abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 1 december 2023 @ 08:16:36 #76
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_211482948
quote:
Groninger hoogleraar waarschuwt: ‘Een stem voor de PVV is vaak een stem tegen jezelf’

Morijn bestudeerde de afgelopen jaren in Polen en Hongarije wat er na overwinningen van radicaal-rechts gebeurde en sprak veel met collega’s in die landen.

‘Wat zij telkens vertelden was dat ze eerst wat lacherig deden over de overwinning van de antidemocratische partijen. Dat ze zich helemaal niet realiseerden hoe serieus het was. Maar ze waren daarna telkens verbaasd over de snelheid van de ontwikkelingen en het tempo waarin zaken als de rechterlijke macht, de journalistiek en de wetenschap werden afgebroken.’
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  Moderator vrijdag 1 december 2023 @ 08:17:34 #77
236264 crew  capricia
pi_211482956
Als het zo overduidelijk niet met de PVV kan, dan moet men maar een optie met PvdAGL gaan onderzoeken. Dat is tenslotte wel de tweede partij van ons land.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  vrijdag 1 december 2023 @ 08:18:59 #78
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_211482964
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 december 2023 08:17 schreef capricia het volgende:
Als het zo overduidelijk niet met de PVV kan, dan moet men maar een optie met PvdAGL gaan onderzoeken. Dat is tenslotte wel de tweede partij van ons land.
Dat punt zal vast komen, maar ik denk dat dat nog wel even duurt.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_211482970
quote:
VVD heeft PvdAGL uitgesloten, dus ook dat kan net zo overduidelijk niet.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  vrijdag 1 december 2023 @ 08:21:12 #80
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_211482973
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2023 08:20 schreef Hanca het volgende:

[..]
En dan komen we daarna bij partij nummer drie. Is de VVD alsnog zelf aan de beurt.

Zou dat de tactiek van Yesilgoz zijn?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_211482989
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2023 08:21 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
En dan komen we daarna bij partij nummer drie. Is de VVD alsnog zelf aan de beurt.

Zou dat de tactiek van Yesilgoz zijn?
Zou kunnen, ik noemde een minderheidskabinet VVD-NSC al als optie. Maar die hebben maar 44 zetels in de Tweede en 10 zetels in de Eerste Kamer, dat is wel heel wankel.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_211483023
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2023 08:23 schreef Hanca het volgende:

[..]
Zou kunnen, ik noemde een minderheidskabinet VVD-NSC al als optie. Maar die hebben maar 44 zetels in de Tweede en 10 zetels in de Eerste Kamer, dat is wel heel wankel.
Waar zouden zij hun gedoogsteun moeten vinden?
pi_211483050
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2023 08:27 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Waar zouden zij hun gedoogsteun moeten vinden?
Per onderwerp, een vaste gedoogpartner is nergens voor nodig.
pi_211483056
quote:
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2023 08:18 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Dat punt zal vast komen, maar ik denk dat dat nog wel even duurt.
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2023 08:20 schreef Hanca het volgende:

[..]
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2023 08:23 schreef Hanca het volgende:

[..]
Als jullie zelf gaan onderhandelen, leggen jullie dan meteen alle kaarten open op tafel? Alle opties liggen nog open alleen de ene optie is wat minder waarschijnlijk als de ander.

Hier de opkomst van VVD’s gedoogconstructie in 2002

[ Bericht 7% gewijzigd door KaheemSaid op 01-12-2023 08:46:25 ]
pi_211483067
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2023 08:31 schreef Hanca het volgende:

[..]
Per onderwerp, een vaste gedoogpartner is nergens voor nodig.
Ze moeten wel gedoogsteun vinden in de zin dat er een meerderheid voor deze optie gaat zijn toch?!
pi_211483068
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2023 08:32 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
[..]
[..]
[..]
Als jullie zelf gaan onderhandelen, leggen jullie dan meteen alle kaarten open op tafel? Alle opties liggen nog open alleen de ene optie is wat minder waarschijnlijk als de ander.

[ link | afbeelding ]
Nee, maar ik zie dat NSC de deur richting PVV elke dag een beetje harder dicht doet, inmiddels zit die deur wel in het slot. Dus is een meerderheidskabinet met PVV momenteel helemaal geen optie meer die op tafel ligt.
pi_211483074
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2023 08:34 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Ze moeten wel gedoogsteun vinden in de zin dat er een meerderheid voor deze optie gaat zijn toch?!
Nee, we doen niet aan een motie van vertrouwen. Wel zouden ze gelijk weg kunnen worden gestemd met een motie van wantrouwen, maar de kans dat die gelijk een meerderheid krijgt lijkt me helemaal niet zo groot.
pi_211483095
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2023 08:35 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, we doen niet aan een motie van vertrouwen. Wel zouden ze gelijk weg kunnen worden gestemd met een motie van wantrouwen, maar de kans dat die gelijk een meerderheid krijgt lijkt me helemaal niet zo groot.
Dus, dan is het nodig dat ze het zelf eens zijn en de koning overtuigen dat dit het beste is oid?

Ik weet eigenlijk beschamend slecht hoe het formeel werkt. :@
pi_211483128
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2023 08:38 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Dus, dan is het nodig dat ze het zelf eens zijn en de koning overtuigen dat dit het beste is oid?
Ja, dat is het vreemde. In principe kan iedereen in Nederland de koning overtuigen hem te beëdigen. Moet je daarna wel een debat over de regeringsverklaring overleven. Maar de Kamer geeft geen toestemming voor er naar de koning wordt gegaan.

Natuurlijk is dit in praktijk wel pas een optie als er wat bredere steun voor is. Als bijvoorbeeld PvdA-GL, D66, CU, SGP en het liefst ook BBB vanwege de Eerste Kamer aangeven dat ze dit ook als de beste optie zien. Dan moet het dus eerst als meest logische optie worden genoemd door een vooraanstaande verkenner, ik denk een minister van Staat. Dus voor je zover bent, ben je nog wel een paar maanden verder.
pi_211483192
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2023 08:34 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, maar ik zie dat NSC de deur richting PVV elke dag een beetje harder dicht doet, inmiddels zit die deur wel in het slot. Dus is een meerderheidskabinet met PVV momenteel helemaal geen optie meer die op tafel ligt.
PS. Sorry dat ik nu jullie aan haal, jullie waren toevallig de laatsten die reageerden. Ik had ook opzoek kunnen gaan naar reacties van “VVD doet zo omdat de WEF de PVV niet accepteert” of “zie je wel, Yesilguz wil niet liever dan over links”.

Wilders is nou niet bepaald de wolf in schaapskleren, Wilders is gewoon een Wolf. Omtzigt weet dat heel goed uit zijn CDA tijd in 2010, of anders moet hij Leers even bellen. Yesilguz was er niet bij, maar ook bij de VVD zal nog wel enig actieve herinnering aan die tijd zijn. Samengevat, ik snap de houding van VVD en NSC wel en ben bang dat je met de houding van Caroline zo maar het haar zo geliefde slachthuis gevoerd wordt.

Maar ik zie jou kant van het verhaal ook Hanca, de deur lijkt nu redelijk in het slot te zitten. Het is ook best lastig onderhandelen met iemand met een totaal ongeloofwaardig verkiezingsprogramma waar die mondeling deels afscheid van genomen heeft.
pi_211483195
quote:
Zeker. Maar dat zal pas gebeuren als de dagen weer een stuk langer zijn…
pi_211483274
VVD-stemmer heeft spijt: ‘Zou nu PVV stemmen’

Vind dit toch zeer opmerkelijk. Het klopt dat Yesilgoz (te) lang de deur naar de PVV op een kier laat staan, maar kort voor de verkiezingen sloeg ze die toch echt keihard dicht. Meermaals gaf ze te kennen dat de VVD niet zou deelnemen aan een kabinet Wilders.

En dan zijn deze VVD-stemmers plots verontwaardigd dat de VVD voor deze lijn kiest.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  vrijdag 1 december 2023 @ 09:01:02 #93
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_211483285
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2023 08:59 schreef KoosVogels het volgende:

Vind dit toch zeer opmerkelijk. Het klopt dat Yesilgoz (te) lang de deur naar de PVV op een kier laat staan, maar kort voor de verkiezingen sloeg ze die toch echt keihard dicht. Meermaals gaf ze te kennen dat de VVD niet zou deelnemen aan een kabinet Wilders.

En dan zijn deze VVD-stemmers plots verontwaardigd dat de VVD voor deze lijn kiest.
Laat me raden, Wierd.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_211483299
quote:
Er is niet zoiets als "de VVD-stemmer", al helemaal niet op dit vlak.
Do I wanna know?
L’État, c’est la grande fiction à travers laquelle tout le monde s’efforce de vivre aux dépens de tout le monde.
pi_211483301
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 december 2023 09:01 schreef Caland het volgende:

[..]
Laat me raden, Wierd.
Dat zou je inderdaad denken, maar die heeft z'n tijd besteed aan een stukje met als doel Omtzigt onder druk te zetten:

NSC-kiezers over een eventuele coalitie met Geert Wilders: NSC en PVV zijn natuurlijke bondgenoten
pi_211483308
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2023 09:03 schreef nostra het volgende:

[..]
Er is niet zoiets als "de VVD-stemmer", al helemaal niet op dit vlak.
Natuurlijk niet, maar dit is onderdeel van de Telegraaf-campagne om de druk te vergroten op de potentiële coalitiepartners van de PVV.
pi_211483336
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2023 09:04 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Natuurlijk niet, maar dit is onderdeel van de Telegraaf-campagne om de druk te vergroten op de potentiële coalitiepartners van de PVV.
Dat snap ik, het was ook meer commentaar op de tendentieuze Telegraaf kop dan op jou als boodschapper.
Do I wanna know?
L’État, c’est la grande fiction à travers laquelle tout le monde s’efforce de vivre aux dépens de tout le monde.
pi_211483359
Oud-collega werkt op de politieke redactie van de T. Poosje terug stelde hij voor dat ik zou solliciteren op een vacature, want ik zou volgens 'goed passen' bij de T.

Ik heb vriendelijk bedankt.
pi_211483374
quote:

Ze sloeg de deur niet keihard dicht, ze gaf aan dat Wilders in een gesprek een heel aantal punten zou moeten laten vallen en nu gaat ze dat gesprek niet eens aan.
pi_211483395
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2023 09:12 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ze sloeg de deur niet keihard dicht, ze gaf aan dat Wilders in een gesprek een heel aantal punten zou moeten laten vallen en nu gaat ze dat gesprek niet eens aan.
True. Maar ze gaf hiermee (een dag voor de verkiezingen) toch wel een duidelijk signaal af.

Yesilgöz: VVD niet in kabinet met Wilders als premier
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')