quote:Groninger hoogleraar waarschuwt: ‘Een stem voor de PVV is vaak een stem tegen jezelf’
Morijn bestudeerde de afgelopen jaren in Polen en Hongarije wat er na overwinningen van radicaal-rechts gebeurde en sprak veel met collega’s in die landen.
‘Wat zij telkens vertelden was dat ze eerst wat lacherig deden over de overwinning van de antidemocratische partijen. Dat ze zich helemaal niet realiseerden hoe serieus het was. Maar ze waren daarna telkens verbaasd over de snelheid van de ontwikkelingen en het tempo waarin zaken als de rechterlijke macht, de journalistiek en de wetenschap werden afgebroken.’
Dat punt zal vast komen, maar ik denk dat dat nog wel even duurt.quote:Op vrijdag 1 december 2023 08:17 schreef capricia het volgende:
Als het zo overduidelijk niet met de PVV kan, dan moet men maar een optie met PvdAGL gaan onderzoeken. Dat is tenslotte wel de tweede partij van ons land.
VVD heeft PvdAGL uitgesloten, dus ook dat kan net zo overduidelijk niet.quote:Op vrijdag 1 december 2023 08:17 schreef capricia het volgende:
Als het zo overduidelijk niet met de PVV kan, dan moet men maar een optie met PvdAGL gaan onderzoeken. Dat is tenslotte wel de tweede partij van ons land.
En dan komen we daarna bij partij nummer drie. Is de VVD alsnog zelf aan de beurt.quote:Op vrijdag 1 december 2023 08:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
VVD heeft PvdAGL uitgesloten, dus ook dat kan net zo overduidelijk niet.
Zou kunnen, ik noemde een minderheidskabinet VVD-NSC al als optie. Maar die hebben maar 44 zetels in de Tweede en 10 zetels in de Eerste Kamer, dat is wel heel wankel.quote:Op vrijdag 1 december 2023 08:21 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
En dan komen we daarna bij partij nummer drie. Is de VVD alsnog zelf aan de beurt.
Zou dat de tactiek van Yesilgoz zijn?
Waar zouden zij hun gedoogsteun moeten vinden?quote:Op vrijdag 1 december 2023 08:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zou kunnen, ik noemde een minderheidskabinet VVD-NSC al als optie. Maar die hebben maar 44 zetels in de Tweede en 10 zetels in de Eerste Kamer, dat is wel heel wankel.
Per onderwerp, een vaste gedoogpartner is nergens voor nodig.quote:Op vrijdag 1 december 2023 08:27 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Waar zouden zij hun gedoogsteun moeten vinden?
quote:Op vrijdag 1 december 2023 08:17 schreef capricia het volgende:
quote:Op vrijdag 1 december 2023 08:18 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat punt zal vast komen, maar ik denk dat dat nog wel even duurt.
quote:Op vrijdag 1 december 2023 08:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
VVD heeft PvdAGL uitgesloten, dus ook dat kan net zo overduidelijk niet.
Als jullie zelf gaan onderhandelen, leggen jullie dan meteen alle kaarten open op tafel? Alle opties liggen nog open alleen de ene optie is wat minder waarschijnlijk als de ander.quote:Op vrijdag 1 december 2023 08:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zou kunnen, ik noemde een minderheidskabinet VVD-NSC al als optie. Maar die hebben maar 44 zetels in de Tweede en 10 zetels in de Eerste Kamer, dat is wel heel wankel.
Ze moeten wel gedoogsteun vinden in de zin dat er een meerderheid voor deze optie gaat zijn toch?!quote:Op vrijdag 1 december 2023 08:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
Per onderwerp, een vaste gedoogpartner is nergens voor nodig.
Nee, maar ik zie dat NSC de deur richting PVV elke dag een beetje harder dicht doet, inmiddels zit die deur wel in het slot. Dus is een meerderheidskabinet met PVV momenteel helemaal geen optie meer die op tafel ligt.quote:Op vrijdag 1 december 2023 08:32 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
[..]
[..]
[..]
Als jullie zelf gaan onderhandelen, leggen jullie dan meteen alle kaarten open op tafel? Alle opties liggen nog open alleen de ene optie is wat minder waarschijnlijk als de ander.
[ link | afbeelding ]
Nee, we doen niet aan een motie van vertrouwen. Wel zouden ze gelijk weg kunnen worden gestemd met een motie van wantrouwen, maar de kans dat die gelijk een meerderheid krijgt lijkt me helemaal niet zo groot.quote:Op vrijdag 1 december 2023 08:34 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Ze moeten wel gedoogsteun vinden in de zin dat er een meerderheid voor deze optie gaat zijn toch?!
Dus, dan is het nodig dat ze het zelf eens zijn en de koning overtuigen dat dit het beste is oid?quote:Op vrijdag 1 december 2023 08:35 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, we doen niet aan een motie van vertrouwen. Wel zouden ze gelijk weg kunnen worden gestemd met een motie van wantrouwen, maar de kans dat die gelijk een meerderheid krijgt lijkt me helemaal niet zo groot.
Ja, dat is het vreemde. In principe kan iedereen in Nederland de koning overtuigen hem te beëdigen. Moet je daarna wel een debat over de regeringsverklaring overleven. Maar de Kamer geeft geen toestemming voor er naar de koning wordt gegaan.quote:Op vrijdag 1 december 2023 08:38 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Dus, dan is het nodig dat ze het zelf eens zijn en de koning overtuigen dat dit het beste is oid?
PS. Sorry dat ik nu jullie aan haal, jullie waren toevallig de laatsten die reageerden. Ik had ook opzoek kunnen gaan naar reacties van “VVD doet zo omdat de WEF de PVV niet accepteert” of “zie je wel, Yesilguz wil niet liever dan over links”.quote:Op vrijdag 1 december 2023 08:34 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, maar ik zie dat NSC de deur richting PVV elke dag een beetje harder dicht doet, inmiddels zit die deur wel in het slot. Dus is een meerderheidskabinet met PVV momenteel helemaal geen optie meer die op tafel ligt.
Zeker. Maar dat zal pas gebeuren als de dagen weer een stuk langer zijn…quote:Op vrijdag 1 december 2023 08:17 schreef capricia het volgende:
Laat me raden, Wierd.quote:Op vrijdag 1 december 2023 08:59 schreef KoosVogels het volgende:
VVD-stemmer heeft spijt: ‘Zou nu PVV stemmen’
Vind dit toch zeer opmerkelijk. Het klopt dat Yesilgoz (te) lang de deur naar de PVV op een kier laat staan, maar kort voor de verkiezingen sloeg ze die toch echt keihard dicht. Meermaals gaf ze te kennen dat de VVD niet zou deelnemen aan een kabinet Wilders.
En dan zijn deze VVD-stemmers plots verontwaardigd dat de VVD voor deze lijn kiest.
Er is niet zoiets als "de VVD-stemmer", al helemaal niet op dit vlak.quote:Op vrijdag 1 december 2023 08:59 schreef KoosVogels het volgende:
Dat zou je inderdaad denken, maar die heeft z'n tijd besteed aan een stukje met als doel Omtzigt onder druk te zetten:quote:
Natuurlijk niet, maar dit is onderdeel van de Telegraaf-campagne om de druk te vergroten op de potentiële coalitiepartners van de PVV.quote:Op vrijdag 1 december 2023 09:03 schreef nostra het volgende:
[..]
Er is niet zoiets als "de VVD-stemmer", al helemaal niet op dit vlak.
Dat snap ik, het was ook meer commentaar op de tendentieuze Telegraaf kop dan op jou als boodschapper.quote:Op vrijdag 1 december 2023 09:04 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Natuurlijk niet, maar dit is onderdeel van de Telegraaf-campagne om de druk te vergroten op de potentiële coalitiepartners van de PVV.
Ze sloeg de deur niet keihard dicht, ze gaf aan dat Wilders in een gesprek een heel aantal punten zou moeten laten vallen en nu gaat ze dat gesprek niet eens aan.quote:Op vrijdag 1 december 2023 08:59 schreef KoosVogels het volgende:
Vind dit toch zeer opmerkelijk. Het klopt dat Yesilgoz (te) lang de deur naar de PVV op een kier laat staan, maar kort voor de verkiezingen sloeg ze die toch echt keihard dicht. Meermaals gaf ze te kennen dat de VVD niet zou deelnemen aan een kabinet Wilders.
En dan zijn deze VVD-stemmers plots verontwaardigd dat de VVD voor deze lijn kiest.
True. Maar ze gaf hiermee (een dag voor de verkiezingen) toch wel een duidelijk signaal af.quote:Op vrijdag 1 december 2023 09:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ze sloeg de deur niet keihard dicht, ze gaf aan dat Wilders in een gesprek een heel aantal punten zou moeten laten vallen en nu gaat ze dat gesprek niet eens aan.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |