niet zoiets als "de VVD-stemmer", al helemaal niet op dit vlak.quote:Op vrijdag 1 december 2023 08:59 schreef KoosVogels het volgende:
Dat zou je inderdaad denken, maar die heeft z'n tijd besteed aan een stukje met als doel Omtzigt onder druk te zetten:quote:
Natuurlijk niet, maar dit is onderdeel van de Telegraaf-campagne om de druk te vergroten op de potentiële coalitiepartners van de PVV.quote:Op vrijdag 1 december 2023 09:03 schreef nostra het volgende:
[..]
Er is niet zoiets als "de VVD-stemmer", al helemaal niet op dit vlak.
Dat snap ik, het was ook meer commentaar op de tendentieuze Telegraaf kop dan op jou als boodschapper.quote:Op vrijdag 1 december 2023 09:04 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Natuurlijk niet, maar dit is onderdeel van de Telegraaf-campagne om de druk te vergroten op de potentiële coalitiepartners van de PVV.
Ze sloeg de deur niet keihard dicht, ze gaf aan dat Wilders in een gesprek een heel aantal punten zou moeten laten vallen en nu gaat ze dat gesprek niet eens aan.quote:Op vrijdag 1 december 2023 08:59 schreef KoosVogels het volgende:
Vind dit toch zeer opmerkelijk. Het klopt dat Yesilgoz (te) lang de deur naar de PVV op een kier laat staan, maar kort voor de verkiezingen sloeg ze die toch echt keihard dicht. Meermaals gaf ze te kennen dat de VVD niet zou deelnemen aan een kabinet Wilders.
En dan zijn deze VVD-stemmers plots verontwaardigd dat de VVD voor deze lijn kiest.
True. Maar ze gaf hiermee (een dag voor de verkiezingen) toch wel een duidelijk signaal af.quote:Op vrijdag 1 december 2023 09:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ze sloeg de deur niet keihard dicht, ze gaf aan dat Wilders in een gesprek een heel aantal punten zou moeten laten vallen en nu gaat ze dat gesprek niet eens aan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |